
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 23                    July 2003 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 

07-3279 2279, r.kirkpatrick@uq.edu.au 

 

23.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 30 September 2003. Subscription details appear at end of 
Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the “Publications” link from the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/journ-comm/ and 
through the ePrint Archives at the University of Queensland at http://eprint.uq.edu.au/), 

 

23.2 THE FORMER GOVERNOR-GENERAL AND THE PRESS 

 

Some dates and newspaper reports to note for reportage of the final days of Dr Peter 

Hollingworth‘s 23-month term as Governor-General: 

Australian, 9 May 2003, page 1 banner headline: I‘M NOT A RAPIST: G-G 

Sydney Morning Herald, 10-11 May 2003, p.35: Alan Ramsey, ―Report tells the story, Mr 

PM‖. 

Australian, 12 May 2003, page 1 banner headline: G-G STANDS ASIDE 

Weekend Australian, 24-25 May 2003, page 1 banner headline: G-G considers resignation 

(―Now that the [rape] accusation has been disposed of, I am able to give proper consideration 

to my longer-term tenure in the office of Governor-General‖ – Peter Hollingworth) 

Weekend Australian, 24-25 May 2003, p.16, editorial headline: Hollingworth must not delay 

his departure. [Extract: ―It is time for Peter Hollingworth to put Australia first and resign as 

Governor-General in the coming days.‖] 

Sydney Morning Herald, 24-25 May 2003, p.36, editorial headline: End farce now, Dr 

Hollingworth. [Extract: ―Whatever justification there was – and there is precious little now – 

for Dr Hollingworth to stay on as Governor-General, it was washed away by the removal of 

public trust.‖] 

Australian, 26 May 2003, page 1 two-line banner headline:  

HOLLINGWORTH  

RESIGNS AS G-G 

Sydney Morning Herald, 26 May 2003, page 1 banner headline: 

‗It is with deep regret that I have today advised the Prime Minister that I wish to resign‘ 

GOVERNOR-GENERAL QUITS 

Also see Weekend Australian, ―Editor‖ liftout, 10-11, 17-18 and 24-25 May and 31 May-1 

June 2003 for summaries of coverage in other newspapers 

 

23.3 CHARTER FOR A FREE PRESS 

 

The Australian Press Council has adopted a Charter of a Free Press to give weight to the 

notions of freedom of communication. The Charter recognises Australia‘s endorsement of 

Article 19 of the Universal Declaration of Human Rights, endorsing the right to the free flow 

of information to enable news and opinion of public interest to be freely available to the 

citizens of Australia (Australian Press Council News, Vol. 15, No. 2, May 2003, p.1). 

 

 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au
http://www.uq.edu.au/journ-comm/


Australian Newspaper History Group Newsletter No 23  July 2003 Page 2 

23.4 CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 

 
April 2003 Death: Walter Stevenson Brooks, in Canberra aged 78; journalist in Canberra press 

gallery for 12 years for Sydney Sun and Melbourne Herald before heading public 

relations section of Department of Interior; became distinguished head of Australian 

Information Service, Australia‘s international public affairs agency, formerly the 

News and Information Bureau (Sydney Morning Herald, 14 April 2003). 

May 2003 Death: George Sprod, in Sydney aged 83; newspaper and magazine cartoonist; 

joined Australian Consolidated Press after World War II, his work appearing in the 

Daily Telegraph and Australian Women’s Weekly; moved to England at 29, 

contributing to Sketch, Spectator, Sunday Express, Truth, Sunday Dispatch and 

Lilliput, but his major and most regular contributions were to Punch, including the 

entire period of Malcolm Muggeridge‘s editorship; his illustrations appeared in 

numerous books and journals (Sydney Morning Herald, 10 May 2003). 

12 May 2003 Death: James Keep, in Melbourne aged 74; journalist with Australasian Post for 25 

years after working on Sunday Sun, Sydney, and Courier-Mail, Brisbane; after 

retiring from Post, worked in suburban papers, including the Town Crier near his 

Mornington home (Herald Sun, 21 May 2003). 

27 May 2003 Death: Sydney Thomas Powne, in Melbourne aged 90; worked for Standard 

Newspapers, Cheltenham, Vic. as accountant and company secretary after World 

War II; appointed managing director a few years later; visionary publisher who 

launched new titles as Melbourne grew; in late sixties Standard was one of first 

publishers to invest heavily in the new web offset technology; forged commercial 

alliance with Herald & Weekly Times Ltd, and HWT eventually bought Standard 

(Herald Sun, 2 July 2003, p.68). 

27 May 2003 Death: Eileen Dwyer, in Inverell, NSW, aged 96; reported for Inverell Times from 

1923-1992; heavily involved in community (Inverell Times, 30 May 2003, p.3; 

Laurie Barber, ‗An exceptional lady farewelled‘, Northern Daily Leader, 14 June 

2003, p.29). 

2 June 2003 Death: Lindsey Browne, in Sydney aged 87; compiled about 40,000 crosswords for 

the Sydney Morning Herald after starting to prepare them in 1935 to top up his wage 

as a cadet journalist on the paper; claimed he filled more editorial space than any 

journalist; reported from state and federal parliaments and served as New York 

correspondent at one stage; wrote music, theatre and film criticisms; retied from 

Herald 30 years ago but continued crosswords as a freelance for a number of papers 

(Sydney Morning Herald, 3 June 2003; and Jane Fraser, ―King of the cryptics lays 

down his pen‘, Australian, Media liftout, 12 June 2003, p.3). 

28 June 2003 Death: Clem Christesen, in Melbourne aged 91; born in Townsville; worked on 

Courier-Mail; launched Meanjin Papers on 12 December 1940; formed important 

literary partnership with wife, Nina Maximov (Australian, 11 July 2003, p.13). 

26 June 2003 Death: Don Ludbey, in Melbourne aged 62; began newspaper production career at 

Cairns Post; best remembered as project manager of News Ltd‘s Westgate Park 

printing site, regarded as the jewel in the company‘s Australian production crown 

(Herald Sun, 30 June 2003). 

1 July 2003 South East Newspapers (SEN) launches three new weekly free Star editions in the 

suburbs of Melbourne to serve: Footscray, Yarraville; Williamstown, Altona, 

Laverton; and Werribee, Hoppers Crossing. These join the three Brimbank editions: 

Sunshine, Ardeer, Braybrook; St Albans, Deer Park, Caroline Springs; and Keilor, 

Taylors Lakes, Sydenham. Each Star now carries the North West Property Guide 

that SEN launched in March 2000. 

8 July 2003 City Chronicle, Canberra, begins – a city-centric edition of the Chronicle launched 

in 1981 by Federal Capital Press, publisher of the daily Canberra Times. The 

various Canberra Chronicles now have a distribution of 126,500. About 350 people 

now deliver the Chronicle to more than 90 per cent of homes in the ACT, 

Queanbeyan and surrounding region. 

9 July 2003 Death: Robert Jarrett Scarff, in Dubbo aged 71, joined Daily Liberal, Dubbo, late in 

life as a journalist; worked for 24 years on paper; best known for his ―Day by Day‖ 

column; elected to City Council (Daily Liberal, 10 July 2003). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 23  July 2003 Page 3 

23.5 NEW EDITOR OF MEDIA SECTION 

 

Martin Beesley assumed responsibility for the Media section of the Australian on 5 May 

2003. He is a former editor of the Daily Telegraph, former news director of Ten Network 

Sydney and was the founding chief of staff of Willesee, now A Current Affair. He continues 

as managing editor of the Australian (Weekend Australian, 3-4 May 2003, p.2). The previous 

Media editor was Matthew Doman. 

 

23.6 READERSHIP: FOOD FOR THOUGHT 

 

The Roy Morgan Readership Survey for the 12 months to 31 March showed large increases in 

the number of people reading food magazines (31 per cent) and gains in weekday readership 

for newspapers across the country, with the notable exception of the West Australian, Perth 

(down 6.1 per cent) and the Northern Territory News (down 11.1 per cent). Launceston‘s 

Examiner dropped 6.7 per cent of its weekday readership (now 83,000) and 5 per cent of its 

Saturday readership (now 96,000), but gained 5.0 per cent on Sundays (106,000). The 

Australian increased weekdays by 9.2 per cent to 453,000; the Courier-Mail, Brisbane, by 6.0 

per cent to 600,000; the Age, Melbourne, by 4.2 per cent to 689,000; and the Australian 

Financial Review by 3.6 per cent to 290,000. Titles benefiting from the trend to food 

magazines are Australian Good Taste, up 19 per cent, and Super Food Ideas, up 12 per cent 

(Australian, 23 May 2003, p.18). See also 23.63.6. 

 

23.7 CROSS-MEDIA LAWS  

 

The result can be said in so few words: Communications Minister, Richard Alston, has again 

failed to seduce the four independent senators to end the 16-year-old Keating-Hawke cross-

media ownership rules. And yet so many words were expended in the lead-up to the 

legislation going before Parliament and the deals that were possibly being done.  

