JAPS OFFER T0
MAKE PEACE

SEEK TO KEEP
THE EMPEROR

APAN has offered to surrender on one
condition—that she keeps her Emperor.

This dramatic-news burst on the world last night in
a Tokio broadcast.
ABOVE: The Courier-Mail’s Page 1 headline on 11 August 1945 (by courtesy of Trove). In

Mackay, the Daily Mercury’s editor believed he had stolen a march on other Australian
papers with news of the Pacific war’s end. Had he? See story on Harry Moore, 80.4.1, below.

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP

NEWSLETTER

ISSN 1443-4962
No. 80 December 2014

Publication details

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, PO Box 8294 Mount Pleasant Qld 4740.
Ph. +61-7-4942 7005. Email: rkhistory3@bigpond.com/
Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra.
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:
http://www.amhd.info/anhg/index.php
Deadline for the next Newsletter: 26 February 2015.
Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year.



mailto:rkhistory3@bigpond.com
http://www.amhd.info/anhg/index.php

1—-CURRENT DEVELOPMENTS:

NATIONAL & METROPOLITAN

80.1.1 Fairfax: Whish-Wilson on Corbett

A former chief executive of Fairfax Media’s metropolitan division, Lloyd Whish-Wilson says it is
time for the current chairman Roger Corbett to leave the company (Australian, Media section, 6
October 2014). Whish-Wilson, who spent more than 20 years in senior executive roles with Rural
Press Ltd and Fairfax Media before retiring in 2011, says a lack of newspaper experience on the
Fairfax board has been a major factor in the problems besieging its newspapers. He said the Sydney
Morning Herald and other Fairfax papers were now riddled with errors as a result of inexperienced
journalists and fewer sub-editors. “The prevalence of literals in the printed editions — perhaps
partly as a result of untrained journalists, perhaps partly as a result of remote sub-editing — 1is
now a party joke,” he says. “When I was starting out I had sub-editors who saved me time after
time after time. Who is saving the young journalists starting out now? In the end it goes right back
to the senior management and the board. Rubbish journalism shouldn’t be tolerated for two
minutes. I understand everyone has to make money, but you can make more money by establishing
a level of quality.”

Whish-Wilson is not confident current directors would understand the “direct link” between
journalistic quality, advertising revenue and circulation. The recent decision to change the Herald
and the Age from broadsheet to tabloid size had affected reader perceptions of quality along with
advertising revenue. “Every day’s publication has to have name columnists and writers with whom
readers connect but many of the best went with the redundancy programs and those who didn’t
get redundancy got busy looking for alternative employment, their confidence destroyed,” he said.
“It appears to me that decisions putting these things in place were only about survival, rather than
a strategy to maintain strengths while reducing costs.”

80.1.2 Sunday papers

The cover prices of News Corp Sunday newspapers were increased by 20c or 30c from 2 November.
Their former prices were $2.50.

On 23 and 30 November and 6 December the Sunday Telegraph published special retrospective
features to celebrate its 75th anniversary.

80.1.3 Maori paper in the mainstream

New Zealand’s first Maori paper to collaborate with mainstream media has been launched in
partnership with the Rotorua Daily Post (TheNewspaperWorks, 30 October 2014). Two journalists,
Kereama Wright and Maris Balle, have spearheaded the launch of Mangai Nui — literally “big
mouth” but with a closer meaning to “great storyteller” — which has been three years in the making.
The editors were motivated by their love of storytelling and pride in their Maori heritage, and a
desire to give mainstream New Zealand an insight into the Te Arawa community through stories
being told by passionate Te Arawa writers. “For far too long have our stories been told and
misconstrued by those who don’t really understand the true essence of Maori,” the paper’s mission
statement reads. The paper’s launch on 30 October was attended by a diverse range of iwi as well
as the local MP and minister for Maori development, Te Ururoa Flavell. NZME general manager
for Bay of Plenty & Waikato David Mackenzie said he was excited about the opportunity to provide
Te Arawa with a voice within the Rotorua Daily Post. The first edition, on November 3, was
available inside the Post. It has begun as a monthly publication with plans to shift it to weekly.
Australian Newspaper History Group Newsletter, No 80, December 2014— 2



80.1.4 New national paper starts as a fortnightly

A new national newspaper, Australian National Review, was inaugurated on Saturday, 1
November 2014. It is being published fortnightly. The first edition was 36 tabloid pages. It costs
$3.50. Like the other new weekly newspaper, the Saturday Paper, launched on 1 March 2014, it is
a newspaper in the sense of appearing regularly and being printed on newsprint. But they are not
newspapers in the sense of offering immediate news or information of immediate use. Both are
much more in the nature of weekly magazine-type reviews — particularly of politics. Articles in the
first edition of Australian National Review seemed to have a particular bias towards promoting
conspiracy theory explanations plus some business articles. The advertisements were all from little
known firms, possibly linked to the publisher. The editor is Kritika Seksaria. It is published by 21st
Century Media, a publisher of various business magazines, based in Melbourne.

Article also at http:/mumbrella.com.au/new-national-newspaper-vows-provide-content-free-
business-political-agenda-mainstream-media-259800

80.1.5 Recent chronology
80.5.1 Events

21 October 2014: This death warrants being remembered as an event: Benjamin Crowninshield
(Ben) Bradlee, executive editor of the Washington Post, 1965-1991, which included the Watergate
and Pentagon Papers periods (Courier-Mail, 23 October 2014, p.54).

80.1.5.2 Deaths

Armit, Michael Willoughby: D. 10 June 2014, aged 83. Began as a cadet with the Argus in
Melbourne in 1950 and moved to the Sun News-Pictorial in 1957 after the Argus closed; worked
for Federal Immigration Department publicity from 1960 until 1996; in retirement, he edited and
partly wrote The Waves That Made Australia, a history of immigration to Australia. Michael’s
father was E.N. (Ted) Armit, who was an associate editor of the Age. His grandfather ran a country
newspaper in New Zealand.

Carney, John James (Jim) D. in Auckland, aged 91; was a New Zealand newspaperman well
known in Australia; a reporter who moved into management, he became a senior executive at (the
former) INL in Wellington and later worked in Fiji. Engaging and invariably enthusiastic, he wrote
A Man of Principle a biography of NZ newspaper figure Henry Neil Blundell, published as a
monograph in 2011.

Godbee, Lauretta: D. 22 September 2014 at Grafton, aged 77; joined Daily Examiner, Grafton,
in 1954, after becoming dux of Grafton High School; her father, Jim McNab, was a reporter on the
paper, and remained on it until his death in 1974; it was then that Lauretta’s husband, Max, joined
the paper as a sports reporter; they had married in 1958; she worked at the Daily Examiner
throughout her career and was highly regarded by her community (“She was the lifeblood of the
DEX”, Daily Examiner, 4 October 2014, p.6).

80.1.6 Top political cartoons take aim at big issues

The power to provoke, stir, enlighten, amuse or simply provide a different perspective in
a single picture is unique to cartoonists, who have a range of weapons photographers do
not, writes David Weber. But the editor of a collection of the top Australian political
cartoons for 2014 has warned the art form’s influence is facing an inevitable decline. “The
editorial cartoon appeared as a newspaper phenomenon, it’s a creation of newspapers so
I guess as newspapers decline this particular form of political satire will decline,” Best
Australian Political Cartoons editor Russ Radcliffe said. “I can’t see any way around that.”
Radcliffe said it was an open question as to whether political cartoons generally have a
huge impact anymore. George Orwell said every joke or every cartoon is a minor
revolution, that might have been true in a more deferential age,” he said. “I don’t think
it’s true these days. I mean the fact that you show Tony Abbott in budgie smugglers isn’t

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 80, December 2014— 3


http://mumbrella.com.au/new-national-newspaper-vows-provide-content-free-business-political-agenda-mainstream-media-259800
http://mumbrella.com.au/new-national-newspaper-vows-provide-content-free-business-political-agenda-mainstream-media-259800

really a great political statement. I don’t think newspapers are as committed to [political
cartoons] as they used to be, I don’t think they realise the value of them as much as they
used to.

http://mobile.abc.net.au/news/2014-11-26/budgets-refugees-and-palmer-power-among-top-
political-cartoons/5920092?WT.mc_id=Corp_News-Nov2014%7CNews-
Nov2014_FBP%7Cabcnews

80.1.7 Trusted news sources

Traditional media such as newspapers and television remain the most trusted news sources,
trusted by twice as many people who trust blogs and social networks, according to a new study.
(Australian, 27 November 2014). Four in five (79 per cent) of people trust both newspapers and
television news bulletins, closely followed by radio news (78 per cent), according to the study,
commissioned by public relations firm Crossman Communications. The study found six in ten trust
online news sources not associated with newspapers, and just four in ten trust blogs and social
networks. Meanwhile, four in ten do not trust social networks (45 per cent) or blogs (41 per cent)
as a source of news and current affairs. That does not prevent people from reading them, however:
one in three Australians source news online at least once a day from social networks, blogs or
independent websites.

