
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 22                             May 2003 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 

07-3279 2279, r.kirkpatrick@uq.edu.au 

 

22.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 15 July 2003. Subscription details appear at end of 
Newsletter.   [Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the “Publications” link from the University of Queensland‟s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/journ-comm/ and 
through the ePrint Archives at the University of Queensland at http://eprint.uq.edu.au/), 

 
Current Developments: Metro (22.3-27), and Provincial (22.28-41);  

Newspaper History (22.42-53);  
Recently Published Books and Articles (22.54-55). 

 

22.2   SYDNEY OF 1800s COMES TO LIFE AT 
BICENTENARY SYMPOSIUM 

 
The Sydney that was served by the Sydney Gazette came to life at the one-day symposium 

held in Sydney to celebrate the bicentenary on March 5 of the establishment of Australia‟s 

first newspaper. Sixty people, including the chairman of Rural Press Ltd, John B. Fairfax, and 

some visitors from interstate, attended the event, held at the State Library of New South 

Wales on March 1. The State Library and Paper World, a Melbourne-based firm that supplies 

copies of newspapers of the past, mounted an exhibition of early and significant newspapers.  

 

One of the speakers to bring the Sydney of the early 19
th
 century to life was Dr Sandy Blair, 

of Canberra, the author of a PhD thesis on the Sydney Gazette and its readers. She spoke 

about the Gazette as an organ for official orders and pronouncements, but also as a vibrant 

reflection of a vibrant, educated section of society. She examined how it dealt (ultimately 

unsuccessfully) with intense competition from other papers. University of New South Wales 

lecturer, Dr Grace Karskens, spoke, from her close reading of 20 years of the Gazette, of early 

Sydney as a “vicious, rude, vital” town. From its pages she reconstructed the society of the 

early, small settlement – both convict and free elements. Professor Elizabeth Webby, of 

Sydney University, demonstrated how poetry was sometimes used as a space-filler in the 

Gazette. However, it often demonstrated contemporary issues and attitudes in a way that 

cartoons do now – and sometimes the poetry was a medium for advertising the virtues of the 

press. The quality of poetry printed was somewhat variable. 

 

Two speakers examined the changing technology of newspapers over the 200 years. Major 

Ken Sanz spoke from personal experience, as a hand and machine compositor at the Sydney 

Morning Herald, of the challenges and secrets of the days of hot metal printing. He vividly 

recreated this now disappeared craft. Barry Potter, chief sub-editor and pre-press manager of 

Rural Press Ltd Queensland, explained the high-tech production techniques of newspapers 

today – but produced with the same personal dedication as in former days. Jerelynn Brown, 

manager, collection services of the State Library of NSW, spoke about the active seeking out 

of missing issues and files of newspapers and their preservation by major Australian libraries. 

Some dramatic examples of deteriorating newspapers demonstrated the need for 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au
http://www.uq.edu.au/journ-comm/


Australian Newspaper History Group Newsletter No 22   May 2003 Page 2 

microfilming. Vic Carroll, a former editor-in-chief of the Sydney Morning Herald, dealt with 

the rise of national dailies and weeklies from very small importance a few decades ago to 

their present importance. 

 

The symposium concluded with a stimulating panel discussion on the future of newspapers 

conducted by Associate Professor Catharine Lumby, of Sydney University, Mike Van 

Niekerk, managing editor of the online editions of the Sydney Morning Herald and Melbourne 

Age, and Brett Kenworthy, until recently the chief executive officer of PANPA. Prof Lumby 

noted that with so many sources now recording events, journalists had become guides; they 

were professional and highly educated; and many formerly “private” issues were now subject 

to public discussion. Van Niekerk said that despite the very high popularity of his newspaper 

Internet sites, the sales of hard copies of the same newspapers had not declined – so they had 

tapped a huge new audience. Kenworthy noted that new presses now made possible a range of 

circulation options. He referred to the rise of quality, popular dailies in newly democratic 

countries. He mentioned briefer editorial content and more colour by some papers. He also 

noted that free commuter newspapers had coincided with paid newspapers in the same market 

increasing their circulation. 

 

The Museum of Sydney marked the bicentenary by gathering on 5 March 2003 on the site of 

the first Government House where the Sydney Gazette and New South Wales Advertiser was 

first published. Those attending had a continental-style buffet breakfast, reflected on 200 

years of journalism in Australia and saw the printing of a commemorative Sydney Gazette on 

an 1864 Albion printing press by Barry Tombs, of Orangeville, NSW, collector and restorer 

of antique printing presses. 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: METRO 
 

22.3 FAIRFAX BUYS INL’S NEW ZEALAND TITLES 

 

John Fairfax Holdings Ltd made its biggest purchase in two decades when it agreed to a $1.09 

billion deal to buy New Zealand‟s biggest publishing business – the NZ newspapers owned by 

INL (Independent Newspapers Ltd). The purchase is subject to regulatory approval. INL is 45 

per cent owned by News Ltd. Fairfax said it liked the idea of buying more than 80 newspaper 

and magazine titles in a country with growth potential, little overlap between the two main 

publishers‟ newspaper markets and a less cyclical advertising market than in Australia. The 

deal adds seven dailies, including the Wellington Dominion Post and the Christchurch Press, 

to the Fairfax stable of Australian newspapers. INL is not selling its two-thirds stake in SKY 

TV in NZ, nor its Geelong Advertiser, the biggest regional daily in Victoria. INL is reported 

to be considering “other offers” for the Geelong paper. News Ltd itself could well be at the 

head of a queue that could include Rural Press Ltd, owner of the Ballarat and Bendigo dailies 

(Courier-Mail and Australian, 15 April 2003, p.27, and p.19, respectively; see also 

Australian, Media liftout, 17 April 2003, p.3)  

 

22.4 FAIRFAX RESTRUCTURES EXECUTIVE HIERARCHY 

 

John Fairfax Holdings chief executive Fred Hilmer has sacked Greg Hywood and Nigel Dews 

as part of a major restructuring of the group‟s executive hierarchy. Hywood was publisher and 

editor-in-chief of the Age, Melbourne, and Dews was the founder of Fairfax‟s online division, 

f2. Editorial responsibility for the Age, Sunday Age, Sydney Morning Herald and Sun-Herald 

has been given to Mark Scott, previously the director of organisational development. Scott, 

the Olympics editor in 2000, is now the metropolitan editor-in-chief. Alan Revell, formerly 

publisher and editor-in-chief of the Herald, has become commercial director. Michael 

Gawenda, previously editor of the Age, is now editor-in-chief, but he reports to Mark Scott. 

Robert Whitehead continues as editor-in-chief of the Sydney Morning Herald (SMH, Age, 

Australian 5 April 2003; organisational chart, Australian, Media liftout, 10 April 2003, p.3). 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 22   May 2003 Page 3 

 

22.5 CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 
22 January 

2003 

Death: Thomas Alexander Mairs, in Perth aged 63; businessman and journalist; 

played important role in rise, fall and rise of the Holmes a Court empire; business 

editor of West Australian in late 1960s (Australian, 12 February 2003, p.14). 

30 January 

2003 

Death: Norm Barney, in Newcastle aged 70; born at Alton, Hampshire, Eng; 

migrated in 1949; began at Newcastle Morning Herald in January 1950, working in 

advertising department; fought in Korean war; managed various Newcastle theatres; 

worked 1968-84 as a journalist at the Newcastle Herald; with Bert Lovett, 

discovered priceless Ralph Snowball collection of colonial photographs, which 

featured in nine books and 500 Herald columns (Alliance, Autumn 2003, p.3). 

January-

February 2003 

Death: Kathleen Mary Commins, in Sydney aged 93; born at Parkes, NSW; 

graduated BA in 1931 and B.Ec. 1934 from University of Sydney; joined Sydney 

Morning Herald in 1934 writing columns on sport for the sports and women‟s 

pages; assistant to the chief of staff, 1948-69; only woman of her time to be 

appointed to an executive or quasi-executive position at the SMH beyond the 

domain of the women‟s pages; cadet counsellor, 1970-1974 (Sydney Morning 

Herald, 15-16 February 2003, p.40). 

7 February 

2003 

Death: David Porter, in Melbourne aged 55; joined Age in 1988, reporting general 

news and current affairs before becoming day news editor and assistant night news 

editor, and then the linchpin of the foreign desk; formerly Melbourne correspondent 

for Sydney Morning Herald; had contributed to Melbourne Times and Melbourne 

University‟s Farrago (Age, 8 February 2003, p.5). 

25 February 

2003 

Death: Ian Maclean, aged 83; appointed in 1944 as the Commonwealth 

Government‟s first Archives officer; over next quarter of century, led the 

development of what eventually became the National Archives of Australia; served 

as Principal Archivist of New South Wales, 1976-1980 (Vital Signs, State Records 

of NSW, Issue 4, March 2003, p.23). 

1 March 2003 Australian Newspaper History Group holds one-day symposium at State Library of 

New South Wales to mark the 200
th

 anniversary, on 5 March, of the publication of 

the first issue of the first Australian newspaper. 

