
Centre for Media History (CMH), Macquarie University, Sydney Australia 

10th Anniversary Lecture: Professor James Curran 

1 
 

 

“Moral Decline of the British Press” 

 
Transcript of the lecture held on Friday 13 October 2017, 4.00-6.00pm at the MECO 

Seminar Room S226, John Woolley Building A20, University of Sydney  

 

Introduction 

It is a very great honour to be here to celebrate the 10th anniversary of the Macquarie 

University Centre for Media History, which has made a major international impact. I look 

forward to raising a glass after this session toasting its achievement. 

And it is good also to speak here at Sydney University. The last time I was in Sydney I 

staggered off a plane to give a lecture at the Police Museum which was broadcast by the 

equivalent of BBC radio 4. A Sydney University professor – and a friend of mine – asked a 

pointed question at the end of the lecture, with a broadcast mike overhead: ‘Do you know’, 

he said, ‘I don’t think you know the difference between the internet and the web. What is 

it?’ As sheer luck had it, I did know the answer but I might very easily not have done. So I 

have come here braced for the worst. 

Culmination 

The phone hacking scandal that engulfed the British press was the culmination of changes 

that occurred in Fleet Street during the 1980s. This is not to suggest that before the 

1980s, there had been a golden age, a prelapsarian period followed by a fall from grace. 

There had always been pressure to get results, and this had sometimes led to the cutting 

of corners.  

But editorial standards declined markedly in the 1980s, something that was commented 

upon at the time. Writing In 1983, Henry Porter listed numerous inaccurate or misleading 

stories that had been recently published, including the invention of an overnight love tryst 

between Prince Charles and Lady Diana Spencer on a lonely railway siding in the royal train 

(Sunday Mirror);(5) the fabrication of a fictitious interview with Mrs Marica McKay,  the 

widow of a Falklands VC hero (Sun); the touching up of a photograph of ‘Lady Di’ to give a 

hint of nipples in a low-cut dress (Sun); and pillorying a child as the ‘Worst Brat in Britain’ 

without mentioning that he was ill as a consequence of meningitis (Sun).(6) These were all 

examples, he argued, of a ‘low regard for truth’ that was spreading  across different 

sections of leading newspapers.(7) Two years later Tom Baistow, the veteran commentator 

on Fleet Street, lamented ‘the drift towards the gutter and the subordination of news 

content to sensation, scandal, jazzy packaging and million-pound bingo in the scramble 

for sales’ in what had become the ‘fourth- rate estate’.(8) The following year, Britain’s best-

selling newspaper cleared its front page for a story that symbolised the new ethos. ‘Freddie 

Starr Ate My Hamster’, screamed the headline above a story claiming that the comic had 

devoured a live pet in a sandwich.(9) It subsequently transpired that Starr’s publicist, Max 

Clifford, had colluded in the invention of this story in order to promote his client’s 

forthcoming tour.(10) It was news reports like this which prompted the distinguished 

tabloid journalist, Geoffrey Goodman, to write in 1989 that the press has ‘a crisis of 

standards, a crisis of credibility, a crisis of freedom itself’.(11)   

Prominent proprietors set new ethical compass bearings in a way that is best illustrated 

by two telling incidents. In 1983, Murdoch’s News International acquired Hitler’s 



Centre for Media History (CMH), Macquarie University, Sydney Australia 

10th Anniversary Lecture: Professor James Curran 

2 
 

unpublished diaries, authenticated by Britain’s premier historian, Lord Dacre (Hugh Trevor-

Roper). However, Dacre subsequently had second thoughts and rang to say that he now 

believed that the diaries were fraudulent. Panic ensued at the Sunday Times, prompting a  

senior executive, Brian MacArther, to ring Murdoch in America to ask what to do.  ‘Fuck 

Dacre’, Murdoch replied. ‘Publish’.(13) 

