
AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 48                                                                       July 2008 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 59 Emperor Drive, Andergrove, Qld, 4740.  

Ph. +61-7-4955 7838.  Email: rodthejourno@uqconnect.net  The publication is independent. 

 
 

COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for the next Newsletter: 30 September 2008. Subscription details appear at end of 
Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the ‘Publications’ link of the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/sjc/ and through the 

ePrint Archives at the University of Queensland at http://espace.uq.edu.au/) 

 
New ANHG book available 12 August – see Page 20 

 

 1 – CURRENT DEVELOPMENTS: NATIONAL & METROPOLITAN    
 

48.1.1 NEWSPAPER RAID IN THE WEST  

Major media organisations unanimously condemned the government-initiated police raid on 

the Sunday Times in Perth (see ANHG 47.1.26). Sixteen police from the Major Fraud Squad 

shut down the offices of the Sunday Times for four hours on 30 April while they tried to find a 

confidential document allegedly leaked to journalist Paul Lampathakis for a story about 

election funding. Western Australian Premier Alan Carpenter and his deputy Eric Ripper have 

denied any involvement in the raid in which the armed fraud squad officers entered the 

newsroom of the News Ltd newspaper, blocked the building‘s exits and searched staff. Acting 

on a complaint from the Department of Premier and Cabinet, police were trying to find who 

leaked information about a government decision to spend $16 million of taxpayers‘ money on 

an advertising campaign, allegedly intended to help Labor‘s bid for re-election. The exclusive 

political story, published in February, quoted ―government sources‘‘ as saying the $16 million 

was to be spent on strategic advertising campaigns ahead of an upcoming election 

(Australian, 2 May 2008, p.5, and www.Perthnow.com.au, 8 May 2008). The raid led Tony 

Barrass to write in a ―Comment‖ piece (Australian, 2 May 2008, p.5): ―Believe it or not, Perth 

has become the toughest environment in the country in which to practise the public service of 

journalism.‖ (See also editorial, Weekend Australian, 3-4 May 2008, p.16.) 

A Parliamentary committee kept evidence from the Department of Premier and Cabinet secret 

in a hearing investigating the police raid on the Sunday Times in April (West Australian, 9 

June 2008). The Upper House committee, formed in May, was questioning DPC, Department 

of Treasury and Finance and Corruption and Crime Commission staff as well as police 

officers about their roles in the raid. 

The Corruption and Crime Commission has criticised a police decision to raid the offices of 

the Sunday Times. The CCC told the parliamentary inquiry into the April 30 newspaper raid 

that the commission would be reviewing the police investigation (Australian, 1 July 2008).  

 

On 7 July the parliamentary committee threatened Paul Lampathakis with jail after he had 

reportedly refused to reveal the source of the leaked cabinet document. Committee chairman 

George Cash said Parliament could not order him to answer and if he again refused, he would 

be in contempt (Australian, 8 July 2008, p.3). The next day, Premier Alan Carpenter called on 

http://www.uq.edu.au/sjc/
http://espace.uq.edu.au/
http://www.perthnow.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 48          July 2008 Page 2 
 

 

the parliamentary committee to back down from its threat. Carpenter, a former television 

reporter, said the situation was ridiculous and no journalist should have to reveal a source. 

And he warned that Lampathakis would become a martyr if the committee persisted. 

(Australian, 9 July 2008). 

 

48.1.2 FIJI MEDIA SHUTDOWN THREATENED 

Fijian military dictator Frank Bainimarama threatened to ―shut down‖ the country‘s media if 

coverage of his government does not improve, in a dramatic escalation of his war with 

independent media outlets. In an extraordinary meeting with Fijian media executives in Suva, 

the self-appointed prime minister claimed that local journalists ―hate‖ him. He insisted that 

deported Australian newspapermen Evan Hannah and Russell Hunter would not be allowed to 

return to Fiji. The comments by Commodore Bainimarama threaten to damage relations 

between Fiji and Australia even further. The Rudd Government had described Hannah‘s 

deportation as a ―reprehensible attack on human rights‖. Hannah, managing director of the 

Fiji Times, was arrested and deported at the beginning of May for an alleged breach of his 

work permit. Hunter, the editor of the rival Fiji Sun, was deported two months earlier.  

 
Hannah arrived in Sydney on 3 May after being removed from the country on 2 May. He said 

Fijian immigration officials had defied High Court orders rescinding his deportation. He said 

he was held overnight after his arrest in Suva, had his phone removed and was denied 

consular assistance, before being placed on a Korean Air flight to Seoul. Other airlines 

refused to carry him. Hannah, who was forced to leave behind his Fijian wife and one-year-

old son, had been called in to face government officials twice this year (Australian, 6 and 7 

May 2008). Hannah writes about the deportation in ―How Fiji threw rule book out window to 

deport me‖, Australian, Media section, 8 May 2008, pp.31, 34. Hannah has since been 

appointed general manager of the Northern Territory News. He takes over from Don Kennedy 

who retires after 32 years with News Ltd (Australian, 6 June 2008, p.10).  

 

48.1.3 McGINTY LIFTS BAN 

West Australian Attorney-General Jim McGinty has lifted his controversial ban on reporters 

at the West Australian, saying he has made his point to the editor, Paul Armstrong, about 

―journalistic integrity and accuracy‖ (Australian, 5 May 2008). McGinty, who is also the 

state‘s health minister, stopped inviting the newspaper‘s journalists to his press conferences in 

February – 10 months after blaming Armstrong for driving what he called the nation‘s most 

inaccurate and dishonest newspaper. McGinty‘s feud with Armstrong reached a low point in 

January last year when the newspaper published a front-page photograph of a woman lying on 

chairs at a Perth hospital under the headline: ―How would you feel if this was your 

grandmother, Jim?‖  

 

48.1.4 PANPA APPOINTS NEW CHIEF EXECUTIVE 

The Pacific Area Newspaper Publishers‘ Association (PANPA) has appointed Mark Hollands 

as chief executive. Hollands joins the association after roles at Dow Jones Inc as Asia-Pacific 

sales director and at IT research company, Gartner, as regional vice-president of research 

development. PANPA president Robert Whitehead said the company was delighted to have a 

chief executive of Hollands‘ calibre, one who has a track record of senior editorial and 

circulation appointments with News Ltd. PANPA said it would continue to focus on its core 

constituencies of newspaper publishing, production, marketing and editorial (Sydney Morning 

Herald, 14 May 2008; see also 48.1.25 re NZ NPA). 

 

48.1.5 ADVERTISING (1): BOOMING AUSSIE REVENUES 

News Corporation chairman Rupert Murdoch has revealed that ―booming‖ advertising 

revenues from the company‘s Australian arm have helped to drive a significant rise in its 

international operating profit. News Corp has reported a 16 per cent growth in operating 

earnings to $US1.44 billion for the three months to March 31. The company‘s bottom line net 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 48          July 2008 Page 3 
 

 

profit trebled to $US2.7 billion for the period, following a $US1.7 billion one-off gain on the 

company‘s stock and asset swap with Liberty Media. In February, Liberty gave up its 16 per 

cent stake in News Corp, in exchange for News Corp‘s stake in DirecTV and other assets 

(Australian, 9 May 2008). 

 

48.1.6 ADVERTISING (2): SQUEEZE ON SPENDING EXPECTED 

Media companies were bracing in May for a slump in advertising revenues, according to the 

Australian, 5 May 2008, p.29. The Australian Association of National Advertisers said 

evidence was increasingly pointing to companies lowering their ad spending. 

 

48.1.7 RIGHT-TO-KNOW REPORT 

The media industry‘s Right to Know coalition has issued a mixed report card on the efforts of 

state and federal governments to protect freedom of speech. The coalition says its report last 

year listing dozens of restrictions on the media was followed by a series of positive initiatives 

by state and federal governments. While these moves deserved ticks, it said other 

developments deserved crosses. The report card has been issued on the first anniversary of the 

coalition, which consists of 12 leading media organisations (Chris Merritt, Legal affairs 

editor, Australian, 15 May 2008). 

 

48.1.8 RECENT CHRONOLOGY 

   

48.1.8.1 EVENTS 

   8 May 2008: Official opening by Prime Minister Kevin Rudd of Fairfax Media‘s new 

Sydney headquarters in the inner-city suburb of Pyrmont. 

   10 June 2008: Fairfax Media launches Perth‘s first online-only news publication: 

WAtoday.com.au (see 48.2.1). 

 

48.1.8.2 DEATHS 

   Andrusiak, Kevin James: D. 7 July 2008 in Sydney, aged 33; highly regarded mining and 

business reporter for the Australian; formerly of the Narrogin Observer, the South-Western 

Times, Bunbury, and the daily Kalgoorlie Miner (Australian, 8 July 2008, p.20, and Media 

section, 10 July 2008, pp.31-32). 

   Burrell, Jim: D. June 2008 in Sydney, aged 69; started as copy boy on Daily Telegraph; 

gained cadetship at Australian United Press; became general rounds reporter on Sun and then 

a sub-editor; was chief sub-editor when the paper closed in March 1988; then worked as chief 

sub at Fairfax Community Newspapers and production editor; became editor of St George 

and Sutherland Shire Leader in 1977 and held post until illness forced his retirement in 2005 

(St George & Sutherland Shire Leader, 4 June 2008). 

