
 

The Press, Christchurch: Full caption, Page 2. 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 86                         February 2016 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, PO Box 8294 Mount Pleasant Qld 4740. 
Ph. +61-7-4942 7005. Email: rkhistory3@bigpond.com/ 

Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra, is at abvi@iinet.net.au/ 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter: 30 April 2016. 

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

 
 

mailto:rkhistory3@bigpond.com
http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 86, February 2016— 2 

 

 

1—Current Developments:  

      National & Metropolitan 

 

     

 

Caption for Page 1 image: A collage of photographs taken by the ANHG editor when he was 
visiting Christchurch in late January. He took the photos inside and out the offices of the Press 
in Gloucester Street and included photos of the Christchurch Cathedral (bottom  right), 
severely, damaged in the 22 February 2011 earthquake and of the Transitional Cathedral (top 
right), built largely of shipping containers and cardboard and designed by Japanese 
“emergency” architect Shigeru Ban. During the earthquake, the tower of the original neo-
Gothic Cathedral collapsed. Further after-shocks destroyed the iconic rose window and 
cracked the whole Cathedral like a plate. The Press, first issued on 25 May 1861, observed its 
150th anniversary a few months after the ‘quake. There was another earthquake in the 
Christchurch region on 14 February 2016 (your editor flew out of Christchurch precisely one 
week earlier). See 86.1.13 and 86.1.14 below. 

86.1.1 Newspapers to cease weekday editions within three years: Scott 

ABC managing director Mark Scott has predicted some of the nation’s most important newspapers 

will stop publishing weekday editions within three years as he mounted a strident plea for the 

national broadcaster to avoid funding cuts in the May budget (writes Sid Maher, Australian, 24 

February 2016). In a farewell address to the National Press Club on 24 February, Scott also 

predicted the closure of many regional newspapers (see 86.3.1 below) and the few regional radio 

and TV news services as the media industry is confronted by increased competition from the 

internet. While he was not specific, Scott’s comments come after it emerged that Fairfax 

investigated publishing some of its metropolitan papers only on weekends in 2013. Scott used the 

impact of digital disruption to argue that the ABC’s role as an Australian provider of local content 

had become more important. 

86.1.2 Rupert Murdoch, 84, to marry for fourth time 

Rupert Murdoch, the executive chairman of News Corporation, has announced his engagement to 

Jerry Hall, the actress and former supermodel (Australian, 12 January 2016). Murdoch and Hall 

had been dating for several months. They made their relationship public in October by appearing 

together at the rugby World Cup final and got engaged over the weekend of 9-10 January in Los 

Angeles, where they attended the 73rd Golden Globes awards gala. Murdoch announced the 

engagement with a classified advertisement in the Times, London, on 12 January. It said: “Mr 

Rupert Murdoch, father of Prudence, Elisabeth, Lachlan, James, Grace and Chloe Murdoch, and 

Miss Jerry Hall, mother of Elizabeth, James, Georgia and Gabriel Jagger, are delighted to 

announce their engagement.” 

The father of Hall’s children is Sir Mick Jagger. The marriage will be Murdoch’s fourth and Hall’s 

second. She married Sir Mick in a Hindu ceremony in Bali in 1990 (although in divorce proceedings 

in 1999 he claimed that they were not legally married). Murdoch, 84, had had three wives: Patricia 

Booker, journalist Anna Torv, and Wendi Deng, whom he divorced in 2013. 

86.1.3 Clive Mathieson to leave the Australian 

The Australian’s editor, Clive Mathieson, is leaving at the end of February to become the director 

of economic, infrastructure and state priorities in the office of NSW Premier Mike Baird. Mathieson 

has been editor of the newspaper since April 2011. Mathieson had previously served in several 

http://www.theaustralian.com.au/business/fairfax-modelled-future-with-no-newspapers-and-40pc-fewer-journos/news-story/c45f8ecd0cec6b775d6bc5271e33efca
http://www.theaustralian.com.au/business/fairfax-modelled-future-with-no-newspapers-and-40pc-fewer-journos/news-story/c45f8ecd0cec6b775d6bc5271e33efca


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 86, February 2016— 3 

 

senior roles at The Australian, including business editor, night editor and deputy editor. He started 

his 24-year career in journalism at the Advertiser in Adelaide, joining the Australian in 1996. He 

spent three years at the Times in London before returning to the Australian in 2002. New editor-

in-chief Paul Whittaker said a new editor would be appointed “in due course” (Australian online 2 

February 2016)] 

Sunday Herald Sun editor Jill Baker has been promoted to a new national role, in one of several 

senior editorial changes at the Herald & Weekly Times announced on 20 January. Baker will 

become executive editor, Sundays, while Geelong Advertiser editor Nick Papps will take over as 

editor of the Sunday Herald Sun. Herald Sun news editor Liam Houlihan will become editor of the 

Geelong Advertiser. All three editors will all report to News Corp Australia’s Victorian managing 

director of editorial, Peter Blunden (TheNewspaperWorks, 21 January 2016). 

86.1.4 News Corp’s poor financial results 

News Corp’s profit declined in its fiscal second quarter, weighed down by foreign-exchange 

fluctuations and lower print advertising sales at its news and information-services unit. The 

company reported net income of $US63 million, down from $US143 million, a year ago. Revenue 

fell to $US2.16 billion from $US2.26 billion a year earlier as the company posted an 8 per cent drop 

in sales at the news and information services segment, which accounts for two-thirds of News 

Corp’s total revenue. The company said that, excluding the impact of foreign currency, overall 

revenue would have increased 2 per cent in the quarter. At the news and information services 

division, 70 per cent of the revenue decline was attributable to currency fluctuation. (Weekend 

Australian, 6 February p.27). 

86.1.5 Australia Day honours 

The achievements and commitments of many were recognised in the Australia Day Honours 

announced on 26 January. These included: 

Officer of the Order of Australia (AO): 

Henry Ergas, for distinguished service to infrastructure, econometrics, higher education, 

public policy development, and a supporter of emerging artists. Professor Ergas is a columnist 

in the Australian. 

Anne Kantor, for distinguished service through philanthropic support for a range of 

environmental, social welfare, arts and educational organisations and to psychotherapy. Kantor 

is the sister of Rupert Murdoch, AC. 

Member of the Order of Australia (AM): 

Richard Ackland for service to the print and television media industries, particularly through 

reporting on legal issues and as a publisher. 

Lisa Wilkinson for service to the print and broadcast media as a journalist and presenter and 

service to a range of youth and women’s groups. 

Medal of the Order of Australia (OAM): 

Catherine McMahon for service to community health, particularly through traumatic stress 

to journalists. 

86.1.6 Future of Sunday Times, Perth 

News Corp has been discussing the sale of its Perth Sunday Times to Seven West. This would 

provide Seven West with a seven-day newspaper operation in Perth and would give it a virtual 

newspaper monopoly there. It would enable News to close its print operation in Perth. It would 

also break News’ hold on Sunday newspapers in all capitals (except Canberra). In 1955 the Sunday 

Times was one of Rupert Murdoch’s first acquisitions. The talks include provision for Seven West 

to print and distribute News’ national daily the Australian in WA. Talks have been underway for 

a year, but have picked up recently, according to the Australian on 21 January. And it is significant 

that the Australian reported the possible deal, possibly meaning it is close to finality. At the most 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 86, February 2016— 4 

 

recent circulation audit of December 2015, the West Australian sold an average of 149,486 per issue 

and the Sunday Times 184,012 (Australian 21 January 2016, p. 19). 

