
 

This plaque is attached to a stone in Tinonee, a village on the banks of the Manning River, NSW, 
where the vehicular ferry across to Taree Estate used to run. It says: “On this site, Horace Dean, M.D., 
published the Manning River News, the first newspaper to be circulated in the Lower Manning River 
Valley. The first edition was issued on 15

th
 April 1865 and thereafter printed weekly, with publication 

ceasing on 17
th

 September 1873.” The ANHG has solid evidence that the newspaper continued regular 
publication for at least 16 months after that date and publication, possibly only intermittently, until at 
least October 1887 (see 58.4.4). 

 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 58                                                                       July 2010 
 

 

Publication details 
 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, 38 Gingham Street, 
Glenella, Qld, 4740.  Ph. 61-7-4942 7005.  Email: rkhistory3@bigpond.com/ 

Contributing editors: Victor Isaacs, of Canberra, and Barry Blair, of Uralla. 
Deadline for the next Newsletter:  30 September 2010. 

Subscription details appear at end of Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 
The Newsletter is online through the ePrint Archives at the University of Queensland at 

http://espace.uq.edu.au/ 

EDITOR’S NOTE: Please note that I have new contact details – new postal address, 

new phone number and new email address. See box above. 

 1 – CURRENT DEVELOPMENTS: NATIONAL & METROPOLITAN    

58.1.1   THE AUSTRALIAN: FROM INK TO iPAD 

Circle it in your diary: on 28 May, the iPad went on sale in Australian shops, and the 

Australian became the first newspaper in Australia to launch an iPad digital edition. The 

digital application costs $4.99 a month. The digital edition has pages that ―turn‖ like 

http://espace.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 58         July 2010 Page 2 
 

 

newspaper pages. The masthead, colours and design are the same as in the newsprint 

version. Editor-in-chief Chris Mitchell—one of those who love reading a newspaper in 

hard copy—said, ―The iPad app launch is an important moment for the Australian. ―As a 

paper that has always had to overcome technical hurdles to bring the news every 

morning to such a vast nation, we have always understood technology. We launched 46 

years ago with a technology page. We have been the leading source of IT news for decades 

in paper and online, and now we are leading the thrust towards digital content.  

The Australian published a four-page advertisement for its iPad application on 28 May. 

This appeared as a wraparound the Business section. The ad said that during the coming 

months ―we will be rolling out a host of new features, including videos, image galleries 

and much more‖. 

Geoff Elliott, Media editor of the Australian, writes (Weekend Australian, 29-30 May 

2010, Inquirer, p.5): Last month, Norwegian Jens Stoltenberg had no way of getting home 

from New York thanks to the Icelandic volcano spewing ash clouds over Europe. He had 

to conduct his business and personal life back home remotely, managing to get hold of the 

device du jour—an iPad—to do it. Stoltenberg successfully stayed in touch with his 

colleagues and his country. He is the Prime Minister of Norway, and was in New York for 

Barak Obama‘s nuclear summit. His comments, just days after Apple‘s iPad had 

launched in the US, were a marketing dream. ―It is very normal for a PM to travel abroad 

so this is not different from the other travels. It just lasts some days more than expected, 

Stoltenberg told CNN. ―We have the internet, the mobile phone. I also use an iPad, which 

is excellent.‖ A photograph of Stoltenberg sitting in a lounge at Newark airport using the 

device was released by government officials and captioned: ―The Prime Minister is 

working at the airport.‖ It prompted headlines across the world: the Norwegian PM is 

running his country via iPad. 

In April, before the iPad had launched, the Australian sold $1 million worth of 

advertising to four big players—the Commonwealth Bank, IBM, Optus and the airline 

Emirates—in 10 days. The advertising was sold, in part, on the proposition that the four 

companies would have exclusive advertising rights on the iPad for three months after 

launch. Former Telstra chief Ziggy Switkowski said, in an article in the Australian in 

April, that the arrival of the iPad meant the ―ingredients of a successful publishing 

business model are emerging‖. He noted that newspapers could now have a subscriber 

relationship with their readers over a wireless device—a bit like a mobile telephone 

company had. ―There is no history of free services to wireless devices,‖ he says. This goes 

to the heart of a new paid model for news and information over the internet, one that 

millions of users are accustomed to receiving free. Newspaper proprietors offered up that 

content without charge for years, and now the iPad may help them put the genie back in 

the bottle. 

Rupert Murdoch’s newspapers had sold nearly 20,000 iPad apps, it was revealed on 2 

June as Apple chief executive Steve Jobs urged providers to price ―aggressively‖ for 

original content. The sales included 4500 subscriptions for the Australian app and 5000 

for that of the Times, London, Murdoch told a Wall Street Journal digital conference in 

California. The WSJ leads with 10,000 iPad subscribers who pay $US18 ($21.60) a month 

for full access to the newspaper‘s iPad version. 

Malcolm Turnbull, former Federal Opposition Leader, reviewed the iPad in the 

Australian Media section, 7 June 2010, pp.32, 29. 

Also, see Neil McMahon, ―News Limited jumping into brave new media world‖, 

Mediaweek, 31 May 2010, p.8.This features an interview with Grant Holloway, managing 

editor, online, at the Australian. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 58         July 2010 Page 3 
 

 

Fairfax editor Simon Dulhunty has been given a new role working on the rollout of the 

company‘s iPad applications – only weeks after overseeing a brash redesign of the Sun-

Herald, Sydney. Fairfax Media group executive editor Phil McLean said Dulhunty 

remains ―in title the editor of the Sun-Herald and has been seconded to special projects to 

work on the iPad application‖ (Australian, 17 June 2010, p.21). 

The best hope for newspapers wanting to use the iPad to win new readers is to 

subsidise the cost of the device, according to social media theorist Clay Shirky 

(Australian, Media section, 5 July 2010, p.30). 

58.1.2 CHANGE OF PRIME MINISTER 

Kevin Rudd ceased to be Prime Minister on 24 June; Julia Gillard was sworn in as Prime 

Minister at 1pm that day. She is Australia‘s first female Prime Minister. The Sydney 

Daily Telegraph published a special midday edition with the news on 24 June. Extensive 

reporting of the unprecedented internal dumping of a first-term Prime Minister is 

contained in the newspapers of 25 and 26 June. The Australian of 25 June had a banner 

headline: ―Gillard breaks from Rudd past‖. The Illawarra Mercury‟s front page on 25 

June depicted Gillard as the face of Redhead matches—and the head, ―Julia reignites 

Labor‘s chances‖ (Mediaweek, 5 July 2010, p.3).  Geoff Elliott discusses the Fairfax and 

News newspaper coverage of the Rudd leadership in the days leading up to the spill: 

―Talk of News bid to get Rudd sees objectivity go out the window‖, Australian, Media 

section, 5 July 2010, pp.32, 29. For some of the front pages, go to 

www.thenewspaperworks.com.au and click on the appropriate link. (In  relation to 

Rudd, see ANHG 58.1.8 and 58.3.2). 

58.1.3 THE VICTORIA POLICE, THE AUSTRALIAN AND THE AGE 

If you read the Age or the Australian, or watch ABC-TV‘s Media Watch, you will know 

that a war has been raging over the coverage by the Australian in May and June of 

Victoria Police issues—specifically issues related to the current Chief Commissioner 

Simon Overland. Media Watch commented on the issues on 10 May and 14 June. It all 

began when Hedley Thomas, a Queensland Walkley Award winning journalist, returned 

to newspapers after a stint with a Queensland gas company. He is writing for the 

Australian. He returned with a series of articles on the Victoria Police. Some of his 

articles were: ―Police union to sue star chamber‖, 4 May, p.3; ―Police claim laws broken in 

covert op against top brass‖, 5 May, p.1, plus ―Watchdog a law unto itself‖, p.15; ÖPI 

corrupt in helping top cop change evidence‖, 6 May, p.1; ―Murder hunt leaks came from 

the OPI‘‖, Weekend Australian, 8-9 May, p.4, and ―Tough Mullett takes aim‖, Inquirer 

p.3. On 9 June, Thomas reported the Page 1 story: ―The chief cop, the phone tap and an 

aborted murder probe‖ (along with a feature that day, ―How Overland dodged a bullet‖, 

p.15. (See ANHG 46.1.13, February 2008).  