Crossman managing director Jackie Crossman said she commissioned the study to gain an
understanding of whether having stories picked up by traditional media should still be considered
more valuable by public relations professionals and their clients than if they ran just online on
independent sites, or on social media. “It’s very easy to walk away from traditional media,
especially with the move to digital advertising and the whole gravitational spend to social media,”
Crossman said. “But it still has a very important role to play. Despite the advance of mobile and
social changing how and what we read, watch and listen to, the research shows that it has not
fundamentally changed who we trust,” she said. “It also suggests the popularity of an online site
does not necessarily mean credibility.”

80.1.8 London: Times financial performance improving

Times Newspapers, London, which owns both the Times and the Sunday Times, has delivered a
profit for the first time in more than a decade. The News Corp-owned company posted an operating
profit of £1.7 million ($A3.1m) for the year ended 30 June. It was driven by a larger share of print
sales and growth in digital subscriptions. The growth is being seen as a further sign that consumers
will pay for quality journalism after Rupert Murdoch pioneered a new way for newspapers to
prosper in the digital era with the introduction of a digital subscription model at the Times in 2011.

The company had been in the red at operating level since 2001, culminating in a loss of £72m in
2009. But the Times has outperformed the UK broadsheet newspaper market, with a rise in both
print and digital sales. Print sales rose 1 per cent to 393,000 copies, according to the latest ABC
circulation figures for October, while the number of digital subscribers rose 8 per cent year-on-year
to 152,000. Combining the two measurements, the Times increased total paid sales by 3 per cent
on weekdays to 545,000. Subscriptions to the digital editions of the Sunday Times rose by 12 per
cent to 154,000.

The Australian has 66,000 subscriptions, adding 17 per cent in the recent third quarter, according
to the ABC in Australia.

80.1.9 Williams and the Oz (1): Evan Williams writes final review

Evan Williams wrote some 1500 reviews and more than three million words on film for the
Australian. His final article (with a short review embedded in it) appeared in the Weekend
Australian on 6-7 December 2014 on Page 3 of the Review section. Williams wrote: “After 33 years
of watching movies and writing about them, I've decided, with mixed feelings of relief, pain and
nostalgia, that this is the moment to move on and spend more time (as they say) with my family.”
His first film review appeared in 1954 in the Voice, which was an independent journal of opinion
founded by “one of Sydney’s bold radical spirits”, Harold Levien. Williams said: “With childhood

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 80, December 2014— 4


http://mobile.abc.net.au/news/2014-11-26/budgets-refugees-and-palmer-power-among-top-political-cartoons/5920092?WT.mc_id=Corp_News-Nov2014%7CNews-Nov2014_FBP%7Cabcnews
http://mobile.abc.net.au/news/2014-11-26/budgets-refugees-and-palmer-power-among-top-political-cartoons/5920092?WT.mc_id=Corp_News-Nov2014%7CNews-Nov2014_FBP%7Cabcnews
http://mobile.abc.net.au/news/2014-11-26/budgets-refugees-and-palmer-power-among-top-political-cartoons/5920092?WT.mc_id=Corp_News-Nov2014%7CNews-Nov2014_FBP%7Cabcnews

forays to the cinema thrown in, plus my 33 years at the Australian, I reckon I've seen about 6000
films and spent about 12,000 hours of my life sitting in darkened rooms.”

Review editor Tim Douglas wrote about Williams on Page 2 of Review, 6-7 December. Williams’
replacement has not yet been named.

80.1.10 Williams and the Oz (2): Pamela Williams to join paper

The award-winning investigative journalist Pamela Williams will join the Australian early in 2015.
She worked for the Australian Financial Review for more than 25 years and was executive producer
of the ABC’s 7.30 Report, NSW, 1992-1994. Williams has won a stack of journalism awards,
including a Gold Walkley. She is the author of the 1997 political campaign book, The Victory, and
the 2013 book, Killing Fairfax: Packer, Murdoch and the Ultimate Revenge (Weekend Australian,
6-7 December 2014, p.2).

80.1.11 Age and the election

On Monday 1 December, the first weekday after the Victorian state election, the Age — hitherto
proud of its comprehensive reporting — did not even provide lists of seat-by-seat results. This is
probably the first time since 1854 that this has not been provided. (The Herald Sun and the
Australian both provided seat-by-seat election results.)

80.1.12 In the ACT domain of real estate, allhomes rules

Victor Isaacs writes: In the online property business in Australia realestate.com.au owned by
News Corp is dominant, beating Fairfax Media’s online company domain.com.au. Everywhere that
1s except in the Canberra market. There, a company sponsored by local real estate agents called
allhomes is dominant. In October Fairfax purchased allhomes.com.au.

Now, instead of changing the name of allhomes to be the same as their newspaper’s Domain, they
have changed their newspaper offering to be the same as the online presence. Thus, the Canberra
Times has taken a small step away from the increasing standardisation of the Fairfax newspapers.
Fairfax clearly intends to maintain its dominance in the Canberra real estate market.

80.1.13 Walkley Awards

At the Walkley Awards presentation on 3 December, Paul Maley and Greg Bearup, of the
Australian, won the prestigious category of news report of the year for their confronting exclusive
coverage of Australian men travelling to Syria to commit atrocities for terror group Islamic State.

A joint investigation by the Australian’s John Lyons and the ABC’s Four Corners took out the
category of all media investigative journalism for “Stone Cold Justice”. Adele Ferguson and the
Four Corners team won the top award, the Gold Walkley, for their work in exposing unethical
business dealings in Australia’s biggest banks. “Banking bad” was a two-year investigation by
Ferguson into the risky bank advice given to consumers and the broad failure of the corporate
regulator, the Australian Securities & Investments Commission.

The most poignant moment during the ceremony in Sydney came with recognition for Australian
journalist Peter Greste, detained by Egyptian authorities since his arrest last December. Greste
was awarded the Walkley for Outstanding Contribution to Journalism for his reporting for Qatar-
owned news channel Al Jazeera and his personal fight for a free press and open democracy. A full
list of winners appears at:

http://resources.news.com.au/files/2014/12/04/1227145/354797-2014-walkley-award-winners.pdf

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 80, December 2014— 5


http://www.theaustralian.com.au/news/features/how-a-regular-suburban-kid-put-his-faith-in-a-killer-cult/story-e6frg6z6-1227018505699
http://www.theaustralian.com.au/news/features/how-a-regular-suburban-kid-put-his-faith-in-a-killer-cult/story-e6frg6z6-1227018505699
http://resources.news.com.au/files/2014/12/04/1227145/354797-2014-walkley-award-winners.pdf

2—CURRENT DEVELOPMENTS:
DIGITAL

80.2.1 Subscriptions to newspaper websites grow

Newspaper websites have experienced a strong year on year growth in subscriptions for the quarter
ending in September despite falling print circulations, according to the latest figures from the
Audited Media Association of Australia (AMAA). (TheNewspapersWorks, 14 November 2014). Of
major metro and national titles, the Age and the Sydney Morning Herald’s websites both performed
well for the quarter, seeing growth in digital subscriptions from the same period last year of 37 per
cent and 35.4 per cent, respectively.

The Herald Sun (34.1 per cent growth) and the Australian (17 per cent) also had major growth in
their digital subscriptions from the same quarter in 2013. Cross industry growth in overall paid
digital sales for publisher websites offset print declines in overall sales numbers, many of which
increased as a combined print/digital measure. However despite growth in their digital properties,
major national and metropolitan newspapers experienced declines in circulation for the quarter.

The Australian and the Australian Financial Review, and both papers’ weekend editions, had
declines upwards of 7 per cent from the same period in 2013, with the weekend edition of the
Australian Financial Review seeing the largest percentage drop at 11.1 per cent. Every metro
paper measured in the AMAA figures had a decline in overall print circulation, with the Daily
Telegraph performing best of these titles, with a 6.4 per cent decline in its Monday to Friday
product, and a 4.1 per cent circulation drop in its Saturday edition.

Regional mastheads performed better overall than metro and national titles, with APN newspaper
the Gympie Times having a 2.2 per cent growth in print circulation from the same period last year.
The Ballarat Courier’s Saturday edition was the only other regional title with overall circulation
growth from last year, with a 0.4 per cent boost.

