
 

A Victorian newspaper stand at a railway station headlining an attempt to kill King Edward in 

July 1936. The so-called attempt on the King’s life was made by a journalist, George Andrew 

McMahon. The photograph is held by the National Library of Australia. [Call Number: PIC Album 

1168/3 #PIC/15582/144. Created/Published 1936. Extent: 1 photograph: black and white; 12.6 x 

17.8 cm.] See ANHG 113.4.2 below. 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP 

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 113                                     July 2021 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, F. R. Hist. S. Q., of U 337, 55 Linkwood 
Drive, Ferny Hills, Qld, 4055. Ph. +61-7-3351 6175. Email: rkhistory3@bigpond.com/ 

Published in memory of Victor Mark Isaacs (1949-2019), founding editor. 
Back copies of the Newsletter and copies of some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter: 30 September 2021. 

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000; the Newsletter has appeared five times a year since 2001. 

 
 

http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 113, July 2021— 2 

 

     

1—Current Developments:  

   National & Metropolitan 

 

   

 

 

113.1.1 News (1): Digital shift boosts quarterly profit 

News Corporation chief executive Robert Thomson says the financial performance of Foxtel has 

provided it with more flexibility and options, after the global media company announced a $650 

million refinance of the pay TV business’s debt (Sydney Morning Herald, 7 May 2021). Foxtel’s 

sports streaming service Kayo Sports had reached than one million subscribers in the previous 

month, while 855,000 subscribers provided some form of payment between January and March 

this year. Entertainment service Binge, which launched in May 2020, had 516,000 paying 

subscribers. “Foxtel’s resurgence during the pandemic, coupled with the continuing value of its 

broadcast product, the rapid growth of Kayo and Binge and a relentless focus on cost 

transformation have delivered a much-enhanced financial performance that certainly gives us 

flexibility and optionality,” Thomson said. 

Subscription video service revenue fell 4 per cent in the quarter, excluding the impact of Foxtel, 

acquisitions and dispositions. On a reported basis revenues grew 13 per cent to $US61 million 

($78.3 million) year on year. EBITDA for the subscription video service segment grew 34 per cent. 

Foxtel has 3.5 million subscribers, but fewer than two million are residential and commercial 

subscribers. News Corp owns 65 per cent of Foxtel and Telstra owns the remaining 35 per cent. 

Thomson said the global media company is on track to report its most profitable financial year 

since 2013 after reporting further increases in revenue and earnings. The performance is largely 

due to investment in sectors such as real-estate and book publishing. 

The Weekend Australian (8-9 May 2021) reported: Pre-tax earnings across the News Media 

business of $US8m were down 67 per cent during the March quarter compared to the same time a 

year earlier mostly because of the negative impact from the sale of News America Marketing 

operations a year earlier. New Media revenue for the quarter came in at $US550m. Digital revenue 

for the unit, which includes News’ Australian and UK mastheads, represented 30 per cent of News 

Media segment revenue in the quarter, compared to 19 per cent in the previous year.  

Digital revenue represented 28 per cent of the combined revenue of the newspaper mastheads. 

Closing digital subscribers at News Corp Australia’s mastheads have hit a record 760,000, 

compared to 613,300 in the previous year. In the UK, the Times and Sunday Times digital 

subscribers were 354,000, compared with 345,000 in the previous year. The Harper Collins book 

publishing arm had a 45 per cent jump in pre-tax earnings to $US80m during the quarter as 

revenue lifted on higher sales of back catalogue and the launch of several new titles. 

113.1.2 News (2): 100 new editorial positions 

In the coming year News Corp Australia will create at least 100 new editorial positions, including 

30 cadetships and 20 digital positions. The company said this in an internal note to staff on 7 May. 

The note reported “strong audience and digital growth” across the company’s Australian 

publications.  

Executive chairman Michael Miller said, “Additional roles will be recruited in the areas of data, 

audio, visual and video journalism and in segments such as sport, regional, hyperlocal news and 

new topic areas where audience interest is growing.” (Telum Media Alert, 10 May 2021.) 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 113, July 2021— 3 

 

113.1.3 Koori Mail at 30 

The Koori Mail, the national Aboriginal newspaper, celebrated its 30th anniversary in May this 

year.  More than 700 editions have been published. The newspaper’s general manager, Naomi 

Moran, says the Koori Mail is just one part of the Black media landscape, which champions the 

voices of Aboriginal and Torres Strait Islander people. “We are sharing the voices of our people. 

We are sharing the stories of our people that are being told in the most genuine and authentic way 

and we are responsible for the truth-telling in our communities,” she told NITV’s The Point. 

Moran has been the general manager of the Koori Mail since 2017, but her relationship with the 

paper started in 1998. ”I actually started at the Koori Mail when I was a teenager,” she said. She 

was 14 when she decided she wanted to quit school. “Coincidentally at that time the Koori Mail 

had reached out to my high school that I was at and said ‘we’ve got a traineeship position for a 

young person’. I put my hand up straight away and said ‘please pick me’. I was desperate to get 

out of school. The day I signed out of school, the following Monday I started work with the Koori 

Mail newspaper and that was the start of a 10-year journey for me.” 

Naomi stayed with the Koori Mail until 2008, working in the administration, finance, editorial and 

advertising departments, as well as managing the subscription database. She returned later as 

general manager. 

113.1.4 Washington Post establishes Australian bureau 

The Washington Post is establishing a bureau in Australia in a bid to report more extensively on 

issues that resonate with US readers, including the country’s relationship with China and its 

position on climate change (Sydney Morning Herald, 6 May 2021). The publication, owned by 

Amazon’s billionaire founder Jeff Bezos, has appointed reporter Michael Miller as its bureau chief 

to be based in Sydney. Foreign editor Douglas Jehl said the decision to move Miller to Australia 

would allow the newspaper to deepen its coverage of the region 

113.1.5 Canberra Times office may be sold 

The Canberra Times′ office in Fyshwick is being reviewed by its owners Antony Catalano and Alex 

Waislitz as their company, Australian Community Media (ACM), pushes ahead with a nationwide 

property sale spree. The pair’s Ballarat print site sold in early May for $6 million, adding to the 

$20 million worth of sales made in the last two years. Industry sources, who spoke anonymously 

because the plans aren’t finalised, said Catalano and Waislitz are considering whether to appoint 

a sales agent or redevelop the Fyshwick office, which has been home to the Canberra Times’ 

editorial and administrative employees since April 1987. The newspaper was first printed there in 

1964 (Sydney Morning Herald, 10 May 2021). 

113.1.6 Above the Speaker for 30 years 

National editor of the Australian, Dennis Shanahan, has occupied for more than 30 years the 

“central press gallery seat directly above the Speaker” in the House of Representatives sittings. 

Shanahan mentioned this in an article in the newspaper (14 May 2021, p.2). The seat has given 

him what he calls “a Speaker’s view of all MPs and a quirky interest in procedures”. He says: “… 

apart from the opportunity to be able to make a judgment on the quality of 11 Speakers and more 

than a score of leaders of the house and managers of opposition business from the ranks of 

Nationals, Liberals, Labor and even an independent, those more than 30 years have cemented the 

principle that you can’t take the politics out of parliament, especially during question time”. 

113.1.7 Annika Smethurst and the law 

Extract from Peter Barrett, “Holding the powerful to account”, Monash Life, 2020, pp.22-24: 

In the mid-2000s [the noughties], 20-something journalism student Annika Smethurst sat in a lecture theatre at Monash 
University, listening to a reporter from the Age talking about media law. “I don’t need to worry about this,” she thought 
to herself. “This is Australia. We’re not the sort of country that sends journalists to jail.” It’s a memory that today 
provokes a bitter laugh from the 32-year-old. 

In the decade or so since she completed her Bachelor of Arts in journalism and international studies, Smethurst has 
become a multi-award-winning journalist and, until recently, was the national political editor for News Corp’s Sunday 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 113, July 2021— 4 

 

Telegraph and Sunday Herald Sun. Her explosive front-page stories have held the powerful to account and, in a few 
cases, led to some high-profile resignations. They include a speaker of the House of Representatives (Bronwyn Bishop), 
a federal health minister (Sussan Ley) and, as part of a Herald Sun reporting team, a Victorian premier (Ted Baillieu). 

In 2018, she got the scoop on leaked secret plans to widen the domestic spying powers of the Australian Signals 
Directorate, cousin to the Australian Security Intelligence Organisation. The story prompted an investigation into the 
leak by the Australian Federal Police, who raided Smethurst’s Canberra flat. 