5 March 2003 The 200
th

 anniversary of the publication of the first Australian newspaper.  

12 March 2003 News Ltd launches monthly Sydney Live Magazine as pre-emptive strike against 

Fairfax‟s Sydney Magazine, to begin 19 March 

19 March 2003 Fairfax launches monthly Sydney Magazine, inserted in Sydney Morning Herald; 

some copies available for sale separately through newsagents 

20 March 2003 War begins: the United States, Britain and Australia attack Iraq. 

22 March 2003 Death: Richard Victor Hall, in Sydney aged 65; journalist, author and political 

adviser; began journalism career in mid-1950s as a cadet on Radio 2UW, Sydney; 

his journalism spanned radio, TV and newspapers; his articles have appeared in 

Australian, Sydney Morning Herald, Age, Australian Book Review, Bulletin and 

many others. His books include The Secret State, and The Real John Kerr 

(Australian, 1 April 2003, p.14). 

27 March 2003 Death: Lyle Turnbull, on Gold Coast aged 74; began as cadet with Herald and Sun, 

Melbourne, 1947; promoted from cadet to A grade after visit to Japan in 1950; 

foreign correspondent for Herald & Weekly Times in London, Europe, New York 

and Middle East, covering politics, disasters, trade and wars; became assistant editor 

of the Sun in 1958; deputy editor-in-chief of HWT in 1962; editor of Sun in 1965; 

deputy editor-in-chief, again, in 1967; and editor-in-chief in 1970 (Herald Sun, 1 

April 2003, p.48; Australian, 22 April 2003, p.12). 

31 March 2003 Barnet family sells Bunyip, Gawler, having owned it since William Barnet 

established it on 5 September 1863 (see 22.28). 

March 2003 Death: Barbara James, in Darwin aged 59; historian and journalist; born in 

Nebraska; gained journalism degree before travelling to Australia; worked as 

journalist on Northern Territory News for four years from 1967; then freelanced at 

ABC, and covered Cyclone Tracy; publicity officer and political minder, most 

recently for NT Chief Minister Clare Martin (Sydney Morning Herald, 5 April 2003, 

p.46; also see Eric Simper‟s column, Australian, Media liftout, 17 April 2003, p.6). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 22   May 2003 Page 4 

22.6 MURDOCH SEALS GLOBAL VISION 

 

Under the above headline, the Australian (11 April 2003, p.25) reported that its ultimate boss, 

Rupert Murdoch, had realised his 15-year dream of owing a global pay-TV satellite network. 

He had sealed a $A10.9 billion deal for News Corporation to buy a 34 per cent stake in 

Hughes Electronics, owner of DirecTV, a US pay-TV group. The move establishes News 

Corp as one of the world‟s biggest media companies and “ensures its content engines will 

have unfettered distribution outlets” (see also: Jane Schulze, “Last man standing”, Weekend 

Australian, 12-13 April 2003, pp.39 and 42; Wendy Frew, “Buying in bulk”, Sydney Morning 

Herald, 12-13 April 2003, pp.73 and 76; and Ben Hills, “Rupert‟s killer of a deal”, Sydney 

Morning Herald, 1-2 February 2003, pp.43, 47.) 

 

22.7 CROSS-MEDIA LEGISLATION 

 

The Federal Government has won in-principle agreement from four senators to pass a diluted 

version of its cross-media ownership legislation, according to Jane Schulze in the Australian, 

27 March 2003, p.9. Under the proposal, media companies would be allowed to own both 

newspaper and TV stations in the same city. (See also Mark Westfield‟s report, “Hard 

pressed”, Weekend Australian, 5-6 April 2003, pp.39-40.) The deal seemed less firm by 30 

April when the Australian (p.2) reported that the Government had opened talks with the 

Democrat senators. 

 

22.8 FIVE PRINT-MEDIA PEOPLE HONOURED 

Six people connected with the print media received awards in the Australia Day honours 

(Australian, 27 January 2003, pp.4, 5 and 31):  

 Padraic Pearse McGuinness, of Balmain, NSW: Appointed an officer of the Order 

of Australia for encouraging debate, raising awareness of economics, social policy 

and rights issues. Columnist for Sydney Morning Herald. Former columnist for 

Australian, National Times and Australian Financial Review. Former editor and 

editor-in-chief of Australian Financial Review.  

 Ian Fraser Meikle, of Mosman, NSW: Appointed a Member (AM) of the Order of 

Australia for his service to the print media and press organisations and to welfare and 

arts organisations. Group managing director of Pacific Publications; former managing 

editor of the Canberra Times; former editor, Australian and Adelaide‟s Advertiser. 

 John Thomas Cowley, of Hawthorne, Qld: Appointed a Member (AM) in the 

General Division for service to the community, particularly people who are visually 

impaired and to the print media industry. Cowley was managing director of 

Queensland Newspapers from 1992-2001. 

 Robin Letts, of Donald, Vic.: Received a Medal (OAM) in the General Division for 

his contribution to sporting and service groups and for publication of the local 

newspaper. Principal and editor of the Buloke Times. Third generation of Morgan-

Letts newspaper dynasty at Donald. 

 Reginald Bruce McDonald, of Mandurang, Vic.: Received a Medal (OAM) in the 

General Division for his service to the print media. He is a former managing editor, 

managing director and chairman of the board of the Bendigo Advertiser.  

 Alan William Clark, of Nowra, NSW (an ANHG member): Appointed a Member 

(AM) of the Order of Australia, for services to the community in sports 

administration, and the publishing and research of local history. 

 

22.9 THE WAR ON IRAQ 

 

Victor Isaacs writes: Headlines in daily newspapers on Friday 21 March 2003, and the 

number of news pages devoted to the start of the war on Iraq (all taken from first editions 

available in Canberra): 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 22   May 2003 Page 5 

  
Newspaper’s title Headline Number of Pages 

devoted to war 
Tabloid or 
Broadsheet 

Herald-Sun WAR FIRST STRIKE  

ON BAGHDAD 

14 Tabloid 

Age First strike at Saddam 10 Broadsheet 

Australian FIRST STRIKE 

 ON BAGHDAD 

12 Broadsheet 

Australian Financial Review WAR 20 Tabloid 

Daily Telegraph GET SADDAM 13 Tabloid 

Sydney Morning Herald Target: Saddam 8 Broadsheet 

Canberra Times TARGET SADDAM 7 Broadsheet 

Courier-Mail THE FIRST STRIKE 12 Broadsheet 

  

Many Australian newspaper reporters and photographers had been in the region for weeks. 

Melbourne‟s Herald Sun published special editions the day the war broke out and over the 

weekend that followed. Editor-in-chief Peter Blunden said, “We are producing four editions a 

day. It‟s like the old days [when the paper was a 24-hour publication].” As Bush‟s deadline 

for Saddam Hussein to leave Iraq passed, the Australian printed 30,000 extra copies of a 3am 

edition, and the 8am edition had about 10,000 extra copies in Sydney, Melbourne and 

Brisbane, and 5,000 in Adelaide. It printed an extra 50,000 copies of its weekend edition. The 

Australian reported on 27 March (Media liftout, p.5): “The Age in Melbourne, the Sydney 

Morning Herald and Sydney‟s Daily Telegraph have run special editions since last Friday [21 

March], while the Advertiser put out a special edition on Thursday afternoon [20 March], 

which was on Adelaide streets from 4pm.” 

 

22.10 PROFITS UP AT FAIRFAX, NEWS LTD AND WAN 

 

 With its six-month result to 31 December 2002, John Fairfax Holdings reported on 12 

February its first net profit increase in two and a half years. It lifted its interim result 

by 31 per cent (Australian, 13 February 2003, p.23; see also, “Bean counters get their 

best results in four years”, Australian, Media liftout, 13 March 2003, p.12.) 

 The News Corporation Ltd reported a 49 per cent increase in first-half operating 

income (Australian, 14 February 2003, p.19). 

 West Australian Newspapers declared a higher first-half dividend after a 20.4 per cent 

rise in net profit (Australian, 7 February 2003). 

 

22.11 NEW LOOK (1): COURIER-MAIL 

 

On 17 February Brisbane‟s Courier-Mail introduced a gossip column, “Q Confidential”, 

written by Dianne Butler and James McCullough, and an Obituaries page. The editorial page 

has a new look, featuring a vox pop section with pictures of people whose views have been 

sought in person-in-the-street interviews on the issues of the day (Courier-Mail, 15 and 17 

February 2003, pp.4 and 3, respectively).  

 

22.12 NEW LOOK (2): AGE 
 

At the Age, Melbourne, “A2” is a new section on culture, entertainment and trends. Features 

such as gardening, TV and Leunig are complemented by articles on food, wine, shopping, art 

and films. Plus there‟s a comprehensive what‟s on guide. “The Age Review”, a separate 

section within “A2”, showcases writing on issues, books and ideas. It features book reviews, 

profiles of writers, an innovative column on artists, and “Talking Point”, a back-page column 

that analyses contemporary issues. There‟s also a separate sports section on Saturdays. And 

Travel gets its own section, too. On 7 April the Age introduced a daily colour magazine-style 

liftout, called “A3”. It features news features, profiles, life issues, entertainment and the arts.  



