
Australian Newspaper History Group Newsletter  No 30     December 2004 Page 1 

 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 30                                                 December 2004 
 

This issue compiled for the ANHG by Victor Isaacs (abvi@webone.com.au) 

 

30.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 15 February 2005. Send copy to the editor, Rod Kirkpatrick, 
at <r.kirkpatrick@uq.edu.au> or post to 13 Sumac St, Middle Park, Qld, 4074.  

Subscription details appear at end of Newsletter. 
[Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the “Publications” link from the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/journ-comm/ and 

through the ePrint Archives at the University of Queensland at http://eprint.uq.edu.au/ 

Barry Blair, of Tamworth, Rod Kirkpatrick, of Brisbane, and David Marsh, of Perth, have 

made significant contributions to this issue of the Newsletter.  

 

CURRENT DEVELOPMENTS: METROPOLITAN 
 

30.2 THE INDEPENDENT WEEKLY – A DIFFERENT VIEW FOR ADELAIDE  
by Victor Isaacs 

 

The heading is taken from the masthead of Adelaide‘s new Sunday newspaper, which 

published its first issue on 19 September 2004. It is a possible precursor for even more 

newspaper competition in Adelaide, if plans for a new daily paper come to fruition (see item 

28.3). The Independent Weekly (price $1.50) is certainly not a conventional Australian 

newspaper. In fact, its content is more like a weekly magazine. It contains little of what one 

expects in Sunday papers. An Australian Sunday paper that does not include sports results is, 

to say the least, unconventional. Also notably absent are television programs. The paper goes 

to press on Friday evenings, although it can be produced on Saturday nights for special 

occasions, such as elections and grand finals. 

 

A circulation of 15,000 is the aim (the Adelaide Sunday Mail sells 335,000). The first edition 

had a printing variously reported as 18,000 or 40,000 but was said to be a sell-out. Capital of 

$4million has been raised. 

 

As noted in item 29.19, the paper consists of a 16-page broadsheet section, inside which is a 

16-page tabloid newsprint magazine. In the inaugural issue, half of the broadsheet pages 

(pages 1 to 5 and 12 to 16) and all of the tabloid pages, excluding pages 6-7 and 18-19, 

included colour. The layout is clear and modern. Nearly half of the first issue was advertising, 

although very little was from national advertisers. 

 

The Independent Weekly is edited by Alex Kennedy, once an adviser to Liberal Premier 

John Olson. She describes it as ―a tiny, niche publication‖. It is published by Solstice Media 

and printed by Rural Press Printing at Murray Bridge, SA. 

 

For the record, here is the content of the main section of issue no. 1: 

Page 1: Below a flash pointing to articles inside were three articles: 

http://www.uq.edu.au/journ-comm/
http://eprint.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 30     December 2004 Page 2 

 

―Twist in cabinet coup: Minister flirted with Canberra before tying the knot with Rann‖ a 

background piece about State National Party MP Karlene Maywald joining the State ALP 

Government as a Minister. 

―They won‘t say, but it‘s a nobble by any other name‖ a comment, not news, article about the 

State Government‘s FOI practices, and 

―New voice and a new choice‖ about The Independent Weekly (see below). 

pp.2 & 3, newsy articles 

pp.4 & 5, ―Election 2004‖ articles 

pp.6 & 7, Background articles, mainly one long piece about SA energy prices 

pp.8 & 9, ―Comment & Analysis‖ including Editorial 

pp.10, 11 & 12, ―Business & Money‖ 

p.13, Sport (i.e., two background articles) 

pp.14, 15 & 16, ―International‖ Four of the six articles in this article are from the Independent 

of London. 

 

In, the tabloid section, consisted of magazine-type features. Eleven of the 27 articles or 

features were from the London Independent. There were nearly four pages of real estate 

advertising, and a two-page ad for a car sales website associated with the Independent Weekly. 

 

The introductory page one article read: 

―New voice and a new choice: … For the first time in a long time there is a different, locally 

owned voice in the Adelaide print media. The daunting shadow of the dominant publisher in 

this state looms across the advertising, distribution and readership landscape. They are very 

good and formidable newspaper publishers. But from now they don‘t entirely have the 

monopoly on local choice. Please don‘t confuse us as a competitor with daily paper or a 

Sunday paper. We are a complimentary weekly aimed at revealing news you may not see 

anywhere else and background detail and comment on issues and ideas through SA eyes. Our 

ownership in uncomplicated: our shareholders are all local people who share the same passion 

of having a paper with an Adelaide accent… We have affiliations with the award-winning 

London Independent newspaper… Agence France Press and the Fairfax papers… Isn‘t it good 

to have a choice? – Ian Meikle, chairman‖ 

 

The editorials in the inaugural issue, in part, said: 

―A time for independent thinking 

… we believe there could rarely be a better time for another point of view, an independent 

point of view. The presence of this newspaper is not some sort of primal scream against the 

wicked empire of Murdoch. It is not to foment that The Advertiser, The Australian, The 

Sunday Mail and the various parts of Messenger have saturated the State with a mess of 

misinformation and jaundiced judgements. It is here simply because another viewpoint, 

another attitude, even another style can only help to stimulate and broaden our thinking. The 

one thing we can say about the information and views we bring is that they will be true to our 

name. They will be independent. This will not be a newspaper of dogma. We are not aligned 

with the Left or the Right, with business or unions. And, thank heavens, we will not take 

ourselves too seriously. We hope to share a little fun. 

 

―But we will take the issues of our times seriously. We will try to look behind the daily 

headlines to analyse why they are happening, at the attitudes and influences that affect us. We 

will examine the way we are governed, at the sharp divisions between policy and populism… 

We hope, of course, to be provocative from time to time ... There is much to be discussed.‖ 

 

―This sporting life 

The Independent Weekly will not be a great sporting paper – sporting, that is, in the sense of 

masses of previews and results and curious juxtapositioning of names and body parts... But 

we will look at sport as part of our culture, business and ethics…‖ 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 30     December 2004 Page 3 

 

Second issue 

The second issue went to press on Saturday evening, as – despite the views in the editorial 

above – the results of the AFL Grand Final could not be ignored. Three photographs of the 

winning Port Adelaide team were credited to Fairfax. 

 

See also ANHG 28.3 and 29.19; Mediaweek 27 September 2004, p.8; ―New player brings 

fresh competition‖ in the Australian, Media section, 16 Sept, p.19; and ―Broadsheet‘s 

promising start‖ in the Australian, Media section, 30 Sept 2004, p.19. 

 
Copies of the inaugural issue of The Independent Weekly are available from Victor Isaacs, 
abvi@webone.com.au or 43 Lowanna St Braddon ACT 2612 for $3 (i.e., cost plus postage). 
 

30.3 CHRIS ANDERSON ON MEDIA INFLUENCE 

 

Chris Anderson, former editor of the Sydney Morning Herald, and currently a board member 

of Publishing and Broadcasting Ltd, delivered the 2004 ABC Andrew Olle Media Lecture in 

Sydney on 29 October. Media proprietors in Australia, he said, by choice or otherwise, 

wielded far less influence now then they ever did. On the big issues, journalists and editors 

have more freedom to decide the content of their papers and programs than at any time in the 

postwar history of the media. He did not believe proprietors involved themselves in day-to-

day coverage. Anderson queried media coverage of big issues, such as the election, in terms 

of personality contests. He wondered whether this was really what people wanted, in view of 

the high proportion of people who receive information and views form other sources. 

 

Anderson wondered if the current advertising boom could last forever, in view of the rise of 

the web. However, some trends can be continued with imagination, resources and supportive 

owners. In the last category, he wondered if anyone believed that programs such as 

Sunday/Business Sunday could be maintained without the support of the Packers or the 

Australian newspaper without the support of the Murdoch family. 

 

An edited extract of the lecture appeared in the Age, 2 November 2004, page 11. 

 

30.4 FAIRFAX (1): BOARD REVAMPED 

 

The two-longest serving directors of John Fairfax Ltd., Sir Roderick Carnegie and David 

Gonski, resigned on 17 September 2004. On the same date, Joan Withers, former CEO of 

Radio Network of New Zealand, joined the Board. Ms Withers‘ appointment reflects 

Fairfax‘s now extensive NZ interests (SMH, Age, Australian, Canberra Times 18 Sept). 

