
Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 49     October 2008 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 49                October 2008 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 59 Emperor Drive, Andergrove, Qld, 4740, and 

Victor Isaacs, of Canberra.  Ph. 61-7-4955 7838.  Email: rodthejourno@uqconnect.net 

The publication is independent. 

 
 

COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for the next Newsletter: 5 December 2008. Subscription details appear at end of 
Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the “Publications” link of the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/sjc/ and through the 

ePrint Archives at the University of Queensland at http://espace.uq.edu.au/) 

 

 1 – CURRENT DEVELOPMENTS: NATIONAL & METROPOLITAN 
 

 

49.1.1 THE BIG PURGE AT FAIRFAX 

Fairfax Media Ltd announced on 26 August that it planned to shed 550 jobs, 180 of them 

belonging to journalists (390 of the jobs are Australian and 160 are New Zealand jobs). 

Fairfax did not announce it quite as bluntly as that, instead describing its action within the 

context of a “business improvement plan”. It sent an email to all its employees, announcing “a 

major restructure of corporate and group services and significant initiatives to improve the 

overall productivity and performance of many of our businesses”. John Lyons, a former 

Fairfax editor, and Caroline Overington reported (Australian, 27 August 2008, pp.1-2): 

“Fairfax Media is abandoning quality journalism at its flagship newspapers, the Sydney 

Morning Herald and the Age, according to staff who yesterday rejected a company plan to 

shed 550 jobs. Chief executive David Kirk and his deputy Brian McCarthy told the Australian 

Stock Exchange and newspaper staff via email yesterday that Fairfax hoped to save $50 

million by cutting the jobs in Sydney, Melbourne and New Zealand – 5 per cent of its full-

time workforce.” The company‟s metropolitan newspapers recorded a 9 per cent drop in profit 

in 2007-08. (see also Age and Sydney Morning Herald, 27 and 28 August 2008.) 

 

The first to go – on 27 August – was the editor-in-chief of the Age, Andrew Jaspan. Nick 

Tabakoff reported (Australian, Media section, 28 August 2008, pp.31-32) that Jaspan had 

become an unlikely hero of journalists at the Age. They saw his departure as the result of his 

resisting Fairfax cost cutters. Four months earlier more than 200 Age journalists unanimously 

voted against him in an effective “no-confidence” motion. Fairfax journalist in Sydney and 

Melbourne went on strike from Thursday, 28 August, through to Monday, 1 September.  

 

On 29 August, Fairfax sacked Mike Carlton as a Sydney Morning Herald columnist because, 

in sympathy with striking journalists, he refused to submit his column for the Saturday issue 

of 30 August. Carlton continues as a Fairfax Media radio presenter. (Several articles in the 

Australian of 27 and 28 August deal with the Fairfax happenings. An insightful one – 27 

August, p.13 – quotes from various David Kirk speeches and interviews of the previous nine 

months.) The Australian reported (5 September, p.2) that the SMH had so far received more 

than 300 letters from readers complaining about Carlton‟s treatment and calling for his 

column to be reinstated. 

 

mailto:rodthejourno@uqconnect.net
http://www.uq.edu.au/sjc/
http://espace.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 49     October 2008 2 

Extracts from an editorial in the Australian, 27 August, p.13: “Our rival‟s predicament, which 

saddens the Australian, has essentially resulted from a misguided twofold business model. For 

decades, Fairfax depended on „rivers of gold‟ classifieds. As that revenue stream became 

depleted by the internet, the company‟s titles strayed in their editorial focus to lifestyle 

journalism. Increasingly the sparse newsbreaking of the Sydney Morning Herald and the Age 

has been wrapped around pre-printed, stapled supplements, with nothing to do with news but 

everything to do with the minutiae of home decoration, gardening, style, entertainment, food 

and gadgets. Such supplements are labour-intensive, drawing staff away from politics, 

business, sport and general news. They are far more expensive to preprint and insert than 

traditional newspapers are to produce. Unfortunately for the 550 people, including 180 

journalists, to lose their jobs at Fairfax, lifestyle information, like classifieds, is readily 

accessible in more user-friendly formats online. Most home cooks, for instance, no longer clip 

recipes but look them up as needed. The days of lifestyle supplements are numbered.” 

 

Nick Tabakoff and two former Fairfax journalists, John Lyons and Brad Norington, wrote 

“Citizen McCarthy swings axe”, a detailed account – with plenty of historical context – of the 

changes at Fairfax Media, Weekend Australian, 30-31 August 2008, p.2. 

 

Nick Tabakoff reports (Australian, Media section, 4 September 2008, pp.31-32): Fairfax 

Media began an experimental outsourcing of part of the editorial production of its flagship 

Sydney and Melbourne newspapers only days after the move was announced as part of a 

redundancy program for 165 local journalists. Pagemasters – a fully owned offshoot of 

Australian Associated Press – has begun operating a Fairfax dedicated “sub hub” for 

newspaper production staff in Brisbane. The move follows the revelation in an internal memo 

by Lloyd Whish-Wilson, Fairfax‟s metropolitan newspapers boss, “that the sub-editing of 

some sections and special reports” would move to Pagemasters. 

 

Sally Jackson reports (Australian, 4 September 2008, p.31): Fairfax Media is attempting to 

claim copyright over headlines and the bylines of journalists at the Australian Financial 

Review in an unprecedented legal action aimed at keeping every word in the paper behind a 

subscription wall.  

 

Both Errol Simper and Mark Day devote their columns in the Media section of the 

Australian of 4 September 2008 to the Fairfax Media redundancy program and its 

implications. And both returned to or touched on related aspects on 11 September. 

 

The Age appointed Paul Ramadge as its new editor-in-chief on 12 September. Ramadge, 50, 

had held many senior editorial roles at The Age, including senior deputy editor since June 

2005. He had been editor of the paper‟s sections, Saturday editor, Olympics editor in 2000, 

night editor and executive editor. Ramadge‟s career began at the Newcastle Herald and he 

was later editor of Dubbo‟s Daily Liberal before he returned to the Newcastle Herald. Stuart 

Rintoul wrote a two-part profile of Ramadge in the Australian, Media section, 18 and 22 

September 2008, pp.31, 35, and p.37, respectively, reporting that Ramadge hoped to lead the 

Age back to core values. 

 

Fairfax Media‟s metropolitan newspapers had experienced declines of up to 40 per cent in 

some of its advertising markets in the new financial year, an analysis by broker Goldman 

Sachs JB Were has revealed. The employment classifieds have been especially hard hit 

(Weekend Australian, 13-14 September 2008, p.35). 

 

Brad Norington reports (Australian, Media section, 29 September 2008, p.33): More 

ructions are expected at Fairfax Media after revelations the company has boosted its planned 

staff cull at the Sydney Morning Herald from a maximum 60 to 70 journalists. Fairfax is also 

well advanced in plans to outsource half its SMH sections to production company 

Pagemasters. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 49     October 2008 3 

 

The top two executives in Fairfax Media, David Kirk and Brian McCarthy, earned record total 

salary packages during 2007-08. Kirk earned $3.41 million and McCarthy, 2.43 million 

(Australian, 30 September 2008, p.3). 

 

49.1.2 NEWSPAPER PROFITS 

    News Corporation announced on 6 August a 21 per cent increase in annual profits to 

$5.88 billion, exceeding analysts‟ forecasts. The newspaper and information services recorded 

an 18 per cent increase in profit to $US767 million. Rupert Murdoch, the chairman, said the 

Australian newspaper operations were in “extremely good shape”. He said the company was 

proceeding with plans to migrate newspaper revenues online. “All of our newspapers have a 

complimentary commercial strategy exploiting the display space of print and re-purposing the 

content for the web, so the inventory can be re-sold. The newspaper companies willing to 

invest in new forms of delivery will have a commitment to quality will prosper”, he said 

(Australian, Media section, 7 August 2008, pp.19 and 31). 

    West Australian Newspapers also announced an increase in profit on 6 August. There 

was a 9 per cent increase to $121.96 million. WAN Chief Executive, Ken Steinke, said “The 

strong growth in profits reflects both the buoyancy of the West Australian economy and the 

major internal improvements made by the company in the past year”. WAN also announced 

the appointment of Doug Flynn, a former News Ltd executive, to the Board. The appointment 

of a director with media experience meets one of the demands of major shareholder, Kerry 

Stokes (Australian, 7 August 2008, p.31). 

    Fairfax Media‟s full-year net profit rose 47 per cent, boosted by the acquisition of regional 

newspaper group Rural Press. Net profit for the year ended June 30 rose to $386.9 million, 

from $263.5 million previously, Fairfax (ASX: FXJ) said. But underlying profit came in 

below market expectations - while it rose 37.4 per cent to $395.3 million, the final result was 

$378.1 million after paying the SPS dividend. Analysts had been looking for underlying profit 

of $386.6 million after the dividend, according to a consensus of seven market-watchers 

surveyed by Dow Jones Newswires, and estimates ranged from $379.0 million to $400.5 

million (Australian, 21 August 2008).  

