
 

The Kalgoorlie Miner building, August 2003. The Miner (estab. 14 Sept. 1895) is the only regional daily in Western Australia. 
—Photo by Rod Kirkpatrick 

 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 66                                                                          February 2012 
 

 

Publication details 
 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, 38 Gingham Street, Glenella, Qld, 4740.  
Ph. +61-7-4942 7005.  Email: rkhistory3@bigpond.com 

Contributing editor and founding editor: Victor Isaacs, of Canberra. 
Deadline for the next Newsletter:  30 April 2012. 

Subscription details appear at end of Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

 

 

1 – CURRENT DEVELOPMENTS: NATIONAL & METROPOLITAN    

66.1.1 GINA RINEHART AND FAIRFAX MEDIA 

At the beginning of February, Australian mining billionaire Gina Rinehart built her 

shareholding in Fairfax Media Ltd to 12.6 per cent with a sudden splurge of about $192 million. 

A media lawyer said Rinehart‘s raid was an ―each-way bet‖ on the proposed dumping of the cross-

media ownership restrictions (Australian, 2 February 2012, p.24). She could not buy more than 

14.9 per cent under the current ownership laws because she already holds 10 per cent of Network 

Ten and is a director on the board. Mediaweek online reported (2 February 2012): 

Communications Minister Stephen Conroy has given his strongest indication yet that he will 

push for a tightening of media ownership laws in the wake of Rinehart’s raid on Fairfax, writes 

Nick Butterly in the West Australian. WA Premier Colin Barnett said the rest of Australia should 

get used to being taken over by WA companies. ―Little old Wesfarmers bought Coles, Kerry 

Stokes bought Channel 7 nationally, now Gina Rinehart is going to own Fairfax,‖ he said. 

mailto:rkhistory3@bigpond.com


Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 66, February 2012    —     2 

 

Adele Ferguson commented: ―When Gina Rinehart pushed the go button on buying 10 per cent of 

Fairfax Media she put the entire sector under the blowtorch, both in investment terms and from 

the perspective of the role the media has in influencing political and social policy. The outcome of 

her raid is yet to play out but Rinehart‘s next move will surely be to try to win a board seat as 

well as increase her stake in Fairfax to just under 20 per cent. While the challenges facing the 

traditional media industry have been well documented, traditional media is still the most 

effective way to influence state and federal politics.‖  

Senior Labor backbencher John Murphy called for the government‘s media inquiry to examine 

Rinehart’s bid for an influential share of Fairfax and said it reinforced the need for a tough 

public interest test in media ownership. Murphy said the mining billionaire had a ‗‗massive 

conflict of interest‘‘ on the carbon tax and the mining tax. ‗‗Will the Australian Financial Review, 

the Age and the Sydney Morning Herald start to campaign against the mining tax and the carbon 

tax?‘‘ The backbencher‘s concerns put him at odds with Communication Minister Senator 

Stephen Conroy, who has said the influence wielded by small shareholders over media companies 

was a matter for the company board rather than government regulation. 

Senator Conroy said neither existing nor prospective media laws could stop a small shareholder 

trying to exert political influence.  

Mark Day in The Australian: ―Twenty billion bucks, or even a mere 1 per cent of it, can buy Gina 

Rinehart every comfort in the world, but it won‘t buy her love, happiness, or influence at Fairfax. 

If Australia‘s richest person is spending $200 million on Fairfax shares in order to have her voice 

heard across the nation, she‘s picked the wrong megaphone. The views of individual shareholders 

amount to diddly-squat on the editorial floors of the Sydney Morning Herald, the Age and the 

Australian Financial Review.‖ 

James Chessell, Lisa Murray and Neil Shoebridge in the AFR: ―Communications Minister 

Stephen Conroy says stronger ownership laws are needed to prevent individuals exerting 

influence over media coverage, following Gina Rinehart’s successful $192 million raid on Fairfax 

Media. However, Ten‘s largest shareholder, WIN Corporation owner Bruce Gordon, dismissed 

Conroy‘s comments: ―If Gina Rinehart wants to talk to any politician in the country, she‘s got 

their ear,‖ he told the Financial Review. ―She doesn‘t need to get into television or newspapers for 

that.‖ Advertising and media executive John Singleton said he had talked to Rinehart about the 

Fairfax share raid in ―general terms‖ in recent days. Singleton, who tried unsuccessfully last year 

to convince Rinehart to join him in a bid for Fairfax‘s capital city radio stations, said she would 

definitely request a board seat. ―Why wouldn‘t you if you‘d paid out that much money?‖ he said.  

Fairfax columnist Elizabeth Knight explained how Rinehart could get editorial influence at the 

media group (Mediaweek online, 6 February 2012). Rinehart would first have to acquire enough 

shares to control the board. The 12.58 per cent she had now probably would not do it. Once the 20 

per cent level was reached, she would be able to use the Corporations Law to creep up by 3 

percentage points every six months. Within a year she would be able to reach a shareholding of 

almost 26 per cent without the need to launch a takeover – the dynamics of power on the Fairfax 

board would have her in a strong position of influence. Ironically the template for this corporate 

manoeuvre was used by Stokes to get his tentacles around West Australian Newspapers. 

…the highly regarded editorial integrity and trust built up over 150 years could be sacrificed for 

a few hundred million pieces of gold. To do this she would need to inject a few user-friendly 

editors into the Fairfax newspapers including the Sydney Morning Herald, the Age and the 

Financial Review, but this could all be done well in time to influence the course of the next 

election. 

66.1.2 FAIRFAX RECLAIMS LOST PROPERTY ADVERTISING 

Fairfax Media has paid $35 million for a half-share of Antony Catalano‘s MMP Holdings in a deal 

awaiting the approval of the Australian Competition and Consumer Commission. The deal will 

fold Fairfax Community Newspapers, Victoria, into the venture. Catalano had been marketing 

director and head of newspaper sales at the Age before taking a seven-figure redundancy in 2008. 

About 300 FCN staff will be absorbed by the venture and MMP will have full management 

control. FCN publishes 32 weekly newspapers across greater Melbourne, with total weekly 

distribution of 1.25 million. MMP, founded by Catalano in 2010, publishes the Weekly Review, 

which is a free weekly real estate and lifestyle magazine delivered to about 220,000 households. 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 66, February 2012    —     3 

 

The publication took about $20 million in revenue from Fairfax and destabilised a further $40 

million of advertising mostly derived from the weekend edition of the Age (Weekend Australian, 

24-25 December 2011, p.23; and Mediaweek, 13 February 2012, p.10). 

66.1.3 JOURNALISM AND THE QUEENSLAND’S FLOODS INQUIRY 

Queensland‘s royal-commission-style flood inquiry was recalled after two articles in the 

Australian (23 and 24 January) by its national chief correspondent Hedley Thomas raised serious 

questions about the truth of some of the statements made to the inquiry last year. The additional 

hearings, over six days, were announced on 24 January and began on Thursday, 2 February. The 

unscheduled hearings forced a delay in the deadline for the inquiry report and pushed back the 

date for the Queensland State elections to 24 March. This led to a four-week delay in the 

Queensland local government elections, from 31 March to 28 April. The inquiry report, originally 

due on 24 February, is now due on 18 March. Here‘s how Hedley Thomas began his first report, 

on 23 January: 

A raft of official internal documents produced by senior public servants during Brisbane‘s devastating 

flood in January last year shows the Wivenhoe Dam was mismanaged for two crucial days in a serious 

breach of its manual. An investigation by the Australian also shows that, after the flood, dam operator 

SEQWater adopted a different position about its actions, inconsistent with its own comprehensive 

documentary evidence of the dam‘s management. The investigation suggests SEQWater used the 

wrong operating strategy for the flood, contributing to the inundation of thousands of properties in 

Brisbane and Ipswich with a total cost to the economy of more than $5 billion. But neither the flood 

engineers nor SEQWater have been asked by the $15 million royal commission-style public inquiry, set 

up by Premier Anna Bligh, to explain the numerous references in many documents they created during 

the flood that show they were using the wrong strategy based on dam levels…  

The Australian’s investigation has collated an abundance of contemporaneous evidence, including 

internal emails, flood log entries, briefing papers, memorandums, situation reports and technical 

reports that suggest SEQWater remained in the wrong strategy, known as W1, throughout the 

weekend of January 8-9 last year and into early Monday morning January 10. There is no known 

contemporaneous documentary evidence from this period of the flood event to support the claims made 

later by SEQWater to the inquiry that the correct operating strategy, W3, began at 8am on Saturday, 

January 8. 

The next day, 24 January, Thomas reported: 

Leaked email communications from a Wivenhoe Dam engineering officer underline concerns that the 

Brisbane River flood was mostly caused by massive releases from the dam after it had held on to water 

too long over a crucial 72 hours before the severe rainfall that hit the region last week. The emails, 

which become increasingly urgent in tone as the situation became critical as the dam‘s levels rise 

rapidly, were provided to the Australian by a source who said the stream of data had convinced him the 

river flood of Brisbane could have been largely avoided if the dam‘s operators had taken action much 

earlier. A commission of inquiry will examine whether the dam‘s operators erred in permitting the 

dam‘s flood compartment to be severely limited for a major rainfall event because of their strategy to 

let the dam‘s levels rise over the weekend of January 8-9. According to figures from Wivenhoe‘s 

operator, SEQWater, the dam‘s capacity went from 106 per cent full on the morning of Friday, January 

7, to 148 per cent full on the morning of Monday, January 10, due to the limited weekend releases. 

Experts have said this severely compromised the dam‘s ability to store additional runoff. By Monday 

morning the dam was at 100 per cent capacity for its supply of water for urban use, holding 1,150,000 

megalitres. In addition its flood compartment, with a capacity of 1,450,000ML, was almost half full. 

The dam reached about 190 per cent capacity by Tuesday, when its operators made huge and 

unprecedented releases to prevent the system from collapse.  