On 5 February, Fairfax’s WA Today website claimed that a sale “was imminent” 

(www.watoday.com.au).  

PerthNow, the website companion to the Sunday Times, is, however, looking to publish mid-week 

newspapers before long weekends during 2016. It distributed its first such edition on 20 January. 

Fifty thousand copies of the 40-page paper were delivered across the CBD mid-afternoon, to 

commuters, residents, and businesses. It included a mixture of breaking news from Perth and 

Western Australia, as well as national and international reports, regular content from the Sunday 

Times, such as lifestyle content and food sections, and several pages of sport. 

The free newspaper was funded by several of PerthNow’s commercial partners, with IGA being one 

of its major sponsors. The paper was also distributed to several IGAs in central Perth. Although 

this was the first mid-week edition for PerthNow, it was not the first time it had distributed a mid-

week newspaper. The first one was distributed in December 2010, with others published 

sporadically until May 2012. If the paper is successful, PerthNow may consider putting out a 

regular weekly mid-week print edition, but there are no immediate plans to do so 

(TheNewspaperWorks, 21 January 2016). 

86.1.7 Essendon and the doping scandal 

When punishments for Essendon Football Club players in relation to the doping scandal of the past 

few years were announced by the Court of Arbitration in Sport, it was big news in all newspapers 

on 13 January 2016. But the news was, of course, especially featured in Melbourne newspapers. 

The Herald Sun devoted 21 pages to the story – an eight-page wraparound, seven general news 

pages and six sports pages. The Age devoted 11 pages – five general news pages and six sports 

pages. 

86.1.8 Recent events 

 86.1.8.1 Chronology 

8 January 2016: Maitland Mercury ceases daily publication after 122 years. The Mercury is the 

oldest country paper in NSW. It became a tri-weekly from 11 January 2016. 

25 February 2016: APN News & Media announces it has put its newspapers (including 12 

regional dailies, 10 in Queensland and two in NSW) on the market. 

86.1.8.2 Deaths 

McPherson, Christopher Roy: D. 21 December 2015, aged 61; joined his father’s newspaper 

company, based on the Shepparton News, straight from school and worked his way through 

typesetting, composing and printing to advertising; became joint managing director in 1985 with 

brother Ross upon their father’s retirement at age 60; first elected as an executive councillor of the 

Victorian Country Press Association in 1982 at age 26 and was elected president, 1990-1992; 

became a director of Country Press Australia in 1999 and elected president in 2006 for two terms; 

involved in many industry organisations including serving on the council of the Melbourne College 

of Printing and Graphic Arts and, from 1986, the board of PANPA; was president of PANPA in 

1995-97; after he was diagnosed with prostate cancer, championed awareness of the disease by 

instigating the Biggest Ever Blokes Lunches which have also helped to raise funds for prostate 

cancer research 

Paterson, William John (Bill): D. 29 December 2015 in Melbourne, aged 78; began work at 

Melbourne Argus as apprentice compositor in early 1950s, later becoming a skilled leading stone 

compositor at the Herald; worked for 46 years on Melbourne daily newspapers; conscientious 

printing unionist; became Father of the Herald Chapel; closely involved with negotiations as 

composition moved from hot-metal towards digital methods; his father and grandfather had been 

printers at the Argus; the three generations of Patersons reach a total of 100 years as a newspaper 

family (details supplied by Peter Gill, Melbourne). 

 

http://www.watoday.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 86, February 2016— 5 

 

86.1.9 Revival of National Indigenous Times to be attempted 

Aboriginal businessman Wayne Bergmann has taken control of the collapsed National Indigenous 

Times, with the aim of transforming it into a newspaper that celebrates indigenous achievement 

in business, politics and sport. A company majority-owned by Bergmann has bought the paper from 

liquidators and is expected to relaunch it within weeks. Veteran Perth journalist Tony Barrass will 

become the editor of the publication, which will be resurrected online before a decision is made 

whether to resume in print. The old Times had enraged some aboriginal leaders with its hardline 

approach to indigenous affairs. Kimberley Aboriginal leader Bergmann said on 20 January that he 

wanted the paper to focus heavily on indigenous business success stories. Barrass, who has a 49% 

stake in the company, promised the publication would be upmarket, entertaining and provocative. 

“It will reflect a range of indigenous views, not just one political leaning,” he said (Australian, 21 

January 2016, p.6). 

86.1.10 Argus reunion 

A reunion for former employees of the Melbourne Argus (closed January 1957) and its associated 

companies will be held in Melbourne on Friday, 4 March. For information email Peter Gill on 

janpeter@bigpond.com/ (Weekly Times, 6 January 2016). 

86.1.11 Get them young 

A new national newspaper targeted at young Australians has been launched by a former Sydney 

Morning Herald journalist who hopes the self-funded venture will create “a whole new generation 

of journalists”. Saffron Howden, who is the mother of a two-year-old girl, launched the new weekly 

paper Inkling online on 20 January. Its first printed edition will be published in April with an 

initial run of 5000. Inkling will feature local and international news stories presented in an 

engaging and child-appropriate way, opinion pieces and reviews written by child reporters and 

other stories specifically relevant to the paper’s 7-to-14 year-old audience. The paper will be funded 

by a combination of its $4.50-per-week subscription model and carefully chosen sponsorships, 

particularly around cultural events such as exhibitions, plays and musicals (TheNewspaperWorks, 

21 January 2016) 

86.1.12 Media law reforms approved by Cabinet 

The long-awaited media law reforms promised by the Australian government after the Coalition 

was elected two-and-a-half years ago were approved by cabinet in the final week of February, but 

met with immediate criticism from News Corp Australia and Seven West Media 

(TheNewspaperWorks, 26 February 2016). The reforms will scrap the “two out of three” rule that 

prohibits a single entity owning a commercial television licence, radio licence and a newspaper in 

the same area and the “reach rule” which prevents a commercial broadcaster reaching more than 

75 per cent of the population. Despite the cabinet approval, there may be a long wait before the 

changes are enacted. The laws face a difficult passage through parliament and may not be passed 

until after the federal election due later this year. 

86.1.13 Christchurch’s Press and the earthquakes 

It was a little after 1pm on Sunday, 14 February 2016, when the office of Christchurch daily 

newspaper the Press began shaking as a 5.7 magnitude earthquake hit the garden city of New 

Zealand’s south island. As computers, pot plants and ceiling panels in the newsroom crashed to 

the floor, foremost in the minds of some of the long-serving staff were the 2010 and 2011 

earthquakes – the latter of which devastated the city and claimed the lives of 185 people. To make 

the tremors even more significant, the quake occurred only days from the five-year anniversary of 

the quake of 22 February 2011. There were no fatalities or major structural damage in the city, 

unlike in 2011 when the Press’s old building partially collapsed, killing accounts clerk Adrienne 

Lindsay and seriously injuring two others. 

Moments after the quake hit at 1.13pm, the Press team published content online with more videos, 

articles and photos filed throughout the afternoon. Their coverage, which included footage of cliffs 

collapsing in Christchurch’s seaside suburbs, helped Fairfax news site Stuff.co.nz attract its 

biggest audience ever. It received more than 1.1 million page impressions over the course of Sunday 

mailto:janpeter@bigpond.com/
http://inklingnews.com.au/
http://inklingnews.com.au/
http://www.thenewspaperworks.com.au/remembering-christchurch/
http://www.thenewspaperworks.com.au/remembering-christchurch/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 86, February 2016— 6 

 

afternoon. On Monday, the Press published a special earthquake edition. It included dramatic 

photos, scientific analysis of the likelihood of another quake, reflections on the event in relation to 

the 2011 quake and information on where to get mental health support. Another earthquake 

edition was published on 22 February to mark the fifth anniversary of the 2011 earthquake. 

