
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 8         August 2000 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 

07-3279 2279, r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au 

 

8.1  COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for copy for the next Newsletter is 22 September. 

The Newsletter is now online through links from the University of Queensland’s 
Journalism Department website at www.uq.edu.au/jrn/ 

 

8.2 ORAL HISTORY (1): A NATIONAL DIRECTORY 
 

Australia’s Oral History Collections: A National Directory provides electronic access to oral 

history endeavour in Australia. Based on the printed publication of the same name (published 

in 1997), the database allows you to search within tens of thousands of hours of oral 

recordings. These collections document Australian life, customs, politics and traditions and 

cover a wide range of subjects, including journalism. The earliest oral heritage recordings 

include a 1928 collection of Aboriginal material held by the South Australian Museum 

anthropology department, and 1939 recordings held by the National Library.  

 

The Directory (www.nla.gov.au/ohdir/) lists some 460 collections around the country, 

including: 

 the National Library of Australia collection, containing some 30,000 hours of original 

recordings; 

 at least 11 collections holding more than 1,000 hours of material (including the 

National Film and Sound Archive and the Australian Broadcasting Corporation); 

 more than 200 entries for collections held by local government bodies (mainly public 

libraries) or volunteer-based local history societies; 

 smaller but significant holdings in the hands of organizations such as schools, 

religious bodies, professional and occupation associations, companies, government 

departments, ethnic communities, community theatres, sporting associations and 

recreational groups. 

 

You can search for oral history collections all over Australia by: name of collection or 

holding institution; subject of the collection (including the geographic regions covered); as 

well as the date/decade of recording. The Directory also provides links to overseas oral 

history sites and collections and other useful resources. 

 

8.3 ORAL HISTORY (2): A PERSONAL INSIGHT 
 

John Farquharson, a subscriber, has shared some informal reflections on his involvement with 

the oral history program at the National Library of Australia. John was a journalist with the 

Canberra Times from 1966-88, serving as deputy editor, 1975-85, and editorial manager, 

1985-88. Here‟s a mildly edited version of what he wrote to your editor on 23 June: “Some of 

the many interviewers involved [in the NLA‟s oral-history program], such as myself, have a 

fairly steady flow of work. Editors/journalists are represented in the collection, but not in 

great numbers. I have interviewed some  Les Hollings, Paddy McGuinness, Peter Bowers, 

Gavin Souter, John Valder (an SMH journalist before going to other things!),  David 

Bowman, Graham Freudenberg (journalism/politics), and Heather Shakespeare (long-time 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au
http://www.nla.gov.au/ohdir/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 8 August 2000 Page 2 

employee of the Canberra Times and second wife of A.T. Shakespeare, its managing editor 

from 1926-1964). 

 

“For the Canberra Times’s 70
th
 anniversary (1996), I was commissioned to do a range of oral-

history interviews across the staff spectrum. On the editorial side, I interviewed Ian Mathews, 

John Allan, John Pringle, Frank Cranston, Jack Waterford, and Bill Hoffman (music critic). 

The interviews were also videotaped. The audio tapes are all in my possession but they are 

not the archival tape with which I am supplied for NLA non-studio interviews.  

 

“I have also interviewed John B. Fairfax, principal shareholder of Marinya Media Ltd and 

chairman of Rural Press Ltd; and Geraldine Paton, a former News Ltd director. However, I 

work mainly in the field of politicians, senior public servants and the legal profession  

judges and barristers. A range of other journalists is represented in the NLA collection 

through interviews done by Mel Pratt, Hazel de Berg and Stewart Harris. Access conditions to 

all the NLA‟s holdings are determined by the interviewees and conditions vary greatly, 

though a good many are open to bona fide researchers.” 

 

Another of the oral-history interviewers at the National Library has been Ray Aitchison, who 

was chief of staff in the ABC‟s newsroom in the Federal Parliamentary press gallery, 1966-

70, and the ABC‟s first television journalist in the gallery. (Source: Clarence River Historical 

Society Newsletter, No. 56, 25 July 2000, p.6) 

 
8.4 GREAT DAYS: A NEW CADET AT THE GOULBURN EVENING POST 

 
Before we leave John Farquharson (see 8.3), here‟s a reminiscence your editor received from 

him in 1998 when I asked him about his days as a cadet at the Goulburn Evening Post: 

 
I did my cadetship on the Post [from about 1950] when it was owned by the 
Daniel brothers and Marmion Dart was editor. My first job was to go to the sale 
yards and compile the prices of the weekly sheep and cattle sales. This 
remained my responsibility throughout my first year, I think ... The office 
“transport” was a green and cream Speedwell bicycle which I used to ride to the 
yard in all weathers and then go over the sheep pens with the auctioneers or 
along the catwalks for the cattle sales. During the district show season our 
means of getting there more often than not was in the Goulburn ambulance, by 
arrangement with Marmion Dart who was chairman of the ambulance service 
board... They were great days during which I learnt to cover just about everything 
from sport to courts, city and shire councils, PP  [Pastures Protection] boards, 
film and theatrical reviews, and even the occasional musical concert, not that I 
knew anything about music.  

 

8.5 PUBLICATION OF INTEREST 

 

THE ARGUS: LIFE & DEATH OF A NEWSPAPER by Jim Usher. Melbourne: Jim Usher, 

1999, 146pp. ISBN: 0-646-37496-6. A collection of memories from Melbourne Argus 

journalists, photographers, press artists, printers and office staff who worked on the paper 

between 1923 and 1957. Available from Jim Usher, PO Box 52, St Andrews Vic 3761 ($22 

incl postage). 

 

8.6 RECENT ARTICLES OF INTEREST 
 

8.6.1 CRIME AND COURTS (seven articles and a photo-essay on this theme) in Walkley 

Magazine, Winter 2000. Contributors: Bernard Lane, Peter McEvoy and Joe Puccini, Ben 

Hills, Evan Whitton, David Hardaker, Peter Manning, and Rachel Morris; photo essay by 

Vrendan Esposito, Tony McDonough, Nick Moir and Mark Williams). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 8 August 2000 Page 3 

 

8.6.2 IT TOOK AN AGE by Pamela Bone, Walkley Magazine, Winter 2000, pp.17-18. After 

more than 200 years of newspaper publishing in Australia, for many the idea of an all-female 

team of editors remains a novelty. 

 

8.6.3 KISS AND TELL by Garry Linnell, Walkley Magazine, Winter 2000, pp.37-39. Many 

publishers and editors believe that today‟s readers lack the attention span to cope with long, 

involved stories. 

 

8.6.4 PRINT‟S ELITE PUTS VIRTUE ABOVE VERACITY by Michael Warby, Australian, 

Media liftout, 22 June 00, pp.14-15. The so-called quality press in Australia is undermined by 

the moral vanity and herd mentality of its journalists. 

 

8.6.5 THE LONG-TERM PRESERVATION OF DIGITAL DATA by Ross Harvey, 

Canberra Times, 15 June 00, p.12. Electronic information is easy to access and copy but the 

problem is keeping it for the requisite time. 

 

8.6.6 JOHN NEAL  CARTOONIST AND JOURNALIST by Frank Morris, Australian Book 

Collector, June 2000, pp.25-27.  

 

8.6.7 MEDIA GETS SHORT SHRIFT by David Marsh, Scoop (published by the Australian 

Journalist Association, WA branch), Winter 2000, Volume 14, No. 1, p. 17. Provides a 

personal experience of covering the world triathlon championships in Perth on 29 April 2000, 

where an organisational blunder resulted in the elite women running 2km short, and the 

organisations blamed the Australian and international media for its reporting. 

