
Delegates representing Australian provincial newspaper proprietors and the Australian Journalists Association are 

pictured during a conference held in Melbourne in June-July 1924. Discussion centred on salaries and working 

conditions. The conference finished on 5 July. This photograph appeared in Table Talk, a Melbourne weekly magazine, 

10 July 1924, p.15, and the Australasian Journalist, 15 July 1924, p.111.  [Table Talk was published 1885-1939.] 

Standing (left to right): H. Jones (AJA, Bendigo), H.J. Curwen (AJA, Tasmania), W. Wright ( Advertiser, Bendigo), G.S. 

Baxter (Star, Ballarat), P.J. Cherry (editor, Advocate, Burnie), W.E. Lingard (general manager, Queensland Times, 

Ipswich), A.E. Joseph (secretary, Queensland Country Press Association), N.L. Roberts (AJA, NSW), Gordon Rolph 

(proprietor, Examiner, Launceston), J. Ryan, MLC (Lithgow Mercury), A. Joseph (Northern Daily Leader, Tamworth). 

Seated (l to r): J. Smethurst (managing editor, Barrier Miner, Broken Hill, also representing South Australian Provincial 

Press Association), G. Shelton (AJA, Newcastle), Sydney E. Pratt (general secretary, AJA), E.P.M. Sheedy (general 

manager, Newcastle Morning Herald), R.W. Kenderdine (general president, AJA), W.H. Waddell (secretary, Victorian 

Provincial Press Association), L.V. Armati (managing editor, Newcastle Sun), W.J. Mann (South-Western News, 

Busselton, WA, president of Australasian Provincial Press Association).  See ANHG 108.4.1 below. 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP 

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 108                                     July 2020 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, U 337, 55 Linkwood Drive, Ferny Hills, 
Qld, 4055. Ph. +61-7-3351 6175. Email: rodk99anhg@gmail.com 

Published in memory of Victor Mark Isaacs (1949-2019), founding editor. 
Back copies of the Newsletter and copies of some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter: 30 September 2020. 

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000; the Newsletter has appeared five times a year since 2001. 

 
 

http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 108, July 2020— 2 

 

     

1—Current Developments:  

   National & Metropolitan 

 

   

 

 

Print purge — see 108.3.1-7 

 

108.1.1 Editors (1): Gunn first female editor of the Australian 

The Australian (estab. 1964) has appointed its first female editor of its weekday editions. She is 

Michelle Gunn, 50, who had been the editor of the Weekend Australian since 2012 (Weekend 

Australian, 16-17 May 2020). The previous editor of the weekday paper, John Lehmann, has 

become the commercial manager and managing editor of the paper. The editor-in-chief, 

Christopher Dore, made the announcement to staff at a video meeting on 15 May. The former 

managing editor, Helen Trinca, has been made an associate editor and will remain as the editor of 

the magazine, the Deal. Gunn, who continues as editor of the Weekend Australian, began her career 

32 years ago as a cadet journalist at the News Corp publication based at Holt Street in Surry Hills, 

Sydney. 

Gunn said, “I am thrilled to be taking on the role of editor at such a critical 

time, as Australia remakes itself in response to the COVID-19 pandemic. 

The Australian has an important role to play in this period of recovery and 

reconstruction, giving voice to the aspirations of people across the country 

and making the arguments for growth and prosperity.” 

Gunn was a social affairs reporter and national chief of staff before taking 

over the Weekend Australian under the former editor-in-chief Chris 

Mitchell. Mitchell was replaced by Paul Whittaker five years ago when he 

retired. In 2018 Whittaker left to head Sky News Australia. Gunn is the 

first person to be in charge of both the weekday and weekend papers, and 

all the digital platforms at the Australian. 

Gunn’s appointment was featured in the Media section of the Australian on 18 May. She is quoted 

as saying: “…at its best, the Australian is the equal of any paper in the world… We’ve got the best 

newsroom in the country, with journalists who are both experienced and committed.” She says the 

role the Australian plays in national debate is often wilfully misunderstood. “The values of the 

paper are not conservative values, in that traditional cultural political sense. The Australian is 

more properly characterised as a radical in national debate—and I say that because what we’ve 

been about since 1964 is challenging orthodoxies, swimming upstream, questioning authority, and 

we can cite a lot of examples of that.” Also, see ANHG 108.2.1. 

108.1.2 Editors (2): Lavelle leaves the Age 

The editor of the Melbourne Age, Alex Lavelle, left the paper on 18 June after a 20-year career with 

it. Michelle Griffin, the paper’s world editor and former news director, has been appointed acting 

editor. Executive editor of the Sydney Morning Herald and Age, James Chessell, said “an extensive 

search” would be conducted for “a permanent editor”. The Australian reported (19 June 2020) 

Lavelle’s departure followed controversy “in recent days over the masthead’s coverage of the Black 

Deaths in Custody protest in Melbourne”. Seventy journalists were allegedly unhappy with the 

Age’s reporting and accompanying editorial. Chessell denied that the Age’s coverage had become 

politicised. 

Michelle Gunn 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 108, July 2020— 3 

 

A Page 1 article, on 5 June, by Noel Towell and Tom Cowie, headed “Police ‘threatened’ ahead of 

protest”, is believed to have been at the centre of the journalists’ protest. The report was changed 

in late editions of the newspaper and moved from the “main” story on Page 1 to a lesser position. 

The Age, in correcting the story, noted it “fell short” of the paper’s “editorial values and standards”. 

Age journalists demanded management hire more non-white staff and deliver key editorial changes 

(Australian, 15 June 2020). The 15 June report said more than 50 staff on the paper had signed a 

petition calling for improved racial diversity and the appointment of an indigenous affairs reporter.  

108.1.3 A former High Court judge and allegations by associates 

At 4.29pm on 22 June 2020, Sydney Morning Herald reporters Kate McClymont and Jacqueline 

Maley broke the story on the paper’s website of the allegations of sexual misconduct by a former 

High Court judge, Dyson Heydon. This is how their report began: 

Former High Court Justice Dyson Heydon, one of the nation’s pre-eminent legal minds, sexually harassed six young 
female associates, an independent inquiry by the court has found. A Herald investigation has also uncovered further 
allegations from senior legal figures of predatory behaviour by Mr Heydon, including a judge who claims that he 
indecently assaulted her. The women claim that Mr Heydon’s status as one of the most powerful men in the country 
protected him from being held to account for his actions. The High Court inquiry was prompted by two of the judge’s 
former associates notifying the Chief Justice Susan Kiefel in March 2019 that they had been sexually harassed by Mr 
Heydon. “We are ashamed that this could have happened at the High Court of Australia,” said Chief Justice Kiefel in a 
statement. She confirmed that the lengthy investigation found that “the Honourable Dyson Heydon, AC, QC” harassed 
six former staff members. 

The McClymont-Maley reports appeared in the print edition of the Herald on 23 June, filling Pages 

6 and 7, following on from a half-page pictorial pointer on Page 1, headlined: “Herald Investigation: 

Former top judge ‘a sexual harasser’”. Bri Lee, a lawyer and author of Eggshell Skull and Beauty 

(an award-winning memoir exposing injustice in the Australian legal system), wrote about the 

Heydon matter in “A law of diminishing returns”, Saturday Paper, 27 June-3 July 2020, p.5. 

108.1.4 Bauer (1): Moves on Pacific staff 

4 May 2020: Bauer Media has sacked 60 staff at its newly acquired business, Pacific Magazines, 

and halted publishing magazines, including InStyle, Men’s Health and Women’s Health. Bauer 

wanted to slash costs as advertising revenue dropped during the COVID-19 pandemic (Australian, 

4 May 2020). The German-owned family business is understood to have laid off the entire team at 

women’s magazine InStyle and closed Pacific’s online beauty website, Beauty Crew. All beauty 

editors, including those on magazines, have also been made redundant, a magazine executive told 

the Australian on 4 May. Marie Claire, one of Pacific’s key magazines, has not been as heavily 

impacted but some staff were still believed to be heading out the door. Pacific’s Home Beautiful 

magazine was also believed to have lost staff, according to another magazine executive. 

108.1.5 Bauer (2): Sells magazines to Mercury Capital 

17 June 2020: Bauer Media has sold its Australian magazine business to private equity firm 

Mercury Capital, ending a disastrous and expensive eight-year foray in Australia (Australian, 17 

June 2020). Bauer has not disclosed the sale price, but it is understood to be less than $50 million 

a fraction of the $500 million it paid when it entered by Australian media market in 2012 through 

the acquisition of the Packer family’s ACP Magazines business.. 

The family-owned company recently suspended eight Australian magazines — NW, OK!, Harper’s 

Bazaar, Elle, InStyle, Men’s Health, Women’s Health and Good Health — and axed staff in a bid to 

offset the double digital fall in advertising revenue across the local media sector. 

