
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 9         October 2000 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 

07-3279 2279, r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au 

 

9.1 COPY DEADLINE, SUBSCRIPTION NOTICE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for copy for the next Newsletter is 8 December.  
Subscriptions due soon for foundation hard-copy subscribers. 

The Newsletter is online through links from the University of Queensland’s  
Journalism Department website at www.uq.edu.au/jrn/ 

 

CURRENT DEVELOPMENTS 
 

9.2 THE NEWSPAPER OLYMPICS  
 

By Victor Isaacs 

 

The Olympic Games in Sydney had a major impact on Australian newspapers.  All 

dailies/Sundays devoted vast amounts of space to news and feature reports.  The impact was 

greatest on Sydney papers, but was major in all.  All dailies/ Sundays had regular sections 

devoted to the Olympics for the last two and a half weeks of September.  Even the Financial 

Review had a regular Olympics wraparound!  On the other hand, the normal sections of 

newspapers were smaller than normal, as the Olympics dominated all activities.  So, although 

newspapers were bigger, if one disregarded the Olympic supplements, they were smaller.  

This was especially noticeable with the Saturday Sydney Morning Herald in which both news 

and advertising were significantly less than normal. 

 

Perhaps the word “supplement” is misleading, because for the broadsheet papers this was the 

first section each day. 

 

The Olympics coverage was mainly produced by two rival large teams. 

1. News Ltd had a group producing coverage for almost all News Ltd papers.  This was 

mainly for a daily insert called the Olympian which appeared in all their papers except the 

Australian.  The Olympian had to be reconfigured to suit the broadsheet Brisbane 

Courier-Mail.  The national daily the Australian had its own large Olympics coverage. 

 

2. The other major newspaper groups in Australia combined to produce a comparable large 

coverage for their papers.  This team was an alliance of the Fairfax group, West 

Australian Newspapers, the Rural Press group and Australian Provincial Newspapers.  In 

the Canberra market this meant duplication of stories between the Sydney Morning 

Herald and the Canberra Times. 

 

This coverage meant that every day newspapers in each group had page after page which 

were identical. 

 

During the Olympics the four Sydney papers, Daily Telegraph, Sydney Morning Herald, 

Sunday Telegraph and Sun-Herald published morning, afternoon and evening editions.  This 

must have created havoc with their normal printing schedule for their other publications.  A 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 9 October 2000 Page 2 

copy of the first edition of the Sun-Herald of 24 September was purchased at Olympic Park at 

4.30 on the preceding afternoon! 

 

Printing requirements of the Olympics supplements meant that many regular features were not 

in their usual places.  The Canberra Times, in its regular Saturday column about how 

newspapers are produced (“Addendum” in the Panorama magazine section usually by the 

editor, Jack Waterford, but on this occasion by the deputy editor, Crispin Hull), on Saturday 

23 September therefore explained the intricacies of printing requirements. 

 

For the period of the Olympics the Geelong Advertiser, for the first time, published on 

Sundays – in tabloid rather than their usual broadsheet size.  The Geelong Advertiser 

indicated that if the experiment was successful they might introduce a permanent Sunday 

edition. [The editor notes: The Morning Bulletin, Rockhampton, published a Sunday paper 

during the three weekends of the Olympic Games. Central Queensland Sunday had 50,000 

readers for its first issue, according to the Morning Bulletin.] 

 

On a sample day, Monday 25 September 2000, the following was the Olympic coverage in 

major newspapers, commencing, as it should, with the Sydney papers.  The pages are 

expressed in tabloid equivalents; ie the pages in broadsheet papers have been doubled for this 

list.  Full-page advertisements have been counted if they relate to the Olympics and all in the 

Olympic supplements.  Outside the Olympic supplements, pages have been counted if they 

were predominantly about the Olympics.  

 
Newspaper Olympics supplement 

(including full-page ads) 
Olympics coverage on 
other pages 

Daily Telegraph, Sydney 44 29 

Sydney Morning Herald 64  

Australian 48  

Australian Financial Review 8  

Herald Sun, Melbourne 36 32 

Age, Melbourne 48  

Courier-Mail, Brisbane 40 12 

West Australian, Perth 24 3 

Advertiser, Adelaide 36 14 

Canberra Times 24 6 

Mercury, Hobart 36 6 

 

It appeared on a very cursory survey that more overseas papers than normal were in sale in 

Sydney during the Olympics.  It was certainly unusual to see overseas papers on sale 

consistently featuring Sydney news on their front pages.  USA Today and the International 

Herald Tribune produced Sydney editions.  USA Today sold for a reduced price of $A2.  It 

included non-Olympics Sydney features and weather.  The International Herald Tribune had 

four page advertising wraparounds each day. 

 

The big surprise of the newspaper Olympics was that the German popular daily Bild 

(“Picture”) also produced a Sydney edition for the duration of the Olympics.  On Saturday 23 

September, for example, Bild, dated Friday 22 September, was on sale in Sydney.  The cost 

was $A2.  The Sydney edition was produced by facsimile transmission of material from 

Germany, including their Olympics coverage.  There was also half a page of locally generated 

material, including local features, information and weather. [See also 9.30.3 and 9.30.12; and 

PANPA Bulletin, September 2000, for “Papers ready for the Games of the new millennium”, 

pp.5-6, and “Newspapers make the most of Olympic opportunity””, pp.41-43, 45.] 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 9 October 2000 Page 3 

9.3 FAIRFAX (1): TARTING UP GRANNY 

 

The redesign of the Sydney Morning Herald (see 8.37), which took effect from 31 July, 

occupied the minds of several media columnists early in August. Mark Day wrote an 

insightful and generally favourable review of the redesign of the Sydney Morning Herald. 