Geoff Elliott, Media editor of the Australian, provided background in ―Attempt to 

damage paper proves suspicions on OPI, force and its chief‖, Australian, Media section, 

14 June 2010, pp.32, 28. He wrote in part:  

As the much-trumpeted case against former Victoria Police assistant commissioner Noel Ashby 
collapsed in an embarrassing heap earlier this year after another bungle by the State’s Office of Police 
Integrity, the increasingly bizarre interactions between the OPI and the Australian led its editor-in-
chief Chris Mitchell to make a call. The OPI had an abysmal track record with cases that fell over. 
Mitchell, who wanted someone from the paper with no connections to Victoria to look into the issues, 
asked Hedley Thomas to take it on from Queensland. Mitchell’s view of the OPI, now laid bare 
following this newspaper’s decision to publish his letter of March 11 to the OPI and its federal 
counterpart, the Australian Commission for Law Enforcement Integrity, was that if the OPI could so 
readily distort the facts in its dealings with him over a matter in which the newspaper had been part 
of an investigation, its failure in other high-profile cases might not be a coincidence. 

http://www.thenewspaperworks.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 58         July 2010 Page 4 
 

 

The Australian’s battle with Victoria Police and its Chief Commissioner, Simon Overland, over the 
circumstances surrounding the publication of Cameron Stewart’s scoop on the Australian Federal 
Police’s terror raids on August 4 last year was still alive. 

As is well known, Overland was critical of the paper’s publication of the raids, in which a few early 
copies of the last edition with news of the raids made its way to some locations in Melbourne before 
the raids had taken place. Overland said this had endangered the lives of his officers. It set off a 
political firestorm and prompted an investigation by the OPI and ACLEI. 

(The newspaper in turn stands by its decision, saying it abided by all the conditions set out for it in the 
publication of the story, holding off until the day of the raids as agreed with the authorities.) 

But the OPI/ACLEI’s initial report into how the paper gained advanced warning into the raid was “the 
greatest corruption of truth I have seen in an official document in 18 years as a daily newspaper 
editor and 37 years as a journalist”, Mitchell wrote on March 11. 

The newspaper sued in the Federal Court to have the report amended, arguing ultra vires, or beyond 
powers, challenging the OPI’s power to make findings against the newspaper. The case was settled 
last Monday with what is understood to be a significantly changed report and following what is also 
understood to be a significant falling out between the OPI and the ACLEI over the direction of the 
investigation -- the ACLEI acknowledging the newspaper’s concerns while the OPI continued to fight 
the case. 

Mitchell’s March 11 letter was published on the weekend by this newspaper (it can be seen online) 
after the last paragraph had been selectively leaked to The Age, quoting Mitchell’s letter in which he 
states that the paper would use every measure available to pursue “what can only be described as an 
outrageous fabrication from the OPI/ACLEI should our concerns not be addressed”. 

Overland accuses the Australian of waging a vendetta against him over the fallout from the raids.  

Without context, that last paragraph was clearly leaked in an attempt to damage the Australian. This 
selective leak, in its way, proves the suspicion Mitchell has held all along about the OPI, Victorian 
Police and Overland. 

On 16 June, the Australian devoted a page to the issue and even reproduced the Sunday 

Age‟s story (by Melissa Fyfe) of 13 September 2009, p.8. The Australian also reported (16 

June, p.6), in an article by Chip le Grand:  

A respected criminal barrister said yesterday it was false to claim allegations against Victoria Police 
Chief Commissioner Simon Overland raised by the Australian were “old news”. Phillip Priest, QC, hired 
by former assistant police commissioner Noel Ashby to review the collapse of Operation Briars, said 
the allegations had not been previously independently investigated. And the Fairfax journalist who 
investigated the operation has written that “the Australian last week went much further”. 

On 19-20 June, Chip Le Grand and Hedley Thomas were the authors of ―Rough justice 

on the inside‖, Weekend Australian, pp.11-12, which asserts that the pursuit of two 

former Victoria Police officers rested heavily on disputed criminal claims. 

On 21 June, Geoff Elliott reported (Australian, Media section, p.32) that investigators 

from the Office of Police Integrity had tried to intensify pressure on Cameron Stewart, an 

associate editor of the Australian, in relation to an OPI probe into his exclusive stories on 

counter-terrorism raids in Melbourne last August. For example, earlier in June, Stewart 

was confronted by OPI investigators who waited for him at a childcare centre as he 

dropped off his one-year-old son. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 58         July 2010 Page 5 
 

 

58.1.4 CIRCULATION (1): NEWSPAPER SALES DROP SHARPLY 

Newspaper sales dropped sharply in the three months to 31 March compared with the 

same period last year. The Audit Bureau of Circulation figures show that on average 

Monday-to-Sunday circulation of national, metropolitan and regional titles fell 3.1 per 

cent. Sales of the national titles were 6 per cent lower on weekdays and 4.4 per cent lower 

on Saturdays. Some of the biggest falls were: Australian Financial Review, Mon-Fri, 

8.63pc, and Sat, 6.55pc; Cairns Post, M-F, 7.81pc; Sun-Herald, 7.74pc; Daily News, Tweed 

Heads, 7.01pc; Canberra Times, Sat, 5.72pc; Sunday Mail, Qld, 5.62pc (Mediaweek, 17 

May 2010, p.10). Hobart‘s Mercury was the only metro daily to record an increase in 

circulation—and that was for the Saturday issue only (0.13pc); its weekday issue lost 

1.70pc. 

58.1.5. CIRCULATION (2): GET YOUR PAID PAPER FREE—ALMOST  

Fairfax Media is attempting to arrest circulation declines by offering ―free‖ six-month 

subscription deals for the Sydney Morning Herald (reports James Chessells, Australian, 

media section, 24 May 2010, p.32). Fairfax hired sales staff to doorknock recently lapsed 

subscribers and spruik what they describe as ―free‖ 26-week subscription deals covering 

the SMH and the Sun-Herald. People taking up the deal were to be charged a weekly 

―delivery fee‖ of $3, a 73 per cent discount on the newsstand price. 

58.1.6 PEOPLE 

    David Armstrong, a former editor-in-chief of the Australian and of the South China 

Morning Post, has been appointed chairman of Post Media Ltd as part of a reshuffle of a 

major editorial reshuffle at Cambodia‘s largest circulation English-language daily 

(Mediaweek, 14 June 2010, p.9). 

   Alison Barclay and Harb Gill, two of the Herald Sun‟s long-standing arts journalists, 

have been discarded and the paper has scrapped its daily arts pages. Barclay joined the 

newspaper in 1989, and Gill in 1982 (Mediaweek online, 14 May 2010). 

    Graeme Barrow, a retired Canberra journalist, has published a study of an 1886 

maritime disaster, Who lied? The Ly-ee-Moon disaster and a question of truth. The book 

deals with the wreck of the passenger steamer, Ly-ee-Moon, at Green Cape, NSW, when 

71 passengers and crew perished. There were 15 survivors, all males. Either the captain 

or the third officer lied about the circumstances of the tragedy and Barrow examines both 

stories in the book. It is his 26th title, and 25 have been published in Australia. 

    Antony Catalano, publisher, Metro Media, is Person of the Week in Mediaweek, 3 

May 2010, p.8. Metro Media (says James Manning) is the new publishing company that 

burst into Melbourne homes at the end of April with the first edition of the Weekly 

Review. It is full of glossy real estate ads and ―compelling editorial content‖ (See 58.1.11). 

   Brett Clegg, Damon Kitney and Annabel Hepworth have left the Australian 

Financial Review to join the Australian. Clegg was the AFR‟s Melbourne-based deputy 

editor (business) and Hepworth was an associate editor.  Clegg is now based in Sydney as 

the Australian‟s deputy editor (business); Kitney is Victorian business editor; and 

Hepworth is a senior writer, covering business and general news, also based in Sydney. 

Clegg and Hepworth are married  (Weekend Australian, 8-9 May 2010, p.27). 

    Bruce Guthrie has been awarded $580,808, plus interest and costs, by the Victorian 

Supreme Court for unfair dismissal by News Limited as editor-in-chief of the Herald Sun. 

Judge Stephen Kaye said he was satisfied News Limited chairman and chief executive 

John Hartigan‘s reason for dismissing Guthrie was the breakdown of the relationship 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 58         July 2010 Page 6 
 

 

between Guthrie and Herald & Weekly Times chief Peter Blunden and that he did not 

breach good faith in the termination (Weekend Australian, 15-16 May 2010, p.7). 

    Stephen Hagan, lecturer in indigenous studies and cultural heritage at the 

University of Southern Queensland, has become the head of the National Indigenous 

Times, a fortnightly with a circulation of 12,000. Hagan is best known for his successful 

campaign to rid a Toowoomba football oval of the ―Nigger Brown‖ sign above one stand 

(Australian, Media section, 28 June 2010, p.30). 

    Luke McIlveen, editor of the Manly Daily, is the featured journalist in ―Ten 

Questions‖ in the Australian, Media section, 7 June 2010, p.31. 

