
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 15                          November 2001 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 

07-3279 2279, r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au 

 

15.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 31 January 2002.  Subscription details at end of Newsletter. 
 

The Newsletter is online through the “Publications” link from the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.sjc.uq.edu.au/ 

 

Snapshot of Contents:   Current Developments: Metro (see 15.2-29);  

Current Developments: Provincial (see 15.30-39); Items related to Newspaper History (see 15.40-60). 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: METRO  
 

15.2  GOODBYE:  END OF LINE FOR EXPRESS 
 

The Fairfax-owned free commuter tabloid, the Melbourne Express, ceased publication on 7 

September, seven months after it was first issued (see 11.2). Michael Gawenda, editor of 

Fairfax‟s Melbourne Age, said the Express (a morning publication) had been losing “a 

significant amount of money” and could no longer support itself in Australia‟s worst 

advertising market in a decade. A month earlier News Ltd‟s MX (an afternoon publication), 

Express’s opponent, increased its distribution from 75,000 daily to 90,000, taking in such key 

points as the Stock Exchange.  

 

Page 1 of the final issue of the Express was headed “Goodbye” and said: “And thanks for all 

the fish. Well, we figure some of our papers must have ended up wrapped around your 

fish‟n‟chips. This is the end of the line Melbourne Express, the first ever free commuter daily 

to hit the streets of Melbourne, on February 5. It‟s been a thoroughly entertaining ride, and we 

hope you‟ve enjoyed our mix of news, features and fun. Sadly, our parent company believes 

the business fundamentals of this paper are not sound enough to continue. We‟d like to thank 

all of those who have helped us put out a paper on the streets every morning, especially the 

army of distributors who have braved the heat or cold to hand you the paper. And we‟d like to 

thank you, our readers, for the compliments, the criticisms and the debate. Now, whose turn is 

it to order breakfast?” (Melbourne Express, 7 Sept. 01, p.1; Geelong Advertiser, 8 Sept. 01, 

p.11; Courier-Mail, 8 Sept. 01, p.73; Andrew Dodd, “Death of a newspaper”, Australian, 

Media liftout, 13 Sept. 01, pp.12-13; PANPA Bulletin, October 01, pp.16-17, 27.) Express 

editor Andrew Holden has since left Fairfax (PANPA Bulletin, November 01, p.78). 

 

15.3 NEWS SEES GLIMMERS OF SUNSHINE 

 

The News Corporation Ltd has seen “strong rays of sunshine” on the advertising front in the 

wake of the US terrorist attacks, even though chairman Rupert Murdoch says the attacks had 

cost the company about $A200 million. Mr Murdoch was in Australia in October to attend the 

company‟s annual meeting in Adelaide. At the State Library of Victoria, he delivered a news-

making speech about education. He said Australia risked global irrelevance if it did not make 

an urgent investment and improvement in education (Australian, 12 October 01, pp.1, 21-22). 

 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au
http://www.sjc.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 15   November 2001 Page 2 

15.4      CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 
25 August 2001 Death: Eileen Marie Louttit, at Moruya, aged 86; started Moruya 

Advertiser with husband Roland in 1956 as offshoot to their printing 

business (Southern Star, Moruya, 5 September 01) 
6 September 2001 Death: Doris Kemp, third-generation journalist; grand-daughter of 

James Ryan, founder of Crooked River Chronicle, Grant, Walhalla 

Chronicle and Maffra Spectator; wrote series of articles on history of 

Maffra Spectator (Age, 14 September 01, “Today” section, p.7). 
7 September 2001 Final issue of Melbourne Express, Fairfax‟s Melbourne commuter 

paper that was launched on 5 February 2001 (see 11.2). 
11 September 2001 Terrorist attacks on New York‟s World Trade Centre and the Pentagon 

in Washington: biggest news story in decades. Australian metropolitan 

dailies produced special editions on 12 September and covered the 

aftermath extensively during the coming weeks (see also 15.58.1, 

15.58.2 and 15.13) 
11 September 2001 Death: Jack Lee, renowned West Australian sports writer; became 

journalist at 40; covered Sheffield Shield and Test cricket for the West 

Australian 1957-72 (David Marsh, email to ANHG) 
19 September 2001 Senate privileges committee finds the Australian in contempt over 

publication of a leaked Senate committee draft report (see 15.20). 
8 October 2001 Australian metropolitan daily newspapers produce special midday 

editions when the United States strikes back in its war against terror. 
25 October 01 The Australian launches the second part of its national search for letters 

written by ordinary Australians, this time from 1950 to 2001, for a book 

to be mark the centenary of Federation (25 October 01, p.11). 
31 October 2001 Moruya Examiner title resurrected on south coast of NSW (see 15.50). 
31 October 2001 Crusading campaign in the Australian (with Amanda Meade playing a 

key role) leads to forced resignation of the managing director of the 

Australian Broadcasting Corporation, Jonathan Shier 
10 November 2001 The Howard Government is returned for its third term with a swing of 

more than 2 per cent to it 
12 November 01 Woman’s Day, Australia‟s biggest-selling weekly magazine, gets a 

facelift (issue of 19 Nov., available 12 Nov.); printed on a 20 per cent 

larger sheet (as deep as an A4 and 1.5cm wider), glossy paper; “a more 

contemporary feel” (see Andrew Dodd, “Bigger, brighter Day on the 

newsstands”, Australian, Media liftout, 8 November 01, p.13) 
 

15.5 FRANK KELETT TO LEAVE PANPA 

 

Frank Kelett, executive director of the Pacific Area Newspaper Publishers Association for the 

past 16 years, has resigned to become executive director of the Publishers National 

Environment Bureau. He leaves at the end of the year (PANPA Bulletin, September 01, p.3). 

 

15.6 NEW VILLAGE VOICE 

 

A third Village Voice title has been launched in Sydney‟s inner west. It‟s the Drummoyne, 

Five Dock & Concord Village Voice, which joins the Balmain & Rozelle Village Voice and 

the Leichhardt, Glebe & Annandale Village Voice. They are A4 sized monthlies. Kylie Davis 

is publisher and owner of the group (PANPA Bulletin, September 01, p.30). 

 

15.7 VANDA CARSON REPORTING FROM CHRISTMAS ISLAND 

 

A “veil of secrecy” descended upon Christmas Island with the arrival of the Tampa, wrote 

Australian reporter Vanda Carson when she told how she and photographer Megan Lewis 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 15   November 2001 Page 3 

kept ahead of the pack in reporting the Tampa “boat people” story from Christmas Island 

(Australian, 7 September 01, p.4). 

 

15.8 FAIRFAX (1): CUTS COSTS 

 

John Fairfax Holdings has recorded a 31.1 per cent drop in annual net profit to $128.1 

million. Vigorous second-half cost cutting limited the fall. Earnings before interest and tax 

fell 20.5 per cent to $284.5 million (Sydney Morning Herald and Weekend Australian, 8-9 

September 01, p.47 and p.33, respectively). 

 

15.9 FAIRFAX (2): BRACES FOR WORST ADVERTISING SLUMP IN DECADE 

 

John Fairfax Holdings chief executive Fred Hilmer‟s bonus this year was $100,000, $740,000 

less than last year. His base salary is $1.02 million. He has warned shareholders that the 

company is bracing for the worst advertising slump in a decade (Australian, 3 October 01, 

p.37; see also “The media dollar squeeze” by Mark Day, Australian, Media section, 4 October 

01, p.3). 

 

15.10 FAIRFAX (3): NO ‘DRIVE’ IN QUEENSLAND EDITION 

 

From the end of September, the Weekend Sydney Morning Herald, when purchased in 

Queensland, has lacked Section 8, “Drive”. And it won‟t be re-starting, the circulation people 

tell us. We were told also that “Drive” has “never gone to NSW country subscribers”. The 

Queensland editions of the Weekend SMH even acknowledge that Drive is contained in 

“NSW editions only” (see SMH, 17-18 November 01, p.2). 

 

15.11 FAIRFAX (4): 170
th

 BIRTHDAY REMEMBERED 

 

To celebrate its 170
th
 birthday, on 18 April this year, the Sydney Morning Herald inserted for 

a week from 13-14 October a loose colour print of a photograph taken by one of its 

photographers. The first photo was of people on top of the Sydney Harbour Bridge; the 

second of a boy reaching out to clasp the hands of passing diggers at an Anzac Day march; 

and the third, a crowd scene at Bondi Beach.  