 

8.6.8 PAPER KEPT THE MANNING RIVER TIMES ON ITS TOES by Rod Kirkpatrick, 

PANPA Bulletin, July 2000, pp.30-31. Deals with the unusual Cowan dynasty (David Cowan, his 

sister, and her niece‟s husband) and the Northern Champion, Taree, NSW. 

 

8.6.9 IN COURT OVER JAIL INTERVIEWS by Liz Johnston, Australian, Media liftout, 6 July 

2000, p.3. Another Queensland journalist falls foul of the law that aims to restrict media access to 

prisoners. 

 

8.6.10 AUSTRALIA LEADS THE WORLD AS A NATION OF PAPER RECYCLERS by 

Jack Beverley, PANPA Bulletin, July 2000, p.9. With a record recovery rate of nearly 70 per cent 

of the 702,151 tonnes consumed in 1999, Australia has surpassed the recycling rate of the United 

States, the recognised world leader. 

 

8.6.11 DATELINE DARWIN AND ALL POINTS NORTH by Paul Toohey, Australian, 

Media liftout, 13 July 2000, p.5. John Loizou launches a broadsheet newspaper, the Southeast 

Asian Times, in Darwin to serve northern Australia and South-East Asia.  

 

8.6.12 COMMUNICATION BREAKDOWN by David Cohen, Australian, Media liftout, 27 

July 2000, p.9. A Court Government minder and a Fremantle newspaper declare hostilities. 

 

8.7 PRINTING MACHINERY (1): CORRYONG AND YASS 

  

Marion McCarthy, you‟ve opened a can of worms. In 7.37, she asked: “Are you interested in 

recording what and where (old) newspaper machinery has survived?” As a result of various 

responses and the editor‟s investigations, this is what we have discovered:  

 

The Corryong Courier (Victoria) still has its last hot metal edition  issued on 22 December 

1992  sitting on the press, editor/publisher Mark Collins confirms. Since then the Corryong 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 8 August 2000 Page 4 

paper has been printed offset by North East Newspapers at the Wangaratta Chronicle. 

Gordon Woolf says he and Greg Wane (publisher of The Whistler, Ocean Grove, Vic.) and 

Brian O‟Connor (newspaper collector from Canberra) took a brief break from the newspaper 

history conference in Chiltern to investigate the former Sun office in Rutherglen (Vic.) only a 

short drive away (and where, for a year or so, Woolf published the Rutherglen Star). “The 

Sun office is still there, as it was left, and is indeed filled with old printing machinery as I 

remembered it but this is as a storehouse for a Melbourne printing machinery dealer and it 

would seem that very little of the original equipment remains.” 

 

Marion McCarthy provides a list of the printing machinery that was housed at the Yass 

Tribune when Rural Press Ltd took possession of the paper in January 1997. Item 2  a hand 

Platen press, manufactured by Chandler & Price, of Cleveland, Ohio, wand consisting of a 

large fly wheel and two handles  is now at the Hamilton Hume Museum, together with the 

perforator and “heaps of very heavy lettering in wooden trays”. Yass & District Historical 

Society, NSW, runs the museum. Marion says the society took photographs of the items of 

greatest interest. Most were sold for scrap. 

 

8.8 PRINTING MACHINERY (2): PENRITH RESTORATION PROJECT 
 

From the Blue Mountains, local-history librarian John Low sends an article from the Penrith 

Press of 27 June 2000 reporting on the restoration of machinery from the defunct Nepean 

Times [published 1882-1962]. Four retired hot-metal printers from the Penrith district  Alan 

Connell, Ross Olsson, Des Lane and Graham Elphick  have been working on a 1922 

Mergenthaler linotype machine; an 1889 guillotine; a century old Wharfedale flatbed printing 

press; and various other items from the former Nepean Times office. Their work has been 

aided by a Federation grant of $25,500 and a gift of land from the Penrith Paceway, enabling 

construction of a building to house the equipment. The aim is to create a working printing 

museum (there is one at Warwick, Qld) and the four men plan to open it to university and 

school students by appointment, on nights when trotting is held at the Paceway and during the 

Penrith Show.  

 

Roger Colless, of Lapstone, final owner of the Nepean Times, said in 1997 that his 

grandfather, Alfred, established the paper on 3 March 1882 and in the early 1890s bought the 

Penrith Argus and the St Mary’s Times. Alfred Colless died in 1920 and his son, Alfred 

Sydney Colless, continued to run the newspaper. A.S. Colless‟s own son, Roger, began 

working at the paper in 1946. The family closed the paper in November 1962 [after 4,113 

issues] and continued as commercial printers. The printing operation closed in 1987. 

 
8.9 PRINTING MACHINERY (3): STATUS OF HOT-METAL COUNTRY PAPERS 

 

Item 8.7 led your editor to investigate which was the final hot-metal country paper in 

Victoria, Tasmania and South Australia. He knew the answer for Queensland, and he knew 

that NSW still had three hot-metal papers and Western Australia, one. Here are the results. 

  
State Final hot-metal country paper Final hot-metal issue 

Victoria Tarrangower Times, Maldon 30 June 1994 

Tasmania North-Eastern Advertiser, Scottsdale 6 May 1993 

South Australia The Leader, Angaston, and Southern Argus, 

Strathalbyn* 

13 September 1979 

Queensland Clifton Courier 11 August 1994 

New South 

Wales 

Koondrook & Barham Bridge, Don Dorrigo 

Gazette and Lachlander, Condobolin, still 

produced hot metal  

Not applicable 

Western 

Australia 

Gnowangerup Star still produced hot metal Not applicable 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 8 August 2000 Page 5 

 
Victoria: Chris Oakes, owner of the Tarrangower Times, established in 1858, said the 

circulation for his weekly was down to about 500 after having been fairly constant at 630. The 

paper generally carries six pages, although it hit 14 pages with the GST ads. He became the 

owner in July 1994 and began printing offset immediately. He has an old 78 Linotype 

machine, with four magazines, in the front window of his office. Mark Collins, of the 

Corryong Courier, the second-last Victorian hot-metal paper, said that when his father-in-law, 

the late Colin McClure, bought the Courier in 1951 Col‟s father, Bill, took over the 

Tarrangower Times. The final hot-metal issue of the Courier (22 December 1992)  still sits on 

the press. 

 

Tasmania: The North-Eastern Advertiser, Scottsdale, last used hot-metal production methods 

for its issue of 6 May 1993, 11 months after the Huon News: 4 June 1992. 

 

South Australia: *Research continues, but Angaston‟s Leader and Strathalbyn‟s Southern 

Argus both produced their final letterpress issues on 13 September 1979. The Leader had 

gradually eliminated hot-metal processes over the previous two months. The Southern Argus 

continued to do some hot-metal typesetting, possibly for a few months, after changing to 

offset printing, pulling a page proof to use as an impression for the offset plate. Angaston and 

Strathalbyn made the conversion only months after Bordertown‟s Border Chronicle, which, 

itself, was only a few months after Penola‟s Pennant. 

 

8.10 ADVANCE AUSTRALIA WHERE 
 

The Australian ran a week-long series on the theme of “Advance Australia where” from 17-

24 June. It kicked off with a front-page story, “Death of the fair go”, and other articles on 

pp.6, 21,22, 23, 25 and 52 in the Weekend Australian on 17-18 June and continued with 

double-page spreads and associated material, such as letters and editorials, from Monday to 

Friday, concluding with a five-page Focus special in the weekend issue of 24-25 June. The 

series drew on six months of “our own reporting” and extensive research commissioned for 

the Australian. It was undertaken by Paul Kelly, George Megalogenis, Mike Steketee, 

Michelle Gunn, Dennis Shanahan, Matt Price, Sian Powell, Roy Eccleston, Andrew White, 

Kevin Meade, Kerrie Murphy, Richard Yallop, Bruce Montgomery, Elisabeth Wynhausen, 

Adrian McGregor, Paul Toohey, Carolyn Collins, Geoff Elliott, Duncan Macfarlane and 

Gabrielle Chan, and was edited by Ean Higgins. 