In a brief statement on 17 June, Bauer said Mercury would acquire all of its local print and digital 

assets, including women’s entertainment and lifestyle; fashion, beauty & health; homes; food; 

motoring & trader lifestyle categories. The sale agreement also includes brands recently acquired 

by Bauer from Pacific, including New Idea and Better Homes and Gardens, plus Bauer’s NZ 

mastheads. See also: Christine Lacy, “Bauer buyer’s execs to outline mag plan”, Australian, 22 

June 2020, p.19. See Tim Elliott article in ANHG 108.5.2. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 108, July 2020— 4 

 

108.1.6 People 

➢ Peter Blunden: see 108.2.1 below for his new appointment and various other News Corp 

appointments. 

➢ Brendan Cormick, turf writer for the Australian, wrote in his farewell column (Weekend 

Australian, 27-28 June 2020) about the day he received a hot tip that led to the paper 

beating its competition in reporting the downfall of Saddam Hussein, dictator of Iraq, 1979-

2003. Cormick, who worked for the paper for 31 years, has taken a redundancy package. 

➢ Adele Ferguson, of the Age and at times the ABC, is a new director of the Walkley 

Foundation. Ferguson, winner of eight Walkley Awards, is a journalist whose work has led 

to royal commissions on banking and aged care (Telum Media Alert, 8 May 2020). 
➢ Tony Gillies, after 16 years as editor-in-chief of AAP, departs the company on 31 July 

when the company transitions to new leadership (Telum Media Alert, 19 June 2020). 

➢ Annabel Hennessy, of the West Australian, has been named the 2020 Young Australian 

Journalist of the Year by the Walkley Foundation (Telum Media Alert, 19 June 2020). She 

also won the Public Service Journalism category of the awards known as the 2020 Mid-

Year Celebration of Journalism. More at https://www.walkleys.com/winners-unveiled-for-the-
2020-mid-year-celebration-of-journalism/ 

➢ Andrew Jefferson, a reporter, has left the Geelong Advertiser to become media adviser 

to Victorian senator Sarah Henderson, herself a former journalist (Age, 7 May 2020). 

➢ Bianca Hall has been appointed city editor at the Age. She was previously a senior 

reporter and has covered federal, state and local politics (Telum Media Alert, 22 May 2020). 

➢ Greg Hywood, former Fairfax Media CEO, has been hired by Seven West Media to review 

its West Australian newspaper division as part of further attempts to adapt the company 

to weak economic conditions and reduce its debt (Sydney Morning Herald, 29 June 2020). 

➢ Nick McKenzie (1), a journalist for the Melbourne Age, has broken 60 Minutes’ biggest 

story of the year—an investigation of the “grubby behaviour” in the Victorian branch of the 

Labor Party. It had claimed three Victorian ministerial scalps by 21 June (Australian, 22 

June 2020). See excellent Wikipedia entry on McKenzie, which cites 60 sources. 

➢ Nick McKenzie (2) has been appointed president of the Melbourne Press Club. The 7.30 

reporter Ashlynne McGhee and 3AW’s Heidi Murphy are the new vice-president (Telum 

Media Alert, 26 June 2020). 

➢ Sid Maher, formerly news director of the Australian, has been promoted to deputy editor. 

Petra Rees is the other deputy editor (Weekend Australian, 11-12 July 2020). 

➢ Xavier Mardling, the editor of the Border Mail, Albury, for four years, has begun duties 

as senior deputy editor of the Newcastle Herald (Telum Media Alert, 22 May 2020). 

➢ Sharri Markson, former political editor-at-large at the Daily Telegraph, has rejoined the 

Australian and is now leading its investigations team (Weekend Australian, 11-12 July 

2020). 

➢ Gretel Packer, daughter of Kerry, is featured in a Sydney Morning Herald article (6-7 

June 2020, p.20) as a quiet billionaire with a passion for the arts and philanthropy. 

➢ David Pope, Canberra Times cartoonist, has created a series of images, “South Coast is 

Calling”, to support bushfire-affected communities in southern NSW (Canberra Times, 9 

May 2020, p.7). The latest additions to the series are drawings of Rosedale and Batlow. 

They appeared as full-page posters in the Canberra Times on 10 and 11 May.  

➢ Andrew Reimer, former academic and author, who reviewed books for the Sydney 

Morning Herald for nearly 30 years from 1987, has died, aged 84 (Sydney Morning Herald, 

9 June 2020, p.7; his obituary appeared, SMH, 23 June 2020, p. 30). 

➢ Jim Tucker, a sports journalist for 42 years with News Corp and earlier, ACP, finished 

duties at the Brisbane Courier-Mail on 26 June (Telum Media Alert, 24 June 2020). 

108.1.7 Culture critics and lack of diversity 

Nine has re-opened applications for two freelance book critic roles for the Sydney Morning Herald 

and the Age after Bec Kavanagh and Jack Callil tendered their resignations to allow space for non-

white writers (Mumbrella, 24 June 2020). In May, Kavanagh and Callil were two of five white 

writers selected as critics for the two papers as part of a program funded by the Copyright Agency 

and Judith Nielsen Institute. But, in a joint statement, the pair said they sent a resignation letter 

https://www.walkleys.com/winners-unveiled-for-the-2020-mid-year-celebration-of-journalism/
https://www.walkleys.com/winners-unveiled-for-the-2020-mid-year-celebration-of-journalism/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 108, July 2020— 5 

 

to their editors “in opposition to the lack of diversity in the selection”. The other critics selected 

were: Cassie Tongue, theatre critic, Sydney Morning Herald; Chloe Wolifson, visual arts critic, 

Sydney Morning Herald; and Tiarney Miekus, visual arts critic, Age (Telum Media Alert, 4 May 

2020). 

108.1.8 News Corp loses $1.5bn for quarter 

News Corp’s third-quarter earnings declined 2 per cent to $A374 million, led by a drop in print 

advertising revenue and Foxtel subscribers (Canberra Times, 9 May 2020, p.47). The company 

posted a net loss for the March quarter of $A1.5 billion, after taking a $A1.7 billion non-cash 

impairment charge against its Foxtel and News America Marketing assets. 

108.1.9 Recent chronology 

 108.1.9.1 Events 

28 May: News Corp Australasia announces end of printing for 122 newspaper titles (regional, 

community and specialist). See 108.3.1. 

28 May: The National Rugby League (NRL) competition resumes, without crowds. It had been 

suspended on 23 March after two rounds because of the COVID-19 pandemic. A shorter 

competition will ensue. 

11 June: The Australian Football League (AFL) competition resumes, without crowds. AFL 

matches were suspended from 22 March. 

27 June: Final print editions appear of 11 Queensland and NSW regional daily newspapers and 

many other country newspapers. See ANHG 108.3.1. 

29 June (plus fortnight): More than 40 ACM newspapers resume printing. See ANHG 108.3.8. 

8 July 2020: ACM flags the likelihood of closing four of its eight print centres nationally. See 

ANHG 108.3.9. 

 108.1.9.2 Deaths 

Crook, Francis Robert (Frank): D.  8 May 2020 in Sydney, aged 81; educated in Sydney at 

Randwick Public School and Maroubra Junction Tech; joined the Sydney Morning Herald in the 

mid-1950s as a reader (fact checker); became a cadet journalist on the stablemate paper, the Sun; 

was a correspondent in Newcastle before working in London where he covered the trial of Christine 

Keeler; in late 1960s became editor of TV Week, published in Melbourne; returned to Sydney in 

early 1970s to join Daily Mirror as a reporter, columnist and feature writer; joined Sun in 1973 as 

cricket writer and toured with the Australian team for the Ashes series that year; posted to New 

York in mid-1970s as head of the Fairfax bureau; spent much of the post-1984 years of his working 

life presenting programs on radio—2UE, ABC and 2GB (Sydney Morning Herald, 19 May 2020). 

Krause, Thomas Joseph: D. 26 May 2020 in Sydney, aged 76; born in West Philadelphia; first 

job in journalism was at United Press International; mainly remembered for his journalism (in a 

“producer” role) with the Australian Nine Network’s Sunday program; Janine Perrett said “his 

tireless research and fine writing helped lift the standard of Australian current affairs television”; 

worked on the Australian at end of 1970s as literary editor, TV critic and foreign editor; was 

involved with the Walkley Awards behind the scenes (Sydney Morning Herald, 5 June 2020, p.33). 

McDonald, Ian James: D. 8 June 2020 at Gold Coast, aged 88; began journalism career as cadet 

on  Melbourne Argus in 1950; after paper closed in 1957, he spent 18 years as a journalist and 

sports editor for publications including the Argus, Sporting Globe and Sunday Press; became the 

Victorian Football League’s first media manager in 1977; from 1983-98 was Australian Cricket 

Board’s first media manager and also long-time manager of the national team; led internal 

investigation that confirmed Mark Waugh and Shane Warne had been paid for their exchange of 

information with “John the bookie” during the 1994-95 season; (main source: contribution by Jim 

Usher and Bob Murray, cadets with “Macca”). 

