
 

Above is much of the front page of the only known extant issue of the Mountain 

Tourist, Belgrave, Victoria. It is the fifth issue of the paper which was reportedly the 

first newspaper published in the Dandenong Ranges. It was published from 5 

September 1919 until 28 June 1920. See ANHG 95.4.6 below. 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP 

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 95                       December 2017 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, U 337, 55 Linkwood Drive, Ferny Hills, 
Qld, 4055. Ph. +61-7-3351 6175. Email: rodk99anhg@gmail.com 

Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra, is at abvi@iinet.net.au 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter: 24 February 2018. 

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

 
 

http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 95, December 2017— 2 

 

 

1—Current Developments:  

      National & Metropolitan 

 

     

 

95.1.1 Beleaguered print 

When it comes to the beleaguered print magazine business, Time is betting that less is more (Wall 

Street Journal, 11 October 2017). The publisher is cutting back on the circulation and frequency of 

some of its biggest titles, part of a far-reaching cost-reduction and restructuring program meant to 

ensure the profitability of its core brands. The company gradually will reduce the weekly 

circulation of its flagship Time magazine by one-third to two million copies. That move is partly a 

recognition that it isn’t worth it to keep printing as many promotional copies. It also is aimed at 

focusing on a core audience considered more valuable to advertisers. Time Inc also is reducing the 

print frequency of seven titles, including Sports Illustrated, Entertainment Weekly and Fortune. 

The move is based, in part, on its research showing that consumers have less time for leaning back 

with magazines. 

The circulation of People en Espanol also will be reduced. “From an advertising perspective, clearly 

there are some headwinds in print,” said Brad Elders, Time’s chief revenue officer. “What we’re 

trying to do is reimagine the way we produce these products in a long-term, sustainable way.” The 

print cutbacks could be a drag on revenue. Elders said Time would have to reduce its ad rates to 

reflect the lower circulation it is guaranteeing. But Elders believes the total cost savings from the 

entire print restructuring will more than offset the potential declines in advertising and newsstand 

revenue. Time believes that a better print product will enable it to increase spending from current 

advertisers and attract new marketers, potentially offsetting lower ad rates. The changes will be 

effective from January 1. 

The continuing challenge for Time chief executive Rich Battista — like his peers throughout 

publishing — is how to manage a print business that is in steady decline. He is hoping to inject 

new growth into the company with initiatives in digital video and branded content, but figuring 

out the most economical way to run the print business in coming years is also a high priority. He 

continues to believe in its future as a storytelling and advertising platform. 

“Earlier this year we decided to step back and take a big-picture view of the print landscape,” 

Battista said, adding that research showed readers were “OK with fewer issues as long as the 

issues have more inside”. 

Sports Illustrated, for example, will publish 27 issues in 2018, down from 38 this year. The 

magazine will publish more editorial pages in each issue and print on heavier paper stock. 

95.1.2 Readership fluctuating 

Read the reports on readership of newspapers in News Corp papers, such as the Australian, and 

you will struggle to find the figures for Fairfax Media’s newspapers. So, let’s begin this report with 

some Fairfax figures. The Australian Financial Review’s weekday edition increased its print 

readership by 14.9 per cent to 347,000 people during the 12 months ending in August. The AFR 

Weekend rose 4.8 per cent to 130,000 people. The weekday Australian increased its print readers 

by 5.6 per cent in the past 12 months. The paper’s weekday audience rose 26,000 to 494,000, 

while the Weekend Australian was up 2.8 per cent to 590,000 for the 12 months ending in August, 

according to the Enhanced Media Metrics Australia statistics. 

The Sydney Morning Herald fell 3.5 per cent to 640,000 people Monday to Friday, while its 

Saturday edition was down 8.4 per cent to 655,000. In Melbourne, weekday print readership of 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 95, December 2017— 3 

 

News Corp’s Herald Sun fell 5.1 per cent to 1.190 million, while the paper’s Saturday edition 

dropped 7.3 per cent to 974,000 readers. The Age fell 8.7 per cent to 549,000 readers, with the 

Saturday edition down 11.4 per cent to 522,000. 

The Australian’s total combined audience across print and digital platforms was 3.159 million, 

down 4.1 per cent on the year. Sydney’s Daily Telegraph was the best performing of the state-based 

News Corp papers, with its Monday-to-Friday edition up 1 per cent to 1.003 million readers; its 

Saturday edition rose 4.7 per cent to 798,000 readers. The Sunday Telegraph print readership fell 

5 per cent to 1.027 million readers. 

Emma found 13.1 million Australians — 70 per cent of the population — read news media 

electronically on smartphones, tablets, mobiles or computers. Across all platforms, including print, 

news media was read by 16.7 million people, 90 per cent of the population. 

95.1.3 Media reforms package receives final approval 

The Turnbull Government’s media reforms package passed the House of Representatives on 18 

October (Telum Media Alert, 18 October 2017). It had passed the Senate with amendments in 

September before returning to the Lower House for final approval. Key reforms include:  

➢ Repeal of the “two-out-of-three rule” which prohibited media companies from owning more 

than two out of the three types of traditional media in the one market. 

➢ Abolition of broadcast licence fees and their replacement with a spectrum charge. 

➢ Implementation of a $60 million Regional and Small Publishers Jobs and Innovation 

package which includes a $50 million innovation fund, provisions to support 200 cadetships 

and 60 regional journalism scholarships. 

95.1.4 Letter writer and cartoonist shared bleak view of tyranny 

Jim Wilson, a retired schoolteacher and prolific letter writer to the Australian, bonded with 

cartoonist Bill Leak over a subject in which he has some experience: civilisational decline (Weekend 

Australian, 2 December 2017, p.5). Wilson had been a young man with two infant children working 

for the British civil service in central Africa when Belgium granted independence to the nearby 

Congo in 1960, initiating a descent into chaos across the region.  

Children were bashed, nuns were raped, food became scarce and Europeans fled. Wilson and his 

family remained for three years before joining the exodus, to the safest country they could find: 

Australia. Now 80 and retired, Wilson has for many years been a regular on the Australian’s letters 

page, railing against the “progressive” forces he says are pushing the country in the same direction 

as central Africa half a century ago. 

It was his often-terse letters about this alarming but potentially absurd topic that drew Leak’s 

attention. He contacted Wilson via the letters page editor several years ago. They quickly became 

“soulmates”, Wilson says, talking and emailing every other day. “Bill and I used to fulminate about 

things,” he says. “The phone would turn red. We had the same gloomy view of Western civilisation, 

we hated the same people.” Of their countless conversations and correspondence, the one that 

produced Wilson’s favourite cartoon began as a letter to the editor on 18 February 2016. 

“The West is facing three barbarians: militant Islam, Russia and China,” he wrote. “The enemy 

within the gate is the new religion of political correctness with its first commandment, ‘Thou shalt 

not offend’ ... If you want to keep something you believe in, you sometimes have to fight for it. None 

of the Western world’s present leaders are prepared to do that.” Leak sent a draft of his 

interpretation to Wilson, who recalls thinking it was “bloody marvellous”. It was the closest he 

came to inspiring an entire cartoon. “It was a vindication of one’s existence, no less,” he said. “Bill 

was like a Cassandra character. He was always saying, ‘Look, this is going to happen.’ And now it 

bloody well is happening.” 

In May 2016, 10 months before Leak’s death, Wilson flew to Sydney for a lunch cooked by the 

cartoonist’s Thai wife, Goong, at their home, before being a guest at a conversation between Leak 

and columnist Chris Kenny, put on for the Australian’s subscribers. They spent the whole day 

together, and “there was not a spare moment in our conversations”, Wilson recalls. “It was as if 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 95, December 2017— 4 

 

we’d known each other all our lives. In many ways our lives had parallels. We were interested in 

other cultures and languages. Mine are French, German and Chinese, his were Thai and German. 

We shared an interest in the world. Bill was interested in anything, but he was mostly worried we 

have lost the transcendental in Western civilisation.” 

