
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 31                                                    February 2005 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 

Ph. 07-3279 2279, E-mail: r.kirkpatrick@uq.edu.au 

 

31.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 30 April 2005. Subscription details appear at end of 
Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the “Publications” link from the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/journ-comm/ and 

through the ePrint Archives at the University of Queensland at http://eprint.uq.edu.au/) 

Barry Blair, of Tamworth, NSW, and Victor Isaacs, of Canberra, are major contributors 

to this Newsletter. 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: METROPOLITAN 
 

31.2    FAIRFAX FOLLIES 
 
John Fairfax Holdings Ltd and its search for a new chief executive officer – to replace Fred 

Hilmer who announced last year that he would step down in 2005 – have been in the news 

constantly for more than a month, especially in the Australian. Tied in with the CEO search 

has been a report that Fairfax was keen to buy a stake in the Ten Network. Now read on: 

 

 John Fairfax Holdings Ltd was negotiating secretly to buy a stake of up to $1 billion 

in the Ten Network before the Howard Government‟s planned changes to media 

ownership laws, the Australian reported (13 January 2005, p.1). Fairfax was one of a 

number of Australian-based media companies contacted by Ten Network‟s Canadian 

owner, CanWest, in the previous two months to gauge interest in buying a stake in the 

television network, the paper said. Ten is the number one network in the 16-39-year-

old demographic with shows such as Australian Idol, Big Brother and The Simpsons. 

Consideration of the deal is reported to have delayed the announcement of Fairfax‟s 

new chief executive. Ten executive chairman Nick Falloon was mention as a possible 

CEO of a combined Fairfax/Ten (see also, Australian, 13 and 14 January 2005, p.15, 

both; and 31.51.10). 

 

 The Fairfax newspapers did not report the alleged negotiations between Fairfax and 

Ten on 13 January, but the Australian Financial Review ran articles, by Pamela 

Williams and Katrina Nicholas, on 14 January, pp. 1, 63; and the Sydney Morning 

Herald ran an article, by Wendy Frew, in its business section on 15-16 January, p.47.  

 
 Leonard Asper, chief executive of CanWest, dismissed reports the Ten Network is for 

sale. Speaking after CanWest‟s annual shareholder meeting in Toronto on 28 January, 

Asper described Ten‟s performance in the past year as stellar. He says the firm would 

prefer to grow its Australian assets rather than divest (Sydney Morning Herald, 29-30 

January 2005, p.41). Mark Day says, “Don‟t believe the spin coming from Canada.” 

That‟s a smokescreen, he says (Australian, Media section, 3 February 2005, p.20). 

 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au
http://www.uq.edu.au/journ-comm/
http://eprint.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 31         February 2005 Page 2 

 Ten Network executive chairman Nick Falloon has scored a profit of up to $4.5 

million after selling on 28 January half his shares in the youth-oriented TV network 

following the end of a financing deal. Falloon exercised the last of his options before 

Christmas to take his total stake in Ten to 3.75 million shares and has now sold half 

of those (Weekend Australian, 29-30 January 2005, p.31). 

 

 Fairfax confirmed that it has ended negotiations with Australian expatriate, Doug 

Flynn, chief executive of the UK marketing group Aegis and a former News 

International executive. Fairfax has therefore extended its long search for a new CEO. 

An announcement is not expected before March. Hilmer is prepared to stay on until 

his replacement can begin (Weekend Australian, 5-6 February 2005, p.33).  

 

 Doug Flynn was named chief executive of Rentokil Initial, an embattled British pest 

control and cleaning group, London‟s Sunday Times reported. But he rejected reports 

that he had not signed for Fairfax because of inadequate remuneration (Australian, 7 

February 2005, p.27, and 8 February 2005, p.21). 

 

 Fairfax broke off talks with Flynn when his remuneration demands reached what 

could have resulted in a $25 million payout, but his yearly salary would have been $5 

million. Mark Day and Jane Schulze report that Fairfax might well try to persuade 

Hilmer to continue as CEO (Australian, 10 February 2005, pp.1-2, and Mark Day, 

“On media” column, Media section, p.20). 

 

 Four months of Fairfax‟s courting of Doug Flynn fell apart because of the dilly-

dallying. “In the end it was not the money,” Flynn told Wilson. “… the truth is the 

process was too slow. It was inadequate. They had basically asked me to come but it 

was just taking forever to conclude it. It just felt a bit unwelcoming and a bit 

begrudging, the whole thing.” Flynn had accepted the money, “which is about half 

what I am getting over here”(so reported Peter Wilson, the Australian‟s Europe 

correspondent in the Weekend Australian, 12-13 February 2005, pp. 1, 33, 36). 

 

31.3 MAYNE SELLS CRIKEY TO BEECHER AND GRIBBLE 

 

Stephen Mayne has sold his crikey.com.au newsletter and website to Eric Beecher‟s and Di 

Gribble‟s Private Media Partners for $1 million. Mayne is thus free to return to his role as a 

reporting hack and corporate activist. He plans to run as a reform candidate for boards across 

the nation, reports Mark Day (Australian, Media section, 3 February 2005, p.15). 

 

Margaret Simons wrote (Sydney Morning Herald, 5-6 February 2005, p.27) that it was the 

first time in this country that an internet-based news service had changed hands for real 

money. Crikey had been part of the undertow of public life for the past five years. Circulating 

among politicians, investors, journalists and business leaders, it has provided a mix of 

insiders‟ gossip, breaking news, comment, analysis and speculation. Founded by Stephen 

Mayne, a business journalist and once Jeff Kennett‟s press secretary, its “heart and soul” is a 

daily news bulletin delivered by email to 5300 subscribers [including 150 in Federal 

Parliament and 130 at the ABC]. There is also a website, but Mayne says this has become 

little more than a marketing tool and an archive (see 31.51.14). 

 

31.4 SAMUEL PROPOSES FREEING UP OF MEDIA MARKET 

 

The chair of the Australian Competition and Consumer Commission, Graeme Samuel, has 

suggested the Howard Government consider scrapping the current cross-media ownership 

laws and create an environment that uses new technology to deliver more diversity and 

competition. Samuel said the ACCC supports a Productivity Commission push to remove 

restrictions on the number of commercial free-to-air TV stations and encourage more multi-



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 31         February 2005 Page 3 

channeling and data casting. Samuel, a former investment banker, is keen to handle 

competition issues in newspapers and broadcasting once the new regulations are in place, 

setting him apart form his predecessor as ACCC chair, Allan Fels, who eschewed the idea of 

being a media regulator (Australian, 29 December 2004, p.17). 

 

31.5 THE YEAR ‘THE MEDIA WILL BE SET FREE’, OR WILL IT? 

 

This is the year in which the media will be set free, writes Mark Day (Australian, Media 

section, 27 January 2005, p.13). Unnaturally boxed in by rigid but artificial ownership and 

control legislation since 1987, the media are about to have the brakes removed from the 

development and growth. The Howard Government has wanted to do this, but a recalcitrant 

Senate has blocked each attempt. From 1 July 2005, the Howard Government will have 

control of the Senate. Change will come, writes Day. 

 

Michael Sainsbury reports (Australian, 2 February 2005, p.2): The Australian media is (sic) 

headed for a “big bang” as the Howard Government considers combining its plans to relax 

media ownership laws with the results of a review of digital television. The Government 

could link media ownership restrictions to decisions on whether Australia should have a 

fourth TV network and a range of new media technologies. 

 

Legislation to establish the Australian Communications and Media Authority to replace the 

Australian Communications Authority and the Australian Broadcasting Authority passed the 

House of Representatives on 10 February with the support of Labor (Australian, 11 February 

2005, p.18). 

 

“Everyone expects media merger mania after the Government gets control of the Senate in 

July, but it‟s entirely possible it will be a non-event,” writes Alan Kohler (Sydney Morning 

Herald, 12-13 February 2005, p.45). Apart from the fact that Prime Minister John Howard has 

made it clear he has “bigger sausages to cook”, and the ACCC is preparing to block any anti-

competitive cross-media mergers, it‟s hard to think of media mergers that make any sense. 

 
31.6 QUESTIONING A LABOR LEGEND 

 

With the benefit of the release of the 1974 Federal Cabinet documents, the Weekend 

Australian of 1-2 January 2005 questions the status accorded to the Whitlam government of 

1972-75. The newspaper begins an editorial, “It‟s time to question a Labor legend” (p.12), 

thus:  

 

“The history of the Whitlam Government in 1974 reads like a Greek tragedy written by the 

authors of Yes Minister. Even 30 years on, the cabinet papers released today, are scary stuff. 

