
 
This is the front page of a rag paper edition of the Sydney Morning Herald in January 1928. The rag 

paper editions—basically, special library editions—can be difficult to identify as the paper is similar in 

thickness and feel to regular newsprint.  Rag, however, does not discolour and become brittle like 

regular newsprint.  See 104.4.1 below. —State Library of NSW photo. 

 AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP 

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 104                    October 2019 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, U 337, 55 Linkwood Drive, Ferny Hills, 
Qld, 4055. Ph. +61-7-3351 6175. Email: rodk99anhg@gmail.com 

Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra, is at abvi@iinet.net.au 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter: 9 December 2019. 

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

 
 

http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 104, October 2019— 2 

 

     

1—Current Developments:  

   National & Metropolitan 

 

   

 

 

20 years of publication 

This edition of the Australian Newspaper History Group Newsletter completes 20 
years of publication. Victor Isaacs published the first edition in October 1999 a 
few weeks after the “Local Newspapers, Local Identities” conference, staged by 
the History of the Book in Australia, at Chiltern in north-eastern Victoria. See issue 
100. Victor is still a key part of ANHG. – Rod Kirkpatrick, Editor. 

104.1.1 AFP and the media (1): Coalition wants right to fight warrants 

The nation’s leading media organisations have demanded the right to contest warrants being used 

to gather evidence against journalists to combat a “rising tide of secrecy” threatening press freedom 

in Australia (Weekend Australian, 3-4 August 2019). In a submission to the parliamentary inquiry 

into freedom of the press, Australia’s Right to Know Coalition — including News Corp Australia, 

Nine Entertainment Co and the ABC — claim the inquiry is not broad enough in scope and 

complain about increasing “intimidation” targeting the media. The committee was established by 

the Morrison government as a result of an outcry by media companies following Australian Federal 

Police (AFP) raids on the home of News Corp journalist Annika Smethurst and the ABC’s 

headquarters in Sydney. A third raid was also planned on News Corp’s headquarters in Surry 

Hills, central Sydney, but was called off by the AFP. Following the raids, Home Affairs Minister 

Peter Dutton said journalists in possession of secret material could be investigated by police for 

committing a crime, saying “nobody was above the law”. 

The submission — authored by 14 media companies and organisations — says that while the 

support of some government ministers for a free media is welcome, “disappointingly, others have 

suggested that the mere fact that a journalist may be in possession of leaked documents should be 

sufficient for them to be considered to have committed a criminal offence”. “This amounts to 

suggesting that a necessary element in the reporting of matters of public interest is the receipt of 

information which is not publicly known is sufficient to support a finding of criminal activity … 

This seems to us is the nub of the problem this inquiry should have as its main focus.” Warrants 

of the type used against Smethurst and the ABC would be contestable under the proposals put 

forward by the media companies. 

The submission suggests all warrant applications for journalists and media companies be made to 

an independent judge in open court with experience in weighing up such matters, media 

organisations be informed and represented and a warrant will only be authorised if the public 

interest in accessing the metadata and/or content of a journalist’s communication outweighs the 

public interest in not granting access. The media companies are also calling for better protection 

for public-sector whistleblowers and a properly functioning freedom of information regime. A wide-

ranging reform of defamation law in Australia is also recommended. It also calls on changes to 

national security laws and asked that “journalists be exempted from national security laws enacted 

over the last seven years”. 

104.1.2 AFP and the media (2): Home Affairs dept fights to restrict media 

The Department of Home Affairs is pushing back against demands by leading Australian media 

organisations for a right to contest warrants targeting journalists, claiming reporters may destroy 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 104, October 2019— 3 

 

evidence (Australian, 7 August 2019). The ABC has hit back at such suggestions, saying there are 

already laws against the destruction of evidence and a similar set of British laws expressly 

prohibits the disposal of any material being sought by authorities. In a submission to the 

parliamentary inquiry into press freedom, the Department of Home Affairs has defended the 

current regime as “appropriate”. It said the government was “open to considering suggestions”, 

current legislation already reflected the need for any “limitations on rights and freedoms (to be) 

reasonable, necessary and proportionate for the pursuit of a legitimate objective”. 

104.1.3 AFP and the media (3): Parliamentary inquiry into press freedom 

The first public hearings of the parliamentary joint committee on intelligence and security’s 

inquiry into press freedom were held on 13 August 2019. One of the first to give evidence before 

the committee was George Williams, dean of law at the University of NSW. He contributed an 

article, “9/11 changed things, but we’ve overstepped the mark”, to the Australian, 13 August 2019, 

p.12. The concluding section of the article follows:  

My evidence to the committee today will propose several changes to the law. These include only permitting 
access to the metadata of journalists that would identify their sources when it is alleged a serious crime has 
been committed. Journalists should also be told that their metadata may be accessed so they can contest 
this. Offences for disclosing information, such as about intelligence activities, should include an exemption 
for doing so in the public interest. What is in the public interest should be carefully defined to ensure 
journalists only receive protection where serious matters are at stake, such as revealing that a government 
official has contravened a law or perverted the course of justice. Otherwise, the secrecy of national security 
information should prevail. 

Whistleblowers also need better protection. The law recognises no circumstances in which a person can 
pass intelligence information to a journalist. Instead, they can reveal information about wrongdoing only 
within government. This should be changed so that a whistleblower can speak to a journalist where it is 
reasonable to believe that disclosing information within government is inadequate. These changes are 
needed, but even they are not enough. They only touch the surface of the laws already on the statute book 
that directly or indirectly impact on press freedom. 

A stronger counterbalance is required. The federal parliament should also enact clear, positive protection 
for freedom of speech and freedom of the press that ensures national security and other laws are applied 
to respect these freedoms. Other countries already do this, and it is time Australia did the same. 

104.1.4 AFP and the media (4): Miller says freedoms ‘at risk’ 

Australians are at risk of losing democratic freedoms without an overhaul of rules to protect the 

work of journalists, News Corp executive chairman Michael Miller told the parliamentary joint 

committee on intelligence and security which is inquiring into press freedom (Australian, 14 

August 2019). Miller argued protections were needed to allow the media to fulfil its role in 

scrutinising institutions. “We may not be living in a police state but we are living in an ever-

increasing state of secrecy,” he said. “There are many laws that criminalise journalism.” 

104.1.5 AFP and the media (5): Leaks and jail 

News Corp Australia has hit back at Home Affairs secretary Mike Pezzullo, declaring the targeting 

of one of its journalists “smacks more of intimidation than investigation”, after the senior 

bureaucrat criticised the leaking of a top-secret document and said the person responsible should 

go to jail (Australian, 15 August 2019). The Australian Federal Police said on 14 August it had 

identified the suspected leaker and was concerned about the leaker’s position in the public service 

as Pezzullo launched a strong attack against the leak. The parliamentary joint committee on 

intelligence and security is considering how law enforcement and intelligence powers are impacting 

on the freedom of the press after the AFP raided the home of News’s Sunday papers’ politics editor, 

Annika Smethurst, in June over a 2018 story suggesting the country’s cyber spy agency could for 

the first time monitor Australians. 

The next day, the agency raided the ABC over its Afghan Files series. The leak to News Corp was 

referred to the AFP by Defence secretary Greg Moriarty, with the Department of Home Affairs 

copied in. “Frankly, subject to judicial process and fair process, they (the leaker) should go to jail 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 104, October 2019— 4 

 

for that,” Pezzullo said. “It was designed to play into a Canberra game about which agency is asking 

other agencies to expand its powers and remits. It’s completely unacceptable for public servants to 

be playing in that way. It is completely unacceptable for someone to have given the journalist that 

document or at least passed on a screenshot or passed on some imagery of it. It is a crime.” 

Campbell Reid, News Corp’s head of corporate affairs, policy and government relations, said 

Pezzullo’s comments went “a long way towards confirming our concern that you can risk jail if you 

annoy people in power”. He said: “We have been told repeatedly that the issues Australia faces are 

of such scale that police and intelligence agencies must have powers that can send reporters to jail, 

but in his evidence yesterday Mr Pezzullo appeared to paint a different picture,” Reid said. “He 

said Annika Smethurst’s story was of so little consequence he had forgotten about it; he declared 

‘there’s no whistle to be blown here’ and dismissed the report as inaccurate. If all of that is true, 

how can it justify a seven-hour police raid on a reporter’s home and an ongoing legal limbo that is 

still unresolved after more than 70 days? As we said at the time of the raids, the episode smacks 

more of intimidation than investigation.” 

