
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 40                                                  December 2006 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074. 

Ph. 07-3279 2279.  E-mail: r.kirkpatrick@uq.edu.au  The publication is independent. 

 
 

40.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 22 February 2007. Subscription details appear at end of 
Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the “Publications” link of the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/sjc/ and through the 

ePrint Archives at the University of Queensland at http://eprint.uq.edu.au/) 

 

 

40.2 EDITOR’S NOTE 
 

A happy Christmas to all in the newspaper business – and to all who 

observe it with interest. And a happy 40th to this newsletter—well it is our 

40th issue and all this within seven years. In the 40 issues, we have 

published 687 pages, or about 360,000 words. And we have published seven 

books (see 40.49), the latest of which is Press Timeline (see advertisement 

at end of this issue of the Newsletter). 
 

CURRENT DEVELOPMENTS: METROPOLITAN 

 

40.3 NEW MEDIA LAWS PASSED AND THE DEALS BEGIN 
 

Federal Parliament has passed the Coonan media ownership laws, triggering a spate of media 

deals although the laws will not come into effect until possibly the middle of 2007, or even 

later. The passage of the laws was delayed a few days while the Nationals negotiated last-

minute changes with their coalition partners, the Liberals. The new laws, replacing the 1987 

laws that led to what was called “The Great Media Shakeup” and spawned books such as Paul 

Chadwick‟s Media Mates, will remove foreign-ownership restrictions and significantly relax 

cross-media ownership restrictions. They will limit one company to two formats, such as a 

newspaper and television, or radio and a newspaper, in any one market. The Australian 

Competition and Consumer Commission warned that it would block any anti-competitive 

merger, regardless of the new laws (Herald Sun, 13 Oct., 2006, pp.6, 12; Weekend Australian, 

14-15 Oct. 2006, p.8; AFR, 23 Oct. 2006, p.11). Following is a chronology of significant 

events related to the new laws and their effect: 

 

12 October: The new media laws pass through the Senate. 

17 October: Publishing & Broadcasting sells a half-share in its media assets for $4.5bn 

to PBL Media, which is half-owned by private equity firm, CVC Asia Pacific. [PBL‟s 

media assets include the Nine Network and ACP Magazines.] (See Terry McCrann, 

“Birth of a revolution: PBL deal is bigger than a mover on Fairfax”, Daily Telegraph, 19 

Oct. 2006, p.59).  

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au
http://www.uq.edu.au/sjc/
http://eprint.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 40    December 2006 Page 2 

18 October: The successful passage of the new media laws through Federal Parliament is 

completed with the House of Representative passing them (Australian, 19 October 2006, 

pp.1, 6). 

18 October: Seven Network completes the purchase of a 14.9 per cent strategic stake in 

West Australian Newspapers after taking an 8.4 per cent stake the previous evening. 

[WAN publishes the Perth daily, the West Australian, and a chain of regional newspapers 

in WA.] (Australian, 18 and 19 Oct. 2006, and see Media section, 19 Oct.). 

19 October: News Corp pays $385m for a 7.5pc strategic stake in Fairfax Media. 

20 November: Seven Network secures $3.2 billion to build itself into one of Australia‟s 

largest media companies after selling its TV, magazines and online businesses into a new 

group (Seven Media) jointly owned with private-equity firm KKR – Kohlberg Kravis 

Roberts (Australian, 21 November 2006, p.17). 

4 December: Kerry Stokes‟s Seven Network buys a small stake (less than 2 per cent) in 

Fairfax Media (Australian, 5 December 2006, p.19). 

6 December: Fairfax Media and Rural Press Limited announce a proposal to merge and 

create Australasia‟s largest integrated metropolitan, regional and rural print and digital 

media business (Fairfax Media and Rural Press Ltd press statement, 6 December 2006). 

 

Two former newspaper executives will be key people in the new company, PBL Media: John 

Alexander, a former editor of the Sydney Morning Herald, becomes chairman of PBL Media 

and Ian Law, a former Rural Press agricultural-publications executive, former WAN CEO, 

will be CEO. Law left WAN in May to head ACP Magazines for PBL (Mediaweek, 23 Oct. 

2006, p.1; see also two articles, AFR, 6 November 2006, p.5)). 

 

Rural Press Ltd has expressed interest in buying any radio stations that Macquarie Regional 

Radio wants to sell and has its eyes on some of the Fairfax Media assets, such as its regional 

dailies (Newcastle, Wollongong, Albury and Warrnambool), the Australian Financial Review 

and the Fairfax New Zealand newspapers (Weekend Australian, 14-15 Oct. 2006, p.33; 

Australian, 16 Oct. 2006, p.29). 

 

Jane Schulze reports (Australian, Media section, 26 Oct. 2006, p.13) that the new media laws 

might not come into effect until at least mid-2007. Numerous regulatory issues and questions 

on what new services could be offered remained unresolved. Communications Minister Helen 

Coonan has repeatedly said she will not proclaim bills removing existing cross-media and 

foreign ownership restrictions until there is evidence of new services emerging on the two 

spare digital television channels available (see also: Jane Schulze, “Media told to hasten 

slowly”, Australian, 8 November 2006, p.17). 

 

Jane Schulze reports (Australian, Media section, 23 November 2006, p.13) that Fairfax shares 

had risen to a year high of $5.15 in the wake of the Seven Network deal with KKR (see 20 

November chronology entry above). And James Packer said on 23 November that he was 

prepared to buy the Fairfax media group but “only if the price is right” (Australian, 24 

November 2006, p.23). 

 

Jane Schulze reports (Australian, Media section, 30 November 2006, p.13) that the Australian 

Communications and Media Authority will issue an advisory to industry before Christmas to 

clarify issues surrounding media takeovers. 

 

Fairfax Media and Rural Press Limited announced on 6 December a proposal to merge the 

two companies, a merger that some analysts see as effectively a takeover by Fairfax of Rural 

Press (joint companies‟ press statement, 6 December 2006). The announcement received vast 

coverage the next day in such papers as the Australian, the Sydney Morning Herald, the 

Melbourne Age and the Australian Financial Review. The proposal effectively values Rural 

Press at $3 billion and the merged companies at $9 billion. Rural Press will have two 

members on the reconstituted Fairfax board: John B. Fairfax and probably Timothy Fairfax. It 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 40    December 2006 Page 3 

will be the first involvement of a member of the Fairfax family since December 1990 when 

the 149-year involvement of the Fairfax family in the ownership of the Sydney Morning 

Herald ceased. From a regional press viewpoint, it will be interesting to observe 

rationalisations that may take place over the coming 12-24 months. The new group will have 

regional dailies in NSW at Tamworth, Maitland, Newcastle, Wollongong, Bathurst, Orange, 

Dubbo and Albury and in Victoria at Warrnambool, Bendigo and Ballarat. 

 

Some of the articles reporting different aspects of the impending Fairfax/Rural Press merger: 

Australian, 7 December 2006: Jane Schulze and Ean Higgins, “9bn Fairfax deal a family 

affair”, pp.1-2; Glenda Korporaal, “How the Fairfax deal was done”, Media section, 

p.13, and Mark Day, “Farm comes back into the family fold”, Media section, pp.13-

14; Jane Schulze, “Rural goes to town on Fairfax”, Business section, p.21. 

SMH, 7 December 2006: Stuart Washington and Lisa Murray, “Fairfax to buy back the farm”, 

Business section, pp.23-24; Ian Verrender, “John B., the aristocrat who restored his 

family‟s fortunes”, Business section, pp.23-24; Matthew Ricketson and Simon Mann, 

“Fairfax welcomes its $1bn man”, Business section, p.24. 

