Delegates to the 1936 conference of the Australian Provincial Press Association, held in Brisbane,
toured Queensland. This photograph appeared in the weekly Central Queensland Herald,
Rockhampton, on 23 July 1936, p.38. The number of women in the photo reflects the social nature of
the visit. If you can name people in the photo, contact Rod Kirkpatrick (also see ANHG 57.4.12 below).

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP

NEWSLETTER

ISSN 1443-4962
No. 57 May 2010

Publication details

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, 59 Emperor Drive,
Andergrove, Qld, 4740. Ph. 61-7-4955 7838. Email: rodthejourno@uqconnect.net/
Contributing editor: Victor Isaacs, of Canberra.

Deadline for the next Newsletter: 5 July 2010.

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]
The Newsletter is online through the ePrint Archives at the University of Queensland at
http://espace.uq.edu.au/

| 1 - CURRENT DEVELOPMENTS: NATIONAL & METROPOLITAN|

The iPad and the hype - 57.2.1
APN to revamp board - 57.3.2

57.1.1 NEWS LIMITED (1): THE RUGBY LEAGUE STORM

News Limited, the major publisher of metropolitan newspapers in Australia, owns the
Melbourne Storm, which recently went overnight from being the most successful Rugby
League team of the past 10 years to the most disgraced team of the sport’s 102 years. On
22 April, National Rugby League chief executive David Gallop announced that Melbourne
Storm had been stripped of its 2007 and 2009 premiership and three minor premierships
(2006-2008) after being found guilty of an elaborate and intricate rorting of the NRL’s
salary cap. The Storm was also ordered to pay back $1.1 million in prize-money and was
fined $500,000. The NRL also stripped Storm of all the competition points it had earned



mailto:rodthejourno@uqconnect.net
http://espace.uq.edu.au/

this season and has prevented it from accruing any competition points this season. The
club was found to have breached the salary cap by $1.7 million over five years. News
Limited reacted to the news by immediately standing down two employees: acting Storm
chief executive Matt Hanson and chief financial controller Paul Gregory. Hanson later
resigned. Former Storm chief executive officer Brian Waldron, who left the club earlier
this year to become the CEO of the new Melbourne Rebels Super 14 Rugby Union side,
resigned the next day from the Rebels (Australian, 23 April 2010, pp.1-2, 34, and 36;
Weekend Australian, 24-25 April 2010, pp.1, 10, 41, 42, 48).

The Fairfax papers and some News Limited papers, such as the Daily Telegraph, have
waged their own war over the Melbourne Storm issue. The Nine Network has also lined
up against News. One Daily Telegraph piece was written by Rebecca Wilson, the partner
of News CEO John Hartigan (Mediaweek online, 3 May 2010).

57.1.2 NEWS LIMITED (2): COMPANY MAY BE FORCED OUT OF FIJI

News Limited could be forced to withdraw from Fiji after the military-led regime issued a
draft decree effectively banning foreign ownership of media companies. News Limited’s
Fiji Times, which employs more than 170 people directly and another 100 indirectly, is
facing closure under new rules that require media companies to be at least 90 per cent
owned by Fiji citizens. Already there is a ban in Fiji on “negative reporting”. Media
companies operate under strict military censorship, journalists have been interrogated
and the Fiji Times has had two of its managing directors deported under the military rule
imposed after Commodore Frank Bainimarama seized power in a coup in December 2006
(Australian and Canberra Times, 8 April 2010).

57.1.3 LONG-RUNNING MEDIA/SPORTS DISPUTE RESOLVED

Journalists a photographers from some of Australia’s biggest news agencies will no longer
be locked out of sporting events, including the AFL and cricket, thanks to a deal signed
on 30 March (Australian, 31 March 2010, p.33). The settlement of the long-running
dispute 1s a landmark deal. It sets a global precedent on what has become an increasingly
fractious relationship between media organisations and sporting bodies that have been
keen to lock up publishing rights, particularly as content moves online.

The new Code of Practice for Sports News Reporting guarantees that publishers and
agencies can produce journalism for any print or online platform. Restrictions on the
number of web updates, a ban on publishing cricket reports to mobile platforms, and
limitations on the number of photographs publishable on a website will end under the
code. Major sports organisations had placed these restrictions — and many others — on
news organisations as a condition for media accreditation. Accreditation gave the media
the right not only to enter the grounds but also to attend pre and post match press
conferences. The deal was brokered by the Australian Competition and Consumer
Commission and its chairman, Graeme Samuel.

57.1.4 RIVAL TO MAGAZINE BEING PLANNED

Six of the biggest real estate agencies in Melbourne's eastern suburbs are establishing a
rival to Fairfax Community Networks' Melbourne Weekly Magazine, reports the Age.
The agencies are believed to have said they are unhappy with poor distribution of the
magazine since Fairfax switched the masthead to a new distribution venture in July that
is half-owned by the publisher. Documents obtained by BusinessDay show the company
that will publish the new magazine, Metro Media, lists former Age property editor
Antony Catalano as a director, along with Gerald Delany, who is also a Kay & Burton
director. Marshall White, Jellis Craig and Kay & Burton each hold 15.6 per cent of MMP
Holdings, which owns Metro Media. Kirant Investments, of which Catalano is also a
director, will hold another 15.6 per cent (Mediaweek online, 15 March 2010).

The Media section of the Australian reported (19 April 2010, p.30) that the Weekly Review
would be launched on 28 April. The new paper, backed by more than 20 leading real

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 57 May 2010 Page 2



estate agents, was to be delivered free to 200,000 of the more affluent homes in
Melbourne. Michael Bodey reported: The mass exodus of major Melbourne real estate
agencies, including Hocking Stuart, Bennison Mackinnon, RT Edgar, Jellis Craig, Kay &
Burton, and Marshall White, has been reported to have taken a $10-$15 million chunk of
advertising from Fairfax Media’s free Melbourne Weekly Magazine and potentially the
Age and website domain.com.au.

57.1.5 IMAGE THAT CAPTURED THE SHOCK OF THE DAY AFTER

Age photographer Justin McManus was awarded third place in the “people in the news”
category of the World Press Photo of the Year contest for an image of the aftermath of the
Black Saturday bushfires. The photo, taken inside a car, shows the shock and anxiety on
Jennifer Wood’s face as she first set her eyes on the blackened ruins of her neighbours’
houses. McManus and Wood had been given a ride to Narbethong through the roadblocks
the day after the fires (Age, 15 February 2010).

57.1.6 PEOPLE

David Fagan, editor of the Brisbane Courier-Mail, since mid 2002 (see ANHG 18.2),
has been promoted to the position of editor-in-chief of Queensland Newspapers. The new
editor is Michael Crutcher, the former deputy editor. Liz Deegan, editor of the Sunday
Mail, Queensland, has been promoted to a new senior role (not in Brisbane), and Scott
Thompson replaces her as editor (Mediaweek, 29 March 2010, p.7).

Bruce Guthrie’s bid to win $2.7 million in damages from News Limited over his
dismissal as editor-in-chief of the Herald Sun was being played out in the Victorian
Supreme Court when ANHG went to press (e.g. see Australian, 29 April 2010, p.6; Age
online, 29 April 2010).