As detailed in ANHG 112.1.2, the police investigation of Smethurst and of ABC journalists Dan 

Oakes and Sam Clark ultimately did not result in charges being laid, but the unsuccessful probe 

ran for more than a year, exacting a heavy toll on the trio and their employers. 

113.1.8 People 

Karen Barlow has been appointed chief political correspondent for the 

newspapers of Australian Community Media. This expands her role as 

chief political correspondent at the Canberra Times (Telum Media Alert, 

4 June 2021). 

Rachel Baxendale, Victoria state political reporter for the Australian, 

was featured in “Quick Q”, a weekly Q & A series in the media section of 

the Sydney Morning Herald, designed to find out “more about the 

personalities that matter most in the Australian media landscape”. 

Here’s an extract: 

What was your first job? Picking grapes, pruning and other manual labour in my parents’ vineyard in northeast Victoria. 
I still really love the tangible nature of physical work. I took all of March off this year and worked vintage as a cellarhand 
at a Mornington Peninsula winery—doing everything from processing samples in the lab to driving forklifts and plunging 
and digging out red ferments (Sydney Morning Herald, 28 June 2021). 

Tim Burrowes, a founder of Mumbrella and current editor-in-chief, has resigned and will finish 

on 30 July. His first book, Media Unmade, was released this month (Telum Media Alert, 5 July 

2021). 

Matthew Cranston has been appointed US correspondent for the Australian Financial Review. 

The former economics correspondent, he is based in Washington (Telum Media Alert, 17 May 2021). 

Debbie Cuthbertson has been appointed editor of the Sunday Age. She is the former deputy news 

director for the Age and is also a former deputy editor of the Sunday Age. She replaces David King 

who has become the editor of the Age’s Saturday edition (Telum Media Alert, 26 May 2021). 

John B. Fairfax, former media proprietor, has lamented the savage cost-cutting carried out by 

some publishers during the pandemic and urged media companies to recognise their 

responsibilities to communities and to think beyond profits. Fairfax, who was the largest 

shareholder in Fairfax Media between 2007 and 2011, said media organisations must recognise 

their responsibilities to serve their communities with trusted information and public-interest 

journalism (Sydney Morning Herald, 17 June 2021, p.14). 

Eugenie Kelly will return to Harper’s BAZAAR Australia as editor-in-chief when Switzer Media 

and Publishing re-launches the magazine in September. Kelly worked for 17 years at the old 

Harper’s BAZAAR Australia, in a variety of roles, including deputy editor and beauty director and, 

from 2018 to 2020, editor-in-chief. Are Media closed the title last year (Telum Media Alert, 11 June 

2021). 

Joanna Mather, superannuation reporter for the Australian Financial Review, becomes the 

paper’s deputy news director on 19 July after returning from maternity leave (Telum Media Alert, 

14 July 2021). 

David Millikin, the Sydney bureau chief for Agence France-Presse, has been appointed North 

American sales and marketing director for the global newswire. Millikin has been with AFP for 

nearly 40 years and has reported from Hong Kong, Paris and Jerusalem. He starts his new role on 

15 July (Telum Media Alert, 31 May 2021). 

Ron Mizen, a reporter covering national news for the Australian Financial News, has been 

appointed its economics correspondent and is based in Canberra (Telum Media Alert, 17 May 2021). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 113, July 2021— 5 

 

Angus White, a grandson of the late Lady Nancy Fairfax and Sir Vincent Fairfax, has bought a 

$15 million house on the Balmain peninsula. The vendors were bookshop owner Jay Lansdown and 

wife Fiona. The house they sold was built in 1883 as a maritime villa with a façade oriented to face 

the harbour to monitor the tides. Now it has a view of the Harbour Bridge (Sydney Morning Herald, 

22-23 May 2021, p.9). 

David Williams replaces David Millikin as Sydney bureau chief for Agence France-Presse in July. 

He was formerly chief editor (Europe) of AFB (Telum Media Alert, 31 May 2021). 

Matt Williams, former editor of the NT News, Darwin, is News Corp’s new national racing and 

sports wagering editor (NT News, 3 June 2021). 

Print journalists named in general list in Queen’s Birthday honours, 2021: 

▪ Simon George Bouda (Waverley, NSW): AM. For significant service to the television and 

print media and the community (these details and those below are sourced from the 

Queen’s Birthday honours website: https://www.gg.gov.au/australian-honours-and-

awards/australian-honours-lists) 

▪ Gregory Thomas Chamberlin (Paddington, Qld): AM. For significant service to print 

media through editorial roles. 

▪ Ian Francis Doyle (Beulah Park, SA): OAM. For service to journalism and the 

community. 

▪ Lindsay Edmund Murdoch (Coconut Grove, NT): OAM. For service to journalism (See 

“Former Fairfax journalist Murdoch honoured with OAM”, Sydney Morning Herald, 14 

June 2021.) 

▪ Patrick Hugh Smith (Sorrento, Vic.): OAM. For service to the print media as a journalist. 

(See “Sporting legend honoured for relentless campaigns”, Australian, 14 June 2021, p.19.) 

113.1.9 Roy Morgan’s first Enhanced Cross-Platform results 

The Sydney Morning Herald has come up trumps in Roy Morgan’s first Enhanced Cross-Platform 

Audience survey. The new “digital-first” results are drawn from interviews with 66,050 

Australians, aged 14 and over, as well as machine-based data collected in the 12 months to March 

2021. The Sydney Morning Herald was the most widely read state-wide and national masthead 

with a total cross-platform audience of 8.5 million. The Melbourne Age had an audience of six 

million and the Australian, 5.1 million (Telum Media Alert, 26 May 2021). 

113.1.10 New look for Sunday magazines 

News Corp unveiled new-look Sunday magazines on 23 May. The following changes were made: 

Body+Soul expanded to become a stand-alone magazine ahead of the title turning 21 this year, 

The new-style magazine features additional pages of advice on fitness, nutrition, beauty, family 

issues and social dilemmas. It features recipes and meal prep advice from taste.com.au. 

Stellar and the Binge Guide are now combined as a flip-cover magazine, offering Stellar’s celebrity, 

fashion and lifestyle content as well as the Binge Guide’s television trend coverage. This new 

magazine is published in the Sunday Telegraph, Sunday Herald Sun, Sunday Mail (Adelaide) and 

Sunday Mail (Brisbane). (Telum Media Alert, 19 May 2021). 

113.1.11 Government funding for AAP 

Australian Associated Press will receive $15 million from the Federal Government because of the 

11 May budget. The funding will be delivered in two packages of $7.5 million, one in 2021-22 and 

the second the following financial year. AAP, a not-for-profit organisation, is owned by a 

consortium of impact investors and philanthropists. It was close to ceasing operations as a 

commercial enterprise in early 2020. CEO Emma Cowdroy said the $15 million grant would “help 

underpin the AAP newswire on its path to sustainability” (Telum Media Alert, 12 May 2021). 

113.1.12 Indigenous sport month at News Corp 

Every day during June, Australia’s Indigenous sportspeople told their stories as part of News 

Corp’s inaugural Indigenous Sport Month. At the beginning of the month, News Corp national 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 113, July 2021— 6 

 

deputy sports editor Tim Morrissey said, “While it’s a celebration of our Indigenous athletes, it’s 

also an interrogation of some of the troubling issues they face. You’ve got to listen and expect that 

sometimes the answers you get may make you feel uncomfortable. And that’s part of a wider debate 

for this country.” The campaign, which was a company-wide collaboration across News Corp 

Australia’s newspapers, Fox Sports and Kayo, featured daily interviews, profiles and videos of 

Indigenous athletes telling their stories in their own words. 

Two Indigenous journalists from Fox Sports, Jake Duke and Hannah Hollis, were heavily involved 

with the project since the development stage earlier this year. Duke, a Kamilaroi man born in 

Moree in northern NSW, has been a journalist for a decade and says that while he has seen 

improvements in the way Indigenous athletes are treated by the public and the media, the 

relationships are still “a work in progress”. 

On 10 July, during NAIDOC Week, Indigenous tennis player Ashleigh Barty, of Ipswich, 

Queensland, became the first Australian to win the Wimbledon women’s singles title in 41 years. 

She defeated the Czech, Karolina Pliskova, 6-3, 6-7 (4), 6-3.  