 

49.1.3 KERRY STOKES AND WEST AUSTRALIAN NEWSPAPERS 

Kerry Stokes has spent $41 million, acquiring an additional four million shares in West 

Australian Newspapers Holdings Ltd, thus increasing his interest in the company to 22.4 per 

cent. This was possible without triggering a takeover bid by use of creep provisions of 

companies‟ legislation. It is possible that, at some stage, he will launch a takeover bid, or 

make a bid for seats on the board (Australian, 25 July 2008; West Australian, 24 July 2008). 

 

Kerry Stokes has won his long battle for a seat on the board of West Australian Newspapers. 

WAN said on 15 September that it had invited Stokes, executive chairman of the Seven 

Network, and his lieutenant, Peter Gammell, to join the board, expanding it from six to eight 

directors. Seven and WAN have now agreed to a conflict-of-interest protocol, which all 

directors will sign. The move ends eight months of discord between Seven and WAN 

(Australian, 16 September 2008, p.41) (see ANHG 47.1.1). 

 

49.1.4 PANPA BULLETIN RE-APPEARS 

The Pacific Area Newspaper Publishers‟ Association has revamped its PANPA Bulletin into a 

tabloid magazine-style newspaper from the August 2008 issue, which contained 24 pages. 

Now printed at APN‟s Yandina print centre, the new Bulletin was notable for the absence of 

bylines familiar to readers of the past decade (such as Jack Beverley, Mark Pearson and 

Stephen Quinn). The emphasis is on news items, with the columnists of the past disappearing. 

The Bulletin had not appeared since the end of 2007 when the final issue covered October-

December. The magazine had had a topsy-turvy career over the past few years with several 

changes of editor after the departure of Nick Murphie who had been editor for two periods. In 

the post-Murphie period, production deadlines were rarely met.  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 49     October 2008 4 

 

The new PANPA CEO Mark Hollands was “Person of the Week” in Mediaweek, 11 August 

2008, p.5, and was interviewed by Peter Coleman of gxpress, July 2008, p.34. The PANPA 

judges named the Herald Sun as Australian Newspaper of the Year and the Sunday Herald 

Sun as the best Sunday paper at its annual convention (Age, 11 September 2008, p.2). 

 

49.1.5 ADELAIDE ADVERTISER HOME DELIVERIES 

“The Advertiser/Sunday Mail are looking for energetic motivated individuals to join an 

exciting new venture preparing and delivering newspapers to home delivery and retail 

customers.” So reads an advertisement in the Adelaide Advertiser. It appears that the 

Advertiser/Sunday Mail may be going in for direct home delivery. In London, News Ltd has 

just introduced free delivery for Times/Sunday Times subscribers. 

 

49.1.6 AUSTRALIAN WOMEN’S WEEKLY CHANGES FORMAT 

Australia‟s top-selling monthly magazine, the Australian Women’s Weekly (75 years old this 

month), adopted a smart new format in its September issue. The slightly squarer format is 

275mm deep and 220mm wide. Editorial director Deborah Thomas says, “It‟s a more 

contemporary format which has caught on internationally.” The magazine began as a black-

and-white tabloid newspaper in 1933 (Mediaweek, 14 July 2008, p.2). Robyn Foyster is the 

AWW’s new editor (see Mediaweek, 8 September 2008, p.6). 

 

49.1.7 WORLD YOUTH DAY, SYDNEY, JULY 

Both Sydney dailies, as well as the Australian, devoted a number of pages each day during the 

activities of the World Youth Day and associated Papal visit to Sydney, in the week 14-20 

July 2008. In the early part of the week, other papers claimed that the Sydney Morning 

Herald‟s coverage was too negative towards the Catholic Church. During the week, the 

Catholic Weekly increased its frequency to thrice weekly and its circulation from its usual 

20,000 to 120,000. 

 

49.1.8 SUN-HERALD IN BRISBANE AND SYDNEY 

The Brisbane printing of Fairfax‟s Sun-Herald now appears with the slogan “Powered by 

brisbanetimes.com.au” above the masthead. The Sun-Herald, although a Sydney title, is also 

printed in Brisbane, Melbourne and Newcastle. The brisbanetimes.com.au is Fairfax‟s 

Brisbane website. In Sydney, the Sun-Herald has discontinued its Saturday evening early 

edition (Australian, Media section, 17 July 2008, p.36). 

 

49.1.9 FORMER EDITOR STUTCHBURY APPOINTED TO NEW ROLE AT OZ 

The Australian has announced an upgrading of its business section.  Michael Stutchbury, a 

former editor of the Australian, was appointed economics editor; Clive Mathieson, currently 

night editor, appointed deputy editor (business); Graham Lloyd, currently chief leader writer, 

appointed night editor; Phil Ayling appointed associate editor (business); Lyndall Crisp, 

former editor of the Bulletin, appointed editor of a new business magazine, the deal, to be 

launched on 17 October; and, Glenda Korporaal, appointed deputy editor of the magazine 

(Weekend Australian, 2-3 August 2008, p.2; Mediaweek, 22 September 2008, p.7). 

 

49.1.10 FAIRFAX MAGAZINES 

Fairfax Media has moved into custom publishing after winning a contract to put out three 

shopping centre magazines (Australian, 28 July 2008). The company had already taken over 

the titles and was interested in doing more contract work, Fairfax Magazines chief executive 

and publisher Lisa Hudson said. The three magazines were The Chase, produced for the 

Chatswood Chase in NSW; Fashion Capital, for Chadstone Shopping Centre in Victoria; and 

QP, for Queens Plaza in Brisbane. The Chase and Fashion Capital, previously published 

twice and three times a year respectively, would now come out quarterly, with QP remaining 

a bi-annual. The titles, which were formerly with Pol Publishing, had a combined circulation 

of more than 210,000 copies and were distributed in local letter-box drops and in the centres. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 49     October 2008 5 

All the titles were being overhauled ahead of a September relaunch (Australian, 28 July 

2008). 

 

49.1.11 NEWS WEEKLIES 

The Australian version of the Week – a magazine selling 150,000 copies a week in Britain and 

500,000 in the US – will be launched on 31 October. Editor-in-chief will be a former Media 

Watch producer David Salter. The Week will carry “35 pages”, containing about 140 stories 

distilled from more than 200 sources, organised into 135 short, sharp sections, reports Sally 

Jackson (Australian, Media section, 11 September 2008, p.32). See also Mediaweek, 15 

September 2008, p.13. 

 

49.1.12 PEOPLE 

   David Armstrong has decided to retire from full-time work after 40 years in journalism. 

Armstrong, 60, will step down at year‟s end as president and chief operating officer of the 

Bangkok Post’s publisher, the Post Publishing Public Co. He plans to stay on the board of the 

Post as well as to do some writing and corporate consulting. Armstrong was editor-in-chief of 

the Australian from 1996-2002 and from 1985 to 1996 was variously editor of the Bulletin, 

the Australian, the Canberra Times and the South China Morning Post (Australian, Media 

section, 14 August 2008, p.26). 

   Steve Dunleavy, one of the legends of Australian journalism, has retired and was 

farewelled on 1 October at a party to be hosted in New York by Rupert Murdoch. Dunleavy 

was born in Sydney in 1938 and made his name as a police reporter on the Daily Mirror, once 

slashing the tyres on the car driven by his photographer father (also Steve) who worked for 

the rival tabloid, the Sun, to stop him getting pictures back for the final afternoon edition. 

Dunleavy arrived in New York in 1968 and worked in the News Limited bureau before 

joining the Post after Murdoch bought it (Australian, 19 September 2008, “Strewth”, p.11; 

Mark Day‟s column, Media section, 22 September 2008, p.38; and Piers Akerman, Daily 

Telegraph, 30 September 2008). 

   Robert French, the new Chief Justice of the High Court, reflected (Australian, Legal 

Affairs section, 5 September 2008, p.29): “I tried for a holiday job in journalism at the West 

[Australian], but I got knocked back. I think they thought I didn‟t have a clear enough 

objective in life.” 

   Tony Hale, chief executive officer, The Newspaper Works, is “Person of the Week” in 

Mediaweek, 1 September 2008, p.5. 

   Melissa Stevens will replace Brett de Vine as the editor of Sydney‟s free commuter 

afternoon paper mX. (News International also publishes mX in Melbourne and Brisbane.) 

Stevens was features editor at the Daily Telegraph, and de Vine is the new night editor for the 

Daily Telegraph.  

   Colin Wicking has celebrated 20 years as a cartoonist with the Northern Territory News. 

On 15 August politicians, business people, public servants and a host of fans gathered to kick 

off an exhibition of his work and launch his latest book, Best of Wicking Volume 4. 

 

49.1.13 AUDITED DIGITAL CIRCULATION FIGURES BY END OF YEAR 

Australian newspaper and magazine publishers will get the first uniform, audited data on their 

digital “circulation” by the end of this year, as the industry finally moves to catch up with 

overseas standards. Driving the project is Gordon Towell, who was in July appointed chief 

executive of the Audit Bureau of Circulations, which verifies the sales of paid publications, 

and the Circulations Audit Board, which certifies distribution data. Towell‟s background 

combines print and IT experience, including chief executive roles at the Geon Group, IDS 

Enterprise Systems and Britain‟s Compel Group. “We need to be relevant to what is 

happening in the industry,” Towell said. “There are massive changes going on and delivery of 

content through web and digital media is becoming increasingly important. From a media 

buyer‟s and an advertiser‟s point of view it is critical that some sanity be brought to web 

measurement.” The ABC would release audited website data alongside figures for print 

http://www.mxnet.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 49     October 2008 6 

publications, Towell said. That is quarterly for newspapers and weekly magazines, six-

monthly for other magazines. (Australian, 18 August 2008). 

