
 

Angelos Frangopoulos, Bridget Griffen-Foley and Harold Mitchell at the launch of the Media Archives Project database 
and the Australian Media History Database at Foxtel headquarters, Sydney, on 28 March 2012 (see 67.4.2).   

 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 67                                                                                   May 2012 
 

 

Publication details 
 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, 38 Gingham Street, Glenella, Qld, 4740.  
Ph. +61-7-4942 7005.  Email: rkhistory3@bigpond.com 

Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra. 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php 
Deadline for the next Newsletter:  15 July 2012. 

Subscription details appear at end of Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

 

 

1 – CURRENT DEVELOPMENTS: NATIONAL & METROPOLITAN    

67.1.1 FINKELSTEIN PRINT MEDIA INQUIRY 

The release of the report of the Federal Government’s Independent Media Review—generally 

known as the Finkelstein print media inquiry—was greeted by newspapers in a manner that was 

at least a little reminiscent of the less than balanced way they greeted the newspaper-regulatory 

options Media Minister Moss Cass put forward in 1975. One of those proposals in 1975 was for an 

Australian Press Council. The Press Council was instituted in 1976. The Weekend Australian 

reported (3-4 March 2011, pp.1, 8): “Print and online news will come under direct federal 

government oversight for the first time under proposals issued yesterday to create a statutory 

regulator with the power to prosecute media companies in the courts. The historic change to 

mailto:rkhistory3@bigpond.com


Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 67, May 2012    —     2 

 

media law would break with tradition by using government funds to replace an industry council 

that acts on complaints, in a move fiercely opposed by companies as a threat to the freedom of the 

press.” Two pars and the proposals of the Finkelstein inquiry are reported as though Federal 

Cabinet has already indicated its support for such actions. The Finkelstein inquiry is not even 

mentioned in those first two pars. 

The main Finkelstein inquiry recommendations are: 

1. Existing media regulatory mechanisms are not sufficient to achieve the degree of 

accountability desirable in a democracy. 
2. A new body, the News Media Council (NMC), be established to set journalistic standards 

and handle complaints.  
3. The NMC to cover print, online, radio and television. 
4. The NMC should have secure funding from government and its decision made binding. 
5. The NMC should seek to resolve a complaint by conciliation within two or three days. 
6. The NMC should have power to require a news media outlet to publish an apology, 

correction or retraction or afford a person a right to reply. This is in line with the ideals 

contained in existing ethical codes but in practice often difficult to obtain. 
7. The NMC be made up of 20 part-time members, 50 per cent female. Half should be 

members of media and half sourced from the public. However, media members cannot be 

managers or shareholders in a media company. Media nominations to come from media 

companies and the MEAA. 
8. No case was found for government support of national and metropolitan news 

media. 

9. Productivity Commission to conduct an inquiry into the health of the news 

industry and make recommendations on whether there is a need for government 

support to sustain that role. 

10. Assess potential of “limited” government support for regional media given 

contraction in regional news markets over recent years. 

11. Should be careful monitoring of the adequacy of news services in regional areas. 

There is some evidence that regional radio and television stations and 

newspapers have cut back substantially on their news gathering, leaving some 

communities poorly served for local news. 

12. Consider establishing university-based Centre for International Journalism. 

13. Claims trust in media is at a low but would be improved by industry being seen 

to live up to regulatory standards. 

The 474-page report was issued on 2 March and the first newspaper reports appeared the next 

day. The Weekend Australian attacked the report in an editorial (p.23). An extensive range of 

comments was presented in the Media section on 5 March. 

Columnist Janet Albrechtsen comments adversely on the Finkelstein proposals in ´’Never waste 

a crisis’ and other inexorable laws of political nature”, Australian, 7 March 2012, p.12, and 

editor-at-large Paul Kelly accuses the Finkelstein report of invoking the public interest to serve 

Labor’s end in “Naive hubris pervades media inquiry” on the same page. Katharine Murphy, the 

Age’s national affairs correspondent, questions the wisdom of the proposed News Media Council 

in “Feeding frenzy of news”, Age, 5 March 2012. 

Wendy Bacon, former Fairfax investigative reporter and now a journalism academic, wrote in 

New Matilda, 6 March: “Last Friday the Independent Media Inquiry headed by ex-judge Ray 

Finkelstein released its report on the Australian media. If you have been following the media 

discussion since then, you couldn’t be blamed for thinking that Finkelstein wants to create a 

state super cop which will seize control of the media, impose new standards on journalists, 

dragging every blogger and tweeter into its net. Some media have accused the inquiry report of 

being “leftist”, academic and beyond the comprehension of ordinary people. New Matilda thinks 

part of the media’s job is to explain to the public what’s in reports they don’t have time to read so 

they can decide what they think. Here’s our go at doing that. 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 67, May 2012    —     3 

 

“The report begins by setting out some core principles. A free press is crucial and no regulation 

should be allowed to threaten its independence or censor it. The media and journalists have 

rights which they exercise on behalf of the public to whom they should be accountable. The report 

also accepts that media exercise power and can do harm. When harm is done, citizens need 

remedies. These are the core principles on which the report is based.” Bacon then proceeds to give 

a considered explanation of what the inquiry report says, with a little commentary here and 

there.  

Graeme Orr, in Inside Story (inside.org.au), 6 March, commented adversely on the AFR’s 

headline of “Labor plan to control the media”. Orr says the Finkelstein reports’ central 

recommendation is for a single, publicly funded agency, the News Media Council, to handle 

complaints about the news media, whatever the type of media. The council would screen and 

conciliate complaints and, if necessary, hold a hearing, usually with either party present or 

represented. It could then order the publication of a clarification or right of reply. But the council 

would have no power to levy a fine or award damages. Indeed, anyone seeking the council’s 

assistance would have to forsake the right to litigate against the media outlet, say, for 

defamation. In other words, an independent inquiry has recommended the creation of an 

independent agency to conciliate mild remedies to enhance media accountability, with the 

independent courts having backstop powers to enforce (or overturn) any remedy. For a 

newspaper that is normally Australia’s most accurate and analytical to spin this into the 

headline, ‘Labor plan to control the media’, is telling in itself.”  

On 10-11 March, the Weekend Australian published an article, “Media’s great divides”, by 

associate editor Cameron Stewart about an alleged “rift” between journalists and media 

academics. This created a hue and cry on the JEAnet (for members of the Journalism Education 

Association of Australia). It is a long time since there have been so many posts on one topic on 

the JEAnet in the course of only three days.  For example, there were 29 posts on Monday, 12 

March, when a response was being drafted to the Stewart article. The response was submitted to 

the Australian but was not published in hard copy. [The Australian published in its Higher 

Education section, 18 April 2012, pp.29, 30, 32, 33, various articles putting tertiary journalism 

studies under what some would says was a selective microscope.] 

Tom Morton, director of the Australian Centre for Independent Journalism, University of 

Technology, Sydney, wrote a reasoned critique of the Finkelstein report, “The onus is on media to 

adopt ‘decent standards’ “, Australian, 13 March 2012, p.14 (below a Nikki Savva column 

written in the way she thought the Government would like; it was, of course, satire). 

Rodney Tiffen, emeritus professor of government and international relations at Sydney 

University, wrote an article, “Finkelstein gets a bad press”, Age, 14 March 2012, which 

concluded: “The controversial aspect of the Finkelstein proposal is that these inherent 

weaknesses of the Press Council [e.g. funding depends on the very newspapers that may be 

diverging from Press Council standards] mean there is a need for government involvement. This 

produces a reflex response among many that either censorship or corruption must follow. It 

should be remembered that all Australian TV and radio stations are publicly licensed but are 

obviously vigorous and independent, while the public broadcaster, the ABC, consistently ranks as 

the most trusted media organisation in the country. The sharpest conflict comes because, under 

the new proposal, publishers would not be able to opt out as they choose, but instead would have 

to publish the council’s findings. Also, the idea is that they would publish them in a regular 

agreed place in the paper so that adverse findings would not be buried. So two centuries of 

Western thought comes down to this—the right of editors to withhold from their readers the 

knowledge of an unwelcome adjudication on one of their stories by their peers and public 

according to standards they all profess to hold. The proposal is an attempt to make the media 

more accountable to their readers and those covered in the news. It does not increase the power 

of government to censor or restrict the media in any way. It seeks to conciliate and resolve 

disputes about news coverage in ways that further the free flow and exchange of information 

rather than restricting it.” [Tiffen assisted with the media inquiry.] 

The Weekend Australian (17-18 March 2012, p.16) published three articles about the Finkelstein 

report: John Henningham, “State must not be a watchdog”; Tony Abbott, “News media council 

could muzzle debate”; and Nick Leys (“Diary” columnist for the Media section of the Oz), ‘Don’t 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 67, May 2012    —     4 

 

look at ABC for a complaints model”. Each article was opposing some aspect/s of the Finkelstein 

report. If you were expecting balance on the page, you would have been disappointed. 

See also: Nic Christensen, “Finkelstein set precedent for social media contempt path”, 

Australian, Media section, 26 March 2012, p.25. This focuses on Mark Pearson’s new book, 

Blogging & Tweeting without Getting Sued. 

See 67.1.2 and 67.2.1 below. 