113.1.13 National Archives: from crowdfunding to government funding 

Crowdfunding, May: The National Archives asked the public for donations after the federal 

budget did not contain urgently needed funds. The keeper of Australia’s memories urgently needs 

at least $67.7 million to digitise records that are disintegrating or becoming obsolete. The archives 

received a tiny increase of $700,00 to its operating budget and no funding for extra staff (Sydney 

Morning Herald, 17 May 2021, p.11; see also articles in ANHG 5.2 below by Haigh and Wright, 

Curtis.) 

Government funding, June: The National Archives of Australia will receive a significant 

immediate funding boost to ensure documents, photos, maps, audio and film recordings that tell 

the story of Australia will be preserved for future generations and digitised to make them more 

easily accessible (Australian, 1 July 2021). On 30 June, the Morrison government’s Expenditure 

Review Committee approved $67.7m in new funding for urgent digitisation and preservation, 

additional staffing to speed-up access to records, and enhanced cybersecurity and digital record 

custody measures. Attorney-General Michaelia Cash said the urgent funding recommended by the 

Independent Functional and Efficiency Review by former senior public servant David Tune would 

be provided over four years, rather than the recommended seven years, to ensure at-risk records 

were safeguarded without delay. 

Josh Frydenberg strongly advocated for the additional funding. The Treasurer’s mother, Erika 

Strausz, fled Hungary’s communist regime and was granted a certificate of exemption from the 

Immigration Act and declared “stateless” when she arrived in Sydney in 1950. The Archives holds 

the original of this certificate. Frydenberg read the Tune Review and met with the director-general 

of the National Archives, David Fricker, for a briefing about records that are in danger of 

deterioration and permanent loss, and the funding required to preserve them, boost access and 

digitise the high value items. 

113.1.14 Deaths 

Ashton, Christopher Philip Mackenzie: D. 5 May 2021 in Buenos Aires, aged 79; journalist, 

foreign correspondent and travel writer; postings included Port Moresby, PNG, and Salisbury, 

Rhodesia (now Harare, Zimbabwe); grew up on a property near Junee, in south-western NSW; 

paternal grandfather was James Ashton (later knighted), who in 1890s bought equity in several 

NSW country newspapers, was an editor and wrote for them; after a gap year jackarooing in rural 

NSW in 1960, continued his studies at Sydney University (B.A. Hons); studied at Oxford in 1965 

in its postgraduate School of Social Anthropology for a 12-month diploma; wrote a thesis for a B. 

Litt. in social anthropology on “European minorities in tropical countries with special reference to 

Australians in PNG”; returned to Sydney and joined Daily Telegraph; from 1972 spent four years 

in Port Moresby as a freelance journalist, contributing to many international publications; aired 

his own weekly radio documentary program, partly in pidgin English, in which he was fluent; in 

1976 moved to southern Africa, initially Kenya and later Salisbury; stringer for ABC and for NBC, 

as well as writing for the Australian and the Sydney Morning Herald; returned to Sydney in 1980 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 113, July 2021— 7 

 

and wrote for the Bulletin and Australian Business, often on travel (Sydney Morning Herald, 27 

May 2021, p.32). 

Hedgcock, Murray: D. 6 May 2021 in London, aged 90; born to a postmaster father, he moved 

around Victoria as a youngster; became a bank clerk, but “drifted into journalism”; served a three-

year cadetship on the Geelong Advertiser and in 1953 travelled to England; it was the coronation 

year, but Hedgcock was there hoping to see Lindsay Hassett’s team retain the Ashes; they lost 0-

1; running short of money he found a job on a South London newspaper that came with a press 

pass to The Oval in Kennington; back in Australia, he turned up on an afternoon daily, Adelaide’s  

News, owned by Rupert Murdoch; was posted to the company’s London office, where he stayed; 

became known as the long-serving News Corp London correspondent and bureau chief; loved 

covering Test cricket and the Wimbledon tennis; Murdoch said: “Murray was a great and wise 

friend and adviser for many years.” Hedgcock didn’t drink, smoke, gamble, drive or swim — “some 

Aussie”, he would say — and neither was he keen on travel, describing to his old friend, former 

News Corp editor Piers Akerman, that “a serene and leafy southwest London suburb offers me a 

satisfying bolthole” (Australian, 10 May 2021).  

Lynch, Paul: D. 27 May 2021 in Brisbane, aged 63; copy boy, then cadet, at Daily Telegraph, 

Sydney; worked later at the Australian and Brisbane’s Courier-Mail, also in publications and 

politics; covered Costigan Royal Commission, Rainbow Warrior bombing, Fitzgerald Inquiry; 

scored (with photographer Geoff Henderson) a world exclusive on the debris of Skylab falling to 

earth over Australia; worked on media team for Brisbane’s Expo 88; returned to journalism for 

some years, and then spent his remaining years in the craft working as an adviser to Peter Beattie 

when Queensland premier and as press secretary to senior cabinet ministers (Australian, 31 May 

2021). 

113.1.15 Media fined total of $1.1m for contempt in Pell case 

Some of Australia’s biggest media companies have been fined a combined $1.1 million for breaching 

contempt of court laws over the way they first reported George Pell’s conviction on sex abuse 

charges (Sydney Morning Herald, 5-6 June 2021, p.23). The Age and the Sydney Morning Herald 

are among the news outlets to have pleaded guilty earlier this year to breaching a suppression 

order over news reports they published in December 2018, in the days after a County Court jury 

found Cardinal Pell guilty. The Age was fined $450,000 after pleading guilty to three breaches, 

related to an online article, a front-page story in the newspaper and an online editorial. None of 

the media reports named Cardinal Pell or detailed his charges but referred to a high-profile person 

being found guilty of serious crimes, when the cardinal was still awaiting another trial. The second 

trial was later aborted by prosecutors. Cardinal Pell had his convictions quashed and was released 

from prison last year after a successful appeal to the High Court.  

113.1.16 Tiptoeing around press freedom 

In mid-June 2019, federal police knocked on journalist Annika Smethurst’s door with a search 

warrant. The next day, a posse of feds arrived at the ABC’s Ultimo HQ with another warrant, 

writes Jonathan Holmes (Age, 6 June 2021). The raids on the home of Smethurst—then a senior 

News Corp reporter and now Victorian state political editor for the Age—and on the national 

broadcaster’s offices created headlines in Australia and around the world. And they forged a 

temporary alliance between all the big media players. One day in October 2019 the nation ’s 

newspapers carried pages of blacked out, “censored” news to draw attention to Australia’s 

increasingly secretive and paranoid polity. 

Faced with this outcry, the government asked, in August 2019, the Joint Parliamentary Committee 

on Security and Intelligence to inquire into the impact of Australia’s security laws on press 

freedom. In August 2020, the committee’s report laid out the problem succinctly and forcefully. To 

quote just one sentence: “… the prevailing argument to this inquiry from non-government 

stakeholders is that the balance in legislation and culture within the Australian Government has 

tipped away from transparency and engagement to excessive and unnecessary secrecy”. 

Since, the government has grasped a proposal put forward by the Law Society: that the role of so-

called public interest advocates be extended. PIAs were invented in 2015 by the attorney-general, 

then George Brandis, to ward off media protests over a law that requires telecoms to store our data 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 113, July 2021— 8 

 

for two years, so police and intelligence agencies can access it. If they want to search a journalist’s 

metadata to identify their sources, the law says they first must get a Journalist Information 

Warrant; and the granting of that warrant can be contested by a PIA. But PIAs are a fig-leaf, and 

a farce. Holmes says: “They are lawyers, not journalists; they perform in secret, not in public; they 

are not permitted to consult the journalist or media organisation whose data is to be searched, so 

they are reduced to mouthing general platitudes about the public interest in a free press; we don’t 

know who they are, what warrants they have contested, or how successfully.” 

The Attorney-General’s Department has completed a survey of Commonwealth secrecy legislation 

that identified 11 general secrecy offences, 487 specific secrecy offences and 210 non-disclosure 

duties. 

113.1.17 ‘Good Food’ over 190 years 

The Sydney Morning Herald’s “Good Food” section celebrated the newspaper’s 190th birthday in 

April with a double-page spread, “190 years of Sydney dining”. Readers were invited to join “our 

guided tour to the pivotal movements and moments that have made the city one of the world ’s 

tastiest”. 

113.1.18 Press Council, MEAA and News Corp 

Tensions between the Media Entertainment and Arts Alliance and News Corp Australia were 

exposed when the union (MEAA) decided to stop contributing to the funding of the Australian Press 

Council. MEAA said the arbitrations of the Press Council were “out of touch” and that more robust 

regulation was needed (Nick Bonyhady and Zoe Samios, “Press Council move exposes News Corp, 

union tensions”, Age, 24 May 2021, p.27). 

