
 

“News united Britain’s Colonies in America before 

revolution did,” the above exhibit in the Newseum, 

Washington, D.C., tell us. “Postmaster Benjamin 

Franklin helped create a powerful news system by 

greatly expanding mail service… Samuel Adams and 

others spread news of rebellion through letters. 

Newspaper criticism of British policy also was 

circulated by the mail service.”  

The ANHG editor visited the Newseum on 1 July. 

Later in July, he visited the Skagway News, Alaska 

(left), which appears twice monthly, “usually on the 

second and fourth Fridays”. It says it was 

“christened in 1897, buried alive in 1904, 

resurrected in 1978”. Visit www.skagwaynews.com 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 78                                                                                                           August 2014 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, PO Box 8294 Mount Pleasant Qld 4740.  
Ph. +61-7-4942 7005.  Email: rkhistory3@bigpond.com/ 

Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra. 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter:  4 October 2014. 

Subscription details appear at end of Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

  

http://www.skagwaynews.com/
mailto:rkhistory3@bigpond.com
http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 78, August 2014— 2 

 

 

1—Current Developments:  

                                             National & Metropolitan 

 

                               

 

78.1.1 Fairfax in the news, repeatedly 

Gina Rinehart: Fairfax Media’s largest shareholder and Australia’s richest person, Gina 

Rinehart, was reported to be considering buying Fairfax if she can find the right person to run it 

(Australian, 21 July 2014). The paper claimed that Rinehart had approached business associates 

for suggestions on who could better manage or sit on the board. Rinehart’s Hancock Prospecting 

presently has a 14.99 per cent shareholding in Fairfax. Former Premier of Victoria, Jeff Kennett, 

said he had been approached by Rinehart two years ago to be an alternate director, but declined 

as he “had a full book”. Second largest shareholder, Simon Marais, subsequently said the reports 

were “rampant speculation”. 

End of printing at Chullora: After 19 years, the presses at Fairfax’s Chullora plant produced 

their final edition on Friday night, 6 June (Sydney Morning Herald, 7 June 2014).  The 50,000-

square-metre printing plant, completed in 1995 at a cost of $340 million, was part of a push by 

Fairfax to centralise its printing operations after the closure of its Broadway and Condell Park 

sites. The Chullora plant was world class, a perfectly streamlined end-to-end system, automated 

and integrated, with five colossal Colorman presses and laser guided forklifts, cutters and folders 

and strappers and stackers, all of it crisscrossed from above by kilometres of conveyor belts and 

snaggletoothed feeder lines. At peak capacity, in 2006, Chullora was printing 92 separate 

production runs a week, producing millions of copies of Fairfax papers big and small, from the 

SMH to the St George & Sutherland Shire Leader. ‘‘We never lost a single edition,’’ IT and pre-

press manager Ian Wood said. ‘‘Accidents, breakdowns, industrial action - nothing ever stopped us 

getting the paper out.’’ 

Staff gathered on the night of 6 June, on site, for a farewell barbecue. From the weekend of 7-8 

June, the bulk of Fairfax’s NSW newspapers have been printed at the company’s North Richmond 

plant. For the record, moves from Chullora took place as follows: 

 The Australian Financial Review printed at North Richmond since January 2013. 

 The Illawarra Mercury to Canberra around early 2013. 

 Partial production of the Sun-Herald since 3 February 2013 at North Richmond. 

 The remaining copies of the Sun–Herald to North Richmond on Sunday 25 May, 2014. 

There was no change to copies already being printed at Beresfield (Newcastle) and 

Canberra.  

 The weekday Sydney Morning Herald to North Richmond from 2 June. There was no 

change to copies already being printed at Ormiston near Brisbane. 

 Saturday SMH from to North Richmond, Beresfield and Canberra after the edition of 7 

June 2014. 

These moves have meant that deadlines are now significantly earlier than formerly. There is now 

only one edition of the Sydney Morning Herald; deadline is about 8.30 pm. An example of the effect 

of this was that on 19 June, the Daily Telegraph reported the results of the rugby league State of 

Origin game of the previous evening, but the SMH did not.  

End of printing at Tullamarine: Printing at Fairfax’s Tullamarine print centre ceased from 

25 April. Most copies of the Age are now printed at Ballarat, although some are printed at 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 78, August 2014— 3 

 

Wodonga. (There was already printing of the Age at Launceston for the Tasmanian market). 