Tony Downes, of The Gap, Qld, wrote in the Australian (letters, 7 February 2012, p.15): 

Without the Australian’s national chief correspondent, Hedley Thomas, we came within a 

few weeks of receiving a whitewashed report into one of Australia‘s biggest flood disasters. 

With the reconvening of the inquiry, we are finally finding out what many Queenslanders 

suspected caused the catastrophic flooding: the incorrect management of the Wivenhoe Dam. 

A dam solely conceived, designed and constructed so that Brisbane would never again suffer 

the inundation it experienced in 1974. When the inquiry hands down its report based on 

what I hope is the truth, the whole truth and nothing but the truth, heads should roll. The 

only person involved in this inquiry with his head still held high will be Thomas. We are 

truly indebted to him. 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 66, February 2012    —     4 

 

The Australian editorialised (7 February 2012, p.15): ―For the public, an alarming aspect of the 

[Wivenhoe Dam] issue is that the mismanagement was not uncovered by their elected 

representatives or through the initial inquiry hearings, but by senior journalist Hedley Thomas‘s 

painstaking reading of official records.‖ The Courier-Mail editorialized (27 January 2012, p.28) 

about the fact that newspaper investigations – by the Australian of the Wivenhoe Dam issues 

and by the Courier-Mail of the ―nepotism scandal‖ that ended the careers of the two most senior 

academics at the University of Queensland – were more necessary than ever ―precisely because of 

the emergence of so many other sources of immediately available news and information‖. 

Nick Leys wrote about Thomas‘s ―dam obsession‖ (calling him ―Deep Moat‖) in the Media section 

of the Australian on 13 February, p.27. Thomas told Leys had he emailed editor Clive Mathieson 

on 19 January to summarise his investigation into SEQWater and the management of Wivenhoe 

Dam before, during and after the Brisbane and Ipswich floods in January 2011. Thomas had 

trawled through thousands of pages of evidence to the Queensland Floods Commission of Inquiry, 

writing his own brief along the way, tracking how engineers and hydrographers at SEQWater 

had potentially mismanaged water releases and, as claimed at the commission, tried to hide the 

truth. "I'm sure Clive must have read that email and thought I'd lost it," Thomas told Leys. "It 

was pretty blunt." Thomas wrote that he had no doubts the commission of inquiry "has been 

misled" and key personnel had given false testimony about management of the dam. And he 

claimed that this series of breaches had caused Brisbane's flooding. "If the inquiry has the spine 

to confront our findings, I think it could have repercussions," he wrote to Mathieson.  

66.1.4 THE AGE (1): COURT ORDER TO REVEAL SOURCES 

The Age has been ordered to reveal its sources for a story that claimed former Labor Defence 

Minister Joel Fitzgibbon had accepted $150,000 from Chinese businesswoman Helen Liu, amid 

revelations the paper was willing to pay $10,000 for documents used in the story, reports Leo 

Shanahan in the Australian (Mediaweek online, 2 Feb 2012). In a NSW Supreme Court 

judgment, judge Lucy McCallum said the right of three journalists to protect their sources was 

outweighed by the ―interests of justice‖ and Liu‘s right to sue for defamation. The judge found the 

offer of payment, questions of the legitimacy of the documents and the failure of one of the 

journalists to comply with a request of a source meant the newspaper‘s case was undermined and 

Liu should have a right of access to the documents. 

On 2 February in the NSW Supreme Court, Justice McCallum granted a 28-day stay to enable 

the journalists and the Age to launch an appeal over her orders. 

66.1.5 THE AGE (2): ALLEGED PRIVACY BREACH 

Some News Ltd newspapers have highlighted allegations that the Melbourne Age breached 

personal privacy when it published in November 2010 allegations that the state ALP branch 

maintained a data base of people. This has enabled News Ltd papers to apparently provide some 

retribution for Fairfax reporting of News Ltd breaches, especially by the London News of the 

World. On 15 December Victoria Police raided the Age offices over the matter. On 16 December, 

the Sydney Daily Telegraph, in particular had a lot of fun. The Telegraph devoted most of a page 

to reporting the story. Page 11 was cleverly made to look like a page of the Age. At the top of the 

page was an Age masthead. The article was headed ―Our hacking shame‖ and its layout and 

typeface mimicked the style of the Age. That day‘s Telegraph also had a righteous editorial and 

cartoon. [The Age, 16 December, declared editorially that it would protect its sources ―at all 

costs‖.] 

66.1.6 BIAS IN THE MEDIA 

Newsstand says that bias does exist within the Australian media and ―it‘s endangering the 

ability of politicians and the public to engage in important policy debates.‖ After an exhaustive 

review, the Australian Centre for Independent Journalism has released research showing news 

coverage of the carbon price debate in News Limited papers had negative coverage outweigh 

positive coverage by 82 per cent to 18 per cent. The light at the end of the tunnel, says 

Newsstand in a media release, is that after 11 years of John Hartigan, a new News Limited CEO, 

Kim Williams, has just started. With a new CEO, News Limited has the chance to turn over a 

new leaf.  



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 66, February 2012    —     5 

 

 News Limited—the company that controls most Australian metropolitan newspapers, 

and The Australian—had a four-times-more-negative coverage than positive coverage of 

the carbon price debate.  

 11 per cent of news and features quoted no source and 30 per cent of the rest quoted only 

one source, not testing claims about the likely impact of the carbon policy against the 

views of other sources.  

 Bluescope Steel was quoted 71 times. This was more than the number of times all NGOs 

and scientists combined.  

 The Australian used ‗tax‘ in 44 per cent of stories and ‗price‘ in 11 per cent of cases.  

66.1.7 FAIRFAX’S CHRISTMAS 

Over Christmas 2011, Fairfax Media continued its recent practice of producing so-called ―bumper 

editions‖ of their two main newspapers, the Sydney Morning Herald and the Age, that is, 

producing a paper with most of the extra Saturday features on the weekday before the holiday, 

and repeating these features in the usual Saturday paper – and charging Saturday prices for 

both editions. This meant that the Age on Friday 23 December 2011 was titled (including 

masthead) as The Saturday Age. 

66.1.8 WEEKLY TIMES ANNUAL 

The Weekly Times has revived the Weekly Times Annual, albeit only as an eight page newsprint 

wraparound. This was included with the edition of 21 December 2011. The centre pages were a 

reproduction of all front pages of 2011. 

66.1.9 FAIRFAX CUTBACKS 

From 28 January the Age discontinued including the ―My Career‖, ―Domain‖ and ―Drive‖ sections 

in the early edition sent to the country. These sections were dropped a couple of years ago from 

copies sent interstate; and the SMH discontinued   distribution of its real estate ―Domain‖ section 

outside of Sydney. 

66.1.10 THE NEWSPAPER WORKS FOR ALL THE NEWSPAPERS 

The four major Australian newspaper publishers have announced the consolidation of the 

newspaper publishing industry bodies into a new peak organisation that will represent the 

interests of the newspaper industry from early 2012 (Mediaweek online, 12 December 2012). 

The scope of the new peak organisation will encompass all industry issues including: advocacy; 

marketing and advertising; government lobbying; regulation; the environment and 

sustainability. It will operate under the existing industry group of The Newspaper Works and 

will be charged with aggressively promoting newspapers across all print and digital platforms to 

audiences including advertisers, consumers, governments, shareholders, and the newspaper 

industry. News Ltd, Fairfax Media, Seven West Media and APN News & Media will continue to 

own The Newspaper Works with membership broadened to include other publishers and industry 

partners as associate members. The new body includes The Newspaper Works, the Newspaper 

Publishers‘ Association/PANPA, the industry‘s environmental bureau, PNEB and the advertising 

compliance body, PAAB, as they apply to the newspaper industry. Tony Hale will lead The 

Newspaper Works as CEO, and Mark Hollands of NPA/PANPA will be executive director 

responsible for leading the new organisation in areas including advocacy and industry best 

practice (see also: ―The Diary‖, Australian, Media section, 27 February 2012, p.27). 

66.1.11 PEOPLE 

    Garry Bailey was farewelled on 5 January in the newsroom of Hobart‘s Mercury at a 

ceremony attended by his wife Kym, father Bruce and sister Jenny. He had been the editor of the 

daily for 10 years and a newspaper journalist for 42 years (see ANHG 65.1.7). Bailey has since 

become the drive-time broadcaster for the ABC in northern Tasmania (Stop! Press, Davies 

Brothers‘ Staff news, 6 January 2012). 

    Ross Dunkley, the Australian part-owner of the weekly censored Myanmar Times, Myanmar 

(published in Burmese and English) and the daily Phnom Penh Post, Cambodia, was featured in 

a documentary, Dancing with Dictators, on ABC-TV on Sunday night, 12 February. Mediaweek 

(30 January 2012, p.14) wrote about Dunkley‘s south-east Asian enterprises. Dunkley was jailed 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 66, February 2012    —     6 

 

for 47 days shortly after the so-called democratic elections in Myanmar in late 2010. Dunkley 

now lives mainly in Phnom Penh (see ANHG 63.1.5). 

    Michael Gill, formerly the Financial Review Group boss, is suing former employer Fairfax 

Media for unlawful age discrimination. He is seeking more than $1 million damages as well as 

publication of a full-page apology in its national business daily, the Australian Financial Review 

(Australian, Media section, 30 January 2012, p.28). 

    Jennifer Hewett, business-politics writer for the Australian, is to join the Australian 

Financial Review (Australian, Media section, 30 January 2012). 

    David Hoath has been appointed chief executive and publisher for Fairfax Media‘s Melbourne 

publishing arm after acting in the position since early September (Age, 20 December 2011). 

    Andrew Holman, editor of the Cairns Post and a journalist for 35 years, has been appointed 

editor of Hobart‘s Mercury and the Sunday Tasmanian. He replaces Garry Bailey (see above). 

Holman is a former sports editor and deputy editor of the Adelaide Advertiser (Mercury, 23 

December 2012). 

    Peter Hudson, Herald Sun political editor and president of the Federal Parliamentary Press 

Gallery, was interviewed in Mediaweek, 12 December 2011, p.8. 