 
See: Jane Schulze, ―Sceptics unmoved by media reform‖, Australian 4 June 2003, p.25; Luke 

McIlveen, ―Democrats plan to relax media law‖. Australian, 19 June 2003, p.2; Luke McIlveen and 

Jane Schulze, ―Deal gives Alston power to push new media laws‖, Weekend Australian, 21-22 June 

2003, p.4, Cosima Marriner, ―Crunch time for media big guns‖, and ―Harradine the thorn in media 

reform bill‖, Jennifer Hewett, ―Kerry and Rupert come out to play‖, and Geoff Kitney, ―Issue of 

control hangs on the power of one‖, Sydney Morning Herald, 21-22 June 2003, pages 1 and 6; Wendy 

Frew, SMH, 21-22 June 2003, pp.49 and 52; Geoff Elliott, ―Reform boosts media midgets‖, Australian, 

24 June 2003, p.17; Luke McIlveen and Jane Schulze, ―Senate‘s rebels stonewall media bill‖, 

Australian, 25 June 2003, p.2; Malcolm Cole and AAP, ―Senate rewrites cross-media Bill‖, Courier-

Mail, 26 June 2003, p.4; Jane Schulze and Luke McIlveen, ―11
th

-hour media bill rescue bid‖, 

Australian, 27 June 2003, p.2; and Alan Ramsey, ―Walking all over a flight of fancy on our media 

laws‖, SMH, 28-29 June 2003, p.39; and 23.63.11. 

 

For one of the few reports on what really want wrong for the Government in trying to have its 

Bill passed, read Jane Schulze, ―How the Senate crossed media deregulation out‖, Australian, 

Media liftout, 3 July 2003, p.3, and on p.6, see Mark Day‘s comments in his ―On Media‖ 

column.  The final vote in the Senate: the Bill was defeated 29-36. 

 

23.8 TOOHEY AND THE COURTS 

 

Paul Toohey, formerly the Australian’s Darwin correspondent, has been convicted on appeal 

of entering Aboriginal land without a permit. He was found guilty last November of entering 

the community of Wadeye south-west of Darwin without permission, but no conviction was 

recorded and no penalty imposed. The Director of Public Prosecutions appealed against the 

decision, calling it manifestly inadequate, and the Supreme Court upheld the appeal. Toohey 

said he went to Wadeye to report on the funeral of a young man allegedly shot dead by a 

policeman during a brawl. He said it would have been a dereliction of his duty as a journalist 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 23  July 2003 Page 4 

not to cover the funeral. On 30 May Justice David Angel said the community had a right to 

privacy during the funeral, and Toohey‘s duty as an investigative journalist included an 

obligation to act within the law. Toohey will not face any penalty. The Australian described 

the Supreme Court decision as a massive blow to journalism. Editor Michael Stutchbury said 

the newspaper was considering an appeal (Weekend Australian, 31 May-1 June 2003, p.3). 

 

23.9 JAMES FAIRFAX’S ART COLLECTION 

 

Peter Hill reviewed in the Sydney Morning Herald, 17-18 May 2003, Spectrum 12, the launch 

of the James Fairfax Collection at the Art Gallery of New South Wales. James Fairfax was 

chairman of the newspaper and media group, John Fairfax Ltd., when its was ―privatised‖ by 

Warwick Fairfax jun. in 1987. 

 

23.10 FINAL GOLDEN MUSE  

 

Via Bill Tully, the ANHG has received a copy of No. 228 of Muse, Canberra‘s arts monthly 

(May 2003), the final one edited by Irma Gold, editor for three and a half years. Julie Ogden 

is the new editor. Muse began publication 23 years ago. This issue is 24 pages tabloid. 

 

23.11 TWO PAPERS IN ONE: VALLEY VOICE AND SOUTHSIDE REAL ESTATE 

 

Adams Mobbs received 11 bylines in the first eight pages of the Valley Voice, a Canberra 

fortnightly free, in the 20-page issue of 13-26 May. Flip the paper over and you have 

Southside Real Estate, occupying three pages at the front of the ―back‖ section of the Valley 

Voice. 

 

23.12 PACIFIC BUYS FAMILY CIRCLE 

 

Ian Brooks‘ Paragon Media has sold Family Circle magazine to Pacific Publications for an 

undisclosed sum. Two years ago Brooks resigned as financial controller of Murdoch 

Magazines to set up Paragon Media and buy Family Circle (Australian, Media liftout, 29 May 

2003, p.7). 

 

23.13 ETHNIC PRESS RORTS INQUIRY SOUGHT 

 

Former ethnic publisher Theo Skalkos has called for a Royal Commission into ―shameful 

practices‖ in Australia‘s ethnic press, related to false circulation claims (see Mark Day‘s 

column and article, Australian, Media liftout, 29 May 2003, pp.6 and 7 respectively). 

 

23.14 UPI NEWS PICTURES WEBSITE 

 

From Belinda Weaver: United Press International: UPI News Pictures. This site offers access 

to an online archive of over 100,000 images ―of the most compelling people, places and 

events that shape our day‖, with more being added at a rate of about 1,200 each month. 

Searchable by keyword and date: http://www.upi.com/photos/ 

 

23.15 FOUR IN FIVE PAPERS HAVE WEBSITES 

 

Newspapers worldwide suffered declines last year in sales and advertising revenue, although 

those in fledgling democracies and emerging economies tended to keep growing, the World 

Association of Newspapers has reported. ―The major developed markets are all showing 

decline, with falls in circulation in the United States, Japan and particularly Europe,‖ said 

Timothy Balding, director-general of the association, which represents 18,000 publications 

worldwide. At the association‘s annual meeting, Balding said 79 per cent of newspapers now 

had websites, compared with 52 per cent in 1998. Activity on those sites has trebled since 

http://www.upi.com/photos/


Australian Newspaper History Group Newsletter No 23  July 2003 Page 5 

1999, he said. ―While we may see our paper-based circulations under pressure, online 

readership is booming,‖ he said.  

 

Balding said publishers increasingly viewed the internet as a way to boost their own 

newspapers‘ prominence and profitability, with plenty of room for exploiting specialised 

subscriber-based services as well as charging for access to archives. Bill Gates and others had 

forecast that newspapers would be out of business by 2000. This now looked laughable. 

Circulation rose during the year in China, India, Russia and Turkey, but globally it fell by 

0.35 per cent. Excluding the United States, Japan and Western Europe, which experienced 

decline, global newspaper circulation rose by 0.75 per cent, he said. A five-year view showed 

that the industry worldwide had made gains since 1998, with advertising revenue up 7.9 per 

cent and circulation up 5.1 per cent. Surveys of the association‘s newspapers found that 

greatest circulation growth tended to be in countries with growing youth readership and few 

subscription-based sales, such as Portugal, Spain, Italy, Malaysia and Brazil.  

 

In most markets heavily dependent on subscription copies, sales losses were heavy in 2002, 

he said. In the United States, newspaper circulation fell last year by 0.7 per cent and, over the 

past five years, by 1.8 per cent. However, Mr Balding suggested this showed levels were 

―stabilising‖, because circulation had fallen more severely throughout the 1990s. Enthusiasm 

for newspaper reading – or at least buying – varies widely, his report found. In Norway, a 

perennial industry leader, 705 newspapers are sold for every 1,000 people, followed by Japan 

at 653. The United States was in ninth place at 269.  

 

Balding offered an updated list of the 100 biggest-circulating newspapers on earth. It found 

that Japan had 20, the United States 19, India 16, China 15, South Korea 10, the United 

Kingdom seven, Thailand three, Germany and Italy two each, and several other European 

nations one each. The biggest paper, Yomiuri Shimbun, of Japan, had a circulation of more 

than 14.2 million, while the No. 100 slot went to the Arizona Republic with 597,000.  

 

23.16 THE BUSINESS OF SELLING NEWSPAPERS 

 

The Sydney Morning Herald advertised on 21-22 June 2003 (p.35): ―A $2 offer that makes 

good business sense. This week [Monday, June 23 to Wednesday, June 25 only] purchase the 

Sydney Morning Herald and BRW for just $2.‖ 

 

23.17 THE STATE OF DEFAMATION 

 

The typical winner of an Australian defamation case is a businessman who a newspaper says 

has misused his position. He will win less than $50,000 in damages. Wherever in Australia he 

comes from, he will, overwhelmingly, sue in NSW because it is regarded as having some of 

the most restrictive defamation laws in the world. So finds Patrick George, a partner in the 

law firm Minter Ellison, who studied the 290 defamation verdicts delivered in Australian 

courts between 1977 and 2002. He says that ―for every verdict in any other state or territory, 

there were approximately four verdicts in NSW‖. NSW accounted for 46 per cent of all 

verdicts (further details, see Malcolm Knox, ―Reputation rescue: smart money is on NSW‖, 

Sydney Morning Herald, 21-22 June 2003, p.13). 

