
Ever wonder what happened to the  

Argus pictorial negatives? See 88.4.1 

 

The Inverell Times (NSW) building, photographed in March 2012 by Barry Blair, of 

Uralla. The newspaper began publication on 12 June 1875 and is still published. Earlier 

titles in Inverell were the Inverell Courier (estab. 1871) and the Inverell Dispatch (1873). 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 88                                   July 2016 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, c/- 35/22 Thurlow St, Newmarket, Qld, 
4051. Ph. +61-7-400 031 614. Email: rkhistory3@bigpond.com/ 

Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra, is at abvi@iinet.net.au/ 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter: 30 September 2016. 

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

 
 

mailto:rkhistory3@bigpond.com
http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 88, July 2016— 2 

 

 

1—Current Developments:  

      National & Metropolitan 

 

     

 

More housekeeping: ANHG editor Rod Kirkpatrick has moved from Mackay to 
Brisbane. His new (temporary) postal address appears on Page 1.  His email address 

and Mobile phone number (see Page 1) remain unchanged. 

88.1.1 Canberra Times to lose fewer staff and converts to tabloid 

Fairfax Media’s restructure of its ACT publishing operations, including the Canberra Times, will 

result in three fewer job losses than originally proposed, the company has told staff (Canberra 

Times, 28 April 2016). Fairfax announced in March that the national capital’s daily newspaper 

would make the historic switch to a compact print format seven days a week as part of the 

transformation of the company’s regional, rural and suburban publishing division, Australian 

Community Media (ACM). Employees in Canberra were briefed on Thursday on the finalised plan 

for The Canberra Times after a period of consultation with staff and the community. The company 

expects voluntary redundancies of about nine full-time equivalent positions from across the 

company’s ACT and NSW Southern Inland operating group, mostly from editorial. 

The Canberra Times converted from broadsheet format to tabloid on Saturday, 16 July 2016. On 

15 July, the final day of broadsheet publication, the Canberra Times carried an eight-page 

broadsheet commemorative wraparound. 

There was a very bad-tempered hearing by the Estimates Committee in the ACT Parliament on 21 

June. After allegations in the Canberra Times were mentioned, the ACT Chief Minister, Andrew 

Barr, described the Canberra Times as “A tired old journalism outfit…a decaying forum in terms 

of readership and interest”. Source: The Canberra Times, which to its credit, reported these 

comments. 

88.1.2 News from the first Anzac Day on its centenary 

On the centenary of the first Anzac Day, the Courier-Mail, Brisbane, published a page of news 

reproduced from the Brisbane Courier of 25 April 1916. The Courier on the first Anzac Day carried 

broadsheet pages and declared that the regular circulation of the morning edition of the Courier 

exceeded “the combined circulation of any two Queensland dailies”. It sold for one penny. 

88.1.3 Plans for former Cumberland Newspapers HQ 

Sydney developer Dyldam has unveiled its vision for the former Cumberland Newspapers 

headquarters at 142 Macquarie Street, Parramatta, with the site to be transformed into a 

landmark $500 million mixed-use project (Australian, 5 May 2016). The building was best known 

as a hub for local news, with publications with a history stretching back to 1887. The 1.25ha site, 

fronting 142-154 Macquarie Street, was acquired by Landmark East, a company associated with 

the prolific Dyldam, in an off-market deal in 2014. Sources estimated the deal for the site, 

purchased from News Corp, was worth about $45 million at the time. International firm PTW 

Architects won the design excellence competition, which attracted nine top architectural firms. 

The winning collaboration comprised of PTW Architects, best known for One Central Park and 

Beijing’s Watercube National Swimming Centre, Collins and Turner architects and the Sydney 

unit of landscape architect McGregor Coxall. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 88, July 2016— 3 

 

Dyldam is working on a mixed use development that recognises the site’s colonial heritage and 

includes a major public square, laneways and restaurants near its trio of luxury apartment towers. 

The project is anchored by a striking 60-storey residential tower, with 35-level and 25-level 

buildings sitting beside this tower. They will house 964 apartments and 21,000sq m of commercial 

and retail space. 

88.1.4 UK: New Day is old hat 

British newspaper publisher Trinity Mirror has closed the New Day after nine weeks. The title was 

its first national newspaper launch in three decades (Australian, 5 May 2016). Having hit the 

market with almost no promotional activity before the first edition on 29 February, the title was 

beset by problems from day 1. Free on its first day, it was slated to retail for 25p (AUD48c) for two 

weeks before settling at 50p as the publisher looked to build a readership base of 200,000 by the 

end of the year. Two million free copies of the New Day hit the streets at launch. With a staff of 25 

journalists, the paper was edited by Alison Phillips, previously editor of the Sunday Mirror and 

the People. The closure of the New Day came after the owners of the Independent ended the print 

edition to “embrace an exclusively digital future” for the title after selling the i newspaper to 

Johnston Press in March. 

88.1.5 News Corp loses in third quarter 

News Corp has swung to a loss in its third-quarter after it reached a one-time settlement charge 

of $US250 million at its News America Marketing unit (Australian, 6 May 2016). The company’s 

third-quarter loss from continuing operations was $128 million, compared to income from 

continuing operations of $56 million in the corresponding period last year. Revenue declined by 7 

per cent to $1.9 billion, compared with the previous year’s third quarter revenue of $2 billion, 

including a negative impact from foreign currency fluctuations of $72 million. Stripping out the 

effects of foreign currency movements and acquisitions, revenue fell by 5 per cent, as growth in the 

Digital Real Estate Services segment partially offset lower advertising revenues at the News and 

Information Services segment.  

88.1.6 Recent chronology 

 88.1.6.1 Events 

5 May 2016: Final issues of both the Cooma-Monaro Express and Jindabyne’s Summit Sun. See 

88.3.3. 

3 June 2016: Final issue of the Macedon Ranges Guardian, formerly the Kyneton Guardian (estab. 

1862). See 88.3.4. 

27 June to 1 July 2016: Closure of seven Leader titles in Melbourne (88.3.5). 

2 July 2016: Federal election after double dissolution. 

 88.1.6.2 Deaths 

Conley, David Payne: D. 29 April 2016 at Pawhuska, Oklahoma (his birthplace), aged 64; 

journalist, journalism teacher and author; worked as journalist on various Australian newspapers 

(Cairns, Brisbane and the Gold Coast) and American newspapers (Oklahoma and Montana); 

lectured in journalism at the University of Queensland, Brisbane, 1993-2006; wrote highly 

successful journalism text, The Daily Miracle: An Introduction to Journalism, in 1997 when 

teaching the introductory journalism course at UQ; gained his PhD in 2003 with a thesis on literary 

journalism (Courier-Mail, 11 June 2016, p.83). 

Davies, Judy-Joy: D. 27 March 2016 in Melbourne, aged 87; sportswriter and Olympic backstroke 

swimmer; won bronze medal at Olympics, 1948, and three gold medals at 1950 Empire Games; 

sportswriter for 34 years, initially for the Melbourne Argus, for which she covered the 1954 Empire 

Games in Vancouver and the 1956 Olympics in Melbourne, and (after the Argus closed in January 

1957); for the Sun News-Pictorial she covered local and international sport for three decades; 

initially covered swimming but progressed to athletics and a wide range of summer and winter 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 88, July 2016— 4 

 

sports; won the National Press Club Award for Sports Journalism in 1982; inducted into the Sport 

Australia Hall of Fame in 2011 (Courier-Mail, 3 May 2016). 

Eltham, Peter: D. 9 April 2016 at Clayton, Vic., aged 73; graduated in economics from Monash 

University; journalist with Australian Associated Press and the Australian Financial Review in 

Melbourne and Adelaide and at New Zealand Herald in Auckland; returned to Melbourne to work 

in financial public relations; became one of Melbourne’s leading writers of speeches, documents, 

submissions and booklets for business; senior writer in NAB communications department; later 

ran own business as “Corporate Wordsmith”, writing for various sections of the NAB group as well 

as other companies and organisations, big and smaller (R.A. Murray). 