AFR, 7 December 2006: Neil Shoebridge, “Fairfax in $7bn media play,” pp.1, 21; Pamela 

Williams, “John B. home after 19 years”, pp.1, 61; other reports, pp.18-21 and 64. 

Weekend Australian, 9-10 December 2006: Glenda Korporaal and Jane Schulze, “Fairfax deal 

stacks up brilliantly for John B.”, pp.33, 36. 

SMH, 9-10 December 2006: Stuart Washington and Lisa Murray, “Prince of print”, Weekend 

Business section, pp.43, 48. 

 

40.4 HANNAN SELLS MAGAZINES TO NEWS AND MAY SELL NEWSPAPERS 

 

News Limited has re-emerged as a major player in Australia‟s magazine market. It agreed on 

10 November to buy the Hannan family‟s Federal Publishing Co. magazine group for between 

$170 million and $180 million. The FPC titles include Vogue, Australian Good Taste and 

Delicious. News Ltd is also believed to be one of a number of bidders for FPC‟s community 

newspaper arm, which has titles such as Sydney‟s Wentworth Courier, but FPC has yet to 

decide whether that group will be sold (Weekend Australian, 11-12 November 2006, p.33, and 

Australian, 17 November 2006, p.20; see also Australian, 13 November 2006, p.32, re food 

publishing on internet for FPC; and “Magazine pool stirred, not shaken, by News move”, 

AFR, 20 November 2006, p.48).  

 

Sally Jackson reports (Australian, Media section, 16 November 2006, p.14): If the sale of the 

FPC Courier newspapers proceeds, it may leave Michael Hannan with just a distribution and 

printing business, a sizeable concern but a fraction of the company to which he has devoted 

the past four decades to creating. The Hannan dynasty began with Irish immigrant Francis 

Hannan who opened his first butcher‟s shop in the eastern Sydney suburb of Randwick in 

1887 and over several decades built it into a chain. In 1934 his son, Norman, led the clan into 

the world of publishing with the Randwick District News. Michael Hannan, who is Francis‟s 

great-grandson, joined the business when he was 16. According to company lore, his first job 

was sweeping the composing room floor. During the next 40 years he amassed a stable of 

magazine and suburban newspaper titles, established a distribution company to deliver them 

and snapped up a string of printing firms. 

 

The company, FPC, became one of Australia‟s largest privately owned media businesses, 

valued at about $450 million and employing 2,700 people. Yet it remained a family fiefdom, 

headed by Michael Hannan as executive chairman and his uncle John as chairman. Others in 

the fourth generation of Hannans working there are Kim O‟Connor (Michael‟s sister), who is 

chief reporter for the Wentworth Courier, Lindsay Hannan and Stephen Hannan, who work in 

the printing business, and David Hannan, who is on the property side. From the fifth 

generation are James Hannan in the interactive business, Cassie Hannan and Adrian 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 40    December 2006 Page 4 

O‟Connor in consumer magazines, and Richard O‟Connor in the marketing department. 

Despite all that history, the close-knit clan was able to put synergies before sentiment. 

 

The Australian Competition and Consumer Commission has signalled that there may be 

“issues” with the proposed News acquisition of FPC. It may breach competition rules in the 

northern and inner-western Sydney markets. The ACCC is seeking industry views and is 

expected to make a decision by 17 January (SMH, 9-10 December 2006, p.44). 

 

40.5 FAIRFAX TIPS HIGHER GROWTH 

 

Fairfax Media (John Fairfax Holdings Ltd) expects to overcome languid conditions to 

produce significantly higher profit growth in 2006-07, CEO David Kirk told the company‟s 

annual meeting on 10 November. Kirk said News and Fairfax have been discussing the 

possibility of sharing back-office facilities, such as deliveries, to cut costs. These discussions 

predated the purchase by News of a 7.5 per cent stake in Fairfax (Weekend Australian, 11-12 

November 2006, p.35). 

 

40.6 FAIRFAX MEDIA: IT‟S OFFICIAL 

 

John Fairfax Holdings Ltd officially changed its name to Fairfax Media at the annual meeting 

in Melbourne on 10 November of the company (Age, 10 November 2006, online). 

 

40.7 JASPAN‟S TWO YEARS AT THE AGE 

 

Mediaweek interviewed Andrew Jaspan shortly before he completed his second year as the 

editor-in-chief of the Age. James Manning‟s article (Mediaweek, 9 October 2006, pp.1, 8) 

contains a range of interesting insights into Jaspan‟s thinking, the changes he has made and 

the impact of the Fairfax executive changes above him. 

 

40.8 FAIRFAX TO PAY $162,173 LIBEL DAMAGES 

 

Former NSW fisheries minister Eddie Obeid was awarded $162,173 damages in a defamation 

case in the NSW Supreme Court on 12 October. Judge Clifton Hoeben made the award 

against the Sydney Morning Herald. The offending report was written by Kate McClymont 

and Anne Davies and was part of series of reports about breaches by the Bulldogs rugby 

league club of salary cap rules (Australian, 13 October 2006, p.6). 

 

40.9   RECENT CHRONOLOGY  

 
   40.9.1 NEWSPAPER EVENTS   

 

18 October 2006: The House of Representatives passes historic changes to Australia‟s media 

ownership laws (see other significant dates related to this event in item 40.3). 

 

   40.9.2 DEATHS  

 

Coleman, John: D. 4 October 2006, aged 93 on the Sunshine Coast; founding printer of the 

Northern Territory News; formerly a printer on the Courier-Mail, Brisbane, and the Northern 

Standard, Darwin; helped Eric White and Don Whitington start the NT News in 1952 

(Northern Territory News, 5 October 2006, online). 

 

Curtain, Peter (“Smokey”): D. 19 October 2006, aged 68 in Melbourne: larger-than-life 

journalist who worked for many newspapers and in many cities including Melbourne, Sydney, 

Brisbane, Hong Kong and London; badly disadvantaged by a broken hip in childhood, asthma 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 40    December 2006 Page 5 

and diabetes, which cost him a leg; remembered as “puffing on a Marlboro in one hand and an 

asthma pump in the other”, and “like a sub-editor out of Central Casting ..hunched over his 

blotter, holding his pen in a sort of crab-like grip and (speaking)  in his brusque , curt fashion 

... he expected  people to write accurately and get to the nub of the story in a couple of pars”;  

inspirational sports editor  (Age, 28 October 2006, p.9).    

 

Hobson, Phillip Oliver: D. aged 84 at Tathra, NSW; war photographer, especially the 

Korean War; worked briefly as bank teller before enlisting in army in 1942 and serving in 

Papua New Guinea with 55
th
 and 53

rd
 infantry battalions; later became 67

th
 Infantry 

Battalion‟s official photographer; joined Army Public Relations in 1949; sent in September 

1950  as official photographer with first Australian ground forces to Korean War; Australian 

War Memorial holds extensive collection of his Korean War images, two of which have been 

permanently etched into a wall in new Korean war memorial in Canberra (SMH, 7 November 

2006, online). 

 

Lowenstein (née Robertson), Katherin Wendy: D. 16 October 2006, aged 79 in Melbourne; 

historian and author; worked as journalist for Radio Times, edited the Eureka Youth League 

national newspaper Youth Voice; as a member of the Communist Party, she proof-read 

communist publications and enrolled in a part-time journalism course at the University of 

Melbourne; initiated, and edited for 15 years, the Victorian Folk Lore Society‟s journal, 

Australian Tradition; her best-known book is Weevils in the Flour (Australian, 27 October 

2006, p.14). 

