
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 21                         February 2003 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 

07-3279 2279, r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au 

 

21.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 30 April 2003. Subscription details appear at end of 
Newsletter. [Number 1 appeared in October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the “Publications” link from the University of Queensland’s 

School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/journ-comm/ 

 
Current Developments: Metro (21.3-21), and Provincial (21.22-31);  

Newspaper History (21.32-39);  
Recently Published Books and Articles (21.40-41). 

 

21.2  Newspapers in Australia  

celebrate bicentenary 
 

Newspaper history buffs will gather in Sydney at the State Library of New South Wales on 1 

March to celebrate the most significant anniversary yet in the history of Australian 

newspapers. A one-day symposium, featuring seven speakers and three panellists, will mark 

the bicentenary of publication of the first issue of the first Australian newspaper, the Sydney 

Gazette and New South Wales Advertiser. 

 

When the Sydney Gazette appeared on 5 March 1803, it was intended to serve the 

Government as well as the people. Probably only 100 copies were printed of the first issue¸ 

consisting of four small three-column pages of “portfolio” size. Technically, the proprietor 

was George Howe (1769-1821), a West Indian-born printer transported for life for shoplifting, 

but the Governor was really the boss. Although the Gazette was a commercial venture, a 

government press printed it, with the Secretary to Governor King looking over Howe‟s 

shoulder. It was printed on the government press – Howe was the government printer – with 

government ink on government paper.  

 

And paper was often the crucial item: suitable paper was in such short supply that many 

issues were “printed on paper of all sorts of colours – green blue, pink and yellow were 

almost as common as white – but the prevailing tint was of a dirty brown compromise 

between white and yellow”. Sometimes it was printed on brown paper, and even on China 

paper, which comprised small sheets that had to be pasted together before printing. 

 

In the other Australian colonies, newspaper publication progressed from Tasmania (then Van 

Diemen‟s Land) in 1810, to Western Australia in 1831, South Australia in 1836, Victoria in 

1838 and Queensland in 1846. Tasmania, Victoria and Queensland were then still part of the 

colony of New South Wales.  

 

The bicentenary symposium is being organised by the Australian Newspaper History Group. 

It will run from 10am to 4pm in the Dixson Room, Mitchell Wing, of the State Library. 

Speakers, in order of presentation, will be: Dr Sandy Blair, Dr Grace Karskens, Professor 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au
http://www.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter No 21  February 2003 Page 2 

Elizabeth Webby, Major Kenneth Sanz, Mr Barry Potter, of Rural Press Ltd Queensland, Ms 

Jerelynn Brown, of the State Library, and former Sydney Morning Herald editor-in-chief V.J. 

Carroll. Panellists will be Associate Professor Catharine Lumby, Mr Mike Van Niekerk, 

managing editor of the online editions of the Sydney Morning Herald and the Age, and Brett 

Kenworthy, retiring executive director of the Pacific Area Newspaper Publishers Association 

(PANPA).  

 

A display of early Australian newspapers and journals and other printing records will be 

staged in conjunction with the symposium. The program and registration form are attached to 

this newsletter. The symposium registration fee of $40 ($30 concession) includes morning 

and afternoon tea, and lunch. Booking and advance payment are essential. 

 

The Australian Newspaper History Group records it thanks to the following sponsors of the 

symposium: 

 

 John Fairfax Holdings Ltd, publisher of Australia’s oldest newspaper, 
the Sydney Morning Herald 

 Paper World Pty Ltd, of Melbourne, suppliers of original newspapers 
from the past 

 RMIT University’s School of Applied Communication, Melbourne  

 The Printing Industries Association of Australia 

 The Graphic Arts Manufacturers Association of Australia 

 Rural Press Ltd, the major publisher of regional newspapers throughout 
Australia 

 The State Library of New South Wales. 

 
CURRENT DEVELOPMENTS: METRO 

 

21.3 WHEN A NEWSPAPER BACKS A CITIZEN’S CIVIL ACTION 
 
The Australian is providing the financial backing necessary for a Queensland woman to 

explore her legal options. The woman, Faye Kennedy, whose 17-month-old daughter was 

sexually assaulted and strangled in 1973, will try to mount a civil prosecution against 

Raymond John Carroll, twice found guilty of the murder by a jury but acquitted on appeal 

both times (Australian, 10 December 2002, p.1; see also “Mother‟s nightmare bares its teeth”, 

Weekend Australian, and “Crusade to bring justice to system”, 14-15 December 2002, pp.1-2, 

and p.2, respectively). Sydney Morning Herald legal-affairs columnist Richard Ackland 

accused (SMH, 13 December 2002) the Australian of improperly taking a stake in possible 

civil action against Carroll. The Weekend Australian editorialised in defence of its stance (14-

15 December 2002, p.20). Jack Waterford, editor-in-chief of the Canberra Times, cannot see 

a lot of merit in the Australian’s crusade (“Addendum”, Canberra Times, 14 December 

2002), Panorama section). 

 

21.4 THE NATIONAL CAPITAL UNDER ATTACK FROM BUSHFIRES 

 

The Canberra Sunday Times on Sunday 19 January 2003 devoted 13 tabloid pages to local 

fires, including a four-page wraparound. The front-page heading was “DISASTER”. 

 

The Canberra Times the next day devoted 16 broadsheet pages to local fires. The newspaper 

was arranged like two 16-page papers. The first 16 pages, with only a microscopic amount of 

advertising, were solely devoted to the fires. This was all in colour, and had its own editorial 

and cartoon. The front-page headline, against a colour photograph of half a dozen burnt-out 

homes, was “Our worst day”. The second 16-page section was the “normal” paper. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 21  February 2003 Page 3 

The following appeared in the Canberra Times on 20 Jan 2003, p.4: 

 

THE CANBERRA TIMES 
Yesterday‟s edition of the Canberra Sunday Times sold out by late morning. This was despite 

the print run being increased by 2000 copies. In response to the demand, the edition was 

reprinted and supplies were back in major outlets after 1pm. This reprinted edition did not 

include Relax magazine. We apologise for this and for the failure to deliver to areas affected 

by the fires and road closures. As with many other organisations, Canberra Times staff have 

been personally affected by the fires. As a result, editions have been brought out with limited 

staff and those staff available have worked long hours to bring you these reports and images.” 

