
  Page 1 

 AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 39                                                      October 2006 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074. 

Ph. 07-3279 2279.  E-mail: r.kirkpatrick@uq.edu.au  The publication is independent. 

 
 

39.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter:  8 December 2006. Subscription details appear at end of 
Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the “Publications” link of the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/journ-comm/ and 

through the ePrint Archives at the University of Queensland at http://eprint.uq.edu.au/) 

 

 

39.2 EDITOR’S NOTE 
 

From this issue, this Newsletter will, when sourcing items, regularly use 

abbreviations for newspaper titles. Standard abbreviations will be: Aust. for 

Australian; SMH for Sydney Morning Herald; AFR for Australian Financial 
Review. 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: METROPOLITAN 

 
39.3 INTERNET (1): ADVERTISING JUMPS NEARLY 60 PER CENT 

 

Internet advertising in Australia grew by 59.4 per cent to $778 million in the year to 30 June 

as advertisers reported “disillusionment” with traditional media. At current growth rates, 

internet advertising will overtake the $978 million magazine sector by December, according 

to internet research firm Frost & Sullivan. General display advertising on the internet, 

including banner and video advertising, was the fastest growing sector online in the June 

quarter, with ad sales rising 32.2 per cent to $76 million. That still trails the search and 

directories sector dominated by Sensis and Google, which was up 9.9 per cent to $83 million 

(Aust., 8 August 2006, p.19; see also Neil Shoebridge, “It‟s new versus old in ad dollar war”, 

AFR, 21 August 2006, p.47; Lara Sinclair, “Advertising spins a torpid economy”, Aust., 7 

Sept. 2006, p.2, and Neil Shoebridge, “Ad revenue still challenging, AFR, 18 Sept. 2006, 

p.57). 

 

39.4 INTERNET (2): NEWS CORP AND FAIRFAX 

 

News Corporation has posted a record full-year net profit of $A5.1 billion amid predictions of 

continued internet-fuelled growth of up to 16 per cent in the year ahead. The buoyant profit 

statement came a day after News announced a four-year $1.2 billion deal with internet search 

engine leader Google to provide advertising for its Fox Interactive Media suite of websites, 

including the world‟s biggest community site, MySpace (Aust., 9 August 2006, p.21, and 

Media section, 10 August 2006, p.13 

 

Michael Prain, editor of Brisbane‟s Sunday Mail for nine years, has been appointed managing 

editor, digital media, for Queensland Newspapers Pty Ltd. He will be responsible for online 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au
http://www.uq.edu.au/journ-comm/
http://eprint.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 39    October 2006 Page 2 

and other digital opportunities for the Courier-Mail, Sunday Mail, Gold Coast Bulletin, 

Townsville Bulletin and Cairns Post. The new editor of the Sunday Mail will be Liz Deegan, 

former deputy editor of the Sunday Telegraph (Sunday Mail, Brisbane, 24 Sept. 2006, p.2). 

Helen McCabe, night editor of the Australian, will replace Deegan as deputy editor of the 

Sunday Telegraph (Weekend Aust., 30 Sept.-1 Oct. 2006, p.2). 

 

Mitchell Murphy, formerly group editor-in-chief of Fairfax Community Newspapers in NSW, 

has become managing editor of Fairfax Digital. Peter Christopher replaces Murphy in the 

community newspapers role (Camden Advertiser, 20 September 2006). 

 

Mediaweek reported on the online news operations at Fairfax‟s Sydney Morning Herald and 

Age and News Ltd‟s Herald Sun in successive weeks (31 July 2006, p.6, and 7 August 2006, 

p, 6). A quote from Alan Howe of the Herald Sun: “Our websites are really hungry monsters 

now and we have to feed them a lot of content.” And from Mike Van Niekerk of Fairfax 

Digital: “We have changed the way news is reported and we are now a 24-hour news 

company, not just newspapers. The editors of the Sydney and Melbourne newspapers are 

championing the change.” 

 

39.5 FAIRFAX MEDIA (1): COMPLETES BORDER MAIL PURCHASE, AND SOME 

 

John Fairfax Holdings (now called Fairfax Media) has completed a strategic coup, buying the 

Albury-Wodonga daily, the Border Mail, and taking a 75.5 per cent stake in the associated 

modern printing operation. The original announcement of the acquisition involved only the 

Mott family‟s 103-year-old enterprise, the newspaper, plus 51 per cent of the joint-venture 

printing operation, the Border Mail Printing Pty Ltd. Two Melbourne publishers, Star News 

Group (Pakenham), and Independent News Group (Frankston), owned half each of the other 

49 per cent of the printing business (see 38.4). By the time Fairfax had completed the Albury-

Wodonga deal on 25 July, it had also put in place the acquisition of the Independent News 

Group, publisher of five free weekly community publications with a combined weekly 

distribution of about 190,000. This leaves the Thomas family‟s Star News Group holding 24.5 

per cent of the Wodonga printing operation against Fairfax‟s 75.5 per cent. 

 

On 21 July, the Supreme Court of Victoria approved the Scheme of Arrangement for the 

acquisition by the Age Company Limited (a wholly owned subsidiary of Fairfax) of 100 per 

cent of the shares of Border Morning Mail Limited. Mott family shareholders had voted 

overwhelmingly on 14 July to sell the business to the Fairfax group for $162 million. 

Fairfax‟s purchase includes the local company‟s 51 per cent stake in Border Mail Printing Pty 

Ltd, a joint venture with two Melbourne publishers. Court approval came 11 weeks after the 

Fairfax offer was made public. Fairfax has assured Border Mail readers the people will not 

lose its editorial independence or its local emphasis. Fairfax‟s other regional titles include the 

regional dailies based in Newcastle, Wollongong and Warrnambool and 47 community titles 

in Victoria and New South Wales (Border Mail, 22 July 2006, p.4; Fairfax Corporate 

Website, 21 July 2006; Bruce Wolpe, email to Rod Kirkpatrick, 28 July 2006). 

 

Rod Kirkpatrick writes: The sale of the Border Mail brings to a close the Albury newspaper 

interests of the Mott family, interests that began in October 1856 when George Henry Mott 

launched the weekly Border Post, ended in 1868 and resumed when the family established the 

Border Morning Mail on 24 October 1903. 

 

39.6 FAIRFAX MEDIA (2): UNINTERESTED IN FREE-TO-AIR TV 

 

David Kirk, chief executive officer of Fairfax Media Ltd, says free-to-air television is “of no 

interest” to the company. Why? Because free-to-air TV is in long-term decline with a 

“challenged” business model, he says. Kirk also suggested that the Federal Government‟s 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 39    October 2006 Page 3 

blueprint for the media industry, unveiled in July, would not unleash the spate of mergers and 

acquisitions once regarded as inevitable (Aust., 24 July 2006, p.19). 

 

39.7 FAIRFAX (3): BUYS ASIAN AND NZ MAGAZINES 

 

Fairfax Media Ltd has bought seven magazines from the International Data Group in 

Singapore, Malaysia and New Zealand for an undisclosed price, and has sold two British titles 

to that group (Aust., 9 August 2006, p.24). 

 

39.8 FAIRFAX (4): PROFIT FALLS 7pc 

 

Fairfax Media Ltd says trading conditions have remained constrained in its core publishing 

markets. Fairfax reported a 7 per cent fall in net profit to $227.45 million for 2005/06. The 

group‟s underlying net profit before one-off items fell 4 per cent to $228.48 million. “Fairfax 

Digital is performing strongly and Trade Me is meeting all expectations. It is too early to 

provide meaningful guidance,” said chief executive David Kirk (“Soft ads, downturn hit 

Fairfax profit”, Aust., 1 Sept. 2006, p.21). 

 

39.9   RECENT CHRONOLOGY  
 

   39.9.1 NEWSPAPER EVENTS   

 

18 July 2006: Centenary of Circular Head Chronicle, Smithton, Tasmania. Centenary issue 

appears as a glossy magazine. 

 

21 July 2006: Revamped website of the Daily Telegraph is launched. 

 

24 July 2006: Revamped website of the Herald Sun is launched. 

 

27 July 2006: The Kalgoorlie Miner honours the memory of five former staff members who 

died within a space of one week 90 years earlier at Pozieres on the Western Front (see 39.37).  

 

28 July 2006: Centenary of the Manly Daily, Sydney‟s free Tuesday to Saturday suburban 

daily. Today it publishes a 72-page historical supplement, containing excellent historical 

articles and pictures, and a 42-page ordinary issue, including a 16-page entertainment guide. 

See 39.24 and 39.46. 

 

30 August 2006: First new evening paper in London for 26 years (see 39.23). 

 

2 September 2006: The tabloid West Australian carries so many pages that it cannot be 

produced in one package. Buyers have to pick up separate sections for “Weekend Extra”, 

“New Homes” and the magazine; and subscribers have these delivered separately. 