According to contributors to www.newsagencyblog.com.au, some newsagents in Victoria are 

now experiencing delays of 90 minutes to two hours in delivery of the Age. From the week beginning 

14 July, bulk supplies of the Age have been trucked from Ballarat to Derrimut then redistributed 

for Melbourne deliveries. The same early deadlines as apply to the SMH apply to the Age. The 

Fairfax customer service centre has been outsourced overseas. There are reports that personnel in 

the customer service centre do not understand the Australian newspaper home delivery system. 

Staffing issues, 6 May: Fairfax CEO Greg Hywood says staff must get used to uncertainty 

(Australian, 16 May 2014). The Media Entertainment and Arts Alliance (MEAA) said it terminated 

a meeting on 16 May with Fairfax Media management after CEO Greg Hywood was unwilling to 

change the way the company makes decisions about future restructures. MEAA had requested 

meetings with Fairfax management after the company announced it would retrench as many as 

80 photographers, reporters and sub-editors. This led to a snap 24-hour strike by employees. MEAA 

posted a notice on its website saying union representatives met Hywood and other Fairfax 

executives and editors but the “tone of the meeting was not constructive”. The union said it was 

denied access to a copy of the Bain Report on Fairfax, which has been reported on in the Australian. 

Staffing issues, 18 June: Fairfax journalists will lose some penalty rates and have automatic 

pay rises scrapped under plans to continue its drastic cost-cutting measures in the wake of 

widespread redundancies. In a statement to staff on 18 June, publishing head Allen Williams and 

Fairfax’s director of business media, Sean Aylmer, said “ordinary hours” should be adjusted to 7am 

to 8.30pm and a “meritocracy” system of pay rises put in place. As part of its opening salvo on what 

is expected to be a tight negotiating process on a new enterprise bargaining agreement, Fairfax 

management proposed redundancy payouts be reduced to three weeks — instead of four — for 

every year worked, capped at 52 weeks. “We propose to review the hours, shifts and overtime 

clauses to better reflect the realities of the digital newsrooms and the need for flexibility,” Aylmer 

said. “Specifically, we propose to adjust the span of ordinary hours from 7am to 8.30pm.” Currently, 

penalty rates kick in after 6pm. Aylmer said the proposals were made as “advertising revenue in 

print is expected to fall”. 

Hywood speech: In a speech to the Melbourne Press Club on 18 July, Fairfax Media CEO Greg 

Hywood reaffirmed Fairfax Media’s digital first strategy (Fairfax Media press release, 18 July 

2014). He returned serve to critics saying a book about Fairfax should be written with the title: 

“Fairfax Media – Alive! How 180 year old newspaper company weathered the storm and 

confounded them all”. He described recent criticisms of the company as “conga-line of hysteria” and 

said that the company's health was rooted in its audiences and its increasingly diverse revenue 

streams. “While media companies have made a self-serving art form of interpreting the various 

industry measurement diagnostics, there are a couple of numbers that can’t be challenged – 

Fairfax Media reaches 10.6 million Australians aged 14+ a month across our publishing 

mastheads. Our publishing earnings are solid; our share price is up 80 per cent over the last year; 

and key parts of our business, notably Domain, are growing rapidly.” Hywood was unapologetic 

about job losses at Fairfax in recent years as the company redefined its model, but said even as 

people left the business, new roles were being created and were over-subscribed with candidates. 

Young Warwick and the challenges of leadership: The attempt by Warwick Fairfax, 

fifth generation in the Fairfax family, to privatise the company in 1987 is widely considered to be 

the start of the troubled times for the Fairfax company. Warwick Fairfax now heads Fairfax 

Consulting based in Annapolis, Maryland. This extract from his biography on the website is a 

masterpiece of ambiguity: 

“Warwick Fairfax is the Principal of Fairfax Consulting. Warwick has been around leaders all his life. 
Growing up in a prominent family media business in Australia, he has been able to observe leaders in all 
walks of life including business and politics. He has seen examples of both good and bad leadership. 
When Warwick was head of the family media business he personally experienced the challenges of 
leadership.” 

http://www.newsagencyblog.com.au/
http://www.alliance.org.au/redundancies-%e2%80%93-negotiations-update
http://www.theaustralian.com.au/media/revealed-fairfax-jobloss-road-map/story-e6frg996-1226912448758


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 78, August 2014— 4 

 

Changes at the top: Fairfax Media director of business media, Sean Aylmer, will take on 

greater responsibility in the wake of news media boss Garry Linnell’s departure. Linnell will focus 

on radio commitments at Fairfax Radio Network’s 2UE. Aylmer will take charge of news as well 

as business, reporting to Fairfax Australia Publishing Media managing director, Allen Williams. 