113.1.19 Brisbane daily celebrates 175 years 

Rod Kirkpatrick writes: The Courier-Mail, Brisbane, issued a 24-page page souvenir edition, 

entitled “Making History”, on Monday, 21 June, the day after the paper’s 175th anniversary. The 

feature sets out mainly to tell of the stories it has covered over the years and the causes it has 

espoused; there is much less of a focus on the history of the newspaper itself.  Yet when the 

Brisbane Courier published its “80th Birthday Number” on 22 June 1926, for instance, it told so 

much about the struggles of those early years, its editors, its production changes and its 

competition. The middle two pages of the 175th year souvenir edition are a reproduction of the front 

page of Vol. 1, No. 1, of the Moreton Bay Courier. 

On Page 3 editor Chris Jones says: “This masthead—the newspaper you hold in your hands—was 

for Queensland even before there was a Queensland.” [Queensland was not a separate colony until 

10 December 1859.] That statement glosses over the fact that the masthead of 20 June 1846 was 

the Moreton Bay Courier and has since changed three times: to the Courier (on 14 May 1861, when 

it became a daily); to the Brisbane Courier (11 April 1864); and to the Courier-Mail (28 August 

1933, when it amalgamated with the Daily Mail, established 3 October 1903). The souvenir 

edition’s timeline, across the foot of most pages from 4 to 15, fails to mention the advent of the 

Daily Mail in 1903. 

The Courier-Mail proper of 21 June 2021 featured a front page where half the space was occupied 

by a Harvey Norman ad. (the page contained only seven pars or sentences of news). Pages 2 and 3 

were full-page ads., also for Harvey Norman. The editorial on Page 18 placed the location of the 

first Moreton Bay Courier office “on the corner of Queen and Elizabeth streets”, which are parallel 

streets. Fortunately, the front-page article in the souvenir edition said the first office was “on the 

corner of Queen and Albert streets”, which are intersecting streets. 

113.1.20 Plural subjects, singular verbs 

In this era of diminishing emphasis on proof-reading and sub-editing, Australian newspaper 

reports (especially sports reports) containing sentences with more than one subject but a singular 

verb seem to be proliferating. Some examples (and they seem to be spreading like a virus): 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 113, July 2021— 9 

 

➢ “The Blues’ domination and desire was summed up by an act of desperation early in the 

second half from Trbojevic when Xavier Coates seemed certain to score.”—Brent Read, 

Australian, 28 June 2021, p.24. 

➢ “The peace and quiet and serenity of Wollombi is as far from the hustle and bustle of 

Wimbledon as a former champion can get.”—Will Swanton, Weekend Australian, 26-27 

June 2021, p.1. 

➢ “There’s at least four Australian stars who walk into the best T20 line-up, who aren’t in 

the West Indies right now.”—Russell Gould, Weekend Australian, 3-4 July 2021, p.38. 

➢ “The Australian Rugby League Commission chairman doesn’t shy away from the fact that 

there is far more points being scored and that some of the teams are struggling to keep 

pace.”—Paul Crawley, Australian, 5 July 2021, p.22. 

➢ “All year, Barty’s global travelling and competition has led to this moment…”—Jacqueline 

Magnay, Australian, 9 July 2021, p.1. 

➢ “Dual US Open champion Pat Rafter believes the brilliant defensive capabilities of Ash 

Barty is key to the Australian’s chances of claiming a famous Wimbledon success on 

Saturday night.”—Courtney Walsh, Weekend Australian, 10-11 July 2021, p.33. 

113.1.21 Covering international sport in a pandemic 

❖ Gideon Haigh suggested at the beginning of July that no Australian news organisation 

would have a journalist reporting from the Caribbean during the Australian white-ball 

cricket teams’ visit to the West Indies (Weekend Australian, 3-4 July 2021). T20 matches 

were scheduled from 9 to 16 July and one-day internationals from 20 to 24 July. Haigh sets 

out an argument for cricket journalism in situ, rather than “done off the telly”. 

❖ For the first time in almost 75 years, Australian Associated Press is not sending a team of 

journalists to cover an Olympic Games. AAP has covered every summer Games since the 

end of World War II, but the logistical hardships caused by the pandemic, coupled with 

reduced staff numbers prompted management’s decision. AAP editor Andrew Drummond 

said the agency would rely on a single journalist and a photographer, seconded from the 

Press Association, to anchor its on-the-ground coverage in Tokyo (Australian, 5 July 2021). 

It was announced on 8 July that no crowds would be allowed at the Tokyo Olympics. Tokyo 

was entering its fourth state of emergency because of Covid. 

113.1.22 Executive reshuffle at Nine 

Chris Janz, the executive who spearheaded a revival of the former Fairfax newspapers, such as 

the Sydney Morning Herald and Age, has resigned from Nine Entertainment Co. Janz was Nine’s 

chief publishing and digital officer (Sydney Morning Herald, 12 July 2021). He oversaw the 

commercial aspects of the Herald, Age and Australian Financial Review, online streaming 

platform 9Now, Pedestrian Group and Nine’s product team. Nine chief executive Mike Sneesby 

has announced that Janz will be replaced by two executives: James Chessell, who is being elevated 

from the position of executive editor of the Herald and the Age, and Nine’s former chief digital 

officer Alex Parsons. Chessell will become managing director—publishing and will be responsible 

for the commercial performance of the Herald, the Age and the Australian Financial Review. 

Chessell will be replaced as executive editor by national editor of the Herald and the Age, Tory 

Maguire. Maguire, the former editor-in-chief of HuffPost Australia, joined Fairfax Media (now 

Nine) in 2018. She had since led the newspapers’ federal politics, business, world and environment 

coverage. 

113.1.23 Savva joins the Herald and Age 

Political columnist Niki Savva has ceased contributing to the Australian after 10 years and has 

joined the Sydney Morning Herald and Melbourne Age. Savva’s final column in the Australian 

appeared on 24 June. She ceased writing for the paper after the editor Michelle Gunn told her she 

would have to share a page on Thursdays with a new columnist, Peta Credlin, a Sky News host. 

Credlin is a former chief of staff to Tony Abbott when he was Prime Minister. Savva wrote a book, 

published in 2016, that was highly critical of the role Credlin paid in the downfall of the Abbott 

government. Savva’s first column for Herald and Age will appear on 5 August (Telum Media Alert, 

14 July 2021, and a mix of other sources). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 113, July 2021— 10 

 

 

2—Current Developments:  

   DIGITAL 

 

 

 

 

 

 

113.2.1 Seven West increases digital earnings 

Seven West Media has flagged a sharp increase in digital earnings and told investors it is on track 

to beat its full-year profit forecasts amid a strong recovery in advertising spending (Sydney 

Morning Herald, 17 June 2021). In a market update, the owner of the Seven free-to-air TV 

network, the West Australian and other newspaper assets said it expects to nearly double its 

digital revenue next year, that its debt levels for the current fiscal year will be lower than 

previously indicated, and that it now expects advertising revenue for the June quarter to grow 

more than 45 per cent. Seven West’s net debt was expected to land between $240 million and $250 

million by 30 June 2021. The company has reduced net debt by $320 million over the past 18 

months and said it is aiming to refinance its debt facilities later this year. The company posted a 

net profit of $116.4 million for the fiscal half year compared to a $49.4 million loss a year earlier. 

113.2.2 Irritations removed 

John Menadue’s public policy journal, Pearls and Irritations, has informed its online readers they 

can no longer provide comments on its website. In May the team said it had made this decision 

because it takes a lot of time to moderate discussions; there’s a potential defamation risk; some 

comments are offensive; and “the software we use to manage comments is ‘clunky’.” 

113.2.3 News consumption: Australia in 2021 

The rapid increase in news consumption by Australians at the start of the COVID-19 pandemic 

has not been maintained in 2021. The Digital News Report: Australia 2021 says the proportion of 

people paying for news has not increased this year and interest in news has declined since 2020. 

Australians have become more trusting of news in general, but their concern about misinformation 

remains high. Here are some key findings of the report: 

• Trust in news has rebounded to 43 per cent but is well below the high of 53 per cent 

trust in COVID-19 news coverage found in April 2020. 

• News consumption has fallen from the COVID-19 high, with heavy news use dropping 

from 69 per cent in April 2020 to 51 per cent in January 2021, and lower than previous 

years. 

