
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 14                          September 2001 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 

07-3279 2279, r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au 

 

14.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 31 October 2001.  Subscription details at end of Newsletter. 
 

The Newsletter is online through the “Publications” link from the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.sjc.uq.edu.au/ 

 

CURRENT DEVELOPMENTS 
 

14.2 SEPARATION (1): PACKER AND FAIRFAX  

 

 Australia‘s richest man, Kerry Packer, has hinted at a return to a more active role in 

the management of [Publishing & Broadcasting Ltd].  Courier-Mail, 12 July 01, 

p.29. 

 Kerry Packer has given up on his dream of owning John Fairfax Holdings, calling in 

brokers yesterday to sell for a minimum $436 million the 14.9 per cent stake he 

controls in the media group.  Australian, 20 July 01, p.1. 

 Mr Kerry Packer has abandoned his ambitions to own the John Fairfax media empire 

…  Australian Financial Review, 20 July 01, p.1. 

 Mr Kerry Packer ended his affair with the John Fairfax newspaper group yesterday 

for yet another time …  Sydney Morning Herald, 20 July 01, p.1. 

 Despite selling his 15 per cent stake in John Fairfax Holdings, Mr Kerry Packer has 

left the door open for a full-scale takeover of the newspaper publisher if there is a 

change in the cross-media ownership laws.  Sydney Morning Herald, 21-22 July 01, 

p.42 (see also 14.41). 

 
[See also, Valerie Lawson, ―He died, came back, then outlived a publishing dynasty‖, 

Sydney Morning Herald, 21-22 July 01, p.4; Errol Simper, ―Flight from Fairfax‖, 

Australian, Media liftout, 26 July 01, pp.6-7; and Jack Beverley, ―Packer withdrawal 

paves the way for regulation changes‖, PANPA Bulletin, August 01, pp.8-9.] 

 

14.3 SEPARATION (2): ANNA AND RUPERT, ANNA AND THE BOARD 

 

Anna Mann, former wife of Rupert Murdoch, has spoken publicly for the first time about the 

end of her marriage to the chairman and chief executive of The New Corporation Limited and 

her departure from the company‘s board. She has told the Australian Women’s Weekly 

(August 01, pp.12-22) that she does not wish any of their children to inherit the media empire. 

Twenty minutes into an interview by journalist David Leser, she ―fixed him with her cool, 

pale blue eyes‖ and declared that as far as she was concerned it was Rupert‘s infidelity that 

had led to the separation. ―I think that Rupert‘s affair with Wendi Deng  it‘s not an original 

plot  was the end of the marriage. His determination to continue with that. I thought we had 

a wonderfully happy marriage. Obviously we didn‘t.‖ Rupert Murdoch met Wendi Deng 

while she was employed at Star TV, Hong Kong. She had joined it as an intern in 1996. 

Rupert Murdoch has maintained that their relationship  which led to marriage  began after 

his separation in April 1998 from Anna. Murdoch also failed to say that he had forced Anna 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au
http://www.sjc.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 14   September 2001 Page 2 

off the News Corporation board. ―I wasn‘t given a choice,‖ Anna says. ―I was told.‖ How did 

he put it? ―You get off the board … I thought it was better to be dignified and resign. And I 

spoke at the board that day that I resigned. I explained how I had worked for the company 

since I was about 18 years old … and that this was not just the end of my marriage. It was the 

end of a whole life.‖ Ms Mann says she waited three years before telling what really 

happened because she wanted to give Rupert the opportunity to ―make it right again, but he 

never took the opportunity‖. (See also 14.61.12) 

 

14.4 STOKES BUYS PMP 

 

Kerry Stokes‘ Seven Network has bought half of PMP Ltd‘s Australasian magazine business 

for $65 million and taken a 12.7 per cent interest in the troubled publishing group. The deal is 

valued at $140 million (Courier-Mail and Australian, 10 July 01, both p.23; Australian, 

Media liftout, 12 and 19 July 01, p.4, and pp.6-7, respectively; and Weekend Australian, 14-

15 July 01, pp.29-30). 

 

14.5 TONY O’REILLY, APN AND FAIRFAX  

 

Sir Anthony O‘Reilly, chairman of the Irish-based Independent News and Media Plc and the 

key shareholder in Australia‘s APN News & Media Ltd, remains keen to acquire a key 

Australian newspaper. He is optimistic foreign-investment media laws will soon change to 

permit him to do so.  Sir Anthony met the Prime Minister, John Howard, on 13 July. 

(Courier-Mail, 13 July 01, p.37). During his visit, Sir Anthony had dinner with the chief 

executive of John Fairfax Holdings, Mr Fred Hilmer, but no concrete plans were placed on 

the table for an O‘Reilly interest in Fairfax (Sydney Morning Herald, 4-5 August 01, pp.45, 

47). 

 

14.6 VOTERS’ VOICE (1): THE AUSTRALIAN 

 

In its weekend edition of 7-8 July, the Australian launched ―the most comprehensive effort 

yet by the nation‘s media to tap into the pre-election mood of voters‖.  The paper‘s journalists 

have begun ―a conversation‖ with 160 voters from 20 marginal electorates across the nation. 

The results appear under the general heading of ―Voters‘ Voice: An Inquirer Special‖. The 

first articles appeared on 7-8 July on Pages 1, 21, and 24-26. Other articles appeared on 28-29 

July, pp.1, 24-25 (a survey of the sample of voters about Australia‘s federal political leaders); 

11-12 August, p.27 (voters are worried about whether the ―good Australia‖ will survive); 18-

19 August, p.21 (middle Australia supports the Government‘s stance on illegal immigrants). 

 

14.7 VOTERS’ VOICE (2): THE CANBERRA TIMES 

 

The Canberra Times and Rural Press‘s regional papers are asking their readers to respond to a 

survey of what the deciding issue will be for them at the next general election. Readers can 

participate by logging on to www.canberratimes.com.au, clicking on the ―election survey‖ 

link in the left-hand menu column, and stating their priorities. They can choose up to 10 from 

the list, or use the space provided to say what has been missed. Readers are asked to supply 

only their age group, gender and postcode (Canberra Times, 28 August 01). 

 

14.8 BLEAK VIEW 

 

―I believe to be a good journo you need an inquisitive mind, skepticism, cynicism, 

enthusiasm, a thick skin, a modicum of intelligence, a command of the English language, a 

nose for news, an ability to work under pressure and a great deal of commonsense. I‘m yet to 

be convinced that a university degree helps too much.‖  Barry Hyland, Managing Director, 

PR Plus, Crows Nest, NSW, in letter to the Australian, Media liftout, 12 July 01, p.5. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 14   September 2001 Page 3 

14.9      CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 
11 May 2001 First issue of Ipswich’s Own, an independent Ipswich-owned free tabloid 

paper presented in a magazine style. The Queensland Times introduced a 

free Sunday paper on 29 April (see 13.5). 
18 May 2001 Death: Tom Barrass, in Newcastle aged 70; cadetship with Sydney 

Morning Herald; joined AAP; established Port Stephens Gazette but it 

survived only a year; joined Newcastle Morning Herald and became chief 

of staff; served two long terms as president of NSW provincial district of 

Australian Journalists Association (Walkley Magazine, August 01, p.27). 
25 June 2001 Total production of the Kalgoorlie Miner, Western Australia‘s only 

regional daily, returned to the Eastern Goldfields centre (see 14.45). 
3 July 2001 Death: Bill Boyan, in Brisbane aged 91; journalist for Brisbane‘s 

Telegraph for 46 years; author of books on the Telegraph and H.J. 