What happened next was still more revealing. The diaries turned out to be a crude forgery, 

giving rise to dismay on the part of senior Sunday Times journalists who feared that the 

reputation of the paper had been irreparably damaged. But when they had a meeting to 

discuss the debacle with their visibly bored proprietor, he said: ‘Look, I don’t know why you 

are so worked up. We put on 60,000 in circulation last week, and there’s every evidence 

we’re hanging on to it’.(14) Subsequently he told a New York Times journalist enquiring 

into  the fiasco: ‘we are in the entertainment business’.(15) 

The second telling incident is when Robert Maxwell, owner of the Mirror group, introduced 

a new competition in the Daily Mirror in 1990. Readers were offered £1 million if they 

could correctly identify from photos of football games where the out-of-shot ball was on 

the pitch.  The competition ran for weeks offering the tantalising prospect of becoming a 

millionaire.  But it was all an illusion. Maxwell had taken aside the promotions manager 

and the paper’s editor [now a distinguished university professor] to ensure that the 

competition was rigged so that no one would win a £1 million prize.(16) Deceit was 

fostered by the boss. 

The new direction at the top was in part a response to the changing economic environment 

in Fleet Street. A circulation war broke out in the early 1980s, reminiscent of the interwar 

period, leading to extravagant competitions and prizes. ‘KILL AN ARGIE AND WIN A METRO’ 

[car] mocked Private Eye in a spoof Sun headline.(15) By 1984, most papers (including 

the Times) were running some kind of game, with an estimated £30 million available from 

press competitions.(16)  

In the mid-1980s, new national papers mushroomed on a scale not seen since the late 

Victorian era. While most of these new papers were short-lived, they intensified competitive 

pressures. This was followed by a development that was to profoundly influence the press 

for the next thirty years: collapsing sales.  

National newspapers had temporarily arrested their decline during the 1980s. However, 

the total circulation of national dailies decreased sharply in the 1990s, and this trend 

accelerated in the subsequent period. By 2015, total national daily circulation was less 

half of what it had been in 1980. The fall of national Sunday newspaper circulation was 

still more vertiginous. Total national Sunday circulation in 2015 was little more than a third 

of its level in 1980. 

Falling circulation was partly offset by the launch of ‘online editions’ after 1999.  But these 

latter proved to be poor earners since many online editions were offered free to users. In 

addition, the press’s financial problems were confounded by their precipitate loss of 

advertising.  ‘Newsbrands’’s share of UK advertising more than halved between 2007 and 

2016.(19) Within this category, even strong national papers’ advertising revenue 

plummeted.(20)  

This haemorrhaging of sales and advertising caused some senior journalists to become 

ever more reckless - and indeed lawless.  The ethos of the Wild West, which began to take 

root in 1980s Fleet Street, became unbridled.  



Centre for Media History (CMH), Macquarie University, Sydney Australia 

10th Anniversary Lecture: Professor James Curran 

3 
 

Institutional bullying 

Intensified commercial pressures led to the browbeating of journalists to deliver results. 

An autocratic regime was established in the Sun under its authoritarian editor, Kelvin 

Mackenzie (1981-1994). He would put his face close to an underperforming journalist and 

say: ’You still ‘ere, then, eh? Haven’t you gone yet?’, causing them to fear for their jobs.(21)  

He would berate, on a regular basis, journalists in front of their colleagues in order to 

galvanise and motivate. When a reporter, Stuart Higgins, responded to his bollocking with 

a calm smile, Mackenzie roared: ‘You smarmy cunt, Higgy, you take it all, don’t you…. ‘. 

Mackenzie then ordered a mugshot of Higgins, holding a telephone, to appear in the next 

issue of the paper, with the strapline: ‘Want someone to yell at? Scream at? Fume at? 