 

4 September 2006: UK Associated Newspapers announce the Daily Mail and Mail on 

Sunday will be printed and distributed in Australia (from Guardian UK website). 

 

5 September 2006: Australian newspapers carry extensive coverage of the death of 

television‟s “Crocodile Hunter” Steve Irwin; he died when a stingray‟s barb pierced his heart 

during filming of a documentary on the Great Barrier Reef. The Australian carries four pages 

today, plus an editorial and a batch of letters from readers. The coverage lifted newspaper 

sales for days. The Bulletin ran an eight-page tribute on 12 September. 

 

6 September 2006: First issue of the Australian Literary Review is published as a monthly 

tabloid insert in the Australian. This issue is 32 pages (see 39.13). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 39    October 2006 Page 4 

8 September 2006: Fairfax Media announces by the middle of 2007 it will move its Sydney 

editorial offices from the city to One Darling Island, Pyrmont, a new high-tech building “for 

the new diversified Fairfax of the 21
st
 century”. Fairfax Digital will move to the new premises 

this December. Fairfax will also sell its Melbourne editorial office in Spencer Street and move 

to a new site, as yet not chosen (Fairfax corporate website). 

 

   39.9.2 DEATHS  

 

Allan, Bill: D. 18 August 2006, aged 64 in Sydney; former long-serving sports editor of 

Australian Associated Press; born in England; began news career at Daily Telegraph in 1967; 

worked briefly at Australian before joining Newsday in 1969; when that paper folded in May 

1970,k he returned to Sydney and joined AAP; was sporting editor for nearly 30 years before 

his appointment as features editor in 1999 (Courier-Mail, 19-20 August 2006, p.23; Aust., 

Media section, 24 August 2006, p.18). 

 

Brown, Robin Wallace: D. 22 August 2006, aged 76 in Canberra; reported politics from 

Canberra for the Courier-Mail for 38 years from 1961; had worked for that paper for 10 years 

in Brisbane after graduating with a B.A. from the University of Queensland; awarded Medal 

of the Order of Australia in 1995 for services to journalism; highly esteemed in Canberra 

gallery, by journalists and politicians alike (Courier-Mail, 23 August 2006, pp.3 and 26, and 

25 August 2006, p.102; Aust., 30 August 2006, p.12; Bill Hayden, “Passing of a gallery 

„ornament‟”, Canberra Times, 24 August 2006, p. 2006). 

 

Hall, James: D. 15 August 2006, aged 71 in Sydney; born at Lincoln, eastern England; began 

in journalism at 16 on Lincoln Echo; served two years‟ national service; married Australian 

girl; joined Radio 2GB and then the Sun-Herald; worked in Sydney Morning Herald’s 

London bureau; founding staff member of the Australian in 1964; became features editor, 

books editor, assistant editor and editor, 1973-75; director, Australian Book Publishers 

Association; joined Bulletin 1987 as literary editor and later became editor; editor, Australian 

Magazine, 1991-97; retired at 69 (Aust., 16 August 2006, p.8; SMH, 21 August 2006, p.16; 

and Errol Simper, “A Certain Scribe”, Aust., Media section, 24 August 2006, p.18). 

 

Harcourt, Colin: D. 24 August 2006, aged 67 in Sydney; chief executive of the Australian 

Publishers Bureau, which represents all the leading newspaper and magazine publishers, 

giving advice on trade practices and fair trading regulations; held position for seven years 

(Aust., 29 August 2006, p.4). 

 

Hinde, John: D. 4 July 2006, aged 94 in Sydney; won recognition as a film critic on ABC 

radio and television, but started career as a journalist on newspapers such as the Labor Daily 

and the Daily Telegraph; Syd Deamer hired him to write on films for the ABC Weekly (Aust., 

25 July 2006, p.15). 

 

Jones, Margaret: D. August 2006, aged 83 in Sydney; born Rockhampton, spent period at 

teachers‟ college in Brisbane; began journalism career with Daily Mercury, Mackay; moved 

to Sydney to work on Daily Mirror; joined Sydney Morning Herald in 1954; various foreign 

postings from 1965, including New York and Washington; literary editor on return; 

established Herald office in Peking (Beijing); European correspondent based in London; 

author of three books (SMH, 3 August 2006, p.18). 

 

Jones, Philip: D. 24 August 2006, aged 74 in Melbourne; probably Australia‟s only 

professional obituarist; born at Kerang, northern Victoria; worked in a bank in his home town; 

worked in the theatre, in acting and backstage; drifted into obituary writing by chance, but 

came to enjoy it; contributed obits to the Age and the Sydney Morning Herald and to 

London‟s Times and Guardian; Jones wrote his own obituary in his 2004 autobiography, Art 

& Life (Age, 29 August 2006; SMH, 31 August 2006, p.18; Aust., 1 Sept. 2006, p.12). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 39    October 2006 Page 5 

 

Kerr, Ian Byers: D. 4 August 2006, aged 78 in Brisbane; joined Herald & Weekly Times Ltd 

in 1949 as a printer; moved to Brisbane in 1958 to harmonise the dimensions of the Courier-

Mail and Telegraph which had come under one ownership with the formation of Queensland 

Press Limited in 1957; mainstay of the engineering, planning and development of Queensland 

Newspapers‟ plants at Bowen Hills and Murarrie; group director, planning and development, 

as well as a member of boards of Queensland Press Ltd and Queensland Newspapers Pty Ltd 

(Courier-Mail, 5-6 August 2006, p.2, and 10 August 2006, p.77). 

 

Marks, Patricia (nee O’Connor and later Armati): D. August 2006, aged 92 in Sydney; 

born in Sydney; married Leo Armati in 1937 when he was editor of Sun; in 1949, he bought 

the Dubbo Liberal, a tri-weekly, and he made it a daily in 1957; he died in 1962; Patricia and 

son John ran the paper and he built the paper into a chain of newspapers, Macquarie 

Publications (SMH, 7 Sept. 2006, online). 

 

Mead, Barbara: D. 4 July 2006, aged 67; long-serving journalist for Brisbane‟s Catholic 

Leader; helped the paper win the United Nations Media Peace Prize in 1989; fine turn of 

lyrical prose; had started career at Courier-Mail (Courier-Mail, 25 July 2006, p.72). 

 

Pinder, Cliff: D. 3 August 2006, aged 84 in Bendigo; began 50-year career as a photographer 

at the Bendigo Advertiser in 1939; close working relationship with local police enabled him to 

get the scoop on stories weeks before going to print; covering the Beatles‟ arrival in Australia, 

visits from the Royal Family and informing the world on BBC of the freeing of the kidnapped 

Faraday school group, were among his career highlights; great ability to fix broken equipment 

on the printing press; helped rebuild the Advertiser after the Pall Mall building was damaged 

by fire in 1962; his father, Percy, joined the Advertiser about 1920 and provided photographs 

for more than a decade; three of Cliff‟s sons are photographers and two of his grandsons are 

TV cameramen (Bendigo Advertiser, 9 August 2006, online). 

 

Ritchie, John: D. 10 May 2006, aged 65 in Canberra; former editor of the Australian 

Dictionary of Biography; from the 1970s he was a member of an outstanding group of history 

teachers that had developed around Manning Clark at the Australian National University 

Aust., 11 August 22006, p.10). 

 

Smith, Ray: D. June 2006, aged 85 in New Zealand; appointed in 1946 as advertising 

manager at the Rotorua Morning Post, now the Daily Post; went on to lead the Daily Post for 

almost 50 years; during that time, the company, United Printing and Publishing, extended its 

interests to include newspapers in Levin, Wanganui, Napier, Hastings and Wellington; was 

elected president of Newspaper Publishers‟ Association in 1982, and held that position for 11 

years; served on board of the New Zealand Press Association, in later years becoming its 

chairman; when Wilson & Horton, then publishers of the Herald, bought Smith‟s Rotorua 

company, he accepted a seat on the board and served for nine years (Gavin Ellis, 1 July 1006). 

 

Warneke, Ross: D. 25 August 2006, aged 54 in Melbourne; joined the Age as a cadet in 

January 1970; worked in the paper‟s Sydney bureau; specialised in writing, at different times, 

about education and transport and worked on the Insight investigative team; edited “Green 

Guide”; editor of the Age’s daily magazines; most remembered for his 16 years as a television 

critic; for 10 years he was also a broadcaster on 3AW, mainly providing television criticism 

for Neil Mitchell‟s morning program, but sometimes filling in for Mitchell (Age, 26 August 

2006, Business p.9, and 31 August 2006, Green Guide, p.7). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 39    October 2006 Page 6 

39.10 WYLIE RETIRES FROM NEWS  

 

Peter Wylie retired in August as managing director of Nationwide News, publisher of the 

Australian. He was replaced by Alasdair MacLeod, who had been managing director of News 

Limited Community Newspapers. MacLeod is married to Prudence, eldest daughter of Rupert 

Murdoch (Weekend Aust., 29-30 July 2006, p.35). 