95.1.5 Geraghty and Bachelard share Gold Walkley 

Some details from the 2017 Walkley Awards presentations: Louise Milligan was awarded 

the Walkley Book award for Cardinal: The Rise and Fall of George, published by Melbourne 

University Press. The Gold Walkley was won by Fairfax Media photographer Kate Geraghty and 

reporter Michael Bachelard for their two assignments in Mosul, talking to people who had survived 

three brutal years under IS. Geraghty won the press photographer of the year award, was unable 

to collect in person. Michael Gordon of the Age won the outstanding contribution to 

journalism award. The investigative journalism award went to Adele Ferguson, Sarah 

Danckert and Klaus Toft from the Age/Sydney Morning Herald and Four Corners for exposing the 

scandal over charges levelled at residents of the Aveo retirement village operator. John Silvester 

of the Age won the commentary award for his analysis of law and order issues affecting Victoria. 

95.1.6 Jones shifts to Hobart to edit Mercury 

Chris Jones, pictured left, has been appointed as the new editor of 

the Hobart Mercury, replacing Matt Deighton, who has been 

promoted to be the next editor of the Adelaide Advertiser (Mercury, 

25 October 2017).  Jones had been executive editor of the Courier-

Mail and Sunday Mail in Brisbane for the past six months, and 

deputy editor of both titles since 2013. He was previously the 

managing editor of couriermail.com.au during a period when the 

Pacific Area Newspaper Publishers Association twice recognised it as 

the region’s best digital news destination. 

In his 19-year career with News Corporation, Jones has also covered 

state and federal politics as a reporter, been the head of news for the 

Courier-Mail and Sunday Mail, and edited the Brisbane afternoon 

commuter newspaper mX. 

95.1.7 Recent events 

95.1.7.1 Deaths 

Agars, Mervyn Stanley: D. 8 August 2017 in Nuriootpa, South Australia, aged 92; sports editor 

of the Adelaide Advertiser for 19 years; had an astute grasp of the economic realities underpinning 

Australian rules football; as early as the 1960s was advocating a national competition with South 

Australian involvement; a useful player for West Adelaide in 106 league games between 1946 and 

1952 during which he kicked 92 goals, including a club list topping tally of 22 in 1951; played in 

West’s 1947 premiership side, and represented South Australia eight times; admitted to South 

Australian Football Hall Of Fame in 2002. 

Aldridge, Roger: D. 21 September 2017 at Snug, Tasmania, aged 78; born at Ayr, north 

Queensland; attended 14 schools down east coast of Australia, finishing in Melbourne; worked as 

a junior clerk in the Victorian Railways before attending Dookie Agricultural College, where he 

graduated in 1960 with a Diploma in Agricultural Science; later worked for Whelan the Wrecker 

and narrowly escaped death when a seven-tonne stone dropped from a crane close enough to injure 

his foot; joined the Melbourne Age at age 21; became a gifted writer there; became part of the team 

of reporters that editor Graham Perkin used to bring in-depth reporting to the paper during his 

stint, 1966-75; his five-part series, “Second hand alcohol”, won the Australian Medical Association’s 

National Press Award in 1972 (the final part is a detailed description, often from his personal 

experience as a reporter, of the various ways people are killed or maimed in car crashes); sent by 

Perkin  to Africa in 1974, he was told, “Don’t give me game parks, chap. I want the feel of the place; 

left journalism in 1975 to renovate a bluestone mill at Malmsbury; moved 11 years later to Bruny 

Island, Tasmania, where he restored old houses and wooden boats; continued to write: hilarious 

http://www.couriermail.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 95, December 2017— 5 

 

accounts for the Kettering Yacht Club newsletter (some now collector editions) and for his friends, 

who received long letters of great warmth and wit (Sydney Morning Herald, 9 November 2017). 

Chubb, Philip Anthony: D. 9 November 2017 in Melbourne, aged 66; journalist with the Age, 

Melbourne, and Time Australia; national editor of ABC-TV’s 7.30 Report; won Gold Walkley in 

1993 for the documentary series, Labor in Power, which told the inside story of the Hawke and 

Keating governments; won a UN Media Peace Prize; joined Monash University and was a driving 

force behind its highly successful journalism program; became deputy head of the School of Media, 

Film and Journalism there (Age, 13 November 2017; Australian, 9 November 2017). 

Colless, Malcolm: D. 31 October 2017 in Sydney, aged 73; began newspaper career in 1962 on the 

Daily Mirror, Sydney, and later worked on the Times, London, before returning to Australia in 

1972 to work on the Australian; in 1977, scooped the press gallery in an early-morning edition 

through engaging a source in a solid evening of entertainment in which he was able to obtain off-

the-record confirmation that the Governor-General Sir John Kerr — who had controversially 

sacked the Whitlam government two years earlier — would resign; moved into management in 

1982, where he worked initially as general-manager of the Northern Daily Leader, Tamworth, 

taking over from Matt Handbury (a nephew of Rupert Murdoch); went on to Channel Ten in 

Adelaide, then spent three years in China from 1985 where he set up a bureau for the Australian 

and investigated business opportunities; became chief executive of the Herald & Weekly Times Ltd 

in 1988 soon after Rupert Murdoch’s 1987 takeover of the company;  held a multitude of senior 

positions at what is now News Corp Australia, retiring in 2007 as director of corporate 

development. During his 16 years in that position, he played a major role in establishing pay-TV 

and online platforms that are now an integral part of news media subscriptions (Australian, 2 

November 2017).  

De Fraga, Christopher Goodwin: D. 1 October 2017 in Melbourne, aged 80; general reporter 

and Canberra parliamentary reporting for the Melbourne Herald; motoring editor at the Age for 

27 years from 1965; worked in other departments of that paper later; during 1970s was also a 

regular contributor to the Age-owned magazine, Motor Manual; took a special interest in the 

dramatic steps taken in the car industry relating to vehicle handling and safety; became well 

known as a motoring broadcaster for Radio 3AW, Melbourne, in the early 2000s; author of 1975 

book, 100 Years of Yachting on Port Phillip Bay, which centred on history of Royal Brighton Yacht 

Club (GoAutoNewsPremium, 6 October 2017). 

Hamilton, John: D. November 2017 in Melbourne, aged 76; started in 1959 as a first-year cadet 

journalist with the West Australian in Perth on a salary of £10 ($20) a week; on his second day he 

went out with the chief police roundsman to cover the funeral of a mass murder’s victim; later 

moved to Melbourne to join the Herald; became a highly regarded reporter, feature writer and 

columnist for the Herald and Herald Sun over more than 40 years; at one stage did work in public 

relations for a short period but missed journalism too much; winner of two Walkley awards; 

achieved boyhood dream of becoming a career foreign correspondent, serving firstly as a White 

House correspondent in Washington [during the administrations of Presidents Gerald Ford and 

Jimmy Carter] and then as European Bureau Chief based in London as well as travelling on 

afterwards to report from other trouble spots around the world; said once the biggest story he 

covered was the great Ethiopian famine of 1984 in which more than a million people perished; 

covered the Port Arthur massacre, the Bali bombings, the 2004 Boxing Day tsunami, the Sydney 

Olympics, the 85th anniversary of the Gallipoli landing, and visits by John Howard as Prime 

Minister to Turkey, France, Israel and East Timor; author of three books on World War I (Goodbye 

Cobber, God Bless You; Gallipoli Sniper; and The Price of Valour); final job in journalism was as 

associate editor of the Herald Sun, writing everything from colour pieces to leaders (Herald Sun, 

23 November 2017; Australian, 7 November 2011). [John was an ANHG subscriber.] 

Sandilands, Benoni Fairfax (Ben): D. October 2017, aged 73; grew up in the Blue Mountains 

and Sydney; left Randwick Boys High School at 16 and joined the Sydney Morning Herald as a 

cadet, working at night, and studying by day, doing an arts degree at Sydney University; 

graduating, he embarked on a career focused on aviation, travel and adventure; in 1965, joined a 

team making the first assault on Balls Pyramid, a towering volcanic rock near Lord Howe Island 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 95, December 2017— 6 

 

in the Pacific Ocean, then swimming to the boat to file his reports by radio; in 1972, was in Cyprus, 

reporting on the United Nations peacekeeping operation; in 1973, was in New York, working as a 

correspondent for the ABC, and in 1974, reporting from London; in 1977, rejoined the Herald, and 

reported on the disappearance of anti-drugs campaigner Donald Mackay in Griffith; developed a 

specialty in aviation journalism and probed the airlines with difficult questions; his journalistic 

career also took him to the Bulletin, the Australian Financial Review, the Guardian, Crikey and 

magazines such as Travelweek and Aircraft; in later years blogged on aviation through Plane 

Talking (Sydney Morning Herald, 8 November 2017). 