Evan Hannah, former general manager of the Northern Territory News, has been
appointed group editorial general manager of News Limited. He reports to Campbell
Reid, the group editorial director. Hannah began his career in 1977 as a cadet journalist
on the on the Ballarat Courier. Grant Galvin replaces Hannah in Darwin (Mediaweek, 15
March 2010, p.6).

Richard Hinds was interviewed in Mediaweek, 5 April 2010, p.9. The Melbourne-
based Fairfax Media journalist talked about 20 years of trying to report sport in a witty
manner.

Gary Hughes, of the Australian, has won the Graham Perkin Australian Journalist of
the Year Award for 2009 for his coverage of the Black Saturday Victorian bushfires of 7
February 2009. Hughes had already won the Sir Keith Murdoch Award for Journalism in
the 2009 News Awards and the Gold Walkley and the Walkley for Best News Print story
for the same coverage. Hughes wrote a first-person account of losing his home and nearly
his life in the Black Saturday Victorian bushfires (Weekend Australian, 20-21 March
2010, p.4; also see ANHG 55.1.10).

James Jeffrey, “Strewth!” columnist for the Australian, is interviewed in Mediaweek,
26 April 2010, p.12. He took over the column from D.D. McNicoll a year ago.

Simon Mann and Brad Norington are featured in Mediaweek, 12 April 2010, p.7.
They are interviewed, respectively, as News Ltd’s and Fairfax’s Washington
correspondents. Norington mentions that the Australian also has foreign bureaux in
London, Beijing, Tokyo, Jerusalem, Jakarta and Delhi.

57.1.7 MARK DAY’S 50 YEARS IN JOURNALISM

On 4 March a cocktail party was held to celebrate Mark Day’s 50 years in the media
business. Amanda Meade wrote (Australian, Media section, 8 March 2010, p.31): “Not too
many Australian journalists can say they've edited broadsheet and tabloid newspapers,
hosted their own radio and television shows, been a foreign correspondent, founded a
series of girlie magazines, written books, owned a trashy tabloid newspaper and a couple
of regional radio stations, made and lost a fortune, and held a decade-long position as an
esteemed media columnist.” But Mark Day has. (See also Mark Day, “Losses aplenty in a
career of change but hope lives on”, Australian, Media section, 22 March 2010, p.35.)

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 57 May 2010 Page 3



57.1.8 RECENT CHRONOLOGY

57.1.8.1 DEATHS

Colyer, Frank George: D. 1 April 2010 at Geelong, aged 79; joined Melbourne Herald
as copy boy in 1947; became proof reader for the Age; cadet journalist at Warracknabeal
Herald and journalist at Ballarat Courier; spent four years at the Argus, Melbourne;
resigned in 1956 shortly before the Argus closed to go farming in Western Australia; then
worked as a journalist there, in Sydney and in Melbourne, where he worked again for the
Age and then Channel 7; worked for Canadian Broadcasting Corporation’s TV news in
Toronto; returned to Melbourne in 1965 and joined Channel 0 (now Channel 10) news;
edited staff and other magazines in Melbourne for Shell Australia, National Australia
Bank, Australian Institute of Petroleum and the Royal Victorian Association for the Blind
from 1970s to 1990s (source: Robert Alexander Murray).

Hawkins, Thomas Maxwell: D. 16 February 2010 in Sydney, aged 83; began career
as cadet journalist in 1945 at Brisbane Telegraph after having served as an Air Force
aircrew trainee in WW2; finished cadetship 1949, and worked primarily as a sports
reporter; posted to Canberra in 1964 as federal political correspondent until 1986; largely
instrumental in the creation of the National Press Club in its present form when he
served as president, 1971-77; after the Telegraph closed in 1988, he devoted himself to
defence reporting for various publications and edited and published the Australian
Defence Report for 12 years; contributed to the Australian’s defence supplements between
1989-2001 (Australian, 23 February 2010; Canberra Times, 4 March 2010, p.9, obituary
written by Ken Randall).

Hurley, Sidney Adelie: D. 5 March 2010 at Coffs Harbour, aged 90; became nation’s
first female press photographer; forged her own career despite being daughter of
Antarctic and WW1 and WW2 photographer Frank Hurley; Adelie won the first of her
many photography awards at age 11; seldom saw her father; modelled as a magazine
cover girl and became a pin-up for troops during WW2; quickly realised life was more
stimulating behind the camera than in front of it; her first photographer’s job was with
Pix magazine, but ended up working on almost every paper in Sydney; she did everything
wearing perfectly applied signature-red lipstick; had a series of front-page scoops—shot
an opium den raid, climbed a ladder in high heels after the vice squad, hid behind a
garden while photographing bomb defusers during the submarine attack on Sydney
Harbour, and photographed food queues in the Soviet Union in 1962 when such acts
could have led to her arrest (Sydney Morning Herald, 19 March 2010; Age, 22 March
2010; Coffs Advocate, 10 March 2010; see Australians Story transcript, 7 June 2001).

Johnson, Michelle: D. 22 March 2010 in Melbourne, aged 31; an accomplished writer
and multimedia practitioner who had become the Age’s longest-serving online journalist;
began working on the Age’s website while studying at RMIT in the late 1990s; became
integral part of a small, close and creative Fairfax digital team that pushed media
boundaries in a new digital age; married a year ago and was expecting her first child; the
baby, Charlie, died on 23 March (Age, 24 March 2010).

McClure, Geoffrey: D. 15 March 2010, aged 59; arrived in Melbourne from Broken
Hill in 1969 to work on the Herald; went to London in 1972 and obtained job on Daily
Express as a sub-editor; from 1997 worked as a sportswriter and editor for the Age since
1997 (Age, 16 March 2010, p.3, and 24 March 2010, p.11).

Milthorpe, Jill: D. 13 January 2010 at Footscray, aged 72; journalist and activist;
born at Parkes, NSW; served journalism cadetship at Parkes Champion-Post followed by
work at the Border Mail, Albury; later became chief court reporter for Melbourne Herald
and then TV columnist; founding member and president of Council for the Single Mother
and Her Child (CSMC); set up CSMC’s office in an old Melbourne warehouse for which
she made the curtains; played major role in the organisation over many years (Age, 12
April 2010).

Missingham, Di: D. 18 February, aged 63; former manager of the Macarthur
Chronicle; was appointed manager of the Chronicle in 1985, not long after the newspaper
was established; spent nine years at the newspaper “building relationships in the
community' and laying the foundations for the success of the newspaper”; was also a

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 57 May 2010 Page 4



Camden councillor between 1995 and 1999 and deputy mayor in 1998; most recently she
was Lifeline Macarthur’s sponsorship manager (Source: Ian Willis, Camden.)

57.1.9 AUSTRALASIAN NEWSPAPER TITLES by Victor Isaacs

ANHG Newsletter, February 2010, item 56.1.10, dissected Australasian newspaper
circulation by Company. This showed how News Ltd with 58% and Fairfax with 28%
dominate Australian Dailies circulation. (On Sundays, News 77%, Fairfax 23%). In NZ,
Fairfax (50%) and APN (41%) dominate. (NZ Sundays, Fairfax 77%, APN 23%).