 

15.12 FAIRFAX (5): PROSECUTORIAL EDITING 

 

Some senior Sydney Morning Herald journalists are reported to be furious over a form of 

editorial management known as prosecutorial editing. Under the system, contentious stories 

are subjected to intense scrutiny by senior editors to weed out errors (Andrew Dodd, 

“Reporters grilled by the prosecution”, Australian, Media liftout, 15 November 01, p.5). 

 

15.13 WA (1): TOWERS FALL AND SUB-EDITOR WORKS 27 HOURS 
 

From Perth, David Marsh writes: The West Australian production editor, Andy Piggford, 

worked for 27 hours to lead the production of a special edition of the West Australian on 12 

September. The 40,000 copies of the free 24-page afternoon newspaper, headed “ACT OF 

WAR”, were given away in the city centre, Joondalup, Midland, Armadale and Fremantle the 

day after the terrorists attack in the US. Piggford, who started work at 10am on Tuesday, 11 

September, arrived home shortly after 9pm that day to find his wife watching the terrorism 

unfold on television. Within 20 minutes, Piggford was on his way back to the office and did 

not leave 4pm the next day – 30 hours after initially starting work. His marathon shift 

included a total of three hours off duty for meal breaks. Three of his colleagues  night editor 

Kent Acott, and sub-editors David Tiddy and Paul O‟Riordan – each worked for about 24 

hours. A large team of journalists, sub-editors, and production and technical staff worked 

through the night.  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 15   November 2001 Page 4 

 

Interest in the terrorism caused a record jump in demand for the West Australian. The 

Wednesday morning (12 September) paper sold 34,000 more copies than a normal 

Wednesday issue this year. (This compared with an increase of 32,000 for a Monday issue 

after Princess Diana‟s death on 31 August 1997.) But the number of papers sold was 262,799 

 fewer than the Wednesday record of 268,027 on 18 August 1993, when the paper carried 

Federal Budget news and a car promotion.  

 

At the outbreak of the Gulf war 262,236 papers were sold on Thursday, 17 January 1991. On 

Friday, 18 January 1991, a special noon edition was published with breaking news of Iraqi 

missile attacks on Israel. The Thursday edition (13 September) sales of the West were also up 

about 30,000 and the Friday edition up by 15,000. Saturday‟s paper distribution struck 

problems when an estimated 6,000 copies, which would have been sold, could not reach 

WA‟s north because of the Ansett crisis. 
 

15.14 WA (2): KEN CASELLAS RETIRES 
 

From Perth, David Marsh writes: One of the most successful chapters of Western Australian 

sports journalism closed on 19 October, with the retirement of Ken Casellas. A gifted writer 

and one of the nation‟s most respective cricket journalists, Casellas entertained WA sports 

fans for nearly four decades with his fresh and precise writing. Always the seeker of the 

unique word, he demonstrated a great knowledge of sport and very acute powers of 

observation. He joined the West Australian as a cadet journalist in 1954. In 1999, Casellas 

retired as the West Australian’s cricket writer, a position he had held for 27 years  the 

longest stint in the sport in the paper‟s history.  

 

He was named the Western Australian Sports Writer of the Year four times, a record. He 

covered 120 Test matches throughout Australia, South Africa and England and covered about 

220 Sheffield Shield matches. Casellas has also been one of the newspaper‟s main football 

writers throughout his career, covering more than 900 league matches. He has worked with 

ABC Radio on all AFL matches in Perth since 1987, with the exception of 1993 and 1997. 

 

15.15 WA (3): 60 YEARS WITH A NEWSPAPER 

 

Frank Platell, 75, celebrated his diamond anniversary at the West Australian on 20 October. 

Platell started as a copy boy at the paper in 1941 and gained a journalism cadetship the 

following year. Several years later he became the paper‟s motoring writer in the general 

section of the paper. He also wrote real estate. Platell retired from full-time journalism in 

1991, but still works at the West two days a week. 

 

15.16 COVER PRICES OF SATURDAY EDITIONS RISE 

The cover price of the Weekend Sydney Morning Herald rose by 10c on 1-2 September to $2. 

Readers could arrange in September for 12 months‟ home delivery of the Weekend SMH and 

the Sunday Sun-Herald for $2 a week (Weekend SMH, 1-2 September 01, p.2). The cover 

price of the Saturday Age rose by 10c to $1.90 on 1 September (PANPA Bulletin, November 

01, p.11). The cover price of the Saturday edition of Brisbane‟s daily, the Courier-Mail, rose 

by 20c to $1.50 on 29 September. A seven-day subscription for home delivery of the Courier-

Mail and Sunday Mail remained at $7. (Courier-Mail, 29 September 2001, p.3.) 

 

15.17 THE SENATE AND THE AUSTRALIAN 

 

The Senate privileges committee has warned has warned Nationwide News, publisher of the 

Australian, Daily Telegraph and Sunday Telegraph, that its access to the Federal 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 15   November 2001 Page 5 

Parliamentary Press Gallery could be restricted because of a contempt finding by the 

committee. In a report issued on 19 September, the committee found that Nationwide News 

and the Australian’s political correspondent Ian Henderson were in contempt of the Senate. 

The finding concerns an article based on a draft report of the Senate legal and constitutional 

legislation committee published in the Australian on 22 February. The privileges committee 

says the other committee did not authorize the release of the draft report and that the 

disclosure of the draft to Henderson was “probably deliberate” although the source was not 

identified (Australian, 20 September 01, p.7; also see editorial, Australian, 21 September 01, 

p.14, and Mark Day‟s column, Australian, Media liftout, 27 September 01, p.4). 

 

15.18 MEDIA GRIPE: ‘MORE PERSPECTIVE AND BALANCE’ SOUGHT 

 
Over time I’ve had a fairly good go from journalists but I wish the 

world was different and they didn’t always have to be looking for 

something new but could just do analysis and write up things with 
more perspective and balance rather than focusing on the new and 

perhaps sensational.  Professor Allan Fels, chairman of the Australian 
Competition and Consumer Commission (Australian, Media liftout, 15 

November 01, p.2). 

 

15.19 CIRCULATION: PUBLISHERS’ FIGURES 

 

The newspaper publishers‟ circulation figures  as opposed to the officially audited Audit 

Bureau figures  for the six months to 30 September have no surprises: weekday circulations 

continue to decline; weekend circulations generally are improving (although not against 

population figures). The Weekend Sydney Morning Herald climbed 2.27 per cent to 393,000 

and the Saturday Courier-Mail 1.35 per cent to 340,421. The Weekend Australian rose 

marginally to 305,000 (Australian Financial Review, Australian and SMH, 19 October 01, 

and Australian, Media liftout, 25 October 01; PANPA Bulletin, November 01, pp.8-9, 11). 

 

15.20 SUBURBAN (1): READERSHIP TO ACNIELSEN 

 

The Australian Suburban Newspaper Association has awarded its readership-survey business 

to ACNielsen instead of the Roy Morgan group. Morgan had monopolised newspaper 

readership surveys in Australia (Australian, 4 September 01, p.24). 

 

15.21 SUBURBAN (2): TITLE BEATS ITS OWN WORLD RECORD 

 
The Wentworth Courier, a Sydney suburban title, says it has beaten its own world record for 

the largest single issue of a suburban/community newspaper. It set a record of 368 pages in 

1997 and on 17 October 2001 surpassed that with a 440-page issue (Source: John Ainsley, 

Courier Newspapers, Sydney, email to ANHG editor, 19 October 01). 
 

15.22 SUBURBAN (3): THOMAS FAMILY’S NEW TITLE 

 

The Pakenham-based South East Newspapers (SEN), run by the fourth generation of the 

Thomas newspaper dynasty, has launched a new community weekly in Melbourne‟s western 

suburbs. SEN used its successful North West Property News to launch the new title, Star, on 

16 October. Star, with a distribution of more than 57,000, covers the municipality of 

Brimbank and beyond (PANPA Bulletin, November 01, p.16). 
 

15.23 PEOPLE (1): NEW MEDIA EDITOR 

 

Matthew Doman has been appointed media editor of the Australian. His role involves editing 

the Thursday Media liftout in the paper, as well as directing the overall coverage of the media 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 15   November 2001 Page 6 

for the paper. Doman was an economics correspondent for the Australian Financial Review in 

Sydney for several years in the early 1990s before he spent eight years covering the US and 

Latin America for publications such as the Economist and the Financial Times. He came to 

the Australian from the Hollywood Reporter where he was the New York based business 

editor (Australian, 18 October 01, p.2). 