The change comes with a slight restructure as magazine editors who previously reported to Linnell 

will report to SMH editor-in-chief Darren Goodsir and Age editor-in-chief Andrew Holden. Fairfax 

executive editor Glenn Burge left the company in July. His career at Fairfax spanned 28 years and 

included roles as editor-in-chief of the Financial Review and deputy business editor of the SMH 

(Sydney Morning Herald, 22 July 2014). 

Cover price increases: From 7 April Fairfax Media increased the price of the Financial Review 

from $3.30 to $3.50. The other national daily, the Australian sells for $2.20 on weekdays and $3.30 

on Saturdays. From 6 July the price of Fairfax’s Sunday titles, the Sydney Sun-Herald, and the 

Melbourne Sunday Age increased by 30c to $2.80. This is 40 per cent more expensive than two 

years ago. The Sunday Telegraph and Sunday Herald Sun sell for $2.50. The increases reflect a 

strategy by Fairfax in recent years of focusing on cover price revenue rather than high circulation 

numbers. 

Print consolidation in NZ: On 27 June Fairfax Media and APN News & Media announced a 

printing agreement in the upper North Island of New Zealand. Under the arrangement, APN will 

print Fairfax newspapers at its Ellerslie facility in Auckland’s south. This will include the 

Hamilton Waikato Times, the national Sunday Star-Times, the national Sunday News and 

community newspapers. Printing currently performed at Fairfax’s Auckland and Hamilton print 

sites will transition to the Ellerslie facility in the three months from August 2014 (Fairfax and 

APN corporate websites). 

APN CEO Michael Miller, said: “APN recently consolidated the printing of a number of its NZ titles 

to its Ellerslie print site following a significant investment in upgrading equipment at the plant as 

part of the company’s FY2013 $40 million publishing cost savings program. The arrangement with 

Fairfax allows APN to utilise spare capacity at our state-of-the-art Ellerslie facility and deliver 

further cost savings. We are on track to achieve our target of a further $20 million in cost savings 

across APN’s publishing businesses in 2014.” 

APN in NZ publishes the Auckland New Zealand Herald, the Herald on Sunday, seven regional 

daily newspapers and more than 40 community newspapers. Fairfax Media in NZ publishes three 

metro newspapers including Wellington’s Dominion Post, the Press in Christchurch, the Hamilton 

Waikato Times, five other regional daily newspapers and more than 60 community newspapers. 

Fairfax Media and APN both control about 45 per cent of the NZ newspaper market. All NZ 

cities/towns are one-newspaper places.  

78.1.2 News and print 

Robert Thomson: News Corp has committed to publishing its global newspapers in print for 

many “decades” to come as part of an evolving multiplatform proposition spanning the web, 

smartphones and tablets, according to the company’s chief executive (Australian, 26 May 2014). 

Visiting from his New York headquarters, Robert Thomson lambasted media executives who 

rejected the enduring appeal of print for readers and advertisers in a vain desire to be seen as 

cutting edge. Thomson said News Corp’s famous mastheads would be available in print for 

“decades and decades and decades … print will continue to evolve in the same way that digital is 

evolving”. He said print newspapers were “even more premium” for advertisers trying to reach 

highly engaged readers, and were no longer newspapers in the traditional sense, but platforms 

from which to launch new products and services. 

Chris Mitchell: Chris Mitchell says the Australian has hit upon a business model that can offset 

declining print circulation and advertising revenue. For the first time in the newspaper’s history, 

it is returning a profit digitally and, in a number of weeks this year, it has been profitable. Speaking 

on a panel at the Mumbrella 360 conference, to mark the newspaper’s 50th anniversary, Mitchell, 

the editor-in-chief of the Australian, said there was no reason to walk away from print when the 

paper was bringing in $50 million a year in cover-price revenue. 

http://mumbrella.com.au/relaunched-sun-herald-loses-19-of-its-circulation-100306
http://mumbrella.com.au/relaunched-sun-herald-loses-19-of-its-circulation-100306