They present men determined to transform Australia without transforming the machinery of 

government, stumbling to a doom largely of their own making. While Mr Whitlam and his 

colleagues staggered from policy pratfalls to political piefights for another year, their fate was 

formed in the farce of 1974 – in particular by the loans affair, a half-baked scheme to borrow 

millions in the Middle East. The record of 1974 makes a mockery of a great Labor legend – 

that the Whitlam Government‟s vision for Australia was defeated by reactionary opportunists 

and hard times.” 

 

On 3 January the Australian published an article, “Reckless spirit of „74” by Ian Hancock, the 

National Archives consultant historian for the release of the 1974 records. Hancock said the 

Cabinet documents refuted the Whitlam line on the loans affair. 

 

 
 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 31         February 2005 Page 4 

31.7   CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 
 
4 Oct 2004 Death: Melva Gertrude Thomas (née Vincent), in Canberra aged 91; contributed 

short stories to Bulletin in ‟50s and early ‟60s; author of The Vincent Printers, a 

history of the Vincent family‟s involvement in NSW country newspapers (family 

members started 16 newspapers in 14 towns); journalist 1929-36 on Don Dorrigo 

Gazette and Guy Fawkes Advocate, which her father started in 1910; secretary to 

A.D. Bourke, the Sydney representative of most of the NSW country papers and 

interstate radio stations, 1937-42; married Scott Thomas and lived at Menangle Park 

for 56 years; moved to Canberra on The Bushfire weekend, January 2002; an 

ANHG member (source: Rod Kirkpatrick). 

26 Oct 2004 Death: Audrey Ellen Halls (née McKeon), in Sydney aged 79; third child of 

Francis James McKeon (1889-1962) and Violet McKeon; qualified as a letter press 

operator at the Longreach Leader where her father was the editor; father and 

brother, Francis Albert, bought the Coonabarabran Times in 1945; married Don 

Halls, a Coonabarabran printer; they moved to Sydney and continued in printing 

trade before she operated a retail outlet at Bondi (Longreach Leader, 26 November 

2004, p.2; see also Press Progress 1962, pp.33-34). 

23 Nov 2004 70
th

 birthday of the Murray Valley Standard, Murray Bridge, South Australia.  

5 Dec 2004 Death: Neil Wishart Newnham, aged 83; The Herald & Weekly Times Ltd, 

Melbourne, 1939-86: reporter, features editor, the Herald; feature services manager 

HWT. Widely popular man who overcame crippling poliomyelitis in boyhood to 

join AIF in 1942 and serve three years in SWPA on staff of General Douglas 

MacArthur; played cricket, tennis, and bowls despite necessity to wear built-up boot 

to overcome one leg several inches short. One of the founders of Herald Employees 

Credit Union (source: Robert Coleman for ANHG). 

31 Dec 2004 Death: Leonard Keith Berg, aged 82; joined Lachlan Leader, Cowra, as cadet in 

1939; served in World War II; became editor of West Macquarie, Blayney; moved 

to Gosford in 1953 and later became editor, Central Coast Express; editor, South 

Coast Register, Nowra, 1977-97 (South Coast Register, 12 January 2005, p.8). 

6 Jan 2005 150
th

 birthday of the Ovens & Murray Advertiser, Beechworth. Historical articles 

expected to be published on 23 February 2005. 

19 Jan 2005 Australian newspapers report the resignation of Mark Latham as Leader of the 

Federal Opposition and as a parliamentarian. He was the shortest serving Federal 

Leader of the Labor Party. 

28 Jan 2005 Death: Peter Robinson, in Sydney aged 78; foreign correspondent; war 

correspondent; editor, Australian Financial Review, 1972-74, and editor-in-chief, 

1988-91; member, Industries Assistance Commission, 1974-78 (extensive obit. by 

Max Suich, Sydney Morning Herald, 29-30 January 2005, p.62; Weekend 

Australian, 29-30 January 2005, p.8, and Australian, Media section, 3 February 

2005, p.16). 

29 Jan 2005 Australian newspapers report the return to the Federal Parliamentary Labor 

Leadership of Kim Beazley, the first person to regain the leadership of the party 

after losing it. 

29 Jan 2005 Death: Claudia Wright, aged 70; widely renowned columnist for Melbourne 

Herald and broadcaster for 3AW through 1960s and ‟70s; groundbreaking feminist 

famous for witty, acerbic forays into Melbourne society which earned her the 

nickname “Claws”; silenced by Alzheimer‟s disease for past 15 years; was married 

to journalist Geoffrey Wright who died 2 Oct 2004 (Herald Sun, 31 January 2005, 

p.2; see ANHG 30.9) 

30 Jan 2005 Death: John O’Brien, in Perth aged 69; worked on clerical and advertising side of 

various Herald & Weekly Times newspapers; became chief sales manager for the 

West Australian Newspapers group; retired late 1980s; died after being struck by 

hit-run driver (Herald Sun, 1 February 2005, p.64). 

 

31.8 JACKSON IS NEW MEDIA WATCH HOST 

 

Liz Jackson will be the new host of ABC-TV‟s Media Watch, which resumes on 7 March. She 

replaces David Marr, who took what turned out to be three years‟ leave from the Sydney 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 31         February 2005 Page 5 

Morning Herald to be the face of Media Watch. Jackson is the first woman to be the host. The 

program‟s first host was Stuart Littlemore, followed by Richard Ackland and Paul Barry 

(Australian, Media section, 3 February 2005, p.17). 

 

31.9 AGE LEANS TOWARDS TABLOID 

 

Andrew Jaspan, the editor of the Melbourne Age since October 2004, is believed to be 

considering major structural changes to the 150-year-old broadsheet, including the launch of a 

new daily tabloid sport section. Several pull-out sections of the newspaper, including the 

broadsheet business section, the tabloid “A3” features liftout, and the “Domain” property 

supplement, may be folded back into the main newspaper under the reported plans (Weekend 

Australian, 24-25 December 2004, p.5). This report certainly reflects the sort of things that 

Jaspan said when he spoke off the cuff at the Best Australian Journalism of the 20
th
 Century 

conference at the State Library of Victoria on 26 November 2004, with the qualification that 

he was talking about a range of ideas that suggested something had to be done some time in 

the next year or two to make the format of the Age more reader friendly, especially for those 

who read newspapers on public transport, writes Rod Kirkpatrick. 

 

31.10 REAL ESTATE PAPER 

 

The battle for print property classifieds opened on a new front on 15 February when major 

online advertiser realestate.com.au began trials of its own newspaper. A 96-page 

realestate.com.au Property Guide, containing more than 1,000 local homes and units for sale, 

was hand-delivered to 50,000 addresses in Sydney‟s eastern suburbs. Chief executive Simon 

Baker said that over the next few months the company would conduct half a dozen “live 

market trials” of the Property Guide in various locations around Sydney, and possibly other 

cities, to refine its sale, pricing and production models (Australian, 16 February 2005, p.26). 

 

31.11 WAN (1): COMBINATION WITH PBL TO BUY HOYTS 

 

Kerry Packer has sold his stake in the Hoyts cinema chain for $347 million to West Australian 

Newspapers and his publicly listed Publishing & Broadcasting Ltd. WAN and PBL will 

operate the chain, with 47 cinema complexes across Australia and New Zealand, as a joint 

venture (Australian, 15 December 2004, p.39). 

 

Neither PBL nor WAN will have individual control over Hoyts if the purchase succeeds, 

according to information documents prepared for PBL‟s shareholders (Weekend Australian, 

29-30 January 2005, p.31). 

 

31.12 WAN (2): CHIEF RECEIVES NEW CONTRACT 

 

West Australian Newspapers Ltd has negotiated a generous new employment contract with 

chief executive officer Ian Law. His base salary will be $800,000 a year. A short-term 

incentive plan allows him to earn 60 to 90 per cent of that amount as a bonus. He also gains a 

$900,000 interest-free loan to buy 100,000 shares in the firm with up to 51.5 per cent of the 

loan waived over five years if other targets are met (Australian, 22 December 2004, p.21). 

 

31.13 WAN (3): PRINT CENTRE UPGRADE TO COST JOBS 

 

West Australian Newspapers will spend $75 million to upgrade its printing plant to obtain 

extra colour capacity and to improve efficiencies. The upgrade will result in the loss of 

between 70 and 80 jobs. WAN‟s half-year interim profit to 31 December 2004 was $47.4 

million, up 24.8 per cent (Australian, 4 February 2005, p.19). See 31.30 for rationalisation of 

regional printeries. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 31         February 2005 Page 6 

31.14 TWENTY QUESTIONS FOR THE MINISTER 

 

Senator Helen Coonan, the Minister for Communications, Information Technology and the 

Arts, answers 20 questions from a journalist in the Australian Financial Review Magazine, 

Summer 2004. She says her “most important professional and personal breakthrough” is: 

“Joining the Cabinet as the third woman in government – there have been only nine women in 

Cabinet since Federation. [Growing up] our telephone number was Mangoplah 36, a party 

phone. Now I am running a portfolio that is looking at privatising communications – the irony 

hasn‟t escaped me.” 