   Harrison, Arthur Leslie (Red): D. 20 June 2008 at Campbelltown, NSW, aged 75; 

newspaper and broadcast journalist; born at South Shields, England; began media career with 

cadetship at ABC in Sydney; joined Gympie Times; worked as jackaroo on sheep station near 

Cloncurry before returning to journalism in Townsville; moved to newspaper in Tasmania; 

joined Frank Packer‘s Sydney suburban newspaper group; poached by News Ltd and sent to 

Perth to edit the Sunday Times; transferred to Sydney and worked on subs‘ table at the 

Australian and wrote leaders for the Daily Mirror, flying to Melbourne at weekends to 

moonlight on one of Max Newton‘s sheets; edited Sunday Telegraph; joined ABC‘s flagship 

current affairs program in 1981 and BBC five years later; achieved global recognition with 

BBC World Service in last phase of his career (Piers Akerman, Australian, 30 June 2008, 

p.15). 

   Ives, David: D. 9 May 2008. Edited information technology section of the Canberra Times, 

1987-1997; amazingly varied career (to which a short obituary cannot do justice; see Jack 

Waterford‘s obit., Canberra Times, 15 May 2008).     

   Terry, Roy Edward: D. 20 April 2008 at Mornington, Vic., aged 94; career spanning 55 

years with Herald & Weekly Times Ltd included long terms as pictorial editor and chief 

librarian; left school at 15 to work as copy boy at the Herald, where he won cadetship in 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 48          July 2008 Page 4 
 

 

1934; transferred to Sun News-Pictorial after wartime AIF service; later became pictorial 

editor for 10 years; moved to books division, producing several landmark publications; 

appointed chief HWT librarian in 1970 and developed a new microfilm system. Son Tony 

was an award winning photographer for Herald (Herald Sun, 9 May 2008). 

 

48.1.9 SLIMMER BROADSHEETS STILL BEING PLANNED 

Fairfax Media chief executive David Kirk says the company is still planning to narrow the 

size of its flagship broadsheets, The Age and The Sydney Morning Herald, but has admitted 

the original timeline was unrealistic (writes Matthew Ricketson, Age, 20 May 2008). He 

would not specify a new date. And, one year after Fairfax completed its merger with Rural 

Press, Kirk said the businesses were continuing to develop, improve and ―learn from each 

other‖ but acknowledged that the lagging Fairfax share price was ―not good for morale‖. The 

two companies became the largest print and online company in Australasia on May 9, 2007 

— two weeks after Kirk had unveiled plans to narrow the size of the two metropolitan daily 

newspapers by the end of the first half of 2008. That timeline has since been dropped, and Mr 

Kirk said it would not be sensible to give a new time frame. He said the project was 

―grinding‖ along, but there were a number of complexities involved, including how The 

Canberra Times fitted into the plans. ―There‘s a lot of evidence around the world that readers 

prefer it, but you have got to do it properly,‖ he said.  

 

News Ltd CEO John Hartigan has confirmed that the company is examining the possibility of 

reducing the size of its national broadsheet, the Australian (Sydney Morning Herald, 5 June 

2008). 

 

48.1.10 PEOPLE 

   Gay Alcorn, new editor of the Sunday Age, is interviewed in Mediaweek, 5 May 2008, p.8. 

   Sean Aylmer, the new editor of BRW, is interviewed by Mediaweek, 26 May 2008, p.7. 

   Creighton Burns, editor of the Age from 1981-1989: His funeral was held at Melbourne 

University‘s Ormond College on 25 January 2008. Among those who addressed the mourners 

were John Tidey, a former senior Age journalist and executive; John Hamilton, a former 

senior Age journalist and long-time Herald Sun journalist; and Ranald Macdonald, former 

managing director of David Syme & Co, which published the Age. Extracts from their 

speeches were published in the Age’s house magazine, Agenda, in May 2008, pp.20-21. 

 Dean Gould, the new editor of the Gold Coast Bulletin, is interviewed in Mediaweek, 2 June 

2008, p.7. 

   Steve Howard has been appointed to replace Roy ―Rocky‖ Miller as general manager of 

the Gold Coast Bulletin. Howard joined News Ltd 30 years ago as a copy boy with 

Cumberland Newspapers. He is a previous editor of the Daily Telegraph and the Adelaide 

Advertiser (Australian, 16 June 2008, p.34). 

   Rex Jory wrote (Adelaide Advertiser, 5 July 2008): “That‘s it. I handed in my resignation 

yesterday. After working in journalism for a few calendar pages under five decades I will shut 

down computer ITO101221 for the last time early in August. The rejected portable 

Remington typewriter at the back of the wardrobe might shed an inky tear. Maybe I will, too. 

But my time is up. I'm comfortable with that. It is an opportunity now for a new generation of 

journalists, savvy young people who are multi-skilled and technologically literate. They will 

take this industry into the maturing age of on-line journalism. In the business they are known 

as VJs – video journalists. They can work cameras and audio equipment and craft newspaper 

stories. Their work appears on computer screens and page. Ten years from now, I am quite 

confident the hard copy 'Tiser still will be speared in on my herb garden in the pre-dawn and I 

will be just as excited to liberate it from its plastic cocoon. I have other challenges, other 

interests to pursue. I can look back over nearly half a century with quiet satisfaction and a 

large dash of amazement (see also Australian, Media section, 10 July 2008, p.32). 

   Patricia Karvelas, political correspondent for the Australian, has won the first Wallace 

Brown Young Achiever Award for Press Gallery Journalism. The award honours Brown, who 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 48          July 2008 Page 5 
 

 

died in 2006 aged 76 and who spent 34 years reporting federal politics for the Courtier-Mail 

(Australian, 6 June 2008, p.2). 

   Ubaldo Larobina, 77, one of the founders in Australia of Il Globo, an Italian-language 

newspaper, was made an Officer in the general division of the Order of Australia (AO) in the 

Queen‘s Birthday honours. Il Globo has shifted from publishing three times a week to daily 

and has a national circulation of 30,000 (Age, 9 June 2008).  

   Scot Palmer, 70, retired from the Herald and Weekly Times on 1 April after a record 54 

years‘ service. Starting as a cadet at the Sun News-Pictorial in 1954, he embraced all walks of 

journalism but flourished mostly in sport. His appointments included those of sports editor of 

the Sunday Sun and the Sunday Press. On his 50th anniversary with HWT, he was given a 

grand dinner and presented with a gold plated boxing glove. Scot will continue to contribute 

his ―Punchlines‖ column from his home at Sorrento (In House, HWT magazine, April, 2008). 

   Andrew Rule and John Silvester, co-authors of the Chopper series and Underbelly: the 

Gangland War and journalists with the Age, are interviewed by Jen Jewel Brown in 

Mediaweek’s series, ―The Reporters‖ (26 May 2008, pp.8-9). 

   Robert Thomson, Australian journalist, has been appointed managing editor of the Wall 

Street Journal after previously having been the publisher. He replaces Marcus Brauchli 

(Australian, Media section, 22 May 2008, p.2008, p.31. 

   Jos Valdman, the Adelaide Advertiser‘s newly appointed cartoonist, realises he has some 

big shoes to fill in his new role. He replaces nationally renowned cartoonist Michael 

Atchison, who retired recently after 40 years of entertaining South Australians with his witty 

and incisive work (Advertiser, 2 June 2008)..  

   Geoff Wilkinson, Herald Sun journalist, has been awarded an Order of Australia (OAM) 

for his services to crime prevention, particularly through the establishment of the Crime 

Stoppers program. The program began in Victoria in 1987 - when Wilkinson was media 

director for Victoria Police – and was later adopted by all Australian states and territories 

(Herald Sun, 9 June 2008). 

   Alan Wood, the Australian’s economics editor, has retired after 45 years in journalism. He 

announced at the end of his column on 2 July that after more than 40 federal budgets and 50 

state budgets ―enough is enough‖. He said: ―The last straw was when Wayne Swan put a 

coloured cover on this year‘s Budget Paper No. 1. What next, his photograph?‖ (Australian, 

Media section, 3 July 2008, pp.31-32). 

 

48.1.11 FREE TITLES SEND NUMBERS 

Newspaper circulations and advertising revenues climbed worldwide last year as the rapid 

growth of free titles and online publications extended their reach. The World Association of 

Newspapers said global newspaper sales were up 2.57 per cent over the year, and had 

increased 9.39 per cent in the past five years. WAN said that when free dailies were added to 

paid newspaper circulation, global circulation had increased 3.65 per cent last year and by 

14.3 per cent over the five years (Australian, Media section, 5 June 2008, p.34). 

 

48.1.12 GREAT EXPECTATIONS FOR EDITORIAL TRAINEES 

Under the above heading, Lucy Battersby writes about the current batch of editorial trainees 

working at Melbourne‘s Age: ―This year there are three trainees, Marika Dobbin, Tom Arup 

and Lucy Battersby, and one cadet trainee, Adrian Lowe. We will be rotating around four 

sections until February 2009. Those sections are Business, Online, News and Sport. You can 

find us there, in the Newsbreak Café or at the pub. One thing we all have in common is that 

we want to be journalists, and have made it through an intensive selection process to be part 

of the best editorial training program in the country. But that is pretty much where the 

commonalities end.‖ She continues by providing an insight into their differing interests 

(Agenda [Age house magazine], May 2008, p.10). 