Outgoing AFP commissioner Andrew Colvin said the agency had received 75 referrals in the past 

five years for potential unauthorised disclosure offences that “could have resulted in evidence being 

sought from a journalist”. That had occurred on only two occasions: the investigations into leaks 

to Smethurst and the ABC’s Dan Oakes and Sam Clark. Asked by Labor’s legal affairs spokesman 

Mark Dreyfus whether Smethurst could be charged, Colvin said: “That investigation is ongoing. 

As police, we do not target specific sectors of the community, such as the media. We target 

criminality, which is determined by the laws created by the parliament, and based on our 

investigation we establish facts and evidence.” 

104.1.6 AFP and the media (6): PM and freedom of the press 

Prime Minister Scott Morrison had declared there are enough protections for whistleblowers in 

Australia and the role of a robust media is not under threat (Australian, 6 September 2019). He 

said the Australian Federal Police was “just doing their job” in raiding the Canberra home of 

Australian Signals Directorate officer Cameron Gill. The AFP has refused to say whether the raid 

was related to the investigation into News Corp Australia journalist Annika Smethurst who 

reported leaked material suggestion the Signals Directorate was, for the first time, considering 

surveilling Australians. See also: “Culture of secrecy eroding rights of quiet Australians”, 

Australian, 6 September 2019, editorial, p.15. 

104.1.7 AFP and the media (7): A-G given veto to ‘safeguard’ journalists 

Journalists from News Corp Australia and the ABC who revealed government secrets have been 

handed a lifeline after the government expanded its political veto of prosecutions based on 

legitimate news reports (Australian, 1 October 2019). The new arrangements mean prosecutions 

under four federal laws will not proceed against journalists without the permission of Attorney-

General Christian Porter.  

104.1.8 Nine and ABC consider High Court challenge 

The Nine newspapers and the ABC are considering a High Court challenge after the full bench of 

the Federal Court on 2 August threw out their truth defence in a high-stakes defamation case 

launched by Chinese-Australian billionaire Chau Chak Wing (Weekend Australian, 3-4 August 

2019). A senior source confirmed on 2 August the media companies were closely reviewing their 

appeal rights after losing their bid to use the truth defence against Chau’s claims that an ABC Four 

Corners program on 5 June 2017, cast him as a spy for the Chinese Communist Party who had 

infiltrated the Australian government. The program, “Power and influence: The hard edge of 

China’s soft power”, was a joint investigation with Nine newspapers, the Age and Sydney Morning 

Herald. It reported Chau, one of the country’s most generous political donors, was under suspicion 

by ASIO, and linked him to allegations of espionage and bribery. 

The ABC, Nine newspapers and Age journalist Nick McKenzie are relying on a range of defences, 

including qualified privilege. But at the heart of their defence was their claim the allegations 

against Dr Chau were substantially true or they had good reason to believe they were true. In 

August last year, judge Stephen Rares ruled their claims of a truth defence inadmissible because 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 104, October 2019— 5 

 

they did not amount to “any reasonable defence or basis for such a defence and are embarrassing”. 

The media organisations appealed the decision. But in a unanimous decision by the full bench of 

the Federal Court on 2 August, the three judges dismissed the appeal and ordered the companies 

to pay Chau’s costs. 

McKenzie tweeted: “Terrible news for investigate (sic) journalism … Another terrible precedent for 

journalism. Makes all journalists jobs harder.” But a member of Chau’s legal team told the 

Weekend Australian it was more like “a terrible day for Nick McKenzie”. 

104.1.9 Newsagency home deliveries drawing to an end 

News Corp: Australia’s biggest newspaper publisher, News Corp, is to introduce major changes 

to newspaper distribution. Beginning in late 2019 and extending to June 2020, News Corp will 

introduce direct delivery of their newspapers in the Sydney metropolitan area by their own 

contractor. This function will be taken over from retail newsagencies. Distribution by local, retail 

newsagencies has been the traditional delivery method for newspapers in Australia. News Corp’s 

program will commence with News taking over the billing function, then extend to actual delivery. 

At this stage, News Corp will not alter delivery arrangements in the Sydney CBD, because of  what 

it describes as “access and time delivery issues.” Some suburban newsagencies have expressed 

disappointment at the level of compensation being offered by News Corp. It is believed there have 

been some distribution problems in Sydney, which is why News Corp has made the changes there. 

As part of the change, newspapers will be flat wrapped at News Corp’s Chullora printing plant.  

Nine Entertainment: Newsagents around Sydney and parts of NSW are being asked to stop home 

deliveries of newspapers from next year after Nine Entertainment Co decided to overhaul its print 

distribution arrangements in a move that could also resolve a long-running stalemate over who 

owns the customer data (Australian, 16 September 2019). Nine wrote to newsagents in mid-

September, saying it was cancelling existing agreements covering home delivery and retail 

distribution from March next year and would seek discussions with outlets about continuing to sell 

newspapers in store. “While Nine has terminated the Existing Agreements, it remains committed 

to the newsagent retail channel for its publications,” according to a letter signed by the director of 

circulation, contracts and clients, Wayne Couzins. 

104.1.10 People 

Eryk Bagshaw will be based in Beijing from next year as China correspondent for the Sydney 

Morning Herald and the Age. He will continue as the Canberra-based economics correspondent for 

the two papers until January (Telum Media Alert, 28 August 2019). 

Liz Deegan, for 30 years a News Corp employee (including editor, Sunday Mail, Brisbane, and 

general manager of corporate affairs and relationships), has joined the National Rugby League as 

head of communications (Australian, 30 September 2019). 

Peter Frilingos, former chief rugby league writer for the Daily Telegraph, Sydney, has been 

inducted into the NRL’s Hall of Fame. Frilingos, who died in 2004, covered four Kangaroo tours 

and 40 successive grand finals for the Sydney and, later, NRL competitions (Australian, 14 August 

2019). 

Rob Harris, who has spent four years in Canberra as the Herald Sun’s national political reporter, 

has joined the Age and Sydney Morning Herald as national affairs editor. Harris has worked in 

radio, including for the ABC, and on newspapers in Britain covering the 2010 general election and 

the Commonwealth Games in Delhi (Age, 13 July 2019, p.3). Chip Le Grand and Patrick Elligett 

are also recent senior appointments to the Age and SMH (see ANHG 103.1.11). 

Matthew Knott has been appointed the United States correspondent for the Sydney Morning 

Herald and the Age. He has been acting in that role while completing a master’s degree in 

journalism at Columbia University, New York. He will move to Washington DC at the end of the 

year (Telum Media Alert, 28 August 2019). 

Sharri Markson has become the political editor-at-large at the Sydney Daily Telegraph. She was 

previously the paper’s national political editor. John Rolfe, the former cost-of-living editor for News 

Corp, is the new national political editor (Telum Media Alert, 26 August 2019). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 104, October 2019— 6 

 

Mike Osborne, editor of Australian Associated Press for 11 years, will leave the organisation on 

30 November. Osborne has been with the newswire for 35 years and his senior roles included 

foreign correspondent, finance editor and news editor. He covered six Olympic Games and multiple 

Federal budgets (Telum Media Alert, 19 July 2019). 

Nino Randazzo, who edited the Melbourne-based Italian-language newspaper, Il Globo, for 

nearly 30 years, has died, aged 87. In 2006, as an overseas candidate for the Centre-Left coalition, 

he was elected as a senator in the Italian elections (Herald Sun, 13 July 2019, p.8). 

Andrew Rule, crime writer for the Melbourne Herald Sun, has written about how his experience 

of heart problems on a holiday in Japan led to the discovery of a “ticking bomb” in his chest. He 

has since had heart surgery (Andrew Rule, “Don’t take your heart for granted”, Sunday Herald 

Sun, 4 August 2019, pp.32-33). 

Bevan Shields has been appointed the Europe correspondent for the Sydney Morning Herald and 

the Age. He will take up the appointment in December after a three-month holiday. Shields was 

the former federal editor and Canberra bureau chief for Nine’s metro mastheads (Telum Media 

Alert, 26 August 2019). 

Laura Tingle, journalist, author and essayist, will deliver the second K.S. Inglis Address at the 

Australian Media Traditions conference at University of Melbourne on 29 November. Her topic 

is "How media convergence has helped create virtual politics – and how the Press Gallery has 

responded".  