    Amanda Meade’s final ―The Diary‖ column for the Australian‟s Media section 

appeared on 28 June. She had written the column for 10 years. She will continue as a 

media writer. The Media column is now written by Caroline Overington (see 5 July, p.31). 

    Kerry Parnell, assistant editor of the Sunday Telegraph, is interviewed in 

Mediaweek, 3 May 2010, p.10. She has worked in both magazines and newspapers on 

both sides of the globe. 

    Julian Ricci, editor of the Northern Territory News for the past five years, is 

interviewed in Mediaweek, 24 May 2010, p.12 (see ―Keeping it local still works best in the 

Northern Territory: Stories about crocs or topless firefighters likely to lead NT News‖). 

    Jane Weber, aged 16, of St Clare‘s College, Canberra, was a work experience student 

at the Australian‟s Canberra bureau during the week of 21-25 June when Kevin Rudd‘s 

prime ministership ended and Julia Gillard‘s began. She writes of having a ―front seat to 

history‖ (Australian, Media section, 5 July 2010, p.27). 

58.1.7 FIJI TIGHTENS MEDIA REGULATIONS 

The media regulator for Fiji‘s military regime has defended laws that will jail journalists 

and slash foreign investment. The military claims the laws are necessary after years of 

―abusive and scurrilous‖ reporting about the coup and the scrapping of the Pacific 

nation‘s constitution. The Fiji Times, wholly owned by News Limited, has three months 

to comply with the decree or be closed down. It has its own board, which includes several 

Fijian nationals as directors (Australian, 30 June 2010, p.2). 

58.1.8 RUDD AND THE EDITORS (1): ‘SECURITY CONCERN’ 

Kevin Rudd, as Prime Minister, was yelling so uncontrollably at a group of newspaper 

editors that his security officers burst into the private dining room to see if he was under 

threat, Liberal senator George Brandis alleges. Brandis, the shadow attorney-general, 

was ruled out of order when he sought to confirm this story with Australian Federal 

Police commissioner Tony Negus. Senate estimates committee chairwoman, Labor 

senator Trish Crossin, ruled that it was inappropriate material to be canvassed through 

the estimates process (AAP, 25 May 2010). See 58.3.2 for RUDD AND THE EDITORS (2) 

58.1.9 NEWSAGENTS FIGHT MINIMUM HOURS LAW 

Newsagents claim the scrapping of individual contracts and new rules requiring them to 

employ delivery staff for three hours a day is a ―hammer blow‖‗ to their businesses. 

Employers said on 23 May Victorian newsagents were the ―latest casualty‖‗ of federal 

Labor‘s awards overhaul, forcing them to engage employees for three hours a morning 

when they were often needed for only one or two hours. The Victorian Employers 

Chamber of Commerce and Industry said that under the Work Choices laws, newsagents 

could engage part-time staff on individual statutory agreements for as little as an hour a 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 58         July 2010 Page 7 
 

 

day. The Chamber‘s manager of workplace relations policy, Alexandra Marriott, said 

minimum and maximum hours for part-time workers could be varied by the use of an 

Australian Workplace Agreement.  

The use of AWAs was scrapped by the Rudd government. Under the new retail award, 

the minimum shift for newsagent employees in Victoria has increased from two to three 

hours, in line with the rest of the country. ―Newsagencies are often low-margin 

businesses and their cost structures are being blown to pieces by this absurd rule,‖ 

Marriott said. ―In terms of businesses such as grocery and hardware stores, unions and 

the Labor government have forced employers to dismiss young and vulnerable workers,‖ 

she said. ―In this case, it is a hammer blow to small businesses increasingly forced to 

compete with supermarkets, petrol chains and stationery superstores. ―It also has the 

potential to toss out of work retired and semi-retired folk who like to work a couple of 

hours a day.‖ Employers have applied to Fair Work Australia to vary the minimum three-

hour shift provisions of the retail award. Opposition workplace relations spokesman Eric 

Abetz said ―one size does not fit all‖ in minimum hours, and he supported the capacity of 

employers and workers to have more flexibility (Australian, 24 May 2010, p.4). 

58.1.10 TIME’S UP 

Time Inc has completed its withdrawal from the Australian market, taking the magazine 

out of the local circulation audit. Time resigned in February, according to an Audit 

Bureau of Circulations spokeswoman. The audit for the December 2009 quarter showed 

Time was averaging 71,799 copies an issue. At its peak, in the late 1990s, the 

Australia/New Zealand edition was selling about 110,000 copies in Australia and 35,000 

in New Zealand. The Australian edition will now be audited by the Hong Kong ABC and 

included as part of the Time Asia Pacific edition (Australian, media section, 14 June 

2010, p.29). 

58.1.11 RECENT CHRONOLOGY 

58.1.11.1 EVENTS 

28 May 2010: The Apple iPad goes on sale in Australian shops and an application that 

enables you to read the Australian on it was on sale the same day. 

24 June 2010: Kevin Rudd is dumped as Prime Minister and replaced by Julia Gillard. 

58.1.11.2 DEATHS 

    Bingham, Hugh Strachan: D. 1 July 2010 at Toowoomba, aged 81; a career 

journalist with experience in State and Federal politics; became editor of the Sunday 

Truth, and the Sydney Sunday Mirror, associate editor of the Sydney Daily Mirror; 

reported overseas for the Australian; in retirement he turned farmer in the Felton Valley, 

near Toowoomba, breeding Appaloosas and winning best foal and filly at the 1992 State 

championships; tutored University of the 3rd Age groups as diverse as poetry, memoir 

writing, and classical music; he was a son of Colin Bingham, editor of the Sydney 

Morning Herald, 1961-65. 

   Bowers, Peter James: D. June 2010, aged 80; born at Taree; accepted a cadetship in 

journalism at the Daily Telegraph in 1948; rose through the grades and was working on 

the Sunday Telegraph in 1958 when he married; joined the Sydney Morning Herald later 

that year; gained big break in 1963 when he obtained an exclusive interview with the 

Danish architect, Joern Utzon, who had designed the Sydney Operate House; sent to the 

Canberra press gallery, he was later seconded to AAP and the Sun and was posted to the 

UK as the London news editor; returned to Sydney May 1973 to head the Herald‟s 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 58         July 2010 Page 8 
 

 

investigative team; in December 1974, appointed the herald‟s political correspondent; in 

1980-81, served as news editor; retired as Herald‘s national columnist in February 1987 

0n health grounds; took up sports reporting in earnest (Sydney Morning Herald, 28 June 

2010). 

58.1.12 THE WEEKLY REVIEW AND MELBOURNE REAL ESTATE ADS 

Richard Gluyas reports (Australian, Media section, 7 June 2010, pp.32, 28): Fairfax 

Media is scrambling to secure its real estate advertising ―rivers of gold‖, with a former 

company executive now targeting markets beyond Victoria after punching an estimated 

$10 million-plus hole in the publishing group‘s earnings. Antony Catalano, marketing 

director and head of newspaper sales at the Age before taking a seven-figure redundancy 

in 2008, convinced four of Melbourne‘s most influential real estate agents to cut their ties 

with Fairfax‘s glossy Melbourne Weekly and its satellites. The agents are now Catalono‘s 

equity partners in MMP Holdings, owner of the Weekly Review, which is only six weeks 

old (at beginning of June) but lands like the proverbial brick overflowing with 250 pages 

of full-colour ads, on the well manicured lawns of leafy, inner-eastern suburbia.  

James Chessell reports (Australian, Media section, 7 June 2010, p.28): REA Group 

expects the battle between Fairfax Media and the Weekly Review to increase its share of 

Melbourne‘s online real-estate advertising market. REA managing director Greg Ellis 

said the company‘s realestate.com.au website was likely to win new business from 

agents who switched to the Weekly Review print offering. Realestate.com.au is the 

nation‘s largest property website with revenue of more than $15 million in the 2009 

financial year and about six million unique browsers a month. Fairfax‘s domain.com.au 

is the No 2 online player. 

Antony Catalono‘s MMP Holdings launched another localised version of the Weekly 

Review in Melbourne on 21 June—into the north-eastern suburbs, including Heidelberg 

and the Diamond Valley (Australian, Media section, 21 June 2010, p.32). See also: James 

Manning, ―The Age remains a hot property as market booms‖, Mediaweek, 5 July 2010, 

p.7. 

58.1.13 CANBERRA TIMES IS REDESIGNED 

The Canberra Times introduced a redesigned and rearranged Saturday edition on 5 June. 

Victor Isaacs says the most significant changes were: Some redesign of the news pages; 

introduction of a new Travel section; changing the Sports section from broadsheet to 

tabloid size; and changing the Panorama section (arts, books, entertainment) from tabloid 

to a stapled magazine. 