O’Hara, John Bernard: D. 7 March 2020 in Bathurst, aged 75; media academic and former 

presenter of “Media” program on ABC Radio; lecturer in arts and media studies at RMIT, 1975-82, 

http://www.espncricinfo.com/australia/content/player/8189.html
http://www.espncricinfo.com/australia/content/player/8166.html


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 108, July 2020— 6 

 

moving to a similar role at Swinburne Institute of Technology where he was later promoted to 

senior lecturer and principal lecturer; director of Australian Film, Radio and Television School, 

1989-96; became professor and head of School of Communications (which included journalism) at 

Charles Sturt University, 1996-2002; dean, Dubai Women’s College, 2002-07 (Age, 11 May 2020, 

p.33).  

O’Meara, Maev Kathleen (née Holness): D. 4 April 2020 in Sydney, aged 92; born at North 

Sydney, but grew up in Orange, NSW; attended high school as a boarder at the Convent of the 

Sacred Heart, Rose Bay, during World War II; graduated with arts degree at Sydney University, 

with first class honours in Latin; returned to Orange to become a journalist at the Central Western 

Daily; in the mid 1950s worked at Sydney Morning Herald, joining a band of young women presided 

over by legendary editor Connie “Sweetheart” Robertson; “writing stories and being part of a big, 

bustling city were a joy, along with the occasional shopping expedition to David Jones’ sixth floor 

and stunning European styles in glorious fabric with nipped-in waists; but driving home to Orange 

over the mountains in a stylish Morris Minor was also a wonderful part of her life” (says daughter 

Maeve, of TV food-show fame); after a European tour, returned to the Herald women’s section and 

soon met SMH’s John O’Meara, a compositor, whom she married; had two children, Matthew and 

Maeve, and returned to Fairfax to write the “Hello” section for the Sun-Herald; John was Fairfax 

composing room manager in 1975, leading the floor through the difficult metamorphosis from hot 

metal to computerisation and offset printing (Sydney Morning Herald, 30 April 2020, p.31). 

Williamson, Caryl: D. 12 May 2020 in Sydney, aged 67; became first female to become a racing 

editor in Australia when appointed to that role at AAP in 1996; covered the Melbourne spring 

racing carnival each year for more than 20 years and every major Sydney race meeting since the 

early 1990s; helped train AAP cadets who would spend time in the racing department (Age, 1 June 

2020). 

108.1.10 When Pell remained silent 

Australia’s major newspapers reported on 8 May the previously redacted findings of the Royal 

Commission into Institutional Responses to Child Sexual Abuse. The Sydney Morning Herald, for 

instance, carried a Page 1 story, “Pell knew of child abuse but kept silent” that continued at the 

foot of Page 6. The rest of Page 6 is devoted to two other “redaction” stories related to Cardinal 

George Pell. Here are the intros: (1) Cardinal George Pell knew nearly 40 years ago that notorious 

paedophile priest Gerald Ridsdale was being moved out of a small Victorian parish to protect the 

Catholic Church from scandal, the Royal Commission into Institutional Responses to Child Sexual 

Abuse has found. (2) George Pell failed to act on and investigate complaints of sexual assault 

against two Melbourne priests, and was probably at meetings where allegations against another 

four clerics were published.  

The story, on Pages 1 and 6, began: “Cardinal George Pell has refused to accept a royal 

commission’s findings about his knowledge of paedophiles within the Catholic Church and failure 

to protect children under his care, saying they are not supported by evidence.” 

Editorials: The Sydney Morning Herald, the Melbourne Age and the Australian each published 

on 8 May an editorial about Pell, the Catholic Church and the previously redacted sections of the 

royal commission report: “Pell findings show extent of Catholic Church’s cover-up” (SMH, p.24); 

“Church must show it can further reform” (Age, p.20); and “Commission implicates Pell” 

(Australian, p.11). The Australian’s editorial concluded by quoting what associate editor John 

Ferguson said in his comment piece that day (p.8): “George Pell has escaped jail but his reputation 

is on bail.” 

108.1.11 $75m lifeline for Seven West Media 

Debt-laden Seven West Media has been thrown a $75 million lifeline. Western Australian property 

outfit Primewest is buying the Seven West Perth headquarters (Sydney Morning Herald, 14 May 

2020). Seven West said on 13 May that Channel 7, the West Australian and the Sunday Times 

would remain as the major tenants of the Osborne Park property 5km north of the Perth CBD 

under a 15-year lease. Primewest said annual rent was set at $4.3 million with 3 per cent a year 

rent reviews. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 108, July 2020— 7 

 

108.1.12 Mastheads most-read 

In the 12 months to 31 March 2020, Australian newspaper titles—or “media brands”—recorded 

the highest readership numbers—18.2 million people—since the inception of emma (Enhanced 

Media Metrics Australia) in 2013. The reach encompasses 96 per cent of Australians aged over 14. 

Print audiences comprised 12.7 million. The top 10 most-read news mastheads in Australia in 

March 2020 were: 

1. Sydney Morning Herald (11.033 million). 

2. Daily Telegraph, Sydney (6.521 million). 

3. Australian (6.23 million). 

4. Age, Melbourne (5.321 million). 

5. Herald Sun, Melbourne (4.736 million). 

6. Australian Financial Review (3.726 million). 

7. West Australian and Sunday Times, Perth (3.675 million). 

8. Courier-Mail, Brisbane (3.366 million). 

9. Advertiser, Adelaide (2.428 million). 

10. Canberra Times (2.291 million). 

The Reuters Institute’s Digital News Report for 2020 says the ABC and SBS have the most trusted 

news brands in Australia at 72 per cent and 71 per cent respectively and the Australian tops the 

newspaper brands with 56 per cent, ahead of the Sydney Morning Herald, 54 per cent, and the Age, 

53 per cent (Australian, 22 June 2020). 

108.1.13 AFP (1): Decides not to charge Annika Smethurst 

The Australian Federal Police has ruled out pursuing charges against News Corp journalist 

Annika Smethurst or her suspected source for a story revealing a secret government proposal to 

expand domestic intelligence activities (Sydney Morning Herald, 28 May 2020, p.17). News Corp 

said “common sense has prevailed” after police announced they would drop the investigation 

involving Smethurst, political editor of the Sunday Telegraph, because investigators had been 

unable to gather sufficient evidence. The AFP also said an investigation involving ABC journalists 

Dan Oakes and Sam Clarke regarding a separate leak of documents known as the Afghan Files 

was ongoing and investigators were seeking to resolve the matter as quickly as possible. See ANHG 

108.5.1 below. 

108.1.14 AFP (2): Holds back in another inquiry 

Australian Federal Police investigations into unauthorised leaks of government information have 

been hampered by fears that efforts to obtain telephone records and documents from political 

offices may be regarded as a contempt of Parliament. The Sydney Morning Herald (29 May 2020, 

p.10) revealed AFP investigators did not access telephone records of Coalition ministerial staff as 

part of the probe into media tip-offs of a raid on the Australian Workers Union in October 2017. 

Documents released under FOI laws reveal potentially critical evidence was not sought because 

police command feared such a move could be regarded by politicians as a contempt of Parliament. 

108.1.15 News Corp culls again 

On the same day that the ABC announced more than 200 jobs would be axed, News Corp Australia 

employees were told about another round of redundancies (66 according to Samantha Hutchinson, 

Age, 15 June 2020). The latest cuts include editorial and production roles at Sydney’s Daily 

Telegraph and Melbourne’s Herald Sun, and a small number of roles at the Australian. The cuts 

were in addition to the jobs lost two weeks earlier when News Corp announced printing of 122 

newspapers would cease (Age, 10 June 2020, p.23). Among the casualties are the soccer reporters 

at several if the News Corp metro mastheads. 

108.1.16 AAP newswire sold 

Australian Associated Press’s newswire has been sold to a consortium of investors and 

philanthropists for $1, but the group will put millions into the loss-making newsagency to prop it 

up until it becomes profitable. At least 100 editorial redundancies were expected (Sydney Morning 

Herald, 15 June 2020). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 108, July 2020— 8 

 

108.1.17 Queen’s Birthday honours: 5 print media people named 

Five Australians involved with the print media won awards in the Queen’s Birthday honours in 

June. They are: 

Officer (AO) in the General Division: Graham Frederick RICHARDSON Dover Heights NSW. 

For distinguished service to the people and Parliament of Australia, to the media as a political 

commentator, and through philanthropic support for a range of community organisations. 

Member (AM) in the General Division: Andrew JASPAN, Victoria. For significant service to 

the print and digital media, and to tertiary education. Michael James CARLTON, Avalon, NSW. 

For significant service to the print and broadcast media, and to naval history. 

Medal (OAM) in the General Division: Michael Alan SMITH, Ivanhoe, Vic. For service to 

journalism and the public relations sector. Ekaterina (Katya) DANOVA, Victoria. For service to 

the broadcast and print media and to the Russian community. 

108.1.18 Daily Telegraph loses Rush appeal 

The Full Bench of the Federal Court has upheld the decision by a judge of that court to award actor 

Geoffrey Rush $850,000 in general damages and almost $2 million in special damages (to cover 

past and future economic loss) after Rush sued the Daily Telegraph, Sydney, for defamation 

(Australian, 3 July 2020). Justice Michael Wigney last year awarded Rush these amounts in the 

largest defamation payout to a single plaintiff. 