“The Hywood/McGeough makeover is not good, but it is a pretty good effort,” Day wrote, but 

he concluded (Australian, Media liftout, 10 August 2000, p.13): “In the end it‟s the editorial 

content itself  the words and pictures  that creates in readers a daily purchase habit, rather 

than the way it is displayed.” Errol Simper gave the redesign the thumbs down in his column 

in the same issue of the Media liftout (p.4).  

 

The Herald responded quickly to two recurring complaints from readers, one about the use of 

an 8.7-point type (instead of 9-point) face in the text of stories and the other about a sans serif 

font on the letters page. On 3 August, Greg Hywood and Paul McGeough wrote to the 

readers: “This week we have had many phone calls, letters and emails from readers about the 

Herald’s new presentation. Many readers were complimentary; some were tentative and 

others were downright angry that we would change or move any of the certainties in your 

newspaper. But one complaint stood out  that the Charter typeface the paper is now using 

might well be elegant, but that we have been running it at a too-small point size. We have 

addressed this issue in today‟s Herald. In printer‟s parlance, we have restored the print size to 

nine point, the size that you have been familiar with for years.” From Monday 14 August the 

letters page sported the same font as the rest of the paper, the 9-point Charter (a serif). 

 

Paging for the Sydney Morning Herald’s Saturday edition varied little when the redesign of 

the paper took place. Tabloid equivalent of the final “old-style” Saturday SMH was 640 pages 

and of the first redesigned one, the “Weekend” Sydney Morning Herald, was 636.  

 

Column 8 said (SMH, 8 August): “We‟ve said we didn‟t plan to take comments on the move 

to the back page, but then a Wahroonga dentist, with a burning desire to be poet laureate, 

offered this. 
I checked the Herald carefully 

No Granny could I find, 

Until I reached the back page 

She was leading from behind! 

It’s clear she’s been promoted 

Column 8 left well below: 

If I’ve summed her up correctly 

She’s Column ONE SIX OH. 

 

Ken Sanz writes of the revamp: On the whole, it is not too bad, but my feeling is that it looks 

too conservative, particular the op-ed pages. They remind me of the Michael Cannon edited 

original edition of the Melbourne Sunday Review. The old Herald was woeful as far as design 

goes; the typefaces are now cleaner and better presented. The design of the Herald’s 

obituaries is just the pits. Are they meant to be editorial to help with the paid funeral notices? 

They are in the wrong place and the design is very poor still. The actual articles may be fine, 

but the design before and after puts people off. The look of the Herald is now cleaner. 

Whether it will attract new readers, I am not sure. 

 

One problem is that the Herald carries very little Sydney news. I think they leave that for the 

Fairfax suburbans. The Daily Telegraph always runs more news stories than the Herald and 

this goes back to just after World War II. When I was a messenger boy at the Herald (only the 

Sun called their equivalents copy boys), I worked in the subs room of a day time and the day 

sub used to cut up the items for a Scoop Book. The Telegraph always had about three times 

the number of scoops that the Herald had. They did not do anything about it, though; just 

continued to stick the evidence in a large book. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 9 October 2000 Page 4 

 

9.4 FAIRFAX (2): SMARTENING UP GRANNY 

 

“It has been brought to the attention of the Herald,” the Sydney Morning Herald said on 4 

September (p.2), “that a Page 1 photograph in last Wednesday‟s issue  of a man apparently 

asleep in front of a city billboard of Olympic swimmer Ian Thorpe  was not a genuine 

depiction of the life of the homeless who sleep in the central business district. As a result of 

inquiries by the ABC‟s Media Watch program it has been established that the man was taken 

to the billboard, on the corner of George and King Streets, by Herald photographer Steven 

Siewert. Siewert has also acknowledged that he gave the man $20. Both actions contravened 

Herald policy. The newspaper apologises for misleading its readers.” 

 

The Daily Telegraph reported on 5 September (p.5): “The credibility of the Sydney Morning 

Herald has been damaged after it published a fraudulent photograph accompanying an article 

attacking the Olympic Games. The publication prompted fresh accusations that the Herald is 

deliberately publishing negative stories about the Olympics.” New South Wales Treasurer 

Michael Egan accused the Herald of being “anti-everything”. He said: “It‟s anti-Olympics, 

it‟s anti-Sydney, it‟s anti-NSW, it‟s anti-Australia.” On Media Watch Paul Barry reported that 

the Herald photographer had been suspended for a week. [See 9.8] 

 

9.5 FAIRFAX (3): JOURNALISTS STRIKE A LOCKOUT 

 

Fairfax newspapers were produced by non-union labour on 30 August when editorial staff 

voted to strike for 24 hours. On 1 September hundreds of journalists were locked out of 

Fairfax newspapers in Sydney, Melbourne, Newcastle and Wollongong with the publisher 

claiming that industrial action had created an “impossible” environment for newspaper 

production. In Melbourne, management at The Age confiscated media passes from journalists 

and photographers for the Australian Football League grand final, played on 2 September. In 

Sydney, telephones were cut and the canteen closed when some staff defied the lock-out order 

and remained passively at their desks.  

 

A Canberra correspondent of this newsletter said the National Library received only two 

copies of the Saturday (2/9) edition of The Age. The Manuka Newsagency said only 1,000 

copies were produced before the presses were shut down. Manuka received only six copies. 

[Mark Day reported that the editorial strike “cost the entire Saturday edition of The Age”.] 

The ABC reported that the print run for Monday‟s edition (4/9) ran five hours over time 

because Saturday‟s employment section and other weekend inserts were included in 

Monday‟s paper. 

 

9.6 FAIRFAX (4): THE AGE GOES GLOBAL 

 

From 21 August a 32-page global edition of Melbourne‟s Age can now be bought in the 

United States, Europe and some parts of Asia (The Age, 22 August 2000, p.2; PANPA 

Bulletin, September 2000, p.25). The paper, priced at $US2.50 ($4.25), is published in A3 

size and distributed through retail venues, including bookstores, airlines, universities and 

hotels on the day of publication. The global edition is designed to complement the 

newspaper‟s online site (theage.com.au). Global editions of other Fairfax publications, the 

Sydney Morning Herald and the Australian Financial Review, followed by the end of August. 