 

23.18 SNOWTOWN SUPPRESSION ORDER LIFTED 

The South Australian Supreme Court lifted on 24 June its suppression order on the images 

and descriptions of John Justin Bunting and Robert Joe Wagner, the two men charged with 

the Snowtown ―bodies in the barrels‖ killings. The orders – among more than 200 issued 

since 1999 – were originally filed after the arrest of the men, to allow a fair trial (see Andrew 

McGarry, ―Suppression lifted on Snowtown accused‖, Australian, 25 June, p.4, including 

pictures of the two accused). 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 23  July 2003 Page 6 

 

23.19 TUFFIN IT OUT IN TASSIE 

 

Lindsay Tuffin, a sports sub-editor for the Mercury, Hobart, has created an alternative voice 

in Tasmania – dominated by three dailies, the Mercury, the Examiner and the Advocate – that 

is winning a lot of interest and attention: check it out at www.discover-tasmania.com 

 

23.20 THE MOMENT: 40 YEARS OF HISTORY IN THE FARMYARD 

 

The Good Weekend, the Sydney Morning Herald’s and Age’s weekend magazine, has a page 

called ―The Moment‖, devoted to a photograph and the story behind it – often as ―compelling 

as the image itself‖. On 5 July 2003, ―The Moment‖ was a photograph taken by David G. 

Morgan of his father and his sheepdog Nan in a yard at a farm called ―Bryn Eryr‖ at 

Llanfihangel Glyn Myfyr, North Wales, in September 1993. They were standing in the midst 

of a selection of 40 years of colour supplements from the Sunday Times, London, that David‘s 

father had kept for him since he left the farm at the age of 18 and became a professional 

photographer. David‘s story is as compelling as the compelling photograph. 

 

23.21 THE CORPORATISED LANG PARK  

 

Suncorp Stadium, the Brisbane Rugby League arena that used to be officially called Lang 

Park (and still is by the ordinary Queenslander), was reopened for business – after the 

expenditure of $280 million – on 1 June and had its first State of Origin match on 11 June. 

The Courier-Mail cashed in with all manner of freebies, and a four-broadsheet page ―Field of 

Dreams:‖ feature on 2 June and a 24-page magazine insert on 10 June. In both matches, 

Queensland‘s team lost by clear margins: Brisbane to Newcastle in the National Rugby 

League match; and Queensland to New South Wales in the State of Origin match. 

 

23.22 EDITOR OF WEST AUSTRALIAN RESIGNS 

From Perth, David Marsh writes: Brian Rogers finished his controversial term as editor of 

the West Australian when he resigned on 20 June. The news was delivered to the staff at 

1.41pm that day. Two minutes earlier, the paper‘s Saturday editor, David Hummerston, had 

sent a message to the editorial staff to gather in the general section of the newsroom. 

Hummerston read the following statement, which had been written by the paper‘s managing 

director, Ian Law, to the assembled 84 reporters and sub-editors: 

 

―Mr Brian Rogers has today resigned as editor of The West Australian with immediate effect. 

Mr Ian Law, managing director of West Australian Newspapers, acknowledged the efforts of 

Mr Rogers over the past three years and wished him well. Mr Law and Mr Rogers have 

reached an agreement on the terms of his resignation, and these remain confidential. Ms 

Karen Brown, deputy editor of The West Australian, will act as editor until a permanent 

appointment is made.‖ 

 

The announcement was received with a mixture of expectation and surprise by the paper‘s 

editorial staff. Some believed the constant criticism Rogers had received in other media 

outlets and the falling circulation of the West Australian would lead to his departure. Others 

were surprised at the announcement because earlier this year Rogers had successfully sought 

an extension to his three-year contract. Rogers, who had returned to work five days before his 

resignation, after holidaying in Europe, was appointed editor by the previous managing 

director, Denis Thompson, in April 2000. Rogers took up his duties the following month. He 

had been the director of news at Channel 9, Perth, for the previous five years. A major 

criticism of Rogers‘ appointment was that he had no newspaper experience since the 1970s.  

 

http://www.discover-tasmania.com/


Australian Newspaper History Group Newsletter No 23  July 2003 Page 7 

The West Australian has had seven editors since World War II: 
1946-1956   Ernest de Burgh  
1956-1972   W.T.G. (Griff) Richards  
1972-1983   Malcolm (Bon) Uren  
1983-1987   Don Smith  
1987-1990   Don Baker 
1990-2000   Paul Murray  
2000-2003   Brian Rogers 

 

(See also: Colleen Egan, ―Rogers exits the West and leaves a riddle‖, Australian, Media 

liftout, 26 June 2003, p.3; and 11.46.3) 

 

23.23 SPORTING NEWSPAPER FOR WA 

From Perth, David Marsh writes: The Western Australian Truth Sport was launched on 22 

May 2003. Based on the former Melbourne Truth, the W.A. publication, a weekly, consists of 

a couple of pages of Australian Rules football, several pages of horse racing form guides, and 

a sprinkling of boxing, motoring, racing and rugby league articles, a few columns written by 

local sporting personalities, and a number of pages on sex-related issues. 

 
Specialist sporting newspapers published in Western Australia 

Bell’s Life in Western Australia 

The Sportsman * 

1896—1896 

1896—1896 

Perth 

Perth 

The Umpire 1897—1903 Fremantle 

West Australian Sporting Judge and 

Wheel Man 

1898—1898 Perth 

West Australian Sportsman 1901—1902 Kalgoorlie 

The Sportsman 1903—1904 Perth 

Sporting Life 

W.A. Sportsman 

The Call & W.A. Sportsman ** 

The Call ** 

The Call News-Pictorial ** 

The New Call ** 

W.A. Sporting Record 

West Australian Sporting Weekly 

The New Call and Bailey’s Weekly ** 

The Call and Bailey’s Weekly ** 

The Call ** 

1905—1906 

1914—1918 

1920—1920 

1920—1927 

1927—1931 

1931—1934 

1932—1932 

1933—1951 

1934—1940 

1940—1945 

1945—1953 

Perth (Kalgoorlie edition also published) 

Perth 

Perth 

Perth 

Perth 

Perth 

Perth 

Perth 

Perth 

Perth 

Perth 

The Sporting Guide 1946—1947 Perth 

Sports News 1953—1953 Perth 

Punter 

Sports Review *** 

1963—1964 

1964—1977 

Perth 

Perth 

Sports Action 1970—1971 Perth 

Westside Football 

Westside Sport 

1979—1996 

1996—1997 

Perth 

Perth 

Western Australian Truth Sport 2003— Perth 

 
23.24 WYLIE RETURNS TO HEAD NATIONWIDE NEWS 

 

Peter Wylie, the head of News Ltd‘s New Zealand newspaper arm (INL) until its $1 billion 

sale to Fairfax, has been appointed managing director of Nationwide News, publisher of the 

Australian, Weekend Australian, Daily Telegraph, Sunday Telegraph and  Sportsman. He 

replaces Malcolm Noad, who has been appointed to oversee all News Ltd‘s magazines. Max 

Tomlinson, general manager of the North Queensland Newspaper Co for five years, has been 

shifted to Adelaide to replace Rick Neville as managing director of Advertiser Newspapers. 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 23  July 2003 Page 8 

Neville returns to New Zealand. Jason Scott, managing editor of the Centralian Advocate, 

Alice Springs, replaces Tomlinson at Townsville (Weekend Australian, 5-6 July 2003, p.28). 

 

23.25 FAIRFAX (1): CONFIDENT OF ASSETS 

 

John Fairfax Holdings believes there are ―good growth prospects‖ for its recently acquired 

Independent Newspapers Ltd. New Zealand publishing assets, despite a ratings downgrade for 

Fairfax from Standard and Poors (Courier-Mail, 7 July 2003, p.16). 

 

23.26 FAIRFAX (2): ONE THING LEADS TO ANOTHER 

 

John Brehmer Fairfax has sold his half share of the IPMG printing business for about $175 

million to the Hannan family, who held the other 50 per cent. Mark Westfield‘s article 

(Australian, 2 July 2003, pp.19-20), commenting on this sale, ranged across the cross-media 

laws issue and concluded by dissecting John Fairfax Holdings in a highly critical manner and 

saying that ―the scale of the rebuilding task is gradually dawning, and can only begin with a 

new chief executive‖. This led to a letter from John Fairfax Holdings Ltd chairman, Dean R. 

