
 

The staff and paper boys of the Bendigo Advertiser were photographed outside the Bendigo 
Independent building in 1918. The Independent, which began publication on 1 January 1862 and 

was issued daily throughout its life, ceased publication on 30 November 1918, a few weeks after 

the end of the Great War, announcing: “The Bendigo Independent Proprietary Limited, having 

purchased the property and publishing rights of the Bendigo Advertiser, the Independent will after 

today cease to be published as a separate newspaper.” Because the Advertiser was “its senior by 

half a score of years” (eight years three weeks, in fact), the Advertiser title was retained for the 

amalgamated daily journals. The Independent’s offices and “valuable printing plant” were from 4 

February 1919 used to produce the Advertiser. 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 79                                                                                                          October 2014 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, PO Box 8294 Mount Pleasant Qld 4740.  
Ph. +61-7-4942 7005.  Email: rkhistory3@bigpond.com/ 

Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra. 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter:  9 December 2014. 

Subscription details appear at end of Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

  

mailto:rkhistory3@bigpond.com
http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 79, October 2014— 2 

 

 

1—Current Developments:  

                                             National & Metropolitan 

 

                               

 

79.1.1 The Australian and the Australian Press Council 

If you read the national daily, you will have noticed that the newspaper has placed the Australian 

Press Council (APC) under a critical spotlight in recent months. This led the APC board, on 1 

September, to rebuke the Australian through a resolution. A statement released by the APC on 1 

September said the board supported chairman Julian Disney and rejected “misrepresentations” by 

the Australian, adding: “It also deplores the breach by the Australian of obligations of 

confidentiality during the Council’s complaint processes.” Mumbrella wrote (1/9/14): “In recent 

weeks the APC and Disney in particular have been at the centre of a campaign by the Australian 

which alleged the chairman had conflicts of interest in certain cases under adjudication and that 

he was attempting the make the organisation into a press censor. As part of those cases the paper 

published details of complaints currently under investigation, breaching undertakings of 

confidentiality.” The APC resolution was passed by 19 votes to nil, with one abstention (believed 

to be News Corp editorial director Campbell Reid). 

The Australian’s legal affairs editor, Chris Merritt, wrote (Weekend Australian, 23-24 August 

2014): 

“For an organisation charged with standing guard against attacks on freedom of speech, the 

Australian Press Council, under Julian Disney’s chairmanship, has not just fallen asleep on the 

watch — it has joined the other side. The Press Council’s constitution requires it to promote 

freedom of speech and challenge political, legislative and other developments that might adversely 

affect the dissemination of information of public interest. The right to know and freedom of speech 

appear in three of the six clauses of the constitution that lists its objects. Yet when the chips were 

down, the press council became deeply involved in a plan that seems difficult to reconcile with 

these constitutional responsibilities. In the post-World War II era, freedom of speech in Australia 

has never faced a more determined challenge than during the years of the government led by Julia 

Gillard. This should have been the press council’s finest hour. Instead, it has been left on the wrong 

side of history. 

“Under Disney’s chairmanship, the council developed a plan for a new way of regulating the news 

media that would have used the same core mechanism that underpinned Stephen Conroy’s failed 

scheme, which would have created a Public Interest Media Advocate (PIMA) to oversee the 

regulation of newspaper content. Conroy, as Gillard’s communications minister, dumped the PIMA 

proposal after community outrage over its requirement for newspapers to sign up with 

government-approved content regulators. But, in some ways, Conroy’s PIMA would have been 

better than the scheme favoured by the council. And within the media industry, the PIMA was 

widely viewed as the work of the devil. 

“So have things changed? On 22 August, the council announced that Disney would stand aside 

from hearing complaints about articles in News Corp Australia publications until he leaves the 

council in January. On 1 August, the council put into effect new general principles by which it 

would judge future complaints about media conduct. This newspaper has raised concerns about 

the operation of these new principles, including the capacity of third-party complainants to restrict 

press freedom. However, the first draft of these principles was even worse. That draft was the work 

of the council, not Disney alone, and it has given newspaper publishers a clear idea of the 

organisation’s current thinking. 

http://mumbrella.com.au/australian-denounces-press-council-chair-disney-rejects-claims-conflict-interest-244079
http://mumbrella.com.au/australian-denounces-press-council-chair-disney-rejects-claims-conflict-interest-244079


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 79, October 2014— 3 

 

“The draft principles triggered fears the rules were about to change so that restaurant reviewers 

or drama critics, for example, would no longer be free to give an honest opinion of the material they 

were reviewing. There were concerns the draft rules would have required reviewers to take 

reasonable steps to ensure their reviews included a right of reply — preferably in the review itself. 

The same sort of thinking can be discerned in the decision by the council in February to open its 

complaint-handling process to a pro-kangaroo lobby that used this forum to chastise The 

Australian’s food writer John Lethlean. Lethlean, an authority on restaurants and food, had 

written an opinion piece about the advantages of eating kangaroos. The council allowed the 

kangaroo lobby to use its processes to argue that Lethlean was wrong because his opinion did not 

include the perspective of those who do not like eating kangaroos. 

“The best insight into the council can be gained by examining what would have happened had its 

plan for press regulation been implemented. The council’s scheme is outlined in great detail in its 

submission to Ray Finkelstein’s 2011 inquiry into the regulation of the media. It would have given 

the council the power to fine newspapers $30,000. That power would have been exercised by a new 

division headed by a retired judge. Publishers that might have been tempted to follow the example 

of Kerry Stokes and abandon the APC would have found it impossible to maintain viable 

newspapers. Unless they remained part of the council, they would have been stripped of their 

exemptions under the Privacy Act. This is the same core mechanism that Conroy unveiled in March 

last year to near-universal condemnation. The only differences are that Conroy’s plan would have 

created a PIMA that would have been empowered to authorise multiple press councils. It also made 

no mention of fining newspapers $30,000. 

“Under the press council’s plan, it would have stood alone as the only option open to the news 

media. The multiple regulators that would have been possible under Conroy were not part of the 

press council plan. The schemes backed by the press council and Conroy are based on an idea that 

should be alien to our society: that the content of newspapers should be subjected to a special level 

of coercion. Normal law, exercised in normal courts, was viewed as insufficient. 

The fact that the press council proposed such a system shows where it stands. Any publication that 

lost its protection under the Privacy Act would find it impossible to report anything but pap. It 

would be unable to publish articles containing what the act refers to as “personal and sensitive” 

information without the consent of the people concerned. In practical terms, articles about 

wrongdoing would be impossible. The Privacy Act would require newspapers to give wrongdoers 

access to any personal information they might have assembled about them. 

“To ensure Finkelstein got the point, Disney wrote to him on 27 October 2011, pointing to the part 

of the submission that would have made ‘some statutory rights and privileges of journalists or 

media organisations conditional on being subject to the council’s jurisdiction’. Both documents are 

on the press council’s website.” 

79.1.2 Carlton’s column ceases 

Columnist Mike Carlton ceased supplying columns to the Sydney Morning Herald after complaints 

about abusive emails he had sent to readers. His colleagues sealed his fate, according to the 

Australian (7 August 2014). They complained to Fairfax Media’s news and business publisher, 

Sean Aylmer. Carlton’s abusive correspondence with readers was well-known, and for all to see on 

Twitter, but Aylmer became aware of the extent of the problem only on Tuesday afternoon, 5 

August. Several employees expressed concern to Aylmer that this was not appropriate behaviour 

for a senior columnist. It would not be acceptable for any other Fairfax journalist and Carlton’s 

behaviour was damaging The Sydney Morning Herald’s brand.  

Also see: Michael Gawenda, “Barry’s muddled Media Watch a waste of time”, Australian, 13 

August 2014, p.12. 