 

30.5 FAIRFAX (2): HILMER SELLS SHARES 

 

Fred Hilmer, who will conclude his term as chief executive officer of John Fairfax Holdings 

in 2005, has sold 2.8 million Fairfax shares at an average price of $3.7849 a share (about 

$10.6 million in all). He said he sold the shares as part of his personal financial planning and 

preparations for handover to a successor next year (Courier-Mail, 21 September 2004, p.25). 

 

At the final John Fairfax meeting for the year, on 2 December, choosing a successor for 

Hilmer was on the agenda, but no announcement was expected before Christmas (Australian, 

2 December 2004, p.23). 

 
30.6 FAIRFAX (3): GOING GLOSSY 

 

Sunday Life, the glossy magazine inserted into Fairfax‘s Sunday newspapers, the Sun-Herald 

and the Sunday Age, appeared in a redesigned format from 19 September 2004. It now has a 

bigger page size, heavier paper and more pages. Sunday Life competes with Sunday in News 

mailto:abvi@webone.com.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 30     December 2004 Page 4 

 

Ltd‘s Sunday papers (see Mediaweek, 8 November 2004, p.8). Then on 3 October, the 

Television magazine in the Sunday Age was replaced by a much larger Preview magazine 

covering entertainment generally. This incorporated theatre advertising formerly in the 

Agenda magazine. The remnant of Agenda, comprising longer background articles, now 

appears in the main section of the Sunday Age. 

 

On 2 October the Financial Review blatantly sought elitist advertising and readership with a 

glossy magazine insert entitled Life & Leisure The Sophisticated Traveller. This will appear 

quarterly. On Wednesday, 24 November, the Age introduced a glossy monthly magazine: The 

(Melbourne) Magazine. 

 

30.7 FAIRFAX (4): THE AGE AT 150 

 

To commemorate its 150
th
 anniversary, during the week commencing 11 October, the Age had 

extra sections: 

On Monday to Friday there were double sided posters: ―The People‖, ―The Coastline‖, ―The 

Moments‖, ―Metropolis‖ and ―The Future‖. 

On Tuesday to Friday there were stapled booklets: ―Influential Lives, From Melba to Myer: 

the men and women who have made a difference‖, ―True Champions, The Top 50: from 

Bradman to Thorpie, a critical selection‖, ―Talking Pictures, the stories behind the 

photographs that made us laugh, cry and wonder‖ and ―Great Yarns: News that shatters, 

stories that touch the soul: the essence of journalism‖. 

The Age of Saturday 16 October included a special commemorative 20-page commemorative 

section entitled ―150 Years – A Journey‖. Contents included:  

 A fictionalised account of the founding of the Age, 

 The newsroom as deadline approaches 

 The atmosphere of the reporters‘ room 

 Biographies of some staff 

 Newspaper design 

 War reporting 

 Political reporting 

 Letters and editorials 

 Social reporting 

 The ―Green Guide‖ (TV/Radio supplement) 

 Graham Perkin and other notable Age personalities 

 Football and film reporting 

 Cartooning 

 Religious writing 

 A chronology of the Age‘s history 

The Sunday Age of 17 October included a facsimile of the first Age of 17 October 1854. 

Unfortunately the quality of the reproduction is disappointing. 

 

30.8 FAIRFAX (5): THE IRAQI PRIME MINISTER 

 

On 17 June 2004 the Sydney Morning Herald and Age prominently carried, on page 1, a 

report by their then Iraqi correspondent, Paul McGeough, that the Iraqi Prime Minister 

Iyad Allawi had allegedly personally executed six suspected insurgents. This story sank 

without trace in the international media. McGeough left Iraq. [But he won a Walkley for 

―International Journalism‖. See 30.25.] 

 

Subsequently the US Deputy Secretary of State, Richard Armitage, told the Australian‘s 

Washington correspondent ―I‘ve got an eight-letter word for it. It begins with N – nonsense‖. 

Not surprisingly, the Australian ignored the first story but featured this follow-up prominently 

(21 October, p.2). The SMH and Age have had no follow-up to the story. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 30     December 2004 Page 5 

 

 

30.9 CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 
 
14 Sept 2004 Death: Griff Richards, editor of the West Australian, 1956-72 (see 30.20.1). 

16 Sept 2004 Death: Neil Town, aged 95, one of Melbourne‘s best-known press photographers; 

started his career on the Age and worked at the Star, Argus and Herald; after war 

service in the RAAF returned to the Herald, then the Australian. 

18 Sept 2004 First Australian edition of British Financial Times printed in Sydney. 

19 Sept 2004 Fairfax‘s Sunday Life magazine revamped (see 30.6). 

19 Sept 2004 Independent Weekly, Adelaide‘s new Sunday paper, inaugural edition (see 30.2). 

27 Sept 2004 Death: Keith Mattingley, senior manager with the Herald and Weekly Times, a 

pioneer of newspaper marketing and encourager of indigenous involvement in 

newspapers (see 30.20.2). 

2 Oct 2004 Death: Geoffrey Wright, aged 79, former proof-reader for the Warrnambool 

Standard, and reporter for Bendigo Advertiser, Sun News-Pictorial and Weekly 

Times until 2003 (Herald-Sun, 4 Oct). 

2 Oct 2004 First edition of Financial Review’s new glossy, quarterly magazine Life & Leisure 

The Sophisticated Traveller (see 30.6). 

3 Oct 2004 Sunday Age’s entertainment magazine revamped (see 30.6). 

3 Oct 2004 First edition of APN‘s Auckland Herald on Sunday (a 188 page, four section 

tabloid) in opposition to Fairfax NZ‘s national Sunday titles. 

15 Oct 2004 Melbourne Age commemorates its 150
th

 anniversary. 

31 Oct 2004 Death: Arnold Earnshaw, a 40-year veteran of News Ltd publications, particularly 

journalist, sub-editor and night editor of the Australian (Australian, 1 Nov, p.3, and 

2 Nov, p.10). 

1 Nov 2004 London Times appears only in tabloid (compact) form for first time. 

2 Nov 2004 Death: Logan Sligo, in Brisbane aged 85. He was described by Theodor Bray as 

―the best political reporter the Courier-Mail ever had‖; served cadetship on 

Courier-Mail and Newcastle Sun; served in AIF in World War II; became City Hall 

roundsman on Brisbane Telegraph in 1947; rejoined Courier-Mail in 1949, working 

on general rounds and as Sydney representative before becoming the chief political 

reporter during the premierships of Gair, Nicklin, Pizzey and the early days of 

Bjelke-Petersen (Courier-Mail, 12 November 2004, p.24). 

9 Nov 2004 Birth: Kalan Alexander Murdoch, first child of Lachlan Murdoch and Sarah 

O‘Hare (see end of 30.10). 

13 Nov 2004 Sydney Morning Herald and Age include special 20
th

 anniversary edition of Good 

Weekend magazine. 

15 Nov 2004 Death: Leonard Alan Granato, in Brisbane, aged 65; journalism lecturer at 

Queensland University of Technology, 1979-1996; worked as journalist on four US 

newspapers before he joined United Press International for eight years, holding 

senior editorial positions (Courier-Mail, 22 November 2004, p.22). 

22 Nov 2004 Death: Gay Davidson, Canberra Times political journalist, pioneer female in this 

area (Canberra Times, 23, 26 and 27 November 2004). 

22 Nov 2004 Death: Helen Handbury, director of Advertiser Newspapers, daughter of Sir Keith 

Murdoch and sister of Rupert (all News Ltd newspapers 23 and 27 Nov 2004; 

obituary Australian, 1 December 2004). 

29 Nov 2004 Death: Jack Pacholli, publisher of the former Toorak Times and other Melbourne 

suburban newspapers, infamous for often publishing outrageous claims (Age, 1 

December 2004). 

 

30.10 NEWS LTD NO LONGER CALLS AUSTRALIA HOME 

 

Who could prefer a domicile in New York to Adelaide? Well, apparently News Ltd does. An 

independent consultant, Grant Samuel, reported on 15 September confirming News‘ 

conclusion that transfer of their shareholding registry would be advantageous to shareholders‘ 

pockets. Part of the plan involves News buying the Murdoch family‘s personal holding in 

Queensland Press (Courier-Mail, Brisbane Sunday Mail, Gold Coast Bulletin, Cairns Post). 