Wills, being published in the Australian (11 July 2003, p.10). Wills said Westfield had 

misstated a number of important facts. ―First, chief executive Fred Hilmer‘s contract was 

renewed last year and is not up for renewal this year. Second, the Age circulation has grown 

on weekdays. Third, all our senior executives have substantial industry experience. Fourth, 

our New Zealand investment is in the hands of the manager with the best track record in 

business in terms of revenue and profit growth over the past three years. Finally, the f2 

investment was contained with significantly less losses than internet investments by other 

media companies and is expected to be profitable this financial year.‖ 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: PROVINCIAL 
 

23.27 ON THE ROAD AGAIN 

 
The itinerant but normally-Tamworth based Barry Blair [who has been co-editor of the 

―provincial developments‖ section of this newsletter this year] writes: When you‘re on the 

road and in the need of tourist information in Australia, you‘ll find plenty to choose from 

sitting neatly between the glossy motivational brochures and the weary photocopied leaflets. 

Numerous newspapers contribute to tourism by publishing tourist guides ranging from glossy 

magazines to tabloid-sized productions. Always on the lookout for current tourist information, 

I found that regular visits to tourist information centres on a recent 6,000km caravan trip to 

Victoria revealed some useful and interesting information. 

 

My trip from Tamworth took in Canberra, NSW South Coast, East Gippsland, the Great 

Alpine Road, the Murray River and the Riverina. Apart from detailed district maps our 

meanderings were ably assisted by information contained in tourist guides published by 

various newspapers. These publications, mostly in the form of advertorials, provided a wealth 

of information about what‘s on, places to go, things to see, maps and places to dine. One of 

the longest established tourist guides is the full colour Sapphire Sun, published by Rural Press 

Regional Media at Merimbula, NSW. During our Gippsland sojourn we found the East 

Gippsland Visitor Guide to be of great assistance. This and the publication, Discover the 

Great Alpine Road Official Visitors Guide, are both published by East Gippsland Newspapers 

at Bairnsdale (their flagship is the Bairnsdale Advertiser). We found the Guide to be of great 

assistance when traversing the fully-sealed, all-weather road from Bairnsdale to Wangaratta 

via Omeo and Mount Hotham.   

 

One of the longest running, with the claim that it is ―original‖, is the Murray Region Tourist 

News distributed along the Murray Valley from Kyabram to Wentworth and embracing the 

principal cities of Mildura, Swan Hill and Echuca. The Tourist News has been published bi-



Australian Newspaper History Group Newsletter No 23  July 2003 Page 9 

monthly since 1972 by Sunraysia Newspaper Services Pty Ltd at Mildura in conjunction with 

the Guardian at Swan Hill and the Sunraysia Daily at Mildura. The April-May 2003 edition 

ran to 36 tabloid pages.  

 

23.28 ANNIVERSARY ISSUES 

 

Kiama, NSW (140): The Kiama Independent celebrated its 140th anniversary on 7 July. It is 

the oldest, single family-owned newspaper in Australia. The 9 July edition featured a 

commemorative supplement, together with a free poster that outlines the history of Kiama 

Municipality from 1797 to 2003. 

 

Bowen, Qld (100): The general manager of the Bowen Independent at the time of its 

centenary on 13 June 2003 was Stephen Darwen, a grandson of the founder, William Henry 

Darwen. The Darwens owned the paper for 82 years. It is now owned by a News Ltd 

subsidiary, the North Queensland Newspaper Co. Ltd. The newspaper published an excellent 

20-page colour tabloid centenary feature. The ANHG editor spoke at the centenary function. 

 

Griffith, NSW (80): The Area News at Griffith published its excellent 20-page ―Celebrating 

80 Years‖ supplement on 26 March 2003. The liftout is a small history of the area of Griffith 

as well as a history of the Area News. The hardcopy special liftout is available from the Area 

News on (02) 6962 1733 or via email: office@areanews.com.au. An online copy is available 

by following links at: www.rivmediagroup.com.au/areanews/index.html 

 

Milton-Ulladulla, NSW (25): The Milton-Ulladulla Times on the NSW South Coast issued 

in June a 24-page tabloid colour feature to mark its 25
th
 anniversary. The Times was 

established on 15 February 1978. Paul Poulos, the founding managing editor is still in that 

role, but the paper is now published by a joint venture between his company, the Milton 

Ulladulla Publishing Company (40pc), and Rural Press Ltd (60pc), who were the owners of 

the opposition title, the Express (see Rod Kirkpatrick, Country Conscience, p.327). Since 

1878 various newspapers in the district have appeared, generally with the title of the Times or 

Express. The 2003 feature includes an article (p.6) by Joanne Ewin, of Milton-Ulladulla 

Historical Society. 

 

23.29 GEELONG ADVERTISER SWALLOWS ITS RIVAL 

 

The Geelong Advertiser has been given the go-ahead to buy the Geelong Independent. The 

Australian Competition and Consumer Commission told the Advertiser group the commission 

―did not propose to intervene in the matter‖. The Independent board has already considered 

the Advertiser offer and recommended its acceptance subject to certain conditions. As of early 

May, the recommendation had yet to be put to shareholders. Advertiser chief. The 

Independent was established in 1986 by local business people, mainly real estate agents and 

some car dealers, and had grown to 80 pages each Friday. About 40 shareholders owned it 

(Geelong Business News, May 2003, p.9; Australian, 9 May 2003, p.19; Australian, Media 

liftout, 10 April 2003, p.2, and 15 May 2003, p.10; and PANPA Bulletin, June 2003, p.10). 

 

23.30 ONLINE (1): ALBANY 

 
Research by the Western Australian Education Department suggests an online newspaper run 

by Albany Primary School students is a world first. The Albany Primary Telegraph is on the 

region‘s online portal, Albany Gateway, and has local stories and pictures, as well as material 

from associated schools and people in other countries. Publication overseer Rob Daniel says 

investigation done by students and staff during the past year was reinforced by the 

department‘s research. ―They‘ve been researching newspapers run by students all around the 

world for several years and they‘ve seen nothing like it anywhere,‖ he said. ―They said it was 

mailto:office@areanews.com.au
http://www.rivmediagroup.com.au/areanews/index.html


Australian Newspaper History Group Newsletter No 23  July 2003 Page 10 

very comparable with the high school online newspapers in America.‖ (ABC News, Albany, 

22 May 2003). The Albany Primary Telegraph may be found at: 
http://www.albanygateway.com.au/Member/Albany_Primary_school/New_1/default.asp?sw=621& 

 

23.31 ONLINE (2): ARMIDALE 

 
Since early June, the Armidale Independent has revamped its web page. Pages of the free 

weekly paper may now be viewed in pdf format. The only other known online newspaper 

where full-page format may be viewed is The Chronicle, Toowoomba. 

Visit: http://www.armidaleindependent.com.au/ and http://www.thechronicle.com.au/ 

 

23.32 ONLINE (3): RIVERINA 

 
The Riverina Media Group, based at Wagga Wagga is in the process of placing its 

publications online. Included in the group‘s publications are The Daily Advertiser/Weekend 

Advertiser, The Riverina Leader and The Rural, Wagga Wagga; The Irrigator, Leeton; 

Southern Cross, Junee; The Observer, Coleambally; and The Area News, Griffith. Visit: 

http://www.rivmediagroup.com.au/rmghome.html 

 

23.33 ONLINE (4): GERALDTON 

 
The Geraldton Guardian web page exhorts you to ―Catch all the Guardian news‖, but on 8 

May 2003 it was announced that ―General, rural and sports news from our newspaper will no 

longer be published to the web‖. 

 

23.34 MAKING A COMEBACK 

 
Encouraging tourists to visit the Snowy Mountains after the summer bushfires was the major 

theme of news and advertising in the Autumn 2003 edition of the Jindabyne-based Snowy 

Times. In an effort to widen the scope of the bushfire recovery, a higher than normal print run 

enabled the free magazine to be distributed in Western Australia and the Northern Territory 

with the help of both the WA and NT Tourism Commissions.  

 

23.35 HOT OFF THE PRESS 

 

From late June the Ararat Advertiser has been publishing Ararat: The Guide. The 44-page, 

full-colour magazine provides a directory of Ararat businesses, clubs and associations and a 

full Ararat and district telephone directory. It was printed using the Ararat Advertiser’s new 

two-colour press and is believed to be the largest magazine entirely produced in the rural city. 

The Guide was included in a late June edition of the Ararat Advertiser. 

 

23.36 PRESS BOSS TAKES THE BATON  
 

Former Geelong Grammar School student John Fairfax set the beat at the opening of a $1.5-

million music centre at the school‘s Timbertop campus in May. The Rural Press chairman 

borrowed the baton from the Timbertop band‘s conductor and led the budding musicians for a 

few bars before a crowd of about 900 people on 17 May (Geelong Advertiser, 19 May 2003). 