108.1.19 Big Issue resumes 

After a three-month hiatus because of COVID-19, the Big Issue resumed street selling on 29 June. 

The “Welcome Back” edition featured stories about vendors’ personal experiences during the 

pandemic, interviews with Spike Lee and author Rutger Bregman (Telum Media Alert, 6 July 

2020). 

 

2—Current Developments:  

   DIGITAL 

 

 

 

 

 

 

108.2.1 News Corp as digital publisher: developing story 

18 May: News Corp will seek to realign itself as a digital publisher of high-quality journalism 

across specialist teams. The team are led by Peter Blunden in a newly appointed role of national 

executive editor (Australian, 18 May 2020). News Corp Australia has announced a series of new 

appointments to reshape the company, including the establishment of specialist network teams to 

work across titles to produce quality content. The announcement came as the executive chairman 

of News Corp Australasia, Michael Miller, said the company was calling off talks with Antony 

Catalano’s Australian Community Media. News Corp had considered selling its regional and 

community portfolio of more than 100 newspapers to ACM. Rather than proceed with a sale, Miller 

said the company would retain its titles focused on digital mastheads. 

In recent times News has launched 16 digital-only mastheads in locations such as Canberra and 

Wollongong, and many suspended community titles are likely to continue as digital-only. Miller 

said the new specialist editorial teams would mean that while previously News Corp had been “a 

network of newspapers, now we will be Australia’s leading journalism network” with the 

appointment of Blunden as national executive editor. Blunden is also chair of News Corp’s editorial 

board. “This quality journalism will be better resourced than anything we have done before and 

will be developed, published and shared on all formats to grow audiences and subscriptions,” Miller 

said. The leadership teams will comprise Matthew Kitchen, who has been appointed national 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 108, July 2020— 9 

 

sports editor, and James Law, who will be the national editor of NewsWire, the new internal 

newswire service. Lillian Saleh will be the national editor of network news and Kathy Lipari has 

taken on an expanded role as national editor, News360 and commercial editorial. See ANHG 

108.3.1 below. 

10 June: News Corp Australia has announced changes to its metro and national newsrooms. It is 

“establishing a new specialist sports newsroom, a group of senior and specialist national news 

reporters, the NewsWire news service and a production centre of excellence”. As a result, the 

publisher says there will be some job role changes and some job losses (Telum Media Alert, 10 June 

2020). 

13 July: News Corp Australia plans to launch more than 50 digital-only mastheads over three 

years, with the first 15 to be operating by the end of September (Australian, 13 July 2020). The 

new titles will cover highly sought-after local crime and court stories, plus planning and 

development in the local areas, schools, health and lifestyle. Its subscribers will also have access 

to News Corp’s news content across its newly established newswire service and sports network, as 

well as newspapers such as the Daily Telegraph, Sydney, and the Courier-Mail, Brisbane. News 

Corp’s national community masthead network editor John McGourty says the company has 

“identified 50-plus sites where we think there’s an opportunity to grow new audiences in the 

future”.  

The company has set up 16 purely digital titles over the past 18 months, bring to 92 its tally of 

digital-only titles. At the end of June, News Corp launched NCA NewsWire, which will deliver 

stories to its digital sites. The newswire will have a team of 32 journalists across six cities, 

including two picture editors. Of the first 15 new digital titles, eight will be in Victoria, five in NSW 

and two in South Australia. Some will compete with Antony Catalano’s Australian Community 

Media and independent publishers for readers and advertisers. All but one of the 15 titles will be 

in regional areas, including Albury-Wodonga, Ballarat, Bendigo, Gippsland, Latrobe Valley, 

Mildura, Shepparton, Dubbo, Hawkesbury, Port Macquarie, Orange, Tamworth, Clare Valley and 

Port Lincoln. 

McGourty expects the new titles to generate as much as 90 per cent of their revenue from 

subscription and the rest from advertising. They are expected to break even after about 12 months, 

and then grow. The first three titles will be in Clare Valley and Port Lincoln, South Australia, and 

Ballarat, Victoria. 

108.2.2 The lawyer and Google and ‘publication’ 

A Victorian Supreme Court decision ordering Google to pay $40,000 to a prominent criminal lawyer 

for defaming him by “publishing” a news story that appeared in its search results has led to calls 

from experts for a rethink of the legal definition of publishing (Sydney Morning Herald,  2-3 May 

2020). Melbourne lawyer George Defteros successfully sued the US-based search engine for linking 

to a June 2004 article in the Age which followed his arrest on charges of conspiring to murder 

underworld identity Carl Williams and others. The charges were dropped in 2005. In a decision in 

the final week of May, Justice Melinda Richards said Google became liable as a publisher of both 

a “snippet” of the article in search results and the full article, headlined “Underworld loses valued 

friend at court”, from 11 February 2016. This marked a “reasonable time” after Defteros’ law firm 

asked Google on 4 February to remove the article from search results. 

108.2.3 Websites narrowing focus or shutting down 

BuzzFeed has confirmed it is no longer planning to cover local news in the Australian and United 

Kingdom arms of its international operation because of economic and strategic reasons. The 

website will now move to focus more on US-based news. The change signals an end to BuzzFeed’s 

news operations outside of the US (Telum Media Alert, 15 May 2020). 

10Daily, Network 10’s online news, lifestyle and entertainment site, closed on 22 May, two years 

after it was launched. Network 10 said it would give greater emphasis to its streaming services 

and social media (Telum Media Alert, 20 May 2020). 

Whimn, News Corp Australia’s women’s news and entertainment website, has been axed as part 

of News’s latest round of cost-cutting (Sydney Morning Herald, 2 June 2020). It ceased publishing 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 108, July 2020— 10 

 

on 30 June. The website was reaching one million Australians, according to Nielsen ratings from 

March this year. 

108.2.6 Defamation case settled 

An Australian-based Chinese news outlet has settled a defamation case brought against it by a 

former head of Macquarie Private Bank by paying $350,000 and apologising for a now-withdrawn 

article it says contained false claims (Sydney Morning Herald, 27 April 2020, p.3). Guy Hedley, 

who now heads Sydney-based funds manager Atlas Advisors, sued online outlet Australian 

Financial News for defamation over a September 2019 article he said accused him of running a 

company that “takes advantage of unsophisticated Chinese investors”. The article was read widely 

on Chinese social media platform WeChat, the Federal Court heard. 

108.2.7 Facebook, news media and libel 

The NSW Court of Appeal ruled on 1 June that news outlets, including the Sydney Morning Herald 

and the Australian, were liable as publishers of readers’ Facebook posts because they “encouraged 

and facilitated” comments by setting up Facebook pages. The ruling has implications for other 

organisations and people with public social media accounts. Former Northern Territory youth 

detainee Dylan Voller launched defamation proceedings against Nine, News Corp and the 

Australian News Channel in 2017 over comments posted by  readers on the Facebook pages of the 

Sydney Morning Herald,  Australian, Centralian Advocate, Sky News Australia and the Bolt Report 

(Sydney Morning Herald, 2 June 2020). 

108.2.8 Google poised to pay publishers 

Google has bowed to global pressure from regulators and agreed to pay some publishers for news 

content in a major strategic shift by the search advertising giant (Sydney Morning Herald, 26 June 

2020, p.3). The company announced a new licensing program in a blog post on 25 June, revealing 

it had signed partnerships with publishers in Australia, Brazil and Germany. Industry sources 

said Google was in advanced talks with Australian Community Media, while Schwartz Media, 

publisher of the Saturday Paper, Private Media, publisher of Crikey, and Solstice Media’s InDaily 

and InQueensland have already signed deals. 

 

 

3—Current Developments:  

    Community & Provincial 

 

 

108.3.1 Print purge (1): News Corp kills 122 titles 

Rod Kirkpatrick writes: The death notices for 11 regional daily newspapers—one whose 

publication dated back to 1859 and six to the 1860s—effectively appeared on 28 May. News Corp 

Australasia executive chairman Michael Miller announced that day a massive shakeup of the 

company’s publishing businesses from the end of June (Australian, 29 May 2020, p.15). Sydney 

Morning Herald media reporter Zoe Samios had broken the story on the morning of 28 May (p.24).  

As a result, 122 papers are no longer printed. Sixty of those are “community” (suburban) 

newspapers whose printing had been suspended in April. Eighty-six of the 122 papers that have 

ceased printing are continuing in digital form. Another 36 are defunct. News continues to print 

only eight regional and community newspapers. (News actually listed 10, not eight, because it 

counts the Hobart Mercury and the NT News, Darwin, as “regionals” and not as metro dailies.) 

Among the 36 titles that News has ceased to publish altogether are three “specialist” publications—

Big Rigs, Rural Weekly and Seniors. Four North Queensland titles have been shut down but live 

on as regional sections of the Cairns Post and Townsville Bulletin. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 108, July 2020— 11 

 

The eight regional and community titles that News is continuing to print are:  

❖ NSW—Wentworth Courier, Mosman Daily, North Shore Times (all appear weekly). 