 

39.11 KEY COURIER-MAIL PEOPLE JOIN AUSTRALIAN 

 

The Courier-Mail has lost national political editor Matthew Franklin, features editor Graham 

Lloyd and assistant editor and investigative reporter Hedley Thomas to its News Ltd 

stablemate, the Australian. Franklin has joined the paper‟s Canberra bureau as a political 

reporter; Lloyd has become the chief editorial writer, based in Sydney; and Thomas has 

joined the staff as a Brisbane-based senior writer for the Weekend Australian Magazine and 

the newspaper (Weekend Aust., 15-16 July 2006, p.2, and 5-6 August 2006, p.3). 

 

39.12 WAN UPGRADE BENEFITS TO COME SLOWLY 

 

West Australian Newspapers says its $200 million upgrade will show benefits from May 2007 

after the group reported a 298 per cent drop in net profit to $63.9 million for the 12 months to 

June. WAN‟s normalised net profit for 2005-06 rose 10.3 per cent to $107.5 million (Aust., 4 

August 2006, p.23). 

 

39.13 LITERARY REVIEW FOR THE AUSTRALIAN 

 

The first issue of the Australian Literary Review was published in the Australian on 

Wednesday, 6 September, “reviving the role in the nation‟s literary life played by the 

Australian Review of Books in the late 1990s”. The Australian Literary Review is a 

collaborative effort between the Australian, the Australia Council, the University of 

Melbourne and Melbourne University Press (Weekend Aust., 26-27 August 2006, p.7). 

 

39.14 READERSHIP FIGURES 

 

The weekend edition of the Australian Financial Review continues to build readers, recording 

an 11.7 per cent increase in readership in the year to June, from 162,000 to 181,000 readers, 

according to the Roy Morgan readership survey. The readership growth is the strongest of all 

metropolitan daily and weekend newspapers in Australia. The Review has been published on 

the weekends since 1997. The Saturday edition of The Illawarra Mercury recorded the 

second-strongest rise in readership between June last year and June, of 11.6 per cent, from 

112,000 to 125,000 readers. Readership of the national newspaper, the Australian, dropped on 

the weekends by 3.1 per cent, from 870,000 to 843,000. Its Monday-to-Friday edition 

readership held firm at 416,000 readers. The Sunday Age recorded 7.2 per cent growth, from 

652,000 to 699,000 readers (Age, 11 August 2006, online). 

 

The Courier-Mail reported (11 August 2006, p.3) that its weekday readership had risen since 

it converted from broadsheet to compact in March. “The 1.23 per cent rise was the highest 

recorded by any metropolitan daily newspaper in the country, and takes weekday readership 

to 596,000. Weekend readership fell marginally in the same period, down 0.2 per cent to 

872,000.” The Roy Morgan readership figures cover, in fact, a year (1 July 2005 to 30 June 

2006) and not just the period from 13 March 2006 and they show that the Courier-Mail lost:  

20,000 weekdays readers (616,000 to 596,000), a 3.25 per cent fall; and 21,000 Saturdays 

readers (891,000 to 870,000), a fall of 2.36 per cent (see Aust., Media section, 17 August 

2006, p.14). It seems, from juxtaposing the two sets of figures in this paragraph, the Courier-

Mail’s weekday readership had fallen to about 590,000 before it converted to compact. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 39    October 2006 Page 7 

39.15 CIRCULATION FIGURES: NATIONAL AND METRO 

 

Main interest in the figures issued by the Audit Bureau of Circulations for the six months to 

30 June was the performance of the Courier-Mail since it converted to tabloid format on 13 

March 2006. For the six months, the weekday circulation of the Brisbane daily climbed 2.3 

per cent, but managing director Jerry Harris says that for the three and a half months from 

March the paper showed a 7.4 per cent increase, with sales running at 226,896 on weekdays. 

The Melbourne Age was the only other solid weekday improver, with a jump of 3.9 per cent. 

The Northern Territory News slipped 4.2 per cent. On Saturdays, the best performer was the 

Australian Financial Review, with a jump of 1.8 per cent. The West Australian, despite a fall 

of 2.1 per cent, is still solidly entrenched as No. 2 on Saturdays. 

 

Newspaper Six months to 

30/6/2006 

Six months to 

30/6/2005 

Change % 

 Monday to Friday    

Australian  131,598 133,926 – 1.7 

Australian Financial Review  86,493 85,673 + 1.0 

Sydney Morning Herald  212,600 210,475 + 1.0 

Daily Telegraph, Sydney  396,506 397,924 – 0.4 

Age, Melbourne 201,000 193,500 + 3.9 

Herald Sun, Melbourne 544,700 551,500 – 1.2 

Courier-Mail, Brisbane  216,075 211,279 + 2.3 

Advertiser, Adelaide  195,903 201,232 – 2.6 

West Australian, Perth  205,610 207,914 – 1.1 

Mercury, Hobart  48,886 49,601 – 1.4 

Canberra Times  36,027 36,695 – 1.8 

Northern Territory News, Darwin 21,173 22,091 – 4.2 

TOTAL 2,296,571 2,301,810  

  Saturday    

Weekend Australian  294,068 291,896 + 0.7 

AFR Weekend Edition  91,305 89,650 + 1.8 

Sydney Morning Herald  363,950 360,785 + 0.9 

Daily Telegraph 342,739 342,676 Steady 

Age  301,000 297,500 + 1.2 

Herald Sun  522,400 523,500 – 0.2 

Courier-Mail 326,825 333,910 – 2.1 

Advertiser 269,695 274,364 – 1.7 

West Australian 372,608 380,417 – 2.1 

Mercury 63,554 64,297 – 1.2 

Canberra Times  67,371 68,743 – 2.0 

Northern Territory News   31,512 32,443 – 2.9 

TOTAL 3,047,027 3,060,181  

  Sunday    

Sun-Herald 516,400 514,548 + 0.4 

Sunday Telegraph 702,133 720,068 – 2.5 

Sunday Age 210,000 200,000 + 5.0 

Sunday Herald Sun 623,000 620,000 + 0.5 

Sunday Mail (Qld) 607,975 615,920 – 1.3 

Sunday Mail (SA) 324,973 330,998 – 1.8 

Sunday Times (WA) 347,500 354,000 – 1.8 

Sunday Tasmanian 61,391 61,110 + 0.5 

Sunday Examiner (Tas.) 44,308 44,453 – 0.3 

Canberra Sunday Times  36,892 37,844 – 2.5 

Sunday Territorian (NT) 23,387 24,812 – 5.7 

TOTAL 3,497,959 3,523,753  

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 39    October 2006 Page 8 

 

39.16 STUDENT NEWSPAPERS SQUEEZED 

 

Voluntary student unionism and the internet threaten the tradition of student newspapers at 

campuses across Australia. A student campaign, culminating in a protest in early August, 

saved the La Trobe University paper Rabelais from closure after the university agreed to new 

funding for the paper, which has been published since 1968. But other student titles have been 

less fortunate. Harambee at Edith Cowan University has gone, while Southern Cross 

University‟s Pulp, dumped because of VSU, has been replaced with Properganda, produced 

in partnership with the School of Arts and Social Sciences. Sydney University has cut the 

print run of its weekly Honi Soit, while Vertigo at the University of Technology, Sydney, is 

expected to reduce circulation or editorial wages. In Queensland, Griffith University‟s 

Gravity is expected to be published only on an ad hoc basis, depending on sponsorship, while 

the University of Queensland‟s Semper Floreat has aggressively pursued advertising to stay 

afloat (Aust., Higher Education section, 9 August 2006, p.33). 

 

39.17 JOURNALISTS ORDERED TO GIVE EVIDENCE 

 

A Victorian Supreme Court judge has ruled that journalists have no legal right to protect 

sources. Justice Elizabeth Hollingworth, in presenting her judgment in an appeal submitted by 

Herald Sun journalists Michael Harvey and Gerard McManus, said the law failed to recognise 

any notion of “journalists‟ privilege”. Harvey and McManus are charged over their refusal to 

reveal the source of information they obtained for a story on a Federal Government proposal 

to cut benefits to war veterans. The two have also refused to give evidence in a pre-trial 

hearing at the Victorian County Court for public servant Desmond Patrick Kelly. Kelly is 

accused of leaking information on the decision to cut benefits to war veterans. The way is 

now open for contempt-of-court proceedings against Harvey and McManus to resume 

(Courier-Mail, 24 August 2006, p.2). 