79.1.3 Fairfax back in profit 

Fairfax Media Limited has reported a net profit after tax of $224.4 million despite a 3 per cent 

decline in total revenue for the 2014 financial year (The Newspaper Works, 14 August 2014). The 

company’s net profit was a significant turnaround from last year’s loss of $16.4 million, and its net 

cash flow of $68 million was an improvement from a net debt of $154 million from 2013. The sale 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 79, October 2014— 4 

 

of accommodation website Stayz in December last year for $220 million significantly contributed 

to the positive profit results for 2014. However, it was offset by restructuring and redundancy costs 

of $16.9 million and impairments costs of $16.8 million. Fairfax’s metropolitan media division had 

a revenue decline of 6.3 per cent, although digital subscriptions for the Sydney Morning Herald, 

the Age, and the Australian Financial Review generated $19.2 million more than last year. “In 

early August, the Sydney Morning Herald and the Age had more than 140,000 paid digital 

subscribers, and an additional 111,000 eligible print subscribers who have signed up for digital 

access,” CEO Greg Hywood said. 

79.1.4 Counting the readers 

The hard copy of almost every major newspaper and magazine in Australia is being passed between 

more readers now than at this time last year, according to the first year-on-year readership data 

from newspaper industry funded Enhanced Media Metrics Australia (EMMA). 

An analysis of 46 titles in the August EMMA data by Mumbrella shows that the number of readers 

per copy (RPC) has risen for all but four of the titles, whereas 24 have actually increased their 

readership in the past 12 months. Meanwhile circulation was down for all but three of the 

newspaper and magazine titles analysed, based on the Audit Bureau of Circulation numbers, for 

the year to March 2014. 

Some of the most notable changes include: 

 Age rising from 5.22 RPC to 6.23 RPC, despite the circulation having fallen 17.92 per cent; 

 Northern Territory News readership climbing from 64,000 to 70,000 Monday to Friday 

despite a circulation decline of 11.65 per cent; 

 Daily Telegraph gaining 18,000 readers for the Monday to Friday editions, despite losing 

9.49 per cent in circulation. 

Adam Hodgson, research and operations director, Ipsos MediaCT, which conducts the research for 

the survey, said in a statement to Mumbrella: “Countless studies conducted globally and in this 

market demonstrate conclusively there is no direct correlation between circulation sales figures 

and readership. “Why? Because we have to take into account promotions, discounted copies, plus 

higher readership and pass-on-copies for big news stories.” The surge in readers per copy has 

contributed to rises in the print readerships of a number of high profile metropolitan newspapers 

such as Melbourne’s Herald Sun, Brisbane’s Courier-Mail, the Northern Territory News and the 

Canberra Times, which EMMA shows all saw print readership rises despite all facing significant 

collapses in print sales. 

The weekday RPC are now at 4.49 readers per copy for the Canberra Times and 4.79 for the NT 

News. The Canberra Times now claims 109,000 weekday print readers in a territory of 384,000 

people, while The NT News is showing 70,000 print readers in a territory with 242,000 people. 

79.1.5 Recent chronology 

 79.1.5.1 Events 

3 September 2014: Final Lewis family edition of the Whitsunday Guardian, Proserpine, after 54 

years (see 79.3.8 below). 

 79.1.5.2 Deaths 

Hitchings, Bill: D. 12 August 2014 at Rosebud, Vic., aged 75; born in Wales; reporter 

extraordinaire; during the Azaria Chamberlain saga he covered three inquests, the trial of Lindy 

and Michael Chamberlain, three appeals and the Royal Commission; covered Aberfan and the 

Abertillery disasters in Wales and many other major stories, including the Keeler-Profumo saga 

in the UK, Ethiopia famine, West Gate Bridge disaster, South African Springboks apartheid rugby 

tour of New Zealand, many royal commissions, boards of inquiry and other important court cases; 

wrote “A Place in the Sun” column for the Sun News-Pictorial for many years and the “In Black 

and White” column for the Herald, plus the inaugural “Watch This Space” column for the Herald 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 79, October 2014— 5 

 

Sun; wrote books on the history of the Manchester Unity Building, the so-called “Mr X Police 

Informer”, the 50th anniversary of the Rosebud Country Club and the Dennis Family Corporation 

as well as contributing to a book on Australia’s greatest disasters (Herald Sun, 12 August 2014). 

Hilferty, Kevin Joseph: D. 12 September in Sydney, aged 83; began as a 14-year-old 

messenger with the Sydney Sun in 1946; became a cadet two years later; accepted an offer from 

the Daily Mirror in 1955; returned to the Fairfax group two years later in London and then New 

York; returned to Australia and the Sun in 1960 as a senior reporter and occasional acting chief of 

staff; editor of the Sydney Catholic Weekly from 1965-73; moved into public relations with the 

Nielsen McCarthy consultancy (later Rowland Company) for 27 years (supplied by Robert Murray). 

Rae, Ian G.:  D. 10 September in West Palm Beach, Florida, aged 78; became one of Rupert 

Murdoch’s closest associates in the US; began at the Sydney Sun in 1953 but moved to the News 

group for most of his career; editor-in-chief of Southdown Press, Melbourne, before moving to New 

York; edited the Star, supermarket tabloid, from 1977-83 and went on to become the founding 

executive editor of the Fox syndicated TV current affairs program, A Current Affair; after retiring 

from News Corp in 2002 he began his own media consulting company and developed TV specials 

(supplied by Robert Murray). 

79.1.6 Good Weekend turns 30 

Fairfax Media ran a month-long integrated print, digital, radio, direct mail, event and PR 

campaign to celebrate the 30th anniversary of its weekend magazine, Good Weekend. A special issue 

appeared inside the Melbourne Age and the Sydney Morning Herald on 27 September. At the centre 

of the campaign, created by agency True Sydney, were the journalism and photography that have 

carried the magazine’s “human stories” over the last three decades – from the Dalai Lama to Lana 

Del Rey, Greg Hunt to Gail Kelly. A trade campaign was also run with an interactive direct mail 

piece, a cardboard book with a built-in media player featuring a series of video tributes to the 

magazine (The Newspaper Works, 3 September 2014). 

79.1.7 Fairfax journalists accept 2pc pay increase 

Fairfax Media journalists have voted to suspend industrial action and accept a two per cent pay 

rise offered by the company for the next two years. The move is part of a new enterprise bargaining 

agreement for editorial staff at the company’s metropolitan daily mastheads across Australia. At 

stop-work meetings in Sydney, Melbourne, Canberra, Newcastle and Wollongong, members of the 

journalists’ union, the Media, Entertainment and Arts Alliance, voted to suspend the strike while 

negotiations continue on other areas of the enterprise agreement. The vote makes obsolete a 

previous offer by Fairfax management which would have seen pay increases awarded by managers 

based on merit and some entitlements reduced. MEAA delivered a strong condemnation of pay 

increases to Fairfax management in a statement after the meetings (The Newspaper Works, 4 

September 2014). 

79.1.8 Fairfax sells Tullamarine site 

Fairfax Media has agreed to sell its Tullamarine printing site in Melbourne for $20 million, about 

$5 million less than it had hoped to obtain (Australian, 27 August 2014). Sources in the property 

industry said the site would be turned into a hi-tech data centre following the completion of a deal 

estimated to be worth $20 million with ADX Management, which has entered into a deal to list a 

trust on the ASX via a shell company called IM Medical. Colliers International handled the deal. 

Tullamarine was opened in 2003 to print metropolitan daily newspaper the Age and other Fairfax 

papers. Since shutting down production at the site Fairfax has moved some of the printing presses 

to another site in Ballarat. Fairfax continues to look for a buyer for its print plant in Sydney’s 

Chullora, which is taking longer due to the company’s occupation of the land. 

79.1.9 Print circulation 

Total sales of the Australian (print and digital) rose 3.3 per cent to a record 169,929 on weekdays 

in the three months to June compared with the same quarter last year. The increase was driven 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 79, October 2014— 6 

 

by a 25.6 per cent increase in weekday sales of digital subscriptions to 60,027. This offset a 6.8 per 

cent decline in sales of the printed newspaper to 109,902 copies.  