A host of country press titles experienced print circulation growth in quarter, with weeklies, the
Wingham Chronicle (NSW) and the Manjimup Bridgetown Times (WA), and the twice weekly
Dalby Herald (Qld) having print circulation boosts of 9.3 per cent, 7.9 per cent and 5.3 per cent,
respectively.

i 3—CURRENT DEVELOPMENTS:

COMMUNITY & PROVINCIAL

80.3.1 Fairfax to sack subs and photographers

Some Fairfax Media regional newspapers will reportedly be stripped of subeditors and
photographers under a plan to make reporters take their own pictures and sub their own copy. The
company is reported to be planning to make photographers and subeditors redundant and train
reporters to “use multimedia, as well as write headlines, captions and fact boxes and copy-check
their work”, according to a Fairfax company announcement. The Media and Entertainment and
Arts Alliance (MEAA), the journalists’ union, is fighting the proposal for the Riverina papers,

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 80, December 2014— 6



including the Wagga Daily Advertiser and the Griffith Area News, saying it is unrealistic and will
lead to the quality of the regional outlets declining dramatically. “The basic addition of caption
writing and headline creation adds time to a journalist’s day,” MEAA director Paul Murphy wrote
in a letter to management. “At an average of five stories a day, for the ease of maths taking about
10 minutes for these new tasks, that adds up to an additional 50 minutes work per shift. Members
feel the current proposal does not adequately take into account the reality that once journalists are
outside the city boundaries, 3G/4G reception disappears, often making it difficult to phone a story
through to the office, let alone upload a full story and photographs from locations outside the city
limits.” The new editorial systems and new skills training will be rolled out across Fairfax Media’s
regional publishing business, Australian Community Media, affecting newspapers and websites
over the next 18 months.

80.3.2 Queanbeyan: Centenarian Woods wins award

Jim Woods, now aged 100, has been awarded the 2014 Lifetime Achievement Award in the
Queanbeyan Business Excellence Awards for his role in editing and developing the Queanbeyan
Age, 1958 to 1994, and his involvement in the Queanbeyan Printing Museum, the Queanbeyan
Sporting Gallery and other community groups (Georgina Connery, “Woods recognised for
community work”, Canberra Chronicle, 28 October 2014, p.9).

80.3.3 Armidale: Final issue of Independent

The final issue of the Armidale Independent appeared on 5 November. The Pakenham-based Star
News Group decided to close the paper, one of 22 in the stable of the family owned and independent
media company. Star acquired the Independent in March 2013 when it was under the threat of
closure. Declining advertising revenue and a difficult local market led to the decision to close the

paper.
80.3.4 Mackay: New editor appointed

Meredith Papavasiliou became the editor of Mackay’s Daily Mercury on 10 November 2014.
Papavasiliou, who was born and grew up in Mackay, started as a reporter in the APN Rockhampton
and Mackay newsrooms. She operated her own consultancy business at one stage and edited the
North West Star, Mount Isa. In 2009 she became the editor of the Gladstone Observer, leading her
team to win two PANPA Newspaper of the Year awards and an APN Newspaper of the Year award.
She was named APN’s editor of the year in 2010. In 2012, she was appointed APN’s regional editor-
in-chief (north) and most recently she was appointed group content and special publications editor.
Papavasiliou took over at Mackay from Jon Ortlieb, who has returned to his home state of South
Australia for family reasons. Former editor Jennifer Spilsbury has decided not to return from
maternity leave (Daily Mercury, 10 November 2014).

80.3.5 Warwick: Digital trial of personalised newspapers

A recent trial to print a personalised edition of the Warwick Daily News is the first step in a broader
push by APN’s Australian Regional Media arm to see how it can personalise its print product
(reports TheNewspaperWorks, 12 November 2014). On 26 October the regional daily, which is
based on the southern Darling Downs, sent 700 subscribers a version of the Sunday newspaper,
which had the subscriber’s name on the front page, as well as a unique entry code to a competition
the newspaper was running that week. Daily News general manager Bruce Partridge said the
paper was chosen for the trial as it was relatively small for a daily newspaper and could supply its
core subscriber base without a major print run.

The outside four pages were printed on a digital press at Gold-Coast based DK Group and freighted
to APN’s Sunshine Coast print site at Yandina to be collated with the main paper. The newspaper
used variable data to customise the digital covers for particular subscribers and then measured
the response from readers with and without personalised newspapers to a competition the Daily
News ran on the day. The results indicated a higher level of engagement from readers with
personalised newspapers, as 21 per cent of these subscribers took direct action and entered the

competition, compared with 5 per cent of retail customers that entered.
Australian Newspaper History Group Newsletter, No 80, December 2014— 7



' 4-NEWSPAPER HISTORY

80.4.1 Henry Amos Moore (1903-1998): wartime editor
Rod Kirkpatrick writes:

Harry Moore’s career resumé at 25 did not suggest what lay ahead for him over the next two
decades. He had worked as a journalist in Sydney on the Lone Hand, Fair Play, Daily Mail and
Labor Daily, and in Melbourne, Adelaide and Brisbane on Truth. He had not had even a whiff of a
country newspaper. Yet for much of the time from age 25 to 45 he edited Mackay’s Daily Mercury,
he ran a pub for two years and worked on the team that planned Sydney’s Daily Mirror.

At 25 he was, to use the jargon of a later age, “head-hunted” by the secretary of the Queensland
Country Press Association on behalf of the ailing 64-year-old owner of the Daily Mercury. William
Joseph Manning had edited the Mercury for 19 years and had been the principal shareholder for
12 years. His health had deteriorated and he wanted to employ an editor. But once Country Press’s
Albert Joseph had arranged for Manning to meet Moore, Manning was unwilling to release fully
the editorial reins, and so Moore went to Mackay as associate editor. He married Mary Ellen
(Molly) Sloane, of Rosewood, near Ipswich, on 16 February 1929, and started at the Mercury after
a week-long honeymoon.

Born in industrial Balmain in Sydney on 17 June 1903, Henry Amos (Harry) Moore was the son of
a seaman who was generally at sea five days a week. Harry attended Eastwood Public School and
Ashfield High School. He worked on a newspaper run throughout high school and at either an iron
foundry or Arnott’s biscuit factory during school holidays. The extra pennies were vital to the
household. Harry’s ambition was to become a patternmaker at the Meadowbank steelworks, but
his mathematics ability failed him at the interview. Instead, his English ability won him a
cadetship in journalism with the Lone Hand, started in 1907 by the legendary J.F. Archibald, and
Fair Play.

There was no grand entry to writing major news stories. Harry worked as copy holder one year
and proof reader the next until the Lone Hand closed in February 1921. At the office, Moore had
regularly greeted the poet Henry Lawson. In a letter to the Sydney Morning Herald in the early
1980s, Moore defended Lawson’s drinking habits, and said Lawson
had had a pen in his hand more often than a glass. Moore continued
his cadetship on the Daily Mail, launched in Sydney in January
1922. Journalists on police rounds often ate their dinner with
ambulance-men and even travelled to fires on one of the tenders,
clinging to a rail down the middle of it.

Difficulties in the ownership structure of the Daily Mail led to its
closure in January 1924 and Moore became a rounds journalist at
the Labor Daily for about six to eight months. Unhappy at the Labor
paper, where the editorial staff faced constant conflict with union
officials, he left Sydney “with a few pounds in his pocket” to try his
luck in Melbourne, submitting news reports on a casual basis to
both the Sun News-Pictorial and Truth. Truth offered him full-time
work some months later, only days ahead of the Sun. He became a
HARRY MOORE junior sub-editor and feature writer for Truth and Sportsman.

In February 1926 Truth sent him to the Warburton Ranges when devastating bushfires broke out.

The coroner travelled on the same train as Moore who found the rear freight coach was loaded with
Australian Newspaper History Group Newsletter, No 80, December 2014— 8



coffins. More than 30 people died in the fires. Truth posted him to Adelaide and Brisbane after his
Melbourne work and it was while in Brisbane that he was offered the job in Mackay.

Moore was 25 years old when he joined the Daily Mercury, which had been the lone daily in the
small sugar town for 10 years (there had been two other dailies in Mackay in earlier years). He
brought new vigour to a newspaper accustomed to the editorial direction of someone nearly 40
years older, but he looked so young that the printer objected to having to “take orders from a
schoolboy”. Moore was associate editor—editor in all but name and pay packet—for eight years,
which included the Great Depression. He admired Manning for not laying off any workers during
those tough years or even reducing their wages. “He had a far-sighted idea of making staff members
a part of the community,” Moore said when I interviewed him in 1979. “They’d borrow money from
him at low interest. He also bought several homes around Mackay and rented them cheaply to
workers in his employ.”