❖ Victoria—Geelong Advertiser (a daily). 

❖ Queensland—Cairns Post, Townsville Bulletin, Gold Coast Bulletin, Toowoomba 

Chronicle (all dailies). 

Among the News Corp regional papers now available only digitally are the former dailies for 

Grafton (1859 start), Lismore (1876), Mackay (1866), Rockhampton (1861), Gladstone (1880), 

Bundaberg (1876), Hervey Bay-Maryborough (1860), Gympie (1868), Sunshine Coast (1980), 

Ipswich (1861) and Warwick (1864). Another is the Daily News, Tweed Heads (1914), which has 

been printed only weekly since 5 December 2011. 

The final print runs rolled off the presses in between 22 and 27 June. The Weekend Australian of 

27 June had no mention of the closure that day of the print editions of so many of News Corp 

Australia’s newspapers. 

The remainder of the breakdown, state by state, of News Corp regional and community newspapers 

affected by the announcement of 28 May follows:  

NSW 

Digital only: Tweed Daily News (which was published weekly), Ballina Advocate, Byron Shire 

News, Coffs Coast Advocate, Daily Examiner (Grafton), Northern Star (Lismore), Fairfield 

Advance, Penrith Press, Macarthur Chronicle, Blacktown Advocate, Canterbury Bankstown 

Express, Central Coast Express, Hills Shire Times, Hornsby Advocate, Liverpool Leader, Manly 

Daily, Northern District Times, Parramatta Advertiser, Inner West Courier, Southern Courier, 

Illawarra Star, Wagga Wagga News, St George Shire Standard, Newcastle News, Blue Mountains 

News, Central Sydney, South Coast News.  

Ceased publication: Coastal Views, Northern Rivers Echo, Richmond River Express Examiner, 

Rouse Hill Times. 

Victoria 

Digital only: Stonnington Leader, Mornington Peninsula Leader, Knox Leader, Whitehorse 

Leader, Monash Leader, Northern Leader, Whittlesea Leader, Maroondah Leader, Moorabbin 

Leader, Mordialloc Chelsea Leader, Moreland Leader, Lilydale and Yarra Valley Leader, 

Frankston Leader, Bayside Leader, Caulfield Port Phillip Leader, Cranbourne Leader, Greater 

Dandenong Leader, Moonee Valley Leader, Maribyrnong Leader, Wyndham Leader. 

Ceased publication: Manningham Leader, Preston Leader, Diamond Valley Leader, Heidelberg 

Leader, Sunbury Macedon Leader, Northcote Leader. 

Queensland 

Digital only: Mackay Daily Mercury, Rockhampton Morning Bulletin, Gladstone Observer, 

Bundaberg NewsMail, Fraser Coast Chronicle, Gympie Times, Warwick Daily News, Central and 

North Burnett Times, Central Queensland News (Emerald), Chinchilla News, Dalby Herald, Gatton 

Star, Noosa News, South Burnett Times (Kingaroy), Stanthorpe Border Post, Western Star (Roma), 

Western Times (Charleville), Whitsunday Times, Whitsunday Coast Guardian, Bowen Independent, 

Albert and Logan News, Caboolture Herald, Westside News, Pine Rivers Press, Redcliffe and 

Bayside Herald, South-West News, Wynnum Herald, North Lakes Times, Redlands Community 

News, Springfield News. 

Ceased publication: Northside Chronicle/Bayside Star, North-West News, South-East 

Advertiser, Southern Star, Bribie Weekly, Buderim Chronicle, Caloundra Weekly, Capricorn Coast 

Mirror, Coolum News, Nambour Weekly, Ipswich Advertiser, Kawana/Maroochy Weekly, Gold 

Coast Sun, Hervey Bay Independent, Maryborough Herald, Balonne Beacon, Surat Basin News, 

Herbert River Express, Innisfail Advocate, Central Telegraph. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 108, July 2020— 12 

 

Continuing to appear in regional sections of the Cairns Post and Townsville Bulletin: 

Atherton Tablelander, Northern Miner (Charters Towers—started in 1872), Port Douglas & 

Mossman Gazette, Burdekin Advocate. 

South Australia 

Digital only: Messenger South Plus, Messenger East Plus, Messenger North, Messenger West, 

Messenger City, Adelaide Hills and Upper Spencer Gulf. 

Ceased publication: Messenger Coast Plus. 

Tasmania 

Ceased publication: Tasmanian Country. 

 Northern Territory 

Digital only: Centralian Advocate, Alice Springs. 

 Specialist 

Ceased publication: Big Rigs, Rural Weekly, Seniors. 

108.3.2 Print purge (2): End of road for old brigade 

Rod Kirkpatrick writes: The oldest of the News Corp regional dailies for which printing has 

ceased is Grafton’s Daily Examiner which began publication on 21 June 1859 as the weekly 

Clarence & Richmond Examiner. It became a daily on 1 July 1915 at the initiative of Earle Page, 

later the deputy prime minister. Today’s Fraser Coast Chronicle began life as the Maryborough 

Chronicle, Wide Bay and Burnett Advertiser on 21 November 1860, and so the Chronicle part of 

the title is the oldest in country Queensland. Charles Hardie Buzacott was the founding 

proprietor/editor. The Chronicle became a daily on 15 May 1882. The Queensland Times, Ipswich, 

began on 8 October 1861 (not in 1859, as it declared in its final issue) with the plant used by the 

Ipswich Herald, which then closed. The Herald, established on 4 July 1859, sold its plant but not 

its goodwill to Hugh Parkinson, Joseph Bowring Sloman and Francis Kidner, three composing 

room workmates at the first Ipswich paper, the North Australian.  

The other 1861 paper that has now cased printing is the Morning Bulletin, which began publication 

on 9 July 1861 as the Rockhampton Bulletin. William Hitchcock Buzacott was the founding 

proprietor/editor, but his brother, Charles, mentioned above in relation to Maryborough, played an 

even bigger part in the paper’s future. The paper became Queensland’s first provincial daily on 2 

January 1873 and changed its name to the Morning Bulletin on 1 January 1878. Warwick’s Daily 

News traces its title back to 1 February 1919 when two tri-weeklies merged: the Warwick Argus, 

established on 2 November 1864, and the Examiner & Times, established on 15 February 1867. 

Mackay’s Daily Mercury began life as the Mackay Mercury on 4 April 1866. It became the Daily 

Mercury on 1 January 1906 upon merging with the Mackay Chronicle. In its final printed issue, 

the Daily Mercury ran an eight-page wraparound of historical articles and photographs, especially 

of old front pages.  

One of the longer articles was written by retired journalist Loris Wall who joined the paper in June 

1970. Here’s an extract from a reminiscence of when she started at the paper:  

Journalists, mostly young men, sat at rows of wooden desks tapping away on manual typewriters. They pulled copy 
paper from small wooden trays and typed their stories one paragraph to each sheet of paper. The floor was littered 
with balls of crumpled paper—rejected for one reason or another by the authors. Some of the journalists were 
smoking, but there was no air-conditioning and the windows were open… 

Close by, through a door to the right, lay a world inhabited by those at the real heart of newspaper production. It 
was here our carefully crafted stories were converted into print using manually operated typesetting machines. 
Banks of linotype machines lined the hot and noisy room, molten lead in small pots hung from the machines and 
operators tapped on a different type of keyboard. Beyond, the compositors plied their trade. Dozens of men were 
employed in the process. I quickly learned you did not argue with them. 

A full-page article is devoted to an interview with Rodney Manning who was editor of the Daily 

Mercury from 1980-1997. He was not related to the Manning family which owned the newspaper 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 108, July 2020— 13 

 

from 1910-1968 and was a major shareholder in Provincial Newspapers (Qld.) Ltd, the owners from 

1968-88. 

 

Final front pages of (1) the South Burnett Times, Kingaroy, and (2) the Daily Mercury, Mackay. 

The final print edition of Kingaroy’s non-daily South Burnett Times, which appeared on 26 June, 

carried many history-related articles in its 56-page issue which included an 80-page Rural Weekly 

insert. It was the farewell edition of that title, too. 

108.3.3 Print purge (3): ‘Greatest advocate’ of the regions 

Michael Miller, executive chairman, News Corp Australasia, writes (Australian, 29 May 2020): 

“Let me be clear from the outset: News Corp is not turning its back on Australia’s regions and 

communities. Nothing could be further from the truth: we remain their greatest advocate—they 

are what makes our country great. News’s decision to transition the bulk of our regional and 

community newspapers to digital-only mastheads does mark a turning point, but it’s one that’s 

unavoidable to secure their future. 

“These changes follow a comprehensive review of our portfolio, the fundamental consumer shift to 

reading and subscribing to news online, and the acceleration of businesses, large and small, using 

digital advertising. This review highlighted that many of our regional and community print titles 

had become challenged, and the double impact of COVID-19 and the tech platforms not 

remunerating us, as the local publishers whose content they profit from, had made them 

unsustainable publications.” 