 

39.18 TONY HALE TALKS 

 

Tony Hale, the chief executive officer of The Newspaper Works, answers questions about a 

wide range of newspaper-industry issues in PANPA Bulletin, August 2006, p.31. The 

Newspaper Works is the new organisation established by News Ltd, John Fairfax Holdings 

Ltd, APN News & Media Ltd, Rural Press Ltd and West Australian Newspapers Holdings Ltd 

to market Australian newspapers (see ANHG 38.32).. 

 

39.19 JOURNALISTS DEPART BULLETIN 

 

Since the departure of Garry Linnell as editor-in-chief of the Bulletin and the arrival of John 

Lehmann, there have been several resignations from the editorial staff. Editor Kathy Bail, 

assistant editor Tim Blair, online editor Lynda Dugdale, senior writer Diana Bagnall and 

photographer Kylie Melinda Smith have all departed. Columnist Jana Wendt has also ceased 

to be a columnist. Her final column appeared in the issue available on 6 September, three days 

after her final appearance as the presenter of Channel 9‟s Sunday program (Sunday Age, 27 

August 2006; and Aust., 4 Sept. 2006, p.3, and 7 Sept. 2006, p.3).  

 

The Bulletin will launch a new website on 4 October, hoping that this will help secure its 

future in a printed format (Aust., Media section, 28 Sept. 2006, p.15). 

 

39.20 FAMILY CIRCLE TO CEASE IN NOVEMBER 
 

After 33 years of publication, homemaker magazine Family Circle is about to go out of print. 

Its final issue will appear in November. It was relaunched in 2004 as “a manual for modern 

living”, ditching its daggy “nanna” image. The recent Audit Bureau of Circulations figures 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 39    October 2006 Page 9 

show that Family Circle’s sales dropped 17.7 per cent in the first half of this year (to 71,853) 

compared with the first half last year. By contrast, Pacific Magazines‟ newest title, Famous, 

sold 91,283 copies (Aust., 6 Sept. 2006, p.3, and Age, 6 Sept. 2006). 

 

39.21 WATCH THIS SPACE 

 

From Perth, David Marsh writes: On 23 August, for the first time in 57 years the front page 

of the West Australian did not carry any news. Instead, readers were confronted with a slab of 

white space, taking up three quarters of the page. This bizarre situation continued the paper‟s 

strong opposition to the State Labor Government, and in particular, Premier Alan Carpenter. 

Apart from the masthead, followed underneath by a strip of pointers, the following was 

printed in the middle of the page: “This is the whitewash that is the Carpenter Government‟s 

inquiry into the death of 11-year-old Wade Scale and other children who died while being 

monitored by the Department for Community Development. The report will never be made 

public and we will not be told who gave evidence or what they said. Investigation or cover-

up? You decide. Page 3.” The State Government had held an investigation into the deaths of 

11-month-old Wade Scale and other children left with potentially dangerous and neglectful 

parents. However, the Government decided to withhold the findings from the public, claiming 

confidentiality. 

 

39.22 CANBERRA TIMES IS 80 YEARS OLD 

 

The Canberra Times published on 25 September a 24-page tabloid supplement to mark its 

80th Anniversary 1926-2006. It includes a good history of the Canberra Times by Jack 

Waterford, Editor-at-large. Victor Isaacs is making available to ANHG readers copies of the 

supplement and he also has available surplus copies of “The Times of our lives 1926-1996”, 

published for the Canberra Times’ 70th anniversary in 1996 (60 broadsheet pages, including 

59 reproductions of major front pages). Both issues are available in return for the cost of 

postage. Victor is at abvi@webone.com.au or at 43 Lowanna St Braddon ACT 2612. 

 

The editor of the Canberra Times, Mark Baker, was featured as “Person of the Week” in 

Mediaweek, 25 Sept. 2006, p.4. 

 

39.23 EVENING PAPER WAR IN LONDON 

 

London is the scene of an evening newspaper war. News Corporation announced in early 

August that it would launch a free title, thelondonpaper, on 18 September aimed at breaking 

the monopoly on the London evening market held by the Evening Standard, published by 

Associated Newspapers (Courier-Mail, 9 August 2006, p.11). Associated responded by 

launching a free evening title of its own, London Lite. It published trial copies on 25 August 

(20,000 copies) and 29 August (100,000 copies), before launching on 30 August (400,000 

copies). The first issue of thelondonpaper was brought forward two weeks and appeared on 4 

September (sources: www.pressgAzette.co.uk and www.brandrepublic.com; see also Caitlin 

Fitzsimmons, “Standard slipping in paper free-for-all”, Aust., Media section, 7 Sept. 2006, 

p.18). 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL 
 

39.24 MANLY DAILY CELEBRATES AN ‘AMAZING’ CENTURY 

 

Celebrities, staff, contributors and clients brought a touch of glamour to the Manly Daily’s 

centenary celebrations at the International College of Management, Manly, on 4 August. 

Reminiscent of the Kidman/Urban wedding, a crowd of almost 300 people gathered in a large 

marquee in the college grounds to toast 100 years of success for the Daily. Guests were 

http://www.pressgazette.co.uk/
http://www.brandrepublic.com/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 39    October 2006 Page 10 

welcomed by a “`paperboy‟‟ from a bygone era and ushered into a dark cocktail bar for 

welcome drinks and canapés before moving into the main marquee, decorated with images 

and headlines that have graced the pages over the years. Collaroy comedian and former radio 

broadcaster Wendy Harmer hosted the event, later helping Cumberland Newspapers editor-in-

chief Bob Osburn launch the Manly Daily Community Medal – the search for the 100 most 

influential people from the peninsula community over the past 100 years. The 100 medals will 

be awarded across 10 categories – sport, industry and commerce, health and welfare, 

education, the community, arts, conservation and the environment, service to government, 

science and technology and “character” (Manly Daily, 8 August 2006 online). 

 

The Manly Daily’s centenary issue, “Our Amazing Century”, contains excellent historical 

insights into the development of the paper. Following is an edited extract:  

 

Edward Lincoln launched the Manly Daily on Saturday, 28 July 1906, but he could not print it 

at his own printery, which had only a small platen machine. The first edition, of 1,000 copies, 

was printed by Batson and Co. of 91 Clarence Street, Sydney. Most of the double-sided 22cm 

by 29cm single sheets were distributed at Circular Quay to passengers boarding the Manly 

ferry, while some were taken to Manly and distributed there. Lincoln later had newspapers 

brought from Sydney, folded them by hand in Manly and delivered around the district by 

several boys. Soon, the newspaper‟s success led Lincoln to establish its own printing plant in 

Manly. By 1908, when Lincoln needed some financial backing from George Robinson, the 

Daily had bought the weekly North Shore and Manly Times. By early 1909, Lincoln was 

again sole proprietor. In World War I, the cost of newsprint became so prohibitive that 

Lincoln seriously considered closing the Daily. Lincoln retired in 1919, selling the business. 

 

* Kathy Lipari, formerly the news editor of the Daily Telegraph, has been appointed editor of 

the Manly Daily. During her 13 years at the Telegraph she filled such roles as chief of staff 

and chief of the State political bureau. She replaces Richard Bryce who was the editor of the 

Daily from May 2002 (Manly Daily, 7 May 2002 and 2 Sept. 2006). 

 

39.25 ROUSE HILL TIMES LAUNCHED 

 

Cumberland Newspapers launched the weekly Rouse Hill Times in outer Sydney on 

Wednesday, 5 July 2006 (reports Kay Hynes, State Library of NSW). 

 

39.26 MACARTHUR CHRONICLE PRODUCES THREE EDITIONS 

 

From the 25 July the Macarthur Chronicle separated into three editions for Campbelltown, 

Camden and Wollondilly. The Cumberland Newspapers (News Ltd) title increased its 

distribution by 6,000. It is the 21st year of the Macarthur Chronicle, which has launched a 

new website www.macarthurchronicle.com.au/. Editor Mandy Perrin said the decision to 

create three new editions was a direct result of input from the community (Macarthur 

Chronicle, 25 July 2006, Camden Edition, p.3). 

  

39.27 CAMDEN ADVERTISER 30 AND 20 YEARS AGO 

 

From Ian Willis, of Camden, NSW: The Camden Advertiser (23 August 2006) had a 16-page 

wrap-around on the theme “Living in the 70s”. It included a series of three articles that 

recalled the front pages of the Campbelltown-Ingleburn News, the Camden News, and the 

Picton Post in 1976. The stories related to local issues surrounding planning and the new 

Macarthur Growth Centre, parking, a new bridge over the Nepean River, and Camden 

retaining its “rural charm”. The Camden Advertiser (20 Sept. 2006) carried a 12 page 

advertising feature liftout on “Living in the 80s”. The feature carries an overview of the 

newspaper stories of the period, with a concentration on 1986. It features the front-page 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 39    October 2006 Page 11 

stories of that year including a “heated war of words” between the mayor of Campbelltown, 

Guy Thomas and Campbelltown‟s Labor MP Michael Knight. 