 

15.24 PEOPLE (2): VARIOUS 

 

Bob Howarth has become the managing director of News Ltd‟s South Pacific Post operations 

with headquarters in Port Moresby. He was most recently the editorial technology manager 

for Queensland Newspapers Pty Ltd (Courier-Mail, 27 October 01, p.2). Ian McCausland has 

retired after 13 years as editor of the Mercury, Hobart. Deputy editor Garry Bailey has 

replaced him (PANPA Bulletin, November 01, p.78). The Australian has appointed two 

former Fairfax journalists to senior positions: Sheena Maclean, as features editor (formerly 

night news editor, education editor and Sydney bureau chief of the Age); and Tom Switzer, as 

opinion editor (former deputy opinion editor of the Australian Financial Review). [Source: 

Australian, 1 October 01, p.2.] 

 

15.25 ANOTHER DAILY NEEDED IN BRISBANE, SAYS PREMIER 

 

The Queensland Premier, Peter Beattie, says Queensland needs another Brisbane-based daily 

newspaper to give the Courier-Mail some competition (Courier-Mail, 24 October 01, p.2). 

The Courier-Mail has been the only Brisbane-based daily since the Daily Sun closed on 10 

December 1991. ABC Radio 612-4QR interviewed Alan Revell  and your editor  on 25 

October about the Premier‟s desire for another daily. Revell said there was one thing stopping 

Fairfax from trying to compete seriously with the Courier-Mail and that was the multi-

million-dollar cost of a printing plant. Revell was suggesting that, if it had the chance, Fairfax 

would use its established Sydney Morning Herald title in Brisbane, rather than starting a new 

title. Your editor said he thought it more likely that if a new daily began in Brisbane it would 

be targeted at a specific audience, such as the 20-35-year-olds. It could be a commuter paper. 

He felt it was unlikely in the present climate of reduced advertising revenue. 

 

15.26 FORMER SMH EDITOR SURVIVES TALIBAN AMBUSH 

 

From Afghanistan, where he is reporting the war against the Taliban, former Sydney Morning 

Herald Paul McGeough, tells how he hung on for grim life to an armoured personnel carrier 

in the midst of an ambush that killed three journalists (“„The APC, with journalists and 

soldiers on top, was pelted with fire‟”, Sydney Morning Herald, 13 November 01, pp.1, 10; 

also see Australian, 13 November 01, p.9). 

 

15.27 VOTERS’ VOICE 

 

Extracted from “Voters have their ultimate say”, Weekend Australian, 10-11 November 01, 

p.24:  “More than 2500 interviews involving 500-plus hours of conversations between 160 

voters and 13 journalists to produce 40 newspaper feature articles over four months  the 

Australian’s Voters‟ Voice project has been the most comprehensive exercise in Australian 

journalism to draw out the political views and priorities of voters. Determined to ensure that 

the issues that matter to ordinary voters were aired in the all too carefully controlled climate 

of a modern political campaign, the Australian has devoted an enormous effort to give voice 

to the voters‟ thoughts, fears and hopes. From the start of July our reporters spoke at length to 

eight people in each of 20 electorates, going back time and again to the same panel to hear 

their thoughts and record their views on what should have been the main campaign issues. 

Half the seats were in big cities, the rest in rural or provincial areas, and all states were 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 15   November 2001 Page 7 

involved.”  Peter Wilson, project leader. The Voters‟ Voice series took final stock on Pages 

24-25 of 10-11 November. (See also 14.6.) 

 

15.28 SOLD DOWN THE RIVER 

 

Amanda Hodge, environment writer for the Australian, has won the UN Media Peace Award 

for the promotion of understanding and resolution of environmental issues. Her feature, “Sold 

down the river”, kicked off the Australian’s campaign to save the Murray  Australia‟s most 

important working river (Weekend Australian, 27-28 October 01, p.22; see also 12.26). 

 

15.29 GEOFFREY BLAINEY PRESENTS BOYER LECTURES 

 

Historian Professor Geoffrey Blainey began presenting the Boyer Lectures for 2001 on ABC 

Radio National on 11 November. The Sydney Morning Herald began publishing weekly 

edited extracts of the six lectures on 9 November (see also Karen Kissane, “Making history 

again”, Sydney Morning Herald, 10-11 November 01, p.29). 

 
CURRENT DEVELOPMENTS: PROVINCIAL  

 

15.30 AN ANZAC DEAL, WITH A TOUCH OF THE IRISH 

 

APN News & Media Ltd has acquired the New Zealand newspaper publisher, Wilson & 

Horton. The two were already sister companies. APN agreed to pay $809 million in cash and 

assumed $429 million in Wilson & Horton debt in a transaction funded by both companies‟ 

parent group, the UK-based Independent News and Media. Independent‟s stake in APN thus 

increases to 45 per cent and APN‟s value was expected to rise by a third to about $1.3 billion, 

making it the fifth largest media group in Australia. The deal was seen as a move by Sir 

Anthony O‟Reilly, the Irish media tycoon and controller of Independent, to try to win a long-

held goal, control of Australia‟s John Fairfax newspaper empire. APN‟s major holdings are 

14 regional daily newspapers, 10 of them in Queensland and four in NSW.  

 

Brian Powers, chairman of John Fairfax, told the company‟s annual general meeting on 7 

November that any bid by Sir Anthony for Fairfax was unlikely to be successful. He said he 

did not like the debt-laden pyramid corporate structures of empires such as the O‟Reilly‟s 

Independent News & Media (See Courier-Mail, 26 October 01, p.31; Sydney Morning 

Herald, 31 October 01, p.25, and 8 November 01, p.25; Australian, 31 October 01, p.26, 1 

November 01, p.20, 8 November 01, p.19 and Media Liftout, p.3, and Australian, Media 

liftout, 15 November 01, p.14; and, “Chanticleer”, Australian Financial Review, 31 October 

01, p.56.) 

15.31 GEELONG ADVERTISER TO BECOME A TABLOID 

The Geelong Advertiser announced on 1 September that it would convert from broadsheet to 

tabloid format on 21 November 2001, its 161
st
 birthday. On 8 September, p.3, the Addy told 

its readers that thousands of them had responded to a survey to determine what they wanted in 

the tabloid Advertiser. Among the requests that would be met: more crosswords and puzzles; 

a doubling of the daily coverage of business and finance; more lifestyle stories every day; 

much more local news as well as national and international news; and more sport. 

15.32 JOB LOSSES AT RIVERINA MEDIA GROUP 

The head of the Riverina Media Group says more job losses in September were the last in a 

restructuring which begun several months ago. Four proof reading workers were retrenched – 

one at Wagga, one at Leeton and two at Griffith. Group general manager Wayne Geale says 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 15   November 2001 Page 8 

with new technology most newspapers in the world no longer have proof readers. In the June-

September period about 20 jobs were cut (ABC, Wagga Wagga, 19 September 01). 

 

15.33 RURAL PRESS LTD EXPECTS PROFIT INCREASE 

 

Rural Press Ltd, Australia‟s biggest publisher of regional newspapers, has shrugged off the 

downturn in the media sector to forecast an improvement in its trading profit this year and 

flag a possible move into television (Canberra Times, 20 October 01, p.C9). 

15.34 SHIRE PRESIDENT BANS COUNCIL STAFF TALKING TO JOURNALISTS 

In Western Australia, Busselton shire president Beryle Morgan banned all council employees, 

including chief executive officer Michael Swift, from talking to the media. The ban was 

imposed after the Busselton-Margaret Times had published reports on a series of confidential 

council meetings held in August to consider an over-payment to Mr Swift and the salary 

arrangements of all senior officers. Cr Morgan told councillors in her letter that she was 

deeply hurt by the reports and would now be council‟s sole media spokesperson. She is 

entitled to act as sole spokesperson in accordance with Section 2.8 of the Local Government 

Act. (Busselton-Margaret Times, 6 September 2001.) 

15.35 NORTHERN DAILY LEADER PUBLISHES DAMNING LETTER 

 

The Northern Daily Leader, Tamworth, published a damning letter from Bill Johnston, who 

had been buying the paper for 18 years and was not very happy with it (4 September 01, p.7). 