The report shows Queensland Press to be one of the best earners in the business – a tropical 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 30     December 2004 Page 6 

 

river of gold with earnings before interest and tax of $193.9 in 2004, likely to grow to $224.5 

in 2005. The report valued Qld Press at $2.95 billion (Australian, 16 Sept 2004, pp.25, p.28). 

See also 29.4. 

 

Opposition to the move, primarily directed at the loss of some corporate governance control, 

possibly put approval of the move in jeopardy. News Ltd subsequently to retain existing 

applicable Australian corporate governance requirements (see Australian, 7 October, p.25, 8 

October 2004, p.19, and 11 October, p.17, advertisement). At New Ltd‘s AGM on 26 October 

(its final one in Adelaide), shareholders overwhelmingly approved the move. 

 

Before the AGM, Rupert Murdoch laid the foundation stone of the Advertiser/Sunday Mail‘s 

new $60 million building in Waymouth St. He also received the ceremonial Key to the City of 

Adelaide. Murdoch said that ―Adelaide is our spiritual home… and from Adelaide, I think it‘s 

fair to say, we‘ve managed to make the world sit up and take notice‖. (Australian, 26 October 

2004, p.4). 

 

Under the heading, ―A history of deal making‖, the Media section of the Australian (28 

October 2004, p.18) publishes a detailed chronology of major deals in which Rupert Murdoch 

has been involved over the past half a century. 

 

Immediately following News‘ move to the US, Liberty Media bought a large share of News 

shares, prompting speculation of a possible takeover. In self-defence, News inaugurated a 

rights plan, to be implemented in the event of further large share purchases, either by Liberty 

Media or by the Murdoch family (Australian, 9 November 2004, p.19). 

 

News Corporation‘s move to the US became final on 12 November when News‘s shares 

began regular trading on the New York Stock Exchange (Weekend Australian, 13-14 

November 2004, p.42; see also PANPA Bulletin, November 2004, p.6). 

 

Meanwhile, Lachlan Murdoch‘s wife Sarah O‘Hare has given birth to their first child, Kalan 

Alexander Murdoch on 9 November 2004 in Sydney. He is the first new Murdoch male since 

the birth of James to Rupert and second wife Anna. Rupert and third wife Wendi have two 

daughters, as does James Murdoch (Australian, 10 November 2004, p.3; for picture and story, 

―Sarah‘s ‗little miracle‖, see Sunday Mail, Brisbane, 14 November 2004, p.3).  

 

30.11 TABLOIDISATION 

 

The venerable London Times dropped its broadsheet edition and went completely tabloid 

from 1 November 2004. Rupert Murdoch stated, ―News has no plans to create a tabloid 

replica of [the Australian]‖. (Australian, Media section, 4 November 2004, p.17, and 11 

November, p.16). 

 

30.12 MONEY MAKING IN THE WEST 

 

West Australian Newspapers‘ net profit rose from $64m to $79.5m in the year ended 30 June 

2004, while its shares rose 30 per cent in value. The increased earnings saw the 

West Australian‘s new editor (appointed Sept 2003), Paul Armstrong, earning $45,000 in 

bonuses (Sunday Times 19 Sept). In the current financial year, profits, so far, are up 32 per 

cent. (Australian, 4 November 2004, p.25). 

 

30.13 WHO’S RIGHT & WHO’S LEFT 

 

In editorials on the day before the 9 October 2004 most newspapers – as usual – supported the 

conservative parties. The Australian, Financial Review, Daily Telegraph, Age, Herald-Sun, 

Courier-Mail, and Advertiser all endorsed the Coalition. Only the Canberra Times endorsed 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 30     December 2004 Page 7 

 

the ALP. (Just one week later the Canberra Times again argued - albeit unenthusiastically - 

for a vote for the ALP Government in the ACT elections of 16 October). Website 

www.crikey.com. claimed that the Age‘s stance caused internal dissent with ―morale through 

the basement floor‖. 

 

In an odd move the Sydney Morning Herald refused to endorse either side. Indeed, their 

editorial, an extract from which featured prominently on the front page, made a virtue of this. 

It said: ―There comes a time when a newspaper, having expressed a voting preference for 170 

years, as has the Herald, must renew and reassess its claim for independence so that its 

pursuit of truth is not only free of partisanship and without fear and favour, but is seen to be 

so. From today, the Herald will no longer endorse a political party.‖ 

 

This brought about the unusual event of other newspapers commenting editorially on another 

newspaper‘s editorial. Next day, 9 October, the Weekend Australian carried a comment 

asking ―What does this strange change signify? Perhaps the paper no longer knows what it 

stands for. Perhaps it thinks elections do not matter any more. Or did management fear ... 

offend[ing] some readers and … journalists?‖. The Daily Telegraph was even more scathing: 

―If [voters] were counting on any advice from a newspaper which once prided itself on its 

position of community leadership they will have been sadly disappointed. Yesterday, cynics 

were suggesting Granny‘s ―editorial‖ was not actually an editorial at all, but a marketing 

exercise in disguise. Attracting an increasingly left-leaning readership among denizens of the 

inner city, but wishing to retain its perceived influence in predominantly conservative 

business circles, the Herald was simply trying to have a bob each way. So much for 

leadership. And so much for any semblance of journalistic integrity.‖ 

 
See item 30.46 below “Do editorials matter?” and see the Australian, Media section, 
14 October 2004, p.17. 

 

30.14 NEWSPAPERS BITE NEWSPAPERS 

 

As well as the example in the preceding two paragraphs, there has been more back-biting 

between newspapers. 

 

30.13.1. Reporting the News Ltd AGM (see item 30.9), the Age of 27 October 2004 in its 

front page article said ―It was difficult to wonder if the News shift to the US was due in some 

way to the presence in the past six years of corporate governance warrior Stephen Mayne.‖ 

This was surely making a molehill into a mountain. 

 

Next day‘s News Ltd‘s papers, however, made the mountain into an alpine range. Regular 

business columnist, Terry McCrann, argued that the paragraph proved the childishness and 

irrelevance of the Age. Indeed the Sydney Daily Telegraph headed his column ―Age admits it 

is not a serious newspaper.‖ McCrann‘s gist was: ―Now it might be claimed that one sentence 

doeth (sic) not condemn a whole newspaper. Except that it so perfectly captures the emptiness 

of the heart of a once great newspaper. And indeed, a once great media company, as the sins 

of its sister paper, the Sydney Morning Herald, are only less egregious by degrees.‖ 

 

30.13.2. In a curious bit of spiteful writing within the same newspaper, see item 30.48.6 

below, where Terry McCrann criticised his follower columnist on the Australian, Matt Price. 

 

30.15 NEW WA SPORTS NEWSPAPER 

 

David Marsh reports: Closely following the failure of a few recent specialist WA sports 

newspapers, Perthsport Magazine emerged in the Perth‘s metropolitan area in May. With the 

intention of publishing once a month, the periodical, which is edited by former university 

student and sports fan, Frances Pratt, largely rely on correspondents from within the local 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 30     December 2004 Page 8 

 

sporting community to contribute articles. In contrast to previous sports newspapers, this 

publication is available free to the public. However, its circulation is restricted, only being 

available at selected local sports venues and the offices of the WA Department of Sport and 

Recreation. Other short-lived WA sports newspapers that have disappeared in recent years 

include Sports Forum (2003), Western Australian Truth Sport (2003) and Westside Sport 

(1997). 

 

30.16 FREEBIES GALORE 

 

Janette Pelosi and Rod Kirkpatrick note the freebies available over a period of a few weeks 

in Sydney‘s competitive newspaper market : 

 Sunday Telegraph 31 October: The Lion King: selections from the original Broadway 

cast recording (Music CD with 4 songs) 

 Sun-Herald 14 November: Shrek 2 DVD Sampler 

 Sun-Herald 21 November: Sydney Symphony Classical Favourites Live in Concert 

 Sydney Morning Herald 20 November: Free blue cloth shopping bag 

 Weekend Australian 20 November: Australian Memories in Black and White 

CDRom (Murdoch Books) 

 Sun-Herald 28 November: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban promotional 

DVD 

 Daily Telegraph/Sunday Telegraph 14 to 28 November: The Simpsons Official 3D 

Character Collection: The Who‘s Who of Springfield was available free on 

14 November and Simpsons characters sold from Monday 15 November 2004 with a 

token from each day‘s paper for $1.50 for two characters. 

  
David Nichols noted on 22 November that the Herald Sun had been ―giving away crime 

thrillers for the past few weeks‖. 