86.1.14 Andrew Holden writes of personal reaction to Wye River fire 

The family holiday home of Age editor-in-chief Andrew Holden at Wye River in Victoria’s Great 

Ocean Road region was destroyed by bushfire on Christmas Day 2015. He has written about the 

experience and the response of people around the world to the news in “A sad walk through the 

burnt and blackened streets of Wye River”, Age, 31 December 2015, pp.6-7. Holden was the editor 

of the Press, Christchurch, when the February 2011 earthquakes hit the Canterbury region of New 

Zealand’s South Island. Christchurch is the principal city in that region.  

86.1.15 Age editor-in-chief leaves Fairfax 

The editor-in-chief of The Age, Andrew Holden, will leave Fairfax Media newspaper as part of a 

“new metro editorial structure for the Sydney Morning Herald and the Age” that could result in 

the Melbourne paper ceding editorial control to Sydney (Australian, 17 February 2016). Holden’s 

departure was confirmed in a statement from Fairfax Media editorial director Sean Aylmer. He 

said the restructure would allow it to “better deliver its 24/7 digital news and newspapers”. Aylmer 

said that the new newsroom structure would be similar to those at the Wall Street Journal and the 

Daily Telegraph of London and will “strengthen our audience-first approach”. He added there will 

be 10 days of consultations before finalising the model. The Australian understands the Sydney-

based Darren Goodsir, editor-in-chief of the Sydney Morning Herald and the Sun Herald, will 

oversee the Metro publications. He is already a regular presence in Melbourne at Fairfax House. 

Despite senior sources suggesting the new editor-in-chief of The Age must have “Melbourne blood”, 

the Melbourne editor-in-chief is expected to be one of eight chiefs based in Sydney reporting to the 

editorial director. Aylmer told ABC radio “the structure we announced yesterday doesn’t change 

anything” although the proposed structure shows the role of the editor at the Age and the Sydney 

Morning Herald has been diminished, reporting to three separate managers, including the editor-

in-chief. The power in the new Fairfax Media editorial management structure has moved to 

production managers, with the flat organisational structure placing the editors-in-chief of the two 

major newspapers on the same level as bosses for “digital channels”, “print channels”, presentation, 

video, and the national managing editor. 

National “topic editors”, who will commission journalists in Melbourne and Sydney in areas 

including sports, federal, world and national breaking news, are likely to be based in Sydney, -

although they report to the editors-in-chief of both papers. The proposed changes to the 

management structure were outlined in meetings with staff on Thursday after the resignation of 

Andrew Holden. Sunday Age editor Mark Forbes has moved into the role of acting editor-in-chief 

for the Age and SMH editor-in-chief Darren Goodsir, who is a regular visitor to Fairfax House in 

Melbourne, is expected to be given the top job as editorial director overseeing the group. 

86.1.16 Hobart Mercury photographer retires after 40 years 

Leigh Winburn has retired from Hobart’s Mercury after 40 years with the paper. He rose from 

photographer to chief photographer and pictorial editor. His career began in the darkroom days 

and ended in the digital era, which he helped to pioneer. He covered the Barcelona Olympics in 

1992 and the Atlanta Games in 1996. Winburn was farewelled on 14 January (Stop Press: Davies 

Brothers Staff News, Issue 214, 27 January 2016). 

86.1.17 Fairfax Media reports profit increase 

Fairfax Media reported a first-half net profit of $27.4 million, which was up by 4.2 per cent 

compared with the previous corresponding period, as growth in the company’s Domain Group 

property business helped offset falling newspaper advertising and circulation revenues 

(Australian, 19 February 2016). Fairfax’s revenue was up by 1.6 per cent at $958.1 million for the 

six months ended December 2015, while earnings before interest, tax, depreciation and 

amortisation (EBITDA) were up by 15.5 per cent to $98.6 million. Metro Media Publishing, which 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 86, February 2016— 7 

 

includes the Sydney Morning Herald and the Age, reported print advertising falls of 14 per cent, 

while digital subscription revenue was up by 14 per cent. 

Domain Group underpinned the result, as its EBITDA surged by 74 per cent to $65.7 million, 

although the growth was equivalent to 46 per cent excluding the impact of one-off costs in the prior 

period. Fairfax’s regional newspaper business, Australian Community Media, saw EBITDA fall by 

20.1 per cent to $45.2 million.  

Fairfax’s digital ventures division, which holds the company’s investment in digital streaming 

service Stan, recorded revenue growth of 22 per cent. Fairfax said Stan, which is a joint venture 

with Nine Entertainment, was approaching 400,000 active subscribers. It marks the first time 

Stan’s active subscriber numbers have been broken out, with the company previously referring to 

the gross number of more than 700,000 subscribers.  

86.1.18 Circulation of printed newspapers 

The circulation of print editions of Australian newspapers continues to decline, but two Darwin 

figures rose for the October-December 2015 quarter: the weekly sales of the Northern Territory 

News (by 0.4 per cent) and the sales of the Sunday Territorian (6.3 per cent). For across-platform 

figures, see 86.2.3. 

PRINT editions only Oct-Dec 2015 Oct-Dec 2014 Percentage 

variation 

    National    

Australian [M-F] 102,068 104,774 —2.6 

Weekend Australian 234,691 227,486 + 3.2 

Aust Financial Review [M-F] 51,425 57,451 —10.5 

Aust Financial Review (Sat) 58,523 63,621 —8.0 

    New South Wales    

Daily Telegraph [M-F] 255,448 273,241 —6.5 

Daily Telegraph (Sat) 257,943 275,380 —6.3 

Sunday Telegraph 452,377 489,257 —7.5 

Sydney Morning Herald [M-F] 104,155 114,634 —9.1 

Sydney Morning Herald (Sat) 194,207 210,115 —7.6 

Sun-Herald 200,851 227,340 —11.7 

    Victoria    

Herald Sun [M-F] 338,998 363,384 —6.7 

Herald Sun (Sat) 347,175 363,399 —4.2 

Sunday Herald Sun 396,574 417,442 —5.0 

Age [M-F] 97,503 106,843 —8.7 

Saturday Age 166,917 180,447 —7.5 

Sunday Age 136,043 147,017 —7.5 

    Queensland    

Courier-Mail [M-F] 149,408 158,286 —5.6 

Courier-Mail (Sat) 189,654 197,963 —4.2 

Sunday Mail 339,738 363,068 —6.4 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 86, February 2016— 8 

 

    South Australia    

Advertiser [M-F] 126,856 136,458 —7.0 

Advertiser (Sat) 168,293 178,350 —5.6 

Sunday Mail 200,264 214,609 —6.7 

    Western Australia    

West Australian [M-F] 149,486 158,400 —5.6 

West Australian (Sat) 239,623 255,335 —6.2 

Sunday Times 184,012 204,892 —10.2 

    Tasmania    

Mercury [M-F] 31,578 33,111 —4.6 

Mercury (Sat) 42,423 45,367 —6.5 

Sunday Tasmanian 40,232 42,645 —5.7 

    Northern Territory    

Northern Territory News [M-F] 13,728 13,670 +0.4 

NT News   18,198 19,636 —7.3 

Sunday Territorian 15,363 14,450 +6.3 

    ACT    

Canberra Times [M-F] 18,837 23,183 —18.7 

Canberra Times (Sat) 29,750 32,094 —10.4 

Canberra Times (Sun) 19,700 21,578 —8.7 

Source: Audited Media Association of Australia. 