Australian Newspaper History Group Newsletter No 22   May 2003 Page 6 

22.13 NEW LOOK (3): CANBERRA TIMES  

 

The Canberra Times has progressively revamped its weekly inserts. A notable redesign was 

to “Panorama”, the 24-page weekly section of arts and books pages, which appeared in a new 

format from 15 February, including an eight-page stand-alone books section. From 8 March, 

the Saturday Times also included a new-look property section, stitched and printed on high 

quality paper stock. On Friday, 7 March, the paper introduced a monthly colour magazine 

called ct Magazine.  

 

22.14 NEW LOOK (4): AUSTRALIAN 

 

On 5 March the Australian introduced a “Wealth” liftout section (the first was 16-pages, 

tabloid), edited by Jacquie Hayes. On 6 March the Australian revamped its Media liftout 

section (12 pages, tabloid), with the TV programs now located in a separate liftout within it 

(16 pages, tabloid). On 29-30 March, the Weekend Australian introduced “Editor”, a weekly 

16-page tabloid liftout, drawing on the world‟s top publications from every continent to 

present different perspectives on the major national and international stories of the week 

together with analysis and opinion. No wonder Richard Walsh has described the Saturday 

paper as the “enemy” of the Monday-to-Friday paper! [On the same day that “Editor” 

appeared, the Sydney Morning Herald weekend edition countered by resurrecting “Stay in 

Touch”, which, according to Amanda Meade “simply rewrote the week‟s international and 

national news” (Australian, Media liftout, 3 April 2003, p.2).] 

 

22.15 ARMSTRONG LEAVES FOR HONG KONG 

 

David Armstrong, former editor-in-chief of the Australian, has been appointed group editor-

in-chief of the SCMP Group, publisher of Hong Kong‟s English-language South China 

Morning Post. He took up his position on 1 April. He first joined the South China Morning 

Post as editor in 1993 and was promoted to editor-in-chief in 1994. In 1996 he returned to 

Sydney to take up the position of editor-in-chief of the Australian. He stepped down last year 

and was replaced by Chris Mitchell (see 22.55.12). 

 

22.16 GOLD QUILL TO McCRANN; AND PERKIN AWARD TO SPOONER 

 

Newspaper and television business commentator Terry McCrann has won the Melbourne 

Press Club‟s premier award, the Gold Quill, for the second time. Cartoonist John Spooner, of 

the Age, won the Graham Perkin Australian Journalist of the Year Award (Weekend 

Australian, 15-16 March 2003, p.2). Perkin was once Spooner‟s boss. 

 

22.17 MEDIA “RACISM”: A REPORT 

 

Racial-vilification laws must be broadened to combat sections of the New South Wales media 

that had fuelled racial hostilities in the past 18 months, the state‟s Anti-Discrimination Board 

recommends (Australian, 14 March 2003, p.2). The Australian attacked the board‟s report, 

Race for the Headlines, in an editorial (14 March 2003, p.10). 

 

22.18 FAIRFAX TAKES STAKE IN TEXT 

 

John Fairfax Holdings has taken a 10.52 per cent interest in The Text Media Group, whose 

free Melbourne Weekly magazine has cornered a sizeable slice of Melbourne‟s real estate 

advertising. The magazine is delivered to about 100,000 homes in the inner suburbs of 

Melbourne. Fairfax paid an average of $1.29 a share for its Text interest, costing $3.75 

million (Herald Sun, Age and Sydney Morning Herald, 26 March 2003, p.34, Business 4 and 

p.24, respectively). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 22   May 2003 Page 7 

22.19 CIRCULATION FIGURES FOR SECOND HALF OF 2002 

 

Jane Schulze‟s report (Australian, 7 February 2003, p.22) of the latest Audit Bureau of 

Circulations figures went a little deeper than most such reports do. She explained that 

magazines rather than newspapers had borne the brunt of changes that remove certain special-

offer sales from the calculation of circulation figures. ABC results for the six months to 31 

December 2002 were the first in which the number of “event” and multiple magazine sales 

were cut to less than 1 per cent of each title‟s permissible audited figures. Multiple sales can 

involve giving away copies of a magazine or newspaper with the entry price at events, such as 

a motor show. The changes, which have been introduced over the past 18 months (Schulze 

reports), are expected to make magazines and newspapers more accountable to advertisers. 

The Australian’s weekday sales for the six months fell by 3.9 per cent to 128,686; cf with 

readership increase reported in next item in this newsletter. 

 

Newspaper Six months to 

31/12/2002 

Six months to 

31/12/2001 

Change %* 

Australian (M-F) 128,686 133,875 – 3.88 

Australian (Sat.) 296,058 303,919 – 2.59 

Australian Financial Review (M-F) 89,779  90,974 – 1.31 

AFR Weekend Edition (Sat.) 86,256  91,425 – 5.65 

Daily Telegraph (M-F) 409,493 418,909 – 2.25 

Daily Telegraph (Sat.) 341,224 338,706 + 0.74 

Sydney Morning Herald (M-F) 222,000 224,000 – 0.89 

Sydney Morning Herald (Weekend) 386,500 386,500 unchanged 

Sun-Herald 550,000 559,125 – 1.63 

Sunday Telegraph 731,366 722,220 + 1.27 

Herald Sun (M-F) 552,000 549,500 + 0.45 

Herald Sun (Sat.) 510,000 508,500 + 0.29 

Age (M-F) 193,343 191,500 + 0.96 

Age (Sat.) 304,846 313,500 – 2.76 

Sunday Herald Sun 574,500 554,500 + 3.61 

Sunday Age 193,399 196,500 – 1.58 

Courier-Mail (M-F) 218,104 214,775 + 1.55 

Courier-Mail (Sat.) 340,143 337,720 + 0.72 

Sunday Mail (Qld) 613,626 600,392 + 2.20 

Advertiser (M-F) 204,320 205,846 – 0.74 

Advertiser (Sat.) 277,235 279,043 – 0.65 

Sunday Mail (SA) 342,130 346,120 – 1.15 

West Australian (M-F) 202,565 206,810 – 2.05 

West Australian (Sat.) 380,081 380,733 – 0.17 

Sunday Times (WA) 348,000 345,472 – 0.73 

Mercury (M-F) 49,778  49,071 + 1.44 

Mercury (Sat.) 64,708  64,199 + 0.79 

Sunday Tasmanian 58,779  57,748 + 1.79 

Sunday Examiner 42,472  41,043 + 3.48 

Canberra Times (M-F) 39,029  39,388 – 0.91 

Canberra Times (Sat.) 70,064  70,684 – 0.88 

Canberra Times (Sun.) 38,604  39,329 – 1.84 

Northern Territory News (M-F) 23,314  23,182 + 0.57 

Northern Territory News (Sat.) 32,843  32,261 + 1.80 

Sunday Territorian 26,912  27,296 – 1.41 

Total 8,942,157 8,944,765  

 

The circulation figures issued through the Audit Bureau in mid-April (see Australian, 17 

April 2003, p.20) are publisher figures for the six months to 31 March, and do not have the 

same status as the fully audited figures for July-December, or January-June.  



Australian Newspaper History Group Newsletter No 22   May 2003 Page 8 

 

22.20 READERSHIP 

 

National newspapers have emerged as winners in the latest Roy Morgan readership survey, 

with all titles increasing readership in the year to 31 December 2002. Who says? A national 

newspaper, the Australian (21 February 2003, p.22), which lifted its readership 1.9 per cent to 

436,000 readers. Readership of the Weekend Australian grew 0.7 per cent to 908,000. 

Compare with the decline in circulation recorded by both papers in the six months to 31 

December, as reported in the previous item in this newsletter. 

 

The Courier-Mail boasts that its readership grew in 2002 by 4.3 per cent (or 25,000 readers) 

to 603,000. Yet the Courier-Mail and Sunday Mail are running a $600,000 contest, the 

Ultimate Sea Change Promotion, offering one reader a “stunning, fully-furnished, fully-

landscaped custom-designed Cavalier home on prime land at Pacific Harbour, Bribie Island”. 

Of course, you‟ve got to collect coupons each day from each issue of those papers over some 

weeks (Courier-Mail, 1 February 2003). And the Australian was proud to launch on the front 

page of its weekend edition, 8-9 February, “Australia‟s biggest newspaper travel promotion, 

offering readers the chance to win one of 24 luxury holidays in 24 days”. Buy the paper each 

day, we were told, and fill out a simple board pass … And, don‟t forget, this has nothing to do 

with concerns about circulation or readership. 