 

21.5 CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 

 
3 January 

2003 

Death: Caroline Simpson, in Sydney aged 72; daughter of Sir Warwick Fairfax and 

his first wife, Marcie (Betty); became one of Australia‟s wealthiest women when 

her step-brother, young Warwick, “privatised” the Fairfax newspaper group; 

philanthropist; crusader for colonial art and architecture; took up causes instead of 

writing (obits., Sydney Morning Herald , 9 January 2003; Australian, 7 January 

2003, p.13). 

7 January 

2003 

Maitland Mercury, New South Wales, celebrates its 160
th

 birthday. It is the sixth 

oldest newspaper in Australia (see 21.26). 

13 January 

2003 

Death: William Graham (Bill) Bland, in Melbourne ate 84; long-time business 

manager of the Age and general manager from 1978 until 1983 when he retired; 

from 1987 until 1993 he was Chairman of the Board of David Syme and Company, 

at that time publisher of the Age (source: John Tidey email). 

15 January 

2003 

Death: Bruce Juddery, in Canberra at age 61; made his name at the Canberra 

Times where he pioneered in the late 1960s coverage in Australian newspapers of 

public administration, “the small g government of the bureaucracy and government 

agencies, as opposed to the doings of ministers and party politics” (obit., Canberra 

Times, 17 January 2003, p.8). 

19 January 

2003 

Death: Francis Vincent (Frank) Gannon, in Melbourne aged 72; owner/editor of 

Colac Herald, a Victorian tri-weekly, since 1978; third-generation member of 

Gannon family involved in ownership of newspapers; son of James Vincent 

Gannon; began training in 1946 at Warragul Gazette; worked on papers at Sale and 

Korumburra; bought Bunyip Express in partnership with father in Oct 1952; bought 

Kooweerup Sun in March 1956; six months later switched papers with his parents 

(Bunyip Express); bought Great Southern Star, Leongatha, in Jan 1958; sold it in 

March 1978 to sister Dorothy and her husband Bill Giles; bought Colac Herald in 

May 1978; former president of Victorian Country Press Association (Rod 

Kirkpatrick‟s research notes; obituary, Colac Herald, 21 January 2003, p.1). 

 
21.6 A VOICE CRYING IN THE WILDERNESS OF CANBERRA 

 

In Canberra, they are fighting for additional voices on public affairs. Ben Hall, the editor of 

the Valley Voice, wrote, in part, on 21 November 2002, p.4: “This time last year Rural Press, 

publisher of the Canberra Times and the Chronicles, shut down the Valley View, rolling the 

masthead into the larger free “advertising compendium” the Chronicle. This came at the same 

time local [television] news bulletins for Ten Capital and Prime were also suddenly closed 

[see 21.30]. The Tuggeranong and surrounding community experienced a heavy loss at the 

hand of Rural Press and it responded with Valley Voice, its own newspaper, to represent the 

community and with that independence a new sense of community is being formed. Local 

newspapers are essential to build the sense of community and identity for an area. Choice is 

also important to the social wealth of the community but the increasingly centralised media in 

Canberra puts our media at risk of becoming nepotistic. How is it that a town the size of 

Canberra, proudly the capital of the country, is perceived as being unable to support more 

than one local news bulletin or even one local community-focused newspaper? 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 21  February 2003 Page 4 

 

21.7 A SUNBURNT COUNTRY 

 

The Canberra Times of 7 December 2002 carried, on its front page, pictures of a firefighter 

shielding himself from flames during a bushfire burning near homes in the Blue Mountains, 

near Sydney, and, below it, Thredbo receiving a dusting of snow in the Snowy Mountains the 

same day. 

 

21.8 CHILDREN OVERBOARD: WALKLEY COMPLAINT 

 

The editor of the Australian, Michael Stutchbury, has complained about the “shabby” 

treatment of one of the paper‟s entries in the Walkley Award. The entry in question was an 

exclusive report, on 7 November 2001, by Natalie O‟Brien on the children overboard affair 

(Australian, Media liftout, 5 December 2002, p.3 – which contains a full list of the Walkley 

winners). On 5 December the Senate honoured O‟Brien for her coverage of the affair. In a 

motion introduced by Labor‟s Peter Cook, the Senate congratulated O‟Brien for receiving the 

Perth Press Club award, an honourable mention at the George Munster Award for 

independent journalism and a highly commended acknowledgment at the Walkleys 

(Australian, 6 December 2002, p.3). 

 

21.9 SMH.COM.AU REGAINS LEAD 

 

Increasing demand for online news in recent months has helped Fairfax websites smh.com.au 

and theage.com.au rebound from audience losses suffered earlier. The Sydney Morning 

Herald’s online site was once again the most popular news and information site, reclaiming 

that title from News Interactive‟s news.com.au. The ratings of the independent auditing 

company, Red Sheriff showed that in November 2002 smh.com.au increased its audience by 

6.2 per cent to 1,715,741 unique visitors on the back of a 41 per cent increase in October, 

while the News Limited network slipped 11.4 per cent in November (Australian, Media 

liftout, 12 December 2002, p.3). 

 

21.10 THE HIGH COURT AND NET LIBERTY 

 

The High Court has dramatically widened the scope of Australia‟s defamation laws by 

allowing overseas internet publishers to be sued here. Media companies warn this could 

seriously affect free speech. The precedent was set on 10 December 2002 when the High 

Court unanimously ruled that mining entrepreneur Joe Gutnick could sue American multi-

media giant Dow Jones in Victoria over material published on its US-based website. The 

world-first decision will have serious ramifications for media companies publishing articles 

online. Countries operating under English common law – such as Britain, Canada, New 

Zealand, Malaysia and South Africa – could adopt the High Court‟s position (Australian, 11 

December 2002, p.1; see also 21.41.4). 