Manning, provincial press veteran (Courier-Mail, 6 July 01, p.9). 
12 July 2001 First issue of The Post, the revamped Twin Cities Post that serves Albury-

Wodonga. Daily Border Mail publishes The Post each Thursday. 
17 July 2001 Death: Katharine Graham, former proprietor, Washington Post; an 

inspiration for American and Australian journalists who believe in the 

independence of the press from government influence; obituaries ran on 19 

July in major Australian newspapers (e.g. Age, Today section, p.7; 

Australian, p.13; Sydney Morning Herald, p.9).  
19 July 2001 Kerry Packer sells his 14.9 per cent interest in the Fairfax newspaper 

group (see 14.2). 
23 July 2001 Death: Deborah Bailey, in Sydney, aged 48; former assistant editor, 

Australian Women’s Weekly; managing editor, She; deputy editor, Family 

Circle; wife of David Armstrong, editor-in-chief, Australian (Australian, 

25 July 01, p.14). 
23 July 2001 Daily Telegraph, Sydney, launches project to deliver more than 90,000 

free books to schoolchildren through NSW and the ACT. 
23 July 2001 Death: Les Tanner, in Melbourne aged 74; great cartoonist; won Walkley 

Awards for cartooning at The Bulletin, 1962 and 1965; worked for Age, 

Melbourne, for 30 years from 1967; started in art department at Daily 

Telegraph, Sydney, in 1944 (obits., Australian, 27 July 01, p.12; Sydney 

Morning Herald, 26 July 01, p.30; also see Alan Ramsey, ―Memories of a 

fine penman with a point‖, SMH, 1 August 01, p.13). 
28-29 July 2001 First issue of ―Books Extra‖, a 12-page supplement to the ―Review‖ 

section of the Weekend Australian (replaces monthly Australian Review of 

Books, which ceased 13 June; see 13.5). See introduction by editor-in-chief 

and editor on Page 2. ―Books Extra‖ will reach a wider audience, they say. 
28 July 2001 Production of the Age, Melbourne, was seriously disrupted by printer‘s 

industrial trouble the previous night. Some home-delivery customers 

received a full edition, but many newsagents had only the pre-printed 

sections, which they gave away (reports John Tidey). 
3 August 2001 Launch of ―Preview‖, the Australian’s Friday liftout section devoted to 

arts, fashion and good living. Replaces the normal extended Friday arts 

section. First feature was six broadsheet pages. 
6 August 2001 Death: Christopher Skase, in Majorca aged 52; Australia‘s most 

notorious former journalist; reported for Melbourne Sun and Australian 

Financial Review; failed businessman; fugitive from Australian justice 

(e.g. Australian, 7 August 01, pp. 1, 5, 6, 7, 14). 
15 August 2001 Death: Jim Russell, in Sydney aged 92; newspaper cartoonist for Smith’s 

Weekly; creator of ―The Potts‖ and drew that strip for world-record 62 

years until day before he died (Advertiser, Adelaide, 16 August 01). 
 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 14   September 2001 Page 4 

14.10 NEWS LTD APPOINTMENTS 

 

Jerry Harris has been appointed managing director of Queensland Newspapers Pty Ltd to 

replace John Cowley who has retired (see 13.5 and 14.20). The company publishes the 

Courier-Mail and Sunday Mail. Peter Macourt has been appointed chief operating officer of 

News Ltd and Malcolm Noad managing director of Nationwide News, publisher of the 

Australian, Daily Telegraph, Sunday Telegraph, and Sportsman (Courier-Mail, 4 July 01, p.2; 

and ―Tributes all round as newspaper chief ends an era‖, Courier-Mail, 9 August 01, p.7). 

 

14.11 FINANCIAL JOURNALISTS AND THEIR FREEDOM 

 

John Fairfax group has urged the Federal Government to legislate to protect explicitly the 

freedom of journalists who write on financial matters (PANPA Bulletin, July 01, pp.14-15). 

 

14.12 MEGAWATI TAKES THE PRIZE 

 

When Indonesia‘s President Wahid was deposed, and Megawati Sukarnoputri replaced him, 

the major Australian dailies agreed on what the main news of the day (24 July 01) was: 

 

Courier-Mail Megawati gains control (p.1) 

Australian Megawati takes power (p.1) 

Sydney Morning Herald Megawati takes control (p.1) 

Age Megawati takes charge (p.1) 

Australian Financial Review Megawati takes the reins (p.1) 

 

The Daily Telegraph, Sydney, had a local story on Page 1 (MP banned the poor) and the 

Indonesian story on Page 5: Megawati takes control as MPs sack president. 

 

14.13 MEDIA JOBS (1): WHAT APN SEEKS IN AN EDITOR 

 

APN News and Media Ltd has advertised recently for editors for two if its 14 regional daily 

newspapers: The Chronicle, Toowoomba, and the Queensland Times, Ipswich. Extracts from 

the advertisements reveal what the company expects of its editors (spelling and punctuation 

are as per the advertisements, Courier-Mail, 9 June 01, Careers p.25; and Australian, Media 

liftout, 12 July 01, p.11). 
 

THE CHRONICLE: We require an editor who can address the issues associated with a more 

competitive media market, whilst leading and exciting a team of committed professionals to 

be innovative and to improve an already great newspaper. 

The specific outcomes the editor will be required to deliver are: 

 The continued development of the editorial team; 

 Maintaining our strong reputation in the community for unbiased timely news 

delivery and for making great things happen; 

 Publishing an interesting, provocative daily newspaper that will excite more people to 

become regular readers;  

 Improving without detriment to the newspaper‘s quality, internal work flow and news 

gathering systems to enable us to devote more resource for news; 

 Follow through to completion agreed initiatives and policy decisions. 
 

QUEENSLAND TIMES: We are seeking an innovative and energetic reader focused journalist 

with a proven record in successfully running the newsroom of a large newspaper and who is 

committed to playing a leading role in taking the Queensland Times to a new level. The 

successful applicant will be responsible for the day-to-day operation of the 25 strong editorial 

department and will be the driving force in circulation growth. You will be expected to have a 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 14   September 2001 Page 5 

hands on role in the creation of each days edition and play an active role in the community. 

We want a journalist who knows how to seize on story ideas and take them to their maximum 

potential. We want an editor who is fiercely competitive and able to win the battle for 

attention in a media rich environment while shaping the Queensland Times in a way that 

connects with the local community and makes the Queensland Times an essential part of their 

daily lives. We want someone special. 
Editor’s note: The editorship of the Queensland Times became vacant when the incumbent, 

Mitchell Murphy, was appointed editor of The Chronicle, Toowoomba. 

 

14.14 MEDIA JOBS (2): A BRAND COORDINATOR 

 

Queensland Newspapers Pty Ltd has advertised for a Brand Coordinator for the Sunday Mail, 

located within the company‘s marketing and promotions department. The successful applicant 

will report to the Brand Manager of the Sunday Mail. Key areas of responsibility include the 

development, management and administration of promotions; and marketing support and 

coordination of major events associated with the brand. The role also involves working 

closely with the editorial, advertising and circulation departments within Queensland 

Newspapers.  

 

14.15 NEWCASTLE HERALD BUYS SUN WEEKLY: FAIRFAX v NEWS LTD 

 

Newcastle Newspapers (NN) has bought the Sun Weekly, an independent newspaper 

published on the New South Wales Central Coast since 1987. Its weekly distribution is 

100,000 copies. NN, publishers of the Newcastle Herald, is a wholly owned subsidiary of 

John Fairfax Holdings Ltd. It bought the Sun Weekly in July, intending to make it number 

one against the longer established amalgamated title, Express Advocate, published by News 

Ltd‘s Cumberland group (PANPA Bulletin, August 2001, p.14). 

 

14.16 CIRCULATION FIGURES (1): METROS ALL ORDINARY 

 

The so-called ―end of Australians‘ love affair with the share market‖ was blamed for the 

decreases of more than 5 per cent in the six-month (January-June 2001) circulation figures for 

both the weekday and weekend editions of the Australian Financial Review. They were the 

biggest decreases among metropolitan and national dailies. (The Fairfax-owned Shares 

magazine fell 16.77pc and BRW, 5.86pc.) Few papers showed increases in weekday or 

weekend circulations. Five titles recorded increases of more than 1 per cent: the Canberra 

Sunday Times (4.95 pc), the Sunday Herald Sun (2.37pc), the Saturday Canberra Times 

(2.32pc), the Sunday Tasmanian (1.87pc) and the Sunday Age (1.41pc). 

 

The Australian reported the figures on Friday, 3 August (p.24), but excluded the Northern 

Territory papers and Tasmania‘s Sunday papers. It included BRW, Shares and The Bulletin. 

Brisbane‘s Courier-Mail carried no report on Friday, but the Saturday issue (4 August, p.69) 

included a six-State report (no ACT and Northern Territory) and the only Sunday title 

mentioned was its own Sunday Mail.  

 

The Courier-Mail dropped 2.16 per cent (4722 sales) on weekdays and the Saturday and 

Sunday performances improved slightly. The Canberra Times and Hobart‘s Mercury carried 

no reports on 3 August. (How times have changed; such reports used to be almost 

mandatory.) Warrnambool‘s Standard bragged that it had ―achieved the biggest circulation 

increase among regional daily newspapers in Victoria‖; its increase was 34 and Ballarat‘s 

Courier gained 13 (see 14.15). 