             Print circulation* 

   April-June 2014 April-June 2013 % variation 

National    

Australian 109,902 116,655 — 5.8 

Weekend Australian 232,243 254,891 —8.9 

Aust Financial Review 61,261 66,220 —7.6 

AF Review (Sat) 62,042 64,478 —3.8 

New South Wales    

Daily Telegraph 280,731 310,724 —9.7 

Daily Telegraph (Sat) 265,711 290.222 —8.7 

Sunday Telegraph 488,432 541,749 —9.8 

Sydney Morning Herald 121,876 141,699 —14.0 

Sydney M. Herald (Sat) 220,227 233,335 —5.6 

Sun-Herald 246,635 276,172 —10.7 

Victoria    

Herald Sun 376,342 416,027 —9.5 

Herald Sun (Sat) 376,643 416,662 —9.6 

Sunday Herald Sun 438,290 485,943 —9.8 

Age 113,289 142,050 —8.8 

Age (Sat) 185,909 203,753 —10.4 

Sunday Age 153,515 171,255 —2.4 

Queensland    

Courier-Mail 168,986 173,095 —2.4 

Courier-Mail (Sat) 207,343 223,443 —7.2 

Sunday Mail 381,111 415,808 —8.3 

South Australia    

Advertiser 141,035 155,635 —9.4 

Advertiser (Sat) 190,779 208,624 —8.6 

Sunday Mail 225,513 246,007 —8.3 

Western Australia    

West Australian 164,107 178,385 —8.0 

West Australian (Sat) 270,541 290,536 —6.9 

Sunday Times 218,001 250,290 —12.9 

Tasmania    

Mercury 34,637 37,419 —7.4 

Mercury (Sat) 47,311 51,302 —7.8 

Sunday Tasmanian 44,562 48,605 —8.3 

Sunday Examiner 30,117 33,193 —9.3 

Northern Territory    

NT News 14,803 16,508 —10.3 

NT News (Sat) 21,962 25,375 —13.5 

Sunday Territorian 16,122 18,087 —10.9 

ACT    

Canberra Times 24,040 26,153 —8.1 

Canberra Times (Sat) 34,104 40,475 —15.7 

Canberra Times (Sun) 22,567 26,138 —13.7 

  * Audited Media Association of Australia circulation figures 

79.1.10 Crikey looks at News Corp 

News Corp Australia has been severely affected by the impact of the internet, says Crikey (21 

August 2014). Fairfax has lost its domination of the “rivers of gold” classifieds — they now seem to 

exist in suburban and community papers, while their presence in the bigger metros has all but 

gone. But there are still hundreds of millions of dollars of “gold” in the News Corp Australia papers, 

making the Murdoch clan’s Australian papers the “new Fairfax”, says Crikey. And these rivers of 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 79, October 2014— 7 

 

gold flowed out the door of News Corp Australia papers around the country, on every level, at a 

rate of $1.8 million a week in 2012-13. 

And even if the pick-up in the real estate market in 2013-14 managed to staunch some of the 

outflow in property and real estate ads, public notices, amusements, travel and personal ads will 

still fall, along with employment ads, given the softness in the jobs market and the slide that has 

been showing up each month in the ANZ’s job ads report, reports Crikey. “One of the figures that 

stood out in the awful operational report for News Corp Australia for 2012-13 was the $337.7 

million in classified ads income for the year,” Crikey said. “That figure is down 21 per cent, from 

$426.6 million in 2011-12, but it is still an awful lot of money. Classifieds made up a significant 

part of News’ total advertising income in that year. 

In addition to the drop in adult personals to $19.1 million from $21.5 million, other personal ads 

fell to $31.8 million from $33.5 million, reported Crikey. That drop of 4.9 per cent was the best 

performance of all the categories of classifieds. Public notices, a classified staple, recorded a fall of 

15.1 per cent to 26.4 million from $31 million. Travel lost 14.6 per cent to just $1.6 million, while 

ad revenues from amusements fell 19 per cent to $21 million. 

Among the larger areas of classified ads, real estate dropped 26 per cent to $64.54 million 

(remember the property boom was just starting towards the end of the year, so was there a rise in 

2013-14?). Employment classies fell 35 per cent to $57.8 million. Motor vehicle classies fell nearly 

19 per cent to $61 million (another staple damaged by the internet, and despite three years of near 

record or record new car sales). The market place segment fell 21 per cent to $10.3 million, and 

trades and services (plumbers, etc., another classifieds staple) fell 11 per cent to $56.9 million. 

Most of these ads are in suburban free papers or in regionals. 

79.1.11 News Corp looks at News Corp 

The Media section of the Australian, owned by News Corp, published an article on 15 September 

that indulged in at least a little self-promotion. It began: “A little more than a year ago, when 

Julian Clarke was installed as chief executive of News Corp Australia (publisher of The 

Australian), he was charged with repairing a company that had, in Rupert Murdoch’s words, been 

damaged by “ignorant consultants”. Revenue was collapsing under a new sales model and senior 

editors, dismayed at the direction of the company, felt disempowered by management. Disharmony 

and bad decisions had wounded the company financially and in terms of morale in the relatively 

short period since former chief executive John Hartigan’s retirement in November 2011.” What 

was needed, Murdoch said, was an “infusion of experienced managers”. On 6 August 2013, Clarke, 

who had retired as managing director of the Herald and Weekly Times but was still its chairman, 

received a phone call from Murdoch asking if he would replace chief executive Kim Williams to 

lead and repair News Corp Australia. 

In an interview marking the completion of his first year as chief executive, Clarke told a Media 

section journalist, the fog obscuring News Corp Australia’s future direction had cleared. In the 

midst of that challenging period a year ago, he had formulated a three-point strategy to help News 

regain its position of strength. No. 1 was to rebuild the company’s foundations, No. 2 was investing 

in content and No. 3 was to move to profitability. “Investing in content sent a signal right through 

the whole place,” Clarke said, “that this is not about cutting the guts out of the company editorially 

or content-wise, because that’s a road to nowhere.” 

79.1.12 Newspaper and TV newsrooms to be merged at the West 

The newsrooms of television station Seven Perth and the West Australian newspaper are to be 

merged this year to create the first fully-integrated television and print newsroom in Australia 

(Australian, 27 August 2014). The move comes as Seven faces an improved performance from Nine 

News in Perth and aims to take advantage of recent job cuts at Network Ten’s Perth bureau. “For 

us it’s providing better outcomes for our readers and viewers,” said the West Australian’s editor 

Brett McCarthy. All Seven employees now based at its Dianella site will move to the West 

Australian’s office at Osborne Park. The sales team will be the first to move, with editorial and 

production staff moving in mid-December. New studios for Perth’s Seven News and Today Tonight 

are currently being constructed with edit suites and operations areas for broadcast. Seven hopes 

to begin broadcasting from the new site on 15 December. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 79, October 2014— 8 

 

McCarthy said the radical move stemmed from Seven’s decision to move its operations to the 

newspaper’s site. Last year, WAN CEO Chris Wharton sent McCarthy and Seven News chief 

Howard Gretton on a study trip to investigate the possibility of fully integrating the two 

newsrooms. “The more we saw and the more we thought about it, we realised working together 

day-in, day-out was going to be a powerful thing,” McCarthy said. Nevertheless, there are still 

relatively few examples of integrated TV and print newsrooms internationally, at least of Seven 

West Media’s size. 

“There was no direct match anywhere we went,” McCarthy said. “They all did things slightly 

differently but the one thing that came through in all the places we went to, including the massive 

BBC newsroom, which is pumping out to a huge number of platforms, was you must put all your 

senior staff from all the different platforms into the one area.” The expanded Perth newsroom will 

feature a 24-person super-desk holding senior production and editorial staff from the newspaper, 

online and television properties, including respective chiefs of staffs for the paper and TV 

programs. 

About 100 staff from Seven will move to The West’s building, half of them based with The West 

Australian’s editorial staff in the refurbished newsroom. The integration will not result in 

redundancies or changes to staffing. The newsroom will ultimately house between 180 and 190 

people. 