86.1.19 The Weekly and Cleo 

Former New Idea editor-in-chief Kim Wilson has been appointed editor-in-chief of the Australian 

Women’s Weekly, replacing Helen McCabe. Wilson is currently editor of parenting website 

Kidspot.com.au, owned by NewsLifeMedia, and ran New Idea, published by Pacific Magazines, for 

five years until 2014 (Australian, 10 February 2016). 

Bauer Media has announced the closure of Cleo magazine. The final edition will be dated March, 

and went on sale on 22 February. Cleo was founded by Kerry Packer’s Consolidated Press in 1972 

as a magazine to appeal to teenage girls, providing a frank view of social issues, including sex 

(Weekend Australian, 16-17 January 2016, p.5; Bauer Media press statement, 20 January 2016). 

 

2—Current Developments:  

      DIGITAL 

 

 

 

 

 

86.2.1 Daily Mail joint venture falters 

Nine Entertainment has withdrawn from its joint venture with the British Daily Mail as backer 

of the Mail Online Australian website. Mail Online launched its Australian site in 2014, as a source 

of celebrity and social gossip. It has been accused, in particular by News Corp, of plagiarism. A 

statement by the Daily Mail to the London Stock Exchange showed that revenue of the site 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 86, February 2016— 9 

 

declined from £18.5 million in 2014 to £16.5 million in 2015, down 9.5 per cent (Weekend 

Australian, 16-17 January 2016, p.5). 

86.2.2 Readership across digital platforms remains strong 

Readership of newspaper media on mobile devices jumped 16 per cent from December 2015 to 

December 2016 to 3.6 million, according to the latest Enhanced Media Metrics Australia data 

issued on 11 February. The emma report found accessing news and information on smartphones 

was growing more quickly than other digital platforms. PCs are, however, still the most popular 

way to read news media with readership of 9.4 million, while news media on tablets is read by 3 

million. Readership of news media across digital platforms remains steady at 11.4 million, or 63 

per cent of the population. 

Print still dominates as the preferred medium for the majority of news media readers, at 13.8 

million or 77 per cent of the population. Newspapers also provide a valuable audience to 

advertisers, with 95 per cent of the “high value” audience, managers and professionals, 

reading news media each month. Eight in 10 read print newspapers, while 78 per cent access news 

media via digital platforms and 35 per cent read news media on their smartphones. 

The Newspaper Works CEO Mark Hollands said the early commitment by Australian news media 

publishers to continuous innovation and evolution of their brands across all platforms had paid off.  

The Sydney Morning Herald finished 2015 with Australia’s largest cross platform readership, 

reaching 4.9 million readers. The Daily Telegraph followed with 4 million readers and the Herald 

Sun with 3.9 million.  

86.2.3 Guardian Australia website’s losses increase 

Guardian Australia’s website was reported as losing $14 million in the 12 months to 30 June 2015, 

up from a loss of $6 million in the preceding twelve months (Australian, 27 January 2016, p.19). 

86.2.4 Government advertising forgoes print 

Since January the ACT Department of Environment and Planning has not placed Development 

Applications in the Canberra Times. The department now places them only on its own website. 

 

3—Current Developments:  

       Community & Provincial 

 

 

 

86.3.1 APN puts regional papers up for sale 

APN News & Media Ltd has put up for sale more than 100 regional newspapers and websites in 

Queensland and NSW (news.com.au, 25 February 2016; Australian, 26 February 2016, p.22). APN 

says it no longer wants to pour money into the challenging market. The company says it is in talks 

with several interested parties about the divestment of its Australian Regional Media (ARM) 

business, which reaches an audience of more than 1.5 million between Mackay and Coffs Harbour. 

The main APN papers in Australia are the dailies in Mackay, Rockhampton, Gladstone, 

Bundaberg, Hervey Bay, Gympie, Maroochydore, Ipswich, Toowoomba and Warwick (Queensland) 

and Lismore and Grafton (NSW). 

ARM's earnings dropped 27 per cent in calendar 2015, despite millions of dollars in cost cuts and 

growth in digital subscriptions beginning to replace the declining newspaper audience. APN chief 

executive Ciaran Davis said, “Further investment in this business is now inconsistent with APN's 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 86, February 2016— 10 

 

long term ambitions and we have commenced the process to divest the business.” Talks have begun, 

but it is too early to speculate on a possible sale price, he said. A $51 million cut to the value of 

APN's regional newspaper mastheads dragged the company to a loss of $10 million for 2015. 

APN may also end up selling its New Zealand newspaper, radio and magazine business, which is 

its second biggest earner. Plans to list NZME on the share market have been scrapped because of 

falling advertising spending, and APN said it is now considering its options for the business. The 

company wants to focus on growth in its more successful businesses, the Australian Radio Network 

and outdoor advertising group Adshel. 

Radio earnings rose 25 per cent in 2015, as Kyle Sandilands and Jackie O drove ratings success at 

KIIS, while its Pure Gold network also rated well in Sydney and Melbourne. 

Davis said the Australian radio market was up five per cent in January, with ARN continuing to 

take market share. The network wants to grow its younger audience, with investment in mobile, 

video and social platforms, such as the iHeartRadio app. Adshel's earnings rose four per cent in 

2015 as it launched digital billboards at bus stops.  

86.3.2 Townsville, etc.: Trompf heads News Corp regionals division 

News Corp has brought its regional and community newspapers into a single business with the 

formation of a regional publishing division led by Nick Trompf. The former general manager of the 

Cairns Post and Townsville Bulletin now heads a unit comprising these titles plus the Hobart 

Mercury, Northern Territory News, Gold Coast Bulletin and Geelong Advertiser. Commercial 

leaders in each region report to Trompf, who reports to Damian Eales, managing director of metro 

and regional publishing. The regional portfolio has a monthly cross-platform audience of 1.7 

million. Eales says the move will give the titles more focus, help them capitalise on opportunities 

and address their common challenges: "By bringing these titles together into a new division, we 

can increase collaboration across editorial, marketing and advertising sales, delivering more for 

our readers and making it easier than ever for our commercial partners to engage with this 

important audience," he says. The restructure results in the departure of Sean Ryan, whose job as 

Queensland director for metro and regional publishing disappears. A replacement for Trompf in 

Cairns has yet to be named (GXdigital, 3 February 2016). 

86.3.3 Cairns: Post changes editorial format 

A redesigned Cairns Post, with shorter stories and more commentary, will be launched on 12 March 

(TheNewsaperWorks, 11 February 2016). The changes were announced at a function at the Hilton 

Cairns on 10 February before an audience of more than 100 business and community leaders. The 

Cairns Post editor Jennifer Spilsbury promised readers a publication that better reflected the 

tropical North, as well as tighter stories and additional commentary. “The paper hasn’t had a major 

upgrade for more than a decade, and over that time readership and readers’ needs have changed,” 

she said. The changes include new lifestyle and leisure sections such as Backyard Tourist, Our 

Lives, Northern Family, Faces in Places, Well and Good, Play, a refreshed real estate guide and 

Cars Guide – and new sport features. Spilsbury is a former editor of the Daily Mercury, Mackay. 