 

48.1.13 SALES OF THE WEST GO SOUTH 

In the latest Audit Bureau of Circulations figures, the West Australian has again lost sales. 

Weekday sales of the paper fell below 200,000, dropping 4.6 per cent to 196,490. The paper‘s 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 48          July 2008 Page 6 
 

 

Saturday edition fared even worse, with sales declining 5.4 per cent to 348,153. The 

circulation figures in the table below are from the Audit Bureau of Circulations and the 

readership figures are from Roy Morgan Research. One oddity: the Financial Review’s 

Saturday edition: up 11.6 per cent in circulation, down 11.2 per cent in readership. Another: 

the Northern Territory News (Mon-Fri), up 1.9pc in sales and down 10.6pc in readership. 

 

                                                         Circulation       Readership 
   Jan-March 

2008 

Jan-March 

2007 

% 

variation 

12 months to 

March 2008 

% 

variation 

National      
Australian 134,000+ 129,000+ 3.9 472,000 8.0 

Weekend Australian 305,000+ 299,000+ 2.0 847,000 4.1 

Aust Financial Review 88,488 86,5292 2.3 254,000 – 2.3 

Aust Financial Review (Sat) 102,114 91,528 11.6 150,000 – 10.2 

NSW      

Daily Telegraph 366,000+ 372,000 – 1.6 1,151,000 Static 

Daily Telegraph (Sat) 333,000 346,000 – 3.8 948,000 Static 

Sunday Telegraph 670,000+ 685,000+ – 2.2 1,742,000 – 1.7 

Sydney Morning Herald 212,500+ 212,500+ Static 955,000 8.3 

Sydney Morning Herald 

(Sat) 

360,000+ 370,000+ – 2.7 1,188,000 1.0 

Sun-Herald 500,000+ 525,000+ – 4.8 1,350,000 0.9 

Victoria      

Herald Sun 516,500+ 525,000+ – 1.6 1,480,000 0.8 

Herald Sun (Sat) 512,500+ 512,000+ 0.1 1,430,000 2.1 

Sunday Herald Sun 624,500+ 618,000+ 1.1 1,547,000 2.0 

Age 201,500 202,500 – 0.5 765,000 3.2 

Age (Sat) 299,800+ 300,500+ – 0.2 957,000 0.6 

Sunday Age 220,900+ 220,300+ 0.3 735,000 1.9 

Queensland      

Courier-Mail 217,781 214,451 1.6 632,000 1.3 

Courier-Mail (Sat) 314,535 324,797 – 3.2 867,000 – 3.0 

Sunday Mail 575,567 600,093 – 4.1 1,445,000 – 3.6 

South Australia      

Advertiser 189,293 191,250+ – 1.0 510,000 – 7.3 

Advertiser (Sat) 263,482 263,500+ Static 664,000 – 5.9 

Sunday Mail 318,981 320,917 – 0.6 748,000 0.1 

Western Australia      

West Australian 196,490 206,025 – 4.6 579,000 – 0.3 

West Australian (Sat) 348,153 367,899 – 5.4 899,000 – 5.5 

Sunday Times 334,200+ 341,000+ – 2.0 804,000 – 5.2 

Tasmania      

Mercury 46,894 47,947 – 2.2 114,000 – 10.2 

Mercury (Sat) 62,529 63,720 – 1.9 144,000 – 5.9 

Sunday Tasmanian 60,422 61,045 – 1.0 133,000 – 5.7 

Sunday Examiner 42,065 43,345 – 3.0 106,000 3.9 

Northern Territory      

Northern Territory News 20,431 20,048 1.9 42,000 – 10.6 

NT News (Sat) 30,801 30,704 0.3 56,000 – 11.1 

Sunday Territorian 21,573 21,605 – 0.1 43,000 – 10.4 

ACT      

Canberra Times 35,060 34,575 1.4 107,000 0.9 

Canberra Times (Sat) 61,963 64,747 – 4.3 160,000 0.6 

Canberra Times (Sun) 36,035 35,871 0.5 102,000 12.1 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 48          July 2008 Page 7 
 

 

48.1.14 FAIRFAX PAY DISPUTE 

Deputy Prime Minister and Workplace Relations Minister Julia Gillard has declined to be 

drawn into a pay battle at Fairfax Media, after the company claimed it had adopted one of the 

Government‘s ―underlying principles‖ to deny pay rises to staff on more than $100,000. 

Gillard said she did not want to ―buy into the disputes of individual employers‖, despite 

Fairfax‘s having invoked Labor‘s election policy to justify excluding union-negotiated pay 

rises to 350 employees. Gillard confirmed Labor‘s policy would require employers to bargain 

collectively when the majority of a workplace wanted it. Fairfax, employing 1200 journalists 

on newspapers including the Sydney Morning Herald and the Age, is set for a bitter union 

conflict in its drive to cut costs by limiting wage increases. The company is willing to pay 850 

employees increases of 11 to 12 per cent over the next three years, but it is denying the same 

deal to a further 350 staff who earn more than $100,000 a year, saying Labor‘s election policy 

allows these people to be treated individually on ―merit‖. Media Alliance acting federal 

secretary Mark Ryan complained to Gillard that Fairfax was trying to impose a wage freeze 

on staff earning more than $100,000 (Australian, 27 May 2008, and Media section, 29 May 

2008, pp.31, 34; see also Australian, Media section, 3 July 2008, p.33). 

 

48.1.15 MURDOCH (1): US PAPERS 

Rupert Murdoch, the chief executive of News Corporation and publisher of The Wall Street 

Journal, has warned that financial pressures on US newspapers would see them ―deteriorate 

tremendously‖. Speaking at a ―D: All Things Digital‖ conference in California, he said 

newspapers would have to lower their profit margins from 30 per cent to 10 per cent, and 

publish stories people ―want to read‖ rather than articles designed to win Pulitzer Prizes. He 

said the Wall Street Journal would begin taking market share from the New York Times, 

within months by increasing its coverage of general news (SMH, 2 June 2008). 

 

48.1.16 MURDOCH (2): TO DELIVER BOYER LECTURES 

Rupert Murdoch will deliver the 2008 Boyer Lectures on ABC‘s Radio National. The 

lectures, which began in 1959, will be broadcast over six weeks beginning in November. 

They honour Sir Richard Boyer, a former chair of the ABC (Australian, Media section, 29 

May 2008, p.33). 

 

48.1.17 NEWSPAPERS AND THE AGENDA-SETTING MANTLE 

Australia‘s newspaper industry will position itself as the most trusted news medium and the 

one with the greatest attention of its users. This follows the findings of ground-breaking 

research, reports Jane Schulze (Australian, 2 June 2008, p.31).  The Newspaper Works, the 

industry body created last year by Australia‘s major newspaper publishers, has released the 

first major report to define clearly the role, relevance and impact of newspapers in the 

changing mediascape. The study, conducted by Celsius Research and The Leading Edge late 

last year, shows that Australians are most likely to engage with newspapers as they are 

―absorbing, dynamic and reputable‖. Jane Schulze interview Fairfax Media CEO David Kirk 

about the study‘s findings (Australian, Media section, 5 June 2008, p.34). 

 

48.1.18 KIRK SAYS NO TO NZ POLITICS 

Fairfax Media CEO David Kirk has said he has no interest in standing for political office in 

New Zealand. He made this statement after weighing into debate on the construction of a 

wind farm in Central Otago by personally paying for a full-page advertisement in one of 

Fairfax‘s NZ papers, the Sunday Star-Times (Australian, media section, 5 June 2008, p.34). 

 

48.1.19 HERALD SUN GOES ‘MAGAZINEY’ 

The Herald Sun introduced a more ―magaziney‖ feel from Tuesday, 10 June. Each weekday 

the paper now carries a magazine labelled extra: Monday focuses on health (extrahealth), 

Tuesday, food (extrafood), Wednesday, the wired world (extratech), Thursday, popular 

movies and music (extrahit), and Friday, how to travel (extrago) (Australian, Media section, 5 

June 2008, p.34, and advertisement, p.37; Mediaweek, 16 June 2008, pp. 3, 11). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 48          July 2008 Page 8 
 

 

 

48.1.20 BULLETIN REVIVAL UNLIKELY 

Fund manager Peter Hall says he has so far been unable to make a business case for his plans 

to resuscitate the Bulletin as an up-market magazine, revealing that initial research he has 

conducted on a possible rescue has been discouraging (Australian, 12 June 2008). Hall said: 

―I‘m keeping my lines of retreat well and truly open. I‘m not yet convinced we can do 

something with it. The initial research is disappointing.‖ The fund manager said from London 

he had tested the mood extensively among the Australian public towards a new version of the 

Bulletin as a cross between the New Yorker and the Spectator. Hall‘s researchers trialled a 

mock-up of a redesigned Bulletin with a sample audience. ―What we have found is that in a 

country of 21 million people, there are possibly only 10,000-15,000 people who actively 

embrace an intellectually challenging magazine. That‘s not enough for me.‖ PBL Media‘s 

ACP Magazines closed the Bulletin in January.   