 

8.11 A DAILY VOICE IN THE HALLS OF POWER 
 

Tamworth‟s Northern Daily Leader ran a centrespread on itself (10 June 00, pp.34-35) two 

days before re-styling its news focus and format. Here‟s an edited extract: The Northern Daily 

Leader’s circulation is more geographically wide-ranging than any other regional daily 

newspaper in Australia. It is produced from Tamworth by a staff of 115 people: 72 permanent 

and part-time and 43 casuals. All permanent staff are shareholders of the parent company, 

Rural Press Ltd. The paper goes out daily to 74 locations in NSW. It enjoys an average 

readership of 33,000 people aged 18 years and over.* It circulates from Muswellbrook in the 

south-east to well past the Queensland border and west to Walgett. In the east the boundary is 

the Great Dividing Range.  

 

While many of the communities enjoy the coverage of their own local weekly, bi or tri-

weekly newspaper, the Northern Daily Leader has a special role. It is the glue that links these 

communities into a wider and identifiable regional community that embraces one-eighth of 

NSW. It is the vehicle that gives the combined communities a daily voice in the halls of 

power in Canberra and Macquarie Street. [*ANHG editor‟s note: Audit Bureau of Circulation 

figures for the NDL for the six months to 31 December 1999 were 9,039 compared with 

10,827 in 1970.] 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 8 August 2000 Page 6 

 

8.12 CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 
 

20 April The Eye ceases publication (Vol 2, No. 7). 

6 June Australian Financial Review introduces 20-page daily Market Wrap liftout 

section. The front of the section replicates the typographical design (incl. 

masthead) of the paper. 

16 June Death of Colin Arthur Roderick, author, academic, publisher; co-editor with 

Lindsay Revill of the Journalist’s Craft, the book that flowed from the 1968 

Townsville conference on education of journalists (Australian, 20 June 00, 

p.17, obit.). 

21 June Death of Peter Smark, a senior writer and correspondent at various times for 

the Australian, Age, Sydney Morning Herald and Herald Sun; worked for ABC 

Radio and AAP; won Australian Journalist of the Year Award in 1982; editor of 

Sun-Herald, Sydney, 1986-88; aged 63 (Australian, 26 June 00, p.16, obit.; 

Sun-Herald, 25 June 00, p.32; Australian, Media liftout, 29 June 00, pp.12-13). 

24 June First of three Olympics issues of the Good Weekend appears in Sydney Morning 

Herald and Age; the second appeared on 29 July; and the third will appear in 

September.  

27 June First issue by the Australian of exec, a 40-page colour magazine with a focus on 

e-commerce. 

30 June Cameron O‟Reilly quits as chief executive of APN News & Media Ltd to 

pursue private investment interests in Europe (see 8.14). 

c. 30 June First issue of the Southeast Asian Times, a broadsheet, in Darwin (see 8.6.11). 

1 July Goods and Services Tax implemented, lifting prices of newspapers (see 8.26). 

1 July Redesign of the Saturday edition of Brisbane‟s Courier-Mail. Now delivered in 

two parts, the second being labelled “BAM” (Books, Arts, Music). 

7 July  Twentieth anniversary of the establishment of the Sunshine Coast Daily, 

Maroochydore, Qld. Special supplement issued. 

12 July Noted author and journalist Helen Garner begins new weekly column in The 

Age, Melbourne. 

19 July Death in Perth of Robert Duffield, foundation staff member of the Australian; 

former chief sub-editor, joint production editor, foreign editor and chief leader 

writer for it; as chair of News Ltd‟s joint house AJA committee was a key 

figure in 1975 strike over the paper‟s “integrity” during the period after the 

Whitlam Government‟s sacking; aged 64 (Australian, 24 July 00, p.10). 

21 July 100
th
 birthday of Ken Hilton; joined Sydney Morning Herald in 1915, worked 

there 50 years; became chief electrical engineer; late brother, Stan, a 

compositor, also did 50 years at Fairfax. (Column 8, Sydney Morning Herald, 

21 July 00, p.1) 

22/23 July Weekend Australian issues first of weekly six-part series of Olympic 

magazines, “2000 Winners”. 

31 July First issue of the redesigned Sydney Morning Herald appears (see 8.37). 

 

8.13 DOCTORS BURY THEIR MISTAKES … 

 

There‟s an old saying that doctors bury their mistakes, lawyers hang theirs, but editors put 

theirs on the front page. Crispin Hull wants editors to take that literally. Hull, a former editor 

of the Canberra Times and for some years the deputy editor, says all newspaper corrections 

and apologies should go on Page 1. Writing an opinion piece about a Senate committee 

report, Monitoring Australia’s Media, Hull wrote: “In the past couple of months, we have had 

media commentators up and down the country urging the Government to say sorry for the 

stolen generations. It is appalling hypocrisy. When did you last year an apology on radio or 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 8 August 2000 Page 7 

television for anything? You see them in print from time to time. But they are often couched 

in legalese and often extracted only on threat of a lawsuit. 

 

“The newspapers in this country should for once and for all put an end to the justified 

accusation that errors are more prominent than apologies. We should put all corrections and 

apologies on Page 1. There would be nothing shameful about it, particularly after it became 

standard practice. If we did that, we would be on much more solid ground in calling for 

changes to the insidious defamation laws that give remedies only to those who can afford to 

risk the legal fees.” (Northern Daily Leader, Tamworth, 24 June 2000, p.13.) 

 

8.14 MEDIA LAWS (1): CAMERON O’REILLY 

 

Cameron O‟Reilly, upon leaving his post as chief executive officer of APN News & Media 

Ltd on 30 June, admitted frustration at Australia‟s limits on foreign investment in media 

companies. He says there is more risk of a local media proprietor interfering in domestic 

politics than a foreign company doing so. The foreign-investment limits only curbed 

competition and innovation. “When it comes to media, foreign investment changes to foreign 

control, which is a shame because there are a lot of media groups around the world which 

would like to invest more [here]. It would be good for the existing media owners in terms of 

increasing the value of their assets and also would create a more competitive framework.” 

O‟Reilly believes Australia should look to the British model which does not restrict foreign 

investment but which does set a 20 per cent audience share rule for companies which want to 

own both newspapers and television stations. APN is 41 per cent owned by Ireland-based 

Independent Newspapers plc. (Australian, 29 June 2000, p.23) 
 

[Editor‟s note: The O‟Reillys and their Irish newspaper interests were able to take control of what is 

now APN News & Media because Dr Tony O‟Reilly‟s first wife was an Australian and their six 

children had Australian passports. APN owns 10 regional dailies in Queensland and four in northern 

NSW. It has also been a big investor in radio. It bought the former Provincial Newspapers (Qld.) Ltd 

group in July 1988.] 

 

8.15 MEDIA LAWS (2): FRED HILMER 
 

Fred Hilmer, chief executive of John Fairfax, told the National Press Club in Canberra that 

media policy in Australia was driven by an obsession with personalities, platitudes and 

moguls that would ultimately cost Australia jobs and consumer benefits. In a speech critical 

of both the Government and opposition parties, Hilmer said media laws were in a “time warp” 

and needed “urgent reform”. (Australian, 29 June 2000, p.4.) For more on media laws, see 

Mark Day‟s column in the Australian, Media liftout, 6 July 2000, p.13. 