After nearly eight years in Mackay, Moore became the publican of a hotel, while continuing his
newspaper duties. Moore agreed to a request from close friend, solicitor Bill Amiet, and another
businessman to ensure that Fred McGarry did not lose his hotel licence after becoming
“unwittingly” involved in a turf war between senior Mackay police over certain sly-grog activities.
McGarry’s Hotel had been raided one Sunday afternoon and McGarry was charged with selling
liquor during prohibited hours. The magistrate agreed to transfer the licence to Moore, and
McGarry took a world tour while the air cleared.

But Moore, as the senior day-to-day editor on duty at the Mercury, knew he now had a conflict of
interest that could not be allowed to continue. Manning did not ask Moore to resign, but Moore did
resign in February 1937 to manage the “very profitable hotel”. The Mercury’s staff presented him
with an engraved silver mounted inkstand. He held the hotel licence for a little over two years
before leaving Mackay in late 1939 for Brisbane and Sydney. He rejoined Truth in Sydney and
helped plan the launch of the Daily Mirror, which was going to challenge the evening Sun. An
ageing and ill W.J. Manning recalled Moore to Mackay by April 1941, six weeks before the Mirror
emerged.

Manning died in April 1943, and Moore edited the Mercury with skill and poise, 1941-49, and
editorialised with authority whether expressing views on local or international affairs. Solicitor
William Albert (Bill) Amiet, a profound scholar in literature and astronomy, contributed Saturday
editorial reflections that could have graced any metropolitan daily.

The day after a US Flying Fortress crashed at Baker’s Creek, near Mackay, on 14 June 1943,
killing 40 of the 41 American servicemen on board, Moore published a sensitively written editorial,
“We share their grief”. Strict censorship prevented the paper reporting the disaster, but, under a
heading, “Ambulance attention”, a 27-word par told of a “visiting service man” being taken to “the
District Hospital from Baker’s Creek by ambulance suffering from internal injuries”. Word of
mouth carried the news around Mackay that he was the lone survivor of the plane crash, Foye
Kenneth Roberts.

Two months later, during an 11-day Australian visit, Eleanor Roosevelt, wife of the US President,
called at Mackay—on 12-13 September—to spend time with US servicemen on R & R leave and
Red Cross personnel. The First Lady, an educator and journalist, wrote about her Australian visit
daily in “My Day” columns for various Australian newspapers.

In his unpublished memoirs, Moore claimed the Mercury published on 11 August 1945, news of the
overall end of World War II a few days before other Australian newspapers. Evidence, however,
does not support this assertion. The Mercury’s headlines on 11 August declared: “JAPAN
SURRENDERS. Potsdam peace terms accepted provided Emperor is unharmed.”

On the same day, various Australian dailies carried fairly similar headlines, such as: “THE
SURRENDER OF JAPAN” (Examiner, Launceston); “JAPAN OFFERS COMPLETE
SURRENDER” (West Australian); and “JAPS OFFER TO SURRENDER” (Argus, Melbourne). The
Morning Bulletin, the Courier-Mail and the Sydney Morning Herald had similar headlines and
stories.

In 1949 Moore was offered the editorship of the Australian Sugar Journal, at double his Mackay
pay. He joined the monthly, produced from Brisbane, at the beginning of 1950 after recommending
Australian Newspaper History Group Newsletter, No 80, December 2014— 9



that Clarrie Manning, grandson of W.J. Manning, be appointed editor of the Daily Mercury. Moore
edited the Sugar Journal for 22 years and later described it as “the softest job in Christendom”.
He died on 20 April 1998.

Since 1978, Tony Moore (b. 1961), a grandson of Harry Moore, has been on the Mercury’s production
staff. Another grandson, Nicholas Moore (b. 1970), was a Mercury journalist, 1993-98, before
working on dailies in Darwin, Albury, Melbourne and Brisbane. He now runs his own online
newspaper for the north-eastern suburbs of Brisbane, northernlife.com.au/, and is married to
former Daily Mercury journalist Felicity Shea.

80.4.2 Fitz the unbeatable—by a whisker

Dungog Chronicle, 6 April 1937, p.5: “Without doubt, Fred. Fitzpatrick is the soul of Wingham,”
remarks the Dubbo Liberal. “In his eyes, nothing is better. Wingham leads, the world follows, is
his motto, and when Fitz. spikes his last slip of copy this side of the Styx and signs on in the haven
beyond the blue, where all good journalists go, the Manning River district will lose No. 1 in its
grade A champions. Whilst it has long been admitted that Wingham can grow anything in the
universe — it must, Fitz. swears so — friends and foes have still to find his limits. Last week, the
cables recorded some speedy shaving by a barber in Hungary — a clean and painless shave in 24-
secs. The bewhiskered fraternity sat up and gasped. Not so Fitz. He calmly recorded the ‘fact’. Then
quietly added that the chap was “nearly as fast” as Freddy Mitchell, of Wingham, a tonsorial artist
now past his prime. As he penned the par, there may have been a smile, or smiles, in anticipation
of the ‘bite’, or ‘bites’, in reply, but the proclamation stands. Fitz. had remained true to tradition!”

80.4.3 Sydney Gazette office in 1828

An ANHG subscriber happened upon the following 1828 description of the Sydney
Gazette office in Trove:

VALUABLE OFFER TO A TENANT OR PURCHASER IN THE MERCANTILE LINE.

THE PROPRIETOR of the spacious, elegant, and eligibly situated PREMISES, in Charlotte-place
and George street, Sydney, well known as the GAZETTE OFFICE, having determined on the
Erection of a New Bunding in George street for a Printing Office, upon a more compact and
convenient Scale, and which will be much better adapted to the purposes of an increasing
Business, begs leave to offer his Premises to LET to a respectable Tenant, or respectable Tenants,
as they can be easily divided into two or three distinct Dwellings and Warehouses, for the Term of
not less than three, and not exceeding five Years.

Any Gentleman, however, that may be settling in the Colony, and who may be desirous of
embarking in the Mercantile Line, may become a Purchaser on such Terms as will, upon
Examination, be pronounced advantageous. The Property is freehold, the Building is so
constructed as to last forages—and the Situation, without exception, may be considered the first
in Town for Business. To a Merchant, with a Family, from the frontage to Charlotte-place, it
possesses every advantage as a genteel private Residence; and from its also fronting and lining
George-street, it commands a pre-eminent Stand for Public Business. From the general and
intimate Knowledge the Public have of these Premises, further Comment would be superfluous)
but the Proprietor wishes it to be explicitly understood, that he would not be disposed to let, much
less to sell so increasingly valuable a Property, were he not desirous of removing his Office to a
more convenient Edifice.

As the Building intended for the New Gazette Office will not be completed before the end of the
present Year, Possession of the Premises, now advertised to be Let or Sold, could not be given prior
to January next.

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 80, December 2014— 10



[Hand] Further Particulars may be known, on Application to BODENHAM, Estate and Land
Agent, George-street.

* (Classified Advertising. (1828, April 30). The Sydney Gazette and New South Wales
Advertiser (NSW: 1803-1842), p. 3. Retrieved 17 October 2014, from http://nla.gov.au/nla.news-
article2190321

80.4.4 Samuel Cook: printer, reporter, editor, manager

Samuel Cook (1830-1910) earned a four-line entry in the “Biographical Notes” in Gavin Souter’s
Company of Heralds (p.605)—plus other mentions. The ANHG came across the extensive Sydney
Morning Herald obituary for Cook (Monday, 4 July 1910, p.9), who was general manager of the
Herald and the Sydney Mail, 1887-1907. Edited extracts appear below:

Samuel Cook, who for nearly twenty years was manager of the Sydney Morning Herald and the
Sydney Mail, died at his home at Marrickville on [2 July]. He was 80 years of age; but, with the
exception of an illness which overtook him during a visit to England towards the end of 1906, he
had enjoyed perfect health until the last few months of his life. It was not till six months ago that
the weight of his years began to tell and his health failed him. His great delight had always been
in gardening—he had made a special study of native trees—and until a few weeks before his death
he was still able to spend part of the day in the large garden around his home, “Frankfort”, at
Marrickville. Cook, who was twice married, leaves a family of five sons and four daughters [one of
whom, Alan Bourne Cook is a member of the staff of the Herald].