 

48.1.21 NEWS AND FAIRFAX TOP JOBS 

In Mark Day‘s first column back after ―seven weeks of indolence‖ (Australian, Media 

section, 12 June 2008, p.36), he speculates about possible changes in chief executive at both 

News Limited (where John Hartigan is chairman and chief executive) and Fairfax Media 

(where David Kirk is chief executive). It‘s worth reading Day‘s second column back, too, 

about the need for newspapers to get serious (for existing audiences) while serving the young 

generation online (Australian, 19 June 2008, p.36). 

 

48.1.22 BLIGH NEEDS WISDOM OF SOLOMON 

Only days after becoming Premier of Queensland in September last year, Anna Bligh 

commissioned a review of the state‘s freedom of information laws, with a three-member panel 

headed by respected journalist and constitutional expert David Solomon. In mid-June, 

Solomon handed down his 400-plus page report, with 141 recommendations including 

reducing the duration of secrecy before cabinet documents are released from 30 years to 10 

and changing the name of the act to right to information. Solomon‘s bold document has 

ramifications way beyond the Queensland border. How Bligh responds to it may well become 

a blueprint for other state and federal governments serious about reversing entrenched 

patterns of secrecy and obfuscation (Weekend Australian, 21-22 June 2008).  

 

48.1.23 FAIRFAX MEDIA AND JOHN B. FAIRFAX 

The Fairfax Media director John B. Fairfax has unwound a margin loan over 159 million of 

the publisher‘s shares, which was believed to have prompted short-sellers to target the stock 

over recent weeks (SMH, 28 June 2008). Marinya Media, a private company controlled by 

John B. Fairfax, repaid the loan of about $170 million in the final week of June, meaning 

there is no longer a charge against its Fairfax shares, documents filed with the Australian 

Securities and Investments Commission on 26 June show. Marinya Media owns 14 per cent 

of Fairfax, the publisher of the Herald. Fairfax‘s son Nick, who is also a Fairfax director and 

the managing director of Marinya Media, confirmed the unravelling of the margin loan. ―It 

was our initiative; we have been putting this into place for a while now,‖ he said, dismissing 

suggestions that the move may have been on the urging of Fairfax‘s board this week. 

―Obviously these things take a long time to plan for; it‘s not a small thing you can do in 24 

hours or in a week.‖ The margin loan had been taken out in March as short-term financing to 

reorganise the family‘s holdings in Marinya and had been refinanced, Nick Fairfax said. He 

would not comment on how Marinya had raised the funds to repay its lender, the 

Commonwealth Bank. Fairfax shares closed 1c lower at $2.90 on 27 June, having lost 38 per 

cent this year. Asked whether the share price slump had prompted the unwinding of the loan, 

Nick Fairfax said that ―obviously‖ impacted on the environment, but ―we were planning to do 

it anyway‖. Marinya Media entered the original margin loan in February to buy back the 

shares of John B. Fairfax‘s brother, Timothy, and sisters, Sally and Ruth, giving John B. 

Fairfax‘s side of the family full control of the private company and its stake in Fairfax. The 

loan was secured against 159 million of its 211 million Fairfax shares. With the shares trading 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 48          July 2008 Page 9 
 

 

around $4.05 at the time of the deal, John B. Fairfax is believed to have suffered a book loss 

of about $150 million from taking on his siblings‘ holdings.  

 

48.1.24 RUDD ‘LOSES GALLERY’S GOODWILL’ 

It is extraordinary how quickly the Government of Kevin Rudd has lost the goodwill of the 

Canberra press gallery, writes John Lyons (Weekend Australian, 21-22 June 2008). Women in 

the gallery, in particular, seem upset with the approach of the PM‘s media office. Much of the 

alienation appears to be a consequence of the style of Rudd‘s senior media adviser Lachlan 

Harris. One political correspondent said: ―There‘s a whole layer of suspicion which is bred 

from the aggression of Lachlan; it influences all the other press secretaries.‖ The aggression 

has been experienced by many. One journalist said she felt highly intimidated by a 

conversation with Harris. He was unhappy with a story she‘d written that was based on a leak 

from a Labor frontbencher. Harris wanted a meeting; they met in Aussie‘s cafe in Parliament 

House. She says he rarely made eye contact but what threw her off balance was that he almost 

whispered as he made it clear she would pay a price for writing the story. ―You know it‘s over 

for you,‖ she says he told her. ―Nobody‘s going to deal with you. We‘re not going to forget 

this.‖ After regaining her composure, she told him: ―Don‘t bully me. You‘re trying to bully 

me and I‘m not going to take it.‖ The woman, a senior reporter, went to Rudd‘s office and 

made a complaint. It was agreed she would henceforth deal with others in the press office, not 

Harris. [Lyons‘ article was linked with a major investigation of how the Rudd Government 

operates. See ―Inner circle‖, Weekend Australian, 21-22 June 2008, pp.19, 27. Lyons asks: ―Is 

Kevin Rudd becoming Captain Chaos?‖ There was an editorial, too, on Page 18.)  

 

48.1.25 GOULD DEPARTS NZ NPA 

Gavin Ellis writes from Auckland: Lincoln Gould, the chief executive of the New Zealand 

Newspaper Publishers Association is stepping down. A former journalist and manager, he 

joined the NPA in January 2002.  His role also has encompassed the New Zealand Press 

Association (NZPA) and the Newspaper Advertising Bureau (NAB), both of which are owned 

by the newspaper publishers. In 2005-2006 Gould managed the conversion of NZPA from a 

cooperative, in which New Zealand‘s daily newspapers exchanged content, to a commercial 

model under which the agency was responsible for producing its own material. The current 

model mirrors in many respects the operation of Australian Associated Press. During his 

tenure the NAB underwent major restructuring. He also was closely involved in the recent 

review of the New Zealand Press Council. In a statement announcing that he would leave the 

organisation in September, Gould said ―The last six years have been a fascinating experience 

on a broad front of change for both journalism and advertising.‖ (See 48.1.4 re PANPA.) 

 

48.1.26 ‘DOB IN THIS MONSTER’, URGES NEWSPAPER 

Civil libertarian Terry O‘Gorman is calling for revised laws to stop ―media-inspired 

vigilantism‖ after a convicted pedophile was driven from a house in Queensland‘s southwest 

(Weekend Australian, 5-6 July 2008). Dennis Ferguson had been living on a rural property 

near Miles, about 120km northwest of Dalby, since his release from custody the previous 

Tuesday night. But residents angry at his presence in the small community gathered outside 

the property and successfully called for him to leave town. Ferguson asked police to spirit him 

off the property and they were trying to arrange another place for him to live. O‘Gorman, 

Australian Council for Civil Liberties president, said there was an urgent need for a change to 

the law ―in the light of a media-inspired mob‖ driving Ferguson out of his temporary home. 

O‘Gorman has said he will write to the Queensland police commissioner asking him to 

investigate whether charges should be laid against the Gold Coast Bulletin. The paper 

published a front page article headlined ―Dob in this monster‖, asking for readers to help get 

Ferguson ―locked away and to keep our children safe‖. O‘Gorman said he would also lodge a 

complaint with the Australian Press Council over the Gold Coast Bulletin story.  

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 48          July 2008 Page 10 
 

 

2 – CURRENT DEVELOPMENTS: ONLINE 

 

48.2.1 FAIRFAX ENTERS PERTH MARKET 

From 10 June 2008, Western Australians have had access to WAtoday.com.au, the State‘s first 

dedicated online only newspaper. The site was officially launched in Perth that day by WA 

Premier Alan Carpenter and Fairfax Media‘s Chairman Ronald Walker and CEO David Kirk. 

WA identities such as former Australian of the Year, Dr Fiona Stanley, lawyer Patti Chong 

and social commentator Howard Sattler will write exclusively for the new site. Roy Fleming 

has been appointed managing editor of WAtoday.com.au, leading a team of nine multimedia 

journalists. Fairfax Media now has almost 300 staff in Western Australia, mainly in country 

newspapers. The Perth venture is the continuation of a Fairfax strategy, starting with 

brisbanetimes.com.au, in launching sites in cities where it does not have a newspaper. (See 

Mediaweek, 16 June 2008, pp.3, 10.) 

 

48.2.2 FIRMS FAIL JOURNALISTS, SAYS EDITOR 

Media companies around the world have failed to give journalists the support to make the 

transition from the predictability of the deadline-driven analogue era to the freewheeling pace 

of the digital age, Time magazine‘s international editor, Michael Elliott, has warned during a 

visit to Sydney. He was speaking at the ―Future of Journalism‖ conference (Australian, 5 May 

2008, p.34; see also Mediaweek, 12 May 2008, pp.8-9, and Matthew Ricketson, ―Reports of 

news‘ death are greatly exaggerated‖, Age, 10 May 2008, BusinessDay, p.4). 