 

8.16 THE AUDIT BUREAU 

 

In a recent newsletter, the Audit Bureau of Circulations (ABC) offered answers to common 

questions about it. It said: 

 

The ABC is a non-profit tripartite organisation established to provide an independent 

verification of paid print-media circulation. The three industry groups that govern and drive 

the direction of the ABC are Advertisers, Advertising Agencies and Publishers. The ABC was 

formed in 1932 when advertisers, advertising agencies and publishers established ground 

rules for circulation auditing. The ABC was created to uphold those rules and to provide 

audited circulation information to both buyers and sellers of advertising space. The need for 

audited circulation stemmed from the need for credibility. Publishers needed independent 

verification to sell advertising space and to provide a basis for advertising rates. Advertisers 

and advertising agencies needed to know their print-media decisions were being based upon 

independently verified circulation data. The ABC is on the web at www.auditbureau.org.au/ 

http://www.auditbureau.org.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 8 August 2000 Page 8 

 

8.17   COUNTRY PRESS PERISH ONE BY ONE 
 

When you devote countless hours to piecing together the story of newspapers in this country, 

you know it when you stumble on an article that should be preserved. Here is one. It appeared 

under the above heading in the Central Queensland News, Emerald, 3 February 1944, p.1. 

John McDonald Hardcastle was the writer. 

 

Mr M. Tyrell has arrived from Hughenden and taken up duties as shunter at Emerald Railway 

Station. Our new arrival was the doyen of Hughenden football and a very keen sport in other 

games. Mr Tyrell informs us that the Flinders Chronicle is no more. About 20 years ago big 

pastoral and commercial interests decided to form a strong company to produce the Flinders 

Chronicle to challenge the Uncrowned King of Hughenden, J.V. Suter, who guided the 

destinies of the Hughenden Observer, established over 53 years and edited by a firebrand 

named Wyse. J.V. Suter was a stock and station agent of some standing, secretary of the 

Hughenden Jockey Club and held all the revenue-producing concerns in the palm of his hands 

and the Government of the day, headed by Sir Robert Philp, recognised in him a man of 

ability, so the new paper was not to have a walk over, even though their banking account was 

solid and one of the most modern printing plants was purchased from Wimble‟s, Sydney. 

 

Under the editorship of Mr Wheeler (from the Government Printing Office, Brisbane), 

assisted by his son, later to become Father Wheeler, and the well-known songster, Miss Molly 

Wheeler, Mr Sid Vestman (now editor of the Charleville Times) turned out an 8pp. double 

news sheet, equal to displayed leading metropolitan papers. Seven years the war raged 

between the two interests, but an action for libel bought by Miss Molly Wheeler and Mr 

Frank Hamilton, a solicitor, in the Townsville Supreme Court, re a personal par in “Girlie 

Gossip” concerning them, ended in their favour with £1000 and costs. Suter conducted his 

own case. Suter, anticipating the Observer plant would be seized, rushed another printing 

plant to Hughenden. But the Observer never published after the plant was seized and sold. 

The Co. bought the goodwill and gave J.V. a seat on the board. 

 

The writer of these notes came up from the Tweed River, where he had managed and edited 

the Tweed Call and Guardian at Murwillumbah for seven years, to take over the managing 

editorship of the Flinders Chronicle and on arrival found the beer strike in full swing: the 

Diggers v The Comos [sic]. Shooting and street brawls became so serious that police were 

rushed from Longreach to Winton by cars, as the railway was only being built. A special train 

from Winton to Hughenden with the police was pulled up umpteen miles from nowhere, and 

the train crew refused to move a wheel, which proved later a sane move on the part of 

“Smacker” Maclean, the driver. Had that train of police arrived on schedule, blood would 

have flowed freely as both Diggers and Comos were armed to the teeth. Women and children 

made an exit to Charters Towers and many never returned, making their homes in that historic 

town. Later on “Smacker” was elected mayor of Hughenden … 

 

Harry Maxwell merged his Record after I had turned down a tempting offer from the Co. but 

he soon displeased the Comos [sic] who later hurled a bomb under the press. Harry decided 

editing a paper in Hughenden was too hot and handed over to Daisy Hodel*, a journalist from 

Townsville, who had been editing the News at Cloncurry. Mrs Hodel crossed swords with the 

big interests and as a result they wrote finis to the one-prosperous Nor-West newspaper. If I 

know the big-hearted Hughenden people, from the failure will arise Phoenix like another 

press to champion the cause of that rich pastoral centre, perhaps at no distant date. 

 
[*Editor‟s note: For more on the Hodel family of newspaper people, see James Manion‟s Paper Power 

in North Queensland, espec. pp.209-213, and Rod Kirkpatrick‟s Sworn to No Master, pp. 72 and 79.] 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 8 August 2000 Page 9 

8.18 NEW ZEALAND NEWSPAPER REGISTRATIONS 1869-1908 

 

From Melbourne, Ian Morrison writes: During the 1980s Ross Harvey and Nicola Frean, 

successive Newspaper Librarians at the National Library of New Zealand, embarked on a 

project to index nineteenth-century newspaper registration documents. These documents take 

the form of affidavits, lodged at regional offices of the New Zealand Supreme Court under the 

requirements of the Printers and Newspapers Registration Act 1868. The 1868 Act deserves 

an article in itself: it was the outcome of an unsuccessful attempt to prosecute Maori 

sympathiser C.O.B. Davis for disseminating a „seditious libel‟ in 1865, and the minister who 

drafted it was himself a newspaper editor. The Act required two affidavits: owners of printing 

presses were to state the equipment they owned and the premises at which it would be 

operated; newspaper proprietors, printers and publishers were required to swear a separate 

affidavit for each title they were involved with. Many also lodged copies of their publications 

with the Court; some of these now constitute the only extant copies of short-lived New 

Zealand newspapers. Harvey and Frean indexed the records for all regions except Otago, 

Southland and West Coast. 

 

In 1991 I worked with Ross Harvey on a project to index the New Zealand Press News (1876-

79) and its successors the Colonial Printer’s Register (1879-80) and Griffin’s Colonial 

Printer’s Register (1880-81). Like their Australian equivalent the Australasian Typographical 

Journal, the New Zealand trade journals are an extraordinarily rich source of trade gossip, and 

a window into the working lives of nineteenth-century newspaper men and women. (Typo, 

published by R. Coupland Harding during the later 1880s and 1890s, offers comparable riches 

and still awaits an indexer.) 

 

Funding from the Society for the Humanities in New Zealand „History of Print Culture in 

New Zealand‟ project enabled me to spend February-April 2000 at the University of Otago, 

Dunedin, NZ, editing these indexes for publication. I was able to index the Otago registrations 

(held at the Dunedin branch of New Zealand National Archives), and incorporate them in the 

database. Dr Noel Waite, English Department, University of Otago, has located the Southland 

registrations in the Supreme Court office in Invercargill; these will be added to the database in 

due course. The West Coast registrations are yet to be located. 

 

Further editorial work resulted in the merger of the trade journals index with the registrations 

index. The database includes personal and company names, occupations, newspaper titles, 

places, and regions. It will be mounted on the web and maintained by the English Department, 

University of Otago. It is envisaged that it will ultimately form part of the proposed 

Australasian Book Trade Index. 