The initiative follows an agreement between the Fairfax group and international distributor, 

PressPoint. 

 

9.7 FAIRFAX (5): PROFILE OF FRED HILMER 

 

The chief executive of John Fairfax Holdings, Fred Hilmer, was profiled in the Herald’s 

business pages on 9 September 2000, p.53. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 9 October 2000 Page 5 

9.8 ALLEGATION OF ENHANCING WATERHOLE PHOTOGRAPH 

A Central Australian Tourism body has accused the Territory‟s Tourist Commission of 

enhancing a photograph of a popular waterhole for a tourism campaign. Local tourism 

operators are perplexed by a photo that depicts a water hole in the West Macdonells with 

dazzling blue water. It appeared recently in The Australian Magazine. The Territory Tourist 

Commission denies the photo was enhanced to make the water very blue. Craig Catchlove, 

from the Central Australian Tourism Industry Association, says photo enhancing is not 

warranted and can lead to unfulfilled expectations.  

9.9 RURAL PRESS LAUNCHES LIFESTYLE MAG 

 

Rural Press Ltd has launched a lifestyle magazine, Friday, whose aim  in the words of 

editor-in-chief Chris Griffith  is to “crusade for the revitalization of rural Australia”. The 

first issue, which appeared in August, has a distinctly Nine Network flavour about the 

columnists. They include former A Current Affair and Midday Show host, Ray Martin, and 

Today chef Peter Howard, and Tracey Grimshaw presenting a favourite recipe. Athlete 

Melinda Gainsford-Taylor is featured in an article and she herself will become a regular 

writer and columnist. Friday is inserted in the RPL rural weeklies  the North Queensland 

Register, Queensland Country Life, The Land, Stock & Land, Stock Journal and Farm Weekly 

 during the first week of each month. Julie McGlone is editor.  

 

9.10 BUSINESS NEWS GOES WEEKLY 

 

Western Australia‟s independent business newspaper, Business News, has shifted to weekly 

publication after seven years as a fortnightly. The paper is issued free throughout Perth‟s 

CBD but a drive has begun to increase paid sales in other parts of the State. (PANPA Bulletin, 

September 2000, p.25) 

 

9.11 QUEANBEYAN AGE CELEBRATES 140 YEARS 

 

The Queanbeyan Age, which began as the Golden Age on 15 September 1860, celebrated its 

140
th
 birthday by issuing a 16-page historical supplement on the appropriate date. 

(Queanbeyan is closer to Parliament House, Canberra, than many Canberra suburbs.) The 

Age, owned by Rural Press Ltd, is published as a tri-weekly. 

 

9.12 COMPANY PROFITS 

 

It‟s the season for reporting financial performance for the year to 30 June: John Fairfax 

Holdings, $185.75 million net profit (up 3pc); Rural Press Ltd $55.73 million (up 33.6pc); 

News Corp $1.9 billion (up 77 pc), buoyed by an abnormal gain of $662 million mainly from 

the sale of its shares in Echostar and Ansett Australia.  

 

9.13 PRICE RISE FOR WEEKEND AUSTRALIAN 

 

The price of the Weekend Australian rose from $1.85 to $1.90 on 8 September because of 

“rising costs, including fuel and recent award pay increases to editorial and production staff”. 

This is 10c more than the weekend Sydney Morning Herald. The price of the weekday 

Australian remained at $1.10. [Source: Weekend Australian, 8-9 September 00, p.2; also see 

8.26] 

 

9.14 RULING RAISES CONCERN ABOUT PRESS FREEDOM  

 

The Australian Press Council says it is concerned the freedom of the press may be restricted 

by a ruling of the New South Wales Administrative Decisions Tribunal. The Tribunal has 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 9 October 2000 Page 6 

ruled that the Australian Financial Review breached the Anti-Discrimination Act by 

publishing an article in December 1998 that was highly critical of the Palestinians. The article 

was a clearly defined opinion piece and, following a complaint, rebuttal was published. 

Chairman of the Press Council, Professor Dennis Pearce, says while the article was 

“vigorous” it had been followed by fairly vigorous refutations, and in his opinion a balance 

had been achieved. “Our concern is that if the tribunal doesn‟t pay attention to the notion of 

both views being able to be put, it‟s going to curtail debate on sensitive matters,” she said. An 

appeal has been lodged against the ruling. 

 

9.15 CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 
 

30 July  Death of Richard Neville (Dick) Cole, general manager of the Canberra Times, 

July 1964 to March 1976; helped force The Australian to shift from Canberra 

(Canberra Times, 1 and 4 August 00). 

August Rural Press Ltd publishes first issue of lifestyle magazine, Friday Magazine, to 

insert in its rural weeklies on the first Thursday of each month (see 9.3). 

10 August Obituary for Lyulph (Lyle) Arthur Stanley Cousland, journalist in Brisbane, 

Melbourne, Fleet Street; became editor of Melbourne‟s Argus the day it closed; 

editor-in-chief of Melbourne‟s Southdown Press, 1960-70; executive editor of 

Murray Publications, a chain of 15 magazines, 1970-76; ended career in 1980 

as Australian Press Council secretary; aged 81 (Sydney Morning Herald, 10 

August 00, p.31; Australian Book Collector, September 2000, p.11)) 

10 August Death of Sir Theodor Bray, editor of Brisbane‟s Courier-Mail for 26 years; 

Chancellor of Griffith University, 1975-85; aged 95 (Courier-Mail, 11 August 

00, p.4; Australian, 22 August 00, p.16, obit.). As recently as 5 April he had a 

letter to the editor published in his old paper. 