 

Mark, Ross Folkard: D. 14 July 2006, aged 80 in Washington; born in Sydney and raised on 

family dairy farm at Dorrigo; trained on Sydney Sun before sailing for London in 1928; first 

of a generation of Australian journalists who helped shape mid-20
th
 century Fleet Street; one 

of the last foreign correspondents to spend his entire career abroad; hired by Reuters and in 

1950 covered Korean War; in 1952 joined Reuters-Australian Associated Press bureau in 

New York; two years later transferred to Washington office; in 1957 he became the London 

Daily Express’s Washington correspondent and served that also in Moscow and Africa; from 

Washington, 1963-1993, reported US politics for the Express under 15 different editors (Age, 

2 October 2006, p.12). 

 

Marsh, David: D. 9 December 2006, aged 57 in Perth;  sports writer for the West Australian 

since March 1984 after working on WA regional papers at Port Hedland, Esperance, Wongan 

Hills, Northam and Kalgoorlie for 10 years; in 1993, began part-time tertiary studies at Edith 

Cowan University, graduated with honours in 1998 and enrolled in a PhD; gained his PhD last 

year with a thesis, “Seven decades of sports writing at the West Australian, 1901-1971” (see 

ANHG 37.60); tutored in journalism at Edith Cowan University; ANHG member and 

contributor (based on emails between David Marsh and Rod Kirkpatrick, 1998-2006). 

 

Mason, Anne (née Annetta Viola Chiverton Farrow): D. 15 October 2006, aged 95 in 

Devon; first Australian woman to be accredited as a war correspondent (but did not fill that 

role because pregnancy intervened only days before she was to have left for New Guinea to 

report the war against the Japanese in 1943); worked as journalist for Age and Leader Group, 

Melbourne, for 25 years; married John Mason, chief crime reporter on the Age; they moved to 

Britain in 1958 and never returned to Australia; she worked for Kent Messenger and she and 

husband became one of Britain‟s best-known travel-writing duos (Age, 20 November 2006). 

 

Rigby, Paul: D. 15 November 2006, aged 82 at Busselton, Western Australia; renowned 

cartoonist and illustrator who worked for newspapers in Perth, Sydney, London and New 

York and won five Walkley Awards in the 1960s; born in Melbourne but grew up in Perth, 

establishing himself with Perth‟s Daily News; spent time in London where he worked with the 

Sun and the News of the World; moved to the US in 1977 where he worked for the New York 

Post and the New York Daily News and won many awards; appointed a Member of the Order 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 40    December 2006 Page 6 

of Australia in 1999 for service to the newspaper industry as an editorial cartoonist  

(Australian, 17 November 2006, p.5; news.com.au, 16 November 2006; Age, 20 

November 2006). 
 

Shaw, Frank: D. 13 October 2006, aged 85 in Sydney; longest continuously serving 

employee of News Ltd; began work at the Adelaide News in October 1950; became chief of 

staff of the Australian when it began in 1964; ran the Asia Magazine in Hong Kong; was 

general manager of publications for Mirror Newspapers; became News‟s company secretary 

and a member of its board before stepping down in 1981; in recent years, worked as the News 

archivist; retired November 2005 (Weekend Australian, 14-15 October 2006, p.6; obituary, 

Australian, 19 October 2006, p.11). 

 

Yallop, Richard: D. 23 October 2006, aged 58 in Melbourne; born Farnham, England; 

entered journalism with Reuters news agency; joined the Guardian; married Australian in 

1977 and moved to Australia 1979; worked for Age, Melbourne, 1979-95; joined the 

Australian, working as a social justice reporter, tennis writer, wine buff and European 

correspondent; consummate, old-style journalist who was dogged, meticulous and 

disarmingly polite; wrote six books on tennis and several other books (Australian, 25 Oct. 

2006, p.12; Walkley Magazine, Issue 42, December 2006/January 2007, p.30). 

 

40.10 RUPERT‟S POISON PILL EXTENDED 

 

Rupert Murdoch has tightened his grip on News Corporation. He has gained shareholder 

approval for a three-year extension of the company‟s poison-pill protection. Shareholders at 

the annual News Corp meeting in New York voted in favour of keeping the poison-pill 

shareholder rights plan, introduced two years ago to thwart John Malone‟s Liberty Media. 

Liberty, which owns 19 per cent of News Corp, is negotiating to swap its stake for some 

News Corp assets (AFR, 23 October 2006, p.11). 

 

40.11 NON-UNION JOURNALISTS BARRED FROM ALP CONFERENCE 

 

At least three senior journalists, including AAP‟s correspondent, were refused entry to the 

South Australian ALP conference in the Adelaide Festival Centre and were asked to leave the 

building. They were offered the opportunity to join the union on the spot, to gain access to the 

conference (AAP, 15 October 2006). 

 

40.12 TEN TIMELY QUESTIONS FOR RUPERT MURDOCH 

 

Time (16 October 2006, p.16) featured Rupert Murdoch in its interview section, “10 

Questions for”.  

 

40.13 THE PINK PAPER 

 

The Sydney Morning Herald was published on pink paper on Monday, 23 October, to mark 

Pink Ribbon Day during Breast Cancer Month. Ten cents from every Herald sold that day 

was to be donated to the National Breast Cancer Foundation. The total donation was expected 

to be about $25,000. 

 

40.14 NEWSPAPER MEDICO RETIRES 

 

Popular medico, Dr Edwin Knight, has retired (age unspecified) after treating the aches, pains 

and sundry maladies of tens of thousands of newspaper people at Melbourne‟s HWT and Age 

offices. A former St Kilda GP, Dr Knight accepted a part-time post with HWT in 1972. Soon 

afterwards, he took up a similar position at The Age and acted as consultant to both 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 40    December 2006 Page 7 

companies in tandem until 1996. He retired from HWT at the end of September after 34 years 

with the company. Dr Knight also acted as medical consultant to the Nissan car company for 

ten years. He was a senior specialist at the Alfred Hospital among other high level medical 

appointments and wrote extensively for newspapers and magazines. He appeared on the Good 

Morning Australia program on Channel 10 and wrote nine books (InHouse, HWT, October 

2006).  

 

40.15 A VISION FOR THE NATION‟S FUTURE: 2026 

 

The Weekend Australian and Australian published a 13-part magazine series, “2026: A Vision 

for the Nation‟s Future”, from Saturday 21 October until Saturday, 4 November.  

 

40.16 HARVEY AND McMANUS AND THAT COURT CASE 

 

For reference: the article that led to the court case in the Victorian Supreme Court over 

whether journalists have a legal right to protect sources (see 39.17) appeared as follows: 

“Cabinet‟s $500m rebuff revealed” by Michael Harvey and Gerard McManus, Herald Sun, 20 

February 2004, p.3. 

 

40.17 COL ALLAN AND NEW YORK GLORY 

 

In the six months to September, the New York Post recorded a 5.1 per cent increase in 

circulation to 704,011 daily, while 22 of the top 25 papers in the US lost circulation – as did 

most of the 770 audited publications. In the editorial chair at the Post is Col Allan, a former 

long-serving editor of Sydney‟s Daily Telegraph. Overall, daily circulation of US newspapers 

slumped 2.8 per cent during the six months, and Sunday circulation fell 3.4 per cent. Rupert 

Murdoch bought the Post in 1976, was forced to sell in 1988 to comply with US cross-media 

ownership regulations and then obtained an exemption to repurchase in 1993 when its owners 

looked like shutting it. Allan attacks editors who feel that they have been “chosen”, that their 

view of the news and their opinions are what the readers should have. “My approach is 

completely different. I try to listen to the readers and hear what they want from us. Then I 

work hard to give it to them.” (Australian, Media section, 2 November 2006, p.17.) 