67.1.2 PRESS COUNCIL DOUBLES ITS BUDGET 

The Australian Press Council will double its yearly budget and introduce a rule requiring 

members to give four years’ notice if they wish to quit. Changes to the council and the 

strengthening of its authority address concerns raised by the Finkelstein inquiry into the media, 

including the main criticism, that it is a toothless tiger. The Australian (5 April 2012) 

understands total funding will jump to $1.6 million in 2012-13 and will rise to $1.8m the year 

after. The four-year notice period to resign from the APC will remove any notion that members 

can simply punish it for an adjudication they do not agree with by walking away. The decision, 

which was to be ratified at midday on 5 April, led one member, Seven West Media, to walk away 

before the introduction of the notice period. The Kerry Stokes-owned company, publisher of the 

West Australian, is known to have been unhappy with a number of rulings that have gone 

against it. It is understood The West Australian’s editor in chief, Bob Cronin, had a personality 

clash with APC chairman Julian Disney. Mark Day described Seven West Media’s decision to 

quit the Press Council as “a disservice to the rest of the publishing industry”. Seven West will set 

up its own regulator body. 

The commitment from members – including News Limited, Fairfax Media and the media union, 

the Media, Entertainment and Arts Alliance – “would greatly strengthen the council’s resources 

and effectiveness,” Disney said. “This agreement to increase core funding, beginning in July, and 

the tighter restrictions on withdrawal, will strengthen resources and address key concerns about 

the council’s stability,” he said. He would not comment on whether the changes would influence a 

government decision on media regulation, except to say “the council had started down this path 

before the Finkelstein inquiry was announced. The council had resolved to strengthen itself some 

time ago and the publishers had agreed to raise the funding – this has just driven them along. “It 

will substantially improve our performance and show our model can be an appropriate method of 

regulation.” News Limited group editorial director Campbell Reid said he and other members 

“are confident it will be an effective national self-regulatory body with or without WAN as a 

member”. “News is committed to a beefed-up, better funded press council to ensure we have a 

strong self-regulatory body well equipped to manage and enforce standards of conduct for the 

industry.” The moves increase core funding, but projects can still be funded in other ways – 

including by government – but only if a 75 per cent majority of members agrees. This was 

believed to have been a point of disagreement with WAN. 

67.1.3 NEW MEDIA CENTRE IN BRISBANE 

Queensland’s biggest media centre with more than 1000 journalists, photographers, designers 

and multimedia experts has been officially opened after a $56 million renovation (Courier-Mail, 8 

March 2012). Named in honour of long-serving journalist and newspaper executive Keith 

McDonald, the open-plan, streamlined media hub was proof of the company’s commitment to the 

future of Queensland, according to News Limited chief executive Kim Williams. It houses the 

Courier-Mail, Sunday Mail, the Australian’s Brisbane bureau, Sky News, mX, Brisbane News 

and many of the Quest Community Newspaper mastheads in a seamless news environment. 

“This is without question the best, not just the best in Australia but the best anywhere,” 

Williams said. “It represents the best of the best of what media companies should do.” Echoing 

the words used to describe the original opening of the building in Bowen Hills in 1963, Williams 

said the renovation meant News Queensland was “built for the future”. 

News Queensland managing director Jason Scott said Keith McDonald House was a “sensational 

building”. The refurbishment opens up the almost 10,000 sqm of floor space within the red brick 

building at the corner of Mayne Road and Campbell Street, Bowen Hills, and includes a sweeping 

open-plan newsroom, editing suite with a green screen, training and function rooms and a gym. 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 67, May 2012    —     5 

 

McDonald’s daughter Dr Janet McDonald told the crowd of her memories of growing up with the 

Courier-Mail.  

67.1.4 GILLARD VERSUS RUDD  

Kevin Rudd resigned as Australia’s Foreign Minister on 22 February and unsuccessfully 

challenged Prime Minister Julia Gillard for the leadership of the Government. The leadership 

ballot was held on 27 February. Gillard won 71-31. Here are some Page 1 headlines from the 

Australian during the leadership contest and the immediately aftermath. 

 20 February:  Tackle Rudd now, Gillard urged. 

 21 February:  Labor rifts widen as PM ducks the leadership chaos 

 22 February:  MPs consider a Crean break amid leadership war 

 23 February:  Gillard v. Rudd, Part II 

 24 February:  ALP burns its own house down 

 25-26 February:  Rudd ALP’s best hope: Newspoll 

 27 February:  Fears Gillard victory will not quell Labor warfare 

 28 February:  First the fight, now the fightback 

 29 February:  Mutiny kills PM’s Bob Carr plan 

 1 March:   Carr at odds with PM on ministry bid 

 2 March:   Gillard admits talks to lure Carr 

 3 March:   Carr helps PM out of Cabinet jam 

Amanda Dunn wrote about issues of journalistic ethics (especially keeping the names of sources 

confidential where such agreements have been reached) in relation to the leadership contest in 

“Stoush that plays politics with journalists’ standards”, Sunday Age, 26 February 2012. 

67.1.5 BATTLE OF THE NATIONAL TITLES 

The Australian and the Australian Financial Review are in a constant battle for staff, as Neil 

McMahon highlights in Mediaweek, 5 March 2012, p.11. McMahon says some of the recent moves 

have been Michael Stutchbury to the AFR as editor-in-chief and Brett Clegg to the AFR as CEO. 

Stutchbury emphasises that the AFR is determined to affirm “its role as a national newspaper 

with a broad voice that stretched beyond the intricacies of business and the markets”. He says 

the AFR and the Australian are competing more or less on the same turf.  

67.1.6 FAIRFAX AND CIRCULATION 

News Ltd’s Australian, Media section, 26 March 2012, p.28, reports: Fairfax Media is stepping up 

its retreat from traditional print circulation. Fairfax is using a new Audit Bureau of Circulations 

measurement system to try to offset what could become a problematic message for advertisers as 

it tries to cut costs and quit low-yielding sales and high-cost regional distribution of its 

metropolitan mastheads. Fairfax is fast-tracking the use of ABC data to buttress an aggressive 

digital strategy. The move came after ABC members voted to allow publishers to add, for the first 

time, unduplicated sales for digital to traditional print sales to provide a total masthead 

circulation. 

In a separate report (p.26), the Media section (26/3) said: Fairfax Media has started a monthly 

media audience report for its print and digital editions, measuring unique audience, time on site 

per person a month, average monthly streams, mobile site average monthly views, app 

downloads and tablet downloads, total masthead sales (print and digital) and net readership. 

Fairfax also issues a quarterly report. 

67.1.7 PRINTING TALKS END 

Talks between Fairfax Media and News Ltd on sharing printing and distribution facilities in 

Sydney and Melbourne to save as much as $70 million a year have ended. It is reported that 

Fairfax was insisting any deal needed to be done by a joint venture, which “News was never 

willing to entertain because of the different industrial agreements at the companies”. Fairfax 

plans to push ahead with its own cost-cutting drive at its printing sites as it ramps up its 

“Fairfax of the Future” restructuring plan to save $170 million in the next three years 

(Australian, Media section, 12 March 2012, p.28). 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 67, May 2012    —     6 

 

67.1.8 FAIRFAX HOMOGENISES 

As from Friday 23 March, the financial news section of the Canberra Times was revamped under 

the title “Business Day”. In practice, what this means, is that it uses some of the same articles as 

appear in the “Business Day” sections of the Sydney Morning Herald and the Age. This is another 

step in the Fairfax homogenisation of the Canberra Times which has been implemented in the 

past few months. Many articles about national news are now identical to those in the Sydney 

Morning Herald and Age. This is curious, writes Victor Isaacs, considering that Canberra is in 

the SMH circulation area. Recently the Canberra Times website was revamped and it is now a 

close clone of the SMH and Age websites. 

As from 25 March both of the principal Fairfax Sundays, the Sun-Herald (Sydney) and the 

Sunday Age (Melbourne) were re-designed. The main change appears to be much greater use of 

colourful graphics. In the Sun-Herald sport has been moved from the main section to a separate 

pull-out section, while “Extra” and “Money” have gone the other way into the main section. 

67.1.9 NEWSPAPER DISTRIBUTION 

Victor Isaacs writes (29 February): News Ltd has discontinued discussions with newsagents’ 

associations about new models for newspaper distribution. This is probably while the company 

re-assesses its position. Both News and Fairfax are currently critically examining distribution 

into marginal areas; for example, the Melbourne Herald Sun is no longer supplied to Queensland 

newsagents on a “sale or return” basis, but only against firm orders. Fairfax is re-assessing 

marginal delivery areas, including whether home delivery is viable. 

The distribution-only newsagent system which applies in WA and SA may be the model of the 

future elsewhere in Australia.  Around 2009 Titan Distribution Holdings started taking 

newspaper deliveries from newsagents throughout western and south-western Melbourne.  Titan 

specialises in newspaper and magazine delivery, leaving newsagents in this area as retail shops 

only. In early 2012 Titan was delivering 15,000 newspapers on weekdays and 20,000 at 

weekends.  Titan commits to newspaper delivery by 6.30am on weekdays and 7.30am on 

weekends. 