 

For further information, contact: Ian Morrison, Curator – Australiana, Special Collections, 

University of Melbourne Library, or telephone him on (03) 8344 5366, or email him at  

i.morrison@lib.unimelb.edu.au; or Dr Shef Rogers, English Department, University of Otago, 

Dunedin, email shef.rogers@stonebow.otago.ac.nz 

 

8.19 FEMALE SPORTS JOURNALISTS AND AGE 

 

From Perth, David Marsh writes: How old is “too old” for Australia‟s increasing numbers of 

women sports journalists? That can be a question many women may be asking following 

comments by the West Australian‟s first female sports writer Pat Higgins. Higgins, a State 

junior golf champion, joined the West Australian as a cadet journalist shortly after completing 

an English degree at the University of WA in 1954. After two years on the general desk she 

moved to the sports department and remained until resigning in January 1963. Her rounds 

were golf, hockey and tennis, though she covered a wide range of sports and had a weekly 

“women in sport” column. Her last major event was covering the swimming at the 1962 

Empire Games (now the Commonwealth Games) in Perth. “I enjoyed my time reporting 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 8 August 2000 Page 10 

sport,” Higgins said. “But I felt that I had to move before I became much older. I believe it is 

not an area of journalism where a woman could get old in. I believed then, and still do, that 

school teaching was a more suitable occupation for a woman to become old.” Higgins gained 

several school teaching posts until she retired in 1988. She now runs a small property with 

horses at South Yunderup, 90km south of Perth. In its 167-year history, the West Australian 

has had only three women sports journalists. After Higgins left, it was another 28 years before 

the next female sports writer joined the paper‟s staff. South African Gene Stephan joined the 

West in 1990 and now is the paper‟s writer in track and field, baseball, hockey, squash and 

gymnastics. The third woman sports writer at the paper was Rowena Newcomen, who joined 

as a sub-editor before joining sport as a reporter in 1994. She stayed until 1998, leaving to 

travel overseas. 

 

8.20 LUNCH WITH DARRAGH: ENGRAVERS AND ILLUSTRATIONS  

 

From Melbourne, Tom Darragh wrote that he was not doing much that would interest the 

ANHG, but the editor begs to differ. This is what Tom was doing: “I am just checking the 

Melbourne Illustrated Post for names of wood engravers to make sure I have the names in my 

directory of engravers and lithographers. I am going to go through all the illustrated papers as 

a check. This is a lunch-time effort, so it will take a week or so. We don‟t know much about 

the staff of the illustrated papers because so many of the illustrations are unsigned. The ones 

that are signed are usually by independent wood engravers whose engravings appeared in 

several journals. The papers also swapped wood blocks or possibly electrotypes, and that 

makes it just that little bit harder to ensure that I only have Victorian engravers. [Next I am 

going on to the Australian Sketcher.]” 

 

A few days later, this from Tom: The Illustrated Australian News of 21 February 1883, p.31, 

carried a full-page illustration divided into four views, entitled “Printing The Age newspaper”, 

and p.26 carried a description of the illustrations. 

 

And then more from the Illustrated Australian News: (a) 10 June 1878  Newspaper printing, 

The Age Victory Machines (illustr., p.104, and description, p.106) [The Age was averaging a 

daily circulation of 33,000]; and (b) 13 October 1888, p.183  New Machine for the 

Melbourne Age newspaper with illustration of the R. Hoe & Co. machine [The Age had five 

machines and, with this one, six.] 

 

8.21 WHAT DOES “DAILY” MEAN? 

 

From Tamworth, NSW, Barry Blair writes: What does daily mean (see 7.20)? The word 

“daily” may stem from the six-day working week of old. Among my souvenirs (somewhere) 

is part of a British rail timetable from ca 1911 that clearly shows “daily” and “Sundays”. 

Current CityRail (SYD) timetables shows “Monday-Friday” and “Saturdays, Sundays and 

Public Holidays”. [Until the 1930s the practice in British and Australian railway timetables 

was that “Daily” meant Mondays to Saturdays!] 

  

Interestingly enough, The Macquarie Dictionary (1989 reprint) suggests (in terms of 

newspapers) “daily” means “a newspaper appearing each day or each weekday”. In the 1975 

ed. of The World Book Dictionary “daily” as it relates to newspapers means “a newspaper 

appearing every day, or every day but Sunday”. 

  

In view of the ANHG article, it would seem the meaning is shifting from “every” or “each” to 

“any”. Even the word “weekly” doesn‟t escape! Cite The Australian Women’s Weekly. It 

would appear a name change might be a costly exercise when publication frequency changes. 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 8 August 2000 Page 11 

8.22 HOW LOCAL IS YOUR LOCAL RAG?  

 
Victor Isaacs writes: The economics of the newspaper industry in Australia in recent years 

has led to increasing centralisation of physical functions.  As well as the major metropolitan-

based newspaper companies, News Ltd, Fairfax, and West Australian Newspapers, ownership 

of rural papers is increasingly concentrated into two big chains, Rural Press and Australian 

Provincial Newspapers (APN).  Even papers outside these nets are increasingly concentrated.  

For example, McPherson, as well as its main publication, the daily Shepparton News, owns 

(and prints) a large number of non-dailies in northern Victoria and southern NSW.  Even 

where ownership is not shared, it is now not unusual for a small newspaper to be printed on 

the presses of a larger paper in a nearby large town.  The most extreme, or rather far-flung, 

example is that the Canberra Times, as well as printing nearby papers in their Rural Press 

empire, also prints the weekly giveaways Newcastle Star and Melbourne northern suburbs 

Community News. 

 

Among daily newspapers, the following are not printed in their home town: 

 

Title Home town Printed by Printed at 

Illawarra Mercury (Fairfax) Wollongong Fairfax Sydney  

Western Advocate (RPL) Bathurst Daily Liberal Dubbo 

Central Western Daily (RPL) Orange Daily Liberal Dubbo 

Daily News (APN) Tweed Heads Northern Star Lismore 

Coffs Harbour Advocate (APN) Coffs Harbour Northern Star Lismore 

Daily Examiner (APN) Grafton Northern Star Lismore 

Fraser Coast Chronicle (APN) Maryborough News-Mail Bundaberg 

Gladstone Observer (APN) Gladstone Morning Bulletin Rockhampton 

Kalgoorlie Miner (WAN) Kalgoorlie West Australian Perth 
* Key: RPL = Rural Press Ltd; 

APN = APN News & Media Ltd 
   

 

There are some Australian newspapers, mainly the national Dailies, printed at more than one 

location.  These are: 

 

 Australian at News Ltd plants in Sydney, Melbourne, Brisbane, Townsville, Perth 

and Adelaide 

 Financial Review at Fairfax plants in Sydney and Melbourne (Mon-Fri) and at 

independent printers in Brisbane, Perth and Murray Bridge; also at Ballarat on 

Saturday only. 

 Courier-Mail at News Ltd plants in Brisbane and Townsville 

 Sunday Telegraph at News Ltd plants in Sydney, Melbourne and Brisbane 

 Sunday Age at Fairfax plants in Melbourne and Sydney 

 Brisbane Sunday Mail at News Ltd plants in Brisbane and Townsville. 

 

8.23 NON-ENGLISH DAILIES 
 

The following non-English Dailies are currently published in Australia, all in Sydney: 

 

Title       Price  Circulation 

Australian Chinese Daily   .90/1.10 weekends 25,000 

Daily Chinese Herald    1.00NSW/1.10  24,000 

Independence Daily (Chinese)   1.00NSW/1.10  15,000 

Sing Tao (Chinese)    1.00NSW/1.10  30,000 

Greek Herald      1.80  22,500 

Chieu duong (Vietnamese)    1.50 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 8 August 2000 Page 12 

 

There is also, I believe, an Arabic Daily, but contradictory information quotes its title as 

Australian Arabic News or Ad-Diyar [Arab World]. – Victor Isaacs. 