What if we dissect the Australasian newspaper world by the number of titles? This
produces a different result, because many of the non-News Ltd titles have small, or very
small, circulations.

NUMBER OF TITLES — AUSTRALIAN DAILIES
(“Metro” means State capitals/Canberra; “Significant Regional” means Newcastle, Wollongong,
Geelong, Launceston, Gold Coast, Sunshine Coast, Townsville, Cairns).

Publisher National Metro  Significant Other Percentag
regional regional e

News Ltd 1 6 4 4 15 28

Fairfax 1 3 3 12 19 36

WAN 1 1 2 4

APN 1 13 14 26

Other 3 3 6

TOTAL 2 10 8 29 4 53 100

NUMBER OF TITLES — AUSTRALIAN SUNDAYS

Publisher Metro Significant Total Per cent
regional

News Ltd 7 7 58

Fairfax 3 1 4 33

APN 1 1 8

TOTAL 10 2 12 100

NUMBER OF TITLES — NZ DAILIES
(“Metro” means Auckland, Wellington & Christchurch; “Significant Regional” means Hamilton, Napier-
Hastings & Dunedin; “Other Publisher” includes one extremely minor independent daily title,
Westport News, overlooked in item 56.1.10).

Publisher Significant Other regional, Total Per cent
regional other publisher

Fairfax 2 1 6 9 39

APN 1 1 6 8 35

Allied 1 2 3 13

Other 3 3 13

TOTAL 3 3 17 23 100
NUMBER OF TITLES — NZ SUNDAYS

Publisher National Auckland Total Per cent

Fairfax 2 2 67

APN 1 1 33

TOTAL 2 1 3 100

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 57 May 2010 Page 5



57.1.10 NEW EDITOR SOUGHT FOR SUNDAY CANBERRA TIMES
The Canberra Times has advertised (24 April) for a new editor for the Sunday Canberra
Times.

57.1.11 JOYCE ATTACKS THE GALLERY

Queensland senator Barnaby dJoyce has attacked the Canberra press gallery for
criticising his use of language. He accused journalists of unfairness and double standards.
Joyce said journalists spoke a language that he dubbed “lingua Canberra”. He said they
had marginalised him for spurning their tongue and communicating as an average
person (Australian, 1 April 2010, p.5).

57.1.12 FRANKIE GROWING FAST

An independent women’s magazine, edited from a one-bedroom flat in Brunswick, has
become one of the fastest growing magazines in Australia (writes Rachel Wells, Sunday
Age, 21 February 2010, p.6). The circulation of Frankie, a glossy produced every two
months on a shoestring, grew by 31.6 per cent to 38,343 in the audit period to 31
December 2009. Frankie was launched in September 2004 by two 25-year-olds, online
editor Louise Bannister and creative director Lara Burke. It is published by Morrison
Media, based on the Gold Coast. The editor is Jo Walker (Sunday Age, 21 February 2010,
p.6; Australian, Media section, 22 March 2010, p.32).

57.1.13 PBL SCUTLLES PRINT PLANT PLAN

PBL Media has officially scuttled a $150 million plant to build its own printing and
distribution facility. PBL CEO Ian Law first raised the idea of a greenfields printing
plant in October 2008 (Australian, Media section, 12 April 2010, p.28).

57.1.14 FAIRFAX CEO TRANSFERS SHARES TO EX-WIFE

Fairfax Media chief executive Brian McCarthy has transferred half the shares held in his
own name to his former wife, Vicki, as part of a divorce settlement. The couple separated
in July 2009 after 33 years of marriage (Weekend Australian, 20-11 April 2010, p.27).

57.1.15 CHINESE NEWSPAPER BEGINS IN CANBERRA

A new Chinese-language, Canberra-specific newspaper, Oriental City, has been
established. It is published weekly with 16 broadsheet pages and is associated with a
Canberra Chinese community radio station.

57.1.16 MEET THE NEW NEWSROOM

The Public Relations Institute of Australia has held an event called “Meet the new
newsroom” to show PR executives how they can best adapt to the changing environment
(Mediaweeek, 19 April 2010, p.12).

57.1.17 OVERSEAS: NEWSPAPER WAR IN BIG APPLE

The Wall Street Journal, once considered a specialist in business and finance reporting,
has sparked a broadsheet brawl on the streets of Manhattan by tackling the New York
Times head-on. The Manhattan-based Journal has launched a New York edition with a
16-page section devoted to the city’s politics, life and culture. The new “Greater New
York” section is appearing six days a week in New York metropolitan editions of the
national US paper, owned by News Corporation (Australian, 28 April 2010, p.10).

2 - CURRENT DEVELOPMENTS: ONLINE|

57.2.1 THE iPAD: THE HYPE, THE HOPE, THE FUTURE

An iPad application featuring a digital version of the Australian will be available in May.
The 1Pad, Apple’s latest touch-screen gadget was made available from early April in the
United States. The Australian is expected to charge a monthly subscription for access to
the paper through an iPad (Weekend Australian, 27-28 March 2010, p.3; also see Mark

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 57 May 2010 Page 6



Day, “Tablets will profit from doom of traditional media”, Australian, Media section, 29
March 2010, p.31).

Stuart Kennedy, the Australian IT editor, reviewed the Apple iPad (9 April 2010, p.3). He
says that “while its life-changing ability may fall short of Apple’s own hyperbole, it could
alter the way many of us drink up our media”.

News Corporation chairman and chief executive Rupert Murdoch has suggested that
Apple’s iPad and other computer tablet devices could be the saving of newspapers
(Australian, 8 April 2010, p.21).

Mark Day asks whether the iPad is the “game-changer needed to save the industry”
(“iPad could save newspapers and attract ad dollars”, Australian, Media section, 12 April
2010, p.31; also in same Media section, see Simon Canning, “iPad ushers in the era of
convergence”, p.27).

For Geoff Elliott, editor of the Media section of the Australian, “flicking through a
newspaper on the iPad felt like the future to me”, he wrote (“The hype, the hope, the
future with iPad”, 12 April 2010, pp.32, 27). Almost 500,000 iPads were sold in the US in
the first week.

Errol Simper, an “aged scribe [who] can’t really write about gadgets”, suggests that all
the marvels of the new age are irrelevant if the content delivered isn’t worth two bob
(Australian, Media section, 19 April 2010, p.31).

Fairfax will launch both free and paid apps for Apple’s iPad this year, according to
Darren Burden, who is spearheading the initiative for Fairfax Digital (Australian, Media
section, 19 April 2010, p.30).