Farquharson, John Mayo: D. 29 June 2016, aged 86; born in Wollongong, NSW; attended 

Wollongong public school and The King’s School, Parramatta; joined Goulburn Evening Post as a 

cadet journalist (see ANHG 8.4, August 2000); joined Australian United Press in Sydney in 1951, 

covering state politics and industrial rounds; to Canberra with AUP in 1953 where he later headed 

the Canberra bureau; in 1964 he broke the story of the collision between the destroyer Voyager 

and the aircraft carrier Melbourne off Jervis Bay (see ANHG 27.46, May 2004) to Port Moresby in 

1965 to edit the South Pacific Post; joined Canberra Times in 1966 and became news editor, 1969-

75, deputy editor, 1975-85, and editorial manager, 1985-88; also wrote on politics for the Sun-

Herald; left newspapers in 1988 to become a research officer with Wal Fife, a Liberal MHR; from 

1992 he conducted interviews for the National Library of Australia’s oral history program, 

including several with Dame Elisabeth Murdoch, and wrote entries for the Australian Dictionary 

of Biography and obituaries for the Canberra Times and the Sydney Morning Herald (Sydney 

Morning Herald, 8 July 2016). [Rod Kirkpatrick writes: John, who was a long-time ANHG 

subscriber, contributed at various times to the ANHG; two items are mentioned above; the ANHG 

index also records his name in relation to the following: ANHG 8.3; 27.47; 62.4.1; 62.4.10; and 

65.4.12.] 

Hughes, John: D. 10 May 2016 at Tully, Qld, aged 60; owner-editor of Tully Times; after 

completing an Arts degree, mixed an early career in wine retailing and as a hotel licensee with his 

love of journalism as a regular contributor; became a full-time journalist at Parkes and Wagga 

Wagga before moving to Longreach as managing editor of the Longreach Leader in 2002; in 

September 2005 moved to Tully and edited the Tully Times for two months before becoming owner-

editor on 1 December; championed his community’s achievements and its needs and ensured Tully 

Times was the town’s heartbeat in times of major cyclone disaster; had been a keen member of 

Queensland Country Press Association since 2002; elected to the Association’s executive committee 

in 2011-13; and served as president, 2013-15; was the vice-president at the time of his death (Greg 

Watson, secretary, Queensland Country Press Association). 

88.1.7 Measuring the media 

Australia’s newspaper publishers announced a world-first partnership with Standard Media Index 

(SMI) on 10 May to enhance commercial transparency for advertisers and investors, and rebranded 

its industry body to become NewsMediaWorks. Its chairman, Michael Miller, said the partnership 

and name change reasserted the leadership of the news media sector with its breadth of audience 

and unique, influential content. The sector is the first in the world to partner with SMI to deliver 

“the most robust data” to report industry advertising revenue. The new quarterly News Media 

Index (NMI) for advertising revenue – powered by SMI—reveals all print and digital revenue, as 

well as whole-of-industry revenue. 

In its first release, the News Media Index states Australia’s news media sector accounted for $2.4 

billion in advertising revenue in 2015. The revenue data are taken from NewsMediaWorks’ 

foundation members, News Corp Australia, Fairfax Media, West Australian Newspapers and APN 

News & Media, which represent approximately 90 per cent of the news media sector. SMI extracts 

the information directly from publisher financial systems. 

88.1.8 Fairfax and APN seek merger approval, also action in the West 

NZME, owned by APN News & Media, and Fairfax NZ have sought approval for their proposed 

merger from the New Zealand Commerce Commission. They are seeking authorisation to proceed 

(NewsMediaWorks, 30 May 2016). It was the second major regulatory listing on 27 May, with the 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 88, July 2016— 5 

 

appearance earlier of the proposed purchase of News Corp Australia’s the Perth Sunday Times by 

Seven West Media [see ANHG 88.1.18] on the Australian Competition and Consumer Commission 

register (Age, Melbourne, 28 May 2016, p.35). The intention of NZME to merge its New Zealand 

assets with those of Fairfax was disclosed at APN’s annual general meeting in May, as was the 

proposal to demerge NZME to list it as a separate company on the NZX and ASX. Fairfax operates 

the largest print media network in New Zealand, featuring nine daily and three weekly 

newspapers, 61 community publications, 10 magazine titles and six websites, including stuff.co.nz. 

It also has a minority shareholding in social media site Neighbourly. 

NZME owns eight daily and two weekly newspapers, 24 community publications, six magazine 

titles, 10 radio stations and 38 websites, including nzherald.co.nz. As well as websites related to 

its print and radio offerings, NZME owns a number of individual websites such as Grabone, Shop 

Green and Adhub. The Commerce Commission said the ownership structure for the proposed 

merged entity had not yet been established because the NZME demerger was yet to occur. “In the 

event shareholder approval is gained, it is currently proposed that NZME will acquire Fairfax 

assets or shares from parent company Fairfax Media Limited, for a mix of new shares in NZME 

and cash,” the regulator said. “Fairfax Media’s shareholding in the merged entity is expected to be 

less than 50 per cent.” 

The release of preliminary issues could indicate the commission already has concerns over 

ownership concentration or competition issues. APN chief executive Ciaran Davis believed the 

commission should back the merger. The combination of the two businesses would provide “the 

necessary capability to continue investing in high-quality, local news, sport and entertainment at 

a time when advertiser commercial investment continues to fragment across international media 

platforms that do not invest in local content”. Both companies would like to complete the merger 

by the end of the year. 

88.1.9 Ricketson remains on Press Council 

The journalists’ union has retained Matthew Ricketson as its representative on the Australian 

Press Council (Australian, 25 May 2016). On 24 May, members of the Media, Entertainment & 

Arts Alliance’s national media section subcommittee voted to do this even though Professor 

Ricketson refused to disavow what the Australian describes as “controversial views”. After 

Professor Ricketson defended his position on a proposal to create a watchdog to oversee the press, 

the decision was put to the vote. A statement issued by MEAA said Professor Ricketson, of the 

University of Canberra, had agreed to represent the union’s position on press regulation even 

though it was at odds with his own views. 

“Today the NMS (subcommittee) has received a report about the complaints received from a 

number of members about that appointment,” the statement said. “We have carefully considered 

the complaints and understand the concerns raised. “We oppose any government media regulator. 

As stated in our submissions to the Convergence Review, and many times since, there should be a 

single independent industry funded complaints body. This should be on the existing model of the 

Press Council and take over the complaints function currently performed by ACMA (Australian 

Communications and Media Authority). As a precondition to his appointment, Matthew Ricketson 

agreed he would represent that position and all other MEAA policy positions on the Press Council.” 

Four years ago, Ricketson helped former judge Ray Finkelstein produce a report calling for a 

government-funded statutory regulator of newspaper content with extraordinary powers to enforce 

decisions through court orders that would result in journalists receiving huge fines and prison 

sentences. Ricketson repeatedly cited the Finkelstein report in a personal submission to a recent 

Senate inquiry. 