 

8.24 BRITISH WEEKLIES IN AUSTRALIA 

 

Victor Isaacs writes: The following weekly editions of British newspapers are currently 

published in Australia (sample week ending 7 July 2000): 

 
Title Parent papers Style Politics Price  

(inc gst) 

Tabloid 

pages  

 

Printed at 

Guardian 

Weekly 

Guardian, 

Observer, 

Also 3pp from 

Washington Post 

& 2pp transl.) 

from Paris Le 

Monde 

Serious Centre-Left $3.50 36 Kiama 

Weekly 

Telegraph 

Daily Telegraph, 

Sunday Telegraph 

Serious Conservative $3.50 56 North 

Richmond, 

Johannes-

burg, 

Toronto 

International 

Independent 

Independent, 

Independent on 

Sunday 

Serious Centre $3.25 32 no 

advertisi

ng 

Kiama? 

UK Mail Daily Mail, 

Mail on Sunday 

Popular Conservative $3.50 56 North 

Richmond 

International 

Express 

Daily Express, 

Sunday Express 

Popular Conservative $3.25 56 North 

Richmond, 

Auckland, 

Singapore, 

Johannes-

burg, 

Toronto 

Scottish Daily 

Record and 

Sunday Mail 

International 

Glasgow Daily 

Record, 

Glasgow Sunday 

Mail 

Popular Scottish 

Nationalist 

$3.50 32 no 

advertisi

ng 

Kiama 

 

 

8.25 SAME-DAY EDITIONS OF NEWSPAPERS FROM AROUND THE WORLD 

 

Victor Isaacs writes: Presspoint is a new US based service that provides same-day, printed 

editions of newspapers from around the world.  By arrangement with publishers and using 

digital technology it prints and distributes A3 slightly edited editions of newspapers.  For 

example, from the UK it currently offers the Daily Telegraph and the Guardian and from the 

US the New York Daily News, Atlanta Journal-Constitution and Washington Post Weekly 

Edition.  The company says the range of titles will be expanded.   

 

No Australian titles are offered yet. Presspoint-distributed papers have now been sighted in 

the occasional city-centre Australian newsagent. 

 

 
 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 8 August 2000 Page 13 

8.26 POST-GST NEWSPAPER PRICES  
 

Victor Isaacs writes: Item 3.8 recorded the prices of major Australian daily and Sunday 

newspapers as at December 1999.  With the introduction of GST from 1 July 2000 these 

prices increased by about 10 per cent.  Prices in July 2000 of major and some other papers 

were (former price in brackets): 

     MON-FRI   SAT 

Australian    1.10 (1.00)   1.85 (1.70)  

Financial Review   2.20 (2.00)   2.20 (2.00) 

Sydney Morning Herald   1.10 (1.00)   1.80 (1.70) 

Daily Telegraph     .88 (  .80)   1.30 (1.20) 

Age     1.10 (1.00)   1.80 (1.70) 

Herald-Sun       .99 (  .90)   1.20 (1.10) 

Courier-Mail       .88 (  .80)   1.40 (1.30) 

West Australian      .88 (  .80)    1.75 (1.60) 

Adelaide Advertiser     .88 (  .80)   1.30 (1.20) 

Canberra Times    1.10 (1.00)   1.55 (1.40) 

Mercury      .88 (  .80)   1.20 (1.10) 

Launceston Examiner     .90 (  .80)   1.25 (1.10) 

Burnie-Devonport Advocate    .95 (  .85)   1.05 (  .95) 

NT News      .88 (  .80)   1.30 (1.20)  

Newcastle Herald      .90 (  .80)   1.30 (1.20)  

Illawarra Mercury         .90 (  .80)   1.30 (1.20) 

Bathurst Western Advocate  1.10 (1.00)   1.10 (1.00) 

Broken Hill Barrier Daily Truth    .66 (  .60)      .66 (  .60) 

Wagga2 Daily Advertiser  1.00 ( .90)   1.30 (1.20) 

Albury-Wodonga Border Mail   1.00 ( .90)   1.20 (1.00) 

Lismore Northern Star       .93 (  .85)   1.59 (1.45) 

Gold Coast Bulletin     .88 (  .80)   1.40 (1.30) 

Sunshine Coast Daily                .90 (  .80)    1.45 (1.30) 

Townsville Bulletin      .99 (  .90)   1.40 (1.30) 

Cairns Post      .88 (  .80)   1.20 (1.10) 

Toowoomba Chronicle   1.04 (  .95)   1.37 (1.25) 

Kalgoorlie Miner     .70 (  .65)   1.10 (1.00) 

Geelong Advertiser     .90 (  .80)   1.20 (1.10) 

Ballarat Courier     .90 (  .80)   1.30 (1.20) 

Bendigo Advertiser      .90 (  .80)   1.20 (1.00) 

Mildura Sunraysia Daily    .90 (  .80)   1.10 (1.00) 

Warrnambool Standard   1.00 (  .90)   1.20 (1.00) 

Shepparton News              Mon-Thur .90 (  .80)  Friday  1.10 (1.00) 

 

   $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ 

Sun-Herald    1.30 (1.20) 

Sunday Telegraph   1.30 (1.20) 

Sunday Age    1.50 (1.40) 

Sunday Herald-Sun   1.40 (1.30)  

Brisbane Sunday Mail   1.50 (1.30)  

Perth Sunday Times   1.40 (1.30) 

Adelaide Sunday Mail   1.50 (1.40)  

Canberra Sunday Times   1.10 (1.00)   

Sunday Tasmanian   1.20 (1.10) 

Sunday Examiner   1.40 (1.30)  

Sunday Territorian   1.10 (1.00)  

Sunshine Coast Sunday   1.35 (1.20) 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 8 August 2000 Page 14 

The effect of these GST price rises on circulations remains to be seen, but can only be 

detrimental.  The decision of News Ltd and WAN to increase the price of their weekday 

metropolitan newspapers by exactly 10% to 88 or 99 cents is interesting, because this cannot 

be reflected in change if a paper is bought on its own for cash.  In Hobart, the Mercury has 

therefore introduced a “MercCard”.  This costs $8.80 and is good in exchange for ten 

weekday copies of the Mercury.  APN has decided to reflect the 10% increase exactly in both 

weekday and Saturday prices, resulting in some odd amounts (see the Lismore Northern Star 

and Toowoomba Chronicle).  The Broken Hill Barrier Morning Truth remains the cheapest 

daily newspaper.  Some country newspapers have the same prices on Saturdays as on 

weekdays. 

 

8.27 AUSTRALIAN MEDIA TRADITIONS CONFERENCE: CALL FOR PAPERS 

 

Denis Cryle writes: This is to inform you that the Call for Papers for the Australian Media 

Traditions can now be viewed on the Conference web site at http://amt-

2001.cqu.edu.au/ We will be progressively updating the site to include program, 

registration and so forth, as well as a link to Rydge‟s (http://capricornresort.com) 

which will be the Yeppoon venue. Please forward abstracts to the School Secretary as listed. I 

have been assured that the Australian Studies events to be held in Brisbane and the Central 

West in the same month will be scheduled around the AMT event. E-mail: 
d.cryle@cqu.edu.au 

 

The conference, with a theme of Mapping Continuity and Change, will focus on historical 

issues of continuity and change within Australian media traditions. Presenters will be 

encouraged to identify and explore significant periods of transition and adaptation, either 

through broad socio-economic analyses or through case studies of individuals and 

organisations. Presenters are also invited to analyse continuities and rates of change within 

and across established media industries (printing, newspapers, magazines, broadcasting) as 

well as evaluating the implications of change for journalists and media workers generally. 