In the Herald of 19 June 1854, in a list of passengers arrived from England by ship the day before
is the name of Samuel Cook. He was a young compositor, who had come out from London under a
three years’ engagement as compositor to John Fairfax, proprietor of the Sydney Morning Herald.
Fifty years later—when some 250 of his colleagues, compositors, machinists, reporters, leader
writers, sub-editors, and editors, with one of the junior members of the firm, and the senior
member, by whose side Cook had entered the firm, and side by side with whom he had grown up
in a strong and enduring friendship, gathered together to meet him on the anniversary of his entry
to the office as compositor—it was a leader in the office they congratulated. In the interval he had
risen through every grade—reporter, chief of the gallery staff, chief of the reporting staff, associate
editor, and night editor of the Herald, and editor of the Sydney Mail and Echo, to be manager of
the Sydney Morning Herald.

Samuel Cook was born at Leicester, England, in March 1830, and was apprenticed at 14 to
W. H. Burton, a general printer in the town. As soon as his apprenticeship was over, he came up
to London, and was given a place in the office of Clowes, the Government Printer. A little later he
entered the office of the London Morning Herald. He had only been there a few months when he
accepted an engagement to join the Sydney Morning Herald as a compositor.

At the time when Cook joined the Sydney Morning Herald, Kemp, one of the original proprietors,
had lately retired, and John Fairfax had been left as the sole proprietor. His son, Charles Fairfax,
was shortly after taken into the firm as a partner. The present senior member of the firm, Sir
James Fairfax, was then an apprentice boy working at case or at one of the old-fashioned printing
machines then in use; and when in 1856 he also was made a partner the firm of “John Fairfax and
Sons” was first brought into existence. So that Cook actually saw the birth of the firm which for
over 54 years he served.

It was as a compositor that Cook came out. But it happened that, as a boy in Leicester, he
had learned Pitman’s system of shorthand. He had learned it, as he said, 50 years later, “as a
matter of pastime and of intellectual pleasure.” But as it turned out it gave him the chance of his
life. At the time when he arrived in Australia one member of the Herald staff, [Charles] De Boos,
had already practised shorthand; but it appears that with this one exception Cook was the first
man in Australia to write the system of shorthand which is now almost invariably used by
journalists. He had not been many days in the composing room before John Fairfax discovered his

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 80, December 2014— 11


http://nla.gov.au/nla.news-article2190321
http://nla.gov.au/nla.news-article2190321

accomplishment. Within a week or two of his arrival he began to be taken from the frame every
now and then to do reporting work, and very soon was placed permanently on to the reporting staff.

He was sent almost at once into the gallery of Parliament. It was before the days of the
present Constitution of the State. “The gallery” then meant the gallery of the old Legislative
Council, in which only two-thirds of the members were elected by the people—the other third being
nominated. “I had a large share in reporting the proceedings of the first Parliament under the new
Constitution of 1856,” he said many years afterwards, “and I count it an honour to have taken part
in reporting the speeches of the gifted men who at that time made the halls of legislature ring with
their eloquence.” Cook so outlived the generation that played its part on the political stage during
the years he served in the gallery that there are none in political life today with whom he was
associated at any time of his long career as a Parliamentary reporter.

He knew William Charles Wentworth as a power in the land, and saw Henry Parkes, as a
young man, win his way into the House and rise to a commanding position there. There were giants
in those days. Of Sir Edward Deas-Thomson, Sir Stuart Donaldson, Sir Charles Cowper, of Sir
James Martin and William Bede Dalley, of John Hubert Plunkett and Sir Terence Aubrey Murray,
of John Bayley, Darvall and William Forster, William Arnold, Daniel Henry Deniehy, Sir William
Montague Manning and Robert Campbell, Cook often spoke. Those were the days of set speeches,
when members sought by apt quotation, often from the poets, to give point and polish to their
carefully-prepared utterances. Both the men and the manners of those Parliaments have passed
away.

Cook was at that time looked on as the fastest shorthand writer in Australia; and his shorthand
was so beautifully clear that some time, when he had been taking an important speech in
Parliament, and the report was wanted immediately, his notes would actually be divided up and
given to the other reporters to transcribe. Cook very soon rose to be leader of the gallery staff of
the Herald.

There were only seven or eight men on the Herald staff when Cook joined it. Sylvester
was chief of the staff. Charles St. Julian was chief law reporter (his reports are still referred to in
the courts. He had a great part in preparing the Municipal Act of 1868, and he afterwards became
Chief Justice of Fiji under King Cacobau). Amongst Cook’s other colleagues were Charles De Boos
(author of the “Conjewoi” papers); Stephen Hayes (who afterwards reported in the Senate of the
United States); W. H. Cooper, who later on went to the Bar, and became member for East
Macquarie; Roderick Flanagan (author of a work on Constitutional Government in New South
Wales); Charles Robinson, who became chief Parliamentary reporter for the Herald and afterwards
accepted an appointment as chief of the Hansard staff, which he still holds; Charles Lyne, J.C.
Haddon, George Eld. Raynor, who became a champion rifle shot and many other able men. One of
the best known contributors in his time was Richard Roe (“Peter Possum”).

When Sylvester retired from the leadership of the reporting staff Cook took his place. He became
associate editor of the Herald with Rev. John West; night editor of the Herald, and later editor of
the Echo—an evening paper, published by John Fairfax and Sons until 1893, when, shortly after
the price of the Herald was reduced to a penny, the Echo was discontinued to allow of attention
being entirely concentrated on the Herald.

In [September] 1888 Cook was appointed general manager of the Sydney Morning Herald
and Sydney Mail, and that position he held until his retirement in 1907. Very shortly after he
became manager the Federal number was published—an issue of which he was always particularly
proud. “I remember with pride,” he said afterwards, “our achievement of May 6, 1888, when we
printed 273,000 sixteen-page Heralds and distributed them all on the same day.” First and last,
the history of his stewardship was never better summed up than in his own words just before he
left the office on a last holiday to the old world. “All my relations with the firm of John Fairfax and
Sons for more than half a century,” he said, “have been agreeable. All my relations with the literary
staff have been without discord. All my relations with the mechanical department have been

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 80, December 2014— 12



generally satisfactory to both. I have tried to administer my office with courtesy as well as firmness;
and it is pleasing to me to know that my administration has been successful.”

And, indeed, for all his public activities [the obituary mentions many], it was with the service of
the Fairfax firm and the task of helping to build that journal that Cook was heart and soul bound
up. He saw the Herald hand-set, and he saw it machine-set. He saw it turned out by the little
clattering presses of 50 years ago, and by the monstrous, roaring engines of today. He watched the
reporters’ engagement book creep from a little diary that he could slip into a breast pocket to the
huge tomes that a man can carry with difficulty. And he would have asked no better epitaph than
this—that he lived an upright loyal journalist.

80.4.5 Time flies (8)

Rod Kirkpatrick continues his career reminiscences: When I joined the Central Western Daily,
Orange, as editor on 21 June 1982, it was a drab, lifeless paper. Journalists produced the paper
according to their news values, and they did the minimum. It was all surface stuff; no depth, no
background, no opinion, no humour. It was an assembly line, a sausage machine; no choice cuts
here. The paper lacked order: you were just as likely to find national or international news on Page
20 as on page 2 or 5 or 15, filling a hole here or another there. Filling was important, more
important than providing depth or insight. The paper lacked an editorial voice; it lacked the
insightful journalistic voice often provided by feature articles; and because very few letters to the
editor were published, it lacked, at the most basic level, a community voice.

I wanted to resuscitate
the paper, get its heart
pumping, get the
community involved.
In the course of my
historical research, I
had studied the files of

tatement of

- many country
] Tty = newspapers and I
Edltorlal pOIlcy e st knew that an editor

The CWD pledges that it wil sirive -~ opportunitis for groups ot individuals = had the chance to

1o outline their views in articles

nhhve this
. significantly longer than the average

; that it will seek to

m years ago a great New
England pressman, Ernest C.
Sommerlld wrote: ‘Country

can be accepted as the

Mlg:nvm'ce of the rural areas,

12 4 place in community esteem
wMP{' is unchallenged and
unchallengeable.

To continue to serve as the voice of
bustling regional community today is
more complex; to provide an outlet for
the views of so many groups and
individuals clamouring to be heard on
S0 many issues is no simple task.

Yet the CWD will attempt that task.
It will provide a forum for as many
viewpoints as possible on the issues

most relevant to this district.

letter to the editor, (See Open Space
below). v

We do not expect you to agree with
every editorial expression of opinion
that appears in this paper.

As the Morning Bulletin said in 1936
after serving Rockhampton for 75
years: ** ... no ncwsraper can function
as an organ of popular opinion and be
popular, It must oppose too many
projects dear to the heart of someonc,
refuse too many personal favours.”