79.1.13 Newsprint supplies 

If you want to understand something about the future of newspapers in Australia and New 

Zealand, you need to go to the source: the paper itself, writes Rachel Buchanan, at 

http://rachelbuchanan100.com/2014/09/12/reading-the-paper/, on 12 September.  “In April 2014, 

the Federal Government’s Anti-Dumping Commission announced it would investigate the alleged 

dumping of newsprint exported to Australia from Korea and France. Norwegian multi-national 

Norske Skog, which owns the three remaining newsprint mills in Australia and New Zealand, 

complained that “dumped” newsprint had caused “material injury” to Australian industry. Prices, 

sales and profits had fallen. Buchanan suggests that those of us who still read printed newspapers 

will be aware that cheap imports may be one of many reasons that the newsprint manufacturer is 

feeling the pinch. You can touch Norske Skog’s problem. You can see it. The pile of newspapers 

sold in newsagents is shrinking and individual papers are shrinking, too. 

“Yet when I interviewed Norske Skog executives in early 2013, they denied that Fairfax’s plans to 

turn its broadsheets into compacts would have much of an impact on business. There was still a 

future for newsprint and for newspapers. The public record for the commission’s inquiry tells a 

different story, one that affirms but also challenges what the executives told me 18 months ago. In 

its submission, rival global newsprint giant Bowater Korea states the obvious: ‘The single most 

important factor impacting Norske Skog’s viability is the global decline in demand for newsprint, 

which is beyond Norske Skog (and the Commission’s) control.’ ” For more, go to the website 

mentioned at the close of the first sentence of this item. 

79.1.14 Passion, vision and viability: Who should own the news? 

Jim Chisholm, an independent media consultant based in France, has examined, “Who should 

own the news?” (TheNewspaperWorks, 20 August 2013. He believes it boils down to three factors: 

passion, vision and viability. And there is a trichotomy between them, he says. “In the USA, the 

Graham family demonstrated a great passion for their ownership of the Washington Post. They 

commendably built a wider business to protect their core asset, but they have decided that their 

other properties will drive a better financial future for them. The UK’s Guardian Media Group 

Trust exists to protect their core newspaper values, and they very successfully built a significant 

media empire that is empowered to fund their newspapers’ activities. The Guardian punches way 

above its weight in terms of influence, and has built an enormous online audience. But while the 

company has sought cost efficiencies, it still employs a generous resource. 

http://rachelbuchanan100.com/2014/09/12/reading-the-paper/
http://www.adcommission.gov.au/cases/ADC242.asp
http://scribepublications.com.au/books-authors/title/stop-press/
http://www.adcommission.gov.au/cases/EPR242.asp


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 79, October 2014— 9 

 

“Sweden’s Bonnier looks and acts like a quoted corporation, but it is family business. From a 

bookshop in Copenhagen in 1804, it is now a €3 billion corporation, operating around 175 

companies in 18 countries, with 10,000 employees. Twenty per cent of their revenues are from 

newspapers. I was privileged enough to work for them, and I learned more in two years from their 

culture and operation, than I had in the previous 20 years in the industry. 

“Norway’s Schibsted was originally a family business from 1839. In 1989 their inspirational CEO, 

Kjell Aamot persuaded the family to list the company on the Oslo stock market, but their articles 

of association guarantee that their newspapers enjoy distinct freedoms of expression. Today, they 

are perhaps the most highly regarded newspaper company in the world, but they too now derive 

their revenues from their diversity. In Austria, Eugen Russ took over his family newspaper 

company in 1983 at the age of 22. Today his company operates in six countries, and he is also 

regarded as a pioneer in the news industry. 

“Of course there are countless examples of other tiny to enormous family or privately owned 

newspaper companies. Many are quietly achieving great results, small annual profits, sufficient to 

feed the family, but a focus on reinvestment for the future. The challenge is for the massive 

conglomerates – Gannett, Trinity Mirror, Fairfax, et al – who are caught in a battle between 

shareholder demand for short-term profits, and the need to face up to the realities of a general 

society disinterest in news and the challenges of the digital age. 

“In the last couple of months I must have spoken to more than 20 different large publishing groups 

in Europe, and the difference in their attention to the three priorities – passion, vision and viability 

– is astonishingly palpable. The best will evolve because it is in their Darwinian DNA. Some will 

collapse further than they already have. Others will be forced to rethink, and divest. Which comes 

back to the issue of who should own the news. 

Let’s get one thing out of the way. There should be no need for state subsidy or intervention. There 

have been many discussions, and reports (e.g. the European Commission High Level Review), 

suggesting that society requires the state to provide subsidies. One only needs to consider the issue 

of financial dependence with the interference of the likes of Leveson in the UK to know that such 

a route would be unacceptable. 

“Bezos’ acquisition of the Washington Post is not a first. Sam Zell acquired the Tribune Group with 

good intentions and got his fingers well burned. As did Brian Tierney, who brought true inspiration 

to the US industry when he acquired papers in Philadelphia, only to fall victim to the 2008 

economic collapse. At the time he told me his objective was to bring Philadelphia back to life, and 

if he made money along the way that would be useful. 

“Within the current strategic mindset, newspapers, in the Western World at least, currently have 

a half-life of seven years. In that period we are going to see massive rethinks in terms of ownership. 

Some like the Grahams are going to bail out to the likes of Bezos. At the other extreme the vanilla 

shareholders behind the conglomerates are going to have to think about how to divest to protect 

their investment. Companies like those I described above are well set. Their strategies will lead to 

a point where their new initiatives will outpace their declines in traditional activities. 

“For many, the newspaper companies will have to be divested to people with the passion, vision 

and focus on long-term viability. This may be in the form of straight sale, or it may be in the form 

of partnership. The conglomerates have rightly sought to achieve efficiencies in operations; 

editorial, production, advertising sales, administration. … there are gross differences between 

efficiency, economy and effectiveness. So publishers may move from being owners and controllers 

to franchisers and service providers. Here local entrepreneurs may take on the role of 

owner/publisher, and absorb it into their other business activities, providing the inspiration and 

local connectivity that is required. What is key is that news has a pivotal role in our society, and it 

is essential that in the years to come it is owned by people who care about its future.” 

79.1.15 New London HQ for News Corp 

News Corp has officially opened its new London headquarters, creating a media hub to house all 

of its UK operations in one location for the first time, the Australian reported on 17 September. 

The move ends the company’s association with the Wapping site in East London, where Rupert 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 79, October 2014— 10 

 

Murdoch’s newspapers were based for 28 years. News has taken a 30-year lease on The News 

Building, a state-of-the-art glass and steel construction next to the landmark Shard skyscraper 

near London Bridge. The 17-storey building will house 3,400 employees from the Wall Street 

Journal, Dow Jones, the Times of London, the Sunday Times, the Sun, and HarperCollins 

Publishers. The News Building was officially opened by the Mayor of London, Boris Johnson, News 

Corp executive chairman Rupert Murdoch, and News Corp chief executive Robert Thomson. They 

were joined by News non-executive co-chairman Lachlan Murdoch, and News UK CEO Mike 

Darcey. Some 2,400 News UK employees had already relocated to The News Building, with other 

News Corp businesses to move in during the coming months. 

79.1.16 Fairfax dailies increase cover price 

From 29 September 2014 the prices of Fairfax metropolitan dailies rose. 

Title Days Old price New price 

Sydney Morning Herald Monday-Friday $2.30 $2.50 

Sydney Morning Herald Saturday $3.30 $3.50 

Age Monday-Friday $2.30 $2.50 

Age Saturday $3.30 $3.50 

Sunday Age Sunday $2.80 $3.00 

The weekday SMH and Age now costs the same as the Australian. The Saturday SMH and Age are 

20c more expensive than the Weekend Australian. Apparently the price of the Sun-Herald is not 

being changed from $2.80 at this stage. The Sun-Herald is already 30c more expensive than the 

Sunday Telegraph, but the Sunday Age will now be 50c more expensive than the Sunday Herald 

Sun.  

The Fairfax mandated prices provide that the Age on Mondays to Friday and the Sunday Age now 

cost less in the ACT than in NSW ($3.40 cf $3.50, and $3.60 cf $4.40). However, the Saturday Age 

now costs more in the ACT than in NSW ($5.10 cf $4.90). 