108.3.4 Print purge (4): Rationale for News’s change to digital 

Damian Eales, chief operating officer, publishing, News Corp Australia, writes (Australian, 1 

June 2020):  “It is easy to characterise, as some have, the impending closure of the print editions 

of many of News Corp Australia’s regional and community mastheads as a disaster for journalism 

in Australia… It was a difficult decision, yes. But disastrous, by no means… 2020 marks a turning 

point that demonstrates a new, sustainable, profitable model for journalism in Australia.  … the 

essential value of a newspaper is in the news, not the paper it’s printed on. 

“Although we have found a model that well might sustain local journalism for now, it will not be 

secured until society tames those tech titans who exert such extraordinary market power, and yet 

pay nothing for the privilege. In this market, Apple, through Apple News+, is the only digital 

platform that has recognised that premium journalism should be paid for, and for that it should be 

singled out and applauded. Google and Facebook on the other hand have not, and it seems will not, 

until the government and the ACCC force their hand through the impending deadline of a 

mandatory code of conduct. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 108, July 2020— 14 

 

“If that code is properly executed then, perhaps, we are at the end of a pivotal chapter, but not 

nearly near the end of the book. No doubt upcoming chapters will address what we already know: 

first, that journalism will increasingly be funded by a user-pays model and digital subscriptions 

will rapidly become the primary revenue source of publishers; and second, that the biggest 

corporate (ab)users of journalism will be required to pay like everyone else. Both factors, both 

necessary and sufficient.  

“Ironically, those commentators that have been most critical of our strategy to sustain journalism 

in recent days are themselves largely digital media businesses, and beyond advocating that the 

First Estate ought to subsume the Fourth Estate, or insisting that journalism should be a 

philanthropic enterprise, they have no solution. In contrast, on 1 July we will have just under 100 

regional and community titles through Australia that will be immediately profitable, wholly 

digital, and growth businesses.” 

108.3.5 Print purge (5): Presses stopped on 26 June 

Hundreds of News Corp staff around the country put their publications “to bed” for the last time 

on Friday night, 26 June 2020, marking the end of an era for local news in Australia (ABC online, 

26 June 2020). They entrusted their final editions to the steady, ink-stained hands of printing press 

workers like Mark Crager, of Rockhampton. He had been at it for almost 30 years. “The hardest 

bit is ... we’re actually like a whole little family,” he said. “You work so many years here and next 

thing it’s coming to an end. It’s been pretty difficult.” 

Newspapers had been a cornerstone in Crager’s life; his father, John, notched up close to 50 years 

in the same job, printing newspapers from 1963. Through cyclones, floods and bushfire 

emergencies, Crager said the tight-knit team at the company’s print site in Rockhampton never 

missed an edition. “When we had the flood … it was hard to get to work; I actually ended up staying 

here [at the print site],” he said. “I had a boat, so I took all the newspapers to Gracemere, out to 

the Biloela area, stacked them all in my boat and drove them all the way out.” 

Crager and the 34 other staff at the site have been laid off. Web printer Luke Hansen tried to 

remain positive despite being forced to leave behind a rich family history in the craft. “There’s been 

four generations of printing in my family; my great-grandfather was a printer in the Navy, so it 

goes back a bit,” he said. Hansen had worked alongside his father for nine years after following in 

his footsteps when he left high school. “It’s the end of an era but the start of new beginnings,” he 

said. “I found out two days before I got my redundancy that I’m going to be a father.” 

Operations leader Vicki Atkinson said on 26 June there would be more than a few tears when the 

final editions of the Rockhampton Morning Bulletin, Gladstone Observer, Mackay Daily Mercury 

and Bundaberg News Mail were printed at the site that night. 

Kerry McCallum, director of the News and Media Research Centre at the University of Canberra, 

said technology had transformed the media landscape and the shift to digital publishing had not 

come out of the blue. “The impacts will be profound ... the print media industry has traditionally 

been the backbone of the news industry,” she said. “We’ve seen a gradual shift which has been 

absolutely accelerated by the COVID-19 crisis and the loss of advertising that has resulted. Large 

news media organisations are businesses and they’re looking after the bottom line.” 

A report issued by the centre in June found 69 per cent of older people and 41 per cent of people 

living in regional areas relied on local newspapers. “One of the surprising findings is that older 

people are shifting to accessing online news despite the fact they’re still the highest printed 

newspaper readers,” Professor McCallum said. 

There was possibly no more moving farewell than the articles by the editor, deputy editor and 

young journalists in the Rural Weekly’s final issue (26 June). One, Emily Bradfield, the Southwest 

Queensland journalist, who joined the paper at the beginning of this year, concluded her article: “I 

have loved every minute of this adventure and I hope to find a way to continue telling the stories 

of the bush well into the future.” There are so many articles worth reading, but, if you have printer’s 

ink in your veins, have a box of tissues handy. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 108, July 2020— 15 

 

108.3.6 Print purge (6): Collection of final editions 

NSW Corp regional journalists Linda Brady and Kasun Ubayasiri have been linking with some 

Griffith University students on a project called “The Last Print Run”, a Queensland Regional 

Newspaper Legacy Project. The project will build a collection of final editions of News Corp papers, 

photographs from the last moments inside newsrooms and printing presses, and recollections from 

former staff. “There are losses that we need to document — the minutiae that keeps people in the 

loop like the kids' sport pages, the police briefs that explain what that siren was that people heard 

last night,” Brady said. 

108.3.7 Print purge (7): Impact on death-notices website 

One of the services affected dramatically by the end of printing of many regional and community 

newspapers is the Ryerson Index [www.ryersonindex.org], a free web-based index to death notices 

appearing in Australian newspapers. Ryerson had, in its 22-year existence, only indexed notices 

from printed newspapers because they were a research resource expected to be around for a very 

long time. But because many Australian newspapers (predominantly those published by News 

Corp) became digital-only from the end of June, Ryerson has taken the step now of including 

digital-only notices in its index. 

Ryerson president John Graham said, “We have taken this step because the major Australian 

publishers (ACM, News Corp and Nine) now have extensive online databases of death and funeral 

notices freely available. News Corp, for instance, has 1.8 million notices available in its database. 

We expect that more papers will become digital-only in the future, so such a step was necessary to 

ensure Ryerson’s survival.” Notices now, rather than being shown in search results as coming from 

a specific paper, will be labelled digital-only notices according to the publisher; e.g. a News Corp 

digital notice will have its source given as “News Corp Digital Notices”.    

108.3.8 More than 40 titles return to printing 

More than 40 ACM regional papers resumed printing in the fortnight from 29 June. Production of 

many non-daily ACM papers had been suspended from mid-April because of the impact on 

advertising revenue of the coronavirus pandemic (see ANHG 107.3.1). ACM did not publish a 

complete list of the affected papers. Some of the papers that have returned to print have had their 

frequency of publication reduced. For example, the Maitland Mercury and the North West Star, 

Mount Isa, formerly tri-weeklies, are now weeklies. Both are former dailies; the Mercury was a 

daily for 122 years.  

ACM did continue to print its 14 daily newspapers and a small number of non-dailies. Even some 

of those that continued printing were affected: e.g. the Port Lincoln Times was published bi-weekly 

(Tues., Thurs. pre-COVID) but is now a weekly (Thurs.). Its final Tuesday issue appeared on 23 

June. 

ACM regional titles which have resumed printing 

Title Date 

printing 

resumed 

No. of 

issues a 

week 

Title Date 

printing 

resumed 

No. of 

issues a 

week 

NSW   Nambucca Guardian 1 July 1 

Armidale Express 1 July 2 Parkes Champion-Post 30 June 2 

Area News, Griffith 29 June 3 Port Macquarie News 29 June 3 

Bay Post/Moruya 

Examiner 

1 July 2 Port Macquarie Express 1 July 1 

Bega District News 17 April 2 Singleton Argus 3 July 1 

Bellinger Courier Sun 1 July 1 Southern Highlands 

News, Bowral 

29 June 3 

Boorowa News 2 July 1 Tenterfield Star 1 July 1 

Camden Haven Courier, 

Laurieton 

1 July 1 Queensland   



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 108, July 2020— 16 

 

Canowindra News 27 May 1 Goondiwindi Argus 1 July 1 

Canterbury-Bankstown 

Torch 

27 May 1 North West Star, Mt Isa * 9 July 1 

Cessnock Advertiser 1 July 1 Victoria   

Cootamundra Herald 1 July 1 Stawell Times 2 July 1 

Eden Magnet 2 July 1 Ararat Advertiser 2 July 1 

Fairfield Champion 1 July 1 Wimmera Mail-Times, 

Horsham 

29 June 3 

Forbes Advocate 30 June  2 South Australia   

Glen Innes Examiner 30 June 2 Border Chronicle, 

Bordertown 

1 July 1 

Gloucester Advocate 1 July 1 Coastal Leader, Kingston 1 July 1 

Goulburn Post 29 June 3 Murray Valley Standard, 

Murray Bridge** 

2 July 1 

Great Lakes Advocate, 

Forster 

1 July 1 Naracoorte Herald 9 July 1 

Inverell Times 30 June 2 Port Pirie Recorder 2 July 1 

Liverpool Champion 1 July 1 Transcontinental, Port 

Augusta 

1 July 1 

Maitland Mercury * 3 July 1 Whyalla News 2 July 1 

* Appeared tri-weekly pre-COVID.               ** Appeared bi-weekly pre-COVID. 

