
 

An early photo of the Gippsland Standard production room. The newspaper—initially called the Gippsland 
Standard and Alberton, Foster, Port Albert, Tarraville, Woodside, Woranga and Yarram Representative—
began at Port Albert, Victoria, on 5 March 1875. It later moved to Yarram and continued publication until 
29 September 1971. It amalgamated with the Yarram News and became the Yarram Standard News. In 
2009, it became the Yarram Standard. It ceased publication, during COVID-19, in March 2020.  The photo 
shows John Rossiter (white beard), and a son, Augustus John (centre), with two employees. Some of the 
old type cases, make-up benches and machinery remained in the office in 1975.  This image was featured 
in publicity material at the centenary celebration of the Victorian Country Press Association in 2010.  

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP 

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 112                                     May 2021 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, F. R. Hist. S. Q., of U 337, 55 Linkwood 
Drive, Ferny Hills, Qld, 4055. Ph. +61-7-3351 6175. Email: rkhistory3@bigpond.com/ 

Published in memory of Victor Mark Isaacs (1949-2019), founding editor. 
Back copies of the Newsletter and copies of some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter: 15 July 2021. 

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000; the Newsletter has appeared five times a year since 2001. 

 
 

http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 112, May 2021— 2 

 

     

1—Current Developments:  

   National & Metropolitan 

 

   

 

 

112.1.1 Shift in Fairfax emphasis on Nine board, and new CEO 

Board: Fairfax Media’s influence in the Nine Entertainment Co boardroom is close to ending with 

the resignation of a key director and uncertainty over the future of two other directors with ties to 

the historic publisher (Sydney Morning Herald, 1 March 2021). Nine director Patrick Allaway 

confirmed his resignation in an ASX statement on 1 March. The resignation follows months of 

tensions at board level over governance and transparency and a report in the masthead revealing 

an investigation into deputy chairman Nick Falloon over allegations he misused a corporate golf 

club membership. These factors appear to have accelerated Allaway’s resignation. The former 

investment banker and Bank of Queensland chairman told close associates before March he 

intended to resign as a Nine director, according to three people familiar with the conversations. 

Both Allaway and Falloon joined the Nine board following the $4 billion 2018 merger with Fairfax 

Media. The third Nine board director with ties to Fairfax, Los Angeles executive Mickie Rosen, has 

also indicated to multiple sources she is considering resigning. Nine is the owner of the Sydney 

Morning Herald and the Age. The company also owns television, radio, real-estate and publishing 

assets, making it the biggest listed media group in Australia. 

“It was always my intention to stay on the board through the merger and to see the success we 

have created is gratifying,” Allaway said. “With more intense duties now as chairman Bank of 

Queensland I have taken this opportunity to step down and allow for orderly renewal of the Nine 

board.” At 1 March, Nine’s six-person board comprised three directors with ties to the television 

company — chairman Peter Costello, Samantha Lewis and Catherine West; and three with ties to 

Fairfax — Falloon, Mickie Rosen and Allaway. Allaway was to step down formally in early April. 

New CEO: Nine’s board has chosen Mike Sneesby, the 46-year-old boss of its streaming business, 

Stan, to be the new chief executive of Nine Entertainment. In the end it was a three-horse race for 

the top job, with Sneesby, the boss of Stan for seven years, edging out Nine’s publishing and digital 

boss, Chris Janz, and outsider, Carl Fennessy, who ran production company, Endemol Shine 

Australia (Australian, 4 March 2021, pp.15, 20). 

Reflecting on the Sneesby appointment, Glenda Korporaal (Australian, 4 March 2021, p.24) said: 

“When it came to the press conference to announce his appointment on [3 March], there was little 

mention of Nine’s traditional print business [which includes the Sydney Morning Herald, Age and 

Australian Financial Review). These days print journalism ranks as one of the varied forms of 

‘content’ produced or sold by the group. While [chairman Peter] Costello continued to stress the 

Nine board was not split between directors supporting the traditional print business and the 

television side, Sneesby’s appointment is very much a sign that the TV side of the business is 

dominant—and seen as the future of the media conglomerate.” 

New director. Media mogul Bruce Gordon has secured a seat on the board of Nine just weeks 

after striking a deal to air its shows on his regional television network, WIN (Sydney Morning 

Herald, 26 March 2021, p.24). 

112.1.2 ‘Security laws a risk for all’ 

In early 2019, a team of researchers at the University of Queensland, headed by award-winning 

foreign correspondent Peter Greste, began an in-depth review of Australia’s national security laws, 

and how they affect press freedom (Australian, 1 March 2021, p.19). Within a few months, exhibits 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 112, May 2021— 3 

 

A and B were presented to them on a platter: two police raids, the first on News Corp reporter 

Annika Smethurst’s Canberra home on 4 June, and the second on the ABC’s Sydney newsroom a 

day later, amid suspicions the journalists’ stories had “undermined national security”. While the 

police investigation of Smethurst and ABC journalists Dan Oakes and Sam Clark ultimately did 

not result in charges being laid, the unsuccessful probe ran for more than a year, exacting a heavy 

toll on the trio and their employers. 

The ordeal energised the UQ unit of Greste, senior law lecturer Rebecca Ananian-Welsh and -

researcher Sarah Kendall, giving them further impetus to push for policy reform — and the 

protection of public interest journalism — in the areas of espionage, national security, 

whistleblowing, and shield laws. In early March, the UQ team released its first policy paper for 

2021, on Australia’s espionage laws and their impact on press freedom. 

The paper recommends three urgent reforms: greater legal clarity of what actually constitutes an 

offence under the laws, including whether publication amounts to “communication to a foreign 

principal”, an offence that in theory carries a jail term of life; introducing mental elements to the 

laws (such as proof of intent); and a “carve-out” that recognises that public interest journalism is 

not a crime. 

112.1.3 Printing plant closes 

Ovato has shuts its magazine-printing plant at Clayton in Melbourne’s south-east. Listed on the 

ASX, Ovato is the nation’s major contract printer, with clients that include the Australian Women’s 

Weekly (a monthly) and New Idea. The company emerged out of the former PMP business and is 

backed by the Hannan family, of Sydney. It is seeking to consolidate its Sydney operations (Herald 

Sun, 2 January 2021, p.51). 

112.1.4 Readership: SMH is streets ahead 

Australia’s major groups have recorded their ninth straight quarter of growth in digital news 

readership (gxpress.net/ 7 March 2021). ThinkNewsBrands—which includes Nine, News Corp and 

Seven West Media’s West Australian Newspapers—has published new Emma figures showing an 

8 per cent increase for the 12 months to last December, compared to the same period of 2019. 

Overall, the news brands experienced a 2 per cent cross-platform increase with a total readership 

of 18 million for the period, reaching 94 per cent of the population aged 14 or over. Across measured 

digital platforms, news brands reached 16.9 million Australians representing 89 per cent of the 

population aged 14+. Print reach was 10.8 million, to 57 per cent of Australians. 

In the four weeks to this report, the top 10 mastheads in Australia for cross-platform readership 

were: Sydney Morning Herald, 9,387,000; Age 4,865,000; Australian, 4,677,000; Daily Telegraph, 

4,608,000; Herald Sun, 4,355,000; West Australian and Sunday Times, 3,646,000; Australian 

Financial Review, 3,094,000; Courier-Mail, 2,845,000; Adelaide Advertiser, 1,754,000; Canberra 

Times, 1,118,000. 

112.1.5 Deaths 

Barrass, Tony: D. 28 February 2021 in Perth, aged 58; son of Tom Barrass, Newcastle and Sydney 

journalist who became a life member of the Australian Journalists’ Association; Tony’s innate news 

sense and wry, larrikin style infused his accomplished writing over four decades at newspapers 

including the Courier-Mail, West Australian, Perth’s Sunday Times and the Australian; in 1989, 

he became the first Australian journalist to be jailed for refusing a court request to name a 

confidential source; served seven days in maximum security; had obtained the personal tax records 

of Rothwells bank chief Laurie Connell, the rogue at the heart of the WA Inc scandal, and splashed 

the story on the front of what was then News Corp’s Perth Sunday Times; withstood heavy 

questioning in the witness box and never told how he got the documents, even when he was hauled 

back to court the following year and threatened with five years’ jail or a $50,000 fine (Australian, 

1 March 2021, p.19).  

Golding, Peter Somerville: D. 2 April 2021 in Sydney, aged 98; born in Perth in 1922 but grew 

up mainly in Melbourne; from age of six, wanted to be a journalist; joined Argus from Melbourne 

High School as a messenger boy in 1938; became a cadet journalist there in 1940; after army service 

in Middle East, New Guinea and Borneo, became a political writer, covering Prime Minister 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 112, May 2021— 4 

 

Ben  Chifley’s losing election campaign in 1949 which was the start of  R.G. Menzies’ record reign 

as prime minister; front page columnist for the Argus from early 1950s until the paper closed in 

January 1957; mixed satire and wit with more homely material in six to eight short paragraphs, 

while maintaining an underlying seriousness of purpose and desire not to be too unkind; the 

column made him a celebrity  of the day – television arrived only in the column’s last weeks; 

reluctantly moved the column  to the rival Sun News-Pictorial when the Herald & Weekly Times 

bought the troubled Argus to close it; he differed with the new management and  resigned after a 

few months; joined rapidly developing  public relations  industry with Eric White Associates; 

moved to Sydney in 1960 to head the firm there and later started a more boutique PR business, 

Public Affairs Management, with prestigious clients; achieved fame as a biographer, his subjects 

included deputy prime minister and interim prime minister John McEwen and 1950s New South 

Wales premier Joe Cahill (source: Robert Murray, who was Peter Golding’s Argus copy boy.) 