 

15.36 WOLLONGONG ADVERTISER SHIFTS TO MERCURY BUILDING 

After 20 years of operating from a shopfront location, the Wollongong Advertiser has been 

relocated within the Illawarra Mercury building. The staff has officially left the “old house” 

next door to the Mercury building at 284 Keira St, Wollongong and set up shop in bright 

revamped surroundings. The Advertiser is a free weekly that is delivered to more than 

100,000 homes across the Illawarra from Helensburgh to Gerroa. The Mercury is a paid daily. 

They are owned by John Fairfax Holdings. (Wollongong Advertiser, 19 September 2001.) 

 

15.37 MUSICAL CHAIRS AT APN 

 

Rod Rehbein, editor of Bundaberg‟s News-Mail, has been appointed editor of the Queensland 

Times, Ipswich. Both are APN papers. The Ipswich position became vacant when Mitchell 

Murphy was appointed editor and circulation director of The Chronicle, Toowoomba (see 

14.13), a position that he took up on 13 August (The Chronicle, 7 July 01). Murphy replaced 

Steve Keating, who finished on 7 June. Keating left to become one of Premier Peter Beattie‟s 

media minders. Robyn McDougall, formerly deputy editor of The Chronicle, has been 

appointed editor and circulation director of the Daily News, Warwick. Damien Bathersby has 

left the editorship of the Daily Examiner, Grafton, making out of date the complete list of 

editors of that paper published by the Clarence River Historical Society‟s September 2001 

Newsletter (p.10). (See APN Password, September-October 2001, p.3; and PANPA Bulletin, 

October 01, p.79). 

 

15.38 WARWICK PRESS CLOSES 

 

The Warwick Daily News web offset press has been shut down, reports John Irwin, a member 

of the family that owned or part-owned the paper from 1967 to 1988. Executives from APN 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 15   November 2001 Page 9 

News & Media closed the press on 1 November. The head pressman will be kept on in the 

sheet-fed commercial area, and three compositors have been transferred to that area. Four 

press operators and two composing room personnel lost their jobs. Several others have been 

transferred to advertising and the production manager was told that he could stay on until 

Christmas and he might be transferred to the Sunshine Coast. (The Daily News has been 

printed on the Queensland Times’ press at Ipswich for some time.) 

 
Until the closure of the Warwick press, the weekly Clifton Courier had been printed there. 

Now it is printed on The Chronicle’s press at Toowoomba and faces an earlier copy deadline: 

6.30am on Tuesdays (John Irwin, email message to ANHG editor, 6 November 01; Clifton 

Courier, 7 November 01, p.1). 

 

15.39 KALGOORLIE MINER REVAMPS DESIGN 

 

Western Australia‟s only regional daily, the Kalgoorlie Miner, has undergone its first major 

redesign in more than a decade, including some adjustments to its traditional masthead. The 

revamped Miner was launched on Saturday, 6 October (PANPA Bulletin, November 01, p.13). 

 

ITEMS RELATED TO NEWSPAPER HISTORY 
 

15.40 WEST AUSTRALIAN FRONT PAGES 

 

Victor Isaacs has free copies available on request of The West Australian: Fifty Years of 

Headlines 1938-1988. This is a tabloid publication reproducing 17 significant pages of the 

West Australian from 1938 to the national bicentenary in 1988. Victor can be contacted at 43 

Lowanna St Braddon ACT 2612, 02-6257 1742 or ahdb@compuserve.com. This publication 

could be added to the WA newspaper bibliography (item 14.46). 

 

Mr Isaacs also offers, for cost of postage, one copy of Nic van Oudtshoorn‟s Newspaper 

History of Australia (Rigby, 1982), 156pp, which includes 72 reproductions of significant 

pages from many Australian newspapers. 
 

15.41 LETTERHEADS OF NEWSPAPERS AND PRINTERS ON DISPLAY 

 

On display at the Queensland State Archives until January are many business letterheads that 

are up to about 115 years old. One display cabinet is devoted to “Printers and Newspapers” 

and it is noted that printing offices “were „multi-skilled‟ businesses usually offering services 

such as engraving, book binding, rubber stamp manufacturing, as well as selling books and 

stationery”. The letterheads included the Ipswich Advocate (1886), with Henry Marcus, 

proprietor; Maryborough‟s Wide Bay and Burnett News (1886); the Queensland Country Life 

(1900); the Cunnamulla Comet (1900), with P.J. Nally as editor and manager; the Warwick 

Argus (1904); the Bowen Observer (1890); Sydney‟s Chinese Australian Herald (1898); 

Toowoomba‟s Chronicle and Settler titles (1904); the Sydney Morning Herald and Sydney 

Mail (1898); Watson Ferguson and Co. (1886); the Queensland Government Printing Office 

(1937); Melbourne‟s Age (1899); Sydney‟s Bulletin (1898); and Sapsford & Co. (1896). 

 

Both the Bowen Observer and the Cunnamulla Comet began publication in 1888 and the 

Settler in 1895. Henry Marcus founded the Ipswich Advocate on 1 November 1880 and it 

appeared daily from 3 October 1890 to 30 September 1891 as the Daily Advocate. The 

Advocate ceased publication on 2 October 1896 (Source: Rod Kirkpatrick‟s notes on 

Queensland provincial newspapers). 

 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 15   November 2001 Page 10 

15.42 NEWSPAPER PRINTING HISTORY IN 30 SECONDS 

 

Printing from hand-set types (individual letters) began about 1450 and was the only practical 

way for text composition until nearly 1900. Early newspapers were typeset, letter by letter. 

The advent of rotary letterpress printing for newspapers required each page, after composing, 

to be stereotyped. The typesetting was pressed into soft material; this was curved and 

hardened, molten metal was poured into it and a semi-cylindrical curved plate, an accurate 

replica of the type, was produced. The many plates were mounted on the press. Just before 

1900, the Linotype machine enabled great savings to be made in the labour previously needed 

for composition. The output of the Linotype is a single piece or slug of type carrying all the 

letters and spaces needed for one line of printing. The slug is cast by injection moulding 

against a row of letters assembled by keyboard action. The letters are automatically sorted 

away after casting, a great saving. The slugs, lines or letters, are interchangeable with other 

kinds of type and for many decades newspapers used a mixture of hand-set type and slugs in 

their pages (Melbourne Museum of Printing, Australia‟s Teaching Museum of Printing and 

Typography: www.vicnet.net.au/`typo). 

 
15.43 GALE OF QUEANBEYAN 
 

The Queanbeyan and District Centenary of Federation committee launched a biography of 

newspaper editor John Gale, on October 13. Gale is sometimes called the “Father of 

Canberra”. The book, Gale Force, written by Susan-Mary Withycombe with funds from the 

History and Education branch of the NSW Centenary of Federation organisation, was 

launched by Errol Lea-Scarlett, author of Queanbeyan District and People. John Gale was the 

founder of Golden Age, Queanbeyan, which became the Queanbeyan Age. 

 

15.44 A HOT-METAL DATE 

 
The Adelaide Advertiser published its final hot-metal issue on 8 May 1981 and the galley 

rattle performed by the paper‟s printers was recorded by one of them, Ron Boath. It makes 

eerie listening. 

 

15.45 BORDER POST FICTION INDEX 

 

Associate Professor Dirk Spennemann [dspennemann@csu.edu.au], of Charles Sturt 

University, Albury campus, has compiled an index to the fiction content of the Border Post, 

Albury, 1856-1885. He writes: Founded in 1856, the Border Post was Albury‟s first 

newspaper. The range of verse, from doggerel to bush ballads to literary poetry, was a 

common art form in the mid 19th century. Some of the letters to the editor, as well as some 

election announcements and even advertisements were expressed in verse. Prose fiction was 

expensive and was thus limited. This is well reflected in the pages of the Border Post, which 

focussed on verse over prose in its offerings. During the period covered by the index the 

paper published more than 1000 contributions by more than 200 authors. 

  

This index illustrates the wide range of poetry and short fiction offered to the readership, 

fiction drawn from British, American and Australian papers, magazines and books. Above all, 

the wide scope of the sources used by the Border Post demonstrates the scope of the editors. 

Tied in with British and American sources, and far from being a small parochial paper, the 

Border Post was a major influence shaping the cultural and political development of North-

Eastern Victoria and Southern New South Wales. The introduction provides an historic 

overview over the paper for the period of 1856-1885. This index is the first in a series of 

fiction indices for the Albury and Wodonga newspapers. 