    Peter Macourt, chief operating officer of News Limited since 2001, stepped down at the end 

of 2011. He joined the company‘s finance department in 1983 (Australian, 13 December 2011, 

p.19). 

    Neil Melloy, former editor-in-chief of News Limited‘s Brisbane suburban group, Quest 

Newspapers, has been appointed editor of the Cairns Post. He replaces Andrew Holman (see 

above). In 2007, Melloy was launch editor of Brisbane‘s mX before being appointed executive 

editor of the Courier-Mail in 2008 and joining Quest in 2009.  

    Ben Naparstek, editor of the Monthly, has been appointed editor of the Good Weekend 

magazine which appears with the Saturday Sydney Morning Herald and Melbourne Age. He 

became editor of the Monthly, which has published a series of highly contentious articles, in May 

2009 at the age of 23. He was due to take up his role at Fairfax in February (Australian online, 

15 December 2011). 

    Wayne Tomkins, general manager of the Bundaberg NewsMail for four and a half years, 

began duties as the general manager of the Mackay Daily Mercury in January 2012. Before his 

Bundaberg appointment, he was advertising manager of the Daily Mercury (Daily Mercury, 21 

December 2011, p.2). 

    John van Tiggelen, 45, a writer for Good Weekend magazine since 1999, has been appointed 

editor of the Monthly (Australian, 13 January 2012). He beat a field of 75 applicants for the 

position. His book, Mango Country: A Journey Beyond the Brochures of Tropical Queensland, was 

shortlisted for the Colin Roderick Prize for Australian Literature in 2004. 

    Peter Veness, a 27-year-old journalist with the Canberra press gallery, died on 15 January 

after a three year battle with brain cancer (Australian, 16 January 2012).  

    Kim Williams, new CEO of News Limited, was the subject of ―Ten Questions‖, in the 

Australian, Media section, 12 December 2011, p.27.  

    Bruce Wolpe, a former communications director for Fairfax Media, is to join the Prime 

Minister‘s office at the beginning of March as senior adviser, speaking directly with the business 

community. He has been working as senior staffer to California congressman Henry Waxman 

(Age, 17 January 2012). 

66.1.12 NEWSPAPER FRONT-PAGE DESIGN IN FINLAND 

Victor Isaacs writes: I have discovered an amazing fact about newspaper design in Finland 

Some Finnish newspapers—including the biggest newspaper in Scandinavia and an influential 

newspaper (according to Professor Wikipedia), the Helsingin Sanomat—devote their entire front 

pages to advertisements! I had thought this was only a British or British-influenced peculiarity. 

http://www.theaustralian.com.au/media/no-bolt-from-a-blue/story-e6frg996-1226168012490


Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 66, February 2012    —     7 

 

And I had thought this custom had entirely died out (except for one small weekly in Cornwall) 

but it is alive and well in 2012 in Finland. 

66.1.13 YEAR IN REVIEW 

The Media section of the Australian (12 December 2011, p.26) reviewed the major media events 

of the year in the final issue of the section for the year. Mediaweek presented its review in the 

issue of 19-26 December 2011. 

66.1.14 BRAVE NEW MEDIA LANDSCAPE ENVISIONED 

The interim report of the Convergence Review Committee, issued in December, anticipates a new 

media world in which traditional television or radio broadcasters—or their proprietors—will not 

necessarily be the central interest of media regulation. In several far-reaching regulations 

(reports Michael Bodey, Weekend Australian, 17-18 December 2011, p.21), the committee 

precipitates a potential free-for-all in media consolidation by opening up spectrum, abolishing 

cross-media ownership laws and considering online players, such as Google or Telstra, as being 

as integral to the media landscape as, say, a Seven West Media or a News Limited. It breaks 

down the old media paradigm in which the size of the Australian media market resulted in an 

oligopoly dominated by a handful of proprietors. The interim report foresees a world in which any 

media player—an influential blogger or a multi-national online titan—will be considered a 

―content service enterprise‖ and be subject to content, public interest or other regulatory 

conditions. 

66.1.15 DEADLINES 

Rod Kirkpatrick writes: The third cricket Test in Perth between Australia and India provided 

an interesting insight into newspaper production deadlines and, perhaps, other quirky things. 

Perth is, of course, three hours behind those eastern states observing daylight saving and two 

hours behind Queensland, which does not. There was, you may remember, a fascinating first 

day‘s play on Friday, 13 January: India (which had already lost the first two Tests) was 

dismissed for 161 after being sent in to bat, and the Australian openers added 149 runs in 23 

overs before stumps, with David Warner scoring the equal fourth fastest century in Test history. 

The next day, the Weekend Australian edition received in Mackay, Queensland (where I live), 

reported only on the Indian innings; the Courier-Mail had five pages of cricket with the full day‘s 

scores; the local Daily Mercury, which is printed in Rockhampton, published nothing on Friday‘s 

play in the Test. [Play finished about 7.50pm Queensland time.] I accessed the Daily Mercury 

website at 8.30am on the Saturday and there was a link to a report that showed India at four 

wickets for 73 at lunch on Day 1. Lunch was taken at 2.30pm Queensland time. 

66.1.16 FAIRFAX URGED TO HALVE WORKFORCE 

Analysts and fund managers expect more job cuts at Fairfax Media as media companies continue 

to struggle against powerful structural and cyclical headwinds (reported James Frost, 

Australian, 23 January 2012). CCZ media analyst Roger Colman believes Fairfax should cut its 

workforce by more than half, from 11,000 to 5000. ―The environment is getting more difficult for 

newspapers across the board,‖ he said. With more than 20 years‘ experience analysing media 

companies, Colman believes he knows the recipe for restoring Fairfax‘s profitability. ―Costs are 

easy to get out of newspapers,‖ he said. ―You just keep sacking people, reducing the size of the 

newspaper and upping the cover price and squeezing it a bit harder.‖ 

66.1.17 RECENT CHRONOLOGY 

 66.1.17.1 DEATHS 

Birch, Harold Everard Reid: D. 30 November 2011 at Subiaco, WA, aged 101; joined the West 

Australian in 1925, was given a broom; one task was to get rid of rats, ―for which lumps of lead 

came in handy‖; when his artistic skill was noted, he was shifted to the photography section 

where his tasks included cracking eggs to supply the whites (albumen) applied to glass negatives; 

attended a school of engraving in Fleet Street; prowess as artist and artisan is evident in his 

album of England, Europe and both ship voyages; advances in production methods in the 1960s 

included a Klischograph electronic engraver and he was put in charge; retired in 1973 after offset 

printing had transformed much of the newspaper world.  



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 66, February 2012    —     8 

 

Brewer, Dick: D. late 2011; born 1917; American businessman who became a member of 

General Douglas Macarthur‘s intelligence unit in Australia in 1942; set up intelligence office at 

Hotel Australia and was responsible for censoring the Sydney newspapers, radio broadcasts and 

film; he stood up to Frank Packer, Keith Murdoch and the Fairfax family, politely but firmly 

deciding what war news would be published; from 1943-45, conducted war correspondents to New 

Guinea (Sydney Morning Herald, 15 February 2012). 

Richards, Richard David: D. aged 82; devoted almost entire working life to the production of 

the Sydney Morning Herald, from the hot-metal days to the offset era; rose to management level 

and had to roll up his sleeves during strikes, especially the major one in 1977; joined the paper in 

1949 as a tradesman stereotype after a printing apprenticeship elsewhere; was transferred to 

manage the Fairfax store in Ultimo and worked out a more efficient way to use paper; moved 

back to the Fairfax building on Broadway as a manager and saw through the technological 

transition ; retired in 1988 and moved to North Rocks and later the Gold Coast (Sydney Morning 

Herald, 8 February 2012). 

Ryan, Mark: D. 10 December 2011 in Sydney, aged 55; regarded as one of the most influential 

trade union officials in shaping wages and working conditions for journalists and workers in the 

entertainment industries over the past 25 years; born in Sydney; completed an arts/law degree at 

the University of Sydney; after working with the Local Government Union and for commissioner 

Thomas Brack at the Commonwealth Conciliation and Arbitration Commission, he moved to the 

Water and Sewerage Employees Union as its industrial organiser, the first organiser the 

organisation had employed who had tertiary qualifications; in 1987, he moved to the Australian 

Journalists Association as the federal industrial officer and, after the union merged in 1993 to 

form the Media, Entertainment & Arts Alliance, he became the assistant federal secretary , a 

position he held until his death (Sydney Morning Herald, 17 December 2011). 

66.1.18 SURVEY OF NEWSROOM EXPERIENCE OF WOMEN  

In the largest survey of its kind, more than 1000 female journalists will participate in research in 

February into whether women working in Australian newsrooms find them bleak (writes Sally 

Jackson, Australian, Media section, 30 January 2012, p.26). The project, headed by Monash 

University senior journalism lecturer Louise North, follows up a 1996 survey by the Media, 

Entertainment and Arts Alliance. The 1996 survey showed that 51 per cent of the women who 

responded had experienced sexual harassment in the newsroom, and 23 per cent had left a job in 

journalism because they felt they were being discriminated against in opportunities to get 

promoted. North said, ―I wanted to replicate that survey, revised and updated to reflect the 

industry today, and see what has changed for women in that 16-year period. Is it better for 

women in the industry now? Is it the same? What things might have gone backwards?‖ 

The online questionnaire will gather information on issues such as discrimination in recruitment 

and promotion, working conditions, job segregation and sexual harassment in print, online and 

broadcast media and wire services. North is a 19-year newsroom veteran, having worked for AAP 

in Brisbane and on suburban, rural and metro mastheads, including the Hobart Mercury and the 

Fraser Coast Chronicle, Hervey Bay-Maryborough. She describes her newsroom experience as 

―bleak‖, but does not suggest that every woman shares that experience. ―I found ways of 

surviving over that 19 years and many, many women do,‖ she said. ―But newsroom culture is 

blokey and women try different strategies to cope with newsrooms that still are male-dominated, 

particularly in decision-making.‖ 

North‘s survey expands on the work she did for her 2009 book, The Gendered Newsroom, based 

on lengthy interviews with 17 female and male journalists. It concluded that a female journalist 

trying to make it in a newspaper newsroom had just three options: use her feminine wiles, act 

like one of the boys, or accept she would always be an outsider. 