21 August Death of Aurelio (Rex) Lopez, Spanish-born journalist who worked for Ezra 

Norton‟s publications in London; general reporter for the Daily Mirror, 

Sydney; TV and theatre critic for Melbourne‟s Sun; features editor for Sunday 

Herald Sun; aged 71 (Age, 24 August 00, Today p.7). 

21 August A 32-page global edition of Melbourne‟s Age can now be bought in the United 

States, Europe and some parts of Asia (The Age, 22 August 00, p.2). See 9.5. 

21 August Border Mail, Albury-Wodonga, introduces a north-east Victorian edition 

(PANPA Bulletin, September 2000, p.11). 

25 August Death of Jack “Ace” Ayling, racing writer and writer of crime stories for Truth; 

led the media pack in famous cases such as the Pyjama Girl murder in the 

1940s; the disappearance of the Beaumont children and the execution of Ronald 

Ryan, the last man to be hanged in Australia (Herald Sun, 26 August 00). 

28 August Death of Richard Carey, journalist who worked in Young, NSW, Port Moresby, 

Fleet Street, Europe and New York; features editor of The Australian before 

becoming a supervising producer at Nine‟s 60 Minutes; won Walkley Award 

for newspaper coverage of battle between bulldozers and villagers with clubs at 

Bougainville copper mines; aged 52 (Australian, 19 September 00, p.34). 

30 August Sydney Morning Herald published fake photograph on Page 1 (see 9.3). 

25 

September 

Death of Phil Pearman, began career in journalism in England; distinguished 

letters editor of the Australian 1979-91; editor of Catholic Weekly, 1993-96; 

aged 66 (Australian, 28 September 00, p.31). 

 

9.16 THE DIGITAL DIVIDE 

 

More than 70 per cent of Australians will have home Internet connections in three years, but 

this will only accentuate the gap between the information rich and information poor (Courier-

Mail, 25 August 00, p.11). The University of Canberra‟s National Centre for Social and 

Economic Modelling found in a study of Internet usage that: 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 9 October 2000 Page 7 

 People earning $85,000 or more a year were three times more likely to be online than 

people with annual incomes of less than $22,000. 

 People with a bachelor‟s degree were 2.3 times more likely to be online than those 

with only primary education. 

 People aged under 55 were twice as likely to be online as people over 55. 

 Households with children aged over 10 were twice as likely to have the Internet as 

those with younger children. 

 

9.17 NEWSPAPER REPORTING ON THE NSW SOUTH COAST 

 

The struggles of an independent newspaper, the Shoalhaven Independent, Nowra, were 

featured in the Illawarra Mercury, Wollongong, on 3 August 2000 on Pages 1, 4 and 5.  The 

publisher, Shoalhaven Publishing, went into receivership in November 1999 with debts of 

$460,000. The principal of the business was Trevor Kilner, three times deputy mayor of 

Nowra, and a nephew of former country newspaper publisher, Colin Lord. A number of 

former employees are still owed considerable sums of money, the Illawarra Mercury 

reported. 

 

9.18 NEWSPAPER READERSHIP 

 

Fewer people are reading newspapers, the Sydney Morning Herald acknowledged [19/8, p.9] 

when reporting the latest Roy Morgan Research readership figures  for the three months to 

30 June. The Herald proceeded to do something unusual, combining circulation and 

readership details in the one story. Over a Sunday-to-Saturday period, in Sydney there were 

230,000 fewer readers of newspapers than a year earlier. The Herald, which lost an average of 

1,982 sales each weekday (down to 231,518), gained 3.4 per cent more readers than during 

the same quarter last year. Saturday‟s edition, with a loss of 11,801 copies in sales (2.9 per 

cent), lost 2.5 per cent of its readers.  

 

Despite no change in circulation, Brisbane‟s Courier-Mail gained 14,000 readers (2.4 per 

cent), it reported. 

 

9.19 NEWSPAPER CIRCULATIONS 

 

The Australian Financial Review, both weekday and weekend, continues to outperform other 

major newspapers in circulation. For the six months to 30 June, Audit Bureau of Circulation 

figures show that weekday circulation was up 6.04 per cent (5,556 copies) on the same period 

in 1999 and weekend, up 15.69 per cent (13,338). No other national or metropolitan daily or 

Sunday paper could claim an increase of more than 2 per cent. The next best were The Age, 

weekday edition, up 1.8 per cent, and the Northern Territory News, Saturday edition, 1.7 per 

cent. Significant falls were the Saturday editions on the Sydney Morning Herald (2.9 per cent) 

and The Age (3.0 per cent) and the weekday edition of the Daily Telegraph (4.1 per cent). 

 

Among the regional dailies, steady declines were the feature, but the Newcastle Herald, a 

tabloid since July 1998, continued its impressive reversal of form. After increasing its 

circulation by 5,912 (13.3 per cent) in 1998-99, it jumped another 2,400 (4.8 per cent) in 

1999-2000. The circulation of another recently tabloided paper, the Bendigo Advertiser, 

flattened out  an increase of only 88  after jumping by 333 the previous year. The Gold 

Coast Bulletin increased by 1,537 (3.6 per cent) after a moderate gain of 365 the previous 

year. Albury-Wodonga‟s Border Mail jumped 613 (2.3 per cent) to 26,790 after falling by 

205 the previous year. The smallest circulation of the audited dailies is the North-West Star, 

Mount Isa, with 4,019 (down 149). 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 9 October 2000 Page 8 