 

40.18 ADVERTISER’S NEW BUILDING WINS ARCHITECTURAL AWARD 

 

The architect who oversaw the design of Keith Murdoch House, the Adelaide Advertiser’s 

state-of-the-art Waymouth Street home, has won a prestigious award for the building. On 

behalf of EGO Fender Katsalidis, Karl Fender accepted a Royal Australian Institute of 

Architects SA merit award, among 14 merit awards presented by the institute‟s SA chapter 

(Advertiser, 9 November 2006). 

 

40.19 OVERINGTON WINS KEITH MURDOCH AWARD 

 

Caroline Overington, a senior writer on the Australian, has won the second Sir Keith 

Murdoch Award for the News Limited journalist of the year. She was honoured for her 

investigation into the AWB Iraqi kickbacks scandal in the face of stinging criticism from the 

Federal Government and the disgraced wheat exporter. Other awards: see the Weekend 

Australian, 18-19 November 2006, p.2; and Mediaweek, 27 November 2006, p.6, but see 

espec. p.9 (“How Fairfax lost award-winner Overington”). 

 

40.20 AUDIT BUREAU APPOINTS INSPECTOR 

 

The Audit Bureau of Circulations has appointed Gordon Dickie to the combined role of audit 

inspector and director of audit services. The appointment marks the final step in the 

implementation of the new ABC rules, which became effective on 3 July. The rules involve a 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 40    December 2006 Page 8 

new audit-inspection role to strengthen the compliance regime and increase the transparency 

of the audit process (Audit Bureau of Circulations, media release, 9 October 2006). 

 

40.21 NEW CIRCULATION RULES OPERATE IN THREE-MONTH AUDIT 

 

No comparison data are available for the Audit Bureau of Circulations‟ first 13-week audit (to 

30 September 2006) under the new rules introduced after the first comprehensive review of 

the ABC rules in 75 years. Here are the figures: 

 

Metropolitan    
 Monday to Friday    Saturday  
Australian  135,000 Weekend Australian  299,150 
Australian Financial Review  86,310 AFR Weekend Edition  78,292 
Sydney Morning Herald  211,990 Sydney Morning Herald  355,750 
Daily Telegraph, Sydney  393,874 Daily Telegraph 335,452 
Age, Melbourne 200,000 Age  295,500 
Herald Sun, Melbourne 540,000 Herald Sun  505,000 
Courier-Mail, Brisbane  224,690 Courier-Mail 326,767 
Advertiser, Adelaide  190,824 Advertiser 262,730 
West Australian, Perth  201,047 West Australian 362,277 
Mercury, Hobart  46,140 Mercury 61,023 
Canberra Times  35,715 Canberra Times  64,464 
Northern Territory News, Darwin 21,255 Northern Territory News   32,570 
TOTAL 2,286,845 TOTAL 2,978,975 

Sunday    
Sun-Herald 507,245   
Sunday Telegraph 694,528   
Sunday Age 207,000   
Sunday Herald Sun 615,000   
Sunday Mail (Qld) 608,657   
Sunday Mail (SA) 321,529   
Sunday Times (WA) 348,500   
Sunday Tasmanian 59,858   
Sunday Examiner (Tas.) 42,585   
Canberra Sunday Times  36,398   
Sunday Territorian (NT) 22,989   

TOTAL 3,464,289   

    

Regional  Regional (cont.)  

Border Mail, Albury-Wodonga 25,749 Gympie Times 6,087 

Daily Examiner¸ Grafton 5,754 Queensland Times, Ipswich 10,894 

Northern Star, Lismore 15,490 Daily Mercury, Mackay 16,240 

Herald, Newcastle and Central 

Coast 

51,000 Sunshine Coast Daily 22,685 

Daily News, Tweed Heads 4,794 Fraser Coast Chronicle 9,781 

Illawarra Mercury, Wollongong 28,491 North-West Star, Mount Isa 3,601 

Geelong Advertiser 28,925 Morning Bulletin, 

Rockhampton 

18,474 

News-Mail, Bundaberg 11,695 Chronicle, Toowoomba 23,628 

Cairns Post 31,433 Townsville Bulletin 29,624 

Gladstone Observer 7,466 Daily News, Warwick 3,248 

Gold Coast Bulletin 47,861 Advocate, Burnie 24,032 

  Examiner, Launceston 33,942 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 40    December 2006 Page 9 

 

40.22 STUTCHBURY NO LONGER EDITOR OF AUSTRALIAN 

 

Jack Beverley reports in the November-December issue of PANPA Bulletin: Michael 

Stutchbury has been replaced as editor of the Australian, after five-and-a-half years in the 

role. He has been appointed deputy to the editor-in-chief (business). The editorship is now 

being shared by Nick Cater, who has been deputy editor (weekend) and Paul Whittaker, 

previously deputy editor (news). The changes were announced in an e-mail sent to staff by 

editor-in-chief Chris Mitchell  saying Stutchbury would oversee and develop the Australian’s 

business content and strategy and lift the paper‟s online business credentials. Stutchbury 

joined the Australian in September 1998 as deputy editor (business), when he was given the 

task of improving the business section by the then editor-in-chief, David Armstrong. 

Previously, Stutchbury had spent 15 years at the Australian Financial Review, where he had 

been a deputy editor.  He was the main editorial writer of Fairfax‟s business daily, responsible 

for the opinion page. Before that he had been Washington correspondent and economics 

editor. The only indication of the major change in editorial direction given to readers of the 

Australian was made through its Page 2 panel box, listing the editorial hierarchy. That listing, 

formerly headed by Mitchell and Stutchbury, and deputy editor Graham Erbacher, executive 

editor Deborah Jones and managing editor Martin Beesley in the third, fourth and fifth spots, 

has been trimmed back from 12 to nine names. In the shorter listing, immediately after 

Mitchell, now follow the names of Deborah Jones, Nick Cater and Paul Whittaker.  

Stutchbury‟s name appears in the number seven spot. Names which have disappeared from 

the list include those of the managing editor, Martin Beesley and the deputy editor (business), 

Matthew Stevens. See also Mediaweek, 4 December 2006, p.5. 

 

40.23 WALKLEY AWARDS 

 

The print winners at the Walkley Awards on 30 November were: 

 

Australian Press Photographer of Year: Kate Geraghty (SMH); journalism leadership: 

Michelle Grattan (Age); most outstanding contribution to journalism: Colleen Egan (Sunday 

Times, Perth); print news report: Michael Beach and Viva Goldner (Daily Telegraph); 

investigative journalism: Caroline Overington (Australian); business journalism: Morgan 

Mellish (AFR); news photography: Craig Greenhill (Daily Telegraph); social equity 

journalism: Steve Pennells (West Australian); best use of the medium: Matthew Absalom-

Wong, Darren Connell, Paul McGeough and Kimberley Porteous (SMH); daily life 

photograph: Angela Wylie (Age and SMH); three headings: Warwick McFadyen (Age); 

coverage of indigenous affairs: Nicolas Rothwell and Ashleigh Wilson (Australian); sport 

feature journalism: Ben Cheshire, Jessica Daly and Kristine Taylor (Australian); sports 

photography: Phil Hillyard (News Limited); coverage of suburban or regional affairs: 

Anthony Radford (Bendigo Weekly); artwork: Karl Hilzinger (AFR); newspaper feature 

writing: Jack Marx (Fairfax); cartoon: Alan Moir (SMH); commentary, analysis, opinion and 

critique: Paul McGeough (SMH); best non-fiction book: Neil Chenoweth (AFR), with 

Packer’s Lunch (Allen & Unwin). 