79.1.17 NY Times to eliminate 100 newsroom jobs 

The New York Times plans to eliminate about 100 newsroom jobs, as well as a smaller number of 

positions from its editorial and business operations, offering buyouts and resorting to layoffs if 

enough people do not leave voluntarily, the newspaper announced on Wednesday (New York Times, 

1 October 2014). Arthur Sulzberger Jr., the newspaper’s publisher, and Mark Thompson, its chief 

executive, said that in addition to the job cuts, NYT Opinion, a mobile app dedicated to opinion 

content, was shutting down because it was not attracting enough subscribers. The reductions, they 

said, were intended to safeguard the newspaper’s long-term profitability. “The job losses are 

necessary to control our costs and to allow us to continue to invest in the digital future of the New 

York Times, but we know that they will be painful both for the individuals affected and for their 

colleagues,” the announcement said. The Times’ executive editor, Dean Baquet, sent a separate 

note to the newsroom staff. “I will use this as an opportunity to seriously reconsider some of what 

we do — from the number of sections we produce to the amount we spend on freelance content,” he 

said. 

The Times is not alone in eliminating newsroom jobs. Newspapers across the country have slashed 

positions this year. The Wall Street Journal cut dozens of jobs this summer, USA Today eliminated 

70 positions in September, and Freedom Communications carried out layoffs in January at two 

smaller local newspapers in California, The Orange County Register and the Press-Enterprise of 

Riverside. Sulzberger and Thompson said that even with the cutbacks — 100 positions represent 

about 7.5 percent of the newsroom staff —the Times would continue to expand and invest heavily 

in initiatives that supported its growth strategy, like digital technology, audience development and 

mobile offerings. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 79, October 2014— 11 

 

 

2—Current Developments:  

                                               DIGITAL 

 

 

 

 

 

79.2.1 Extra, extra: new suite of apps 

News Corp Australia has opened up a new avenue for marketers to reach audiences for the Herald 

Sun, Daily Telegraph, Courier-Mail and Advertiser, with revamped tablet apps enabling 

advertisers to buy audiences across print and digital (Australian, Media section, 15 September 

2014).  

The company announced the launch of a new suite of apps would be backed by a multi-million-

dollar marketing campaign called “extra extra”, marking the company’s biggest investment in 

advertising activity for years.  

The enhanced apps include a new advertising product called AccessOne, which gives advertisers 

the ability buy print and digital campaigns in one single transaction at no extra cost.  

The technology automatically lifts over large display print advertisements and gives advertisers 

the option of augmenting the campaign with digital extras such as video content and coupons.  

The technology has already been successfully deployed at the Times of London and the Australian, 

increasing demand for print advertisements.  

 

 

3—Current Developments:  

                                                  Community & Provincial 

 

 

79.3.1 Fairfax regional media network 

Fairfax Media is making big changes to its rural and regional network of newspapers and other 

media—changes that will save about $40 million a year by 2016 and no doubt mean job losses. It 

has unveiled a plan which it says will “transform its regional and rural publications into a powerful 

network that will deliver an even better news and advertising service to Australian communities” 

(Land, 14 August 2014). The plans, outlined on 14 August to hundreds of staff in its Australian 

Community Media Division, will affect more than 150 newspapers (including 16 dailies) and 

websites across every state and territory over the next 18 months.  

Staff were told that the transformation would result in a flatter, more regionally based 

management. Division director John Angilley said, “New technology is changing the way we all 

consume information and media companies are making major changes in their businesses in 

response.” He said the focus of the plan was not on closing newspapers or leaving markets. “It’s 

more likely that we will see some limited consolidation of papers—as we have already successfully 

done in a number of markets—where there is significant overlap of readership or where it makes 

business sense.”  

The plan will bring together a number of previously separate arms of Fairfax, including Fairfax 

Regional Media, Agricultural Media, Fairfax Community Media, Canberra, Newcastle and 

Illawarra. The Australian Community Media division will be structured into six areas: ACT and 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 79, October 2014— 12 

 

NSW South; NSW Central; Newcastle and Hunter; North Coast NSW, Queensland and Northern 

Territory; Victoria and Tasmania; and South Australia and Western Australia. The new structure 

will allow greater sharing of services such as technology, human resources and finance and 

working together across the group.  

79.3.2 Launceston: Leersen sets sail for new career 

The general manager of Fairfax operations in Tasmania, Phil Leersen, 42, will leave the company 

in October to become general manager of the Australian Maritime College in Launceston 

(Examiner, 19 August 2014). Leersen developed a passion for education while completing an MBA. 

“‘‘It reinforced to me the significance and importance of the University of Tasmania in Northern 

Tasmania.’’ Leersen has been with Fairfax for 24 years, including 15 years at a senior management 

level. The Fairfax dailies in Tasmania are the Launceston Examiner and the Burnie Advocate. 

79.3.3 APN (1): Open to merger and acquisitions opps 

APN News & Media plans to pursue merger and acquisition opportunities in the media sector after 

strengthening its balance sheet. It is confident revenues would continue to grow despite soft 

conditions in the advertising market. (Australian, 21 August 2014). Chief executive Michael Miller 

has disclosed that the publishing, radio and outdoor advertising firm had the flexibility to buy 

companies after it pushed back significant debt maturities until January 2018. The company also 

refinanced debt facilities due to mature next year and 2016 with a new facility of $630 million. 

APN lifted its half-year profit 77 per cent to $22.6 million, with the performance boosted by strong 

revenue from radio acquisitions. The company bought full control of its Australian Radio Network 

and New Zealand’s The Radio Network in February. The ARN business achieved strong second 

quarter revenue growth after it improved audience share following investments in KIIS 1065 and 

the Classic Hits Pure Gold network. APN’s revenue from continued operations for the six months 

to 30 June was up 3 per cent to $405.9m. 

Revenues in regional publishing declined 8 per cent to $99m, but Miller said the operational 

performance was stabilising. He added that the local advertising market response had recovered, 

with national advertising demand the only missing piece in the puzzle.  

79.3.4 APN (2): Rating downgraded 

Ratings agency Standard and Poor’s has downgraded APN News & Media’s debt credit rating after 

the media company canned a proposed offering of senior unsecured notes in the US bond market 

(Australian, 18 September 2014).  S&P has lowered the publishing, outdoor advertising and radio 

company’s debt to BB from BB+. APN was expected to use the proceeds from the $US250 million 

($270m) issue to repay its outstanding debt and to cancel commitments under a bank facility of 

$630m. 

 A BB rating is assigned when a company’s creditworthiness and ability to meet financial 

commitments is deemed to face “major ongoing uncertainties or exposure to adverse business, 

financial, or economic conditions”. APN abandoned the offering citing unsatisfactory “terms and 

conditions”, and said the decision would not impact debt level or maturities. The company recently 

entered into a new facility with a syndicate of domestic and international banks, and was carrying 

net debt of $482.6m as of June 2014. The debt downgrade comes as APN considers strategic options 

for APN New Zealand, which operates publishing assets including the New Zealand Herald as well 

as The Radio Network and the digital business GrabOne. APN has retained Grant Samuel to assist 

in the process.  

79.3.5 Lockwood family 

Kim Lockwood writes (26 August 2014): Your item 78.3.6 about the retirement of my cousin 

Keith, marking the last of the Lockwood family in Wimmera journalism, prompts me to let you 

know there is still one left, though not in the Wimmera. Sydney-based David Lockwood is the 

grandson of Raymond, who was a brother in the "first family" (Alfred married twice, the first wife 

having died). Raymond left the Wimmera for NSW when in his 20s and eventually settled in 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 79, October 2014— 13 

 

Sydney. David writes a fishing column and a boating column for the monthly magazine Afloat. So 

we’re not done yet! 

79.3.6 Kempsey: Neil Morgan retires 

Neil Morgan finished on 31 March as manager of the Macleay Argus, Kempsey, after 14 years with 

the paper, including four and a half years as manager. He entered the newspaper industry in 1963 

as a copy boy on the Sydney Morning Herald. He later worked for Cumberland Newspapers, the 

News Ltd suburban group centred on Parramatta. He joined the Kempsey paper in 1999 as a 

compositor (Macleay Argus, 28 March 2014). 