 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 14   September 2001 Page 6 

Newspaper Six months to 

30/6/2001 

Six months to 

30/6/2000 

Change %* 

Australian (M-F) 132,145 132,595  0.34 

Australian (Sat.) 304.923 304,038 + 0.29 

Australian Financial Review (M-F) 92,500  97,556  5.18 

AFR Weekend Edition (Sat.) 92,000 98,338  6.45 

Daily Telegraph (M-F) 410,896 414,365  0.84 

Daily Telegraph (Sat.) 338,620 346,887  2.38 

SMH (M-F) 221,973 231,518  4.12 

SMH (Sat.) 396,112 393,699 + 0.61 

Sun-Herald 560,776 584,000 _ 3.98 

Sunday Telegraph 719,493 718,536 + 0.13 

Herald-Sun (M-F) 544,938 551,350  1.16 

Herald-Sun (Sat.) 511,199 512,318  0.22 

Age (M-F) 195,727 199,199  1.74 

Age (Sat.) 326,010 330,247  1.28 

Sunday Herald Sun 550,144 537,4000 + 2.37 

Sunday Age 199,008 196,234 + 1.41 

Courier-Mail (M-F) 214,241 218,963  2.16 

Courier-Mail (Sat.) 343,226 341,472 + 0.51 

Sunday Mail (Qld) 590,423 589,765 + 0.11 

Advertiser (M-F) 201,813 206.758  2.39 

Advertiser (Sat.) 276,720 275,861 + 0.31 

Sunday Mail (SA) 345,686 347,157  0.42 

West Australian (M-F) 211,370 217,008  2.60 

West Australian (Sat.) 385,000 388,290  0.85 

Sunday Times (WA) 340,170 344,169  1.16 

Mercury (M-F) 50,223  50,504  0.56 

Mercury (Sat.) 65,097  64,919 + 0.27 

Sunday Tasmanian 58,325  57,257 + 1.87 

Sunday Examiner 40,988  42,032  2.48 

Canberra Times (M-F) 38,938  38,987  0.13 

Canberra Times (Sat.) 72,198  70,558 + 2.32 

Canberra Sunday Times  38,931  37,095 + 4.95 

Northern Territory News (M-F) 22,425  23,103  2.93 

Northern Territory News (Sat.) 31,354  31,882  1.66 

Sunday Territorian 25,197  25,459  1.03 

 

14.17 CIRCULATION FIGURES (2): REGIONALS LESS THAN ORDINARY 

 

The January-June 2001 Audit Bureau figures revealed some significant falls among the 

regional dailies by comparison with the same six months last year: Ipswich‘s Queensland 

Times, 8.36 per cent, or 1,146 sales, to 12,565; Mount Isa‘s North West Star, 8.16pc, or 328 

sales, to 4,019; Mackay‘s Daily Mercury, 8.01 pc, or 1,320 sales to 15,155; Bundaberg‘s 

News-Mail, 6.66pc, or 791 sales, to 11,094; Tamworth‘s Northern Daily Leader, 5.93 pc, or 

546 sales, to 8,654; the Geelong Advertiser, 3.60pc, or 1,035 sales, to 27,716; Toowoomba’s 

Chronicle, Monday to Friday, 4.60 pc, or 1,307 sales, to 27,085; Lismore‘s Northern Star, 

4.51 pc, or 790 sales, to 16,725; 

 

The Gold Coast Bulletin was the outstanding performer, lifting its Monday to Friday 

circulation by 2.27pc, or 1,008 sales, to 45,321 and its Saturday circulation by 4.95 pc, or 

3,539 sales, to 75,045. Wagga Wagga‘s Daily Advertiser rose 3.92pc, or 490 sales, to 15,535. 

The Newcastle Herald’s significant circulation increases since it became a tabloid have 

slowed: it rose 0.57 pc, or 300 sales, to 53,000. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 14   September 2001 Page 7 

 

Three regional dailies have circulations smaller than 5,000: Mount Isa‘s North West Star, 

3,691; Bathurst‘s Western Advocate, 4,403; and the Maitland Mercury, 4,585. The following 

non-dailies have circulations exceeding 5,000: the Area News, Griffith (5,306); the Great 

Lakes Advocate, Forster (5,197); the Hawkesbury Gazette, Windsor-Richmond (8,406); the 

Bairnsdale Advertiser (6,264); the Riverine Herald, Echuca (5,482); the Hamilton Spectator 

(5,588); the Wimmera Mail-Times, Horsham (9,157); the Pakenham-Berwick Gazette (9,204); 

the Gippsland Times-Maffra Spectator, Sale (5,395), the Warragul Gazette (9,165), the South 

Burnett Times, Kingaroy (6,130); the South Western Times, Bunbury (14,028); the Albany 

Advertiser (6,803); the Busselton Margaret Times (6,985); the Geraldton Guardian (6,832); 

and the Centralian Advocate, Alice Springs (7,170). 

 

14.18 PEOPLE (1): CLEM LLOYD 

 

A leading Australian newspaper historian, Professor Clem Lloyd, joined the School of 

Professional Communication, University of Canberra, as Professor of Journalism (Research) 

in early August. The Head of School, Professor R. Warwick Blood, announced the 

appointment. Prof. Lloyd, formerly the foundation Professor in the Graduate School of 

Journalism, University of Wollongong, is the author of Profession: Journalist, (1985); and 

Parliament and Press: The Federal Parliamentary Press Gallery 1901-1988 (1988). He 

contributed ‗British press traditions, colonial governors, and the struggle for a ―free‖ press‘, to 

the Ann Curthoys-Julianne Schultz (eds.), Journalism: Print, Politics and Popular Culture 

(1999). This forms a short version of a larger project on which he is working: a history of the first 

half-century or so of journalism in Australia. 

 

14.19 PEOPLE (2): STUART McLAGAN 

 

Stuart McLagan has been transferred from the editorship of the Collie Mail and the 

Donnybrook Mail in Western Australia to the editorship of the Singleton Argus in the Hunter 

Valley, New South Wales. All papers are owned by Rural Press Ltd (Argus, 7 August 01). 

 

14.20 PEOPLE (3): JOHN COWLEY 

 

QN News, the house magazine of Queensland Newspapers Pty Ltd, carried a two-page article 

(pp.2-3) in July-August on the retirement of John Cowley, the company‘s managing director 

for the past 10 years. He retired on 1 August at the age of 58 (see 13.5). 

 

14.21 OBITUARIES (1): OOPS! 

 ―The Sydney Morning Herald yesterday published an obituary for Barbara James. The 94-

year-old entertainer is alive, and we deeply regret the mistake.‖  SMH, 3 August 01. [The 

obituary appeared on 2 August on Page 28 and did not actually state that she had died.] 

 

14.22 0BITUARIES (2): THIS LIFE 
On Monday, 6 August 01, the Sydney Morning Herald revamped its obituaries page, naming 

it ―This Life. It is edited by Suzy Baldwin. The page was formerly headed ―Obituaries‖. A 

new part of the page is called ―Untold Stories‖ in which readers are invited to ―celebrate the 

life of a friend or relative in 400 words of affectionate anecdote and informal stories, of the 

kind you might include in a personal eulogy or tell at a wake‖. Such contributions are to 

include dates of birth and death and a copy of the death notice. 

 

14.23 OBITUARIES (3): THIS CRAB 

The obituary of Brian Brindley, described as ―a flamboyant Anglo-Catholic canon‖, appeared 

in London‘s Daily Telegraph. It concluded: ―He died surrounded by a dozen of his closest 

friends, celebrating his 70
th
 birthday at a seven-course dinner at the Athenaeum; he suffered a 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 14   September 2001 Page 8 

heart attack between the dressed crab and the boeuf en croute.‖ (Column 8, Sydney Morning 

Herald, 11-12 August 01, p.24) 

 

14.24 RURAL PRESS (1): COMPANY FINED $670,000 
 

Rural Press Ltd, Australia‘s biggest regional publishing group, was fined $670,000 on 7 

August for anti-competitive behaviour. In the Federal Court, Justice John Mansfield ordered 

Rural Press to pay $400,000, its subsidiary, Bridge Printing Office, $200,000, and two Rural 

Press managers, Ian Law and Trevor McAuliffe, $40,000 and $30,000, respectively. The 

Australian Competition and Consumer Commission had told the Federal Court it wanted 

penalties of up to $8.5 million. As well, Riverland-based publisher Waikerie Printing House 

was fined $60,000 and director Paul Taylor $15,000. The fines follow an investigation by the 

ACCC, which showed the rival companies were in breach of the Trade Practices Act.  