Shedden, Iain: D. 16 October 2017 in Sydney, aged 60; born Lanark, Scotland; began journalism 

career as a reporter and sub-editor on local paper in Wishaw, North Lanarkshire, on the Clyde 

River; joined the Pop Star Weekly; had already founded his first 

band, as drummer with punk outfit, The Jolt; band split up in 1979; 

joined Small Hours band; joined The Saints punk band in 1981; 

joined the Australian on 12 October 1992 as a sports sub-editor, 

before taking over as music writer, a role he held until; his death; 

covered all the upheavals in the music industry, from the end of 

parallel import restrictions on CDs in the late 1990s to the rise of 

digital downloads and the resurgence of vinyl; greatly respected and 

loved by key music industry performers (Australian, 17 October 

2017). [Stephen Romei, the literary editor and a film critic at the 

Australian, wrote an article, “Irreplaceable writer, noblest friend”, 

Weekend Australian, 21-22 October 2017, p.21. Tim Douglas, editor 

of the “Review” section of that paper, wrote a remembrance of Iain 

Shedden on Page 2 of the “review” section of 21-22 October 

accompanied by the sketch at right of Shedden.) 

95.1.8 News Corp and tax 

Rupert Murdoch's News Corporation paid no tax whatsoever in 2015-16 on an Australian income 

of $2.9 billion, reported the Sydney Morning Herald on 9 December 2017. Its competitor Fairfax 

Media, owner of the Age and the Sydney Morning Herald, paid $16 million on an income of $1.48 

billion. The payments are revealed in the third annual corporate tax transparency report required 

under legislation that forces the Tax Office to divulge tax details for Australian public and foreign-

owned entities with income of $100 million or more. 

95.1.9 Patrick Smith finishes weekday columns for the Australian 

Patrick Smith has written his final sports column for the weekday Australian. His final column 

appeared on 27 November 2017. In the new year he will write a column for the Weekend Australian. 

Chip Le Grand wrote (Australian, Media section, 27 November 2017) that when Smith left the Age 

to join the Australian it was the equivalent of “Barassi quitting Melbourne for Carlton or Buddy 

[Franklin] flying north to Sydney”. Smith was an established, big-time columnist and the 

Australian needed a strong, national voice on which to build its back page. His impact was 

immediate and lasting. 

Le Grand said Smith’s columns were “meticulously crafted, effortlessly engaging and leaves no one 

in doubt where he stands”. Smith had been a news breaker, a satirist, a campaigner and above all, 

an entertainer. He campaigned to eradicate racism from football and whips from horse racing, to 

expose drug cheats and to protect umpires and referees from Australia’s culture of abuse. He 

became best known for his AFL coverage but his true sporting love is the turf. A Melbourne Cup 

was never quite won until you read Smith’s peerless account in the following day’s paper, when he 

would put you in the stirrups of the winning mount and guide you through the great race. 

“For almost two decades at the Australian, Patrick Smith has given us a master class on how to do 

sports commentary,’’ says Les Carlyon, a celebrated newspaperman and author. “He is fearless, he 

is never boring and he carries the authority of one who has seen it all. These however, are the 

lesser things. His greatest gift is the quality of his prose. There are no impenetrable thickets, none 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 95, December 2017— 7 

 

of the clichés that so often deaden sports writing, just one crystal-clear sentence marching 

effortlessly into the next. There is always humour and sometimes, a hint of mischief.’’ For 14 years 

Smith wrote his column six days a week. He won two Walkley Awards. 

95.1.10 Leaks: from Pentagon to Panama to Paradise 

Rod Tiffen writes (“The age of the mega-leak”, Inside Story, 7 November 2017): When a 

disillusioned senior military analyst, Daniel Ellsberg, decided in 1971 to leak the highly sensitive 

Pentagon Papers to the New York Times, he spent night after night covertly smuggling out and 

photocopying 3000 pages of analysis and 4000 pages of government documents. When Bradley 

Manning, a US army private based in Iraq, decided to release a trove of top-secret material to 

WikiLeaks, it was a matter of smuggling it out on discs disguised as Lady Gaga albums. According 

to one estimate, the Pentagon Papers clocked in at two and a half million words. The diplomatic 

cables leaked by Manning amounted to a staggering 300 million words. 

The Panama Papers, released in April 2016, were another quantum leap in size. Where the cables 

released by WikiLeaks had filled 1.7 gigabytes, the Panama Papers were 2.6 terabytes, or roughly 

1500 times the size. They opened an unprecedented — and unprecedentedly detailed — window 

into how offshore shell companies were being used for tax evasion and international money-

shifting. 

The era of digital leaking is clearly upon us. The Panama Papers were emblematic not just of the 

relative ease of copying vast troves, but also of new opportunities for international cooperation 

among journalists. It was the innovative techniques of the Washington-based International 

Consortium of Investigative Journalists, or ICIJ, under its Australian director Gerard Ryle, that 

made the Panama Papers possible. 

The story of that breakthrough began when two German investigative reporters, Bastian 

Obermayer and Frederik Obermaier, were contacted in 2015 by a source using the unpromising 

name of John Doe. The source wanted to expose criminal wrongdoing allegedly facilitated by a 

Panama-based law firm, Mossack Fonseca. “It will take years, possibly decades, for the full extent 

of the firm’s sordid acts to become known,” the source later wrote. “In the meantime, a new global 

debate has started, which is encouraging.” 

The material soon overwhelmed the two journalists. “As more and more data sloshed in,” wrote 

Guardian editor Alan Rusbridger, “the Brothers Obermay/ier [as they were nicknamed] repeatedly 

had to purchase ever-larger computers…” The pair approached the ICIJ, which had a track record 

of collegial investigative work on similar, though much less ambitious, stories, including LuxLeaks, 

SwissLeaks and tobacco smuggling. 

What followed has been described by one of the participants, Guardian journalist Luke Harding, 

as “a thrilling and secret year-long journalistic collaboration across more than eighty countries.” 

Almost 400 journalists set to work with the aim of publishing on 3 April 2016. “Via a secure 

platform called iHub,” writes Harding, “journalists were encouraged not to compete with each other 

but to share information actively and to swap leads and tips. We did, in a flurry of encrypted 

emails.” According to Rusbridger, his editor, “A new breed of data specialists from around the world 

had to be assembled to advise on encryption, creating databases, search software, data 

visualisations, graphics, and communications.” By the time the material was released, more than 

107 media organisations in seventy-six countries had participated. [Extract only.] 

95.1.11 Hall of Fame goes national 

Fifty-four late and living legends of journalism in New South Wales have been inducted into the 

Australian Media Hall of Fame, which celebrates how great journalism has enriched the history of 

the nation. The inductees—reporters, photographers, broadcasters, cartoonists, editors and 

publishers—were honoured at a gala dinner in Sydney on Friday, 10 November, inaugurating the 

national phase of the Hall of Fame project. They include trail-blazing women journalists Ita 

Buttrose and Anne Summers, star broadcasters Mike Willesee and John Laws, global investigative 

journalists Phillip Knightley and John Pilger and publishers Sir Frank and Kerry Packer and Ezra 

Norton. The keynote address at the dinner was delivered by veteran Sydney Morning 

http://insidestory.org.au/lonely-evenings-at-the-photocopier/
https://en.wikipedia.org/wiki/WikiLeaks:_Inside_Julian_Assange%27s_War_on_Secrecy
http://blogs.lse.ac.uk/polis/2017/04/21/backstage-to-the-panama-papers-big-data-analytics-and-collaborative-journalism/
https://oneworld-publications.com/the-panama-papers.html
http://www.nybooks.com/articles/2016/10/27/panama-the-hidden-trillions/
https://oneworld-publications.com/the-panama-papers.html
http://www.nybooks.com/articles/2016/10/27/panama-the-hidden-trillions/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 95, December 2017— 8 

 

Herald investigative journalist Kate McClymont, who also was inducted for her outstanding 

contribution to Australian journalism.  