 

39.28 NEW IMAGE FOR QUEST IN IPSWICH 

 

Quest Community Newspapers (Brisbane) has closed the two publications it bought from the 

troubled Mike Norris chain and has replaced them with new titles. Quest reportedly paid 

about $4.5 million for two Norris papers, Ipswich’s Own and Westside Weekly, in March. On 

6 July, Quest replaced Ipswich’s Own with the Ipswich News, with Quest editor-in-chief 

Shane Rodgers taking on the role of managing editor of the new title. The “Ipswich‟s Own” 

name has been preserved as a showcase section in the newspaper, highlighting local 

businesses and the people who make them tick. The Ipswich News is published in a stapled 

and trimmed format with full-colour capacity on high-grade news stock. It has a distribution 

of 40,000 and is delivered free every Thursday to homes and businesses in the Ipswich area. 

The Westside Weekly magazine ceased publication on 30 June and was incorporated in 

Quest‟s South-West News and spun off into a monthly gloss lifestyle magazine called Image, 

with the first issue appearing in August. The South-West News has three editions, including 

the Springfield News, launched last year to cover the fast-growing Springfield Lakes area 

(Mediaweek, 10 July 2006, pp. 1, 3; Image, August 2006).  

 

Rod Kirkpatrick writes: It will be interesting to watch the battle in Ipswich between News 

Ltd (Quest) and APN News & Media (publisher of the Ipswich daily, the Queensland Times). 

[Quest publishes 17 weekly titles, three monthly glossy magazines and several strategic and 

special interest publications, according top one of its advertisements (Courier-Mail, 12-13 

August 2006, Careerone, p.64).] 

 

39.29 APN (1): READY TO BUY 

 

APN News and Media Ltd reported a 6 per cent increase in net profit to $72.1 million for the 

six months to 30 June. Chief executive Brendan Hopkins says the group expects to be a key 

player in the ownership shakeup he expects after the Federal Government changes the media 

ownership rules. “We are interested in all aspects of cross and foreign (media) and look 

forward to seeing what opportunities are available for our shareholders,” Hopkins told the 

Australian (16 August 2006, p.31). Neil Shoebridge reported (AFR, 21 August 2006, p.50) 

that APN was holding talks with a range of companies ahead of “the deregulation of the $12 

billion Australian media sector next year”. 

 

39.30 APN (2): NINETEEN JOBS GO 

 

APN News & Media Ltd has retrenched 19 journalists on eight of its regional dailies. The 

Toowoomba Chronicle was hardest hit, losing six journalists or 15 per cent of its editorial 

staff (Aust., Media section, 31 August 2006, p.15). The Media section followed up with a 

report on 14 September, p.15, but got it wrong when it said that APN wholly owned 17 

Australian regional dailies. It doesn‟t; it wholly owns 13 of them and half-owns the 

Toowoomba Chronicle. That‟s 14 dailies, 10 of them in Queensland and four in NSW. 

 

39.31 APN (3): IPSWICH LOSES PRINTERY 

 

The Queensland Times, which traces its roots back to the Ipswich Herald of July 1859, will 

no longer be printed in Ipswich by the end of this year. The printing will be shifted to APN 

News & Media Ltd‟s new regional printery at Yandina on the Sunshine Coast. The German 

MAN Roland combination press, capable of printing newspapers and glossy magazines, will 

be able to print 75,000 newspapers an hour in full colour. The current press can print 40,000 

an hour at 30 per cent colour. Some members of the Queensland Times’ current staff will be 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 39    October 2006 Page 12 

offered jobs at Yandina and other APN press sites in Australia. A program of redundancies 

has begun (Queensland Times, 17 August 2006, online). 

 

39.32 APN (4): JOINT VENTURE WITH STYLE 

 

APN News & Media Ltd has entered a joint venture with an independent husband-and-wife 

publishing team, Tracy and Paul Johnston, to expand Style, a free monthly glossy lifestyle 

magazine that is distributed in Brisbane‟s upmarket suburbs. The Johnstons launched Style 

five years ago in selected suburbs around Brisbane (Mediaweek, 11 Sept. 2006, p.9). 

 

39.33 APN (5): SIR ANTHONY O’REILLY 

 

The man with the ultimate say in APN News & Media Ltd is Sir Anthony O‟Reilly, Ireland‟s 

richest man. He is featured in “ceo speaks”, in Q&A format, in Time, 25 Sept. 2006, p.55 

(October “Time Bonus” section). 

 

39.34 GENERAL MANAGERS ON THE MOVE 

 

    IPSWICH: Steve Hutton, the first APN News & Media “young executive of the year”, has 

become the general manager of the QT (Queensland Times), Ipswich. He was formerly the 

general manager of the Daily Examiner, Grafton. Hutton, 31, said he was excited to have the 

opportunity to “further grow one of Australia‟s oldest and best-performing daily newspapers” 

(QT, 23 August 2006, online). His statement ignores the fact that the QT has been losing 

circulation dramatically of late. 

    GRAFTON: Graham McKenzie has become the new general manager of the Daily 

Examiner. McKenzie, 40, was born and bred in Coffs Harbour. Most recently he was the 

manager of Prime Television in Canberra. 

    LAUNCESTON: Tom O‟Meara resigned in July as general manager of the Examiner, 

Launceston, after four years in office. He was previously general manager of the Canberra 

Times and earlier of the Courier, Ballarat (PANPA Bulletin, August 2006, p.59). He has been 

replaced by Phil Leersen, formerly general manager of the Advocate, Burnie (Rural Press 

News, Sept. 2006, p.6). 

    BURNIE: Rod Tremayne, Rural Press‟s accounting and special projects manager for 

Tasmanian, has been appointed general manager of the Advocate, Burnie, to replace Phil 

Leersen, who has been shifted to Launceston (Rural Press News, Sept. 2006, p.6). 

 

39.35 RURAL PRESS PROFIT JUMPS 12pc 

 

Rural Press Ltd has reported a 12.2 per cent increase in net profit in 2005-06 to $113.42 

million and will target growth in the coming year. Revue rose 3 per cent to $588.4 million 

(Sydney Morning Herald, 30 August 2006, online). 

 

39.36 NEW LOOK AND HARDER NEWS FOR SYDNEY SUBURBANS 

 

Michael Hannan‟s Federal Publishing Company has radically revamped its Courier group of 

five free Sydney weeklies in a bid to lift readership and advertising. From 5 September, the 

Wentworth Courier, Southern Courier and Inner West Courier appeared in a dramatically 

different look, and on the same day the Sydney Weekly Courier was replaced by the new 

Northside Courier, and the Central Courier, which serves Sydney‟s CBD fringe, gave way to 

a more magazine-like product, Central (Aust., Media section, 31 August 2006, p.14). 

 

39.37 KALGOORLIE MINER GOES MONO 

 

The Kalgoorlie Miner took the unusual step of publishing its front page fully in mono on 27 

July, as a mark of respect and mourning for five former staff who were killed between 22 and 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 39    October 2006 Page 13 

29 July 1916 in the French village of Pozieres on the Western front. The fallen were 

experienced journalist William Coxon, originally from Ballarat; Linotype operator Bob Shaw; 

and clerks Theo Feutrill, Frederick Cox and George Walters (PANPA Bulletin, August 2006, 

p.15). 

 

From Perth, David Marsh writes: The five staff members were among more than 23,000 

Australians who lost their lives in six weeks. The other story on page one, “Miner‟s fallen 

remembered” profiled the Miner employees who died: journalist William Charles Coxon (40), 

clerks George Robert Stewart Walters (23), William Feutrill Theophilus (18) and Frederick 

Cox (19), and linotype operator Robert Garland Coryn Shaw (18). The coverage of the 

flashback to the Western Front continued with another piece taking up two thirds of Page 7 in 

WA‟s only daily regional newspaper, “The Australians at Pozieres”. 

 

39.38 RIVERINA GOES ONLINE 

 

Barry Blair reports: After a long wait, and as of 1 September 2006, the Riverina Media 

Group (its flagship is the Wagga Wagga Daily Advertiser) has websites for most of its titles. 

Go to www.riverinamediagroup.com.au and explore the links. 