―What I‘m trying to do now is go from in-depth interviews into a larger, quantitative survey so I 

can back it up with a representative sample,‖ she said. ―I hope female journalists will see it as 

being relevant and won‘t just see it as something that is academic. I‘m hoping women will 

respond and keep us up to date with what‘s going on.‖ Women journalists who do not receive the 

email survey and would like to participate can email louise.north@monash.edu 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 66, February 2012    —     9 

 

66.1.19 CIRCULATION: SMH AT GREAT DEPRESSION LEVELS 

The Sydney Morning Herald’s circulation is down to the levels of the 1930s depression – in the 

low 200,000s when weekday and Saturday sales are combined (see SMH circulation graph in 

Gavin Souter‘s Company of Heralds, p.616). Average Monday to Saturday circulation for the 

Herald for the December quarter of 2011 was 206,291. Monday-to-Friday circulation averaged 

184,613, down 11.9 per cent on final quarter of 2010. The Audit Bureau of Circulations figures 

show that Australia‘s print newspaper circulation fell by 4 per cent. Weekly sales of national, 

metropolitan and regional dailies and Sundays fell from 19.7 million in the 2010 final quarter to 

18.9 million in the final quarter in 2011.  

Victor Isaacs remarks that the general large decline for Sydney newspapers evident in the last 

couple of quarters has stabilised for the Telegraph, but, in contrast, the SMH and Sun-Herald 

are now in an alarming decline – almost of US or UK proportions! Nevertheless, the SMH (10 

February 2012) put a very positive spin on the figures by highlighting not the hard-copy figures, 

but overall readership of the SMH over the internet, tablets and apps, as well as hard copy. In 

NSW (population 7,303,700 at December 2011) the SMH/Sun-Herald and Daily and Sunday 

Telegraphs sell 4,328,987 a week and in Victoria (pop. 5,624,100) the daily and Sunday Ages and 

the daily and Sunday Herald Suns sell 4,783,489. The Sydney News Ltd sales are 2,684,729 and 

the Sydney Fairfax sales, 1,644,218; The Melbourne News sales are 3,377,371 and the Melbourne 

Fairfax sales, 1,406,118. 

   Oct-Dec 2011 Oct-Dec 2010 % variation 

    National    

Australian [M-F] 133,701 129,166 + 3.5 

Weekend Australian 295,066 290,286 + 1.6 

Aust Financial Review [M-F] 72,282 74,733 – 3.3  

Aust Financial Review (Sat) 81,667 78,783 + 3.7 

    New South Wales    

Daily Telegraph [M-F] 347,722 354,252 – 1.8 

Daily Telegraph (Sat) 327,209 327,177 Static 

Sunday Telegraph 618,950 617,824 + 0.2 

Sydney Morning Herald [M-F] 184,613 209,644 – 11.9 

Sydney Morning Herald (Sat) 314,683 341,041 – 7.7 

Sun-Herald 406,470 442,650+ – 8.2 
      Regional    

Border Mail (Albury) 23,496 24,330 – 3.4 

Western Advocate (Bathurst) [M-F] 3,460 3,704 – 6.6 

Barrier Daily Truth (Broken Hill) 5,804 5,875 – 1.2 

Daily Liberal (Dubbo) [M-F] 4,559 5,190 – 12.2 

Daily Examiner (Grafton) 5,126 5,467 – 6.2 

Northern Star (Lismore) 12,760 13,619 – 6.3 

Maitland Mercury [M-F] 4,123 4,236 – 2.7 

Herald (Newcastle) 46,072 48,100 – 4.2 

Central Western Daily (Orange) 4,748 4,790 – 0.9 

Northern Daily Leader (Tamworth) 7,088 7,348 – 3.5 

Daily News (Tweed)  now only a weekly 3,689 3,939 – 6.4 

Daily Advertiser (Wagga Wagga) [M-F] 11,134 11,353 – 1.9 

Illawarra Mercury (Wollongong) 25,006 26,310 – 3.1 

    Victoria    

Herald Sun [M-F] 472,444 495,000+ – 4.6 

Herald Sun (Sat) 469,574 489,000+ – 4.0 

Sunday Herald Sun 545,577 578,500+ – 5.7 

Age [M-F] 184,156 195,900+ – 6.0 

Age (Sat) 263,047 281,500+ – 6.6 

Sunday Age 222,291 231,000+ – 3.8 
     Regional    

Courier (Ballarat) 18,093 18,557 – 2.5 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 66, February 2012    —     10 

 

Advertiser (Bendigo) 13,064 13,466 – 3.0 

Geelong Advertiser 27,388 28,290 – 3.2 

Sunraysia Daily (Mildura) 7,279 7,382 – 1.4 

News (Shepparton) [M-F] 9,464 9,882 – 4.2 

Standard (Warrnambool) 12,061 12,572 – 4.1 

    Queensland    

Courier-Mail [M-F] 192,970 201,687 – 4.3 

Courier-Mail (Sat) 260,178 275,610 – 5.6 

Sunday Mail 463,011 498,673 – 7.2 

      Regional    

NewsMail (Bundaberg) 10,225 10,835 – 5.6 

Cairns Post 22,574 24,053 – 6.1 

Gladstone Observer 7,158 7,107 + 0.7  

Gold Coast Bulletin 39,051 41,340 – 5.5 

Gympie Times 4,851 5,238 – 7.4 

Queensland Times (Ipswich) 9,683 10,324 – 6.2 

Daily Mercury (Mackay) 14,050 14,941 – 6.0 

Sunshine Coast Daily 17,723 19,259 – 8.0 

Fraser Coast Chronicle 8,643 9,258 – 6.6 

Morning Bulletin (Rockhampton) 16,040 17,634 – 9.0 

Chronicle (Toowoomba) 21,346 22,298 – 4.3 

Townsville Bulletin 26,681 28,309 – 5.8 

Daily News (Warwick) [M-F] 2,824 3,101 – 8.9 

    South Australia    

Advertiser [M-F] 175,987 180,960 – 2.7 

Advertiser (Sat) 231,258 239,319 – 3.4 

Sunday Mail 275,583 288,603 – 4.5 

    Western Australia    

West Australian [M-F] 185,477 184,545 + 0.5 

West Australian (Sat) 302,412 314,004 – 3.7 

Sunday Times 282,585 293,244 – 3.6 
   Regional    

Kalgoorlie Miner 5,438 5,436 Static 

    Tasmania    

Mercury [M-F] 41,894 44,094 – 5.0 

Mercury (Sat) 57,569 59,975 – 4.0 

Sunday Tasmanian 54,905 57,283 – 4.2 
     Regional    

Advocate (Burnie) 22,000 23,208 – 5.2 

Examiner (Launceston) 31,375 32,221 – 2.6 

Sunday Examiner 37,923 39,097 – 3.0 

    Northern Territory    

Northern Territory News [M-F] 19,058 19,066 Static 

NT News (Sat) 28,802 28,955 – 0.5 

Sunday Territorian 21,012 20,670 + 1.7 

    ACT    

Canberra Times [M-F] 30,262 32,364 – 6.5 

Canberra Times (Sat) 48,759 52,182 – 6.6 

Canberra Times (Sun) 30,242 32,315 – 6.4 
Source: Audit Bureau of Circulations 

66.1.20 MITCHELL ON READERSHIP 

Harold Mitchell writes (Age, 10 February 2012): They say that newspapers are dying. So I must 

be mad to be writing about marketing in the new digital world in the old-fashioned medium that 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 66, February 2012    —     11 

 

was traditionally used to wrap up fish and chips. But try doing that with your iPad. Now there's 

an idea for an app. You would be forgiven for thinking that all the talk in this column over the 

past couple of years about embracing the digital world must have slipped past the editor. The 

fact is that the dear old Age is not quite the victim of technological change that many think it to 

be. Many are surprised to know that The Age is gaining readers, not losing them, even though 

the river of gold is more like a babbling brook these days.  

You see, 10 years ago the Age reached more than one in six Melburnians (16.9 per cent). Today 

its news print readership has dropped to 14.4 per cent. Aha, you say, newspapers are dying. Well 

this one isn't, because the number of Melburnians reading it online is almost equal to the ones 

with the ink on their fingers. In fact, the readership has increased to the point where one in four 

Melburnians (25.6 per cent) read the paper in its two forms and the overall readership is 

creeping up on the other paper we don't mention here. 

So what on earth have those sales people been doing to produce this result? Well, Fairfax Metro 

Media chief executive Jack Matthews is sick of all this exaggerated talk about death and has 

pulled together all of the facts in something called the Fairfax Metro Media Audience Report. For 

the first time it brings together all the data about the total readership from all sources in a major 

report that will be published 10 times a year. This is long overdue research and it proves yet 

again that content is king. People want to know what's going on and they are prepared to 

dispense with the old fish and chip wrapper and take it whichever way it comes. More and more 

that's digitally. 

Specifically, this first Fairfax Metro Media Audience Report shows that the clever and discerning 

readers, including those of the Sydney Morning Herald and Financial Review, have grown 26 per 

cent over the past five years. It also shows that there is a significant loyal and growing digital 

readership that is using the Fairfax websites of their choice for well over an hour every month 

with many of the readers returning to the sites many times a day. The business section attracts 

68 per cent of the online audience. 

66.1.21 NEWS LIFTS QUARTERLY EARNINGS 

News Corporation lifted its second-quarter net profit by 65 per cent to $US1.06 billion, but it 

warned that costs related to the British hacking scandal had blown out and could not be 

predicted (Australian, 10 February 2012, p.19). 