67.1.10 RECENT CHRONOLOGY 

 67.1.10.1 DEATHS 

Brice, Chris: D. 28 March 2012, aged 62; worked as jo0urnalist for Adelaide Advertiser for more 

than 41 years at the newspaper, starting at age 16 as a cadet journalist in 1966 and retiring in 

2007; his roles included senior police rounds reporter and later book review editor, letters page 

editor and obituary page writer and editor; in retirement, he continued his weekly column, “The 

Way We Were”, which appeared each Monday; died after a heart attack in hospital (Advertiser, 

29 March 2012). 

Veness, Peter: D. 16 January 2012 in Canberra, aged 27; studied journalism at Charles Sturt 

University, Bathurst; worked for Western Advocate, Bathurst; then joined Australian Association 

Press on his 22nd birthday; quickly established himself as a tenacious and eager reporter; died 

after three years of battling a rare form of brain cancer (Walkley Magazine, Issue 70, February-

March 2012, p.37. 

Worth, Norman: See 67.3.6. 

67.1.11 DAILY TELEGRAPH’S NEW MASTHEAD 

Almost a year after taking over the editorial reins at the Daily Telegraph, Paul Whittaker is 

putting his stamp on the Sydney tabloid with a comprehensive overhaul, including a redesigned 

masthead and a new slogan: “We’re for Sydney.” The update, unveiled on 12 March, is designed 

to refresh and modernise the paper and make it consistent in style with its digital editions. 

Changes include the first tweak to the 133-year-old masthead since 1995, when it reverted to 

being the Daily Telegraph after five years as the Daily Telegraph-Mirror, new headline fonts and 

a different colour palette, with more strong red and less pale blue. “The change to the masthead 

is significant but subtle in the paper but more obvious online and on the other digital platforms,” 

Whittaker said. “The new masthead has a more contemporary feel than the old and translates 

better to web and tablet.”  



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 67, May 2012    —     7 

 

The “We’re for Sydney” campaign will be rolled out in stages in print and in outdoor advertising 

and on TV. “Since I got in here we’ve looked at our positioning as a newspaper and the space 

we’re going to own is that we’re championing Sydney, we’re celebrating Sydney, we’re 

campaigning for outcomes for the people of Sydney,” Whittaker said (Australian, Media section, 

12 March 2012, p.28). 

67.1.12 PEOPLE 

Brett Clegg, CEO of the Australian Financial Review Group, was “Person of the Week”, 

Mediaweek, 19 March 2012, p.7. 

Michelle D’Almeida, formerly digital director of the Daily Telegraph, is the new managing 

director of News Limited’s Western Australian operations, including the Sunday Times and 

digital site PerthNow (Mediaweek, 2 April 2012, p.8). 

Matthew Denholm, the Australian’s Tasmania correspondent, is interviewed by Neil McMahon, 

Mediaweek, 9 April 2012, p.9. Denholm won five awards, including the Excellence in Print award, 

at the Tasmania Media Ball. 

John Hamilton has won the 2011 Melbourne Press Club Lifetime Achievement for a 50-year 

career at the West Australian, the Age and the Herald & Weekly Times Ltd. 

Amelia Harris, of the Herald Sun, a journalist for only three years, was named Young 

Journalist of the Year at the Quill Awards, as well as winning the RACV Transport award (with 

Stephen Drill) and the Best Use of the Digital or Online Medium award (with Anne Wright). 

“Amelia’s portfolio of stories on police and safety issues was impressive for its quality, impact and 

style,” the judges said (Mediaweek, 23 April 2012, p.10). 

Andrew Holman, editor of the Hobart Mercury and former editor of the Cairns Post, is 

interviewed by Neil McMahon, Mediaweek, 27 February 2012, p.11.   

Heather Killen, a former Australian finance journalist and a daughter of Sir James Killen, has 

lost out in a conflict-of-interest court case in the UK in relation to equestrian television. Killen, 

53, made “her millions” through digital television in the United States in the 1990s (Age, 5 March 

2012, p.6). 

Garry Linnell has been promoted to become Fairfax Media’s group editorial director of its Metro 

Media division, reporting to Metro Media chief executive Jack Matthews. The move cements 

Linnell’s influential position within the company less than one year after he returned to Fairfax 

(Australian, Media section, 30 April 2012).  

Jason Scott, managing director of News Queensland (News Ltd in Queensland), is interviewed 

by Neil McMahon, Mediaweek, 19 March 2012, p.10. 

Melissa Stevens, deputy managing editor of the Daily Telegraph, has been appointed editor of 

the Manly Daily. She is a former editor of the daily commuter giveaway, mX (Mediaweek online, 

29 March 2012). 

67.1.13 LET EDITORS BE EDITORS 

Nick Leys writes (in “The Diary”, Australian, Media section, 12 March 2012, p.27): “Let editors 

be editors. That creed, which has been knocking around News Ltd management circles for a 

while, seems to be gaining currency. The idea is that too much is getting in the way of a modern 

editor’s job—marketing, circulation, advertising—and everyone would be better served by a bit of 

clearing the decks to allow editorial executives to get on with getting out their paper.” The ANHG 

has been highlighting the different qualities newspapers have been seeking in editors since 

September 2001: for example, see ANHG 14.13, 18.18, 19.35, 21.30, 24.40, 41.50, and 45.1.7. The 

items, generally spoke volumes about the non-editorial qualities being sought in editors. Editors 

speak a different jargon now, talking of “the product” (not the newspaper and “the market” (not 

the readers or the audience). 

67.1.14 WHAT THE PAPERS DID AT EASTER 

From Mediaweek online, 5 April 2012: The Sydney Morning Herald again combined its Good 

Friday and Easter Saturday editions which meant the Friday papers carried the usual Saturday 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 67, May 2012    —     8 

 

sections Good Weekend, Drive, Traveller and My Career. The sections were on sale again on 

Saturday complete with updated News, News Review, Weekend Business and Weekend Sport. 

The Age published its EG section on Thursday, 5 April, a day early, while the Daily Telegraph 

published League Central on the Thursday, a day early. The AFR stuck to its holiday publishing 

schedule and on the Thursday released a bumper Easter weekend edition which was on sale until 

the next edition of the paper, Tuesday, 10 April. The paper came with the Life & Leisure, Smart 

Money and Review lift-outs…plus a special Pierpont Easter column on corporate resurrections! 

The Australian was not published on Good Friday and it brought forward publication of the April 

edition of Wish to the Thursday.  

67.1.15 TABLOID MEDIA DEFENDED 

A senior Supreme Court judge has defended the role of talkback radio and tabloid media and 

urged judges not to disregard their views on crime and sentencing, reports Geesche Jacobsen 

in the Sydney Morning Herald (5 April 2012). In a speech the previous week, the Chief Judge at 

Common Law, Justice Peter McClellan, said ignoring often emotional views on crime would 

create the perception of elitism and alienate large sections of the public. Tabloid media reflected 

the views of people affected by crime and had “‘democratic legitimacy”‘. He said, “We cannot 

ignore their contributions to the debate on criminal justice outcomes.”  

67.1.16 BOB BROWN DEPARTS 

Senator Bob Brown resigned as Greens leader on 13 April. Terry McCrann commented 

(Weekend Australian, 14 April 2012): Bob Brown has been an unremittingly destructive force in 

the political life of this nation. His career in public policy has left not a single redeeming 

consequence. That this has not been more universally recognised can be placed at the collective 

feet of the Canberra press gallery, the broadcast media in particular more widely, and the 

assorted current affairs programs led by the ABC’s Lateline. I think I could safely say without 

fear of contradiction that before his famous Parliament House courtyard meltdown last May, he 

had never been subjected – in any media context, across the entire span of the previous 20 years 

– to even just rigorous questioning, far less the aggressive style adopted for interrogations of, I 

dunno, Tony Abbott, say? 

67.1.17 IN THE RIGHT CORNER, WE HAVE … 

A feature of the two national dailies in March and April has been an all-in brawl between News 

Ltd and Fairfax. At the heart of the brawl were the allegations made in the Australian Financial 

Review about News and “Pay TV piracy”. The Australian has saved particular venom for the 

AFR’s editor-in-chief Michael Stutchbury, who is a former editor of the Australian. See, for 

example, “Bring in police on News: Conroy”, Age, 29 March 2012, pp.1, 8; and “An old scandal 

exhumed”, Weekend Australian, 31 March-1 April 2012, p.13, and “Editorial concerns deepen at 

the House of Fairfax”, editorial, p.15; “News to AFR: put up or shut up”, Australian, Media 

section, 2 April 2012, pp.28, 26; and “A newspaper beat-up? Talk to the experts”, Weekend 

Australian, 7-8 April 2012, p.15. 

67.1.18 ETHNIC NEWSPAPERS 

Editors of ethnic publications in Australia say their circulation and advertising are “holding up, 

if not growing”. Some are even increasing their publication frequency (reports Paul Cleary, 

Australian, media section, 30 April 2012, p.25). More than 100 foreign-language newspapers are 

published in Australia, according to the NSW Community Relations Commission, which produces 

a daily summary of the ethnic media called “MediaLink” for subscribers. Most are based in 

Sydney and the tally includes more than 20 Indian newspapers, most published weekly or 

monthly. Five of the 14 Chinese newspapers are published daily. The Vietnamese community has 

eight newspapers, including two dailies. Arabic speakers can read eight papers, the Greeks 

seven, and the Italians four, including two dailies. 