Following is a list of ACM papers whose printing was suspended but which have not yet returned 

to printing. ACM has not been prepared to supply such a list, so this is the result of many telephone 

calls to individual newspapers and may be incomplete: NSW: Crookwell Gazette, Dungog Chronicle, 

Eastern Riverina Chronicle (Henty), Guyra Argus, Harden-Murrumburrah Express, Kiama 

Independent, Muswellbrook Chronicle, Newcastle Star, Lakes Mail, Scone Advocate, Wauchope 

Gazette, Wellington Times.  Wollongong Advertiser, Yass Tribune. South Australia: Barossa and 

Light Herald, Eyre Peninsula Tribune, Flinders News, On the Coast, Northern Argus, West Coast 

Sentinel. [The Victor Harbor Times, Port Lincoln Times and the Islander did not cease printing.] 

Western Australia: Avon Valley Advocate, Bunbury Mail, Collie Mail, Esperance Express.  

Resumption (Taylor Group): The Taylor Group resumed printing the Bunyip, Gawler, a weekly, 

on 22 April after closing it on 1 April. The Bunyip was established in 1863. See ANHG 107.3.1. 

108.3.9 ACM flags closing four print centres 

Australian Community Media (ACM) has indicated it is seriously considering closing permanently 

four printing centres—in Wodonga, Ballarat, Canberra and Murray Bridge—to “ensure the 

sustainable long-term future of our highly valued mastheads”. Two of the sites – Canberra and 

Murray Bridge – were closed temporarily from April to June, when the business suspended the 

printing of more than 150 non-daily titles and stood down employees working at both those 

newspapers and the printing facilities. ACM said in a media release on 8 July it was consulting 

with printing employees about a proposal to close four of its eight press sites. The four not involved 

in the consultations about possible closure are: North Richmond and Tamworth, NSW; Launceston, 

Tasmania; and Mandurah, Western Australia, says the general manager of printing for ACM, Jon 

Clarke. 

108.3.10 Deaths lead to births 

The death of old newspapers is leading to the birth of new newspapers in different states, but 

especially in those Queensland towns where News Corp has ceased printing. The first of the new 

papers to capture national in colourful fashion was the Naracoorte Community News which stepped 

into the gap left, at least briefly, by the suspension of printing of the 145-year-old Naracoorte 

Herald. A former Naracoorte resident, Michael Waite, stepped into the role of newspaper 

proprietor in May while on an enforced stay because of the COVID-19 pandemic after having been 

a businessman in the US for the past 20 years. His mother, Sue, sold advertising at the Naracoorte 

https://mumbrella.com.au/acm-suspends-non-daily-titles-closes-four-press-facilities-624656


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 108, July 2020— 17 

 

Herald and managed it for 35 years. There’s now head-to-head competition because the Herald 

resumed publication on 9 July. 

Peter Coleman reports (GXpress, 1 July) new papers are emerging in Kingaroy, Gympie and 

Rockhampton (even as this issue of ANHG goes to press). A team of former employees of the now 

defunct print edition of the South Burnett Times is launching Burnett Today, back by Victorian 

newspaper publishers Paul Thomas (Star News Group) and Bruce Ellen (Latrobe Valley Express) 

and Queensland based media consultant Damian Morgan. Star, which has existing titles in Noosa 

and Warwick, is also understood to be involved in the new newspaper planned for Gympie. Burnett 

Today is to be printed at ACM’s North Richmond (NSW) print centre, where the Star group’s Noosa 

Today is printed. 

Neil and Ann Lomas, proprietors of the High Country Herald, Crows Nest and Highfields, launched 

the Western Downs Town & Country for Dalby and district on 16 July, filling the print gap left by 

the closure of the print edition of the Dalby Herald (estab. 1865). 

In Victoria, Craig Wilson, who publishes the Pyrenees Advocate for Beaufort and Avoca, began 

publishing the Ararat Advocate in the gap left by the closure for at least two months of the print 

edition of ACM’s Ararat Advertiser.(ABC online news, 24 April 2020). The Advertiser returned to 

printing on 2 July. 

In NSW, new regional papers have been launched in the Southern Highlands, Yass and around 

Casino. Sharon and Jeff Gibbs, magazine publishers in the Northern Rivers since 2017, have 

launched the Northern Rivers Times. Former television journalist Jasmin Jones and two “silent 

partners” have put their own money into the Yass Valley Times, launched in June after the 

suspension of the Yass Tribune. Cristian King, of King Media Group, has launched the Southern 

Highlands Express to serve the region around Bowral, Mittagong and Moss Vale. In Orange in the 

Central West, Bob Holland, who has published a weekly magazine, Orange City Life, since 

September 2007, launched a free weekly newspaper, Newswatch, on 23 May. 

On Queensland’s Sunshine Coast, the Brisbane Courier-Mail has been producing two pages of 

regional news headed with the defunct mastheads of the Sunshine Coast Daily and Gympie Times.  

108.3.11 Shepparton: News drops Saturday issue 

The McPherson Media Group, based in Shepparton, Victoria, dropped the Saturday issue of its 

daily, the News after 11 April in response to the downturn of advertising resulting from the 

COVID-19 pandemic. Executive chairman Ross McPherson says the company is unlikely to 

reinstate the Saturday edition. “Friday has traditionally been our strongest day, a carry-over from 

our tri-weekly days and the Saturday issue always struggled with delivery obstacles in the 

hinterlands. All other mastheads continue to publish in print and online.” Apart from the 

Shepparton daily, the group publishes weeklies at Benalla, Cobram, Corowa, Finley, Heathcote, 

Kyabram, Seymour, Rochester, Tatura and Yarrawonga, a bi-weekly at Deniliquin and a tri-weekly 

at Echuca. Most of the staff of 55 have been working a four-day week (Ross McPherson, 8 July 

2020). 

108.3.12 Council revenue blow 

Suburban and country newspapers in NSW have been dealt another blow with local councils no 

longer legally required to advertise government business (Sydney Morning Herald, 27 April 2020, 

p.25). NSW Local Government Minister Shelley Hancock announced in late April she would 

permanently remove the requirement for local councils to advertise tenders, development 

approvals and other information in newspapers. This aimed to cut costs for councils during the 

COVID-19 pandemic.  

108.3.13 Regional news outlets receive $50m boost 

The Federal Government announced on 29 June that 107 regional publishers and broadcasters 

who applied to the Public Interest News Gathering (PING) Program will receive a share of $50 

million in funding committed to support regional news services in 2020-21. Through this program 

the Government is providing $20 million for television, $18 million for publishing and $12 million 

for radio, with funds flowing from July. Of the 107 eligible applicants, there are 92 publishers, 13 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 108, July 2020— 18 

 

for radio and five for television. Three applicants were successful across two streams. Consistent 

with the PING guidelines, grants are conditional on publishers of suspended mastheads returning 

them to operation and recommencing print distribution. 

108.3.14 Cunnamulla: Watchman expands reach 

The Warrego Watchman, Cunnamulla, services an area larger than the United Kingdom now that 

the Roma and Charleville newspapers are no longer printed. James Clark does everything at the 

paper which he has run since 2009. Clark was interviewed on ABC Radio National on 8 June by 

Fran Kelly. For previous items on the Warrego Watchman, see ANHG 54.3.2 and 68.4.1. 

        

 

 

4—Newspaper History 

 

 

108.4.1 Newspaper proprietors, a Star and a Count, 1924 

The cover picture, taken  July 1924: One of those featured in the image was George Silverton 

(G.S.) Baxter, of the Ballarat Star. Little more than two months later, the Star was no more. It 

was acquired by its opposition, the Ballarat Courier, and closed on 24 September 1924. The two 

newspapers had competed as dailies for 57 years. The Melbourne Herald reported the Courier’s 

acquisition of the Star on 8 August 1924, p.9. The report was incorrect in stating that, for the first 

few years, the Star was known as the Ballarat Times. The Times was the paper in which Henry 

Seekamp’s editorials led to his being labelled one of the key propagandists in the campaign leading 

up to the Eureka uprising in December 1854. He was jailed for sedition. Seekamp’s wife Clara said 

that if “Peter Lalor was the sword of the movement, my husband was the pen”. The Times was 

published for five years after the Ballarat Star began publication on 22 September 1855 and so 

was definitely not an earlier version of the Star. The Times closed on 5 October 1860. 