RING HIGGY THE HUMAN SPONGE………….’ Printed in large type was the number of 

Higgins’s direct line. The journalist had to endure insulting phone calls from the public in 

Mackenzie’s version of the medieval stocks.(22) 

A tyrannical regime was also established at the News of the World. An official tribunal 

investigating a case of unfair dismissal at the paper concluded that the paper had a 

‘culture of bullying’.(23) Testimony from journalists to the Leveson Inquiry corroborated 

this claim.(24) The favourite method for getting results was again a ‘bollocking’, the 

ritualised humiliation of journalists in front of their peers.  Journalist bylines were also 

monitored as performance indicators. As one senior executive explained, ‘if your byline 

count was low, then obviously your job would be in jeopardy’.(25) 

Similar pressures were exerted across the popular national press. The long-serving editor 

of the Daily Mail, Paul Dacre, was notoriously bullying. His intemperate railing at 

subordinates, beginning with his pet phrase ‘You cunt’, became the stuff of legend, being 

nicknamed – after a well-known play – as his ‘Vagina Monologues’.(26)  

However, top-down pressure was greatest in red top newspapers because this was where 

economic insecurity was greatest.(27) The lowest of the low at red top papers were the 

‘shifters’: journalists who did not know whether they will be working the next day.  A 

winnowing process took place in which only some shifters were asked back, thus creating 

a strong incentive for young, ambitious journalists to get stories by, if necessary, bending 

the rules. A natural career progression beckoned:  short term contract, well paid staff job, 

and subsequent promotion. Meanwhile some middle aged staffers saw energetic, young 

journalists climbing the ladder and felt threatened, at a time when declining circulations 

and advertising were leading to successive waves of redundancy. Senior journalists were 

expensive: it made economic sense to let them go if they lost their youthful edge.  

Senior managements pressed for results, and journalists had to find ways of delivering. 

This was the institutional context that gave rise to the phone hacking scandal. Intercepting 

voice mail was an easy way to get good stories, like picking low lying fruit. It gave young 

journalists a leg-up; it offered beleaguered, middle-aged journalists a chance to save their 

careers;(28) and it provided a way for section heads to manage a manic system that 

demanded great stories.(29) [reminiscence] 

However, the rise of phone hacking was not just the culmination of increased institutional 

bullying and economic insecurity.  It also reflected the wider culture of the industry.  

Trade identity  



Centre for Media History (CMH), Macquarie University, Sydney Australia 

10th Anniversary Lecture: Professor James Curran 

4 
 

Phone hacking took place in a sector of the press where truth-stretching and veiled 

blackmail had become increasingly acceptable. Tabloids found that a good way of 

generating copy was for a journalist to talk to a PR who wanted publicity for a client, and 

jointly come up with a story that might be fictitious but worked well for both client and 

paper.(30) Fabrication could also be instigated from the news desk. Sharon Marshall (who 

worked for the Daily Star, Sun and News of the World in the late 1990s and early 2000s) 

recalls that ‘sometimes the quotes were written before we even left the office. Before we 

even knew who we were interviewing’. Thus, at the time when the Steps song ‘5,6.7,8’ was 

a hit, she was told to get a story that fitted the headline ‘My 5, 6, 7, 8 Times Every Night 

with Steps Girl’. Being resourceful, she found a man who was willing to say, for a fee, all 

the right things about his ex-girlfriend, Lisa, a member of the Steps group.(31) 

At the tougher end of the news trade, journalists sometimes coerced their sources. This 

could take the form of horse-trading: for example, saying to a celebrity ‘We’ll take out the 

cocaine bit if you cough to the shagging’.(32)  If well managed, the victim would be 

positively grateful while providing the right quotes. Alternatively, an informant would be 

offered the choice of co-operation or humiliation. As one witness to the Leveson Inquiry 

explained: ‘you say to the girl, “we’re going to make you look tawdry and awful and sluttish, 

but if you talk to us, ……….. we’ll make you lovely and we’ll give you some money as 

well”’(33). The informant was rarely paid what was offered before publication: this merely 

became  the starting point for subsequent negotiation.(34) The most extreme form of 

coercion, described by Graham Johnson, a seasoned investigative tabloid journalist (who 

worked for the News of the World and Sunday Mirror) was to stage a ‘swarm’. Colleagues 

and helpful paparazzi banged on the door, and hosed down the property with flashlights. 