104.1.11 Profit: News Corp and Nine 

(1) News Corp has swung back to profit. For the financial year ended 30 June 2019, it has reported 

$US228 million ($A335m) in net profit compared to a net loss of $US1.44 billion a year ago. Digital 

subscriptions for its newspapers and sport-streaming service Kayo have been the standout 

performers (Weekend Australian, 10-11 August 2019). Revenue of $US10.07bn for the full financial 

year was a 12 per cent increase compared to the previous year, with total EBITDA for the year up 

to $US1.24bn. For the fourth quarter of 2019, total revenue for News Corp was down $US2.47bn, 

an 8 per cent fall compared to $US2.69bn in the period in the previous year, mainly because of a 

$US105m negative impact from foreign currency fluctuations and lower revenue in the book-

publishing segment.  

(2) Nine Entertainment Co. has announced final results from the 2018-19 financial year (Telum 

Media Alert, 23 August 2019). The results include the impact of Nine’s merger with Fairfax Media 

in December 2018. Metro Media earnings before interest, taxes, depreciation and amortisation 

(EBITDA) increased by 65 per cent. Total revenue for Metro Media rose from $442.9 million in 

financial year 2018 to $454.4 million in financial year 2019. This was an increase of 3 per cent. 

Revenue for 9 Digital Publishing fell by 11 per cent and EBITDA by 21 per cent. The combined 

EBITDA of Metro Media, 9 Digital Publishing and 9Now amounted to $130.1 million, an increase 

of 56 per cent. Group EBITDA grew by 36 per cent and net profit after taxes was $187.1 million, 

an increase of 19 per cent. 

104.1.12 Nine and the Libs and the ‘independent’ newspapers  

Nine Entertainment chief executive High Marks hosted a $10,000-a-head Liberal Party fund-

raising event on the set of the network’s Today show, prompting an angry backlash from the 

company’s newspaper journalists (Australian, 3 4 September 2019). The Media Entertainment and 

Arts Alliance said journalists from the Sydney Morning Herald, Age and Australian Financial 

Review raised serious concerns “about the impact on their newspapers’ charter of editorial 

independence” after the event which raised $700,000 for the Liberal Party. The newspapers, 

previously Fairfax mastheads, were part of the merger last December between Nine and Fairfax 

Media. 

104.1.13 Far-right claims rejected 

Victoria University has rejected claims its academics found News Corp publications had fuelled 

far-right sentiment, amid concerns its research is in danger of being distorted (Australian, 15 

August 2019). The university rejected as inaccurate a front-page claim by Morry 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 104, October 2019— 7 

 

Schwartz’s Saturday Paper that News Corp journalists had intensified far-right recruitment. “At 

no point does the (academics’) research report claim that News publications fuelled far-right 

sentiment,’’ a university spokeswoman said. “The report does, however, argue that mainstream 

media content was used extensively by far-right groups.’’ The statement, responding to questions 

from the Australian, also raised concerns about the university’s research being skewed before it 

was made public through peer-reviewed channels. “The researchers are concerned about having 

their research taken out of context,’’ a spokeswoman said. The Saturday Paper splashed its edition 

on the weekend of 10-11 August with the false claims about the unreleased work of VU academics 

on the impact of media on race hate, and continued (at 14 August) to make them in its online 

edition. 

104.1.14 Recent events 

104.1.14.1 Deaths 

Freudenberg, Norman Graham (Graham): D. 26 July 2019 at Redcliffe, Queensland, aged 85; 

great speech writer for Labor politicians such as Arthur Calwell, Gough Whitlam, Bob Hawke, 

Neville Wran, Barrie Unsworth and Bob Carr; began work as a cadet journalist for the Brisbane 

Telegraph at age 17; worked for several other newspapers, including the Daily Mirror in Sydney 

and the Sun News-Pictorial, Melbourne; became deputy news editor with GTV9, Melbourne, in 

1958; joined staff of Labor leader Calwell as press secretary in 1961; returned to journalism in 

1966 and the following year returned to political speechwriting; wrote more than 1000 speeches in 

his career (Weekend Australian, 27-28 July 2019, p.18; see also, Troy Bramston, “Our democracy 

lost for words”, Australian, 30 July 2019, p.12.). 

James, Joyce Mildred (née Staff): D. 1 November 2018 in Sydney, aged 100; a schoolteacher 

with a particular interest in psychology, she was the editor of the weekly Anglican for 17 years; 

husband Francis started the paper and managed it; born in Wollongong and grew up there; excelled 

in 1935 Leaving Certificate at Wollongong High School; studied at Teachers College and did Arts 

degree by night at Sydney University; taught at Taren Point and at Canterbury Girls High; 

completed two years of an economics degree; joined the NSW Education Department’s 

psychological research unit; married Alfred Francis James in London on Anzac Day 1945 (he had 

been a prisoner of war for three years); a few years after World War II, she became the head English 

teacher at Ravenswood Girls School, Gordon; in 1952, the mother of three children, she became the 

editor of the Anglican; he wrote the editorials; she went to the Chippendale office four days every 

week; wrote out every word in her clear longhand and gave the sheets of paper to typesetters and 

compositors; edited more than 800 issues, “an invaluable record of the working of the church in 

Australia and elsewhere in the 1950s and 1960s” (Tony Stephens, Alfred James); Anglican 

prospered until mid-1960s, but its strong opposition to the Vietnam war, on moral and logistical 

grounds, led many supporters to cancel subscriptions; when Anglican closed in 1970, she became 

a school counsellor at Cheltenham Girls High School; Francis was missing (imprisoned, as it turned 

out) in China for four years from 1969; he died in 1992, aged 74 (Tony Stephens and Alfred James, 

“A century of adventure and devotion”, Sydney Morning Herald, 27 December 2018, p.27; also see 

Kay Keavney, “The ordeal of Joyce James”, Australian Women’s Weekly, 21 February 1973). 

Macgeorge, Michael: D. 8 September 2019 in Melbourne, aged 93; joined the Age, Melbourne, at 

age 15 as a clerk in the original Collins Street premises (his grandfather, J.S. Stephens, was chief 

sub-editor, 1885-1935); moved to the editorial department about two years later when Harold 

Campbell was editor; in a long and distinguished career, was a political reporter in Canberra, chief 

of staff in Melbourne, manager in London, and finally industrial manager in Melbourne; this last 

appointment was a highly challenging one dealing with a range of unions at a time of great 

technological change in the newspaper industry—see ANHG 100.4.1 (notes provided by John 

Tidey; Michael was a long-time ANHG subscriber.) 

Millett, Michael: D. 7 September 2019 in Sydney, aged 60; worked for Sydney Morning Herald as 

a journalist for 20 years; served at different times as Canberra bureau chief and North Asia 

correspondent; was a senior editor upon his departure in 2009; became director of communications 

at the ABC; was director of corporate affairs at his death (Australian, 9 September 2019; Sydney 

Morning Herald, 7 September 2019).  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 104, October 2019— 8 

 

104.1.15 Judge rejects Rush’s attempt to silence media 

Geoffrey Rush has failed in his bid to permanently stop the Daily Telegraph and the 

Australian from republishing allegations at the heart of the high-profile defamation case the actor 

won earlier this year (Australian, 29 August 2019). In the Federal Court on 28 August, Justice 

Michael Wigney dismissed the Oscar winner’s application for a permanent injunction, which would 

have prevented all Nationwide News publications from repeating or republishing the allegations, 

which have been found to be defamatory and untrue. Among his written reasons for his latest 

decision, Justice Wigney said a permanent injunction could “restrict” the right to free speech. He 

wrote: “Nationwide, like any other person, has a right, within limits, to criticise and express 

disagreement with the liability (defamation trial) judgment. There is at least a risk the injunction 

sought by Mr Rush might effectively impinge on or restrict that right in a way that is not warranted 

or justified.’’ 

The judge, who presided over Rush’s defamation trial, said the actor had failed to demonstrate that 

“there is a real or appreciable risk that, if not restrained from doing so, Nationwide will repeat or 

republish the relevant defamatory imputations’’. The Daily Telegraph is appealing against the 

defamation verdict, claiming that Justice Wigney’s conduct of the case had given rise to “an 

apprehension of bias’’ and also that the judge had awarded excessive damages. An appeal date has 

yet to be confirmed. 