 

The index can be downloaded as a pdf file free of charge at:  

http://life.csu.edu.au/~dspennem/DSPENNEM/BookBlurps/BP-Index1.html 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 15   November 2001 Page 11 

 

15.46 HISTORIC NSW PAPER (1): THE HUME ELECTOR 

 

Dirk Spennemann (Charles Sturt University, Albury) writes: A systematic search of the 

uncatalogued holdings of the Albury Public Library uncovered two issues of the Hume 

Elector. The Library plans to have the items microfilmed to make them widely accessible. At 

present access is restricted because of the fragile state of preservation. 

The Hume Elector was an election newspaper produced by the Hume Subdivision of the 

Australian Freetrade and Liberal Association, promoting the election chances of William 

Cornelius Goddard. As far as is known only two copies of the paper have survived. While the 

content of the paper is dominated by election issues and policy statements, including a series 

of black ink drawings of political content, the Hume Elector also carried advertisements for 

local businesses. A brief bibliographic record follows. 

The Hume Elector The Official Organ of the Australian Freetrade and Liberal 

Association.  Hume Subdivision. 

Albury [NSW]: Albury: Australian Freetrade and Liberal Association.  Hume 

Subdivision.  

Published at: Printed by D. M‟cDonald & Co Dean Street for the F. and L. 

Association 

Frequency: Wednesdays;  

Length:  4 pp;  

Dimensions:  4 columns with wide outer margin; sheet size:  18 x 12.5 

inches. 

Running Title: The Hume Elector 

Price: one penny.  

Copies known: vol. 1, no. 1, Wednesday 20 March 1901 (Albury Library) 

 vol. 1, no. 2, Wednesday 27 March 1901 (Albury Library) 

 

15.47 HISTORIC NSW PAPER (2): THE ALBURY HERALD 

 

Dirk Spennemann (Charles Sturt University, Albury) writes: A systematic search of the 

uncatalogued holdings of the Albury Public Library uncovered four issues of The Albury 

Herald. The Library plans to have the items microfilmed to make them widely accessible. At 

present access is restricted because of the fragile state of preservation.  

 

The Albury Herald was George Adams' attempt at a daily newspaper, to counteract the 

influence of the rival paper, the Albury Daily. This attempt was short lived as the Albury 

market was too small to warrant two daily papers, one paper appearing twice weekly and one 

family paper appearing weekly. A brief bibliographic record follows: 

 

The Albury Herald. 

Albury, NSW: George Adams. 

Published at: Printed by George Adams & Co (Albury Banner) 

Frequency: daily except Sundays;  

Length:  4 pp;  

Dimensions:  6 columns; sheet size:  59 x 45 1/2 inches; 

Price: 1d per copy, 5s per quarter, £1 per year; 

Running Title: The Albury Herald 

Copies known: [no. 6], Saturday 7 May 1898 (Albury Library) 

 no. 10, Thursday 12 May 1898 (Albury Library) 

 no. 12, Saturday 14 May 1898 (Albury Library) 

 no. 22, Tuesday 27 May 1898 (Albury Library) 

 no. 32, Wednesday 8 June 1898 (Albury Library) 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 15   November 2001 Page 12 

 no. 64, Friday 15 July 1898 (on Albury Banner microfilm) 

 no. 69,Thursday  21 July 1898 (Albury Library) 

 no. 74, Thursday 28 July 1898 (Albury Library) 

 no. 146, Friday 21 October 1898 (Albury Library) 

 no. 151,Thursday  27 October 1898 (Albury Library) 

 no. 168, Thursday 17 November 1898 (Albury Library) 

 no. 205 , 3 January 1899–28 April 1900 (Mitchell Library) 

 

15.48 HISTORIC NSW PAPER (3): THE REVOLT 

 

Dirk Spennemann (Charles Sturt University, Albury) writes: A systematic search of the 

uncatalogued holdings of the Albury Public Library uncovered the first issues of The Revolt. 

At present access is restricted because of the fragile state of preservation. It is planned to 

make the issue available as whole page scans on the World Wide Web. 

 

The Revolt was a short-lived paper written and produced by the anarchist John Arthur 

Andrews (1865-1903). Andrews, author of  ‘Handbook of Anarchy’ (Sydney, JA Andrews, 

1894), was a leading radical in Sydney at the close of the 19
th
 century. His attempt to publish 

an anarchist newspaper was short-lived. Shortly after the first issue was published in 

December 1894, Andrews was arrested and jailed for five months on 21 February 1895. No 

further issue of the paper appeared.  A brief bibliographic record follows: 

The Revolt. 

Sydney, NSW: John] A[rthur] Andrews. 

Published at: Printed by … for J.A. Andrews, 491 Elizabeth Street 

Frequency: unknown;  

Length: 4 pp;  

Dimensions: 3 columns; sheet size: XXX  inches; 

Price: 1d per copy; 

Running Title: The Revolt (Albury Library) 

Copies known: vol. 1 no. 1, 1 December 1894 

 

15.49 HISTORIC VIC PAPER (1): THE MURRAY & HUME TIMES 

 

Dirk Spennemann (Charles Sturt University, Albury) writes: A systematic search of the 

uncatalogued holdings of the Albury Public Library uncovered an entire year‟s run of the 

Murray and Hume Times. The Library plans to have the items microfilmed to make them 

widely accessible. At present access is restricted because of the fragile state of preservation.  

 

The Murray & Hume Times was founded as a successor to the failed Wodonga Herald, which 

folded on 4 October 1873. “The Murray and Hume Times with which is incorporated the 

Wodonga Herald, published in Wodonga and Albury on Tuesdays and Fridays and circulated 

through the whole of the Murray and Hume Districts. Subscription rates £1 per annum, posted 

£1 5s. Advertisements charged for at the rate of 3s per inch; a liberal discount allowed on 

those interested on stated periods. All communications to be addressed to the offices of the 

Murray and Hume Times, Wodonga and Albury.” (Impressum, no. 28, 6 January 1874, p.4 

col. 1). The place where the paper was actually printed seems to have fluctuated between a 

printing office in Dean Street, Albury, and the main printing office in Sydney Street, 

Wodonga. 

 

The financial state of the paper must have been precarious at times, leading to rumours in the 

press scene. “No truth to the rumour reported in the Wangaratta Star that Affleck & Gray had 

bought the Murray and Hume Times at the rate of 12s 6d to the pound in assets and that a Mr 

W.H.C. Hughes formerly staff of the Wangaratta Star has been appointed editor.” (no. 43, 27 

February 1874, p.3 col 1). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 15   November 2001 Page 13 

 

By June 1874 the paper had run into financial difficulties as evidenced by this notice: “All 

persons having accounts against this journal are requested to render the same not later than 

the 30th inst.” (no. 74 16 June 1874, p.2 col 6). In October 1874, only one year after it‟s 

launch the paper changed hands to the owner of the Albury Banner, George Adams. Adams 

switched the frequency to once a week. Appearing on Wednesdays, the Murray and Hume 

Times was the mid-week offering to complement the Albury Banner as the weekend paper. 

Both papers could be subscribed to at a combined reduced rate. A brief bibliographic record 

follows. 

Murray and Hume Times [with which is incorporated the Wodonga Herald 
Wodonga; Albury [NSW]: Murray and Hume Times.  

no. 1, 10 October 1873–1880? 

no. 28, 6 January 1874  

Published by: George Ogle for the proprietors, Sydney Street, Wodonga 

Editor: T.C. Stewart  

Frequency: Tuesdays and Fridays;  

Length: 4 pp;  

Dimensions: 7 columns; sheet size: 18 x 25 inches 

Price: one penny; £1 per year. 