57.2.2 DISTRICT REPORTER GOES DIGITAL

Ian Willis reports: The District Reporter had its first digital edition on 15 March. The
Reporter i1s an independently owned 16-page free weekly published by Wombaroo
Publishers. Established in 1997, it circulates in the Camden and Wollondilly local
government areas. One of its most popular features is the “Back Then” history page. The
website has an archive of editions from the previous 12 months. It can be viewed at
http://www.tdr.com.au/index.php?option=com_content&view=article&id=58&Itemid=1

57.2.3 FAIRFAX SEEKS DIGITAL DIRECTOR

Fairfax Media chairman Roger Corbett says the company’s board is now “very happy and
very effective” but its reconstruction will not be complete until it adds another director
with broad media experience, especially in digital media. Three new directors were
appointed on 26 February: AGL energy director Sandra McPhee, Healthscope chairman
Linda Nicholls and Sam Morgan, the founder of New Zealand online auction site
TradeMe (Australian, 2 March 2010, p.19).

57.2.4 FAIRFAX MOVES CLOSER TO CHARGING FOR ONLINE CONTENT
Fairfax Media is closer to developing a paid model for online content after appointing an
e-commerce company to manage its online payments system. Fairfax Digital technology
manager Brent McLean said Transaction Network Services, which is listed on the New
York Stock Exchange, had been selected for its comprehensive offering in “IP service,
card data management and transaction security”. Fairfax CEO Brian McCarthy said on
10 November 2009, Fairfax already charges for content online in a number of areas and is
constantly reviewing further opportunities to charge for content in the digital space
where it makes economic and strategic sense to do so.” (Australian, 8 April 2010, p.21,
and Canberra Times, 8 April 2010.)

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 57 May 2010 Page 7


http://www.tdr.com.au/index.php?option=com_content&view=article&id=58&Itemid=1

57.2.5 MURDOCH PREPARES TO BLOCK ACCESS

News Corp chairman Rupert Murdoch says access by Google and Microsoft to his
newspapers could be limited to a “headline or a sentence or two” once he erected a pay
wall around his papers’ web sites. In an interview with journalist Marvin Kalb for The
Kalb Report, said also he believed most US newspapers would eventually end up charging
readers online, like he did with the Wall Street Journal and like he planned to do with his
other properties. Murdoch said, “We’re going to stop people like Google and Microsoft and
whoever from taking our stories for nothing.” (Canberra Times, 8 April 2010.)

| 3 - CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL

57.3.1 APN (1): O'BRIEN NOW LARGEST STAKEHOLDER IN INM

Telecoms billionaire Denis O’Brien has become Independent News & Media’s largest
shareholder. INM controls APN News & Media Ltd, which owns 14 regional dailies in
Queensland and NSW, from Mackay to Coffs Harbour. O’Brien spent $28.3 million on 16
April to increase his INM stake to 18.7 per cent and overtake Sir Anthony O’Reilly (his
family has 14.7 per cent) as INM’s most powerful investor. O’Brien recently described
APN as the “jewel in the crown” of the battered INM empire. His increased influence
makes it even less likely that the Irish group will try to offload its 32.3 per cent stake in
APN. INM had announced in March that it had no plans to sell the stake. O’Brien was a
strong critic of the O’Reillys’ failed attempt to sell the stake in 2008 (Australian, Media
section, 19 April 2010, p.32).

57.3.2 APN (2): BOARD TO BE REVAMPED

After a week of intense newspaper publicity about the need for and likelihood of changes
in the board of APN News & Media Ltd, the annual meeting of the company made no
changes. The week began with an article, “APN chief faces investor backlash”
(Australian, Media section, 26 April 2010, p.28) and ended with “O’Reilly hits out over
APN report” (Weekend Australian, 1-2 May 2010, p.27). APN chairman Gavin O’Reilly
pledged after the annual meeting, on 30 April, to revamp the company’s board after its
size and composition were the subject of a substantial protest vote from shareholders. He
did not say what the changes would be. O’Reilly hit out at Peter Costello’s and Alastair
Walton’s investment bank, BKK, which lobbied shareholders to vote against the re-
election of his (Gavin’s) brother, Cameron O’Reilly. BKK claimed the strong protest vote
at the meeting justified its campaign. Cameron O’Reilly said it would be “insulting if it
was not laughable” to suggest that he would be told “what to do by Independent, by my
father, by my brother, or anyone else ... that was not in the interests of APN”. Cameron
O’Reilly was CEO of APN for 12 years. He oversaw the successful float of APN in 1992
(see Australian, 26, 27, 28 and 30 April and 1-2 May 2010).

57.3.3 MELBOURNE: LEADER SITE OFFERED FOR SALE

The former Leader Newspapers site in Whitehorse Road, Blackburn, was offered for sale
by tender in February. It is part of what is known as the “MegaMile Super Site” (Hobsons
Bay Leader, 16 February 2010).

57.3.4 CHARLEVILLE, ST GEORGE, ROMA: COVERAGE OF FLOODS
Mediaweek’s Neil McMahon interviewed Kieran Knox (Western Times, Charleville),
Raelene McVinish (Balonne Beacon, St George) and Tim Braban (Western Star, Roma)
about the difficulties of reporting the devastating floods that hit south-western
Queensland in March — especially when you are living in the thick of the flooded town or
district. For Knox, a former sound recordist and radio producer, the days immediately
after the flood were incredibly challenging. He had to move into a hotel and continue
working around the clock to cover the unfolding disaster, all the while unable even to
begin the cleanup of his own sodden property. He had “pretty much lost everything”.

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 57 May 2010 Page 8



57.3.5 GOLD COAST: BULLETIN REDESIGNED
Under editor Dean Gould, the Gold Coast Bulletin has undergone its first redesign in a
decade. The paper started in 1885 as the southern Queensland Bulletin. Gould is hoping
the new design will be particularly appealing to tourists (Australian, Media section, 22
March 2010, p.32; Mediaweek, 29 March 2010, p.12).

57.3.6 WOLLONGONG: MERCURY PRINTED AT NORTH RICHMOND

From 2 February 2009 printing of the Illawarra Mercury was transferred from Fairfax’s
large printing plant at Chullora in western Sydney to Fairfax’s Rural Press printing
plant at North Richmond. This is further from Wollongong in distance, but, given the
road network, likely to be just as close in time. The Illawarra Mercury is one of many
daily newspapers now printed away from their place of publication, but it is the biggest,
both in terms of circulation and pagination.

57.3.7 QUIRINDI: NEW OWNER
Jocelyn Brackenbury took over as owner, manager and editor of the Quirindi Advocate on
1 January 2010, reports Barry Blair.

57.3.8 LISMORE AND HERVEY BAY: APN SEEKS EDITOR AND MANAGER

APN News & Media advertised in the Media section of the Australian, 1 March 2010
(pp.28, 32), for an editor for the Northern Star, Lismore, and a general manager for the
Fraser Coast Chronicle, Hervey Bay.

57.3.9 SHEPPARTON: NEWS LAUNCHES WEEKEND EDITION

The Shepparton News, issued Monday to Friday since 3 July 1972, introduced a weekend
edition on 1 May 2010. The News was an afternoon daily until for 18 years and switched
to morning publication on 6 August 1990. The first weekend edition had “more than 80
pages” (Rod Kirkpatrick’s notes on Shepparton News; Australian, Media section, 3 May
2010, p.43).