104.1.16 When Robert Mugabe needed a typewriter 

When Robert Gabriel Mugabe (tyrannical ruler of Zimbabwe for almost 40 years) died in Singapore 

at the age of 95 on 6 September, journalist Bruce Loudon wrote: “… it is to my everlasting shame 

that I played a very small part in helping him outsmart rivals and become Zimbabwe’s leader in 

1980”. Loudon writes (Weekend Australian, 7-8 September 2019): “It was in the midst of the 

‘chimurenga’, the war of liberation being fought by Zimbabwe’s barefooted bush fighters against 

white rule. At a summit of post-colonial leaders from across the African continent in Gabon, West 

Africa, crucial decisions were imminent on whether Mugabe or his arch-rival, Joshua Nkomo, 

should be supported to become Zimbabwe’s leader. Mugabe was the outsider. In the media room as 

the crucial gathering got under way, he appeared downcast. Nkomo was surrounded by aides and 

helpers. Mugabe had only his loyal deputy, Edgar Tekere, with him. They desperately needed to 

type up a statement for the continent’s leaders but had no typewriter. They fixed their eyes on my 

ancient Olivetti Letra 32 typewriter [in the late 1970s] the standard resource for foreign 

correspondents batting around the world’s troublespots. They asked if they could borrow it.  

“Mugabe sat at the keyboard pecking away, trying to compose his vital statement. It was clear his 

two fingers were hopeless. To get him off my typewriter, I offered to help. He dictated while I typed. 

It did much, apparently, to swing Africa’s support behind him and eclipse Nkomo, enabling him to 

become Zimbabwe’s leader in 1980. Yet on the occasions when I saw Mugabe afterwards, he never 

once recalled, much less thanked me, and that says much about the man who became one of the 

world’s most feared and corrupt despots.” 

104.1.17 Cadet journalists sought 

Rod Kirkpatrick writes: Remember when newspapers used to advertise for cadet journalists (or 

aren’t you that old)? I know that my entry to journalism arose from an advertisement in the Sydney 

Morning Herald on 14 April 1962. The director of news at ATN Channel 7, Epping, sought a “fully 

qualified A Grade Journalist” and a “1st Year Cadet”. I was one of 28 applicants for the cadetship 

and, for reasons still unknown to me, I got the job. I began duties on 7 May 1962. 

When I was lecturing in journalism—for 25 of the years between 1975 and 2007—I told my final-

year students not to wait for an ad. to appear for cadets at the metro dailies; just apply. And the 

cadet counsellors told me that at the Sydney Morning Herald, for instance, more than 1000 

applications were received each year. The numbers were pretty much the same at papers such as 

the Daily Telegraph or the Courier-Mail. the cadet counsellors told me that at the Sydney Morning 

Herald, for instance, more than 1000 applications were received each year. The numbers were 

pretty much the same at papers such as the Daily Telegraph or the Courier-Mail. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 104, October 2019— 9 

 

 In this context, it was interesting to see the Australian advertise (see above) in its Media section 

on 9 September for “Cadet Journalists”. Note in the screenshot of that ad. that the cadetships are 

for 12 months and applicants are expected to have an undergraduate degree and experience at 

news writing. Lots of other interesting aspects to the ad, too. 

104.1.18 Robert Menzies, Jesus and newspaper style 

Tim Douglas, the editor of the Review section of the Weekend Australian, wrote about a change 

in the newspaper’s style in his column on 21-22 September 2019.  

The first thing I learned about the Australian when I started here more than a decade ago was that in published copy 
only two subjects with surnames ending in S are exempt from the pos-s rule — a possessive apostrophe followed by 
another S. Those subjects were, and indeed they remain: Menzies and Jesus. You see it’s the sibilance, the result of 
those pesky frictive consonants that produce a hissing sound (there are three frictives in each name) when 
pronounced that one should avoid. (Every other moniker ending in S, for the record, gets the pos-s treatment, on 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 104, October 2019— 10 

 

this newspaper at least: it is a phenomenon I like to call Douglas’s Lament). It’s just one of many wonderfully arcane 
rules to which reporters and editors adhere across the paper. 

I must confess I am an enthusiastic scholar — if not still an apprentice compared with this organ’s venerated senior 
sub-editor, Ruth Dunn — when it comes to style, and in particular the Oz’s 215-page Style Guide (the one on my desk 
is the third edition, edited by Kim Lockwood). In my first week here, I was presented with a brand spanking new copy 
of the style tome (“the new testament”) and a Macquarie Dictionary (“the old testament”), a wonderfully bedraggled 
edition from the early 80s, all off-the-shoulder jacket and yellowed pages that every so often reveals the faint 
redolence of cigarettes. (If you put your ear close to it, you can hear the sound of sub-editors swearing at each other.) 
While I’m fondest of the latter, I am quite well acquainted with the former, and its myriad banned words (“icon”; 
“sidewalk”; “elevator”) and disallowed headlines (if you ever see “Going for baroque” in these pages, you have 
permission to hang, draw and quarter me). 

Style, though, as with all fashion, shifts, and this week the Australian has instituted a new change. No longer will we 
be italicising titles of artworks, books, films, and their like. The change has been instituted across print and digital 
platforms. Happily, there is no change to any other of our regular programming; regular, for the record, still is not a 
synonym for ordinary or normal; hikes are walks not price rises and “at this moment in time” is still considered a 
cliche crime against humanity. 

[You’ll note that the ANHG style is “the Australian”—or any other newspaper title, and italicised—whereas Tim Douglas 

wrote “The Australian”; also, I have italicised the book titles that his paper’s style now does not.—R.K.] 

Three readers commented on Douglas’s column in “Your Say” in the Review section on 28-29 

September, p.31.  

104.1.19 Age and SMH increase cover price 

The weekday prices of the Sydney Morning Herald and Age were increased from $3.20 to $3.40 on 

2 September. 

104.1.20 Readership grows 

Australia’s news media publishers have seen their readership grow rapidly through digital 

(Australian, 30 September 2019). Data from Enhanced Media Metrics Australia show nine out of 

10 Australians still engage with news published online or in hard copy by newspaper titles, with 

audiences growing through digital platforms such as websites and mobile applications. As of July, 

news media brands reached 83 per cent of the Australian population through online platforms. 

Seven in 10 Australians still turn to print products for news at some stage. The Sydney Morning 

Herald has a total audience across print and digital of 7.966 million, while the Age’s audience is 

3.805 million, both increases from last year. The West Australian has seen large audience growth, 

with total readership at 3.401 million, up from 2.064 million in 2018. Its digital audience has grown 

from 1.277 million to 3.401 million in the past year. 

 

2—Current Developments:  

   DIGITAL 

 

 

 

 

 

 

104.2.1 Tech giants face day of reckoning 

Facebook and Google could be forced to share revenue from journalism with traditional media, face 

investigations by a new digital branch of the competition watchdog and be fined for the spreading 

of fake news (Weekend Australian, 27-28 July 2019, pp.1, 6). The digital giants have been warned 

their days of living on an unregulated frontier are over. Treasurer Josh Frydenberg says they will 

be held to account for damage they have wrought on consumers and traditional media. This follows 

the release of a landmark report by the Australian Competition and Consumer Commission (see 

Andrew White’s article mentioned in 104.5.2 below). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 104, October 2019— 11 

 

Rod Sims, chairman of the Australian Competition and Consumer Commission (ACCC), has 

warned Facebook and Google a recommended “code of conduct” will have “enormous teeth” 

(Australian, 29 July 2019, Media section). He dismissed concerns that regulators would not be 

tough enough to hold the digital giants to account. (See also articles by Chris Kenny and Adam 

Creighton in the Media section of the Australian that day.) 

Alan Kohler argues (Australian, 30 July 2019) that “the only way to properly regulate Google and 

Facebook and other ‘designated platforms’, as the ACCC calls them, is to treat them like utilities 

or banks and require them to be licensed”. Most of the ACCC’s 23 recommendations could be 

incorporated into the licence conditions along with others, Kohler says. 

Margaret Simons writes (Inside Story, 30 July 2019): Once upon a time, if you stepped onto a 

train you could be pretty sure that most of the passengers would have their noses buried in 

newspapers. These days, commuters look at their phones. It’s a powerful example of how much 

digital platforms have become central to our lives. In all of our overlapping personas — friend, 

employee, audience member and citizen — they have become the means to our ends. This means 

the Australian Competition and Consumer Commission’s report on digital platforms, released last 

week, is potentially one of the most important documents in our recent national history, with the 

potential to affect every area of life. Whether it fulfils that potential will depend on the response 

of government, and of course the lobbying attempts of Google and Facebook, both of which will 

oppose much of the regulatory thrust despite this being the local version of inquiries and initiatives 

around the globe. Bringing these new and uniquely powerful players to heel will require an 

international lawmaking effort. 