66.1.22 MERCURY HEADQUARTERS ON MARKET 

The Macquarie Street headquarters of the Hobart Mercury—a landmark in the Tasmanian 

capital—went on the market on 2 February. The Mercury will shift to a building overlooking the 

main entrance to Salamanca Square in the midst of the waterfront entertainment areas about 

August this year. The Macquarie Street property, one-third of a CBD block, includes the separate 

heritage-listed Ingle Hall, currently used as a printing museum and offices (Mercury, Hobart, 2 

February 2012, p.2, and see ANHG 65.1.2). 

66.1.23 THE 50 MOST INFLUENTIAL IN THE MEDIA 

The Australian (20 February 2012) lists the following as the 50 most influential people in the 

Australian media: 1, Stephen Conroy; 2, Kerry Stokes; 3, Rupert Murdoch; 4, Harold Mitchell; 5, 

Kim Williams; 6, David Leckie; 7, David Gyngell; 8, Mark Scott; Greg Hywood; 10, Rhys 

Holleran; 11, Lachlan Murdoch; 12, Tim  Worner; 13, Alan Jones; 14, Ray Hadley; 15, James 

Warburton; 16, Andrew Bolt; 17, James Packer; 18, Chris Mitchell; 19, Peter Blunden; 20, 

Richard Freudenstein; 21, Simon Pristel; 22, Neil Breen; 23, Helen McCabe; 24, Paul Whittaker; 

25, Nick Leeder; 26, Laurie Oakes; 27, Mark Britt; 28 Gina Rinehart; 29, Michael Stutchbury; 30, 

Russell Tate; 31, Frank Kelly; 32, Neil Mitchell; 33, Matthew Stanton; 34, Rohan Lund; 35, Brett 

Chenoweth; 36, Angelos Frangopoulos; 37, Brett Clegg; 38, Kate Torney; 39, David Fagan; 40, 

Andrew Denton; 41, Annabel Crabb; 42, Peter Fray; 43, Paul Kelly; 44, Kyle Sandilands; 45, Nick 

Chan; 46, Alan Kohler; 47, Michael Ebeid; 48, Sue Spencer; 49, Eric Beecher; 50, Rick Ellis. 

66.1.24 NEW EDITOR FOR IRISH ECHO 

Dubliner Luke O‘Neill is the new editor of Australia‘s fortnightly Irish newspaper, the Irish 

Echo. O‘Neill, 27, was born and raised in Balbriggan, North Co Dublin. After graduating from the 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 66, February 2012    —     12 

 

journalism program at Dublin City University, he worked at the Irish Times, Newstalk Radio, 

the European Parliament Office in London and the Irish Courts Service. He moved to Australia 

three years ago and had been writing for the Irish Echo newspaper and website since July 2010. 

The Echo was established in 1988 (Irish Echo, 11-24 January 2012, p.5). 

66.1.25 PERTH’S NEWSPAPER HOUSE TO BECOME BAR 

The front office Perth‘s Newspaper House, opened in January 1933, 100 years after the first issue 

of the Perth Gazette, will become a hotel bar and dining room in the second half of this year.  

Former editor of the West, Paul Murray, wrote a nostalgic piece about Newspaper House (West 

Australian, 15 February 2012, p.13). 

2 – CURRENT DEVELOPMENTS: ONLINE 

66.2.1 GLOBAL MAIL HAS FIVE FOREIGN CORRESPONDENTS 

The Global Mail, a non-profit, Sydney-based, web-only news outlet, was launched on 5 February. 

Managing editor Monica Attard says one of the reasons for the launch of theglobal.mail.org is 

that other news organisations are cutting back on their international coverage. Her team of 17 

includes five foreign correspondents, based in Indonesia, the United States, Europe, the Middle 

East and South America. The news organisation is supported by Graeme Wood, the man behind 

the online hotel-booking service, wotif.com. Neil McMahon reported (Mediaweek, 6 February 

2012, p.12): ―The brief is public-interest journalism, with a strong investigative bent, driven by a 

team of powerhouse Australian talent who bring decades of local and foreign experience to the 

table. It promises to be free of commercial pressures, and ready to fill the gap left by staff cuts 

and tight budgets as existing media outlets.‖ (See ANHG 65.5.2 Attard.) 

66.2.2 ONLINE ADS OVERHAULING NEWSPAPERS AND TV 

More will be spent in advertising online than in newspapers or on television within 18 months, 

the head of the Interactive Advertising Bureau has predicted. IAB CEO Paul Fisher said online 

advertising had grown 17 per cent last year to $2.66 billion. He expected online ads to take a 23 

to 24 per cent share of the market within 18 months and to surpass TV and newspapers to 

become the No. 1 medium. Expenditure in online ads in the past year grew by $400 million 

(Australian, Media section, 13 February 2012, p.30). 

66.2.3 HARDY PAYS UP IN LEGAL ROW OVER BLOG 

Columnist and author Marieke Hardy is reported to have paid about $13,000 in a confidential 

legal settlement over an online shaming campaign. On 23 December, Hardy posted a retraction 

on her blog after wrongly identifying Melbourne man Joshua Meggitt as the author of a hate blog 

dedicated to her (Age, 27 December 2011, p.3). 

66.2.4 APN TAKES STAKE IN START-UP  

APN News & Media has joined with technology business incubator Pollenizer in two 

investments, including taking a 25 per cent stake in online start-up Friendorse (Australian, 23 

January 2012). APN said the investment followed a successful trial of Friendorse, a 

neighbourhood-based community recommendations web service for local businesses. ―Part of 

APN‘s strategy for our regional publishing businesses is to provide more services and useful local 

information relating directly to those communities,‖ APN chief development officer Matt Crockett 

said. ―The Friendorse model based around recommendations is a good fit with that strategy.‖ 

66.2.5 NEW-LOOK CANBERRA TIMES WEBSITE 

On 16 February, the Canberra Times unveiled a new-look website at canberratimes.com.au. The 

site claims to offer more news, sport, information and opinion from the city, the region, the nation 

and the world. For the first time, it gives users the opportunity to personalise their homepage. 

The My Masthead tool allows you to select the people, places or issues in the news that interest 

you the most, so the latest information is ready and waiting when you next log on. You can save 

stories to read later, and manage your comments on the site, using your existing Fairfax ID, 

Twitter, Facebook or LinkedIn account. Canberra Times editor Rod Quinn said the newspaper's 

move to a fully integrated newsroom would allow its journalists to deliver breaking news and 

exclusive content across both digital and print platforms. 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 66, February 2012    —     13 

 

 

3 – CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL 

66.3.1 WHERE TO BUY YOUR COUNTRY PAPER IN MELBOURNE 

The Geelong Advertiser can be bought at a few newsagents in central Melbourne, as well as at the 

News Ltd shop at Southbank. Only a few other Victorian country newspapers – the Ballarat 

Courier, Bendigo Advertiser and Warrnambool Standard – were available and only at the 

Southern Cross (nee Spencer St) Station newsagency. Other Victorian country titles have been 

unavailable altogether since the closure of McGills Newsagency in central Melbourne. Now a 

recent change of ownership of the Southern Cross Station outlet means these four country titles 

are no longer stocked (although the new owner says it is ―investigating‖ getting them). However, 

these four titles are now available just a few metres away, at the City West Newsagency, 600 

Collins Street. 

66.3.2 MACKAY: TERRY HAYES FINISHES AFTER 53 YEARS 

Terry Hayes, 85, has finished writing for the Daily Mercury, Mackay, after 53 years during which 

he was never a full-time journalist. He began covering Rugby League for the paper in 1958 when 

he was a clerk for the Railways department, added cricket coverage in 1963 and the racing a few 

years later. Full-time journalists had not been assigned to sporting coverage. In 1987, he took 

early retirement from the Railways and began working part-time for the Mercury, writing 

historical supplements, such as the Mackay Chamber of Commerce centenary feature. 

Meanwhile, he contributed a weekly sporting column 1975-99 and organised and wrote the 

articles related to the Mackay Sports Awards, 1965-98. From 1999-2011, he contributed a weekly 

history column, ―Yesterday‖. His final column appeared on 13 December 2011, p.9.  

66.3.3 MACKAY: BLAIR HUNT, PROLIFIC LETTER WRITER 

Blair Hunt, who wrote thousands of letters to the editor of the Daily Mercury over more than 20 

years, died on 22 February. He will be remembered for his wit and his ability to make a point 

concisely (Daily Mercury, 24 February 2012, p.4). 

4 – NEWSPAPER HISTORY 

66.4.1 CIRCULATION IN ADELAIDE IN 19TH CENTURY 

Circulation figures are notoriously hard to find for Australian newspapers in the colonial era. 

And those figures that were claimed and announced are not as reliably accurate as those 

provided since the Audit Bureau of Circulations came into existence in the 1930s. Your editor, in 

reading E.J. Prest‘s recently published biography of Sir John Langdon Bonython (Australian 

Scholarly, 2011), noted various references to the circulation of the Adelaide dailies in the 19th 

century. Here are some edited extracts about circulation and the capacity of the presses: 

pp.17-18: Around June 1860, the Advertiser had bought a steam printing machine capable of 

producing 2,500 copies an hour. The paper launched an evening daily, the Express, in late 1863 

(to compete with the evening Telegraph, started in 1862). Early in 1864 the Advertiser 

proprietary claimed a combined circulation of 15,000 copies a week, leading that of all other 

papers. The Advertiser bought up the machinery, plant and goodwill of the Telegraph and its 

Weekly Mail in 1867. 

pp.21-22: The Advertiser installed a new Prestonian Perfection Press, which could print on both 

sides of a sheet at once and could print and fold 12,000 eight-page papers an hour.  

p.24: On the day Bonython became editor (1 January 1884), he announced that the weekly 

Chronicle’s circulation was 17,000. He reduced the price of the Advertiser to a penny with a 

consequent increase in circulation. By 1886 the Bonython company‘s stable of three papers—the 

Chronicle (weekly), Advertiser (morning daily) and Express (evening daily—had each doubled the 

circulation of their rivals, the Observer, Register and Journal. 

p.29: In 1892 the Advertiser claimed a weekly circulation of 129,500 or 21,580 daily. In 1894 its 

circulation was said to be double that of the Register. In 1896 the Advertiser installed a new press 

capable of printing 20,000 eight-page papers an hour. 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 66, February 2012    —     14 

 

pp.40-41: The Advertiser’s daily circulation was claimed to be 42,000 in 1911 and, with war news 

in such high demand, 57,000 in 1915.  