 

31.15 IAN CROWTHER RETURNS 

 

Ian Crowther began 2004 as the CEO for the Harris Group at Burnie and before January was 

finished he had departed, after Rural Press Ltd had completed its takeover of the Advocate 

and its associated enterprises. He had a break from newspapers on his Central Coast (NSW) 

property and finished the year by being appointed general manager of the Adelaide Review, 

the magazine acquired by Spanish publisher Javier Moll to give him a toehold in the 

Australian newspaper industry (PANPA Bulletin, December 2004, p.21). Commuting from 

Sydney, Ian had worked on and off for three months on short and long term business plans for 

the Review. He was to begin implementing those plans from early January 2005 (Ian 

Crowther, E-mail message to Rod Kirkpatrick, 15 December 2004). 

 

31.16 NICOLE KIDMAN, THE PAPARAZZI AND THE COURT 

 

In a highly publicised court case, Waverley Local Court in Sydney granted film actor Nicole 

Kidman an interim restraining order against two celebrity photographers on 27 January. She 

claimed she had feared for her life during a high-speed car chase through Sydney the previous 

Sunday night. On 11 February, the photographers, Jamie Fawcett and Ben McDonald signed 

an agreement to stay 500 metres away from Kidman‟s Darling Point home. The restraining 

orders were lifted (Australian, 28 January 2005, p.3; Weekend Australian, 12-13 February 

2005, p.8). 

 

31.17 REVIEW OF 2004 

 

Mediaweek carried in its final issue for 2004 (Nos 701-702, 13-20 December 2004) a review 

of the various media for the year. Its coverage of newspapers appeared on pages 14 and 15 

and featured: the Herald Sun as newspaper of the year; David Fagan, of the Courier-Mail, as 

editor of the year, again; the Daily Telegraph for the best covers of 2004; the West Australian 

for redesign of the year; and the Cairns Post and the Townsville Bulletin for excellence in 

regional newspapers. Mediaweek said nice words about the Adelaide newcomer, the 

Independent Weekly, and the revamped Adelaide suburban, the City Messenger. 

 

31.18 BRIEFS 

 

The Australian did not publish its Media section on 23 and 30 December 2004 and 6, 13 and 

20 January 2005. 

 

The fortnightly satirical newspaper, the Chaser, closed after its issue of the weekend of 5-6 

February 2005. Sales peaked at 12,000 (Mediaweek, 1-7 February 2005). 

 

The Indian Ocean tsunamis: Circulation managers for the Australian, Daily Telegraph, 

Sunday Telegraph and Fairfax‟s metropolitan dailies said sales of papers were higher than 

normal for the holiday period (Australian, Media section, 27 January 2004,5, p.15). 

Advertising revenues for Australian newspapers are expected to grow by 4 per cent in 2005, 

according to a survey of national advertisers. Advertisers will spend an additional $400 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 31         February 2005 Page 7 

million on main media advertising this year, boosting the media advertising market by 4.6 per 

cent on average to about $9.5 billion (Australian, 20 December 2004, p.25). 

 

31.19 FROM SEARCH ENGINES TO PODCASTING 

 

Trevor Cook wrote an article for the Beach Holiday issue of the Australian Financial Review: 
http://trevorcook.typepad.com/weblog/2005/01/here_comes_ever.h

tml  In just 2000 words it covers search engines, SEO, Google bombing, podcasting, RSS, 

real-time searching, bloggercon, scoble, Bradbury, and more. The basic argument is that the 

way to manage information effectively is to use bloggers as your intelligent agents. 

 

31.20 ALEXANDER THE GREAT EARNER 

 

John Alexander, a former editor-in-chief of the Sydney Morning Herald, has signed a five-

year contract as chief executive of the Packer family‟s Publishing & Broadcasting Ltd (PBL) 

that could be worth as much as $25 million to him. Alexander became the CEO of PBL on 9 

June 2004. The new contract will pay Alexander, 53, a minimum of $3 million a year. The 

annual bonus may be doubled if the goals are exceeded (Sydney Morning Herald and 

Weekend Australian, 22-23 January 2005, p.47 and p.29, respectively). 

 

31.21 THE AGE RECEIVES A WARNING 

 

The Victorian Civil and Administrative Tribunal has found that gender was not a factor in the 

Melbourne Age’s failure to increase Aileen Keenan‟s wage in her three years as editor of the 

paper‟s lucrative property section. But tribunal vice-president Susan Cohen warned the Age it 

would face complaints of sex discrimination or victimisation of it continued to deny Keenan a 

pay rise. In a written judgment, Judge Cohen said the longer Keenan was kept on at the same 

pay – which, at $79,000 a year is $45,000 less than the pay pocketed by her predecessor, 

Antony Catalano – “the more available will become the inference that she is not being 

advanced because she is female (or because she has brought this complaint)”. In her ruling on 

the sex discrimination complaint, Judge Cohen found Keenan had been unfairly denied a 

company car because she was female. She said the paper had contravened equal opportunity 

laws by failing either to offer Keenan the company car normally provided to property editors 

or giving her the equivalent value in her salary package. Judge Cohen dismissed other 

complaints brought by Keenan who had claimed she was underpaid, had been denied pay 

rises and, because she was a woman, had not been given a $600-a-week contributor‟s role 

usually assigned to property editors. The Age plans to appeal against the judgment in relation 

to the company car (Australian, 23 December 2004, p.4). 

 

31.22 BULLETIN AT 125 

 

The Bulletin magazine celebrated its 125
th
 birthday by publishing a number of special articles 

in its issue of 1 February 2005, including one on its founder J.F. Archibald (by Diana Bagnall, 

pp.34-38). There is also an article by Warren Fahey looking at the Bulletin’s early days as the 

bushman‟s bible. And guess who is on the cover of the birthday issue? Princess Di. 

 

31.23 TOTAL WEEKLY SALES DROP 159,000 IN 12 MONTHS 

 

Total weekday sales of metropolitan and national dailies are down 21,727 copies a day, or 

108,635 for the five days. This calculation is based on the Audit Bureau of Circulations 

figures for the six months to 31 December 2004. Weekend papers are down, too: Saturday 

papers by 49,404 and Sundays by 1,510. In an average week, 159,549 fewer metropolitan and 

national newspapers were sold than in the corresponding six months of 2003. The Australian, 

with an increase of 4.4 per cent, was the best performer in the weekday circulation figures for 

the second half of 2004. It was the only newspaper, apart from the West Australian (up 1.3pc), 

http://trevorcook.typepad.com/weblog/2005/01/here_comes_ever.html
http://trevorcook.typepad.com/weblog/2005/01/here_comes_ever.html


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 31         February 2005 Page 8 

to record an increase on weekdays. (That is if you discount the 100 extra daily sales that the 

Herald Sun recorded.) For the Saturday papers, the circulation news was all gloom. The only 

increase was so minuscule (Herald Sun, up 0.1pc) that it is hardly worth noting. The Fairfax 

Saturday papers, the Sydney Morning Herald (down 5.4pc), Age (down 4.2pc) and Australian 

Financial Review (down 5.9pc) scored the sharpest declines. The best Sunday performer was 

the Sunday Herald Sun  (up 2.5pc) followed by the Sunday Tasmanian (up 2.2pc) and the 

Sunday Examiner (up.1.6pc). Queensland‟s Sunday Mail rose by 1.3pc. (See also Mediaweek, 

14 February 2005, pp.1, 6; and Australian, Media section, 17 February 2005, p.20.) 

 