 

49.1.14 PRIVACY AND FOI 

The Australian Law Reform Commission has recommended new laws giving people the right 

to sue for invasion of privacy (Australian, 12 August 2008, p.14, various articles; see also 

Mark Day, “Don‟t die in the last ditch on privacy reform front”, Australian, Media section, 14 

August 2008, p.16, and Australian, Legal Affairs section, 15 August 2008, pp.25-26). 

 
Queensland‟s much-criticised Freedom of Information Act is expected to be overhauled by 

the middle of 2009 after Premier Anna Bligh responded to the independent review of the Act 

conducted by former journalist David Solomon. Bligh said Cabinet had agreed to support 116 

of the 141 recommendations that the Solomon report made (Australian, 21 August 2008, p.5). 

 

49.1.15 RECENT CHRONOLOGY 

 

49.1.15.1 EVENTS 

   26 August 2008: Fairfax Media Ltd announces it will shed 550 jobs, 180 of them 

journalism jobs. 

   18 September 2008: Final Thursday edition of the Media section in the Australian. 

   22 September 2008: First Monday edition of the Media section of the Australian (see 

above). 

 

49.1.15.2 DEATHS 

   Arnold, Bob: D. end June in Sydney, aged 81; former livestock editor of the Land; began 

rural journalism career in 1943; joined RAAF towards end of World War II; went farming 

between 1954 and 1969; resumed journalistic career with NSW Country Life; that newspaper 

was bought by its fierce rival, the Land, in the mid-1970s; became a long-serving livestock 

editor of the Land where he earned hard-won respect throughout the livestock sector; 

esteemed mentor to younger rural journalists (Land, 10 July 2008). 

    Donkin, Nancy (née Pender): D. 18 April 2008 in Victoria, aged 93; said to be first 

female journalist employed by Maitland Mercury; told at interview she might be too young to 

cover some stories, but her great-aunt, Martha, said she would accompany her in such 

instances; later worked in radio and television and became an author; was president of the 

Victorian branch of the Children‟s Book Council of Australia, 1967-75; in 1980 was awarded 

a Senior Fellowship from the Literature Board of the Australia Council (Maitland Mercury, 5 

September 2008). 

   Geraghty, Bob: D 5 July 2008 in Canberra aged 76; worked as copy boy at Daily 

Telegraph for Frank Packer; became apprentice compositor; became executive of K G Murray 

Publishing, Consolidated Press, Rockhampton Morning Bulletin and Australian Government 

Publishing Service (Canberra Times 17 July 2008). 

   Hagenbach, Cyril: D. 30 August 2008 in Townsville, aged 55; left successful career in 

Queensland justice system to study journalism at James Cook University; employed as on-

the-road reporter by Rural Press‟s North Queensland Register in 1997; later joined Townsville 

Bulletin as a sub-editor (Townsville Bulletin, 1 September 2008). 

   Henderson, Philip: D. 6 September 2008 in Sydney, aged 29; sports reporter and sub-

editor for Australian Association Press, Sydney, since 2005; formerly with Cumberland 

Newspapers, Cairns Post and Brisbane suburban papers (brisbanetimes.com.au, 6 September 

2008). 

   McLaren, William George “Gus”: D. 29 August 2008; cartoonist, television animator, 

ceramic artist; began cartooning for an Army newspaper, 1942-49; became a well known 

political cartoonist on the Argus, the Melbourne daily that ceased publication in 1957 (Age, 4 

September 2008). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 49     October 2008 7 

   Rolfe, Patricia: D. 24 August 2008, aged 87; worked at Bulletin for almost 40 years before 

retiring a decade ago; wrote The Journalistic Javelin: An Illustrated History of the Bulletin 

celebrating its centenary (Australian, Media section, 28 August 2008, p.33). 

   Wilson, David Arthur D. 10 August 2008; joined the Age on a trial cadetship in 1969; 

headed the Age’s Insight investigative team for 10 years; co-author in 1984 of “Age Tape” 

series (which exposed corrupt connections between criminals, lawyers, judges and the racing 

industry); runner-up in Graham Perkin Australian Journalist of the Year Award in 1992; left 

Age to enter public relations in 1997 (former Age editor, Michael Smith, wrote the obituary, 

Age, 11 August 2008, p.14) 

   Winton, Don: D. 20 July 2008, aged 90 years; served as editor of the Whyalla News for 23 

Years to January 1979 (Whyalla News, 25 July 2008). 

 

49.1.16 HOBART MERCURY PRESS BREAKS A GEAR 

A broken gear on the Hobart Mercury’s Goss press caused a major press breakdown on the 

busiest night of the week in mid August. The breakdown delayed about a third of the Saturday 

press run, meaning late deliveries to several Hobart suburbs on the morning of 16 August. 

The Mercury’s news website announced the problem at 7.30 that morning, reporting that the 

paper‟s maintenance crews were working on the problem and had been able to get the press 

running for short periods. By that stage, most suburbs and country areas had their newspapers 

delivered. Meanwhile, work is proceeding apace on the Mercury’s new $30 million print 

centre at Dowsings Point, in the adjoining city of Glenorchy. The building is expected to be 

completed by the end of this year, followed by the installation of a single-width eight-tower 

KBA (Koenig and Bauer) Comet capable of printing back-to-back colour on up to 96 pages.  

  

49.1.17 DAILY TELEGRAPH CHANGES FORMAT 

From Monday 25 August, the Daily Telegraph, Sydney, has been appearing in changed 

format. In the new-look Telegraph, sport has been restored to the back of the paper, business 

coverage has been expanded, and a new daily liftout, T., offers coverage of health, lifestyle 

and entertainment. The paper features bigger type and cleaner layouts (see Australian, Media 

section, 28 August 2008, p.33). The weekday re-design was foreshadowed by the Saturday 

edition, which, from 2 August (six days before the Beijing Olympics began), was redesigned, 

with sport returning to the back pages, rather than being an insert. 

 

49.1.18 WALKEY AWARD BREACH FILLED 

John Green, a retired investment banker, has stepped into the breach after Fairfax Media 

pulled its support for the Walkley Awards, the top honours in Australian media. Green said he 

and wife Jenny would give $16,000 a year to the Walkley Foundation for a newspaper 

feature-writing award. Fairfax has also withdrawn its $20,000 a year funding for the Graham 

Perkin Award for journalistic excellence, instituted in 1976 (Australian, 4 September 2008). 

 

49.1.19 WEEKEND AUSTRALIAN‟S MAGAZINE AT 20 

The Weekend Australian Magazine is celebrating its 20
th
 anniversary with four special 

collectors‟ issues, beginning on 13-14 September and ending on 4-5 October (The Platinum 

Issue, The Culture Issue, The Style Issue, and The Sport Issue). The Platinum Issue included 

an article (pp.18-41) that highlighted some of the special cover articles over the two decades, 

along with updates of the stories. Cameron Stewart selected the 20 news stories of the past 

two decades that had made the biggest impact – on the world, and him. Each of the four 

special issues carries five essays on contemporary issues and challenges. The 20 essays were 

commissioned by the magazine. (See also: Sally Jackson, “Magazines fit neatly in newspaper 

market”, Australian, Media section, 11 September 2008, p.32, and Rachael Bolton, “Four 

weeks of reflection for Oz magazine”, Mediaweek, 15 September 2008, p.10.) 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 49     October 2008 8 

49.1.20 CIRCULATION: NATIONAL AND METROPOLITAN 

Few newspapers gained in circulation during the April-June auditor period this year, 

according to the Audit Bureau of Circulations figures issued on 14 August.   