Maiden, Anthony Neville (Tony): D. 14 February in Newcastle, aged 76; born Cooma, NSW, and 

began career as cadet journalist at Cooma-Monaro Express in 1961; had periods with the Canberra 

Times, Melbourne Sun News-Pictorial and English papers; joined the Australian Financial 

Review’s Melbourne office in 1969; rose to be editor and then managing editor of the Review, 1982-

86; a protege of the great Fairfax editor Vic. Carroll, Tony had stints with the National Times and 

in the Fairfax London office before becoming deputy editor of the Review under Max Walsh and 

then P.P. (Paddy) McGuiness; the 1980s was the era of the Hawke-Keating economic reforms and 

Tony’s deft touch leading the Review was critical in explaining them to the business world; in 1986 

he moved across to become Sydney Bureau chief for Time Australia and in 1988 left Fairfax after 

twenty years and joined Max Suich’s Independent Monthly; he semi-retired to Wangi Wangi on 

Lake Macquarie, editing a Hunter business newspaper and internet electricity and gas 

publications (source: Robert Murray, friend and former colleague). 

112.1.6 Good news story for staff of Post-Courier 

News Corp Australia announced on 19 March that it would build three residential apartment 

blocks across the road from the offices of the Post-Courier, Port Moresby, the daily serving Papua 

New Guinea. Each of the three blocks will contain 11 apartments, allowing 33 staff members and 

their families to be housed rent-free at the complex. Those employees who won’t be housed in the 

new apartments will be eligible for rental allowance, and all will have access to secure transport 

to their homes at the end of their shifts. The newspaper has a staff of about 200. One of their 

biggest challenges each day is getting home safely. Port Moresby is a city with one of the highest 

rates of violent crime in the world.  

112.1.7 Cyber attack on Nine affects newspapers 

Security experts say the cyber attack launched against Nine Entertainment in March carries 

hallmarks of a ransomware extortion attempt, but the lack of any demands suggests hackers were 

seeking sensitive company data or trying to disrupt its media services (Sydney Morning Herald, 

29 March 2021). The attack that hit Nine on 28 March targeted its broadcast TV business and not 

its publishing arm. However, measures put in place to stop it from spreading continued to affect 

the company, including the print production of its newspapers such as the Melbourne Age and the 

Sydney Morning Herald. A number of internal services continued on 29 and 30 March to be 

disrupted, including page layouts, loading of pictures and graphics. Production and access to news 

websites have not been affected. 

Nine’s major newspapers each carried an “editor’s note” on 30 March, which included an apology 

for the “disruption” and the “compromise you will note in the quality of our newspaper today”. The 

Australian (31 March) was told that senior figures at the company’s major newspaper titles were 

unsure whether the printed product would be published at all on the Tuesday but a limited print 

run was achieved, despite staff being unable to access usual production technology or normal 

design functions.  

Also on 30 March, editor Lisa Davies wrote to online readers to say that the Herald’s ability to 

produce the news remained “disrupted by the deliberate violation of Nine’s systems over the 

weekend”. Their print production was “impaired” as was Nine’s TV broadcast capability out of 

Sydney. “Monday, I’m afraid, brought more challenges,” wrote Davies. “Our regular production 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 112, May 2021— 5 

 

system was unavailable to us all day so we moved to a Plan B, making the paper in an entirely 

different system that only a handful of staff can use. Our portal to the old system got back up just 

after 8pm. We made the quick decision to revert to what we knew, and moved at lightning speed 

to get the paper out the door. It was an extraordinary hour as we raced towards deadline. I can ’t 

praise the team enough, led by production editor Steve Georgopoulos, for getting the best possible 

product to our subscribers. There were tears of relief when the front and back pages, the last to go, 

were finally sent to the printers.” Also see Herald editorial “Cyber attack on Nine highlights a 

broader threat”, 31 March 2021, p.16. 

112.1.8 People 

James Campbell has been appointed News Corp Australia’s national 

weekend political editor. He now oversees News Corp’s political coverage 

across all of its Saturday and Sunday metro mastheads in Australia. 

Campbell was formerly investigations editor for the Herald Sun and 

Sunday Herald Sun (Sunday Herald Sun, 28 February 2021, p.9). 

Alessandra Galloni has been appointed editor-in-chief of Reuters. She 

is the first woman to lead the 170-year-old global news agency. Based in 

London, she replaces Stephen Adler, who retired in April. Galloni was 

formerly global news editor, overseeing journalists in 200 locations (Telum Media Alert, 14 April 

2021). 

Peter Gill, one of ANHG’s valued contributors, was featured in an article (Age, 27 March 2021) 

marking the 150th anniversary of the Yarra Yarra Rowing Club. Gill, 80, and Jim Skidmore, 82, 

have been members of the club for more than 60 years. Gill supplied much of the historical 

information for the Age feature article. 

Jackson Graham, a journalist for the daily Warrnambool Standard, has moved to Melbourne to 

rotate through various roles at the Age until June. He has been seconded to the Age as part of the 

William Buckland Foundation Fellowship (Telum Media Alert, 26 March 2021). 

Peter Greste and Christine Jackman were featured in Good Weekend’s feature, “Two of Us” (20 

February 2021, p.7). Here’s the intro: “After spending 13 months in an Egyptian prison for 

reporting the news, foreign correspondent Peter Greste, 55, was released in 2015. Back in 

Australia, he met journalist and author Christine Jackman, 51, who helped him rebuild his life.” 

Alex Lavelle, former editor of the Melbourne Age, says his abrupt departure from the paper in 

2020 was “sudden” and “emotional” and could have been avoided. His exit came just weeks after 

Victorian newsroom staff voiced concerns over the paper’s editorial direction being increasingly 

controlled by Sydney (Australian, 12 April 2021). 

Nick McKenzie, of the Age, won the 2020 Graham Perkin Award for Australian Journalist of the 

Year. The judges said his work with the Age and Channel 9’s 60 Minutes “shone a powerful light” 

on war crimes, Crown casino and corruption in the ALP and he “continues to make a difference, 

not just by prompting official actions… but by encouraging other media to investigate issues” (Age, 

27 March 2021, pp.2-3). 

Jacqueline Maley, a senior Sydney Morning Herald journalist, has written her first novel, The 

Truth About Her. She was featured in the “Lunch With” article in the Herald on 10-11 April 2021, 

in “Spectrum”, p.7. 

Oliver Murray has been appointed editor of news.com.au. He has been with the news site since 

2016 and had filled such roles as copy editor, news editor and deputy editor (Telum Media Alert, 7 

April 2021). 

Caroline Overington, a senior writer for the Australian and twice the winner of the Walkley 

Award for investigative journalism, has been appointed literary editor of the newspaper to replace 

Stephen Romei (see below). She is a former New York correspondent and the author of 14 books. 

Her column in the Review section of the Weekend Australian is called “Come Writers & Critics” 

(from Dylan Thomas). Her first column appeared in the issue of 24-25 April 2021. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 112, May 2021— 6 

 

Stephen Romei has stepped back (his term) from being literary editor of the Australian. He 

announced this in his column, “A Pair of Ragged Claws” (Weekend Australian, 3-4 April 2021, 

Review section). He has entered what he calls “semi-retirement”; Review editor Tim Douglas 

described Romei’s change of direction (Review, 17-18 April) as “less a full stop to a career on the 

Oz and more a semi-colon”. Romei says, “I do not plan to become a hermit, as tempting as that is. 

I intend to remain part of the literary world and I hope you will see my name in this newspaper, 

and elsewhere, as a freelance writer on books and writers.” Romei was also reviewing films for the 

Australian and “agreeably, he will continue writing film reviews”, says Douglas. The 56-year-old 

began as a copy boy for the morning and afternoon tabloids, the Daily Telegraph and Daily Mirror, 

in 1983 and, apart from a mid-career stint as a press secretary and speech writer for the NSW 

government, he has been a print journalist all his working life. See also: James Madden, “Straight 

from the horse’s mouth, how tabloid copy boy became a leading literary type”, Australian, 5 April 

2021, Media section, p.20. See Overington, above. 