Newspaper Six months to 

30/6/2000 

Six months to 

30/6/99 

Change % 

Australian (M-F) 132,595 131,097 + 1.1 

Australian (Sat.) 304,038 310,394  2.0 

Australian Financial Review (M-F)  97,556 92,000 + 6.0 

AFR Weekend Edition (Sat.) 98,338 85,000 + 15.7 

Daily Telegraph (M-F) 414,365 432,105  4.1 

Daily Telegraph (Sat.) 346,887 354,219  2.1 

SMH (M-F) 231,518 233,500  0.8 

SMH (Sat.) 393,699 405,500  2.9 

Sun-Herald 584,000 600,000  0.3 

Sunday Telegraph 718,536 720,505  2.7 

Herald-Sun (M-F) 551,350 560,887  1.7 

Herald-Sun (Sat.) 512,318 521,417  1.7 

Age (M-F) 199,199 195,599 + 1.8 

Age (Sat.) 330,247 340,577  3.0 

Sunday Herald-Sun 537,4000 534,100 + 0.6 

Sunday Age 196,234 197,175  0.5 

Courier-Mail (M-F) 218,963 218,900 Negligible 

Courier-Mail (Sat.) 341,472 342,500  0.3 

Sunday Mail (Qld) 589,765 591,300  0.3 

Advertiser (M-F) 206.758 209,122  1.1 

Advertiser (Sat.) 275,861 277,448  0.6 

Sunday Mail (SA) 347,157 348,367  0.3 

West Australian (M-F) 217,008 221,282  1.9 

West Australian (Sat.) 388,290 389,810  0.4 

Sunday Times (WA) 344,169 344,149 Negligible 

Mercury (M-F)  50,504  50,802  0.6 

Mercury (Sat.)  64,919  64,572 + 0.5 

Sunday Tasmanian  57,257  57,249 Negligible 

Sunday Examiner  42,032  42,571  1.3 

Canberra Times (M-F)  38,987  39,678  1.7 

Canberra Times (Sat.)  70,558  71,254  1.0 

Canberra Times (Sun.)  37,095  37,450  0.9 

Northern Territory News (M-F)  23,103  23,109 Negligible 

Northern Territory News (Sat.)  31,882  31,364 + 1.7 

Sunday Territorian  25,459  25,967  2.0 

 

9.20 VOICE OF BATTLERS FALLS SILENT 

 

The Sydney Morning Herald reports (19 August, p.3) on a bitter struggle for control of 

Neighbourhood News, the volunteer-produced newsletter of the St Peters Sydenham Tempe 

Neighbourhood Centre. The struggle has led to a Supreme Court action. Once a trenchant 

critic of Labor powerbrokers in the troubled inner industrial suburbs of Sydney, the A4-sized 

newsletter has fallen under party control and been silent since February. Writs have been 

taken out in the Supreme Court to challenge the Neighbourhood Centre membership of six 

staffers from the offices of two ALP politicians, Anthony Albanese, the local Federal 

Member, and his wife, Carmel Tebbutt, NSW Minister for Juvenile Justice. Also under 

challenge are the memberships of the Mayor of Marrickville, Cr Barry Cotter, two other 

Labor councillors, including Cr Sam Iskandar, and his wife, Khadijeh, and 13 members of the 

Iskandar family, all recently enrolled as Neighbourhood Centre members. “The newsletter is 

the mouse that roared,” said Cr Sylvia Hale, a No Airport Noise Independent. “But the mice 

are biting back.” 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 9 October 2000 Page 9 

9.21 QUARTERFOLDS BEING PRODUCED FLAT CHAT 

 

Your editor inquired of electronic subscribers to this Newsletter about what quarterfold 

newspapers they received where they lived. (Quarterfolds are half tabloids or A4-sized 

newspapers or newsletters.) Here are some of the responses: 

 

From Sydney, Ken Sanz writes: The Leichhardt, Glebe and Annandale Village Voice a free 

newspaper, has no folios but “Established in 1997” on the cover. The June 2000 issue of this 

monthly has 40 pages plus a glossy cover plus a Dining In Guide 2000 of 16 pages that is also 

published in the Balmain-Rozelle Village Voice. The Balmain-Rozelle issue is the older of the 

two. It is published by Village Suburban Newspapers at 760 Darling Street Rozelle. CAB 

audited circulation of 21,416 copies and is printed at Harris Print, 39 Alexander Street, 

Burnie, Tas. The publisher/editor is Kylie Davis. Tel. (02) 9818 1008. Fair bit of use of full 

colour in adverts and pics. Has three 60mm wide columns. Ten full-page ads and the average 

of the other pages is 2 columns x 180cm or 360cm per page of news or other matter, not 

advertising house or paid. The front-page news spot is 3 column by 170cm.  

 

Twenty-seven of the forty pages have colour, most of it four-colour. Only four pages are 

black and white: 2 and 39 on one sheet and 8 and 33. This tells me it was printed tabloid and 

means that these pages are not the fold of one sheet. Therefore they are able to print every 

page with four colours! The interesting thing is that pages 12 to 20 and 21 to 28 were still 

folded together where the guillotine missed the top edge, which would suggest that it was not 

printed as one 20-age tabloid, but a 12 page tabloid plus an eight-page tabloid. The 16-page 

supplement is all full colour and printed on whiter and slightly thicker stock. The supplement 

has 3½ pages of editorial, the rest is advertising. The Voice has a gloss white stock for the 

cover, a single sheet of four half-tabloid pages, the whole is bound with staples. The gloss 

cover stock is probably to compete with the gloss paper of Hannan Print‟s The Western 

Suburbs Courier and the gloss cover of Cumberland‟s Glebe and Inner Western Weekly. Both 

of these tabloids also have full cover gloss real estate advertisements inside. The Courier is 

totally printed on gloss heat-set stock. 

 

There is a newer publication the Newtown Times also printed at Burnie, but it is the size of 

Fairfax‟s Good Weekend and is again a full colour monthly, stapled and free!  

 

From Melbourne, Paul McPherson writes: I don‟t receive a quarterfold at home, but the 

following details are from three community news magazines from Bayswater / Boronia / 

Rowville, stretching from south of my suburb of Croydon, across the foothills of the 

Dandenong Ranges, in the outer eastern suburbs of Melbourne, all running 11 issues a year 

(no January issues). 