• Interest in the news continues to decline, with those expressing high interest down 

from 64 per cent in 2016 to 52 per cent in 2021. 

• Most Australians support impartial and balanced news; 73 per cent agree news 

should present a range of views and 71 per cent say news should give equal time to all 

sides. 

• Women and young people say they are underrepresented in news, with 26 per cent of 

Gen Z women saying news does not give their gender enough coverage. 

• Local news continues to be an important part of Australian’s news diet, and the 

findings confirm a significant role of local newspapers in generating a sense of community. 

This report is part of a long running international survey coordinated by the Reuters Institute for 

the Study of Journalism, an international research centre in the comparative study of journalism 

based at the University of Oxford. The Digital News Report delivers comparative data on media 

usage in 46 countries and across six continents. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 113, July 2021— 11 

 

The News and Media Research Centre at the University of Canberra is the Australian partner 

institute and author of the Digital News Report: Australia. This is the seventh annual Digital News 

Report: Australia. 

113.2.4 Nine and Facebook and Google 

Nine Entertainment Co has said it will back digital journalism in its publishing and television 

newsrooms over the next five years after formalising deals with Google and Facebook for use of 

content on their platforms (Sydney Morning Herald, 1 June 2021). Industry sources, who spoke 

anonymously because they had signed non-disclosure agreements, said the two deals were signed 

early on 1 June, after months of negotiations and the introduction of landmark new media 

bargaining laws. The two deals are in addition to the agreements struck with News Corp Australia 

and Seven West Media. Nine confirmed the news in a statement on the ASX and said it expected 

growth in publishing earnings before interest, tax, depreciation and amortisation to be between 

$30-$40 million this financial year. 

113.2.5 Guardian Australia and Facebook 

Guardian Australia has entered into a new agreement with Facebook that will have Guardian 

provide news content to Facebook’s News tab. The News tab will be Facebook’s dedicated news 

feed for journalism and will be curated by Facebook staff. The partnership follows a similar deal 

that Guardian struck with Google in February (Telum Media Alert, 5 July 2021). 

113.2.6 Country Press Australia and Facebook 

Country Press Australia, which represents more than 170 regional newsrooms across Australia, 

has signed a Letter of Intent with Facebook. This letter, subject to signing a long-form agreement 

between the two entities, is a multi-year agreement to provide an innovation fund to support 

newsroom sustainability and digital transformation. Country Press president Andrew Manuel said 

the funding provided by Facebook under this agreement would help sustain original public-interest 

journalism in the many regional and local communities served by Country Press members (Telum 

Media Alert, 5 July 2021). 

113.2.7 Google boss happy to live with media laws 

Google’s global chief executive Sundar Pichai has expressed a degree of support for the Australian 

government’s media bargaining laws. Google has signed binding contracts with News Corp 

Australia and Seven West Media, as well as letters of intent with Nine, Guardian Australia and 

the ABC (Age, 29 May 2021, p.4). 

113.2.8 Warrnambool: Digital edition 

News Corp launched the digital title, the Warrnambool News, on 17 May. Simon Cameron is the 

publication’s sole reporter. Stories are shared on the Warrnambool News’s Facebook page but 

appear on the Herald Sun’s website. This follows recent changes made by News Corp so that many 

local publications merge content with their capital-city mastheads (Telum Media Alert, 7 May 

2021). 

113.2.9 Reddit opens office in Sydney 

Online news aggregation and discussion website Reddit will expand its business to Australia, 

opening an office in Sydney to look after local communities, moderation and sales (Sydney Morning 

Herald, 12 July 2021). The move follows the US-based company’s expansions to the UK and 

Canada, as part of an international push to offer more value to local brands and advertisers hoping 

to tap into Reddit’s 52 million daily active users. The site’s local operations at Barangaroo will be 

managed by David Ray, currently head of digital platforms at WooliesX, who was previously 

involved in the Australian expansions of Twitter and Amazon Music. Reddit said Australians make 

up the site’s fourth largest user base, growing at 40 per cent per year. Australian users spend an 

average of 31 minutes a day on Reddit, collectively contributing 158 million posts, comments and 

votes each month. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 113, July 2021— 12 

 

 

 

3—Current Developments:    

          Community & Provincial 

 

 

113.3.1 Sunshine Coast and Mackay: Dailies to return as printed weeklies 

The Sunshine Coast Daily and Mackay’s Daily Mercury, which last appeared in print in June 2020 

and have since been available only digitally, will return to printed editions in August, but only 

weekly and only “on trial”. The papers will appear each Friday from 6 August (Telum Media Alert, 

10 May 2021). 

113.3.2 Movement on Sydney’s North Shore 

Louise Jameson, of Sydney, reports: Home delivery of the North Shore Times print version 

disappeared some time ago. The print version is still available for pick-up at certain places, such 

as the local library. The digital version still exists but is slim. It can be found at: 

http://newslocal.smedia.com.au/north-shore-times/ 

A new paper, Hornsby Ku-ring-gai Post, seems to be gaining support. A print version was home 

delivered recently. Digital website is:  https://www.hkpost.com.au/digital-edition 

113.3.3 West Wyalong: Advocate sold and continues 

Rod Kirkpatrick writes: Arthur S. Bradley, former newspaper owner, has sold the West Wyalong 

Advocate and has been winding up the affairs of the business he had owned in partnership with 

ACM’s Regional Publishers P/L. “It was both interesting and challenging,” he said. “After 

announcing the closure of the Advocate in December 2020, I was contacted by two parties interested 

in seeing the paper continue. This was before we had produced our final issue so we entered into 

discussions with the one we felt most practical, Evolution Mining. This resulted in negotiations 

which went on for over four months but eventually led to the sale of the building and newspaper.” 

Evolution Mining formed a locally based foundation, in which it had no control, and gifted the 

paper, plant and equipment to it to enable the Advocate to resume with complete editorial freedom. 

The foundation began publishing, weekly, on 14 May. Bradley said, “Of the five people who worked 

in the old business, four have a role in the newspaper, with the other having retired at the end of 

December, so all in all a good result for the town and the staff and with the sale of the building, 

the previous owners. The Advocate switched from bi-weekly to weekly in April last year, because 

of the Covid pandemic. 

For more on Bradley, see ANHG 99.3.1: 

113.3.4 Ballarat and Wyndham: 2 new magazines 

Provincial Media, which publishes lifestyle title Geelong + Surf Coast Living, has launched two 

new print magazines, Ballarat Living and Westside Living (Wyndham City in Melbourne). The 

quarterly magazines are published “in line with a season and focus on style, aspirational living 

and local lifestyle in their regions”. Jon Zabiegala is the managing editor of the Ballarat and 

Westside titles (Telum Media Alert, 11 June 2021). 

113.3.5 Mildura: Sunraysia Daily increases to 4 editions a week 

Mildura’s Sunraysia Daily, which has not been printed daily since the end of March 2020, has 

added a fourth edition to its weekly printing timetable. It was issued weekly (Saturday) from 4 

April 2020, bi-weekly (Wednesday/Saturday) from 20 May 2020, and tri-weekly 

http://newslocal.smedia.com.au/north-shore-times/
https://www.hkpost.com.au/digital-edition


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 113, July 2021— 13 

 

(Wednesday/Friday/Saturday) from 19 June 2020 (ANHG 109.3.9). It added a Monday edition on 

15 February 2021 to make it a four-day a week paper. 

Sunraysia Daily general manager Glenn Robinson “cannot foresee the print edition publication 

days increasing in the near future unless print advertising by national brands and local businesses 

is substantially reinvigorated”. He says Harvey Norman is a classic example of a national brand 

that is supporting only metro print publications, “with minimal (if any) print advertising in 

regional and rural publications”. Robinson recently counted 22 pages of Harvey Norman 

advertising in one edition of Melbourne’s Age, which would be lucky to sell 500 papers in Sunraysia 

(Glenn Robinson, email message to ANHG, 13 July 2021). 

113.3.6 Perth: End of Community Newspaper Group 

Seven West Media has announced changes to its printed community newspaper offerings and will 

launch a local paper under the PerthNow brand on 5 August. The new title will have 10 localised 

editions, to be published weekly. Seven West Media’s Community Newspaper Group will be retired 

when PerthNow is launched. The Sound Telegraph and the Mandurah Coastal Times will continue 

(Telum Media Alert, 28 June 2021). 