 
30.17 STORM IN TEACUP DEPT: CANBERRA TIMES AND THE CHIEF MINISTER 

 

The front page of the Canberra Sunday Times on 24 October, eight days after the ACT 

election, was devoted to an article entitled ―Doctor Jon‘s hospital fix‖ referring to the re-

elected ACT ALP Government‘s challenge in health funding. The article was accompanied by 

a photograph of the Chief Minister, Jon Stanhope, as a Doctor. Underneath small print said 

―Photo: Digitally created‖. 

 

On 25 October, Stanhope said he would lodge a formal complaint with the Press Council over 

the publication of the photograph, which he said caused him ―great embarrassment‖. He 

continued: ―For the Canberra Times to have resorted to such cheap, gutter journalism is a 

source of great disappointment. It is behaviour redolent of an Orwellian totalitarian regime.‖ 

 

The Canberra Times responded equally vigorously. Its editorial of 26 October titled 

―Rollover George Orwell‖ defended its article and photograph and described Stanhope as 

―…one of Australia‘s most glass-jawed and thin-skinned politicians...‖ On that day, 

Jon Stanhope and Jack Waterford, editor-in-chief of the Canberra Times had a vigorous 

debate on ABC local radio. Next day Waterford had another bite at the cherry, repeating his 

views in an article. He did, however, concede that the caption print was too small and its 

meaning not clear. 

 

30.18 INSIDE EDGE BECOMES INSIDE CRICKET 

 

Australian Consolidated Press relaunched in October the cricket magazine, Inside Edge, as 

Inside Cricket. Editing the magazine is former AAP report and Sun-Herald sports editor, 

Tony Harper. Six monthly editions will be published over the Australian cricket season and 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 30     December 2004 Page 9 

 

an Ashes Tour special ahead of the 2005 Australian tour of the UK (Mediaweek, 27 

September 2004, p.6) 

 

30.19 MADISON LAUNCHED 

 

ACP‘s new lifestyle and fashion magazine aimed at women aged from 25-49 was announced 

on 27 October 2004. The first edition is set for February 2005. ACP says this will be its 

biggest launch in a decade. The magazine is a joint venture between ACP and New York-

based Hearst Magazines International, which already co-owns Harper’s Bazaar and Cleo 

(Australian, 28 October 2004, Media section, p.17). 

 

30.20 OBITUARIES: RICHARDS AND MATTINGLEY 

 

30.20.1: GRIFF RICHARDS 

 

David Marsh writes: Griff Richards, who is credited with introducing a new streamlined 

approach to journalism at the West Australian in the 1950s, died on 14 September 2004 at the 

age of 96. Richards, the first WA-born editor of the paper, was also its longest-serving editor, 

from 1956 to1972. He commanded respect as a master of the English language and a stickler 

for detail, was the first editor of the newspaper to openly pursue abolition of the White 

Australia policy and was also an early advocate of the need for Australia to develop a 

distinctive identity based on its geographical position in the Asia-Pacific region. Also in the 

1960s, long before the republican debate began, he came to the view that Australia with 

broadened immigration, trade and foreign policies, would inevitably become a republic 

through peaceful evolution. Richards was born in Boulder in 1908. In 1926, he applied for a 

cadetship at the West Australian but was told there was no opening, so he enrolled for an arts 

degree at the University of WA and did casual work for the newspaper as a reporter. In 

February 1927, he was given a cadetship and continued his studies on a part-time basis. In 

1932, Richards was appointed leader of the paper‘s parliamentary staff, and designed and 

edited a special centenary issue of the West Australian. In 1942 he enlisted in the RAAF. He 

was commissioned as a pilot officer and eventually promoted to flight lieutenant navigator 

and gunnery leader. His career continued to prosper and at one stage he wrote a joint column 

with Paul Hasluck. As news editor in 1951, Richards re-wrote the paper‘s style guide. A 

couple of years ago he recalled: ―At that stage the West Australian had grown up without any 

direction. I wanted simple language in the paper.‖ In 1966, he dropped the stylised version of 

the Royal Arms on the newspaper‘s masthead. He recalled: ―The Coat of Arms gives a hint of 

official patronage. But we had no direct link with the Monarchy. I received three letters about 

its removal — no complaints, just people asking why we did it.‖ 

 

30.20.2 KEITH MATTINGLEY 

 

David Marsh writes: Keith Mattingley, who spent 45 years in the newspaper industry, died 

in Melbourne on 27 September 2004 at the age of 80. He was a senior manager with the 

Herald & Weekly Times and related companies for more than three decades, serving in 

Melbourne, Perth and Port Moresby. He followed his brother Bill into journalism at the 

Herald in 1941, under Sir Keith Murdoch. Mattingley began as a recruit combing fruit and 

vegetable stalls for the Melbourne Herald‘s finance desk and culminated in several 

executive/editorial positions. He was chief sub-editor, then feature services manager until 

1965, when he was appointed to develop the newspaper industry in PNG. Mattingley was the 

HWT‘s first editor-in-chief of South Pacific Post newspapers and later managing director. 

Mattingley was group publications manager for the HWT in Melbourne when his 

appointment as managing director of West Australian Newspapers was announced at the end 

of 1982. Previous senior roles included HWT development manager and manager of the Sun 

News-Pictorial. On taking up his appointment at WAN in January 1983, his priorities had 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 30     December 2004 Page 10 

 

included speeding up the introduction of new technology in both printing and editorial fields. 

(See also Herald-Sun, 28 Sept, p.14). 

 

30.21 CLAUDE FORELL IN PROFILE 

 

Claude Forell, who has been writing for the Age, Melbourne, since 1952 is profiled in the 

―Person of the Week‖ section in Mediaweek, 11 October 2004, pp.2 and 6. It‘s an interesting 

read. Forell joined the paper as a third-year cadet in 1952 and officially retired in 1993, but 

has continued to contribute to the paper. (Mediaweek spells his name as ―Forrell‖, but it was, 

in fact, ―Forell‖.) 

 

30.22 NEWS LTD: EXECUTIVE CHANGES 

 

Kevin Smith has been appointed managing director of South Pacific Post, publisher of Papua 

New Guinea‘s Post-Courier, replacing Bob Howarth who will move to another executive 

position with News Ltd. Smith is the former advertising director of the Northern Territory 

News (Australian, 19 October 2004, p.27; PANPA Bulletin, November 2004, p.60). 

 

Max Tomlinson, managing director of Advertiser Newspapers Ltd, Adelaide, has retired 

because of ill health. His place has been taken by Michael Miller, who had been the marketing 

director for News Ltd for seven years. Tomlinson had been in the Adelaide position for only 

about 16 months after working for many years in North Queensland, most recently as the 

general manager of the North Queensland Newspaper Co. Ltd (PANPA Bulletin, November 

2004, p.61). 

 

30.23 ‘HEAD HONCHOS IN PONCHOS BID ADIOS’ 

 

The heading is how the Canberra Times of 23 November 2004 highlighted its photo of Asian 

and Pacific leaders wearing Chilean costume at the end of the APEC summit. 

 

30.24 ADVERTISING SPENDING HEADS FOR $10bn 

 

Media buyers and economists agree that the $9 billion Australian advertising market is 

headed for another year of strong growth in 2005. Steven Allen, of Fusion Strategy, thinks ad 

spending will jump 10.7 per cent next year. By 31 December this year, ad spending for 2004 

is expected to have risen 11.3 per cent over 2003 (Neil Shoebridge, ―Ad spending heading for 

$10bn‖, Australian Financial Review, 22 November 2004, p.50). 

 
30.25 WINNERS OF THE 2004 WALKLEY AWARDS: 

 

Following are the print-related winners in the 2004 Walkley Awards, announced on 2 

December (source: AAP): 

 
PRINT 

News Report: Ellen Whinnett, Mercury, ―Richard Butler‖. 

Newspaper Feature Writing: Gay Alcorn, Malcolm Schmidtke and Liz Minchin, Age, ―Young 

Latham‖. 

Magazine Feature Writing: Jane Cadzow, Good Weekend, ―The Right Thing‖. 

Three Headings: Ian Gunn, Australian, ―Heads And Tales‖. 

Cartoon: Mark Knight, Herald Sun, ―Benefits Of A Bedtime Story‖. 

Artwork: Andrew Dyson, Age, ―Media Software‖. 