67.1.19 MURDOCH AND TWITTER  

Annabel Crabb writes (Sunday Age, 1 April 2012): Religion is a vexed topic these days. Not only 

do we no longer in Australia have a vaguely agreed common deity, to whose actual existence we 

might privately subscribe with varying degrees of conviction; now there are a bunch of gods, and 

you have to be careful about invoking them carelessly. 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 67, May 2012    —     9 

 

It’s with this in mind that I cast the widest possible ecclesiastical net when I offer devout joyous 

thanks, and a sizeable tithe, to whichever heavenly being it was who made Rupert Murdoch go 

on Twitter. Of all the published works for which Mr Murdoch is directly or indirectly responsible, 

his Twitter stream is the most weirdly, awkwardly, cringe-inducingly enjoyable, with the possible 

exception of Aliens vs. Predator: Requiem. It’s got everything: Drama, pathos, suspense, and the 

sort of high-spirited shenanigans that inevitably ensue when an 81-year-old man tangles with 

predictive text. 

(One tweet in January, reporting “universal anger with Optus”, caused deep confusion in the 

Australian telecommunications industry until the mogul revealed he had actually typed POTUS 

– the President Of The United States – only to have his iPad decide otherwise on his behalf.) 

Where Murdoch was once a remote and vaguely terrifying global powerbroker, @rupertmurdoch – 

or “Twupert”, as the twitterati have nicknamed his lovably cantankerous online persona – gives 

us access to his own breakfast table. It’s rather a brilliant cosmic irony, but @rupertmurdoch is 

about as close as we ordinary mortals will ever get to hacking the squillionaire’s voicemail. [For 

more, go to the original, online.] 

Peter Wilson, the Australian’s Europe correspondent, reports (Media section, 30 April 2012, p.28) 

on the “10 things we learnt” when Rupert and James Murdoch appeared again before the 

Leveson inquiry into British media standards during the previous week.  

67.1.20 MURDOCH AND THE REPORT 

News Corporation has accepted the main thrust of a blistering House of Commons report on its 

behaviour in the British phone hacking scandal while rejecting the most eye-catching attack on 

Rupert Murdoch. The media company said on 2 May there were “hard truths” in the report by the 

House select committee on the media but insisted the MPs were partisan and unjustified in 

declaring Rupert Murdoch “is not a fit person to exercise stewardship of a major international 

company”. That sentence was inserted in the report by six MPs from the Labour and Liberal 

Democrat parties over the objections of the committee’s five Conservative members, who said the 

Labour MPs had undermined the impact of the report by missing the opportunity for an all-party 

consensus. “Labour have shot themselves in the foot by taking a report that could have been 

quite damaging to their target and making it partisan and essentially worthless,” said Louise 

Mensch, a Conservative member of the committee. Conservative MP Damian Collins said the 

Tories could not endorse the statement—inserted by Labour MP Tom Watson—that Murdoch 

was not fit to lead a major firm. But Collins stressed there had been cross-party support for all of 

the report’s other criticisms of Rupert and James Murdoch and News Corporation. Those 

criticisms included declarations that News Corp had “corporately” misled the committee and 

deliberately covered up illegal news gathering and that Rupert Murdoch and his son James 

Murdoch had turned “blind eyes” to wrongdoing, with “wilful blindness”. The 11 MPs also agreed 

that James Murdoch’s competence as a senior executive was under serious question because of 

the “astonishing lack of curiosity” he showed when chief executive of the British subsidiary News 

International by not asking appropriate questions to uncover wrongdoing. The Conservatives 

joined the other MPs in accusing News Corporation of still withholding important evidence, 

calling on the firm to release a legal analysis of the phone hacking affair conducted for the 

company in 2007 by the law firm Burton Copeland but withheld on the grounds of client 

confidentiality. 

  

2 – CURRENT DEVELOPMENTS: ONLINE 

67.2.1 CONVERGENCE REVIEW REPORT 

Online giants would be spared tough new curbs on local media companies if the Federal 

Government adopted the advice of the Convergence Review report. Google and Facebook would 

fall outside the proposed regime while traditional TV networks would be subject to increased 

local content quotas and print companies would face an expanded statutory watchdog. The 

Convergence Review also mapped out an ownership regime that would remove existing bans on 

further concentration in favour of a “public interest test” overseen by a yet-to-be-established 

federal regulator. While the review dropped plans for a government scrutineer of all news and 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 67, May 2012    —     10 

 

current affairs—in what would have been a first for print and online content—it suggested a 

regime in which Canberra could issue directions to the industry’s complaints tribunal. 

Communications Minister Stephen Conroy set up the review to create a framework for a 

“converged media age” in which online content breaks down the barriers between print, radio and 

TV. Inquiry chairman Glen Boreham said the resulting plan was “better and more effective 

regulation” rather than more red tape. Under the framework, a new regulator would absorb the 

existing Australian Communications and Media Authority and would gain expanded authority 

over ownership as well as content. Empowered to adjust its own regulations as needed, the 

agency would apply a “public interest test” that would replace today’s fixed-ownership rules. The 

first stage of the reform would remove the ban on any one TV network reaching more than 75 per 

cent of the population and the barrier to any company owning all three of the main platforms - 

newspaper, radio station and TV - in the one city. 

See 67.1.1 and 67.1.2 above. 

67.2.2 NATIONAL LIBRARY TO EXPAND LEGAL-DEPOSIT REQUIREMENT 

The National Library will expand its archives to include selected blogs, online news stories and e-

journals under proposed reforms designed to save Australia’s digital heritage (Australian, 8 

March 2012). Proposed changes to the Copyright Act announced by Attorney-General Nicola 

Roxon require publishers to lodge copies of documents published on the web with the library – in 

much the same way publishers have for generations been required to provide copies of books and 

print-based publications. They are canvassed in a departmental consultation paper. Roxon said 

the law needed to be updated to ensure important material was safeguarded for the future. “The 

proliferation of electronic readers, smartphones and tablet computers means that publishers are 

increasingly making available and distributing works in an electronic-only format,” she said. 

“The government is seeking views on changes that would modernise the current legal deposit 

scheme by empowering the National Library to request certain electronic material be deposited.” 

The discussion paper notes that print-based works are “no longer the primary mechanism by 

which society communicates, records and uses information”. It says, “Electronic publications are 

as important to the nation’s published heritage, but the window of opportunity to collect and 

preserve them is typically much narrower than for printed publications.” But recognising the 

vast volume of electronic material available, the expanded scheme would only apply to certain 

online publications identified and requested by the library. Upon notification, publishers would 

be required to deposit material within one month, or face a small financial penalty. 

“A reason for restricting deposit requirements to an on-demand basis is that it would be 

impractical to place an obligation on all internet publishers,” the paper says. “In the context of 

the internet, most works made available online without restrictions may be considered 

‘published’ for the purposes of the Copyright Act. As such, an unrestricted deposit obligation 

would fall on nearly all internet users, resulting in the collection of an excessive amount of 

material that would raise significant compliance and administration issues.” 

The National Library would develop cost-effective “delivery mechanisms” for taking receipt of 

online material. Publishers would be required to unlock any technological protection measures on 

digital works, and bear the costs of depositing material with the library. Public access to digital 

documents would be subject to provisions of the Copyright Act, as is the case with print material. 

The library currently accepts e-publications provided in physical format through voluntary 

arrangements with publishers and creators, at a rate of around 700 per year. It also collects 

freely available online material with the permission of publishers, and makes this available in 

via its web archive, PANDORA, established in 1996. Written submissions were to be emailed to 

copyright@ag.gov.au by 14 April. 

67.2.3 HERALD SUN LAUNCHES PAYWALL 

Melbourne’s Herald Sun launched its paid content subscriptions on Monday, 12 March, but gave 

its most loyal print subscribers access to its relaunched website without charge. As one of the 

first mass circulation tabloids in the world to introduce paid online subscriptions, the News 

Limited title offers readers a two-month free trial of the redesigned layout. A $5 million 

advertising campaign accompanied the launch. ‘‘Some people don’t believe our content is worth 

mailto:copyright@ag.gov.au


Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 67, May 2012    —     11 

 

paying for. We happen to believe it is and someone has to make the first move,’’ Peter Blunden, 

managing director of Herald and Weekly Times, said. “We will live or die by the quality of our 

content,’’ he said. Herald Sun readers who subscribe to the paper for six days a week or more 

receive a one-year digital pass for free. The Herald Sun follows Fairfax’s Australian Financial 

Review and News Limited’s Australian, in putting some of its premium content behind a paywall 

(Australian, Media section, 9 March 2012, p.28; Mediaweek, 12 March 2012, p.14) 

 

3 – CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL 

67.3.1 MACKAY: NEW PAPER TAKES ON DAILY 

Rod Kirkpatrick writes (from Mackay): The Mackay Telegraph, a free publication, appeared 

first on 10 March 2012. General manager is Darren McVean, who until two months early had 

been the general manager of the city’s Daily Mercury. The editor is Melissa Grant, a former 

Mercury journalist. McVean said: “My goal is to build a media company that treats its staff like 

family and provides a media platform befitting this great city. Our plan is to grow through 

providing exceptional service to our readers and advertisers.” Grant said the Telegraph was not 

about “bringing Mackay down”. “What we will write about is the great people doing great things 

in this great city.” The Telegraph would also need to scrutinise the challenges and campaign for 

better outcomes for its community. 