79.3.7 Lewis family’s tenure of Proserpine Guardian ends 

Rod Kirkpatrick writes: After 54 years of publishing the Proserpine Guardian—now the 

Whitsunday Guardian—the Lewis family has sold the newspaper business to APN News & Media 

Ltd, which publishes the Whitsunday Times, Airlie Beach (as well as 

10 regional dailies in Queensland, including Mackay’s Daily Mercury). 

For the first 12 years of that 54-year period, Stanley and Maureen 

Busuttin were part-owners with the Lewis couple, Bernie and Mary 

Lewis. On 29 February 1972, Peter Lewis, son of Bernie and Mary, 

bought the Busuttin interest with his wife, Cynthia. Peter had worked 

there since January 1961 when he began a printing apprenticeship. 

He had returned home from Nudgee College for the Christmas 

holidays two months earlier and did some holiday work. The casual 

work led to the offer of an apprenticeship and he did not return to 

Nudgee, where he had been a boarder. 

Bernie Lewis died on 6 April 2011 (see ANHG 64.3.5). You can read 

much more about the Lewis family’s connection with the Proserpine 

Guardian in my Purposely Parochial (2008), pp.116-119. The final 

Lewis-family edition of the Guardian appeared on 3 September 2014. 

It was printed in Townsville by the North Queensland Newspaper Co. 

(a subsidiary of News Corp Australia). APN’s nearest printery is North Rockhampton. 

Why did the Lewises sell? Peter Anthony Lewis, who turns 69 this month, talked about the grind 

of constantly replacing journalistic staff. “We’re at the bottom of the food chain,” he said. When he 

obtained talented staff members, they would leave within a year or two. It became more difficult 

about the end of last year. Nat Bromhead, formerly of the Daily Mercury, Mackay, had been the 

editor for about 18 months, but resigned to move to Sydney to help care his for elderly father.  

The Lewises were unable to obtain a satisfactory replacement and decided to allow Bromhead to 

edit the paper online from Sydney. This remote editing continued until the sale of the paper and 

included periods when Bromhead, a keen photographer, edited the paper from Bali, France (where 

he followed the Tour de France cycling race) and London. 

Peter and Cynthia Lewis are still running their commercial printing business, but it is on the 

market (Peter Lewis, telephone interview with Rod Kirkpatrick, 16 September 2014).  

79.3.8 Newcastle: Joanne McCarthy featured on Australian Story 

Joanne McCarthy, the Newcastle Herald journalist who won the Gold Walkley in 2013 and whose 

reporting of the sexual abuse of children by Catholic priests is seen as a major reason for the 

establishing of the Royal Commission into child sexual abuse, was featured in ABC-TV’s 

Australian Story on 25 August. McCarthy has been reporting on the child sexual abuse issue since 

2006. She joined the Newcastle Herald in 2002. 

  

PETER LEWIS 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 79, October 2014— 14 

 

79.3.9 Canberra: Chronicles now simply a Chronicle 

Around July, the Chronicle, the Canberra weekly freebie published by the Canberra Times, 

changed from having five editions (Belconnen, North, South, Tuggeranong and Queanbeyan) to 

having just one edition. 

79.3.10 Printed at Tamworth 

The following newspapers are printed at the Fairfax Regional Media printing centre at Tamworth. 

All are NSW papers, except the Goondiwindi Argus (Queensland). 

Armidale Express Glen Innes Examiner Goondiwindi Argus 

Guyra Argus Inverell Times Moree Champion 

Muswellbrook Chronicle Namoi Valley Independent Northern Daily Leader 

Scone Advocate Singleton Argus Tenterfield Star 

Walcha News 

 

  

 

4—Newspaper History 

 

 

79.4.1 Wartime reporting the focus of TV dramas 

TV drama is turning its eyes to newspaper reporting during World War I. One mini-series under 

production is Deadline Gallipoli, which dramatises the war campaign of 1915, as seen through the 

eyes and actions of journalists Charles Bean, Ellis Ashmead Bartlett, Phillip Schuler and Keith 

Murdoch. It is being produced by Penny Chapman’s production company, Matchbox Pictures, and 

Sam Worthington’s FullCip Productions. And Matchbox will also produce a TV series adapting 

Chris Uhlmann and Steve Lewis’s book about a Canberra journalist, The Mandarin Files. In 

Deadline Gallipoli, Worthington plays the Australian war correspondent Bean and Ewen Leslie 

takes on the role of Murdoch.  

The Foxtel miniseries will screen next year during 100th anniversary commemorations of the 

storied campaign. Chapman said Worthington and John Schwarz’s pitch about journalists in 

Gallipoli gained momentum when she read Philip Knightley’s The First Casualty, where he writes 

about the war correspondent as “hero, propagandist and myth-maker”. The Nine Network is to 

screen an eight-part drama, Gallipoli, based on Les Carlyon’s book, early next year (Australian, 

18 August 2014). 

See also Kirkpatrick article in ANHG 79.5.2 below. 

79.4.2 A Companion to the Australian Media launched this month 

A major new media history book will be launched in Sydney on 7 October. It is A Companion to the 

Australian Media. At this time of rapid and revolutionary change in modes of communication, A 

Companion to the Australian Media provides the first comprehensive, up-to-date historical account 

of Australia’s press, broadcasting and new-media sectors. Arranged in an accessible A–Z format 

are nearly 500 articles focussing on both the history and contemporary practice of media 

corporations, individuals, industries, audiences, policy and regulation since the launch of 

Australia’s first newspaper in 1803.  

Under the editorship of leading media historian, Bridget Griffen-Foley, and guided by a 

distinguished Editorial Advisory Board, 300 media scholars, journalists and other industry players 

have written entries in their areas of specialty. Articles include coverage of geographical regions, 

reporting and reviewing genres, key individuals and dynasties as well as flagship newspapers and 

broadcasting icons. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 79, October 2014— 15 

 

The book will sell for $79.95. Publisher is Australian Scholarly Publishing, PO Box 299, Kew, Vic., 

3101. 

79.4.3 Catherine Helen Spence: a bibliography 

The gems you discover on the internet. On the State Library of South Australia website, the ANHG 

discovered “A guide to Catherine Helen Spence featuring writings about her and a chronological 

bibliography of her works” by Dr Barbara Wall. She writes: “An interest in the children’s stories of 

Catherine Spence, and in her writings about children’s literature, led me to compile this 

bibliography of her work and of writings about her. An earlier Bibliography of Catherine Helen 

Spence (Adelaide, Libraries Board of South Australia, 1967) compiled by Elizabeth Gunton as part 

of the Bibliographies of Australian writers series, although useful, 

is limited in scope. When I found that it contained no entries 

relating to the topics in which I was interested, I set out to discover 

what I could for myself. I found the search engrossing and began to 

record everything I could find. I soon felt it wasteful not to make 

the material available for other researchers and students interested 

in Spence.  

“The project has taken me well over four years and has entailed 

visits to the National Library of Australia in Canberra and the state 

libraries of New South Wales and Victoria. It also involved page-by-

page scrutiny of over 50 years of the South Australian newspapers 

the Register and the Observer, to say nothing of lesser searches of 

many other newspapers.  

“There are surely more writings by Spence in newspapers and 

periodicals than I have been able to trace. I have tried very hard to 

eliminate errors, but I am not confident that I have succeeded. If 

new material is discovered and if errors are detected I would be very glad to know so that 

adjustments might be made. I may be contacted via email or at 99 Summit Road, Crafers SA 5152.” 