 

21.11 MUMMA MIA! NEWSPAPER/MAGAZINE FOR MUMS AND FAMILIES 

 

A Brisbane publishing venture aimed at the family, but especially the mother, began in 

November 2002. It‟s called Mumme, and is effectively a monthly newspaper, Mum, including 

a magazine insert, Me. The editor is Jeni Goodsall. (The website address is 

www.mumme.com.au) The second edition appeared in January and incorporated changes 

suggested by readers. 

 

21.12 TASMANIA AND BLACK DEATHS 

 

Robert Cox, of Paweena, Tasmania, writes in the letters page of the Australian, 10 December 

2002, p.10: “I have no idea whether Keith Windschuttle [author] is right or wrong about 

http://www.mumme.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter No 21  February 2003 Page 5 

genocide and the Tasmanian Aborigines, but if he is relying on contemporary newspaper 

reports, or the absence thereof, to support his arguments he could be in trouble. For much of 

their regional news, Tasmanian newspapers of the 1820s relied on unpaid amateur 

correspondents – in other words, literate people who saw or heard something newsworthy, 

wrote a report of it and sent it to a newspaper. In the absence of such people, even major news 

sometimes did not get reported. For instance, when in December 1829 a white settler, Emma 

Coffin, was speared to death by Aborigines at Pitt Water, not far from Hobart, it did not rate a 

mention in the Hobart Town Courier. What chance, then, that the killing of Aborigines by 

whites in remoter regions would fare any better?” 

 

21.13 SPANISH MEDIA MAGNATE BUYS INTO AUSTRALIA 

 

The Spanish media magnate, Javier Moll, has made his first acquisition in the Australian 

media industry, buying the monthly give-away publication, the Adelaide Review. Current 

owners – engineer Mark Gilbert, editor Christopher Pearson, manager Philip Virgo and silent 

partner Jamie Simpson – each retain a small holding, but the major shareholder is EPI 

Communications, a subsidiary of Moll‟s Australian holding company, Euro-Pacific Holdings. 

The Barcelona-based parent company, Editorial Presna Iberica, published 18 titles in Spain 

and Portugal and operates several broadcasting companies, mainly in Spain (Australian, 

Media liftout, 12 December 2002, p.3). 

 

21.14 TERRAPLANET GROUNDED 

 

In December the administrator of the moribund magazine company Terraplanet warned that 

there was no guarantee the January editions of its titles would appear. They included: 

Australian Style, Monument, HQ, Juice, Big Hit and Underground Surf (Sally Jackson, 

“Terraplanet grounded with $26m black hole”, Australian, Media liftout, 19 December 2002, 

p.3). The six mastheads have been sold to Kerry Stokes‟s Pacific Publications. Despite the 

sale, there is no likelihood of Terraplanet‟s creditors being paid out in full (Media briefs, 

Australian, Media liftout, 2 January 2003, p.3). 

 

21.15 FAIRFAX SUGGESTS MEDIA REVIVAL 

 

The worst recession in the media industry in decades could be nearing an end after John 

Fairfax Holdings unveiled a surprising upgrade in its half-year profit forecast. Profit before 

interest and tax for the six months to 31 December 2002 was expected to be 20 per cent 

higher than for the corresponding period in 2001, Fairfax CEO Fred Hilmer said (Australian, 

20 December 2002, p.17; see also 21.41.10). 

 

21.16 THE BIG ISSUE INCLUDED IN MORGAN READERSHIP SURVEY 

 

The Big Issue, a fortnightly current affairs magazine sold on the streets by disadvantaged and 

homeless people, has been included in the quarterly readership survey conducted by Roy 

Morgan. Vendors sell the magazine for $3 and split that 50/50 with the publisher. Last year it 

completed coverage of the five mainland State capitals when it launched in Adelaide in July 

and Perth in October. It topped 20,000 sales for the first time when it sold 23,000 copies of its 

Christmas issue. This year managing director Bill Manallack plans to introduce the title into 

Canberra, Hobart and possibly New Zealand. He hopes sales growth and increased advertising 

income will help the title emerge from the red for the first time during the current financial 

year. Last year Sydney sales climbed to about 5,000 an edition and Manallack hopes to 

double that this year. Melbourne, where the local version of the magazine started in 1996, 

heads the sales with about 8,000 copies sold every fortnight. Sales in Brisbane are 1,500 and 

in Adelaide and Perth, the newcomers, they are already 1,500 and 700 respectively 

(Australian, Media liftout, 9 January 2003, p.3). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 21  February 2003 Page 6 

 

21.17 PANPA CHIEF EXECUTIVE RESIGNS 

 

Brett Kenworthy has resigned as chief executive of the Pacific Area Newspaper Publishers‟ 

Association (PANPA) after only one year in office. His resignation takes effect this month. 

PANPA‟s strategic development manager, Amanda Shepherd, will act as chief executive for 

three months while a new CEO is sought. PANPA comprises more than 190 newspaper 

publishing companies in 14 countries, including Australia and New Zealand, as well as most 

English-language newspapers in South-East Asia and the South Pacific (Australian, Media 

liftout, 26 December 2002, p.6). 

 

21.18 HERALD-TRIB: NO LONGER A HYBRID 

 

The International Herald Tribune, read by English-speaking expatriates all over the world but 

little known to more settled mortals, hit the streets for the first time on 2 January under the 

sole ownership and direction of the New York Times. The Washington Post had previously 

been a 50 per cent owner (Weekend Australian, 4-5 January 2003, p.11). 

 

21.19 FAIRFAX PRODUCTION PLANNER RETIRES 

 

The Sydney Morning Herald, established in 1831, has had numerous long-service families, 

not the least of which were the Fairfaxes (1841-1990). On 17 January 2003 John Stockley 

retired as a production planner, after 41 years with the company. Back in the 1890s, Colin 

Stockley came from NZ and joined the company, followed by his brother Harold. Both were 

linotype “piece operators” - the most highly skilled job in printing, now sadly vanished. They 

were paid according to how much they set. – Column 8, Sydney Morning Herald, 17 January 

2003. 