 

39.39 PERTH SUBURBAN GROUP CELEBRATES 21 YEARS 

 

Perth‟s Community Newspaper Group has celebrated its 21
st
 birthday, reflecting on the 

combining of four independent publishing groups into a company that now publishes 16 titles 

boasting a readership of 820,000 from Yanchep and Two Rocks in the north, to York in the 

East and Pinjarra in the south. The publishers who became partners were Simon Hadfield‟s 

northern suburbs newspapers, Harry Kleyn‟s Comment Publishing Group from south of the 

river, and two independents. The titles are: Canning Times, Cockburn Gazette, Comment 

News, Eastern Reporter, Fremantle Gazette, Guardian Express, Kalamunda Reporter, Hills 

Gazette, Joondalup Times Community, Mandurah Coastal Times, Melville Times, Southern 

Gazette, Stirling Times, Wanneroo Times, Weekend Courier and Western Suburbs Weekly 

(Canning Times, 29 August 2006; and www.communitynews.com.au).  

 

39.40 EDITORS ON THE MOVE 

 

Jason Purdie, the editor of the Toowoomba Chronicle for three years and a former editor of 

the Mackay Daily Mercury and the Gladstone Observer, has left the APN News & Media 

Group to join Rural Press Ltd. He is now the editor of the Burnie Advocate. Steve Etwell, 

after only a short time as editor of the Rockhampton Morning Bulletin, has been appointed 

editor-in-chief of the Toowoomba Chronicle. Lindsay Saunders has left the editorship of the 

Mackay Daily Mercury after three and a half years to become the production editor at the 

Lismore Northern Star. Saunders returned to the NSW north coast because of illness in his 

extended family. David Fisher, formerly of the Daily Telegraph, has been appointed editor of 

the Daily Mercury in Saunders‟ place. No appointment has yet been made in Rockhampton 

(Peter Owen, telephone interview with ANHG editor, 13 Sept. 2006, and email to ANHG 

editor, 14 Sept. 2006). 

 

39.41 KINGAROY NEWSPAPER CENTENARY 

 

The bi-weekly South Burnett Times, which takes major local issues by the scruff of the neck 

and hits readers in the eye with bold front-page headlines, trod softly in dealing with the 

centenary of newspaper publication in its publication centre, Kingaroy. In the issue of 14 July 

2006 (p.10), the paper ran an editorial, “Reporting reaches a magical milestone”, reflecting on 

the fact that on 5 July 1906 its “parent”, the Kingaroy Herald and South Burnett Advocate, 

began publication. Rod Kirkpatrick writes: The Herald incorporated the Nanango News from 

19 February 1942 and ceased publication on 29 September 1971. It was incorporated in the South 

http://www.riverinamediagroup.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 39    October 2006 Page 14 

Burnett Times (established 1910) from 6 October 1971. The Herald continued its job printing 

business and the South Burnett Times discontinued its on 30 September 1971. The Adams family 

sold the South Burnett Times to Australian Provincial Newspapers Holdings Ltd. (now APN 

News & media Ltd) on 2 March 1994. 

 

39.42 REGIONAL PRINTING 

 

Barry Blair writes: I have gleaned the following information from Ron McLean, editor of the 

Namoi Valley Independent, Gunnedah, NSW. 
 

The North West Magazine based at Gunnedah is managed by the 14 contributing newspapers 

it appears in each week. The newspapers (with print runs) are the Barraba Gazette 1100, 

Bingara Advocate 900, Coonabarabran Times 2700, Coonamble Times 1250, Goondiwindi 

Argus 3200, Namoi Valley Independent 4100, Black Opal Advocate 1100, Manilla Express 

1000, Moree Champion 3600, Mudgee Guardian 5000, Narrabri Courier 3400, Quirindi 

Advocate 2100, Tamworth Times 16,300 and the Warialda Standard 1050 – a total of 46,800. 

The North West Magazine is understood to be printed at three locations: Gunnedah, 

Tamworth and Moree. For the sake of economy, it has been suggested that North West 

Magazine may one day be printed at the one central location. Further, both the 

Coonabarabran Times and the Barraba Gazette are printed at Gunnedah, while both the 

Quirindi Advocate and the Manilla Express are printed at Tamworth. 

 
39.43 COOMA COMPETITION 

 

An independent paper, the Monaro Post, has been launched at Cooma, NSW, in competition 

with the Cooma-Monaro Express. Most of the staff members of the new title are from the chain-

owned older title (Australia All Over, ABC Radio, 17 Sept. 2006). 

 

39.44 REGIONAL MEDIA AND OWNERSHIP 

 

Monica Attard put the media focus on how regional radio and television are servicing Australia‟s 

country cities and towns when she dealt with the issue on Media Watch on ABC-TV on Monday, 

25 September.  Reports followed in the Australian on 27 September, p. 6 (Jane Schulze, “‟Let 

regional newspapers own radio‟”) and p.15, editorial; and on 29 September, p.6 (Richard Kerbaj 

and Andrew McGarry, “City news leaves town in dark” – about Mildura). 

 

NEWSPAPER HISTORY 

 
39.45 COVER PRICES OF METRO NEWSPAPERS SINCE 1966 

 

Rod Kirkpatrick writes: I received an inquiry from a Brisbane superannuation accountant 

about newspaper cover prices in 1986 because he was examining inflationary trends. My 

response led to the following item and tables: 
 

Cover prices of weekday issues of national and metropolitan dailies in Australia have jumped 

from an average of 5c in 1966 to an average of $1.10 in 2006. The Australian was 5c in mid-

1966, 12c in 1976, 40c in 1986, 80c in 1996 and $1.20 in 2006. Brisbane‟s Courier-Mail was 

5c in mid-1966, 10c in 1976, 30c in 1986, 70c in 1996 and $1 today. For the same years, the 

Sydney Morning Herald’s weekday editions were 5c, 12c, 40c, 80c and $1.20; the Melbourne 

Sun News-Pictorial was 4c in 1966, 10c in 1976, 40c in 1986, (its successor, the Herald Sun) 

70c in 1996 and $1.10 in 2006.  

 

Cover prices of Saturday editions of newspapers have, on average, quadrupled in the past 20 

years. The Weekend Australian, introduced in July 1977, was 50c in 1986, $1.20 in 1996 and 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 39    October 2006 Page 15 

$2.20 this year. The Sydney Morning Herald’s Saturday edition was 60c, $1.30 and $2.20 in 

those years, and the Adelaide Advertiser, 45c, $1 and $1.70. Sunday editions generally have 

jumped from 50c or 60c in 1986 to $1.60 to $1.80 in 2006. 

  

Cover prices of national and metropolitan 
dailies – weekdays 

 

Newspaper 1966 1976 1986 1996 2006 

Australian 5c 12c 40c 80c $1.20 

Australian Financial Review 5c 15c 80c $1.50 $2.50 

Daily Telegraph 5c 12c 40c 70c $1.00 

Sydney Morning Herald 5c 12c 40c 80c $1.20 

Age 4c 10c 40c 80c $1.20 * 

Herald Sun 4c 10c 40c 70c $1.10 

Courier-Mail 5c 10c 30c 70c $1.00 

Advertiser 5c 12c 30c 70c $1.00 

West Australian 5c 10c 30c 70c $1.10 

Mercury 4c 12c 30c 70c $1.00 

Canberra Times 4c 12c 40c 80c $1.20 

Northern Territory News 8c 15c 40c 70c $1.10 

 
* The cover price of the Age rose in July to $1.40 on weekdays, $2.20 on Saturdays and $1.70 on 

Sundays. 

 

Additional notes on newspaper cover prices, drawn from Murray Goot, Newspaper 

Circulation in Australia 1932-1877 (La Trobe University, 1977): The Daily Telegraph to 

threepence in November 1949 and the Sydney Morning Herald followed suit in April 1950. In 

1950 both suffered setbacks. Between October 1950 and October 1951, when the prices of 

these and other papers went up, circulation again went down. These price rises were better 

weathered by the SMH than the Daily Telegraph. After 1957, when both papers went to 

fivepence, circulation of the SMH moved ahead of its rival. In 1960 the tables were turned. 

The Daily Telegraph has maintained its lead ever since. After moving its price 2c ahead of the 

SMH in 1977, the Daily Telegraph saw its circulation lead cut from a high of 24 per cent to 16 

per cent. 

 

39.46 MANLY DAILY INDEX 

 

In Sydney, Manly Library‟s Wellings Local Studies Collection holds a set of the Manly Daily 

on microfiche from 1959 to the present day. Library staff have built up a selective Manly 

Daily Index to the articles which have appeared in the Manly Daily from 1983 to the present 

day. Now you can search the online index and find the details of more than 20,000 articles. 