Metropolitan and national papers 
 

Newspaper Six months to 

31/12/2004 

Six months to 

31/12/2003 

Change % 

        Monday to Friday Daily sales   

Australian 131,753 126,210 + 4.4 

Australian Financial Review  85,293 88,457 – 3.6 

Daily Telegraph (NSW) 390,410 400,885 – 2.6 

Sydney Morning Herald (NSW) 214,005 221,815 – 3.5 

Herald Sun (Vic) 553,100 553,000 Steady 

Age (Vic) 196,250 197,040 – 0.4 

Courier-Mail (Qld) 208,902 214,155 – 2.5 

Advertiser (SA) 198,172 199,340 – 0.6 

West Australian  204,403 201,826 + 1.3 

Mercury (Tas) 48,451 48,630 – 0.4 

Canberra Times  37,272 38,340 – 2.8 

Northern Territory News  22,957 22,997 – 0.2 

                                                       Total  2,290,968 2,312,695  

        Saturday Weekly sales   

Weekend Australian  289,968 291,823 –  0.6 

Australian Financial Review  80,023 85,067 – 5.9 

Sydney Morning Herald (NSW) 352,482 372,798 – 5.4 

Daily Telegraph (NSW) 337,263 336,126 + 0.3 

Herald Sun (Vic) 512,000 511,500 + 0.1 

Age (Vic) 292,250 305,000 – 4.2 

Courier-Mail (Qld) 332,335 335,550 – 1.0 

Advertiser (SA) 272,341 274,858 – 0.6 

West Australian  373,153 376,115 – 0.8 

Mercury (Tas) 63,414 63,550 – 0.2 

Canberra Times  68,446 70,732 – 3.2 

Northern Territory News  32,588 32,548 + 0.1 

                                                       Total 3,006,263 3,055,667  

        Sunday Weekly sales   

Sunday Telegraph (NSW) 716,326 729,663 – 1.8 

Sun-Herald (NSW) 513,888 526,188 – 2.3 

Sunday Herald Sun (Vic) 605,000 590,000 + 2.5 

Sunday Age (Vic) 194,750 196,130 – 0.7 

Sunday Mail (Qld) 621,419 613,212 + 1.3 

Sunday Mail (SA) 331,755 332,127 – 0.1 

Sunday Times (WA) 353,000 351,000 + 0.6 

Sunday Tasmanian 59,939 58,649 + 2.2 

Sunday Examiner 43,884 43,186 + 1.6 

Canberra Sunday Times  37,610 38,293 – 1.8 

Sunday Territorian 25,381 26,014 – 2.4 

                                                  Total 3,502,952 3,504,462  

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 31         February 2005 Page 9 

Regional dailies 
 

Newspaper  

(Mon-Sat unless otherwise stated) 
Six months to 

31/12/2004 

Six months to 

31/12/2003 

Change %* 

Border Mail, Albury-Wodonga (NSW) 26,780 27,128 –  1.3 

Western Advocate, Bathurst (M-F) 4,478 4,528 – 1.1 

Barrier Daily Truth, Broken Hill 5,926 6,044 – 2.0 

Daily Liberal, Dubbo (M-F) 5,641 5,496 + 2.6 

Daily Examiner, Grafton  6,094 5,819 + 4.7 

Northern Star, Lismore  16,760 16,549 + 1.3 

Maitland Mercury (M-F) 4,493 4,641 – 3.2 

Newcastle Herald (M-Fri) 52,598 54,006 – 2.6 

Central Western Daily, Orange 5,446 5,315 + 2.5 

Northern Daily Leader, Tamworth 8,447 8,513 – 0.8 

Daily News, Tweed Heads  5,018 4,999 + 0.4 

Daily Advertiser, Wagga Wagga  14,149 13,950 + 1.4 

Illawarra Mercury, Wollongong 29,583 30,384 – 2.6 

Ballarat Courier (Victoria) N/A 20,441 N/A 

Bendigo Advertiser 14,699 14,665 + 0.2 

Geelong Advertiser (Mon-Fri) 29,877 29,332 + 1.9 

Sunraysia Daily, Mildura 7,171 7,420 – 3.4 

Shepparton News (M-F) 10,475 10,899 – 1.4 

Warrnambool Standard 12,849 12,794 + 0.4 

Bundaberg News-Mail (Qld) (Mon-Fri) 11,878 11,534 + 3.0 

Cairns Post (M-Sat) 30,675 30,000 + + 2.3 

Gladstone Observer (Tu-Fri) 7,654 7,780 – 1.6 

Gold Coast Bulletin 47,069 47,608 – 1.1 

Gympie Times (Tu-Sat) 5,780 5,545 + 4.2 

Queensland Times, Ipswich  12,808 12,782 + 0.2 

Daily Mercury, Mackay  15,942 15,541 + 2.6 

Sunshine Coast Daily, Maroochydore  23,416 22,560 + 3.8 

Fraser Coast Chronicle, Maryborough-

Hervey Bay  

10,129 9,814 + 3.2 

North-West Star, Mount Isa (Mon-Fri) 3,611 3,716 – 2.8 

Morning Bulletin, Rockhampton 18,426 18,281 + 0.8 

Toowoomba Chronicle  24,972 25,195 –  3.8 

Townsville Bulletin  29,407 28,811 + 2.1 

Daily News, Warwick 3,619 N/A N/A 

Kalgoorlie Miner (WA) 5,746 5,661 + 1.5 

Advocate, Burnie (Tas.) 24,764 24,610 + 0.6 

Examiner, Launceston 35,707 35,496 + 0.6 

 

31.24 MAGAZINE CIRCULATION 

 

For an extensive rundown on the latest magazine circulation figures, see “Mags give ticker to 

circulation figures”, Australian, Media section, 17 February 2005, p.20. 

 

31.25 AN EDITOR WAITING TO SEE WHAT HAPPENED 

 

The editor of a Sydney suburban newspaper sat on the explosive “money shot” of the former 

Strathfield mayor Alfred Tsang pocketing a developer‟s bribe because he was waiting to “see 

what happened”. The Independent Commission Against Corruption heard on 9 February that 

Geoff Howe, editor of the Inner Western Suburbs Courier, was told of the video about two 

weeks after it was filmed in July 2004 by his “old friend”, the Labor councillor John Abi-

Saab. Cr Abi-Saab is alleged to have used the recording as blackmail to reclaim the mayoralty 

from Cr Tsang (Sydney Morning Herald, 10 February 2005, p.7). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 31         February 2005 Page 10 

CURRENT DEVELOPMENTS: PROVINCIAL 
 

31.26 MAITLAND, COLLIE AND BENDIGO: RPL RATIONALISES PRINTERIES 

 

Regional and rural newspaper printing in Australia is becoming increasingly centralised at 

bigger and grander regional printing centres. Rural Press Ltd has closed newspaper printing 

centres at Maitland (NSW), Collie (WA) and Bendigo (Victoria). The publications formerly 

printed in Maitland on the Mercury’s web press facility are now printed at either the Port 

Macquarie or Tamworth print centre. The Collie printing was shifted in February 2005 to the 

new $20 million state-of-the-art Mandurah printing centre, built on a Greenfield site.  

 

The Bendigo printing was shifted to Ballarat from the week beginning 13 February. All the 

printing staff employed at Collie agreed to transfer to Mandurah. The Maitland staff members 

were offered transfers to other print centres but it is not known how many accepted. RPL 

managing director Brian McCarthy said the closures of Maitland and Collie continued an 

industry trend in printing of having fewer printing centres, but with better technology and 

resources at those ongoing printing centres. “The Maitland centre could not satisfy the reader 

and advertiser demand for full colour advertising, and could not justify additional capital 

expenditure,” he said.  

 

Bendigo Advertiser manager Peter Dehnert said it would have been uneconomic to spend 

millions of dollars upgrading the Bendigo print facilities to a standard demanded by 

advertisers. And so Rural Press had decided to shift the Bendigo printing (including the tri-

weekly Wimmera Mail-Times, Horsham) to the new RPL Ballarat print centre built on a 

Greenfield site. Eleven full-time printing staff have been offered the option of taking a 

“generous” redundancy package or relocating to another RPL printing site, such as Ballarat. 

(Rural Press News, December 2004, pp.2 and 14; ABC Melbourne online, 2 February 2005; 

Bendigo Advertiser, 1 and 2 February 2005, pp.3 and 5, respectively).  

 

31.27 LONGEST SERVING EMPLOYEE RETIRES 

 

Printer Barrie Williams was Rural Press‟s longest serving employee until his retirement on 28 

October 2004. He had joined the Goulburn Evening Post on 13 February 1956. Rural Press 

acquired the Goulburn Post (it dropped the Evening from its title on 12 October 1987 when it 

became a morning paper) in December 1995 as part of the chain of newspapers it bought from 

John Armati‟s Macquarie Publications Pty Ltd. Williams says, “A lot of romance has gone 

out of printing since the hot metal days and the change to „cold type‟. You had to have your 

wits about you to create something out of nothing.” (Rural Press News, December 2004, p.5.) 