 
23.37 STUDENT WRITERS IN HUNT FOR NEWS  

 

Career opportunities for budding Sunshine Coast journalists have received a significant boost 

after the region‘s largest private employer brokered a training deal with the University of the 

Sunshine Coast (USC). APN News and Media Ltd, the Daily’s parent company, and USC 

have joined forces to offer the university‘s journalism students genuine ―hands on‘‘ industry 

http://www.albanygateway.com.au/Member/Albany_Primary_school/New_1/default.asp?sw=621&
http://www.armidaleindependent.com.au/
http://www.thechronicle.com.au/
http://www.rivmediagroup.com.au/rmghome.html


Australian Newspaper History Group Newsletter No 23  July 2003 Page 11 

experience through an intensive internship program. The joint venture, whereby students 

would work ―side by side‘‘ with the Daily’s experienced journalists, will receive its first 

intake of final year undergraduate students next year. Daily editor-in-chief Peter Owen and 

Deputy Vice-Chancellor Prof Paul Clark signed a Memorandum of Understanding on 20 May 

(Sunshine Coast Daily, 21 May 2003). 

 

23.38 CANBERRA TO BE SOUTHERN CROSS TV NEWS HUB 

 

Canberra is to become this month the broadcasting hub for several regional television services 

run by Southern Cross Broadcasting. The company announced on 8 May that joint services to 

Queensland, parts of New South Wales and Victoria will be presented from a new digital 

facility in Canberra. The $20 million centre will also host its Darwin and central satellite 

services. Job losses are expected at Southern Cross‘s Townsville, Coffs Harbour and Bendigo 

stations, which will close as a result of the move (ABC Online, May 2003). 

 

23.39 HOT-METAL PAPER CLOSES 

 

The Gnowangerup Star, Western Australia, closed on 26 June 2003, a hot-metal newspaper 

and a Walker family publication from beginning to end. Its closure leaves three hot-metal 

newspapers in Australia – all in country NSW (Barham, Condobolin and Dorrigo). Augustine 

Walker published the first issue of the Gnowangerup Star on 21 August 1915 and the final 

issue, 87 years and 10 months later, carried Vol. 89, No. 5, indicating that the folio numbering 

became muddled somewhere. And the muddle occurred before 1990 for the Star‘s so-called 

75
th
 anniversary issue, 21 June 1990, carried Vol. 76, No. 1.  

 

23.40 NEW EDITORS 

 

Toowoomba: The Chronicle advertised again recently for an editor. Its latest appointment, 

Alan Stokes, former chief leader writer of the Australian, stayed in the job only a few months, 

and was ―lured back to the city by an attractive and unprompted offer‖. The Chronicle has 37 

full-time equivalent editorial staff (advertisement, Australian, Media liftout, 1 May 2003, 

p.8). Stokes started as editor on 4 December 2002 and finished on 2 May 2003. He returned to 

Sydney to become night editor of the Australian Financial Review. He is also a former night 

editor of the Australian and was once its Tokyo correspondent (Jamie Walker, ‗Editors find 

penny-pinching paper a Chronicle of discontent‘, Australian, Media liftout, 8 May 2003, p.3). 

Stokes‘ replacement, Jason Purdie, arrived at the paper on 7 July, right in the middle of a 

research project evaluating reader needs and satisfaction with the paper. Purdie has worked at 

APN sister papers at Mackay (Daily Mercury) and Gladstone (Observer). 

 

Murray Bridge and Port Augusta: Graham Rich, the editor of the Murray Valley Standard, 

Murray Bridge, SA, has been transferred within the Rural Press Ltd group to the editorship of 

the Transcontinental, Port Augusta (Murray Valley Standard, 8 April 2003). He replaced 

Michelle Heritage, the editor for 10 years. At Murray Bridge, Jane Kemp replaced Rich. 

 

Mudgee: Edward K. DeLong has been appointed editor of the Mudgee Guardian and 

Gulgong Advertiser. DeLong has had more than 40 years experience in journalism, graphic 

design and corporate management. He joined United Press International where he supervised 

coverage of the space program, military activities, energy and the environment before being 

named a corporate vice president. He left UPI to found a marketing and graphic design 

company that he managed until moving to Mudgee with his Australian-born wife in 2001. 

 

23.41 FARM WEEKLY EDITOR-IN-CHIEF RETIRES 

 

Graham Greenwood retired on 13 June after serving as editor-in-chief of Farm Weekly, 

Western Australia, for almost 14 years. His retirement ends a 16-year association with parent 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 23  July 2003 Page 12 

company Rural Press Ltd and more than 40 years in the newspaper industry. He worked for 

the Border Watch, Mount Gambier, South Australia, for 24 years, including six as editor. He 

joined Rural Press in 1987 and was assistant editor at Stock Journal, SA, before being 

transferred to WA in 1989 to help rejuvenate the Western Farmer and Grazier. In 1992 he 

played a key role in the merger of that title and Elders Weekly, with the result being the Farm 

Weekly. During his period in WA, Greenwood trained cadet journalists from throughout 

Australia and New Zealand. Greenwood has returned to Mount Gambier with wife Bozenna 

to rejoin his extended family on son and grandchildren. The new Farm Weekly editor is Rick 

Lee, formerly the senior reporter (Farm Weekly, 12 June 2003; and Rural Press News, June 

2003, p.4). 

 

23. 42 APN BUYS COMPETING PAPER IN MARYBOROUGH, QLD 

 

APN News & Media Ltd has bought the Maryborough, Qld, newspaper that was competing 

against its Fraser Coast Chronicle (formerly the Maryborough Chronicle). Here‘s how the 

former owner of the Heritage Herald, Frank Burkett, explained the sale to his readers 

(Heritage Herald, 28 May 2003): When this week’s Herald lands at the gate of city homes, 
many people will be expecting a new format following Pat’s and my decision to sell to APN 
last week. These same people may be surprised to discover that the paper’s layout, its 
editorial policy, its pricing and service will be no different from last month or last year. In 
fact, the only difference to anything will be the weight taken off the shoulders of Pat and 
myself. The reason the Herald will remain unchanged is that we have given two undertakings: 
the first to APN that we will stay with the paper to run it as it always was; the second to our 
staff and readers that business is as usual.  
 
Over the years I have likened the Herald to a small cargo ship plying its trade along a coastal 
route. My job as owner and skipper has always been on the bridge ensuring that the ship 
finds its way … through the reefs that separate the ports. Sometimes the cargo holds were full 
and the sun shone, and I knew that we would be paying our printing bills, our staff and our 
hundred other creditors. At other times, during the quietest watch of a stormy night, I sat 
alone at the wheel trying to avoid the reefs … aware that the cargo holds were half empty. 
Down below my loyal crew slept comfortably … but sometimes [they were] called from their 
beds to help staunch a hole… In the morning as we docked we were greeted with the same 
calm townspeople who considered it unthinkable the ship might never have got through.  
 
Shipping parallels aside, one of the greatest problems facing the Herald was that it could no 
longer grow with the city. Pat and I, as majority shareholders in a small company, simply did 
not have the resources to keep up with the changes that were always threatening to overtake 
us. New technology is a hungry animal that can devour small publishers. Even back in the 
early nineties when expenses were lower, I went seriously into debt on three occasions, and it 
was only through quiet prayer, the help of friends and a sympathetic bank manager that I 
was able to continue publishing. Even my staff were unaware that everything I owned, save 
an ageing kelpie, was listed in the bank’s vault as security against the latest overdraft which 
in those days attracted an interest rate exceeding 20 per cent. 
 
In more recent times the spikes and troughs have levelled out, but it was becoming more 
difficult to produce the newspaper that readers had come to expect. Printing costs, computer 
hardware and software, wages, government taxes and the rising superannuation bill were 
just some of the expenses that were overloading the ship. In spite of this cost issue, 
unreasonable price increases for customers were never the answer, and never will be. Small 
businesses that rely on advertising as an investment cannot afford a market that is unstable, 
too high or impossibly low. They need to be able to plan a budget for the next three-five 
years, and they expect advertising to increase at a rate similar to the cost rises around them. 
Fortunately, the pricing structure for the Herald is fixed in concrete. That is the undertaking I 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 23  July 2003 Page 13 

have always given the Herald’s advertisers, and it lies at the heart of the contract which Pat 
and I signed with APN.  
 
So when people ask will there be any change to the Herald now we have sold the masthead, I 
say “yes, there is – within myself”. At night during the loneliest watch I too can go down 
below and sleep, knowing there is somebody else who can take the helm. It’s a great feeling 
for me, but it should be even better for Maryborough readers who can rest assured their 
Herald will always arrive without fuss on a Wednesday morning. 

 
23.43 THE HERALD AND THE CENTRAL COAST 

 

To satisfy Audit Bureau of Circulation rules, the Newcastle Herald and the Central Coast 

Herald now both appear as The Herald, with some Newcastle or Central Coast identification. 