 

48.2.3 CHANGE OF FOCUS NEEDED IN MULTI-MEDIA LANDSCAPE 

Newspapers around the world need to change focus from their product to their audience if 

they are to survive the digital media age, according to a report that analyses the global 

outlook. The International Newspaper Marketing Association in its annual forecast reported 

that newspaper executives were accustomed to making their product central to their business 

strategy, but this was not sustainable any longer as the business model for newspapers was 

undergoing historic change. The report‘s author, Earl Wilkinson, said: ―Identifying a niche 

audience with high commercial value — and matching that audience with a product with as 

few marginal readers as possible — will become the driving principle in product 

development. ―That is a fundamental shift from the past 3.5 centuries of newspaper 

publishing when the product came first, an anonymous audience gathered around the product, 

and advertising was sold based on how big the audience was.‖ According to Newspaper 

Outlook 2008: Creating value in a multi-media landscape, newspapers needed to invest in 

new products to reach new audiences in new ways through whichever media form readers 

preferred (Age, 16 May 2008). 

 

48.2.4 FAIRFAX TAKES ON TV HEAD-ON 

Fairfax Digital is the latest online publisher to signal its aim to steal dollars from the 

television networks. The publisher of smh.com.au and theage.com.au said that in the next 

financial year it would concentrate on persuading media buyers to move some of the $800 

million a year they spend on advertising around TV news bulletins into online. The chief 

executive of Fairfax Digital, Jack Matthews, said: ―It [Fairfax‘s audience] is clearly 

sufficiently large that we have broad reach but it‘s also large enough so that we can segment 

the audience into more demographical behavioural targeting. We have a way to go … but we 

are well down the path and that‘s the direction we are going.‖ He said Australians were going 

to the internet – and the videos that accompanied text-based stories – for breaking news 

stories. Four million videos are streamed each month from Fairfax‘s network. ―It‘s logical to 

suggest that we can build an advertising model around that user consumption and the 

capability that we have,‖ Matthews said (SMH, 8 May 2008). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 48          July 2008 Page 11 
 

 

48.2.5 EDITORS OPTIMISTIC ABOUT THEIR BUSINESS 

Newspaper editors across the world are generally optimistic about their business and have 

accepted the need for radical change in the face of online competition, but they seem worried 

about whether their employers are devoting enough editorial resources to do the job properly 

(reports Peter Wilson, Australian, Media section, 8 May 2008, p.34). A survey of 704 editors 

has found the percentage of editors who believe the quality of journalism will improve over 

the next decades has fallen from 50 two years ago to 45 per cent this year. 

 

48.2.6 FIVE LEAVE NINEMSN 

Australia‘s biggest internet publisher, Ninemsn, has lost its chief executive, Tony Faure, and 

mobile head, Chris Noone, after losing three other executives within three months 

(Australian, 4 June 2008, p.31). Ninemsn is expected to fall short of its revenue targets for the 

year by between 20 and 25 per cent (see Australian, Media section, 5 June 2008, pp.33-34). 

 

 3 – CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL 
 

48.3.1 APN (1): GAVIN O’REILLY IS NEW CHAIR 

The heir apparent to Tony O‘Reilly‘s Independent News & Media empire, Gavin O‘Reilly, 

has taken over the chairmanship of APN News & Media Ltd, as part of broader board changes 

that strengthen the O‘Reilly family‘s long-term grip on the group (Australian, 7 May 2008, 

pp.35-36). O‘Reilly replaced James Parkinson as the company‘s chairman. Parkinson has 

retired from the APN board, along with Wilson Whineray, as part of a board reshuffle that 

will cut the APN board from 13 to 11 members. Remaining board members include 

O‘Reilly‘s brother, Cameron, and a number of the family‘s close business associates. Gavin 

O‘Reilly, IN&M‘s chief operating officer, indicated that his elevation to the APN helm was a 

statement of intent about IN&M‘s intentions for the group. He said: ―I think my ascension to 

the chairmanship – with the blessing of the board and the blessing of the shareholders – is 

proof positive of our commitment (to APN). We are, most assuredly, long-term holders.‖  

 

48.3.2 APN (2): O’REILLY FAMILY STAYS IN CHARGE 

Independent News and Media‘s 40 per cent holding in Australian group APN News and 

Media will stay in the Irish media giant‘s hands for the foreseeable future after its chief 

executive and largest shareholder, Tony O‘Reilly, saw off a hostile challenge by another Irish 

businessman, Denis O‘Brien, at the company‘s annual meeting in London (Australian, 13 

June 2008). O‘Brien had made very public calls for changes at INM in recent months as he 

has built up a 25 per cent stake. O‘Brien did not attend the three-hour INM meeting but three 

of his representatives accused INM of poor corporate governance, and agitated for several 

directors to be removed. O‘Brien‘s bid failed to dislodge any directors. His representatives at 

the meeting raised questions about the governance and unwieldy size of INM‘s 20-member 

board, and its financial performance, but the largest protest votes recorded were the 37 per 

cent of shareholders who opposed the re-election of INM board members Liam Healy, Ivor 

Kenny and Joseph Davy after proxy adviser ISS recommended against the three. The vote for 

the status quo came as Mr O‘Reilly‘s son and heir apparent, Gavin O‘Reilly – INM‘s chief 

operating officer and APN‘s recently appointed chairman – was reported by the Guardian as 

saying that O‘Brien was a ―gnat‖ who he would like to ―swat‖.  

 

48.3.3 EDITORS 

   Bendigo: Anthony Radford has been appointed editor of the Bendigo Weekly, replacing 

founding editor Daryl McClure, who has retired from the paper‘s parent company, Bendigo 

Publishing. Radford won a Walkley Award in 2006 and a Quill Award last year (Bendigo 

Weekly, 29 May 2008, online; see also Australian, Media section, 12 June 2008, p.35). 

   Kalgoorlie: The new editor of the Kalgoorlie Miner is John Horner, who has held many 

senior roles in WA newspapers, the most recent as a senior sub-editor at Community 

Newspaper Group in Perth. He was a senior journalist-sub editor on the Daily News. He has 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 48          July 2008 Page 12 
 

 

also owned and edited newspapers in Bunbury, Mandurah and Busselton. He entered 

journalism as a cadet reporter with the South Western Times, Bunbury. 

      Leader Group: Toni Hetherington, sports editor of the Herald Sun, has been appointed 

editor-in-chief of Leader Newspapers, which publishes 33 titles in Melbourne. She replaces 

Mark Gardy (see 48.3.4; News Limited media release, 12 June 2008). 

   Launceston: Fiona Reynolds has been appointed the new editor of the Examiner 

(Mediaweek, 15 May 2008, online).  

   Queanbeyan: An advertisement appeared in the Canberra Times on 14 May 2008 for an 

editor for both the Chronicle and the Queanbeyan Age.  The Chronicle, a free newspaper in 

the Canberra area, is published in five editions: Belconnen, Northside, Southside, 

Tuggeranong, and Queanbeyan.  The Queanbeyan Age is a paid-circulation weekly 

newspaper in nearby Queanbeyan (a town closer to Canberra‘s CBD than many Canberra 

suburbs are).  The appointed editor will therefore be responsible for two publications that 

compete in the Queanbeyan market. 

   Townsville: Peter Gleeson, chief reporter at the Gold Coast Bulletin since 2002, has been 

appointed the editor of the Townsville Bulletin. He replaces Michael Carroll who has become 

a joint deputy editor of the Daily Telegraph, Sydney (News Limited media release, 20 June 

2008; Mediaweek, 23 June 2008, p.5). 

 

48.3.4 MANAGERS 

    Geelong: Mark Gardy, former editor-in-chief of the Leader Community Newspaper Group, 

became general manager of the Geelong Advertiser on 19 May. He began his career as a 

reporter on the News, Adelaide, in 1988 and moved to the Herald Sun the following year. 

There, he rose to become managing editor, features, in 1997. He became the editor of the 

fledgling mX in 2001 (News Limited media release, 19 May 2008). 

   Maitland: Dwight Hodgetts has been appointed manager from 14 July of Fairfax Media‘s 

Lower Hunter Group which includes the Maitland Mercury, Lower Hunter Star, Lower 

Hunter Weekend Star, Cessnock Advertiser, Town & Country and also Hunter Distribution 

Network. He was formerly the manager of Hawkesbury Newspapers which publishes the 

Hawkesbury Gazette and Hawkesbury Courier (Maitland Mercury, 23 June 2008). He 

replaces Gary Olson who has been appointed manager of the Riverina Media Group, Wagga 

Wagga. Olson replaced Wayne Geal, who has retired after seven years as CEO of the group 

and 45 years in the printing and newspaper industries (Daily Advertiser, 4 July 2008). 

 

48.3.5 RURAL JOURNALISM SCHOLARSHIP 

The J.B. Fairfax Scholarship for Rural Journalism was launched in May by the NSW Royal 

Agricultural Society (RAS) Foundation. Funding for the annual scholarship was donated by 

John B. Fairfax, a senior vice-president of the NSW RAS, organisers of the Sydney Show, 

and a director of Fairfax Media.  The scholarship of $10,000 will be awarded to a student who 

is undertaking studies in journalism or a field related to agriculture at either an undergraduate 

or post-graduate level at university, foundation manager Maria Chilcott said. ―The successful 

student will need to demonstrate an active interest in rural affairs and a commitment to 

pursuing a career in rural journalism on graduation. ―In future years as the program grows, 

and more individual donors contribute a minimum $50,000, a number of these scholarships 

will be offered,‖ she said (Stock & Land, Victoria, 8 May 2008). 