 

8.28 WEBSITES: DEMOCRACY, PRESS RELEASES, MAGS AND MUSEUMS 

 

Documenting A Democracy, Australia‟s Story: features key Australian legal and 

constitutional documents, such as Queen Victoria‟s Royal Assent to the Commonwealth of 

Australia Constitution Act 1900, and Letters Patent constituting the office of Governor 

General. http://www.foundingdocs.gov.au/ 

 

Belinda Weaver has added a section about press releases to her Australian journalism 

Website: direct address is http://www.uq.edu.au/jrn/ozguide/prels.html/ She has also added 

links to Web-based biographies as part of the reference section. 

 

Australians Museums Online  which provides a guide to historical collections around 

the nation (many of which contain relics of newspaper and other printing offices)  is 

at www.amol.orh.au/ 
 

FindArticles.com: A Website has been established for finding magazine articles on line – 

www.findarticles.com/PI/index.jhtml/ Offers free access to full text of articles published 

in more than 350 magazines and journals dating from 1998. Search by keyword or category. 

 

8.29 GOULBURN POST REUNION 

 

The Goulburn Post, a New South Wales tri-weekly, will hold a reunion on 2 December to 

mark its 130
th
 birthday. The paper began publication in early 1870, but was not started by the 

Daniel family, as local myth has it. The Daniels, a family of printers, ran it from October 

http://amt-2001.cqu.edu.au/
http://amt-2001.cqu.edu.au/
http://capricornresort.com/
mailto:d.cryle@cqu.edu.au
http://www.uq.edu.au/jrn/ozguide/prels.html
http://www.amol.orh.au/
http://www.findarticles.com/PI/index.jhtml/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 8 August 2000 Page 15 

1870 until 1962. The paper appeared daily from 1927 until 1996. If you are interested in the 

reunion, contact Helen (there are many of them) at the Post on (02) 4827 3500. 

 
8.30 THE GOOD OLD OFFICE SCISSORS 
 

Ken Sanz is the first to respond to the invitation to contribute verse on the press (see 7.35). 

He writes: In 1904 a book of poetry, by W.T. Goodge, entitled Hits! Skits! And Jingles, 

appeared in Sydney‟s bookshops. William Thomas Goodge, who was born in Middlesex on 

28 September 1862 and died in Sydney on 28 November 1909, contributed verse to the 

Dubbo Express and The Bulletin, Sydney.  He later became a reporter on the Lithgow 

Mercury and, even later, when the poems below were written, he was editor of the Orange 

Leader. [Editor‟s note: The Manning River Times, Taree, reported on 3 October 1900: “Nearly every 

paper in the colony commented on the fact that Editor W.T. Goodge left the Orange Leader for the 

Orange Sun, and then returned to his old chair. And Goodge is by no means a self-advertiser. „The 

Colonel‟ has wasted many valuable years of his life in Orange.”]  
Here are the two Goodge poems that Ken Sanz submitted. 

 

     When the comps. are callin! 
 

Oh, it’s nice to be an editor, it’s beautiful, indeed, 

     When the comps. for the copy are a-callin’! 

When there isn’t any matter and there isn’t any screed, 

     And the comps. for the copy are a-callin’! 

When you’re collaring an article on “how to build a barn” 

There is someone sure to come along to have a little yarn, 

And he will not care a button for a “damme” or a “darn”, 

     When the comps. for the copy are a-callin’! 

 

     When the comps. are a-callin’ for the copy, for the copy! 

     When the comps. are a-yellin’ and a-brawlin’ 

 And there isn’t any ready 

 You had better take it steady, 

     When the comps. for the copy are a-callin’! 

 

Oh, the soul is full of happiness, the heart is full of cheer, 

     When the comps. for the copy are a-callin’! 

And there’s six of them for primer, and there’s seven for brevier 

     When the comps. for the copy are a-callin’! 

Oh, the pen it may be mightier with men entirely great 

Than the sword, as all the copybooks unanimously state, 

But the good old office scissors is the weapon up-to-date 

     When the comps. for the copy are a-callin 

 

     When the comps. are a-callin’ for the copy, for the copy! 

     When the comps. are a-yellin’ and a-brawlin’ 

 Take it gently, never flurry, 

 It’ll never do to worry, 

     When the comps. for the copy are a-callin’! 

 
Note: “primer” is a term for type size; long primer is 10pt and great primer 19pt; and “brevier” is 8pt type. 

 

The Man and the Paper 

 
Now William Jinks he kept a shop at Bungville-on-the-Rise, 

 And though he saw his business drop, he would not advertise 

He told the local paper-man, who dropped a gentle hint, 

 He thought it was a useless plan to put his name in print. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 8 August 2000 Page 16 

“And if my name were in the Skit”, said William Jinks the wise, 

 “D’ye think that folks would notice it? No I won’t advertise!” 

 

But William Jinks went out one night to have a glass of ale, 

 And got so very, very tight they waltzed him off to jail! 

Next morning to the Skit he ran and cried with tears of shame, 

 “Don’t mention, my affair, old man! Please do not print my name, 

Or every one will know, methinks, my conduct most unwise!” 

 These were the words of William Jinks who would not advertise! 

 

8.31 NEW SUBSCRIBERS 

 

We welcome the following new subscribers: Paul McPherson, of managing director of 

Newsprinters Pty Ltd (South Yarra, Vic.), part of the McPherson Media Group; Oseah 

Philemon, editor of the Post-Courier, Port Moresby, Papua New Guinea; Trevor Lewis, 

editor-in-chief of Fairfax Community Newspapers (Victoria); Charles Bennett, of Dungog, a 

former joint-proprietor of the Dungog Chronicle; Edward Jackson, journalism student of the 

University of Queensland; and Maudie Whelan, of Beachy Cove, Newfoundland, Canada, 

who is writing a history of the Newfoundland press. 

 

8.32 NEWSPAPER FAMILIES: THE McPHERSONS AND THE BOASES 

 

In becoming an ANHG subscriber, Paul McPherson, managing director, Newsprinters Pty. 

Ltd, South Yarra, Vic., wrote: “[I am] one of three brothers (with Ross and Chris), the fourth 

generation of the McPherson family involved in the management of the McPherson Media 

Group, owners of the Shepparton News, the Benalla Ensign, the Seymour Telegraph, the 

Campaspe Valley News, Rochester, the Riverine Herald, Echuca, the Pastoral Times, 

Deniliquin, the Southern Riverina News, Finley, the Cobram Courier, the Kyabram Free 

Press and the Tatura Guardian. 

 

“Since, 1888 and with the fifth generation of the McPherson family entering our group, we 

have an abiding interest in the preservation of country newspapers together with 

comprehensive histories of northern Victorian and Southern New South Wales papers from 

the late 1800s to the present (chronicled by my father, Don McPherson, the chairman of our 

group). My wife‟s great grandfather Edwin Boase, with his brother Thomas (a printer from 

the mid 1850s), founded the Dunmunkle Standard at Murtoa, Vic., in 1878 and the Mount 

Wycheproof Ensign at Wycheproof, Vic., in the early 1880s. The Boase family later produced 

two Victorian Government Printers, with the last of the Boase family, Reg Boase, the 

technical director of the Show-Ads Omega Group in Melbourne, in the mid 1990s.” 

 

8.33 STUDY OF THE BRISBANE TELEGRAPH – AND MORE 
 

Shelley Woods writes: A Master of Journalism student in the Department of Journalism, 

University of Queensland, I am undertaking two journalism-history projects: 

 

1. A study of the Brisbane Telegraph in the 1970s and 1980s -- probably from its centenary in 

1972 to its demise in 1988. The research parameters are yet to be set, pending interviews with 

former Telegraph staff, contacts to whom would be greatly appreciated, and other preliminary 

research. She is particularly interested in ownership issues, such as the effect on the paper‟s 

future of the acquisition of HWT by News Limited, and the relationship of the paper with 

state politics, i.e. the Joh Bjelke-Petersen era. Naturally,the study will include discussion of 

the other daily tabloid, the Sun, which was moved to the afternoon slot. Any assistance or 

suggestions from other journalism history researchers would be most welcome. 