A friendly journalist then offered the victim protection on signing an exclusive 

agreement.(35)  

Cynicism is built into the DNA of tabloid journalism. The shocked tone with which red top 

journalists reveal transgressions is often not their true voice, and bears little relationship 

to how these journalists actually lead their lives. The married editors of the News of the 

World and Sun, Andy Coulson and Rebekah Brooks, were having an adulterous affair, 

starting in 2008, when their papers were running regular stories about ‘love cheats’, ‘love 

rats’, ‘torrid romps’ and ‘lust-fuelled sessions’.(31) Similarly, a significant number of 

tabloid journalists took drugs(32) while they or their colleagues wrote horrified articles 

about the ‘drug shame’ of celebrities.  

The view that journalism is ‘all a game’ is part of the tradition of Fleet Street.   Most British 

national newspaper journalists see themselves as belonging to a trade rather than a 

profession. They associate a trade identity with not being part of the Establishment, but of 

belonging to a rumbustious, competitive, irreverent, rule-breaking, untameable industry. 

Unlike their professionally oriented American peers, British tabloid journalists are inclined 

to stress craft skills, to see themselves as having one foot in the entertainment industry, 

and even to relish the outrageous things that some of their colleagues get up to.   

This celebration of transgression became institutionalised in the Shafta awards, launched 

in 1987, which honoured the best of the worst in journalism in an ironic but indulgent and 

affectionate way. By the early 2000s, the era of phone hacking, the Shafta awards 

ceremony was a well-attended annual event held in locations like London’s Café de Paris. 

The Wing Commander award went to the biggest ‘flyer’ in print – that is, the most obviously 

invented story that was brought safely to land with no legal comeback. The ‘Princess 

Margaret’ award (commemorating a report that Princess Margaret was about to appear in 



Centre for Media History (CMH), Macquarie University, Sydney Australia 

10th Anniversary Lecture: Professor James Curran 

5 
 

the TV series, Crossroads) was given to the most ludicrous story printed that year. Lifetime 

awards went to top chancers, like the former Daily Mirror editor, Piers Morgan.  

Cynicism was combined with hubris. Senior journalists regularly sang their own praises. 

According to Daily Mirror editor Richard Wallace, the British press is ‘the envy of the 

world’.(33) Numerous politicians  also paid homage to the press. In a speech to the Society 

of Editors in 2014, Sajid Javid, Minster for Culture, Media and Sport, lauded ‘the 

hardworking, highly skilled’ journalists who, ‘time and again, help to change the world for 

the better’. He concluded by saying that ‘Britain’s newspapers remain the best in the 

world’.(34) Mazher Mahmood, the maestro of sting journalism, told a court with great pride 

that his work had been ‘praised by two Home Secretaries’.(35) In 2016, he was jailed for 

perverting the course of justice when he was caught out in suppressing evidence – in court 

– in his stitch-up of the pop star Tulisa Contostavlos. 

The combination of collective self-regard, praise from government ministers and also a 

cosy relationship to the police encouraged a sense of impunity among journalists. As a 

tabloid journalist recalls in relation to blagging: 

‘I never stopped to think whether any of this was illegal. To tell you the truth, I didn’t care. 

There was definitely a feeling that we, the News of the World, were above the law, and we 

could do anything we wanted. Who was going to turn us over? No one. Why? Because that 

was our job. We turned people over. Not the other way round. Anyway, the police looked 

upon us as the good guys ………’(36) 

There were counter-currents opposed to this vainglorious sense of tabloid righteousness. 