The CWD refuses to support blindly
every project which anean on the
surface, Ilkely 10 benelit Orange and
district materially. Thorough review of
such projects will be needed before

wider vision, this larger role, as |
to come to terms with

Tt will strive m be

Funer that in many ways a :
is “'the single most mmm

in a country town™.

1t will be well on
this if it succeeds
meaningful context, an
com| ive account |

produce a paper whose
columns were alive or a
paper whose columns
seemed to be barely
breathing. When I
arrived in Orange, I

support or opposition is expressed. community in the long term.
l ill do thi when P Wi
S T R SR O i S told  the  general
explore varying shades of opinion on  judge proposals for major projects for 4 du uzl‘ which the
important issues, and through providing  town or district, manager, Clem
Martin, I  wanted
Pages 3 and 4 to be free

of advertisements each day so that I could establish a distinctive style to the early pages of the
Daily. The national news would be published in a series of double-column briefs down the left-hand
side of Page 3 each day. (A “World briefs” column was introduced later in the paper, too, so that
people knew where to look for such news.) The rest of Page 3 would be local news.

Page 4 became the opinion page, the letters page, the community page, the page for creative
contributors. This was where I wanted to say to the readers: we want to hear from you; this is your
outlet to express a view; this is your creative outlet; the community will be richer for your input. I
wrote an editorial generally only twice a week, and I called it “Our Say” and included my byline:
“By Rod Kirkpatrick, Editor”. I began inserting filler items on Page 4, inviting letters to the editor,
which I called “Your Say”—a label which, although common in the 21st century, I had not seen in

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 80, December 2014— 13



the early 1980s. From the people who requested my time as editor, I soon had weekly columns
contributed by a Health Department officer, the Orange tourism office, a librarian, an historian
and the Ministers’ Fraternal (a different minister each week). The deadline for Page 4 articles,
poems and letters was midday two days before publication.

I published a statement of editorial policy In the Saturday paper at the end of my second week at
the Daily. I pledged that the newspaper would strive to “disclose”; it would try to ensure that
whatever was done in the public name with the public purse was made known. I promised we
would strive to be a voice for the bustling regional community of Orange. The Daily would provide
a forum for as many viewpoints as possible on the issues most relevant to the district.

It will do this through its letters column, through assigning reporters to explore
varying shades of opinion on important issues and through providing opportunities for
groups or individuals to outline their views in articles significantly longer than the
average letter to the editor.

I said the Daily would refuse to support blindly every project which appeared, on the surface, to
benefit Orange and district materially. “Thorough review of such projects will be needed before
support or opposition is expressed.’

Before things fell into place for Page 4, in particular, I published a statement of my editorial policy
My policy had three major prongs: access, accountability and credibility.

1. Access: I intended to open up the pages of the Daily to community contributions. I wanted
to provide access to the paper for small groups and individuals, to demystify the media, to
overcome the feeling that you have to be big to win media space. I wanted to produce pages
of interest to the wider community, not just pages and pages of inverted-pyramid style
news stories. I did this, in particular, through the approach I took to Page 4, mentioned
earlier. It was largely from “People Out There” rather than “Journalists In Here”. One
issue in February 1984 carried a full page of letters to the editor.

2. Accountability: I intended, in line with wider community trends, to establish an ethic of
accountability to readers. How? By explaining coverage that came under heavy criticism
so that readers better understood the constraints of journalism and the professional
principles we were seeking to apply. For example, I wrote articles that explained our
coverage of the 1983 Federal election and our coverage of a court case in which a local police
sergeant was charged with sex crimes involving local women. In addition, I made myself
available to talk to community groups about the newspaper and its role. One September
morning in 1982, a dozen TAFE students preparing for apprenticeships in carpentry visited
my office to question me about newspapers and news; how we gathered news; why we
published what we did; the decisions and judgments leading up to the final newspaper.
Their communications teacher had seen the changes at the Daily and wanted to demystify
the media for her students.

3. Credibility: I intended to correct our published mistakes and significant distortions. My
aim was to achieve a situation where readers found our news coverage credible and
understood the principles by which we operated.

Of course, shifting the Daily from a paper that had been publishing virtually no feature articles
and few letters to the editor—and one that certainly lacked a designated page for such material—
to one that suddenly had six ad-free Page 4s a week to fill was a challenging task. The recurring
initial need was to remind and convince the readers, especially those with views to express or a
creative bent, that Page 4 was “open for business”. We really did want to hear from them.

Orange and district includes lots of small towns, such as Molong, Millthorpe, Cudal, Borenore,
Lucknow and Stuart Town. Three weeks after I became the editor, I announced that the Daily
wanted to introduce an occasional series, entitled “My Town”. I invited readers to contribute
articles of up to 800 words on their town and its people. Soon the articles came tumbling in and a
couple of the writers became regular contributors, even paid columnists (such as Berna Hansen
and Joan Brown). One article that stays in the memory was contributed by the senior citizens’

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 80, December 2014— 14



group at Molong, with coordinator Karen Brown, piecing together their memories of their town. I
sent the Daily photographer to Molong to take photographs of buildings in the town and we ran 14
photographs with the article. Leila Amos wrote a fascinating article about her home town,
Millthorpe, where both her maternal and paternal grandparents had settled after sailing from
Britain. Bruce Auld wrote about Borenore and its unofficial “mayor”, the local storekeeper.

One day I had a hole on Page 4 and I wrote a filler that said:

This little hole has bobbed up at the foot of the page, and so I thought I would use it
to invite writers of articles and writers of verse and writers of letters to contribute
ideas and thoughts and humour and provocation to the Central Western Daily so that
little holes like this don’t need to be filled by ramblings from entrenched writers who
have plenty of opportunity to have their say.

It was as a result of such invitations that soon there were people queuing up to have their
contributions aired on Page 4. Joan Brown became an established columnist on Fridays, with a
lightly humorous take on everyday activities. And Berna Hansen, an out-of-towner with what
seemed likes scores of children, became a Saturday columnist with a great propensity to provoke
laughter. Poets came out of the woodwork, and some were very good, such as Ron Basford, of Forest
Reefs, and Amy Harrison, when on target. Another, who called himself ‘Edley, had a wonderful
style that evoked C.J. Dennis. Neville Smith wrote wonderfully humorous poems, and the
cartoonist, “Thor”, would illustrate them. A local school-teacher became our restaurant reviewer
under the byline, “Phantom Diner”. I did not even tell my wife who he was, and now I cannot recall
his name, but his column was avidly read.

How did people respond to the different style of newspaper? And how soon did they notice the
changes? Within three weeks of the statement of editorial policy being published, people were
starting to comment favourably on the changes. They did this face to face, by phone or through
reporters. One reader phoned on 31 July 1982 to say how much he liked “the new paper”. Town
Clerk Bill Marshall asked our civic reporter Kathie Ryan to tell me he liked what I was doing with
the paper. The medical superintendent of Orange Base Hospital, Dr Jann Hunt, rang on 11 August
to say my editorial on the ambulance service was “terrific’ and that I had placed things in just the
right perspective. She liked the new approach to things at the CWD and it had been the subject of
wide approval by those attending the ABC concert the previous night. The principal of Canobolas
High School, Fred Dobbin, who was also the chair of the Council of Mitchell College of Advanced
Education, Bathurst, rang on 24 August 1982 to say: “I do greatly appreciate what you are trying
to do down there at the CWD. You are trying to make it a much more meaningful paper and I hope
you succeed.”

Keith Mazoudier, the owner of the Bowen Terrace apartments, told me he had been receiving the
Daily for twelve years and was enjoying it now for the first time. Marie Hammond, an ALP member
who worked at ML.C, said that for the first time in 15 years she was looking forward to reading the
Daily. An advertising salesman for the local TV channel, CBN-8, said: “You’ve taken the paper by
the scruff of the neck and given it a good shake.” Two of the poetic contributors, Joyce Bell and
Amy Harrison, were moved to verse by the changes in the paper. Harrison said, in part: “You have
made us feel you know we’re here/ and to speak out as we ought, / Not let our views and feelings
rot / in smouldering wasted thought.”

Even though I was the editor, I sometimes undertook reporting assignments. Some were one-offs,
such as interviewing the new director of nursing at Wontama Homes, or covering the opening of
the Clover Hill residential estate, Bob Hawke’s only visit to Orange as the very new Labor leader
during the 1983 Federal election campaign or the opening of the machinery demonstration centre
at Orange Agricultural College. In 1985-86, however, I became involved in a major issue—the plans
by the Federal Government to acquire compulsorily 70,000 hectares of farmland in the Bathurst-
Orange region for an infantry and artillery base. Initially, the region had been one of three much
larger sites under consideration for the base, but the Government decided to order an

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 80, December 2014— 15



environmental impact statement on a 70,000-hectare site in the Bathurst-Orange region. I
welcomed the announcement editorially, naively believing the decision would help resolve many of
the issues being tossed around by opponents and supporters of the base.