 

Glenn Milne (News Limited) stole the show when he pushed Stephen Mayne (founder of 

crikey.com.au) off the Walkleys stage and called him a “disgrace” to journalism (see 

Australian, 1 December 2006, “Strewth” column, p.11). 

 

40.24 BILINGUAL MAGAZINE 

 

The Northside Courier (Sydney) reports (6 December 2006, p.15): Wollstonecraft resident 

Mani Veiszadeh has just launched Australia‟s first bilingual magazine. Written in English and 

Farsi, Oziran is directed at the Iranian community in Sydney, including the large Australian-

Iranian population in Willoughby and Chatswood. ANHG member Bob Petersen (of Lane 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 40    December 2006 Page 10 

Cove) writes: “This guy‟s claim cannot be sustained! I recall at least one Italian bilingual 

magazine in the 1960s and at least two Greek ones in the 1980s. They did not last, appealing 

neither to the young immigrants nor the old ones.” Rod Kirkpatrick writes: There were also 

bilingual German-English publications in Australia‟s early history of print publications and 

there was a Chinese-English publication at Ballarat. 

 

40.25 EXAMINER HELPS OUT MERCURY 

 

A major press breakdown delayed publication of Tasmania‟s Mercury newspaper in the early 

hours of 30 October 2006.  Deliveries to newsagents were up to four hours late after a main 

drive shaft on the ageing Goss press snapped at about 1am. Most of the first edition (for 

country areas, such as Launceston) had been printed but the bulk of the print run (for Hobart, 

etc.) was transferred to the Examiner in Launceston. Mercury managing director Rex Gardner 

paid a public tribute to the northern newspaper in the Mercury on 31 October: “The Examiner 

press crew were magnificent in our hour of need and we thank them very much for their 

efforts. We also apologise to our many readers who were inconvenienced.”  

 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL 
 

40.26 TONY O‟REILLY, APN AND THE HAND OF PROVIDENCE 

 

Tony O‟Reilly‟s Independent News & Media (INM) has put forward a proposal to buy out 

minorities in APN News & Media Ltd, the country‟s third-biggest media player, reports 

Andrew White (Australian, 26 October 2006, p.19). INM has teamed up with a private equity 

firm to bid for the outstanding shares in APN in a deal worth $3.8 billion. It is understood 

INM presented directors with a bid of about $6 a share, a sharp premium to the $5.49-a-share 

closing price on 25 October. Independent already controls 41 per cent of APN but does not 

have access to the cash flows of the business, which spans regional publications, metropolitan 

radio stations and outdoor advertising in Australia and New Zealand. A successful bid would 

allow Independent to consolidate APN and deal Tony O‟Reilly into the media consolidation 

game sparked by the removal of restrictions on cross-media and foreign ownership.  

 

APN shares jumped 10 per cent to $6.05 on 26 October when INM confirmed that it was 

holding talks with private equity firm, Providence Equity Partners (Australian, 27 October 

2006, p.23). 

 

Providence Equity Partners has walked away from an Australian media deal for the second 

time, this time ending talks for a $3.8 billion takeover of APN News & Media Ltd. In 

October, Providence pulled out of the bidding for a half-share of James Packer‟s Publishing & 

Broadcasting Ltd (Weekend Australian, 25-26 November 2006, p.35). 

 

40.27 EDITORS 

 

The Queensland Times, Ipswich, has advertised (Weekend Australian, 7-8, 14-15 and 21-22 

October 2006) for an editor after losing Daniel Sankey to Fairfax Media (Peter Owen, APN, 

email to Rod Kirkpatrick, 9 October 2006). Mediaweek (6 November 2006, p.2) reports that 

Sankey is working in Fairfax‟s Brisbane office on a secret project. It speculates that the 

company may launch a suburban paper in the Brisbane market, and not a daily. Also see 

Mediaweek, 16 October 2006, pp.7-8 for the QT’s battle against the compact Courier-Mail. 

 

The Northern Daily Leader, Tamworth, has appointed David Ellery, of the Courier, Ballarat, 

as its new editor. Both are Rural Press newspapers. Ellery begins duties in Tamworth on 11 

December. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 40    December 2006 Page 11 

 

Shane Rodgers, editor-in-chief of Quest Community Newspapers, Brisbane, has been 

appointed deputy general manager of the News Ltd subsidiary. Scott Thompson, editor of the 

Cairns Post, has been appointed the new Quest editor-in-chief. Mark Alexander, chief of staff 

of the Sunday Mail, Brisbane, has been appointed the new editor of the Cairns Post 

(Mediaweek, 4 December 2006, p.5). 

 

40.28 RURAL PRESS BUYS MOUNT ISA PAPER 

 

Rural Press Ltd has bought the North-West Star, Mount Isa. John B. Fairfax announced the 

purchase when addressing the RPL annual meeting on 20 October. A journalist at the North-

West Star informed your editor on 16 October that “today all the staff were told the paper had 

been sold to Rural Press after 40 years of Joel family ownership” (Rural Press Limited 

Chairman‟s Address, 20 October 2006; Jenny O‟Reilly, email to Rod Kirkpatrick, 16 Oct. 

2006). 

 

40.29 BARRIER MINER NOW ONLINE 

 

From Tamworth, Barry Blair writes: The free weekly Broken Hill newspaper published on 

Fridays, the Barrier Miner, is now available online on Thursdays by visiting 

www.barrierminer.com.au The first edition of the Barrier Miner was published on 16 

December 2005. 

 

40.30 RURAL PRESS UPGRADES ITS ONLINE PRESENCE 

 

Barry Blair at Tamworth writes that Rural Press Ltd have modernised their provincial online 

websites with a number of welcome changes on Monday 23 October 2006. Changes include 

reintroduced mastheads, replacing the hitherto bland sans-serif titles; a direct link to their 

metropolitan/national title The Canberra Times; and thumbs associated with headline teasers 

along with a front page thumb. Other changes include a link to recent editorials, and breaking 

news provided by Rural Press Interactive. 

 

40.31 GOLD COAST BULLETIN MEANS BUSINESS ON FRIDAYS 

 

“Business Friday” began appearing on the back page of the Gold Coast Bulletin from 13 

October 2006.  

 

40.32 WEBSTER FOR CUMBERLAND 

 

John Webster has left the Herald & Weekly Times Ltd, where he worked for 28 years, to 

become general manager of Cumberland Newspapers, Sydney. After holding senior editorial 

positions at the Herald and the Sun, Webster became editorial business manager and, for the 

past five years, general manager (InHouse, HWT, October 2006). 

 

40.33 SUNSHINE COAST PAPERS CHANGE HANDS 

 

The APN-owned Sunshine Coast Newspaper Company (publisher of the Sunshine Coast 

Daily) has bought the 10-year-old Buderim Chronicle, a weekly owned by Ken O‟Flaherty, 

and the Island and Mainland News, a Bribie Island weekly owned by Bob Bottom 

(Mediaweek, 6 November 2006, p.2; and Rod Kirkpatrick‟s notes). 