 

21.20 TEETHING PROBLEMS AT THE AGE’S NEW OFFSITE PRESSES 

 

Teething problems at the new Fairfax printing press in Melbourne stalled distribution of the 

Age and Australian Financial Review (Victorian edition) for up to four hours on 9 January 

2003. The Australian reported (10 January 2003, p.19) that it was an embarrassing hiccup for 

the $220 million complex, described as a “world class printing and production facility”. 

Fairfax is due to shift its entire Melbourne printing operation from the Age’s Spencer Street 

headquarters in the CBD to the new presses, located near Tullamarine Airport, early in 

February. 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: PROVINCIAL 

 

21.21 THE COPPERWING COUNTRY INDEPENDENT IS LAUNCHED 

 

The Copperwing Country Independent, a free monthly tabloid newspaper, was launched in 

December to serve the communities located somewhere between Lithgow, Bathurst and 

Mudgee – the “Copperwing country”, covering most of the habitat of the imperilled 

Copperwing butterfly. Included in the circulation area are Portland, Wallerawang, Cullen 

Bullen, Capertee, Blackman‟s Flat, Lidsdale, Meadow Flat, Sunny Corner, Tarana, Rydal, 

Yetholme, Dark Corner and Palmer‟s Oakey. The editor says there are 5,000 people living 

there. The Independent is “a voice which is non-allied to any political, religious or business 

group, nor aiming to push any one point of view, yet encompassing many points of view in 

the democratic tradition”. It is not a profit-making venture but aims to be owned by the 

community, for the community, with most aspects of its production and organisation donated 

freely by volunteers from the community at large. “At this stage,” says the editor, “we are 

literally „flying by the seat of our pants‟ in the production of this journal, which we hope will 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 21  February 2003 Page 7 

be delivered monthly to all homes and business houses in the region to start with, progressing 

to fortnightly towards the middle of next year.” 

 

21.22 BENDIGO PAPER BEGINS 150
TH

 YEAR 

 

The Bendigo Advertiser began its 150
th
 year of publication on 9 December 2002 and 

announced a year of celebrations and commemorations leading up to its 150
th
 birthday on 9 

December 2003. It began the year by publishing some historical articles written by current 

editor Wayne Gregson (see Pages 1, 3 and 5).  

 

21.23 BIG CHANGES AT PIONEER NEWS 

 

The Pioneer News, a weekly free in Mackay, Queensland, has undergone a major redesign 

and has now lost its managing editor, Scott Rowe (PANPA Bulletin, December 2002, pp.35 

and 61). 

 

21.24 ONLINE ADVOCATE POPULAR 

 

The Western Advocate’s website, bathurst.yourguide.com.au, attracted almost 35,000 

viewings during November. These figures show an average of 1160 page views per day with 

people visiting the site to get information about news, sport, classifieds, property and motor 

vehicles for sale. The popularity of the site reflects confidence in the newspaper‟s readership 

in and about Bathurst, affirming the Western Advocate as Bathurst‟s best news medium., 

Visitors to the website have increased at a steady pace since the site was established around 

two years ago, with 30,000 viewings of the website in June., News was the main reason 

people visited the site during November, followed by sport and classified advertising pages., 

Western Advocate editor Sandra Bates said she was pleased more people were accessing both 

the website and purchasing the newspaper., “It means we are providing information to a wider 

section of the community,” she said (Full story in the Western Advocate 16 December 2002). 

 

21.25 WHO IS THE OLDEST OF THEM ALL? 

 

The Moruya Examiner, wrapped around the Bay Post, Bateman‟s Bay, still (e.g. 13 December 

2002) claims on its front page to be “Australia‟s 10
th
 oldest paper” despite the fact that, at 

best, it is Australia‟s 25
th
 oldest newspaper. – Rod Kirkpatrick (see 21.28) 

 

21.26 MAITLAND MERCURY IS 160 – AND SUFFERING MEMORY LOSS 

 

The Maitland Mercury claims on its website that it is the “oldest regional daily in Australia” 

and claimed in an article about its 160
th
 anniversary (which was 7 January 2003) that it is “the 

second oldest daily newspaper in Australia”. The Mercury is wrong on both counts. It suffers 

from the disease that somehow forgets that there is an Australia outside the boundaries of 

New South Wales. Firstly, the title of “the oldest regional daily” goes, surely, to the regional 

newspaper now existing that has been a daily for longer than any other. That paper is the 

Geelong Advertiser, a daily since 13 November 1849. The Maitland Mercury has been a daily 

only since 1 January 1894. Other current regional dailies that have appeared daily for longer 

than the Mercury are: the Bendigo Advertiser (1856), Ballarat Courier (1867), Newcastle 

Herald (1876), Launceston Examiner (1877), the Morning Bulletin, Rockhampton (1873), 

Maryborough [now Fraser Coast] Chronicle (1882), the Warrnambool Standard (1884). If 

you want to argue that “The oldest regional daily” is the regional daily that has been 

published as a newspaper longest, even then the Maitland Mercury cannot make that claim 

accurately. The Geelong Advertiser wins again, for it began as a newspaper on 21 November 

1840 and the Launceston Examiner began on 12 March 1842. So, Maitland would be number 

3. Secondly, the claim of being “the second oldest daily newspaper in Australia” is clearly 

wrong, as demonstrated above, even when we count only regional papers, let alone 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 21  February 2003 Page 8 

metropolitans. Older metropolitan dailies, listed in order of their longevity as dailies: Sydney 

Morning Herald (established 1831, daily since 1840); Age, Melbourne (1854, 1854); 

Advertiser, Adelaide (1858, 1858); Mercury, Hobart (1854, 1860); Courier-Mail, Brisbane 

(1846, 1861); Herald Sun, Melbourne (1840, 1869); and West Australian, Perth (1833, 1885). 