66.4.2 SUTTONTYPE PRINTING: BIBLIOGRAPHICAL QUERY 

There is a nagging query from B.J. McMullin in Script & Print (Bulletin of the Bibliographical 

Society of Australia & New Zealand), Vol 35, No 3 (2011), p.157. He mentions that the Ballarat 

Courier of 12 December 2006 ran a series of pen portraits of ―100 Ballarat Greats‖. One of those 

featured was Henry Sutton (1856-1912), inventor of ―Suttontype‖. McMullin unsuccessfully 

sought bibliographical sources other than W.B. Withers‘ history of Ballarat and asks: What was 

the Suttontype process and was it ever put into practice? ANHG‘s research on Trove has 

produced: 

Euroa Advertiser, 29 November 1889, p.2: Suttontype.  Last week we had an opportunity of 

inspecting some blocks by the new engraving process called after the inventor ―Sutton-type‖. The 

blocks have all the appearance of copper-plate electros taken from the finest engravings. Like 

wood engravings, they may be printed with type, but unlike wood engravings, they can be 

produced ... photographic one, and as the rapid dry-plates are used, daylight is not necessary for 

the working. In all photo-mechanical work hitherto invented, daylight has been a sine qua non, 

as the substances used, either bitumen or a chromic salt in combination with a colloid body; are 

so feebly sensitive as to be practically unworkable by artificial light. Mr Sutton has got away 

from the beaten track of workers in photographic engraving, and, realising that any process to be 

commercially successful must be independent of uncertain and varying daylight, has sought for 

and perfected a process in which bromide of silver replaces the bitumen and bichromates. The 

negative, taken in the camera, is itself the mould for electro- typing, so that no time is lost in 

printing on zinc, or making transfers from stone.  

It is stated that within ten minutes from the actual exposure in the camera the mould is ready 

for the electrotyping bath. Although the usual ―screen‖ is used, Mr Sutton has succeeded in 

effecting what has hitherto been an obstacle with all half-tone printing processes, viz., the 

flowing of the darker tones, so as to get rid of the mechanical ―draughtboard‖ appearance of the 

curves and shades. Mr Sutton may honestly claim to have practically solved a problem that has 

baffled workers for nearly half a centenary, for he states that on a rapid bromide dry plate he can 

get a gelatine relief, of one thirty-second of an inch. In the method of swelling the gelatine up to 

so comparatively great a height lies Mr Sutton‘s invention. Relief in gelatine negatives has for 

some years been tempting inventors, but the difficulty of getting sufficient relief has baffled 

everyone but the present inventor. The blocks are all that could be desired for fine engravings, 

and can also be produced sufficiently coarse for moderately open work. If, as Mr Sutton states, 

they can be produced more cheaply, than zinc blocks, and a tithe of the cost of wood engravings; 

there is every probability of ―Suttontype‖ becoming worked commercially on a large scale. 

There were two other mentions of Suttontype: Argus, 28 January 1890, p.5; and South Australian 

Register, 13 September 1890, p.7. 

66.4.3 WILD, HAGGARD LOOK OF A MAN ABOUT TO START A NEWSPAPER 

Western Australian Times, 9 November 1877, p.2: A tramp was arrested, taken before an 

American justice, and sentenced for three months. His worship, in explaining the sentence, 

remarked that while there was no evidence that the prisoner had been guilty of any crime, he 

thought it prudent to commit him, as he had the wild, haggard look of a man about to start a 

newspaper. 

66.4.4 NEWSPAPERS IN NSW AND NZ IN 1842 

Thomas Strode writes in the Hunter River Gazette, 21 May 1842, p.3, col. 1: Nothing shows so 

much the rapid advancement of the various Australasian colonies in political and social 

importance as the number of journals which, within the last four years, have been established in 

them. This great additional encouragement held out to literary undertakings results from the 

rapid increase of the population and the improved circumstances of the people, moral and 

pecuniary. Within the period mentioned, no less than thirteen journals have been established in 

the colonies of New South Wales and New Zealand, all of which, we understand, have met with 

abundant success, and as commercial investments are likely to turn out well. Of these journals, 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 66, February 2012    —     15 

 

called into existence, three have been established in the middle district, namely, the Australasian 

Chronicle and the Observer, published in Sydney, and the Hunter River Gazette, at Maitland; five 

in the district of Port Phillip; and an equal number in New Zealand. We perceive, also, that 

another paper is about to be started at this latter settlement as a sort of joint stock concern.  

At a public meeting lately called for the purpose at Wellington, it was resolved to establish a 

journal by one hundred shares at £10 each, and of this number no less than seventy-five shares 

were subscribed for before the meeting broke up. This evinces a spirit among the settlers of New 

Zealand which we are glad to witness, and which cannot fail rapidly to advance the interests of 

that colony. The effect of this extensive encouragement of literature in these colonies has already 

been perceived in the improved social condition of the people, and in the dissemination of that 

political knowledge, which are its natural results. [ANHG: The five newspapers launched in the 

Port Phillip district by May 1842: the Port Phillip Advertiser, Port Phillip Gazette, Port Phillip 

Patriot, Port Phillip Herald and Geelong Advertiser. Incidentally, the Hunter River Gazette 

ceased on 25 June 1842, with proprietor Thomas Strode heading for Melbourne to help run 

George Arden‘s and his Port Phillip Gazette.] 

66.4.5 COUNTRY LIFE AND LONG SERVICE 

Newspaper News, 1 March 1945, p.5: In the history of Australian journalism there is probably no 

paper of commensurate size which can rival the enviable record established by Country Life, 

NSW. In the entire 56 years since it began publication, its staff has never numbered more than 

25, yet the celebration last month of a silver jubilee of service by Mr D.F. Withers, assistant wool 

editor, is the fourth similar occasion within a few years. Known affectionately to his associations 

as ―D.H.‖, the late Mr D.H. Souter served as a member of Country Life staff for 40 years. 

Its most widely known and well loved editor, ―Gossip‖ (the late Mr Robert McMillan), held the 

reins for 20 years, and for many years after he had relinquished them was actively interested in 

the old firm. Its late editor, Mr Darcy Gilligan, served for 35 years and the present editor, Mr 

Frank O‘Loghlen, has already completed 18. Mr C.D. Murphy, advertising manager, and, in the 

absence on service of Lieut. Col. C.H. Neville, acting business manager, this year completes 30 

years‘ service. Mr W.D. Augh, whose handling of advertising copy contributes so much to the 

firm‘s goodwill outside, can claim 28 years with Country Life this year.  

66.4.6 NOMAD IN MAITLAND 

Wingham Chronicle, 11 October 1905: Another weekly paper is being published in Maitland 

named the Nomad. So far it is only demi folio size but contains well written reading matter and a 

fair number of advertisements. 

64.4.7 MEET MISS SMITH, COUNTRY CORRESPONDENT 

Gareth Evans writes in the Courier-Mail, 50th anniversary issue, 1983: In early December 1965, 

the telephone rang in the chief of staff‘s office at the Courier-Mail. It was the newspaper‘s 

Toogoolawah correspondent, Miss Eunice Smith, and she had one message. ―I don‘t know what‘s 

going on and nobody will tell me, but they are shooting pregnant cows in the Brisbane Valley.‖ 

This tip from probably the most prolific of the newspaper‘s country correspondents became one of 

the great stories of 1965. Between 600 and 700 dairy cattle were slaughtered because it was 

suspected they had a virus known as blue tongue. Cattle semen which was suspected of carrying 

blue tongue had been smuggled into the area from British Columbia and used on one farm. 

Orders to slaughter the cattle were kept an official secret. Thanks to the tip from Miss Smith, the 

story came out. The army was called in and the potential threat of a spread of the disease was 

eradicated.  

66.4.8 FRANCIS CAMPBELL BREWER 

An obituary worth noting appeared in the Sydney Morning Herald, 24 November 1911. It was for 

Francis Campbell Brewer, who began working for the Sydney Monitor in 1835. He was articled to 

Edward Smith Hall. The article described him as one of the oldest journalists in Australia. Gavin 

Souter mentions Brewer in Company of Heralds, p.70. He says Brewer had been first a sub-editor 

on the Sydney Morning Herald, then night editor and, from 1877 to 1879, the Herald’s 

correspondent in London. Brewer was probably the first Herald journalist sent to London, and is 

thought to have succeeded Samuel Cook as editor of the Sydney Echo in 1880. Brewer had been 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 66, February 2012    —     16 

 

with the Herald since 1839 and did not retire until 1891. Long service was already a tradition 

with the Fairfaxes, but for some reason John Fairfax himself did not approve of more than one 

generation among his employees. ―I expect Brewer‘s eldest son—now a reading boy in the office—

will go to the Bank of New South Wales next week,‖ he wrote. ―I am glad for the boy‘s sake, and 

also because of my objection to sons of the men being in the office.‖ 

R.B. Walker (The Newspaper Press in New South Wales, 1803-1920, p.99) said: F.C. Brewer, after 

starting work under ‗Monitor‘ Hall, was employed by the Herald from 1839 to 1891, when he 

retired on a pension of £200 ($400) per annum. Walker cited the Herald, 14 August 1891. 