The turning point for me came one Sunday when I
joined a public bus tour of the farms affected by the
Army base proposal. A six-part series of feature
articles resulted. By the end of 1985 I was writing,
‘The more we find out about the Army base issue,
the less we know about why it has proceeded as far
as 1t has.” The Central Tablelands No Base
Association, with the help of the Australian
Democrats, won a Senate inquiry into the army
training facilities project. Suddenly, there was an
abundance of documentation of why it was crazy to
choose Bathurst-Orange as the site. I wrote about
25,000 words in several major series of features
about the Army base and editorialised strongly
against Bathurst-Orange being the site for it. My
editorial on 8 February 1986 raised nine major
questions about the plan. The Government
abandoned the project in April 1986. My series of
articles led Canberra Times editor Jack Waterford
to nominate me for the Australian Journalist of the
Year Award.

OFFICIAL: ARMY
REJECTS SITE

80.4.6 Adelong and Bowral: Some ‘unknown’ NSW country newspapers

Rod Kirkpatrick writes: I have stumbled on two NSW country newspapers that appear to be
unknown to the State Library of NSW. They are the Adelong Miner (estab. 1884) and the
Intelligence, Bowral (1884). I have been unable to locate these titles on the State Library catalogue,
and also in a list of “dead” newspapers that I obtained from the State Library in the late 1990s.

Last month I was sorting through my NSW country press files and began reviewing the “Adelong”
details. I still did not have a precise starting date for the Adelong Argus “in late July 1884”. So I
turned to Trove and gradually worked out that the paper started on Tuesday, 29 July 1884. Spencer
Groves, proprietor of the Tumut Times (in an adjoining town), introduced it to try to cut the legs
from under a Mr McMasters who was about to launch the Adelong Miner. The Miner still began
publication, on 9 August 1884. I have not yet discovered when it ceased publication, but it was still
being published in October 1885 (Cootamundra Herald, 30 July 1884, pp.2 and 4; Bowral Free
Press, 2 August 1884, p.2; Goulburn Evening Penny Post, 7 August 1884, p.4).

In doing the above searches, I stumbled on news that William and Daniel L. Beer, the proprietors
of the Bowral Free Press, had started another paper, Intelligence, also in Bowral, in October 1884.
It was published each Wednesday. [The Beers had owned the Free Press since 29 February 1884,
having bought it from the founder, William Webb & Co.] They had originally planned to launch the
Intelligence in July 1884 [Bowral Free Press, 26 July 1884], but Daniel Beer had suffered a “serious
attack” in a long-continuing illness. [Leah Day mentioned the Intelligence in some notes she sent
me from Bowral 15 years ago, but I had not come across any mention of it in my own research or
any extract until now.]

When the first issue of the Intelligence did appear on 8 October 1884, the Campbelltown Herald
remarked: “Every man knows his own business, but we fancy if they put the extra matter in
Saturday’s Free Press it would be better for all parties. However, the proprietors are plucky and
persevering men, and we wish them every success.” The Beers published the “greetings” of 10
exchanges which had received a copy of the Intelligence (Bowral Free Press, 18 October 1884, p.2).

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 80, December 2014— 16



Daniel Beer died in November 1891, aged 28, and older brother, William, died at Mount Gibraltar,
Bowral, in May 1920, aged 65. The Bowral Free Press was renamed the Wollondilly Press from 31
March 1906. The final issue appeared at the close of June 1914. It was replaced by the Southern
Mail.

80.4.7 Queanbeyan Red Cross

Country newspapers are valuable tools in many types of research. During this centenary of the
beginning of World War 1, Sandra Young, of Queanbeyan, writes: Over the past few years I have
spent a great deal of time researching regional Red Cross groups, especially Queanbeyan and Yass
in World War I. So some of my researched documents are about the first 95 years of Queanbeyan
Red Cross, where I found their initial meeting, some people involved, etc., a Red Cross poem, a
cartoon about Queanbeyan Red Cross, photos of many Red Cross members, etc., and I tried to trace
the president, secretary, treasurer, etc., from 1914 until 2009, the 95th anniversary of both
Australian and Queanbeyan Red Cross, an article about a 1920 Red Cross banquet for the regional
WW1 veterans, each veteran received an
inscribed commemorative medal, an article
tracing Queanbeyan Red Cross war years (WW1
and WW2), and I included letters of appreciation
that were sent to Queanbeyan Red Cross also.

Another document I produced was about WW1
Yass Red Cross, most of which is online on the
Monaro Pioneers’ website. I produced searchable
pdf documents for each of the above, as well as
copies of regional Boer War Letters and WW1
regional veteran Letters from the Front and a
document about the 7th Australian War Loan
(at the end of WW1) and its commemorative flag,
etc.

80.4.8 Media Hall of Fame widens
horizons

The Melbourne Press Club has announced plans
to expand the Victorian Media Hall of Fame into

a national honour roll. The new Australian
Media Hall of Fame will be formed as soon as
possible with the support of industry leaders in
other states and territories. The decision was
announced at the third and final foundation
dinner of the Victorian Hall of Fame in
Melbourne on Friday 10 October, when another 31
journalists were inducted.

THE MELBOURNE ARGUS JUG IS PART OF A
PERMANENT DISPLAY AT MOORABOOL ANTIQUE
GALLERIES, GEELONG. (IT IS NOT FOR SALE.) THE
The Melbourne Press Club is seeking a suitable TITLE, MELBOURNE ARGUS, WAS USED ONLY FROM
national sponsor to support the expanded project. 2 JUNE 1846 TO 12 SEPTEMBER 1848, ALTHOUGH
Club President Michael Rowland said the national TS LIKELY THE JUG WAS MADE MANY YEARS
move was a logical next step after the enthusiastic | ATER.—PICTURE BY PETER GILL.
response to the creation of the Victorian Hall over
the past three years. He said many of the 81 foundation inductees — while they had been born in
Victoria or made their mark in the state — had equally strong links to other parts of Australia and
all would sit comfortably in the Australian Media Hall of Fame. They include proprietors Sir Keith
and Rupert Murdoch, editors Creighton Burns and Rohan Rivett, cartoonists Bruce Petty and Will
Dyson, television greats Laurie Oakes and Jana Wendt and broadcasters Neil Mitchell and Ron
Casey.

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 80, December 2014— 17



The Hall of Fame also already embraces some of Australia’s greatest war correspondents including
Alan Moorehead, Chester Wilmot, Denis Warner and Phillip Schuler.

See ANHG 80.5.1, Smith and Baker, below.

80.4.9 Muswellbrook’s first newspaper

Muswellbrook Chronicle, 27 June 1933: Mr Robert Nicol, one of Muswellbrook’s oldest residents,
has supplied us with some interesting information concerning Muswellbrook’s first newspaper,
which he says was styled the Monitor. Mr Nicol, now his 77th year, states the Chronicle was never
printed in a building in Sydney-street known as Conroy’s Hotel, as stated in a recent issue of this
paper. It was in 1868%*, he tells us, that a Mr William Logan came from Kiama to Muswellbrook
and established the first newspaper, the Monitor, which was published in a red shed situated
between Conroy’s Hotel and the present Family Hotel.

The proprietor’s two employees were Phillip Hyndes and Steve Dorney, who took over the business
early in 1869. Mr Nicol also served under Mr. Logan until the latter sold out, and then continued
with the new proprietors until 18 April 1S70. Early in 1869 the plant was shifted to premises in
Bridge-street, now occupied by Mr. P. J. Woodbry. A man named Edwards carried on a saddlery
business in one of the front rooms, and the Monitor was published in another part of the building.
Mr. Nicol says he cannot recollect who succeeded Hyndes and Dorney as proprietors of the Monitor
or when that paper ceased publication.

[*The Muscle Brook Monitor was published 7 May 1869 to March 1871.—Maitland Mercury, 6 May
1869 and 23 March 1871.]