You can search by subject or by author: <www.manly.nsw.gov.au/The Manly-Daily-

Index.html> The library plans to extend the index coverage until all articles from 1959 have 

been indexed. The Local Studies collection is available for study weekdays 2.30pm to 5pm or 

at other times by appointment. Contact is John MacRitchie on (02) 9976 1741 or email him at 

john.macritchie@manly.nsw.gov.au  

 

39.47 HISTORICAL RECORDS OF AUSTRALIA 

 

A team of Tasmanian academics is progressively making life easier for those doing historical 

research on early Van Diemen‟s Land. The team scanned kilometres of microfilm for the 

ninth volume of Historical Records of Australia, which was unveiled on 11 August. It 

contains transcripts of messages sent between Governor George Arthur and the British 

Colonial Office in London for the year 1830, as well as other important documents relating to 

http://www.manly.nsw.gov.au/The


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 39    October 2006 Page 16 

the new colony. Co-editors Peter Chapman and Tim Jetson say 1830 was an important year in 

Tasmania‟s history, being the year of the ill-fated Black Line operation, designed to push the 

Aboriginal population into a reserve on the Tasman Peninsula. [The first volume of Historical 

Records was published about 1914, but the project collapsed in the mid-1920s. The work 

resumed in 1997 under the leadership of Peter Chapman] (Mercury, 12 August 2006). 

 

39.48 LAST OF THE LOCKWOODS – ALMOST 

 

From Kim Lockwood (born 20 June 1944 in Melbourne):  

 

After 126 years the Lockwood line of newspapermen is drawing to a close. It started in 1880, 

when Alfred Wright Lockwood left school at 13 for an apprenticeship with the Lancefield 

Mercury in Victoria. It is drawing to a close now with the retirement on 8 September of one 

of his grandsons, Kim Lockwood, of the Herald and Weekly Times. Only another grandson, 

Keith Lockwood, the chief sub-editor of the Wimmera Mail-Times, Horsham, is left. Between 

Alfred and Keith, the family has given Australian newspaper readers the work of Rupert, 

Douglas, Frank, Allan and Kim. Poor wages forced Alfred out of the Mercury. He became a 

“tramp printer”, walking from town to town in north-eastern Victoria until he had saved 

enough to buy a half share in the Mercury. He sold his interest in 1899 and bought the West 

Wimmera Mail at Natimuk, 25km west of Horsham. With help from four of his six sons from 

two marriages, Alfred published the weekly until he retired in 1950. He died six years later at 

the age of 88. In 1930 his second son, Rupert, joined the Herald, Melbourne, as a cadet. By 

1933 he was reporting Federal Parliament from Canberra. Two years later he was in 

Singapore, still filing for the Herald, and continued to do so from Spain during the Civil War. 

Herald readers read war news under three bylines: Hemingway, Koestler and Lockwood. 

 

Sir Keith Murdoch recalled him in 1938, and he returned to Canberra. But his increasingly 

Leftist leanings caused tensions with management, which turned into a permanent rift after a 

press gallery dinner. Lockwood proposed a toast to the guest of honour, Deputy Prime 

Minister Robert Menzies. He criticised Menzies‟ role in encouraging BHP to ship pig-iron to 

Japan, saying Menzies had “long realised the Chinese suffered a shortage of iron in their 

diet”. He was recalled to Melbourne and assigned the mundane jobs usually given to cadets. 

He joined the Communist Party of Australia and two days later quit to go to Sydney, the day 

Australia declared war on Germany. He worked for Sid Deamer‟s ABC Weekly, the ABC 

itself and the labour paper Daily News. He earned his income from labour movement 

journalism, including the Maritime Worker and the Tribune, for the next 45 years. He died in 

1997, two days shy of his 89
th
 birthday.  

 

In early 1941 Murdoch hired Rupert‟s younger brother, Douglas. Like Rupert, he had grown 

up with the West Wimmera Mail in Natimuk, leaving school at the age of 12 in the height of 

the Depression to help out. After five years on papers at Camperdown, Tatura and Mildura, he 

was offered a job on the Herald by Murdoch. He had been in the Flinders St newsroom only 

seven months when he was called in by the chief of staff, Archer Thomas, and offered a 

posting to Darwin. Japanese troops were spilling down South-East Asia, and the Herald 

wanted a man in the north. Lockwood said yes, but Thomas soon recalled him, saying it was a 

job for a married man. “Give me 10min,” said the youngster. Douglas and Ruth Lockwood 

left for Darwin on Cup Day, 1941. Ruth was evacuated two months later, after Singapore fell, 

but Douglas stayed and was there for the bombing on February 19, 1942. After war service 

and a stint as a war correspondent, he returned to Darwin, where he stayed until the end of 

1968, apart from one year back in Flinders St (1948) and two years in the HWT London 

office (1954-56). During his time in Darwin he won the Walkley (in its second year) for best 

news story and several other national and international awards. He wrote 13 books on the 

north and its people. In 1968 he became managing editor of the HWT operation in PNG. 

Management roles with HWT followed in Melbourne, Brisbane, Port Moresby again, and 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 39    October 2006 Page 17 

finally Bendigo, where he was chairman and managing editor of the Advertiser at the time of 

his death in 1980 at the age of 62. 

 

Douglas‟s younger brothers, Frank and Allan, had assumed the management and editorship, 

respectively, of the West Wimmera Mail, which in 1959 they merged with the Horsham Times 

to create the Wimmera Mail-Times. Frank retired in 1984, and died in 1997 at the age of 78. 

Allan, also retired, is now 84. When Douglas left Darwin for Port Moresby his son, Kim, 

arrived from the West Australian in Perth to join Rupert Murdoch‟s NT News. In 1971 he 

moved into HWT‟s Darwin office, taking up the north Australia correspondent‟s role his 

father had filled for more than 25 years. After reporting on cyclone Tracy and its aftermath, 

Kim moved to Melbourne in 1975, and has been with HWT/News Ltd since, apart from one 

year out of the industry in 1981. After a variety of roles with the Herald and the Herald Sun, 

including TV writer, sub-editor, stylebook editor, copytaster, deputy news editor, op-ed 

editor, editorial trainer and, for the past six years, national editorial online training manager 

for News Ltd, he has called it quits. Which leaves Allan‟s youngest son, Keith, the chief sub 

of the Wimmera Mail-Times, the last of the seven Lockwoods who have served newspapers in 

Australia for 126 years. 

 

39.49 TOWNSVILLE BULLETIN SEEKS MISSING COPIES 

 

The Townsville Bulletin turned 125 on 5 September 2006. To mark the occasion it has been 

reproducing pages from the paper covering significant events over the years. Because of a 

combination of fire and flood it was having difficulty finding any early papers in good enough 

condition to reproduce. So it was looking for copies of papers from 1881-1900. 

 

39.50 WAS ARGUS FIRST IN WORLD TO USE COLOUR? 

 

From Melbourne, Bob Murray writes: The Argus (Melbourne) on 5 November 1952 was the 

first daily newspaper in Australia to use colour printed with the run of the news pages. It was 

the day after the Melbourne Cup and the Argus splashed Dalray‟s great win across page one 

in colour. Was it the first use of colour in news pages in the world? Jim Usher, who is editing 

a new book of Argus memories (ph 03 9710 1397; email: jimbo@maconline.com.au) would 

like to know. The Argus was never slack in blowing its own trumpet and claimed only that it 

was the first paper in newspaper history “to bring thundering colour of a world-famous race to 

the breakfast table the following morning”. The Argus used colour often after that, but it was 

too soon for its own good into the then costly and difficult new technology and it contributed 

to the paper‟s demise. The new book, The Argus: Life & Death of a Newspaper, will be 

launched on 19 January 2007 at the Duke of Kent Hotel in Melbourne, the watering hole for 

Argus staff, to mark the 50th anniversary of final issue of the Argus.  

 

39.51 MAITLAND MERCURY NO. 1 ONLINE 

 

From 31 August, the digitised version of the first issue of the Maitland Mercury (7 January 

1843) has been accessible through website connected with the State Library of NSW. The 

Mercury (a daily newspaper since 1894) is the oldest surviving provincial newspaper in NSW. 

The website address is: www.atmitchell.com (Maitland Mercury, 29 August 2006, online). 

 

39.52 STATE LIBRARY OF QUEENSLAND 

 

The main collections of the State Library of Queensland closed at the temporary Cannon Hill 

premises on 24 September and will not be available until the greatly enlarged and refurbished 

main library buildings at South Bank open on 25 November 2006. For information, visit 

www.slq.qld.gov.au/slqnews 

 

 

http://www.atmitchell.com/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 39    October 2006 Page 18 

39.53 TYPESETTING MACHINES IN 1926 

 

There‟s a document in the manuscript collection of the Mitchell Library, Sydney (ML 

MSS6012/2) that lists all the typesetting machines operating in NSW country newspaper 

offices (and in Parramatta and Canberra) at 27 April 1926. There were 296 such machines. 