 

31.28 CIRCULATION IN THE REGIONS 

The top performers among regional dailies in the latest Audit Bureau of Circulations figures 

are all based on or near the coast. They are the Daily Examiner, Grafton, the Gympie Times, 

the Sunshine Coast Daily, the Fraser Coast Chronicle and the News-Mail, Bundaberg (which 

has just changed its name to the Bundaberg and Regional NewsMail). See 31.23 for the ABC 

regional dailies‟ circulation table. 

31.29 MORE GANNONS 

 

Rod Kirkpatrick writes: In my PANPA Bulletin article (December 2004) on the Gannon 

newspaper dynasty, I quoted Dorothy Giles (née Gannon) as saying three of her four children 

represent “the only remaining active direct descendants of James Malachy Gannon still 

involved in newspapers in Victoria”. In fact, there are more: three children of Frank Gannon 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 31         February 2005 Page 11 

and his first wife, Betty, who died in 1973, are working in Victorian newspapers. They are: 

Elizabeth Frances (Libby) Scullie, who is the classifieds coordinator for North East 

Newspapers, the Wangaratta-based provincial group owned by Hartley and Maureen Higgins; 

Catherine Margaret (Kate) Gannon, who works in advertising at the Sunraysia Daily, 

Mildura; and Megan Frances Gannon, who is a journalist at the Colac Herald, owned by 

Mary Gannon, widow and second wife of Frank Gannon (source: E-mail message from Libby 

Scullie, 4 February 2005). See also 31.51.3. 

 

31.30 EDITORIAL REINS CHANGE 

 

 Graham Rich, a journalist for 39 years and Rural Press employee for 25 years, has 

retired. He has most recently edited papers in South Australia, including the Eyre 

Peninsula Tribune, the Whyalla News, the Victor Harbor Times, the Murray Valley 

Standard, Murray Bridge, and the Transcontinental, Port Augusta. Rich was 

responsible for the growth of the Roxby Downs Sun, a paper that was transformed 

from a fortnightly quarterfold two years ago to a “vibrant weekly tabloid newspaper”. 

Jonathan Brooks has succeeded Rich as editor of the Transcontinental (Rural Press 

News, December 2004, p.10). 

 Mitchell Murphy, for two years the editor of the Illawarra Mercury, Wollongong, has 

been promoted to group editor of Fairfax Community Newspapers, NSW. He replaces 

Peter Allen, who has retired. The Mercury editorship is being advertised (Mediaweek, 

24-31 January 2005, p.10; see Mediaweek, 14 February 2005, p.7, for interview with 

Allen).  

 Cootamundra Herald editor Peita Willmott will leave this month to move to Wagga 

Wagga. Peita joined the Herald staff, fresh from Charles Sturt University as a cadet 

journalist and became the editor after a short stint as the editor of the Grenfell Record. 

The Cootamundra Herald refers to Willmott as the “long-serving” editor. She was 

there a month under four years (Cootamundra Herald, 16 February 2005; see 12.20). 

Rod Kirkpatrick writes: It shows how brief editorships have become on many of the 

chain-owned newspapers. Barry Clarke was managing editor of the Cootamundra 

Herald for 31 years and retired in 1997. 

 

31.31 RURAL PRESS IMPRESSES INVESTORS 

 

Rural Press Ltd has raised its half-year net profit by 39 per cent to $58.4 million. The group, 

whose share price has risen by 51 per cent this year, declared a first interim dividend of 13c 

per ordinary share and 14.3c per preferred share. It also introduced a new second interim 

dividend of 6c and 6.6c respectively. This means Rural Press is now one of the few 

companies to pay, effectively, quarterly dividends – in March, June, September and 

November – and its dividend yield remains close to 5 per cent despite the massive share price 

increase (Australian, 11 February 2005, p.19). 

 

31.32 INTRODUCING THE NORTHERN TERRITORY TIMES 

 

On 17 February the regional areas of the Northern Territory received a new weekly 

newspaper, the Territory Times. The former Litchfield Times, it has decided to take on the 

whole Territory (except Darwin) and the little local papers with a Thursday-published weekly 

just for the outback (ABC Northern Territory Country Hour, 10 February 2005). The 

Litchfield Times itself began life on the fringes of Darwin as the Humpty Doo and Rural Area 

Times. Proprietor Val Smith, who founded the paper in 1983, plans to build the circulation 

from the current 3,000 to about 20,000 by the end of the year and hopes to make it a bi-

weekly within 10 years. The Times has a staff of nine and is located in the Coolalinga 

Shopping Village. Smith says that rather than giving Litchfield Shire less attention, the paper 

will expand its cover of the rest of the Territory (Australian, Media section, 17 February 

2005, p.21). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 31         February 2005 Page 12 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 31         February 2005 Page 13 

NEWSPAPER HISTORY 
 

31.33 SMALL DISTRICT NEWSLETTERS 

 

Lynn Bonomini, regional history coordinator at the Goulburn branch of the Southern 

Tablelands Regional Library (lynn.bonomini@goulburn.nsw.gov.au) writes:  

 

Re. ANHG 30.31, the Windellama News: This particular community newsletter has been 

produced for some years now, within an area that was, until recently, part of the Mulwaree 

Shire Council (since local government amalgamations earlier in the year, Windellama and 

surrounding districts are now part of Goulburn Mulwaree Council). It is not the only 

community newsletter of this type in our region either. Such newsletters have thrived because 

their news and views are focused toward, and supported by, small but strong rural 

communities who feel they are not effectively serviced by their larger, theoretically “local”, 

newspapers, such as the Goulburn Post, Crookwell Gazette and Yass Tribune, which are 

owned/operated by even larger concerns (Rural Press Ltd). Of particular importance in these 

newsletters is their emphasis on highly localised advertising as well as content. 

  

Other monthly newsletters similar to the Windellama News, and also from the former 

Mulwaree council area, that I collect for the Regional History Room in Goulburn Branch 

Library include: the Marulan District Magazine (circulation 700), covering Marulan, Tallong, 

Big Hill, Brayton, Greenwich Park & surrounding districts; the Bungonia Times (375), 

roughly covering localities between Windellama and Marulan; and the Tarago Times (350), 

covering Tarago, Lake Bathurst, Mayfield, Boro, Taylor‟s Creek and surrounding districts. 

  

Tuena Talkback is another such publication worth noting, though the editors have recently 

discontinued publication of this excellent magazine. Like the Windellama News, Tuena 

Talkback highlighted opinions and activities from their district, which is located at the furthest 

reaches of the former Crookwell Shire (now part of Upper Lachlan council). The Lions Club 

of Gunning also produces Noticeboard, a weekly publication, and I‟m aware of at least one 

community newsletter in the Yass Valley area: the Murrumbateman Messenger.  

  

Perhaps this phenomenon is an area of concern worthy of further study? I would be interested 

in know of such developments elsewhere, particularly if there are newsletters in our Southern 

Tablelands region of which I am currently unaware (Editor‟s note: See ANHG 9.21, for an 

extensive article on such publications; and 17.42). 

  

The ANHG has received a copy of Kimberley Community Profile, a quarterfold newsletter 

produced in process colour on glossy paper. It was issue 08, November 2004, produced by the 

Catholic Diocese of Broome, Western Australia. 

 

31.34 PETER ROBINSON UPSETS WARWICK FAIRFAX 

 

Peter Robinson, a former editor of the Australian Financial Review, often upset Sir Warwick 

Fairfax, chairman of the AFR’s publisher, John Fairfax & Sons, in the early 1970s by writing 

editorials advocating an independent foreign policy. Robinson died on 28 January 2005 (see 

31.6). On 20 December 1971, Sir Warwick poured his anger into a memo to managing editor 

Vic Carroll, which the AFR printed with one of the offending editorials (Weekend Australian 

Financial Review, 5-6 February 2005, p.62).  

 

31.35 INTERNATIONAL NEWSPAPER CONFERENCE AT NLA 

 

The National Library of Australia is running an international newspaper conference, 

organised jointly by the IFLA Newspapers Section and the National Library of Australia, later 

this month. The newly opened Queanbeyan Printing Museum will have a special open 

mailto:lynn.bonomini@goulburn.nsw.gov.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 31         February 2005 Page 14 

afternoon on Thursday, 24 February 2005, to allow those attending the International 

Newspaper Conference, organised by the National Library of Australia, (and others) to 

inspect. The restored linotype and printing machines will be operated. Transport from 

Canberra to Queanbeyan will be organised. If interested, please advise Victor Isaacs in 

advance on abvi@webone.com.au, or 43 Lowanna St Braddon ACT 2612, or 02-6257 1742. 