The ACCC brought the case when it found a deal it deemed illegal had been struck to stop 

Waikerie Printing‘s River News from expanding into Mannum in 1997. The move, which 

resulted in a circulation of up to 500 weekly newspapers, meant the River News was in 

competition with Rural Press‘s Murray Valley Standard. Justice Mansfield found Rural Press 

and Bridge Printing had threatened to introduce a competitor into Waikerie Printing‘s 

Riverland base unless the River News was withdrawn.  

Waikerie Printing succumbed to that threat. In his written judgment, Justice Mansfield said 

the deliberate nature of the contraventions by Rural Press and Bridge Printing weighed in 

favour of significant financial penalties. ACCC chairman Professor Allan Fels said the 

message from the court was that ―firms that are bullied by bigger businesses should not 

succumb to the pressure or temptation to break the law‖. – Advertiser, Adelaide, 8 August 01. 

(See also Australian, 8 August 01, p.22, and Newsletter item, 12.11). 

When ABC-TV‘s 7.30 Report ran an item on the issue on 16 August, it became clear that 

Duncan Emmins, who had been employed as the Mannum correspondent for the River News, 

was the person who blew the whistle to the ACCC. He now runs the photographic store in 

Mannum‘s main street. It was also reported that the ACCC has appealed against the smallness 

of the fine imposed by the Federal Court.  

14.25 RURAL PRESS (2): GOOD OL’ FRIENDS 

Rural Press Ltd has issued a 20-page supplement, ―Good Ol‘ Friends: Celebrating 90 Years of 

Rural Press Ltd‖, to mark the 90th anniversary of the establishment of The Land, the 

publication from which the company grew. The Land, a weekly for primary producers, first 

appeared on 27 January 1911 (see Rod Kirkpatrick, Country Conscience, Ch 27).  

14.26 A WEEK AT THE AUSTRALIAN (1): ENTIRE PAPER AVAILABLE ON NET 

In what the Australian claims as a world first, its entire edition is available on the Internet 

(Australian, 9 August 01, p.1). Ground-breaking technology allows readers to download the 

paper as it rolls off the press each day. Mark Day writes (Australian, Media liftout, 9 August 

01, p.9): ―Suddenly, the Holy Grail. This is what we‘ve dreamed of for decades  an 

electronic form of distribution of newspapers. Not reworked, rejigged website information 

centres under a familiar masthead, but the real thing, page by page, stories and pictures laid 

out on screen in exactly the same form as the printed version.‖ (See also 14.61.18) 

14.27 A WEEK AT THE AUSTRALIAN (2): NEWSPAPER OF THE YEAR 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 14   September 2001 Page 9 

The Australian won the Newspapers of the Year Award for papers with a circulation of more 

than 50,000 at the Pacific Area Newspaper Publishers Association‘s annual convention, held 

in Melbourne from 7-10 August. Judge Steve Harris said: ―It is a very solid national 

newspaper and continues to grow with the country in its richness, diversity and flexibility.‖ 

(Australian, 10 August 01, p.1) 

14.28 A WEEK AT THE AUSTRALIAN (3): CD WITH MAGAZINE 

With its revamped weekend magazine, now called the Weekend Australian Magazine, the 

Weekend Australian supplied on 11-12 August a free copy of a Paul Kelly CD containing four 

tracks from his new album, ―Nothing but a dream‖, and a video CD-ROM. Magazine editor 

Helen Anderson talked about ―boldness‖ in introducing the new-look magazine, which has 

ditched some of its former columnists, such as Brian Matthews (Australian Magazine, 11-12 

August 01, p.10). 

14.29 A WEEK AT THE AUSTRALIAN (4): FOUR-PAGE WRAPAROUND TO KEEP 

Wrapped around the Weekend Australian of 11-12 August 2001 were four pages for any 

newspaper historian to keep. The pages included: an article by international editor Paul Kelly 

(a former editor-in-chief of the Australian) about why that edition of the paper marked a 

watershed in its life; an article comprising contributions of a few pars each from its senior 

writers, including Paul Toohey, Australian Journalist of the Year, recalling their best 

moments in journalism during the past year and micro-versions of some of the major front 

pages of the past year. 

14.30 A WEEK LATER AT THE AUSTRALIAN 

On 18-19 the Weekend Australian published the first of its planned five full-colour liftouts, 

entitled ―Snapshot‖ and reliving 100 years of the Australian lifestyle in photographs. The first 

had an arts theme and was entitled ―Australians at the show‖. The second (25-26 August) was 

―Australians at work‖, and the others will be (1-2 September) ―Australians at the game‖, (8-9 

September) ―Australians at the beach‖ and (15-16 September) ―Australians celebrate‖. 

14.31 PRICKLY TIMES FOR NEWSPAPERS 

Just as Australia has learned to control prickly pear and rabbit plagues, newspapers will 

overcome the Internet threat, according to John B. Fairfax, chairman of Rural Press Ltd. Mr 

Fairfax presented an upbeat picture of the future flor newspapers despite the downturn in 

newspaper advertising revenues (Andrew Dodd, ―Papers will beat net plague: press boss‖, 

Australian, 8 August 01, p.5). 

14.32 PROFITS FALL: WAN AND RPL 

West Australian Newspapers Ltd, publisher of the Perth daily, the West Australian, and 

various WA regional titles, has reported a net profit of $61 million for 2000-01, 10.6 per cent 

down on the previous year (Australian, 10 August 01, p.25).  

Rural Press Ltd, Australia‘s largest regional publisher, had a 3.8 per cent decline in net profit 

 before writing off its outdoor and internet investments worth $25.2 million. This lowered 

actual net profit buy 52.1 per cent to $24.9 million (Australian, 31 August 01, p.25). 

 

14.33 FORMER JOURNALIST LEADS LABOR TO POWER IN NT 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 14   September 2001 Page 10 

 

Clare Martin, a former journalist with the ABC, led Labor to power in the Northern Territory 

election on 18 August 01. In the 27 years since the NT gained self-government, it was the first 

Labor victory (Alan Ramsey, ―No tragedy, just a comedy of arrogance‖, Sydney Morning 

Herald, 25-26 August 01, p.36). Errol Simper (Australian, Media liftout 30 August 01, p.4) 

says the Northern Territory News, perceived in the past as friendly towards the Liberal 

Country Party coalition, did not advocate a vote for one side or another at the recent election. 

―The people of the Territory must decide for themselves who they believe is fit and proper to 

lead us.‖ 

 

14.34 THE GULF CHRONICLE (NORMANTON) 

 

ANHG has received a copy of the fortnightly Gulf Chronicle, a stapled A4 newsletter 

published at Normanton, in Queensland‘s Gulf country. Among the news items are 

newsletters from Normanton State School, Karumba State School and Carpentaria Shire 

Council. The editor is Thomas Langham at golfchronicle@bigpond.com 

 

14.35 THE FEDS GIVE AND THE STATE TAKETH AWAY 

 

Yes, the above was the headline in the Southern Star, Moruya, NSW, on 1 August 01, p.1, 

when a general practitioner, drawn to Bateman‘s Bay by a Federal Government scheme, left 

town after the State Government refused him a Visiting Medical Officer appointment. 

 

14.36 READERSHIP (1): LATEST MORGAN FIGURES 

 

Readership of Melbourne‘s Sunday Herald Sun rose to 1,478,000 for the April-June period – 

an increase of 42,000 – according to official Roy Morgan Research figures released in late 

August.  The paper claims to have 818,000 more readers than the Sunday Age   ―our ailing 

Sunday rival, a margin unprecedented in Australian publishing history‖. At Brisbane‘s 

Sunday Mail, readership has reached 1,465,000, 39,000 more than last year (sources: Sunday 

Herald Sun and Sunday Mail, 26 August 01).  

 

14.37 READERSHIP (2): ROY MORGAN UNDER MICROSCOPE 

 

Mark Balnaves, of the School of Journalism & Communication, University of Queensland, 

has won a $10,000 grant to study, ―Readership research in the digital age: A history of Roy 

Morgan‘s readership surveys and case studies in contemporary readership methodology‖. 

(Mark is at: m.balnaves@staff.uqi.uq.edu.au) 

 

14.38 NEWSPAPER INDUSTRY STATS 

 

If you‘re interested in US and Canadian newspapers, try the following site: ―Facts about 

Newspapers: A Statistical Summary of the Newspaper Industry‖ can be found at: 

http://www.naa.org/info/facts00/  The site contains statistics on many aspects of United States 

and Canadian newspaper publishing, including readership demographics, advertising, 

circulation, newsprint use, and employment in the industry. It is maintained by the Newspaper 

Association of America (NAA), a non-profit organisation representing the newspaper industry 

in the US and Canada.  