88.1.10 Circulation continues to fall 

The latest Audit Bureau circulation figures for printed newspapers (for January-March 2016) 

reveal the following results for the weekday editions of Australia’s national and metropolitan 

dailies (see the Australian, 13 May 2016, for more):  

http://www.newsmediaworks.com.au/accc-to-call-for-submissions-on-sunday-times-seven-west-sale/
http://www.newsmediaworks.com.au/nzme-demerger-paves-way-for-fairfax-tie-up/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 88, July 2016— 6 

 

National Australian (fell 2.1%) 101,980 Australian Financial 

Review (fell 10.5%) 

50,288 

Sydney Daily Telegraph (fell 5.3%) 241,372 Sydney Morning Herald 

(fell 8.7%) 

102,512 

Melbourne Herald Sun (fell 3.1%) 331,715 Age (fell 7.9%) 96,120 

Brisbane Courier-Mail (fell 9.3%) 139,403   

Perth West Australian (fell 8.6%) 140,611   

Adelaide Advertiser (fell 6.0%) 125,258   

Hobart Mercury (fell 4.2%) 31,522   

Canberra Canberra Times (fell 9.5%) 18,326   

Darwin Northern Territory News 

(fell 8.4%) 

12,415   

88.1.11 Wise general manager appointment 

Damon Wise became general manager of the Mercury and Sunday Tasmanian on 4 July (Mercury, 

24 May 2016). Wise, who is now general manager Tasmania for News Corp Australia, was most 

recently general manager Hobart for Southern Cross Austereo. Wise’s appointment was announced 

by News Corp Australia’s executive general manager, regional publishing, Nick Trompf. 

88.1.12 China and the Australian media 

Mainstream Australian media failed to report a significant development in relations between 

Chinese and Australian media outlets in late May, asserts John Fitzgerald, director, CSI 

Swinburne Program for Asia-Pacific Social Investment and Philanthropy at Swinburne University, 

and professor of media and communication studies at the University of Technology Sydney. He 

wrote on 31 May for the website of the Lowy Institute for International Policy (what follows is an 

extract): 

“On 26 May, six agreements were signed between Chinese and Australian media outlets in Sydney. 

Liu Qibao, head of the Central Propaganda Bureau of the Chinese Communist Party (CCP), flew 

in to attend the signing. Gary Quinlan, acting secretary of the Department of Foreign Affairs and 

Trade, joined him. Liu’s visit was noteworthy. A party official with no government title, Liu is one 

of the most powerful Party cadres outside the seven-strong Politburo Standing Committee. The 

scale and significance of the media agreements was newsworthy as well. And yet mainstream 

Australian media failed to report his visit or any of the deals associated with it. 

“Fortunately, we can learn what happened by reading China’s party and state media, which 

reported widely on Liu’s visit and the associated media tie-ups. China Daily reported on 27 May 

that six agreements were signed involving Xinhua News Agency, China Daily, China Radio 

International, People’s Daily Website, and Qingdao Publishing Group on the Chinese side, and 

Fairfax Media, Sky News Australia, Global China-Australia Media Group, Weldon International, 

and Bob Carr’s Australia-China Relations Institute at the University of Technology, Sydney, on 

the Australian side. 

“On 28 May, the Central Propaganda Bureau’s flagship journal, People’s Daily, pointed to the 

significance of the event. China-Australia ties will be further intensified as their media cooperation 

increases following the signing of a series of agreements in Sydney on Friday. Xinhua, China’s 

official news agency, reported that as a result of its memorandum with Bob Carr’s UTS centre, 

‘myths will be dispelled and cross-cultural understanding is set to grow as China-Australia media 

cooperation increases following the signing of these six agreements.’ 

http://www.lowyinterpreter.org/profile.aspx?id=John%20Fitzgerald
http://www.chinadaily.com.cn/world/2016liuvisitkza/2016-05/27/content_25499648.htm
http://en.people.cn/n3/2016/0528/c98649-9064529.html
http://news.xinhuanet.com/english/2016-05/27/c_135394020.htm


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 88, July 2016— 7 

 

“Each of these deals may not amount to much in isolation. But taken together, the visit by 

propaganda chief Liu Qibao suggests a landmark victory for the Chinese Communist Party. Since 

the 2008 Beijing Olympics, China has implemented a ‘going global’ strategy, including a hefty push 

for Chinese state media to go abroad. Taking to heart Joseph Nye’s argument that soft power is 

‘about whose story wins (not whose army wins)’, the Party has tasked the external branch of the 

Propaganda Bureau with the mission to ‘tell the world China’s story.’ 

“At home the Propaganda Bureau’s primary task is to tell China’s media what can’t be published. 

Every day it issues a list of forbidden current affairs topics to guide all media operations. The 

Panama Papers was recently among them. It polices some topics to ensure they never receive 

favourable mention, including freedom of the press, universal values, civil society, civil liberties, 

and so on. These prohibitions apply to its overseas publications placed in prestige media outlets 

such as the Fairfax press. Overseas, the Propaganda Bureau plays an additional role in ensuring 

that whatever is published burnishes a glowing image of China and its rightful place in the world. 

As far as the Chinese side is concerned, deals such as this are not about commercial opportunity. 

They are about using propaganda to advance national strategy. China’s media experts have done 

their homework on the Australian media and found opportunities to exploit the financial 

vulnerability of the mainstream private media market. 

“The failure of mainstream media to report on the Propaganda Bureau’s arrival in Australia 

contrasts curiously with its perpetual vigilance in reporting on government censorship and 

deprivation of civil liberties in China. Why the silence? There is a remarkable lack of sensitivity to 

the possible implications of these deals for Australian standards of journalism.” 

88.1.13 Rogerson jailed 

On Thursday 16 June there was extensive coverage in the Daily Telegraph, Sydney Morning 

Herald and the Australian of the conviction for murder of former NSW detectives Roger Rogerson 

and Glen McNamara. The Daily Telegraph, in particular, really took hold of the story. Its coverage 

included a 16 page wraparound. 

88.1.14 Slogans  

Melbourne’s Herald Sun is “for” lots of things, it seems. The slogan above its masthead on 20 May 

2016 was: “We’re for dairy farmers”. On 23 May it was: “We’re for Victoria”. On 3 June: “We’re for 

the CFA”. On 10 June: it wasn’t for anything. On 15 June: “We’re for Victoria”.  On 14 July, the 

Sydney Daily Telegraph’s slogan was: “We’re for State of Origin 2017”. The previous night, New 

South Wales had defeated Queensland 18-14 in the third Origin match for 2016. Queensland 

retained the trophy, having won the first two matches. 

88.1.15 Press Council at 40 

The Australian Press Council has made available video recordings of each session of its 40th 

anniversary international conference on press freedom, held 3-5 May in Sydney. The council 

encourages journalists, editors, academics, students and media researchers to use these videos. 

The speakers and panellists at the conference included Anna Nemtsova (Russia), David Barstow 

(New York Times), Kate McClymont (Fairfax Media) and Peter Greste. Key themes of the 

conference included:  

 The influences of technological, social and commercial change on journalism quality;  

 The need for reform of secrecy, censorship and defamation laws and the risks of over-

regulation by governments; and 

 The role of independent press councils in enhancing press freedom by setting high 

standards and maintaining public confidence. 

88.1.16 Weekend magazine expands 

The Weekend Australian Magazine has relaunched with more lifestyle content and more pages. Its 

first “new” issue, which appeared on 21-22 May, was 68 pages, up from a minimum size of 40. Its 

new minimum size is 60 pages (Australian, 16 May 2016; Weekend Australian, 21-22 May 2016). 

http://www.bbc.com/news/world-asia-china-35957235


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 88, July 2016— 8 

 

88.1.17 Hancock appointed deputy editor of Courier-Mail 

Rachel Hancock, editor of the Northern Territory News, has been appointed joint deputy editor of 

the Courier-Mail and the Sunday Mail, Brisbane. She reports to Courier-Mail editor Lachlan 

Heywood and Sunday Mail editor Peter Gleeson (Courier-Mail, 11 June 2016, p.2). 

88.1.18 Redundancies at the West 

Perth’s daily, the West Australian, has announced a wave of redundancies, as its parent company 

Seven West Media prepares to purchase the state’s Sunday Times from News Corp Australia (ABC 

News online, 29 June 2016; also see 88.1.8). It is unclear how many positions will go. In an email 

to staff, chief executive Chris Wharton said the newspaper was working on “a new organisational 

structure” which required staffing cuts “to assist in building a strong foundation for the future of 

our business”. 