  

31.36 MEDIAWEEK AT NO. 700 

 

Sydney newsletter publisher Philip Luker launched Mediaweek more than 14 years ago. He 

sold it to current publisher and editor, James Manning, at the end of 1999. Mediaweek 

published its 700
th
 issue on 6 December 2004, and marked the occasion by summarising what 

was making news in issues 1, 100, 200, 300, 400, 500 and 600. “Person of the Week” in No. 

700 was Chris Anderson, a former editor-in-chief of the Sydney Morning Herald and more 

recently the CEO of Optus. 

 

31.37 THE BUSH PAPER THAT WAS A BIG OPINION SHAPER 

 

Kel Richards presents “Word of the Day” at 7.30am on ABC Classic FM. At the end of the 

week, he normally puts each “word of the day” into a sentence. On Friday, 10 December 

2004, he put them into a “terse verse” that will interest students of newspapers. The words for 

the week were: moggy (a cat), ploughshare (the blade of a plough), piping hot (very hot), yarn 

(a bit of a chat), and bistro (a cafe).  

 
The Bundiwallop Bulletin is a very small bush paper, 
But in Bundiwallop shire it’s a big opinion shaper. 
See the editor in his shirtsleeves – so busily he’s typing rot, 
About the mayoral dinner, and the pumpkin scones (all piping hot); 
About the prize presented to the champion junior farmer, 
About the visiting display of old Ned Kelly’s armour, 
(Which, he informs his readers, was once beaten from a ploughshare); 
About two local pigs that shared a prize (with the headline “Sow Pair”). 
About the fire last weekend that burnt down Lawson’s barn, 
And the bowls results and cricket score and every local yarn. 
He writes the ad for the little bistro that’s just opened near the pub, 
And how the mayor’s pet tabby cat drank beer slops at the club. 
Then how in a feline drunken daze it fell into the creek, 
From which the cat was rescued looking cute but wet and bleak. 
The editor writes the entire paper until his brain is tired and foggy, 
And that’s his excuse for his cat headline of: “Soggy Groggy Moggy”. 

 
Found at: http://www.abc.net.au/classic/breakfast/stories/s1261954.htm 

 
31.38 AMAZING TREASURES AT SLV 

 

The State Library of Victoria has been reviewing its newspaper collection. Zoe Velonis takes 

up the story (State Library of Victoria News, November 2004-February 2005, pp.8-9):  

 

It‟s a good thing that I was one of those children who liked to open presents very carefully 

rather than ripping off the paper, since the mysterious brown-paper package I opened a few 

weeks ago turned out to contain newspapers almost 140 years old. They were from “Buenos 

Ayres”, Argentina, and so far I‟ve found only one other library that might have them – in 

Argentina. I had discovered the papers – the Weekly Standard and its successor, the Standard 

and River Plate News – when looking through the Library‟s collection of international and 

interstate newspapers.  

 

mailto:abvi@webone.com.au
http://www.abc.net.au/classic/breakfast/stories/s1261954.htm


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 31         February 2005 Page 15 

After nearly two years of repairs, cleaning and reorganising works, this collection has once 

again become available, revealing some amazing treasures. For example, we have several 

issues of a Greek newspaper called Pharos from Adelaide – unusual because it was published 

in 1936, before the main wave of Greek migration to Australia in the 1950s and 1960s. 

Another rarity is the Sino-Australasian Times, a Sydney newspaper which circulated to 

“prominent government officials” and “reputable Chinese, Japanese and Europeans” for the 

purpose of creating “international understanding and trade development between the East and 

Australasia” in 1930. 

 

It has also been fascinating to make new discoveries – the Argentine papers a case in point. 

Other finds include a run of the French newspaper Le Moniteur Vinicole from 1893 to 1931; a 

New Zealand newspaper called Society from 1882 to 1883; and the German Illustrite Zeitung 

from 1864 to 1868 – just a few of the rarities which have remained unrecorded and largely 

unknown for decades. The wealth in this collection is truly inestimable. Opening a newspaper 

volume that was printed in a time and place so different, it seems like another world lends a 

richness and depth to history, culture and life that cannot be reproduced. Many of the 

newspapers are fragile and can only be used with great care. To ensure their preservation, 

only limited access is provided to researchers. For more information, see our website at 

www.slv.vic.gov.au/slv/newspapers/archival.htm 

 

31.39 PLUMBING FOR HISTORICAL GEMS 

 

David Turland, a Warrnambool plumber, spent 5,000 hours over 12 years indexing the city‟s 

first newspaper, the Warrnambool Examiner. The paper was published from 1851 until 1883, 

but with publication suspended from February 1852 to October 1853 (gold rush) and February 

1878 to December 1879 (competition from other newspapers). Warrnambool Historical 

Society vice-president and research officer Elizabeth O‟Callaghan describes the index as “a 

tremendous seminal work of incalculable value”. She says is it “the greatest piece of historical 

indexing ever done in Warrnambool”. 

 

And it all began when Turland started researching his family‟s history about 13 years ago at 

the local library. He spent Wednesday and Friday nights and Saturday mornings at the library 

taking notes from old papers and soon he was preparing an index. He bought his own copy of 

the Examiner files on microfilm and a film reader so he could work at home. He paid a 

professional software writer to computerise his index and has donated copies to the 

Warrnambool District Historical Society and the Flagstaff Hill family history group. 

(Standard, Warrnambool, 15 December 2004, online; also see ANHG 28.45 and 29.54). 

 

31.40 LITERARY ALBURY 

 

Dirk Spennemann has sent the ANHG a copy of a pamphlet, “Literary Albury”, which he 

wrote. It deals with a walking tour of Albury for those interested in the city‟s literary history. 

A section of the pamphlet deals with Albury‟s newspapers, with special mention being made 

of the Border Post (the first paper) and the Albury Banner (which won fame as a rural 

weekly). Among the writers who lived and worked in Albury at one stage was Thomas 

Alexander Browne, the police magistrate, better known by his pen name of Rolf Boldrewood, 

author of Robbery Under Arms. 

 

31.41 PRINTING MUSEUM: BROADFORD, VIC 

 

Add Broadford to our list of printing museums (see ANHG 30.34). Broadford is located 72 

km north of Melbourne and 216 metres above sea level, in the sheep and cattle district of 

south central Victoria. It emerged as a township more because of the northbound traffic from 

Melbourne rather than the needs of the local farmers. In 1890 the town‟s huge paper mill was 

built by James McDougall – a relative of the noted publisher, Sands & McDougall. It is 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 31         February 2005 Page 16 

largely upon the paper industry that the town now depends for its prosperity, although there is 

also a clothing factory and a wool-scouring plant. The town‟s substantial reserves of fine 

white kaolin clay are used both as a medical absorbent and for the manufacture of pottery.  

 

Antiquated printing equipment can be seen in the Broadford Courier building, which was 

constructed in 1891. It was moved in the 1980s from its original site to one adjoining the 

Pioneer Cottage, beside the old Hume Highway. The latter building is a replica of the crude 

slab huts built by the early settlers. The interiors of both buildings are open for public 

inspection between 2pm-4pm on Sundays. Edited from information found at: 

http://www.walkabout.com.au/fairfax/locations/VICBroadford.shtml 

 
31.42 INDEXING DEATHS AND OBITS 
 

John Graham, a new member of ANHG, writes to tell us about the Ryerson Index: It is an 

online index to contemporary death, funeral and probate notices, and obituaries, in 

(predominantly) NSW newspapers. It has been compiled over the past six years by members 

of the Sydney Dead Persons Society, an organisation of genealogists with an interest in 

technology.  

 

The Index started out in November 1998 when the DPS decided to index current death notices 

in the Sydney Morning Herald and Daily Telegraph. Our aim was straightforward – to 

compile an index that would, as it grew over the years, provide a resource for genealogists to 

complement the indexes to Births, Deaths and Marriages (which stop at 1945) and the Probate 

Index (which stops at 1985).  

 

Shortly after we commenced, we decided to expand our coverage to add newspapers from 

country NSW, and even interstate when indexers could be found. We were also very fortunate 

to be given a hoard of Sydney Morning Herald death notices in an almost complete run from 

the beginning of 1986, and from that point on we have been indexing as many papers as we 

can, and including both current issues and back issues. 

 

We have also relaxed the rules for inclusion to cater for the non-daily country papers, where a 

resident can be dead and buried between issues of the local paper, and so not figure at all in 

either the death or funeral notices. For country papers, we generally include death, funeral and 

probate notices, plus obituaries – that way we catch most deaths in an area.  

 

The Ryerson index can be found on the web at www.rootsweb.com/~nswsdps, and is 

updated regularly. As at 25 January 2005 the index contained 897,069 entries from 87 

newspapers, with the Sydney Morning Herald contributing 626,367 of these entries, in an 

almost-complete run from the beginning of 1974. The index is increasing by about 10,000 

entries per month, from a team of about 60 active indexers.     