 

2. A literature review of Australian newspaper history publications since 1988, when John 

Henningham (now Professor and Head of Journalism at UQ) lamented the fact that there was 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 8 August 2000 Page 17 

still not a definitive history of Australian newspapers. Please advise of any contributions 

you‟ve made, or know to have been made, in case anything slips through the net. (I do have 

the index from Australian Studies in Journalism. The index, of course, covers a wide range of 

sources, not just ASJ.) 

 
I am at shelley@caliph.net.au 

 

8.34 THE LION AND THE UNICORN 

 
Victor Isaacs writes: Item 4.11 recorded the peculiar habit of some Australian newspapers of 

appropriating the British Coast of Arms as part of their mastheads.  A further example has 

come to light: the Register, the former Adelaide morning newspaper.  The Register used the 

British Coat of Arms until Friday 1 February 1929, the last day before it changed format from 

broadsheet to tabloid and style from serious to popular to become the Register News-

Pictorial.  (The Register News-Pictorial was incorporated into its competitor, the Advertiser, 

from Saturday 21 February 1931). 

 
8.35 CLASSIC QUOTES 
 

Journalists, whatever their medium, tend to swim close to the surface  concerned 

with the splashes and waves more than the underlying currents.  

 Mitchell Stephens, A History of News (New York, 1989). 

 
8.36 THE PLAINS PRODUCER – ONLINE 
 

Some notes taken from the Website (www.rbe.net.au/`produce/) of the Plains Producer, 

South Australia: Nestled on the banks of the River Wakefield and about 100km north of 

Adelaide is the small rural town of Balaklava, home of the Plains Producer. James Walker 

established the paper in 1903 as the Central Advocate, a four-page broadsheet. It was renamed 

the Wooroora Producer incorporating the Central Advocate and the Hamley Bridge Express. 

In 1926 Amy Henstridge became the first female owner after reliquishing the Stanley Herald, 

Snowtown. She changed the Producer from a broadsheet to a six-page tabloid. “Wooroora” 

was dropped from the title in 1940 and the paper suspended publication for a few years during 

World War II. It resumed in 1946. It‟s had its ups and downs since then but picked up 

professionally and commercially in 1983 when Roger Manuel bought it. He revived it to a 

20page paper, full of news, photographs and local happenings. Manuel died in 1995 and his 

widow, Margaret, became managing editor and continued her late husband‟s traditions. The 

paper sells 3,000 copies a week over an area from Snowtown in the north to Virginia in the 

south, as well as in the Gilbert Valley. 

 

8.37 CHANGES IN THE HERALD: WHO WILL MAKE ME SMILE BEFORE 

BREAKFAST? 

 

The Sydney Morning Herald announced in Page 2 letters to its readers on 27, 28 and 29 July, 

that from Monday [31 July] it would change. It had been more than 20 years since the Herald 

had undergone a major overhaul.  The changes would produce a “cleaner and crisper” paper; 

typefaces would be different and fewer, headlines would be smaller and pages would more 

clearly indicate the nature of the news and features they contained. Biggest weekday change 

is the introduction of the Ten Minute Herald page, a full briefing of the day‟s news. Column 8 

moves from the front page to the Ten Minute Herald. Key news and feature items would be 

linked to www.smh.com.au, the paper‟s Website, where video and audio interviews with 

newsmakers and with Herald reporters would be provided. 

 

mailto:shelley@caliph.net.au
http://www.smh.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 8 August 2000 Page 18 

“After more than a year of research and consultation with readers,” said one letter from 

editor-in-chief Greg Hywood and editor Paul McGeough, “we are launching fresh, helpful 

new daily and weekend sections under the Metropolitan banner.” On weekdays, Metropolitan 

would have up to three pages devoted to arts, entertainment and culture, and on Saturdays 

Metropolitan would be “a 20-page celebration of life, style and entertainment in Sydney”. 

Another Saturday feature would be the new Spectrum liftout  “a beautifully presented 

tabloid devoted to ideas, books and arts”. On weekdays, news, features and reviews will be 

expanded by two elements: Spotlight, a daily digest of happenings in the arts; and Heckler, a 

column of opinion, commentary and observation and a forum for lively debate on critical 

issues and trends. 

 

The changes have led to the death of the popular “Stay in Touch” (SIT) column on the back of 

the first section of the weekday Herald. Here‟s a selection of reader reaction: “Vale Stay in 

Touch. We‟ll miss your irreverent start to the day.”  Randi Svensen, Katoomba. “I am in a 

state of near panic after hearing of the impending drastic changes to the Herald…It has taken 

years of practice to be able to fumble through the pages while half asleep and get somewhere 

near where I want to be. So now I have to be alert and look for the comics, the crossword and 

the other important aids to a substance-free day. And with no SIT, who will make me smile 

before breakfast? This had better be good.”  Peter Finnegan, Burrill Lake. (Source: SMH, 29 

July 2000, pp. 2, 42.) 

 

On 29 July, Column 8 wrote: “So this is the last front-page Column 8 after 53 years. To find 

us from next week, you‟ll just turn over the left-hand side of the front-page and there we are. 

The Granny you will see at the tope of the column may have a masculine look. It is, in fact, a 

caricature of Sid Deamer, originator of the column and its author for 14 years.” 

 

8.38 BULOKE TIMES: 125 YEARS IN THE ONE FAMILY 

The Buloke Times (formerly the Donald-Birchip Times), which covers the Birchip, Charlton, 

Donald and Wycheproof areas in Victoria‟s southern Mallee, has marked 125 years of 

publication, by the one family. Godfrey Morgan established the paper, which has a circulation 

of 1,800, at Donald on 29 July 1875 [The Bulletin published an etching of Morgan on 23 July 

1887 and ran an accompanying item]. Morgan‟s great grandson Robin Letts (b. 1930) is now 

editor and is proud of his paper‟s survival and the record established by his father, the late 

Godrey William Letts. “Dad was editor of The Times for 66 years. This is recognised 

officially as an Australian record for one editor with the one newspaper. We believe that is a 

world record for the one editor occupying the editor‟s chair of the one newspaper,” he said. 

G.W. Letts died on 3 August 1987, aged 89. (Source: Editor‟s interview with Robin Letts, 31 

July 2000.) [Buloke is the name of the district‟s amalgamated local government body; the 

name of a local lake; and the name of a tree native to the area.] 

 

IPTIONSNEWSUBSCRIPTIONSNEWSUBSCRIPTIONSNEWSUB 
 
Requests for new subscriptions to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) E-mail to r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

(2) snail-mail to Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $12, incl GST). 

 

Hard-copy version: please send to  

 

(Name)___________________________(Address)__________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 

 

I enclose $12 (cheque payable to R. Kirkpatrick) for the next TEN hard-copy issues. 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 8 August 2000 Page 19 

 

8.39 DID YOU KNOW? 
 

The Daily Advertiser, Wagga Wagga, published 10,019 letters to the editor between 1 July 

1991 and 31 December 1999 under Michael McCormack‟s editorship. That‟s an average of 98 

a month. And if you omit the six months of 1991, the average is 110. (Source: Figures 

provided by Daily Advertiser.) 

 

[The Northern Daily Leader is providing lists of “suggested letter topics” and references to 

articles: e.g. (26 June, p.10) How can council cut costs for the Country Music Festival? 

Reference: Leader Page 3, 21 June. What roads in your town need cleaning up? Reference: 

Leader Page 4, 21 June.] 

 