The Australian Media Hall of Fame is an initiative of the Melbourne Press Club aimed at 

celebrating through individual stories how journalism has benefitted the Australian public and 

shaped our history. Melbourne Press Club CEO Mark Baker said journalism had played a vital 

role in exposing corruption in all levels of government, business and other institutions for more 

than two centuries. “It is important the public understands this when the traditional business 

models of journalism are being challenged and people are being asked to pay for journalism in new 

ways,” Baker said. 

The Media Hall of Fame shows how great journalism matters and is worth paying for, indeed is 

vital for the continued health of our democracy.” The latest NSW inductees join 81 Victorians 

honoured between 2012 and 2014 and another 30 pioneers of NSW journalism – from first 

settlement to the 1930s – whose names were announced in June. Inductees from other states and 

territories around Australia will be announced at a dinner in Canberra late next year. The judges 

for the NSW selections were former Fairfax editor Michael Smith (chair), media commentator 

Mark Day, media historian Professor Bridget Griffen-Foley of Macquarie University and Guardian 

Australia photographer Mike Bowers.  

The pioneers announced in June are: Florence Baverstock, George Bell, Samuel Bennett, 

Harold Cazneaux, Hugh Denison, John Fairfax, Herbert Fishwick, Mary Gilmore, Edward Smith 

Hall, Livingston “Hop” Hopkins, George Howe, Frank Hurley, Henry Lawson, Louisa Lawson, 

Norman Lindsay, David Low, Louise Mack, Phil May, George Mott, John Norton, Robert Clyde 

Packer, Henry Parkes, Andrew Barton “Banjo” Paterson, Ernest Christian Sommerlad, Alfred 

George Stephens, John West, Robert Wardell, and Watkin Wynne. 

The inductees of 10 November are: Col Allan, Eric Baume, Richie Benaud, Ita Buttrose, Ian 

Carroll, Vic Carroll, Mark Colvin, Patrick Cook, Adrian Deamer, Steve Dunleavy, Tom Fitzgerald, 

Lorrie Graham, Bruce Gyngell, Rupert Albert Geary “Rags” Henderson, David Hill, Donald Horne, 

Robert Hughes, Alan Jones, Caroline Jones, Margaret Jones, Paul Kelly, Phillip Knightley, John 

Laws, Bill Leak, Kate McClymont, Alan McGilvray, David McNicoll, Russell McPhedran, Chris 

Masters, Emile Mercier, George Molnar, David Moore, Maxwell Newton, Ezra Norton, Kerry 

O’Brien, Frank Packer, Kerry Packer, John Pilger, John Douglas Pringle, Alan Ramsey, Elizabeth 

Riddell, Constance Robertson, Lillian Roxon, Ron Saw, Murray Sayle, Gerald Stone, Max Suich, 

Anne Summers, Max Walsh, Glen “George” Warnecke, Kate Webb, Brian White, Evan Whitton, 

and Mike Willessee. 

95.1.12 Domain separates from Fairfax 

Fairfax Media has announced its scheme of arrangement to separate Domain from Fairfax has 

now become effective (Telum Media Alert, 8 November 2017). On 8 November Fairfax lodged the 

Federal Court of Australia’s approval of the separation, which occurred on 7 November, with the 

Australian Securities and Investments Commission. Domain was expected to begin trading on the 

Australian Stock Exchange on 16 November, initially on a deferred settlement basis, and the 

separation was expected to be implemented on 22 November. 

95.1.13 Walkleys CEO departs 

Walkleys CEO Jacqui Parks will leave the Walkley Foundation for Journalism at the end of 

December. Parks has filled the role since 2013 when the organisation was incorporated as a not-

for-profit organisation and previously was executive director (Telum Media Alert, 24 November 

2017). Stephen Brook (Australian, 27 November 2017) says Park “is well regarded for her role in 

expanding the Walkleys and securing sponsorships, reaching out to US institutions, and for her 

vision for journalism’s future”.  

95.1.14 Photographers and Press Council ruling 

Photographers have criticised the Australian Press Council after it ruled that an image of a woman 

pulled from the wreckage of a car in the aftermath of a fatal crash breached standards on privacy 

and minimising distress (Australian, 27 November 2017). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 95, December 2017— 9 

 

95.1.15 SMH and Age redesigned 

Since 20 November the Sydney Morning Herald and the Melbourne Age have been appearing in 

different garb. They have adopted a more modern design, with more white space and a streamlined 

layout with simplified colours. The editor of the Age, Alex Lavelle, wrote: “As part of our ongoing 

investment and commitment to our daily newspapers, we have freshened up and modernised our 

design. From today, you will see the same great content you expect from our outstanding 

newsroom, but with a sleek new presentation, designed to enhance your reading experience across 

all sections. We have streamlined layouts and simplified colours to make for a more consistent 

newspaper across the week. And since you asked for more international coverage, we have 

increased the number of world pages to help showcase the work of our overseas correspondents.” 

95.1.14 Newspapers and the future 

Chris Mitchell writes (Australian, 27 November 2017): Good newspapers are assured of a future 

provided they understand their audiences, their journalists are not at war with their readers and 

they have a real prospect of replacing departing advertising with revenue from digital -

subscriptions. The improved prognosis for newspapers is great news because they remain the most 

powerful drivers of news-breaking and still provide a fresh daily diet for radio and television news 

and talk shows. The Australian has found the way forward. Having succeeded at building paid 

digital subscriptions to 100,000 — more than half its total sales — how does the future look now 

the national daily has navigated the path from classified ads to consumer revenue? 

One thing is clear: digital subscriptions at $8 a week over a full calendar year add up to more than 

$40 million, close to the revenue once generated by employment classified ads that have moved to 

Seek and other disruptive digital businesses during the past seven years. Those ads used to sit in 

the Tuesday IT section, the once 12-page Wednesday Higher Education supplement and the 24-

page Employment section in the Weekend Australian. As one News Corp executive remarked last 

week: “It is clear our paid digital strategy is right and is accelerating. It is also clear there is 

headroom left in the price consumers will pay.” 

Display advertising at the national daily is broadly on par with where it was when newspaper 

revenues across the country peaked in 2008. It is fair to say the Australian is the first paper to 

take gross revenue close to where it was before the big wave of digital disruption from 2010-12. 

This has been accompanied by lower fixed costs on print publishing and distribution and lower 

staff costs. In fact News Corp worldwide chief financial officer Susan Panuccio told analysts at the 

release of the company’s fiscal fourth-quarter results in August that the Australian’s print 

advertising revenue had grown year-on-year. [This is only part of Mitchell’s media column of 27 

November in the Media section of the Australian. Mitchell is, of course, a former editor-in-0chief 

of the Australian.] 

95.1.15 Fairfax splits with HuffPost 

Fairfax Media has terminated its joint venture agreement with HuffPost Australia, ending weeks 

of speculation about the online publisher’s future (Australian, 29 November 2017). Two years after 

editor Tory Maguire launched the local arm of the global Huffington Post brand, the news and 

commentary website has been cast adrift after a review of its funding by the media company’s 

global arm. HuffPo Australia’s staff of about 30 were briefed on 29 November after anxiously 

awaiting details of the site’s future as rumours circulated throughout Australia’s media industry.  

A spokesman for HuffPost Australia said: “Employees were briefed today on the decision of 

HuffPost and Fairfax to bring the Australian joint venture to an end. HuffPost will operate a stand-

alone Australian edition from December 1 with a smaller local team. If redeployment is not 

possible, regrettably redundancies will occur.” 

95.1.16 Mainstream news sets the agenda, study shows 

US scientists have analysed the impact of mainstream news with a medical-style experiment to 

measure media influence (Australian, 10 November 2017). A Harvard University-led team has 

found that traditional media still wields power, with just a handful of articles in modestly sized 

news outlets capable of boosting social-media traffic across the country by one-fifth. The study also 

found that a one-off article in a major newspaper such as the New York Times could quadruple 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 95, December 2017— 10 

 

national Twitter traffic on the same broad topic. The findings suggest that rather than being 

swamped by a flood of tweets, mainstream media sets their agenda. 