One was a professionalising shift that occurred during the 1960s and 1970s, when 

journalists on some newspapers gained greater autonomy. The flagship of this 

‘professional’ approach was the much admired Sunday Times under Harold Evans’ 

editorship (1967-81). This tradition shrivelled with the renewal of press partisanship in the 

1980s, although its legacy was perpetuated for a time by the now defunct (in print form) 

Independent. 

Another counter-current came from the National Union of Journalists (NUJ). In the 1970s, 

the union was a powerful force. It had a long history of attacking press controllers for 

lowering editorial standards, and of criticising the Press Council as inadequate.(42) It even 

set up in 1985 its own Ethics Council which took action against  members who behaved 

unethically - something that proved to be deeply controversial within the union. However, 

the NUJ lost members and influence during the later 1980s and early 1990s, when a large 

number of newspaper groups de-recognised the union and imposed personal contracts on 

staff. The NUJ’s Ethics Council became increasingly ineffectual. 

In brief, economic failure – reflected in falling sales - led managements to exert greater 

pressure on journalists to get results. This pressure was intensified by competition with 

social media in the last decade. Fear of falling down on the job at a time of increasing 

economic insecurity,  and sometimes driving ambition, led some journalists to engage in 

unethical, and even criminal, activity.  The absence of a professional culture among British 

journalists made them especially vulnerable to managerial pressure. Collective self-regard 

and courtship by politicians encouraged the development of a reckless, hubristic culture, 

which an inadequate self-regulatory system weakened critical voices in the industry did 

little to constrain.(43) This resulted in popular newspapers becoming increasingly 

heedless of the harm they inflicted on innocent members of the public.  



Centre for Media History (CMH), Macquarie University, Sydney Australia 

10th Anniversary Lecture: Professor James Curran 

6 
 

Wrecking lives 

Madeleine McCann, a three year old girl, was abducted from an apartment in Portugal on 

3 May 2007 where the McCann family were staying on holiday. At first, press coverage was 

deeply sympathetic to the parents. But intense public interest persisted, and journalists 

had to find new ways to report the same story. On 7 September 2007 the Portuguese 

police gave the McCanns the status of ‘arguidos’ (persons of interest for the investigation, 

not a synonym for an accused), and this provided the cue for the construction of a new 

narrative.  A series of seemingly authoritative reports suggested that the McCanns were 

responsible for the death of their daughter, and were involved in covering up the crime. 

‘Police believe Mother killed Maddy’ reported the Evening Standard.(39) ‘Blood found in 

McCanns’ hire car “DID come from Madeleine”’, reported the Daily Mail.(40) The story was 

untrue(41) – indeed the car was hired after the abduction -  but it had the ring of truth. 

These damning reports were made more persuasive by newspaper accounts that 

blackened the character of the McCanns. The most damning was the Daily Star’s headline  

‘Maddie “sold” by hard-up McCanns’ above a story alleging that they had sold their child 

into white slavery.(42) On another occasion, the inventive Daily Star reported that the 

McCanns were involved in a ‘sleazy wife-swapping ring’.(43)  

The McCanns had to cope both with the heartbreak of their child’s abduction, and also the 

accusation in newspapers that they were involved in her killing. Their suffering was 

exacerbated by regular harassment. Journalists and photographers camped close to their 

house for almost four months. Photographers banged on the windows of their car or 

jumped out from behind a hedge to catch a ‘startled’ look. Several times their daughter, 

Amelie, said: ‘Mummy, I’m scared’.(44) In addition, the News of the World published 

excerpts from her private diary – which even her husband had not seen – which the paper 

acquired for a substantial payment indirectly through the Portuguese police.(45) 