– Rod Kirkpatrick 

 

21.27 TELEVISION NEWS IN THE REGIONS 

 

From 6 July 2003, television news coverage in the regions is expected to be upgraded. The 

Australian Broadcasting Authority will impose an additional licence requirement on 13 areas 

covering regional Victoria, New South Wales and Queensland. Under the new condition, each 

station will have to broadcast matters of local significance every week. ABA chairman David 

Flint said the new condition would be an incentive for the stations to produce between an hour 

and two hours of local programming a week (Courier, Ballarat, 17 December 2002, online 

edition; Western Advocate, Bathurst, 27 December 2002, online edition). 

 

Yet on 8 January, the ABC in Canberra reported: “In a blow for local news coverage in the 

ACT, WIN News has decided to axe its weekend updates. Two one-minute news updates will 

also be slashed in the Illawarra region. In Canberra, WIN is sacking one cameraman and will 

not be filling the position of a journalist leaving the organisation. WIN National News 

director Richard Burgess says the weekend service was not economically viable.” 

 

See also: Sally Jackson, “Regional TV groups in local lather over licence changes”, 

Australian, Media liftout, 16 January 2003, p.3. 

 

21.28 THE SHIPPING NEWS, VICTORIAN STYLE  
 

Andrew Rule reports in the Age, 30 December 2002, about an unusual non-metropolitan 

publication, the Mariner, which began on the Mornington Peninsula about 19 months ago. 

The oddball monthly publication – part newspaper, part pamphlet, mostly daydreams – 

threatens to be a small publishing phenomenon. Published “about the tenth of every month” 

by two consenting adults in Dromana, The Mariner has grown to the stage where they can no 

longer distribute it from their veteran Valiant car from Portsea to Williamstown. They now 

use a professional distributor who reaches about 250 newsagents to meet growing demand. 

Peter Swan and Andrew Baird are the publishers. Swan is the chief reporter, which covers a 

lot when only two people produce a 16-page paper in their spare time. The 44-year-old, who 

admits working in film and marketing as a “corporate writer” on weekdays, owns up to 

several bylines in the Mariner. To give the paper more apparent female input, he became 

“Amy Munro”. He is also behind stories run under the byline of “James Tremlett, cub 

reporter”; the real James happens to be his three-year-old son. And there is the ripping yarn 

serialised in every issue, allegedly by one “Captain John „Jay‟ Mainwaring”. 

Baird, 46, a self-confessed artist, blames his wife, Gabriele, for the original careless thought 

that spawned The Mariner. She likes watching ships in the bay and suggested publishing lists 

of ships and sailing times. Baird asked Swan to write some catchy copy, and the Mariner was 

born in July 2001. Circulation has grown from 3,000 to 7,000. The odd couple has gathered 

an even odder group of correspondents whose willingness to write for no pay distinguishes 

them from mere hacks. The gardening writer is Germaine Greer‟s sister, Jane Burke, and 

David Herburgh writes on the weather. Will Baillieu, yachtie and fisherman, revered by some 

as a crewman on the America‟s Cup-winning Australia II, writes about nautical matters. Some 

suspect he also writes the fishing column under Rex Gurnard. Subscribers include the 

Melbourne Club and Dame Elisabeth Murdoch, mother of a global media magnate. This 

might surprise some pier fishermen around the bay who all insist on getting their copy. Some 

even pay for it, reports Rule. 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 21  February 2003 Page 9 

 

 

21.29 NEW EDITOR AT ARARAT, VIC. 

 

The Ararat Advertiser has a new editor, Patrick Baggoley, from Horsham. He replaces Mark 

Hogan who has become the Grampians Pyrenees Regional Development Board‟s executive 

officer. Baggoley had worked at the Wimmera Mail-Times for four years after studying 

journalism at the University of South Australia in Adelaide. 

 

21.30 EDITOR SOUGHT FOR WARWICK, QLD 

 

The Warwick Daily News has advertised (Australian, Media liftout, 16 January 2003, p.7) for 

an editor. Applicants must demonstrate: “ability to: connect with community and become part 

of it; ability to relate positively to the marketing department and the company‟s desire to build 

sales; ability to embrace our off-site page building system; a strong desire to succeed with an 

„opportunity-rich‟ organisation. Many senior careers have been launched in Warwick.” 

 

21.31 QUEANBEYAN AGE REDUCES PUBLICATION FREQUENCY 

 

The Queanbeyan Age, established in 1860 as the Golden Age, changed from tri-weekly to bi-

weekly issue on 7 January 2003. It appears Tuesdays and Fridays. It published a lot of guff 

about this being a positive step. 

 

NEWSPAPER HISTORY 
 

21.32 THE GERMAN PRESS IN SOUTH AUSTRALIA 

 

Anthony Laube, of Adelaide, writes (re 19.40): The first non-English newspaper printed in 

Australia was the Deutsche Post, in Adelaide on 6 January 1848, founded by the conservative 

„Old Lutheran‟, Carl Kornhardt. Early copies are scarce with an issue dated 16 March 1848 

(no. 11) held in the British Museum, and a handful of later issues held in the Mitchell Library, 

Sydney. It shifted to Tanunda and began publication there in June 1848. R.B. Walker says: 

“In its concentration on German rather than colonial news, the Post established a precedent to 

be followed by many, if not all, German-language newspapers during the rest of the century.” 

Succeeded in October 1850 by the Deutsche Zeitung fur Sudaustralien. This newspaper 

eventually became the Sud Australische Zeitung (1859), which shifted to Adelaide in 1863 

and left the way open at Tanunda for the Tanunda Deutsche Zeitung to be launched (March 

1863). The former title, published in Adelaide, was seen as more open in its religious views 

and liberal in politics, while its country contemporary was seen as conservative on both these 

fronts. In 1875 these two rivals merged to become the Australische Zeitung under Friedrich 

Basedow (of the Tanunda Deutsche Zeitung) and his father-in-law, Dr Carl Muecke. The 

newspaper was forced to close down in 1916 because of the anti-German feelings inspired by 

the first World War, was revived in 1927-1929, and taken over by the Queenslander Herald 

in Brisbane, which itself ceased in 1939. 