 

                                                         Circulation       Readership 
   April-June 

2008 

April-June 

2007 

% 

variation 

12 mths to 

June 2008 

% 

variation 

National      
Australian 136,000+ 133,000+ 2.3 471,000 4.9 

Weekend Australian 301,000+ 299,500+ 0.5 872,000 5.8 

Aust Financial Review 89,329 88,264 1.2 262,000 1.6 

Aust Financial Review (Sat) 92,415 92,194 0.2 164,000 6.5 

NSW      

Daily Telegraph 385,000+ 392,000+ – 1.8 1,140,000 – 1.6 

Daily Telegraph (Sat) 327,000+ 340,000+ – 3.8 931,000 – 3.4 

Sunday Telegraph 663,000+ 671,500+ – 1.3 1,723,000 – 3.5 

Sydney Morning Herald 212,500+ 212,700+ – 0.1 954,000 6.8 

Sydney Morning Herald 

(Sat) 

358,224 364,000+ – 1.6 1,185,000 0.8 

Sun-Herald 483,220 505,000+ – 4.3 1,326,000 – 2.6 

Victoria      

Herald Sun 530,000+ 535,000+ – 0.9 1,480,000 0.9 

Herald Sun (Sat) 510,500+ 513,000+ – 0.5 1,448,000 3.1 

Sunday Herald Sun 622,000+ 620,000+ 0.3 1,546,000 1.5 

Age 208,000+ 207,000+ 0.5 752,000 0.4 

Age (Sat) 301,500+ 301,000+ 0.2 959,000 0.5 

Sunday Age 227,500+ 225,000+ 1.1 729,000 – 0.4 

Queensland      

Courier-Mail 217,575 221,049 – 1.6 646,000 5.2 

Courier-Mail (Sat) 309,602 316,662 – 2.2 888,000 1.6 

Sunday Mail 565,173 592,440 – 4.6 1,419,000 – 3.7 

South Australia      

Advertiser 189,668 191,325+ – 0.9 503,000 – 7.2 

Advertiser (Sat) 256,063 259,807 – 1.4 638,000 – 7.7 

Sunday Mail 313,469 318,179 – 1.5 739,000 Static 

Western Australia      

West Australian 195,033 203,328 – 4.1 589,000 1.0 

West Australian (Sat) 342,787 356,844 – 3.9 904,000 – 2.3 

Sunday Times 328,000 336,500+ – 2.5 817,000 – 2.7 

Tasmania      

Mercury 46,758 46,985 – 0.5 108,000 – 15.6 

Mercury (Sat) 61,813 61,895 – 0.1 143,000 – 6.5 

Sunday Tasmanian 59,930 60.134 – 0.3 129,000 – 9.2 

Sunday Examiner 41,434 42,734 – 3.0 106,000 6.0 

Northern Territory      

Northern Territory News 21,319 20,880 2.1 42,000 – 6.7 

NT News (Sat) 31,860 31,150+ 2.3 57,000 – 1.7 

Sunday Territorian 22,658 22,340+ 1.4 44,000 – 4.3 

ACT      

Canberra Times 34,068 33,935 0.4 110,000 6.8 

Canberra Times (Sat) 59,939 63,115 – 5.0 165,000 3. 1 

Canberra Times (Sun) 34,316 34,674 – 1.0 98,000 4.3 

 
 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 49     October 2008 9 

49.1.21 RAID ON CANBERRA REPORTER‟S HOME 

Federal Police raided on 23 September the home of Canberra Times journalist Philip Dorling 

who wrote a series of reports detailing the intelligence targets of Australia‟s spy agencies. 

AFP agents spent more than five hours searching Dorling‟s house and car in the inner 

northern suburb of Braddon (Australian, 24 September 2008, p.7). 

 

49.1.22 ADVERTISER CHANGES MASTHEAD 

The Adelaide Advertiser changed its masthead on 13 September. When editor Mel Mansell 

researched the old masthead‟s provenance, dating back to the foundation of the paper in 1858, 

he found that it did not conform to any known typeface, or even to any recognised family of 

type. He suspects it was actually hand-drawn. The new masthead for the Advertiser was part 

of an overall design change (Australian, Media section, 11 September 2008, p.33). 

] 

49.1.23 MURDOCH THE „LAST, BEST HOPE‟ 

Rupert Murdoch is the last, best hope for quality newspapers, ABC managing director Mark 

Scott has declared. Describing the Australian print media industry as a “pageant of distrust, 

misery and dashed hopes” in a speech to the National Press Club on 10 September, Scott said 

the growth of digital services was placing a bomb under the traditional commercial media 

business model. “Through all the turmoil within the Australian media industry, there is only 

one print mogul who has diversified his portfolio enough to offset the costs of quality 

journalism against profits made elsewhere in his business,” said Mr Scott, a former editorial 

director at Fairfax. “And yes – that last, best hope for newspapers is Rupert Murdoch.” 

Quoting Vanity Fair media commentator Michael Wolff, he said the head of News 

Corporation, the publisher of the Australian, “may be the last person to love newspapers”. 

Scott said it was clear that the media sector most affected by audience fragmentation as new 

digital services appeared had been newspapers. “The newspaper groups that are surviving 

well internationally are those that have kept some newspaper products and diversified 

significantly into other areas as well. That‟s what Rupert Murdoch has done. Rupert Murdoch 

has diversified significantly away from newspapers. “That allows his newspapers, particularly 

in Australia, to operate under a different model and different fiscal pressures than those 

companies where newspapers dominate the earnings of the company.” (Australian, Media 

section, 11 September 2008, p.31.) 

 

49.1.24 MEDIA SECTION MOVES TO MONDAY 

The Australian has shifted its Media section from Thursdays to Mondays so it can compete 

head to head with the Australian Financial Review – with its Media section on Mondays and 

its Property section on Thursdays. The final Thursday media section appeared on 18 

September and the first Monday section appeared on 22 September. The newspaper had been 

publishing a Media Business section in its Monday business pages (Australian, Media section, 

18 September 2008, p.31). The section began on 25 March 1999 as a tabloid liftout and 

changed to a broadsheet section of the newspaper on 5 February 2004 (see ANHG 26:9). 

 

49.1.25 CANBERRANS AND THEIR CANBERRA TIMES 

On Monday 22 September, the Canberra Times produced one of its most prominent and 

embarrassing newspaper mistakes.  The paper included a supplement which was prominently 

headed The Canberra Times: Homewise: Ideas for Canberran’s.  The errant apostrophe was 

repeated prominently on the top of 15 of the 16 pages in the supplement. A correction 

appeared the next day, and the advertising department was blamed.  

 

2 – CURRENT DEVELOPMENTS: ONLINE 

 
49.2.1 FAIRFAX ACQUIRES CONNECT 4 

The business news arm of Fairfax Media Group Ltd has acquired Connect 4, a data business 

that provides information and analysis of Australian listed companies, for an undisclosed sum. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 49     October 2008 10 

Information offered by Connect 4 includes takeovers and mergers, capital raisings, auditing 

and accounting practices, as well as corporate governance compliance. Fairfax Business 

Media chief executive Michael Gill said the acquisition would enhance the unit‟s ability to 

deliver unique, highly valued business information in print, online, and through its data, 

education, events and conference capabilities. 

49.2.2 FAIRFAX WEBSITES 

Fairfax Media Ltd chief executive David Kirk said on 28 July the company had no plans at 

present to launch more state-based websites. Kirk acknowledged that the drive for advertising 

revenue underpinned developments in publishing and its online components. But he rejected a 

suggestion that Fairfax online sites would have a more tabloid style of journalism in order to 

attract newer, younger audiences that did not necessarily read newspapers. Kirk said because 

online was a different medium to newspapers, stories were edited and presented differently. 

Kirk said there was still a place for Fairfax broadsheets, the Age and Sydney Morning Herald, 

even though they generated less than 20 per cent of company profits. “They enable us to hold 

big newsrooms and for those stories to be distributed and for us to find new audiences and 

new advertisers across multiple media: online, mobile, so on,” he said (see 49.1.1.). 

 

49.2.3 GXPRESS.NET 

Australian newspaper technology magazine gxpress now has a web site at www.gxpress.net 

The site contains a lot of information and news about the Australian newspaper industry. 

 

49.2.4. CENTRAL QUEENSLAND SITES 

The Central Queensland News, Emerald (an APN newspaper), has established a web presence 

at www.cqnews.com.au The site does not appear to be linked to the general APN website. The 

front page of the Longreach Leader each week is placed at 
www.longreachleader.com.au/index.html 
 

49.2.5 ADVERTISING JUMPS 27 PER CENT 

Online advertising spending in Australia grew by 27 per cent to top $1.5 billion in the year to 

30 June, according to the Internet Advertising Bureau‟s latest online advertising expenditure 

report. Search and directories still dominate, up 34 per cent on the previous year to $706 

million (Australian, 11 August 2008, p.37). 

 

49.2.6 OBITUARY MICROSITE 

The Melbourne Herald Sun will launch this month an online obituary microsite at 

HeraldSun.com.au/tribute The site will allow relatives and friends to construct interactive and 

permanent webpages in memory of loved ones who had died. Users will be able to upload 

obituaries, photographs and videos, and even create an online book of condolences 

(Mediaweek, 8 September 2008, p.9). 

 

3 – CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL 

 
49.3.1 LAKE MACQUARIE NEWS CEASES PUBLICATION 

The Lake Macquarie News, a Cumberland (News Ltd) newspaper in the area immediately 

south of Newcastle, ceased publication on 26 June 2008. The paper traces its history to the 

Belmont-Swansea Gazette, founded in the late 1940s. This title merged with the Lake 

Macquarie Advocate in 1992 to form the Lake Macquarie News. The Central Coast Express 

Advocate of Gosford has now expanded its Wednesday edition into the Wyee and Morisset 

area. The Central Coast Express Advocate is published on Wednesday and Friday with two 

editions, for each of the region‟s local government areas, Wyong and Gosford. 

 

http://www.gxpress.net/
http://www.cqnews.com.au/
http://www.longreachleader.com.au/index.html


Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 49     October 2008 11 

49.3.2 PRINTERIES 

   49.3.2.1 TAMWORTH 

Fairfax Media‟s Northern Daily Leader of Tamworth, NSW is planning to build a new 

printing plant at a cost of $10 million. Construction of the plant, announced in the paper on 

2 August, will begin in September and be completed in April 2009. A new six-tower press 

will provide capacity full colour capacity for 48 pages. The Leader‟s present plant was last 

upgraded in 1997, but parts have been in operation for 40 years. 