 

Bayswater Inside Out 

Current Issue  July 2000 (Issue No. 85) 

Monthly  February to December 

8500 x 16pp, two colours throughout on 52 gsm Florentine Image stock. 

Published by Bayswater Community News - 3153 Inc., ISSN 1039-9003 

PO Box 2078, Bayswater, Victoria, 3153. 

Contact: Editor: Alastair Rosie (03) 9729 0639 

              Email: rosie@image.net.au 

Percentage editorial content = 70% 

 

Boronia and The Basin Community News 

Current Issue  July 2000 (Issue No. 70) 

Monthly  February to December 

10,500 x 24pp two colours throughout on 52 gsm Florentine Image stock. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 9 October 2000 Page 10 

Published by Boronia and The Basin Community News Inc. ISSN 1321-3164 

PO Box 141 Boronia, Victoria, 3155. 

Contact: Editor: John Mortimore (03) 9762 1091 

              Email: john@malleebull.com 

Percentage editorial content = 75% 

 

Rowville Lysterfield Community News 

Current Issue  July 2000 (Issue No. 206; first issue September 1981) 

Monthly  February to December 

10,200 x 16pp Reflex Blue throughout on 52 gsm Florentine Image stock. 

Published by The Rowville Lysterfield Community News Inc., ISSN 0819 0240 

Contact: General Editor Darren Arnott (03) 9795 9834 

                          Email: darrena@enternet.com.au 

Percentage editorial content = 70% 

 

The three magazines are printed at Enterprise Web Pty. Ltd., the McPherson Media Group‟s 

Melbourne contract web-offset newspaper and magazine printing plant, at South Yarra, 

Victoria. 

 

From Brisbane Rod Kirkpatrick writes: My neighbourhood receives the Centenary 

Suburban News, a monthly quarterfold, generally 20 pages,  “independently” published by 

Local News Publications, a trade name of Wren Enterprises Pty. Ltd., from Richlands. No. 52 

was August 2000. Gloss stock. Good use of process and spot colour. It first appeared in 

March 1996 (14pp – yes, 14), promising to provide “a new local forum for news and views”. 
 

From Canberra Brian O’Connor sent a national list of the quarterfold newspapers that he has 

compiled. He says there are about 90 quarterfolds being published in different parts of 

Australia. His directory includes circulation, frequency of publication and other details. 

Examples: The Beeac News, Beeac, Vic., circulation 130, paid fortnightly; Flat Chat, 

Captains Flat, NSW, circulation 1200, free monthly (September 2000 was Vol. 6, No. 8); and 

Kojanup News, Kojanup, WA, circulation 1280, free fortnightly. 

 

O‟Connor said Queensland was the “king of the quarterfold”, possibly because of the 

scattered nature of settlement. Queensland centres with quarterfolds included Thursday 

Island, Weipa, Winton, Cooktown, Cardwell, Ravenshoe, Mount Morgan, Monto, Nanango, 

Gayndah, Kenilworth, Buderim, Montville, Maleny, Beerwah, Palmwoods, Dayboro, 

Samford, Loganholme, Jimboomba, Rosewood, Withcott, Allora, Surat and Inglewood. He 

mentioned especially the Tamborine Mountain News, published for parts of the Gold Coast 

hinterland. Volunteers have produced it for more than 40 years. Joint editor Eve Curtis told 

this Newsletter that it began in October 1958 and now appeared fortnightly (No. 1035 

appeared on 11 July 2000). It was distributed free to 2700 mailboxes on the Tamborine 

plateau and down the mountain at Tamborine village and Canungra. Curtis said it was 

normally 28 or 32 pages, and sometimes ran to 36. The community helped with news and 

photographs. The Beaudesert Times had printed the TM News since its first issue. The News 

established a rainforest trust in 1988 and had since bought two areas of rainforest for 

preservation and had been given another (interview, 11 July 2000).  

 

9.22 MONSTER IN THE MAIL 

 

On Friday, 8 September, the Courier-Mail, Brisbane, left no doubt about its feelings when it 

reported the conviction of Leonard John Fraser, 49, on a charge of murdering Keyra 

Steinhardt, 9, of Rockhampton. The illustrated poster outside newsagencies read:  

Keyra‟s killer: LIFE OF A MONSTER. (Your editor has a copy for posterity.) 

The headlines on various stories in the paper were:  

Page 1  Keyra killer a sex beast: Fraser has history of offences 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 9 October 2000 Page 11 

Page 2  (under a theme heading for the page of: Monster in our midst) 

Mother‟s anguish goes on long after verdict 

  Denial inflicted more pain 

Pages 16-17 MONSTER IN OUR MIDST 

Page 18  (editorial) System must not fail another Keyra 

 

9.23 THE AUSTRALIAN AND CANBERRA 

 

From Victor Isaacs: The Australian of 14 September in Canberra had a banner at the top of 

page 1: “Canberra begins the Games” (referring to the beginning of the soccer tournament). 

At the top left-hand corner, where editions are now indicated, there was a tiny “CAN”. As far 

as I know, this is the first time there has been a Canberra-specific printing of the “national” 

newspaper (well, since the Australian left Canberra for Sydney more than 30 years ago). The 

editor notes: The Queensland edition of the Australian did not carry a Brisbane or Queensland 

“label”. 

 

LITERATURE ABOUT NEWSPAPER HISTORY 
 
9.24 THREE OLD MAGAZINES 

 

John Russell, a new subscriber, offers the following reference, which he suspects may not be 

well known: 

B. J., „Three old Victorian magazines‟, The Melbourne Review, Vol. VI, January to October 

1881, pp.293-302. 