Notes: page 1-2 advertisements, p3 editorial and news, p. 4 

commercial and adverts 

no. 29, 9 January 1874 – no. 34, 27 January 1874 

Published by: Frederick Alexander Morgan for the proprietors, Sydney 

Street, Wodonga 

Notes: no. 29, 9 January 1874 has additional insert sheet, printed 

single sided  

no. 35, 30 January 1874 – no. 40, 17 February 1874 

Published by: Frederick Alexander Morgan for the proprietors, Dean 

Street, Albury 

no. 41, 6 January 1874 – no. 44, 3 March 1874 

Dimensions: 7 columns; sheet size: 17 x 24 inches (better quality paper) 

no. 45, 6 March 1874 – no. 81, 10 July 1874 

Dimensions: 7 columns; sheet size: 18 x 25 inches 

Published by: Frederick Alexander Morgan for the proprietors, Sydney 

Street, Wodonga 

Notes: no. 45 is lacking 

no. 82, 14 July 1874 – no. 83, 18 July 1874 

Published by: Frederick Alexander Morgan for the proprietors, Dean 

Street, Albury 

no. 83, 21 July 1874 – no. 105, 2 October 1874 

Published by: Frederick Alexander Morgan for the proprietors, Sydney 

Street, Wodonga 

no. 106, 7 October 1874  

Proprietor: George Adams  

Published by: George Adams at Printing Office, Sydney Street, Wodonga  

Frequency: Wednesdays;  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 15   November 2001 Page 14 

Dimensions: 7 columns (pages 1–2; 4); 6 columns (page 3); sheet size: 18 

x 25 inches 

no. 107, 14 October 1874 – no. 152, 4 August 1875 [1880] 

Proprietor: George Adams & Co. 

Published by: George Adams of Printing Office, Sydney Street, Wodonga 

and Dean Street, Albury 

Frequency: Wednesdays;  

Dimensions: 6 columns; sheet size: 18 x 25 inches 

Notes: In 1880 the Murray and Hume Times was fully incorporated 

into the Albury Banner.  

 

15.50 MORUYA EXAMINER RESUMES PUBLICATION 

 

The Moruya correspondent of the Canberra Sunday Times claimed (21 October) that the 

Moruya Examiner masthead  which was about to be resurrected  was the 10
th
 oldest in 

Australia. This is far from correct, as you will see (writes Rod Kirkpatrick). The Moruya 

Examiner title was first used when William Clements, Abraham Emmott and William Burns 

established the Moruya Examiner, Miners Advocate and Eden District Advertiser on 

September 9, 1864. There are no extant files of this paper, which ceased publication in the 

middle of 1868. Clements launched another paper on July 16, 1870, this time calling it the 

Moruya Examiner and Nerrigundah, Araluen and South Coast Advocate. By then Moruya had 

another paper, the Telegraph, launched probably in December 1868. The second Examiner 

continued until June 12, 1998 (according to files held at the State Library of NSW). 

 

The first Examiner was not the first Moruya newspaper. That honour belonged to the Moruya 

Messenger, launched on October 10, 1862, by Edward Wainwright, who was the proprietor of 

the Braidwood Observer. Wainwright continued to run both publications, but ceased 

publishing the Messenger in May 1864 and the Observer about the same time. Even if you 

decided to regard the two separate Examiners as one and take its establishment back to 1864, 

it was not the 10
th
 oldest masthead in Australia when it ceased publication in 1998. More than 

20 titles still published in Australian capital cities and provincial centres can date their origins 

to earlier than 1864. 

 

If you were to focus on NSW alone, however, you could possibly count the Moruya Examiner 

among the oldest 10  in fact, ninth, behind the Sydney Morning Herald (1831), Maitland 

Mercury (1843), Illawarra Mercury (1855), Armidale Express (1856), Pastoral Times, 

Deniliquin, and Daily Examiner Grafton (both 1859), Queanbeyan Age (1860), and Kiama 

Independent (1863), but only by ignoring the significant break in publication (two years) for 

the Examiner and a less significant break in the publication of the Queanbeyan Age. 

 

The Age began on 15 September 1860 as the Golden Age, reflecting the gold boom around 

Queanbeyan. It closed on 24 August 1867, with the founder and owner, John Gale, shifting 

the plant to Braidwood to start the bi-weekly Braidwood Independent. After seven weeks of 

publication in Braidwood, Gale had a change of heart and shifted back to Queanbeyan to re-

establish the Age. At Tumut, there has been confusion over the years because the town has 

had two separate and related newspapers called the Tumut and Adelong Times, the first (1864) 

a continuation of the Wynyard Times (it shifted to Gundagai at the beginning of 1868 to 

become the Gundagai Times) and the second established in October 1873. You can hardly say 

the current Tumut and Adelong Times dates back to 1864, or to 1860 when the Wynyard 

Times began. 

 

The oldest 10 newspapers in Australia are: the Sydney Morning Herald (1831), the West 

Australian, Perth (1833), the Geelong Advertiser (1840), The Examiner, Launceston (1842), 

the Maitland Mercury (1843), the Courier-Mail (1846), the Bendigo Advertiser (1853), and 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 15   November 2001 Page 15 

the Castlemaine Mail, The Mercury, Hobart, and The Age, Melbourne (all 1854). If you 

exclude the Courier-Mail because it is an amalgamated title (I have already excluded the 

Herald Sun, Melbourne, for fairly similar reasons; its origins go back to the Port Phillip 

Herald of 1840), then the vacant spot in the oldest 10 would go to the Ovens and Murray 

Advertiser, Beechworth, Vic. (1855). If you count 1870 as the year of establishment of the 

Moruya Examiner title that survived 128 years and accept that the Queanbeyan Age really 

began in 1867, then the Grenfell Record and the Bombala Times (both 1867), the Daily 

Advertiser, Wagga Wagga (1868), the Manning River Times, Taree (1869) and the Goulburn 

Post (1870), are also older than the Examiner title. In other words, the Examiner (1870) 

would have been No. 14 in NSW before it ceased publication three years ago. How long will 

the Examiner (2001), which began on 31 October, survive in the weird NSW South Coast 

market? 

 
Number 1 of the resurrected Moruya Examiner carried a letter from the ANHG editor to the 

effect of the above, but still bore as part of its banner on Page 1 the “Australia‟s 10
th
 oldest 

paper” claim. Editor Eric Wiseman sent your editor a copy with a note: “Thank you for your 

contribution. It has caused much comment, with some people saying they would write a letter 

arguing against your case, but they have no facts!” 

 

15.51 REMEMBERING THE ARGUS 

 

More than 100 people attended a one-day conference on the history of the Argus newspaper, 

which was held at RMIT on 24 September. The conference had a real buzz about it, as 

scholars made the most of the chance to discuss this Melbourne newspaper, which closed in 

1957, with the many former Argus journalists and printers who attended. The keynote speaker 

was Dr David Dunstan, from Monash University, and other speakers included Dr Prue 

Torney-Parlicki, John Arnold, Bob Murray, John Lahey and Matthew Ricketson. A tape-

recording of reminiscences by former Argus staff will be uploaded on the RMIT Journalism 

website in early December at http://fifth.estate.rmit.edu.au  The conference organisers also 

plan a refereed print publication. If you did not attend the conference, but have a research 

interest in the Argus, and wish to submit a paper to this publication, please contact Sybil 

Nolan at RMIT. Her number is 03) 9925 3596, or email sybil.nolan@rmit.edu.au The 

deadline for papers is early February. 

 
15.52 THE GREAT AUSTRALIAN OBITUARY 

 

From Adelaide, Nigel Starck writes: Can ANHG members help with information on 

obituaries? I‟m collecting obits which either offer a slice of our history or which honour 

quirky, engaging lives. It‟s all part of my PhD thesis, “The Australian obituary: a quest for 

style and form”. It offers an analysis of practice within the English language press worldwide, 

with the aim of constructing a model style for contemporary application. My email contact is: 

nigel.starck@unisa.edu.au (mobile: 0416-113178). 

 

15.53 NEWSPAPER COLLECTION OF THE RHSQ 

 

The following is an edited extract from the November Royal Historical Society of Queensland 

Bulletin, pp.4-5, written by the society‟s honorary librarian, John Kerr (the RHSQ is trying to 

decide whether to keep its remaining bound volumes of the Brisbane Courier): The Society 

originally had a substantial collection of bound issues of the Brisbane Courier. These were 

stored in the basement of Newstead House  it must have seemed a good location because the 

coolness would have enhanced storage life. Unfortunately termites played havoc with the files 

and by the time this was discovered, most of the volumes were so badly affected they were 

discarded. Those that remain amount to about two dozen volumes, each with three or more 

http://fifth.estate.rmit.edu.au/
mailto:sybil.nolan@rmit.edu.au
mailto:nigel.starck@unisa.edu.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 15   November 2001 Page 16 

months of newspapers bound together. They fall between 1886-1932. Many of the volumes 

have decaying binding and the outer issues have been damaged. 