   49.3.2.2 TOWNSVILLE 

News Limited has announced it will spend $52 million on building a new state-of-the-art 

printing facility in Townsville. The main publications to benefit will be the daily Townsville 

Bulletin, and the North Queensland editions of the Australian and Weekend Australian and the 

Courier-Mail and Sunday Mail. The composers of the News Limited press statement (8 

August 2008) got a little excited and dramatically increased the age of the Townsville Bulletin 

to 150 years. The newspaper began on 5 September 1881 as a bi-weekly, and became a daily 

on 1 January 1883. The newspaper is therefore 128 years old. The new press, a German-made 

MAN Roland, is expected to be commissioned in 2010 and will be housed in a new print hall 

to be built on News‟s existing print site in Townsville. 

   49.3.2.3 BURNIE AND LAUNCESTON 

Fairfax Media closed its Burnie printing works on the night/morning of 22/23 August. The 

print centre opened, amidst great fanfare, in 1996. Printing of the daily Advocate and other 

local publications was transferred to the Examiner printing works in Launceston. Other work 

– about 20 publications – was transferred interstate. Twenty-eight full-time and 25 to 30 

casual employees were affected. Fairfax‟s Examiner had a significant contract printing some 

sections for News Ltd‟s Hobart Mercury. The completion of the new printery for the Mercury 

means loss of this work by the Examiner. Hence, transfer of the Advocate printing to 

Launceston will take up this capacity (Mercury, Hobart, 23 July 2008; Advocate, Burnie, 23 

August 2008). 

   49.3.2.4 TOOWOOMBA AND OTHER APN SITES 

APN opened a new print centre for the Toowoomba Chronicle in June: The Chronicle is now 

fully owned by APN, following a buyout of a minority shareholding last year. APN is 

spending $8-9 million on each of the new sites at Bundaberg, Rockhampton, Ballina and 

Toowoomba, plus $2 million to double the capacity of the existing press at the Mackay Daily  

 Mercury. The Ballina plant, to be commissioned in late 2008, will replace one at Lismore 

(gxpress, July 2008, p.35). 

 

49.3.3 BROKEN HILL CLOSURE 

The free Broken Hill weekly, the Barrier 

Miner, ceased publication on 31 July 

2008, pleading that “producing a free 

weekly newspaper and then distributing it 

throughout Broken Hill and the Far West 

is an extremely expensive exercise”. 

However, in its final edition, it said:  

“Many of our readers have contacted the 

office recently saying they would happily 

pay for the Barrier Miner to ensure its 

existence… If you support the idea of 

paying for the paper they would like to 

hear from you. Don‟t think your phone 

call or email won‟t count… it will!” The 

paper claimed a distribution of 11,990. 

 

 

 49.3.4 LISMORE AND THE TWEED: ECHOES OF COMPETITION 

APN News & Media Ltd has acquired the Northern Rivers Echo, a community newspaper in 

the Lismore, NSW, district. It currently distributes 22,500 copies free every Thursday, and 

http://www.barrierminer.com.au/pdf-download.php?edition=131


Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 49     October 2008 12 

will retain its existing management, staff and editorial structures. In the area, APN also owns 

the Lismore daily Northern Star, the Byron Shire News, the Ballina Shire Advocate, the 

Richmond River Express Examiner, the River Town Times and the Farmer Bulletin. In early 

September, the Australian Competition and Consumer Commission extended the deadline for 

its decision on whether the proposed sale of The Northern Rivers Echo to APN will proceed. 

It called for further information from APN. 

 

A new weekly newspaper, the Tweed Echo, was launched in the Tweed Valley on the NSW-

Queensland border at the end of August. Owner publisher is David Lovejoy, who also 

publishes the successful Byron Echo for Mullumbimby. Lovejoy has two financial backers, 

Melbourne publishers Eric Beecher and Di Gribble. Veteran Tweed journalist Luis Feliu is 

editing the Tweed Echo (Australian, Media section, 21 August 2008, p.38). 

 

49.3.5 HUON VALLEY: EDITOR‟S 40 YEARS 

Damian Bester writes: The Huon Valley News has recently highlighted its editor‟s 40 years 

of service to the newspaper. The 9 July issue of the weekly Tasmanian regional paper 

reported on a recent function hosted by the management and staff to celebrate managing 

editor Maureen Oates‟ 40th anniversary with the company. It noted that Oates had joined the 

business straight from Grade 10 in November 1967. The function was held in the paper‟s new 

press room, hosted by managing director Bob Yeates and attended by 40 guests including the 

recently resigned premier of Tasmania, Paul Lennon. Before the dinner, the production crew 

printed a special four-page “late extra” edition of the Huon Valley News, featuring Maureen 

Oates as front page news on the four-page publication. Oates was again front page news in the 

9 July publicly circulated issue, which also carried a page of pictures on Page 11. In recent 

months the newspaper has introduced four-colour printing to some pages, further to the 

installation of a Goss Community press late last year. 

  

49.3.6 SLOGANEERING IN NE VICTORIA 

Victor Isaacs reports: A few of the many local newspapers in North East Victoria seem very 

fond of adding slogans to their mastheads, usually in a variety of typefaces: 

The Ovens and Murray Advertiser of Beechworth, which has a very ornate gothic masthead 

(see illustration at ANHG item 11.22), adds 

 “1855-1903: 153 years of continuous publication”, and “Incorporating Indigo 

Advertiser and The Rutherglen Star.” 

The Mansfield Courier, which has in even more ornate masthead with illustrations of mining, 

dairying, grazing and horticulture, adds 

 “Independently owned since 1867” [depends on a definition of “Independent”, as it is 

now owned by North East Newspapers of Wangaratta, and the Mansfield Historical 

Society provided strong evidence in its magazine in November 1984 that this 

newspaper cannot trace its origins to 1867, but to the Mansfield Guardian of 1872 

which became the Mansfield Courier in 1885], 

 “Winner of the 2007 Victorian Country Press Award for Journalistic Excellence”, 

 “Your local weekly out Tuesday morning”, 

 “Covering the magnificent High Country region”, and 

 “Start your day with the Courier!” 

The Euroa Gazette adds 

 “Established 1897”, 

 “Incorporating the Euroa Advertiser and Violet Town Sentinel”, 

 “A real country newspaper”, and 

 “Your Voice for the Strathbogie Region.” 

 

49.3.7 NHILL: THREE NEWSPAPERS BATTLE FOR READERS 

Three newspapers are battling for readers and advertisers in the small Victorian town of Nhill, 

which was formerly the stronghold of the Nhill Free Press for more than 100 years. The Free 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 49     October 2008 13 

Press changed its name a few years ago to the West Wimmera Messenger to better reflect its 

circulation. The paper is printed at Mount Gambier. Editor Gary Sherwell, who has run the 

paper for the past 31 years, now has two other weekly newspapers being published in the 

town of about 2500 people. Late in 2007, Julie Atkins, a former employee of the Wimmera 

Messenger, launched a weekly tabloid Nhill Community News, printed at nearby 

Warracknabeal in the Victorian wheat belt. The Community News, on its online site, says the 

circulation is 1200 and the prime circulation area includes Nhill, Kaniva, Dimboola, 

Netherby, Yanac, Kiata, Horsham, Rainbow and Jeparit.  In July, About Town, made the Nhill 

market a three-way battle; it is printed at Ballarat. The editor of About Town is believed to be 

also a former employee of the Messenger. The Community News, formerly a paid title, is the 

only one of the three papers that is now distributed free. [Nhill, population 1700, is on the 

Western Highway, halfway between Melbourne and Adelaide.] 

 

49.3.8 EDITORS 

   Kununurra: Bruce Russell, formerly a journalist on the Nine Network‟s Today program 

and a circus worker for 12 years, has signed off as editor of the Kimberley Echo, Kununurra, 

WA, after eight years “on and off” (Kimberley Echo, 17 July 2008). 

   Parkes: Roel ten Cate will retire on 17 October after 40 years in journalism at Parkes and 

Forbes in the Central West of NSW. Ten Cate joined the Parkes Champion-Post on 14 

October 1968 and became managing editor of the nearby Forbes Advocate in 1979. He 

returned to Parkes in 1984 as editor when Bob Aitken left to become editor of Rotary Down 

Under. Ten Cate has been editor since. The new editor will be Greg Ballantyne, who has 

worked for the paper for nearly five years. The owners of the Parkes paper during ten Cate‟s 

editorship included: Consolidated Press, Herald & Weekly Times; Macquarie Publications; 

Rural Press; and Fairfax Media (Parkes Champion-Post, 5 September 2008). 

 

49.3.9 YANCHEP: PUBLICATION PLANNED 

The Sun City News, WA, announces (5 August 2008): The first edition of the Yanchep Times 

will be available soon. It will be a glossy magazine with “a very heterogeneous approach to 

presentation, news reporting and journalism”. It will be a paid publication. All Yanchep Times 

articles must relate to Yanchep or Two Rocks. To submit your article for consideration, email: 

times@suncitynews.net.au. 