The Cairns Post’s executive general manager and new head of News’ regional titles, Nick Trompf, 

said a range of new digital assets would complement the printed product. “We’re really about 

helping small, medium and large businesses in Cairns make their way through the maze of 

marketing options,” he said. “Digital has provided a huge amount of opportunity but it’s also 

brought a lot of complexity to marketing. Our ambition is to be a one-stop shop.” 

86.3.4 Geraldton: Guardian ceases tri-weekly issue 

The Geraldton Guardian, Western Australia, is changing from a tri-weekly to a bi-weekly. The 

Monday and Wednesday editions are ceasing with a larger Tuesday edition to take their place. The 

Friday issue will continue. Editor Michael Philipps said the change was in response to feedback 

from readers and advertisers. "Changes in the advertising market have made Monday's edition 

quite a slim product," Philipps said. "People have said they were finding it quite a disappointing 

product because of its size." He said the change would not come at the cost of any jobs at the paper 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 86, February 2016— 11 

 

(ABC News online, 18 February 2016: see http://www.abc.net.au/news/2016-02-18/geraldton-

guardian-changes-tack/7177410). 

86.3.5 Fairfax closes Dubbo print centre 

Fairfax Media has closed its Dubbo print centre, bringing to an end 150 years of printing tradition 

in the NSW country city (gxpress.net, 17 February 2016). The first Dubbo paper began publication 

in 1866. Production at the plant attached to the Daily Liberal offices in Macquarie Street ended on 

18 February, with work switched to Fairfax sites in Tamworth and North Richmond, NSW, 

Albury/Wodonga and Canberra. Twenty staff including casuals were affected by the closure. 

Regional general manager, print and distribution Michael Aubrey says one apprentice has taken 

up an offer of relocation, going to the Tamworth site. Among those leaving is print centre manager 

Charlie Fletcher, who was with the company for 31 years. "It's very sad, but the result of print 

volumes continuing to drop," he says. The change of publication schedules at other centres had also 

freed up capacity to take on the Dubbo workload. 

The site won the 2011 PANPA health and safety award following upgrades which improved 

guarding and removed many manual tasks. Between 1949 - when the Liberal was bought by Leo 

and Pat Armati - and 1995, when their family sold out to Rural Press, Dubbo was the centre of a 

Macquarie Publications network which grew to 56 newspapers and magazines under John Armati. 

Rural Press merged into Fairfax in 2007. With the closure, Fairfax will have 11 print sites in 

Australia and three in New Zealand. 

86.3.6 Bungendore: Palerang Bulletin repositions itself 

The locally-owned Palerang Bulletin in Bungendore NSW has re-named itself the District Bulletin 

and now has a sub-heading “Country Living in Queanbeyan and Palerang”. 

86.3.7 Maitland: Mercury ceases daily issue 

The Maitland Mercury, a daily from 1 January 1894, became a tri-weekly from 11 January 2016. 

It now appears each Monday, Wednesday and Friday morning. The Mercury, which began 

publication on 7 January 1843, is the oldest country newspaper in New South Wales. 

86.3.8 Orange: Land editors 

Fairfax’s Land, the NSW weekly agricultural newspaper, advertised in December for both a deputy 

editor and a livestock editor. Both positions will be based in Orange.  

Postscript: Fairfax’s Canberra Times frequently carries a “Notice to Employment Advertisers”. In 

part, this says “Please give…….income basis and contact details, not just website addresses.” On 

a number of occasions, this advertisement for the Land Editors appeared adjacent to this notice. 

But the Land advertisement gave neither income basis, nor any contact details other than a 

website address. 

 

 

4—Newspaper History 

 

 

86.4.1 A reminiscence (1): The local rag 

Paul Henningham, of the Blue Mountains, NSW, writes in the first part of a two-part 

reminiscence: In the early post World War II years, most Sydney suburban free newspapers were 

sidelines for local printers or business ventures for advertising salesmen who “outsourced” the 

printing. The papers contained little news – indeed the stated object of many proprietors was to 

distribute a “newspaper” with no news whatsoever – and such as they did contain were press 

http://www.abc.net.au/news/2016-02-18/geraldton-guardian-changes-tack/7177410
http://www.abc.net.au/news/2016-02-18/geraldton-guardian-changes-tack/7177410


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 86, February 2016— 12 

 

handouts or contributions from local social or sporting organisations, unedited and used only to fill 

the spaces between the ads.   

It was one of these newspapers, in steep decline, that we acquired as a family enterprise in 1954, 

ignoring the sound advice of our accountants and determined to re-create it as a community 

newspaper. It was a four-page broadsheet allegedly delivered to 10,000 households in the inner 

Sydney Municipality of Marrickville It was named the Rocket, probably to reflect the interest in 

rocket science at the time. The name did not appeal so we soon changed it to the Guardian. 

The invoice from the printer for 10,000 copies brought our first shock. The previous proprietor had 

been printing only 4,000, justifying this slight exaggeration by insisting that it was common 

practice and that it was reasonable to assume that each paper was read by two or more people. We 

were also faced with the time and expense of employing extra delivery men. However, we did 

manage to cover all expenses of the first issue in May 1954, making a very small profit. 

I was reporter, sub-editor, editor and advertising salesman; my wife was business manager, book-

keeper and proof-reader.  

The printer was not interested in our plan to change the format to tabloid, but was willing to 

provide typesetting service; so we rented an old factory and installed our own printing plant, 

employing two casual compositors (moonlighting Fairfax employees), an elderly printer who could 

hand-feed the quad-crown press and two table-hands. 

We were busy: delivering subbed copy to the typesetter, collecting galley proofs and designing 

pages on paper “dummies”; bringing the corrected galleys to our factory for make-up by the 

compositors. Page proofs were then read and, after final corrections, the heavy formes were man-

handled onto the machine-bed and locked up ready for printing overnight. We found it necessary 

to learn a few basic skills so that we could fill in as compositors or printers if our casual employees 

failed to turn up. 

I enjoyed my role as reporter/editor. The chore I disliked was selling advertising, which, of course, 

was our one source of revenue. Fortunately more local news meant more readers and more readers 

brought more advertisers; so, despite the reluctance of many of our customers to pay within a 

reasonable time, we managed to remain solvent. 

Determined to be politically neutral, I soon became friends with our local aldermen (now called 

councillors) and State and Federal Members of Parliament. I took my place at the press table at 

local council meetings and had regular chats with the politicians. Fred Daly, MP for the safe Labor 

seat of Grayndler, was well known as the wit of the House. He soon began regular visits and, when 

satisfied that I could be trusted, imparted a wealth of information – most of little local interest. 

Occasionally I found myself privy to party affairs for which journos working for the metropolitan 

dailies would have given their eye teeth. Fred was delightful company, ever-ready with a quirky 

comment on the events of the day and the decisions of the then Liberal Government. In those more 

civilised days members of governments and oppositions were often friends and Fred spoke highly 

of some of his political opponents.  

P.N. (Norm) Ryan was a local State MP who became Minister for Works when the Opera House 

was in its painful early stages of construction. I was given a conducted tour of the site – including 

the laboratory in which complex engineering problems were being solved. 

My weekly rounds included a call on the chief librarian, Frances Charteris, a young woman of 

exceptional dedication, whose efforts to establish an art society, music society, dramatic society 

and sundry other cultural groups we were happy to support. Among her many protégés were a 

teenage assistant librarian and amateur actress named Noeline Brown; and Richard Meale, a 

young composer. We claim credit for having published the first reviews of their performances. 