57.3.10 LAUNCESTON: EDITOR RETURNS TO ABC

Fiona Reynolds, editor of the Launceston Examiner, has been appointed ABC state
director for Tasmania. A former reporter with the ABC in Hobart and Canberra,
Reynolds has also worked as an editor, producer and reporter across radio and television
in Melbourne, Brisbane and Launceston (Australian, Media section, 3 May 2010, p.43).

[4 - NEWSPAPER HISTORY]|

57.4.1 ANNIVERSARIES

57.4.1.1 ST GEORGE, NSW: 50 YEARS

The St George and Sutherland Shire Leader, a Sydney suburban free newspaper, began
publication on 29 June 1960. It was a period of high drama in Sydney newspapers, as the
extract from Gavin Souter’s Company of Heralds (later in this item) shows. Janette
Pelosi has supplied ANHG with copies of examples of the articles the Leader is
publishing each week—in sections such as “Then and Now”, Rewind: [Year]” and “Leader
Readers”—as part of the anniversary celebrations. Janette especially enjoyed the article
on the punt over the Georges River, from Taren Point to Sans Souci. Her earliest memory
(aged three) is waiting for the punt before the Captain Cook Bridge was opened. The
Leader introduced the Georges River Magazine on 25 February. The current editor of the
Leader 1s Albert Martinez; the distribution is 150,000 (CAB audit March 2009) and the
readership 277,000 (Roy Morgan Research)

Now for the Souter extract, from pp.346-347. [The backdrop is the sale of the Daily
Mirror, a Sydney afternoon newspaper, to Rupert Murdoch in May 1960. John Fairfax
Litd sold the paper without its chairman, Sir Warwick Fairfax, being consulted. Managing
director Rupert Henderson engineered the deal. Sir Warwick was overseas at the time.]

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 57 May 2010 Page 9



Murdoch had bought Cumberland Newspapers [a few months] before he bought the Mirror, and
only a few weeks before that second purchase John Fairfax Ltd (through a subsidiary, Castlecrag
Pty Ltd) had joined forces with Consolidated Press to fight him in the suburbs. Their operating
company—Suburban Publications Pty Ltd, owned jointly to the extent of £25,000 [$50,000] each
under the managing directorship of Frank Packer’s elder son, Clyde Packer—was to have used the
idle time of the Mirror press at Kippax Street. But suddenly the Mirror belonged to Murdoch.

In search of alternative plant, Suburban Publications (or rather an associated company, Regional
Newspapers Pty Ltd) made an offer for Anglican Press Ltd, which was then in receivership, and its
principals were authorised by the receiver to enter the Anglican premises in Chippendale. Another
offer had also been made to the receiver by a new company, Australian Church Press Ltd, whose
directors included Francis James, who was managing director of the company in receivership, and
Rupert Murdoch. On the night of 7 June [1960] there was a brawl at the Anglican office between a
Regional Newspapers task force, led by Clyde Packer and his brother Kerry, and a team of
publishers from the Mirror, led by the well known columnist Frank Browne, who was by then in
Murdoch’s employ. Punches and kicks were exchanged and the Regional Newspapers group, after
forcing its way in, was forcibly evicted. An injunction was served, and the case was later settled
out of court to Australian Church Press’s advantage. Round One to Murdoch.

Late in June Suburban Publications bought the District News at Sutherland, included it in the [new]
St George and Sutherland Shire Leader, and joined battle with Cumberland Newspapers. The free
Leader was printed at Consolidated Press and delivered throughout the districts of St George and
Sutherland, where it competed with Cumberland’s Hurstville Express, Rockdale Times and
Kingsgrove Courier. In August Suburban Newspapers also challenged Cumberland’s flagship, the
Parramatta Advertiser, by starting from scratch a paper [the Parramatta Mail].

57.4.2 INDEPENDENTLY OWNED NEWSPAPERS

Rod Kirkpatrick writes: John Huxley’s article (see 57.5.2) about the centenary of the
Don Dorrigo Gazette said that the paper was “one of only three or four in Australia that
are still independently owned”. The statement demands scrutiny. There are many papers
in provincial Australia that I would regard as being “independently owned”. But it
depends on your definition. Does “independently owned” mean not owned by a group,
such as Fairfax Media or the Elliott Newspaper Group? Or does “independently owned”
mean not owned by a person or company that already owns one or two other newspapers?
In other words, what is a newspaper independent of if it is “independently owned”? I
suggest that in the trade, “independently owned” means independent of the newspaper
chains or groups, but some “groups” are so small that they really do not warrant that
term. They are really family businesses centred around one newspaper, but have added
another when the family in a neighbouring town was ready to sell or close.
“Independently owned” generally means being run by a family or a partnership where the
bottom line i1s not the overriding factor in every decision, where news can often take
precedence over advertising, where the quirky can survive, where the editor might be the
third or fourth generation member of a family to have filled those shoes, where decisions
are made locally without any worry of what a big boss in Sydney or Melbourne will say
when s/he sees the paper.

Without attempting a comprehensive list, I provide below the names of just some of the
papers I would regard as being independently owned. In some cases the owner of a
newspaper listed below owns another newspaper, too (e.g. David Ward owns the
Warracknabeal Herald and the Dimboola Banner).

VICTORIA: Buloke Times, Donald; North Central News, St Arnaud; Warracknabeal
Herald; Dimboola Banner; Colac Herald; Great Southern Star; Yarram Standard News;
Yarrawonga Chronicle; Corryong Courier; Euroa Gazette; Sea Lake & Wycheproof Times-
Ensign,; Shepparton Adviser; Mirror, Foster; Whittlesea Review, Moorabool News,; Golden
Plains Miner, Mildura Weekly; Numurkah Leader; Bendigo Weekly; Seymour-Nagambie

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 57 May 2010 Page 10



Advertiser; Weekly Advertiser, Horsham; Hopetoun Courier & Mallee Pioneer; Robinvale
Sentinel; West Wimmera Advocate, Edenhope; North West Express, Ouyen; About Town
News, Nhill; Phillip Island & San Remo Advertiser

NSW: Don Dorrigo Gazette; Koondrook & Barham Bridge, Riverine Grazier, Hay;
Lachlander, Condobolin; Armidale Independent, Bungendore Mirror; Byron Shire Echo;
Captains Flat Telegraph,; Coffs Harbour and District Independent News; Corowa Free
Press; Temora Independent, District Reporter, Camden and Wollondilly; Monaro Post,
Cooma; Tumut & Adelong Times;, Tumbarumba Times; Gundagai Independent; Barrier
Daily Truth, Broken Hill.

QUEENSLAND: Proserpine Guardian,; Beaudesert Times, Jimboomba Times; Fassifern
Guardian, Boonah; Pittsworth Sentinel;, Maclntyre Gazette, Inglewood; Southern Free
Times, Warwick; Cooroy Rag, Crow’s Nest Advertiser; Warrego Watchman, Cunnamulla;
Range News, Maleny;

57.4.3 JOURNALISTS CELEBRATE CENTENARY

Christopher Warren, Federal Secretary, Media, Entertainment & Arts Alliance, draws
attention (Walkley Magazine, No. 60, February-March 2010, p.4) to the fact that it will be
100 years at the end of this year since the foundation of a trade union to represent
journalists in Australia. ‘It was in 1910 that journalists, artists and photographers
decided it was time to organise to protect Australian journalism and the people who
practised it. In April, journalists in Ballarat held what we would now call a stopwork
meeting, and won a 10-shillings-a-week pay rise. In September, a group of Sydney
journalists formed the Artists and Writers Union, closely linked to the NSW Labour
movement. In December, a Melbourne group founded the more independent Australia
Journalists’ Association, which quickly established itself as the single national voice for
journalists.