Editorial Graphics and Design: Australian Design and Graphics Team, The Australian and The 

Weekend Australian, ―The Australian Megagraphics Series‖. 

 

PHOTOGRAPHY 
General News: Martin Lange, Cumberland Newspapers, ―Round House Tragedy‖. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 30     December 2004 Page 11 

 

Daily Life Photography: Brett Faulkner, Australian, ―Mungo Moonrise‖. 

Sport Photography: Ray Kennedy, Age, ―Doubles‖. 

Photographic Essay: Adam Pretty, Getty Images, Time, ―Athens Olympics Essay‖. 

 

ALL MEDIA 
Best use of the Medium: Matthew Absalom-Wong, Hugh Martin, Simon Johanson and John Silvester, 

theage.com.au, ―Gangland‖. 

Coverage of Suburban or Regional Affairs: Alice Gorman, The Gold Coast Bulletin, The Bloc ―In 

Council‖. 

High commendation: Jenny Dennis, Illawarra Mercury, ―Pathology Test Review‖ 

International Journalism: Paul McGeough, Sydney Morning Herald, ―The Aftermath Of War‖. 

Business Journalism: AFR Team, Australian Financial Review, ―Rivkin‘s Swiss Bank Scandal‖ Neil 

Chenoweth, Shraga Elam; Colleen Ryan; Andrew Main; Rosemarie Graffagnini. 

Investigative Journalism: Malcolm Knox and Caroline Overington, The Sydney Morning Herald, 

―Norma Khouri Investigation‖. 

Coverage of Indigenous Affairs: Debra Jopson and Gerard Ryle, Sydney Morning Herald, ―Black 

Land, White Shoes‖. 

High Commendation: Chris Graham, Joe Hildebrand and Brian Johnstone, AAP and National 

Indigenous Times, ―Stolen Wages Payback Shame‖. 

Coverage of Sport: Jacquelin Magnay, Sydney Morning Herald, ―Cycling‘s Shooting Gallery‖. 

Social Equity Journalism: Kathy Evans, Sunday Age, ―Tuesday‘s Child‖. 

Commentary, Analysis, Opinion and Critique: Patrick Smith, The Australian, ―Colour Of Money‖ 

Gold Walkley: AFR Team, The Australian Financial Review, ―Rivkin‘s Swiss Bank Scandal‖ Neil 

Chenoweth, Shraga Elam, Rosemarie Graffagnini, Andrew Main, Colleen Ryan 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: PROVINCIAL 
 

30.26 RURAL PRESS IN THE MONEY 

 

Strong growth occurred at Rural Press in 2003-04 despite the drought. The company achieved 

a 57 per cent increase in profit. The chairman, John B. Fairfax, said on 20 September 2004 

―The Company‘s strategies and medium term objectives are predicated on further growth 

which at this stage appears achievable‖. Managing director, Brian McCarthy earned a 

performance bonus of $187,700 (SMH website 20 Sept). At the AGM on 22 October, the 

Chairman, John B. Fairfax, said the company would ―continue to look at new opportunities 

whether they be organic growth or acquisitions‖ (SMH website 23 Oct). 

 

30.27 RURAL PRESS BUYS GOONDIWINDI AND MOREE PAPERS 

 

Rural Press Ltd has bought the Goondiwindi Argus and the Moree Champion, both 

independent country papers. Moree (NSW) and Goondiwindi (Qld) are near the NSW-

Queensland border (Northern Daily Leader, 3 December 2004, p.3). A local syndicate, 

comprising Geoff Farrar, Joe Hoffmann, Robert Farrar, Michael Tooth and Jack Sullivan, had 

owned the Champion for 25 years. Separately, Hoffmann had also owned the Argus for 33 

years (Moree Champion, 2 December 2004). Both papers are printed at Moree. No doubt, 

Rural Press will in time print the two new acquisitions at its Tamworth plant, where it prints 

its string of New England titles, writes Rod Kirkpatrick. 

 

30.28 EDITORS 

 

Julian Ricci has been appointed editor of the Northern Territory News, Darwin‘s daily 

newspaper. He replaces Brett de Vine, who returns to the Daily Telegraph, Sydney, as a 

member of the senior editorial team (Australian, 11 November 2004, p.24). 

 

APN News & Media advertised for a new editor for the Sunshine Coast Daily after appointing 

long-serving Daily editor-in-chief Peter Owen to a new position assisting APN regionals‘ 

editor-in-chief Terry Quinn on a range of readership initiatives (Mediaweek, 11 October 2004, 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 30     December 2004 Page 12 

 

p.6). Owen‘s comments in the ―Talkback‖ section of the newspaper were still appearing in the 

week ended 6 November, Rod Kirkpatrick reports. 

 

Meanwhile, APN has promoted Central Region/Sunshine Coast Daily manager, Mark 

Jamieson to Chief Operating Officer, and deputy general manager of Sunshine Coast 

Newspaper Co., Daryl Olson, to general manager. 

 

30.29 BRIGHT SITES LAUNCH APN REGIONALS ONLINE 

 

After several years of monitoring the development of online newspapers, APN News & 

Media Ltd has decided to take its regional dailies onto the internet. In a group-wide strategy, 

all 14 APN regional dailies in Queensland and New South Wales launched online sites at the 

end of September. The newspaper sites feature the top news and sports stories of the day, as 

well as searchable classifieds and information about each newspaper and its region (APN 

Password, September-October 2004, pp.1, and 3-5). 

 

30.30 DAILY NEWS IN THE NEWS 

 

A heavy downpour at Tweed Heads on 19 October 2004 threw staff at the Daily News in a 

mild state of panic when rainwater built up in the downpipes, pouring back through the 

ceiling and into the editorial and production section of the building. Water also found its way 

into the archival storage room, seeping into valuable back issues of the Daily News, which 

had to be left out to dry. Early morning staff were confronted with several centimetres of 

water over the floor with several desks and their computers saturated by the deluge. By 8am 

the cul-de-sac in front of the newspaper was more than a metre deep, forcing other staff to 

find alternative ways of getting to the building. Staff managed to get the building cleaned up 

by mid-morning and had a paper out the next day, although it was touch and go for a while. It 

appears that most of the archived papers will be able to be restored. 

 

30.31 ALL THE NEWS FROM WINDELLAMA 

 

Another A4 duplicated local newspaper has been sighted. The Windellama News circulates in 

the area south of Goulburn, NSW. Its front page states, ―Published monthly. Distribution over 

600 in Windellama, Oallen, Nerriga, Bungonia, Mayfield, Quialigo, Lake Bathurst and 

Tarago.‖ The October 2004 issue is Vol. 8, no. 9, and has 42 pages, including lots of local 

advertising. 

 

Meanwhile the Eurobodalla Shire Council News has been launched by the Eurobodalla Shire 

on the NSW South Coast. Copies will be delivered to all residents twice a year (ABC Radio, 

Bega News, 29 November 2004). 

 

30.32 NEW WEEKLIES FOR SUNSHINE COAST 

 

On 3 November 2004, Sunshine Coast Newspapers replaced its Sunshine Coast Weekly with 

four new weeklies: the Buderim Weekly, Nambour Weekly, Caloundra Weekly and, for those 

who live in Maroochydore, Mooloolaba and north of Bokarina, the Weekly (Sunshine Coast 

Daily, 2 November 2004, p.8). 

 

30.33 EDITORIAL SWAP BETWEEN TWO BULLETINS 

 

John Affleck, editor of the Townsville Bulletin, will return to the Gold Coast Bulletin as 

deputy editor with his place to be taken at Townsville by Michael Carroll, the current deputy 

editor at the Gold Coast. News Ltd owns the two Bulletins (Weekend Australian, 6-7 

November 2004, p.34). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 30     December 2004 Page 13 

 

NEWSPAPER HISTORY 
 

30.34 MUSEUMS OF PRINTING IN AUSTRALIA 

 

Here is an initial compilation of Museums of Printing in Australia. Please advise of any 

additions or comments: to abvi@webone.com.au or to 43 Lowanna St Braddon ACT 2612. 

Depending on additional information received, we will publish a more complete list in due 

course. Victor Isaacs compiled this list, with the assistance of Barry Blair and Rod 

Kirkpatrick. 