 

22.21 CANBERRA BUSHFIRE UPDATES 

 

The day the national capital burned – 18 January 2003 – was the 26
th
 anniversary of Sydney‟s 

Granville train disaster, and 13 days before the Waterfall train disaster. The ACT Government 

launched on 14 February a weekly community newsletter, titled Community Update, to keep 

Canberra residents abreast of the bushfire recovery process. It was made available through 

Canberra Connect shopfronts, ACT Government Libraries, ACT Government schools and 

through the Canberra Connect website at www.canberraconnect.act.gov.au/ Issue 

No 2 appeared on 21 February, and the weekly issue continued: No. 9 appeared on Friday, 11 

April, even thought it was dated 12 April 

 

22.22 NEWS MEDIANET 
 

Belinda Weaver writes: If you are interested in info about all of News Corp‟s Australian 

newspapers, try their new service, News MediaNet. It‟s only been online since late February. 

It‟s located at http://newsmedianet.com.au/, and you can find out about advertising, 

demographics, case studies, research and lots more about all of News Corp‟s Australian 

newspapers. 

For advertiser information on Fairfax papers, try http://adcentre.fairfax.com.au/  
 

22.23 AGE JOURNALISTS STRIKE FOR 24 HOURS 

 

More than 250 editorial staff at the Age, Melbourne, walked off the job for 24 hours on 13 

March when management refused to remove a full-page advertisement from the front of the 

weekend “Domain” property liftout. Journalists said it blurred the line between advertising 

and editorial and compromised the Fairfax paper‟s credibility (Weekend Australian, 15-16 

March 2003, p.2, and Australian, 14 March 2003, p.4). 

 

22.24 ADVERTISERS SPEND $167 MILLION ON NET IN 2002 

 

The Online Advertising Expenditure Report says advertisers spent $167 million online in 

2002, including $62 million on general online ads (such as banner ads), $60 million on 

classified advertising and $45 million on advertising on search engine and directory-style 

http://www.canberraconnect.act.gov.au/
http://newsmedianet.com.au/
http://adcentre.fairfax.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter No 22   May 2003 Page 9 

sites. There was an 18.5 per cent growth in the six months to 31 December (Australian, 1 

April 2003, p.21). 

 

22.25 SOME ETHNIC PAPERS CLOSE 

 

Some of Australia‟s ethnic newspapers were closed and their staff dismissed after Media 

Press, owned by the publisher Theo Skalkos, was placed into receivership at the beginning of 

April. Papers including the Greek Herald and the Arab-language Al Bairak hit the streets for 

the final time on Friday, 4 April, and some of their competitors acted quickly to fill the gap. 

Skalkos was facing attempted sexual assault charges involving an employee. He is believed to 

owe millions of dollars to his creditors, including the advertising agency Ethnic 

Communications, owned by John Singleton‟s STW Communications. Ethnic 

Communications sued Skalkos for defamation and the court ordered the publisher to pay 

about $1.1 million. A day after the Greek Herald closed, a new Greek-language publication, 

the Daily Herald, appeared. It is believed to be not associated with Skalkos. Another rival 

community newspaper, the St Peters-based O’Kosmos, is now appearing four days a week 

instead of two days (Sydney Morning Herald, 9 April 2003). 

 

22.26 PUBLICATION ON GOOD FRIDAY 

 

National and capital-city daily newspapers published on Good Friday 2003 were: Daily 

Telegraph, Sydney Morning Herald (weekend edition), Herald Sun, Age (weekend edition), 

Advertiser, Mercury.  

 

22.27 NEW DIMENSIONS ON NEWSPAPERS 

 

ABC-TV‟s New Dimensions, anchored by George Negus, presented a program on 24 April 

2003 on the future of newspapers. Those interviewed included: Chris McLeod, editorial 

development manager of the Herald & Weekly Times Ltd, cartoonist John Spooner, publisher 

Richard Walsh, and country newspaper editor Ella Ebery, of St Arnaud, Victoria. 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: PROVINCIAL 

 

22.28 BARNETS SELL BUNYIP AFTER 139 YEARS 

 

Rod Kirkpatrick writes: One of Australia‟s longest surviving newspaper ownership 

dynasties came to an end on March 31 with the sale of the Bunyip, a paid weekly published at 

Gawler, South Australia. The Barnet family sold the Bunyip for an undisclosed sum to another 

long-standing newspaper family, the Taylors, who have owned the Murray Pioneer, 

Renmark, since 1905. The Barnets had owned the Bunyip since it was launched on September 

5, 1863, as a monthly satirical journal under the title of The Bunyip; or Gawler Humbug 

Society’s Chronicle, Flam! Bam!! Sham!!! It appeared twice a month in 1865 and weekly 

from 1866. William Barnet, the founding printer and owner, died in 1895. The possible sale 

of the Bunyip had been discussed since soon after the death of third-generation owner 

Kenneth Lindley Barnet on 16 May 2000. 

 

Fourth-generation executives and part-owners, John and Craig Barnet, and other family 

members last year made the difficult decision to sell, taking into account pressures arising 

from situations in the wider family. They put the paper up for sale by tender and then, before 

the tenders had closed, agreed to sell to the Taylors. The Barnets said one of the attractions of 

selling to the Taylors was the confidence that another family with deeply rooted traditions in 

the country press would continue the Barnet style of a vigorous community newspaper. The 

Bunyip will soon be printed at the Murray Pioneer’s plant at Renmark. Managing director of 

the Murray Pioneer, Paul Taylor, has appointed Terry Williams as managing editor of the 

Bunyip. Williams had been the part-time chief executive of the South Australian Country 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 22   May 2003 Page 10 

Press Association for the past six years while running a newsagency in the Myer Centre off 

the Rundle Mall.  

 

The Taylors also own the River News, Waikerie, in partnership with John Pick, and the 

Loxton News. The Taylor dynasty began in 1905 when Harry Samuel Taylor bought the 

Renmark Pioneer, which he renamed the Murray Pioneer in 1913. The Murray Pioneer 

reported its purchase of the Bunyip on 25 February, on Page 2, and the Bunyip reported its 

sale on 5 March, Page 1. [Histories of the Bunyip and the Pioneer appeared in PANPA 

Bulletin in October 2001, pp.34-36, and May 2002, pp.37-39, respectively. The sale is 

covered in PANPA Bulletin, April 2003, p.19.]  

 

22.29 COMPETITION AT CONDOBOLIN 

 

Rod Kirkpatrick writes: Competition between paid-circulation newspapers in Australian 

provincial cities and towns has been rare over the past 20 years (tell us if you know of any). 

Even in the capitals, only Melbourne and Sydney have competition between paid dailies 

produced primarily for that audience. So, it is a shock to the system to discover that 

competition is taking place at Condobolin, on the Lachlan, 100km west of Parkes – out in the 

real central west of NSW. On 2 May 2001, a syndicate of 30 local shareholders began 

publishing the weekly Condobolin Argus in competition with the Lachlander, which began 

publication in 1895. The syndicate had tried to buy the Lachlander, one of a handful of 

Australian country papers still produced by hot-metal and letterpress methods, but had run out 

of patience. The syndicate, says Rodney Gwynn, now the managing editor of the Argus, 

wanted to give Condobolin a “modern newspaper”. The owner of the Lachlander, Doretta 

Mary Ryder-Wood, had edited it until the age of 87 in 1999. She became ill and was soon 

living in a nursing home. She died on 10 June 2002 (see Lachlander, 21 June 2002, p.1). 

 

The Condobolin Argus, printed by a Rural Press Ltd subsidiary, Regional Publishers Pty Ltd, 

at Dubbo, takes its name from the second newspaper published in the town. The first was the 

Condobolin Herald, which began in 1886 and was probably incorporated in the Nymagee and 

Cobar Star in 1889. The Condobolin Argus began publication on 19 October 1889, with W. 

Feldwick as editor. Thomas Mitchell Shakespeare, destined to be one of the most prominent 

figures in the provincial press throughout Australia and the founder of the Canberra Times, 

launched the Lachlander and Condobolin District Recorder on 26 July 1895. The Condobolin 

Argus foundered and appeared finally on 2 October 1900. It was bought by the Lachlander, 

which had also bought the paper that had swallowed the first Condobolin title. From 10 

October 1900, the Lachlander’s sub-title read: with which is incorporated Nymagee and 

Cobar Star, Condobolin Herald and Condobolin Argus. 

 

Canadians Frank and Doretta Ryder-Wood bought the Lachlander in 1952 and Frank died in 

1977. Doretta took over and edited and managed the paper till 1999. It appeared twice 

weekly. Local business people, the Vane-Tempest brothers, bought the Lachlander in January 

2003. Suddenly it became a weekly (Thursdays), and took on a modern, computerised format 

(it was “[p]ublished by LJP Investments at the registered office of The Lachlander, 46 

Bathurst Street, Condobolin, and printed by Rural Press Dubbo”. In February it reverted to the 

old-style letterpress format, and reverted to Tuesday and Friday issue. The first February issue 

said: “Hope you have enjoyed our computerised version of the Lachlander for the past month, 

but we are back in the unique style – and we‟re proud of it!” [Rod Kirkpatrick thanks Mary 

Hounslow, of the State Library of NSW, for additional research that helped with this item.] 