Seven West confirmed in May that it was negotiating to buy the Sunday paper and its Perth Now 

website from News Corp. As part of the deal, the two media organisations would share certain 

content and advertising space. The Australian Competition and Consumer Commission will review 

what impact the purchase would have on the quality and diversity of content, and newspaper and 

advertising prices. 

 

2—Current Developments:  

      DIGITAL 

 

 

 

 

 

88.2.1 Lessons from the digital revolution 

There was a time when editing news was based on gut feel and past experience, writes Mark Day 

(Australian, Media section, 4 July 2016). An extract from Day’s column follows: “You instinctively 

knew what stories would sell, what would be talked about in pubs and homes and how to tweak 

headlines and layouts for maximum effect. Those days are now passed. At any given moment the 

folk running the online offerings of the major publishers can tell precisely how many people are 

reading an item, what is being most discussed and commented on, and how long people are 

lingering over any particular story. For news editors, this is the digital dividend. Real-time figures 

trump gut feel. During the eight-week long [federal] election campaign two clearly identifiable 

trends emerged from the real-time statistics. First, audiences are not interested in stage-managed 

political campaign set pieces — the obligatory walk through a supermarket where the leaders 

pretend to enjoy meeting people for a high-speed exchange of banalities; where they don hi-vis 

workers’ vests and hard hats and pretend to be Bill the Builder or Mal the Munificent or when 

they get down and canoodle their way through kindergartens with the nation’s rug rats. 

Increasingly, younger audiences are rejecting these charades as irrelevant. But they are still 

engaging with analysis and commentary that provides them with a daily guide through the election 

process. 

“Second, there has been a clear move towards news consumption on mobile devices. Newspapers 

are still largely setting the agenda with radio interviews adding occasional interest, the desktop 

screen is still a big source of news and information, but mobile phones are now the dominant -

delivery device for news through publishers’ sites and social media outlets such as Facebook. There 

is no surprise in this. The move towards mobile consumption was apparent in the 2013 election, 

but it is now the norm. The future has become a fact.” 

88.2.2 Brisbane Times expands citizen journalism platform 

Brisbane Times has expanded its citizen journalism platform, MyBT, to the Gold Coast as part of 

plan to form a suite of grassroots news sites (NewsMediaWorks, 7 July 2016). MyBT Gold Coast 

joins MyBT Toowoomba and allows readers to write stories, submit photos or sports results, share 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 88, July 2016— 9 

 

thoughts, respond to “weekly assignments” and promote community events through a calendar. 

Content is moderated by journalists. Opinion pieces are sourced from community groups, 

individuals and experts commissioned to provide insight and perspective on local issues. 

88.2.3 Building digital subscriptions 

Readers will pay for “value” in online news, says Victoria Turner, News Corp Australia’s customer 

relationship general manager (GXpress, June 2016, p.15). She says News Corp has two pay walls, 

one for print and one for digital. Understanding how they work together has led the company to 

make “really strong progress”, rewarding it with growing consumer revenue that includes a 100 

per cent increase in digital subscriptions over two years. Turner says print consumer sales are 

driven through retail promotions, content marketing and product development. In the digital 

paywall “we encourage customers to take weekend bundles, and digital packages which include 

both paywalls. Awards programs for premium subscribers are worth “hundreds of dollars”. In the 

past 12 months the more stories that News Corp Australia has blocked, the more subscriptions 

have increased. 

88.2.4 Freemium digital subs to be introduced at other News Corp papers 

News Corp Australia will introduce the freemium digital subscription model to all its daily regional 

paid titles in October and launch new digital subscription packages (NewsMediaWorks, 14 July 

2016). The move will be informed by News’s experience with various content-gating models tested 

at its metro mastheads and will affect the NT News, Geelong Advertiser, Townsville Bulletin, 

Cairns Post, Gold Coast Bulletin and Hobart’s Mercury. Head of metro and regional publishing 

Damian Eales said the freemium model had proven more successful than the metered model, with 

freemium papers generating twice the number of premium content subscriptions than titles with 

a metered model. 

The freemium rollout was pre-empted by the systematic launch of new digital print replica editions 

across the regionals. The new digital subscription packages will offer a variety of bundling options 

across print, digital and News’ metro titles – packages similar to those pioneered in the regions by 

APN’s Australian Regional Media newspapers last year. 

88.2.5 Sweetener for digital subscription package 

The Australian has sweetened subscription packages by offering free access to the Wall Street 

Journal at no extra cost (Australian, 12 July 2016). Monday to Friday circulation of the Australian 

has surpassed 170,000 total paid sales for the first time in the newspaper’s history, powered by a 

14.5 per cent year-on-year rise in digital subscribers. The spectacle of the race for the White House 

has provided an opportune moment to combine with the Wall Street Journal, according to editor-

in-chief of the Australian, Paul Whittaker. From 12 July all of the Australian’s new and existing 

digital subscribers received digital access to the Wall Street Journal on wsj.com, on iOS and 

Android, and via an ePaper. 

 

3—Current Developments:  

       Community & Provincial 

 

 

 

88.3.1 News Corp acquires 12 regional dailies 

News Corp Australia has acquired the APN News & Media regional papers, including 12 dailies, 

in a $36.6 million deal that is subject to regulatory approval. Ten of the 12 dailies are based in 

Queensland, serving the cities and districts of Mackay, Rockhampton, Gladstone, Bundaberg, 

Hervey Bay-Maryborough, Gympie, the Sunshine Coast, Ipswich, Toowoomba and Warwick. The 

http://www.newsmediaworks.com.au/nt-news-joins-digital-replica-subscription-rollout/
http://www.newsmediaworks.com.au/nt-news-joins-digital-replica-subscription-rollout/
http://www.newsmediaworks.com.au/readers-take-to-apn-subscription-package/
http://www.newsmediaworks.com.au/readers-take-to-apn-subscription-package/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 88, July 2016— 10 

 

oldest three of the papers involved date from the beginning of the 1860s. News Corp already held 

a stake of just under 15 per cent in the APN papers, which come under the control of Australian 

Regional Media (ARM) (Australian, 22 June 2016).  

If the acquisition of the ARM papers is approved, News Corp will dominate both metropolitan and 

regional daily newspapers in each state except Western Australia. News Corp already owns the 

Cairns Post, Townsville Bulletin, Gold Coast Bulletin and Geelong Advertiser. [See also, Mark Day, 

“News acquisition to give ARM a leg-up”, Australian, Media section, 27 June 2016, p.24.] 

88.3.2 Gold Coast: Bob Gordon appointed to Games board 

Former Gold Coast Bulletin editor-in-chief Bob Gordon has been appointed to the Gold Coast 

Commonwealth Games Corporation Board. Former Queensland Premier Peter Beattie has been 

appointed chairman of the board (Australian, 18 May 2016). 

88.3.3 Newspaper closures (1): Cooma and Jindabyne 

The final issue of the Cooma-Monaro Express and Jindabyne’s Summit Sun appeared on Thursday, 

5 May 2016. Your ANHG editor was interviewed on three NSW ABC radio stations in relation to 

the closure. 

88.3.4 Newspaper closures (2); Kyneton 

Kyneton’s Guardian closed on 3 June. It began on 6 September 1862 as the bi-weekly Kyneton 

Guardian & Woodend & Malmsbury Chronicle. It finished as the Macedon Ranges Guardian. 

88.3.5 Newspaper closures (3): Suburban Melbourne 

News Corp closed seven Melbourne suburban newspapers in its local Leader Community 

Newspapers groups in the week of 27 June-1 July, with the loss of at least five jobs and possibly 

eight. The Melbourne Leader, Berwick Leader, Brimbank Leader, Free Press Leader, Hobsons Bay 

Leader, Melton Leader and Wyndham Leader were closed in the week ended 1 July. News Corp 

still has 26 Leaders in Melbourne. 