58.1.14 HOBART PRINT CENTRE’S ‘FRIDAY NIGHT MADNESS’ 

The Davies Brothers Staff News reported on 17 May that the Hobart Mercury‟s KBA 

Comet press at the $32 million state-of-the-art facility at the Tasmanian Technopark 

would be one year old the next day. Production manager for the facility is Wayne Bailey, 

who told the Single Width Users Group conference at Tamworth in March about the 

Mercury‟s 156-year history and also about his close family connection with the paper. His 

father and three uncles worked at the paper and his cousin, Garry Bailey, is the current 

editor. News has owned the Tasmanian operation since 1988. It installed a second-hand 

Goss Urbanite press. This was replaced in 2009 by a six-tower KBA (Koenig & Bauer) 

Comet. Bailey described the ―Friday night madness‖ which occurs: The press prints: 

posters for the Mercury and the Australian; 11,800 copies of a 342-page section of the 

Herald Sun; 12,600 copies of 48 broadsheet pages for the Weekend Australian; 11,500 

copies of the 96-page Herald Sun main book; 67,000 copies of the 88-page Saturday 

Mercury. In three hours, 328 plates (without edition changes) go on the press. Bailey says 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 58         July 2010 Page 9 
 

 

the new site prints 41 titles and 950,000 copies on 140 tonnes of newsprint a week with 

10 printers, compared to eight titles, 380,000 copies totalling 70 tonnes with 14 printers 

at the old site. Commissioning of the all-tower, all-colour press has also resulted in colour 

ink consumption jumping from 70kg to 1200kg a week (gxpress, May 2010, p.30). 

58.1.15 SMH AND THE MIDDLE EAST 

When Israeli commandos raided an aid flotilla delivering aid to the Gaza Strip on 31 

May, the editor of the Sydney Morning Herald, Peter Fray, was in turmoil. His 

correspondent, Paul McGeough (himself a former SMH editor), and photographer Kate 

Geraghty were on board one of the aid boats, covering the flotilla‘s Gaza mission. For 

editor Fray, back in Sydney, that meant having to handle the immediate need to cover 

the story while also immersing himself in an international effort to find out what had 

happened to his staffers—all the while dealing with huge media interest in  the fate of 

the two correspondents. It was some hours before word came through that McGeough and 

Geraghty were safe—albeit in Israeli detention. Fray then became involved in 

negotiations in Australia and abroad to ensure they were being well treated and also to 

secure their release from detention.  

Fray said that once McGeough and Geraghty were freed, priorities turned to telling 

readers the story of what they had witnessed. ―Obviously the juices were flowing,‖ he said 

of the two experienced journalists, who wanted to get their exclusive words and images to 

the world. ―The first thing we did was a little audio piece (for the website).‖ The paper 

then used two dramatic front-page treatments on Friday, 4 June, and Saturday, 5 June. 

The 4 June report, ―Prayers, tear gas and terror‖, began: After four days at sea, our 

correspondents witnessed the Israeli assault on the Gaza flotilla. The Israeli attack was 

timed for dawn prayers—when a good number of the men aboard the Mavi Marmara 

were praying to the aft deck of the big Turkish passenger ferry, as it motored steadily 

through international waters in  the eastern Mediterranean Sea.‖ (See Neil McMahon, 

―Middle East experience pats dividends for the SMH‖, Mediaweek, 14 June 2010, p.10; 

and SMH, 4 and 5 June 2010.) 

58.1.16 THE WRAP ON NEWSPAPERS 

For newspaper home-delivery customers, the first big challenge of the day is peeling the 

plastic wrap off the roll of newsprint. All that could change with the launch of a new 

product called Scientex Newspaper Wrap. The companies behind it, national packaging 

business Strap & Wrap Industrial and Malaysian company Scientex boast their film will 

revolutionise the market—and make morning a bit easier for readers as well. The 

newspaper wrap market is worth an estimated $2 million to $4 million a year and is 

shared between only two manufacturers (Australian, Media section, 21 June 2010, p.32). 

58.1.17 WALKLEY YOUNG JOURNALIST OF YEAR 

Fairfax Radio‘s Latika Bourke was named the 2010 Walkley Young Australian Journalist 

of the Year for her coverage of the Liberal leadership crisis in which Tony Abbott toppled 

Malcolm Turnbull (see ―Ten Questions‖, Australian, Media section, 5 July 2010, p.31). A 

Sydney Morning Herald reporter, Erik Jensen, won the Print News division. The Photo 

winner was a Fairfax photographer, James Brickwood (SMH online, 23 June 2010). 

58.1.18 NUMBER OF NEWSPAPER JOURNALISTS IN OECD COUNTRIES 

The United States has 55,000 newspaper journalists, according to OECD data from the 

World Association of Newspapers. Other figures: Japan 21,093; Germany 14,920; Britain 

11,859; Switzerland 10,597; Italy 6731; France 5467; Sweden 5392; Netherlands 3529; 

Finland 3420; Norway 3000; Denmark 3958; Portugal 2294; Hungary 2200; Czech 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 58         July 2010 Page 10 
 

 

Republic 2100; Belgium 1266; New Zealand 1066; Luxembourg 308. The OECD says 

available data suggests there has not been a rapid decline of newspaper journalists. 

58.1.19 AUSTRALIAN NEWSPAPERS FARE BETTER THAN UK 

Australia‘s newspaper industry is faring relatively well compared with most other 

Western countries, reports Geoff Elliott (Australian, Media section, 21 June 2010, p.30). 

But a landmark report, released in June, warns there are significant challenges ahead for 

the industry and journalism. Australia‘s circulation declines were modest compared with 

the dramatic falls in countries like the US and Britain, notes Sacha Wunsch-Vincent, a 

senior economist who wrote the 98-page report, ―The evolution of news and the internet‖. 

He attributes Australia‘s better performance to stronger regional titles, the relative lack 

of ―free sheets‖ in the market to suck away advertising and lower broadband penetration 

rates. ―Australia has been able to resist better than Britain, US and Canada,‖ Wunsch-

Vincent said. 

He notes that some newspapers, especially the Australian, have a history of bucking 

circulation declines seen elsewhere in the world. But he says the industry is not out of the 

woods yet. ―I think we should be worried about independent news production, regardless 

of the medium,‖ he says. The report, two years in the making, notes that total newspaper 

revenue in Australia is estimated to have fallen by 24 per cent between 2000 and 2008, 

but just 3 per cent over 2007 to 2009, compared with falls of 30 per cent and 21 per cent 

for the US and Britain respectively. 

Wunsch-Vincent adds that ―preserving newspapers for the papers‘ sake will not provide a 

solution‖, referring to the debate, particularly in Europe, over government subsidies to 

support newspapers. Recently France Telecom, which is 28 per cent owned by the French 

government, was considering a plan to help recapitalise France‘s struggling masthead Le 

Monde. President Nicolas Sarkozy called in the daily‘s chief executive, Eric Fottorino, to 

his office to discuss the newspaper‘s future in mid-June. It is another example of what 

the OECD report says is the importance of private media organisations working on 

building a sustainable path to fund independent journalism.‖It is important for us to 

increase our understanding of how newspapers can stay relevant to the changing user 

audience and technological environment,‖ Wunsch-Vincent says. ―New partnerships with 

internet intermediaries, hardware manufacturers -- the iPad -- will be important. ―The 

cost structure of newspapers is dominated by production, administration, advertising, 

and distribution costs, and not content production,‖ he adds. ―And revenues generated 

online are still minuscule as compared to other content industries. Clearly this is a 

fundamental business management rather than a public policy problem.‖ 

The report also finds: 

 Online advertising only accounted for 4 per cent of total newspaper revenues in 

2009 but the outlook for online ads for newspapers ―is very positive‖. 

 The global newspaper publishing market accounted for $US164 billion in revenue 

in 2009, bigger than consumer/educational book publishing ($US112bn) and the 

film industry ($US85bn). 

Mark Day comments on the report in ―Nanny state won‘t save newspapers‖, Australian, 

Media section, 28 June 2010, p.27; and Mark Hollands, chief executive of the Newspaper 

Publishers Association (formerly PANPA), has a comment article on the same page. 

58.1.20 NEWSPAPER SALES FIGURES FOR MONTHLY RELEASE 

Australian newspaper publishers have bowed to pressure from advertisers and media 

agencies to release sales numbers more frequently, agreeing to provide monthly rather 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 58         July 2010 Page 11 
 

 

than quarterly reports, reports the Australian Financial Review (2 July 2010). Audited 

figures will be supplied only twice yearly. 

58.1.21 FAIRFAX CUTS 

Melbourne Observer reports (23 June 2010) that Fairfax Media cost-cutting has led to 

eight more editorial jobs being cut at the Age and the closure of the Melbourne suburban, 

the Chelsea-Mordialloc-Mentone Independent. 