 

22.30 COUNTRY MUSIC AND THE NORTHERN DAILY LEADER 

 

Tamworth‟s Northern Daily Leader [NDL] cashes in on the annual Australasian Country 

Music Festival held in the town at the end of January. The festival draws thousands of people 

to Tamworth for 10 days and injects about $70 million into the city‟s economy. Over the 10 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 22   May 2003 Page 11 

days of publication during the festival, the NDL had 12 to 16 page wraparounds on the 

festival every day. Sales increased by 800 on the first day and by up to 1600 at the height of 

the festival. In addition, the NDL published a special Sunday photo edition of 32 pages, and I 

sold more than 6,000 copies. Over the festival period, sales increased by almost 13 per cent 

above normal and were up by 3 to 5 per cent on the previous year‟s festival. 

 

None of it happened by accident, says Rural Press News, March 2003, p.5. Careful and 

regular contact with newsagents, use of paper boys in caravan parks and camping grounds, 

and content that provided all the daily information went into making it the NDL’s most 

successfully festival. Not mentioned was the fact that, during the festival, the NDL borrowed 

a number of journalists from sister Rural Press publications. 
 

22.31 BLAIR FROM HERE AND THERE 

 

Barry Blair, of Tamworth, has been on the road for about six weeks. He finds himself 

“somewhat amused” by some of the community newsletters he sees in his travels. Some carry 

attention-getting alliterative titles: Dunedoo Diary, Mallacoota Mouth, and the Twin Rivers 

Tattler, which circulates in and around Metung, Vic. This last title talked about “teeming 

hordes of flying foxes”. The Mouth at Mallacoota wanted a $1 donation. The newsletters give 

anything and everything a run, even a photocopy of a complete media release. [Barry 

contributed a number of the “provincial” items in this issue.] 

 

22.32 THE TALKING NEWSPAPER 

The future of the Talking Warrnambool Standard has been assured with the arrival of new 

recording equipment. Volunteers who read and record the newspapers, for the visually 

impaired and those who have difficulties holding a newspaper, were seeking funding to 

replace their ancient equipment. Costs of up to $600 were quoted, but the Royal Institute for 

the Blind did not have the money for new gear.  

Recognising the importance of the service, The Standard agreed to pay for the replacement. 

Nearly 80 local and interstate clients subscribe to the service. Ironically, when The Standard 

management announced the donation, the old recorder breathed its last breath and forced 

volunteers to borrow the library‟s karaoke machine until the replacement arrived. 

22.33 PROFITS UP AT RPL AND APN 

 

 Rural Press Ltd has reported a 23.7 per cent increase in interim net profit – of $34.1 

million – despite the worst drought in recent memory (Australian, 14 February 2003, 

p.23). 

 APN News and Media Ltd reported an 87 per cent rise in net profit for calendar year 

2002 to a record $90.2 million. The increase was aided by the first full year‟s income 

from the $809 million acquisition of New Zealand‟s Wilson & Horton group (PANPA 

Bulletin, April 2003, p.13). 

 

22.34 NEW EDITOR FOR BENDIGO 

 

Leanne Younes, a senior writer and sub-editor at the Canberra Times, has been appointed 

editor of the Bendigo Advertiser, bought last year by Rural Press Ltd. Younes has had 

extensive experience with Rural Press, Cumberland Newspapers and Australian Geographic. 

Wayne Gregson leaves the Advertiser’s editorship to “pursue other opportunities”. The 

Advertiser has an editorial staff of 26, reports Rural Press News, March 2003, p.5.  

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 22   May 2003 Page 12 

 

 

22.35 CELEBRATING THE CENTRE 

 

Helen Womack, who spent 15 years as Moscow correspondent for London‟s Independent, has 

launched a magazine in Alice Springs, Northern Territory, after visiting the town a year ago 

on a “sabbatical holiday”. Bushmag began in web form (www.bushmag.com.au) but moved 

into print in March. Its is, according to Nicholas Rothwell, “an elegant, ambitious hybrid, part 

record of lives, events, experiences, part forum of ideas, part dossier of feature journalism 

(Australian, Media liftout, 30 January 2003, p.7). 

 

22.36 FEMALE READERS DISAPPEARING 

 

Bruce Morris has joined APN Newspapers to assist in developing content that will better meet 

the needs of readers – especially female ones. Morris is a former deputy editor and acting 

editor of the New Zealand Herald and more recently was editor of the Bay of Plenty Times. A 

recent Roy Morgan survey shows that female readership in the primary circulation areas of 

APN‟s daily newspapers (from Coffs Harbour to Mackay) dropped from 177,000 in March 

2001 to 156,000 in June 2002 (APN Password, February 2003, p.2). APN owns 10 regional 

dailies in Queensland and four in northern New South Wales. 

 

22.37 EASTERN RIVERINA NEWSPAPER MERGER 

 

 The Holbrook Chronicle has merged with the Eastern Riverina Observer at Henty. The first 

edition of the Eastern Riverina Chronicle was published on Wednesday, January 22. The 

Eastern Riverina Chronicle encompasses the same areas covered by its two predecessors, 

which includes the shires of Holbrook, Culcairn, Hume, Lockhart and Urana. 

 
22.38 FULL PAGE DAILY NEWS ONLINE 

  

Since mid-February both the Toowoomba Chronicle and the Sunshine Coast Daily have made 

available their first three pages online. Available via either web page, online surfers require 

Acrobat Reader to view the pages.  

The Toowoomba Chronicle may be found at: http://www.thechronicle.com.au/  

The Sunshine Coast Daily is at: http://www.sunshinecoastdaily.com.au/  

 

22.39 ANOTHER STAGE IN THE LIFE OF THE CARCOAR CHRONICLE  

 

The Lyndhurst Shire Chronicle ceased publication on 19 December 2002, and was reborn on 

9 January 2003 as the Blayney Chronicle (Rural Press News, March 2003, p.6). The 

Chronicle says it began in 1872 as the Carcoar Chronicle and changed its name to the 

Lyndhurst Shire Chronicle in 1944. Rod Kirkpatrick‟s Country Conscience, p.421, found 

uncertainty about the starting date of the Carcoar Chronicle and listed the year as 1871, with 

a question mark about actual date. The New South Wales State Library catalogue lists 1863 as 

the starting year. 

 

22.40 NEW NORFOLK PAPER CELEBRATES FIFTIETH 

 

The 50
th
 anniversary of Tasmania‟s Derwent Valley weekly, The Gazette, was commemorated 

on 26 March with a 20-page full-colour tabloid insert to the standard 16-page edition. News 

editor Damian Bester said it was unusual that the region, settled in 1807, did not have its own 

paper until 1953 given that weekly papers were long-established in the Huon Valley (1910), 

Circular Head (1906) and at Scottsdale in the north-east (1909). A printery opened in 1939 at 

New Norfolk, the main town of the district, and the Derwent Gazette made its debut on 27 

http://www.bushmag.com.au/
http://www.thechronicle.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter No 22   May 2003 Page 13 

March 1953. The newspaper quickly found its feet and by Christmas of that first year, it had 

become the first Tasmanian newspaper to make use of colour printing. The original 

partnership broke down just after the paper‟s first anniversary, when editor Betty Godfrey left 

to establish the Derwent Valley and Moonah News, which traded from April to September 

1954. The Derwent Printery renamed its paper the Derwent Valley Gazette and continued 

much as before. In 1981, the business was sold to Hobart daily, the Mercury (a News Ltd 

subsidiary since 1987). In 2000, the newspaper‟s name was shortened to The Gazette. The 

50
th
 anniversary continues to be marked each week this year with the re-printing of 

photographs from 1953. 

 

22.41 STANTHORPE EDITOR AND THE MAC ATTACK 

 

A reader has attacked the Stanthorpe Border Post for the publicity it has been giving the local 

McDonald‟s franchise, and the editor has defended the paper (11 March 2003, p.6). And a 

bush poetry competition at a local hotel led the Post (18 March 2003, p.6) to editorialise in 

verse when Queensland Premier Peter Beattie defended his use of the word “sheila”. Here‟s a 

snatch: 

 
Our Premier‟s chucked a wobbly „cause the yanks have stuffed our lingo. 
He hears Aussies yack in Yankee everywhere from bowls to bingo. 
Says Pete I‟ve had a gutful. Let‟s get fair dinkum, mate. 
We‟re an independent nation, not a blinkin‟ US state…” 

 

NEWSPAPER HISTORY 
 

22.42 WA REGIONAL NEWSPAPERS RECORDED ON MICROFILM 

 

Western Australia‟s Culture and the Arts Minister Sheila McHale announced on 10 March 

2003 the completion of a project to ensure the history contained in regional newspapers is 

preserved for future generations. The project was known as „Access to early WA regional 

newspapers: Pre-Federation to 1905‟. The Friends of Battye Library (Inc.) received a grant of 

nearly $170,000 from the Lotteries Commission to microfilm major WA regional newspapers 

from pre-Federation to 1905. The project has been completed jointly with the State Library. 