88.3.6 Election advertising in Tasmania 

On 1 July the Launceston Examiner had a four-page Liberal Party wraparound and the Burnie 

Advocate had a Labor Party “sticky note” on the front. On 2 July (election day), the Advocate had 

a four-page Liberal Party wraparound 

88.3.7 Competing newspapers, Yea! 

Victor Isaacs writes: Yea, population 1090, 100km north of Melbourne, now has two weekly 

newspapers, both published on Wednesday but one is paid and one is free. The Yea Chronicle, 

established April 1890, is published by Alexandra Newspapers, which also publishes the 

Alexandra-Eildon-Marysville Standard. The Yea Chronicle incorporates the Yea Telegraph, the 

Yea Telephone and the Upper Goulburn Advocate. Its cover price is $1.20. The Local Paper began 

publication on 17 February 2016. A free paper, it is published by Ash Long who has published the 

Melbourne Observer since 1969. Long is the former owner and editor of the Yea Chronicle. The 

Local Paper’s masthead carries the following slogans: 

Largest readership of any local newspaper in Murrindindi Shire. 

Local and Independent. Not associated with any other publication in this area. 

Sample copies of both newspapers dated 18 May have been sighted. The Local Paper was 32 tabloid 

pages with colour on the first four and last four pages. The Yea Chronicle was 24 tabloid pages on 

high quality paper with colour on every page. A superficial impression is that the Local Paper has 

more substantial content, but looks scrappy in page layout (reminiscent of the Melbourne 

Observer). The Yea Chronicle is printed in Wangaratta by North East Newspapers, and the Local 

Paper in Fitzroy by Streamline Press. 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 88, July 2016— 11 

 

 

 

4—Newspaper History 

 

 

88.4.1 Whatever happened to the Argus pictorial negatives? 

By Ian Scales [Ian has a PhD in anthropology and is extending his research into 

vernacular rural transport technology in colonial and early twentieth century Australia] 

Anyone delving into the National Library of Australia’s Trove Digitised Newspapers section knows 

how profoundly it has changed the game of Australian history. When it comes to newspaper 

photographs, though, Trove throws up the captions, but the images themselves are disappointing. 

The already-coarse newsprint half-tones have been further heavily degraded by extreme contrast 

from microfilming. So, then, do the originals of those newspaper photographs still exist? If so, 

where are they? On my part, I’ve been trying, with only marginal success, to find 1920s and 1930s 

images from the Argus and other Melbourne newspapers. Here are a few “work-in-progress” notes 

for others on the hunt. 

The Argus [for the first two years it was the Melbourne Argus] was published in Melbourne from 

1846 to 1957. [It was a daily from 18 June 1849.]  From the 1920s onward it was strong on 

publishing general interest photographs of life in and around Melbourne. If these could be found, 

they would be a tremendous resource. There are indeed some Argus photographic collections. The 

only public collection is held by the State Library of Victoria. The library’s blog from December 

2015 notes its collection contains “over sixty thousand” Argus photographs, “15,000 of which have 

now been digitised”. The blog characterises the collection as “mostly WW1 and WW2 material 

relating to Australia”. A catalogue search finds 13,331 images attributed to the Argus. Of these, 

9442 are categorised as the World War II series, 235 as pre-WWII, 765 as Korean War, and 804 as 

“Post World War II”. According to SLV pictures librarian Madeleine Say, the remaining 

uncatalogued images are of non-Australian subjects. She says that if any Melbourne scenes had 

been present, they would have been catalogued. Fairfax donated the collection, a fragment of the 

Argus photographic print library, to SLV in 1976. It consists entirely of silver-gelatin prints, and 

no negatives. 

Although it was the Herald and Weekly Times group that bought the wound-up Argus assets in 

1957, it seems that the Age had previously acquired photographic print files from the Argus. Hence 

the donation by Fairfax of the wartime collection to the SLV. I made further inquiries with Michelle 

Stillman, librarian at the Age. She says the Age print photographs are filed by subject, and mostly 

date from the 1940s to 1996, the year that the Age went digital. However, some earlier photos 

occasionally turn up in the files. Also mixed in with the Age print photos are occasional Argus 

images. Happily for me, two excellent Argus photos from the 1930s turned up in the files on my 

topic of interest. The Age print photo collection contains around 3.5 million images held in about 

300,000 files. The Age negative collection begins in 1950, and contains around 2.5 million images. 

Nobody knows what happened to the majority of the pre-1950 Age negatives. It is plausible that 

they could have been lost during the move by the Age from the old Collins street offices to Spencer 

Street in 1969. A few film negatives have been found dated before 1950, but no glass-plate 

negatives. 

Because of the immense size of the Age pictorial archive, cataloguing is not feasible. Anyone who 

wants something specific access has to use the Fairfax Syndication website to make an inquiry. 

This inquiry is forwarded to the librarians, who use a combination of old card indexes and poking 

into picture files to see what might be held, whether of Age or Argus origin. It is clear that the Age 

does not have the Argus glass plate negative collection, which would be the holy grail of early 

newspaper photography, as far as Melbourne is concerned. The Argus negatives were more likely 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 88, July 2016— 12 

 

to have been transferred to the Herald and Weekly Times in 1957, but I can’t find anyone to confirm 

that. 

There are other photographic archives held by Fairfax, in Sydney. The Sydney Morning Herald 

reported in December 2012 the donation to the National Library of Australia of the Fairfax Glass 

Plate Negative collection, dating from 1908 to the mid-1930s. The NLA ran a three-part series on 

the subsequent digitisation project, in its blog during 2013. The collection turned out to be over 

17,000 glass plate negatives, mostly in 4”x5” format.  The collection is now catalogued and viewable 

online via the NLA website. The catalogue indicates that about 5,600 of the images date from the 

1920s and about 12,000 date from the 1930s. After the 1930s, glass-plate negatives were 

discontinued as photographic film was adopted. Little or none of the collection is from the 

Melbourne papers. So the Age glass-plate negatives aren’t there, let alone the Argus negatives.  

Cataloguing and digitising the newspaper image archives would no doubt help uncover more 

material hidden among the millions of uncatalogued images. Fairfax made a bold attempt in this 

direction when, in 2013, it entered into a deal with Rogers Photo Archive in the United States to 

digitise further parts of both the Sydney and Melbourne photographic archives. Rogers had been 

digitising photographic print collections from many American newspapers. In part, their business 

model was to scan the prints, deliver the digitised images back to the client and on-sell the original 

prints. This was a way to lower the extremely high costs of mass-digitising the millions of images 

held in a typical major metropolitan newspaper archive. Fairfax sent two collections to Rogers: the 

10-million-image Fairfax Sydney-based print collection (but not their negatives); and the Age’s 

negative collection (but not their print collection). As the Age reported in June 2015, Rogers 

unfortunately went into receivership in 2014, but Fairfax regained their collections [see ANHG 

83.1.1, July 2015]. The Age negatives were repatriated in March 2015. There are no further plans 

for mass digitisation at this stage.  

So what about the Argus negatives, especially glass-plate negatives that, like the Fairfax Sydney 

glass-plate collection, would probably span the 1920s and 1930s? I have heard rumours that they 

may be lying forgotten in a News Corp warehouse in Melbourne, while other stories suggest they 

were destroyed. There is even a story that they have ended up in a suburban garage. Certainly the 

Herald Sun holds at least some Argus prints, because in June 2014 they published online a “photo 

essay” series on Melbourne life decade-by-decade. For their 1940s and 1950s pictorial in the series, 

quite a few of the images are credited “Herald Sun Image Library/ARGUS”. However, looking at 

their 1930s pictorial, only one of their images is credited to the Argus, the rest being credited 

“Herald Sun Image Library”. It seems that whatever the Herald Sun knows that they have from 

the Argus dates mostly from the 1940s onwards.  

I tried to contact the Herald Sun’s picture library, hoping to speak to someone who would know 

more. It was a battle to speak to anyone at all. Eventually I got someone in photo sales (the picture 

library won’t take calls from the public) who said that they held Argus prints, but no negatives. 