So far, media attention has focused on the business impacts of the report and the issues 

surrounding privacy. I want to focus here on what the report says about journalism. This, surely, 

is the aspect of the report that is most important to our role as citizens, the health of our democracy 

and the capacity of our political processes and system of government to meet the needs of the 

nation. 

First, the ACCC reaffirms its view that journalism is a public good, important for democracy. It 

also confirms that journalism is in crisis, thanks largely to the flow of advertising revenue to the 

digital platforms. Significantly, in a first for a government agency, the ACCC declares that despite 

the fact that most journalism is produced by private businesses, this is an appropriate area for 

government action. The ACCC’s research for this inquiry confirms that the number of journalists 

employed in print and online businesses (traditionally the main employers) dropped by 20 per cent 

from 2014 to 2018. More than one hundred local and regional newspapers have closed over the past 

ten years, and as a result, twenty-one local government areas have no press coverage. Swathes of 

suburban and regional Australia are now news deserts. 

The digital news business models reward those who provide international and national news. Local 

news falls through the cracks. It’s now generally easier to find out what Donald Trump did last 

night than it is to find out what’s happening at your local school, why a local property development 

has been approved or what the story is behind that column of smoke on the horizon. The results of 

the dive in the number of employed journalists are real, according to the ACCC research. There 

are 26 per cent fewer articles on local government issues, 40 per cent fewer articles reporting on 

local courts, 30 per cent fewer articles on health issues and 42 per cent fewer articles on science. 

Sandra Peter and Kai Riemer write (Australian, 1 August 2019); Last Friday was a good day 

for Google and Facebook. It was the day the Australian Competition and Consumer Commission 

released its report into digital platforms and their effect on traditional media. [The report 

fundamentally reaffirms and cements the existing business models of Facebook and Google.] Two 

things need to happen.  

First, public discourse must take account of the true nature of digital platforms. More awareness 

will provide lawmakers with a mandate to make fundamental changes. To be fair, such changes 

are beyond any Australian regulator. Second, meaningful changes need to focus on the inner 

workings of these platforms. Once governments realise that various digital platforms are now akin 

to other infrastructures essential for our society, doors might open to allow more fundamental 

changes. We need to rebalance the value that derives from these platforms for all stakeholders—

https://www.accc.gov.au/system/files/Digital%20platforms%20inquiry%20-%20final%20report.pdf


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 104, October 2019— 12 

 

users, advertisers, media companies and the wider society for which these platforms provide a vital 

infrastructure. 

104.2.2 Heed law or go, tech giants told 

ACCC chair Rod Sims has warned tech giants Google and Facebook either to abide by our laws or 

to leave our shores (Australian, 14 August 2019). Sims, who led a landmark regulatory 

investigation into digital platforms over 19 months that uncovered many “adverse effects” 

associated with the tech giants, said “Australia can, if necessary, act alone” with its crackdown. 

“Facebook and Google are clearly subject to our laws. They either comply or do not do business in 

Australia,” Sims said in a speech to the Melbourne Press Club on 13 August.  

In the past, the tech giants have threatened to withdraw services from a country in response to 

local laws, but Sims does not think that will happen here. “Not only are our measures carefully 

calibrated, but we are closely in touch with our overseas counterparts who are sympathetic to both 

the issues we have raised, and our solutions,” he said. 

104.2.3 Online advertising earns $9bn 

Brands have spent more than $9 billion in online advertising in the past year, despite soft 

advertising conditions that have hurt some of Australia’s biggest media companies (Australian, 2 

September 2019). The PwC Interactive Advertising Bureau’s Online Advertising Report, which 

covers the past financial year, shows a 7.1 per cent increase in online advertising to a record high 

of $9.05bn. Most of the growth came from search and directories advertising, up 8 per cent for the 

year to $4.03m, while general display advertising also grew to $3.367m. PwC’s report includes 

financial data from more than 1000 websites and estimates from Google and Facebook. 

104.2.4 Newcastle: Digital-only title launched 

See 104.3.1 below. 

104.2.5 Google changes how it presents the news 

Original news reporting will get new prominence and stay at the top of searches longer as Google 

addresses a major concern of publishers and reporters that their work was being swamped by 

copycats (Weekend Australian, 14-15 September 2019). Google said it wanted to “highlight articles 

that we identify as significant original reporting”, and give readers a better chance to find the work 

that sparks many follow-ups. “This means readers interested in the latest news can find the story 

that started it all, and publishers can benefit from having their original reporting more widely 

seen,” Google vice-president of news Richard Gingras wrote in a blog post on 13 September. The 

changes follow sustained criticism from traditional media organisations that helped spark the 

Australian Competition & Consumer Commission inquiry into digital platforms. 

Media organisations including News Corporation have complained that expensive and time-

consuming original journalism was not given due prominence in search results, reducing the 

audience and the opportunity for publishers to sell subscriptions and advertising that fund the 

work. Follow-ups and rewrites, often without attribution of the original work, were often given 

more prominence in search, often within minutes of the original story breaking. 

Google’s changes follow reports in August that News was developing a news distribution service 

called “The Knewz” that would be open to all publishers and favour original content. “We are 

exploring this with the goal of recognising and rewarding the provenance of journalism, and to 

drive traffic and data to publishers — including subscription sites — so their original work is 

respected …” News told the Wall Street Journal. 

104.2.6 News launches Schools Hub 

News Corp Australia has launched Schools Hub, a data-rich comparison tool to provide access to 

data about every school in Australia (Telum Media Alert, 20 September 2019). Schools Hub is led 

by Tanya French, digital editor at the Courier-Mail, and Geoff Egan, national education data 

journalist at News Corp. The launch was supported by an editorial and marketing campaign across 

all major News Corp newspapers. A new national web page, education,news.com.au, has also 

been launched, directing readers to education verticals across News Corp mastheads. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 104, October 2019— 13 

 

104.2.7 Hong Kong and The Little Red Podcast 

Eric George, podcast producer, writes (Weekend Australian, 21-22 September 2019, extract only): 

Too often the concept of news podcasting revolves around daily shows, such as the New York Times’ 

excellent, dominant the Daily. But there’s a wealth of informative, newsy niche programming out 

there. Recently I’ve been listening to a lot of The Little Red Podcast to keep across the turmoil in 

Hong Kong. It’s part of a growing suite of shows from the University of Melbourne, hosted by 

veteran journalist Louisa Lim and academic Graeme Smith. The show’s tagline is “China beyond 

the Beijing beltway”, a fair summation of what is a deeply informative outside view of a fascinating 

country. 

The Little Red Podcast has mostly relied on conversational interviews on current affairs and issues 

inside China from religion to feminism. These are meaty subjects tackled in-depth. It can be tricky 

to thread the needle between making these topics clear for a curious but unfamiliar listener 

without watering things down, especially when relying on experts for most of your interviews. 

104.2.8 Apple and News work together 

Apple's subscription news service News+ has launched on 1 October in Australia with News Corp 

Australia the exclusive local provider of news (Australian, 1 October 2019). The Apple News app 

already offers access to free news services. Now a new tab marked News+ adds content from 

hundreds of news sources and magazines that operate from behind a paywall. News Corp chief 

executive Robert Thomson, who welcomed the partnership with Apple, took aim at Apple’s rival 

Google which he said preferred “hype and hypocrisy”. “We are proud to partner globally with a 

company (Apple) that truly believes in the profundity of provenance and that there should be a 

premium for premium journalism,” Thomson said. “Apple has acted positively, honourably and 

decisively to change the digital landscape, while other gatekeepers, such as Google, prefer hype 

and hypocrisy.” 

 

3—Current Developments:  

    Community & Provincial 

 

 

 

 

104.3.1 Newcastle: Digital-only title launched 

News Corp launched on 19 August a digital-only community title, Newcastle News, to provide hyper 

local news, sport and lifestyle articles for readers in the Newcastle and Hunter regions (Daily 

Telegraph, 19 August 2019). The digital masthead sets out to bring readers news on local crime, 

sport, development, transport, environment, education and health. Amy Ziniak is the journalist 

and she is expected to update the website daily. Subscribers will also gain access to the Daily 

Telegraph and Sunday Telegraph. The Newcastle News follows in the footsteps of other News Corp 

digital-only community titles launched recently, including the St George Shire Standard, the 

Illawarra Star, Central Sydney and the Canberra Star. Readers can connect on Facebook, 

Instagram, Twitter or email: thenewcastlenews@news.com.au/  

104.3.2 Quarterly magazine for regionals 

On Friday 30 August, Australian Community Media published the first edition of a new quarterly 

magazine Future Focus which they describe as “Celebrating Regional Australia”. The magazine is 

being carried in all 14 of ACM’s daily newspapers, including the Canberra Times and Newcastle 

Herald, as well as agricultural weeklies The Land, Queensland Country Life and Stock & Land. 

mailto:thenewcastlenews@news.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 104, October 2019— 14 

 

ACM’s partners in this project are University of New England and Dell Australia. It is a 24-page 

colour magazine filled with optimistic stories about rural areas. 