The newspapers came from the Battye Library‟s collection of more than 1,000 Western 

Australian newspaper titles, from the hand-written newspapers of the 1830s to the current 

day. The survival of the papers had been at risk because of the poor quality of newsprint and 

its extremely high acid content, which accelerated deterioration. The project has enabled 272 

reels of microfilm to be produced. Some of the newspapers were short-lived and depended on 

the fortunes of the district, such as in mining towns. Some have become well-established 

regional newspapers, with more than 100 years of continuous publication, such as the 

Kalgoorlie Miner and the Albany Advertiser. Communities in regional areas will have access 

to significant local newspapers through the microfilm sets being distributed to regional 

libraries.  

 

22.43 N-PLAN AND THE STATE LIBRARY OF NEW SOUTH WALES 

 

Jerelynn Brown, manager, collection services, State Library of NSW, and its N-Plan 

convener since 1994, writes: Of the 1,913 NSW newspapers in the State Library‟s collection, 

none has a significant unfilmed period. During the 10 financial years from July 1992 to June 

2002, the State Library microfilmed 20,024,095 pages from retrospective and current NSW 

newspapers at a cost of $2,702,654.  

 

The Library‟s current microfilming program ensures that new newspapers are systematically 

microfilmed as soon as a volume is accumulated. An electronic record for each newspaper 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 22   May 2003 Page 14 

makes information about holdings available on the National Bibliographic Database and 

through the State Library‟s WEBCAT, accessible at http://www.sl.nsw.gov.au/webcat/  

 

A new title published fortnightly at Bateman‟s Bay, NSW, from 27 February 2002, and 

received by the State Library on Legal Deposit is the National Indigenous Times. (For details 

of an article on N-Plan, see 22.55.18.) 

 

22.44 ANHG NEWSLETTER IN ePRINT ARCHIVES 

 

From its very first issue in 1999, when it was under the editorship of Victor Isaacs, the 

Australian Newspaper History Group Newsletter can now be found, issue by issue, in the 

ePrints@UQ repository (http://eprint.uq.edu.au/), a new archive whose primary purpose is to 

showcase the research output of academic staff and postgraduate students at the University of 

Queensland. The archive will manage the long-term storage of the newsletter and provide 

secure access to it. Since material in the archive is freely open to all, users will not have to 

surmount any access barriers such as passwords or firewalls. 

 

Each issue of the newsletter is added to the archive as soon it is published. It is a feature of 

the archive that permanent URLs are assigned for all items deposited. Accordingly, each issue 

of the Australian Newspaper History Group Newsletter has a direct URL that will remain 

unchanged. These are as follows: 

 

 
No 1.  http://eprint.uq.edu.au/archive/00000025/ 
No. 2  http://eprint.uq.edu.au/archive/00000026/ 
No. 3  http://eprint.uq.edu.au/archive/00000027/ 
No. 4  http://eprint.uq.edu.au/archive/00000028/ 
No. 5  http://eprint.uq.edu.au/archive/00000023/ 
No. 6  http://eprint.uq.edu.au/archive/00000022/ 
No. 7  http://eprint.uq.edu.au/archive/00000021/ 
No. 8  http://eprint.uq.edu.au/archive/00000020/ 
No. 9  http://eprint.uq.edu.au/archive/00000019/ 
No. 10  http://eprint.uq.edu.au/archive/00000016/ 
No. 11  http://eprint.uq.edu.au/archive/00000018/ 
No. 12  http://eprint.uq.edu.au/archive/00000017/ 
No. 13  http://eprint.uq.edu.au/archive/00000015/ 
No. 14  http://eprint.uq.edu.au/archive/00000014/ 
No. 15  http://eprint.uq.edu.au/archive/00000013/ 
No. 16  http://eprint.uq.edu.au/archive/00000012/ 
No. 17  http://eprint.uq.edu.au/archive/00000011/ 
No. 18  http://eprint.uq.edu.au/archive/00000009/ 
No. 19  http://eprint.uq.edu.au/archive/00000068/ 
No. 20  http://eprint.uq.edu.au/archive/00000233/ 
No. 21  http://eprint.uq.edu.au/archive/00000337/ 

 

22.45 HILL END AND TAMBAROORA TIMES 

 

As a direct result of the Australian Newspaper Press Bicentenary Symposium, an unfilmed 

issue of the Hill End and Tambaroora Times and Miners’ Advocate has been located. 

Following the Symposium, Janette Pelosi, of State Records NSW, spoke to Jerelynn Brown, 

of the State Library of New South Wales, regarding newspapers held in the archival collection 

of State Records. There are a number of references to newspapers in The Concise Guide to the 

State Archives of New South Wales (online at http://www.records.nsw.gov.au). Ms Pelosi 

discovered that the Hill End and Tambaroora Times and Miners’ Advocate of 14 September 

1872 was received in the series Companies Office; AGY 26, Dissolved mining partnerships, 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 22   May 2003 Page 15 

1862-1967. [AGY 26 can be searched in Archives Investigator.] It circulated “throughout 

Hill End, Tambaroora, Bathurst, Sofala, Hargraves, Mudgee, Gulgong, Windeyer, and the 

western mining districts”. The State Records‟ issue is in good condition and will now be 

microfilmed by the State Library of NSW. It is located at State Records‟ Western Sydney 

Records Centre as [SR Document No. 119]. The State Library holds six other issues, the 

earliest dated 23 September 1871 and the latest, 30 October 1875. 

 

More on the 14 September 1872 issue. It is Vol. III, No.114, price sixpence, and contains a 

notice: “The Hill End and Tambaroora Times is published on Wednesday and Saturday 

mornings. Second Year of Publication. This Journal has an established local circulation, and 

is also extensively circulated in Sydney and throughout the Colony. Subscription: Per Quarter, 

in advance, delivered, 8s. By Post and Booked, 9s. Sole Agents, Gordon and Gotch, George-

st, Sydney. There is also a notice, p.1, col.1: Advertisers‟ Business Directory: „Printers, &c. 

Lee & Sheppard, Times Office, Hill End. On p.2, col.1, there is a Royal Crest above: Hill End 

and Tambaroora Time [sic] and Miners’ Advocate. Published on Wednesdays and Saturdays. 

NON OMNIS MORIAR. “If I have been extinguished, yet there rise / A thousand beacons 

from the spark I bore.” It has some lovely advertisements including the Temple of Fashion, 

Lewis Moses, Proprietor and an article „About barbers‟ by Mark Twain.  

 

It is broadsheet (four pages) plus a tabloid insert (one page single-sided). The insert is not 

identified as a supplement. It is headed Hill End and Tambaroora Times and Miners’ 

Advocate, Saturday, September 14, 1872, as are the other pages of the issue. It includes the 

Mark Twain article “About Barbers”, an advertisement for Concordia House, Sydney; an 

advertisement for Dr Ricoud‟s Essence of Life, an advertisement for a book entitled 

“Constitutional Syphilis” by James George Beaney, FRCS with opinions of the press 

reproduced from the Melbourne Australasian, Melbourne‟s Daily Mirror, Launceston‟s 

Examiner, the Melbourne Herald, and the Prahran Telegraph; an advertisement for Hoangti 

Teas; and an advertisement for 2,000 bushels superior corn from Ryan Bros, Belmore and 

Denison streets. The last broadsheet page (col. 6) has: “Printed and published by the Sole 

Proprietors Richard Egan Lee and Michael Ambrose Sheppard, at their General Printing 

Office, Clarke-street, Hill End, Tambaroora, NSW. Saturday September 14, 1872.”  

 

Rod Kirkpatrick writes: The Hill End and Tambaroora Times began on 31 March 1871 

(source: Sydney Mail, 8 April 1871, p. 175, and 15 April 1871, p.207). The paper ceased on 

29 January 1876 (Hill End correspondent, writing on 1 February 1876, for Sydney Mail, 5 

February 1876, p.184). The Times outlasted the Hill End Observer, which was launched in 

April 1872 and which ceased in October 1874 (secondary source, supported by my research 

of contemporary newspapers. No Observer files are extant.) 

 

To find future issues, go to the ePrints@UQ site and, using simple search, do a title search for 

Australian Newspaper History Group Newsletter. All issues of the journal will be returned in 

a list. Click on the number of the issue you need. The files are stored in the Portable 

Document Format (you will need to download and install the freely available Adobe Acrobat 

reader software to be able to read these files.  

Get it at: http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep.html). 

 

22.46 BROOKLYN DAILY EAGLE: A MODEL WEBSITE 

 

Brooklyn Daily Eagle Online, 1841-1902 (http://eagle.brooklynpubliclibrary.org/) 

Sometimes referred to as “the borough of homes and churches,” Brooklyn has long been an 

urban community that has captured the attention of the United States and the rest of the world. 