 

31.43 UPDATE ON NEW SOUTH WALES GOVERNMENT GAZETTE PROJECT 

 

Jerelynn Brown, Manager, Collection Services, State Library of New South Wales, writes: 

The New South Wales Government Gazette Project is gathering momentum. Late [in 2003] 

the Library expressed its intention of microfilming the New South Wales Government Gazette. 

Many libraries and organisations indicated interest in contributing copies for filming or in 

eventually subscribing to the microfilm version. In the first phase of the project the aim is to 

produce microfilm copies of the New South Wales Government Gazette from its first issue in 

1832 up to 1900. The Library has now received the first six reels covering the first seven 

years, 1832-1838. The Collection Preservation Branch of the Library has inspected 100% of 

the microfilm carefully to ensure quality control on this key project. 

 

 

http://www.walkabout.com.au/fairfax/locations/VICBroadford.shtml
http://www.rootsweb.com/~nswsdps


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 31         February 2005 Page 17 

The project timetable to June 2005 is: 

 

1832-1838 Completed    Six reels 

1839-1840 31 January 2005   Three reels 

1841-1865 30 June 2005   Fifty reels 

 

As the size of the Gazette gradually increases there are more reels per year. We have been 

advised that in the period after 1865, the average number of reels per year will go from two 

reels in the 1841-1865 period to three reels. One thing we are interested to know is whether 

other organisations have indexed any of the volumes over the years. The Library has the 

published indexes that will be filmed towards the end of the project, but we would like to 

canvas the range of options available to enhance access to this significant resource. Please 

contact me with information about the years indexed and type of indexing, such as name 

indexing, or by subject, for example. Your comments are welcome. 

 

The microfilm supplier working with the project has said that he will circulate details 

enabling libraries to subscribe when he has completed filming the first 10 years in the first 

quarter of 2005. 

 

31.44 OUR NEWSPAPERS: ODD, UNUSUAL, ENIGMATIC, CURRENT  

 

The sin, no. 1, 22 November 1976 

 

From Jurgen Wegner (Sydney): Industrial disputes have a long and colourful history in 

Australia. A quick check of mainstream reference sources reveals: 

 1791: The first organised industrial action is recorded when Sydney convicts demand 

daily instead of weekly rations (Australian Trade Union Archives timeline website) 

 1795: Australia‟s first industrial dispute over levels of wages paid to reapers of NSW 

wheat harvest (The Macquarie book of events, p. 258) 

 1822: First recorded strike. Convict James Straiter incites his master‟s servants to 

combine for higher wages and better rations (Collins’ milestones in Australian 

history, p. 102) 

And our first printers‟ strike: 

 1840: Government sends convict compositors to Sydney Morning Herald when the 

paper‟s own compositors went on strike over apprenticeship ratios (The Macquarie 

book of events, p. 258) 

 

Strikes occasion the distribution of a variety of interesting printed matter whose ephemerality 

also makes them rare and valuable artefacts of our printing history. Unhappily, such material 

is not kept as often (or as accessibly) as it should be. Newspaper strikes produced leaflets, 

posters, strike “bulletins” and the occasional strike newspaper such as this one for the Fairfax 

strike of 1976. Fairfax were inter alia publishers of the Sun, of which this newspaper is a 

spoof. The banner title parodies the typography and the logo of the Sun down to the Sun’s 

characteristic red star, here broken asunder! 

 

Its four pages are largely a pictorial history of the strike showing picketers and picket lines, 

police, cartoons and protest banners. Under the headline of: Fairfax dishonesty exposed, text 

material discusses the strike issues from the unionists‟ perspective: 

 

 “Union representatives were able to table extracts from Fairfax publication Staff news 

dated December, 1973 … that there would be no jobs lost [sic] as a result of new 

technology. He [Mr Farrell, a company spokesperson] added that „human beings were 

more important than machines‟” 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 31         February 2005 Page 18 

 “Mr Farrell‟s discomfort was increased further when his claim that the June 1974 

assurances were given before the full implications of automation were known was 

shattered. The unions were able to produce the text of a lecture … in February 1974 

in which he outlined the same developments that are now being implemented” 

 “Inside the Fairfax building there are so-called unionists working alongside imported 

strike-breakers; journalists are loading papers onto delivery trucks; children have 

been given the striking workers‟ jobs; non union housewives [sic] are doing the work 

of compositors” 

 

There is also coverage of the police role (“the occurrence of violence on the Fairfax picket 

lines has been directly related to the police attitude… The obvious conclusion was that 

Fairfax was able to dictate police policy”). And in the traditional “breaking news” box on the 

final page: “Please remember, don‟t buy these scab-produced newspapers: The Sun, the 

Sydney Morning Herald, the Sun-Herald, the National Times, the Financial Times”. 

 

The history of printing in the second half of the 20
th
 century was largely that of the impact of 

computer technology on machinery processes, the industry and livelihoods. If “a picture tells 

a thousand words” then this kind of printed ephemera also provides an immediacy to our 

history not found in more traditional sources. Are there collections of this kind of material; is 

there a national listing of such strike papers? 
 

31.45 TOY DEPARTMENT MYSTERY SOLVED 

 
From Perth, David Marsh writes: At long last, I have established that Red Smith coined the 

phrase of the “Toy Department” in reference to a newspaper sports department. He initially 

used the phrase in the 1950s, and was closely followed by another US sports writer Jimmy 

Cannon. Since then, it has been widely used by sports writers in America, the UK and 

Australia. 

 

31.46 LEADER GROUP HISTORY 

 

Teresa Murphy, a journalist employed by Melbourne‟s Leader Group of community 

newspapers, is writing a history of all the Leader papers and their predecessors. If you can 

contribute information to the history of any of the Leader papers, Teresa would like to hear 

from you: her postal address is 2-6 Railway Road, Cheltenham, Vic., 3192; and E-mail 

address: murphyt@ldr.newsltd.com.au 

 

31.47 A NEW BOOK OF NEWSPAPER HISTORY  

 

From Sybil Nolan, Commissioning Editor, MUP (formerly from RMIT Journalism): Many of 

you will remember conversations at Australian Media Traditions and other conferences, 

where journalism historians have discussed the possibilities of e-publishing Australian 

newspaper history material. Well, here‟s a good news story. More than 10 years ago, 

Elizabeth Morrison wrote a superlative PhD thesis on the colonial country press in Victoria.  

It is regarded as a landmark text for anyone seriously interested in writing newspaper history 

in this country. At last, Liz‟s study has been published. MUP has just released it as both an e-

book (a downloadable pdf) and a digital book (a traditional paperback that you order over the 

web). Download free chapters to read, plus the book‟s valuable bibliography and appendices, 

by visiting MUP at http://www.mup.unimelb.edu.au/ebooks/0-522-85156-8/index.html 

 

MUP is committed to building a media history list as part of its e-publishing program, and is 

looking for other works of outstanding scholarship to publish. For more information about e-

publishing media history, contact me at nolans@unimelb.edu.au 

 

 

http://www.mup.unimelb.edu.au/ebooks/0-522-85156-8/index.html
mailto:nolans@unimelb.edu.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 31         February 2005 Page 19 

31.48 WHO WAS THE HERALD’S ‘ROUSEABOUT’ IN NOVEMBER 1940? 

 

ANHG member Peter T. Gill, of 2 Mernda Ave, Ashburton, Vic, 3147, asks: Who was “The 

Rouseabout” for the Melbourne Herald column, “In Town and Out” in November 1940? I am 

trying to identify “The Rouseabout” for a descendant of Sir Stanley Argyle, a former 

Victorian Premier who died in 1940. An item by “The Rouseabout” in the Herald column of 

25 November 1940 indicated that the writer had been friendly with Sir Stanley for many 

years. Inquiries to former Herald and Sun journalists have not identified “The Rouseabout”. It 

is believed that Frederick Howard was “The Rouseabout” for a period from 1938, but Howard 

was probably in the Army when the item about Sir Stanley Argyle was published. [Peter Gill 

can be emailed at janpeter@alphalink.com.au] 

 

31.49 TABLE TALK SERIES DISCOVERED 

 

Tom Darragh, of Melbourne, has discovered a series of 20 weekly articles on “The 

Newspaper Press of New South Wales” that appeared in weekly Table Talk from 6 October 

1893 until 16 February 1894. There is a lot of information about newspaper people.  