 

49.3.10 APN‟S MAGAZINES 

APN‟s attempt to launch a free monthly magazine in the sea-change strip of Brisbane, 

Townsville and Cairns, with 13 localised editions, has hit an obstacle. APN has announced 

that Style editions in Cairns, Mackay and Townsville have been merged into another APN 

publication, City Life. The other editions, published as a joint venture with Tracy and Paul 

Johnston in Brisbane and the Gold Coast, are still in business (Australian, Media section, 11 

September 2008, p.36). 

 

4 – NEWSPAPER HISTORY 
 

49.4.1 NEWSPAPER DIGITISATION PROJECT PROCEEDS APACE 

Further to item 45.4.2 about the National Library‟s project to digitise Australian newspapers 

and make them available on the web: 

The first digitised pages were placed on the NLA‟s site on 29 July. The site already contains 

more than 180,000 pages of out-of-copyright newspaper pages (approximately two million 

individual articles) from 1803 onwards. Approximately 20,000 pages are added each week. 

The first pages cover newspapers from every state and territory. See 
www.nla.gov.au/ndp/del/home  
 

The site has more than 800 registered users and by 5 September had received more than 250 

comments. Nearly 440,000 lines of text had already been corrected. Between 1,500 and 2,000 

mailto:times@suncitynews.net.au
http://www.nla.gov.au/ndp/del/home


Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 49     October 2008 14 

visits are made each day to the site, with about 50 per cent of users returning to the site. Also 

see such articles as Jack Waterford‟s “History manipulators have readers over their 

shoulders”, Canberra Times, 26 July 2008. 

 

49.4.2 ELECTRONIC RESOURCES IN NATIONAL AND STATE LIBRARIES 

Victor Isaacs writes: All major Australian libraries now have significant electronic resources 

available on their internet sites including links to current newspapers. The National Library 

and the State Libraries of WA, SA and the NT have also compiled and placed significant 

information about the history of newspapers on their sites. Unfortunately, I could not find 

historical newspaper information on the sites of the other states, but I would love to be proved 

wrong. 

 

Digitised newspapers (see item 49.4.1 above) are on the National Library of Australia‟s site 

at www.nla.gov.au/ndg/del/home The Australian Newspaper Plan for the preservation of 

newspapers is at www.nla.gov.au/anplan/index.html This site includes a brief history of 

Australian newspapers by Victor Isaacs and Rod Kirkpatrick, and a chronology of Australian 

newspaper history by Rod Kirkpatrick. 

 

The State Library of New South Wales has a link to the electronic Sydney Morning Herald 

index at http://library.sl.nsw.gov.au:1083/search/ The State Library of Victoria web is at 

www.sl.vic.gov.au (The SLV has a great permanent display of newspaper history in its 

newspaper reading room, but that is outside the theme of this item). The State Library of 

Queensland is at  www.slq.qld.gov.au 

 

Brief histories of Western Australian newspapers are at www.slwa.wa.gov.au/wanews.html 

Information about silk and manuscript newspapers included in the Treasures of the Battye 

Library of WA History are at www.slwa.wa.gov.au/treasures/manuscripts/index.html Some 

information about early WA newspapers is at www.slwa.wa.gov.au/nprep.html Histories of 

pre-Federation WA newspapers which have been microfilmed including reproductions of 

mastheads are at www.slwa.wa.gov.au/pdf/prefedpapersfeb03.pdf  

 

An excellent website for South Australian newspaper history is the SA Memory site of the 

State Library of South Australia. The address is www.samemory.sa.gov.au Click on “Themes”, 

then go to “SA Newspapers”. The site gives brief summaries of the histories of a large 

number of SA newspapers, with illustrations of front pages, as well as general newspaper 

history themes. 

 

The State Library of Tasmania has an index to articles in the three Tasmanian dailies, the 

Mercury, the Examiner and the Advocate, plus most other journals and regional newspapers 

1966 to 1994 and since 1994. Go to www.statelibrary.tas.gov.au/tasmemory 

 

The Australian Capital Territory Heritage Library has a listing of the surprisingly large 

number of newspapers which have been published in Canberra and region, with links where 

appropriate. See www.library.act.gov.au/find/history/search 

 

The Northern Territory Library has brief histories of individual NT newspapers at 

www.ntl.nt.gov.au/collections/northern_territory_newspapers and a general overall history at 
www.ntl.nt.gov.au/collections/historical_introduction_to_northern_territory_newspapers 

 

49.4.3 ADVERTISER CELEBRATES 150 YEARS 

The Adelaide Advertiser of 9 July 2008 included a magazine 1858-2008: 150 years of The 

Advertiser. The 24 page colour publication mainly consisted of excerpts from the Advertiser 

over the past 150 years. In his introduction Rupert Murdoch referred to the Advertiser as “one 

of the great enduring mastheads of any civilised city and I am confident it will be around for 

many years to come”. In an article entitled “What about the next 150 years”, Anthony 

http://www.nla.gov.au/ndg/del/home
http://library.sl.nsw.gov.au:1083/search/
http://www.sl.vic.gov.au/
http://www.slq.qld.gov.au/
http://www.slwa.wa.gov.au/wanews.html
http://www.slwa.wa.gov.au/treasures/manuscripts/index.html
http://www.slwa.wa.gov.au/nprep.html
http://www.slwa.wa.gov.au/pdf/prefedpapersfeb03.pdf
http://www.samemory.sa.gov.au/
http://www.statelibrary.tas.gov.au/tasmemory
http://www.ntl.nt.gov.au/collections/northern_territory_newspapers


Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 49     October 2008 15 

Johnson said: “What the team at The Advertiser has been trying to achieve with AdelaideNow 

[website] is for online to complement rather than replace what the newspaper is doing” and 

“Within the next decade newspapers will offer readers constantly updated headlines and 

stories around the clock (with huge savings in newsprint and ink). They will become 

customized newspapers to go, with a mix of news and features blended on the spot to suit 

your mood or practical needs for the day…” 

 

In its first issue, the Advertiser declared its policy in a firm statement:  

“THE NEW PAPERS. – The South Australian Advertiser and the South Australian Weekly 

Chronicle have been called into existence by the universal demand of the public for a new 

Daily and a new Weekly journal, in harmony with the Spirit of the Age, of independent tone, 

of constitutional Liberalism, of catholic sentiment, unfettered by party obligations, reflecting 

honestly the opinions of the majority, and at the same time giving free scope for the 

exposition of the views and wishes of the minority. To harmonize the various industrial 

interests of the Colony, to prove that, although diverse, they are not opposed, to reconcile free 

discussion with good feeling, to give to every citizen a medium through which he may utter 

his opinions, and to uphold, none the less, the policy which the Editor himself conscientiously 

adopts, will be the undeviating aim of the New Papers.” (Also see Mediaweek, 14 July 2008, 

p.8.) 

 

49.4.4 TASMANIAN NEWSPAPERS FOUND 

Copies of previously missing Tasmanian newspapers have been found and are being restored 

under the Australian Newspaper Plan. Electronic images of these are at 

www.statelibray.tas.gov.au/researchstudy/news/current-news-feature These are interesting 

both as old newspapers and as striking examples of the difficult restoration task. 

 

49.4.5 MORE ON THE BUDGET LOCKUP 

John Farquharson takes issue with Christian Kerr (ANHG 48.4.7) about a statement on the 

venue for the early Federal Budget lockups. Farquharson agrees that the Budget lockups 

began in the mid-1940s, but disagrees with Kerr‟s assertion that the “lockups were held in the 

Treasury, as there was no room in Old Parliament House”. Farquharson writes: “I was in the 

Press Gallery from 1952 to 1964 and attended Budget lockups over those years. All the 

lockups I attended were held in Old Parliament House in the Senate Committee room. We 

were let out of the lockup as soon as the Treasurer rose in the House to make his Budget 

speech. In those days, the Budget speech was made at 8pm and without the time restriction 

that is currently in place, presumably to meet the demands of television. During the years I 

was in the Gallery we never had to front up at the Treasury building. I‟m sure my old 

colleague, Rob Chalmers, will confirm that.” (John Farquharson, E-mail message to ANHG, 

22 July 2008.) 

 

49.4.6 GORTON HELPED RUPERT MURDOCH‟S RISE 

Philip Dorling reports (Canberra Times, 2 August 2008, pp.1-2) that previously undisclosed 

Treasury documents show that in 1968 Rupert Murdoch faced strong opposition from then 

Treasurer, William McMahon, on Reserve Bank and Treasury advice, to being allowed to 

shift capital from Australia to finance his proposed takeover of the British Sunday News of the 

World, his first acquisition outside Australia. Intervention by the Prime Minister, John 

Gorton, was required to enable permission to be granted  

 

49.4.7 WINDSOR TELEGRAPH: BIRTH NOTICE 

Those tireless newspaper indexers, Rod and Wendy Gow, of Cundletown, near Taree, NSW, 

have found the birth notice for one of the very early NSW provincial newspapers, the Windsor 

Telegraph (see Rod Kirkpatrick‟s Country Conscience, pp.16 and 19). The Gows have found 

the following [slightly paraphrased] statement in the Bathurst Free Press of 13 July 1850: 

 

http://www.statelibray.tas.gov.au/researchstudy/news/current-news-feature


Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 49     October 2008 16 

The Windsor Telegraph: That indefatigable pioneer of the press, and “Advocate” of its 

unrestrained liberty, Mr [Benjamin] Isaacs has, we perceive, planted his standard at Windsor. 