And the city of Sydney and suburbs had 341 Linotypes and 45 Intertypes. The Newcastle 

Morning Herald had 15 machines and its jobbing office had 12. The Government Printing 

Office in Canberra had nine. Among the offices that had six machines were the Maitland 

Mercury, the Northern Star, Lismore, the Parramatta Argus, and the Wagga Wagga 

Advertiser.  

 

RECENTLY PUBLISHED 
 

39.54 BOOKS 

 

Burke, David (ed.), Roaring through the 20s: The writings of Richard Hughes from the 

Victorian Railways Magazine 1927-1930. This volume includes biographies by David Burke 

and Richard Hughes junior of Richard Hughes, particularly his long newspaper career. PBPS, 

PO Box 451, Belgrave Vic 3160. 

 

Starck, Nigel, Life After Death: The Art of the Obituary, Melbourne: Melbourne University 

Press, 2006. This book, by an Adelaide journalism lecturer, investigates and celebrates the 

development of the obituary form in the British, American and Australian press. [See Graeme 

Leech‟s review, Weekend Australian, “Weekend Review” liftout, 26-27 August 2006, pp.10-

11.] 

 

39.55 THESIS 

 

Johnson, Stuart, “The Shaping of Colonial Liberalism: John Fairfax and the Sydney Morning 

Herald, 1841-1877”, School of History, University of New South Wales, 2006. One examiner 

commented: “This thesis convincingly establishes the broadly liberal character of the Sydney 

Morning Herald and rescues its reputation from those historians, myself included, who have 

too readily labelled it conservative. It also makes a valuable contribution to colonial 

historiography in calling for re-examination of the labels placed on political actors and for a 

more nuanced characterisation of the colonial polity.” Another said the thesis “will be the 

starting point for any future analysis of liberalism and conservatism in colonial Australia”. 

 

39.56 ARTICLES 

 

Berthon, Hilary, “Long Live the News!”, National Library of Australia News, Sept. 2006. 

How NPLAN is working to save Australia‟s newspaper heritage. 

 

Clarke, Patricia, “On a Roller Coaster with Maxwell Newton Publications”, ISAA Review: 

The Journal of the Independent Scholars Association of Australia Inc., Vol. 5, No. 1, June 

2006, pp.17-25, also Canberra Historical Journal, July 2006, pp.2-9. 

 

Chulov, Martin, and Wilson, Peter, “Distrustful, unco-operative Canberra goes quiet in a 

crisis”, Aust. Media section, 27 July 2006, pp.13-14. The Australian’s senior reporters 

covering the war in Lebanon write of the difficulties in reporting from a federal-government-

induced information vacuum. 

 

Day, Mark, “Journalism‟s shaky future”, Aust., Media section, 31 August 2006, pp.13-14. 

Newspapers may not be dying but the environment in which they operate is indeed in tumult. 

Day was commenting on the Economist article, “Who killed the newspaper?” (see below). 

John Hallows‟ extensive and intelligent response to Day appeared in the Media section, 7 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 39    October 2006 Page 19 

Sept. 2006, p.16, along with other shorter responses. The Australian published an extensive 

editorial, “Newspaper survival: Good newspapers know their business and will prosper”, on 9 

Sept. 2006, p.13. Fairfax CEO David Kirk says newspapers are adapting, not dying – see Lisa 

Murray, “Fairfax chief is branching out, not severing roots/‟, Sydney Morning Herald, 4 Sept. 

2006, pp.19, 21.  

 

Dionne, E.J., “New media and old can work together”, Age, 24 August 2006, p.15. 

Democracy can benefit from both traditional and advocacy journalism, says a Washington 

Post writer and professor of foundations of democracy and culture at Georgetown University. 

This article is extracted from his A.N. Smith Memorial Journalism Lecture at the University 

of Melbourne. 

 

Economist, “Who killed the newspaper?, 26 August 2006, pp.9-10, and “Special report: The 

newspaper industry”, pp.53-55. The most useful bit of the media is disappearing. A cause for 

concern, but not for panic. (The first article was reprinted in the Aust., Media section, 21 

August 2006, p.14.) See also: Michael Kinsley, “Do newspapers have a future?”, Time, 2 

October 2006, p.49. 

 

Ellem, Peter, “How changing your thinking can reap rewards”, PANPA Bulletin, August 

2006, pp.18-19. The editor of the Daily Examiner, Grafton, tells how he turned around “a 

lethargic newspaper on the [north coast of New South Wales] to become one of the fastest 

growing regionals”. [N.B. The ANHG has received two emails from the Grafton area 

suggesting that Ellem‟s strategies do not win unanimous approval. Ellem is reported to have 

recently sacked the highly regarded chief photographer Simon Hughes and the senior sports 

writer, Tony White, after they had refused to sign Australian Workplace Agreements. It 

should also be noted that that the circulation of the Daily Examiner fell 3.35 per cent in the 

six months to 30 June 2006 and is only 36 sales above its circulation for the first six months 

of 2001.] 

 

Fels, Allan, “In the public‟s eyes, the media are their own worst enemies”, Age, 21 August 

2006. The Dean of the Australia New Zealand School of Government argues that political 

debate is being degraded by the way in which it is reported. 

 

Hinde, Simon, “Pushing papers into the modern age”, PANPA Bulletin, August 2006, p.56. 

The websites of many newspapers are still behaving like Iron Curtain commissars in 1989, 

according to AOL‟s UK director. 

 

Isaacson, Peter, “Re-writing the business end of making news”, PANPA Bulletin, August 

2006, p.17. The author reflects on his experiences of newspaper ownership in Melbourne and 

Darwin in competition with News Ltd. Particular mention of Sunday newspapers and also the 

implications of the proposed new media ownership laws. 

 
Kirkpatrick, Rod, “A provincial tale of newspapermen”, PANPA Bulletin, July 2006, pp.46-

47. Part 1 of a three-part article on the rise and fall of Provincial Newspapers (Qld.) Ltd. 

 

Kirkpatrick, Rod, “Six of the best Dunn and dusted”, PANPA Bulletin, August 2006, pp.54-

55. Part 2 of a three-part article on the rise and fall of Provincial Newspapers (Qld.) Ltd. 

 

Kirkpatrick, Rod, “Unafraid to stand alone”, Sunraysia Daily, 19 August 2006, “Hot off the 

press” broadsheet feature, pp.5 and 8. A potted history of the Sunraysia Daily, Mildura. 

 

Lloyd, John, “The media are more entertaining than ever, and more powerful”, Age, 22 

August 2006, p.13. A contributing editor of London‟s Financial Times argues that institutions 

in society are weaker while the media are stronger. An edited extract from Lloyd‟s speech at 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 39    October 2006 Page 20 

the Media and Government function on 21 August for the Australian and New Zealand 

School of Government. 

 

Maslin, John, “Chronicling New Zealand‟s news for 150 years”, PANPA Bulletin, August 

2006, pp. 12 and 14. A potted history of the Wanganui Chronicle which celebrated 150 years 

of publication in September. 

 

Murphy, Jim, “Happy birthday”, Age, Green Guide, 14 Sept. 2006, pp.8-9. The relationship 

between “Green Guide” and television dates back 50 years. The author reflects on how the 

industry and the publication have grown up together. 

 

Noone, Val, “Proofreaders at the Age”,  Recorder, Newsletter of the Melbourne Branch of the 

Australian Society for the Study of Labour History. An interesting article about a usually 

overlooked area of newspaper production. A longer version of the article is to appear in 

Labour History journal. 

 

Ricketson, Matthew, “Coonan‟s plans inspire little confidence on media diversity”, Age, 16 

August 2006, p.15. Can legislation ensure a variety of voices and ideas is heard through the 

Australian media? 

 

Ricketson, Matthew, “Old or new media – size matters”, Age, 21 August 2006. The paper‟s 

media and communications editor discusses the problem of newspapers and online news sites 

measuring the audiences accurately and presenting convincing data. See Shoebridge below. 

 

Shoebridge, Neil, “Players reach behind the headlines”, AFR, 11 Sept. 2006, p.49. Further 

discussion of the issues covered in Ricketson‟s article, “Old or new media” above. 

 

Willis, Ian, presented a paper at the Australian Historical Association 2006 Biennial 

Conference at the Australian National University on Genres of History. The paper title was 

“Looking at Regional Identities on the Homefront” and concerned the role of country 

newspapers as an important historical source. He used the case study of the Camden News and 

Camden Advertiser, during World War II. The paper examined the regional identity of 

conservatism and its representation in the wartime reporting in Camden press as patriotism.  

 
ANHG membership stands at 230 electronic subscribers and 28 hard-copy subscribers. 

 

             ANHG subscriptions   
 

Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at r.kirkpatrick@uq.edu.au (no fee for electronic version, but contribution 

welcomed); or 

(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $35 for individuals; 

$45 for institutions). 
 

New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 

(Name)__________________________ (Address)_________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $      –  cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues. 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au