Wayne Smith, a sportswriter for the Australian, has written his final rugby column/article after 

50 years. It appeared in the Australian, 25 March 2021, pp.24, 22. Rugby was his greatest sporting 

love, but he covered swimming and Olympics sports, too. In a separate article, Will Swanton 

described Smith as “the unrivalled rugby writer for the Australian” (Australian, 25 March 2021, 

p.22). Peter Lalor wrote an affectionate reflection on Smith’s career and some of his quirks 

(Weekend Australian, 27-28 March 2021, p.40). 

Cam Wilson became associate editor of Crikey on 19 April. He is reporting on internet culture and 

technology and is also driving projects aimed at increasing Crikey’s audience. He was formerly 

reporting for Gizmodo Australia and Business Insider Australia (Telum Media Alert, 14 April 

2021). 

112.1.9 Australia’s ‘first Indigenous newspaper photographer’ 

Following are extracts from Helen Pitt, “Boy from the bush to big moments”, Sydney Morning 

Herald, 27-28 February 2021, “Spectrum”, pp.4-5: 

As a boy growing up in Brewarrina in the 1950s, award-winning photographer Mervyn Bishop 

would borrow his mother’s box camera to chronicle the characters of his bush childhood. From 

about the age of 10, the now 75-year-old, who went on to become the Sydney Morning Herald’s and 

Australia’s first Indigenous press photographer, would use her Kodak 620 to take candid snaps of 

his younger sister Cynthia, his cousins and neighbours. Aircraft were early subjects too: the DC-

3s, the de Havilland Dragon Rapides and Tiger Moths that would touch down on the airstrip near 

his home in the north-western NSW town near Bourke on the banks of the Barwon River. 

[There was a] long wait for film to be mailed off, developed and delivered, [so] a local amateur 

photographer, Vic King, showed Bishop how to develop photographs in his makeshift home 

darkroom. “I still remember when my first print went into the developer, and I saw it coming out—

I thought that was just so magical I was hooked instantly ... I couldn’t get enough.” He saved up 

enough money from lawn mowing to buy his own 35mm camera, a Japanese Acon, and as he 

improved, his family began hosting slide nights in their backyard. “Half the street” would come 

along to see Bishop’s pictures, beamed from a borrowed projector onto an old sheet strung on the 

clothesline. 

Now, 65 years on, instead of an old sheet, his photos will appear on the walls of Canberra’s National 

Film and Sound Archive from [the beginning of March], with not just his early works but the iconic 

images, for which this influential photographer became famous. Like the one of former prime 

minister Gough Whitlam pouring soil into the hands of traditional owner Vincent Lingiari at the 

1975 Gurindji handback ceremony at Dagaragu (Wattie Creek) in the Northern Territory. It takes 

pride of place in Old Parliament House. This picture was actually a re-enactment, explains Bishop, 

who was then working as a photographer for the Department of Aboriginal Affairs. “They had a 

ceremony in the shade of a bough shed which was too dark so I approached Mr Whitlam to ask if 

we could do it again outside in the sunshine and blue sky and he agreed, so I escorted uncle Vincent 

Lingiari who was pretty blind with trachoma, and posed them up again,” he recalls. 

Bishop loves the small details of that big moment: “Uncle Vincent’s trousers were too big for him 

so they were stitched onto him to keep them up,” he laughs now in recognition as he wears 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 112, May 2021— 7 

 

suspenders to keep his pants up. He remembers Lingiari’s dignity, which inspired many from Dr 

Fred Hollows’ starting his eye health program to musicians Kev Carmody and Paul Kelly and their 

song, ”From little things big things grow”. 

Bishop began as a photographer at the Sydney Morning Herald, after scoring a cadetship at the 

newspaper in 1963, when most other candidates were “blonde and blue-eyed”. He’d completed high 

school in Dubbo, where he went to board as Brewarrina High only went to Year 9. His parents paid 

for it with the help from the Aborigines Welfare Board, and a fund some Herald subeditors had set 

up to help Indigenous education. When he had his interview for the cadetship, acting photographic 

manager Fred Halmarick was impressed with his portfolio of slides and his darkroom skills. Bishop 

went on to study photography at Sydney Technical College, and was in the first graduating class 

at Ultimo. He’s still in touch with his teacher, Harry Millen, and pays tribute to his many mentors 

throughout his career, including Gough Whitlam. 

Mervyn Bishop: The Exhibition is at the National Film and Sound Archive, Canberra, 

until 1 August. 

112.1.10 Poet’s column a year old 

World Poetry Day fell on the weekend of 20-21 March. It was 12 months since Sarah Holland-Batt 

started her “Poet’s Voice” column in the Review section of the Weekend Australian. The “Poet’s 

Voice” columns will become a book, Fishing for Lightning. The publisher will be University of 

Queensland Press and the release date is October. The Judith Neilson Institute for Journalism 

and Ideas and the Copyright Agency fund “Poet’s Voice”. 

112.1.11 Racism and character attacks denied at inquiry 

News Corp Australia has denied making and breaking prime ministers, having “racism as a 

business model” and running campaigns of “character assassination” (Canberra Times, 20 

February 2021). Fronting a parliamentary inquiry into media diversity on 19 February, News 

executive chair Michael Miller said, “Democracy is messy; it is a work in progress and relies on the 

robust exchange of news, views and opinions. This is not democracy failing; this is democracy 

working. When quizzed by committee chair, Senator Sarah Hanson-Young, about “Dictator Dan” 

headlines during Victoria’s five-month lockdown, Miller said, “We ask tough questions. He 

(Premier Andrews) was telling Victorians how to live and they weren’t happy about it.” News Corp 

group executive Campbell Reid said: “It’s not character assassination to closely examine the actions 

of people in public life.” 

Speaking as the first witness, former prime minister Kevin Rudd called for Australians to resist 

the Murdoch media empire “culture of fear” and the emerging monopolies of Google and Facebook. 

Proposed media bargaining laws simply entrenched the power and reach of the “Murdoch mob”, he 

warned. Rudd said he was “fearful” of News Corp while prime minister. 

Malcolm Turnbull, another former prime minister, told the inquiry News Corp posed a real threat 

to Australian democracy. He said it surpassed the Coalition or Labor as the most powerful political 

force in the country (Sydney Morning Herald, 13 April 2021, p.14). 

112.1.12 AAP ‘doomed’, says Catalano 

Regional media owner Antony Catalano says Australian Associated Press is “doomed” and he is 

reconsidering ACM’s contract with it. He said this only weeks after the end of a non-compete period 

that prevented News Corp Australia from poaching any AAP clients (Age, 15 February 2021, p.26). 

112.1.13 So-called whistleblower named in Age 

The editor of the Age has defended the newspaper’s decision to publicly identify the “whistleblower” 

who shared footage of a Liberal staffer performing a lewd act on a federal MP’s desk. Editor Gay 

Alcorn wrote to the man who exposed the incident to tell him there was no “compelling reason” to 

protect his anonymity (Australian, 31 March 2021). On 27 March, the Age published an article by 

chief reporter Chip Le Grand in which the identity of the self-described “whistleblower” was 

revealed. Le Grand wrote that the man’s motivation for sharing the footage with media outlets was 

“part revenge porn and part political activism”, and he was not “a whistleblower in the true sense 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 112, May 2021— 8 

 

of the word”. Alcorn wrote to the man, “The decision to publish your name was not made lightly 

but our policy is to name people … unless there is a compelling reason not to — that they are a 

confidential source, for instance, with a strong reason to remain anonymous.” 

112.1.14 Leunig on the new journalism 

 

Cartoonist Michael Leunig comments on the style of journalism evident in the coverage of recent major issues, such as the 

allegations against Christian Porter and the Brittany Higgins matter.—Sydney Morning Herald, 8 March 2021, p.17. 

112.1.15 News Corp to stop metro deliveries to some Qld towns 

News Corp Australia plans to reduce the distribution of eight of its newspapers to parts of regional 

Queensland this year. From 26 September, newsagents in select areas (in the far west) will no 

longer receive the Courier-Mail, Australian, Daily Telegraph, Cairns Post, Townsville Bulletin, 

Toowoomba Chronicle, Weekly Times and Sportsman. ABC online news reported part of this on 29 

March and Telum Media Alert followed with a report on 31 March. The towns that will miss out 

on deliveries are west of Charters Towers in the far north, west of Emerald in central Queensland 

and some parts of the south-west. News Corp blames the “very high cost” of distribution for the 

decision. 