The McCanns were lied about, vilified and their wellbeing utterly disregarded in order to 

boost flagging newspaper sales. Yet, what happened to them was mild compared to the 

crucifixion of Christopher Jefferies, following the murder of Joanna Yates in 2010. The 

popular press’s first response was to speculate about who the murderer was, with police 

help. Was the killer someone Joanna Yates had cooked for since she had bought a large, 

ready-made meal enough for two people, just before her murder?(46) Did a Facebook 

friend kill her?(47) Was she the victim of an obsessed prowler?(48) Was it the work of a 

‘rogue cop’?(49) Comparisons were made with the murder of another blonde (Melanie 

Road) in Bath, and another woman (Glenis Carruthers) strangled in Bristol in 1974, with 

the suggestion that somehow the murders were connected.(50)  Or maybe there was an 

accomplice, which meant that more than one sexual predator was on the loose?(51) Like 

writers of crime fiction, journalists were looking for a story line. 

They found it in Christopher Jefferies, a retired school teacher who lived in the same 

building as Joanna Yates and was her landlord. When he was detained and questioned by 

the police for three days, there was a feeding frenzy. According to the Sun, Express and 

Mail respectively, Jefferies was ‘a creepy oddball’, ‘a sort of Nutty Professor’ and ‘an 

eccentric loner’.(52) Journalists questioned acquaintances, dug for dirt and fictionalised 

his life.  Jefferies allegedly bought a flat from a paedophile (in fact there had been two 

other intervening purchasers);(53) he had an unhealthy interest in blonde women;(54) and 

he was obsessed by death.(55)  A strong impression was conveyed that the police had 

found the murderer. But in fact Christopher Jefferies was entirely innocent. Vincent Tabak, 

a neighbour of Joanna Yates, had strangled her, and was convicted in October 2011. 



Centre for Media History (CMH), Macquarie University, Sydney Australia 

10th Anniversary Lecture: Professor James Curran 

7 
 

There were other victims of the press’s increasingly desperate drive to win attention at a 

time of growing competition from social media.  For example, press reporting of murders 

at the Stepping Hill Hospital, Stockport in 2011 had a strong resemblance to the reporting 

of Joanna Yates’ murder.(56) As before, the press speculated about the identity of the 

murderer, with help from the police. Was the killer who injected saline bags with insulin ‘a 

warped mercy killer’?(57) Or a cruel psycho who got a kick out of playing Russian roulette 

with peoples’ lives?(58) Or perhaps someone similar to the ‘Angel of Death’ Beverley Allitt 

who had murdered four children in 1991?(59) Once again, journalists were story tellers 

casting around for a plot. 

And then they got a clear and compelling narrative when Nurse Rebecca Leighton was 

taken into questioning (and subsequently charged). Some newspapers reported her arrest 

in a way that clearly implied that she was guilty. The Daily Star proclaimed ‘Hero Nurse 

Nabs “Angel of Death”’, with an inset photo of Rebecca Leighton looking less than an 

angel.(60) The Daily Mail asked ‘How many more poison victims? …..’, with an inset picture 

of Rebecca Leighton dressed as a cowboy with a suggestive toy gun in her mouth.(61) 

Leighton’s character was blackened in a way that seemingly corroborated her guilt (though 

not to the same degree as Jefferies).(62) Articles, some drawing on Rebecca Leighton’s 

Facebook profile, portrayed the nurse as dissolute, averse to work, and fond of booze.(63) 

Perhaps she had acted out of revenge, it was also suggested, because she had been 

rejected for promotion.(64) Pictures of her partying ‘days’ after a poisoned patient had 

died were published to reveal her supposed heartlessness.(65)  But once again, the person 

fitted up by the press as the killer was innocent.  The true murderer turned out to be the 

male nurse Victorino Chua, who was convicted in 2015.  