They have an archive database, and there are Argus photos on it. If someone orders a photo, they 

retrieve the print and scan it. That’s all I discovered, before, under some pressure, the call was 

concluded. I didn’t get very far and I’m not at all convinced that I got to speak to the right person. 

I just have to surmise: given that the Herald and Weekly Times picture archive could easily be on 

the same scale as the Age archive (millions of prints and negatives), and the costs of cataloguing 

far outweigh the benefits, it is almost certain that whatever they have catalogued in their database 

is just a fraction of what they may hold. So it is still quite possible that the Argus glass-plate 

negatives, as well as more Argus prints, film negatives and who knows what else, still survive in 

News Corp possession. Does anyone there know? The question has now been put through an insider 

network, so we may get an answer. If anyone knows more about what happened to the Argus 

photographic collection, or other pre-war Melbourne newspaper photo archives, please do get in 

touch. I am at ianscales@aapt.net.au/ 

88.4.2 Linotype: a ‘formidable, complex, delicate monster’ 

Ottmar Mergenthaler’s linotype machine, patented in 1884, was first used successfully 130 years 

ago—on 3 July 1886 at the New York Tribune. In The Last Linotype: The Story of Georgia and Its 

Newspapers since World War II (1985), Millard B. Grimes tells of the beginnings of the linotype 

and reflects on alternatives that emerged (pp.36-37): 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 88, July 2016— 13 

 

QUOTE: A linotype machine was at once a formidable, complex and delicate monster requiring the 

attention of skilled and patient operators who spent years learning its intricacies, and entire 

careers becoming its master. In hot-type days, the linotype operator was one of the most skilled 

positions on a newspaper and was usually paid more than any of the news personnel, and 

sometimes more than the editor. In fact the editors and publishers of many weeklies [non-dailies] 

got their start as linotype operators. 

Because the machine’s durability was as legendary as its contrariness, a publisher figured he could 

invest the time and money to train an operator since the linotype was the only foreseeable means 

of composing the newspaper. Obsolescence seemed no danger. 

But actually there were a number of better and easier ways to compose type, and these had been 

around for many years. They were used in commercial printing, magazines, and in various other 

types of publications. They were not unknown to newspapers, and some small newspapers had 

used other printing methods; however, most publishers seemed to think they had too much of an 

investment in hot type machinery to consider a shift to other ways of printing and composition. 

Employees themselves, especially those in unions, naturally were reluctant to see new methods 

introduced which might make not only their machines obsolete, but also their skills. 

To those entering the newspaper business after 1960, the use of linotypes and hot metal for so long 

by newspapers must seem shortsighted and irresponsible, and conclusive evidence that 

newspapers always resisted change in every aspect of their operations. But the linotype and its 

compatriots definitely had their good points. In fact, there are still newspaper people who believe 

the linotype provided a sharper, easier-to-read text than any cold type composer yet developed, and 

that metal type assured a neater, more professional makeup because the lines were almost 

invariably straight, the spacing even and consistent, the hyphenation less erratic. 

Linotype’s body or text type has been the most difficult part of printing for cold type to duplicate, 

and even the Mergenthaler Company, which manufactured linotypes, was unable to provide the 

same precise spacing or escapements between letters in cold type machines as it had in hot type.  

The keyboard on a linotype had 90 keys, and skilled fingers were needed to make sure that each 

key performed its function. When the operator touched a key, a mold or matrix would be released 

from a metal case, or magazine, at the top of the linotype. A moving belt carried the matrix to its 

proper place in the line, with spaces between words formed by wedge-shaped slugs released by 

other keys. The line of matrixes was then transferred to the metal-casting mechanism on the 

machine where they were automatically spaced; next, molten metal was forced into the faces of the 

matrixes, forming the lines of metal letters. These lines then moved into a tray, called a galley, 

which usually held enough lines of type to fill a regular newspaper column. The linotype machines 

would automatically return the matrixes to the magazines so they could be used again and again. 

UNQUOTE 

88.4.3 Editor who was a pilot and a ‘Bunny’ 

An email came from the United States. Daphne Fairbanks wrote—”I recently came upon your 

publication, Australian Newspaper History[Group Newsletter] and thought you might be able to 

point me in a direction for my research.  I am in the USA and seeking the name of a man who was 

an editor for a newspaper in Sydney, I believe in the last 1960s-1970s.  I have very little to go on 

and am hitting walls without a name. He was a WWII veteran, I believe in the RAAF, or RAF.  He 

spent time in the USA at the end of the war in a USA military hospital (Percy Jones Hospital, 

Battle Creek, Michigan).  The only other piece of information I have is that he had a nickname of 

‘Bunny’, as it was engraved on a lighter that he gave to my mother.  My mother, Martha Fell, is 

deceased, but our family would like to learn the name of this man.” 

Your ANHG editor circulated the email to the bulk email lists for the group. Subscriber Don Baker 

responded in two emails with the following details: 

“A quick check with Sydney journos reveals his name is Bunny Brittain (Lionel Digby Brittain). 

Apparently he was quite famous for his WWII exploits. Bunny crash-landed in a glider in France 

and broke both legs. He was captured by the Germans and put in a POW camp, from which he 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 88, July 2016— 14 

 

escaped so often his captors confiscated his crutches.  He also served in the Korean War then was 

a sub-editor on the Mirror. Bunny died from cancer in the 1980s.” 

Daphne Fairbanks is not convinced, however, that Brittain is the man who met her mother in the 

situation described. Her latest email: “I recently was reviewing some archives of my mother’s 

college (Sarah Lawrence College, outside NYC) and came upon an article in 1944 that mentioned 

her being escorted in New York City by an RAF Sergeant.  I am not sure if this could have been 

the man with ‘the lighter’.” She does know he lived in Australia in the late 1960s but is not certain 

that he wasn’t British and moved later. [Please email Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com 

with any further information or suggestions.] 

88.4.4 Mount Isa: North West Star at 50 

The North West Star, Mount Isa, turned 50 on 12 May. That day it published an extract from the 

unpublished memoirs of the late Sir Asher Joel, its founder. What follows is an edited extract from 

what the newspaper published. 

In the mid 1960s I recognised that Mount Isa was a city of great opportunity and decided it should be the 
location of my first media venture. Mount Isa became an extension of my life to the stage where it became 
a second home with all of my family becoming involved. There already was a newspaper in the city, the 
Rupert Murdoch owned Mount Isa Mail, a bi-weekly evening publication that had a fairly checkered career. 
I realised I would strike opposition in taking on the Mail. However, the editorial quality of this newspaper 
was so poor I felt that if I could get a foothold I could swamp the opposition. The Mail was produced on a 
clapped-out press in a ramshackle building in the heart of town and the employees sweated in un-air-
conditioned premises made of concrete blocks which had to be propped up to stop them falling over. There 
were great gaps between the galvanised iron roof and the wall where the gritty dust would blow in. It was 
manned by a staff whose reputation for toughness and even looseness was the talk of the town. 

It was to be my first venture into editorial proprietorship and marked a new challenge, although in some 
respects a natural progression from my beginnings as a newspaper copy boy at the age of 14. I set about 
employing staff and went into consultations with unions who drove a hard bargain. Bert Milner,  secretary 
of the printers’ union the PKIU, really ground me down to get the deal he wanted because of conditions in 
Mount Isa, which did not apply to any other area in Australia. At every turn I seemed to experience 
frustration. I began to suspect this was part of an organised campaign to defeat me before I had even got to 
the production stage.  

The Mail changed from a bi-weekly evening paper to a morning daily. The fight was on. I appointed Kelvin 
Fairbairn, who had been looking after my accounts in our Sydney office, as manager of the new operation 
based in Mount Isa. I knew in Fairbairn I had a dogged, loyal worker. 