 

News Limited has bought the Noosa Journal (established 1999) from Noosa local Lindsay 

Bock. Bock had previously owned another Noosa newspaper, the Noosa Citizen, which he 

sold to Rural Press Ltd before launching the Journal. Bock says he set out to publish 

Australia‟s best regional newspaper “and I reckon we‟re up there”. The Journal will be run by 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 40    December 2006 Page 12 

the Brisbane-based Quest Community Newspapers arm of News Ltd (Noosa News, 29 

September 2006; Mediaweek, 9 October 2006, p.9). 

 

40.34 COOMA POSTSCRIPT 

 

Kay Hynes, of the State Library of NSW, writes: The first issue of the Monaro Post (see ANHG 

39.43) was published on 13 September 2006. It‟s a weekly that circulates around Cooma. 

Contact details: Gail Eastaway 0408 930 180. 

 

40.35 QUEENSLAND COUNTRY LIFE GOES ON THE ATTACK 

 

Queensland Country Life has become more aggressive in its reporting and is much readier to be 

an advocate for its readers, according to editor Mark Phelps. QCL, which began publishing in 

1935 and is owned by Rural Press Ltd , has an audited circulation of 35,661. The Quadrant 

agricultural readership survey found the paper reaches 90 per cent of Queensland‟s broadacre 

farm owners/managers (Mediaweek, 6 November 2006,  p.6, and 13 November, p.4). 

 

40.36 HOW THIS PAPER SELLS 

 

Barney Nichols, proprietor, publisher, editor, crossword compiler and sole staff member of the 

Signal, Lord Howe Island, sells his paper for $3 a copy. The circulation of 230 represents 40 per 

cent of the island‟s population. For a Sydney or Melbourne daily, as David Salter notes, this 

percentage would equate to sales of 1.6 million. The paper has experienced nearly 50 year of 

“intermittent publication”. The Signal’s one-room office and printing plant is a dilapidated paint 

shed abandoned by the Department of Civil Aviation when Ansett closed the flying-boat service 

between Sydney and Lord Howe in the early 1970s (Australian, Media section, 9 November 

2006, p.19). 

 

40.37 COOGEE‟S NEW PAPER 

 

Kay Hynes, of the State Library of New South Wales, writes: Another title has been launched 

within the Spectator which now makes it a "4-in-1" newspaper (a cataloguer‟s and 

acquisitions nightmare, etc.). This paper has within it four mastheads and it is circulated in the 

area the masthead depicts. The new title is Coogee chronicle Maroubra messenger (Vol. 1, 

no. 1 Nov. 10, 2006) it is a free paper.  The website which is not really up to date is 

www.thespectator.com.au. 

 

40.38 BACCHUS MARSH‟S NEW PAPER 

 

The Bacchus Marsh News is a new free weekly paper, home delivered to 8700 addresses in 

the Victorian townships each Tuesday. The paper, edited by Helen Tatchell, is published by 

the Ballan News. Competitors are the Express-Telegraph (Fairfax) and the Moorabool Leader 

(Melbourne Observer, 29 November 2006). 

 

40.39 HOW TO BE „COOL‟ AT WARRNAMBOOL 

 

Warrnambool‟s Standard has announced (17 November 2006) that it is introducing a new 

way for readers to have their say about local issues. TXT Talk will allow readers to comment 

on any issue or topic they desire. The messages will be published in TXT style but the 

Standard asks that they be submitted in a form that will be readily accessible to all readers. 

Content of the messages will be subject to usual editorial scrutiny and must be short. Sender 

must include name and address for publication. The SMS number is 0427 842 029. 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 40    December 2006 Page 13 

40.40 HOW TO BE „COOL‟ AT BROKEN HILL 

 

Colour comes to the Barrier Daily Truth (33 employees) at Broken Hill, and the editor noted 

it thus on 14 November 2006: “It‟s just the first step, and a fairly tentative one at that, but this 

colour front page marks a big day for Barrier Daily Truth, and for the city itself. It took 

longer than expected and exposed a myriad of hurdles along the way, but that hasn‟t dulled 

the excitement of bringing colour printing on this scale to the city for the first time.  Readers 

can look forward to more colour over more pages this week as the capacity of our new Goss 

four-high press is extended, the first stage of a transformation that will be on-going. It‟s a 

particularly exciting time for our printing staff, who have been placed at the “coalface” of the 

new technology. Graphic designers have been wrestling with the latest computer programs 

and our three press operators have perhaps had the greatest transformation to implement. The 

Goss Community press has virtually had its capacity doubled with the addition of towering 

new machinery that literally raised the roof on BDT.” 
 

NEWSPAPER HISTORY 

 
40.41 ONLINE PHOTOGRAPHIC ARCHIVE FOR KIAMA 

 

The Cocks Photographic Collection Online, a valuable photographic archive of the Kiama and 

surrounding Illawarra region, was launched at the University of Wollongong on 10 

November. Samuel Cocks operated a commercial photographic studio in Manning Street, 

Kiama, from the late 1800s to the 1920s. His photographs were used in numerous tourist 

publications and postcards, as well as in subsequent local history books, and depict the 

physical landscape, architecture and people of Kiama and the surrounding Illawarra region of 

the time. University of Wollongong Archivist, Susan Jones, said the scenic photographs in 

particular help to illustrate many of the changes that have occurred in the region‟s physical 

landscape since the early 1900s, as well as highlighting features that remain relatively 

unchanged. The Cocks Collection, which has been on long term loan to the University 

Archives from the Weston family of Kiama (the founders and long-time owners of the Kiama 

Independent), consists of over 800 glass plate negatives, and complements historic local 

photographs held in other libraries. Many of these fragile plates remain in good condition 

while others unfortunately show varying degrees of deterioration. Jones said that a project by 

the University Library to digitise a large part of the collection was nearing completion. In 

collaboration with the Wollongong City Library, over 400 of the images are now available for 

viewing via the Illawarra Images website, making this invaluable local history resource far 

more accessible to students and researchers in the University and the wider community. Ms 

Jones said that the project would not have been possible without the support of the Weston 

family, the IMB Community Foundation, Michael Cole, Pillar Administration, the University 

of Wollongong and the Wollongong City Library (Illawarra Mercury, 9 and 11 November 

2006). 

 

40.42 REWRITING HISTORY 

 

Rod Kirkpatrick writes: John Hay-McKenzie‟s obituary in the Age (13 October 2006, p.13) 

for Judith Johnson, publicist, carried the following: “… in 1964 … she became personal 

assistant at the Canberra Times just as Rupert Murdoch took it over.” Murdoch, of course, has 

not owned the Canberra Times. Fairfax bought the paper in 1964 from the founding family, 

the Shakespeares, to help combat Murdoch‟s impending launch in Canberra of the Australian. 

It has since been owned by Kerry Packer, Kerry Stokes and Rural Press Ltd. The Age has 

“ensured that a notation is made in our library files of the obituary that the mention is 

incorrect so that anyone using the obituary as a guide/reference to the Murdoch empire is not 

misled”. That is, anyone going to the Age library. This does not, of course, prevent the 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 40    December 2006 Page 14 

misleading of those members of the public who might have been assisted by a published 

correction. 

 

40.43 MURRAY VALLEY FLOODS RECALLED 

 

The Murray Valley Standard, Murray Bridge, South Australia, has published a 40-page 

historical feature on the floods that hit the Murraylands in 1956. Harold McLaren researched 

and wrote most of the articles. McLaren, a Murray Bridge resident, is the expert on the history 

of the newspapers in Murray Bridge and district and is a long-time member of the ANHG. 