Read more at http://guides.slsa.sa.gov.au/content.php?pid=124603&sid=1070482/ 

79.4.4 Call for papers:  Journalism and the Great War after 1918 

A special issue of Journalism Studies—’Peace and Future Cannon Fodder’? Journalism and the 

Great War after 1918—will explore how journalists portrayed, investigated, commemorated and 

critiqued the Great War after the armistice of November 1918. Submissions are invited that 

examine the journalistic representation and mediation of the Great War after 1918, in any relevant 

country or countries, addressing such themes as: 

 the impact of political, social, economic and cultural change on journalistic understandings of the 

war; 

 the ways in which journalistic interpretations of the war shaped political, social and cultural thought; 

 the journalistic portrayal of war participants, including the mentally and physically traumatised, 

after 1918; 

 journalists’ descriptions and explanations of the ‘reality’ of the war, including the serialisation or 

publication of memoirs, fictional accounts, historical surveys, etc.; 

 the role of journalism in publicising, supporting, or critiquing the anti-war voices that became 

increasingly prominent from the late 1920s (for example, Remarque, Zweig, Graves and Sassoon, 

etc.); 

 the journalistic coverage of the treaties, organisations and institutions that emerged in the aftermath 

of the war (including reparations agreements, the League of Nations, etc.); 

 the ways in which later international developments (e.g. Second World War, Cold War, advent of 

nuclear weaponry) changed the understanding of the First World War. 

These themes are indicative, and authors are encouraged to contact the guest editor to discuss potential 

papers. 

CATHERINE HELEN SPENCE.—STATE 

LIBRARY OF SA PHOTO. 

mailto:bdwall@camtech.net.au
http://guides.slsa.sa.gov.au/content.php?pid=124603&sid=1070482/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 79, October 2014— 16 

 

Timeline: The closing date for Abstracts (200-250 words) outlining proposed contributions for this special 

issue is 31 October 2014; full papers will be required by the end of April 2015. Abstracts should be submitted 

to: Adrian Bingham (University of Sheffield), adrian.bingham@sheffield.ac.uk/ 

For the full Call for Papers and further instructions about the journal, visit: 

http://www.tandfonline.com/loi/rjos20#.VA3OjZV0yM8 

79.4.5 Visiting the Ketchikan Daily News 

Rod Kirkpatrick writes: On Monday, 21 July, my wife, Maureen, and I disembarked from the 

Holland America line’s m.s. Volendam at Ketchikan, Alaska, and strolled through the town, along 

with about 7000 other tourists from four ships. But we were the only ones (so far as I know) who 

visited the offices of the Ketchikan Daily News. After taking an external photo, we entered the 

building and found one woman at the front counter. She was Kathy Williams (b. 1956), a part-

owner of the newspaper with her sister, Tena Williams (b. 1955) and brother Lew Williams 

(b.1957). Kathy chatted easily about the 

newspaper and its history, something you 

would expect the daughter of one of the 

authors of a 725-page history Alaska’s 

newspapers to do (Evangeline Atwood and 

Lew Williams Jr, Bent Pins to Chains: Alaska 

and its Newspapers, 2006).  

The Williams trio’s parents, Lew Williams Jr 

and Dorothy, owned the Petersburg Press, 

Alaska, before buying the Ketchikan daily. 

The daily began as the Alaskan Fishing News 

in 1935 and did not become the Ketchikan 

Daily News until 1945 when Sidney Dean 

Charles, in the latter stages of a 55-year 

career in Alaskan journalism, took over and 

moved the newspaper into its current 

building.  

The newspaper’s duplex press, too old to sell 

and too large to move, was broken up and 

buried under the floor when Alaska’s first web 

offset press was installed at the daily in 1966. 

79.4.6 Stawell’s first newspaper: earlier sighting 

The first newspaper published in the Victorian town of Stawell (initially famous for gold—and 

known as Pleasant Creek—but best known in recent years for the professional footrace, the Stawell 

Gift) was the Pleasant Creek Times.  

Rod Kirkpatrick says his earliest evidence of the existence of this newspaper related to late July 

1858, but now, thanks to Trove, he has found that the paper existed by early May 1858. An extract 

appeared in the Ovens & Murray Advertiser, Beechworth, on 8 May 1858, p.2. 

79.4.7 Time flies (7) 

ANHG editor Rod Kirkpatrick continues his career reminiscences: At the conclusion of my 

previous reminiscence (ANHG 78.4.6) I mentioned that Max Tomlinson, at one stage the general 

manager of the North Queensland News-paper Co.,  passed on to me for archival preservation 

various scrapbooks and notebooks that George Groom had compiled and kept during his career. I 

believe it is worth recording some of the details of these scrapbooks.  

PART-OWNER KATHY WILLIAMS AT THE FRONT DESK OF THE 

KETCHIKAN DAILY NEWS.—PHOTO BY ROD KIRKPATRICK 

mailto:adrian.bingham@sheffield.ac.uk/
http://www.tandfonline.com/loi/rjos20#.VA3OjZV0yM8


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 79, October 2014— 17 

 

The largest of the four books (23cm wide by 28cm deep—or slightly shorter and wider than an A4 

page) contained newspaper clippings from publications including the Bulletin, Newspaper News, 

Smith’s Weekly, Melbourne Herald, Adelaide Register, Adelaide Advertiser, Hobart Mercury, 

Brisbane Courier, Toowoomba Chronicle and the Primary Producer. They related to: the Groom 

newspaper family (mainly of Toowoomba), including obituaries of his newspaper-manager father 

and his mother (she helped him buy the Innisfail paper); his own farewell from the Brisbane Daily 

Mail in May 1923 when he left to work for the Melbourne Herald; the various newspaper companies 

where George Groom worked, especially the Bundaberg Daily Times; newspaper advertising; and 

typography. One clipping, from the Journalist of 18 July 1927, listed the journalism-related books 

that Groom had in his library (“Swotting Cadet” [New Zealand] had asked in the June 1927 issue 

of the Journalist whether any reader could name recent books published on practical journalism.)  

Another clipping told how 

the Melbourne Herald 

obtained “The Story of My 

Flight by Bert Hinkler”, 

which was syndicated 

throughout Australia and 

New Zealand. Murdoch 

entrusted Arthur Watkin 

Wynne, manager of the 

Herald feature service, with 

obtaining the story and 

distributing it, and Frank 

Russell, Herald special 

writer, “who has ‘ghosted’ 

more great and near-great 

people than anyone else in 

Australia”, with writing it. 

This large scrapbook also 

includes two letters from 

British newspapers—the 

Times and Sunday Graphic— and one from the Sydney Sun addressed to Keith Murdoch, Esq., 

thanking him for sending a copy of the Melbourne Herald’s advertising-related type book. The 

letters were dated in May and June 1928. Groom was executive secretary to Murdoch at the time.  

There were also three small notebooks (each 11cm wide by 18cm deep), two with clippings and one 

with both hand-written notes and advertising clippings. Two of the notebooks contained editorials 

that Groom had written while founding managing editor of the Bundaberg Daily Times, which 

began publication on 16 August 1926, a year after the two dailies, the Bundaberg Mail (estab. 

1876) and the Daily News (1907), had been amalgamated under the Barton family interests. Groom 

was editor for only six months, departing for health reasons. In his first editorial he began:  

While the publication of any journal is, in the first instance, a private business, it is one which, 

unlike all others, takes on its essential character and consequence from moral considerations. 

These constantly control and determine its activities respecting their relation to and effect upon 

the public well-being. To borrow a phrase of the law courts, it is a business “impressed with a public 

interest”. Therefore, its conduct, in the larger view, must be adjudged a success or a failure by 

public rather than private standards. The Times commences its career with the realisation that 

prosperity will follow as incidental to being a newspaper with a programme and a conscience, built 

on a policy of honesty and cleanliness and the most precious possession that any human being or 

journal can have—integrity. We believe that the newspaper that hopes to survive must have before 

it a high aim—worthy ideals, public spirit and progress endeavours. 

THE FOUR GEORGE GROOM SCRAPBOOKS AND NOTEBOOKS 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 79, October 2014— 18 

 

This first small notebook includes various editorials between 16 August and 23 September 1926. 

The second of the two small notebooks carries various editorials between 24 September and 23 

October 1926.  