For over a century, the Brooklyn Daily Eagle chronicled the community‟s history while under 

the reins of a host of well-regarded editors, including Walt Whitman. This Web site, which is 

a collaboration between the Brooklyn Public Library and the Institute of Museum and Library 

Services, brings over seventy years of this paper online for viewing by the Web-browsing 

http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep.html


Australian Newspaper History Group Newsletter No 22   May 2003 Page 16 

public. The Web site includes an introduction to the paper‟s history over its long tenure as 

Brooklyn‟s main daily paper, as well as a timeline of important changes to the paper‟s format, 

layout, and content organization. What is perhaps most remarkable about this online archive 

is that the entire run from 1841 to 1902 can be searched by keyword, date, and content type. It 

is important to note that this current archive is a beta release, and that, at certain times (until 

the main release in the American summer of 2003), certain features may not be always 

available. Regardless of this fact, this is an excellent resource for urban historians and 

researchers.  

 

22.47 SEMI AND BI 

 

Did you know that the National Bibliographic Database, Kinetica. Uses “semi” and “bi” in 

clear ways? Semi-weekly indicates that a publication appears twice a week, semi-monthly is 

twice a month and semi-annually is twice a year. Bi-weekly is fortnightly, bi-monthly is once 

every two months, and biennially is once every two years. 

 

22.48 A BIOGRAPHY OF JOHN WEST 

 

Patricia Ratcliff, of Launceston, has written a biography of John West, the editorial writer for 

the Launceston Examiner from its foundation in 1842 until 1854, and editor of the Sydney 

Morning Herald from 1854 until his death in 1873. It will be launched in Launceston on 16 

June, Sydney on 18 June and Canberra on 20 June. The title is: The Usefulness of John West: 

Dissent and Difference in the Australian Colonies. The Albernian Press, Launceston, is 

publishing the book. 

 
22.49 WHEN A PAPER GOES TO THE DOGS 

 

From Melbourne, Sue Hughes, writes: While looking for information on nineteenth century 

printing equipment in Victoria, I came across, in the Australasian Typographical Journal, 

Vol. 3, No. 35, September 1873, an article headed, “Miscellaneous”: 

 
“An editor in Reading, Pennsylvania, advertised the other day that he „would take a good dog in 

payment of one year‟s subscription for his paper‟. The next day forty-three dogs were sent to the office. 

The day afterwards, when the news had spread into the country, four hundred farmers had sent two 

dogs each, by express, with eight baskets full of puppies, all marked C.O.D. In the meantime the offer 

found its way into the neighbouring States, and before the end of the week there were eight thousand 

dogs tied up with ropes in the editor‟s front and back yards. The assortment included all the kinds, from 

bloodhounds down to poodles. A few hundred broke loose and swarmed on the stairways and in the 

entries, and stood outside the sanctum and howled, and had fights, and sniffed under the crack of the 

door as if they were hungry for some editor. And the editor climbed out of the window, up the water-

spout and out on the comb of the roof, and wept. There was no issue of the paper for six days, and the 

only way the friends of the eminent journalist could feed him was by sending lunch up to him in 

balloons. At last somebody bought a barrel of arsenic and three tons of beef, and poisoned the dogs; 

and the editor came down only to find on his desk a bill for eight thousand dollars, being the municipal 

tax on dogs at one dollar per head. He is not offering the same inducements to subscribers now, and he 

doesn‟t want a dog.” 

 
22.50 NEWSPAPERS THAT CAN BE SEARCHED ON THE INTERNET 

 

Janette Pelosi, of State Records NSW, discovered the following entry in Illawarra Branches/ 

Illawarra Family History Group (No. 73, December 2002) p. 26. It was reproduced from an 

issue of Missing Links. Vol. 7, No. 37, 15 September 2002. (Missing links is a genealogical e-

newsletter produced by www.petuniapress.com/ and its archives are searchable.)  

 

PAPER OF RECORD aims to be a collection of historical Canadian, American, Mexican, 

European, and Australian newspapers that can be searched on the Internet. The archive is 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 22   May 2003 Page 17 

created from newspaper collections on microfilm, preserving the original format of the paper. 

More than 4,211,289 pages have been digitised so far. The search is free – you can see if there 

are any results – but to look at the pages there is a subscription fee. There is one year of the 

Toronto Star (1945) available for free searching *and* viewing, so that users can get an idea 

of how it works. http://www.paperofrecord.com It is currently predominantly 

Canadian and some US titles.”  

 

22.51 NEWSPAPERS ONLINE 

 

The National Library of Australia has a new service called Newspapers Online, at 

www.nla.gov.au/npapers/ 

 

22.52 LOST OR MISSING SIGNIFICANT NEWSPAPERS  

 

From Ross Harvey and Ann Lloyd, of the School of Information Studies, Charles Sturt 

University, Wagga Wagga: We are seeking information about Australian newspapers that are 

now lost or missing and which could be considered of national significance. We are 

attempting to identify and list lost or missing documentary heritage of national significance, 

for the Australian Memory of the World project (see http://www.amw.org.au). 

 

1) Can you tell us about any Australian newspapers that you think fit into the definition of 

lost or missing documentary heritage of national significance?  

2) Can you suggest anyone else we should contact?  

 

Definitions of Documentary heritage and Significance can be found at:  
http://members.ozemail.com.au/~aghowell/mow/amow_cri.htm - see Section 12, which deals 
with Lost and Missing Heritage. Our contact details are: 

Professor Ross Harvey   Anne Lloyd 

rossharvey@csu.edu.au   anlloyd@csu.edu.au 

Telephone: 02 6262 1813 (to June 30)  Telephone: 02 6933 2468 

02 6933 2369 (from July 1)    

Fax: 02 6933 2733   Fax: 02 6933 2733 
 

22.53 WHEN JOURNALISM MEETS HISTORY 

 

The third Australian Media Traditions conference will be held at the State Library of Victoria 

on 13 and 14 November. RMIT University‟s journalism school will host this year‟s event; its 

theme is “When journalism meets history”. The conference will begin with an evening forum 

on 13 November, followed by a day of seminars. The event will include a guided tour of the 

newly refurbished Domed Reading Room, where the State Library‟s significant Australian 

collection, the La Trobe collection, has just been rehoused. 

 

The conference organisers want to hear from people who are interested in giving a paper or in 

attending. Contact the convenor, Sybil Nolan, in the School of Applied Communication at 

RMIT (sybil.nolan@rmit.edu.au); phone 03 99253596. This is a refereed conference. Papers 

concerned with the cultures of journalism and history, their research methodologies, 

historiographies and/or narrativities are sought particularly, but papers on other relevant 

themes are also welcome. Abstracts of no more than 250 words should be submitted by email 

as a Word attachment to Sybil by 30 June. 

 

RECENTLY PUBLISHED 
 
22.54 BOOKS 

 

http://www.paperofrecord.com/
http://www.nla.gov.au/npapers/
http://www.amw./
http://members.ozemail.com.au/~aghowell/mow/amow_cri.htm
mailto:rossharvey@csu.edu.au
mailto:anlloyd@csu.edu.au
mailto:sybil.nolan@rmit.edu.au


Australian Newspaper History Group Newsletter No 22   May 2003 Page 18 

22.54.1 PIG BITES BABY! STORIES FROM AUSTRALIA‟S FIRST NEWSPAPER edited 

by Michael Connor, published by Duffy and Snellgrove, Sydney, 380 pages, paperback, 2003, 

ISBN 1-876631-62-7. A selection of extracts from the Sydney Gazette and New South Wales 

Advertiser from its first issue in 1803 until early 1810. 

 

22.54.2 TWO HUNDRED YEARS OF SYDNEY NEWSPAPERS: A SHORT HISTORY by 

Victor Isaacs and Rod Kirkpatrick, published by Rural Press Ltd, 2003, 36 pages. Produced 

for the Australian Newspaper History Group‟s symposium commemorating the bicentenary of 

Australia‟s first newspaper, this booklet provides a summary of the newspaper history of 

Sydney. Features include a chronology, checklist of Sydney newspapers and a comprehensive 

bibliography. Copies available from the Australian Newspaper History Group, 13 Sumac 

Street, Middle Park, Qld, 4074, for $6. Make cheque payable to:  R. Kirkpatrick (ANHG). 

  

22.54.3 THE AUSTRALIAN ON AUSTRALIA. Words by Alan Stokes, cartoons by Bill 

Leak, published by John Wiley and Sons, 35 Park Road Milton Qld 4054, 2003, ISBN 1-

74031-068-3, paperback, 220 pages. Contains a selection of editorials and cartoons from the 

Australian over the last three years on a large variety of subjects 

 

22.55 ARTICLES 

 

22.55.1 THE JOY OF A JOB YOU LOVE by Jack Waterford, Canberra Times, 8 February 

2003. The editor-in-chief provides an entertaining insight into how he became a journalist and 

why he loves journalism. 