 

Short-lived German newspapers include the Adelaider Deutsche Zeitung (1851-1862) 

founded by a wealthy businessman, Rudolf Eimer and the Neue Deutsche Zeitung (1875-

1876), reputedly financed by disgruntled would-be MP, JWA Sudholz. In the twentieth 

century the Adelaider Post was published in Adelaide between 1960 and 1962 before moving 

to New South Wales and becoming the Woche in Australien.The Neue Australische Post a 

broadsheet, was published bi-weekly in Salisbury, South Australia between 1984 and 1993. 

 

A detailed history of the South Australian German press by R.B. Walker, “German-language 

press and people in South Australia 1848-1900” appears in the Journal of the Royal 

Australian Historical Society, June 1972. All available copies of the nineteenth century titles 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 21  February 2003 Page 10 

are held on microfilm in the State Library of South Australia, which also holds extensive 

original copies of these newspapers. 
 
21.33 NEWSPAPER MUSIC 

 

Anthony Laube, of Adelaide, writes (re 19.41): The Illustrated Melbourne Post from July 

1863 printed sheet music fairly regularly on its back page, most of it marked “composed 

expressly for the „Illustrated Post‟”. The music appears to have been written by a variety of 

budding composers in and around Melbourne. Similarly, the Illustrated Adelaide Post also 

contains music such as “Hail to Victoria, Queen of the Ocean: the Australian national 

anthem.” 

 

In South Australia the Illustrated Adelaide News advertises in its issue of November 1877 a 

“musical supplement”, however the copy held in the State Library of South Australia lacks 

this supplement. 

 

21.34 T.L. BRIGHT, OF THE AGE: PICTORIAL IMAGE SOUGHT 

 

Marian Crawford, of the Age Research Library, 5
th
 Floor, 250 Spencer Street, Melbourne, 

3000, writes: I am hoping you may be able to shed some light on an image of a man called T. 

L. Bright (Thomas Lockyer Bright) who was a co-editor of the Age from 1854-1856. In later 

years he also edited a political and social periodical called My Notebook and took an active 

part in forming Building societies. There is an entry on Bright in Gibbney and Smith‟s A 

biographical register, Vol. I, p.83. Bright apparently spent time in New Zealand and retired to 

and died in Bendigo. Basically the Age is putting together pictures of all the paper‟s editors 

since the inception of the paper and this man is the only one we have been unable to locate.  

 

21.35 SIX PRINTING PRESSES IN TASMANIA IN 1834 

 

The Colonist, Hobart, reported in 1834 that “there existed in Van Diemen‟s Land six 

newspapers, two advertising mediums (the Trumpeter, 1833-48, and the Horn Boy, 1834-38), 

one Gazette, one monthly (the Hobart Town Magazine, 1833-34), and two almanacks (Ross‟s 

Hobart Town Almanack and Melville‟s Van Diemen’s Land Almanack). There were six 

printing presses, four in Hobart Town and two in Launceston. The united circulation of the 

weekly newspapers was estimated to be 11,000 copies. By 1841 there were still four presses 

in Hobart Town, controlled by J. Macdougall, W.G. Elliston, William Pratt and Edward 

Abbott.” (Source: E. Morris Miller, “A Historical Summary of Tasmanian Newspapers”, Part 

1, Tasmanian Historical Research Association: Papers and Proceedings, Vol 2, No 1, Nov 

1952, pp.17-21.) 

 

21.36 MEMORABLE MOMENTS IN NEWSPAPERS 

 

Sally Cripps, of Blackall, Queensland, provides three contributions on this topic:  

 

The first comes from the time (mid-1980s) when we had only three-digit telephone numbers 

in Blackall, and even that was too much for some people. The Blackall Leader’s phone 

number was 766, while the local doctor‟s surgery was 667 and the pizza shack‟s was 776. I 

often answered the phone to discover someone wanting a large supreme with extra cheese, or 

fielded a complaint about ingrown toenails. Not quite what I was after for the social column!  

 

The second story happened at the very first local council meeting I ever covered. One of the 

shire roads had recently had a section of bitumen resealed. At the meeting the mayor (at that 

time his title was chairman) turned to the foreman and said, “Ross, next time you do a reseal, 

make sure the men take the dead „roos off the road first.” It appears the roadkill had been 

embalmed for all time under the tar! 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 21  February 2003 Page 11 

 

The third story: It was 1983 and I was heading from Longreach to Blackall to begin reporting 

there when I was stopped by floodwaters on the Landsborough Highway. None of my fellow 

travellers had any food. The closest we could get was the semi loaded with kangaroo meat –

the other was carrying cigarettes. There were also two German bowhunters who whiled away 

the hours in the paddocks of the property the road ran through but luckily they didn‟t manage 

to hit anything. That was well before the time of mobile phones (not that they would be much 

use on that particular stretch of highway, even today) so I had a great story that I couldn‟t tell 

anyone about. 

 

21.37 ARMY NEWSPAPERS 

 

Alan Clark, of Nowra, has sent ANHG a photocopy of the front page of a daily newspaper, 

the Australasian, which was being produced by the Army in 1943. It‟s dated 24 July 1943. 

Three thousand issues were printed daily. 

 

21.38 FOR THE RECORD: FINAL BUZZ IN OZ 

 

Buzz Kennedy‟s final column in the Australian – after 17 years – appeared on 1-2 January 

1994 in Review 2. Several other newspapers had allowed him space “to indulge myself”: the 

Daily and Sunday Telegraphs, the Daily Mirror, the Armidale Express, the Cairns Post and 

the Townsville Bulletin. 

 

21.39 MORE HERALD BACK ISSUES AVAILABLE ON THE NET 

 
Cold North Wind Inc. and News Limited, the Australian division of News Corporation 

Limited, have released, via the internet, access to 20 more years‟ files of the forerunner of 

today‟s Herald Sun. It was known originally as the Port Phillip Herald and from 1849 as the 

Melbourne Morning Herald, upon becoming a daily. In 1855 it became simply the Herald. 