In the cover picture, second from the right in the seated row of men (all of whom wore hats) is Leo 

Vincent (L.V.) Armati, known as “The Count”. Armati had been managing the Newcastle Sun since 

April that year. Here’s what his son, John, said (in an unpublished manuscript) about this part of 

L.V.’s life: 

My father’s appointment as managing editor of the Newcastle Sun was the turning point of his career. 
Experience gained at the Bundaberg Daily News, Sydney’s Sun, Sunday Sun and Melbourne’s two Suns had 
prepared him to manage an entire publishing enterprise. When my father arrived in Newcastle on April Fools’ 
Day 1924, his handsome Italian features and piercing blue eyes brought a certain elegance to that grimy coal 
and steel city of 100,000 souls. And although his initial appointment was intended to be for six months on a 
salary of £17 a week, he stayed nearly 11 years. 

John Armati (1940-2017) said that at the end of June 1924 his father was one of a 19-man 

delegation of provincial press proprietors that assembled in Melbourne to negotiate salaries and 

conditions of journalists with the Australian Journalists’ Association. William Edward Lingard, 

general manager of the Queensland Times, Ipswich, and also a delegate to the Melbourne 

conference, recalled: 

Leo Armati was there for Newcastle. He affirmed there would not be agreement. When Leo Armati said “no”, 
that was it. He was a top-class newspaperman from Sydney, managing director (sic) of the Newcastle Sun. It 
was metropolitan; a lively newspaper in modern style. 

John Armati said the proprietors said “no” often and took a fortnight to agree to pay rises for 

provincial newspaper journalists throughout Australia. [Newcastle] Sun journalists were paid 

increased salaries ranging from £10/10/0 ($21) for the senior sub-editor, £8/17/6 ($17.75) for senior 

journalists and £1/5/0 ($2.50) for first year cadets. Armati said, “This negotiation was the first of 

many my father had with the union, and his subsequent relationship with its officers was 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 108, July 2020— 19 

 

frequently coloured by vehement disagreement and a mutual antagonism that lasted until he died 

in 1962. His confrontational manner earned resentment from the unions and his staff, although 

colleagues often spoke of him with a little awe and much admiration.” 

108.4.2 Camden, NSW: The War-time Plan 

Ian Willis writes from Camden, NSW: Something of interest in the time of COVID-19. In the 

Macarthur region—Campbelltown, Camden and Wollondilly (Picton) LGA—the only newspaper 

still in print in the COVID-19 crisis is the independent District Reporter, which can be found at: 

http://www.tdr.com.au/images/issues/tdr2306.pdf/  

Editor-owner Lee Abrahams informs me she will continue to print the Reporter fortnightly as a 

free publication. To assist her to do this, Abrahams has introduced a subscription scheme asking 

readers to contribute $5 a month or $50 a year. I told her she was not the first local newspaper 

owner-editor to do this. During World War II the owner-editor of the Camden Advertiser ran a 

similar subscription scheme he called the War-time Plan. The Advertiser was a four-page free 

weekly. Arthur Gibson had been a compositor for George Sidman’s Camden News and started the 

Advertiser in 1935. 

In 1940 the increase in the cost of newsprint created a financial crisis for Gibson at the Advertiser. 

To cover the increased costs and keep the newspaper free he invited each reader to contribute 

sixpence (5c) each month to the newspaper. Gibson promoted the scheme as an act of patriotism. 

He stated that after covering costs he would donate the remainder to the Camden Women’s 

Voluntary Services. In total Gibson donated £250 ($500) to the WVS by 1945 through his 

subscription scheme. 

108.4.3 School newspaper: Oh, no! 

Mercury, Hobart, 30 March 1950, p.3: The first State school newspaper was printed in Tasmania 

about 1896 (wrote “Historian”, of Herrick). The head teacher of a small country school bought a 

very old-fashioned printing press, a pair of cases, and a font of second-hand “long primer” type for 

£5. One day the inspector paid a surprise visit, and saw a boy of about 12 setting type. “What 

printing is that going on over there?” he asked. “The teacher explained. “How much time is taken 

each week with the printing?” “About two hours.” “I fear the Director would think two hours too 

much to be devoted to that purpose,” was the inspector’s considered opinion. 

The matter was referred to the department, and the teacher received instructions to this effect: (a) 

The publication of the school newspaper was a violation of the Newspaper Act put on the statute 

book in the time of Governor Arthur; (b) the teacher had better find another outlet for his energies. 

    

 

5—Recently Published 

 

108.5.1 Book 

Smethurst, Annika, On Secrets, Hachette, 2020. $16.99. When journalist Annika Smethurst 

answered her Canberra front door on 4 June 2019, she was expected a cleaner—instead it 

was the Australian Federal Police with a warrant to search her home. See ANHG 108.1.13.  

108.5.2 Articles 

Belshaw, Jim, “The weight of change: newspapers in a challenging time”, Northern Daily Leader, 

Tamworth, 4 July 2020, p.27. The author reflects on the changes of country newspaper 

ownership in coastal and inland northern NSW and the impacts. 

Berg, Chris, “The death—and rebirth—of the newspaper?”, Spectator Australia, July 2020. 

Newspapers are undergoing a fundamental structural shift between two organisational 

types—from platforms to factories. 

http://www.tdr.com.au/images/issues/tdr2306.pdf/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 108, July 2020— 20 

 

Clarke, Patricia, “Anna Blackwell, Sydney Morning Herald correspondent in Paris, 1860-1890s”, 

Journal Royal Australian Historical Society, No. 106, Part 1, June 2020, pp.29-48.  

Elliott, Tim, “Title fight”, Good Weekend, 4 July 2020. For decades, the ACP magazine empire 

soared as it helped teach Australians to cook, dress, talk royalty, flirt and supercharge 

their sex lives. Then came the internet, new owners—and a startling freefall.  

Garlick, Mia, “Cross-industry collaboration is key”, Sydney Morning Herald, 15 June 2020, p.27. 

Facebook’s public policy director, Australia and NZ, discusses need for news organisations 

to adapt business models to discover new audiences and digital revenue streams. 

Hess, Kristy, “Paper cuts a wake-up call for a country of locals”, Sydney Morning Herald, 29 May 

2020, p.26. Regional newspaper closures and a little history. 

Kenny, Chris, “Lifeblood of regions under threat with newspaper closures”, Australian, 15 June 

2020, p.19. A senior journalist tells how he started his career at a country newspaper (the 

Murray Pioneer, Renmark) and how important country papers are. 

Kenny, Chris, “Moral vanities of our time are stifling the essence of free expression”, Australian, 

13 July 2020, p.19. 

Middleton, Karen, “Under a CLOUD”, Saturday Paper, 6 June 2020, p.7. The government is 

being asked to ensure the right of the media to protect sources. 

Millar, Royce, “Hold the front page, while you can”, Age, 1 June 2020, p.14. The closure of many 

regional and community newspapers, and the continuation of others. 

Mitchell, Chris, “All black lives matter, including the Aboriginal victims of abuse and murder”, 

Australian, 15 June 2020, p.20. Intro: “Not all black lives matter equally to Australian 

protesters. A life lost in custody, even to natural causes, is apparently a more worthy cause 

than the thousands of lives lost to black-on-black violence in Aboriginal communities.” 

Mitchell, Chris, “In battle to suppress a virus, suppressing information is a disturbing trend”, 

Australian, 13 July 2020, p.20. The media and the COVID-19 pandemic. 

Morton, Rick, “Age of discontent”, Saturday Paper, 27 June-3 July 2020, p.9. The departure of 

the editor of the Age was not, apparently, the goal of the journalists upset at the direction 

the Melbourne Age was taking. 

Packham, Ben, and Swan, David, “Fighting fake news”, Australian, 29 June 2020, p.12. China’s 

political manipulation of social media sites has prompted a swift response. 

Penberthy, David, “Media has right to work safely”, Sunday Herald Sun, 7 June 2020, p.51. 

News crews being attacked by US police. 

Penfold, Robert, “If police attack media, freedom is fragile”, Sydney Morning Herald, 5 June 

2020, p.25. News crews being attacked by US police. 

Samios, Zoe, “Broken news: how shutdowns will hurt communities across the country”, Sydney 

Morning Herald, 29 May 2020, p.6. The regional newspaper closures. 

Strom, Marcus, “Let’s reclaim our freedom: decriminalise journalism”, Sydney Morning Herald, 

4 June 2020, p.22. Discusses “right to know” issues, and AFP searches of ABC and Annika 

Smethurst’s home. 

Sunderland, Alan, “Democracy dies a littler when local news is gagged”, Sydney Morning Herald, 

15 June 2020, p.22. This article makes particular mention of the probing of local affairs by 

a Lane Cove (Sydney) news outlet, In the Cove. 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rodk99anhg@gmail.com/ 

Hard copy: For 10 issues (two years)—$75 for individuals; and $100 for institutions. Postal address is 
provided at head of newsletter. Pay by cheque made out to Rodney Kirkpatrick, or by online transfer: 
A/c name: Rodney Kirkpatrick. BSB: 638 090. A/c no. 1492 3009. Email Rod first. 