 
MUSEUM LOCATION OPENING 

HOURS 

PHONE DIRECTOR & 

MAIL 

WEB SITE & 

ANHG 

REFERENCE 

Melbourne 

Museum of 

Printing 

36 Moreland 

St Footscray 

Thursdays & 

Sundays from 

2pm or by 

arrangement 

03 

9689 7555 

Michael 

Isaachsen, 

36 Moreland St 

Footscray Vic 

3011 

http://home.vicn

et.net.au 

ANHG 13.37 

Mercury 

Print 

Museum, 

Hobart 

Ingle Hall 

(next to the 

Mercury), 

Cnr. 

Macquarie & 

Argyle Sts 

Hobart 

Mondays to 

Fridays, 

10am – 1pm or 

by 

arrangement 

03 

6230 0736 

Rod Boucher 

Mercury Print 

Museum, 

89 Macquarie 

St Hobart TAS 

7000 

http://ink.news.c

om.au/mercury 

ANHG 12.38 

New England 

Regional Art 

Museum, 

Museum of 

Printing, 

Armidale 

Kentucky St, 

Armidale 

Thursdays to 

Sundays, 

11am – 4pm 

02 

6772 5255 

PO Box 508 

Armidale NSW 

2350 

www.neram.com

.au/1mop 

ANHG 12.37 

Penrith 

Museum of 

Printing 

Penrith 

Showground / 

Paceway 

complex, 

Cnr. Ransley 

& Station Sts, 

Penrith NSW 

Fridays, 

Saturdays, 

Sundays,  

10am – 2pm 

02 

4731 2714 

 www.printingmu

seum.org.au 

ANHG 8.8 

Queanbeyan 

Museum of 

Printing 

Farrer Place, 

Queanbeyan, 

NSW 

Saturdays, 

Sundays, 

2pm – 4pm 

02 

6298 0241 

 ANHG 30.35 

below 

Pinnaroo 

Letterpress 

Printing 

Museum 

Mallee 

Heritage 

Centre, 

Mallee 

Highway, 

Pinnaroo, SA 

Mondays to 

Saturdays, 

10am – 1pm, 

or by 

arrangement 

08 

8577 8644 

Robert W. 

Wilson,  

2 South Tce, 

Pinnaroo SA  

5304 

ANHG 13.38 

 

30.35 QUEANBEYAN PRINT MUSEUM 

 

The Queanbeyan Print Museum in Farrer Place was opened on Saturday 23 October 2004 by 

the Mayor. The museum comprises a number of exhibits comprising equipment once used on 

the Queanbeyan Age. These were derelict for many years but are now restored and operating. 

Restoration took 850 hours of dedicated labour by former Queanbeyan Age employees. The 

exhibits include a selection of hand set type, a Merganthaler Linotype machine, Ludlow 

typesetter, Wharfedale press, Miehle press and a large number of smaller exhibits. The 

Museum is largely the brainchild of Jim Woods OAM, editor of the Queanbeyan Age 1966 to 

1994. Jim Woods spent 66 years working with newspapers in country NSW (see Country 

mailto:abvi@webone.com.au
http://home.vicnet.net.au/
http://home.vicnet.net.au/
http://ink.news.com.au/mercury
http://ink.news.com.au/mercury
http://www.neram.com.au/1mop
http://www.neram.com.au/1mop
http://www.printingmuseum.org.au/
http://www.printingmuseum.org.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 30     December 2004 Page 14 

 

Conscience, espec. pp.283-287). Before the Queanbeyan Age was sold to Rural Press in 1994, 

he set aside a machine to form the nucleus of a museum. It took a few years to find a suitable 

building and a further year to set up the museum. The museum is open on Saturdays and 

Sundays from 2 till 4 pm or by arrangement (02-6298 0241). 

 

30.36 NEWSPAPERS ONLINE 

 
Belinda Weaver writes: A new web page for finding newspapers online is at 

www.newspaperindex.com/. It‘s not complete – the Australian section has very few papers 

listed. For Australian papers, you‘d be much better off at Australian Newspapers Online 

(www.nla.gov.au/npapers/) but the newspaper index site would be useful for finding papers 

from other countries. The site will be updated so perhaps the Australian section will expand 

then. The site also links to PressDisplay (www.pressdisplay.com/), which is a site like 

NewsStand (www.newsstand.com/) and NewspaperDirect (www.newspaperdirect.com/) for 

digital replicas. 

 

30.37 C.E.W. BEAN’S WRITINGS 

 

Andrew Sergeant from the National Library is compiling a bibliography of C. E. W. Bean, 

best known as Editor of the Official history of Australia‘s involvement in World War One. He 

would be interested in finding out about articles/letters etc known to be written by Bean in 

any of the following: 

 Evening News, Sydney, 1906 to 1907, 

 Spectator, London, 1907 (Bean submitted a letter or article about the White Australia 

policy, but it is not known whether it was published), 

 Sydney Morning Herald articles from about 1909 to 1914. He was their London 

correspondent from 1911 to 1913 (not sure about precise dates), 

 Post-WW1 newspapers OTHER than SMH. Andrew has the WW1 years almost 

complete now (over 350 SMH articles with his byline or with ―Official 

Correspondent‖ that he will need to verify). 

 

If you can help, please contact: Andrew Sergeant, Reference Librarian, Information Services, 

National Library of Australia, Ph: (02) 6262 1602, Fax: (02) 6273 5081, E-mail: 

sergeant@nla.gov.au 

 

30.38 MELINDA KENDALL 

 

Peter Knox writes I‘ve just started my PhD research at the University of Wollongong, 

looking at the life and writings of Melinda Kendall (mother of Henry, the well-known poet). 

I‘m on the lookout for poetry or prose written by Melinda Kendall that may have been 

published in newspapers, probably between the years 1845 and 1893. Earlier than that she 

may have published under the name Melinda or Matilda McNally. I‘ve found a fair amount of 

material from early Illawarra newspapers, but she lived in other areas as well throughout 

NSW, and may also have contributed to journals outside the area. Any mentions of her by 

other people would also be of help. Reply to Peter Knox at pbk918@uow.edu.au 

 

30.39 VICTORIAN NEWSPAPERS INDEXED 

 

John Russell draws attention to an ambitious project indexing and providing copies of 

Victorian newspapers. Old News Copy aims to be an information resource, providing, for a 

charge, copies of old newspaper articles that they have indexed. The index covers almost 

every item published in a particular edition of a newspaper including advertisements, shipping 

lists and market reports. The database is searchable online. A large number of metropolitan, 

suburban and country newspapers of various dates have been indexed, as has the Victorian 

mailto:sergeant@nla.gov.au
mailto:pbk918@uow.edu.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 30     December 2004 Page 15 

 

Police Gazette. Jacqui Cunningham is the originator and main provider of the indexes. More 

details are available at www.oldnewscopy.com 

 

30.40 ARMIDALE EXHIBITION 

 

Barry Blair reports that an exhibition entitled Pens and Presses: Education and Print in 

Nineteenth-Century New England ran at the Armidale Museum of Printing from 14 May to 10 

October. The exhibition focussed on public schools and local newspapers as the disseminators 

of literacy in colonial communities. The Armidale Museum of Printing is associated with the 

University of New England. 

 

30.41 SOME ONLINE SOURCES 

 

Belinda Weaver writes:  

 

The search for a quotable quote has just gotten easier with the launch of expertguide. It‘s at 

http://www.expertguide.com.au/. Journalists can use it to find sources and contacts from 

universities, research centres and institutes, organisations and associations and businesses. 

The site is funded by the organisations who want to include their experts on the site. The site 

currently has 1500 listings, mainly from Queensland, though the service aims to cover other 

states as well. 

 

ScienceDaily (http://www.sciencedaily.com/) is a breaking news site for science stories. It 

links back to original sources (mostly university research institutes and government agencies) 

but these are mostly American so may be hard to contact for Aussies. Still could be a source 

of hot tips. Making compost from old mobile phones, surfing injuries – there‘s a lot there. 

You can search and browse.  

 

30.42 MANNING, HASTINGS ADVOCATE – AN 1885 ISSUE FOUND 

 

Janette Pelosi writes: State Records NSW holds a previously undiscovered issue of the 

Manning, Hastings, Copeland and Barrington Advocate for Friday 23 January 1885 (No. 

229). It was found on Friday 5 November 2004 by Arthur Mason, one of the State Records 

volunteers, in the Bungay School File [5/15166.1] in the series Education; CGS 3829, School 

files, 1876-1979. The State Library of New South Wales holds Jan-Nov 1882, Dec 6, 1888 

and Aug 3, 1892. The State Library will make a copy of the issue from State Records 

available shortly. 