The first 20 years of the paper‟s archives, 1840-1860, were digitised and made available in 

2002. Now the years 1860-80, covering important events such as the Burke and Wills 

expedition (1860), to the crushing of Ned Kelly‟s outlaw gang at Glenrowan in 1880, have 

been placed on the internet for public access.  

The archives are accessible worldwide on the internet and can be searched and viewed by 

keyword or date, unlocking a treasure trove of historical material. The paper will digitise 

another 20 years in the next couple of months, bringing the online archive up to the 

Federation of Australia in 1901.  

The Herald archive is included in Paper of Record, CNW‟s website for access to the archives 

of a diverse collection of newspapers that captures the authenticity of historical newspapers 

by displaying a searchable, full-page, digital image of the original document, as it was 

preserved on microfilm.  

Net link: portphillipherald.archivepublisher.com and click on the link to search (Herald 

Sun 22 January 2003). 

RECENTLY PUBLISHED 
 
21.40 BOOKS 

 

21.40.1 AUSTRALIAN BEHIND THE CAMERA, A DIRECTORY OF AUSTRALIAN 

PHOTOGRAPHERS, 1841 TO 1940 by Sandy Barrie (the update to the Mechanical Eye, that 

totally replaces that publication). ISBN 0 9587883 8 3. 

http://www.portphillipherald.archivepublisher.com/


Australian Newspaper History Group Newsletter No 21  February 2003 Page 12 

 

Up-to-date listing of all known professional photographers in Australia from 1841 to 1945. 

Great reference source on early Australian photographers, for any photo researcher, historian, 

genealogist, archivist, museum or collector. Contains years and addresses for early 

photographers, making research and dating of Australian photographs much easier. Features 

more than 1,500 additions and corrections, to the Mechanical Eye lists alone, and is extended 

to include photographers to 1945. 240pp. 13,000+ photographers, 200+ camera clubs, etc. 

 

Book cost $75, normal post $5, Express post $9.50, overseas Post $20. (Print run, 150 copies.) 

Sandy Barrie, Honorary Life Member, Australian Institute of Professional Photographers.  

E-mail. sandy_barrie@optusnet.com.au (or write PO Box. 425, Booval, Qld, 4304. 

Ph. (07) 3816-0341. 

 

21.40.2 DYNASTIES by Julie Browning and Laurie Critchley, ABC Books, 2002, 285 pages, 

ISBN 0-7333-1068-0. Based on the recent ABC TV series of influential Australian families. 

Includes a fascinating chapter about the Murdochs – Keith, Rupert, Lachlan and others. 

 

21.41 ARTICLES 

 

21.41.1 YOU WOULDN‟T READ ABOUT IT by Margaret Simons, Good Weekend, 14 

December 2002, pp.45-49. It‟s a story that starts with a few dozen newspapers in the back of a 

car in a South Australian country town, and ends, to the bafflement of the main characters, 

with a case in the highest court in the land. It‟s the Rural Press Ltd paper versus the Taylor 

family‟s modest expansion plans (see ANHG 19.33, 14.24 and 12.11). 

 

21.41.2 WASN‟T THAT A TIME by Mungo MacCallum, Sydney Morning Herald, 2 

December 2002, p.11. On the 30
th
 anniversary of the Whitlam government‟s election, the pre-

eminent radical political journalist of the era recalls the victory. See also Matt Price‟s rebuttal 

of MacCallum‟s criticisms of current politics, NO NEED TO SCOFF AT POLITICS POST-

GOUGH, Weekend Australian, 11-12 January 2003, p.20. 

 

21.41.3 WHITLAM AND I by Paul Kelly, Weekend Australian Magazine, 30 November-1 

December 2002, pp.20-25. “For press gallery journalists, Gough Whitlam‟s reign was not just 

a thrilling chapter in the nation‟s history; it was the time of our lives”, writes a gallery 

journalist who later became editor-in-chief of the Australian. 

 

21.41.4 NOWHERE TO HIDE by Bernard Lane, Weekend Australian, 14-15 December 2002, 

p.25. A controversial High Court ruling on internet defamation has global implications (see 

21.12). 

 

21.41.5 BICENTENARY OF NEWSPAPER PUBLISHING IN AUSTRALIA by Rod 

Kirkpatrick, PANPA Bulletin, December 2002, pp.29-32. Some reflections on the Sydney 

Gazette, Australia‟s first newspaper, the approaching bicentenary of the first issue, and the 

ANHG which is organising the symposium to mark the bicentenary. 

 

21.41.6 MASTER OF HIS DOMAIN by Anne Greenwood and Michelle Sullivan, Northern 

Daily Leader, 23 November 2002, p.24. A profile of multi-award-winning Gunnedah editor, 

Ron McLean (see also Rod Kirkpatrick‟s Country Conscience, 2000, pp.232-233 and 258). 

 

21.41.7 2002 CRUNCH TIMES by Matthew Doman, Walkley Magazine, Issue 19, Summer 

2003, pp.7-9. Terrorism slammed back into Australia‟s consciousness in October, and 2002 

was filled with tough moral questions – in politics, in business and in sport – but there was 

always that gold medal at the Winter Olympics to make us smile. 

 

mailto:sandy_barrie@optusnet.com.au


Australian Newspaper History Group Newsletter No 21  February 2003 Page 13 

21.41.8 PROCESS CONTROL by Trevor Hockins, Walkley Magazine, Issue 19, Summer 

2003, pp.14-15. Is new technology turning journalists and photographers into process 

workers? Cost-cutting regional newspapers are making the news fit the page rather than the 

other way around. And where‟s the value for the reader in that? 

 

21.41.9 DIGGING DEEPER by David Fagan, Walkley Magazine, Issue 19, Summer 2003, 

p.21. Canberra correspondents report and analyse the actions of our MPs, but do they offer 

insights into the politicians as people – their motivations and obsessions? The House on the 

Hill calls out for some good feature writing. 