 

ITEMS RELATED TO NEWSPAPER HISTORY 
 
9.25 WHAT DOES DAILY MEAN? 

 

What does “daily” mean (see 8.21)? It means, writes Ken Sanz, whatever the newspaper 

wants it to mean! As a boy, I remember the Newtown Daily was published every Thursday. 

The Bondi Daily was published on Wednesday, Friday and Saturday around 1954 and then on 

Friday and Saturday around 1958. Both the Mosman Daily and the Great Northern (North 

Sydney) were published from Wednesday to Saturday by 1958. 

 

In 1935 the Katoomba Daily was published Tuesday, Thursday, Friday and Saturday. The 

Newtown Daily was Monday, Thursday and Friday. The Manly Daily was published 

Wednesday to Saturday, but it published a Pictorial on a Tuesday! The Wentworth Evening 

News (NSW) was published only on a Saturday, and then in the morning. 

 

9.26 THAT NEW-FANGLED HOT METAL 

 

From Nowra, NSW, Alan Clark writes: I have enjoyed reading about the last of the “hot 

metal” newspapers in recent ANHG newsletters, and do not really have anything to add, 

except that I spent a week on the Linotype at the previously mentioned Yass Tribune when I 

first came to NSW 25 years ago. However it may be interesting at some time to list the metals 

used to make up the Linotype metal. I am hazy on what they were, but I do remember the 

unique properties of antimony, which expands as it cools, thus allowing the Linotype slugs to 

remain the same size. I remember as an apprentice having an ingot of metal sent away for 

analysis from time to time, so that the metal could remain pure. 

 

Although it has more to do with printing than newspapers, I would like to mention an 

experience as a tourist. When in Great Britain three years ago, I had the privilege of visiting 

Robert Smail‟s Printing Works in a Scottish village called Innerleithen to the south of 

Edinburgh. It had operated as a handset shop from 1847 until 1986 when the National Trust 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 9 October 2000 Page 12 

bought it  and they never did get around to that new-fangled hot metal setting. Still in 

existence were books with samples of the job printing they had done. When I was there, three 

employees (two female and one male) were printing occasional jobs on the hand platen and 

Heidelberg, and they accepted tourists willing to have a go at hand-setting. Without letting on 

to the guide, I picked up the composing stick and was privately pleased to use the skills that I 

had learned with the Warragul Guardian (Vic.) almost 40 years earlier. 

 

An item from The News, Shoalhaven, dated 14 August 1875 tells a story from the hand-

setting days, which was obviously lifted from a newspaper in another part of the State. It 

reads: “A compositor named Edward King, engaged on the Inverell Dispatch was brought up 

in custody at the local police court charged with wilful destruction of property. It appears that 

defendant had been given notice of dismissal for drunkenness and he immediately walked into 

the printing office and upset several galleys of type, comprising a number of columns that 

were ready for press. Defendant was fined one pound, or seven days‟ imprisonment.” 

 

9.27 NEW ACQUISITIONS AT THE NATIONAL LIBRARY 

 

Bill Tully reports the following new acquisitions at the National Library of Australia:  

 Maitland Mercury, Vol. 3, Newspaper index, 1845. Located: McN 1767.  

 The Port Phillip Patriot almanac and directory for 1847. Located McN 1965.  

 Circus, vaudeville, theatrical performers, sports athletes … in Australia and New 

Zealand, 1912-1937; newspaper and magazine clippings. Located Mfm N515. 

 

9.28 LIBRARIES DUMP BOUND COPIES OF NEWSPAPERS 

 

Bill Tully reports also: The Times Literary Supplement published an article  “The vandals of 

Colindale”, 18 August 2000: 14-15  criticising the selling/pulping/dumping of bound copies 

of unique newspapers by the British Library. An earlier and longer New Yorker article (24 

July 2000: 42+) by Nicholson Baker – “Deadline”  levels similar charges against the Library 

of Congress and argues that microcopy is not always a suitable (or in some cases a complete) 

replacement of the original; and that the original if kept in good storage conditions need 

“deteriorate”. Baker is doing more than whinge – he is buying print copies discarded by LC 

and other large libraries and warehousing them at his own expense 

 
9.29 RECENTLY PUBLISHED (1): BOOKS 
 

9.29.1 ANZACS, THE MEDIA AND THE GREAT WAR by Dr John F. Williams, 

University of NSW Press, 312pp, paperback, 1999, ISBN O-86840-569-8. The Anzac-legend 

is examined as a media-based phenomenon. Using newspaper reports of the Great War from 

Australian, British, French and German sources, the author reveals how the media operated 

during the first experience of total war. 

 

9.29.2 SIR FRANK PACKER: THE YOUNG MASTER by Bridget Griffen-Foley, 

HarperCollins, 400pp, hardback, 2000, ISBN 07332 64227. The first independent biography 

of this fascinating Australian media mogul. 

 

9.30 RECENTLY PUBLISHED (2): ARTICLES 

 
9.30.1 HERALDING A NEW LOOK by Amanda Meade, Australian, Media liftout, 3 August 

2000, p.5. Interview with editor of Sydney Morning Herald about its redesign. Also see 

OVERALL THUMBS UP FOR HERALD REVAMP by Mark Day in the Media liftout on 10 

August 2000, p.13. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 9 October 2000 Page 13 

9.30.2 S SHOCKING SUCCESS by Iain Shedden, Australian, Media liftout, 3 August 2000, 

pp.6-7. That’s Life has built its circulation on readers who provide the stories, and editor Bev 

Hadgraft has discovered there are few limits on what people are prepared to reveal. 

 

9.30.3 TEAMWORK FOR OLYMPIAN TASK by Andrew Dodd, Australian, Media liftout, 

3 August 2000, pp.12-13. Media outlets joined unlikely alliances to cover the Games in 

Sydney. 

 

9.30.4 SPARKING A GREEN CHAIN REACTION by Andrew Dodd, Australian, Media 

liftout, 10 August 2000, p.8. Environment magazine Chain Reaction celebrates 25
th
 

anniversary. 