 

The issue was found in the file because it includes the resumption notice for Bungay School 

and a covering letter indicates that it was purchased by Alex Donald Fraser of Wingham 

Public School on 23 January 1885 due to the notification of resumption [Dept of Public 

Instruction Letter No. 2284, 27 January 1885]. Fraser sent it to E Johnson Esq, 

Undersecretary, Department of Public Instruction. 

 

The paper is eight broadsheet pages, printed on two folded sheets. The pages are unnumbered. 

On the back page it states: ―Printed and Published by FREDERICK JAMES NAYLOR and 

GEORGE ARTHUR ELSE, Sole Proprietors, at the Manning Hastings, Copeland, and 

Barrington Advocate’s General Printing Office, Isabella-street, Wingham, Manning River.‖ 

The price of the paper was 6d. There is no motto. The first page consists of advertisements 

including one for Mandarin Tea. Another advertisement relates to the Melbourne Derby & 

Cup, 1885. It records that Messrs Miller, Jones & O‘Brien, Punch‘s Hotel, Sydney, or 

Garton‘s Hotel, Melbourne, had amalgamated their books to the extent of £25,000 on the 

above events. The second page includes ―Poetry‖ and ―Humorous‖ plus Berthalde Reimer‘s 

Voice (from Household Words) and The Hon. J.P. Abbott on the Land Act. The third page 

includes advertisements and Government Notices and ―The Stud‖. The fourth page includes 

http://www.oldnewscopy.com/
http://www.sciencedaily.com/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 30     December 2004 Page 16 

 

―Religious Services‖ and ―Local and General‖ news. The fifth page includes ―Official 

Correspondence‖, ―Poetry‖, ―Late Telegrams‖, ―Shipping‖, ―Latest Commercial‖, 

advertisements and ―Sales by Auction‖. The sixth page includes more ―Poetry‖, ―Squibs‖ (a 

ghost story), ―Official Correspondence‖ and a ―Temperance Crusaders‘ Column‖. The 

seventh and eighth pages are filled with more advertisements. 

 

Also on the sixth page is a section headed PLEASURES OF AN EDITOR: ―Editing a paper is 

not a very pleasant business. If it contains too much political matter people won‘t have it. If it 

contains too little they won‘t have it. If the type is small, they can‘t read it. If we publish 

telegraphic reports, folk say they are nothing but lies. If we omit them, they say we have no 

enterprise, or suppress them for political effect. If we have in a few jokes, folks say we are 

nothing but a rattlehead. If we don‘t admit jokes, they say we are an old fossil. If we publish 

original matter, they blame us for not giving selections. If we publish selections, folks say that 

we are lazy for not writing more, and giving them what they have not read in some other 

paper. If we give the public men complimentary notices, we are censured for being partial. If 

we do not all hands say we are an uncouth bear. If we insert an article which pleases the 

ladies, men become jealous. If we do not cater to their wishes, the paper is not fit to have in 

their house. If we attend church they say it is only for effect, and if we do not, they say we are 

dreadfully wicked, so WHAT ARE WE TO DO? 

 

30.43 FRANK SHAW’S 54 YEARS WITH NEWS LTD 

 

Frank Shaw, 84, News Ltd archivist, is believed to be the company‘s longest continually 

serving employee. He started at the News, Adelaide, in October 1950. He continues to arrive 

at News‘s Sydney headquarters at 8am each weekday and departs about 4pm (see Jane 

Schulze, ―More than five decades of newspaper history‖, Australian, 28 October 2004, Media 

section, p.18). 

 

30.44 AN APOLOGY 1848 STYLE 

 

David Marsh writes that the editor of the Perth Gazette, predecessor of the West Australian, 

never failed to apologise to his subscribers in the distribution of the journal. The following 

paragraph appeared on 8 April 1848: 

 

―We have to apologise to our subscribers for the non-appearance of our Journal on Saturday 

last, occasioned by an untoward accident to the press on the afternoon of that day, while the 

paper was being worked; a portion of the brick wall above the press fell in and caused 

considerable injury, which, however, has been ably repaired by Mr Nairne.‖ 

 

30.45 THE FETTLERS’ NEWSPAPERS 

 

At the unveiling of the first sculpture of the Australian Railway Monument at Werris Creek, 

NSW, on 24 September the poem, ―The Song of the Fettler‖, was read. The poem, an extract 

from which appears below, is about the lonely railway fettler ever craving for news. The 

fettlers‘ cry of ―Paper!‖ as the steam trains of yesteryear flew past the fettlers‘ camps would 

often result in a rolled up newspaper being thrown by passengers from the train window. The 

poem by ―Johnson‖ originally appeared in the union journal Railroad on 10 November 1929. 

This item provided by Barry Blair. 

 
On cold and lonely stretches 
On bridges, tall and long 
You hear the cry of „Paper” 
The fettlers‟ only song 
Then as you roll and fling them 
Just watch the eager pack 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 30     December 2004 Page 17 

 

That rush like boys to grip them 
For they are scarce – Outback 
 
In scorching Sun and blinding dust 
In snow and sleet and hail 
These men the track are keeping 
For the passing of the Mail 
Then after „grub‟ it‟s Paper time 
And every tent and shack 
Is going through the latest 
By the light of the lamp – Outback 
 
With oil lamps dimly casting 
A light on earthen floor 
when canvas walls go swaying 
As the winds through gum trees roar 
Those papers… Every letter 
Are read, from front to back 
Then passed to cobbers 
That‟s the way of these men – Outback 
 
So now you know just what it‟s like 
To work out there 
Where every man‟s a toiler 
Where each man does his share 
Next time you hear them calling 
Don‟t pass the waiting Pack 
Give out the news from Sydney 
It‟s a lot to these men - Outback 

 
30.46 DO EDITORIALS MATTER? 

 

Editorials were once the most important and most read part of newspapers. Are they still 

important? Does anyone, other than politicians, still read them? Most newspapers do not 

include editorials in their websites. Is this an indication of their current status? 

 

In the recent US Presidential election, the majority of US newspapers with a majority of the 

circulation, endorsed John Kerry. He lost. 

 

On 16 October 2004, Jack Waterford, editor of the Canberra Times, in his regular Saturday 

column (Panorama magazine section, p.2), discussed endorsement of political parties in 

newspaper editorials. He said, in part, ―One problem of making an endorsement is that those 

who read it will immediately read what is said as some form of coming out – indeed as an 

admission that the newspaper‘s coverage has been biased all along… A similar problem is 

that endorsements probably have only limited persuasive effect, but upset readers.‖ 

 

On 8 November 2004 in his regular column about newspapers in the London Guardian 

Roy Greenslade said, ―What is the point of leading articles in modern newspapers? Few 

people read them. Few people quote them. Few people, surely, are influenced by them. With 

the rise of the columnist class, editorials have become almost meaningless … When I told a 

class of students recently that most major American newspapers broadly supported the war in 

Iraq… they responded by quoting what columnists said, not leading articles …‖ 

 

On the other hand, the Age‘s 150
th
 anniversary supplement on 16 October 2004 (see item 30.7 

above) included an article about editorials entitled ―Persuasive, often infuriating, but not 

easily ignored‖. This said in part, ―Does anyone read editorials? … the people editorials are 

written about certainly read them. Any leader writer knows this … Their anonymity does 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 30     December 2004 Page 18 

 

make them arguments of a special kind … This attribution of opinions to the newspaper rather 

than to individuals is not a silly fiction. Newspapers over time, come to be associated with 

particular points of view, and these associations typically outlast the tenure of any particular 

editor or leader writer.‖ 

 

With these views, and the Federal election in mind, Victor Isaacs is conducting a survey of 

ANHG readers. Brief responses are invited to abvi@webone.com.au or to 43 Lowanna St 

Braddon ACT 2612. Questions are: 

1. Do you read newspaper editorials: 

 i) Always ii) Regularly iii) Occasionally iv) Never. 

2. During the 2004 Federal election did editorials: 

i) Have no effect on your views ii) Confirm your views iii) Change your views. 