112.1.16 SMH at 190 and three female editors 

The Sydney Morning Herald had its 190th anniversary on 18 April, and published a 12-page 

supplement the next day. In its latest decade, the Herald has had not only its first female editor, 

but its second and third. They are Amanda Wilson (appointed 2011), Judith Whelan (2013) and 

Lisa Davies (2017). Davies is the current editor. Whelan says the Herald’s three female editors 

have been great supporters of each other. [The current editors of the Australian and the Age are 

both female.] 

Executive editor of Nine’s Australian Metro Publishing, James Chessell, wrote: “Over the past 190 

years, a bewilderingly long lineup of news outlets have challenged the Herald’s preeminence. More 

recently, the digital revolution has upended how people consume news and transferred advertising 

revenue to Facebook and Google. Low barriers to entry for online news have allowed small 

independent publishers to flourish; multinational news giants, such as the New York 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 112, May 2021— 9 

 

Times and the Guardian, to set up in Australia; and the ABC to move into digital publishing. 

Meanwhile, the competition for eyeballs has been joined by the likes of Netflix, Stan and, yes, 

TikTok because people have more choice about how they spend their limited spare time. 

“Yet the Herald is in its strongest editorial and financial position in decades. This is no accident. 

Good journalism is in the business of holding the powerful to account; it should also inform, explain 

and, when appropriate, entertain. Newsrooms compete to come up with the best ideas. But any 

examination of this masthead’s remarkable longevity must also call attention to the fierce spirit of 

independence that has shaped its evolution.” 

Among the things the ANHG draws your attention to in the 12-page feature are: Peter FitzSimons’ 

article on Fairfax historian and former Fairfax journalist Gavin Souter (“Career with masthead 

heralded a life of fond memories”), Page 4; the article on female editors (“It took 180 years to crash 

through this glass ceiling”), Page 5; a timeline of the Herald (“The evolution of the Herald”), across 

the top of Pages 6-9; the changes at the Herald (“How we’ve changed in 190 years”), Page 8; articles 

by the Herald’s longest-serving writer, Ross Gittins, and its youngest reporter, Laura Chung (“The 

joy of being a small part of a very grand history” and “I know for sure there is no other job I would 

rather do”), Page 9. 

112.1.17 Murphy awarded $110,000 in libel case 

Criminal lawyer Chris Murphy, 72, has been awarded $110,000 in a defamation action against the 

Sydney Daily Telegraph (Australian Financial Review, 19 April 2021). Justice Michael Lee found 

in the Federal Court that Murphy had been defamed by a column in the Telegraph which suggested 

he was too old, too deaf and “ravaged by age” to adequately represent his “famous” Sydney clients.  

 

2—Current Developments:  

   DIGITAL 

 

 

 

 

 

 

112.2.1 Facebook, Google and the news 

Australian news content returned to Facebook on 26 February, eight days after the social media 

giant banned it from the feeds of the digital platform’s local users (Australian, 26 February 2021, 

p.6). It was also the day after the issue of ANHG No. 111. Treasurer Josh Frydenberg said, “I think 

there was understandable outrage across the broader community as to what Facebook did.”  

The return of Australian news to Facebook followed the final passage of the federal government’s 

mandatory news media bargaining code into law on 25 February, which brought to a close a three-

year campaign to ensure that digital platforms including Google and Facebook fairly remunerate 

media companies for the original content they generate. The law is primarily intended to address 

the bargaining power imbalance between news media businesses and digital platforms, and to 

sustain public interest journalism. 

On 25 February, Facebook’s global policy chief Nick Clegg said the company planned to invest an 

extra $US1bn in the news industry over the next three years as a sign of commitment to 

journalism. “Facebook is more than willing to partner with news publishers. We absolutely 

recognise quality journalism is at the heart of how open societies function — informing and 

empowering citizens and holding the powerful to account,” he wrote in a blog post. 

Australia’s biggest two media companies, News Corp and Nine Entertainment, have struck long-

awaited content deals with Facebook, with the social media giant finally agreeing to pay news 

organisations for their journalism when it appears on the digital platform (Australian, 16 March 

2021). News Corp announced on 16 March it had reached a three-year agreement with Facebook 

under which the tech giant pay the media company for displaying its Australian news content on 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 112, May 2021— 10 

 

the Facebook News product. The monetary value of the deal has not been disclosed. “The agreement 

with Facebook is a landmark in transforming the terms of trade for journalism and will have a 

material and meaningful impact on our Australian news businesses,” News Corp’s chief executive, 

Robert Thomson, said. The agreement follows a 

similar payment-for-content deal struck between 

News Corp and Google a month earlier, under 

which Google agreed to make “significant 

payments” for displaying News Corp’s journalism 

across the world on its Google News Showcase. 

Eric Beecher writes (Sydney Morning Herald, 10 

February 2021, p.30): News Corp, along with Nine 

Entertainment (owner of this title), has apparently 

convinced the government that the two digital 

giants have stolen their content (they haven’t—media companies provide their journalism to the 

platforms because they gain huge benefit from the exposure) and stolen their advertising revenue 

(they haven’t—most of the advertising revenue that used to support journalism has ended up in 

the pockets of ealestate.com, owned by News Corp; Domain, owned by Nine; and websites such as 

Seek and Carsales). But Google and Facebook are hardly saints. Even though they aren’t directly 

responsible for the collapse of the huge profits that filled the coffers of the owners of the big daily 

newspapers for decades, these two digital players are too powerful. Their market dominance and 

the information they collect about their users’ online behaviour is (sic) scary. And there should be 

laws to make sure they pay corporate tax on all their Australian profits that stem from all their 

Australian revenue. 

An American billionaire, who has put hundreds of millions of dollars into promoting democracy, 

equity and governance around the world, believes Australia’s action in convincing Google and 

Facebook to pay for journalism is a “huge step for the world” and democracy that will spur global 

change (Australian, 24 March 2021).  Nicolas Berggruen, a Californian philanthropist who has 

established institutes for democracy around the world, said Australia was leading the world in 

combating COVID-19, its democratic institutions and its place in the Asia-Pacific. 

Media companies face pressure to explicitly commit to using the money sealed through landmark 

deals with Google and Facebook to invest in newsrooms and journalism jobs (Age, 1 March 2021, 

p.27). Guardian Australia is expected to take another floor in its Surry Hills, Sydney, office for 

new employees while industry sources have indicated News Corp Australia is considering hiring 

nearly 100 journalists with the money. News Corp would not comment. Seven West Media chief 

executive James Warburton said most of the money the company expects to gain from its deals 

with Google and Facebook will be used for Perth-based newspaper, the West Australian, and its 

regional titles. A particular focus will be to improve the newspapers’ digital strategy. 

112.2.2 Competition policy key to tech giants deal 

Communications Minister Paul Fletcher says Australia’s decision to treat the news media 

bargaining code as a competition policy issue, rather than a copyright matter, was one of the key 

drivers in getting the legislation across the line, with overseas countries now seeking to do the 

same. Fletcher said the “competition approach was a well-established policy tool” in Australia 

when dealing with industries where bargaining power imbalances existed. Several ministers from 

countries including Canada, France, Germany, Finland and the UK, have contacted Fletcher to 

discuss Australia’s strategy in legislating a mandatory news media bargaining code, in addition to 

the conversations that Prime Minister Scott Morrison and Treasurer Josh Frydenberg had with 

heads of state including Indian Prime Minister Narendra Modi and Canada’s leader Justin 

Trudeau. The code became law in Australia on 25 February after last-minute amendments were 

approved by parliament. “There’s certainly significant overseas interest in the particular approach 

we have used,” Mr Fletcher said. “But different countries tackle these things in different ways.  

The Google logo (inspired by Gutenberg) on 14 April 

2021. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 112, May 2021— 11 

 

112.2.3 ABC ends New Daily agreement 

The ABC will terminate its commercial agreements with several news websites, including industry 

superannuation fund-backed website, TheNewDaily, in a strategic shift that will focus on 

agreements with aggregation platforms such as Facebook and Google (Sydney Morning Herald, 22 

March 2021, p.29). TheNewDaily is published by Motion Publishing, a subsidiary company of 

Solstice Media. Money to fund journalism at the news site is received through advertising and 

funding from industry Super Holdings. Members of industry superannuation funds receive daily 

newsletters from the website. Solstice Media, which is chaired by Eric Beecher, is the publisher 

of TheNewDaily and runs South Australian website InDaily and InQueensland. Industry sources 

familiar with the performance of ABC’s content said it had performed better than expected when 

it ran on InQueensland, which receives a commercial benefit from the appearance of the articles. 