The first number of his paper, the Windsor Telegraph, has reached our office. With respect to 

politics, the proprietor assures the inhabitants that the Windsor Telegraph will maintain an 

independent position, and shall never become the Tool of a Party. He is determined to pursue 

true principles, and as far as possible, endeavour to promote the best interests of the district. 

He modestly hopes that such a paper as the Windsor Telegraph may, in some degree, 

contribute to aid the rapid expansion of commerce, education and knowledge. One of the 

primary objects in starting the Windsor Telegraph is to advocate the free and unfettered 

circulation of knowledge throughout the medium of the press. (See Van Heekeren in 49.5.2.) 

 

49.4.8 SMH ARCHIVES RESOURCE 

Bridget Griffen-Foley writes to the Australian media history list: Sydney Morning Herald 

(and Sun-Herald) Archives 1955-1990 – the SMH archives contain 820,000 pages in almost 

13,000 issues from 1 January 1955 to 31 December 1990. The contents of all issues are fully 

text searchable, including advertisements, captions and birth, death and marriage notices. 

Full-text results are returned in an exact digital reproduction of the printed pages as they were 

originally published. Access note: Subscription database, available on HSC PC behind RS 

Information Desk. (Speaking personally, I have experienced quite a few technical glitches 

with this database, but it is still invaluable.) 

 

49.4.9 FORMER SOUTH COAST NEWSPAPERMAN HONOURED 

A man who edited NSW South Coast papers at Wollongong, Milton and Nowra in the late 

19
th
 and early 20

th
 centuries has been honoured almost 60 years after his death. On 21 August 

2008, the Nowra Public School renamed the former principal‟s residence the Henry Rauch 

Learning Centre after the man who served as the school‟s first P. and C. president a century 

earlier. During the ceremony, the South Coast Register’s history columnist Alan Clark was 

invited to speak briefly on the man behind the name, and his comments included: 
 
Henry Rauch was an allround newspaperman, for he started as an apprentice to the printing 
trade at the age of 14 years, and after learning that side of the business he became a 
journalist and later owned newspapers firstly at Milton Ulladulla and then at Nowra. When he 
moved to Nowra in 1900 he proved a revolutionary by filling the front page with news, 
something that had never been seen before in this town. His career in newspapers would 
continue for 60 years, but part of his philosophy was to become heavily involved in the 
community. The organisations he supported included Nowra School of Arts, Shoalhaven 
Tourist Association, and Shoalhaven Agricultural and Horticultural Association, being the 
organising secretary of the Nowra Show for 24 years. 
 

49.4.10 QUEANBEYAN HISTORY 

The Queanbeyan Age of 26 September 2008 included an 8 page wraparound to commemorate 

“170 Years: A Tribute to our City‟s Proud History”. The brief contents included a 

reproduction of the front page of the first issue of the Golden Age of 15 September 1860, and 

a few paragraphs on the history of the Age and long-time editor Jim Woods. 
 

5 – RECENTLY PUBLISHED 

 
49.5.1 BOOKS 

 

Crawford, Robert. But wait, there’s more... : a history of Australian advertising, 1900-2000. 

Melbourne University Publishing, paperback. ISBN 9780522853223 $34.95. 

Fisk, Robert, The Age of the Warrior. Fourth Estate, 2008, 522pp. $29.99. Contains 120 of 

Fisk‟s recent articles for Britain‟s Independent. See review in the Australian Literary 

Review, 3 September 2008, p.20. 

Hall, Sandra Tabloid Man: The Life and Times of Ezra Norton. Fourth Estate, 2008, 350pp, 

paperback, $35, ISBN 978-0-7322-8259-2. (Review below at 49.5.1.3). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 49     October 2008 17 

Jackman, Christine, Inside Kevin 07: The People, The Plan, The Prize. Melbourne 

University Press, 2008. 320pp. ISBN: 9780522855722. See review in the Australian 

Literary Review, 3 September 2008, p.3. Takes readers into the campaign that put 

Kevin Rudd in the Lodge. Labor‟s 2007 victory was historic, not only in numerical 

terms, but also in what it represents about the party itself, and its future. Among other 

things, the 2007 campaign showed the emergence of a new kind of Labor leader in 

Rudd, who had neither a factional powerbase nor close ties with the unions. It also 

showed the return of the positive campaign, and the ALP‟s strategic use of modern 

media.  

 

49.5.1.1 BOOK REVIEWS by Victor Isaacs 

 

49.5.1.2 Purposely Parochial: 100 Years of the Country Press in Queensland, by Rod 

Kirkpatrick, published by the Queensland Country Press Association (PO Box 229, Kelvin 

Grove DC Qld 4059), 2008, 210 pages, $40 hardbound / $30 softbound, illustrations, ISBN 

978-0-646-49194-3. 

 

This book is a major contribution to the history of newspapers in Australia. It is authored by 

the premier expert on the Australian country press, Rod Kirkpatrick (editor of this 

Newsletter). It was commissioned by the Queensland Country Press Association to 

commemorate its centenary. 

 

Readers familiar with Rod‟s Country Conscience: a history of the New South Wales 

provincial press 1841-1995 will recognise the style, although the new publication is 

somewhat smaller. Although mainly about the last 100 years of the Queensland country press, 

earlier years are also covered, so that we have a comprehensive history. 

 

The chapters cover: 

 The history of the Queensland Country Press Association, 

 History of the press in Queensland in the nineteenth century, 

 Developments throughout the twentieth century, 

 The nature of news and the changing ways it has been presented, through to the 

internet age, 

 The economics of the rural press, 

 Changing technologies of producing country newspapers, 

 Various family dynasties of the Queensland country papers, 

 Editors and their roles. 

 

There are a number of appendices which will be very useful references, including: 

 A thorough chronology of the Queensland press since 1846, 

 A decade-by decade comparison of Queensland country papers, including listing of 

titles from 1900 to 2000, 

 An explanation of country newspaper groupings, 

 Queensland Country Press Association office-holders and members, 

 Listing of daily newspapers in Queensland, and 

 Group ownership of Queensland newspapers as of December 2007, ie a listing of 

papers owned by APN, Fairfax and News Ltd. 

 

Many interesting stories are recounted. Among these are the long running newspaper war 

between Bundaberg dailies, and the way country newspapers coped with the effects of the 

Second World War, such as newsprint shortages and staff shortages. The author indicates how 

these were responsible for the change from the former wordy style of reporting to an 

economical method. The book contains many illustrations and is well produced. It is highly 

recommended. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 49     October 2008 18 

 

49.5.1.3 Tabloid Man: The Life and Times of Ezra Norton, by Sandra Hall, published by 

Fourth Estate, 2008, 350 pages, paperback, $35, illustrated, ISBN 978-0-7322-8259-2. 

 

This book is splendid read. How could it be otherwise? It tells the story one of the most 

colourful characters of Australian history, John Norton, and his son, Ezra. And it tells the 

story of the tough and ever-changing world of Sydney newspapers. John Norton, the 

proprietor of Truth, lived his colourful life in the public gaze and seemed to delight in doing 

so. When his wife could no longer tolerate his violence and mistreatment and sued for 

divorce, he even ensured that all the detailed evidence of his startling and disreputable 

conduct was reported at length in his newspaper. Perhaps it was in reaction to his father that 

Ezra took great care to conceal his private life. Ezra left no diaries and few letters, making a 

biographer‟s task difficult. Sandra Hall has overcome this problem very well. Ezra had an 

even greater permanent influence on the Sydney newspaper scene than his father. As well as 

maintaining Truth, Ezra established the Daily Mirror. 

 

The book opens with an entertaining introduction outlining the author‟s own experiences in 

Sydney tabloid journalism. It provides details of John‟s amazing, productive and destructive 

life. The greatest part of the story is Ezra‟s life and the way he managed his newspapers - this 

has not been told before in detail. The book concludes with descriptions of the Nortons‟ 

continuing legacy of tabloid journalism at the Melbourne Truth and Rupert Murdoch‟s 

Sydney, London and New York tabloid papers. 

 

It is sad that silly errors are made when the author moves outside of the Sydney newspaper 

scene: “Sir” Alfred Deakin, in fact resolutely refused a knighthood (p.24); in the 1880s, NSW 

had a colonial not a “state” parliament, it did not become a “state “ until 1901 (p.26); Victoria 

is not a “town…on the outskirts of Vancouver”, it is the capital city of British Columbia, on 

an island 100 km from Vancouver (p.107); the Melbourne Herald was not a “morning” 

broadsheet, it was an evening newspaper (p.132); the Melbourne morning Sun News-Pictorial 

did not make “little headway”, rather it was a success from the beginning (p.133); Members 

were not “elected” to the NSW Legislative Council in the 1910s, they were appointed (p. 

135); Sydney has three, not “four” commercial television licences (p.282). 