2 – CURRENT DEVELOPMENTS: ONLINE 

58.2.1 FAIRFAX ROLLS OUT 160 REGIONAL WEBSITES 

Regional centres, which often feel they are being left out of the digital revolution, scored a 

―huge win‖ with the introduction of more than 160 websites providing local news, events 

and information, reports the Sydney Morning Herald (14 May 2010). Fairfax Media 

launched the websites on 14 May, beating the ABC, which is committed to a similar 

project. Fairfax Media‘s Australian regional publishing chief executive and publisher, 

Allan Browne, said the roll-out was one of the largest undertaken in Australia. The scale 

is enormous – more than 160 websites delivering local news, events and information to 

communities as widespread as Mount Isa in Queensland, Launceston in Tasmania to 

Esperance in Western Australia,‘‘ Browne said. The chief executive and managing 

director of Fairfax Media, Brian McCarthy, said: ‗‗The speed to market, implementation 

and quality of our regional website network is a tremendous achievement, particularly 

given the competitive pressure from the taxpayer-funded ABC.‖ 

58.2.2 FAIRFAX AND TEN STRIKE DEAL 

Fairfax Media Ltd has struck a revenue sharing deal with Ten Network to use the 

broadcaster‘s video news on its websites. In a move designed to strengthen Fairfax‘s 

online video offerings of domestic news, Ten‘s newsroom will provide packaged news and 

live event streaming to Fairfax sites including smh.com.au. Fairfax, publisher of the 

Sydney Morning Herald, does not have substantial news video operations to provide 

content to its online portals. It sold its television production unit, Southern Star, at a loss 

last year to reduce debt. Video is seen as the latest hotspot for online advertisers. The 

overall market recorded strong revenue growth in the past year to fetch about $36 million 

a year. Fairfax‘s head of video operations, Ricky Sutton, said it was ‗‗not commercially 

viable‘‘ for the publisher to invest in its own television newsroom on the scale of those run 

by existing broadcasters. But Fairfax has ‗‗more demand than we can supply‘‘ for video 

content and its websites were a good delivery platform for Ten‘s products (SMH, online, 

26 May 2010). 

58.2.3 ONLINE ADVERTISING SPENDING STAGNATES 

The Internet Advertising Bureau says advertising expenditure in the March quarter was 

$513 million, the same as in the December quarter (Australian, Media section, 10 May 

2010, p.28). But the expenditure was up 17 per cent on the March figures for last year. 

58.2.4 TIMES AND SUNDAY TIMES PREPARE TO CHARGE ONLINE READERS 

London‘s Times and Sunday Times unveiled on 25 May their new-look websites as they 

prepared to become the first in Britain to charge online readers for content. Readers who 

registered were going to be able to access the websites for free until late June, after which 

they had to pay £1 for the daily Times, and £2 for a week‘s subscription. The new 

websites – www.thetimes.co.uk and www.thesundaytimes.co.uk – replaced the 

http://www.thetimes.co.uk/
http://www.thesundaytimes.co.uk/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 58         July 2010 Page 12 
 

 

single timesonline.co.uk site for the two papers, part of Rupert Murdoch‘s News 

Corporation (Mediaweek online, 26 May 2010). 

58.2.5 NEW MATILDA CLOSES 

Online political newsletter New Matilda was to shut down on 25 June after running out 

of money. Editor Marni Cordell blamed the tough advertising market for the site being 

unable to meet its financial forecasts. In a letter posted on the newmatilda.com site on 

27 May, Cordell said: ―It probably won‘t surprise you to learn that newmatilda.com has 

never operated on a profit. However, we had projected that the site would break even by 

2010. When Gold Coast investor Duncan Turpie bought the loss-making 

newmatilda.com in February 2007 for a token $10 payment, the site dropped its paid 

subscription model in a bid to boost readership and increase revenue from advertising. In 

hindsight, that decision had perhaps been too hasty,‖ said Cordell. ―The big media 

players are struggling to find a workable online business model that allows them to pay 

their writers and maintain high standards—and so are we.‖ 

New Matilda was launched in 2004 by John Menadue, a former private secretary to 

Gough Whitlam. Its financial backers included businesswoman Janet Holmes a Court, 

pollster Rod Cameron, publisher Hilary McPhee, former ALP speechwriter Graham 

Freudenberg, publisher and property developer Morrie Schwartz, former federal 

ministers John Button of the ALP and Liberal Ian Macphee, former Family Court chief 

justice Elizabeth Evatt, indigenous leader Lowitja O‘Donoghue and academic Robert 

Manne. Before buying it out, Turpie was one of its board members (Australian, 27 May 

2010). 

58.2.6 BLOGS DEPEND ON TRADITIONAL MEDIA 

Online blogs are sometimes credited with driving the news agenda but it seems they are 

yet to challenge traditional forms of media when it comes to generating original 

reporting. According to a study by the Pew Research Centre in Washington DC, blogs 

―still rely heavily on the traditional press, such as newspapers and television 

broadcasters, for their information. The study found that bloggers linked to stories in 

traditional media more than 99 per cent of the time, commonly gravitating towards 

personal and cultural issues such as same-sex marriage or privacy, and often made issues 

and events ―highly personal‖. The Pew study found that while blogs and social media 

sites, such as Facebook, were not producing large volumes of original journalism, they 

made news a more ―shared, social experience‖ and gave citizens more scope to influence a 

story (Australian, 26 May 2010, p.3). 

58.2.7 FAIRFAX CONSIDERS CHANGES TO WEBSITE CONTROL 

The board of Fairfax Media Ltd has hired external consultants to evaluate its medium-

term growth strategy, including a proposal to hand back control of the group‘s flagship 

websites to the print side of the business. Mark Day and James Chessell reported 

(Australian, Media section, 31 May 2010, p.32) that the Fairfax directors, led by 

chairman Roger Corbett, had commissioned management consultants Bain & Co to 

examine the five-year strategic plan prepared for the board by chief executive officer 

Brian McCarthy. See also Mark Day‘s column, ―Floundering Fairfax board calls in 

corporate doctors‖, Australian, Media section, 31 May 2010, p.31. 

58.2.8 THE IDEAS’ ZONE 

Michael Short, of Fairfax Media, sees the new home of the Melbourne Age—Media 

House—as a bricks-and-mortar illustration of the wider transformation of a traditional 

newspaper publisher into a distributor of media in all its modern forms. These include 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 58         July 2010 Page 13 
 

 

Short‘s new project, The Zone, which was launched online on 8 May. Short told Neil 

McMahon (Mediaweek, 7 June 2010, p.9) that The Zone was the result of this belief that 

Fairfax Media needed a product that utilized all the tools at the company‘s disposal to 

engage readers and viewers. ―The Zone is not a newspaper product… it‘s a multi-media 

product. It‘s designed for the iPad as well.‖ The Zone is a weekly feature hosted at the 

Fairfax online opinion outlet, the National Times, which is itself part of Fairfax 

websites in four states—theage.com.au, smh.com.au, brisbanetimes.com.au and 

watoday.com.au. It uses video, images, text, live discussion, and interaction with social 

media sites such as Twitter and Facebook.  Its aim is to ignite debate ideas, but also to 

learn where ideas come from, via a weekly interview with a guest. 

58.2.9 SEEKING TO SET THE AUSTRALIAN AGENDA 

The Australian and Sky News have combined to launch a new show on Sky News on 

Sunday morning, 4 July. Australian Agenda aims to become a centrepiece for political 

discussion and analysis, drawing on the combined resources of Sky News and News 

Limited. Anchored by Sky‘s award-winning David Speers, the program features the 

Australian‘s Paul Kelly, Dennis Shanahan and Peter van Onselen in a round-table 

discussion of the week in politics and what lies ahead. The program also features political 

reporters and commentators from News Limited papers across the nation, as well as from 

Sky News (Australian, 2 July 2010). 

58.2.10 WHEN ‘THE NEWS FROM HOME’ WAS NOT GOOD 

During a visit to Poland, Central Queensland resident Kiddy Bolger was staying at a 

hotel in Krakow when he logged onto the internet for news from home. A message 

appeared on the screen, saying, ―Access denied, forbidden keyword teen for sex‖. The 

hotel reception questioned him and it took quite a deal of explanation in broken German 

to convince him that he was looking up the news (from the Rockhampton Morning 

Bulletin). The hotel manager could not explain why the site would be blocked (Morning 

Bulletin, 16 June 2010). 

58.2.11 EDITORS DISCUSS DIGITAL DELIVERY 

The main topics set for discussion at the two-day New Limited editors‘ conference in 

Adelaide on 5-6 July were: how to use new digital platforms for content; and how to get 

readers to pay for it (Australian, Media section, 5 July 2010, p.29). 