112.2.4 Huffpost ceases covering Australian news 

Huffpost Australia ceased covering Australian news from 19 March 2021. A smaller Australian 

team remains in the office, but will only cover global news. The shift was part of a company-wide 

round of redundancies announced by the publisher and follows the acquisition of Huffpost by 

Buzzfeed in February. The Huffpost Australia web page continues to operate but features only 

international news (Telum Media Alert, 19 March 2021). 

112.2.5 Local mastheads merge with metros 

Some News Corp regional newspapers that have become digital only titles have expanded their 

digital reach by merging their news content with News Corp’s metro sites in their capital city 

(Telum Media Alert, 30 April 2021). The regional websites will still publish their own content but 

their stories will now appear in a stand-alone section on metro websites such as the Daily 

Telegraph (NSW), Courier-Mail (Queensland), Herald Sun (Victoria) and the Advertiser (South 

Australia). These new sections will be named after the relevant town.  

Among the media outlets affected by the change are: Northern Star, Lismore; Noosa News; Gympie 

Times; Byron Shire News; NewsMail, Bundaberg; Tweed Daily News; Daily Examiner, Grafton; 

Fraser Coast Chronicle; Warwick Daily News; Ballina Shire Advocate; South Burnett Times; 

Gatton, Lockyer & Brisbane Valley Star; and Chinchilla News. 

 

 

3—Current Developments:    

          Community & Provincial 

 

 

112.3.1 Gympie Today and others 

Despite the closure of a long list of regional and local publications across Australia in 2020 (see, 

for example, ANHG 108.3.1-7), there are some new papers emerging. One of these is Gympie Today, 

which is managed by Andrew Guiver. The 64-page weekly has replaced the daily Gympie Times, 

whose print edition was closed by News Corp in June 2020. The Times was started in 1868. Gympie 

Today started on 31 July 2020. Backed by the Thomas family’s Pakenham-based Star News Group 

— an independent, Australian media company that owns eight regional titles in Queensland and 

a dozen local newspapers in Victoria — Gympie Today has a weekly circulation of 4000. Some of 

the subscribers go into the office to pay their ($3 a week) subscriptions with cash or cheque because 

they don’t have credit cards. 

Damian Morgan, director of Gympie Today, says, “We’re seeing a resurgence of thriving, 

independent newspapers. For sure, it’s a challenging environment but we’re able to provide vibrant 

and diverse news coverage,” Morgan said. “In most markets where there are independent start-



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 112, May 2021— 12 

 

ups, such as Gympie, News Corp has retained a digital presence, and the ABC has a strong 

presence as well.” 

Now a viewpoint from Bruce Davidson, boss of media production services company Pagemasters, 

is well-placed to assess the health of the Australian media market, given that his company provides 

major metro titles — as well as more than 50 independent news publishers across Australia — 

with layout and design, as well as puzzles, crosswords and TV pages. “Since July 2020 we have 

secured new work with 30 independent publishers,” Davidson says. “It’s been great to see so many 

locals taking the initiative and starting up papers and websites. It’s happening all over the country. 

Locals are really embracing the grassroots element.” (Australian, 8 March 2021.) 

112.3.2 King Island Courier revived 

ANHG 111.3.2 reported the closure of the King Island Courier. It did close, on 11 November, only 

to be revived (before it was cold) because it was sold. The King Island Courier is the third regional 

newspaper which Font PR has acquired and brought back to life after closure. Roger Hanson, 

recently made editor-at-large across Font’s stable of seven Tasmanian newspapers, is now the 

editor of the King Island Courier.  

Sorell Times/Tasman Gazette/East Coast View editor Martine Haley (former Mercury deputy 

editor and Manly Daily editor) is now also the editor of the Derwent Valley Gazette. Font PR has 

separated its public relations and newspaper activities. 

They have recently appointed a cadet to work across all their titles. The titles are: Tasmanian 

Country, Derwent Valley Gazette, Sorrell Times, Tasman Gazette, East Coast View, and Tasmanian 

Business Reporter (part attribution to Advocate, Burnie, 27 November 2020). 

112.3.3 ACM increases share of Prime Media 

Australian Community Media partners Anthony Catalano and Alex Waislitz conditionally 

acquired another 5 per cent share of the Prime Media Group, taking their share of the regional 

television broadcaster from 14.57 per cent to 19.99 per cent. Prime Media produces news bulletins 

for the NSW Central West, New England, the north west region, the north coast, Wagga Wagga 

and the Riverina, and Albury-Wodonga (Newcastle Herald, 10 March 2021). (Telum Media Alert, 

10 March 2021).  

The deal has been approved by the Australian Communications and Media Authority (Newcastle 

Herald, 9 April 2021, p.18). 

112.3.4 Catalano’s vision 

Antony Catalano is intensifying his push for a regulatory overhaul after unveiling ambitions to 

combine the newsrooms of his regional publishing company with broadcaster Prime Media Group 

to create a regional media giant (Sydney Morning Herald, 12 April 2021, p.25). Catalano, who 

jointly runs Australian Community Media with Melbourne rich lister Alex Waislitz, has said he is 

planning to launch several newspapers. He will urge the federal government to review media laws 

so that he can push ahead with plans to create a media conglomerate.  

112.3.5 Cronulla, Parramatta, Marrickville: new hyperlocal titles 

Local magazine publisher, Neighbourhood Media, has plans in place to launch three new 

hyperlocal titles: 2230 (Cronulla), 2150 (Parramatta), and 2204 (Marrickville. Each title is taken 

from the particular suburb’s postcode. The publishers told Telum Media Alert (12 March 2021) that 

2230 would be published in early April, with the other two titles to begin at a later date. In 

February, three magazines—2010 (Surry Hills), 2037 (Glebe), and 2099 (Dee Why) were launched. 

112.3.6 Media executives launch NewsFarm 

A consortium of media executives has launched NewsFarm, a business that will facilitate the 

establishment of news media outlets throughout regional Australia. NewsFarm will provide these 

outlets with business expertise, technology, editorial and commercial strategies and workflows. As 

well as providing ongoing support, it will also fund launches in these communities.  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 112, May 2021— 13 

 

The founders of NewsFarm are Tony Gillies, former editor-in-chief of Australian Associated Press, 

and Alan Oakley, former editor of the Sydney Morning Herald, the Sunday Age and the Newcastle 

Herald. The company has a three-year plan to establish print mastheads and websites in more 

than 100 “news deserts”—communities where the supply of news has been significantly reduced. 

The NewsFarm network aims to create more than 450 local media jobs and publish more than 5000 

local news stories each week (Telum Media Alert, 19 March 2021). 

112.3.7 Print editions of five papers resume 

ACM resumed publishing print editions of five regional newspapers in the week beginning 19 April, 

a year after the economic impact of the coronavirus pandemic led to the suspension of printing. 

The five are: the Armidale Express and the Dungog Chronicle (NSW); the Goondiwindi Argus 

(Queensland); and the Coastal Leader, Kingston, and the Flinders News, Port Pirie (South 

Australia). ACM managing director Tony Kendall said the resumption of printed editions of the 

long-standing local mastheads had been made possible by the support of the Morrison 

government’s Public Interest News Gathering (PING) program. He said the PING grant that ACM 

received had helped the company continue to provide public interest journalism for 91 mastheads 

serving regional and rural communities in every state and territory. 

“As we review the viability of our portfolio, we have also had to make some difficult decisions,” 

Kendall said. This included closing a number of websites where advertising support “has not 

recovered since print publishing had to be suspended”, such as the Wingham Chronicle and 

the Bellingen Courier-Sun in NSW. These titles had continued to provide local news online after 

the April 2020 suspension of their weekly printed newspaper. They were among 12 mastheads 

retained as digital-only local news providers under ACM’s PING grant. 

The Wingham Chronicle’s website has now been incorporated into Taree’s  

manningrivertimes.com.au. The recent closure of the Bellingen Courier-Sun website followed 

ACM’s launch of a new publication, the Northern Rivers Review, which is distributed to more than 

20 communities across northern NSW, including Byron Bay, Ballina, Lismore and Casino. 