 

The Standard also published a 20-page booklet, “Another step forward”, to mark the opening 

of Rural Press Ltd‟s new Murray Bridge print centre on a Greenfield site. The new computer-

to-plate press, which can run at speeds of up to 35,000 copies per hour and produce 48 pages 

in full colour, replaces a 30-year-old press that was at the forefront of technology when 

installed. 

 

40.44 CENTURY AND A HALF OF PRINTING ON THE BORDER 

 

The Border Mail, Albury-Wodonga, published a four-page supplement on 4 October 2006 to 

mark 150 years of printing in the district. George Henry Mott launched the first Albury 

newspaper on 4 October 1856. 

 

40.45 TRYING TO KEEP THE PRESSES ROLLING 

 

The Village Printery at the Caboolture Historical Museum, just north of Brisbane, has 

publicised its need for a retired Linotype/Intertype mechanic prepared to volunteer his 

services a few times a year to service the typesetting machines in the printery. Contact Bob 

Read on (07) 3888 4998 or at happy_wanderers@bigpond.com (Senior,NSW/ACT, 

November 2006, p.45). 

 

40.46 SOCIAL AND CULTURAL CONTEXTS FOR JOURNALISTS 

 

University of Newcastle PhD student Janet Fulton is conducting research into the social and 

cultural contexts in which journalists operate to produce their output. She is looking for print 

journalists to participate in interviews, either face to face, by telephone or by email. Interested 

journalists can email Fulton‟s supervisor for an information sheet: 

phillip.mcintyre@newcastle.edu.au 

 

40.47 NAMBOUR CHRONICLE DIGITISED 

 

Peter Richardson, editor of the Nambour Chronicle, 1957-1980, has long been a columnist in 

the Sunshine Coast Daily. On 2 December 2006, p.36, he reports that the files of the Nambour 

Chronicle have been digitised from 1903 (when the paper began) until 1955. He writes: 

“When I came to Nambour, the paper was owned by the McFadden brothers, Cecil, Victor 

and Bert, whose father, a Gympie printer, had briefly joined its founder, Luke Wilkinson, in 

1905. Although Wilkinson‟s motives for setting up the Chronicle were widely thought to be 

largely political (his father was then the federal member for Moreton) he stoutly denied this in 

the first edition: “The Chronicle is not being started as the mouthpiece for any party, but as a 

purely business venture from which the proprietor hopes mutual benefit may accrue to those 

he caters for and himself.” The digitization project cost about $25,000 was part of a program 

run by Maroochy and Caloundra councils and the State Library of Queensland (Mediaweek, 4 

December 2006, p.2). 

 

Rod Kirkpatrick‟s Sworn to No Master, says (pp.297-298): The McFadden family held 

interests in the Chronicle from 1905-1964 when the Dunn family bought it. Cecil McFadden 

mailto:happy_wanderers@bigpond.com


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 40    December 2006 Page 15 

edited the paper for 34 years; Victor managed it for 41 years; and Bert was, at times, editor, 

advertising manager, Linotype operator, chief cook and bottle washer for nigh on 50 years. 

The Chronicle was the springboard for the launch by PNQ of the Sunshine Coast Daily. 

 

40.48 AUSTRALIAN MEDIA TRADITIONS CONFERENCE 2007 

 

Margaret Van Heekeren, of Charles Sturt University, Bathurst writes: The Australian Media 

Traditions 2007 conference will be held over two days at Charles Sturt University in Bathurst 

on 22 and 23 November 2007. The theme of the conference is “Distance and Diversity: 

reaching New Audiences”. The concept being explored is that in recent times the term New 

Audiences has been equated with digital delivery. But the media has historically been 

searching for and acquiring New Audiences, from the first text off the Gutenberg Press to the 

introduction of wireless and later television. The conference theme explores the notion of the 

New Audience as an historical continuum and the role of the media and communicators in 

overcoming geographical distance and diversity of populations to reach new readers, listeners 

and viewers. Papers submitted to the refereed stream will be double blind peer reviewed and 

published in an online conference publication in 2007 in accordance with DEST 

requirements. A website containing details of submission dates and accommodation etc will 

be up in January. 
 

40.49 THE SEVEN ANHG BOOKS 

 

The Australian Newspaper History Group has published seven books. In chronological order 

they are: 

 

Isaacs, Victor, and Kirkpatrick, Rod (2003), Two Hundred Years of Sydney Newspapers: A 

Short History. Sydney: with assistance of Rural Press Limited. 

Isaacs, Victor, and Kirkpatrick, Rod, eds. (2003), The Australian Press: A Bicentennial 

Retrospect. Brisbane: Australian Newspaper History Group. ISBN 0-9751552-0-2. 

Isaacs, Victor, Kirkpatrick, Rod, and Russell, John (2004), Australian Newspaper History: A 

Bibliography. Brisbane. ISBN 0-9751552-1-0. 

Gillen, Karen, comp., and Kirkpatrick, Rod, ed. (2004), The ANHG Index: Australian 

Newspaper History Group Newsletter Numbers 1 to 25 (1999-2003). Brisbane. ISBN 

0-9751552-2-9. 

Russell, John C., transcr. (2005), Bibliographical Notes for Henry Mayer’s The Press in 

Australia. Brisbane: Australian Newspaper History Group. ISBN 0-9751552-3-7. 

Russell, John C., comp. (2005), Early Printers of Melbourne: An Index. Brisbane: Australian 

Newspaper History Group. ISBN 0-9751552-4-5. 

Kirkpatrick, Rod, comp. (2006), Press Timeline: Select chronology of significant Australian 

press events 1802-2005. Brisbane: Australian Newspaper History Group. ISBN 0-

9803128-0-9. 

 

40.50 OLD NEWS TODAY 

 
Chris Wild, of Wodonga, and Denise McMahon, of Brisbane, have combined efforts and 

produced a small book, Old News Today, Tales of the Upper Murray. It is aimed at family 

researchers, historical or family groups, local historians and readers of general history books 

of the north-east area of Victoria, Australia. The book contains newspaper snippets (samples 

below) from random years of 1876-1900, with news, gossip, business and family matters in 

areas such as Tallangatta Valley, Mitta, Eskdale, Upper Murray, Khancoban, Tumbarumba, 

etc. as reported in the Ovens & Murray Advertiser and the Corryong Courier during those 25 

years. This softcover book (144 pages) is indexed with more than 950 surnames. It retails at 

AUS $22 (plus ppb). Contact the authors by e-mail (denisem@powerup.com.au or 

wildmob@dodo.com.au). Only a limited number still available (RootsWeb Review, 18 

October 2006, Vol. 9, No. 42). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 40    December 2006 Page 16 

 
2 January 1886: Wild Boar Zulu Creek Dec 21. Tributers cleaned up on Saturday last a 

crushing of 29 tons taken out of a winze sunk in the upper tunnel for 94oz 16dct smelted gold. 

Mining reports for 27th December 1885, showed Prince Neopold Zulu, have crushed 50 tons 

this week, 87oz of amalgam from the plates only. (O&MA) 

 

10 January 1895: Ada Hocking was charged in Tallangatta Police court with abandonment 

of her infant child. Mary Matthews of Bullwah found the child on the verandah of her home 

as the accused was walking down the road. Willie Matthews saw Ada leave the child on the 

verandah. John Shelley who lived at Mrs. Matthews had also seen the child on the verandah. 