 

22.55.2 MEDIA DRAW FIRE FOR LAYING BLAME AS CANBERRA BURNS by Sally 

Jackson, Australian, Media liftout, 30 January 2003, p.3. A summary of reaction in Canberra 

to media coverage of the bushfire destruction of Canberra homes and the deaths and 

subsequent funerals. 

 

22.55.3 THE PFEIFFER REPORT: ON-LINE PUBLICATIONS: THE BEGINNING OF 

THE END at http://pfeiffer report.com/trends/ett_online.html A trend reversal is occurring in 

the content business: print-based publications are becoming interesting again while on-line 

magazines and newspapers have lost a lot of their lustre. 

 

22.55.4 THE ORIGINS OF A FREE PRESS by Jack R. Herman, Australian Press Council 

News, 15 (1), February 2003, pp.1-4. In the inaugural Australian Press Council Address, the 

Chief Justice of New South Wales, Justice Spigelman, discussed the clash between authorities 

and the press in NSW in the 1820s. 

 

22.55.5 PROFILE (of Chris McLeod) by Deborah Kirkman, Australian Press Council News, 

15 (1), February 2003, pp.10-11. Interview with the journalist who has been editorial 

development manager of the Herald and Weekly Times group since 1996. 

 

22.55.6 THE NEW PAPER CHASE by Mark Day, Australian, Media liftout, 20 February 

2003, pp.4-5. Newspapers need desperately to find ways to woo back younger readers. 

 

22.55.7 DIGGINGS NEWSPAPER THAT NEVER MADE IT INTO PRINT by Rod 

Kirkpatrick, PANPA Bulletin, February 2003, pp.26-28. The story behind what was intended to 

be the first newspaper on the Ballarat goldfields. 

 

22.55.8 GOLD FEVER STRIKES AND PAPERS BECOME AGITATORS FOR REFORM by 

Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, March 2003, pp.37-39. How newspapers emerged on the 

goldfields of Victoria in an era of agitation for reform. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 22   May 2003 Page 19 

22.55.9 AND NOW FOR A LOOK AT YESTERDAY‟S NEWS by Steve Meacham, Sydney 

Morning Herald, 1-2 March 2003, p.35. A brief recollection of George Howe, Australia‟s first 

newspaper published and a look at the news he reported in Sydney 200 years ago, somehow 

strangely familiar to today. [Paul Brunton, of the State Library of NSW, also managed to get 

items into the SMH’s “Column 8” (8-9 March 2003, p.24) and the Australian’s “Strewth” (6 

March 2003, p.9) about items in the early Gazettes.]  

 

22.55.10 ALL THE NEWS THAT‟S FIT TO DRINK by Jonathan King, Walkley Magazine, 

Autumn 2003, p.9. King, a great great grandson of George Howe, reflects on the emergence of 

the paper Howe launched in 1803 – the Sydney Gazette, Australia‟s first newspaper. 

 

22.55.11 THE ACCIDENTAL CARER by David Armstrong, Australian, 4 March 2003, p.9. 

How do you “manage” a death? The former editor-in-chief of the Australian tells of the battle 

that his late wife, journalist Deb Bailey, waged with motor neurone disease (see 22.15). 

 

22.55.12 BIGGER ISSUE THAN ONE MAN by Michelle Griffin, Sydney Morning Herald, 

8-9 March 2003, Spectrum 3. A profile of Simon Castles, the editor of the Big Issue, the 

fortnightly magazine sold by the homeless. 

 

22.55.13 PRINT: WRITING‟S ON THE WALL by Errol Simper, Australian, Media liftout, 

13 March 2003, pp.4-5. Can print media survive in an era when electronic information 

delivery may even be making literacy redundant? Much analysis of circulation trends and 

reporting of observations by such identities as current Sydney Morning Herald editor-in-chief 

Alan Revell and a former one, Vic Carroll. 

 

22.55.14 THE DEATH NOTICERS by Elizabeth Feizkhah, Time Australia, 17 March 2003. 

Obituaries are waking up and taking up more space in Australian newspapers. 

 

22.55.15 PERFECT TOUCH-UPS by Judy Friedlander-Kahn, Sydney Morning Herald, 

Spectrum liftout, 22-23 March 2003, pp.4-5. Who said the camera never lies? Magazines now 

have the power to make stars look flawless or ridiculous. A visual revolution is examined. 

[The author drew from her findings for a master‟s degree at the University of Technology, 

Sydney. She analysed Australian women‟s magazines, 1992-2002.] 

 

22.55.16 DYNASTIES PLAY KEY ROLE IN CONTINUITY OF SA PROVINCIALS by 

Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, April 2003, pp.28-30. The origins of the provincial press in 

South Australia are discussed. Special focus on newspapers in the Barossa, and the Robinson 

family‟s Leader at Angaston. 

 

22.55.17 THE N-PLAN: TEN YEARS OF PRESERVING AUSTRALIA‟S NEWSPAPER 

HERITAGE by Roslyn Russell, National Library of Australia News, March 2003, pp.15-17. 

An historian and habitual researcher reviews an important heritage initiative. 

 

22.55.18 SETTING THE PRESS GANG RIGHT by Ralph Peters, Australian, 26 March 

2003, p.7. The war on Iraq was being reported in a way that created confusion and an artificial 

sense of crisis, according to this writer 

 

22.55.19 DISPATCHES FROM THE FRONT by Lindsay Murdoch, Age, 5 April 2003, 

Insight 1. Embedded with the US Marines, an Age reporter considers the fine line between 

reporting and propaganda. 

 

22.55.20 THE WAR OUTSIDE MY WINDOW by Paul McGeough, Age, 29 March 2003, 

Insight 2 and 6. A roving correspondent and former Sydney Morning Herald editor reflects on 

the vicissitudes of war reporting from the front in Iraq. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 22   May 2003 Page 20 

22.55.21 ONCE AGAIN, OUT WITH THE OLD! By Jack Waterford, Canberra Times, 12 

April 2003. The editor-in-chief writes about the extensive refurbishment of the editorial 

offices at the newspaper and reminisces about the 1987 move from Civic to Fyshwick. 

 

22.55.22 DEFIANT THRILL OF THE CHASE by Madeleine Murray, Sydney Morning 

Herald, 12-13 April 2003, Spectrum 3. Profile of Chris Taylor, senior writer for the Chaser, 

claimed to be Australia‟s only satirical newspaper. 

 

22.55.23 MODERN COVERAGE IS ANOTHER BATTLEFRONT by Vic Carroll, Sydney 

Morning Herald, 29-30 March 2003, p.9. Once conflict‟s observers, reporters have become 

players to be managed, writes a former editor of the Herald. 

 

22.55.24 WAR ON THE WESTERN FRONT by Colleen Egan, Australian, Media liftout, 17 

April 2003, pp.4-5. Trouble is brewing at the West Australian where management has accused 

the paper of poor journalism.  

 

22.55.25 FAIRFAX: INSIDE THE BUNKER by Deborah Light, The Bulletin, 22 April 2003, 

pp.56-61. After announcing a trans-Tasman takeover play and purging his executive ranks, 

Fairfax CEO Fred Hilmer suddenly finds himself under greater market pressure than ever 

before. The changes inside Australia‟s oldest newspaper publisher are explored and several 

areas of concern are found. 

 

22.55.26 SHARPER FOCUS ON MEDIA EXPERTISE by Lee Bollinger, Australian, Higher 

Education section, 23 April 2003, p.31. The character of the press is shaping and defining 

society. Columbia University‟s president examines what the university‟s role should be in 

shaping journalism. 

 

22.55.27 PUBLISHER GOES BUSH FOR AN OUTBACK SUCCESS STORY by Asa 

Wahlquist, Australian, Media liftout, 24 April 2003, p.9. Short article on Paul Myers, 

publisher and editor of the highly successful Outback magazine. 

 

22.55.28 MEDIA by Bridget Griffen-Foley, Australian Book Review, March 2003, pp.45-47. 

A potted historical outline of the Australian press inspired by the 200
th
 anniversary of the 

publication of the nation‟s first newspaper. 

 

22.55.29 ALL IN THE ACT OF GIVING by Christine Jackman, Australian, 29 April 2003, 

p.11. After 70 years of philanthropy, Dame Elisabeth Murdoch (widow of Sir Keith and 

mother of Rupert) is honoured with the keys to Melbourne. 

 

22.55.30 JAMES FAIRFAX ART COLLECTOR / PHILANTHROPIST: Lunch with Maxine 

McKew, Bulletin, 6 May 2003, pp. 57-58.  The former chairman of the John Fairfax group 

offers some thoughts on Warwick Fairfax‟s failed takeover bid of 1987 and on art. 

 

NEW ANHG SUBSCRIPTIONS  (or RENEWALS) 
 

Requests for new subscriptions to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at r.kirkpatrick@uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

(2) snail-mail to Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $20, incl GST). 
 

New or renewed subscription for hard-copy version: please send to  
 

(Name)___________________________(Address)__________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $20 -- cheque made payable to  R. Kirkpatrick (ANHG) -- for the next TEN issues. 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au