        

 

 

4—Newspaper History 

 

 

112.4.1 Sunday newspaper (1): Melbourne, 1889 

Fitzroy City Press, Friday, 11 October 1889, p.3: A meeting was held in the Collingwood Town Hall 

on Wednesday evening with reference to the opening of museums, art galleries, and public libraries 

on Sunday, and also to aid in starting a Sunday newspaper in Melbourne. Mr. M. Ash occupied the 

chair, and the attendance was fair. The chairman, in opening the meeting, said he did not expect 

to be able to preside, but he “would do his best to preserve older. and entreated those present to 

give each speaker a fair and impartial hearing.... The meeting throughout was very disorderly and 

from the beginning there was a continual uproar throughout the hall. The chairman repeatedly 

called several of those present to order, and at one time, in consequence of some remark passed 

hy.one of the audience, Mr. W. H. L. Bailey, who was present, stated that if such remarks were 

repeated, he would call in the police. Resolutions to the effect that it was desirable to open the 

public libraries on Sundays, and that a Sunday newspaper was needed, were carried by a large 

majority. A letter was read from Mr. D. C. Murray, stating that he thoroughly sympathised with 

the object of the meeting, and was convinced that the vexatious obstruction must cease; also that 

the narrow-minded policy of the opponents must become before long impossible in a country like 

Australia. Addresses were given by Messrs. W. H. L. Bailey, D. Gaunson, and McNaught, after 

which the meeting concluded with a vote of thanks to the chairman for presiding. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 112, May 2021— 14 

 

112.4.2 Sunday newspaper (2): Sydney, 1933 

Mercury, Hobart, Saturday, 3 June 1933, p.11: Sydney last Sunday produced the first issue of a 

new Sunday newspaper, the Sunday Observer, which is apparently to move along lines other than 

those of the “yellowish” colour of the past. The freshly launched journal intends to rank the 

problems of the hour a prominent feature. In the words of its first editorial, it “hopes to give the 

public something of permanent value”, and to do this it proposes to be no party organ or political 

opportunist, but to give news, and comment with wide vision. Such is its ideal, and the first Issue 

is within its own definition. It is a good journal, and if its standard remains at opening level, it 

should meet with success. 

112.4.3 Sunday newspaper (3): Newcastle, 1936 

Newcastle Sun, 20 August 1936, p.11: The Aberdare Central Miners’ Lodge decided last night to 

ask the Northern Board of the Miners’ Federation to arrange aggregate meetings to allow Mr. 

James, M.H.R., the directors of the Labor newspaper, and leaders of the Federation to place the 

facts regarding the proposed Sunday paper before the miners. [This occurred when the Newcastle 

Morning Herald was gradually taking over full operation of the afternoon paper, the Newcastle 

Sun.] 

112.4.4 Sunday newspaper (4): National Labor, 1948 

Advocate, Burnie, 17 September 1948, p.5: CANBERRA, Thursday: The Federal Parliamentary 

Labor Party will investigate the possibility of launching a Sunday Labor newspaper to circulate in 

all cities and major country centres. The proposal was put before the party today, and it decided to 

appoint a special sub-committee of Cabinet to examine it. Members said it was intended to launch, 

if possible, a paper which would provide general news cover without overemphasising the Labor 

point of view, 

112.4.5 Sunday newspaper (5): Cairns, 1952 

Daily Examiner, Grafton, 8 April 1952, p.5: CAIRNS, Mon. — Australia lost its only Sunday 

newspaper published outside the capital cities when the North Queensland Sunday Australian 

ceased publication at Cairns at the weekend. High cost of newsprint and penalty rates for weekend 

work under the 40-hour week forced it out of circulation. It had the second largest circulation of 

any provincial weekly in the Commonwealth, and its rising circulation was ironically one of the 

main reasons which forced it out of existence. The staff has been placed with other newspapers, 

and the paper’s model plant and newsprint will be placed on the market. [George Groom, of 

Innisfail, ran the paper.] 

112.4.6 Flashback 100 (2): Rupert at 70, taking on the world 

• This is the second of a series of flashbacks to items in the ANHG Newsletter 100 

issues ago (20 years ago). This extract is from ANHG No. 12. 

When the Australian-born American citizen and multi-national media magnate, Rupert Murdoch, 

celebrated his 70th birthday in New York City on 11 March with his four children by his first two 

wives and with his third wife, Mark Riley wrote in the Sydney Morning Herald: “In the past few 

years, he has been knighted by the Pope, been named humanitarian of the year by an organisation 

of Jews, bought himself a baseball team, lost himself a rugby league competition, been divorced, 

been married, been diagnosed with cancer and, apparently, beaten cancer. He has endorsed Tony 

Blair, he has endorsed George W. Bush, he has abused Ted Turner, he has belittled the Dalai 

Lama. He has been lashed by investors for getting into the Internet, and now he is entangled in 

the biggest deal of his career as he tries to take a stranglehold on America’s satellite TV market. 

Mere mortals retire between 60 and 70. Rupert Murdoch takes on the world.” 
 

[Rupert Murdoch turned 90 on 11 March 2021. He now has a fourth wife, Jerry Hall, whom he married in 

March 2016 (Sydney Morning Herald, 6 March 2016).] 

112.4.7 Trove’s latest digitised newspapers 

The newspaper titles listed below have recently been digitised and made available in Trove, a 

National Library website. The year range listed for the item is an indication of what is 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 112, May 2021— 15 

 

currently available in Trove; it does not always reflect the full span of years during which the item 

was published. 

NSW newspaper titles 

▪ NOTA—News of The Area (Hawks Nest & Tea Gardens) 1970-1999 

▪ Nowra Colonist 1899-1904. 

▪ Telegraph and Shoalhaven Advertiser 1879-1881 

▪ Windsor and Richmond Gazette 1888-1961 

Victorian newspaper titles 

▪ Box Hill Reporter 1925-1930 

▪ Reporter (Box Hill) 1889=1925 

▪ Brunswick & Coburg Leader 1914-1921. 

▪ Mildura Telegraph and Darling and Lower Murray Advocate 1913-1920 

▪ Sunraysia Daily 1920-1927 

▪ Mildura and Merbein Sun 1921 

▪ Mildura Irrigationist 1892-1893 

▪ Mildura Irrigationist and Murray River Agricultural Times 1888 

▪ Mildura Irrigationist and Murray River Cultural Advocate 1891-1892 

▪ Merbein Irrigationist and Murray Valley Soldiers’ Gazette 1919-1920 

Queensland newspaper titles 

▪ Noosa News 1968-1974 

▪ Noosa Advocate 1911-1929 

▪ Noosa Advocate and Cooroora Advertiser 1929-1934 

Western Australian newspaper titles 

▪ Dampier Herald (Kununoppin) 1928-1937 

▪ Cathedral Chronicle (Geraldton) 1931-1954 

▪ Corrigin Chronicle and Kunjin-Bullaring Representative 1925-1943 

▪ Weekly Judge (Perth) 1919-1931 

112.4.8 Digitising Victorian newspapers 

Wayne Hodges, who was participated in the Digitise Knox and Dandenong Ranges 

(digitiseKDRnews) campaign (ANHG 101.4.7), has written to the ANHG about Trove and the 

digitisation of Victorian newspapers. He notes that collective funding of the digitisation of local 

newspapers by the Federal Government finished a long time ago. “Now communities themselves 

are responsible for funding their area’s digitisation,” Hodges says. “This disadvantages areas with 

limited funds. The Victorian Government could offer support to rectify this situation, similar to the 

collectively funded digitisation programs being run by the NSW and WA Governments for their 

State’s newspapers.” 

Early in 2021 Hodges conducted a survey of the State Library Victoria out-of-copyright microfilmed 

newspapers digitised to Trove. About 10,000 years’ worth, or 66 per cent of the newspapers in the 

selection, were yet to be digitised to Trove. Hodges said, “Although only 81 per cent of SLV’s 

microfilmed newspapers listed frequencies, this could be used to estimate how many issues need 

to be digitised. Allowing 12 pages per estimated issue that would be 9.9 million pages, which at 

current rate of microfilm digitisation would cost $15.2 million to digitise (a large figure, but it could 

be covered by the Victorian Government committing about 80c per Victorian per year for three 

years). 

“A Victorian Parliamentary e-petition is being run and closes on 30 May. It is accessible by visiting 

www.MoreTroveForVic.org/petition . The petition has had the support of the Genealogical Society 

of Victoria, Royal Historical Society of Victoria, and a number of local historical societies. It has 

more than 1000 signatures and it would be great to gain it as much support as possible. Any 

resident of Victoria can sign the petition.” 

  

http://www.moretroveforvic.org/petition


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 112, May 2021— 16 

 

112.4.9 Buying out the opposition in Tumut, 1925 and 1942 

Tumut and Adelong Times, Tuesday 17 February 1942, p.2: For the second time in 17 years the 

proprietor of this journal has bought out the opposition newspapers, in the first place acquiring 

the interest of the oldest established newspaper, which dated back to 1861, and now the Tumut-

Batlow-Adelong District News, the initial publication of which appeared in 1933. In each instance 

the sale of these newspapers has been impelled by the high expense incurred in newspaper 

production, rendering it impracticable to equip and maintain two printing works with separate 

literary and office staffs and workmen. It has been another ease of the “survival of the fittest” by 

reason of the consistent support accorded the enterprise of the present proprietor, as well as 

general public approval and acceptance of the conduct of the Tumut and Adelong Times and the 

Adelong and Tumut Express for the past 42 years.  