 

14.39 McDONALD’S OF NEWSAGENCIES 

 

A national newsagency group – the Brisbane-based Nexcorp Aust Ltd – is developing a chain 

of franchised newsagencies that adopt McDonald‘s-style techniques. It has 70 member-owned 

stories in Queensland, NSW, Victoria, Tasmania and the ACT. It plans to have 200 members 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 14   September 2001 Page 11 

Australia-wide within three years. A Megabooks agency is being linked to the stores 

(Canberra Times, 22 August 01). 

 

14.40 CYBERSPACE PUBLISHERS PUT ON NOTICE 

 

The Victorian Supreme Court has ruled that Melbourne businessman Joe Gutnick can sue for 

defamation the world‘s largest publisher, Dow Jones, in his home town over an article 

published in the business journal, Barrons Online, in October 2000. The landmark court 

ruling puts cyberspace publishers around the world on notice that they can be sued under 

Australia‘s defamation laws  and effectively in any of the 190 nations where defamation 

proceedings can be brought (Australian, 29 August 01, p.3). 

 

14.41 CROSS-MEDIA OWNERSHIP LAWS 
 

The Howard Government has indicated it would relax Australia‘s cross-media ownership 

laws, but the Opposition and the Democrats have pledged to block the move in the Senate 

(Australian, 30 August 01, p.5, and see also p.22 for Bryan Frith‘s ―Labor falls for Alston‘s 

bait on cross-media rule changes‖).  

 

14.42 NEW MANAGING EDITOR FOR ILLAWARRA MERCURY 

John Fairfax Holdings has announced that Peter Christopher will become the managing editor 

of the Illawarra Mercury, Wollongong, from 10 September. Christopher, currently the deputy 

sporting editor at the Sydney Morning Herald, will replace Nigel Hartgerink, who has 

announced his retirement after 27 years of service with the newspaper (ABC Wollongong 31 

August 01). 

 

14.43 WARRNAMBOOL WEEKLY CLOSES 

Lack of advertising revenue has killed the district weekly paper that the Warrnambool 

Standard launched in mid-1999. The Western Weekly began as a free home-delivered 

community newspaper and became a paid paper in 2000 when the format was changed to 

allow for a heavier focus on retailing, coming events and local attractions. Managing editor of 

The Standard and associated publications, Ian Pech, said no jobs would be lost as a result of 

the Weekly’s closure. The final issue went on sale on 30 August. The Standard will continue 

to publish niche titles such as Business News, On the Land and The Great South-West Tourist 

News (Standard, 30 August 01).  

14.44 WESTERN AUSTRALIA (1): 100 GREATEST SPORTSTARS 

 

From Perth, David Marsh writes: Late in 2000, Perth‘s daily newspaper, the West Australian, 

published its ―Western Australia‘s 100 greatest sportstars‖. A six-person committee, 

consisting of the sports editor and deputy sports editor, three former sports editors and a 

senior sports journalist held a series of meetings. An initial list of nearly 300 WA sportsmen 

and women was reduced to the 100. Athletes were judged on the achievements reached in 

their particular sports, along with longevity in the sport sand the influence they wielded. To 

qualify for inclusion, the person either had to be born in WA, or to have begun his or her 

sporting career there. This disqualified several high-profile sportsmen and women, including 

tennis player Margaret Court, basketballers Ricky Grace and James Crawford, footballers 

Haydn Bunton sen. and Haydn Bunton jun., cricketer Tony Lock, cricketer and baseballer 

Charlie Puckett, cyclist Lucy Tyler-Sharman and trotting reinsman Chris Lewis.  

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 14   September 2001 Page 12 

The list was produced in two liftout magazines in November last year. The top 10 were: (1) 

Herb Elliott, the world‘s dominant middle-distance runner in the late 1950s and early sixties; 

(2) Shirley de la Hunty, née Strickland, sprinter and hurdler who won seven Olympic medals 

between 1948 and 1956; (3) Dennis Lillee, one of the world‘s most fearsome fast bowlers 

who retired as the then world record wicket-taker with 355 Test victims; (4) Ric 

Charlesworth, represented Australia in hockey 227 times between 1972 and 1988; (5) 

Graham Farmer, Australian football legend; (6) Walter Lindrum, former professional 

world billiards champion; (7) John Winter, 1948 Olympic high jump champion; (8) Rodney 

Marsh, history-making wicket-keeper from 1970 to 1984; (9) Graham McKenzie, one of the 

world‘s most respected fast bowlers from 1961 to 1971; (10) Luc Longley, the first 

Australian to win a championship in the National Basketball Association in the US. 

 

14.45 WESTERN AUSTRALIA (2):  KALGOORLIE MINER 

 

David Marsh writes: The total production of the Kalgoorlie Miner, Western Australia‘s only 

regional daily, returned to the Eastern Goldfields centre on 25 June 2001. Though the editorial 

content was still being produced in Kalgoorlie, the paper had located between four and seven 

sub-editors at the paper‘s Perth office at the West Australian since becoming paginated in 

1996. Because of mounting problems associated with the production of the Miner, the 

printing of the paper was transferred to Perth in May 1976. From then to the mid-1990s, the 

Miner had between one and three sub-editors based in Perth. The paper is still printed at the 

West Australian. 

 

ITEMS RELATED TO NEWSPAPER HISTORY 
 

14.46 WESTERN AUSTRALIA (3): A BIBLIOGRAPHY 

 

Following is a work in progress: a bibliography of newspaper history in Western Australia 

compiled by the editor with major assistance from David Marsh, a journalist on the West 

Australian, and Dr Beate Josephi, of Edith Cowan University, Perth. 

 

Anderson, Margaret, and Gill, Andrew (1981), ‗The history of the Swan River Guardian, or, 

the death of the free press in Western Australia in 1838‘, in Push from the Bush A 

Bulletin of Social History, devoted to the Year of Grace, 1838, Australian National 

University. 

Battye, J.S., ed. (1912), price of protest: Press and judiciary in 1870‘ in B. Shoesmith (ed.), 

Media, Politics and Identity, Nedlands: University of Western Australia, pp.14-22. 

Bonwick, James (1890), Early Struggles of the Australian Press, London: Gordon & Gotch, 

(viz. WA section, pp.47-51). 

Brady, Veronica (1994), ‗Representations and ideology: A West Australian story‘ in 

Shoesmith, op cit., pp.7-13. 

Bunbury, W. (1978), ‗Newspapers and literature in Western Australia‘, Westerley, No.1, 

March, pp.65-83.  

Byers, Karen (1993), ‗A paper for the people? The Sunday Times 1897-1905‘, unpublished 

B.A. (Hons) History dissertation, Edith Cowan University, Perth. 

Byers, Karen (1994), ‗The Goldfields come to Perth: The Sunday Times 1897-1905‘ in 

Shoesmith, op cit., pp.45-55. 

Dunn, Frank (1997), A century of Sundays. Perth: Sunday Times. 

‗Former West editor looks back‘ (1972), Newspaper House News, 4, April-June. 

Frost, A.C. (1983), ‗Early West Australian newspapers: Early Days‘, Journal of the Royal 

Western Australian Historical Society, 9 (1), pp.77-87. 

Frost, Alan Charles (19--), Early West Australian Newspapers and Their Editors, manuscript, 

original and photocopy, 142pp, held at Battye Library, Perth. 

Gaylard, Geoff & Savvas, Adrian (1993), One hundred & sixty years of news from the West 

Australian. Frewville (South Australia): Adrian Savvas. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 14   September 2001 Page 13 

Haig, Ross, ed. (1984), The Years of News from The West Australian and the Perth Daily 

News, Perth: St. George Books. 

Irwin, E.W. (1969), ‗The Macartney era: years of innovation and growth‘, Quarterly Bulletin, 

4-5, August, pp.?? 

King, Norma (1995), The Voice of the Goldfields: 100 Years of the Kalgoorlie Miner, 

Kalgoorlie: Hocking & Co. 

Lague, Steve, (1988), ‗Proud West moves on‘, West Australian: Big Weekend, p. 10. 

Maslog, Crispin C. (1985), The Country Papers of Western Australia, 37pp booklet, held by 

National Library of Australia. 

Massam, Katharine. (1994), ‗With one eye on the world: Catholics and the media in Western 

Australia‘, in Shoesmith, op cit., pp.56-66. 