In 1958 we accepted a proposal to merge with our neighbouring long-established weekly, still called 

the Newtown Daily, owned by a subsidiary company of a Sydney North Shore group of newspapers. 

The manager/salesman was already a friend with whom we had worked on local community 

projects so he was welcomed with open arms as advertising manager of the Guardian and Newtown 

Daily. We were happy, by then, to close our factory and transfer printing to Mosman.   



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 86, February 2016— 13 

 

Now relieved of production and sales responsibilities, I was free to enjoy news-gathering, writing 

and making life difficult for local officialdom. 

86.4.2 Looking back on more than half a century in country newspapers 

Lloyd Jenkins, of Leopold, Victoria, writes: Millions of words, thousands of pictures, countless 

page layouts and management headaches – it’s hard to remember the myriad ups and downs of 50 

years in journalism. 

The long journey began with a teenage adventurous move from home in Queensland to become a 

copyboy/cadet at Australian United Press in Melbourne. Opportunity later called to the Kerang 

New Times and Hamilton Spectator in Victoria, then Toowoomba Chronicle and Regional Daily 

News Service in Brisbane. Multi-skilling was enhanced in Brisbane mainly with State politics but 

also major sport including Sheffield Shield cricket, Davis Cup tennis and national swimming 

championships. 

Family concerns brought a return to Victoria for editorship at Hamilton and after five years the 

opportunity to join a family partnership at Kerang. The biweekly and commercial printing venture 

expanded to include the Pyramid Hill Advertiser, Cohuna Farmers’ Weekly, Boort Standard-

Quambatook Times and the Wedderburn Times over more than 30 years. The consolidation now is 

into the Loddon Times and Gannawarra Times. 

This half-century in newspapers with some duties in radio, spanned the most dramatic and exciting 

revolution in production and communication. Our early days at Kerang had hot metal type from 

Linotypes with handset heads and printing on a handfed Wharfedale press. Later there was 

tentative introduction of phototypesetting and paste-up of pages taken to the Shepparton News for 

negatives, plates and offset printing. Then came more sophisticated computerisation including 

pioneer development of an integrated system for editorial, advertising and accounting tailored to 

country newspapers. Now we have convergent journalism with print and online. 

Our early illustrations came from blocks engraved at Bendigo, then a second-hand Scanagraver 

using plastic plates and my first darkroom was the home laundry to develop black and white film 

and prints. 

Newspaper work at Kerang was demanding with editing, reporting and management. Love of sport 

continued with long service as publicity officer and a board member of a major football league. I 

received the Victorian Country Football League media award and the highest service honour. We 

also published the weekly Records for three leagues. 

Proprietorship opened the door to election to the Victorian Country Press Association executive 

council and this has extended to 50 years of service. The last annual conference marked 51 

consecutive years of attendance. I was president 1975-77 and led Country Press Australia 1992-

94. Life membership of both organisations was a cherished honour. I have been a director of 

Country Press Co-operative Coy for 21 years including eight years as chairman. A highlight was 

the privilege of working with Rod Kirkpatrick on the production of The Bold Type, an unsurpassed 

history of Victoria’s country newspapers, 1840-2010. 

Retirement to Geelong 14 years ago was met with an offer from Deakin University to become a 

tutor in the Deakin-CPA Post-cadet Journalism Course. This was in tandem with assessment of 

cadets in the CPA Community Journalism program. Mentoring of young journalists working in 

five States has been immensely satisfying. The avid interest in journalism training began during 

my CPA presidency and with David Sommerlad we became involved in a national committee which 

developed the courses for non-graduate and graduate cadets and then the partnership with Deakin. 

The unexpected award of the Order of Australia Medal on Australia Day 2015 for services to the 

print media, journalism and the community was really a family honour. Son Ken, still managing 

editor at Kerang, was VCPA president for the centenary year 2010. Adding his daughter Emma’s 

journalism and the work of my wife Val in the Kerang business we have accumulated 142 years in 

newspapers. Hopefully it will continue. 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 86, February 2016— 14 

 

86.4.3 Melbourne at the end of the 1960s: a photographic record 

James Cockington writes (Sydney Morning Herald, 20 January 2016): It's not every day a 

new artist is discovered at the age of 91. In May 2013, a colour print by Melbourne photographer 

Angus O'Callaghan, called Melbourne Milk Bar, sold for $2928, including buyer's premium, at a 

Leonard Joel auction. At the same sale, another of his prints, Coffee Lounge, sold for $2440 IBP, 

as did a black-and-white photo called Block Arcade. 

Leonard Joel managing director John Albrecht nominates this as the time when O'Callaghan's 

work officially "went gangbusters". His prediction was that these photos – reprinted in limited 

numbers – would at least double in value over the next decade. It didn't take that long. Later in 

2013, another photo, Princes Bridge, Evening, sold for about $11,000, the current record price. This 

was one of a limited edition of five in the "supersize" (160 centimetres by 160 centimetres) format. 

 

The Angus O'Callaghan phenomenon is one of the most inspiring to have happened in the past 

decade. It began modestly enough in 2008, when O'Callaghan was still a spritely 80-something, at 

a Brighton Primary School art fair fundraiser. Ben Albrecht, an art dealer and John's brother, was 

guest auctioneer that night. One of the items for sale was a photo taken 40 years earlier by 

O'Callaghan, a retired school teacher. When Albrecht saw it, a variety of alarms, bells and whistles 

went off. By chance, O'Callaghan was there that night and he explained that he'd taken these 

photos in the late 1960s in the hope they might be some day be published as a book. Publishers 

weren't interested, so he stored the negatives and had forgotten about them until they were found 

40 years later during a house move. 

Albrecht had some high-quality digital prints produced on art paper. He decided to test them on 

the secondary market and the response was spectacular. Among their biggest fans were a new 

generation of hipsters who weren't born when O'Callaghan took the shots. This was a Melbourne 

they had never seen before. Suddenly, O'Callaghan was the new photographic star, his work now 

included among that of established artists such as Wolfgang Sievers and Mark Strizic. 

The next step was to produce a book. Albrecht raised the finance through the modern medium of 

crowd funding and the hard-cover, coffee-table edition, simply entitled Melbourne, was released in 

December 2015. Despite predictions by experts that he'd be lucky to shift 200, he sold 2500 copies 

in the first month. 

86.4.4 ‘Falcon’ was Nelson Page Whitelocke 

Remember 85.4.15 and the inquiry from Dr Martin Woods who was trying to track down the 

identity of a journalist whose column, under the byline “Falcon”, appeared regularly in the 

Newcastle Morning Herald from the early 1900s to about end of 1927. Ralph Sanderson supplied 

the answer: Nelson Paget Whitelocke, whose obituary appeared in the Newcastle Morning Herald, 

3 January 1829, p.4. Sanderson is the reference librarian in Information Services at the National 

Library of Australia.  

Some brief details on Whitelocke (from the above-mentioned obituary): He died at Mosman, aged 

66; he had been born in London, his mother being a grand-daughter of the “Lawson” who was part 

of the Blaxland, Lawson and Wentworth team that first crossed the Blue Mountains, near Sydney 

(1813). As a young man, Whitelocke contributed to the press as both writer and illustrator. He 

contributed to the Sydney Mail, Echo, Illustrated Sydney News and Australian Journal, and was 

the first artist on the staff of the Tribune. For many years he drew most of the lithographic plans 

that passed through the hands of Gibbs, Shallard and Company. He became the editor of the 

United Licensed Victuallers Association’s Gazette. He resigned to become the editor of Broken Hill’s 

Barrier Miner, a daily protectionist Labor journal. He later edited the National Advocate, Bathurst, 

another Labor daily. He made his home at Mosman where he engaged in general literary work. He 

was the author of “Pen Notes and Pencillings”, which for about 30 years was a feature of the 

Newcastle Morning Herald.  