In the promotional issue on 3 March, the Telegraph said it would appear twice a week, 

Wednesdays and Saturdays. However, no Wednesday issue had appeared by 21 April and no 

public apology had been made for that fact. The issue of Saturday, 24 March, clearly stated that 

that was the third issue of the Telegraph. From 7 April, the deliveries (well, some of them) were 

flat-wrapped. Water seeped into many of the flat-wrapped papers on 14 April. There was no 

delivery in my area on 21 April and the 28 April issue also struck the water issue of a fortnight 

earlier. At the end of April, McVean announced that there would soon be a Central Queensland 

Telegraph for the Rockhampton district. [N.B. Biloela has had the Central Telegraph since 1932.] 

Changes have followed at the APN-owned Daily Mercury and Mackay and Sarina Midweek (a 

free). On 28 March, the 28-year-old Midweek appeared in new “clothes”—news masthead and 

different heading types. The paper is introducing letters to the editor and other “exciting” news 

sections such as Q&A, social photos and Question of the Week. The Midweek of 28 March also 

carried an interview with Charlie Payne, who was the first journalist responsible for it. Payne is 

now a sports writer on the Daily Mercury. On Saturday, 31 March, the Daily Mercury announced 

that readers would “better-tailored news coverage from Monday with the launch of a news and 

information service aimed at providing a regional perspective on state and national issues”. APN 

Australian Regional Media would launch APN Newsdesk, with reporting bureaus in Brisbane, 

Sydney and Canberra. Newsdesk reporters would provide stories, pictures and video for the 

group’s 12 regional daily newspapers, 58 non-daily titles and 30 websites. The Daily Mercury 

would also publish more content from other regional areas. 

67.3.2 ST ARNAUD: ELLA EBERY STILL THE EDITOR AT 96 

Rod Kirkpatrick writes: Just wanted to mention I had a letter in February from Ella Ebery, 

still the editor of the North Central News, St Arnaud, at 96. She says her only aim—as her body 

“deteriorates” and she seeks therapy from a sports masseur in Ballarat who normally “treats 

healthy young footballers”—is to keep working. 

67.3.3 SUNSHINE COAST: THREE TITLES CLOSE 

News Limited has closed three local newspapers and a weekly magazine on Queensland’s 

Sunshine Coast resulting in staff redundancies. The Noosa Journal and Weekender published for 

the last time in late March, along with local editions in Maroochydore and Caloundra. The titles 

were acquired by News Limited in 2006 and 2007 respectively. In a statement, News Limited’s 

managing director of newspapers and digital products Jerry Harris said: “It is with regret that 

we are closing these titles, but with continuing slow trading conditions on the Sunshine Coast the 

reality is that they are no longer commercially viable. We have begun consultations with affected 

staff and intend to redeploy as many as we can into News’ other operations in south-east 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 67, May 2012    —     12 

 

Queensland, but inevitably there will be a number of redundancies.” (Australian, 15 March 

2012.) 

67.3.4 CAMDEN: SHOW COVERAGE HIGHLY COMMENDED 

Ian Willis from Camden writes (31 March): The Camden press excelled itself in recent weeks 

with an incredible coverage of the 2012 Camden Show. The show always gets strong support from 

the local weekly newspapers – Camden-Narellan Advertiser, Macarthur Chronicle (Camden 

Edition) and the District Reporter – and this year was no different.  

The amount of page space devoted to the show is worthy of special examination. Between 

January and March over 6300 column centimetres were devoted to the show matters, peaking in 

the weekly editions before the show.  The Advertiser had an eight- page wrap-around, the 

Chronicle had a 12 page wrap-around while The District Reporter had a 24-page special edition, 

as well as its regular weekly edition. This was supplemented with extensive photo galleries on 

the newspaper websites and in their print editions after the show. In addition the Macarthur 

Chronicle offered to print a special front page for showgoers with their image at their show stall.  

The show committee supported this coverage with posters, pamphlets, programs, and television 

(first time 2011) and radio advertising. 

The Camden Show illustrates one of the key strengths of the local press, which in the case of 

Camden is becoming increasingly the local suburban press, its localness. The Camden 

community is in a period of transition located on Sydney’s rural-urban fringe and undergoing a 

crisis of identity. The role of the local press in the success of this annual festival cannot be 

understated. The annual show (23-24 March 2012) is the premier cultural festival for the 

community, runs over two days and in 2012 attracted over 38,000 people. The constant theme in 

all material related to the show was its role as ‘still a country show’. The event had all the trade 

mark features of the stereotypical country show from cakes to show bags to cattle and wood 

chopping. The relationship between the Camden press and the show juggernaut is mutually 

beneficial and illustrates the strength of Camden’s sense of place,  community identity and local 

parochialism.   

The 2012 press coverage of the show illustrates the dynamic vibrancy of the local newspaper. In 

these days when the metropolitan press are increasingly under pressure  the local press goes 

from strength to strength. Camden’s newspapers add to the resilience of the local community in 

the face of constant change on Sydney’s rural-urban fringe from urbanisation.   

67.3.5 ALAN CLARK RETIRES AFTER 54 YEARS IN NEWSPAPERS 

Alan Clark, a newspaper printer or journalist for 54 years, has gone on long service leave leading 

to retirement. Clark began as an apprentice compositor at the Warragul Guardian in Victoria’s 

Gippsland region in 1958. He worked at the South Coast Register for the past 37 years. He has 

combined deep interests in history and cricket with his newspaper work. The day before he left 

the Register, his 500th and final history column, “Historical Happenings”, was published in the 

paper (28 March 2012, p.12). The column, “Shoalhaven links for Pilgrim of the Press” focused on 

the newspaper career of Peter Jefferson Wallace. Clark’s column, published over the past 10 

years, will not be lost to the Register; it plans to re-publish each of the columns week by week. 

[Rod Kirkpatrick writes: Alan Clark was an enormous help to me when I was researching the 

Nowra press for Country Conscience.] 

67.3.6 HUNTER VALLEY: DEATH OF NORM WORTH 

Norm Worth, a former editor of such papers as the Maitland Mercury and the Singleton Argus, 

has died in Tasmania, aged 75. He started his career on the Northern Champion, Taree, and 

worked on the Manning River Times before being posted to the Hunter Valley in 1968 for “a year” 

(Maitland Mercury, 5 April 2012). 

67.3.7 APN SEES O’REILLY EXIT 

Darren Davidson (Weekend Australian, 21-22 April 2012, pp.25-26) reported: The board of APN 

News & Media will appoint an independent chairman for the first time in its listed history after 

Gavin O’Reilly’s resignation as chairman and a director. APN informed the ASX on 20 April that 

O’Reilly was leaving the business after shareholder tensions forced him to resign as chief 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 67, May 2012    —     13 

 

executive of Ireland-based Independent News & Media on 19 April, ending four decades of control 

of the Irish and South African newspaper company by the O’Reilly family. 

67.3.8 A ‘NO’ TO YASS CLAIM 

PANPA Bulletin, March 2012, p.18, carries an article about the Yass Tribune with the highly 

inaccurate claim that it is “the third oldest newspaper in Australia outside Sydney”.  Here are 

just a few of the non-Sydney newspapers that are older than the Yass Tribune, which started in 

1879 (although it likes to claim it started in 1857 because the Yass Courier, which it absorbed in 

1929 had started then):  Geelong Advertiser (1840), Launceston Examiner (1842), Maitland 

Mercury (1843), Bendigo Advertiser (1853), Melbourne Age (1854), Hobart Mercury (1854), 

Castlemaine Mail (1854), Illawarra Mercury (1855), Ovens and Murray Advertiser (1855), 

Armidale Express (1856), etc. And the West Australian likes to trace itself back to the Perth 

Gazette of 1833 although the title of the West Australian did not begin until 1879. 

67.3.9 PETER BARRETT RETIRES AFTER 46 YEARS 

The Armidale Express devoted a full page on 27 April to news editor Peter Barrett as he said 

farewell after 46 years.  

 

4 – NEWSPAPER HISTORY 

67.4.1 THE JOURNOS WHO PUNCHED KERRY PACKER 

Gary Scully wrote this (and supplied it to ANHG at least 10 years before his death last year, 

and so allowance needs to be made for the tenses used): 

Little known fact: There are several journalists, some still alive, who have been readily forgiven 

for punching one of the world’s richest media moguls, Kerry Packer. And indeed, he punched 

them back. They include some of the better-known practitioners of Australian journalism in the 

past half century – some may even be called legends of the craft. It is true to say that it would 

never have happened without the Bjelke Petersens. No, not Sir Joh and Lady Flo – they came 

later. In the mid-twentieth century Bjelke Petersen’s gymnasium was a going concern in 

Castlereagh Street, Sydney, not far from the offices of Frank (later Sir Frank) Packer’s Daily 

Telegraph. It supplied gym instructors to some of Sydney’s more expensive schools. 

Sir Joh tells me the business was owned by his uncles, who had migrated first to Tasmania 

before starting their business in Sydney. Led by the late David Halpin, then a Daily Telegraph 

reporter , some of the young journos of the town took to going to Bjelke Petersen’s one or two 

days a week to exercise and spar with one another. (You may remember David’s controversial 

“Love Boat” story alleging that a group of leading Labor figures had been led astray by a 

voluptuous lady aboard a hire boat in the Hawkesbury – he later went to Queensland). Some of 

the journo gym-goers, like David and myself (working then as an ABC Radio News reporter), had 

done a bit of amateur boxing, others were there for the fun and the exercise. They included the 

wonderful Pat Burgess, whose memorable coverage of Vietnam became crushingly poignant to 

those who saw the former strapping six-footer reduced to a thin, and obviously sick person by the 

tropical disease he’d contracted there, as he marched through Sydney with the veterans in their 

1987 Welcome Home March. Sadly, Pat died not long afterwards. There was Harry Potter, who 

later became quite a television personality. No, not THAT one. 