Mickler, Steve (1999), The Myth of Privilege, Fremantle: Fremantle Arts Centre Press. 

Ryan, Jan (1994), ‗Humour and exclusion: Chinese minorities and the conservative Press in 

late nineteenth century Western Australia‘ in Shoesmith, op cit., pp.23-34.  

Secker, Louise (1994),  ‗The politics of the press: A study of the Conservative Press in 

Western Australia 1930—1934‘, in Shoesmith, op cit., pp.35-44. 

Shields, Mike (1985), ‗Farewell to the linotype‘, Newspaper News, July, p.4. 

Stannage, C.T., ed. (1983), A new history of Western Australia, Perth: University of Western 

Australia Press (see John Hay, ‗Literature and society 1829—1979‘, pp.599-635). 

Sunday Times, Perth (1997),  ―Century of Sundays‖ feature, 19 October (see espec  pp.4,5, 6 

and 7). 

‗The big shift is over‘ (1959), Newspaper House News, June, p.3. 

‗The romantic story of our daily paper circulations‘ (1972) Newspaper House News, pp.3-15. 

Wilson, J. Graham, ed. (1929), Western Australia’s centenary 1829-1929: First century’s 

progress, Perth: The Historic Press, (see ‗The State‘s Press‘, pp.431-435). 

‗The West Australian‘ (1956), Newspaper House News, April, pp.3-5. 

West Australian: centenary issue (1933), 5 January; (1983), 150
th
 anniversary supplement, 5 

January: and (1998) Daily Miracle supplement, 8 May. 

 

N.B. Perth‘s Battye Library (08 9427 3291) has almost-complete runs of all the West 

Australian papers. There are about 850 titles in the collection. Some, such as the West 

Australian, are on microfilm. 

 

14.47 WESTERN AUSTRALIA (4): ONLINE 

 

Barry Blair says: Some online promotional sites for approximately 20 West Australian 

newspapers may be found via: http://www.countrypress.com.au/index.htm 

You may also access another group of WA papers at: http://www.swpp.com.au/ 

 

14.48 BICENTENARY OF SYDNEY GAZETTE (5 MARCH 2003) 

 

Your editor has initiated with the State Library of New South Wales a proposal that a one-day 

seminar be held there on a Saturday in early March 2003  possibly 1 March  to mark the 

bicentenary of the establishment of Australia‘s first newspaper, the Sydney Gazette and New 

South Wales Advertiser. It is likely to run from 10.30am to 4pm and feature speakers who can 

(amongst other things) reflect not only on the Gazette itself but the emergence of the press 

throughout the Australian colonies and the significance of newspapers in colonial society. 

Your ideas, or expressions of interest and support, are invited in relation to this. 

  

14.49 LEADER: RE-BADGING CONCLUDES 

 

More on Melbourne‘s Leader group re-badgings (see 13.20): The Progress Leader, in its first 

edition on 2 July 2001, presented some of the history of the publication it replaced, the 

Progress Press. The Press began on 23 January 1946 and was more of a guide for do-it-

yourself devotees than a newspaper. It featured ―Housewives‘ Corner‖, ―For the Handyman‖ 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 14   September 2001 Page 14 

and a gardening column called ―Sub-Soil‖. It took its name from the newly formed Progress 

Association, and served only Ashburton, Glen Iris and Burwood. Gas-meter reader Chas 

Pearson started the paper. He and other members of the Progress Association wanted to voice 

the concerns of the community through the paper. In 1952, six years after the first issue, 

Pearson was able to stop reading gas meters and become the paper‘s first full-time employee. 

Leader Newspapers bought the title in 1976. 

 

The final batch of re-badgings occurred as follows: Macedon Ranges Regional became the 

Macedon Ranges Leader on 31 July  and the Sunbury Regional became the Sunbury Leader 

on 31 July (both papers trace their origins to the Sunbury News, established in 1892); and the 

Frankston Standard became the Frankston Standard Leader on 20 August (it began as the 

Mornington Standard on 5 October 1889 – the paper became the flagship for a group of 

bayside newspapers in 1925). 

 

14.50 WHEN THE SMH WAS A RAG 

 

From Tom Darragh in Melbourne: In studying the Sydney Morning Herald for a death 

notice, I came across an item  in the issue of 5 July 1934, p.10, col b  that appeared in every 

issue just above the editorial. There was a notice that a limited edition of the SMH printed on 

rag-made paper for permanent filing purposes was available to libraries, public institutions 

and members of the public was available. The cost was to be ascertained by application. I 

believe some overseas newspapers printed on rag paper for filing purposes, specifically the 

New York Times and London Times, if my memory is correct, but I had not come across it 

before in Australia. I have never noticed such an announcement for any Melbourne 

newspaper. I don‘t know how long the SMH provided this service. Other readers may know 

more about this. 

 

14.51 PICTORIAL (1): PHOTOGRAPHY IN 1865 

 

The Bega Gazette, NSW, of 8 April 1865 noted: ―Mr Rosevear Smith, photographic artist, is 

now in Bega. The pictures he turns out of hand prove him to be a master of his profession. We 

have not only seen his productions but have employed him ourselves, and can honestly say 

that his pictures cannot be surpassed, even in Sydney. Mr Smith‘s ‗carte de visites‘ are 

exquisite and his charges extremely moderate.‖ 

 

14.52 PICTORIAL (2): HALF-TONE IN 1889 

 

R.C. (Bob) Petersen writes from Sydney: I have found a page of the Dead Bird, a Sydney 

weekly, dated 20 July 1889, on which appears a half-tone illustration. Am I correct in 

thinking that this must be one of the earliest uses of half-tone in the Australian press? The 

Referee was using drawings into the twentieth century, and during my recent six weeks 

looking at newspapers in US libraries I don‘t believe I ever found half-tone illustrations so 

early. Was it too expensive? Could that be why the Dead Bird didn‘t use it more often?‖ 

 

14.53 FIFTY YEARS IN BUSINESS 

 

The Australian Financial Review marked its 50
th
 birthday on 16 August by issuing a 24-page 

historical wraparound supplement. The newspaper began as a weekly on 16 August 1951, 

with a circulation of 13,000, and became a daily on 21 October 1963. It passed 100,000 

briefly earlier this year, but its latest Monday-to-Friday six-monthly figures are 92,500 (see 

14.14). ANHG member Ken Sanz notes: ―At long last the Australian Financial Review has 

produced an anniversary issue that is worth filing. The 25
th
 anniversary issue was so poor.‖ 

The 50
th
 includes articles by former editors Vic Carroll (1964-71), Peter Robinson (1971-74), 

Max Walsh (1974-78), Fred Brenchley (1978-80), Padraic Pearse McGuinness (1980-82), 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 14   September 2001 Page 15 

Tony Maiden (1982-85), Alan Kohler (1985-88), Gerard Noonan (1988-92), John Alexander 

(1992-93), Greg Hywood (1993-95), Deborah Light (1995-98), Colleen Ryan (1998- ). 

 

14.54 PICTORIAL (3): LITHOGRAPH IN 1879 

 

Rod Kirkpatrick writes: When the Captain Cook Statue was unveiled in Hyde Park, Sydney, 

on 25 February 1879, the Sydney Mail ran a full-page lithograph in a supplement on 1 March 

―as a fitting memento of the event‖. The Mail remarked: ―It did seem strange that for so long 

a period the man whose nautical skill discovered the finest harbour in the world should have 

received no public recognition of his wonderful genius by the people who have benefited 

most by his discovery… Our artist has furnished a striking picture of the statue itself, and its 

is very appropriately surrounded with a nautical border.‖ Further description follows. 

 

14.55 PRINTERS AND READERS 

 

Ian Morrison writes from Melbourne: The current issue of the Bibliographical Society of 

Australia & New Zealand Bulletin – titled Printers and Readers – is a tribute to the great New 

Zealand print historian D.F. McKenzie, who died in March 1999. Published to coincide with a 

conference in McKenzie‘s memory, Printers and Readers is a collection of essays developing 

themes and questions that emerge from McKenzie‘s writings – subjects ranging from 

seventeenth-century music publishing to twentieth-century book illustration, from ‗The 

Sociology of Travel Texts‘ to printing trade organisations in nineteenth-century New Zealand. 

Whilst there is no ‗newspaper history‘ as such in the volume, McKenzie‘s research 

encompassed the visual aspects of print and the political and economic contexts of its 

production; to the extent that it reflects this, Printers and Readers has something for everyone 

with an interest in the history of media and communications. 