 

48.3.6 GRAFTON AND WARRNAMBOOL: NEWSPAPERS MOVE OFFICES 

Grafton‘s Daily Examiner shifted from 81-82 Victoria Street to new offices at 55 Fitzroy 

Street on 28 April (Coffs Coast Advocate, 21 April 2008, p.9). 

 

The Warrnambool Standard moved at the end of May from its Koroit Street building –into a 

purpose-built modern office building in Raglan Parade. The Standard had been produced 

from Koroit Street since it began publication in 1872 (Standard, Warrnambool, 20 May 

2008). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 48          July 2008 Page 13 
 

 

48.3.7 CUNNAMULLA: PAPER FOR SALE 

The following advertisement appeared in Australian Printer magazine, April 2008, p.93: 

―Country Newspaper for sale: In small friendly country town – Cunnamulla, 800k west 

Brisbane Qld. Established 120 plus years, in same family since 1936. Newspaper printed on 

premises using Pagemaker cold type and Web Polygraph. Plates made on premises. Easily run 

and improved by couple with printing experience. $160,000 includes equipment and premises 

on one acre in town centre. Owner seeking to relocate after 47 years on the job. Phone 07 

4655 1617. PO Box 49, Cunnamulla 4490.‖ 

 

48.3.8 FRASER COAST: LET’S LEARN BUTCHULLA 

Fraser Coast Chronicle editor Nancy Bates (who has been in the job for 20 years) introduced 

on 14 April a weekly ―Let‘s Learn Butchulla‖ double-page spread in her paper. [Butchulla or 

Batjala or Badtjala is a dialect that was used by indigenous people, especially on Fraser Island 

and other areas between the Fraser Coast and Moreton Bay.] The newspaper section had been 

many months in preparation and private funding was obtained from a local property group. 

Government funding is also being sought to allow the project to continue longer (APN 

Password , May 2008, p.16). 

 

48.3.9 A NEW FARMER 

The Giles family, owners of the Great Southern Star, Leongatha, and the Yarram Standard 

News, have introduced a quarterly tabloid, the South Coast Farmer. It is linked with the other 

Farmer titles in Victoria, initiated in the 1980s by Hartley Higgins (Wangaratta Chronicle, 

etc.) and Richard Beks (Hamilton Spectator, etc.). [Melbourne Observer, 4 June 2008, p.35.] 

 

48.3.10 FREE PAPERS: DISTRIBUTION FIGURES 

Mediaweek publishes the distribution figures for the top 80 free community newspapers in its 

23 June 2008 issue (p.7). Topping the list is the Gold Coast Sun with 164,733 and second is 

Sydney‘s St George and Sutherland Shire Leader, 150,673. Also in the top five are the 

Canberra Chronicle (129,627), the Brisbane News (119,982) and the Star Newcastle & Lake 

Macquarie (114,643). 

 

48.3.11 PARKES: BRENDA STARS 

Brenda Davies, an all-rounder, has celebrated her retirement from the Parkes Champion-Post 

after 32 years with a dinner at the Coachman Hotel (Champion-Post, 27 June 2008). 

 

 4 – NEWSPAPER HISTORY 
 

48.4.1 ADELAIDE: ADVERTISER AT 150 

The Newspapers in Education section of the Adelaide Advertiser marked the paper‘s 150
th
 

anniversary (on 12 July) by devoting three of the four pages of its tabloid liftout on 24 June to 

the newspaper‘s history. The liftout featured a front-page story by Rex Jory on the major 

stories the paper has covered. Inside were sections devoted to: Early History; The First 

Edition; The technology then and now; Milestones (a chronology); and Editors (including 

pictures). In the week of 7-12 July, the Advertiser ran each day special features related to the 

anniversary. 

 
48.4.2 CORRECTING YEARS OF CONFUSION: THE APPA PRESIDENTS 

Rod Kirkpatrick writes: One of the things the Country Press has not excelled at over the 

years is compiling and maintaining an accurate list of the presidents of its national 

organisation, now known as Country Press Australia but known by various titles over the 

years and originally as the Australasian Press Association. The errors creep in early in the 

piece, as will be shown. The combination in 1901 of the six Australian colonies into a 

federated nation of six States inspired national and even international thinking at the 

newspaper level. At the 1906 annual conference of the New South Wales Country Press 

Association – on 17 and 18 October – 163 press representatives, including some from both 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 48          July 2008 Page 14 
 

 

Queensland and Victoria, ―unanimously affirmed the desirability of establishing a 

Commonwealth Country Press Association‖. Two days after the NSW conference, the NSW 

executive met with the Queensland and Victorian visitors and decided to call the new body, 

the Australasian Press Association (because it was expected that it would embrace New 

Zealand) and fixed its objects: ―to promote the general interests of the members in relation to 

advertising rates, cable and telegraphic services, the laws relating to newspapers, and any 

other matters of mutual concern to the newspapers of Australasia‖.  

 

The first president (1906-08) was Thomas Temperley, of the Richmond River Times, Ballina, 

NSW, and the two vice-presidents were John Kiley Mehan (Townsville Daily Bulletin) and 

Alexander Asher (Guardian, Richmond, Victoria). Thomas Mitchell Shakespeare, secretary 

of the NSWCPA, was the first national secretary and he fulfilled the dual roles until 1929 

(when he was elected president of the NSWCPA). Shakespeare resumed the national role 

from 1931 to 1938. New Zealand did join the APA, which changed its name at the 1909 

annual conference, held in Brisbane, to the Australasian Provincial Press Association to avoid 

being confused with the metropolitan cable syndicate that had taken the name of ―Australian 

Press Association‖ (it became the Australian Provincial Press Association in 1925 when New 

Zealand was clearly no longer a member). The second conference was held in Melbourne and 

the second president (1908-09) of the national body was Robert Stanton Overend, owner of 

the Gippsland Times, Sale, Victoria.  

 

A convention had begun that would survive until World War II: the president would come 

from the ―state‖ in whose capital-city the conference was held. This is the key to detecting the 

early errors that occurred in annually published lists of the presidents (these lists appear to 

have begun in the 1920s). The post-1930 lists that I have seen (such as 1933 and 1996) – and 

A.T. Shakespeare‘s A Brief History of the Australian Provincial Press Association  (published 

in 1956) – have four errors for the period 1909-1916: they have Thomas Lewis Mills (New 

Zealand), being elected president at the Brisbane conference in 1909, Henry Alfred Luke 

(Victoria) at the Auckland conference in 1912, Samuel Woods Brooks (Queensland) at the 

Adelaide conference in 1913, and Robert Henry Barnet (South Australia) at the Melbourne 

conference in 1915. The correct listings, checked against contemporary issues of Press 

Progress (which included proceedings of the national conferences) and newspaper reports, 

appear in the table below (I provide full given names, whereas initials only are used in the 

official reports): the Queenslander (Samuel Woods Brooks) was elected in Brisbane in 1909, 

the New Zealander (Thomas Lewis Mills) was elected in Auckland in 1912, the South 

Australian (Robert Henry Barnet) was elected in Adelaide in 1913, and the Victorian (Henry 

Alfred Luke) was elected in Melbourne in 1915. The Country Press lists return to accuracy 

from the Sydney conference in 1916 when James Ryan (NSW) was elected. [Please note: the 

Official Report of the 15
th
 Conference, held in Canberra in 1929, has an accurate list of the 

APPA presidents to that time. It is the only official accurate list I have seen.] 

 

Another period where confusion can arise when you study the APPA reports relates to 1939-

46. The listings do not disclose the wealth of detail in the following few sentences. At the 19
th
 

APPA conference, held in Adelaide on 20-21 March 1939, Reginald Henry Tilbrook (South 

Australia) was elected president, but he became ill in 1941, and Gordon Rolph (Tasmania) 

was made acting president from 20 May 1941. No conferences were held until 1946 because 

of World War II. Tilbrook died in November 1944. Rolph continued to act as president until 

formally appointed president by the executive committee on 13 May 1946. The conference re-

elected him in November 1946 and he served until 1952, having been re-elected in Sydney in 

1947 and 1951. The old presidential convention of a state providing a president when 

conference was held there had been well and truly broken. All the presidents, by the way, 

have been men. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 48          July 2008 Page 15 
 

 