Leighton was collateral damage in the bid to staunch falling sales. So was the Dowler 

family who attracted public sympathy when their private lives were picked over, and their 

murdered daughter’s phone was hacked. However, the plight of the Watson family – which 

attracted little public attention - was even worse. When the press published derogatory 

articles about their murdered daughter, their 15 year old son killed himself. He died, 

clutching the attack articles in his hands.(66)   

Of course, words can have unintended consequences, and mistakes inevitably occur when 

working under the pressure of time. Yet, during the Leveson Inquiry, senior journalists in 

charge of papers which traduced innocent people displayed– apart from the occasional 

piety – little real concern for their victims. Instead what came through most strongly was 

their righteous libertarianism, their desire to secure an exclusive story, their determination 

not to be left behind their rivals, and their overriding concern with what was legal rather 

than ethical.(67)   

Perhaps the most revealing testimony came from Richard Desmond. He went through the 

motions by declaring that ‘we would not run a story if we thought that it would damage that 

[our paper’s reputation] or seriously affect someone’s life’.(68) This was not entirely 

convincing from a proprietor of a paper which suggested, as we have seen, that the 

McCanns sold their child into white slavery. But he expressed with greater candour his 

underlying approach: 

 ‘I think that we are in a business to give readers/viewers what they want to read and watch 

and as long as it is legal that is what we aim to do. We do not talk about ethics or morals 

because it is a very fine line and everybody’s ethics are different’.(69)  



Centre for Media History (CMH), Macquarie University, Sydney Australia 

10th Anniversary Lecture: Professor James Curran 

8 
 

Nothing could make clearer the moral vacuum in his press group, unless it was his earlier 

response: ‘Ethical – I don’t know what the word means……’(70) To be fair to Richard 

Desmond, he was only expressing what had become almost a mainstream view. As the 

much admired Press Association journalist, Chris Moncrieff, put it sardonically: 

‘For myself I have never yet been able to locate a conscience even if I had wanted to 

struggle with it. If a story is on offer it seems to me it doesn’t matter how it is imparted so 

long as it is within the law.’(71) 

Threat to public health 

If one sales strategy was to embellish crime reports, another was to make readers fearful. 

That was why the press published a growing volume of medical scare stories.(72) The 

irresponsibility of some of this reporting  is best illustrated by press coverage of the one-

in-three, mumps, measles and rubella (MMR) vaccine. To summarise, the press gave 

enormous prominence to maverick medical opinion, and to the anguish of parents who 

believed that the MMR vaccine had caused their children to become autistic, for the best 

part of a decade. At the height of the panic, in January 2001, the Sun ran a scare story 

about the vaccine on average every other day for an entire month. This scare was entirely 

unjustified: the scientific evidence was overwhelming in showing that the vaccine did not 

induce autism. However, this long running scare story did not just sell newspapers. It led 

to a sharp reduction in the take-up of the vaccine, and an epidemic of both mumps and 

measles.  

Mumps and measles are significant illnesses which can give rise to serious complications. 

Measles can lead to encephalitis, brain damage and even death (with one British child 

dying in 2005), while mumps can lead to meningitis and hearing loss. A number of 

newspapers carry a heavy responsibility for what happened. Their drive to reverse 

circulations in free fall, at whatever cost, led to the revival of avoidable diseases. 

Indignation  

 ‘We must make the readers cross’, instructed an internal memo at the Sunday Express in 

2003.(89) One way of doing this was to find stories about migrants behaving badly, posing 

a public threat, or receiving favourable treatment from the authorities. This led popular 

papers (with the notable exception of papers in the Mirror group) to look for stories that 

fitted this pre-set news agenda.  