 

The next issue of the BSANZ Bulletin will contain the proceedings of the History of the Book 

in Australia seminar on Music Printing and Publishing, held at Monash University in 

November 2000. Issues for 2002 are currently being planned, and will include articles on 

aspects of Australian and New Zealand newspaper history. For further information about the 

Bibliographical Society of Australia & New Zealand, visit their web page at 

http://life.csu.edu.au/BSANZ/, or contact the Editor, Ian Morrison, Archives & Special 

Collections, University of Melbourne, Vic. 3010, email morrison@unimelb.edu.au 

 

The conference ―Remembering Don McKenzie‖, held at the National Library of New Zealand 

12-14 July 2001, featured notable international speakers such as Roger Chartier and Ian 

Willison, as well as prominent New Zealanders, including Maori historian Danny Keenan. 

Michael Turner, Bodleian Library, Oxford, demonstrated his database of English printers and 

apprentices, which now contains some 25,000 entries and allows some very sophisticated 

searching. Ian Morrison‘s paper on trans-Tasman literary culture included a brief examination 

of image-sharing between the Illustrated Australian News (Melbourne) and the Illustrated 

New Zealand Herald (Dunedin). Papers from the conference are being edited by John 

Thomson, Victoria University of Wellington, with publication scheduled for 2002. 

 

Of more lasting significance, perhaps, was the launch of the D.F. McKenzie Fund, which will 

support an annual lecture on a topic related to McKenzie‘s interests as well as an annual 

award to support postgraduate research. For further information, or to make a contribution to 

the fund, contact Tricia Walbridge, Director VUW Foundation, PO Box 600, Wellington, 

New Zealand. 

 
  
 

14.57 NEW AT THE NATIONAL LIBRARY 

 

http://life.csu.edu.au/BSANZ/
mailto:morrison@unimelb.edu.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 14   September 2001 Page 16 

New in the newspaper/microform collection at the National Library are: 

 

Call No. Title Qty Description 
mfm NX 188 Ballarat Courier 2 films May-June 1982 (fills gap 

in NLA holdings 

mfm NX 537 Wangaratta Chronicle 34 films 1903-1937 

mfm NX 894 Williamstown Advertiser 36 films 7 Jan 1939–18 Dec 1991 

RX 328.94092 Biographical Dictionary of the 

Senate 

1 book Vol. 1: 1901-1929 

 

14.58 GOULBURN POST TO HAVE COMPUTERISED INDEXING SYSTEM 

 

Goulburn‘s past will become more accessible when the Southern Tablelands Regional Library 

sets up a computerised indexing system of the Goulburn Post. The library has been awarded a 

$26,000 grant from the State Library of NSW for the project, which should be operating by 

August 2002. The index will span the history of the Goulburn Post (back to its beginnings in 

1870), and its preceding publications (back to 1848), with indexing beginning with recent 

editions of the newspaper. The library‘s regional history coordinator Lynn Bonomini says 

―We‘ll start from now and go back. It‘s a deliberate decision to work that way because we‘ve 

found there is a need for more current information than for very old material. People are 

asking about information on current events, and they need the information quickly and for 

their immediate needs.‖  

 

Once completed, the system will be used as a framework for other local papers across the 

region to be indexed by their regional library. ―A lot of newspapers are indexed by a written 

or a card index. Campbelltown has been indexing their newspaper for many years, but I don‘t 

know of any other libraries with a computerised index of their newspaper,‖ Mrs Bonomini 

said. The index will be accessible from every public access terminal in the library (Goulburn 

Post, 22 August 01). 

 

 

 

14.59 CAN YOU HELP? WOMEN’S PAGES AND PSEUDONYMS 

 

From Sydney, Liz Macnamara writes: I am looking at women‘s pages in the left press up to 

1940 for a PhD. In the early years there is evidence that some women‘s columns and letters 

were written by men. Lucinda Sharpe‘s weekly letter in the Boomerang, for instance, was 

written by the editor William Lane. I understand Bernard O‘Dowd and R.S. Ross also used 

female pseudonyms and am wondering if there were others. If any readers know of other 

cases of men using women‘s names in labour or radical journals and newspapers I would be 

very interested to hear from them. Women, of course, routinely used male pseudonyms to get 

published, and I would also be interested to have any leads on women journalists in this area, 

particularly the lesser-known ones who are so hard to trace. You can contact me at 
lizmacnamara@hotmail.com 

 

14.60 RECENTLY PUBLISHED (1): BOOKS 
 

14.60.1 WORKING FOR RUPERT by Hugh Lunn, Hodder, 2001, 244pp. with 16pp of plates. 

$29.95. ISBN 0733614167. Former award-winning News Ltd journalist Hugh Lunn – best 

known now for his best-selling Over The Top with Jim – reflects humorously on his days of 

working for Rupert Murdoch. (See Scott, Jones, ‗A journalist‘s files revealed, Courier-Mail, 16 

July 2001, p.9.) 

 

mailto:lizmacnamara@hotmail.com


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 14   September 2001 Page 17 

14.60.2 VIRTUAL MURDOCH: REALITY WARS ON THE INFORMATION HIGHWAY  

by Neil Chenoweth, London: Secker and Warburg, 2001, $49.95. ISBN 0436233894. 399pp. 

 

14.60.3 GRIFFITH, THE LAW AND THE AUSTRALIAN CONSITUTION, 1998, Royal 

Historical Society of Queensland, P O Box 12057, Brisbane Elizabeth Street, Brisbane, Qld, 

4002, 80 pages ISBN 0-9595790-5-2, $10 plus postage.  Contains two articles of interest to 

newspaper historians: ―Man is by nature a political animal: Sir Samuel Griffith as seen by 

Queensland Figaro‖ by Colin Sheehan, and ―Graphic Impressions of Sir Samuel Griffith as 

depicted in the political cartoons of the early 1890s‖ by Katie McConnel.  

 

14.61 RECENTLY PUBLISHED (2): ARTICLES 

 
14.61.1 WHEN TO HONOUR HONORIFICS by Jack Waterford, Canberra Times, 30 June 

2001, p.20. A newspaper editor reflects on the titles that people should expect when their name is 

mentioned in a newspaper. 

 

14.61.2 NORM RAN MOLONG EXPRESS AS A ONE-MAN SHOW, PANPA Bulletin, July 

2001, pp.29-30. Norm Bloomfield has owned a NSW country weekly since 1956, running it 

single-handedly at times. He started at the paper in 1947. 

 

14.61.3 REPORTERS  THE FRONTLINE TROOPS WHO FIRED THE FIRST SHOTS by 

Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, July 2001, pp.33-35. A nostalgic look at the reporters who 

made their name on country newspapers long before online journalists became a reality. 

 

14.61.4 RAMPANT MONITORS by Andy Parks, Australian, Media liftout, 5 July 01, p.3. 

Media monitoring is a burgeoning industry, but aggressive selling is giving it a bad name. 

 

14.61.5 SUN STILL SHINES ON KAVANAGH QC by Mark Day, Australian, Media liftout, 5 

July 01, p.4. A reflection on the career of Britain‘s ―most trusted reporter‖, who formerly worked 

with Sydney‘s Daily Mirror. 

 

14.61.6 ATONEMENT IN THE CONFESSION BOX by Selwyn Parker, Australian, Media 

liftout, 5 July 01, p.13. An examination of how newspapers correct errors. 

 

14.61.7 JOURNO-CULTURALISM DEAD AS A DADAIST by Tony Rees, Australian, Media 

liftout, 5 July 01, p.12. A journalism educator suggests journalism courses are having an 

uncomfortable ride in the academic world. 

 

14.61.8 NO MORE KIDDING AROUND by Daniel Hoare, Australian, Media liftout, 5 July 01, 

p.14. The era of the copy boy/girl is ending at News Ltd papers. 

 

14.61.9 EDITORS MOVE TO MORE AGGRESSIVE STYLE OF INVESTIGATIVE 

REPORTING by Jack Beverley, PANPA Bulletin, July 01, pp.8-9. The unprecedented exposure 

of claims that an Aboriginal leader raped four women 20 years ago suggests Australian papers 

are moving closer to the American style of detailed reporting of allegations of crimes. 

 

14.61.10 UNFRIENDLY FIRE by Les Carlyon, The Bulletin, 31 July 01, pp.32-38. The Keith 

Murdoch-Sir Ian Hamilton episode at Gallipoli  an extract from Carlyon‘s new book, Gallipoli. 