Presidents of the Australian Provincial Press Association, 1906-1986 
 

Years President State 

1906-08 Thomas Temperley New South Wales 

1908-09 Robert Stanton Overend Victoria 

1909-12 Samuel Woods Brooks Queensland 

1912-13 Thomas Lewis Mills New Zealand 

1913-15 Robert Henry Barnet South Australia 

1915-16 Henry Alfred Luke Victoria 

1916-17 James Ryan New South Wales 

1917-18 Henry Littleton Groom Queensland 

1918-21 Charles Morris Russell Dumas South Australia 

1921-22 Alexander Asher Victoria 

1922-23 Standish Richard Musgrave New South Wales 

1923-25 William Joseph Mann Western Australia 

1925-27 John Henry Kessell Queensland 

1927-29 Charles Morris Russell Dumas South Australia 

1929-31 Thomas Mitchell Shakespeare ACT 

1931-33 William Fenton Roulston Victoria 

1933-36 John William Parker New South Wales 

1936-39 Henry John (Jack) Manning Queensland 

1939-41 Reginald Henry Tilbrook (ill 1941; died 1944) South Australia 

1941-46 Gordon Burns Rolph (acting president) Tasmania 

1946-52 Gordon Burns Rolph (knighted in 1948) Tasmania 

1952-54 Roy Leslie Blake New South Wales 

1954-56 Leonard Burnie Harris Tasmania 

1956-59 Arthur Thomas Shakespeare ACT 

1959-62 Geoffrey Coker Arding Adams Victoria 

1962-65 Henry James (Harry) Peake South Australia 

1965-68 John Jeffery (Jack) Bradley New South Wales 

1968-71 Keith Stanisforth Hopkins Victoria 

1971-74 Benjamin Albert Kaesehagen  South Australia 

1974-77 Henry Joseph (Harry) Sullivan New South Wales 

1977-79 Donald Roy McPherson Victoria 

1979-81 John Anthony Jones Queensland 

1981-83 Maxwell Grevell Day New South Wales 

1983-85 Richard John Cumming Willson South Australia 

1985-86 Donald McEwan Yeates Victoria 

 
Presidents of Country Press Australia, 1986-2008 

 
Years President State 

1986-87 Donald McEwan Yeates Victoria 

1987-88 David John Ross Sommerlad New South Wales 

1988-90 Christopher Mark Hodgson Queensland 

1990-92 Peter John Marston South Australia 

1992-94 Brian Malcolm Lloyd Jenkins Victoria 

1995-96 John Fletcher McLellan Dunnet New South Wales 

1997 Simon Kirke Irwin Queensland 

1998-99 Brian Francis George Hopkins Victoria 

1999-2002 Gregory Roy Wilkie Watson New South Wales 

2002-04 Paul Taylor South Australia 

2004-06 Malcolm Smith Western Australia 

2006-08 Christopher Roy McPherson Victoria 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 48          July 2008 Page 16 
 

 

Venues and dates of APPA conferences, 1906-1956 
 
Year Date Venue 

1906 20 October Sydney 

1908 2 November Melbourne 

1909 9 August Brisbane 

1912 18 March Auckland 

1913 7 November Adelaide 

1915 19 May Melbourne 

1916 16 October Sydney 

1917 13 August Brisbane 

1918 29 October Adelaide 

1921 10 May Melbourne 

1922 30 October Sydney 

1923 29 October Perth 

1925 6 June Brisbane 

1927 1 March Adelaide 

1929 15-19 March Canberra 

1931 18-19 November Melbourne 

1933 25 October Sydney 

1936 6-7 July Brisbane 

1939 20-21 March Adelaide 

1946 25-26 November Melbourne 

1947 October Sydney 

1951 26 October 1951 Sydney 

1954 23-24 August Adelaide 

1956 18 October Sydney 
 

* The Advertisers’ and Publishers’ Guide of Australia and New Zealand (1935 edition) 

contains Who’s Who-style biographical sketches of Australian and New Zealand newspaper 

identities. It has useful background on some of the early presidents listed above. 

 

48.4.3 MISSING QUEENSLAND NEWSPAPERS 

The official list of ―Missing Queensland newspapers‖ can be accessed through 

www.slq.qld.gov.au/services/pres/news/missing 
 

48.4.4 A PRIMARY SOURCE: RUPERT MURDOCH ON ‘THE SPEECH’ 

Mark Day, who writes mainly for the Media section of the Australian, had the following letter 

in the Australian Literary Review, 7 May 2008, p.27: ―In the interests of accuracy, I should 

point out that Bruce Dover in Rupert’s Adventures in China: How Murdoch Lost a Fortune 

and Found a Wife, which I reviewed in the April issue, got it wrong in his account of what 

became known as The Speech: the 1993 London address given by Rupert Murdoch where he 

said satellite television was an unambiguous threat to totalitarian regimes everywhere. Dover 

writes that Murdoch told him the speech was written by the American economist and 

confidant Irwin Stelzer, and I repeated this in my review. In fact, according to an email 

Rupert Murdoch sent me after the review was published, the author was Andrew Knight, the 

former executive chairman of News International.‖ 

 

48.4.5 PICTURES OF REPORTERS, 1908-2008 

The Age’s house magazine, Agenda, carried in May (pp.12-13) five fascinating pictures of the 

reporters‘ room/newsroom at the newspaper, ca 1908, ca 1960s, ca 1971, 1999 and 2008.  

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 48          July 2008 Page 17 
 

 

48.4.6 LINOTYPES ACROSS THE NATION 

An E-mail message from George Finn (see 47.4.9) to the National Library about linotypes and 

the newspaper chronology on the ANPlan website was forwarded to your editor. This led to a 

little research and the discovery of the following from J. Hagan, Printers and Politics: A 

History of the Australian Printing Unions 1890-1950 (Canberra: Australian National 

University Press, 1966), pp.103-104:  

 
The Linotype was a godsend to Australian newspaper proprietors trying to cut costs in the 

depression of the nineties, and in less than five years they were at work in every capital city 

daily except, perhaps, two. The Sydney Daily Telegraph had machines at work by April 1894; 

within a few months, the Sydney Evening News had installed its first two. Linotypes were in 

Melbourne at Massina‘s office by December, and early in 1895 the Melbourne Herald installed 

a battery of eleven. By this time machines were in use at the Brisbane Courier and the 

Launceston Examiner, and in the next year the Argus and the Age changed over to machine 

composition. In 1897 the Perth Morning Herald installed them, and in 1898 so did both the 

Adelaide dailies. By 1899 the machines had crossed the desert to Kalgoorlie. 

 

 The march of the machines suddenly intensified the severe unemployment in an industry 

heavily based on newspapers. Dismissals seemed to have ranged between half and two-thirds of 

the composing staff. At the Sydney Daily Telegraph, the manager announced that he would be 

dismissing 50 men out of a staff of 74. The old Age companionship was reduced from 120 to 44, 

from whom the final selection as Linotype operators was made. At the Argus, a slightly smaller 

staff was reduced to 20. 
 

George Finn commented: ―Of course, history proved that the Linotype resulted in larger 

composing room staff, as the cost of producing advertisements dropped and newspapers grew 

in size, putting more power in the hands of print unions. One hundred years later PC networks 

connected to pagination devices have brought to fruition the threat that compositors feared 

with the invention of the Linotype 

 

 

Claude Marquet, Union Christmas card, 1904, reproduced from Joan Kerr, Artists and 

Cartoonists in Black and White: The Most Public Art, figure 2.21 
Courtesy of the Mitchell Library, State Library of New South Wales  

 

―One of Claude Marquet‘s images (above) needs special mention here. In late 1904 he drew 

and printed a union Christmas card for the skilled compositors employed by the Argus and 

Australasian newspapers, a collective greeting which they could send to printers working in 

other establishments. It carried an image clearly intended to be humorous, though in the 

words of the historian of the Australian printing unions, ―a large number of unemployed 

http://www.historycooperative.org/journals/lab/89/images/quartly_fig06b.jpg


Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 48          July 2008 Page 18 
 

 

compositors would not have been able to see much humour‖ in it. The image showed a 

diminutive and somewhat cowed compositor turning from his type frame to shake hands with 

a powerfully anthropomorphic Linotype press, the machine whose introduction had put four 

out of five newspaper ―comps‖ in Melbourne out of work. Perhaps the compositors who were 

still employed could see the joke. Whatever the politics of the image, its force comes largely 

from the contrast between the muscular bulk of the machine and the diminished manliness of 

the hand compositor.‖ 

 

48.4.7 THE ORIGINS OF THE BUDGET LOCKUP 
Christian Kerr has written about the Federal Budget lockup (Australian, Media section, 15 

May 2008, pp.35-36). He reports that 550 members of the media and 60 Treasury officers 

filled 12 committee rooms at Parliament House on 13 May for the lockup for the first Wayne 

Swan Budget. It was the journalists who first forced treasurers to give them a preview of the 

budget papers back in the mid-1940s, according to Rob Chalmers, editor of the Inside 

Canberra newsletter, who has now covered 56 Budgets. ―Chifley used to get to his feet and 

give his speech at 8pm while the journos wrote like hell to get it in the next day‘s paper,‖ 

Chalmers said. ―Eventually, some went to him and said, ‗Jeez, Chif, give us a go‘.‖ So the 

lock-up was born. ―The Budget would be kept under strict wraps to prevent any journalist 

from profiteering, so the lock-up lasted until the Australian stock exchanges closed.‖ The 

main lock-up was held in Canberra, in the Treasury, as there was no room in Old Parliament 

House. Subsidiary lock-ups were also held in the state capital cities supervised by Treasury 

officials. (Also see: Christian Kerr, ―Rudd sets stage for budget spin‖, Australian, Media 

section, 8 May 2008, p.33; and Alan Wood in 48.1.10 ―People‖ above). 