Fairfax launched the Central Coast Herald for Gosford-Wyong, NSW, at the end of last 

September and News Ltd immediately converted its free bi-weekly Express Advocate into a 

free daily and halved the price on the Central Coast of the Daily Telegraph, to which it added 

a designated Central Coast section. News Ltd says it is winning the war and that the Daily 

Telegraph is selling 2,000 more copies a day on the Central Coast now than before the Herald 

started. The Media liftout of 19 June published, very selectively, only a small part of Herald 

publisher Alan Oakley‘s response to the article (see Sally Jackson, ―Hardly coasting, Herald 

opts for name change‖, Australian Media liftout, 12 June 2003, p.3; and ANHG 20.2). 

 

23.44 DUBBO REGIONAL PRINT FACILITY 

 

Rural Press Ltd‘s Dubbo print facility employs 32 people (full-time, part-time or casual) and 

prints 46 mastheads, including the Dubbo, Orange and Bathurst dailies, seven tri-weeklies, 

five bi-weeklies, 26 weeklies and five monthlies. Average weekly output of newspapers 

printed is 540,000, using 40 tonnes of newsprint. Biggest single print run is the Western 

Magazine, with 56,000 copies. It now has two 4 High towers and a tri colour press, which has 

two folders – an SSC and an SC. The press line can be split so as to print two different 

publications simultaneously, depending on colour requirements. The colour capacity allows 

for 20 pages of colour in a 24-page publication. Computer-to-plate technology is now on site 

(Rural Press News, June 2003, p.4). 
 

23.45 WARRNAMBOOL (1): CIRCULATION 

 
South-west Victoria‘s daily newspaper, the Standard at Warrnambool continues to show good 

circulation growth with the sale of an average of 12,949 papers a day for the quarter ending 

31 March. This was an increase of 235 a day from the previous year (Standard, Warrnambool 

3 May 2003 ). 

 

23.46 WARRNAMBOOL (2): FIRST SUNDAY SPECIAL 

 
The first Sunday issue of the Standard was published in Warrnambool on 29 June. Editor 

Rick Bayne said the one-off publication was timed to coincide with the launch of the nine-day 

international Fun4Kids festival and to give readers a new style of local newspaper. Bayne said 

the publication featured daily news but also a selection of lifestyle-oriented material from the 

district. Saturday sports results were included in the paper. Features in the paper included a 

look at Warrnambool‘s nightlife, what brings people to Warrnambool and comparisons 

between costs of living in Warrnambool and Melbourne. The Sunday issue was made 

available at local newsagencies, supermarkets, stores, and at the Standard’s Fun4Kids site. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 23  July 2003 Page 14 

 

23.47 WARRNAMBOOL (3): CORANGAMITE EXTRA 

 
The Standard, owned by Fairfax, launched on Tuesday, 1 July, a section to focus on news in 

the Corangamite region. ―Corangamite Extra‖ highlights news in the Camperdown, Terang, 

Cobden, Timboon and Lismore regions. Editor Rick Bayne said the liftout focuses on 

community news and happenings in the district. Mary Alexander, who is based at 

Camperdown, was appointed editor of ―Corangamite Extra‖. The liftout is included only in 

copies of the Standard delivered to the Corangamite region. It competes most directly with 

the bi-weekly Camperdown Chronicle, but also with other newspapers published by the 

independent Western District Newspapers Pty Ltd group. 
 

23.48 WARRNAMBOOL (4): AT THE WINNING POST  

  

A newspaper, instead of a journalist, won the Warrnambool Racing Club‘s Don Burnett 

Award for excellence in journalism this year. The Standard received the award for its overall 

coverage of this year's Warrnambool May Racing Carnival. Former Herald Sun racing writer 

Brian Meldrum, who judged the award, praised the Standard’s in-depth coverage. 

This story was found at: http://the.standard.net.au/articles/2003/07/01/1056825382530.html  

 

 
NEWSPAPER HISTORY 

 

23.49 MANLY DAILY REVAMPS AND RECORDS ITS ORIGINS 

 

The Manly Daily, a free newspaper issued Tuesday to Saturday on the northern beaches of 

Sydney, has changed its masthead and format and has published a 32-page liftout (―About 

You. For You‖, 6 May 2003), with a series of historical articles on the paper, to mark the 

occasion. Editor Richard Bryce explained why changes have been made in the paper‘s format. 

Simon Mellick, a 27-year veteran of metropolitan and regional journalism, designed the new 

look. Last year he designed the Dominion Post in Wellington, New Zealand. We are told that 

―saving Mona Vale Hospital, establishing Bear Cottage in Manly and the creation of Pittwater 

Council are just three achievements peninsula mayors say would not have been possible 

without the support of the Manly Daily‖. The major article for newspaper historians is John 

Morcombe‘s ―Press keeps rolling‖, pp.10-15. A Manly printer, Edward Lincoln, launched the 

Manly Daily on 28 July 1906 with a two-page issue. It is now a giant of suburban publishing 

and claims a readership of 160,000. In 1899 Lincoln had founded a short-lived newspaper in 

Wollongong. At Manly he became convinced that a free daily newspaper supported entirely 

by advertising was economically feasible. Only once in its history has the Manly Daily failed 

to appear: on 24 February 1966, when excessive humidity in the switchboard caused a 

breakdown in the electrical system. A double edition was published the following day. The 

newspaper was last printed at Manly on 4 August 1989 (the edition of 5 August). The paper 

has since been printed at the Parramatta plant of its parent company, Cumberland 

Newspapers, a News Ltd subsidiary. (See also PANPA Bulletin, June 2003, pp.28-29.) 

 

23.50 COLLECTING THE PORT PHILLIP GOVERNMENT GAZETTE 

 

ANHG subscriber Karl Korju, of Melbourne, recently obtained ―very cheaply‖ a six-month 

run of the Port Phillip Government Gazette, from the beginning of January 1851 to 9 July of 

that year. The next issue (16 July) appeared as the Victorian Government Gazette, with a 

revamped coat of arms. [The colony of Victoria was separated from New South Wales on 1 

July 1851.] Karl comments: ―Not exactly a newspaper but a nice example of reasonably early 

Melbourne printing‖, by Edward Wilson and James Stewart Johnston, at the Argus office, 

Collins Street. 

 

http://the.standard.net.au/articles/2003/07/01/1056825382530.html


Australian Newspaper History Group Newsletter No 23  July 2003 Page 15 

23.51 SYMPOSIUM REVIEWED 

 

Phanfare, No. 198, p.4, carries a one-page review of the Australian Newspaper Press 

Bicentenary Symposium, which the Australian Newspaper History group staged at the State 

Library of NSW on 1 March 2003. Dr Grace Karskens, one of the speakers at the symposium, 

wrote the review. 

 

23.52 THE PUDDING’S PROOF 

 

It is reported (in Reader’s Digest Book of World Travel, Melbourne: Wilke & Co, n.d., p.165) 

that the following grace is said in the palatial offices of the New York Times: 

 
O Lord, the Giver of All Good, 
In whose just Hands are all our Times, 
We thank Thee for our daily Food 
Gathered (as News) from many Climes. 
Bless All of Us around this Board 
And all beneath this ample Roof; 
What we find fit to print, O Lord, 
Is, after all the Pudding’s Proof. 
May Those we welcome come again 
May Those who stay be glad. Amen. 

 

23.53 JAMES NEAGLE AND THE ENGLISHMAN 

 

Gordon Reid, of 9 Patridge Street, Gowrie, ACT, 2904, writes: ―I am  chasing details of 

James Neagle, who worked on the Englishman in Australia in the 1850s and ended up as a 

tutor at Hornet Bank station on the Dawson River, where he was killed, along with most of 

the Fraser family, in October 1857. I want to know what he was doing between working in 

Sydney and working for the Frasers.‖ 

 

23.54 CARCOAR CHRONICLE, 1863 

 

After 26 years, the State Library of New South Wales has removed from its catalogue 

mention of a ―22 July 1863‖ issue of the Carcoar Chronicle and Blayney Gazette. The issue, 

carrying Vol. 9, No. 5, was, in fact, a tourism promotional gimmick sold at places such as Hill 

End, near Bathurst. The Carcoar Chronicle, from which the Lyndhurst Shire Chronicle 

descended, began publication in 1871. The earliest bona fide extant issue is Vol. 3, No. 191 (7 

August 1875), part of a collection of NSW newspapers issued in early August 1875 and 

gathered for the Melbourne and Philadelphia Exhibitions. 

 
23.55 HILL END NEWSPAPER NOW ON FILM 

 

Janette Pelosi, of State Records, NSW, writes: The issue of the Hill End and Tambaroora 

Times and Miners’ Advocate dated 14 September 1872 and held by State Records NSW has 

now been microfilmed by the State Library of New South Wales. (It was mentioned in ANHG 

Newsletter 22.45.) It has been added to State Reference Library Reel RAV/FM4/277 and 

reference copies of this reel are now available in State Records NSW reading rooms in 

Sydney and at Kingswood as SR Reel 3736. 