Experienced pressmen are only too well aware that all the public cannot be pleased all the time; 

but our endeavour has been right: throughout the piece to do our best for the greater number where 

conflict of interests occur, consistent with, distinction between right and wrong, and at the. same 

time not. neglect giving publicity to the views and contentions of both sides. This we will continue 

to do after carefully weighing the pros and cons of contentious interests, having in mind all the 

while that the progress and advancement of our district and the prosperity of its people, as well as 

the national duty, are placed paramount. Only fair and true reports will be given publicity, 

uninfluenced by any outside or ulterior motives. We embrace this opportunity of thanking our 

legion of friends who have. stuck staunchly by us for the past 42 years, trust that we will justify 

their continued confidence and that our new clientele will be satisfied with our efforts to promote 

the welfare of the community while at the same time providing a substantial compendium of up-

to-date news. 

[The proprietor of the Tumut and Adelong Times in both 1925 and 1942 was Alexander Wilkie 

Watson; he owned also the Adelong Express. The proprietor of the Tumut-Batlow-Adelong District 

News was his son Clyde Goulburn Watson, who established the bi-weekly paper in January 1933 in 

opposition to his father’s two weeklies. For nine years, seven members of the Watson family produced 

four newspaper issues a week for the Tumut and Adelong districts.] 

112.4.10 Perel and the Patriot 

Rod Kirkpatrick writes: The Library of the Royal Historical Society of Queensland has been 

given a copy of the Patriot, dated 31 May 1925. The copy was found during renovations to a 

farmhouse built in 1922, Kay Cohen reports in the April issue of the RHSQ Bulletin. The item 

reminded me of the intensive research I conducted on the Patriot 40 years ago when I was 

investigating the Labor papers of Queensland. The newspaper was 

launched in Maryborough on 23 July 1892 by the Maryborough Political 

Reform Association, with W. Adam, W. Mitchell and J. Murray at the 

head. J. Hennessy, the first editor, took as his motto “Measures, not Men”. 

Early in 1893, Irvine (Jack) Perel became the editor and owner and 

remained so until his death on 23 October 1928. Meanwhile, he moved 

the paper to Bundaberg (1898) and then Brisbane (1903). He became 

involved also in John Norton’s Brisbane Truth. 

Perel—born Isidore Perel at Ararat, Victoria, in 1861 to Elias and 

Elizabeth Perel—had been an electrical engineer with the Posts and 

Telegraph Department. He re-organised and conducted the Townsville 

telephone exchange until suspended—virtually, not ostensibly—for 

sympathising with Labour (as it then was) at a by-election. He was 

transferred to Bundaberg to stablish an exchange there only to be 

“Grifflewraithed” again, as the Worker put it. (Griffith and McIlwraith 

were leaders of the parties in a coalition government after years as 

opponents.) The radical and almost revolutionary character of the Perel 

brand of journalism in the early years of the Patriot was such that 

business support was not generally accorded to it, but Perel would not modify his views for 

monetary gain. By 1926 he had changed his ideas dramatically. “When I think of the ideas I 

cherished at twenty-five, I can smile at my own folly.”  

Irvine (Jack) Perel 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 112, May 2021— 17 

 

[You can read more in Rod Kirkpatrick, Sworn to No Master, pp.158-161. The sketch of Irvine Perel is taken 

from Truth, 28 October 1928, p.15.] 

112.4.11 Western Port Times, Grantville & Districts 

Peter Gill has seen a copy of the second issue of Volume 1 of the Western Port Times, Grantville 

and districts, dated June 2018, but the first issue seems to be missing in action. The magazine was 

introduced as a “rebirth of the original Western Port Times, published from 1898 to 1910. Produced 

by the Waterline News, for the U3A Local History Group based in Grantville, the magazine is a 

“creative exercise” to showcase Grantville’s history, via the group’s website. Twelve issues were 

published in Volume 1, concluding with April 2019. Volume 2 also had 12 issues, concluding with 

April 2020. By February this year, 10 issues in Volume 3 had been published. The magazine mainly 

carries extracts from newspapers of about a century ago. The 1898-1910 publication was published 

for its first 10 years by T.C. Monger and then by Harold B. and J.A. Sullivan. Fire was blamed for 

the publication’s demise.  

112.4.12 Kiandra and the Chinese 

Extract from David Hill’s The Gold Rush (2010), pp.223-224: The Chinese … had a vital role to 

play in the establishment of the Kiandra newspaper, the Alpine Pioneer, started by the brothers 

John and Thomas Garrett, John was a member of parliament and his brother the mayor of 

Wollongong and founder of the Illawarra Mercury newspaper. The [two brothers] were initially 

unable to transport the heavy printing press to Kiandra, which was “twice locked in by snow” after 

the dray carrying the equipment had struggled “16 days in getting six miles”. The Chinese, 

however, managed to carry it on the final leg. 

Fifty Chinamen were engaged for this job, the drays were got at with considerable difficulty, and the entire 
loading weighing 4,400 lbs, was carried a distance of 14 miles through snow, and over very broken country 
in about 10 hours. 

The Chinese may have rescued the printing press, but they were still despised, even by the 

newspaper they had saved. Shortly after it began publishing, the Alpine Pioneer ran an editorial 

[31 August 1860] attacking the Chinese and calling on the government to rid them from the 

goldfields. 

[The Chinese] pour in to the country in hordes, solely to dig and to carry away, rendering no 

return .,.. they bring no women and do not care to settle … All that the Chinaman thinks of is 

his lump of gold … The Chinaman requires to be dealt with in a manner different from the other 

foreigner, and we do not think the export duty is the right mode of dealing with him. 

[The Alpine Pioneer was published from 3 August 1860 to 22 March 1861.—Rod Kirkpatrick, A Short History 

of the Australian Country Press, p.207.] 

112.4.13 Dunolly Express: unfilmed copies found 

John Tully writes (Western Historian, No. 227, June 2020, p.3): In 1924 the Dunolly Public 

Library sold off their file copies of the Dunolly Express. They went to local businesses to wrap 

parcels. A young local named Albert Ling saw the historic value in retaining these papers and 

purchased back as many copies as he could. Soon after he moved to Mildura. This newspaper 

collection was donated to the Dunolly Museum in 2018. We have been going through them and 

have nearly 100 issues that are missing from the SLV microfilms. We suspect these are the only 

copies in existence. 

[The Dunolly and Burnt Creek Express was published from 31 May 1862 to 1949. It had various 

sub-titles, changing from “Burnt Creek” to, mainly, “Betbetshire”.] 

112.4.14 Victorian country press: for and against Federation, 1898 

Weekly Times, Melbourne, 21 May 1898, p.13: It is a difficult task to ascertain the attitude towards 

the Commonwealth Bill of the large number of newspapers published throughout the country 

districts, but as far as we have been able to find out, up to the present, there are 75 which have 

shown themselves in favour of the bill, whilst only four have pronounced against it. Amongst the 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 112, May 2021— 18 

 

remainder, whose altitude we have been unable to discover, there will no doubt be a very large 

proportion on the side of Australian unity, and possibly a few against it.  

For the bill (75): Ararat Advertiser, Ararat Chronicle, Avoca Mail, Benalla Standard, Benambra 

and Bogong Advertiser, Ballarat Star. Ballarat Courier, Bairnsdale Courier, Bendigo Advertiser, 

Bendigo Independent, Bacchus Marsh Express, Cranbourne and Country Herald, Coleraine Albion, 

Colac Herald, Colac Reformer, Camperdown Chronicle, Dunolly and Betbetshire Express, Donald 

Times, Dandenong Advertiser, Evelyn Observer, Evening Mail (Bendigo), Euroa Advertiser, Euroa 

Gazette, East Charlton Tribune, Geelong Advertiser, Gippsland Mercury (Sale), Gippsland 

Standard (Alberton), Gippsland Times (Sale). Goulburn Advertiser, Goulburn Valley Yeoman, 

Hamilton Spectator, Horsham Times, Kowree Ensign, Koroit Sentinel, Kyneton Observer, Kyneton 

Guardian, Korumburra Times, Kerang Observer, Lancefield Mercury, Minyip Guardian, Mortlake 

Dispatch, Moira Independent, Mildura Cultivator, Mount Wycheproof Ensign, Nhill Mail, 

Numurkah Standard, Ovens and Murray Advertiser, Ovens Register, Omeo Standard, Port Fairy 

Gazette, Rokewood Gazette, Rushworth Chronicle, Riverine Herald, Rutherglen and Wahgunyah 

News, St. Arnaud Mercury, St. Arnaud Times, Stawell Times, South Gippsland Express, 

Shepparton News, Shepparton Advertiser, Steiglitz Miner, Talbot Leader, Violet Town Sentinel, 

Wangaratta Chronicle, Wodonga and Towong Sentinel, Woodend Star. Gisborne, and Macedon 

Advocate, Warragul Guardian and News, Wimmera Star, West Wimmera Mail, Warrnambool 

Standard, Warrnambool Echo, Werribee Express, Warracknabeal Herald, Yarrawonga Chronicle 

and Riverina Advocate, Yea Chronicle.  