 

* See also Mark Day, “For a brighter future, tabloids could look to the past”, Australian, 

Media section, 21 August 2008, p.38. [Day, who launched Tabloid Man, explains that he is 

“the spiritual, if not genetic, descendant of Norton. He was Truth’s last owner before it “died 

unhappily in my arms in 1995, aged 105”.] 

 

49.5.2 ARTICLES 

Bryans, Dennis, “The Australian book crisis 1939-1945”, Ultrabold: The Journal of St Bride 

Library, Issue No. 4, Spring 2008, pp.10-19. 

Callil, Carmen, “If the truth be told”, Australian Literature Review in Australian, 6 August 

2008, p. 11. A review of Tabloid Man: The Life and Times of Ezra Norton, by Sandra 

Hall, and discussion of the lives of John and Ezra Norton. (See also items 49.5.1 and 

49.5.3.2). Hall is interviewed about the book in Mediaweek, 25 August 2008, p.9. 

Day, Mark, “Reclusive media moguls the quiet achievers”, Australian, 22 September 2008, 

pp.33, 36. Focuses on five families that have carved out successful media enterprises. 

One is the McPherson family, involved in the Shepparton (Vic.) media since 1888. 

Dorling, Philip, “Gorton helped Murdoch take over the World”, Canberra Times, 2 August 

2008, p.1. See item 49.4.2 for a description of this article. 

Downie, Graham, “Written into history‟s pages”, Canberra Times, 30 September 2008. An 

extended obituary of Heather Shakespeare, widow of Arthur Shakespeare, founding 

editor of the Canberra Times, and CT company director; she died on 28 September, 

aged 99. He says she was a figurehead of the Canberra community who will be 

remembered for her commitment to others. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 49     October 2008 19 

Foyle, Lindsay, “The art of selling a magazine”, Weekend Australian, 16-17 August 2008, 

p.29. The story of the Bulletin was the story of Australian media cartooning; after the 

cartoons stopped, so did the magazine. 

Haley, Ken, “News and the pursuit of profit”, Canberra Times, Panorama section, 16 August 

2008. A review of Nick Davies, Flat Earth News, Chatto & Windus, 408pp, $54.95. 

Helft, Miguel, “Old news on a Google screen”, Canberra Times, Computing section, 13 

September 2008, sourced from the New York Times. Discusses Google‟s plan to scan 

newspapers‟ historic archives and make them searchable online through Google News 

and newspapers‟ websites. 

Hull, Crispin, “High hopes for journalism despite the latest threat to jobs”, Canberra Times, 

30 August 2008, p B7. Argues that the future of journalism is bright, and that there 

are encouraging signs that newspapers and quality journalism are managing the 

online revolution. 

Kirkpatrick, Rod, “Are we celebrating our 175
th
 birthday early?”, West Australian, 29 

August 2008, p.20. The author argues that the Perth daily cannot trace its roots to the 

Perth Gazette of 1833, but only to the beginning of the title, the West Australian, in 

1879. Based on part of the paper he presented at a media histories workshop in June. 

Lewis, Julian, “The comic that will not die”, Weekend Australian, 20-21 September 2008, 

Review p.7. Sydney publisher Frew has set what is reportedly a world record by 

publishing the Phantom comic for 60 years. Frew is owned by Jim Shepherd, a 

former Sydney journalist and sports commentator. 

McKnight, David, and O‟Donnell, Penny, “The winter of journalism‟s content”, Australian, 

High Education section, 3 September 2008, p.23. 

Myers, Paul, “The culture that shaped Brian McCarthy”, Australian, Media section, 4 

September 2008, p.32. This is an important article because it is written by a former 

high-flying Rural Press insider. Myers provides insights into key figures in Rural 

Press and its culture that only a handful of people in Australia could. 

Nolan, Sybil, “What manner of man? Graham Perkin as editor of The Age newspaper 

Australian Journalism Review, 30 (1), July 2008, pp.69-84. The author argues that 

there were a number of reasons why Perkin had a significant impact on public life at a 

time of great social and political change. 

Phelan, Seumas, “Resistance is futile”, Walkley Magazine, No. 52, August-September 2008, 

p.10. The internet and its websites are not a threat to journalism, but a new challenge 

and a chance for greatness. There are also three articles in this issue that focus on the 

future of journalism: two by MEAA federal president Ruth Pollard and one by federal 

secretary Christopher Warren. (See Ricketson below.) 

Ricketson, Matthew, “Media News: The Dearth Estate: A Question of Quality”, Age, 6 

September 2008. Discuses the effect of the internet on quality journalism. (See 

Phelan above.) 

Ryan, Peter, “Hacks, history and hotlines”, Walkley Magazine, No. 52, August-September 

2008, pp.38-39. The message of the Newseum in Washington is that a free press is 

the cornerstone of a healthy democracy. 

Smith, Neil, “A photo in the paper? How did they do that?” Photographic Trader, No. 133, 

July-August 2008, pp.26-29. Discusses the history of photo-engraving. Smith, a sub-

editor on the magazine, sets out to produce “a kind of „resource map‟ in the hope that 

some readers will find it a „treasure map‟. The article includes a list of 20 sources that 

helped Smith write the article. One source was ANHG No. 15. See below. 

Smith, Neil, “Arrh me boy, it‟s a jungle out there now”, Photographic Trader, No. 134, 

September-October 2008, pp.16-20. The second part of Smith‟s article on photo-

engraving, mentioned immediately above. This one carried 15 sources, including 

ANHG No. 10. 

Tiffen, Rod, “Celebrations and critiques of contemporary journalism”, Australian Review of 

Public Affairs, August 2008 (www.australianreview.net). The author, a professor in 

the Department of Government and International Relations at the University of 

http://www.australianreview.net/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 49     October 2008 20 

Sydney, reviews two recent books on journalism (one by Nick Davies and the other 

by W. Lance Bennett) and takes a look at the Newseum, too. 

Townsend, Keith, McDonald, Paula, and Esders, Lin, „How political, satirical cartoons 

illustrated Australia‟s WorkChoices debate‟, Australian Review of Public Affairs, vol. 

9, no. 1, August 2008, pp.1-26.  This study examines the tone and content of 107 

political, satirical cartoon images published in mainstream Australian newspapers in 

2005 and 2006. Available: www.australianreview.net/journal/v9/n1/townsend.pdf 

[accessed September 2008].  

Van Heekeren, Margaret, “Pioneer or pretender? The contradictory life of Australasian 

printer and publisher Benjamin Isaacs”, Australian Journalism Review, 30 (1), July 

2008, pp.85-98. 

Warden, Ian, “ „Behold the pilgrims to the shrine of stoush‟ ”, National Library of Australia 

News, July 2008, pp.3-6. Warden uses newspaper files to travel back to a Sydney 

enthralled and sometimes appalled by the “unparalleled Biff” between Jack Johnson 

and Tommy Burns at the 1908 World Heavyweight Boxing Championship. 

Waterford, Jack, “The real threat to newspapers comes from quality not quantity”, Canberra 

Times, 30 August 2008, p B2. Argues that newspapers should be measured by the 

quality of their journalists, not how many they have, and that the test of newspapers is 

circulation and readership, bearing in mind that the core readership is the baby 

boomers or older. 

Waterford, Jack, “A very leaky case”, Canberra Times, 27 September 2008, Forum section, 

p.B3. Argues that police raids on journalists rarely result in charges being laid and are 

usually aimed at sending a message to “disloyal” public servants. 
 

49.5.3 CD 

The Border Mail: A Paper Dynasty. This is a brief introduction to the Border Mail and the 

former owners, the Mott family (who founded the paper in 1903). Eleven minutes, $15 plus 

postage. Available from Albury Library and Museum, PO Box 323, Albury, NSW, 2640. 

A d v e r t i s e m e n t 

The Australian Newspaper History Group has published its ninth book: How We Got the News: 
Newspaper Distribution in Australia and New Zealand. Newspaper and transport historian Victor Isaacs 
explores how we used to receive our newspapers. His study reveals systems completely different from 
today’s methods. Discover such unexpected areas as: 

 The newspaper trains which once left Sydney early each morning and travelled vast distances 
north, west and south. 

 The series of trains which traversed every mainline of Victoria. 

 The special trains and railway buses from major New Zealand cities. 

 Carriage of newspapers by scheduled buses. 

 The newspaper which used to operate its own airline. 
This 67-page illustrated book is available in Australia for $30, post and packing included. Send a cheque 
made out to R. Kirkpatrick (ANHG), or a money order.  

ANHG Subscriptions 

Request for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group 

Newsletter (which appears five times a year): 

(1) Electronic version, no fee: Email Rod Kirkpatrick at rodthejourno@uqconnect.net 

(2) Hard copy, ten issues ($50 for individuals; $60 for institutions):                                    
post to Rod Kirkpatrick, 59 Emperor Drive, Andergrove, Qld, 4740. Your details:   

 

(Name)__________________________ (Address)_________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode______________ 

 

I enclose $      –  cheque made payable to „R. Kirkpatrick (ANHG)‟ – for TEN issues. 

http://www.australianreview.net/journal/v9/n1/townsend.pdf
mailto:rodthejourno@uqconnect.net