80.4.10 Cairns: Sunday Australian and when it finished

Rod Kirkpatrick writes: Alan Hudson, editor of the Cairns Post, 1974-1991, wrote to me on 1
December 2014 about the Sunday Australian, Cairns. He said in his email: “I am making a rather
lethargic attempt to write my own biography, and I have recalled the first time that I had an article
published was in the late 1950s when I was working as a salesman for the Cairns branch of the
NQ wholesale merchant, Cummins & Campbell, and contributed a sports column under the byline
of “Sideliner” in the Sunday Australian, which was edited and published in Cairns by George and
Spencer Groom. My dealings were always with Spencer Groom in the Abbott Street premises of
the paper and, after a fairly short time as a contributor, he offered me a job, which I accepted, to
work on Saturday, collating all the sports results for the next day’s paper. However, he telephoned
me early in the following week to say that their paper would no longer be published as they felt it
could not compete with the Brisbane papers, the Sunday Mail and Sunday Sun, which, from the
following Sunday, would become available in Cairns early in the morning instead of the early
afternoon availability previously.”

Hudson asked me to check on the closing date of the Sunday Australian, because I had stated in
an article about George Groom that the paper had closed on 4 April 1952. If it had closed when I
said it had, Hudson wrote, it must have resumed publication later. I checked the handwritten notes
that I made when I visited James Cook University Library, Townsville, in 1980. My notes said:
“The issue of 4 April 1952 carried a notice: Sunday Australian, closed today. Published for 12 years.
High costs ‘killed’ it.” Thirty-four years on, I looked at Trove: The Townsville Daily Bulletin of 7
April 1952 reported the closure of the Sunday Australian, as did the Northern Miner of 8 April. T
checked the catalogue of the State Library of Queensland and it provided confirmation of what
Hudson was saying: The holdings resumed on 4 August 1957 and publication ceased, finally, on 8
December 1957.

80.4.11 ‘Reprehensible journalism’ condemned—and imitated

Gloucester Advocate, 24 April 1912, p.4: “The Dungog Chronicle is nothing if it is not funny. Ever
since the establishment of the Advocate, it has ruthlessly pirated our matter without acknowledge-
ment of any kind. Before now it has taken whole articles, running into two or three columns,
without any mention of the source whence they were taken. And not only has it made free and
unacknowledged use of our paragraphs, but it has frequently hashed them up for reproduction

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 80, December 2014— 18



under the heading of ‘Gloucester, from our correspondent’, in the most unblushing way. In reprisal,
we admit, we have adopted its own system of ‘reprehensible journalism’— and until now, without
protest. We shall continue, too, to do so as long as it continues the reprehensible practice which he
charges against us. The Dungog Chronicle as long as we have known it, has never been a model of
journalistic civility — but it should be remembered that those who live in glass houses should never
throw stones, for fear that in retaliation it should have brickbats hurled back at them.”

.’- &
e P
& xF
oW .0\.0“ é\ oY “P
A >

3 Sﬁf—;a 5—RECENTLY PUBLISHED

t
o

80.5.1 Books

Bryans, Dennis, A Survey of Australian Typefounders’ Specimens, Golden Point Press,
Melbourne, 2014. $50 plus postage. Illustrated in colour and black and white; 96pp; 185 x
240 mm. Available from publisher: PO Box 2168, Blackburn South, Vic., 3130.

This book shows previously unrecognised specimens of typographic designs preserved by the State
Archives of South Australia. Specimens first mentioned in the New South Wales press more than 150
years ago. The skills and workmanship exhibited by Australia’s pioneer typefounders in these specimens
present a vital source of information for future print historians, and offer insights into our printing past
for the general reader. Background information and additional specimens from other collections is
included to give context to the newly discovered items.

Types for bookwork and job printing were also cast by the local typefounders, often mimicking the designs to
English and American foundries. However, a unique feature of Australian-made fonts was type suitable for
recording the brands required by the governments of the colonies of New South Wales, Queensland and South
Australia by which horses, cattle and sheep could be identified. These original and often curious designs are
notable for their raw utility.

Griffen-Foley, Bridget, A Companion to the Australian Media, Australian Scholarly
Publishing, Melbourne, 2014, 543pp. $79.95. [Australian Scholarly Publishing, PO Box
299, Kew, Vic., 3101.] See. ANHG 79.4.2.

Lewis, Steve, Stand and Deliver: Celebrating 50 Years of the National Press, Club, Black Inc.,
hardback, 320pp., illustrations, $29.95 plus $15 postage from the National Press Club,
Canberra. This book highlights many of the most notable speeches and occasions at the
National Press Club.

Rule, Andrew, Kerry Stokes: The Boy from Nowhere, A Great Australian Journey, Harper Collins,
520pp., hardback, illustrations, $34.50. Traces Kerry Stokes’ career from absolute poverty
to becoming one of Australia’s most successful businessmen. It includes details of his
ownership in the past of the Canberra Times and now of the West Australian. Various
encounters with Fairfax and News Limited along the way are also recounted.

Smith, Michael, and Baker, Mark (eds.) Media Legends: Journalists who helped shape
Australia, Wilkinson Publishing/Melbourne Press Club, Melbourne, 2014. $44.95. Includes

chapters on each of the 81 journalists inducted into the Hall of Fame over three years,
2012-14.

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 80, December 2014— 19



Review by Victor Isaacs:

Media Legends offers biographies of the 81 media personalities who have been inducted into the Melbourne
Press Club’s Hall of Fame. In so doing, it provides a brief introduction to the newspaper history of Melbourne
and also, to some extent, of Australia. Newspaper people who are commemorated include proprietors, editors,
journalists, war correspondents and photographers. Early entries are all of newspaper people. Later entries
also include people of achievement in other news media. They are presented in chronological order of their
greatest achievements. Later entries include many people who are still active in the news media. Personalities
honoured range from John Pascoe Fawkner (Melbourne Advertiser 1839) and James Harrison (Geelong
Advertiser 1840) to Caroline Wilson (current Age football writer) and Robert Thomson (News Corp CEO). Each
entry is brief — usually four pages of writing and pictures - and written in a lively style. There are two family
sets over two generations: Caroline Isaacson (Leader and Age) and Peter Isaacson (suburban newspapers and
the Sunday Observer), and Sir Keith Murdoch (Herald and Weekly Times) and Rupert Murdoch (News Corp).
This collection of people of achievement in the media includes not only those whose careers were mainly in
Melbourne, but others of Melbourne birth, but whose main achievements were elsewhere, for example Jules
Archibald (Bulletin) and “Chinese” Morrison (Times) or nationwide, for example Duncan Hooper (Australian
Associated Press). Media Legends provides a very worthwhile contribution to Australian media history.

80.5.2 Recent articles
Age, “True legends of the media game honoured by their fellows”, Age, 11 October 2014, pp.28-29.

Coulthart, Ross, “No place for truth”, Walkley Magazine, Issue 81, October-November 2014,
pp.41-42. How much will we be allowed to know about what is really happening in the
Middle East? Even less than we knew about Gallipoli, says the author of this article.
[Coulthart’s new book, Charles Bean—If People Really Knew, is now available.]

Hall, Keith, “A perfect machine”, Old Machinery Magazine, October-November 2014, pp.25-28.
About linotypes and the Print Shop at the Dardanup Heritage Park, south of Perth.

Harris, Rob, “Why a desperate region jumped ship”, Weekly Times, 3 December 2014, third page
of Victorian election results wraparound. Discusses the influence of Ross McPherson and
the McPherson Media Group — as well as many other reasons — for the very unexpected
victory by an independent candidate in the hitherto strongly National Party seat of
Shepparton.

Henningham, John, ‘Journalism schools need practical focus’, Weekend Australian, 18-19
October 2014, p.18. The basics of the craft are often not taught in university journalism
courses Australia’s first journalism professor argues. See also Ricketson below.

Kirkpatrick, Rod, “Print mirror of change”, GXpress, November 2014, p.36. The Willson dynasty
and newspapers in Whyalla and the changes in printing arrangements.

Money, Lawrence, “True legends of the media game honoured by their fellows”, Age, Saturday
11 October 2014, pages 28-29. Thirty-one distinguished Melbourne media people were
added to the Hall of Fame at the Melbourne Press Club on 10 October 2014.

Murdoch, Lachlan, “We must resist censorship of every kind”, Australian, 24 October p.14.
Transcript of Lachlan Murdoch’s Sir Keith Murdoch Oration delivered on 23 October.

Ricketson, Matthew, “Media students gain critical skills at uni”, Australian, 24 October 2014,
p-14. In democracies, newspapers as well as governments should be made accountable.
See also Henningham above.

ANHG SUBSCRIPTIONS

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com/

Hard copy: For ten issues (two years)—$70 for individuals; and $90 for institutions. Postal address
details are provided at head of newsletter. Pay by cheque, or by internet transfer: BSB: 484 799. Alc
no. 160 080 705. A/c name: R. Kirkpatrick (ANHG). Contact Rod first.

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 80, December 2014— 20


mailto:rkhistory3@bigpond.com/