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 78, August 2014— 5 

 

 “We’ve been quite aggressive on cover price. We’ve taken it from $1.10 to $2.20 now and we’ve 

been very aggressive with the price on Saturday. The circulation has been quite robust,” Mitchell 

said. Circulation has dropped by only about 10 per cent in the past decade while other mastheads 

have fallen by up to half. The Australian’s chief executive, Nicholas Gray, said the newspaper had 

never reached more people and was now engaging with three million readers a month. “We are 

very optimistic about print for a long time to come,’’ he said. “Three of our four revenue streams 

are now in growth. In print, we are putting through print cover-price rises that are offsetting print-

volume declines; digital advertising and digital subscriptions are growing; and the hope is that all 

of that is enough to offset the declining print advertising, which media buyers are starting to say 

has been oversold a bit.” The Australian now has 62,000 paying digital subscribers — a number 

that was steadily growing, Gray said. Customers were spending 15-20 minutes on the iPad edition, 

compared with minutes on its website, and there was no “price-driven cliff” when the free four-

week trial was over. 

See also: Matt Handbury, “Cannibalisation of newspapers”, Australian, 16 June 2014. 

78.1.3 Lachlan Murdoch explains why he rejoined News Corp 

Lachlan Murdoch says the opportunity to return to News Corp after a nine-year absence “felt right 

emotionally” (Australian, 28 May 2014). Murdoch, the non-executive co-chairman of News and Fox 

told an audience of business leaders and advertising executives at a News presentation in 

Melbourne: “In my experience there are precious few times in life when decisions, actions, feel 

strongly right in both the gut and in the head,” he said. “Now coming back to News felt right 

emotionally for many reasons.” He resigned his New York-based position in 2005, relocating to 

Australia with his family to start a private investment firm. Now at News in his new role, he said 

he was excited by a “myriad of opportunities ahead”. The ascension of the 42-year- old married 

father of three as the likely successor to Rupert Murdoch came after News undertook a historic 

split in June last year, creating two companies, with the publishing assets spun off from a 

Hollywood movie studio and other entertainment assets into a separately listed entity. 

78.1.4 New daily proposed for Perth 

Perth freelance journalist Sean Mooney plans to start a weekday afternoon newspaper in Perth, 

to be called Platform News. It would be distributed at train stations and be similar to News’ free 

commuter paper mX in Melbourne, Sydney and Brisbane. Mr Mooney says that initially 20,000 

copies would be printed and handed out between 4pm and 6pm as commuters head home. He 

hopes to increase circulation to 40,000 within a year. An online crowd funding campaign is 

expected to be launched in the near future to raise $100,000. He is confident advertising revenue 

will sustain the newspaper after the initial few months. He has received quotes on printing the 

paper and plans to work on the project for the next six months before launching the newspaper 

around the end of the year (http://nationalnewsagent.wordpress.com/2014/07/02/new-print-launches-

ahead-amidst-reports-of-decline/) 

78.1.5 Anniversaries (1): Australian at 50 

The Australian, which began publication on 15 July 1964, commemorated its 50th anniversary in 

a big way. The Australian has added a special section to its website to commemorate its history at 

http://www.theaustralian.com.au/50th-birthday. 

On 17-18 May the Weekend Australian included an eight-page broadsheet insert. This comprised: 

Page 1: “Our story, our times”, an introduction to how the anniversary would be covered, and “A dynamic 

force for change” by Paul Kelly (former editor), a general history of why the Australian was established 

by Rupert Murdoch and subsequent events. 

Pages 2 and 3: “The pioneers”, profiles of the first editor (Walter Kommer), a newsagent (Arch Bishop), a 

cartoonist (Bruce Petty), a journalist (Sandra Hall), a photographer (Yvette Grady), an adman ((Peter 

McKay), a reader ((Roger Bradbury) and a compositor (Barry Johnson) plus “Engaged participant: how a 

mission has been fulfilled” by Nicolas Rothwell about the Australian’s editorial philosophy. 

Page 4: A reproduction of the first front page and of three other front pages from the first year of 1964. 

http://nationalnewsagent.wordpress.com/2014/07/02/new-print-launches-ahead-amidst-reports-of-decline/
http://nationalnewsagent.wordpress.com/2014/07/02/new-print-launches-ahead-amidst-reports-of-decline/
http://www.theaustralian.com.au/50th-birthday


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 78, August 2014— 6 

 

Page 5: “The journey begins” by Mark Day” about the events of 1964 and the founding of the Australian. 