 

From the beginning of June, State Records NSW has introduced a new telephone system and 

a new series of telephone and fax numbers at both of its locations. The main telephone 

number (02) 9673 1788 and fax number (02) 9833 4518 at the Western Sydney Records 

Centre have not changed and these are the main contact points for both locations. Any 

correspondence should be addressed to PO Box 516 Kingswood NSW 2747. 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 23  July 2003 Page 16 

 

23.56 NATIONAL LIBRARY UPDATE 

 

From Canberra Prue Neidorf has forwarded some snippets from the National Library of 

Australia‘s Petherick Newsletter:  

 

Newspapers/Microform 
The Newspaper/Microform Reading Room has recently received backsets of some Australian 

country town newspapers. These are on microfilm. 

The following is not an exhaustive list but it includes some of the longer runs: 

Bega Budget, 1905-1920 (NSW) 

Dubbo Dispatch, 1889-1971 (NSW) 

Junee Southern Cross, 1942-1943, 1948-1968 (NSW) 

Narromine News and Trangie Advocate, 1898-1968 (NSW) 

National Advocate, 1918-1958 (Bathurst, NSW) 

Tumbarumba Times, 1907-1968 (NSW) 

Border Chronicle, 1908-1950 (Bordertown, SA) 

Burra Record, 1878-1977 (SA) 

Laura Standard, 1889-1948 (SA) 

Naracoorte Herald, 1875-1970 (SA) 

West Coast Sentinel, 1912-1950 (Streaky Bay, SA) 

 

The complete list of new resources can be found in the Genealogy Area in the 

Newspaper/Microform Reading Room and on the Newspaper/Microform web page, New 

Acquisitions in the Newspaper Microform Reading Room,  

http://www.nla.gov.au/collect/genealogy/mfmnew/index.html 

 

Best of History Web Sites 
Best of History Web Sites contains links to over 800 history-related web sites that have been 

reviewed for quality, accuracy, and usefulness. Sites with engaging educational content and 

stimulating and useful multimedia technologies are most likely to be included in these pages. 

However, useful general resources and research-oriented sites have been included as well.  

It is available at http://www.nla.gov.au/pathways/jnls/newsite/view/1194.html 

 

ParlInfo web : Australian Parliamentary Information 
ParlInfo, which is the Parliamentary Document Repository, contains more than one million 

documents relating to the work of the Australian Parliament. It includes Bills, Hansard, votes 

and proceedings, committee transcripts, biographies from the Parliamentary handbook, 

newspaper clippings, media index and records from the Constitutional Convention and 

Federal Conventions.  

It is available at http://www.nla.gov.au/pathways/jnls/newsite/view/1185.html 

 

23.57 KIWIS START CONVERSATION 

 

With the passage in New Zealand in April of the National Library Act, the Kiwis have 

displaced the Scandinavians in the vanguard of digital archiving, with laws that allow not 

only the harvesting of PC memory banks but also the storage of this information in databanks 

accessible to the public. This has been done by extending the legal deposit laws to digital 

material – something Australia has yet to do (see Jim Buckell, ―Kiwis start conversation‖, 

Australian, 4 June 2003, p.40). 

 

23.58 WORLD’S OLDEST NEWSPAPER 

 

A member of the American-based jhistory net recently asked which was the oldest newspaper 

in the world. Dr Huub Wijfjes (wijfjes@let.rug.nl), of the Department of History and 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 23  July 2003 Page 17 

Journalism, Groningen University, The Netherlands, replied: ―The question where the world‘s 

oldest newspaper was published that still exists today is easy to answer. In 1658 Abraham 

Casteleyn published the Haerlemsche Courant in Haarlem, a provincial town in Holland 

about 20 miles from Amsterdam. Since 1665 this paper was called: Opregte Haerlemsche 

Courant (―Opregt‖ means ―sincere‖ or ―trustworthy‖). Today it is still published although the 

title now is: Haarlems Dagblad, Opregte Haerlemsche Courant. So in the city archive in 

Haarlem one can see 338 volumes of the Opregte Haerlemsche Courant. 

 

Several other Dutch newspapers dating from the first half of the eighteenth century are still 

published today. Amsterdam also was the place where the world‘s first daily newspaper was 

published, in 1618, by Caspar van Hilten: Courante uyt Italien, Duytsland, etc. The oldest 

remaining copy (dated 14 July 1618) is held in the Royal Library of Stockholm, Sweden. This 

title vanished in the latter half of the seventeenth century. 

 

23.59 EARLY DAILIES IN MELBOURNE 

 

Rod Kirkpatrick writes: The Argus was not delighted when the Port Phillip Herald became 

a daily (and became the Melbourne Morning Herald) on 1 January 1849. It commented the 

next day thus: ―The commencement of 1849 seems likely to prove an era of some moment, in 

the annals of the Port Phillip Press. On the one hand we are summoned to attend the funeral of 

a noxious little publication, with which we have been bored for a few months of a Thursday 

evening, and are daily expecting a summons for a similar purpose, from a contemporary even 

more troublesome, from being just as stupid and a little more frequent.  

 

―On the other hand we have the still more melancholy duty of waiting upon the birth of a new 

daily, and it is with but a blank heart, we look forward to the trebled evils attendant upon a 

trebled issue of so mischievous a publication as the Port Phillip Herald. We are entire 

disbelievers in the daily publication of such a paper, till yesterday when the first dose reached 

us, and most sincerely do we condole with the public, upon the deluge of papers with which 

this province is to be inundated, till that happy day when a Daily Argus will rush in to the 

rescue, and effectually settle the quarrel as to which of the present Dailies goes to the wall, by 

quietly finding them a wall a piece. Thank Heaven that day is not far distant.‖ 

 

The Port Phillip Patriot and Melbourne Advertiser became the first Melbourne daily on 15 

May 1845 and absorbed the Standard and Port Phillip Gazetteer on 1 October 1845 when it 

changed its sub-title slightly to Morning Advertiser. It changed its name more significantly to 

the Melbourne Daily News and Port Phillip Patriot on 9 October 1848. The Argus became a 

daily on 18 June 1849. And, of course, the Melbourne Daily News was the daily that went to 

the wall. It was incorporated in the Argus from 1 January 1852. 

 

23.60 DIGITISED ARCHIVE OF 62 YEARS OF BROOKLYN EAGLE  

 

The Brooklyn Public Library (USA) has set up a digitised archive of the first 62 years of the 

Brooklyn Eagle, a leading newspaper of the borough of Brooklyn in the late 19th and early 

20th centuries. The site is at http://eagle.brooklynpubliclibrary.org .  

 

Belinda Weaver wrote an item with lots of advice on how to use this excellent site. Much of 

this item had to be omitted at the 11
th
 hour from the newsletter. If you want a copy emailed to 

you, just ask the editor.  

 

23.61 THE RATIONALE FOR OBITUARY WRITING 

 

―[The obituary] gives us the opportunity to breathe in the morés of time past – the spirit of the 

age sits ready for release as a microfilm unwinds.‖ – Nigel Starck, of the University of South 

Australia (source: see 23.63.13). 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 23  July 2003 Page 18 

 

RECENTLY PUBLISHED 
 
23.62 BOOKS 

 

23.62.1 PARTY GAMES: AUSTRALIAN POLITICIANS AND THE MEDIA FROM WAR 

TO DISMISSAL by Bridget Griffen-Foley, published by Text Publishing, 292pp, $32. The 

influence of media proprietors on Australian politics from World II to the dismissal of Gough 

Whitlam is examined in Griffen-Foley‘s latest contribution to media history. Her earlier 

works focused in great depth on the Packer empire, the subject of her PhD thesis. [Mike 

Steketee reviewed the latest book, Australian, Media liftout, 3 July 2003, p.8] 

 

23.62.2 THE USEFULNESS OF JOHN WEST: DISSENT AND DIFFERENCE IN THE 

AUSTRALIAN COLONIES by Patricia Fitzgerald Ratcliff, published by The Albernian 

Press, Launceston, 2003. 592pp. A biography of John West, editorial writer of the Launceston 

Examiner from its foundation in 1842 until he became the first designated editor of the 

Sydney Morning Herald in 1854. He served in that position for nineteen years. 

 

23.62.3 AUSTRALIAN ALMANACS 1806-1930: A BIBLIOGRAPHY, by Ian Morrison, 

Maureen Perkins and Tracey Caulfield, published by Quiddlers Press, PO Box 3034, Auburn 

VIC 3123, info@quiddlers.com.au, www.quiddlers.com.au, 166 pages, $108.90 hardback, or 

$60.50 paperback, plus postage. Almanacs were once found in almost every home and 

business and are an important feature of Australia‘s social and publishing history. The authors 

have documented the history and characteristics of all almanacs that could be found by a 

search through major libraries throughout Australia. The publisher of Australia‘s first 

newspaper and first book, George Howe, was also the publisher of Australia‘s first almanac, 

the New South Wales Pocket Almanac and Colonial Remembrancer in 1806. Subsequently, 

many almanacs were published by newspapers or by publishers associated with newspapers. 