57.4.4 BY JOVE, HAVE YOU DISCOVERED TROVE?

Rod Kirkpatrick writes: The following item is taken from the National Library of
Australia’s “2009 Year in Review Document”. I quote from it because, from experience, I
have found Trove to be a wonderful resource—and, in fact, I unsuccessfully sought an
item from the Trove people for the previous issue of this Newsletter:

In November 2009, the National Library of Australia launched a new discovery service,
Trove, which provides a single place to discover a wealth of information held in
Australian libraries and other collections. Trove has already become an essential starting
point for discovering information about Australia and Australians. It brings together in
one service eight separate services that the NLA has developed over the previous 12
years. These include Picture Australia; Libraries Australia; PANDORA: Australia’s Web
Archive; and the Australians Newspaper digitisation service. The name Trove, as in
treasure trove, refers to a collection of valuable or delightful things and is derived from
the French trouver, to find or discover.

By searching Trove (http://trove.nla.gov.au/) for any topic you will be able to:

e Identify books on the topic and obtain information on the location of those books
in Australian libraries.

e In many cases, navigate to the full content of the books (where they are out of
copyright).

e Find articles, conference papers, theses and other research relevant to the topic,
including content from university open-access repositories.

e Find and view pictures related to the topic that are held by Australian libraries,
museums, archives and other collecting institutions.

e Locate and read relevant full-text articles from the collection of digitised
Australian newspapers issued between 1803 and 1954.

¢ Find and explore relevant websites from PANDORA: Australia’s Web Archive.

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 57 May 2010 Page 11


http://trove.nla.gov.au/

e Identify archival papers, letters, diaries and other records on the topic, and obtain
information on their location in Australian libraries, archives and other
collections.

e In the case of a search for a person or organisation, find and read biographies
from sources such as the Australian Women’s Register, the Australian Dictionary
of Biography Online and Wikipedia.

Trove allows you to do more than discover and experience information. It also allows
you to add your own comments, tags and indentifying information. Trove is being
developed further in 2010.

57.4.5 OUTDOOR ART SHOWS
Victor Isaacs writes: Some Australian newspapers were or are sponsors of outdoor art
shows:

e The Herald and later Herald Sun sponsored a major outdoor art show in
Melbourne’s Treasury Gardens. The first was held in December 1953. Subsequent
shows were held in March each year until 1998 as part of Melbourne’s Moomba
Festival. Following its demise the Herald Sun has instead been the major sponsor
of the Camberwell Rotary Art Show.

e In Perth the West Australian sponsored a show from 1970 until 1980 which was
held in February in the Supreme Court Gardens;

e The Canberra Times still sponsors a show. In 1982 and 1983 the CT sponsored
the Canberra Times National Art Festival as part of the annual Canberra
Festival. This was replaced by the Canberra Times Outdoor Art Show in March
1984. It remains a feature of each March’s Canberra Festival. It occupies portion
of the lawn in front of Old Parliament House.

57.4.6 CONDOBOLIN PRINTING MUSEUM

The legacy of Doretta Ryder-Wood (1912-2002) lives on because of the Lachlander
Newspaper and Printing Museum at Condobolin. The museum was opened in June 2004.
The Lachlander was only one of three newspapers in Australia still being produced by
hot-metal methods when it changed to modern methods after the issue of 14 November
2003 (after a brief flirtation with the new methods in January 2003). All the hot-metal
equipment that had been used to produce the Lachlander forms part of the museum, in
the newspaper building at 46 Bathurst Street, Condobolin. Editor Graham Scott says
there is a steady stream of visitors calling at the museum. Tours are by appointment
(www.lachlander.com/museum.shtml; also see ANHG 26.52)

57.4.7 DEATH OF SIR HUGH DENISON

ANHG subscriber Peter Gill notes the following: a detailed obituary for Sir Hugh
Denison, newspaper magnate, appeared in the Melbourne Herald, 23 November 1940,
p.7. When he died he was chairman and managing director of Associated Newspapers
Ltd, Sydney. He launched the Sun News-Pictorial in Melbourne on 11 September 1922.

57.4.8 WANDERING TALENT

Under the above heading, the Ovens & Murray Advertiser, Beechworth, Victoria,
published a letter on 16 April 1868 from a “tramp” journalist who had written from
Portland to a member of the paper’s literary staff. It’s a fascinating letter that shows
what a struggle some of the early journalists had. The Melbourne Argus reproduced the
letter on 24 April 1868, p.6. The letter mentioned the Eaglehawk Times, a newspaper not
catalogued by the State Library of Victoria. The digitised files of the Argus reveal that
the Eaglehawk Times started on 19 May 1866; it was still being published four months
later (Argus, 22 May and 13 September 1866).

57.4.9 LETTERS TO THE EDITOR ABOUT ANHG
John Rumney writes: Congratulations on your [10th] anniversary [as editor]. When I
came aboard as a consumer of your bulletins about eight years ago, the comprehensive

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 57 May 2010 Page 12


http://www.lachlander.com/museum.shtml

content and down-to-earth style made me an adoring fan. The adoration has increased as
you, Victor [Isaacs] and Barry [Blair] have continued the service. During this period,
journalism has become like a scramble of ants that have become scattered by a disruption
to their nests, making the newsletter a rather interesting aerial view of the mess, with
some trying to build new nests and others frantically repairing breaches in the old. As
John O’Hara, then SMH political correspondent, lectured me (a junior graded assistant
for a major event) in the mid-70s: ‘It never gets any easier.” Keep up the good work.

Peter Gill writes: Congratulations on remaining as editor and publisher of the ANHG
Newsletter for 10 years! I look forward to each edition and always find items of interest
that I could not have found in my “normal” newspaper reading. Your report of the 2010
Argus reunion was very worthwhile, so I was pleased that you were able to attend.