In chasing that citation via Trove, ANHG discovered: (1) Launceston Examiner, 19 February 

1891, p.3: On 18 February, as a result of remarks made by C.H. Haggar in that day‘s Herald (in 

particular an innuendo about the morality of Brewer and his wife) Brewer went to the Herald 

office and chastised Haggar. Haggar took out a summons against Brewer for assault, and Brewer 

instructed proceedings be commenced against Haggar for defamation of character. (2) Morning 

Bulletin, Rockhampton, 17 April 1891, p.5: Charles Haggar, editor and publisher of the Charters 

Towers Daily Herald, who was accused of criminally libelling Francis C. Brewer, was fined £20, 

with £10 costs, at the Charters Towers Police Court today. (3) Sydney Morning Herald, 14 August 

1891, p.7: In a letter to the editor, Brewer said he began working for Edward Smith Hall on 12 

December 1835. Brewer wrote at length in high praise of Hall. 

66.4.9 COMFORT THE AFFLICTED... 

At various times, journalism historians seek the source for the much-quoted role seen for 

newspapers to ―comfort the afflicted and afflict the comfortable‖. From time to time, members of 

the American-based J-history net have posed that question, and answered it. Here‘s the generally 

accepted answer: Finley Peter Dunne, a nationally syndicated columnist, wrote: ―The newspaper 

does ivrything for us. It runs th‘ polis, marries the foolish, comforts the afflicted, afflicts the 

comfortable, buries the dead and roasts thim aftherward.‖ The quote appeared in several papers, 

including the Boston Globe, 5 October 1902. Grace Eckley wrote a compact biography, Finley 

Peter Dunne, Twayne, Boston, 1981. The National Library of Australia holds a copy. 

66.4.10 BRADMAN BATS AND BATS AND BATS 

Rod Kirkpatrick writes: When Australian captain Michael Clarke scored 329 not out against 

India in the second cricket Test in Melbourne on 3-5 January 2012 and the next day dismissed 

Indian‘s Sachin Tendulkar, the highest run-scorer in Tests, the Weekend Australian (7-8 

January) ran a heading over a front-page picture of Clarke: ―Clarke bats and bats ... and bowls‖. 

Beneath the picture, the paper ran an image of what it said was a 1934 Evening News poster: 

―BRADMAN BATS AND BATS AND BATS‖. That set off alarm bells in my mind. Sydney‘s 

Evening News had closed by 1934, hadn‘t it? Yes, it had—on 21 March 1931. Ah, but the poster 

was from London‘s Evening News, as I found when I checked Michael Page‘s Bradman: The 

Illustrated Biography. There was the 1934 poster on page 200. In fact, the book reproduces quite 

a few newspaper Bradman posters, such as BRADMAN 0 (London Evening News, May 1934); 

BRADMAN VERSUS ENGLAND (London Daily Press, 12 July 1930); BRADMAN WORLD-

BEATER (London Star, July 1930); and HE‘S OUT (London Star, undated but ca 1930). 

66.4.11 SHORT-LIVED SUNDAY TIMES IN SYDNEY, 1849 

The Sunday Times (estab. 1849) appears to be the first designed Sunday newspaper in Australia. 

The Sydney Gazette had, of course, appeared on Sundays for some years early in the piece. The 

Colonial Times, Hobart, reported 6 July 1849, p.2, that a new weekly journal, called the Sunday 

Times, had been started at Sydney on 17 June. It had professed ―independence‖, and appeared to 

be published by a company. It promised it would invariably be published on a Saturday evening 

(South Australian Register, 28 July 1849). R.B. Walker, The Newspaper Press in New South 

Wales, 1803-1920, p.115, says the publisher was Thomas Revel Johnson, ―a somewhat 

disreputable solicitor who had been sentenced to two years‘ jail in 1843 for criminally libelling 

James Martin‖. Johnson had launched Bell’s Life in Sydney and Sporting Reviewer (estab. 1845), 

but ceased to be connected with it in mid-1848. The Argus, 20 July 1849, p.2, reported (under the 

byline of its Sydney correspondent, dated 13 July): ―The Sunday Times I hear is defunct, and the 

New South Wales Times the proposed daily is still in future, there being as yet no prospect of its 

appearance in August next.‖ It seems that the Sunday Times appeared three times, at most four. 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 66, February 2012    —     17 

 

66.4.12 HARRY KNEEBONE RETURNS 

Sunday Times, Perth, 20 April 1924, p.18: After innumerable attempts, Harry Kneebone has at 

last succeeded in getting into the South Australian Talking Shop. Harry was early in Coolgardie 

and was for a good while in charge of the mechanical production of the Coolgardie Miner, but 

eventually returned to Adelaide, and got on to the literary side of the Labor daily in the Holy 

City. Then he got a job on the publicity staff of Australia House in London, through Andy Fisher 

and Co, but the cold of the Old Land was too near zero and once more he returned to Adelaide 

and the editorship of the Daily Herald. He‘s a zealous propagandist for the Labor Objectives, and 

will no doubt regenerate society now that he is among the chosen people pie of political South 

Hoss. 

66.4.13 BUMPERS OF CHAMPAGNE GREET NEWSPAPER FOR STREAKY BAY 

Streaky Bay, about 10km from present-day Ceduna, South Australia, had drama in the first few 

months of its life as a newspaper-publication centre. The Streaky Bay correspondent of the 

Register, Adelaide (4 July 1912, p.5), wrote on 29 June that a weekly newspaper, the West Coast 

Sentinel, had begun publication the previous day. ―By invitation, a large number of townspeople 

and residents of the district assembled at the printing office to celebrate the occasion. The 

machine was set in motion by Mrs. W. H. Betts [wife of a local merchant], and the first number of 

the paper printed. Luncheon was provided and Mr John Speed (Chairman of the District 

Council), presided. The toast of ‗The King‘ was given by the Rev. Canon. Howard. Mr W. H. Betts 

proposed ‗Success to the West Coast Sentinel‘, coupled with the name of the proprietor (Mr C. J 

Wallace), which was enthusiastically received. Mr Betts dealt with the rise and progress of the 

west coast in an interesting speech, and congratulated the proprietor on his enterprise. Mr 

Wallace responded and expressed thanks for the kindly sentiments. The toasts were all drunk in 

bumpers of champagne. At the conclusion of‘ the proceedings Mr Betts offered at auction the first 

copy of the newspaper, printed on white silk, and Mr John Speed became the purchaser at £3/7/6 

($6.75). The new printing machine is a double-royal Dawson, capable of turning out 1,200 papers 

an hour, and is worked with a petrol engine. A Challenge Gordon machine is provided for the 

jobbing work which with all new type and a modern cutting machine, completes the plant.‖ 

Sadly, within three months, the newspaper proprietor was dead. The Advertiser, Adelaide, 

reported on 24 September 1912, p.8: ―A correspondent telegraphed last night that great regret 

was expressed in the Streaky Bay district at the sudden death in Adelaide of Mr Charles James 

Wallace, the proprietor of the West Coast Sentinel.‖ The Sentinel began as a four-page broadsheet 

that circulated ―throughout the Great West Coast, Eyre‘s Peninsula‖. It became a tabloid on 9 

February 1924 and incorporated the Ceduna-based Western Mail from 9 January 1931. From 23 

July 1926 to 23 January 1931, it carried the strange sub-title ‗and Blossom Tea’. From mid-1968, 

the paper had offices at both Streaky Bay and Ceduna, and from December 1978 the paper has 

been located only at Ceduna. The Sentinel is still published.  

 [Streaky Bay was so named by the explorer Matthews Flinders who noticed the streaks in the 

water there – streaks that, we now know, were caused by the oil released by kelp growing in the 

bay.] 

N.B. The State Library of South Australia is in the process of conserving a silk copy of the first 

issue of the Laura Standard, donated by the Laura Historical Society.  

66.4.14 PORT LINCOLN PAPER’S PITHY PARS 

District correspondents were renowned for their verbosity, generally because they were paid per 

line. So, Adelaide‘s Register (11 May 1906, p.4) took notice when it discovered one whose focus 

was brevity: ―The Fowler‘s Bay correspondent of the West Coast Recorder, Port Lincoln, reports 

his district news with telegrammatic pithiness. Thus: ‗M.C. Donegan and family left here per the 

Australian regretted by the people. Dingoes numerous. Rabbits scarce. Water ditto. Feed ditto. 

Rain badly wanted. Jetty out of repair; dangerous to the public. Roads out of repair; bad for 

bikes. Good country locked up for want of roads. What about new Hundred of Wakita?‘ ― 

66.4.15 WOMEN INVADE ‘MAN’S DOMAIN’ 

West Gippsland Gazette, Warragul, 26 March 1912, p.15 (edited extract from Australian Printer): 

Woman has now invaded most of the walks of life in which man was supposed to be pre-eminent 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 66, February 2012    —     18 

 

and even the printing business is not exempt. For two young ladies in Sydney have now 

established a thriving printery and it is the only one of its type in the Commonwealth. Under the 

title of the Wallace Sisters, the Misses Rena and Muriel Wallace, two young women of more than 

the average personal charm, employ themselves setting type, running a handy little jobbing 

machine and another larger press for posters and the like, and generally carrying on the business 

of an up-to-date printery. That they are mistresses of their art the general excellence of their 

work and the promptitude with which orders are at tended to fully testify. ―It‘s just about two 

years ago since we began,‖ Miss Muriel says, ―and of course, we had to start where rents were not 

too high. You see, we belong to a news- paper world, so it‘s natural enough that when father died 

we should turn to print ting. Father owned a paper and we, of course, learned to assist him in 

typeset- ting, reporting, and in other ways.‖  

Their father, Peter Jefferson Wallace was a well-known figure in the newspaper world of the 

State, being proprietor and editor at one time or another of the South Coast Herald, the St. 

Leonard’s Record, the Murrumburrah Signal, the Liverpool Progress and the Kangaroo Valley 

Pioneer. ―No, the work isn‘t exactly pleasant,‖ Miss Muriel declares. ‗―Our friends tell us that we 

should wear gloves; but you can imagine how impossible that would be. Setting type demands a 

very acute sense of touch, and in gloves we would be hopelessly handicapped. No, I‘m afraid our 

fingers must be sacrificed. But the business is an interesting one. It is of course, hard, and 

turning the press by hand too heavy for us in reality when a rush of orders come along. Indeed, 

the printing of the New South Wales Dairy Association Conference quite tired us out, but we 

were nevertheless proud of it, and we did it in good time, too.‖ The booklet referred to, is a very 

creditable production; and these Australian girls may well be congratulated upon their pluck and 

enterprise. 