 

48.4.8 ORANGE: NEWSPAPER FILES GIVEN TO LIBRARY 

A much fuller historical record of the City of Orange, NSW, seems likely now that the Orange 

City Library has embarked on a program to preserve hundreds of historic copies of the 

Central Western Daily and its predecessors for future generations (Central Western Daily, 23 

June 2008). The library took possession of the newspapers which had been stored at the CWD 

offices in Kite Street to help complete a catalogue of news clippings already running into the 

thousands. The filed copies are used by residents to research the social, political and historical 

development of the city. Peter Douglas, of Orange City Library, said the original newspapers 

would be kept in an environment ―more conducive to storing paper artefacts‖. The papers 

would be stored in an internal room at the library that is permanently cooled to 13 degrees 

with a 7 per cent moisture level. The library holds copies of newspapers ranging in date from 

1879 to 2008, giving a readily available printed history of the city, Douglas said. ―Even the 

most recent clippings are kept in upright files and stored on microfiche.‖ 

 

48.4.9 WA MEDIA HISTORIES WORKSHOP 

Rod Kirkpatrick writes: The ARC Cultural Research Network held a workshop on WA 

Media Histories at the State Library of Western Australia, Perth, on 13 June. The papers with 

a newspaper focus were: Bob Reece (b.reece@murdoch.edu.au), ―Fremantle‘s first voice: the 

Herald (1867-1886)‖; Geoffrey Bolton (g.bolton@murdoch.edu.au), ―Paul Hasluck at the 

West Australian 1923-1940‖; Richard Nile (r.nile@curtin.edu.au), ―The civic personality of 

the West Australian‖; and my own paper, ―The governors and the Gazettes: Prior restraint and 

prior influence‖. Bolton‘s paper was a fascinating insight into Hasluck‘s period at the West 

Australian. Bolton is writing a biography of Hasluck. Nile examined the relationship over 

time of the West Australian and its offshoot publications to its community if readers. My 

paper dealt with the Gazettes of Perth, Adelaide, Hobart and Sydney and I strongly disputed 

the genealogical claims by the West Australian that it is 175 years old. 
  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 48          July 2008 Page 19 
 

 

5 – RECENTLY PUBLISHED 

 

48.5.1 BOOKS 

Economou, Nick, and Tanner, Stephen, Media: Power and Politics in Australia, 290 pages, 

Pearson Education Australia. 

Fitzgerald, Julian, Inside the Parliamentary Press Gallery: Seeing Beyond the Spin, includes 

a Directory of the Media Bureaus in the Federal Parliamentary Press Gallery, 424 

pages, Clareville Press, $39.95 

Kirkpatrick, Rod, Purposely Parochial: 100 Years of the Country Press in Queensland. 

Brisbane: Queensland Country Press Association, 2008. Includes bibliography, index, 

and a chronology of the Queensland country press from the beginning. 195pp. 

Available in hard cover ($40) and soft cover ($30) from QCPA, email secretary Neal 

McLary at: ncmlary@printnet.com.au 

Usher, Jim (ed.), The Argus: Life & Death of a Newspaper, Australian Scholarly Publishing, 

Melbourne, 2008 (2
nd

 ed.). 
Journalists who worked on the former Melbourne morning daily, the Argus, believe the paper would 

have been a dominating force in Australian journalism today if its managing director, Sir Erroll Knox, 

had not died suddenly and the London Daily Mirror had not got its hands on the Argus in 1949. The 

claim is made in the second edition of the book, which has just been released. The paper‘s Page 1 

columnist Peter Golding and reporters Bob Murray and Jim Usher say that if Knox had been at the 

helm during the heady years of the paper producing full colour on a daily basis, it could have built up a 

large circulation or become the basis for a national daily. It was Knox who, in 1947, ordered the 

machinery which enabled the Argus to produce the world‘s first daily run-of-the-press full colour 

newspaper on 5 November, 1952. Knox didn‘t see his dream fulfilled. He died in October 1949, three 

months after the London Daily Mirror had bought a controlling interest. The book, first published in 

2007, is a collection of memories of more than 65 journalists, photographers, printers and office staff 

who worked on the paper between 1923 and 1957.  

 

48.5.2 ARTICLES 

Aarons, Mark, ‗Cut to size by the force of history‘, Australian Literary Review, 4 June 2008, 

pp.10-11. The truth is undeniable: much of Wilfred Burchett‘s journalism is 

explicable only as unalloyed communist propaganda, says Aarons as he reviews Tibor 

Meray‘s On Burchett (Callistemon Publications, 273pp, $24.95). 

Dunn, James, ―Investors go online to get instant news‖, Educated Investor supplement, 

Australian, 25 June 2008. Summary of business news by the newspapers on the web. 

Errington, Wayne, and Miragliotta, Narelle, ―From journalist to politician: measuring 

career crossover in the Federal Parliament, 1901-2007‖, proceedings from the 

Politics/Media Conference held at the University of Melbourne, 12-13 February 2008, 

accessible at soapbox.unimelb.edu.au/pages/proceedings.html  

Foley, Steve, ―‗Hold the home page – I‘ve got a perishable scoop!‘‖, Agenda (Age house 

magazine), May 2008, pp.12-13. 

Griffen-Foley, Bridget, ―So long Bulletin‖, Australian Book Review, March 2008, p.26. The 

end of the Bulletin magazine is discussed in an historical perspective. 

Holland, Mark, ―Read All About It!‖, History Today, May 2008, pp.70-71.  The author 

provides examples of the millions of British newspaper pages now available online. 

Laird, Lindy, ―The things I write often surprise me‖, Best (APN Readers First newspaper), 

June 2008, pp.6-7. The author has been a farmer, mother, furniture manufacturer and 

dishwasher (amongst other things), but writing feature stories is what she does best. 

APN‘s feature writer of the year, a New Zealand journalist, tells how she does it. 

McGann, Paul, ―My writing secret? Buggered if I know‖, Best (APN Readers First 

newspaper), June 2008, p.5. Paul McGann, of the Observer, Gladstone, reckons he‘s 

no writer and that he‘s an ordinary bloke who sits down each week to write his 

column and the words simply come. He is the APN columnist of the year. 

McKenzie, Nick & Bartley, Patrick, ―Nags to Riches: how to make a fast buck‖, Sunday 

Age, 11 May 2008, pp. 1 and 10.  Details the recent sale of Best Bets and Winning 

Post magazines. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No. 48          July 2008 Page 20 
 

 

Nolan, David, ―A genealogy of infotainment: Journalism as a shifting political technology‖, 

proceedings from the Politics/Media Conference held at the University of Melbourne, 

12-13 February 2008: soapbox.unimelb.edu.au/pages/proceedings.html  

Phelan, Philip, ―News on paper needs a rethink‖, Australian, Media section, 22 May 2008, 

p.32. Quote: ―Newspapers like to think of themselves as providing a social good that 

floats above and comments on a changing society. The reality is that papers are in the 

thick of it just like the rest of us and, just like other media, they are subject to the shift 

in social structure from mass to individual.‖ 

Simons, Margaret, ―Facing the future of journalism‖, AustralianPolicyOnline, 14 May 1008. 

The Australian media largely ignored a major conference looking at its own future. 

Surtees, Clarissa, ―Government‘s Relationship with the Media‖, Australasian Parliamentary 

Review: Journal of the Australasian Study of Parliament Group, Autumn 2008, Vol 

23, No. 1, pages 203-211. This article examines the Federal Parliamentary Press 

Gallery and how it is regulated by the Parliament. 

Tapsell, Ross, ―Australian Reporting of the Indonesian Killings of 1965-66: The Media as the 

‗First Rough Draft of History‘‖, Australian Journal of Politics & History 54 (2), 

pp.211–224. This article examines Australian press coverage of the Indonesian 

killings of 1965–66, and considers its legacy for the historical consciousness of 

events in Indonesia. The Indonesian killings of 1965–66 occurred on Australia‘s 

doorstep, at a time when the Cold War dominated the front pages of Australian 

newspapers.  

Warden, Ian, ‗Empire Day to Cracker Night revels‘, National Library of Australia News, 

May 2008, pp.14-17. A Canberra-based writer uses the National Library‘s Newspaper 

Collection to trace Empire Day‘s fall from uplifting displays of imperial loyalty to 

larrikin ―Cracker Nights‖. 

A d v e r t i s e m e n t 

The Australian Newspaper History Group is about to publish its ninth book: How We Got the News: 
Newspaper Distribution in Australia and New Zealand. Newspaper and transport historian Victor Isaacs 
explores how we used to receive our newspapers. His study reveals systems completely different from 
today’s methods. Discover such unexpected areas as: 

 The newspaper trains which once left Sydney early each morning and travelled vast distances 
north, west and south, 

 The series of trains which traversed every mainline of Victoria, 

 The special trains and railway buses from major New Zealand cities, 

 Carriage of newspapers by scheduled buses, 

 The newspaper which used to operate its own airline, 
This 67-page illustrated book will be available in Australia for $30, post and packing included. Send a 
cheque made out to R. Kirkpatrick (ANHG), or a money order. See address below. No orders filled 

before 12 August. 

ANHG Subscriptions 

Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group 

Newsletter (which appears five times a year): 

(1) Electronic version, no fee: Email Rod Kirkpatrick at rodthejourno@uqconnect.net 

(2) Hard copy, ten issues ($50 for individuals; $60 for institutions):                                    
post to Rod Kirkpatrick, 59 Emperor Drive, Andergrove, Qld, 4740. Your details:   

 

(Name)__________________________ (Address)_________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode______________

_ 

I enclose $      –  cheque made payable to ‗R. Kirkpatrick (ANHG)’ – for TEN issues. 

mailto:rodthejourno@uqconnect.net