The Bench did not consider that the charge of abandonment was proved and dismissed the 

case but warned Ada not to indulge in a repetition of her conduct. (O&MA) 

 

30 January 1896: The Department of Education was not prepared to establish a school at 

Mount Elliott, but was prepared to pay a conveyance allowance. The allowance was for 

school children between the ages of 6 and 13 years who had not obtained their certificate, 

three miles or over, of 4d for each day‟s attendance of each child. (CC) 

 

1 February 1881: A post office opened at Thougla Creek  near Corryong. (OMA). Mail 

contracts to and from Corryong and Thougla twice a week were granted to William Carkeek 

from 20th January to 30th June 1881 at the rate of £30 per annum. (O&MA) 

 

1900: Mr. C. T. Davis, of Corryong and Mr. D. Garing of Mount Elliott submitted their 

names as volunteers for the “Bushmen‟s Corps.” They both succeeded in passing the 

examination and left for camp at Langwarrin. (CC) 

 

RECENTLY PUBLISHED 
 

40.51 BOOKS 

 

Australian Press Council: State of the News Print Media in Australia, Sydney: Australian 

Press Council, October 2006. A 103 A4 page report with contributors from academe, industry 

and the Australian Press Council. 

 

Lack, John, “David Syme and the three stooges? The bust premiers: James Munro, William 

Shiels and JB Patterson” in Strangio, Paul and Costar, Brian (editors), The Victorian Premiers 

1856-2006, Federation Press, 2006.  John Lack argues (espec. pp.95-96) that the conventional 

view of David Syme of the Age as the king-maker of Victorian politics in the late nineteenth 

and early twentieth centuries is exaggerated. 

 

40.52 ARTICLES 

 

Fordham, Helen, “Our man in China”, West Australian, Weekend Extra, 28 October 2006, 

p.14. China is expected to become WA‟s biggest trading partner next year. More than 40 

years ago a group of West Australians forecast that China would become a dominant force in 

the world economy. The author examines one of the group‟s members, the journalist Colin 

Malcolm McDonald, whose writings helped shape the Western world‟s view of South-East 

Asia. 

 

Gripper, Ali, “Robert Thomson: Newspaper Editor”, Country Style, May 2006, pp.80-83. 

The first Australian editor of the Times, London, is featured in the “Country Childhood” 

section of Country Style.  

 

Higgins, David, et al: Series of articles in section labelled “The Media Revolution”, Walkley 

Magazine, October-November 2006. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 40    December 2006 Page 17 

 Higgins, David, “Netting the news”, p.9. Forget the doom and gloom, news websites 

might bring about better, more innovative journalism. 

 Kennedy, Alan, “Paper tigers”, pp.10-11. A survival strategy for newspapers in the 

digital age is discussed. 

 Simons, Margaret, “Marked with a brand”, pp.12-14. With frustrated advertisers 

now commissioning their own programs, magazines and blogs to influence cynical 

audiences, will editorial independence survive? 

 Beecher, Eric, “The media gods must be crazy”, p.15. The author presents “10 sane 

reasons for not changing the cross-media rules”. 

 

Jewel Brown, Jen, “Subbing the daily news”, Mediaweek, 4 December 2006, p.9. 

Demanding sub-editing roles at daily newspapers are often shared, Mediaweek finds when it 

talks to two major metro subs, Ken Burrowes, assistant night editor of the Herald Sun, 

Melbourne, and Jane Richards, co-chief sub-editor of the Sydney Morning Herald. 

 

Kirkpatrick, Rod, “Dynasties end with a whimper, not a bang”, PANPA Bulletin, September 

2006, pp.43-44. The final part of a three-part article on the birth and death of PNQ – 

Provincial Newspapers (Qld.) Ltd., established on 1 April 1968 by the combining of the 

interests of six Queensland newspaper families. 

 

Kirkpatrick, Rod, „Famous five of Gippsland‟, PANPA Bulletin, October 2006, pp.43-44. A 

potted history of the newspapers of Warragul and district, Victoria. 

 

Kuisle, Peter, “Good prospects for print”, Australian Printer, October 2006, pp.18-19. Where 

are the print media heading in the 21
st
 century? Will the media revolution put paid to the 

printed word or will print continue to exist successfully? 

 

Nugent, Ann, “The Birds‟ Nest Magazine”, National Library of Australia News, November 

2006, pp.3-6.  An insight into a charming 19
th
 century publication. 

 

Overington, Caroline, “The Forum: On mother‟s helpers”, Weekend Australian, Weekend 

Review liftout, 28-29 October 2006, p.2. A senior journalist on the Australian writes of the 

difficulties of trying to be a foreign correspondent and to research and write a book while she 

has twin toddlers. 

 

Pearson, Mark, “Reporters without borders”, PANPA Bulletin, September 2006, p.25. 

Freedom of the press is something Australia takes for granted but not so the rest of the world. 

 

Robinson, Wayne, “Newspapers in state of flux”, Australian Printer, December 2006, pp.32-

34. Newspapers are currently the printing industry‟s hotspot, with takeovers, mergers and 

buyouts in the air, the internet to deal with and new technologies to consider. 

 

Shoebridge, Neil, “Death-denying PR presses papers‟ case”, AFR, 20 November 2006, p.49. 

Interview with Tony Hale of The Newspaper Works organisation. 

 

Stephens, Tony, “The killing time”, Age, 30 October 2006, p.11. A young nation‟s ultimate 

sacrifice on the Western Front brought author and journalist Les Carlyon back to a different 

theatre of war. A feature article on the latest book by Carlyon, the former editor of the Age. It 

is a sequel to his highly acclaimed Gallipoli. 

 

Thomas, George, “Why news is still the same old story”, Australian, 19 October 2006, p.12. 

The author argues that the media should re-evaluate the principles of newsworthiness. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 40    December 2006 Page 18 

Van Niekerk, Mike, “Break news gets caught in web”, PANPA Bulletin, October 2006, p.18 

Journalists are now generating their own leads and getting the news to audiences as soon as its 

happens, thanks to the interactive news desk. 

 

Waterford, Jack, “Fairness exposes naked truth”, Canberra Times, 18 October 2006. The 

editor at large discusses issues surrounding a perception of the Canberra Times as “the ABC 

in print”. 

 

Amended version of entry in 39.56 
 

Noone, Val, “Proofreaders at the Age”, Recorder, Newsletter of the Melbourne Branch of the 

Australian Society for the Study of Labour History, No. 251, August 2006, pp.1-3. An 

interesting article about a usually overlooked area of newspaper production. A longer version 

of the article is to appear in Labour History journal. 

 
Press Timeline: 

 

New ANHG book for sale 
 

The latest book published by the Australian Newspaper History Group 

recently went on sale and is selling fast. There is only a limited print 
run.  

 
The book is:   Press Timeline: Select Chronology of Significant 
Australian Press Events, 1802-2005. ISBN 0-9803128-0-9. 41 pp. 

 
Cost including postage and packing is $14 (or $25 for two copies). 

Make cheques payable to R. Kirkpatrick (ANHG) and send to: 
Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074. 

 

 
ANHG membership stands at 225 electronic subscribers and 25 hard-copy subscribers. 

 

             ANHG subscriptions   
 

Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at r.kirkpatrick@uq.edu.au (no fee for electronic version, but contribution 

welcomed); or 

(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $35 for individuals; 

$45 for institutions). 
 

New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 

(Name)__________________________ (Address)_________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $      –  cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues. 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au