104.3.3 Smaller page size for some News regionals 

News Corp is to change the format of CQ News, Gympie Times, Fraser Coast Chronicle, Central & 

North Burnett Times and the South Burnett Times to a smaller page size. 

104.3.4 Bendigo: Merger of two titles 

The Bendigo Advertiser, a daily, and the Bendigo Weekly are merging this month. A combined 

Domain real estate guide and a new-look weekend edition of the Advertiser, incorporating the 

Weekly, will be launched this month.  

104.3.5 Weekly Times at 150 

When a group of Melbourne journalists launched the Daily Telegraph in that city on 8 February 

1869 it was during an era when such dailies published a weekly, too. And so the Daily Telegraph 

launched the Weekly Times on 11 September 1869. It aimed to be a “journal of literature, sport, 

agriculture, science and politics”. The paper was published each Saturday and was 16 pages at the 

beginning. In 1892 the Daily Telegraph sold its buildings and mastheads to the Melbourne Herald, 

which closed the Telegraph but continued publishing the Weekly Times, by then an agricultural 

weekly.  

That role continues today and the Weekly Times, now owned by News Corp Australia, is now 150 

years old and has had only 15 editors. Ed Gannon is the current editor. See Australian, Media 

section, 9 September 2019, p.25. 

On 11 September 2019, the Weekly Times published a commemorative issue to celebrate its 150th 

anniversary. It included a 20-page wraparound with a breezy history of the newspaper, and poor 

reproduction of the 16-page first issue of 11 September 1869. The reproduction was overlaid with 

presentations of some of the articles in modern style, meaning a great deal of the original was 

unreadable, and making it difficult to appreciate the style of the original. 

        

 

 

4—Newspaper History 

 

 

104.4.1 The local rag: Herald printed on ‘paper of permanence’ 

Rod Kirkpatrick writes: This story begins with Peter Gill, of Melbourne, sending the ANHG the 

following item, headed: “Special filing edition”. It was from the Sydney Morning Herald, 29 

November 1932, p.2, and read:   

A limited edition of the Sydney Morning Herald on rag-made paper is published daily. This edition is 
intended especially for libraries, both public and institutional, that wish to have files on paper of 
permanence. Copies of the edition are available to the general public. Orders for the filing edition should 
reach us as early as possible. Rates will be supplied on application.  

JOHN FAIRFAX & SONS, LTD. 

So, I wondered when this practice of producing the special filing editions began and, with the aid 

of Trove, soon discovered the answer. It was 2 January 1928. On Page 6 of that day’s edition of the 

SMH, the following article appeared:  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 104, October 2019— 15 

 

A special filing edition of the Sydney Morning Herald is to be published daily as from to-day. No other 
newspaper in Australia is more largely filed than the Herald. This has been the case for nearly a century. 
Since the publication of the quarterly Index to the news and topics in the Herald the increase in files 
established in public libraries, institutions, and offices has been very considerable. The vast consumption 
of paper for newspapers nowadays necessitates the use of wood pulp which, unfortunately, does not 
possess the permanent qualities necessary for files, as this material tends to deteriorate in a few years time.  

In public libraries especially where the references to the Herald are so constant, the files in many instances 
bear much evidence of wear and tear. In response to requests by librarians and others it has been decided 
to print a limited edition dally on rag-made paper, the kind used before the wood pulp product took its 
place. Rag-made paper possesses the requisite strength and durability for filing, being practically 
everlasting. The earliest Herald files, printed on this paper, are in perfect condition after the lapse of nearly 
a hundred years. The price of the special filing edition will be sixpence per copy. Subscriptions will not be 
accepted for a less term than three months. Orders should reach us as early as possible. 

And, of course, I wondered when the practice ended. Well, it was still going at the beginning of 

1941 as the article below indicates (but publicity of the special filing editions ends in 1941; the 

final reference discovered appeared on 20 May 1941).  

Sydney Morning Herald, 6 February 1941, p.8: It is common knowledge that the paper upon which 
newspapers of today are printed has not the durability of the material used many years ago. This is due to 
the fact that modern “news-print”, as it is called, is made from wood pulp, with chemical additions, and 
lacks enduring qualities. How long it will last is difficult to say, because experience carries us back less than 
half a century when “news-print” first came into general use. The experience of the Herald, whose files go 
back over a hundred years, is that those of the ‘thirties and ‘forties, up to the ‘eighties, of last century, when 
rags and bleached straw were the principal raw materials, are still in perfect condition, whereas those of 
the wood-pulp period, and particularly when chemical additions began to grow heavier, are, excepting for 
our own specially printed library editions, becoming much the worse for wear. 

Anyone may observe for himself how quickly ordinary newspaper deteriorates when left exposed to 
sunlight and air. Tests made by the Herald afford striking proof of this. The perishability of modern paper is 
causing no little concern to librarians and others who desire to ensure the permanence of the newspaper 
and other records of the age we live in. Not only newspapers are affected, but all other records and books 
printed on the commoner kinds of paper, and unless steps are taken to fix standards of durability for such 
editions as are intended for libraries or for other record purposes, few decades hence there is likely to be 
a serious gap in the printed matter from the start of the twentieth century onwards. 

The Herald has done its part. For long it has realised the problem of file preservation, and met it by 
beginning in 1928 the printing of a special edition on imperishable rag-made paper. It is the only newspaper 
south of the line, and one of the few newspapers in the world, to do this. Every morning after the ordinary 
edition of the Herald is printed, a reel of this expensive rag-paper is put on one of the presses and a special 
filing edition run off—a very small number, of course, compared with an average of well over a quarter of 
a million copies of newsprint which are rushed off to reach readers by breakfast time. 

This limited edition performs a special service; it ensures the preservation for posterity of the Herald’s 
record of the affairs of to-day and provides superior files that can stand any amount of handling. Most of 
the rag-paper editions go to libraries in this and other States and abroad, and are used for filing in 
Government and other institutions in the city. 

Gavin Souter’s Company of Heralds does not mention rag-paper editions of the Herald. 

Twenty years ago this month, Carol Mills presented a paper, “Newsprint in the Australian 

colonies”, at the conference that led to the introduction of the ANHG Newsletter. The conference, 

“Local Newspapers, Local Identities”, was held at Chiltern in northern Victoria. Carol’s paper 

notes: “Typically, the story of paper use by newspapers in the Australian colonies has been told by 

proprietors unable to resist their facility to offer reports on their problems and interests. It is 

invaluable to the history of Australian papermaking.” In early 1833, Carol said, the Sydney Herald 

was being printed on cartridge paper. Other newspapers of that period were printed on paper of 

all colours; buff, brown, green, blue, and of varying textures. In 1843 the Sydney Morning Herald 

(as it had become) changed its size for almost two months, going from eight columns to seven, and 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 104, October 2019— 16 

 

shortening its columns by 1½ inches. The previous size was re-adopted when appropriate paper 

was available. 

Near the end of her article, Carol Mills remarked that some of the curiosities of Australian 

newspaper history related to paper substitutes.  

In 1890, the Central Australian and Bourke Telegraph found itself isolated from its paper supply lines by the 
Darling in flood. During April one issue was printed on silk, one on satin and two on calico. The first issue of 
the Cooktown Independent in 1884 was printed on white satin with a red border. One issue of the 
Normanton Chronicle for 1886 was of white satin with a blue edge. When the bullock drays with paper 
failed to arrive, the Etheridge Courier, in Georgetown, Queensland, in the 1870-s, was printed on calico 
handkerchiefs from the local draper. 

In my file of examples of various newspaper printings on silk, one comes from a friend of nearly 40 

years, Ken Sanz, who noted that on 24 March 1871 at Muswellbrook, NSW, the first issue of the 

Upper Hunter Courier was published and one copy was printed on white satin so that it could be 

sent on the train to be presented to the Governor, the Earl of Belmore, when he opened the railway 

at Scone on 17 April 1871. (Ken Sanz, “Newspapers of the Upper Hunter”, Scone Historical Society 

Newsletter, September 1974, p.62.) 