 3 – CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL 

58.3.1 FAIRFAX SEEKS EDITORIAL CONTENT MANAGER 

Fairfax Media has advertised for an editorial content manager, print and online, for its 

NSW Regional Publishing Division. Reporting to the general manager of the division, the 

editorial content manager will ―work directly with the division‘s editors and journalists to 

develop editorial content‖ aimed at building the circulation of the paid newspapers and 

increasing the market share of the free newspapers (Armidale Express, 12 May 2010). 

58.3.2 RUDD AND THE EDITORS (2): GRASSROOTS PRESS 

Fraser Coast Chronicle editor Peter Chapman can‘t keep Kevin Rudd out of his office at 

Hervey Bay, gateway to Fraser Island. Rudd, as the Prime Minister, had switched his 

attention from the Canberra press gallery to the grassroots journalists who run the 

media that counts most in the regional seats that may hold the key to the coming election 

(writes Rosanne Barrett, Weekend Australian, 15 May 2010, p.5). Rudd blitzed these 

marginals along the Queensland coast in April-May, hitting the major centres of Cairns, 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 58         July 2010 Page 14 
 

 

Townsville, Mackay, Gladstone, Bundaberg, Rockhampton and Hervey Bay. However 

busy his schedule, he always seems to make time for a cup of tea and chat with the local 

editor. In the case of Chapman, it turned into 90 minutes of the PM chewing his ear. ―He 

knew a lot about local issues. He has been here about three times in all and prior to that, 

in 40 years we had virtually seen about two Prime Ministers come into the area.‖ 

The time commitment paid dividends for Rudd. Next day, the paper ran a headline 

declaring the Prime Minister was ―our new very best friend‖, with the accompanying 

story detailing the importance of the local electorate, Hinkler, to the election. 

The seat has been held by the National Party‘s Paul Neville for 17 years, but has a wafer-

thin margin of 1.5 per cent, leading Labor to think it can win with local councillor Belinda 

McNeven. 

 

See 58.1.8 for RUDD AND THE EDITORS (1). 

58.3.3 REGIONAL PEOPLE 

    Laurie Barber, a former leading regional journalist, has compiled a book of his ―My 

Word‖ columns that have appeared for 15 years in papers such as the Port Macquarie 

News. The book, My Word, focuses on how we use words and how usage has changed over 

the years. It is available from the author at 9 Marsden Cres, Port Macquarie, NSW, 2444; 

email him at lbword@midcoast.com.au 

    Ray Frawley, who worked as a general reporter, rural reporter and sub-editor during 

three stints at the Ballarat Courier, has had an award named in his memory. The Rural 

Press Club of Victoria has introduced the Raw Frawley Award for Young Journalist of the 

Year. Frawley, who died in January, was a long-serving vice-president of the club. 

Fostering up-and-coming industry talent had been one of his great passions. He wrote a 

paper, ―The problems, performance and potential of the provincial press‖, as a Diploma in 

Journalism thesis, Deakin University, in March 1978 (Ballarat Courier, 22 June 2010). 

    Darren McVean, formerly the advertising manager at Rockhampton‘s Morning 

Bulletin, is the new general manager of Mackay‘s Daily Mercury. He replaced Steve 

Molineux, who resigned because of illness.  

    Patty Wilson, a former owner of the Warialda Standard, NSW, with husband Doug, 

died overnight on 6/7 June 2010. 

58.3.4 WHYALLA AND PORT MACQUARIE: PRINT SITES CLOSED 

Fairfax Media has closed its regional printeries at Port Macquarie, NSW, and Whyalla, 

South Australia, Fairfax Media‘s chief executive for printing and distribution, Bob 

Lockley, told the Single Width Users Group Conference in Tamworth in March (gxpress, 

May 2010, p.28). 

58.3.5 MACKAY: 50 YEARS AND 67 YEARS SINCE AIR DISASTERS 

Mackay‘s Daily Mercury published an eight-page wraparound on Saturday, 12 June, to 

remember the 29 people who lost their lives in Australia‘s worst civilian air disaster, the 

crash of the Fokker Friendship Abel Tasman off Mackay on the evening of 10 June 1960. 

The 25 passengers included nine boys from the Rockhampton Grammar School returning 

to Mackay for the Queen‘s Birthday holiday weekend. A commemorative ceremony was 

held at Illawong Park, Far Beach, on Thursday 10 June 2010 and a contingent of 

students and other representatives of the Grammar School attended. One of the speakers 

was Rod Manning, who reported the Fokker crash for the Daily Mercury. (He won the 

Walkley Award that year for best provincial newspaper story; and he later became the 

editor of the Daily Mercury.) His first report (Daily Mercury, 11 June 1960, p.1) began: ―A 

full-scale land and sea search was launched from Mackay late last night for a missing 

mailto:lbword@midcoast.com.au


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 58         July 2010 Page 15 
 

 

Fokker Friendship aircraft carrying 25 passengers and a crew of four. A State of 

Emergency touching off search operations was declared at 10.10pm when radio contact 

from the Mackay control tower with the plane was lost. The last signal was not a distress 

signal. The plane, on the normal TAA run, left Brisbane at 5pm and arrived over Mackay 

from Rockhampton at 8.45 and started to circle when heavy fog at the aerodrome 

prevented a landing.‖ See ―How the Mercury broke the news to Mackay‖, Daily Mercury, 

12 June 2010, ―A Tragic Journey‖, wraparound, p.3. In June 2010, Mackay Regional 

Library staged an exhibition of newspaper clippings related to the disaster. 

Another Mackay air disaster: Cameron Stewart wrote in the Weekend Australian, 19-

20 June 2010, Inquirer section, p.4, of Australian‘s worst air crash—the Bakers Creek 

crash during World War II. A B-17 Flying Fortress bomber, which had just taken off from 

Mackay for Port Moresby, ploughed into mangroves near Mackay on 14 June 1943. 

Extract: ―The story is barely known outside Queensland, not least because of a concerted 

effort by wartime authorities to censor the facts to such an extent that the families of 

those who died—all American servicemen—did not know for decades that their loved ones 

had perished in Australia.‖ The Bakers Creek memorial is only a stone‘s throw from the 

Bruce Highway. 

4 – NEWSPAPER HISTORY 

58.4.1 A DAY IN THE LIFE OF THE BENDIGO ADVERTISER, 1893 

When the Bendigo Advertiser began using a new press, a Lancashire, in 1893, it 

published detailed information about the press and about ―The work of our staff‖ (21 

August 1893, p.3): 

To the curious in newspaper work it will be interesting to obtain a glimpse of 

the general method pursued in making up a first-class daily up-country 

newspaper, such as the Bendigo Advertiser, from the gathering of the news 

until it is issued in printed form to the public. The regular daily work 

commences on the previous evening, or just about the turn of midnight, by 

the chief of staff entering in the duty book the work allotted to the reporters 

for the following day. The routine day work includes attendance at law courts, 

meetings of societies, mining and other companies, municipal councils and 

sports, while the evening work embraces attendance at meetings of various 

kinds, and inquiries at surgeries, hospital and lockup. 

The “recording angels”, who have to attend law courts in the morning, turn up 

at 10 o’clock, and have a look at the duty book to see if the chief has left any 

note for them, after they had taken their departure on the previous evening. 

The chief and other reporters make their appearance at the office somewhat 

later on. The former runs his eyes over the advertisements to see if anything 

has been omitted in the duty book and scans the opposition paper to see if it 

has got any advantage in the way of news. 

Then the day duties are attended to. All “day copy” has to be in at the earliest 

moment to be set up by the day compositors, and not later than six o’clock, as 

the evening compositors usually go on at seven, they having done their 

distributing of type during the day. In the afternoon the reporters look in at 

the office to see if any fresh work has to be done. Such work is entered in the 

duty book with the name of the reporter attending to it, to prevent duplication 

of work by other members of the staff. 

In the afternoon the sub-editor makes his appearance, revises copy, opens 

correspondence, handing such as relates to meetings and other work to the 

chief to be attended to. The editor also puts in an appearance in the 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 58         July 2010 Page 16 
 

 

afternoon, and either then or in the evening in consultation with the leader 

writers and it may be with the general manager, decides upon the subjects to 

be written upon and their policy or tone.  

At 6.30 o’clock, the sub-editor is again at his post reading and revising copy 

and correspondence and cutting extracts from exchanges for the compositors. 