3. Have you ever changed your vote as a result of editorial opinion? 

4. Have you ever changed other views as a result of editorial opinion? 

5. Do you think other people are influenced by editorials? 

6. Notwithstanding the above, are editorials required to maintain the authority of newspapers? 

7. Any other comments about editorials? 

 

RECENTLY PUBLISHED 
 
30.47 BOOKS 

 

30.47.1 MORE PIG BITES BABY: STORIES FROM AUSTRALIA‘S FIRST NEWSPAPER 

VOLUME 2: 1810-1821, edited by Michael Connor, Duffy and Snellgrove, paperback, 372 

pages, ISBN 1-876631-91-0. Following the publication in 2003 in ―Pig Bites Baby: Stories 

from Australia‘s First Newspaper 1803-1810‖ of extracts from the Sydney Gazette and New 

South Wales Advertiser, the series continues with extracts from the next 11 years. 

 

30.47.2 MEDIA WORDS: THE INDUSTRY GUIDE by Sally Hoban, Craftsman House an 

imprint of Thames and Hudson (Australia), 159 pages, ISBN 0-9751965-0-2. A guide to 

working in the advertising and media industry. 

 

30.48 ARTICLES 

 

30.48.1 NEW PLAYER BRINGS FRESH COMPETITION by Andrew McGarry, Australian, 

Media section, 16 September 2004, p.19. Describes the plans of the new Independent Weekly 

in Adelaide. 

 

30.48.2 FT PREPARES TO PAINT TOWN PINK by Glenda Korporaal, Australian, Media 

section, 16 September 2004, p.23. Describes the launch plans of the Australian edition of the 

Financial Times. 

 

30.48.3 COLONIAL CONNECTIONS WITH THE LONDON TIMES by Patricia Clarke, 

Canberra Historical Journal (Canberra & District Historical Society), no. 54, September 

2004, pp.22-27. The article sketches two female late-nineteenth journalists, Jessie Couvrer 

and Flora Shaw, with Australian connections. 

 

30.48.4 THE ALEXANDER TECHNIQUE by Jane Cadzow and John Huxley, Good 

Weekend, 18 September 2004, pp.36-43. A profile of John Alexander, the former Fairfax 

editor-in-chief who has become the chief executive of Kerry Packer‘s Publishing & 

Broadcasting Ltd. 

 

30.48.5 GALLERY TELLS PRESS CRITICS TO BUZZ OFF by Sheena MacLean, 

Australian, Media section, 28 October 2004, p.17. The Federal Parliamentary Press Gallery‘s 

reaction to the Coalition‘s election win. 

mailto:abvi@webone.com.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 30     December 2004 Page 19 

 

 

30.48.6 MURDOCH‘S LIFETIME OF DEALS by Jane Schultz, Australian, Media section, 

28 October 2004, p.18. Includes a chronology – scratchy for the early years, but useful for 

recent years. 

 

30.48.7 LAW THREATENS KNOCKOUT BLOW FOR PAPERBOYS by Kate Legge and 

Michelle Gilchrist, Weekend Australian, 6-7 November 2004, p.10. Changes to child 

employment laws in Victoria threaten to wipe out the two-wheeled suburban paperboy 

weaving from letterbox to letterbox in the dimness of dawn‘s light. 

 

30.48.8 THE LIFE AND CAREER OF SIR ARTHUR MORGAN by Richard Morgan, 

Journal of the Royal Historical Society of Queensland, 19 (11), October 2004, pp.555-574. A 

great grandson of the former Queensland Premier and Warwick newspaper proprietor profiles 

him. 

 

30.48.9 BRUTAL TRUTHS, a series of four articles about the ethics of ―death knocks‖ and 

the reporting of death, by Gary Tippet, Claire Gorman, Richard Bruinsma and Natalie 

Williams, Walkley Magazine, Issue 29, October/November 2004, pp.10-15. 

 

30.48.10 WEST EDITOR‘S SHOWDOWN WITH MP by Belinda Hickman, Australian, 

Media section, 4 November 2004, p.15. Discusses the West Australian’s reporting of a minor 

traffic infringement by State MP John Quigley, and the generally livelier/more controversial 

approach by the newspaper since Paul Armstrong became editor. 

 

30.48.11 NEWS FLOWS AGAIN ON THE BARCOO by Ian Gerard, Australian, Media 

section, 11 November 2004, p.21. Discusses the revival of the Barcoo Independent in the 

outback Queensland town of Blackall. 

 

30.48.12 COLLECTIVE MIND-SET A PRESSING CONCERN by Terry McCrann, 

Weekend Australian, 13-14 November 2004, p.32. Business writer McCrann responds to Matt 

Price‘s defence of the Canberra press gallery from post-election attacks from various 

commentators. 

 

30.48.13 SCHOOLS TURNING OUT ‗IDEOLOGUES, NOT NEWSHOUNDS‘ and SO 

YOU THINK YOU‘VE GOT WHAT IT TAKES by Sheena MacLean, Australian, Media 

section, 18 November 2004, pages 15 & 18. About the training of journalists in Australia. 

 

30.48.14 THE COLUMNISTS‘ MANIFESTO by Diana Bagnall and Patrick Carlyon, 

Bulletin 30 November 2004. Profiles conservative columnists Miranda Devine, of the Sydney 

Morning Herald (formerly of the Daily Telegraph) and Andrew Bolt, of the Herald-Sun. 

 

30.48.15 FIFTY HOT COMPANIES by Mark Abernethy, Bulletin 7 December 2004, p.50. 

No. 2 in this annual survey is West Australian Newspaper Holdings. 

 

30.48.16 JOURNALISM EDUCATORS WALK A FINE LINE BETWEEN SCHOLARSHIP 

AND REALITY by Wendy Bacon, and WHAT THE J-SCHOOLS OFFER, Australian, 

Media section, 2 December 2004, p. 15 & p. 16. 

 

30.48.17 DEATH THREATS ON THE DARLING DOWNS by Rod Kirkpatrick, PANPA 

Bulletin, November 2004, pp.58-59. Potted histories of newspapers at Clifton and Beaudesert, 

Queensland. 

 

30.48.18 TORCH ABOUT TO ENTER 85
th
 YEAR: JUST FIVE EDITORS IN ALL THAT 

TIME, Mediaweek, 29 November 2004, p.8. The Engisch family has owned the Bankstown 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 30     December 2004 Page 20 

 

Torch (Sydney) for all of its 84 years. This article provides an historical snapshot of the 

family and the paper. 
  

30.48.19 IN 1984 FAIRFAX STARTED MAG TO FREE UP ADVERTISING SPACE, 

Mediaweek, 15 November 2004, pp.3, 9. Historical reflection on 20 years of publication of 

the Good Weekend by the Sydney Morning Herald and the Age. 

 
30.49 BOOKS AVAILABLE 

 

Spare copies of the following books are available in return for the cost of postage:  

 MURDOCH by William Shawcross, Pan Books, paperback, 640 pages, 1993. 

 GALE FORCE: JOHN GALE AND THE SITING OF THE NATIONAL CAPITAL 

by Susan Mary Woolcock Withycombe, Queanbeyan & District Centenary of 

Federation Committee, paperback, 134 pages, 2001 (includes much on the 

Queanbeyan Age). 

 
Contact Victor Isaacs on abvi@webone.com.au or 43 Lowanna St Braddon ACT 2612. 

 

30.50 TWO ANHG BOOKS:  

 

Australian Newspaper History: A Bibliography (111pp).  

(Essential for anyone researching any aspect of Australian newspaper history.) Hard copy for 

$25 including postage and packing. PDF version available for $10 (r.kirkpatrick@uq.edu.au). 

Post cheque and include your email address. Make cheque payable to R. Kirkpatrick 

(ANHG). No plastic. Post to: Rod Kirkpatrick, 13 Sumac St, Middle Park, Qld, 4074. 

 

The ANHG Index (107pp): covering the first 25 issues of this newsletter.  

Hard copy for $20 including postage and packing. PDF version available for $10 

(r.kirkpatrick@uq.edu.au). 

 

   ANHG subscriptions 
¤  

¤ Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group 

Newsletter:  

¤ (1) Email Rod Kirkpatrick at r.kirkpatrick@uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

¤ (2) Post to: Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $30). 
¤  

¤ New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
¤  

¤ (Name)___________________________(Address)____________________________

______ 

¤  

¤ _____________________________________________________Postcode________

_______ 

¤ I enclose $30 – cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for the next TEN 

issues. 

 

mailto:abvi@webone.com.au
mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au