Against the bill (4): Avoca Free Press and Farmers’ and Miners’ Journal, Maryborough and 

Dunolly Advertiser, Narracan Shire Advocate (Moe, etc.), North-Eastern Ensign.  

So far the newspapers whom we have to place on the “doubtful or unknown list” number 113, but 

we shall be glad to hear from any whose names are not given above, that they have declared on the 

subject of the Bill. 

112.4.15 Sydney Morning Herald 21st century timeline 

Following are the 21st century entries in the timeline for the Sydney Morning Herald featured in 

the supplement to mark its 190th anniversary (see ANHG 112.1.17 above: 

❖ 25 March 2009: The Smart Edition (a digital replica edition of the printed newspaper) is 

officially launched. It remains accessible today via the homepage and iPad and phone apps. 

❖ 23 July 2009: The Herald posts its first story to Facebook, a report about whether it was 

the right time to buy a home. It received three comments from readers. Today more than 

1.2 million people follow its page. 

❖ January 2011: Amanda Wilson is appointed editor of the Herald after several months 

acting in the role. She is the first woman to hold the position and was followed by Judith 

Whelan (2013) and Lisa Davies (2017). 

❖ 31 May 2011: The Herald iPad app is launched. 

❖ 1 March 2013: The last weekday broadsheet edition of the Herald is published. On the 

following Monday it was compact, or tabloid, sized. One year later the Saturday edition 

also became compact. 

❖ December 2018: Fairfax Media and Nine Entertainment merge. Fairfax shareholders 

received Nine shares and some cash for surrendering control of their company and its 

assets. Nine chief executive Hugh Marks runs the enlarged business. 

❖ 17 March 2020: The Herald newspaper, website and apps are produced with the entire 

staff working from home for the first time as the coronavirus pandemic shuts down NSW. 

❖ 17 August 2020: The Herald moves to its new offices at 1 Denison Street, North Sydney. 

[They were officially opened on 4 December 2020.] 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 112, May 2021— 19 

 

    

 

5—Recently Published 

 

112.5.1 Books 

Boylan, Chris, and Phillips, Jessica Lindsay, Man Who Cannot Die is about The Phantom 

being appropriated as a tribal/warrior shield motif in the highlands of Papua New Guinea: 

https://www.manwhocannotdie.com/index.php 

Includes a chapter by Dr Kevin Patrick, the leading scholar on The Phantom, who describes the 

dissemination of the character throughout the Pacific region. Published in February 2021 

by art dealers Chris Boylan of Sydney, Australia, and Jessica Lindsay Phillips of Toronto, 

Canada, the book is an exhaustive study of this tradition. Features essays by a number of 

experts in the field, placing the shields within their historical, cultural, and cosmological 

contexts. A catalogue section illustrates 105 examples from museum and private collections 

in North America, Europe, and the Antipodes, drawn from a research group of some 150 

shields, which represent the majority of known examples. 

Greguric, Paul J., The Man Behind the Prize, Shawline Publishing, $22.94 from Booktopia. See 

Westwood item in 112.5.2 below. 

Miralles, Nina-Sophia, Glossy: The Inside Story of Vogue, Quercus, 2021, 330pp. $32.99. 

Vine, Josie, Larrikins, Rebels and Journalistic Freedom in Australia, Palgrave Macmillan, 2021. 

https://www.palgrave.com/gp/book/9783030618551.  

This book sets out to provide a cultural history of Australian journalism. In a democratic nation 

where a free news media is not guaranteed, Australian journalism has inherited what 

could be described as a “larrikin” tradition to protect its independence. This book mines 

Australian journalism’s rebelliousness, humour and distinct disrespect for authority in 

various socio-historical contexts, to explore its determination to maintain professional 

independence. Vine highlights the audacious, iconoclastic and determined figure of the 

larrikin-journalist, forever pushing boundaries to protect democracy’s cornerstone—

freedom of the news media.  

112.5.2 Articles 

Birtles, Bill, “‘A day to pack up our lives and get out’: journalist Bill Birtles on fleeing China”, 

Good Weekend, 1-2 May 2021. An edited extract from The Truth About China by Bill Birtles 

(Allen & Unwin, $33). Birtles was the ABC’s China correspondent. Michael Smith, of the 

Australian Financial Review, had to leave China at the same time. 

Curry, John, “The Derwent Star”, THRA (Tasmanian Historical Research Association) Papers 

and Proceedings, Vol. 68 No 1, April 2021 pp46-64. The Derwent Star and the beginnings 

of the press in Van Diemen’s Land. The author traces the story of the first newspaper in 

Hobart and its successors. Includes a look at the history of the press which printed it. Only 

copies of number 7 of the Star are extant, probably because it reported the death of David 

Collins, past Lieut.-Governor of the colony.  

Groch, Sherryn, “Why has Facebook banned news and what does it mean for you?”, Sydney 

Morning Herald, 20-21 February 2021, p.28.  

Hatch, Patrick, and Samios, Zoe, “Murdoch’s next bet”, Sydney Morning Herald, 20-21 March 

2021, “Business”, pp. 1, 4-5. The Murdoch empire is betting big on the US wagering gold 

rush and has now cast its eyes to Australia. The Murdoch family’s long road into wagering 

has intersected with the tussle played out over the future of Australia’s largest gambling 

group, the ASX-listed Tabcorp. 

https://protect-au.mimecast.com/s/-vPUCwV1jpS8zDQBUgB0uT?domain=apac01.safelinks.protection.outlook.com
https://www.palgrave.com/gp/book/9783030618551


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 112, May 2021— 20 

 

Hyland, Anne, “Online harassment a regular hazard for female journalists”, Sydney Morning 

Herald, 26 March 2021, p.10. 

Marshall, Konrad, “Whole new ball game”, Good Weekend, 10 April 2021, pp.12-16. Shallow, 

manipulative snake-oil salesman or “horribly admirable” builder of Australia’s version of 

ESPN? Meet Craig Hutchison, the university dropout turned journalist who created a 

national sports media empire by stealth. 

Mitchell, Chris, “Journos who got election wrong now mislead on vaccines, assault”, Australian, 

5 April 2021, p.19. The former editor-in-chief of the Australian comments, in his weekly 

media column, on the stance taken by “left-wing” Australian journalists in covering the 

prime minister’s leadership during the COVID=19 pandemic and the sexual-assaults 

issues. 

Mitchell, Chris, “Truth doesn’t matter when Indigenous reporting is driven by social media”, 

Australian, 3 May 2021, p.19. 

Siddiqui, Aalia, and Wayland, Sarah, “Lost from the conversation: missing people, and the role 

of police media in shaping community awareness”, the Police Journal: Theory, Practice and 

Principles, 20 January 2021. Media as a public health messaging tool can shape community 

perception. In missing persons’ investigations Police utilise media to assist in location and 

recovery of absent people. This study, of Australian media in 2019, revealed that the 

statistical evidence of who goes missing, and returns, is not replicated in news articles. 

Content analysis of 2,400 media items highlighting a disconnect between statistical rate of 

return from being missing (up to 98%) and the media profiling those who return (17% of 

media articles including returned missing persons narratives). In addition, police and 

family dominate media conversations paying minimal attention to the reasons why people 

vanish or including comment from those who return. Recommendations for police media 

strategies, that include an accurate portrayal of the experiences of returned missing 

persons, as a public health tool, is required. 

Simons, Margaret, “Australian media’s latest expert”, InsideStory.org.au, 25 March 2021. 

Conversation, a unique medium for disseminating academic research, is celebrating its 

first decade. 

Westwood, Matthew, “Painting a legacy”, Australian, 22 April 2021, p.12. A new biography of 

J.F. Archibald was written at the State Library of NSW each day by an author sleeping at 

a shelter each night (see ANHG 112.5.1 above). 

Whitbourn, Michaela, “Opinions and defamation brawls”, Sydney Morning Herald, 15 February 

2021, pp.25-26. In theory, the law of defamation allows people to express honest opinions, 

even harsh ones, on matters of public interest. In practice, there are catches. 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rodk99anhg@gmail.com/ 

Hard copy: For 10 issues (two years)—$75 for individuals; and $100 for institutions. Postal address is 
provided at head of newsletter. Pay by cheque made out to Rodney Kirkpatrick, or by online transfer: 
A/c name: Rodney Kirkpatrick. BSB: 638 090. A/c no. 1492 3009. Email Rod first. 

 