This is continued at intervals during the evening as posts arrive and copy 

comes in. Telegrams have also to be filled in or re-written as they are often 

most carelessly worded, important words being omitted. He also receives 

callers on literary business, and, if he is busy, inwardly growls at those who 

unduly prolong their stay for a gossip. During the fore part of the night the 

editors arrives and is consulted by the “sub” on matters which may come 

within the reach of the libel law. This, like the sword of Damocles, is the dread 

thing which hangs over the head of the “sub” and prevents his eyes from 

closing, and mind from wandering even for a moment’s rest.   

The editor revises leaders which may have been written, or he may write one 

himself. Early copy is speedily worked up by the compositors, and the trouble 

at first is to get copy to fill the paper, but as evening news arrives usually in a 

rush, the trouble eventually is to know what to keep out. This trouble is often 

intensified by more advertisements than space was provided for coming to 

hand for insertion, and they must appear, whatever is sacrificed. By and bye 

the column slips of proofs begin to arrive for the readers. These having been 

read, and errors marked on the margin, they are returned to the compositors, 

who make the corrections. A “revise” is pulled, which is compared with the 

proof by one of the assistant readers to see that the corrections have been 

made, and it is then forwarded to the “sub” to be again carefully read to 

discover any errors which may have been missed. This goes on up to the time 

of going to press, the last revise being usually followed on the part of the 

“sub” by a short pithy prayer of thanksgiving that the work is done. 

During the night the foreman of the compositors interviews the “sub” 

regarding the make up of the paper. This is an important matter, as the news 

has to be in its proper place and the attractiveness and characteristics of the 

paper maintained. It requires thought and quick judgment on the part of the 

“sub”, which is only obtained by long experience. The ordinary routine is often 

disturbed by the occurrence of murders, suicides, accidents or other 

sensational events. These are attended to under the direction of the chief of 

staff, and if the particulars are late in coming in there is usually a hurry in the 

composing room to get the copy set up in time for press.  

Then the foreman is to the fore, and the click, click of the type setters is a 

continuous song. But with all the hurry and stirring to activity there is no fuss, 

everything goes on smoothly and ends satisfactorily. Then the locking up of 

the type into page form takes place, and the formes are sent down to the 

machine room. Soon the rattle of the printing press is heard, and the epitome 

of the history of the world for the day is printed under the careful 

management of the machinist. This is one of the most interesting sights of the 

newspaper office. 

58.4.2 SEMINAR ON TABLOIDS 

The Centre for Media History at Macquarie University will hold a one-day seminar on 

tabloid newspapers on 24 September. Called ―Reaching out or going down? The history of 

tabloids‖, the seminar has attracted speakers such as Professor Murray Goot, Jerelynn 

Brown (State Library of NSW), Anthony Laube (State Library of SA), Professor Peter 

Putnis, and others, including ANHG founder Victor Isaacs. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 58         July 2010 Page 17 
 

 

58.4.3 SYDNEY: NORTH SHORE TIMES, 50 YEARS 

Rupert Murdoch, chief executive, News Corporation, writes in the 50th anniversary 

issue of the North Shore Times, Sydney (14 May 2010): ―When I first looked at the 

potential for a free newspaper on the North Shore in 1960, I knew it had to be much more 

than a local news vehicle—it also had to reflect the lives and aspirations of people living 

in Sydney‘s north. I had just acquired the Cumberland Newspaper Group, a chain of 

highly successful suburban newspaper based in Parramatta, which held incredible 

potential for expansion. It was clear then that the North Shore was a prosperous area 

and one that would continue to grow. I felt people living north of the Harbour would 

welcome their very own newspaper... 

―When the North Shore Times launched on 11 May 1960, it was a 40-page newsprint 

edition with a circulation of 75,000. I personally oversaw production of that first edition 

and even today I like to keep tabs on the Times, one of two newspapers I have started 

from scratch in Australia*—the other being the Australian. Fifty years later, the Times is 

a popular and much loved bi-weekly paper, with a Friday gloss edition that frequently 

boasts more than 200 pages. In 2008 the Times printed a record 316-page edition.‖ 

[*Murdoch has obviously started more than two papers in Australia: e.g. the Brisbane 

Sun, the Melbourne Sunday Herald and the Melbourne Sunday Sun.] 

Alex Ward writes (North Shore Times, 14 May 2010): Peter Sinclair held on to a rough 

treasured little booklet for 50 years. As the first North Shore Times journalist, he 

remembers his first day on the job, when Rupert Murdoch walked into the original Miller 

St, North Sydney, office. ‗He dropped in and met us on the first day,‘ Sinclair, of Killara, 

said. ‗And he was carrying a little booklet that he had made himself. It was his format for 

the paper and included what news he wanted to go on each page, from social, homes, 

sports and council to the size of ads.‘ Sinclair held on to the booklet for almost 50 years, 

recently donating it to the North Shore Times‟ archives.‖ 

58.4.4 TINONEE: WHEN THE MANNING RIVER NEWS CEASED 

Rod Kirkpatrick writes: You don‘t automatically believe the dates you read on 

somebody‘s tombstone, do you? And so you should not automatically believe the dates on 

a newspaper‘s tombstone. The stone that carries a plaque with details about the Manning 

River News, Tinonee, NSW, says the paper began on 15 April 1865 (correct) but it says 

the paper ceased on 17 September 1873 (incorrect). The paper continued for another 16 or 

17 months or so, until February or early March 1875. A number of extracts from the 

Manning River News appeared in the Maitland Mercury in 1874 (for example, from the 

issues of the MR News on 25 April, 5 September and 5 December 1874). Another extract 

appeared in the Mercury on 14 January 1875 (from the MR News of 9 January 1875). The 

Mercury‟s Tinonee correspondent wrote on 12 March 1875: ―And now a few words about 

yourselves. You will know the death of the Manning River News; it is most likely the 

Manning Times will follow.‖ The Manning River Times is still published in 2010. And the 

Manning River News must have been resurrected, perhaps more than once, judging from 

the extracts from it that appeared in the Maitland Mercury on (for example) 24 February 

1876, 25 August 1877, 27 August 1885, and 27 October 1887. Newspaper indexers Rod 

and Wendy Gow made a significant research contribution to this article. 

58.4.5 GOONDIWINDI NEWSPAPERS 

The ANHG editor received an inquiry about when the early Goondiwindi newspapers 

began publication. It is worth recording what my investigations revealed: 

 

 Goondiwindi Herald, Macintyre River and South-western Advocate:  

Mentioned briefly in my Sworn to No Master, p.124. First published at beginning 

of April 1882 (source: Brisbane Courier, 5 April 1882, p.2). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 58         July 2010 Page 18 
 

 

 Goondiwindi Argus: Definitely did not start in 1882 (must have been confused 

with above title). Not mentioned in any newspaper directories in the 19th century 

(e.g. the Australasian Newspaper Directory, 2nd edition, 1888; and the 

Australasian section of the Pacific States Newspaper Directory, 1892). Not listed 

in Pugh‟s Queensland Almanac in the 1880s/90s. I have never come across any 

19th century extracts from the Goondiwindi Argus. Earliest extract I have seen 

appeared in the Brisbane Courier, 22 April 1912, p.8. But Pugh‟s Queensland 

Almanac (1909, p.522) is the basis of my listing 1908 as the start of the paper.  

 McIntyre Herald: In Sworn to No Master, p.131, I quote the following source for 

the starting date (13 April 1886) of this newspaper: O‘Donovan, Denis, Analytical 

and Classified Cataloguer of The Library of the Parliament of Queensland, 

Brisbane: Government Printer, 1899, Vol, II, p.1275. 

5 – RECENTLY PUBLISHED 

58.5.1.1 BOOKS 

Fitzgerald, Ross, and Holt, Stephen, Alan “The Red Fox” Reid, University of NSW 

Press, 365 pages, $49.95. 

Hills, Ben, Breaking News: The Golden Age of Graham Perkin. Scribe Publications, PO 

Box 523, Carlton North Vic 3054, hardbound, 536 pages, 12 illustrations, $59.95. 

Mascitelli, Bruno and Battiston, Simone (editors), Il Globo: Fifty Years of an Italian 

Newspaper in Australia. Connor Court Publishing, Ballan Vic, paperback, 184 

pages, illustrations, $29.95. 

58.5.1.2 REVIEW OF BREAKING NEWS, by Victor Isaacs 

In 1966 the Age was a stolid, worthy, but unexciting newspaper. Graham Perkin, an 

experienced journalist who had spent his career there was appointed editor. Over the 

next nine years, new ideas tumbled out as Age was transformed into an enterprising, 

investigating outlet of considerable reputation. Perkin died in 1975, in his 40s, as he was 

poised to take an executive position in the Fairfax group. Perkins appointed Ben Hills to 

his Insight investigative team and for six years they were together at the newspaper. 