 

14.61.11 SMALL PAPER, BIG STORY by Martin Chulov, Australian, Media liftout, 26 July 

01, p.3. How an Alice Springs journalist obtained an exclusive interview with the woman who 

escaped when an outback gunman abducted her boyfriend, a British tourist, in the Northern 

Territory. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 14   September 2001 Page 18 

14.61.12 ANNA & HER KINGDOM by David Leser, Australian Women’s Weekly, August 01, 

pp.12-22. Exclusive interview with Anna (Murdoch) Mann who, until now, had maintained ―a 

dignified silence‖ about the end of her 31-year marriage to media magnate Rupert Murdoch (see 

also 14.3). 

 

14.61.13 THE EARS, EYES AND CONSCIENCE OF BOOROWA FOR 30 YEARS by Rod 

Kirkpatrick, PANPA Bulletin, August 01, pp.33-35. Derrick Mason‘s contribution to Boorowa 

newspaper history is studied. 

 

14.61.14 WHAT HAS BEEN HAPPENING TO REGIONAL NEWSPAPER 

CIRCULATIONS? by Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, August 01, p.17. A response to claims 

that some regional dailies are making circulation advances. 

 

14.61.15 THE INTERVIEW: ART OR A CONFIDENCE TRICK? by David Leser, Walkley 

Magazine, No. 13, August 01, pp.8-9. A Walkley Award winner explains his philosophies when 

it comes to one-on-one interviewing. 

 

14.61.16 UNDER PRESSURE by Dennis Shanahan, Walkley Magazine, No. 13, August 01, 

pp.13-14. Times have changed in the Canberra press gallery, and so has the role of journalists in 

the media in general.  

 

14.61.17 READING THE BIG GUNS by Chris Hedges, Sydney Morning Herald, 4-5 August 

01, Spectrum section, pp.2-3. Surrounded by atrocity, a war correspondent searches for 

meaning among the writers who understood the dark forces of nature. 

 

14.61.18 DIGITAL DELIVERY by Mark Day, Australian, Media liftout, 9 August 01, p.9. 

The Australian is at the forefront of online newspaper distribution. The ramifications of the 

new technology are canvassed (see also 14.22). 

 

14.61.19 DANGEROUS LOSS OF BLOOD by Andrew Dodd, Australian, Media liftout, 9 

August 01, p.11. With the odd exception, new circulation figures paint a bleak picture for 

magazines. The article includes an extensive and clearly set-out table of magazine cover 

prices, frequency of issue, and circulation figures for the first six months of 2001 compared 

with the same six months in 2000. 

 

14.61.20 POWERS OF THE PRESS by Mark Day, Australian, Media liftout, 16 August 01, 

pp.6-7. The chairman of John Fairfax discusses the options now that Kerry Packer has sold a 

15 per cent interest in the company. 

 

14.61.21 OUR FINANCIAL TIMES by Martin Chulov, Australian, Media liftout, 16 August 

01, p.9. The Australian Financial Review’s first 50 years are discussed. 

 

14.61.22 THE GROTESQUES OF GLOSS by Anon., Australian, Media liftout, 16 August 

01, p.13. In the bitchy world of women‘s magazines there are unwritten rules for editors, and 

they‘re not pretty, says an industry insider. 

 

14.61.23 ADVOCATE OR SUPPLICANT? SURVIVAL IN THE NEW SOUTH WALES 

PROVINCIAL PRESS TO 1900 by Rod Kirkpatrick, Journal of Australian Colonial History, 3 

(1), April 2001, pp.77-99. An exploration of how independent the early NSW provincial 

newspapers were. 

 

14.61.24 WARS OF THE WORDSMITHS by Matt Price, Australian, Media liftout, 23 August 

p01, p.8. A new foundation  the C.E.W. Bean Foundation  plans to ensure the memories of 

Australia‘s war correspondents are honoured and their stories told. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 14   September 2001 Page 19 

14.61.25 REPRESENTING THE NATION: THE AUSTRALIAN DICTIONARY OF 

BIOGRAPHY by Di Langmore, National Library of Australia News, August 01, pp.18-20. 

On any given day, research assistants and editors of the ADB can be found combing the 

various departments of the National Library. 

 

14.61.26 COMMUTER PAPERS SUGGEST WE‘RE AMUSINJG OURSELVES TO DEATH 

by Tim Stoney, Australian Journalism Review, 23 (1), July 2001, pp.239-243. Does the adoption 

in Melbourne‘s two commuter newspapers of a television-style formula of quick-fix news, trivia, 

and Hollywood glitz signal the end of newspapers as we have known them? 

 

14.61.27 ONLINE JOURNALISTS NEED MORE THAN THE ABC‘S OF JOURNALISM: 

THE SKILLS AND ATTRIBUTES FOR ONLINE NEWS by Jacqui Ewart and Shirley Gregor, 

Australian Journalism Review, 23 (1), July 2001, pp.43-56. A case study of Age Online staff, 

examining the skills and attributes needed to survive and succeed in the online environment. 

 

14.61.28 SOME SLANTS IN TILTS BY THE PRESS by Alan Kohler, Australian Financial 

Review, 28 August 01, p.55.  In a close election, newspaper coverage can make all the difference. 

 

 

14.62    D I A R Y 
 

9. Sept.:  The Canberra Times  75 years old on 3 September  will hold an open day on 

Sunday, 9 September, at its offices, 9 Pirie Street, Fyshwick.  You are invited to see how 

the paper is put together. 

 

24 Sept.:  A conference entitled, “The Argus: The life and death of a great Melbourne 

newspaper” will be held on 24 September 2001, from 9.30am-4.30pm, at Storey Hall, 

RMIT University, Melbourne. Registration is $30 ($25 concession). Details available 

from Renae Maxwell at: renae.maxwell@rmit.edu.au 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 14   September 2001 Page 20 

14.63 A select chronology of Australian newspaper events,  
1950-1959 

 
9 January 1950 Wollongong‘s Illawarra Mercury becomes a daily. 

29 September 1950 Merger of Home and Woman’s Day magazines to form Woman’s Day 

and Home. 

16 August 1951 Australian Financial Review launched as a weekly newspaper. 

18 August 1952 John Fairfax sells its interest in Woman’s Day and Home to The Herald 

and Weekly Times Ltd. 

4-5 October 1952 Death of Sir Keith Murdoch, managing director of the Herald and 

Weekly Times Ltd and father of Rupert Murdoch. 

1 January 1953 John Pringle appointed editor of the Sydney Morning Herald. 

August 1953 John Fairfax & Sons Pty Ltd acquires interest in Associated 

Newspapers Ltd (publishers of The Sun). 

September 1953 Rupert Murdoch flies home to take up his small newspaper 

inheritance. 

11 October 1953 Sydney Sun-Herald results from merger of the Sunday Herald and 

Sunday Sun. 

11 July 1955 First issue of Darling Downs Star, Toowoomba, a daily competing 

against the long-established Toowoomba Chronicle. 

21-22 December 

1955 
John Fairfax and Sons moves (from Hunter Street) into new buildings at 

Broadway, Sydney. 

9 April 1956 John Fairfax Ltd incorporated as a public company. 

6 September 1956 TCN Channel 9 (owned ultimately by Sir Frank Packer, proprietor 

of the Daily Telegraph, Sunday Telegraph and the Australian 

Women’s Weekly) begins television transmission in Sydney. 

2 December 1956 ATN Channel 7 (owned by John Fairfax) begins television 

transmission in Sydney. 

9 September 1957 Dubbo Liberal, New South Wales, becomes a daily. 

1957 First use of tape to operate line-casting machines at Fairfax‘s Broadway 

plant. 

23 May 1958 Angus Maude appointed editor of Sydney Morning Herald. 

20 November 1958 Sydney‘s Mirror group bought from Ezra Norton by O‘Connell Pty Ltd, 

financed by John Fairfax. 

July 1959 Toowoomba furniture retailer, J. Rowe Pty Ltd, takes over the Darling 

Downs Star. 

10 October 1959 First 80-page ordinary issue of the Sydney Morning Herald. 

8 November 1959 Newcastle‘s Sunday Mirror begins; lasts four issues. 
 

 

NEW SUBSCRIPTIONS      NEW SUBSCRIPTIONS 
 

Requests for new subscriptions to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) E-mail to r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

(2) snail-mail to Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $20, incl GST). 
 

Hard-copy version: please send to  
 

(Name)___________________________(Address)__________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 
I enclose $20 (cheque payable to R. Kirkpatrick) for the next TEN hard-copy issues. 

 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au