86.4.5 Blessings of daily newspapers, an 1844 perspective 

A day after the South Australian Register began a brief fling at daily publication on 23 December 

1844 it published the following paragraph about the blessings of daily newspapers:  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 86, February 2016— 15 

 

A thousand times have we heard this question and answer: —Two gentlemen meet. "What's the news?" 

asks one. "Nothing but what you see in the newspapers." They pass on about their business. Has it 

ever been noticed that, among the thousand benefits of a daily paper, not the least is, that it does away 

at one sweep with the tittle-tattle, gossip, street yarn, foolish exaggerations, scandal, and 

newsmongering, which once took up so much lime of those who were always hearing or telling some 

new thing! One real evil is thus ended. The man rises in the morning, looks over the paper, and is 

satisfied that he knows all worth knowing of the passing history of the world. He has nothing to tell, 

nothing to hear. He does not spend his time in giving information which his neighbour knows as well 

as himself—he is not annoyed in the midst of his business or pleasures by the recital of affairs in which 

he takes no interest. The same with women. Curiosity is gratified without loss of time. The scandal of 

the day has not employed a hundred busy meddling tongues in its circulation and exaggeration. 

Conversation takes a higher tone. Principles of morals and taste are discussed. The new poem, the last 

book, the magazine, or the review, becomes the subject of conversation. Even in the minor matters of 

life, society owes a large debt of gratitude to the newspaper. 

The Register ceased daily issue on 12 February 1845 and waited until 1 January 1850 before 

becoming a daily again. This time it appeared daily until its closure on 20 February 1931. 

86.4.6 Queen and Queanbeyan 

The Queanbeyan Printing Museum holds copies of letters written by the Queen to congratulate the 

Queanbeyan Age on its 100th and 150th anniversaries (in 1960 and 2010, respectively. 

86.4.7 Lyne Patterson Young, editor of four newspapers 

The following item is an edited version of an obituary that appeared in the Canberra Times on 27 

June 1970 on Page 2: 

A former editor of the Canberra Times, Lyne Patterson Young, died at his home in O'Connor early 

yesterday morning. He was 62. In a long and distinguished career in journalism, Young had edited 

four newspapers in NSW, Queensland and the ACT, and the Canberra edition of a fifth. Since late 

1965, and for a brief earlier spell, he had been press officer at the Canberra head office of the 

Department of Health. As a journalist and a private citizen, he was a supporter of organisations 

for the handicapped and of the live theatre. His choice of a newspaper career was probably 

determined by family tradition and the influence of his back ground. Young was born in Chillagoe, 

Queensland, in 1908, where his father was a writer on the local newspaper. While he was still very 

young, his family made the move to NSW, where Young senior took over a country newspaper, the 

Carcoar Chronicle, During his early years, when he attended the local primary school, Young spent 

a good deal of his free time in the newspaper office. 

Later, when the family took over the Henty Observer, another small-town newspaper, he took to 

working with his father on the paper. This was broken, however, by his secondary education. He 

attended the Wagga Wagga High School for two years, then was sent to Shore Boys' Grammar in 

Sydney, to complete his education. On leaving school, Young went to work first for his father, at 

Henty. After a brief period, however, he chose to seek metropolitan experience, and moved to 

Sydney, becoming State capital correspondent for the Newcastle Morning Herald, and working 

extensively at the same time for the Australian United Press. 

In 1935 he married Leah Edith Adrian. Not long afterwards he was transferred to Newcastle, to a 

position of some seniority as the paper's chief roundsman. Young remained with the Newcastle 

Morning Herald until about the outbreak of the war, when he was offered a position on Ezra 

Norton's proposed new Sydney newspaper, the Daily Mirror. He had already moved with his family 

to Sydney when a ruling on war-time rationing of newsprint caused the temporary cancellation of 

this venture. 

In 1940 he travelled north to Bundaberg, to become editor of the local News-Mail. In July 1942 he 

came south again, this time to Lismore, NSW, as editor of the Northern Star, a position he retained 

until 1949. In Lismore, Young's enthusiasm for the arts marked both his editorial policy and 

private activities. He was a strong supporter of the Lismore art gallery and of the then novel ABC 

celebrity concert programmes. 

In 1949, however, he moved again, this time to Wollongong, to become a partner in, and editor of, 

the Illawarra Mercury, then a weekly. It became a daily at the beginning of 1950. He did not remain 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 86, February 2016— 16 

 

with the venture long, however, and in 1952 went briefly to work for the Sydney Morning Herald 

before being offered the post of editor of the Canberra Times by A. T. Shakespeare. Young arrived 

in Canberra with his family soon before Christmas of that year. He spent more than seven years 

at the editorial desk, writing with expertise on the broad range of subjects that was de rigueur for 

the editor of a newspaper that sought to serve both a national capital and a community that was 

still, in many respects, a country town. 

Young maintained his interests in the theatre during these years. He also supported the cause of 

the handicapped, an area that he had pioneered during his time in Wollongong. A lifelong member 

of the Anglican Church, he took part in the establishment of St. Philip's Parish in O'Connor in the 

days when the parishioners met in the local infants' school for want of other accommodation. 

In January, 1960, he moved on again, this time to the Department of Health at a time when 

departmental press officers were still a rarity, and he handled the full range of the department's 

public relations single-handed. In 1963, he moved again, this time to take over the Canberra office 

of the public relations firm Eric White and Associates. 

The association was not a happy one. Mr Young never managed to reconcile the activities of 

professional public relations firms with his own view of the way things ought to be done. He left 

the firm and went back briefly to the Commonwealth Public Service, this time as press officer for 

the Department of National Development. 

In mid-1964 the Australian was launched by Rupert Murdoch, from a Canberra base. Young was 

invited to join the newspaper as editor of its Canberra edition — a task that he carried out, before 

the local supplement was closed in 1965, almost single handed. Young chose to return to the public 

service rather than remain with newspapers, and in September, 1965, rejoined the Department of 

Health. 

86.4.8 Great War hits country newspapers 

Gippsland Farmers Journal, Traralgon, 7 September 1915, p.3: Very few businesses have been hit 

harder than the country newspapers, owing to the war. In Great Britain several publications have 

ceased to appear, and others have been reduced in size. Practically all the country press in the 

Commonwealth is affected by the war. Printing machinery has advanced from 25 to 50 per cent. A 

double royal machine could have been bought for less than £300 two or three years ago, but the 

price is over £400 now. All type has advanced in price, and all papers. News has risen from [a 

penny and five-eighths of a penny] per lb. to 2¼d. Linotype metal was 30s per cwt. when the war 

was declared, and it is now 44s. The Federal government is proposing to double the bulk postage 

rates on newspapers. In common with all other telephone users the country newspaper offices will 

have to pay the heavier rate for effective calls. The high cost of living affects them just as much as 

other people but unlike the Trade’s Hall agitators, they cannot pass the increased cost on to the 

"other fellow." 

86.4.9 The Great War 100 years ago: the latest casualties 

Daily News, Perth, 7 February 1916, p.8: 

MELBOURNE, This Day: Australian casualties, including the 119th list, now total 38,090.   