Findings also contradict suggestions that social media has spawned an echo chamber, where people 

get their news exclusively from like-minded sites. Conversely, people proved equally likely to post 

comments about news stories whether they agreed with them or not. Harvard says the findings, 

published on 10 November in the journal Science, stem from “the first large-scale randomised 

experiment ever conducted” on the influence of news outlets. “The effect of the media is surprisingly 

large,” said lead author Gary King, who heads Harvard’s Institute for Quantitative Social Science. 

“Our study’s implications suggest every journalist wields major power, and has an important 

responsibility.” 

The study, which took about five years, recruited 48 mostly small and medium-sized outlets. In co-

ordinated experiments, between two and five of these outlets were asked to run simultaneous 

articles on one of 11 broad topics such as race, jobs, abortion or food policy. The editors chose the 

specific stories and published them through normal channels. The experiment was run 35 times 

across 18 months, with the team selecting two-week periods when no unusual reporting spike on 

the topics was expected. The researchers tracked Twitter traffic in ensuing days and compared the 

results with “control” weeks when no extra items were placed. 

On average, posts on the same broad topics increased almost 20 per cent on the day the stories 

were published. While traffic fell away in subsequent days, the extra tweets persisted for six days. 

An analysis of the posts also revealed a 2.3 percentage point swing by the end of the week towards 

viewpoints expressed in the articles. “(The) study provides one of the most rigorous and convincing 

data points to date on the agenda-setting power of the media,” said Stanford University economist 

Matthew Gentzkow. 

 

 

2—Current Developments:  

      DIGITAL 

 

 

 

 

 

95.2.1 WSJ ‘pivots away from print’ in Europe and Asia 

The Wall Street Journal doubled down on digital in Europe and Asia as it ceased publication of its 

print editions in the two regions in September-October, according to the global managing director 

of publisher Dow Jones (Australian, 2 October 2017). Jonathan Wright said the time was right to 

pivot away from print because the WSJ’s digital paid subscribers in Europe and Asia were more 

than 90 per cent of its total subscribers. Part of the WSJ strategy is to step up co-publishing 

initiatives in cities where the WSJ will stop printing its own editions to ensure the masthead 

maintains a print presence in other publications. It follows a similar deal with the Australian, 

which carries branded WSJ content in every edition. “We’re putting the customer at the heart of 

what we do; we are not stopping print altogether,” said Wright, a British native based in Hong 

Kong, with a knockabout English charm that has all but vanished from a publishing industry living 

in the shadow of the tech giants. We are changing the business model. We are looking at different 

ways of doing print and supplying it. We’re pretty positive at Dow Jones because we think we have 

found a sustainable model for professional journalism that is growing. In the last two years we’ve 

seen an explosion in digital.” 

Dow Jones does not break out subscriber numbers on a region-by-region basis but total subscribers 

across all products reached 2.8 million globally in the fourth-quarter, driven by higher digital-only 

subscriptions which rose 34 per cent to 1.27 million. Subscribers to the WSJ numbered 2.27 million. 

“We’ve doubled our readership in Asia digitally,” Wright said. “In markets where we are not in 

print, we are carried in print by partners.” He confirmed the final issue of the Journal’s European 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 95, December 2017— 11 

 

edition was sold on 29 September, with print publication of its Asian edition ceasing on 6 October. 

After that, the printed newspaper was no sold in some markets, while in Tokyo it has been replaced 

by the US edition. 

95.2.2 Australian passes digital milestone 

Digital sales of the Australian have passed 100,00 and now account for more than half of total paid 

sales at the Australian (Australian, 30 October 2017). The landmark figure was reached on 24 

October, six years to the day since the paper became the nation’s first major news media brand to 

charge for online journalism with a hard paywall.  The Australian added 13,213 digital subscribers 

in the 12 months ended October, a rise of 15 per cent. This followed a rise of 12 per cent over the 

year to October last year. Digital sales represented 53 per cent of total paid sales this month, up 

from 47 per cent in October last year, and 43 per cent two years ago. Paul Whittaker, editor-in-

chief of The Australian, said the subscription milestone was one of the most significant in the 

masthead’s 53-year history and represented “a digital coming of age’’.  

At the News Corporation Australia annual awards night on 27 October, the Sir Keith Murdoch 

Award for Excellence in Journalism was awarded to the late Bill Leak, who had been chief political 

cartoonist for The Australian.  

95.2.3 Data journalism awards 

The Data Journalism Awards, organised by the Global Editors Network, with support from the 

Google News Lab and the John S. and James L. Knight Foundation, is open for submissions. The 

awards are given to examples of data-driven articles or investigations, data-driven applications 

and storytelling projects that use data visualisation to cover topics relevant to the general public 

and aiming at having an impact on society. Deadline for application is 26 March 2018 at 11.59pm 

GMT (Telum Media Alert, 24 November 2017). 

95.2.4 ABC news restructure  

The Australian Broadcasting Corporation—a major supplier of online news in Australia—has 

announced a new structure for sharing its news and content across all formats. It has created three 

specialist teams that will produce content across television, radio and digital. ABC managing 

director Michelle Guthrie said the restructure would “reduce overlap between ABC people covering 

the same subjects for multiple programs and platforms and ensure it extends its reach and 

relevance. The three new teams are: 

➢ News, Analysis and Investigations: Led by Director of News, Gaven Morris. Responsible 

for state coverage network news and investigations, and in-depth reporting. 

➢ Entertainment and Specialist (including children’s content, music and creative 

development, factual and entertainment, drama, comedy, and indigenous programming): 

Led by current ABC Director of Television, David Anderson. 

➢ Regional and Local: Led by current Director of Radio, Michael Mason. Includes rural and 

regional teams, capital city and regional productions. 

In addition, the ABC is creating a Content Ideas Lab to focus on developing and introducing 

content for new audiences. The ABC will also fast-track the recruitment of up to 40 regional 

reporters, producers and presenters under its Connecting Communities initiative that was 

announced in March 2017 (Telum Media Alert, 15 November 2017). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 95, December 2017— 12 

 

 
 

3—Current Developments:  

       Community & Provincial 

 

 

 

95.3.1 Orange: Hadley lashes out at regional media 

Broadcaster Ray Hadley has accused two large media companies of censorship over a court case 

involving a truck driver (Australian, 12 October 2017). Hadley took aim at Southern Cross 

Austereo and Fairfax Media after his broadcast about the court case, in the NSW central west city 

of Orange, was not played on the local Triple M station or reported in the Central Western Daily 

newspaper. The truck driver — who was involved in a fatal accident and has been charged with 

dangerous driving causing death, and negligent driving causing death — had his licence returned 

by a magistrate. The truck driver is an employee of West Orange Motors, a prominent local 

advertiser. “It’s a commercial decision for you to make, fellas. I couldn’t give a tinker’s cuss if you 

were here or not here,” Hadley said of Southern Cross Austereo, which broadcasts his show in the 

area. Fairfax Media owns Macquarie Media, which owns Hadley’s radio station 2GB and it is not 

the first time the group’s “left-leaning papers and right-aligned radio interests” have clashed. A 

Fairfax spokesman said on 11 October: “The Central Western Daily has been covering the court 

case and will continue to cover the court case. Our editorial decisions are not influenced by 

commercial considerations.” 

95.3.2 Country press associations and the future 

Australia's country press associations will have the questionable benefit of regaining their 

traditional independence with the withdrawal of 133 Fairfax Media titles from membership (writes 

Peter Coleman, GXpress magazine, September 2017, p.35). But the idea presented by former 

publisher and former president of both CPNSW and CPA John Dunnet in the Australian 

Newspaper History Group Newsletter (93.3.2) that he might outlive the association of which he is 

a life member, seems premature. Executive director Bruce Morgan says Country Press Australia 

is far from winding down: “We see this as an opportunity to bring the state organisations closer 

together and giving remaining NSW independents a pathway for support and engagement.” For 

Fairfax, however, it seems the association, which allowed it to join after a rush of country 

newspaper acquisitions in the 1990s, has served its purpose. A spokesperson told GXpress: "We 

believe that our interests in regional and rural publishing are better served on the whole through 

existing company representation. “We will continue to cooperate and support industry initiatives 

where it makes sense - unfortunately we do not believe membership in the Country Press 

Association has any meaningful role to play.” 