Another was Clem Lloyd, now Professor Clem Lloyd of the University of Wollongong, author, 

academic, historian, and to his contemporaries, and to the hundreds of the university students 

who attended his media courses, certainly one of those legends. One of the best equipped for the 

sparring was Len Hill, who retired in recent years from the Sydney offices of News Ltd., and is 

well remembered by most of the current staff. In the 50s, Len was a clever boxer, fast, elusive, 

pretty to watch . And there was Consolidated Press photographer Boris Cook, former amateur 

boxing champion of New South Wales. Boris later was to extend his skills to cine camera work 

and shot a memorable documentary on artist William Dobell at Wangi. Not too many years later, 

Boris was sent to Papua New Guinea as a cameraman by the Department of Territories where he 

met a sad and untimely death by accidental drowning  



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 67, May 2012    —     14 

 

It was Pat Burgess, who brought the young Kerry Packer to join our group at Bjelke Petersen’s. 

An agreeable, and somewhat shy young man, Kerry seemed then overshadowed by his elder 

brother Clyde. Time, of course, was to prove the difference. Boxing probably came naturally to 

Kerry – his old man, Sir Frank, had been a champion. He could handle himself pretty well, and 

since he was bigger than most of us, we treated him with a deal of care. He did most of his 

sparring with Pat, who was of a similar height, but he took the time to have a round or two with 

most of us. It is a matter of history that for a few weeks (he didn’t come to the gym for long) we 

danced around, and in between punching each other, some got to punch Kerry Packer, while he, 

in turn, got to punch some of us. As I say, he was a big fellow, and I am sure he hurt us a damned 

side more than we hurt him. I remember that once he came to the pub with us afterwards and 

drank lemonade or some other form of soft drink, while we downed our beers. It was a time long 

ago and a fairly small incident in what became the very crowded life of Kerry Packer. If he 

remembered it at all he’d probably remember it as warmly as the journos involved – or at least 

those of us who are still alive. [Clem Lloyd died 31 December 2002; Kerry Packer died 26 

December 2005; Gary Scully died 6 May 2011.] 

67.4.2 TWO MEDIA-HISTORY DATABASES LAUNCHED 

Media buyer and philanthropist Harold Mitchell launched two database initiatives on 

Wednesday 28 March at Foxtel headquarters, Sydney. They are the Media Archives Project 

database and the Australian Media History database. Angelos Frangopoolos, CEO of Sky News, 

was the host for the occasion, organised by the Centre for Media History, Macquarie University. 

Mitchell applauded the databases, designed to facilitate research into the history of Australian 

media and to help save important archival material and to encourage – and catalogue – 

pioneering research into the Australian media and its rich history. As Frangopolous, Mitchell, 

and centre director Bridget Griffen-Foley (see picture at head of newsletter) each said, the 

databases will help fill a significant role in preserving the history of different media in Australia 

that is often lost to posterity. Professor Griffen-Foley said several recently submitted PhD theses 

by associate members of the Centre had contributed toward the centre’s efforts to provide a locus 

for academic research into the history of the media in Australia. The launch was attended by a 

variety of academics, media professionals, and members of the centre. More details of the two 

databases appear below. 

The Media Archives Project database (provides information about Australian print and broadcast 

media archives scattered in companies, peak bodies, community groups, practitioners’ homes and 

even garages, with advice on how to access them: https://mediaarchivesproject.mq.edu.au 

MAP has been underway for three years. A pilot study focused on Sydney, before a full-scale 

project was launched to locate, and register, material about the media held by held by companies, 

peak bodies, community groups and individuals across Australia. The painstaking research has 

been undertaken by the broadcaster and historian, Dr Nathalie Apouchtine, under the auspices 

of the Centre for Media History, Macquarie University. The types of materials uncovered by MAP 

include minute books, correspondence, scrapbooks, newspaper indexes, cartoons, equipment and 

footage. 

Examples of the material MAP has uncovered, and which are now listed in the keyword-

searchable database being launched on 28 March, include: 

— Materials held by media companies and outlets including FOXTEL, Inparja Television, the 

Herald & Weekly Times, Leader Community Newspapers, the Canberra Times, Pacific 

Magazines, and the commercial television networks. 

— Material held by organisations such as the Audit Bureau of Circulations, the Public Relations 

Institute of Australia, the National Press Club, the Community Broadcasting Association of 

Australia, and the National Ethnic and Multicultural Broadcasters’ Council. 

— Materials held by individuals, such as Ron Barratt’s collection concerning the Perth Daily 

News; Butch Calderwood’s collection relating to his work as a television cameraman; Bruce 

Carty’s research into the history of some 600 AM radio stations; Wilma Dunbar’s collection 

concerning her work as secretary to the managing director of the Melbourne Argus, Sir Errol 

Knox; 12,000 comic books and paper stories held by Ray Edmondston OAM, the inaugural 

Deputy Director of the National Film and Sound Archive; and Peter Pidgeon’s collection of the 

cartoons of his father, William Edward Pidgeon (‘WEP’). 

https://mediaarchivesproject.mq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 67, May 2012    —     15 

 

Through its search for archives to list in the database, MAP has also discovered collections at 

risk of disposal by individuals and organisations no longer able to keep them for lack of space or 

other reasons. MAP has liaised with a number of established collecting institutions to help find 

secure homes for these collections, including:  

— A large advertising collection, built up over nearly three decades by the John Bevins 

advertising agency, which has gone to the State Library of NSW and the National Film and 

Sound Archive. 

— Material relating to nearly twenty years of work for Perth’s Daily News by journalist Kay 

Maisey has found a home in the State Library of Western Australia.  

— Some historic equipment held by camera operator Murray Scott Pollard has been added to the 

collection of the Australian Cinematogrpahers Society. 

m—m Artefacts from the work of Ann Davis in early children’s television have been relocated to 

the Powerhouse Museum and the Seaborn, Broughton & Walford  Foundation Archives and 

Performing Arts Collection.  

The Australian Media History database has recently moved from the University of Queensland to 

Macquarie University and has been substantially expanded. It provides information on current 

research projects, as well as links to relevant resources, courses, associations and events: 

http://www.amhd.info/ 

The Researcher Database component lists details of around 90 projects currently underway about 

the history of Australian newspapers, magazines, radio, television, film, advertising, music, 

games and book publishing, including: 

 biographies of Reg Grundy, David Syme, Sir Ernest Fisk and A. G. Stephens; 

 histories of the Australian Film Institute; regional cinemas; commercial television 

programming in Sydney; talkback radio; Australian electioneering; and print finance 

journalism; 

 a playable history of Australian digital games. 

 

Back copies of the ANHG Newsletters are accessible through the “Associations” link in the 

AMHD database. See link in ANHG masthead above.  

67.4.3 WILLIAM LANE AND SYDNEY 

Brisbane Courier, 23 January 1900, p.5 (By telegraph from our correspondent, Sydney, 22 

January): William Lane, of communistic notoriety, has apparently abandoned his friends in 

“Cosmo” (sic) colony, despite his recent assertions that after paying a visit to New Zealand he 

intended to return to South America. It is now announced that he has accepted the position of 

editor of the Worker of this colony (NSW). [N.B. Lane (1861-1917), the first editor of the Brisbane 

Worker, 1890, led the New Australia settlement party to Paraguay in mid 1893, but after 

divisions, he formed a new settlement, Cosmé, about 65km away, in mid-1894. He left it in 1899. 

Lane stayed only briefly with the Sydney Worker and returned to New Zealand and ended up as 

editor of Auckland’s New Zealand Herald.] 

67.4.4 FROM OUR GOLDFIELDS CORRESPONDENT 

John Hamilton writes: I was filled with nostalgia when I saw the front page pic (ANHG No 66) 

of the Kalgoorlie Miner. Just graded, I was posted to Kal to spend the year there in 1961. I had 

the very grand title of Goldfields Correspondent for the West Australian and shared a desk (and 

carbon blacks of stories) with the reporters’ room of the Miner. I learnt a very great deal about 

the craft under Mr Jack Hocking and his staff. And there were still hand set decks of headlines!  

There was a sub there who had once worked, I think, on the Sydney Mirror and he could rev 

things up and make even an accident in Hannan Street appear like a Great War offensive. This 

sort of thing:  

HORROR IN HANNAN STREET 

CAR VERSUS CAR  

POLICE CALLED 

ONE HURT 

http://www.amhd.info/


Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 67, May 2012    —     16 

 

Great paper, great times... Alas, gone with the days of hot metal. 

67.4.5 CANBERRA TIMES DIGITISATION 

From decimal currency to the Dismissal; from Menzies to the moon landing; from the Beatles in 

Australia and to the eras of nine Prime Ministers – these events and more are what the 

digitisation of 40 years of the Canberra Times between 1955 and 1995 promises (NLA Magazine, 

March 2012, p.32). With the permission of the Canberra Times, digitising all the issues produced 

during these 40 years will be the National Library’s special project to celebrate the centenary of 

Canberra in 2013. The project will enable free online access for audiences around the globe, to 

the cultural, scientific and political events of Australia’s more recent history. A financial 

contribution of $15,000 will support the digitisation of one complete year of the Canberra Times. 