I managed to purchase a fairly recently constructed building of concrete blocks and iron roof on the outskirts 
of the city centre to house the printing press and editorial and advertising staff. With a few additions it was 
far more impressive than the Mail’s office. I chose the name North West Star because Mount Isa is generally 
recognised as the capital of the north west of Queensland and there was a significance about the word “star”.  
The original mining lode had been called the Black Star and so a black star was well known as a symbol 
identifying Mount Isa and had been stamped on the consignments of copper which were sent to the coast in 
the early days of the mine’s history. 

Competition between the Mail’s and our journalists was fierce as we approached publication day. I had to 
counter all sorts of obstacles which were used against me, such as with the provision of paper and services. 
I was eating with Fairbairn in the main dining room of the Barclay Hotel one evening when I heard a voice 
raised in exaltation speaking to a group of people sitting in a semi-private part of the dining area. It was 
Rupert Murdoch. He had flown in with some of his top executives. His words were clear and his message was 
delivered in vivid terms. Basically it was a promise to drive me out of town, to close me down.  

The pattern of opposition began to fall into place. I realised that Murdoch, whose capacity I had always 
admired but whom I had never actually met, was not going to be an easy man to knock over. Our workers 
threw themselves into production of the first edition. But there were major teething problems. On the day 
of publication we seemed to be as far off as ever. We were scheduled to come out in the morning but it was 
quite obvious we would not meet the deadline. Members of our staff laboured tirelessly without sleep. In 

mailto:rkhistory3@bigpond.com


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 88, July 2016— 15 

 

my own case, I had less than four hours sleep in 72 hours. Barry Pringle and Alan Schumacher and two leading 
hands on the compositing staff worked day and night sweating in the humid atmosphere. It was traumatic.  

Dogged and weary, exhausted and mentally fatigued, I could see the people around me suffering intensely 
but still carrying on. I have never seen workers so determined to win against the odds, and the odds were 
tough. Murdoch had done everything he could to improve his paper and frustrate us. Hard cells within the 
town had been organised against us and yet those I had employed showed the utmost loyalty and devotion 
and were backed up by the tremendous assistance of Bill Moloney, the editor, and Douglas Macdonald, the 
top sub-editor who had worked on the Daily Telegraph.  

We struggled on, yet somehow the organisation defied co-ordination. Problem after problem arose. Finally, 
looking at the exhausted staff, I gulped out to Pringle and Schumacher, the key men on the machine staff: 
“I’m going to cancel it all and make an announcement over the radio that we are deferring publication for a 
week”. “Like bloody hell you will,” said Schumacher. “We have worked this hard to get the bloody thing 
where we have and we are going to get it out today if it’s the last thing we do.”  

Pringle supported him wholeheartedly. Pringle had been carrying around bundles of metal and doing a 
multitude of jobs and had suffered terribly through being on his feet for so long. The veins in his legs had 
started to stand out and he had them bandaged. He refused to sit down. With a team like this I felt we just 
had to go on. 

The reaction among the residents in Mount Isa was now one of tremendous interest. In a small, very 
integrated and concentrated community there is not much that goes unnoticed. Our struggles to get 
the North West Star out suddenly became a topic of great interest. It had been reported around 
Australia there was a fight going on between Murdoch and myself.  

It was quite obvious that we weren’t going to get the paper out in the morning, so it was a question of which 
hour we would get it out. Late in the afternoon on 12 May 1966, we managed to hit the streets and the first 
issue of the North West Star was published.  

88.4.5 Lismore: Northern Star at 140  

The Lismore daily, the Northern Star, celebrated its 140th birthday on 13 May 2016. It was one of 

a profusion of papers started in the northern rivers area of New South Wales. Rod Kirkpatrick 

wrote in Country Conscience (2000) about the early years of the paper: 

When the Northern Star and Richmond and Tweed Rivers Advocate was established at Lismore on 13 May 

1876, the town was so small it was referred to as ‘Sleepy Hollow’. It grew up overnight because of the timber 

trade and the opening of the Big Scrub, winning municipal status on 4 March 1879 and having a population 

of 500 in 1881. The columns of the Northern Star, during the thirteen years it was run by its founder, William 

Kelleway, a former editor of the Clarence & Richmond Examiner, Grafton, provide an insight into the struggles 

of the nineteenth-century colonial newspaper proprietor-editor and present unusual detail about costs and 

debts.  

In 1878 Kelleway wrote that for more than two years he had ‘stuck steadily to business, writing, clipping, 

setting-up type, making-up the paper, and printing it off, besides keeping down our labour expenses to the 

lowest limit consistent with a fair day’s wages for a fair day’s work, and yet we find that we have sunk £400 

in hard cash and have spent over £1000 in wages, rent, &c.’ The cost of each issue of the Star could be 

estimated as follows: ‘18 columns composition (setting up the type), at 10s [per column], £9; paper, &c., £1 

10s; telegrams, &c., £1; total, £11 10s, exclusive of the cost of supplement, rent, &c.’ (This weekly cost was 

remarkably similar to the total projected running costs in 1861 for the Singleton Times.) In two years he had 

not taken more than £5 in job printing.  

And now he had the irksome presence of a second newspaper in Casino, The Representative and Advocate – 

the first, the Richmond River Express, had begun on 23 December 1870 when the town’s population was 

fewer than 300. The Express had been sold at auction by its founder, Robert Gordon Balmer, on 30 March 

1878 to John Craigie, son of Walter Craigie, joint proprietor of the Armidale Express, for £337.. The price 

indicated the low level of profits expected. As Kelleway observed: 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 88, July 2016— 16 

 

The drawbacks to newspaper enterprise here are the newness of the district, the shortness of cash, and 

consequent bad debts, and the very low prices charged for advertisements. In some places a printer looks 

to jobbing printing to recoup his wages, but our profits in that direction have not amounted to £5 – while 

we have to withstand the competition who has imported an American Self-printing Press, and fills up his 

spare time in printing for his friends. 

Kelleway could not understand why the proprietors of The Representative had not bought the Express or the 

Star ‘when offered them, at a low rate’, instead of trying to ‘undo what little good had been done, and reduce 

hard-working, steady journalists to the position of walking the streets, with shabby clothes, and toes out of 

their boots, singing “Happy Land”‘.  

In early 1879 Kelleway faced direct competition with the Lismore Chronicle, established by Balmer, the 

former owner of the Express. By then The Representative had failed, as Kelleway had forecast, following in 

the wake of the Grazier and Yeoman, which had ‘only lived a few months’. The population of the Richmond 

River district in 1881 was 8,504. On 21 July 1882 Kelleway began producing the Star twice a week and by late 

1883 it was costing him nearly £1,000 a year to produce it. His book debts totalled £1,111, ranging from £80 

down to two shillings. Early in the year had had offered for sale a half share in the Star. Kelleway survived 

largely because he worked in the agricultural field as well, experimenting with pasture grasses and tropical 

fruits. 

Here’s Rod Kirkpatrick’s chronology of events related to the Northern Star until it became a daily 

in 1907. 

13 May 1876 Northern Star and Richmond and Tweed Rivers Advocate, Lismore, established 

by William Kelleway, former editor of the Clarence & Richmond Examiner, 

Grafton. Four pages. Saturdays. 

13 Jan. 1877. Northern Star changes from small size to double-demy. 

Jan. 1879 Lismore Chronicle established by Robert Gordon Balmer, ex-Richmond River 

Express, Casino. [“We should scarcely have thought that there was room for a 

fourth paper on the Richmond,” observed the Clarence & Richmond Examiner, 

Grafton.] 

10 Sept. 1881 New equipment added, enabling Northern Star to be printed by machine. 

21 July 1882 Northern Star begins bi-weekly issue (Wed. / Sat.). 

6 Jan. 1883 Kelleway advertises for sale a half share in the Northern Star newspaper 

1885 The first year in which the Northern Star has made a profit, according to the son 

of William Kelleway. 