In New South Wales, some 14 independents will be all that remains of a state association that once 

encompassed more than 150 titles, while in South Australia, the Fairfax withdrawal has made it 

an easy decision for CPSA to close a little-used office, administration manager Trevor Auliffe 

mostly working from his home. There have also been talks with the state affiliate in Queensland, 

where News Corp Australia recently acquired APN News & Media's Australian regional media 

business. Each Australian state has its own association, traditionally of independently owned 

newspapers, but a wave of acquisitions in the 1990s led to the number of independents being 

decimated—especially in New South Wales, where CPNSW later sold its advertising clearing 

house to Neville Jeffress Advertising—and membership being extended to groups such as Fairfax. 

With fewer proprietors in the state selling out, the Victorian CPA became the largest of the 

associations, and took over administration of the national body. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 95, December 2017— 13 

 

95.3.3 Suburbans’ new executive editor 

Louise Roberts has been appointed to the newly created role of executive editor at NewsLocal. 

Roberts had been news editor at the Manly Daily, Sydney, since 2014. She began her new role on 

30 October (Telum Media Alert, 13 October 2017). 

95.3.4 Eastern suburbs, Sydney: Kim Doherty edits Wentworth Courier 

Kim Doherty is the new editor of the Wentworth Courier in Sydney’s eastern suburbs. Doherty was 

editor-in-chief of the Australian Women’s Weekly magazine for a year until June 2017. She will be 

“guest editor” at the Courier on a six-month contract. It is a return to News Corp for the journalist, 

who edited the company’s parenting website kidspot.com.au before leaving to head up the Weekly. 

She was previously editor-in-chief of New Idea. The Courier, Malcolm Turnbull’s local newspaper, 

is prized for its massive real estate listings. It was relaunched this year by Steve Howard as a 

lifestyle magazine and part of News Corp’s prestige advertising network. 

95.3.5 Manly: Howard to edit Daily which is to become a bi-weekly 

Manly Daily (1): Steve Howard became the editor of the Manly Daily on 25 October, replacing 

Louise Roberts. He was the editor of the Wentworth Courier from 2014 to 2017 (Telum Media Alert, 

18 October 2017). 

Manly Daily (2): On 5 December the Manly Daily announced that from 10 January it will convert 

from daily publication (Tuesdays to Saturdays) to just twice weekly, on Wednesdays and 

Saturdays, plus online updates. The paper will also be redesigned so pages are “lighter, brighter, 

more contemporary in their look, feel and tone.” The Manly Daily was the only daily suburban or 

free newspaper in Australia. There is no indication that it will change its name to reflect the 

changed publication schedule. (The nearby Mosman Daily changed to weekly publication many 

years ago, but retained its name.) 

95.3.6 Western suburbs, Perth: Post celebrates 40 years 

The Post, published in Perth’s western suburbs, has celebrated 40 years of publication under 

founder and editor Brett Christian. Paige Taylor has written about it in the Media section of the 

Australian, 23 October, p.26. She says Christian is committed to investigative journalism and 

righting injustices. He led reporting on the Claremont serial killings and put his own money into 

the successful fight to overturn the wrongful murder convictions of John Button and Darryl 

Beamish. Christian’s long-time chief of staff George Williams, a former news editor of the 

Australian, describes him as a “courageous, sometimes barefoot, always tieless editor who clings 

to his mission statement that if we’re not having fun, we’re doing it the wrong way”. 

95.3.7 Townsville: new editor 

Jenna Cairney, recently the editor of the Sunshine Coast Daily, has been appointed editor of the 

Townsville Bulletin. Cairney had been the editor of the Sunshine Coast paper since 2014 and was 

named Australian Regional Media editor of the year in 2015 (Statement by News Corp Australasia 

chairman Michael Miller, 25 October 2017). 

95.3.8 Bourke: Herald to close 

The Western Herald, Bourke, will cease publication on 20 December after 130 years. It began 

publication as the Western Herald and Darling River Advocate on 1 October 1887. The owner, 

Navoc Pty Ltd, has announced the closure, Telum Media Alert reported on 4 December. Editor 

Frank Povah he said he hopes to remain in Bourke and possibly operate a newspaper 

independently. 

 

 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 95, December 2017— 14 

 

 

 

4—Newspaper History 

 

 

 

95.4.1 Letters to the editor (5): Norm Christenson, man of letters 

Rod Kirkpatrick writes: This is the fifth in a series of articles about letters to the editor and the 

nation’s keenest contributors of such items to newspapers. I am drawing on my “letters to the 

editor” clippings file. Paul Christenson wrote to the Australian when his father, a prolific writer of 

letters to the editor, died. In a letter published on 26 March 2004, p.14, Paul Christenson wrote: 

“Many of your readers may be sad to know that just before midnight on Wednesday, my father, 

Norm Christenson, of Thornleigh, died in hospital after a year-long struggle with cancer and other 

problems. In a “career” spanning close to 30 years, my father sent around 250 letters to newspapers 

around the country. The Australian was kind enough to print many of them. Dad loved his news 

and current affairs and I hope his letters brought a smile to the faces of some people and pricked 

the consciences of a few others.” Paul Christenson wrote a letter, phrased differently but conveying 

the same news, to the Sydney Morning Herald (published 26 March 2004, p.14). 

The following day the Weekend Australian (p.16) published three letters commenting on Norm 

Christenson’s letters and the Sydney Morning Herald published six. The letters in the Australian 

came from (1): Peter Cain, of Homebush West: “Your father’s letters often brought a smile to my 

face Paul Christenson, your letter (26/3) brought a tear to my eye. Vale Norm.” (2) Steve Forsyth, 

of Tumut: “When opening the Australian, I’d always look to see if Norm Christenson had a letter 

in. He was the best.” (3) Andrew Wyminga, of Bicheno, Tasmania: “The small and perfectly polished 

Norm Christenson diamonds truly sparkled among the many heavy boulders on the Letters page. 

Vale Norm and thank you for the riches which brightened so many days.” 

Here are two of the letters in the Sydney Morning Herald of 27-28 March 2004 about Norm 

Christenson and his letters: (1) Mary Shelley Clark, of East Lindfield (extract): “The Letters page 

won’t be the same without Norm Christenson and Ted Matulevicius, who went just one month 

before. As kindred spirits in challenging pomposity, they set a standard. It behoves those who write 

on to question prejudice, irrational views and unbridled power. And always retain a sense of the 

ridiculous. Vale, Norm and Ted.” (2) H. Boulton, of Armadale, Victoria: “On Radio National I once 

heard artist Bill Leak say he would like to have a barbecue and invite all his favourite letter 

writers, especially Norm Christenson. I felt the same way. Con Vaitsas, it’s over to you.” 

95.4.2 Herald & Weekly Times Ltd machine room changeover 

Weekly Times, Melbourne, 16 December 1911, p.42: Mr Miles McNaught, who has just retired from 

the position of head of the Machine Room of “The Herald” and “Weekly Times” Ltd., was on 

December 14 entertained by the directors and staff of the company. The function was held in the 

Board Room. The Chairman of Directors (Mr Theodore Fink) occupied the chair, and all branches 

of the office were fully represented. The Chairman said that they had met to drink the health of 

Mr McNaught, who after many years of strenuous work was retiring from active service. 

Incidentally the gathering was intended as a welcome to Mr Robert Nicholson, the newly-appointed 

printing engineer, and Mr Walter May, the new overseer of the Composing Room.  

In future Mr McNaught was to fill the position of consulting engineer to the company. The company 

had determined to make a move forward, and as a first step had secured the services of Mr 

Nicholson, one of the best printing engineers in Great Britain. He had made certain 

recommendations to the Board of Directors, and as a result an entirely new printing plant was now 

being constructed. When this was completed and erected the office would have as complete and as 

up-to-date an equipment as any newspaper office in the world. In order to meet the demands made 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 95, December 2017— 15 

 

upon a modern newspaper, other departments were also being reorganised. With that object in 

view Mr May had been engaged as overseer of the Composing Room. These changes did not mean 

displacement of the old hands who had served the Company well, but were being effected with the 

object of coping with the new order of things.  