 

9.30.5 GLOSSY DREAMS by Andrew McKenzie, Australian, 1 August 2000, p.32. Our 

appetite for “lifestyle” magazines shows no sign of waning. Includes circulation comparison 

for July-December 1998 and 1999. 

 

9.30.6 WOMEN‟S MAGS SAG WHILE MEN‟S TITLES SHOW FIGHT by Paul McIntyre, 

Australian, Media liftout, 10 August 2000, p.13. Analysis of latest magazine circulation 

figures. 

 

9.30.7 THE FUNCTIONS OF THE PRESS by Evan Whitton, Australian Press Council 

News, August 2000, pp.5, 12. Misconceptions about the press‟ function are noted, and the 

Whitton view of what the press should do is presented, with some emphasis on legal aspects. 

 

9.30.8 WRITING ABOUT THE PACKER DYNASTY by Bridget Griffen-Foley, Australian 

Book Review, August 2000, pp.34-37. Testing the apocryphal for truth only to have book 

reviewers fail to discover the tried and tested version. 

 

9.30.9 KINGSTON THE CRUSADER AT HOME IN THE HOUSE by Gabrielle Chan, 

Australian, Media liftout, 24 August 2000, pp.12-13. Margo Kingston, a 10-year veteran of 

the Canberra press gallery, has admirers and detractors for her style of journalism, that of the 

passionate partisan rather than the impartial observer. 

 

9.30.10 IN THE INTERESTS OF RURAL SOCIETY: THE RIVERINA PRESS AND THE 

PROVISION OF HEALTH AND EDUCATION, by Nancy Blacklow, Rural Society: The 

Journal of Research into Rural and Regional Social Issues in Australia, Vol 10, No 2, 2000 

(Special Edition: Rural and Regional History), pp.215-28. 

 

9.30.11 LOCAL NEWSPAPERS: LOCAL IDENTITIES? by Ross Harvey on pp.252-60 of 

the Rural Society issue mentioned in 9.30.10. This is a value-added summary of and report on 

the 1999 Chiltern conference papers. 

 

9.30.12 OLYMPIAN PRINT RUN by Mark Day, Australian, Media liftout, 31 August 2000, 

p.13. In his “On media” column, Day tells of the “world-first technology” developed to 

enable News Ltd to publish four editions a day of 32-page paper of Olympic Games news. 

 

9.30.13 IN THE LINE OF FIRE by Matt Price, Australian, Media liftout, 14 September 2000, 

pp.6-7. Milton Cockburn‟s job as head of SOCOG‟s media unit has left the former Sydney 

Morning Herald editor disillusioned with journalism. 

 

9.30.14 HOW THE MAN FROM PACKER PUT THE AGGRESSION BACK INTO THE 

FAIRFAX EMPIRE by Anne Davies, Sydney Morning Herald, 21 September 2000, pp.21-22. 

Brian Powers has refocused a sleeping media player, straining his ties with the Packers. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 9 October 2000 Page 14 

9.30.15 HOW BLACK JACK SET THE SCORPION LOOSE and WHAT NEWTON‟S 

ASIO FILE SAYS ABOUT RUPERT by Alan Ramsey, Sydney Morning Herald, 23 

September 2000, p.30. Insights from ASIO files in the National Archives into the 

relationships between politicians and Max Newton and Rupert Murdoch. 

 

9.30.16 PERSISTENCE AND VISION WINS THROUGH ON SUNSHINE COAST by Rod 

Kirkpatrick, PANPA Bulletin, September 2000, pp.33-35. The first 20 years of the Sunshine 

Coast Daily, Maroochydore, Queensland. 

 

9.30.17 HISTORY HUNT LEADS TO AN UNEXPECTED MOUNTAIN TRAIL by Rod 

Kirkpatrick, PANPA Bulletin, October 2000, pp.38-39. Aspects of the history of the newspapers 

of the Blue Mountains, New South Wales. 

 

9.30.18 HOW NEWSPAPER EDITORS HELPED THE COUNTRY BECOME 

POLITICALLY ARTICULATE by Rod Kirkpatrick, Australian Journalism Review, 22 (1), 

2000, pp.118-136. The role New South Wales provincial newspaper editors played in the new 

state movements and in the emergence of the Country Party. 

 

9.30.19 OLYMPIC CHALLENGES by David Marsh., The Alliance (published by the Media, 

Entertainment and Arts Alliance [journalists‟ section]), Spring 2000, pp.1-2. Deals with the 

changing world of sports journalism. Briefly examines the role of the print sports journalist at 

an Olympic Games in the fierce competition from television.  

 

9.32 THE SONGS THAT WILL NOT BE SUNG AGAIN 

 

Melva Thomas contributes the following poem to our series: 

 
His last copy spiked and his last proof read 

The bard of a fledgling land is dead 

And a voice that sang of land and wave 

Is forever hushed in a new made grave. 

He has gone the way all must go; 

But this is the truth I’ll have you know. 

The voice that sang in his generous heart 

Deathless remains  a thing apart. 

Men will write in the days that be 

Songs and tales of ’93 [1893] 

But none will dwell neath the self same skies 

Nor walk where he walked, nor see with his eyes. 

Ashes to ashes and dust to dust 

A hand grown cold, and a pen to rust, 

And a lingering sense of loss and pain 

For the songs that will not be sung again.  
    Author unknown. 

 

IPTIONSNEWSUBSCRIPTIONSNEWSUBSCRIPTIONSNEWSUB 
 

Requests for new subscriptions to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) E-mail to r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

(2) snail-mail to Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $12, incl GST). 
 

Hard-copy version: please send to  
 

(Name)___________________________(Address)__________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 
I enclose $12 (cheque payable to R. Kirkpatrick) for the next TEN hard-copy issues. 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au