 

Rod Kirkpatrick writes: The articles focus on Sydney or colony-wide publications. For 

example, No. 9 (1 December 1893) is about “Weekly Newspapers” such as the Australian 

Town and Country Journal, the Bulletin and the Sydney Mail; No. 12 (22 December 1893) is 

about “Religious Newspapers”, such as the Freeman’s Journal, the Australian Record and the 

Australasian Independent; and No. 14 (5 January 1894) is about “Labour, Socialistic and 

Communistic Papers”, such as the Worker, the Australian Workman and the New Australia. 
 

RECENTLY PUBLISHED 
 

31.50 BOOKS 

 

31.50.1 THE FALL OF CONRAD BLACK by Jacquie McNish and Sinclair Stewart. Allen 

Lane, $45. Extracts appeared in the Australian, 3-7 January 2005. 

 

31.50.2 SPOOLING THROUGH: AN IRREVERENT MEMOIR by Tim Bowden. Allen & 

Unwin, 2004. Bowden, best known for presenting Backchat on ABC-TV for eight years from 

1986, began his journalistic career with the Hobart Mercury. This book includes 

reminiscences of his times at the Mercury, especially in Chapter 2, “Hot metal and copy 

paper”, and, more briefly, at the Launceston Examiner. Newspaper people will also be 

interested in his reflections on his experiences reporting the Vietnam war. 

 

31.50.3 THE AWFUL TRUTH: THE INSIDE STORY OF CRIME & SPORT by Brian 

Hansen, Brian Hansen Publications, 2004. ISBN 1-876151-16-1. A former Truth reporter 

writes about the weekly that outraged and excited many Australians for many years. Hansen 

makes startling disclosures on some of Australia‟s most bizarre unsolved crimes, including 

the Bogle/Chandler mystery, the recently re-opened Easey Street Murders and the strange 

disappearance and probable murder of his Truth newspaper librarian Julia Garciacelay. 

 

31.50.4 See 31.47. 

 

31.51 ARTICLES 

 

31.51.1 KNUCKLING DOWN TO JASPAN AGE by Mark Day, Australian, 9 December 

2004, Media section, pp.15-16. The new editor-in-chief of the Age, Andrew Jaspan, says his 

newspaper is not in a critical condition. The article mentions that Jaspan, a recent arrival from 

Scotland, lived in Australia from the age of seven to 15. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 31         February 2005 Page 20 

31.51.2 NEWSPAPERS: THE NEW MASS MARKET MEDIUM, ProPrint, December 2004, 

pp.48-49. A World Association of Newspapers leader tells the International Advertising 

Association why newspapers are the mass marketing medium of the future. 

 

31.51.3 DUPLICATION „DISEASE‟ SPREADS THROUGH COLONIAL PAPERS by Rod 

Kirkpatrick, PANPA Bulletin, December 2004, pp.94-95. A snapshot of the Gannon-Giles 

newspaper dynasty of Victorian country towns. See also 31.28. 

 

31.51.4 PRESS FREEDOM HARDLY RATES ON THE PARLIAMENTARYT RADAR by 

Mark Pearson, PANPA Bulletin, December 2004, p.20. A study by Bond University‟s Centre 

for New Media Research and Education has found that Australia‟s federal MPs rarely 

mention press freedom in speeches in Parliament. The implications are discussed. 

 

31.51.5 MAGAZINES NOW AND ESTABLISHED „BUSINESS WITHIN A BUSINESS‟ 

by Nick Murphie, PANPA Bulletin, December 2004, p.81.A discussion of how magazines 

inserted in newspapers are multiplying and how they are responding to changing reader 

interests and needs. 

 

31.51.6 PREDICTIONS THAT MISSED THEIR MARK by Gerard Henderson, Sydney 

Morning Herald, 14 December 2004, p.11. Journalists have gone very quiet on their 

enthusiasm for Labor leader Mark Latham, writes Henderson, in a discussion of the highly 

inaccurate prophecies made by many press gallery journalists and writers before the October 

federal elections. Journalists mentioned are: Alan Ramsey, Hugo Kelly, Michelle Grattan, 

Craig McGregor, Michael Duffy, Barry Donovan, Kerry O‟Brien, Laura Tingle, Matt Price, 

Maxine McKew, Margaret Simons and Geoffrey Barker. 

 

31.51.7 THREE STAND OUT IN BIG YEAR by Neil Shoebridge, Australian Financial 

Review, 13 December 2004, p.43. It‟s been a strong year for many media companies and three 

performances stand out from the rest (Ten Network, Australian Radio Network and Australian 

Consolidated Press, which now has 48 per cent of the Australian magazine market). 

 

31.51.8 ANOTHER COUNTRY by Geoff Adams, Walkley Magazine, December 2004 / 

January 2005, p.28 Sharing their stories in the local paper (the Shepparton News) is making 

Iraqi refugees part of a country community, but the local media had to learn a few things first. 

 

31.51.9 CRIME WRITERS by John Silvester, Walkley Magazine, December 2004 / January 

2005, pp.19-21. Melbourne‟s Soprano wannabes don‟t mind you calling them gangsters – just 

don‟t suggest they are cowards. Age crime reporter Silvester shares his world of talking to 

hard men in black skivvies. 

 

31.51.10 CHANGING CHANNELS by Jane Schulze, Weekend Australian, 15-16 January 

2005, pp.25, 29. John Fairfax has been unable to consummate takeovers of West Australian 

Newspapers and the Trading Post. Can it succeed in an audacious bid for the Ten Network? 

 

31.51.11 THE LOVE MATCH WAS OVER IN THE DAWNING by Max Suich, Sydney 

Morning Herald, 22-23 January 2005, p.38. Mark Latham felt the media blow torch in the 

end, but he should remember it was a different story in the beginning. 

 

31.51.12 PRESS FREEDOM SUFFERS FOR CELEBRITY SCRUTINY by Mark Pearson, 

Australian, Media section, 3 February 2005, p.16. The privacy battles of stars such as Nicole 

Kidman could hinder more serious reporting, suggests the author of The Journalist’s Guide to 

Media Law. 

 

31.51.13 SURGING ECONOMY DRIVES AD SPENDING by Neil Shoebridge, Australian 

Financial Review, 31 January 2005. Forecasts for higher advertising budgets underpinned by 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 31         February 2005 Page 21 

a strong economy and profit growth vary widely. Includes table of advertising revenue by 

sector in 2004 and expectations for 2005 and 2006. 

 

31.51.14 THE UNDERGROUND NEWS IS A GOING CONCERN by Margaret Simons, 

Sydney Morning Herald, 5-6 February 2005, p.27. The sale of Crikey is a media milestone, 

says Simons, in an article that encompasses news on various attempts at significant online 

journalism (see 31.3). See also: CRIKEY! MAYNE FINDS A MILLION REASONS TO 

SELL HIS WEBSITE by Suzanne Carbon, Age, 3 February 2005, p.3. 

 

31.51.15 NEWSPAPERS FADED AWAY AS THE AMALGAMATION DISEASE HIT by 

Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, February 2005, pp.58-59. A potted history of newspapers 

in two newspaper ghost towns, Laura, South Australia, and Minyip, Victoria. 

 

31.51.16 POWER AND PAIN IN OLD SYDNEY by Michael Pelly, Sydney Morning Herald, 

1 February 2005, p.12. The NSW governor had absolute authority in the colony‟s early years, 

until judges and newspaper editors took him on. 

 

31.51.17 ONE CLICK, YEARS OF STRIFE by John Huxley, Sydney Morning Herald, 10 

February 2005, p.15. A 1969 photo – possibly the most invasive picture in Australian 

photojournalism – still divides those who procured it, 36 years after the event. 

 

 For sale: Supplement to Bibliography 
 

The Australian Newspaper History Group has printed 40 copies of a 16-page 
supplement to its 111-page book, Australian Newspaper History: A Bibliography.  
Copies of the supplement are available for $4 each (incl. p&p).  
Copies of the book plus supplement are available for $27 each (incl. p&p).  
 

The ANHG has THREE OTHER BOOKS for sale: 
  

1) The ANHG Index (index to first 25 issues of the newsletter), 106pp, $18. 
2) The Australian Press: A Bicentennial Retrospect (proceedings of the 
conference held at the State Library of NSW in March 2003 to mark 200 years of 
newspaper publication in Australia), 106pp, $15. 
3) Two Hundred Years of Sydney Newspapers, 36pp, $6. 

  
Make cheque payable to R. Kirkpatrick (ANHG) and send to:  

Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074. 
 

             ANHG subscriptions   
 

Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at r.kirkpatrick@uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $30). 
 

New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 

(Name)___________________________(Address)__________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $30 – cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues. 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au