Mr A. H. Massina supported the Chairman's remarks, paying a high tribute to the work of Mr 

McNaught and Mr Whitehorn. Mr W. Whitehorn and Mr J. Winter also spoke. They emphasised 

the great strides made in the office in recent years. Mr McNaught, in responding, gave a brief and 

interesting survey of the development of newspaper printing in Melbourne during the last fifty 

years. On being called upon, Mr Nicholson said that the plant which it was proposed to install 

would be equal to any-thing that existed in Great Britain or the United States for the production 

of an evening paper. He had been only a month in Melbourne, but so well had he been received 

that he felt already like an old servant of the Company. He could assure them that when everything 

was in running order they would be prouder of "The Herald" and "Weekly Times" Office than they 

had ever been before. 

95.4.3 HWT papers ‘braced for foul weather’ in 1942 

Weekly Times, 9 December 1942, p.5: “Like a good ship, well braced in foul weather, the Herald 

and Weekly Times Ltd. has entered another year of war work," said the chairman of the company 

(Sir Keith Murdoch) at the annual meeting of shareholders. "We cannot be sure of what lies ahead. 

But we can be sure that newspapers must continue as a vital part of the war effort, as the great 

trusted distributors of information, the commentators, the critics and the expounders." 

The Herald and Weekly Times, said Sir Keith Murdoch, had set its course for an unlimited war 

effort from the first, and this meant not only that newspapers should be smaller, but also that all 

newspapers and their organisations should be kept in existence and that stocks be shared at least 

until peace was in sight. Before the war the company published 186 pages weekly in the Herald 

and 294 in the Sun. The Weekly Times published 64 pages weekly, and the Sporting Globe 22 pages. 

Today the Herald was down to 52 pages a week, the Sun to 88, the Weekly Times to 24, and the 

Sporting Globe to 12.  

The irony of it was that the company had made elaborate preparations for war. It had its stores 

full of newsprint; it had a binding contract for yearly consumption at the New York price; the 

Tasmanian mill was coming into being—certainly delayed for two years by oppositions which were 

now convinced and friendly—and nearly a million dollars had been bought in New York, partly as 

a safeguard against the depreciation of the Australian pound, and partly as an insurance on 

finance. Today, the company had enough paper in stock to carry on with present sizes and 

circulation for 114 years, and it had the right to a large share in the Tasmanian production. A 

further reduction in size within a few months could be looked forward to unless the shipping 

position changed radically for the better. Employes (sic) totalled 1342 when war began. That 

excluded newsagents, runners and part-time men. Of these, 450 men had gone into the services 

and 97 into munitions. It had cost the company £65,000 in making up the difference in their pay. 

Sir Keith Murdoch referred sympathetically to the death of the late chairman (Mr Theodore Fink), 

and to the death recently of his son, Captain Thorold Fink, who had been a member of the board. 

95.4.4 Sydneysiders buy Brisbane Courier for Golden Casket results 

Newspaper News, 1 July 1933, p.6: On the afternoon of Wednesday, June 21, the Sydney public 

were astonished to hear newsboys calling Courier, and to see the Brisbane Courier posters 

occupying prominent positions around the city news stands. The Brisbane Courier showed 

enterprise when they had papers for sale in Sydney containing the full results of the drawing of 

the big golden casket lottery on the same day as they were published in Brisbane and days before 

the official result slips would reach Sydney. 

The first batch of papers came by New England Airways plane and arrived in Sydney at 10 minutes 

to one on the Wednesday, and within an hour they were sold out. Next day a further batch of some 

thousands arrived by rail, and these were snapped up by newsagents and street sellers. Friday’s 

plane and Saturday’s express from Brisbane brought further supplies to meet the demand for the 

paper. It is reported that the Sydney office of the Brisbane Courier supplied papers to close on 200 

newsagents. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 95, December 2017— 16 

 

95.4.5 Ken Inglis remembered 

Peter Browne writes (Inside Story, 5 December 2017—extracts only): When I visited Ken Inglis 

early [in November], a few weeks before he died, I found him engrossed in the day’s edition of the 

Sunday Age. It was perhaps 80 years since he’d begun reading the papers as a schoolboy in the 

inner-Melbourne suburb of Preston, and during that time he’d become one of Australia’s most 

highly (and warmly) regarded historians. But his passion for the press — his fascination with the 

way it recorded “the history of the present”, as the historian Timothy Garton Ash calls it — was 

undiminished. And not just newspapers — on the table beside his bed were copies of the New 

Yorker, the magazine that helped shape his style and fuel his remarkable curiosity. 

Ken will be remembered most for his major books — The Stuart Case, his forensic study of the 

prosecution of Max Stuart; The Australian Colonists: A Social History of the Period from 1788 to 

1870; his two-volume history of the ABC; and his award-winning exploration of Australian war 

memorials, Sacred Places — and for two great collaborations, the 11-volume Australians: A 

Historical Library and a forthcoming two-volume account, with Semus Spark and Jay Winter, of 

the men brought forcibly to Australia during the second world war on board the Dunera… 

Journalism had been his “only boyhood ambition”, he wrote when he was in his late sixties, an 

ambition “formed after reading Isobel Ann Shead’s novels Sandy, about a lad who became a 

newspaper reporter, and Mike, about another who became a radio man.” But the times — this was 

near the end of the second world war — turned out to be against him. Young Ken, the 16-year-old 

editor of Melbourne High School’s fortnightly newspaper, the Sentinel, called on the editor of the 

Age, Harold Campbell, who told him that too many experienced journalists were about to return 

from the war expecting their jobs back. But the ambition lived on, and found its perfect outlet in 

the late 1950s. 

Ken’s capacity to do two things very well — to identify the shortcomings of the press and to write 

superior journalism of his own — first became clear in his work for Tom Fitzgerald’s ground-

breaking fortnightly magazine, Nation (1958–72). Ken had written for newspapers before, and he 

had also been an occasional contributor to Harold Levien’s magazine, Voice (1952–56), the first 

serious attempt to produce an Australian version of the New Statesman. But Nation was a 

revelation for contributors and readers alike — topical, on-time, sharply written, well-informed 

and, above all, independent — and Ken, along with Sylvia Lawson and others, was in its pages 

from the first edition… 

Ken wrote about all kinds of things for the magazine, from the Australian tour by the radical 

American singer-songwriter Tom Lehrer to a Jehovah’s Witness rally in Adelaide. But mostly he 

wrote about the press, and what distinguished the pieces from other reporting about newspapers 

and broadcasting was his careful reading of their content, including their visual styles. Fitzgerald 

was more than happy to give space to this kind of scrutiny: his ambition with Nation was to show 

the broadsheet papers, one of which he worked for, how to better serve their readers... 

All the characteristic elements are there in Ken’s first piece on the press, which describes the 

rivalry between the establishment Adelaide Advertiser and young Rupert Murdoch’s afternoon 

paper, the News. “The News and the Advertiser usually ignore each other’s existence, though they 

are not inflexible about it,” he writes drily, before describing an early instance of what would 

become Murdoch’s modus operandi: boosting his own paper by relentlessly attacking the opposition 

paper’s news as stale. “The attack rested on the undeniable fact that the Advertiser comes out in 

the morning and the reasonable assumption that a lot of things happen in the world which enable 

evening papers to report them first.” 