 

23.62.4 NEWS NEWS NEWS. Subtitled Momentous Events and Daily Life as Reported in 

the Australian Press. Introduction and Text by James Young, published by Cameron House, 

an imprint of Bookwise International, 174 Cormack Road, Wingfield SA 5013, 2002. ISBN 

1-875999-56-6. 224 pages in large paperback format. Approx. $19.95. 

 

23.62.5 INDEX TO SERIALS IN AUSTRALIAN PERIODICALS AND NEWSPAPERS: 

NINETEENTH CENTURY by Toni Johnson-Woods. Canberra : Mulini Press, 2001. 153 pp. 

ill; 25 cm. ISBN 0-949910-68-6 (Bibliographica historica Australiae; no. 10). Price $29 incl. 

postage, from The Mulini Press, PO Box 82, Jamison Centre ACT 2614. Lists all the longer 

serials in publications of Australian colonies. General description of important newspapers 

and periodicals that published the serials. Much of the fiction available to readers in the 

colonies was accessible only in newspapers and magazines. Many of these publications were 

published in the colonies and they regularly contained a considerable amount of fiction. As 

well as short stories it was usual for them to contain a serial that continued for some weeks. 

Nearly 1,000 of these serials (174 were Australian) are listed in this Index. A valuable index 

because it unlocks many Australian nineteenth century novels and reveals that a considerable 

quantity of long fiction was written and published in the colonies.  

 

23.62.6 LOOKING BACK IN TIME - EXTRACTS FROM OLD NEWSPAPERS compiled 

by Rod and Wendy Gow. A compilation of family history orientated newspaper articles 

extracted from various newspapers from 1800s and early 1900s. Check the Gow home page:  
http://www3.ceinternet.com.au/~rgow 

 

23.62.7 THE LIFE AND TIMES OF THADEUS O‘KANE by Rod Kirkpatrick, Townsville, 

Queensland: North Queensland Newspaper Co., 2003. ISBN 0-9595907-6-5. 63pp in large 

paperback format, including bibliography and index. A biography of the straight-talking 

http://www3.ceinternet.com.au/~rgow


Australian Newspaper History Group Newsletter No 23  July 2003 Page 19 

editor of the Northern Miner, Charters Towers, 1873-1889. [Copies available for $12.50 each, 

including postage and packing, from author at 13 Sumac St, Middle Park, Qld, 4074.] 

 

23.62.8 SUCCESS THROUGH WORTHY SERVICE: ANDERSONS CITY PRINTING 

WORKS 1903-2003 by Lorna McDonald, Rockhampton Queensland: City Printing Works, 

2003. ISBN 0-9750507-0-2. A history of the Rockhampton printing works that has been in the 

Anderson family since its establishment in 1903. Includes a history of the Labor-oriented 

Critic, the political and sporting newspaper the family published from 1903-1931, and an 

excellent chapter on the changing printing technology of 100 years.  

 

23.62.9 THE FUNCTION OF NEWSPAPERS IN SOCIETY: A GLOBAL PERSPECTIVE, 

edited by Shannon E. Martin and David A. Copeland, Westport, Connecticut: Praeger, 2003. 

179pp, ISBN 0-275-97398-0. This book, covering the function of newspapers in all societies 

across all times, includes a chapter by Rod Kirkpatrick, ―Pacific Rim Cultures and 

Newspapers‖ that deals with Australia and the Pacific. 

 

23.63 ARTICLES 

 

23.63.1 FOSSICKING FOR GOLD: THOMAS McHUGH AND THE AVOCA FREE 

PRESS by Sue Hughes, Margin: Life and Letters, No. 59 (April 2003), pp.30-36. It tells the 

story of Thomas McHugh, proprietor of the Avoca Free Press from 1873-1904 and his dispute 

with John Ferrara Pinto Paten (1833-1898) proprietor of the Avoca Mail.  

 

23.63.2 SHADOW ON THE SUN by Richard Guilliatt, Good Weekend, 3 May 2003, pp.20-

27. Being James Packer was never going to be easy, but since the collapse of One.Tel, it‘s 

become a whole lot harder. With his father back in power and his own giddy rise to power a 

distant memory, a question mark lies over the future of the heir to the Packer dynasty. 

 

23.63.3 PRESERVING THE LETTERPRESS DEVICES OF A BYGONE ERA by Rod 

Kirkpatrick, PANPA Bulletin, May 2003, pp.33-35. A short history of the Pinnaroo Border 

Times and the development of a letterpress printing museum in the Mallee town. 

 

23.63.4 WE‘RE DIFFERENT IN AUSTRALIA by Jack Waterford, Canberra Times, 

―Addendum‖ column, 10 May 2003. The editor-in-chief outlines how Australian editors view 

editorials and observes: ―We want our newspaper to be leading the debates about the future of the 

community, not a part of the problem, or a place where you can get published only if you say 

hopeful or positive things.‖ 

 

23.63.5 A THREAT TO STREET CRED by Jack Waterford, Canberra Times, 17 May 2003. 

The editor-in-chief discusses the Jayson Blair issue at the New York Times and the 

trustworthiness or otherwise of journalists. (See also: Australian, Media liftout, 15 May 2003, 

p.10; Caroline Overington, ―Reporter who put the Times on the spot‖, Sydney Morning Herald, 

24-25 May 2003, p.27; and Nicholas Wapshott, ―NY Times editors quit over plagiarist‖, and 

James Bone, ―Lurching to left, Old Grey Lady left in lurch‖, Weekend Australian, 7-8 June 2003, 

p.12.) 

 

23.63.6 EQUAL WORK, BUT WOMEN JOURNALISTS GET LESS PAY THAN THEIR 

MALE COUNTERPARTS by Sally Jackson, Australian, Media liftout, 22 May 2003, p.3. A 

survey of salary levels for female journalists employed on capital-city dailies. 

 

23.63.7 WHO‘S COUNTED by Mark Day, Australian, Media liftout, 29 May 2003, pp.4-5. 

Industry figures claim Roy Morgan readership figures are wrong – because they ignore the 

complexities of today‘s publishing.  

 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 23  July 2003 Page 20 

23.63.8 MASTER OF THE RIPPING YARN by Peter Craven, Australian, 23 May 2003, p.13. 

Disparaged by some as just a populist story-spinner, Charles Dickens was a far, far greater writer. 

 

23.63.9 NEWSPAPER AND THE PUSH FOR A NEW STATE IN NEW SOUTH WALES by 

Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, June 2003, pp.24-26. How Earle Page and Victor Charles 

Thompson, newspaper proprietor and editor respectively, played a major part in the fight for a 

northern new state in NSW. 

 

23.63.10 NOVELS BY INSTALMENTS by Dirk H.R. Spennemann, Margin: Life and 

Letters, No. 59 (April 2003), pp.37-38. This is a review of Toni Johnson-Woods, Index to 

Serials in Australian Periodicals and Newspapers (see 23.62.5).  

 

23.63.11 THE CROSS MEDIA CRASH by Luke McIlveen, Australian, Media liftout, 26 

June 2003, pp.4-5. The media ownership Bill that was rejected in the Senate was always 

unlikely to survive the independents. 

 

23.63.12 THE RISE AND RISE OF NEWSPAPER SALES, Rural Press News, June 2003, 

pp.9-10. Paid circulation growth in Rural Press‘s Australian regional and agricultural 

newspapers has been the source of joy and confidence, and the result of hard work and sound 

management. The habits of ―highly successful editors‖ are examined. 

 

23.63.13 DIARY OF AN OBITUARIST by Philip Jones, Weekend Australian, 5-6 July 2003, 

Review 4 and 5. The author – who has published 115 obituaries in the Australian and 100 

more for other newspapers – reports on a conference of the International Association of 

Obituarists in Las Vegas, New Mexico. 

 

23.63.14 PRYING PRESS BANNED by Mark Day, Australian, Media liftout, 10 July 2003, 

pp.4-5. A civil court judgment in a harassment case on the Sunshine Coast of Queensland has 

created a new privacy law that may curb the media. 

 

23.63.15 READER RAGE by Sally Jackson, Australian, Media liftout, 10 July 2003, pp.6-7. 

The Press Council under the microscope. 

 

23.63.16 THE WOMAN WHO RAN WITH THE WOLVES by Ita Buttrose, Walkley 

Magazine, Issue 22, [July] 2003, pp.30-31. An edited version of Ita‘s address to the 6
th
 annual 

freelance journalism convention in Sydney. 

 

    ANHG SUBSCRIPTIONS   (new or renewed) 
 

Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at r.kirkpatrick@uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

(2) Snail-mail to Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $20). 
 

New or renewed subscription for hard-copy version: please send to  
 

(Name)___________________________(Address)__________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $20 – cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for the next TEN issues. 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au