 

21.41.10 INDUSTRY PREPARES TO END SLUMP by Matthew Doman and Stephen 

Brook, Australian, Media liftout, 2 January 2003, pp.4-5. Advertising revenues should rise in 

2003, but media proprietors will face other obstacles. See also CORPORATE SECTOR 

BOOSTS $7bn AD MARKET, Australian Media liftout, 16 January 2003, p.7. 

 

21.41.11 GOSSIP‟S FINE – BUT GET IT RIGHT by Mark Day, Australian, Media liftout, 2 

January 2003, p.2. The first part of a two-part review of the growing trend towards gossip 

columns in Australian daily and Sunday metropolitan newspapers. LIES, DAMN LIES AND 

WOMEN‟S MAGS by Mark Day, Australian, Media liftout, 9 January 2003, p.2. The final 

part. 

 

21.41.12 EDITORIAL TECHNOLOGY UPGRADES AT QUEENSLAND NEWSPAPERS 

PTY LTD, 1985-2002 by John Cokley, Australian Journalism Review, 24 (2), December 

2002, pp.101-115. A special focus of this study is the change to digital production facilities 

between 1996 and 2002. The study documents the architecture of the infrastructure that was 

needed so that large-scale pagination and internet communications could be implemented at 

the journalism workface. 

 

21.41.13 THE LAST POST? TRACKING THE AUSTRALASIAN TO AUSSIE POST, 1864-

2002 BY Wayne Murphy and Maria Mitropoulos, Australian Journalism Review, 24 (2), 

December 2002, pp.133-149. The Aussie Post, the flagship of ocker Australian, closed in 

January 2002, having begun life as the Australasian, a middle-brow magazine stepped in 19
th
 

century civics of stable citizenship with a modicum of diversionary leisure. This paper tracks 

the changes. 

 

21.41.14 CHANGING REPRESENTATIONS OF WOMEN: THE COURIER-MAIL OVER 

FOUR DECADES by Angela Romano and Machus de Ponte, Australian Journalism Review, 

24 (2), December 2002, pp.151-170. The representation of women increased incrementally 

during the period studied, but the women were consistently under-represented compared with 

men and tended to be represented as engaged in a limited, “feminised” repertoire of activities. 

 

NEW ANHG SUBSCRIPTIONS   (or RENEWALS) 
 

Requests for new subscriptions to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

(2) snail-mail to Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $20, incl GST). 
 

Hard-copy version: please send to  
 

(Name)___________________________(Address)__________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 
I enclose $20 (cheque payable to R. Kirkpatrick, ANHG) for the next TEN hard-copy issues. 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au


Australian Newspaper History Group Newsletter No 21  February 2003 Page 14 

The Australian Newspaper Press 

Bicentenary Symposium 
 

Saturday 1 March 2003 

10am-4pm 

Dixson Room, Mitchell Wing, 

State Library of New South Wales, 

Macquarie Street, Sydney 
 

 

Time 

 

Speakers Topic 

10am Collect name tag, find seat  

10.15am Welcome and Introduction 

(Rod Kirkpatrick) 

 

10.30am Dr Sandy Blair The Sydney Gazette and its readers: what it 

tried to do for them and how they responded 

11am MORNING TEA 
 

Opportunity to inspect exhibition of historic issues 

of newspapers and of printing items 

11.30am Dr Grace Karskens The Sydney Gazette and early Sydney: 

exploring the “lived” town 

Noon Professor Elizabeth Webby More than just the news: The literary content 

of early Australian newspapers 

12.30pm  L U N C H (provided and 

included in registration fee)  
Opportunity to inspect exhibition of historic issues 

of newspapers and of printing items 

1.30pm Major Kenneth Sanz How a newspaper was produced then  

1.50pm Mr Barry Potter (Rural Press 

Ltd Qld)  

How a newspaper is produced now 

2.10pm Jerelynn Brown (Mgr, Collection 

Services, State Library of NSW) 
NSW newspapers and the State Library of 

NSW; and NPLAN 

2.30pm AFTERNOON TEA 
 

Opportunity to inspect exhibition of historic issues 

of newspapers and of printing items 

3pm Mr V.J. Carroll, former editor 

in chief of SMH 

Emerging trends (1): The development of 

national dailies in 2nd half of 20
th
 C 

3.30pm Panel session: Assoc Prof 

Catharine Lumby, of Uni of 

Sydney; Mr Mike Van Niekerk, 

managing editor of the online 

editions of the SMH and the Age; 

and Brett Kenworthy, retiring 

executive director of Pacific Area 

Newspaper Publishers Association  

Emerging trends (2): Newspapers now and 

the future 

4pm Close  

 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter No 21  February 2003 Page 15 

Registration form for the 
Australian Newspaper Press  

Bicentenary Symposium 
 
When?  Saturday, 1 March 2003, 10am-4pm. 

 

Where?  Dixson Room, Mitchell Wing, State Library of New South Wales, 

Macquarie Street, Sydney. 

 

Cost? $40 per person ($30 concession). Includes morning and afternoon teas and 

lunch. 

 

How to pay?   Pre-payment is essential.  

 

Payment may be with credit cards by telephone to (02) 9273 1770  

 

or by cheque, made payable to: Events and Exhibitions, State Library of NSW.  

 

If paying by cheque, post cheque to: 

Bookings, State Library of NSW, Macquarie Street, Sydney, NSW, 2000.  

Ensure you include your return address (by filling in the form below and 

including it). 

 

Whichever way you pay, please fill in the following details and send to the 

Bookings address immediately above. Please print. 

 

NAME   

Dr/ Mr/ Mrs/ Ms         (Circle appropriate one) 

 

       (Surname)………………………………………………………………………….. 

 

       (Given name)……………………………………………………………………….. 

 

ADDRESS 

         …………………………………………………………………………………….. 

 

………………………………………………………………..Postcode ………….. 

 

Home phone number  (       ) 

                  ……………………………………………………………… 

 

Email address: 

            ……………………………………………………………………… 

 

 

 