66.4.16 THINGS THAT TEND TO SHORTEN A NEWSPAPER PROPRIETOR’S LIFE 

Croydon Mining News (Queensland), 28 November 1903: Our late wires. – For some 

unexplainable reason (wrote owner-editor William Sidney Murphy), our last batch of wires from 

the south did not reach us last night. Neither did our usual wire giving the latest quotations for 

Charters Towers stocks come to hand. We regret this extremely, but ask our readers to accept the 

inevitable in as philosophical spirit as they can. It is one of those unavoidable accidents that tend 

to shorten a newspaper proprietor‘s life and worry him into an untimely grave. 

66.4.17 RENMARK AND HARRY SAMUEL TAYLOR 

ABC-TV‘s Landline visited Renmark to produce a segment on highlighted family-owned country 

newspapers in a segment on February 19. Reporter Kerry Staight interviewed third and fourth 

generation members of the Taylor family which has owned the Murray Pioneer since 1905. The 

―first‖ Taylor—Harry Samuel, editor, 1905-32—made the Pioneer ―the best country newspaper in 

Australia‖, according to some experts, and a must-read for the local orchardists. The Lock family 

of printers has also been closely involved with the Pioneer throughout the Taylor ownership. 

Harry Lock, 91, told Landline his father worked there 27 years, his brother Jack for 37 years, 

brother Mick 48 years, brother Lindsay 48 years, he himself 46 years and now son Barry had 

worked there 40 years. 

5 – RECENTLY PUBLISHED 

66.5.1 BOOKS 

McKnight, David, Rupert Murdoch: An Investigation of Political Power, Allen & Unwin, 2012. 

296pp. RRP $32.99.  

The author tracks Murdoch's influence, from his support for Reagan and Thatcher, to his attacks on 

Barack Obama and the Rudd and Gillard governments. He examines the secretive corporate culture of 

News Corporation: its private political seminars for editors, its sponsorship of think tanks and its 

recurring editorial campaigns around the world. Its success is reflected in the fact that the campaigns 

are familiar to us all: small government and market deregulation, skepticism on climate change, 

support for neo-conservative adventures such as Iraq and criticism of all things 'liberal'. 

Wegner, Jürgen, Working life: An autobiography of a life in typesetting in Melbourne. 48pp. 

The author writes: Small number of copies produced; third in the Shadowland papers series: John 

Ellis’ ‘Working life’. Ellis started his working life as an apprentice in a small trade typesetter in 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 66, February 2012    —     19 

 

Melbourne having worked as a comp. and a typesetter (see John Ellis‘ A typesetter’s apprenticeship, The 

shadow-land, 32 (2011), pp. [11-14]). He subsequently worked for many years at the Herald & Weekly 

Times before moving across to Herald Gravure Printers (afterwards re-branded as Giganticolour). Ellis 

retired in 1990. The autobiography covers a period of great change – both technological and industrial; 

Ellis lived through it all – and survived to write about it from his own, personal perspective.  Working 

Life is about 16,000 words (48pp.). For further information contact: Jürgen Wegner: 

branntweinarchiv@hotmail.com 

66.5.2 MONOGRAPHS 

Josephi, Beate, ―Supporting democracy: How well do the Australian media perform?‖, 

Australian Journalism Monographs, Vol. 13, 2011. The central section of this study is 

part of the Media for Democracy Monitor project, which was developed for mature 

democracies, and has been carried out in nine European countries and Australia. 

Otago Daily Times, Dunedin, 15 November 2011. NZ‘s oldest daily newspaper commemorated 

its 150th anniversary with a special issue, including an 80-page supplement. This 

reproduced news from the past 150 years, laid out in the style of the present day paper. 

The supplement also included a brief history of the paper and a reproduction of its first 

issue. 

66.5.3 ARTICLES 

Boreham, Glen, ―Recalibrating policy as new era dawns‖, Australian, Media section, 30 January 

2012, p.24. The chairman of the Convergence Review Committee argues that technology 

has outpaced policies and regulations. The article sets out to clarify some of the key 

findings from the committee‘s interim report, under the headings: Content service 

enterprises; Australian content; a new regulator; media diversity; and content standards. 

Brook, Stephen, ―It‘s who, not how many, that counts for future of newspapers‖, Australian, 

Media section, 12 December 2011, pp.28, 25. The Media editor discusses newspaper 

circulations, readership and especially ―executive readership‖. One media buyer‘s quote: 

―Certain target segments are experiencing growth [for the Australian and the Australian 

Financial Review] despite general readership trends being in decline.‖ See also Mark 

Day, ―When numbers count they must be right‖, Australian, Media section, 20 February 

2012, p.30. 

Clarke, Patricia, ―The transformation of Stella Allan: from soapbox socialist to conservative 

women‘s page editor‖, Australian Journalism Review, 33 (2), December 2011, pp.41-49. 

Examines the influences that transformed young NZ journalist Stella Allen (1871-1962) 

from a committed socialist and feminist to a conservative establishment figure who 

edited the women‘s pages of the Melbourne Argus for three decades. 

Cryle, Denis, ―Unworldly celebrity? Sir Charles Todd‘s centennial challenge‖, Australian 

Journalism Review, 33 (2), December 2011, pp.9-17. Argues for a wider understanding of 

Todd, the legendary builder of the Overland Telegraph, grounded in his British 

connections as well as his colonial experiences. 

Josephi, Beate, ―Supporting democracy: How well do the Australian media perform?‖ 

Australian Journalism Monographs, Vol. 13, 2011. This monograph analyses how well 

the Australian media perform in their role of supporting democracy. The central section 

of the study is part of the Media for Democracy Monitor project, which was developed for 

mature democracies, and has been carried out in nine European countries and Australia. 

The study concludes that, in comparison with the European countries, Australia performs 

moderately well and that its legal framework and media ownership structure are the two 

most significant factors impeding its democratic functioning.  

Kirkpatrick, Rod, ―How local is local‖, GXpress, November 2011, pp.34-35. Shows how 

―centralised printing‖ has forced change and an effective end to the notion of ―a job for 

life‖. This article was inspired by the closures of the APN printeries in Mackay and 

Bundaberg. 

Kirkpatrick, Rod, ―Mitchell King Armstrong, editor and exemplar‖, Australian Journalism 

Review, 33 (2), December 2011, pp.27-34. This article focuses on the founder of the 

mailto:branntweinarchiv@hotmail.com


Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 66, February 2012    —     20 

 

Kyneton Guardian, the patriarch of a four-generation dynasty at the Victorian paper. 

Armstrong built up an enduring family newspaper ethos that arose from his newspaper 

editorials, his community involvement and his paternal influence. 

Klein, Ezra, ―And now a word for our sponsor‖, Age, 10 January 2012. Advertising has helped 

stock the storehouse of human knowledge, taking over, in the US context, from political 

parties as the major financers of newspapers. 

Morrison, Elizabeth, ―Australian Titan? (Re)writing the life of David Syme‖, Australian 

Journalism Review, 33 (2), December 2011, pp.19-26. This article argues the need for a 

new biography of the great owner-editor of the Age, shifting emphasis from the portrayal 

in existing studies of Syme as a political animal to a focus on his identity as the 

newspaper man of his time in the context of a developing Australian daily press. 

Munro, Craig, ―Printer‘s ink and purple prose: the newspaper apprenticeship of A.G. Stephens‖, 

Australian Journalism Review, 33 (2), December 2011, pp.35-40. Examines the early life 

and career of Stephens (1865-1933), the Bulletin’s influential and celebrated ―Red Page‖ 

literary editor from 1896-1906. 

Oosterman, Allison, ―The subject as love object: Malcolm Ross—a biographical conundrum‖, 

Australian Journalism Review, 33 (2), December 2011, pp.51-60. Ross was New Zealand‘s 

first official war correspondent. The author talks of her struggle to form a ―loving‖ 

relationship with Ross as she researched his biography for her PhD thesis. 

Putnis, Peter, ―Keith Murdoch: wartime journalist, 1915-1918‖, Australian Journalism Review, 

33 (2), December 2011, pp.61-70. Explores Murdoch‘s developing ―journalistic vision‖ and 

his desire to influence public opinion in furtherance of the war effort. 

Sheahan, Mike, ―Thanks for everything‖ and ―Tales from a footy tragic‖, Herald Sun, 17 

December 2011, pages 19 and 49. A top football writer reminisces upon his retirement. 

[Correction: ANHG misspelt the author‘s name as ―Sheehan‖ in No. 65.] 

Simper, Errol, ―Top reads in the Top End‖, Australian, Media section, 20 February 2012, p.30. 

A reminiscence on the 60-year-old Northern Territory News where the author worked 

more than 40 years ago. 

Stuart, Nicholas, ―A good editor should be there to save us from ourselves‖, Canberra Times, 13 

December 2011, pa. 13. Discusses the decline in all news media – except in the Canberra 

Times – of editorial resources and of sub-editing. 

Waterford, Jack, ―Hark, Herald angels tell of rising fees in hell‖, Sunday Canberra Times, 11 

December 2011, p. 17. A discussion of the ―silly season‖ in news reporting over the 

holiday period. Waterford claims that the silly season starts when the Sydney Morning 

Herald runs as its main news story that private school fees are going up. 

 

ANHG subscriptions 
Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  A 

subscription covers ten issues (two years). 
(1) Email Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com (no fee for electronic version, but financial 

contribution welcomed); or 
(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 38 Gingham St, Glenella, Qld, 4740 (hard copy, $60 for individuals; $75 

for institutions). 
 
New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 
(Name) _________________________ (Address) ________________________________ 
 
_____________________________________________________Postcode _______________ 
I enclose $      –  cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues; or you can email 

Rod to obtain the ANHG banking details for internet transfer.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

mailto:rkhistory3@bigpond.com