The third small notebook contains a balance of about 50/50 handwritten notes and clippings related 

to, mainly, advertising. The first note says: “Where the people meet and barter—the Classified 

Department.” Other notes include: “The more you tell, the more you sell.” “A classified 

advertisement is always working.” “The classified pages are looked for every day with an intensity 

of interest unequalled by any other department of the paper.” “An advertisement in the Sunday 

Pictorial is a distinct recommendation to the 2,000,000 worth-while families whose homes it enters 

every week-end.” Nearly three pages are devoted to a diagram (one page) of a sensible composing 

room layout, and notes explaining the wisdom of such a layout. One clipping is a review Groom 

wrote of The New Era of Advertising by Arthur O. Richardson.  

[The George Groom scrapbooks and notebooks were dispatched to the Retrospective Collecting 

Coordinator Original Content, Queensland Memory, State Library of Queensland, on 26 September 

2014. RK] 

79.4.8 Ranald Macdonald interviewed 

Michelle Pini, a Melbourne freelance writer, interviewed Ranald Macdonald, former managing 

director of David Syme & Co, publishers of the Age, for her Master of Communication studies. She 

wrote an article from the interview for the Weekly Review (see link below). Macdonald will be 

inducted into the Melbourne Press Club’s Hall of Fame this month (see 79.4.9 below). 

http://www.theweeklyreview.com.au/well-read/interviews/10017-the-macdonald-age/#.VBgKJ-

tAr0xbmb=1 

79.4.9 Hall of fame and book of legends 

Twenty-one “living legends” will be inducted on 10 October into the Victorian Media Hall of Fame—

a Melbourne Press Club initiative to honour journalists who have made a great contribution to the 

history of the media in Victoria. The Press Club will host a special dinner at Melbourne’s Grand 

Hyatt Hotel with the induction ceremony as the centrepiece.  

The 21 inductees will join 60 other members inducted over the past two years. A limited edition 

book, Media Legends: Journalists Who Helped Shape Australia, which tells the stories of all 81 

Hall of Fame foundation members, will also be launched on the night. To order copies, contact the 

Melbourne Press Club. 

79.4.10 Elephind 

Elephind.com is a new site for searching historical newspapers. It does not digitize newspaper 

collections but instead acts as a comprehensive search engine currently linking to 20 other websites 

that have digital indexed newspaper collections. Its two largest links are to the Trove collection of 

the National Library of Australia and to Chronicling America of the U.S. Library of Congress. It 

claims to link to 2,677 newspaper titles containing 2.6 million editions with 141 million articles. A 

list of newspapers can be found at http://tinyurl.com/ElephindList. 

79.4.11 Mirror and Telegraph offices, 1950 

The ANHG received an inquiry about the location of the offices and printeries of the Sydney Daily 

Mirror and the Daily Telegraph around 1949-50. Ken Sanz supplied the following answer: The 

Daily and Sunday Telegraphs were at 168-174 Castlereagh Street in the city. The garage was 

opposite in Castlereagh Street. They were printed at the same address but delivered out the back 

of this building in Elizabeth Street. This building had been purpose built for the “Evening News” 

complete with rotary colour presses. The head office of Truth and Sportsman Ltd [publishers of the 

Daily Mirror] was at Hosking House, Hosking Place in the city. This remained Ezra Norton’s office. 

As Norton ordered a new printing plant in 1937, with the launch of a daily newspapers in mind, 

as R.B. Walker says, it would have been at the Kippax and Holt Street corner as the 1930 Press 

http://www.theweeklyreview.com.au/well-read/interviews/10017-the-macdonald-age/#.VBgKJ-tAr0xbmb=1
http://www.theweeklyreview.com.au/well-read/interviews/10017-the-macdonald-age/#.VBgKJ-tAr0xbmb=1
http://elephind.com/
http://tinyurl.com/ElephindList


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 79, October 2014— 19 

 

Directory states, It was there that they produced the Daily Mirror as it was not as cramped as the 

Hosking Place site in a narrow street. The Mirror was on this site when I was an apprentice from 

1958.  

79.4.12 Index to first 75 issues available online 

The index to the first 75 issues of the Australian Newspaper History Group Newsletter is available 

online now at: http://www.amhd.info/anhg/index.php/ and then click on the red line that states: 

Index to Newsletter Issues 01 to 75. 

 

5—Recently Published 

 

 

 

79.5.1 Books 

Ellis, Gavin, Trust Ownership and the Future of News: Media Moguls and White Knights, 

Palgrave Macmillan, $90. ISBN 9781137369437. 

The author makes the case for an alternative structure that can sustain the forms of journalism 

necessary in a free, functioning democracy and which engender public confidence in the news media. 

This study examines the past and present use of trustee governance by newspapers, public service 

broadcasters and news agencies in the United Kingdom, Ireland, the United States, Canada, South 

Africa, India, Australia and New Zealand. Its case studies of the Guardian, Irish Times and Tampa 

Bay Times – plus examination of the family trusts behind the Daily Mail, New York Times, Wall Street 

Journal and Washington Post – detail the principles, practices and lessons of trustee ownership that 

can be applied by the digital ‘new media’ generation entrusted with the future of news. 

Morrison, Elizabeth, David Syme: Man of the Age. Monash University Publishing in association 

with the State Library of Victoria. 433pp. pbk. RRP $39.95. ISBN 9781922235350 

http://www.publishing.monash.edu/books/ds-9781922235350.html 

Interweaving the many threads in the life of this newspaper proprietor who was also a successful 

capitalist, a passionate agriculturalist, an urban developer, an author and a family man, David Syme is 

set against a background of Melbourne and Victoria during the goldrush and its aftermath. 

Of particular interest to media historians, journalists and journalism educators, the biography traces 

Syme’s 48-year management of the Melbourne Age newspaper business (1860–1908). In so doing, it 

provides a detailed history of the Age and its companion publications (Weekly Age; Leader; Farmers’ 

Journal; Illustrated Australian News; Age Annual; Every Saturday). It also highlights developments 

in the world of newspapers over this period – technological, journalistic, ideological – in the context of 

press networks developing in Victoria, Australia and internationally. 

79.5.2 Recent articles 

Clarke, Patricia, “The Australian National Review: A Brave Cultural Venture in an Embryonic 

City”, National Library of Australia Magazine, September 2014, pages 14-17. The 

publication of The Australian National Review in Canberra from January 1937 to August 

1939. 

Coleman, Peter, “…thought we could”, GXpress, August 2014, pp.22-25. The author, who is the 

editor and publisher of the magazine, talks to Fairfax Media’s chief executive for print 

and distribution, Bob Lockley, now that the group’s presses at Chullora and Tullamarine 

have closed. 

http://www.amhd.info/anhg/index.php/
http://www.publishing.monash.edu/books/ds-9781922235350.html


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 79, October 2014— 20 

 

Day, Mark, “Read and weep at Fairfax’s downward spiral of incompetence”, Australian, 18 August 

2014. Review of Ben Hills’ book, Stop the Presses! How greed, incompetence (and the 

internet) wrecked Fairfax. 

Fairfax Media, “We apologise: publishing cartoon in original form was wrong” (editorial), Sydney 

Morning Herald, Monday 4 August 2014, p. 16. The SMH “apologise[d] unreservedly” for 

a “serious error of judgement” in publishing an anti-Semitic cartoon. 

Kirkpatrick, Rod, “War headlines turned inside”, GXpress, August 2014, p.38. A look at news 

presentation styles as the Great War breaks out 100 years ago—and newspaper staffs 

become depleted because so many employees volunteer for service in the AIF. 

Morrison, Elizabeth, “The living legacy of David Syme”, Sunday Age, 3 August 2014, pp.24-25. 

Van Heekeren, Margaret, “The press proprietor as philosopher: Warwick Oswald Fairfax (1901-

1987)”, History Australia, http://journals.publishing.monash.edu/ojs/index.php/ha 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com/ 

Hard copy: For ten issues (two years)—$70 for individuals; and $90 for institutions. Postal address 
details are provided at head of newsletter. Pay by cheque, or by internet transfer: BSB: 484 799. A/c 
no. 160 080 705. A/c name: R. Kirkpatrick (ANHG). Contact Rod first. 

http://journals.publishing.monash.edu/ojs/index.php/ha
mailto:rkhistory3@bigpond.com/