Contributors will be acknowledge in a variety of ways, but the most enduring recognition will be 

a tribute in perpetuity, on every page and article view for the year of digitisation supported. 

Those wishing to contribute should telephone the NLA’s Development Office on 02 6262 1141 or 

email the office at development@nla.gov.au to discuss your individual contribution or perhaps the 

combined contribution of a group of friends or colleagues. 

67.4.6 MATILDA MOMENTS 

An extract from Robbie Swan’s article in the National Library of Australia Magazine (mentioned 

in 67.5.2): “Notwithstanding the vagaries of luck and horary philosophy, launching an 

independent political humour and satire magazine in Australia in the mid-1980s against the 

Packer and Murdoch magazine empires was considered to be risky business. To openly admit 

that you were using the magazine as a form of “bait” to hook and then drive a stake through the 

heart Australia’s draconian defamation laws bordered on madness. Although my magazine was 

sued repeatedly, it was this initial madness that made Matilda’s star burn so brightly, albeit 

briefly. Let me explain.  

“The initial idea surfaced in 1984, while I was editing Australia’s premier alternative magazine, 

Simply Living. I had noticed an increasing number of politicians suing publishers with impunity 

over the smallest things and I figured that there had to be a way to beat this insidious form of 

censorship. So, with the financial support of anyone who would listen to me and the legal backing 

of a couple of young defamation lawyers (Richard Refshauge and Chris Chenowyth among them), 

Matilda’s first office was set up in the rented home of a Canberra businessman and partner 

Roger Lilford—100 metres away from the Lodge and five minutes from Parliament House. Roger, 

who looked like Frank Zappa and talked like Donald Trump, was a natural at the publishing 

game and Matilda could never have happened without him.” 

67.4.7 EDMUND ROUSE AND THE ALL-DAY SUCKERS 

Christine Middap, editor of the Weekend Australian Magazine, writes (10-11 March 2012, p.4): 

“As a young journalist my first exposure to perverse workplace relations came one Christmas 

when Edmund Rouse, the then owner of the Tasmanian newspaper I worked for [the Launceston 

Examiner], marched through the newsroom armed with a gift for his staff. It was a lollipop—an 

all-day sucker—handed out by the great man himself because he thought we were all suckers. I 

can’t recall any journalists losing sleep when Rouse was later jailed for attempting to bribe a 

politician—his treatment of staff hardly engendered loyalty.” [Rod Kirkpatrick writes: I heard 

the basis of this anecdote some years ago from an executive of the Launceston Examiner. 

Middap’s reminiscence in the Weekend Australian Magazine is confirmation of it.] 

67.4.8 SINGLETON TIMES CHANGES HANDS 

Maitland Mercury, 20 August 1870, p.3: The Singleton Time—This Journal has changed hands, 

the plant and copyright having been purchased by Mr [Robert] Burgess, who lately conducted a 

newspaper at Bega, Twofold Bay. Mr R.I. Miller, the late proprietor of the [Singleton] Times, has 

been a resident of Singleton for about six years and a half, during which time he has gained here 

a large circle of friends by his straightforward manner and unostentatious demeanour, and a 

generous disposition to assist at all times the oppressed and afflicted. [Rod Kirkpatrick writes: 

The Singleton Times, launched on 19 October 1861, and published daily from 7 September 1863 

for three months, closed on 11 November 1871. Burgess, the final proprietor, took his plant 

mailto:development@nla.gov.au


Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 67, May 2012    —     17 

 

further up the Hunter Valley to the new railhead at Murrurundi where he started the 

Murrurundi Times on 9 December 1871.] 

67.4.9 DAWN FOR TROVE 

Now available online through Trove (trove.nla.gov.au) is the Dawn: A Journal for Australian 

Women, an early feminist journal published in Australia between 1888 and 1905. It was first 

published 15 May 1888 by Louisa Lawson.  This excellent development is due to the efforts of 

Donna Benjamin, who persuaded a number of scholars to contribute funds to the project, making 

it possible for the National Library to add the Dawn to their digitising program (Bridget Griffen-

Foley, email, 11 March 2012). 

67.4.10 TEN YEARS IN CANBERRA 

The Canberra Times reported on 3 September 1936 that it had completed 10 years of publication. 

The paper “had first appeared on September 3, 1936”. The proof reader missed the obvious typo. 

What followed was an interesting historical article about the Canberra Times (which started on 3 

September 1926 and became a daily on 20 February 1928) and early Canberra. The article was 

headed “Ten years in Canberra”. 

67.4.11 NEW SYDNEY NEWSPAPERS, 1834, 1844, 1855, 1860, 1864 AND 1941 

[Note the regular use of the Sydney Times title.] 

1834: Sydney Herald, Monday, 11 August 1834, p.3: A new paper, under the title of the Sydney 

Times, is advertised to appear on Friday next. Edited by Nathaniel Lipscomb Kentish, Esq., it is 

said, assisted by the well-known literary talents of Thomas Horton James, Esq. [The paper was 

published from 15 August 1834 until 21 March 1835, ands again from 20 August 1836 until 26 

March 1838. See R.B. Walker, The Newspaper Press in New South Wales, 1803-1920, pp.26-32, 49 

and 56.] 

1844: Maitland Mercury, Saturday, 7 December 1844, p.2: On Saturday last appeared the first 

number of the Atlas, a Sydney journal avowedly starting in opposition to the present 

government. It is beyond doubt the most creditable and complete first number of any newspaper 

commenced since we have been in the colony; and the leading articles are written with such 

ability as at once to place it on a level with the best existing papers in that respect. It is also 

distinguished by the abundance and quality of its literary matter and its “Bowl of Punch—

Sydney and London ingredients” contains some capital hits in prose and poetry, in which the 

Hunter district serves as a butt to some tune. The typography and getting up of the paper, which 

are very nearly in the style of the London Atlas, are also first-rate. Altogether, the Atlas takes at 

once a very high stand among the newspapers of the colony. [R.B., Walker, The Newspaper Press 

in New South Wales, 1803-1920, pp.37-39, gives an account of the life of the Atlas: Sydney Weekly 

Journal of Politics, Commerce, and Literature. It was published from 30 November 1844 to 30 

December 1848.] 

1855: Maitland Mercury, 25 July 1855, p.2: The first number of the Sydney Times, a new weekly 

journal, has reached us. It is full of matter of interest, to an extent that few first numbers reach. 

If we have not mistaken the purport of the leading articles, the new journal will be a 

“conservative”, rather than a “progress”, one. If the new paper continues the system here 

commenced, of writing down, rather than extracting, the news of the whole week, it will fill a 

place now unoccupied among the papers of the colony, and probably attain early and decided 

success. The Illustrated Sydney Journal is another new paper, or rather we think an old friend, 

the Illustrated Sydney News, under another name and in a different form. The illustrations are 

good, and the literary matter well worth reading, for its spirit and variety. 

1860: Yass Courier, 22 August 1869: We have to notice the demise of the Southern Cross, a 

Sydney weekly newspaper. A new journal has sprung up from its ashes, the Sydney Times, from 

which we learn that co-partnership and pecuniary difficulties were the cause of the decease. The 

new aspirant to public favour as well got up, and its politics appear to be similar to those of the 

late journal. [The ANHG does not have a finishing date for this Sydney Times.] 

http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/252
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/title/252


Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 67, May 2012    —     18 

 

1864: The Sydney Times: A journal for the promotion of Australian literature and the advocacy of 

encouragement to native industry began publication on 2 April 1864. It ceased with issue 13 on 25 

June 1864, as indicated below. 

Bell’s Life in Sydney, 9 July 1864, p.2: Obituary—A few days ago, at its office, after a brief 

struggle, borne with that unvarying ill temper, and prejudiced spirit which betokens a ricketty 

(sic) constitution, the Sydney Times, universally unlamented. It. supported protection till it could 

neither support nor protect itself. (Government Gazette, please copy.) 

1941: Argus, Melbourne, Tuesday 13 May 1941, p.5: SYDNEY, Monday—The new evening paper, 

Daily Mirror, made its first appearance today. The paper, which is published by Truth and 

Sportsman Ltd, differs from other Sydney papers in appearance, its pages being about a third of 

the size of the pages of the average newspaper. Today’s issue consisted of 40 pages. Sydney now 

has two evening newspapers, the Sun and Daily Mirror. [The Daily Mirror ceased publication on 

5 October 1990, being swallowed in the 24-hour title, the Daily Telegraph-Mirror, which on 2 

January 1996 became simply the Daily Telegraph.] 

67.4.12 SYDNEY WAYZGOOSE IN 1946 

“The last [Sydney] wayzgoose proper I can find was the Telegraph in 1910,” Isadore Brodsky says 

in The Sydney Press Gang (1974), p.168. A wayzgoose was an oldtime version of an annual`` 

printers’ picnic or such festivity. ANHG has found one in 1946. The Sydney Morning Herald 

reported (Monday 8 April 1946, p.4):  “All departments of the Sydney Morning Herald were 

represented at the centenary wayzgoose of the Herald chapel held at Canley Vale on Saturday. 