Late 1885 The Standard established by J.P.F. Walker. Short lived. 

13 Nov. 1886 Kelleway advertises for sale a share in the Northern Star “it being intended to 

enlarge the Star at an early date”. 

25 July 1889 Kelleway sells plant and goodwill of Northern Star to T.G. Hewitt, also a former 

editor of the Clarence & Richmond Examiner, Grafton. 

1898 Northern Star buys power-driven Wharfedale press. Gas engine. 

9 Jan. 1905 Northern Star begins tri-weekly issue (Mon. / Wed. / Sat.). 

1 July 1907 Northern Star becomes a daily, with a cover price of one penny. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 88, July 2016— 17 

 

88.4.6 Courier-Mail at 170 

The Courier-Mail, Brisbane, published a 12-page wraparound to mark its 170th birthday on 20 

June. The paper began as the weekly Moreton Bay Courier on 20 June 1846 and has appeared daily 

since May 1861. It amalgamated with the Daily Mail (estab. 1903) on 28 August 1933 to become 

the Courier-Mail. 

88.4.7 NLA’s magazine appears in print for final time 

The final print edition of the National Library of Australia Magazine appeared in June. 

Ssubscribers received a letter from the Director-General of the NLA, Anne-Marie Schwirtlich, that 

said: “The magazine began in 1990 to raise awareness of the diversity and strength of the Library’s 

collections. It has established an enviable reputation for providing accessible and beautifully 

illustrated articles focused on the Library’s astounding collections.” NLA hopes to create an online 

e magazine presence soon. You can access the Library’s blog site at nla.golv.au/blogs/ 

88.4.8 Australian Dictionary of Biography online and in print 

Nineteen volumes of the Australian Dictionary of Biography have been published since 1966. The 

volumes (which include a supplementary volume) contain more than 13,500 concise biographies of 

prominent and representative Australians. Melanie Nolan and Christine Fernon wrote about the 

ADB in the National Library of Australia Magazine (June 2016, pp.23-25). As well as prime 

ministers, governors, pastoralists, military leaders, captains of industry and people involved in the 

arts, science, academia and medicine, you’ll find a wide array of interesting Australians including 

bushrangers, a “wild white man”, street characters, a rabbiter, cricket barracker and landlady.  

The authors write: “Compiling the ADB is a major undertaking. The project is the largest and 

longest-running cooperative research enterprise in the humanities and social sciences in Australia. 

The editorial team is based at the Australian National University in Canberra. Editors fact-check 

and prepare entries for publication. State and specialist working parties, consisting of academics 

and other professionals, meet regularly to choose who will have entries and to nominate authors. 

Both working party members and the 4,500 authors who have written entries for the ADB give 

their time free of charge for the project.” 

In 2006, ADB entries were placed online (adb.anu.edu.au) where they can be accessed for free. 

Since 2013, new articles are being published directly online rather than first in hard copy. Entries 

for subjects who died in 1992 were published on 18 March this year. They include many familiar 

faces, such as Torres Strait Islander leader Eddie Koiki Mabo (1936-1992), Australia’s first air 

hostess Hazel Holyman (1899-1992), mining magnate Lang Hancock (1909-1992), singer and 

songwriter Peter Allen (1944-1992) and artist Brett Whiteley (1939-1992). [Melanie Nolan is the 

general editor of the ADB and Christine Fernon is the ADB’s online manager.] 

   

 

5—Recently Published 

 

88.5.1 Books 

Bolt, Andrew, Bolt: Worth Fighting For: Insights and Reflections 2, paperback, $25. A collection 

of writing by News Corp’s right wing columnist. 

88.5.2 Articles 

Bodey, Michael, “A friend not so likeable”, Australian, 19 May 2016, p.11. Facebook has been 

exposed as influencing its trending news. This article includes a table that indicates that 

Facebook had 15 million unique Australian visitors in January 2016; YouTube, 14 million; 

WordPress.com, 5,650,000 (Source: Venture Consulting). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 88, July 2016— 18 

 

Bramston. Troy, “‘Independent’ Herald’s Green Glow was Blue for Most of its History”, 

Australian 26 April 2016, p. 12. Refers to the Sydney Morning Herald’s current 185th 

anniversary commemoration. Argues that its current slogan of “Independent. Always” is 

at odds with its political history, especially its long history of supporting conservative 

politics and causes. 

Day, Mark, “Fairfax proves its own worst enemy”, Australian, 23 May 2016, p.24. 

Day, Mark, “Journalism under fire but will endure”, Australian, Media section, 20 June 2016, 

p.24. Includes a review of the arguments presented on ABC-TV’s Media Watch on 13 June 

about the future of journalism, especially in printed and online newspapers. 

Doherty, Megan, “Editors’ notes on the stories of a city”, Canberra Times, 12 July 2016, p.6. 

Recollections of Canberra Times editors from Ian Matthews (1972) to the present editor 

Grant Newton (2016). (Published in the run-up to the newspaper’s conversion to tabloid on 

16 July. See 88.1.1). 

Giles, Rebekah, “No equity when guilty verdicts are delivered through the papers”, Australian, 

Media section, 16 May 2016, p.28. A lawyer discusses “fairness” in media reporting of 

“scandals”. Quote: “The case of my clients the Ahsani family, owners of Unaoil, damned 

unequivocally in a Fairfax multimedia exposé self-described as the “biggest bribery scandal 

ever”, is a warning, and one the business and media community should heed.” 

Howe, Alan, “Plotting a paper with Col Allan”, Australian, 6 May 2016. The writer recalls working 

with Col Allan to produce the first 1986 issue of the Australian. 

Knott, Matthew, “None so blind as those in the bubble”, Sydney Morning Herald, 7 July 2016, 

p.7. Examines the media’s failure to pick the federal election result. 

Kohler, Alan, “Never mind the content: deity of distribution is where the media money lies”, 

Weekend Australian, 14 May 2016, p.33. Insightful discussion of the impact of technology 

(especially the internet) on newspapers and on media cartels. See also Day’s and Mitchell’s 

articles of 23 May in this list. 

Marszalek, Jessica, and Meers, Daniel, “Long and winding road to the polls”, Daily Telegraph, 

14 May 2016, p.37. Describes life for journalists on the Federal election campaign. 

Mitchell, Chris, “Paywalls can help save news model”, Australian, 23 May 2016, p.24. See also 

88.2.3. 

Simper, Errol, “Strange business has come to an end”, Australia, Media section, 16 May 2016, 

p.27. The author explains, in his final media column in the Australian, how he came to 

begin writing the column. Simper joined the Australian in 1978 and was the newspaper’s 

chief of staff three times. He had also worked for the Canberra Times, Sydney Morning 

Herald, Northern Territory News and Queensland Country Life. A column by the 

Australian’s former editor-in-chief, Chris Mitchell, replaced Simper’s “A Certain Scribe” 

column. 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com/ 

Hard copy: For ten issues (two years)—$75 for individuals; and $100 for institutions. Postal address 
details are provided at head of newsletter. Pay by cheque made out to R. Kirkpatrick, or by internet 
transfer: A/c name: R. Kirkpatrick. BSB: 484 799. A/c no. 160 080 705. Contact Rod first. 

DAILIES IN THE COLONIAL CAPITALS:   OUT SOON 

Pre-publication orders have started coming in for copies of a book soon to be published: Dailies in 

the Colonial Capitals: A Short History by Rod Kirkpatrick. Details: 72,000 words; 14 chapters; 

biographical register; bibliography; index; 19 illustrations; 12 tables. Soft cover. ISBN 978-0-

9751552-7-1. Small print run. Price $65 plus $15 post and packing. Contact: Rod Kirkpatrick, 

email: rkhistory3@bigpond.com; or Mobile 0400 031 614. The book is expected to be available by 

early September. 

mailto:rkhistory3@bigpond.com/
mailto:rkhistory3@bigpond.com