Hills‘ respect and affection for Perkin is very apparent in this biography. It is one of the 

few major studies of an Australian newspaper person. It is a significant addition to 

Australian newspaper history, throwing much light on the evolution of the Age. Indeed, 

an important ―sub-plot‖ in Hills‘ book is the story of Ranald Macdonald, heir to the Syme 

family, and managing director of the Age in this period. His story is as interesting as 

Perkins‘. Indeed Macdonald and Perkin were both essential to the blossoming of the Age 

in the 1960s and 70s – Macdonald appointing and supporting Perkin. Contrasting with 

Hills‘ clear admiration of Perkin is his harsh judgment of Perkin‘s predecessors and 

ambivalence about his successors. This is a large book. After a lengthy introduction 

setting Perkin‘s background in country Victoria, there is not a great deal about his 

personal life, largely because the newspaper became his life. This book provides a great 

deal of information not only about the Age, but newspapers in Melbourne, and in the 

Fairfax group. See 58.5.2 for mention of other review articles. 

58.5.1.3 REVIEW RESPONSE 

Kim Lockwood writes: In the ANHG Newsletter for May 2010, item 57.5.1, Victor Isaacs 

compared the third edition of the News Ltd stylebook, published in 2005, with the 2010 

edition of the Fairfax Media Stylebook. He said the comparison was ―a bit unfair, as the 

News Ltd style book was published five years ago, and much has happened since then‖. 

Indeed it has, including the publication, for the record, of the fourth edition of the News 

Ltd style book, published last year (2009).  

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 58         July 2010 Page 19 
 

 

As an aside, one of Victor‘s comparisons related to the small Victorian town of Koo-wee-

rup (News) or Kooweerup (Fairfax). He said neither is correct according to the Victorian 

Department of Sustainability and Environment and Geoscience Australia, ―which have it 

as Koo-Wee-Rup‖. You can search the DSE website all you like, but you will not find Koo-

Wee-Rup. At every turn it is KOO WEE RUP, all caps, no hyphens. Geoscience Australia 

has it as Koo Wee Rup, initial caps, no hyphens. Most of the spellings for the railway 

station, the parish, the police station, the post office and the like are with hyphens. 

Further searches failed to resolve the anomaly. 

 

58.5.2 ARTICLES 

Carlyon, Les, ―Fox among the roosters‖, Australian Literary Review, Vol. 5, Issue 5, 

June 2010, p.12. A review of Alan „The Red Fox‟ Reid: Pressman Par Excellence, 

written by Ross Fitzgerald and Stephen Holt. Alan Reid was an influential 

Canberra-based political correspondent for the Sydney Daily Telegraph. See also 

Fitzgerald/Holt and Gawenda below. 

Carson, Andrea, ―The iPad‘s role in saving newspapers is far from certain‖, Age, 9 June 

2010. 

Chisholm, Ann, ―Lamentation for a leader lost‖, Age A2 section 15 May 2010, page 22. A 

review of Ben Hills‘ major new biography of Graham Perkin, editor of the Age 

from 1966 to 1975. (Chisholm is the wife of Michael Davie, editor of the Age from 

1979 to 1981.) See also Day, Gawenda, Suich and Waterford below. 

Day, Mark, ―Great editor‘s biography recalls a revolution that kicked the stuffing out of 

newspapers‖, Weekend Australian, 22-23 May 2010, Inquirer, p.7. Graham Perkin 

and his editorship of the Age, 1966-75 and Ben Hill‘s biography of him. See also 

Chisholm, Gawenda, Suich and Waterford. 

Economist: ―The strange survival of ink‖, Economist, 12 June 2010, pages 73-74. Argues 
―that newspapers have escaped cataclysm by becoming leaner and more focused.‖ 

Farrer, Gordon, ―The revolution is here: Will this device put the ink in i-paper?‖, Age, 

22 May 2010, page 2. The impact of iPads. In the course of this article it is said 

that there will be applications for the SMH, Age and Financial Review soon. 

Fitzgerald, Ross, and Holt, Stephen, ―Red Fox exposed party‘s ‗faceless‘ men‖, 

Weekend Australian, 29-30 May 2010, Inquirer, p.4. An edited extract from the 

authors‘ book, “The Red Fox” Reid: Pressman par excellence. 

Fyfe, Melissa, ―Trial by media‖, Sunday Age, 13 June 2010. Critically examines the 

campaign by the Australian against the Victorian Commissioner of Police, Simon 

Overland. 

Gawenda, Michael, ―Too close to the source of the story‖, Weekend Australian Review 

section page 22, 15 May 2010. A review of Ben Hills‘ major new biography of 

Graham Perkin, editor of the Age from 1966 to 1975. (Gawenda was editor of the 

Age from 1997 to 2004.) See also Chisholm, Day, Suich and Waterford. 

Gawenda, Michael, ―How a legendary journalist turned power player‖, Weekend 

Australian, Review, 12-13 June 2010, pp.24-25. Review of Alan “The Red Fox” 

Reid. See also Carlyon and Fitzgerald/Holt. 

Harding, Evan, ―Southern style and substance‖, Walkley Magazine, Issue 61, May-July 

2010, p.12. A heart of old-school journalism still beats in New Zealand‘s ―frigid 

south‖ at the Southland Times. 

Jackson, Sally, ―At the end of the day, ex-journalist counts on hackneyed clichés‖, 

Australian, Media section, 17 May 2010, pp.32, 29. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 58         July 2010 Page 20 
 

 

Kirkpatrick, Rod, ―Words win war‖, gxpress, May 2010, p.36. The author presents a 

personal perspective on a NSW regional daily‘s battle with the Army a quarter of 

a century ago. 

McKinnon, Michael, ―Freedom of Information: opening up to the public‖, Walkley 

Magazine, Issue 61, May-July 2010, pp.24-25. Where Queensland has led, most of 

Australia has followed, but some states are slow to catch on to the benefits of FOI. 

One of a series of articles in ―Progress under liberty: The state of press freedom in 

Australia‖, pp.23-35.  

Mathieson, Clive, ―A wall of Pulitzers and a $6 billion question: ‗What would Rupert 

do?‘ ―, Australian Literary Review, Vol. 5, No. 5, June 2010, p.12. A review of 

Sarah Ellison‘s War at the Wall Street Journal: How Rupert Murdoch Bought an 

American Icon, the story of the Murdoch takeover of the Wall Street Journal.  

Manning, James, ―Inside the AFR: Editor Glenn Burge on paywalls and digital 

publishing‖, Mediaweek, 28 June 2010, pp.6-7. 

Pilkington, Ed, ―Fighting Rupert Murdoch‖, Canberra Times, 12 May 2010, Times 2, 

p.3. Michael Wolff is not shy of making personal attacks on those in the media. 

But the acerbic Vanity Fair, columnist and Murdoch biographer was left shaken 

by the consequences of rattling Rupert‘s cage.  

Rogers, Matthew, ―Mocked, but sales don‘t lie‖, Daily Telegraph, 29 May 2010, p.103. 

An entertaining account of working for the British popular Sunday paper, the 

News of the World, including contrasts with Australian newspapers. 

Suich, Max, ―Hailing a golden age‖, Walkley Magazine, Issue 61, May-July 2010, pp.51-

52. A reflection on the Graham Perkin editorship at the Melbourne Age and some 

thoughts on Ben Hills‘ just-released biography of Perkin. See also Mark Day‘s 

column, Australian, Media section, 10 May 2010, p.31. See also Chisholm, Day, 

Gawenda and Waterford. 

Suich, Max, ―The great encourager‖, Australian Literary Review, Vol. 5, No. 5, June 

2010, pp.13-14. A review of Ben Hills‘ biography of Graham Perkin.  

Waterford, Jack, ―Perkin, the right man for his Age‖, Canberra Times, 29 May 2010, 

Panorama section, p. 16. A review of Ben Hill‘s major new biography of Graham 

Perkin, editor of the Age 1966-75, including some critical comments about the 

present day Age. See also Chisholm, Day, Gawenda and Suich. 

Waterford, Jack, ―Red Fox‘s artful tracks‖, Review of Ross Fitzgerald‘s and Stephen 

Holt‘s new book, ―Alan Reid: The Red Fox‖, Canberra Times, Panorama (review) 

section, 12 June 2010. 

ANHG subscriptions 
Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group 

Newsletter:  A subscription covers ten issues (two years). 
(1) Email Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com (contribution welcomed, but no fee for 

electronic version); or 
(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 38 Gingham St, Glenella, Qld, 4740 (hard copy, $50 for 

individuals; $75 for institutions). 
 
New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 
(Name) _________________________ (Address) ________________________________ 
 
_____________________________________________________Postcode _______________ 

I enclose $      –  cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

mailto:rkhistory3@bigpond.com