…Ken’s technique is on display in two long pieces he wrote for Nation after the launch of Rupert 

Murdoch’s boldest new project, the Australian, in mid 1964. The new paper, he wrote a few days 

after its launch, “is, first of all, a clean and handsome thing to look at. Not all the news pages have 

the ‘elegant appearance’ we had been led to hope for; but compared with those of every other 

Australian newspaper they are, as promised, ‘uncluttered.’” But the paper’s prose was less elegant: 

“Contributions by such writers as Robin Boyd, Jock Marshall, Kenneth Hince and Edgar Waters 

read as if the layout were designed for them; some other pieces, signed and unsigned, sit there less 

happily.” Even more worryingly, most of page three was devoted to an extended gossip column with 

https://www.blackincbooks.com.au/books/stuart-case
https://www.mup.com.au/books/9780522845266-the-australian-colonists
https://www.mup.com.au/books/9780522845266-the-australian-colonists
https://www.blackincbooks.com.au/books/abc
https://www.mup.com.au/books/9780522854794-sacred-places
http://insidestory.org.au/ken-inglis-and-the-dunera-a-seventy-year-history/
http://insidestory.org.au/farewell-sylvia/
http://insidestory.org.au/enter-the-australian


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 95, December 2017— 17 

 

a horoscope. Rupert Murdoch’s contradictory impulses, and his fear of failure, were on vivid 

display. 

“On Saturdays,” Ken wrote in a second piece, four months later: 

… it seems to me quite clearly the best paper we have. During the week, if I lived in Brisbane or 

Adelaide or Hobart I would feel a daily surge of gratitude to Mr Murdoch for giving me an alternative 

to the stifling parochialism and ugly layout of my morning paper… If I lived in Sydney or Melbourne 

or Perth, my estimate of the Australian would depend on how it happened to be performing on any 

particular day; for its quality as a provider of news varies much more than its readers were led to 

expect. 

Between pieces for the magazine, Ken also had a chance to do the kind of journalism he’d had in 

mind when he’d called on the editor of the Age. In 1965 he accompanied a pilgrimage of old diggers 

to Gallipoli for the fiftieth anniversary of the Anzac landing, half his fare paid by his employer, the 

Australian National University, and half by the Canberra Times. He wrote seven richly reported 

dispatches from the journey, which Inside Story published as an ebook another fifty years later, in 

April 2015. He later confided that he had been “enraptured” to be carrying a card authorising him 

to send cables via London to Sydney. He would write in a similar register in several of his books, 

including his memorable description of his visit to Central Australia researching the extended 

postscript for Black Inc.’s reissue of The Stuart Case. 

After Nation, Ken continued to write, though less frequently, for newspapers and magazines. Ten 

years later, a new fortnightly (later a monthly), Australian Society, was launched, and after I 

became editor in 1985 Ken was a contributor of occasional pieces, including a forensic examination 

of the twenty-fifth anniversary edition of the Australian, a historically informed defence of Radio 

Australia, and an account of a slightly hair-raising early-Yeltsin-era visit to Moscow (“Will he take 

all my dollars, and leave my body to be covered by snow under the birches?”). One of his Australian 

Society pieces was about Nation, and in that same year, 1989, he published a book, part-history, 

part-anthology, about Nation and its creators. 

Ken was a deft, careful and generous writer whose prose lit up any magazine or newspaper — or 

book or journal — it appeared in. He was also great company, the possessor of a prodigious memory 

and an insatiable curiosity (clichés that, though accurate, would no doubt bring a smile to his face), 

and a source of wise counsel. As Graeme Davison wrote in a recent edition of History Australia, his 

“influence is not to be found in the sum of his scholarly contributions — or not in those alone — 

but in his influence upon others, and the unfailing generosity of spirit and acuity of mind that he 

has imparted to our professional and national life.”  

95.4.6 Dandenong paper 

Armin Richter wrote to the ANHG on 6 December 2017: I am a member of the Monbulk Historical 

Society and we recently received a copy of the Mountain Tourist, Vol 1, Issue 5, 3 October 1919. 

The Mountain Tourist was the first newspaper published in the Dandenong Ranges and ran only 

from 5 September 1919 until 28 June 1920 when it appeared to be shut down by the Fern Tree 

Gully council. 

Further information on the Mountain Tourist appeared in the first edition of the Mountaineer (27 

August 1920), the newspaper that replaced it. It was around for only 43 weeks of publication, which 

may have been 42 editions as it was common for district papers to skip an issue in the 

Christmas/New Year period. I had known of the Tourist newspaper as it is mentioned in the book, 

Story of The Dandenongs, by Helen Coulson (1959, reprinted 1968 and 1982). On pages 142-143 

she discusses it as follows: 

The first attempt to establish a local newspaper took place at the conclusion of the First War, when Arthur W. 
Madge, Belgrave chemist, began publication of a paper named The Tourist and hawked copies up and down trains 
standing in the Belgrave station. The editor, a man named Buchanan, took on himself the role of watchdog in the 
public interest, and his reports of Council proceedings certainly pulled no punches. Maps illustrating the location 
of councillors' properties in relation to new roads were mainly responsible for the withdrawal of his press 
privileges but Buchanan overcame the difficulty by exercising his right as a ratepayer to listen to Council 
deliberations. A. W. Madge and his editor later disagreed on the policy of the paper, which ceased publication 
about 1920. Madge then joined with Chas. Walker (veteran journalist, now of Menzies Creek) and F. L. Byrne of 
Belgrave in the publication of a fortnightly paper known as the Mountaineer. This paper, also brutally frank in its 

http://insidestory.org.au/letters-from-a-pilgrimage/
https://www.mup.com.au/books/9780522867954-nation


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 95, December 2017— 18 

 

criticism of councillors, remained in circulation until about 1923. It was succeeded by The Pilot, printed and 
published by a man named Bear at Upper Fern Tree Gully. 

It appears that Helen had some access to those who were involved with the Tourist to make the 

statement in 1959. Buchanan, who was mentioned as being involved with the Tourist, was also 

involved with the Mountaineer. The Mountaineer was a weekly newspaper not fortnightly as stated 

and only ran until 1921, not 1923 as mentioned.  

I contacted Paul Dee at the Victorian State Library and they had no record of The Mountain Tourist 

so I thought I might let you know about it. Unfortunately, we only have the one edition. 

[ANHG editor’s note: Thomas A, Darragh’s Printer and Newspaper Registration in Victoria 1838-

1924 (1997), carries, on p.312, two registrations for the Mountain Tourist. Arthur William James 

Madge, of 166 Riversdale Road, Glenferrie, was listed as the proprietor.] 

 

   

 

5—Recently Published 

 

95.5.1 Books 

Thorn, Benjamin, Keep the Presses Running: The Australian Printing Industry in the Twentieth 

Century, Australian Scholarly Publishing, 2017, paperback, 324 pp. This book describes 

the Australian printing industry in the 20th century through the words of people who 

worked in it. The author interviewed over seventy informants whose involvement in the 

industry ranged broadly, and recollections and observations reveal its culture, social and 

economic significance, technical processes and interesting participants. 

 95.5.2. Articles 

Crawford, H. Zoe, “The social editress in the 1930s”, Tasmanian Historical Research Association 

Papers and Proceedings, vol. 64, no. 2, August 2017, pp.19-27. A frank and entertaining 

description of how the social columns of the Launceston Examiner were written in the 

1930s. [Abstract: Never, for a moment, did I consider myself a journalist; not even in the 

years when I described myself as such in my income tax return, during which period the 

door to my small office bore in gilt the words “Social Editress”. To become the social editress 

of a provincial newspaper back in the thirties did not entail years of arduous cadetship to 

equip one with experience for the job. When my predecessor decided to resign, her 

employers asked her to find someone to take her place. She approached me. I said, "What 

makes you think I could take charge of the "Women's Column"?" She replied, "The way you 

play a hand of bridge". It was as easy as that. (Also available through online resources at 

https://search.informit.com.au/documentSummary;dn=047022377491159;res=IELHSS). 

Korporaal, Glenda, “Holmes a Court and the champagne days”, Australian, 16 October 2017, 

p.25. An ambitious tilt at the Australian Financial Review was upset by the 1987 stock 

market crash. 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rodk99anhg@gmail.com/ 

Hard copy: For ten issues (two years)—$75 for individuals; and $100 for institutions. Postal address 
details are provided at head of newsletter. Pay by cheque made out to Rodney Kirkpatrick, or by internet 
transfer: A/c name: R and M Kirkpatrick. BSB: 484 799. A/c no. 160 080 705. Email Rod first. 

 

 

https://search.informit.com.au/documentSummary;dn=047022377491159;res=IELHSS