 

In addition, the surviving volumes are not a complete reference even for their limited and 

scattered date range because a number of key articles in them have been cut out of them. This 

might amount to only 100 items per volume but it is hard to know what is lost. The volumes 

are very large and difficult to use, so that we recommend anyone with a reference goes to 

State Library or elsewhere to consult the microfilm copies, which basically are a complete 

record. (Even they sometimes have problems with missing issues.) 

 

The Society has limited options (says Kerr and asks for member feedback). If we do nothing, 

the newspapers will continue to deteriorate as many of the volumes are on poor quality acidic 

newsprint, which is already becoming brittle. At present we do have room to store them. Or 

we could offer them to a suitable institution willing to conserve and store them. Or we could 

actively go through the newspapers to cut out significant items and make these cuttings 

available through the vertical files. The remains of the bound volumes would then be 

discarded. [If any ANHG member wants to provide feedback, you can visit the RHSQ website 

to find contact details: http://rhsq.dynamics.net] 

 

15.54 PHOTOJOURNALISM (1): RESPONSE 

 

From Tom Darragh in Melbourne: Responding to Bob Peterson (14 .52). In compiling the 

Illustrations chapter for the first volume of the History of the Book in Australia, I did a quick 

survey to see if I could find when half-tones came in. I knew that some were produced in 

Melbourne in March 1889 (Sun) but needed to know if there were earlier introductions in 

NSW. July 1888 in the Sydney Mail and Illustrated Sydney News were the earliest I could 

find, but I did the research in Melbourne using microfilm, so there could well be earlier 

examples. The Sydney half-tones were produced by the Electric Photo Engraving Company 

and the Melbourne examples by the Melbourne Photoengraving Company. I would be 

interested to know if these are indeed the earliest examples, particularly because the Electric 

Photo Engraving Company was in business at least from 1885. W.H. Traill, of the Bulletin, is 

alleged to have introduced photo-engraving in 1884, but I am sure that it was already being 

used by the NSW Government Printing Office.  

 

15.55 PHOTOJOURNALISM (2): THESIS 

 

Those researching the history of photojournalism may be interested to know of an American 

thesis by Timothy R. Gleason, “The development of a photojournalism historiography: an 

analysis of journalism history approaches”, Bowling Green State University, Kentucky, USA.  

 

15.56 PHOTOJOURNALISM (3): EARLIEST HALF-TONE  6 JAN 1888 

 

Philip Parés writes, from northern Tasmania:  I have just completed a spell at the National 

Library researching the introduction of half-tone photographic images to the pages of 

Australian newspapers and am keen to know if I missed any obscure or earlier images. So, if 

you are doing research during the 1880s, please be on the lookout for any photographic half-

tone images in the pages of Australia‟s newspapers. The earliest photographic image, 

rendered by half-tone screen that I could find appeared in the 6 January 1888 edition of the 

Melbourne weekly Table Talk (p.7).  This image features a portrait of the visiting American 

phrenologist, Miss Jessie Allen Fowler.  The image and accompanying story could best be 

described as an info-mercial – a genre much in use today but with a long pedigree, it seems.  

According to Roger Butler, of the National Gallery, ink impressions of mounting nails and 

faint scratch marks on the printed page suggest that the etched printing block was probably 

produced overseas, was portable and had seen much service. In all probability, this block 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 15   November 2001 Page 17 

accompanied the artiste and saw service promoting upcoming bookings in the cities of Europe 

and in her antipodean tour. 

 

It seems as though printing a photographic image was deemed not worth the effort by those in 

charge of Table Talk because a second photo-image did not appear until 1896 (31 Jan., p. 7) – 

in an advertisement for “the Ozone” hotel, Warrnambool.  It would not be until 1899 (29 

Sept., p. 19) that Table Talk featured a photo-image in a news story. No clear pattern of usage 

can be identified except that the weekly papers, with their broader deadlines and slightly 

looser “magazine” editorial policy, incorporated photo-images a little over a decade before 

dailies such as the Daily Telegraph and the Sydney Mail began their photo-visual eras.  Some 

publications, like Table Talk embraced the use of photographic images from the earliest 

availability of the technology in the late 1880s, while a paper such as the Age did not 

regularly feature images until the late 1920s.   

 

Other weeklies to include half-tone photo-images in the early months of 1888 included the 

Bulletin, which began with a portrait of a society dame, “Mrs. Gordon – Baillie (17 Mar. 

1888, p.12) and followed with a series of “Page 7 girls” for a number of issues and the 

Illustrated Sydney News which, according to Dr. Warwick Mules of CQU, featured a photo-

image of the Sydney Hospital in the 13 March 1888 issue (p.6). The National Library 

microfilm and originals of the Illustrated Sydney News do not contain that issue so I would be 

obliged for notification if anyone finds its whereabouts.  

 

Bill Tully (an ANHG member), of the National Library, directed me to one of the more 

obscure papers  the Sydney sporting, art and culture weekly The Dead Bird which regularly 

featured photo-images from 20 July 1889 throughout its short and interrupted life.  That issue 

featured a nude full-length portrait shot (from rear) of boxing champion Peter Jackson (p.5). 

 

I am keen to hear from anyone who has found any half-tone photo-images in a newspaper or 

magazine before that 6 January 1888 image in Table Talk.  Half-tone screens were being used 

in limited ways pre-1888 – for example the 29 October 1887 issue of the Australasian 

included a tourist promotion supplement featuring various scenes of New Zealand.  Although 

the scenes were most likely sketched by an artist working from or tracing a photograph, the 

definition of sky and cloud in some of the images seems to have been produced by half-tone 

screen.  I don‟t know whether this was screened from the same photograph or produced from 

a “stock” screening of sky.  

 Philip Parés, Arts Faculty, Griffith University: p.pares@mailbox.gu.edu.au   

 
15.57 RECENTLY PUBLISHED (1): BOOKS 

 
15.57.1 WHO WAS THAT WOMAN? THE AUSTRALIAN WOMEN‟S WEEKLY IN THE 

POSTWAR YEARS by Susan Sheridan, Sydney: UNSW Press, $39.95. The Professor of 

Women‟s Studies at Flinders University, Adelaide, explores the impact of the AWW on 

Australian women during the years after World War II (see also 15.58.14). 

 

15.57.2 MUNGO: THE MAN WHO LAUGHS by Mungo MacCallum, Duffy & Snellgrove, 

292pp, pbk, ISBN 1876631147, rrp $28. Humour helped make this old-money scion a star of 

the Canberra press gallery back when there was something to laugh about. This book is 

neither “history nor autobiography”, but a “memoir of my learning about and involvement in 

Australian politics”, writes the author. 

 
15.57.3 INFORMED SOURCES: A HISTORY OF THE MELBOURNE PRESS CLUB 

1971-2001 by Keith Dunstan. Written to mark the club‟s 30
th
 birthday. Dunstan‟s history 

appears as the club enjoys one of its high points – membership of more than 400 and record 

sponsorship. Its mission, according to president Neil Mitchell, is to celebrate “the best of 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 15   November 2001 Page 18 

Victorian journalism” as well as providing fraternity for all Melbourne journalists and a 

forum for debate. 

 
15.58 RECENTLY PUBLISHED (2): ARTICLES 

 
15.58.1 HOT OFF THE PRESS by Andrew Dodd, Australian, Media liftout, 20 September 01, 

p.8. The terrorist attack on the US was the biggest story in recent memory. This is how 

Australia‟s daily newspaper hit top gear to cover it. (see also “Eye on the inferno” by Sally 

Jackson, on how the US media covered the attack, same Media liftout, pp.6-7, and other articles, 

pp.12 and 13). 

 

15.58.2 HOW WE HELD THE FRONT PAGE by Jack Waterford, Canberra Times, Panorama 

section, 15 September 01,  p.20. How the Canberra Times produced a four-page wraparound on 

the terrorist attack on the US ready for the normal home delivery of its newspapers on 12 

September. 

 

15.58.3 BABIES WELCOME AT DAILY MIRACLE by Jack Waterford, Canberra Times, 8 

September 01, “Panorama”, p.20. The editor provides a fascinating insight into the “miracle” of 

how the Canberra Times is produced daily.  