Employees and their families were taken in double-deck buses from the assembly point outside 

the Mitchell Library to their destination. For part of the journey in the city, the procession was 

led by a Cobb and Co coach carrying a party of young men and women dressed in 1846 costumes. 

A sports programme was keenly contested and there were special attractions for the children, 

each of whom received either a book or a toy. Lady Fairfax presented the prizes.”  

A letter in the SMH, 29 June 1858, p.5, told of the origins of the word “wayz-goose”. The writer, 

“K”, of Macquarie Street, said Bailey’s Dictionary gave the meaning of the word as “a stubble 

goose—an entertainment given to journeymen in the beginning of winter. In the old printing 

offices (in days when morning newspapers were unknown) nor journeyman was allowed to work 

by candle-light until the master has given his ‘wayz-goose’ or supper, at which that exceedingly 

palatable bird formed the principal dish. This was generally soon after Bartholomew-tide, or 

about the end of August. ... in England the master gives the men a “wayz-goose”; here, the men 

invite the masters. But, either way, an occasional social gathering of this description must be 

productive of kindly feeling, and, therefore, must be pleasing to all well-conducted minds.” 

67.4.13 NEWSPAPERS IN SOUTH AUSTRALIAN IN SEPTEMBER 1879 

SA Register, 6 September 1879, p.4S: The following newspapers are published in South 

Australia:—  

DAILY — Register (morning), Journal (evening), Advertiser (morning), and Express (evening).  

BI-WEEKLY— Border Watch, Wallaroo Times, Kapunda Herald, Yorke’s Peninsula Advertiser, 

and Northern Argus.  

WEEKLY— Adelaide Observer. South Australian Chronicle, Government Gazette, Bunyip, 

Gawler Standard, Jamestown Review, Port Pirie Gazette. Southern Argus, Australische Zeitung, 

Methodist Journal, Licensed Victuallers’ Gazette, Roman Catholic Record, Narracoorte Herald, 

South-Eastern Star, Christian Colonist, Australian Star, Port Adelaide News, Burra Record, 

Areas Express, Port Augusta Dispatch. Satirical and Pictorial, Weekly — Adelaide Punch,  

Lantern, Portonian, and Frearson’s Illustrated Weekly.  

MONTHLY— Comet, Illustrated Adelaide News, Adelaide Prices Current, Presbyterian and 

Independent, Truth and Progress (Baptist), Christian Pioneer, Australian Sketcher (Adelaide 

edition), Free Presbyterian, Garden and Field.  

QUARTERLY — Primitive Methodist Record, Bible Christian Magazine.  



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 67, May 2012    —     19 

 

The oldest South Australian newspaper is the Register, the first number of which was printed in 

London in 1836. 

67.4.14 PINGELLY (1): ON THE NEWSPAPER TRACK 

Western Mail, Perth, 11 August 1906, p.49: “The farming township of Pingelly is the latest of our 

rising agricultural centres to boast its own district newspaper. The Pingelly Leader, of which a 

copy of the first issue has reached us, is a distinctly presentable and newsy sheet, in which, 

naturally, matters of local concern constitute the larger part. There is now no township along the 

Great Southern Railway which is without its own journal, a fact which speaks volumes for the go-

aheadness of this part of the country, and to the permanent character of the settlement which of 

late years has taken place, and is still proceeding in that direction.” 

67.4.15 PINGELLY (2): PUTTING  THE ‘GREAT’ IN GREAT SOUTHERN 

Sunday Times, Perth, 18 August 1907, p.1S: The Great Southern district has a new paper - the 

Great Southern Leader, published at Pingelly. This is the introductory par: “This is more than 

necessary, it is urgent, therefore we publish it.—Victor Hugo. The above formed the introduction 

of the great, French author to the most important of his works, and the one which shook the 

French Empire to the foundations, and today it applies to us, or, more correctly, describes the 

reasons for our appearing amongst you.” Modesty is a pronounced characteristic of the Great 

Southern editor. 

67.4.16 FIRST AUSSIE WAR CORRESPONDENT TO BE KILLED 

William John Lambie was the first Australian war correspondent to die in the service of his 

profession. He was killed in action in February 1900 during the Anglo-Boer War in South Africa. 

Reg A. Watson tells the story in “Australian journalism’s first war victim”, Australian, Media 

section, 23 April 2012, p.25. 

 

5 – RECENTLY PUBLISHED 

67.5.1 BOOKS 

Tidey, John, Class Act: A Life of Creighton Burns, Australian Scholarly Publishing, Melbourne, 

2012. 194pp, including bibliography and index. RRP: $34.95. Burns was the editor of the 

Age for eight years in the 1980s. This is an easy-to-read detailed account of the life of one 

of Australia’s foremost journalists covering a period from when Graham Perkin was 

editor of the Age, through Burns’ years as Singapore and, later, Washington 

correspondent for the paper, and his own editorship. 

67.5.2 ARTICLES 

Cannold, Leslie, “Aussie democracy: dumbed down and sold out”, Walkley Magazine, Issue 70, 

February-March 2012, pp.16-17. The author spells out what she sees as rotten in the 

state of Australian democracy, and apportions some of the blame to the media. 

Deane, Joel, “Banquo’s Ghost: The everlasting influence of Rupert Murdoch”, ABR Australian 

Book Review, March 2012, no. 339, pp.12-16. A review of David McKnight’s Rupert 

Murdoch: An Investigation of Political Power. 

Drewe, Robert, “Bob on the job”, Good Weekend, 17 March 2012, p.46, Back in the golden days 

of the Bulletin, the author shared a cubicle wall with Bob Carr. He recalls his past with 

the new Foreign Minister. Other former Bulletin journalists, Malcolm Turnbull and Tony 

Abbott, also get a mention. 

Gawenda, Michael, “Nameless dread”, Spectator Australia, 3 March 2012, p.vii. The lesson of 

the Australian prime ministerial leadership tussle is the urgent need to address media 

reliance on anonymous sources.  

Harmer, Wendy, “Why I love the word on the street”, Walkley Magazine, Issue 70, February-

March 2012, p.5. So why did Wendy ditch working on a metro daily to return to a local 

rag? Because she liked talking to people.  



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 67, May 2012    —     20 

 

Hyland, Tom, “Not just a paper tiger”, Sunday Age, “Extra”, 26 February 2012, p.13. Press 

Council head Julian Disney says newspaper have to lift their game. Media bosses 

disagree. The growing battle over media responsibility is examined. 

Kirkpatrick, Rod, “Sworn to no mistress”, GXpress, March 2012, pp.42-43. There is no shortage 

of historical precedent to media proprietors’ use of their newspaper to further personal 

and political ambitions. Particular focal points: Gina Rinehart; Fairfax at 1961 election; 

and Tamworth and Grafton newspaper executives during New State campaign. 

Mitchell, Alex, “Packed with rattlers”, Canberra Times, 3 March 2012, Panorama section, p.30. 

A very complimentary review of Rob Chalmers’ recent, posthumous book Inside the 

Canberra Press Gallery: Life in the Wedding Cake of Old Parliament House (ANU E-

Press, 276 pages, free download from http://epress.anu.edu.au or hard copy for $24.95). 

Murdoch, Keith, “ ‘Heroic’ does not begin to describe this bravest of the Anzac brave”, Weekend 

Australian, 21-22 April 2012, pp.18-19. This is a reprint, from a November 1961 issue of 

the Melbourne Herald, of an article by war correspondent Keith Murdoch, father of 

current News Corporation chairman Rupert Murdoch. 

Perkin, Graham, “Media’s best defence is self-policing”, Age, 27 March 2012, p.11. This is an 

edited reprint of the Wilkie-Deamer lecture delivered by Graham Perkin as editor of the 

Age in February 1972. Neil Mitchell, the 2011 Graham Perkin Australian Journalist of 

the Year, says the address still resonates. It is particularly relevant in the Finkelstein 

debate. 

Swan, Robbie, “Sticks and stones: The story of Matilda magazine”, The National Library of 

Australia Magazine, March 2012, pp.28-30. The co-founder and editor of Matilda 

magazine looks back on the glory days of the irreverent publication. 

Totaro, Paola, “The Reluctant Son: Lachlan Murdoch and News Corp”, Monthly, March 2012, 

pp.26-31. 

Turnbull, Malcolm, “The case for non-profit news”, Walkley Magazine, Issue 70, February-

March 2012, pp.12-13. Democracy needs fearless, independent journalism, but who will 

fund it? This is the question posed by  the Federal Opposition’s spokesman on 

communications. The article is an edited extract from his speech to the Advanced Centre 

of Journalism, Melbourne University, 7 December 2011. 

Zwar, Desmond, “The day Rupert rode my Moke”, Age, 26 April 2012, p.13. Recounts some 

unusual episodes when Zwar was commissioned to write a biography of Sir Keith 

Murdoch in 1978. 

 
 

ANHG subscriptions 
Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  A 

subscription covers ten issues (two years). 
(1) Email Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com (no fee for electronic version, but financial 

contribution welcomed); or 
(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 38 Gingham St, Glenella, Qld, 4740 (hard copy, $60 for individuals; $75 

for institutions). 
 
New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 
(Name) _________________________ (Address) ________________________________ 
 
_____________________________________________________Postcode _______________ 
I enclose $      –  cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues; or you can email 

Rod to obtain the ANHG banking details for internet transfer.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

http://epress.anu.edu.au/
mailto:rkhistory3@bigpond.com