113.3.7 WIN News axes local news bulletins 

The WIN Network shed staff across its regional newsrooms when it axed local news and moved to 

state-wide bulletins from July 1 (Australian, 25 May 2021). The local bulletins have been replaced 

by state-wide regional bulletins, screened at 5.30pm to precede the 6pm Nine News. The new state-

wide bulletins are broadcast into additional regional areas including Mackay, Bundaberg and 

Hervey Bay in Queensland and Orange, Dubbo, Wagga Wagga and Griffith in NSW, as well as 

Albury Wodonga in Victoria. In three locations—Wollongong, Canberra and Tasmania—WIN 

News continues to be aired in its old format but has also moved to the 5.30pm timeslot. 

113.3.8 ACM appoints national editorial trainer 

Australian Community Media has appointed Saffron Howden as its national editorial trainer. She 

will train ACM’s editorial staff across dozens of regional newsrooms throughout Australia. Howden 

was Google News Initiative’s first teaching fellow for Australia and New Zealand and was the co-

author of Kid Reporter: The Secret to Breaking News. She founded the national children’s 

newspaper, Crinkling News, and has worked as a reporter and editor for nearly 20 years (Telum 

Media Alert, 5 July 2021).  

        

 

 

4—Newspaper History 

 

 

113.4.1 Daisy Bates and Ernestine Hill 

Extract from Craig Munro’s review (Australian, 24 May 2021) of Eleanor Hogan’s book, Into the 

Loneliness: The Unholy Alliance of Ernestine Hill and Daisy Bates, NewSouth Publishing, 444pp.: 

In 1932, freelance journalist Ernestine Hill travelled to the remote railway siding of Ooldea in South Australia to 

interview the legendary Daisy Bates. The two women made an odd couple—the youthful Hill in shorts, and Bates in a 

full-length skirt and holding aloft the black umbrella she carried with her everywhere. The Victorian-era formality pf 

Bates’ clothes was at odds with her life among the Aboriginal people at Ooldea. Her tent was in the sand dunes, and 

she was using an upended galvanised iron water tank to store her extensive archive of artefacts, notebooks, 

manuscripts and books. There was barely room in her tent for a bed, which was covered in kangaroo skin. 

Born Margaret O’Dwyer in 1859, she’d grown up in Ireland before emigrating to North Queensland as a governess. She 

was married briefly to “Breaker” Morant, and then acquired the surname Bates after a bigamous marriage to another 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 113, July 2021— 14 

 

drover, Jack Bates. Her life’s work among Aboriginal people in Western Australia and South Australia began on her 

return in 1899 from a sojourn in London. By coincidence that was the year Ernestine Hill was born in Rockhampton—

as Ernestine Hemmings. From an early age she wanted to be a writer, publishing a book of verse in Brisbane before 

moving to Sydney in search of a career in journalism. Ernestine worked for a time as a sub-editor on Smith’s Weekly, 

which was managed by Robert Clyde Packer, and she assumed the married name “Mrs Hill” in 1924, after giving birth 

to her son. Robert Packer was the father. 

After their affair, Hill joined the staff of the Launceston Examiner and around 1930 she became a freelance feature 

writer for the high-circulation Sunday Sun, travelling the outback with her camera and typewriter. Her interview with 

Bates in 1932 made the front page of the Sun and created a nationwide media sensation with its claims of cannibalism—

something that had become an obsession of Bates’. 

113.4.2 Cover picture: Alleged attempt to kill King 

On 17 July 1936, the news summary column on Page 1 of the Sydney Morning Herald reported: 

Summary: Overseas News. Attempt on King’s Life. 

What appears to have been an attempt on the King’s life was made yesterday at Hyde Park corner 

in London, as the King was returning from a parade of the Guards. A man pointed a revolver at 

the King over the heads of the crowd. Instantly a constable struck the man’s arm. The revolver 

was hurled through the air and struck the King’s horse. A man was arrested. He is George Andrews 

Mahon (sic), a journalist. The King was calm. He rode on towards Buckingham Palace, with the 

crowd cheering madly. 

On 1 August 1936, the West Australian reported on Page 21: 

THREAT TO THE KING ACCUSED MAN’S STORY. NO WISH TO KILL. COMMITTAL ON 

THREE CHARGES George Andrew McMahon (35) was committed for trial from the Bow-street 

Police Court, London, yesterday on three charges relating to the alleged threat to the King’s life on 

July 16. In the witness box accused told of how he had sought the redressing of the wrongs which 

he believed he had suffered. His actions on July 16, he said, were an attempt to draw attention to 

his case. Accused denied that he had pointed a weapon at the King or had any wish to hurt him. 

He said that he threw a revolver in the path of the procession. At one point in his evidence accused 

broke down in tears. 

LONDON, July 31.—The Police Court hearing of the charges against George Andrew McMahon 

(35), arising from the alleged threat to the King’s life on July 16, was concluded in the Bow-street 

Court today. McMahon was committed for trial on the following three charges:(1) Having carried 

a loaded firearm with intent to damage life and property. (2) Having presented to the person of His 

Majesty a revolver with intent to break the public peace. (3) Having produced a revolver near the 

person of His Majesty with intent to alarm him. The feature of the day’s hearing was the evidence 

of McMahon himself. He denied that at any time he wished to harm the King. He merely threw the 

revolver in the path of the procession in the hope of attracting attention to his own misfortunes. 

His account of what happened contradicted the version given by a special constable named Dick, 

who after he claimed to have knocked the revolver from accused’s hand was acclaimed as the hero 

of the hour.  

113.4.3 Hansard in Victoria 

[Source: Parliament of Victoria website]  

From the second half of the sixteenth century the British Parliament prohibited all reporting and 

publishing of its proceedings. The Parliament believed it should deliberate in private and regarded 

any attempt to publicise its proceedings as a serious, punishable offence. By the late eighteenth 

century dissension among more progressive members of Parliament, the growing weight of public 

opinion and the increasingly outspoken attacks of the press persuaded the Parliament to relax its 

stance. In 1803 the House of Commons passed a resolution giving the press the right to enter the 

public gallery. That same year William Cobbett, publisher of Cobbett’s Weekly Political Register, 

added to his newspaper a supplement entitled Parliamentary Debates, which was a reprint of 

journalists’ reports of speeches extracted from other newspapers. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 113, July 2021— 15 

 

In 1812 that publication was taken over by Cobbett’s assistant, T. C. Hansard, who in 1829 changed 

the title of the reports to Hansard’s Parliamentary Debates. By the late 1870s dissatisfaction with 

the accuracy of the report was being expressed. As a result Parliament voted Hansard the sum of 

£300 a year for shorthand assistance. The Hansard family continued to publish Parliamentary 

Debates until 1889. Other publishers continued to print transcripts of the debates, until in 1909 

the House of Commons took control of the reporting and printing of parliamentary debates. It was 

during the 60 years of the Hansard family’s publication that the name “Hansard” became 

synonymous with the printed debates. In 1943 the British Parliament reinstated “Hansard” in the 

title of its formal record. 

For the first decade of the Parliament of Victoria, reports of the debates of both houses were 

transcribed and published by the Argus newspaper. Called Victorian Hansard, they were of 

questionable accuracy and were often criticised. On 23 June 1865, a motion that the transcription 

and printing of proceedings be supervised by the Parliament was carried in the Legislative 

Assembly. Three former Argus reporters were hired to form a Department of Victorian 

Parliamentary Debates. They began reporting on 12 February 1866 at the beginning of the first 

session of the fifth Parliament of Victoria (four decades before the Parliament in Westminster 

passed a similar motion). In the early years the reports were still incomplete because of a shortage 

of suitably qualified staff. Gradually additional staff members were appointed, and it became 

possible to publish the debates in full. 

The bound volumes were officially entitled Parliamentary Debates but were always referred to by 

the colloquial name, Hansard. Acknowledging the historical association and bowing to popular 

usage, “Hansard” was incorporated in the title page of the official report of parliamentary debates 

in 1958. 

The Hansard staff consists of a manager, (the unit head), an editor (Assembly) and an editor 

(Council), sub-editors, reporters, publishing and IT officers, and a business support officer. The 

unit uses a range of advanced technologies to produce Hansard. All staff have access to the digital 

audio recording of the proceedings of Parliament. The methods used to transcribe and edit speeches 

include computerised shorthand and voice-activated transcription, and keyboarding. Hansard also 

uses a modified form of Microsoft Word’s word processing system and desktop publishing software 

in producing the official report. 

Hansard is not a verbatim transcript of what is said in the chambers. Rather it is an accurate 

report of speeches devoid of redundancies, obvious grammatical errors, slips of the tongue and 

factual errors. 