57.4.10 MACKAY’S DAILY MERCURY AND WORLD WAR 1

Six staff members of the Daily Mercury, Mackay, had enlisted in the AIF to serve in the
“Great War” by March 1916. Berenice Wright tells the story on pp.14-15 of a 32-page
“Anzac Day 2010” feature, on 24 April 2010. Those who enlisted were: Daniel Pirie
(August 1914 and November 1915), J.F.T. (Frank) Dobson and H.E. Joseph (September
1915), C.W. (Willie) Symons and M.J. Campbell (February 1916), and Frederick Morcom
(March 1916). Arthur Brown also joined. All were members of the production staff except
Joseph, who was a journalist. Mercury editor (and principal) William Joseph Manning
stayed in touch with those who had enlisted, writing to them and publishing their replies,
as well as letters from other servicemen. Charles Willie Symons, a 24-year-old Linotype
operator, was the most prolific of the correspondents. Symons had served a five-year
apprenticeship at the Mercury after leaving Coningsby State School and had stayed with
the paper after becoming a tradesman. Frank Dobson, the job-printing foreman, was
killed in action near Pozieres and hastily buried there, but his name appeared at the
Villers-Bretonneux Memorial as one who had an unknown grave. In 1929 a team from
the Commonwealth War Graves Commission exhumed the remains on an unknown
soldier from a lone grave near Pozieres. Buried with the soldier were a Unit Title, a razor
inscribed F.T. Dobson, a damaged cigarette case engraved with the initials FTD, and two
gold rings. The commission accepted the evidence of the family that the evidence almost
certainly identified the unknown soldier as Frank Dobson and his remains were reburied
at Serre Road Cemetery No 2, near Pozieres. Pirie and Symons also died in the war.

57.4.11 DUSTJACKETS OFF AND PASS THE SALT

During World War II the Federal Government established the Australian Army
Education Service (AAES), which offered men and women of the armed forces vocational
guidance, discussion pamphlets, field-lecturers on all kinds of topics, books on loan, box
libraries, documentary films, handicraft and music. In addition, the AAES published a
weekly magazine (in mid-career it was issued fortnightly) which was distributed free to
all ranks among Australian and Allied troops in Australia and adjacent territories, and to
the Royal Australian Navy. Salt was the name given to this unique exercise in adult
education (writes Vane Lindesay, The Way We Were: Australian Popular Magazines 1856-
1969, pp.147-148). The title is not, as was commonly supposed, an acronym, but a short,
simple name linked with the slogan “Pass the Salt”.

The magazine, first issued on 29 September 1941, was produced and published in
Melbourne by journalists in uniform, who covered all aspects of events at home, abroad
and on the battle fronts. From the start Salt encouraged contributions from soldiers and
published fine poetry, stories, articles and drawings by men and women on active service
and on the home front. In 1944 when Salt was increased from 48 to 64 pages, new
features, including a book review section, “Dustjackets Off’, and a regular series of short
stories by foreign and Australian authors, were added. Chess and crossword puzzles, the
humour and the letters to the editor made Salt a popular and appreciated mix of
education and entertainment.

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 57 May 2010 Page 13



There was a colourful staff of journalists, press photographers and artists, but the author
Frank Hardy joined Salt not as a writer but as a press artist. Sergeant Ambrose Dyson, a
nephew of Will, joined Salt in 1944 as a staff cartoonist. Some staff escapades are
recorded by Frank Hardy in his postwar autobiography, The Hard Way. Salt was
“demobbed” on 22 April 1946.

57.4.12 AUSTRALIAN PROVINCIAL PRESS ASSOCIATION LIFE MEMBERS
Rod Kirkpatrick enlisted the help of David Sommerlad in an effort to produce a
comprehensive list of those who have been elected to life membership of Country Press
Australia and its predecessor, the Australian Provincial Press Association. No such
comprehensive list has appeared in the annual reports of the CPA or APPA. The reports
have generally mentioned the living life members, but not those who have died. The list
that appears below is the result of the Sommerlad/Kirkpatrick project. Each of the men
listed for the 1922 to 1927 period was elected at one of the three conferences during that
period. Only one woman has become a life member (see 1997). The reports of those
conferences were not available for research. If anyone has a copy of any of those reports,
Rod Kirkpatrick would be pleased to hear from him/her.

1922-27
George Henry Varley (Sydney, NSW); Thomas Mitchell Shakespeare (Canberra,
representing NSW); John Gale (Queanbeyan, NSW)

1929 William Holmes Waddell (VPPA, Melbourne, Victoria).

1946 Charles Bernard O’Reilly (CPASA and Maitland, SA); Albert Joseph (Tamworth,
NSW); William Joseph Mann (WAPPA, WA); William Robert Rolph (Launceston,
representing Victoria.).

1947 Ernest Christian Sommerlad (Sydney, NSW)

1951 Sir Gordon Rolph (Launceston, representing Victoria.); Arthur Mitchell
Armstrong (Kyneton, Victoria).

1954 Arthur Thomas Shakespeare (Canberra, representing NSW).

1962 Roy Leslie Blake (Armidale, NSW)

1968 George Coker Arding Adams (Colac, Victoria); Eric William Robinson (Singleton,
NSW).

1974 John Jeffery Bradley (Temora, NSW); Keith Staniforth Hopkins (Morwell,
Victoria); and Henry James Peake (Naracoorte, SA).

1993 Donald Roy McPherson (Shepparton, Victoria).

1997 Donald McEwan Yeates (Bairnsdale, Victoria); Mrs Mary Rosina Townsend
(CPASA, SA)—she is now Mrs King.

2001 Brian Malcolm Lloyd Jenkins (Kerang, Victoria); and Desmond Frank Morris
(Mildura, Victoria).

2002 David John Ross Sommerlad (Sydney, NSW)

2003 Christopher Mark Hodgson (Beaudesert, Queensland)

2009 Brian Francis George Hopkins (Warragul, Victoria)

|5 - RECENTLY PUBLISHED|

57.5.1. BOOKS

Hills, Ben, The Golden Age of Graham Perkin, Scribe, 2010. This biography of the editor
of the Age, 1966-75, is due for launching on 4 May by Crikey owner Eric Beecher.
[Hills was a member of the Age’s “Insight” investigative team during the
editorship of Edwin Graham Perkin (1929-75). The editorship ended when Perkin
died on 16 October 1975 just as the Federal Opposition was about to block
Supply in the Senate and the events that led to the sacking of Gough Whitlam as
Prime Minister were to unfold. See ADB, Vol. 15, pp.592-593.] See also “The
Diary”, Australian, Media section, 19 April 2010, p.31, re Henry Rosenbloom.

Murdoch, Keith, The Gallipoli Letter, Allen & Unwin, 2010, 110 pages, hardback, 13
illustrations. This book provides the text and a facsimile of Keith Murdoch’s letter

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 57 May 2010 Page 14



of 23 September 1915 to Prime Minister Fisher, concerning conditions at Gallipoli
(later copied to British Prime Minister Asquith). The letter is widely regarded as
a major influence in the decision to discontinue military operations at Gallipoli.
The book includes an Introduction by Michael McKernan, providing context and
explanation, including a brief description of Keith Murdoch’s earlier journalistic
career.

REVIEW by Victor Isaacs

Style: The essential guide for journalists and professional writers, Third edition, edited by Kim
Lockwood, News Limited, 2005, 216 pages, paperback, $24.95.

Fairfax Media Stylebook, Fairfax Books, 2010, 230 pages, spiral-bound paperback, $39.99.

The style books of both major Australian newspaper publishers have been revised
recently, and both have been made generally available. Consequently there is an
overwhelming temptation to compare them. This is a bit unfair, as the News Ltd style
book was published five years ago, and much has happened since then. Not surprisingly,
the two books are very similar in scope and arrangement. They are about the same size,
216 pages (News) and 230 pages (Fairfax), both in paperback formats (Fairfax’s being
spiral bound). Both include sections on correct grammar and punctuation. News’s book
also includes a section about legal considerations. Fairfax’s book has sections specifically
devoted to business, sport and Islamic style.