The details are:  

Officers. — Dead, 338; wounded, 354; missing, 21; sick, 667; prisoners of war, 6; nature of casualty 

unknown, .49. 

Chaplains. — Dead, 1; wounded, 4; sick, 7. 

Nurses. — Dead, 2; sick, 9.  

Other Ranks.— Dead, 6,187; wounded, 12,122,; missing, 1,780; sick, 16,233; prisoners of war, 52; 

nature of casualty unknown, 258. 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 86, February 2016— 17 

 

86.4.10 Trove 7 arrives 

Trove—the National Library's online discovery service—closed down for a few days (22-25 

February) for one of the largest updates in its history. Trove now sports a range of new features 

that allow you to: 

1. Make use of the new ‘Browse’ facility—choose from broad topics like state, title, date and 

category, and narrow your selection down to the article you want. 

2. Navigate more easily using the icons on the left of the screen. 

3. Correct text more easily—new lines can be added and empty lines deleted. 

4. Customise the display—set your own contrast, font style, size and favourite zoom level. 

In other Trove news: 

A new zone for Trove—Government Gazettes 

The State Library of New South Wales and the National Library of Australia are working together 

to make the NSW Government Gazette (1832–2001) the first title available in the new zone. Nearly 

one million pages will be completed by the end of the project. Local, family and social historians, 

legal researchers and others will enjoy easy access to this unique resource. You can use gazettes to 

find everything from official notices about licensing, land, honours and trade, to colonial 

development and convict information. 

Discovery 

The nuts and bolts of the Trove engine have been upgraded for faster, more responsive searching 

and an improved experience on your mobile device. 

What is staying the same? 

Many things you know and love about Trove are staying the same, including the look and feel of 

most zones, tagging, commenting and lists, the forum and the fantastic content from organisations 

around Australia. 

86.4.11 Value of newspaper businesses in 19th century 

An extract from Henry Mayer’s The Press in Australia (1964), p.16:  

Prices at which newspaper businesses were sold varied tremendously [in the 19th century], and the 

accounts are often vague about precisely what was bought and sold. In the 1820s Dr Wardell sold 

“the copyright” of the Australian for £3,600 [$7,200]. The Tasmanian Government Gazette and the 

Hobart Town Courier were sold to Dr Ross in about 1837 for £12,000 [$24,000]. In 1839 the paper 

and plant of the Trumpeter were sold for $3,500. In the forties a South Australian weekly would 

change hands for £600 to £800. In 1848 the Argus plant was sold to Edward Wilson for £300, but 

John Fairfax and Charles Kemp, with the help of David Jones’ money, acquired the Sydney 

Morning Herald in 1841 for £10,000. The Age started with a capital of £7,000 in 1854. A year later 

its estimated quarterly revenue was £799. In 1873 the Brisbane Courier’s property changed hands 

for £13,600 and was re-sold for £15,600. Between 1879 and 1880 Charles Harper was able to buy 

the West Australian and its premises for £2,050. But a group of Presbyterians who bought the 

Melbourne Daily Telegraph, and turned it into a “wowser’s” paper with “a special brand of double-

distilled cleanliness” needed a capital of £35,000. In 1893 the cost of starting a Sydney daily was 

estimated at £50,000; in 1904 a figure of £250,000 was quoted for Melbourne [ANHG: Linotypes 

were in common use by 1904; see also R.B. Walker, The Newspaper Press in New South Wales, 

1803-1920, Table 1, “Capitalization of newspapers, 1827-54”, p.48.] 

86.4.12 Clever young journalist 

Nambucca and Bellinger News, 30 January 1931, p.7:  One of the brightest ornaments of the 

Sydney Morning Herald’s staff, Kenneth Wilkinson, is being given a year’s holiday to travel 

through Europe and gain experience. Wilkinson, a young graduate of Sydney University, was the 

first to gain the diploma of journalism. His weekly reviews of films have attracted notice on all 

sides. They are incisive, impartial, and literary —and, above all, readable. Wilkinson is learning 

German, as he is going to interview big men there.  

http://trove.nla.gov.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 86, February 2016— 18 

 

   

 

5—Recently Published 

 

86.5.1. Books 

Elenio, Paul, The Dominion Post: 150 Years of News, Fairfax Media NZ, ISBN 978-0-473-29855-

5, 264 pages, paperback, illustrated, $NZ 34.99. Former Evening Post journalist Paul 

Elenio provides a comprehensive history of Wellington’s daily newspaper, the Dominion 

Post, and of its predecessors, the Dominion and the Evening Post. 

Sykes, Jolyon, Andrew Fisher and the news media [Print Replica], Kindle Edition. The complete 

illustrated version of this 7,000 word booklet has now been published on Kindle. 

http://www.amazon.com/dp/B01ASWFS6K?ref_=pe_2427780_160035660 

Victor Isaacs writes: This pamphlet is a valuable contribution to both Australian political history 

and to Australian newspaper history. One hundred years ago, Prime Minister Andrew Fisher was 

fully aware of the significance of sympathetic coverage in the press and took care to engender good 

relations with newspapermen. The researches of Sykes document this well. Fisher's first government 

was still a novelty as a Labor administration. His second government of 1910-1913 was one of the 

most activist and reforming administrations in our history and his third government in 1914 was 

instrumental in Australia's commitment to the War effort. 

Curiously, one of the most known aspects of Prime Ministerial/journalist relations is not mentioned. 

That is, Fisher's friendship with the young Keith Murdoch and his despatch of Murdoch to London 

via Gallipoli as the Prime Minister's personal and confidential investigator of conditions in that ill-

fated campaign. Nevertheless, this is a good read. 

Downie, Graham, Servants and Leaders: Eminent Christians in Their Own Words, Halstead 

Press, $28.95. Interviews with church leaders by the former religious writer of the 

Canberra Times. 

86.5.2. Article 

Bramston, Troy, “The Oakes report: five decades of scoops”, Weekend Australian, Inquirer 

section, 9-10 January 2016, page 16. Chronicles Laurie Oakes’ 50 years as one of the 

nation’s top political reporters. 

86.5.3 Chronology 

Jolly, Dr Rhonda, Media ownership and regulation: a chronology. Part one: from print to radio days 

and television nights, Parliament of Australia, Department of Parliamentary Services, 

Parliamentary Library, February 2016. Covers Colonial days to the end of 1971 (see link 

below). Part two 1972-1995 and Part three 1996 to the present, are forthcoming. 
http://parlinfo.aph.gov.au/parlInfo/download/library/prspub/4333672/upload_binary/4333

672.pdf;fileType=application%2Fpdf#search=%22Jolly,%20Rhonda%22   

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com/ 

Hard copy: For ten issues (two years)—$70 for individuals; and $90 for institutions. Postal address 
details are provided at head of newsletter. Pay by cheque made out to R. Kirkpatrick, or by internet 
transfer: A/c name: R. Kirkpatrick. BSB: 484 799. A/c no. 160 080 705. Contact Rod first. 

http://www.amazon.com/dp/B01ASWFS6K?ref_=pe_2427780_160035660
http://parlinfo.aph.gov.au/parlInfo/download/library/prspub/4333672/upload_binary/4333672.pdf;fileType=application%2Fpdf#search=%22Jolly,%20Rhonda%22
http://parlinfo.aph.gov.au/parlInfo/download/library/prspub/4333672/upload_binary/4333672.pdf;fileType=application%2Fpdf#search=%22Jolly,%20Rhonda%22
mailto:rkhistory3@bigpond.com/