After my initial research had produced the 1928 and 1941 details above, I made inquiries through 

a contact, Jerelynn Brown, manager collection strategy and development, State Library of NSW 

(see 104.4.2 below for an article from her). She referred my inquiry to Peter Arfanis, acting team 

leader, mixed formats team, at the library. Peter responded by email on 16 August: 

I had a look through the catalogue of the Fairfax Media Business Archive but I could find no obvious 

reference to rag paper editions of the SMH in the archive collection, apart from a copy of the 1931 

Centenary edition. Someone would need to trawl through the correspondence and minute books in the 

collection to see if there is anything there providing background to the production of rag paper editions. I 

did send an email to a contact at Fairfax Media/Nine requesting they have a look at their bound collection 

of the SMH and confirm if they have a set of the rag paper edition. They replied they didn’t but I think they 

may have been wrong because if anyone was going to keep a “preservation” copy of the paper John Fairfax 

& Sons would. I suspect the people who checked the bound editions may not have known what to look for. 

The rag paper editions can be difficult to identify as the paper is similar in thickness and feel to regular 

newsprint. However, rag doesn’t discolour and become brittle like regular newsprint.  

The State Library does have rag paper editions in its collection between 1928-1941. They are bound and 

mixed with regular newsprint copies. The majority of copies for this period seem to be rag paper. The rag 

paper edition does not seem to continue past 1941 and there is no evidence of other newspaper titles being 

printed on rag paper. 

104.4.2 Digitisation program at NSW State Library 

Jerelynn Brown, manager, collection strategy and development, State Library of NSW, writes: 

The State Library of NSW, through the NSW state government, funds an extensive digitisation 

program, the Digital Excellence Program (DEP). Over the past seven years, more than 12 million 

pages have been digitised through the project. This includes more than nine million pages from 

newspapers, journals and the NSW Government Gazettes. These are all freely available via the 

internet on Trove, and in 2018-19, they received 17,876,349 page views, demonstrating the high 

interest this material has for people. 

In terms of newspapers specifically, there are 489 NSW titles digitised, most from the pre-1954 

period, representing nearly a quarter of all NSW newspaper titles in the Library’s collection. DEP 

funded the digitisation of 52 per cent of these titles and 70 per cent of all pages. NSW public 

libraries, councils, historical societies, organisations and individuals have worked through the 

National Library of Australia’s Newspaper Contribution Program to sponsor the digitisation of 126 

NSW titles or 1,281,084 pages. In these instances, the State Library collaborated by providing 

microfilm to enable the digitisation. 

In past years the Library focused on digitising newspapers published during the colonial period 

and those published during World War I, aiming to achieve a good geographic spread across 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 104, October 2019— 17 

 

NSW. This year the Library will focus on digitising pre-1945 NSW newspapers in languages other 

than English. A feature will be what we believe to be Australia’s first foreign language 

newspaper, Die Deutsche Post Fur Die Australischen Kolonien (1848-1850), a South Australian 

title from the State Library of NSW collection. 

104.4.3 In lieu of soft paper 

Jen Kelly, “In Black & White”, Herald Sun, 10 June 2019, p.14: In the days when newspapers were 

used as toilet paper, the ones with the softest squares were naturally in high demand. So when 

Mick Robertson’s grandmother and her church congregation were asked in the 1960s to donate old 

papers, there was one catch. “A visiting missionary priest asked the congregation to kindly save 

two particular papers, the Sporting Globe and the Weekly Times, for the natives in New Guinea,” 

recalls Mick, of Geelong. “These papers were preferred by the natives for rolling their cigarettes. 

At the post-Mass gathering, my grandmother was unusually vocal and determined that the natives 

would not be getting her papers as these were the softest of all newspapers and properly torn to 

squares, the best toilet paper.” 

104.4.4 Labour Daily memories stirred by 1945 fire 

Harry Moore, editor, Daily Mercury, Mackay, Queensland wrote in the Journalist, August-

September 1945, p.3: Many of us of the ink-stained breed who padded the rounds in Sydney in the 

early twenties got a pungent whiff of an eventful past from the fire that burned out the old Labour 

Daily offices [owned by Consolidated Press] in Brisbane Street, Sydney, the other day [25 June 

1945]. Fortunately, you can’t cremate memories, and I’m sure the memories that many will share 

of the anxious, sometimes desperate, and ofttimes comic, efforts to keep the Labour Daily going 

will exhilarate their thoughts in these days of streamlined journalism. The old Daily, sickly from 

the start, began its convulsive career as the Daily Mail, at offices in Pitt Street, near the Quay. 

Michael Shannon was Editor, and an optimistic cove named White was publisher. I had transferred 

my cadetship from the genial interest of Walter Jago and Bill Lawless at the old Fairplay and Lone 

Hand to the Daily Mail, there to learn the remorseless business of scrounging for news as an 

unidentified nuisance from an unknown sheet.  

We were a scratch crew, but we had a zest and gaiety in earning a precarious pay. Vince Stratton 

covered the waterfront; the late E.J. Dunn and Jim Birch did the financial and commercial rounds 

respectively; Claude Delalande floated in and out; and Charles Lee, C.S. McNulty and Jim Rogers 

fitted in somewhere. The social chatter and hot news on the kitchen front were served up by Rena 

Wallace and Abby Clancy. One [journalist called] Stone, and Roger Kearney subbed. Then we 

shifted our gunyahs to Brisbane Street, [and] began anew to wrestle with the unremitting attention 

of mortgage men and the problems of doubtful public appearances. The Labour party had bought 

us, and soon we spread ourselves as the Labour Daily. Again we were an unheard of crew, and it 

was not always comfortable to face up to a “big shot” for an interview on behalf of the Labour Daily.  

We had a bewildering succession of editors. Roy Connolly figured as the boss somewhere about 

that time, and soon after we had given him a farewell he turned up again in the same capacity. 

Godfrey Kelly came to the throne, followed by Kelsall, L.L. Woolacott, E.J. Dunn and one or two 

more. For a while we had as our news editor, the mercurial personality who hit international 

headlines for his interview with De Valera “in smoke”—Chris. O’Sullivan to be sure. George 

Warnecke was one of our numerous news editors, and Butler Gye buzzed about the same office for 

a while. We had a chap on Australia’s longest round—Aiden de Brune. He walked around 

Australia, and told our readers what it felt like. Aidan wrote some good detective fiction after that. 

There was a strike in the Labour Daily office—about 1923 or 1924. I forget what it was all about—

nothing really consequential, for all but three of us went back to work that same evening. I 

remember making a bitter speech against the strike, finding that some who had shouted for it were 

the first to hurry back to work, and going off in disgust to Melbourne.  

Flames have consumed the building, but its ghosts live on; and one of my life-long memories will 

be of Bob Aubrey, “Brother” Inge and myself anxiously watching the pay clerk enter with a bag 

strangely flat and wondering whether there would be enough to go around! 

For more on Henry Amos (Harry) Moore, see ANHG 75.4.3; 76.4.15; 77.4.4; and 80.4.1. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 104, October 2019— 18 

 

104.4.5 Melbourne suburban cinema ads in the 1930s, 40s and 50s 

Keith Davies writes (CinemaRecord, Issue 101, Edition 1 of 2019, the Quarterly Journal of the 

Cinema and Theatre Historical Society of Australia Inc.): In December 1932, a group of 

independent cinemas in the suburbs of Melbourne began advertising in the Age and Argus daily 

newspapers under the banner “Suburban Entertainment”. In May 1936 another group of 

independent cinemas began advertising in the same newspaper as “Independent Suburban 

Theatres”. Hoyts also began advertising its suburban cinemas in the (Melbourne) Herald and the 

Sun newspapers. In 1941, Hoyts headed their suburban column with the slogan “Be Bright, Go 

Tonight”, and in the spring of 1941, used the slogan “Something to Sing About! Is Springtime in 

Hoyts Suburban Theatres”.  

In March 1943, Hoyts introduced the slogan “You’ll Be Happier in Your Hoyts Suburban Theatre”. 

With this slogan, Hoyts began featuring a series of cartoons, with people in stressful or unfortunate 

situations. Often the cartoons coincided with sporting events, elections, holidays, seasons, etc. The 

cartoons were often repeated and there must have been well in excess of 100 used. The campaign 

corresponded with programs on radio station 3XY, sponsored by Hoyts, with the title “Be Happy 

with Hoyts”.  