However, demand for these stories outstripped their supply. Some journalists responded 

to this shortfall by stretching the truth. There were an enormous number of these spun 

stories. To take one example, almost at random, the Daily Express reported that, in Lubeck, 

‘children as young as 13 have been told to cook and clean for migrants’ as part of their 

work experience programme. A ‘furious mother’ was quoted as saying that it represented 

a new form of ‘servitude’, while the UKIP deputy leader Paul Nuttall expressed concern 

about the children’s safety. This story was headlined ‘Children Told to Cook and Clean for 

Migrants’, with the sub-head ‘No Wonder Germans are Fed up with the EU’.(102)  

What the paper omitted to mention was that the idea of cooking and cleaning came from 

the pupils themselves, after migrant children had sat in on a class. The authorities did not 

compel children to do this. On the contrary, parents had to give permission in a written 

form of consent, issued by the Kiel Ministry of Education, before their children were 



Centre for Media History (CMH), Macquarie University, Sydney Australia 

10th Anniversary Lecture: Professor James Curran 

9 
 

allowed to participate in the scheme.(103) Volunteering to be nice to migrants was not a 

Daily Express story, so it was given a twist to fit the paper’s news agenda. 

In a similar vein, the Daily Star ran in 2010 a front page story reporting that Rochdale 

Council ‘wastes YOUR money’ by funding ‘Muslim-only Public Loos’.(100) In fact these loos 

were not funded by the local council but by a developer who was building a new shopping 

centre. And they were not ‘Muslim-only’: the squat-down loos that so riled the paper are 

widely used in Asian countries regardless of a person’s religion.(101)  

There were numerous other angry-making stories, not least a regular supply of fabulous 

anti-EU stories designed to raise blood pressure. Their central theme was that European 

bureaucrats are intent on bossing British people about in pettifogging and absurd ways. 

Many of these stories were fables. Thus, leading national papers reported that the EU was 

banning barmaids from wearing low cut tops (‘Hands off our barmaids’ boobs’), forbidding 

‘Britain’s historical imperial measurements’ (‘After 800 years, the acre is history’),(181) 

and telling ‘women to hand in worn-out sex toys’.(182) In addition, the EU was said to be 

planning to outlaw corgis (‘the Queen’s favourite dog’),(183) to stop the weekday sale of 

booze by off-licences,(184) end life sentences for murderers in Britain,(185) insist on the 

relabelling of yoghurt as ‘fermented milk pudding’,(186)  ‘rename Trafalgar Square and 

Waterloo Station’(187) and impose a quota of gypsy MPS on the UK (188). Not one of 

these stories was true.(189) 

Their publication reflected falling levels of accuracy. This was highlighted when a 

documentary film maker, Chris Atkins in 2009, made up seven irresistible stories typified 

by the spoof that Pixie Geldof, the model and singer, padded her bra with sweets. Six out 

of the seven were published in leading popular national papers including the Sun and Daily 

Mirror. The cavalier attitude towards checking stories that this project revealed shows how 

bad things had got by the new millennium. 

Epilogue 

A standard defence of the tabloid press is that it is popular: and to criticise its content is 

to criticise its readers. More generally, it is argued, the press has a proud history of serving 

the public, and should be cherished as a consequence.   

Since the British public is always spoken for in this self-regarding discourse, it is worth 

examining what surveys of public attitudes reveal. In 2016, only 18% of British adults said 

that they trusted national newspaper journalists to tell the truth.(118) This was a fall from 

37 % in 2006, registering growing public distrust.(119) Yet, this sharp decrease was 

merely the culmination of a trend that had begun in the 1980s. Those believing that 

journalists tell the truth nearly halved between 1983 and 1993, making journalists in 

1993 the most distrusted group – out of 15 – in Britain.(120) 

Even these figures do not fully convey just how low the British public’s estimation of its 

press had sunk. In 2015, distrust of the press was greater in Britain than in 31 other 

European countries. The British press was an outlier, commanding much less credibility 

among its national population than the press elsewhere in Europe. The British press’s net 

trust rating was -51%: lower even than the Serbian press with a net trust rating of -

39%.(121) The low comparative ranking of the British press in 2015 was consistent with 

previous Eurobarometer surveys extending back to 2002.(122)  

This is what the British public really thinks about ‘the finest press in the world’. 



Centre for Media History (CMH), Macquarie University, Sydney Australia 

10th Anniversary Lecture: Professor James Curran 

10 
 

 

 