Daily Hansard, which is a proof version, is available on the internet four hours after the House 

adjourns for the day. Weekly Hansard, which comprises the revised dailies for the week, is 

available on the internet three working days after the end of the sitting week and in hard copy 

approximately one week afterwards. The books are later incorporated into bound sessional 

volumes. The measure of the work of Hansard can be found in its printed output: between 1856 

and 1866, the Argus published 11 volumes of Victorian Hansard; since 1866, Hansard has 

published 472 volumes of Parliamentary Debates. Hansard is a bequest to and a resource for all 

Victorians. 

113.4.4 Flashback 100 (3): Last of the copykids 

• This is the third in a series of flashbacks to items in the ANHG Newsletter 100 

issues ago (20 years ago). This extract is from ANHG No. 13, July 2001. 

Under the heading, “last of the copykids”, Jim Buckell wrote in “The Diary” in the Media liftout in 

the Australian on 24 May 2001, p.2: 

Next week marks the passing of an era in journalism training at the Sydney branch of News Limited, MATP (Mirror 
Australian Telegraph Publications). It will be the last occasion when cadet journalists are chosen from the ranks of 
copykids - a system which had clung on at MATP after it had been abandoned by the other major employers in the 
country. Group editorial manager Warren Beeby, himself a copyboy on the now defunct Sydney Daily Mirror in 1960 
(along with Blanche D’Alpuget and Anna Torv, a former wife of News Corporation chairman Rupert Murdoch), says it’s 
a sad passing of an era. “The system has served us well but times have changed,” says Beeby, Now, when most 
applicants for cadetships are university graduates, it seems inappropriate to have them running errands. Not to 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 113, July 2021— 16 

 

mention inefficient. More than one graduate has passed up a copy position at MATP in favour of a cadetship at another 
paper, sometimes in the same group. The Daily Telegraph will appoint four cadets next week and the Sunday Telegraph 
one. Together with five cadets on the Australian, they take up their positions in July. Copyperson duties will in future 
be undertaken by clerical staff. 

113.4.5 Number of dailies falls by 23 since 1980 

Rod Kirkpatrick writes: I was asked recently to provide figures on the number of daily 

newspapers published in Australia in 1980 compared with now. I found that there were 23 fewer 

dailies being printed in July 2021 compared with 1980. The most dramatic fall has been in the 

number of regional dailies in print; that figure has fallen from 37 to 20, mainly because of the Covid 

pandemic last year. 

Type of daily 1980 2021 Decrease 

National 2 2 Nil 

Capital-city (metro) 16 10 6 

Regional 37 20 17 

TOTAL 55 32 23 

In 1980, the daily newspapers in Australia were as listed below:  

National: Australian, Australian Financial Review. 

Metro (or capital cities): Brisbane: Courier-Mail, Telegraph. Sydney: Sydney Morning Herald, 

Daily Telegraph, Sun, Mirror. Melbourne: Sun News-Pictorial, Age, Herald. Adelaide: Advertiser, 

News. Perth: West Australian, Daily News. Hobart: Mercury. Canberra: Canberra Times. Darwin: 

Northern Territory News. 

Regional:  Tasmania: 2 (Examiner, Launceston; and Advocate, Burnie and Devonport). Western 

Australia: 1 (Kalgoorlie Miner). Victoria: 6 (Geelong Advertiser; Courier, Ballarat; Advertiser, 

Bendigo; Sunraysia Daily, Mildura; Standard, Warrnambool; News, Shepparton). NSW: 15 

(Border Mail, Albury; Daily Advertiser, Wagga Wagga; Daily Liberal, Dubbo; Central Western 

Daily, Orange; Western Advocate, Bathurst; Goulburn Evening Post; Maitland Mercury, Illawarra 

Mercury, Wollongong; Newcastle Morning Herald; Northern Daily Leader, Tamworth; Northern 

Star, Lismore; Daily News, Murwillumbah; Daily Examiner, Grafton; Barrier Daily Truth, Broken 

Hill; Lithgow Mercury). Queensland: 13 (North West Star, Mount Isa; Cairns Post; Townsville 

Bulletin; Daily Mercury, Mackay; Morning Bulletin, Rockhampton; Gladstone Observer; News-

Mail, Bundaberg; Maryborough Chronicle; Gold Coast Bulletin; Queensland Times, Ipswich; 

Chronicle, Toowoomba; Sunshine Coast Daily, Maroochydore (estab. 7 July 1980); Daily News, 

Warwick. 

In July 2021, the Australian daily newspapers are:  

National: Australian, Australian Financial Review. 

Metro (or capital cities): Brisbane: Courier-Mail. Sydney: Sydney Morning Herald, Daily 

Telegraph. Melbourne: Herald Sun, Age. Adelaide: Advertiser. Perth: West Australian. Hobart: 

Mercury. Canberra: Canberra Times. Darwin: NT News. 

Regional:  Tasmania: 2 (Examiner, Launceston; and Advocate, Burnie and Devonport). Western 

Australia: 1 (Kalgoorlie Miner). Victoria: 5 (Geelong Advertiser; Courier, Ballarat; Advertiser, 

Bendigo; Standard, Warrnambool; News, Shepparton). NSW: 8 (Border Mail, Albury; Daily 

Advertiser, Wagga Wagga; Daily Liberal, Dubbo; Central Western Daily, Orange; Western Advocate, 

Bathurst; Illawarra Mercury, Wollongong; Newcastle Herald; Northern Daily Leader, Tamworth). 

Queensland: 4 (Cairns Post; Townsville Bulletin; Gold Coast Bulletin; Chronicle, Toowoomba). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 113, July 2021— 17 

 

N.B. On 30 June 2021, the Daily Journal, for Warwick and the southern Downs, ceased daily issue 

after six months of publication. It is now published twice a week. 

113.4.6 Argus and kindergarten holiday home 

The Burwood Bulletin, Melbourne, of March-May 2021 carried an extract from the Age, 29 March 

1927, that tells of the part the former Argus building played in a holiday home for kindergarten 

children. The ANHG has edited the extract: 

For the past students of the Kindergarten Training College, yesterday was an important occasion. The new holiday 
home, Forest Hill, near Tunstall, came into operation. Ten children from Brunswick kindergarten were sent there—the 
first to enjoy the change of air and the country food which these kindergartens have made possible. It is estimated that 
the home will cost £600 ($1200) a year to maintain. This money will have to be found by the girls who initiated this 
scheme. They hope that the Charities Board will make a grant when that matter is considered in June.  

Because of delays, fund raising by private means has been necessary. Numerous bridge parties have been organised, 
realising more than £100. At the opportunity shop in the old Argus building, Collins Street, on Wednesday and Thursday 
this week, many who desire to aid the past students in their work for the children of the city will find the opportunity 
to do so. [The Argus had moved to Elizabeth Street.] 

113.4.7 Trove: Jewish newspapers digitised 

Fifteen new newspaper titles have been digitised in Trove (trove.nla.gov.au) as part of the 

Australian Jewish Newspapers project, which is a huge collaborative effort. This collection of 

newspapers, says Trove, provides free and fully searchable access to more than 200,000 pages and 

180 years of Australian Jewish community history. The new titles are digitised over the years 1871 

to 2008. Two titles cover 2008 to 2020 and are shared with Trove as digital-only issues. Researchers 

will see these as a duplicate title listed below and will open them in a separate viewer. 

The titles are:  

Australian Jewish Herald, Melbourne, 1920-1933; Australian Jewish News, Melbourne, 1935-1999; 

Australian Jewish News, Melbourne, 2000-2020; Australier Leben = Australian life, Melbourne, 1931-1933; 

Westralian Judean, Perth, 1924-1925, 1929-1955; Australian Hebrew Times, Sydney, 1894; Dialectic: Jewish 

Monthly, Fitzroy, 1875; Australian Zionist Pioneer, Sydney, 1929; Australasian Hebrew, Sydney, 1895-1896; 

Australian Jewish Chronicle, Sydney, 1922-1931; Sydney Jewish News, 1939-1954; Australian Jewish Times, 

Sydney, 1953-1990; Australian Jewish News, Sydney, 1990-2008; Australian Jewish News, Sydney, 2009-

2020; Australian Jewish Herald, Melbourne, 1935-1955; Australian Israelite, Melbourne, 1871-1875; Jewish 

Weekly News, Melbourne, 1933-1935. 