 

15.58.4 NEWS DAYS by John Coleman, Eureka Street, March 2001, pp.32-33. A retired 

Australian journalist remembers his days with the Beaverbrook press and a time when editors 

believed that you couldn‟t beat news in a newspaper. 

 

15.58.5 PAPER MACHINATIONS by Bridget Griffen-Foley, Australian, Media liftout, 27 

September 01, p.14. A report on the one-day Argus history conference held in Melbourne on 24 

September. 

 

15.58.6 IMAGE OF A PLACE OF LEARNING by Graham Cook, Canberra Times, Panorama 

section, 22 September 01, p.1. The National Library of Australia is 100 years old this year. Its 

director-general is interviewed. 

 

15.58.7 WHOSE CHAMPION? by John Ball, Walkley Magazine, No. 14, Spring 2001. The 

former editor of the Moree Champion tells how pursuing a policy of making that paper the 

voice of blacks as well as whites led to his being shown the door after a year. (See also 

11.46.6.) This is one of a series of articles in Walkley Magazine’s latest issue on “Indigenous 

reporting: defining the issues”. Other writers include: Stan Grant, John van Tiggelen, Julie 

Nimmo and Michael Meadows.  

 

15.58.8 HOW THE BUNYIP BECAME MORE THAN THE MEDIUM FOR JOKES by Rod 

Kirkpatrick, PANPA Bulletin, October 2001, pp.34-36. William Barnet was a founder of The 

Bunyip at Gawler, South Australia, in 1863 and his descendants still run the paper. 

 

15.58.9 THE AGE OF A NON-PARTISAN LIBERAL by Sybil Nolan, Australian, Media 

liftout, 4 October 01, p.9. New research warrants a reconsideration of the politics of Graham 

Perkin, editor of Melbourne‟s Age, 1966-75. 

 

15.58.10 MEDIA MAULING by Geoff Elliott, Australian, Media liftout, 11 October 01, pp.6-7. 

The contraction that followed the boom in 2000 has become a lethal crush for smaller companies 

and even the giants are fighting for breath. The major Australian media groups are examined. 

 

15.58.11 WHEN TOO MUCH SPORT IS REALLY TOO MUCH by Pilita Clark, Weekend 

Sydney Morning Herald, 13-14 October 01, p.57. The public wants more foreign news but the 

media is giving it froth and bubble. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 15   November 2001 Page 19 

15.58.12 SWINGING EDITORS LOOK TO READERS by Mark Day, Australian, Media 

liftout, 25 October 01, p.4. Newspaper opinion was once the fiat of the proprietor, but reader 

profiles are likely to have a greater influence on editorials now than what the boss thinks. 

 

15.58.13 WIDE CIRCLES OF ACQUAINTANCE by Jack Waterford, Canberra Times, 

Panorama section, 13 October 01, p.20. In his “Addendum” column, the newspaper‟s editor 

discusses aspects of “proximity” as a news value. 

 

15.58.14 THE WEEKLY‟S WOMAN by Jill Rowbotham, Australian, Media liftout, 8 

November 01, p.13. How Australian women changed after World War II, as seen through the 

pages of the Australian Women’s Weekly (see also 15.53). 

 

15.58.15 CAVAN SUMMIT FLAGS ‟87 RE-RUN FOR HOWARD by Alan Ramsey, Sydney 

Morning Herald, 13-14 October 01, p.56. In Australia for two days for the News Corp annual 

meeting, Rupert Murdoch meets his editors at his country retreat, “Cavan”, near Yass, NSW, 

even as the federal election campaign is under way (see also, Tony Walker, “Yass sir, Rupert 

summons his editors to retreat”, Australian Financial Review, 9 October 01, p.11). 

 

15.58.16 A TALE OF TWO COUNTRY DAILIES THAT STRUGGLED AGAINST THE 

ODDS by Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, November 01, pp.33-35. Insights into the Albury 

Daily News and the Ballarat Mail  as well as papers such as the Melbourne Star and the tiny 

Jeparit Leader  are gained from interviews with former staff members, Keith Welsh, now 95, 

and Jock Haire, now 72. 

 

15.58.17 COMMUNITY TURNS A PAGE by Paul Toohey, Australian, Media liftout, 15 

November 01, p.3. Ngukurr News, a monthly Arnhem Land newsletter, now 20 issues old, has 

given Aborigines a rare print outlet.  

 
15.59 SIGNING OFF FOR 2001 
 

Five issues of the ANHG Newsletter have appeared this year and the aim is to produce five 
next year, with copy deadlines as follow: 31 January, 31 March, 15 June, 31 August, 15 
November.  I acknowledge with thanks the ongoing assistance and encouragement I receive 
from the founder of the ANHG Newsletter, Victor Isaacs.  The average length of this year’s 
newsletters has been about 10,500 words for a total of more than 52,000 words.  
 
The first issue of 2002 will carry a chronology of the major newspaper events of 2001. We 
have no South Australian members and would be grateful for suggestions from current 
members about whom we should invite to join by sending them a sample copy. One aim is 
selfish: we want to feature more South Australian news and a bibliography of publications on 
South Australian newspaper history. For the Christmas season, I wish you the peace that the 

world finds so hard to discover and the joy of being surrounded by those whom you love.  
Rod Kirkpatrick 

 
15.60 A select chronology of Australian newspaper events,  

1940-1949 
 
13 January 1940  Final issue of Sydney Morning Herald evening edition. 

13 April 1940 Final issue of Evening Star, a Townsville daily 

1 July 1940 Wartime newsprint rationing comes into effect. 

27 February 1941 National Security Act passed; controls newspaper production and 

importation of newsprint 

12 May 1941 Daily Mirror established as Sydney afternoon newspaper after several 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 15   November 2001 Page 20 

changes of heart on the part of the Government (because of newsprint 

rationing) 

31 July 1941 Final issue of Evening News, a Rockhampton daily 

20 October 1941 Sydney Morning Herald adopts new page size 

October 1942 Formation of Newsprint Pool 

15 April 1942 Sydney Morning Herald puts news on its front page 

1942 Keith Murdoch becomes chairman of the Herald & Weekly Times 

Ltd 

April 1944 Climax of intense dispute between Chief Censor, Garnet Bonney 

(backed by Arthur Calwell, Information Minister) and all Sydney 

newspapers proprietors. Papers defy censor; police stop deliveries, 

resulting in famous picture of policeman pointing revolver at 

newspaper delivery truck driver; resulting political compromise 

leads to defeat for Calwell; sharpens his hatred of press owners.  

9-20 October 1944 Sydney newspaper strike and composite newspaper publication 

April 1945 Government grants publishers a 45 per cent increase in the base year 

consumption of newsprint 

7 August 1945 Sydney Daily Telegraph publishes special edition about dropping of the 

atomic bomb on Hiroshima 

1945 Prime Minister Curtin dies (July); and World War II ends in Europe 

(May) and the Pacific (August) 

1 October 1945 Central Western Daily, Orange, NSW, issued for first time; results 

from amalgamation of two tri-weeklies, the Orange Leader and 

the Western Advocate, Orange 

8 February 1946 “Town Talk”, the first regular front-page column to appear in an 

Australian newspaper, makes debut in Sydney Daily Telegraph; 

David McNicoll was the columnist 

September 1946 Sydney Sunday papers raise cover price from threepence to 

fourpence because of newsprint shortage 

1946 Consolidated Press establishes a studio at its offices so its 

journalists could provide Radio 2UW with a 24-hour news service 

23 August 1948  Fairfax launches fortnightly Home 

21 January 1949 Fairfax launches Sunday Herald 

1949 Sir Keith Murdoch personally controls Adelaide News having convinced 

the HWT boards to sell its stake to him in return for first option on his 

holding in Brisbane‟s Courier-Mail 

British Mirror Group buys Melbourne Argus after failed negotiations in 

which Prime Minister Chifley had an unofficial hand 

3 October 1949 Lithgow Mercury, NSW, becomes a daily 

December 1949 Chifley Labor Government voted out of office; Menzies begins what 

becomes a 17-year reign as Prime Minister- 

 

NEW SUBSCRIPTIONS      NEW SUBSCRIPTIONS 
 

Requests for new subscriptions to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) E-mail to r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

(2) snail-mail to Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $20, incl GST). 
 

Hard-copy version: please send to  
 

(Name)___________________________(Address)__________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 
I enclose $20 (cheque payable to R. Kirkpatrick) for the next TEN hard-copy issues. 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au