Hoyts had a jingle to the tune of “The Man Who Broke the Bank at Monte Carlo” with the words: 

Oh we can’t show all the pictures so we only show the best, 
The others show the rest, you can put it to the test. 
So call your girlfriend right away. 
When she hears the news she’ll shout Hooray. 
You’re happier in a Hoyts suburban theatre. 
Happier, happier, happier, 
Happier in a Hoyts suburban theatre. 

The cartoons ran for about four years in the Age newspaper until the end of 1951, although the 

“You’ll be Happier” slogan continued to be used. However, the cartoons continued in the Herald 

with lessening frequency until about 1956.  

Hoyts continued to include a variety of slogans and cartoons to head their suburban column from 

the mid to late fifties and early sixties. In 1956 a series of cartoons appeared corresponding to the 

Olympics with slogans like “As they straddle the horse, the best shows of course”, “Our flag joins 

the line, you’ll see shows that shine”, “Back stroke or crawl, the winners are all tonight in your 

Hoyts Suburban Theatre” and “They pass in a flash, and then they all dash tonight to a Hoyts 

Suburban Theatre”.  

Also in 1956, a cartoon appeared at the time of the atomic bomb testing in South Australia, reading 

“No A-Bomb today! Lets go gay”. Christmas 1957 featured “Take Santa’s tip, the show’s a pip”. 

When the days were hot in summer, “When the sun goes in, film fun will begin” and, for the coming 

of the 1958 Aussie Rules footy season, “The teams will soon by vying, but our flag’s now flying”.  

In November 1959, one of the last of the cartoons reflects the difficulty cinemas were having with 

the influence of television and encouraged people to “Let’s go OUT to the movies to Hoyts Suburban 

Theatres”. 

This article has been reproduced with the permission of the author and of the Cinema and Theatre 
Historical Society of Australia Inc. 

104.4.6 Sunday newspaper wars 30 years on 

On 20 August 1989 three new newspapers began in Melbourne – the Sunday Herald, the Sunday 

Age and the Sunday Sun. (Melbourne Press Club website). The Sunday war between Rupert 

Murdoch and his Fairfax rivals was one of the most frenetic moments in Australian newspaper 

history. But within a couple of years only one of the Sundays survived as a stand-alone paper. 

Thirty years later (on 23 August 2019), the Melbourne Press Club hosted a long lunch to relive the 

highs and ponder the lows of an extraordinary era. The event included a panel discussion and Q&A 

with: Bruce Guthrie, founding deputy editor of the Sunday Age; Chris de Kretser, founding editor 

of the Sunday Sun; Steve Foley, founding deputy editor of the Sunday Herald; and Louise Graham, 

former picture editor of the Sunday Age and the Sunday Herald Magazine. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 104, October 2019— 19 

 

    

 

5—Recently Published 

 

104.5.1 Books 

The books below are written by journalists but generally not principally about journalism. 

Box, Dan, Bowraville, Penguin, 336pp. $34.99.   

A true crime story cannot often be believed, at least at the beginning. In Bowraville, all three 

of the victims were Aboriginal. All three were killed within five months, between 1990 and 

1991. The same white man was linked to each, but nobody was convicted. 

More than two decades later, homicide detective Gary Jubelin contacted Dan Box, asking him 

to pursue this serial killing. At that time, few others in the justice system seemed to know – 

or care – about the murders in Bowraville. Box spoke to the families of the victims, Colleen 

Walker-Craig, Evelyn Greenup and Clinton Speedy-Duroux, as well as the lawyers, police 

officers and even the suspect involved in what had happened. His investigation, as well as 

the families’ own determined campaigning, forced the authorities to reconsider the killings. 

This account asks painful questions about what “justice” means and how it is delivered, as 

well as describing Dan’s own shifting, uncomfortable realisation that he was a reporter who 

crossed the line. 

Growden, Greg, Major Thomas, Affirm Press, 2019. Breaker Morant and Peter Handcock, two 

Australian soldiers serving during the Boer War, were shot in 1902 for war crimes. There 

was, says author Growden, a third victim—Major Frank Thomas, who unsuccessfully 

conducted their defence. This poignant tale of his rise and fall begins and ends in 

Tenterfield, the NSW town where Thomas, a bush lawyer and newspaper proprietor, was 

a highly regarded member of the community. [Reviewed by Stephen Loosley in the Review 

section of the Weekend Australian, 28-29 September 2019.] 

Harris, Steve, The Lost Boys of Mr Dickens, Melbourne Books, 272pp. plus 16 pages for photo 

section. The author is a former editor-in-chief in Melbourne for Fairfax and the Herald & 

Weekly Times Ltd. This is the story of two young boys sent by the British Government as 

impoverished and unwanted juveniles to exile in the world’s first prison built exclusively 

for children. Some 3000 boys doing their best to survive on the streets of 19th century Great 

Britain were forcibly removed from their Oliver Twist lives, a stolen generation to be 

“saved” from a life of crime by being transported to the other side of the world to endure 

seven or 14 year sentences in the extraordinary colony of Van Diemen’s Land. Prejudice, 

moral panic, harsh justice 

Toohey, Brian, The Making of Australia’s Security State. Melbourne University Press, 2019. 

Toohey draws on decades of inquiries into national security to examine governing by 

stealth. Elected governments pose the greatest threat to Australians’ security. Political 

leaders increasingly promote secrecy, ignorance and fear to introduce new laws that 

undermine individual liberties and magnify the risks of being dragged into an horrific new 

war for no good reason. 

104.5.2 Articles 

Chatfield, Tom, “Fake news: Ideas to change your life”, New Philosopher, Issue 17, August-

October 2017. Visit: https://www.newphilosopher.com/articles/fake-news/ 

Clarke, Patricia, “Australian influence on the American women’s labour movement in the first 

decades of the twentieth century: Alice Henry and Miles Franklin, editors of Life and 

Labor”, Independent Scholar, Vol. 5 (August 2019), https://www.ncis.org/the-

independent-scholar/tis   This paper recounts the arrival in the United States early in 

the 20th century of female journalist, Alice Henry, and novelist, Miles Franklin, both 

https://www.newphilosopher.com/articles/fake-news/
https://www.ncis.org/the-independent-scholar/tis
https://www.ncis.org/the-independent-scholar/tis


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 104, October 2019— 20 

 

feminists and social activists, fresh from Australia where women had won the right to vote 

and to be elected to Parliament, and where labour laws provided protection for workers. In 

Chicago they used their separate talents to further the cause of woman suffrage, labour 

reform and the organisation of women workers, initially in their work for the National 

Women’s Trade Union League, and later as editors of Life and Labor.  

Henderson, Gerard, “Anti-Pell media pile-on has its day despite Weinberg dissent”, Weekend 

Australian, 24-25 August 2019, p.22. Argument for an option of trial by judge alone was 

never more evident than in this case. 

Merritt, Chris, “Guarding against secrecy”, Australian, 23 July 2019, p.11. The High Court will 

decide the validity of contentious secrecy laws that led to the Australian Federal Police 

raids on a journalist’s Canberra home and on the ABC (see ANHG 103.1.1). 

Mitchell, Chris, “’Feel-good’ SMH missing when debate on Aboriginal voice gets serious”, 

Australian, 19 August 2019, p.24. A discussion of where different newspapers stand in 

relation to indigenous issues, as seen by Australian’s former editor-in-chief. 

Westwood, Matthew, “Everything old renewed again”, Australian, 23 September 2019, p.14. 

Museums around the world are busily digitising their precious collections. Trove (and its 

digitisation of newspapers) receives a special mention. 

White, Andrew, “Tech giants’ dirty little secrets”, Weekend Australian, 27-28 July 2019, pp.15, 

18. Australian Competition and Consumer Commission chair Rod Sims is betting his far-

reaching 619-page report on digital platforms such as Facebook and Google will bring the 

titans to heel. [See also, editorial, Weekend Australian, 27-28 July 2019, p.23.] 

Index published soon 

An index to the first 100 issues of the newsletter will be available by mid-October. For those who have 
already contributed towards its cost, you will be emailed a copy. For others, it will be available at $20 per 
person and $50 per library or institution. To order a copy, email me at rodk99anhg@gmail.com and lodge 
payment by one of the methods detailed below in the “subscriptions” instructions.—Rod Kirkpatrick 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rodk99anhg@gmail.com/ 

Hard copy: For ten issues (two years)—$75 for individuals; and $100 for institutions. Postal address 
details are provided at head of newsletter. Pay by cheque made out to Rodney Kirkpatrick, or by online 
transfer: A/c name: Rodney Kirkpatrick. BSB: 638 090. A/c no. 1492 3009. Email Rod first.  

mailto:rodk99anhg@gmail.com