In both cases, the main parts of the guides are alphabetical sections detailing particular

words or phrases. Presumably these are items which have caused, or are anticipated to

cause, difficulties to authors. The surprise is how little from one publisher’s list is

duplicated in the other publisher’s list. However, I could not resist finding items where

the practice of the two publishers varies. Here are some:

e Fairfax says that Professor must always be spelt out, whereas News allows Prof. on
the second and subsequent mention.

e Fairfax has ice-cream, whereas News has ice cream.

e News states that “under the circumstances” is not an acceptable phrase, whereas
Fairfax explicitly allows it.

e News writes K mart for the retailer, whereas, Fairfax says it is Kmart. (Fairfax is
right according to the retailer’s own practice.)

e News writes the south eastern Victorian town as Koo-wee-rup, whereas Fairfax has
Kooweerup. (Neither 1is correct according to the Victorian Department of
Sustainability & Environment and Geoscience Australia which have it as Koo-Wee-

Rup.)

Fairfax’s style book sometimes provides for variations amongst their publications. Not
surprisingly, Australian Rules football may simply be called football in Victoria but
elsewhere must be spelt out in full. In the Sydney Morning Herald, Sun-Herald and
Financial Review people who are charged with offences retain their honorifics (Mr, Ms,
etc) until they have been convicted. However, in the Age, people lose their honorific as
soon as they are charged, although they are reinstated if they are subsequently found not
guilty.

These books provide interesting windows to current Australian newspaper practice. Their

main value is much greater. They provide excellent guides for good, contemporary
Australian language usage.

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 57 May 2010 Page 15



57.5.2 ARTICLES

Day, Mark, “Missing in coverage of crim’s murder—perspective”, Australian, Media
section, 3 May 2010, p.43. The spotlight that was shone on Carl Williams after his
murder in jail served to glorify him, his crimes and his milieu.

Hartigan, John, “Moves towards greater freedom of speech are worth celebrating”,
Australian, Media section, 3 May 2010, p.44. Progress is being made on press
freedom, but we still have a long way to go. This was published on World Press
Freedom Day.

Hills, Ben (1), “The end of the affair’, Age Insight section, 1 May 2010, p. 7. An extract
from Ben Hills’ major new biography of Graham Perkin (see 57.5.1).

Hills, Ben (2), “Into the lion’s den”, Age, 3 May 2010, p. 7. An extract from the author’s
biography of Graham Perkin, about the hiring of the first women journalists.

Huxley, John, “News fit to print — hot-metal typesetting paper turns 1007, Sydney
Morning Herald, 1 March 2010, p.4. The Don Dorrigo Gazette, believed to be the
last hot-metal typeset newspaper in Australia, celebrates its centenary (see
ANHG 56.4.1.5).

Juchau, Mirrielle, “Read All about It!”, Australia Today (Australia Post magazine), no.
4, April 2010, pp.35-39 Community newspapers in Australia and how to start one.

Kirkpatrick, Rod, “Fancy v Fact”, gxpress, March 2010, p.25. Does a newspaper’s
establishment date from the first publication of the oldest title it may have later
acquired? The author takes issue with publishers who “buy time”. (This has also
been published, with permission, as “The Spectator — celebrating 150 years a bit
early?” in the Hamilton Spectator, 27 March 2010, p.8.)

McIntosh, Carmen, “Ink runs in the veins”, Queanbeyan Age, 22 January 2010. A
profile of Jim Woods, a former veteran NSW newspaper editor and former owner
of the Queanbeyan Age.

Marsden, Rhodi, “How the web was won”, Weekend Australian Magazine, 27-28 March
2010, pp.22-24. It’s been 25 years since the first domain name was registered. The
author remembers the small victories that have made web history.

Milovanovic, Selma, “Clash of the Murdoch Men: Maaate is that a knife in my back?
No, Maaate, of course not”, Age, 1 May 2010, p.4. A review of proceedings in the
court proceedings brought by Bruce Guthrie against News Ltd for wrongful
dismissal as editor of the Herald Sun.

Morrison, Elizabeth, Another 150th anniversary for the Age”, Age Extra, Issue 8,
February 2010, pp.4-5. David Syme’s takeover in 1860 ensured the survival of a
newspaper that within twenty years had a larger circulation that any other in
Australia. The 150t anniversary of the formal commencement of the “reign” of
the proprietor widely known as “King David” was 23 March 2010.

Peterson, Myles, “Curious and curiouser”, Sunday Age, 21 February 2010, Extra, p.15.
Imagine Yes Minister meets Alice in Wonderland, a fantastic world peopled by
wasteful bureaucrats and marred by bungles and duplications. Fiction? Maybe
not. It’s a pretty accurate description of Australia’s public service, says this
journalist who became for some months a speech writer for the Federal Minister
for Health and Ageing.

Putnis, Peter, “News, time and imagined community in colonial Australia”, Media
History, 16 (2), May 2010, pp.153-170. Discusses the temporal contexts of
overseas news in Australia’s colonial press. The history of overseas news—its
timeliness, periodicity and forms—is enmeshed in international communication
history and specifically in the history of Australia’s changing time/space relations
with the rest of the world as new technologies, particularly the telegraph, become
available. From the viewpoint of editors and publishers, these changing relations
presented major challenges of time management.

Randall, Ken, “Journalist shaped heart of national debate”, Canberra Times, Thursday
4 March 2010, page 9. An obituary of Thomas Maxwell Hawkins, who died on 16
February 2010. Hawkins worked for the Brisbane Telegraph, AAP, Defence

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 57 May 2010 Page 16



Industry newsletter and the Australian, and was largely instrumental in the
creation of the National Press Club.

Waterford, Jack, “Sword hangs over the tabloids”, Canberra Times, 13 March 2010,
Forum section p.8. Discusses the current difficult state of British newspapers.

FOR SALE

The ANHG still has a few copies remaining of Australian Newspaper History: A
Bibliography (2™ ed.), reduced to $60 for individuals; and Fifty ANHG Issues Indexed,
reduced to $25 for individuals (for an extra $15, we will add a CD of all 57 issues of the
ANHG Newsletter). Postal and email addresses are in box below. For internet banking,
deposit to Suncorp account: R. Kirkpatrick (ANHG); BSB 484 799; a/c no. 160 080 705.

ANHG subscriptions

Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group
Newsletter: A subscription covers ten issues (two years).

(1) Email Rod Kirkpatrick at rodthejourno@uqconnect.net (no fee for electronic version, but
contribution welcomed); or

(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 59 Emperor Drive, Andergrove, Qld, 4740 (hard copy, $50 for
individuals; $75 for institutions).

New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to

(Name) (Address)

Postcode
Ienclose $ - cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) - for TEN issues.

Australian Newspaper History Group Newsletter, No 57 May 2010 Page 17



mailto:rodthejourno@uqconnect.net