The project is a collaboration between the National Library of Australia, the National Library of 

Israel and the Australian Jewish Historical Society. This joint initiative was made possible with 

financial assistance from philanthropic supporters, including the David Lesnie Foundation, the 

Embassy of Israel in Australia, the Besen Family Foundation, and Eitan Neishlos and Lee Levi.   

113.4.8 Sport in 1908 

Rod Kirkpatrick writes: In 1971, I began studying for the degree of Bachelor of Arts in 

Professional Writing at the Canberra College of Advanced Education (now the University of 

Canberra). That year, for a magazine project report, I wrote a research paper about Australian 

sports magazines. I called it, “What’s the score on sport in the magazine?” Among the magazines I 

studied were three failed titles, Sports Novels, Sporting Life and Sport. Each had been published 

in Sydney. 

Peter Gill, of Melbourne, has reminded me of all this by sending me a package of material which 

included the front page of the first issue of a Melbourne sporting newspaper. The city had a weekly 

sporting newspaper from May 1908 until November 1917. It was called, variously, Sport (issues 1 

to 73, 1 May 1908 to 17 September 1909), Sport and Playgoer: A journal devoted to sporting and 

theatrical matters (Nos. 74 to 90, 24 September 1909 to 14 January 1910), and, again, Sport (Nos. 

91-306, 21 January 1910 to 30 November 1917). From 13 April 1913, the masthead of the paper 

stated that it was published under “the patronage of the Victorian Football League, Victorian 

Football Association, and leading Junior Associations”.  

The first issue of this publication contained a statement of editorial direction that said, in part:  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 113, July 2021— 18 

 

The proprietors of Sport have made extensive preparations to place within the reach of all a first-class sporting paper. 
It will deal as fully as space will permit with all branches of clean sport, and within this limit each branch will be afforded 
that prominence which its votaries desire. The constant endeavour of the proprietors will be to obtain the latest and 
best information for the edification of their subscribers. …  

With horse racing always extensively reported in many other publications—we have decided not to interest ourselves. 
… Cricket, Tennis, Baseball, Lacrosse, Bowls, Hockey, Rowing, Angling, Swimming, Amateur Athletics, and other sports 
will have liberal representation in our columns, and full accounts, interesting to all followers of each, will be provided.  

113.4.9 Rousing the henchman of the public weal 

An unusual newspaper editorial motto: from the Muswellbrook Chronicle, in the NSW Hunter 

Valley, 19 January 1898, p.2:  

O, sacred weapon, left for truth’s defence,  
Sole dread of folly, vice and insolence, 
Reverent we touch thee but with honest zeal  
To rouse the henchman of the public weal. 

113.4.10 Miners declare newspaper ‘black’ 

Armidale Express, 29 May 1928, p.8: Muswellbrook Miners’ May Day committee has been 

responsible for a decision which has aroused much comment. At a meeting to deal with the result 

of the sports held here recently reference was made to a number of business people having refused 

[to make] donations. Twelve delegates were present from St. Heller’s colliery And only two from 

Muswellbrook colliery. A motion was passed declaring the Muswellbrook Chronicle “black” and 

calling on the business people to withdraw their support from the paper. The meeting also decided 

to withdraw their support from other business people who did not contribute to the May Day sports 

fund. The Chronicle is charged with having practically snubbed the collector when he called at the 

office for a donation. The paper is also charged with its definite anti-working class attitude (sic).  

113.4.11 Christmas issue of Longreach Leader 

Daily Mercury, Mackay, Monday, 6 December 1937, p.8: The Christmas issue of the Longreach 

Leader reached us on Saturday. The publication is printed on art paper and there is a wealth of 

reading matter and photographs relative to the West. The sheep industry and wool-washing and 

droving stories are features of a very fine issue. 

    

 

5—Recently Published 

 

113.5.1 Book 

Becker, Elizabeth, You Don’t Belong Here: How Three Women Rewrote the Story of War. Black 

Inc., 2021. 320pp. $32.99 (PB); $14.99 (e book).  

113.5.2 Articles 

Australian, “Great enemy of truth is those who conspire to lie”, Australian, 8 June 2021, editorial, 

p.10. An editorial about journalism ethics. It makes particular mention of the ABC in 

relation to journalists such as Sally Neighbour and Louise Milligan. See the newspaper’s 

letters page on 9 June. 

Bramston, Troy, “Spirit of an artist”, Weekend Australian, 5-6 June 2021, Weekend Review, p.5 

Comic strip illustrator Sy Barry reflects on his work, including 33 years of drawing The 

Phantom. 

Dale, David, “His and myths: an illustrated history of our storied past”, Sun-Herald, 18 April 

2021, p.21. In April 2020, the author challenged cartoonist Matthew Martin to illuminate 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 113, July 2021— 19 

 

“a story a day till the COVID’s away”. They were still at it in April 2021. Dale teaches 

media at the University of NSW. 

Fitzsimmons, Caitlin, “Ginger Meggs, a modern kid turning 100”, Sun-Herald, 2 May 2021, pp.2-

3. Ginger Meggs was the first cartoon strip in the Sunday Sun in 1921. Jimmy Bancks was 

the creator. It is one of the longest running comic strips in the world. Published in Sydney’s 

Sun-Herald, it is translated into Spanish and French and syndicated globally, including in 

Thailand, India and North and South America. The strip first appeared as Us Fellers and 

the character was called Ginger Smith. He and the strip quickly became Ginger Meggs.  

Haigh, Gideon, “Disdain for national archives at odds with conservatism”, Australian, 31 May 

2021, p.11. See Haigh, and Wright/Curtis items below. 

Haigh, Gideon, “Archival incompetence a ‘weapon’ of government”, Weekend Australian, 26-27 

June 2021, p. 16. Bureaucrats run interference to make sure even the most innocuous 

documents remain secret. 

Hornery, Andrew, “Packer lets Murdoch swim alone in city’s fishbowl”, Sun-Herald, 2 May 2021, 

p.43. The author compares the recent lives of Lachlan Murdoch and James Packer, both 

members of media dynasties. 

Masters, Chris, “Lessons from the ‘big little’ stories of my journalist mother”, Age, 10 May 2021, 

p.27. An excerpt from the speech Masters made as keynote speaker at the opening of the 

Judith Neilson Institute’s new offices in Chippendale, Sydney. 

Mitchell, Chris, “Politics and hysterical reporting obscure vaccine and lockdown debates”, 

Australian, 5 July 2021, p.17. 

Mitchell, Chris, “News more nuanced than its critics admit”, Australian, 12 July 2021, p.18. A 

discussion of the political leanings of News Corp Australia’s newspapers and 

commentators. 

Muller, Denis, “NSW and Victoria lockdown coverage reveals much about Covid politics”, Sydney 

Morning Herald, 29 June 2021. This article was originally published in TheConversation. 

Snow, Deborah, “Commander to court: reputation on the stand”, Sydney Morning Herald, 5-6 

June 2021, pp.30-31. Dozens of former soldiers are expected to give evidence in the 

mammoth defamation action launched by the highly decorated Ben Roberts-Smith. The 

court proceedings have been delayed by the latest Sydney lockdown. 

Telegraph, London, “Subeditor’s passion for possession”, Sydney Morning Herald, 11 May 2021. 

An obituary for John Richards, 1923-2021, who had been a subeditor for a British local 

newspaper and who founded the Apostrophe Protection Society in 2001. He became known 

as the “Don Quixote of the grammar world”. 

Williams, George, “Nothing admirable about weak press, speech protections”, Australian, 5 July 

2021, Discussion about Senator Rex Patrick’s proposal for the Constitution to have a clause 

to protect freedom of speech and of the press in Australia. Williams is a deputy vice-

chancellor and professor of law at the University of NSW. 

Wright, Shane, and Curtis, Katrina, “The end of history: How time is eating away the soul of 

Australia”, Sydney Morning Herald, 12 May 2021, p.29. Many documents that form part of 

Australia’s history are in danger of disintegrating because the National Archives of 

Australia is allegedly being starved of funds. See Haigh items above; see ANHG 113.1.13 

above; also see: https://www.naa.gov.au/about-us/media-and-publications/media-

releases/release-functional-and-efficiency-review-national-archives-australia 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rodk99anhg@gmail.com/ 

Hard copy: For 10 issues (two years)—$75 for individuals; and $100 for institutions. Postal address is 
provided at head of newsletter. Pay by cheque made out to Rodney Kirkpatrick, or by online transfer: 
A/c name: Rodney Kirkpatrick. BSB: 638 090. A/c no. 1492 3009. Email Rod first. 