Page 6: “A success born of true grit” by Mark Day about Rupert Murdoch’s role in the founding and 

continuation of the Australian. 

Page 7: “Arts: access all areas” by Deborah Jones about the Australian’s coverage of the arts, and “A feat 

of memories by Lyndall Crisp about what newspaper offices used to be like. 

Page 8: A full page advertisement. 

On every publishing day from 17 May until 14 July the Australian continued with major coverage 

of its own history. Two pages were devoted to documenting each year in the Australian’s life. On 

the left hand page were four or five reproductions of front pages from that year. On the facing right 

hand page was an article interweaving the events of that year with the publishing history of the 

Australian (and sometimes of News Limited in general). The first 25 years (1964 to 1989) were 

covered by Mark Day, a former editor-in-chief and publisher of the Australian; the second 25 years 

(1990-2014), by Alan Howe. In addition on most days, there was usually another story in the main 

news pages about events of the year being covered. The Australian also carried appeals for readers 

to provide the paper with their memories of the paper. 

On 12-13 July the Weekend Australian included a glossy 92-page magazine-style insert entitled 

The Australian 50. This important souvenir for Australian newspaper historians included stories 

and photos from the past 50 years, a listing of the 50 most influential people of that period, and a 

important interview by Paul Kelly with Rupert Murdoch on media and the future. In it, Murdoch 

said he regarded the Australian as “one of my main lifetime achievements. I hope I have more yet, 

but this was very important, a very important landmark in my life”. Asked whether the Australian 

would last another 50 years, he replied, “I thought it would make it forever. I still do.” 

On 14 July the Australian’s Media section included Mark Day’s talk to the 50th anniversary 

symposium (page 26), and a full-page profile of Chris Mitchell, the editor of the Australian (p.27). 

On the actual 50th anniversary, 15 July 2014, the Australian included: 

 An article by Mark Day about the “Past and Future of the Australian” (p.17); 

 An article by Cameron Stewart about the establishment of the Australian, especially the 

technological and logistical challenges (p.13); and 

 A special survey by Newspoll about attitudes of the Australian people (p.6). 

Also on 15 July, a 50th anniversary dinner was held in Sydney. Speakers were the founder and 

proprietor, Rupert Murdoch, Prime Minister Tony Abbott (once a journalist at the Australian) and 

Cape York Group chairman Noel Pearson. The Australian has placed all its front pages online at 

http://storyline.theaustralian.com.au/#/welcome 

On 7 and 8 July the Centre for Media History at Macquarie University held a conference in Sydney 

entitled “The Heart of the Nation?  50 years of the Australian”. The conference comprehensively 

covered the history of the newspaper. Speakers and their subjects were: 

 Paul Kelly, editor-at-large of the Australian, “The Paper and the Nation: 50 Years of the 

Australian”: Rupert Murdoch told him that founding a national newspaper had been an 

ambition of his father, Sir Keith. Kelly’s paper is accessible at  

www.theaustralian.com.au/50th-birthday/the-australian-not-a-paper-of-any-party-

kelly/story-fnlk0fie-1226980747838 

 Warren Beeby, David Armstrong and Mark Day (former editors) and Michelle Gunn, 

present editor of the Weekend Australian, “The Editors”: Beeby described the day-to-day 

crisis management during his tenure. Beeby recalled that the newspaper came within 

minutes of being closed down during one strike in the early 1980s. Mark Day, in discussion, 

said that Rupert Murdoch’s editorial influence was not direct, but by osmosis. 

 Pat Clarke, “The Australian in Canberra”: Described the first days of the Australian in 

Canberra, when it failed in its initial aim of becoming a Canberra paper, against a 

revitalised Canberra Times which was the recipient of money and resources from its new 

owners, Fairfax. 

http://www.theaustralian.com.au/50th-birthday/the-australian-not-a-paper-of-any-party-kelly/story-fnlk0fie-1226980747838
http://www.theaustralian.com.au/50th-birthday/the-australian-not-a-paper-of-any-party-kelly/story-fnlk0fie-1226980747838


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 78, August 2014— 7 

 

 Andrew Dodd and Matthew Ricketson, “The Australian’s Media Supplement: A Lapdog, a 

Watchdog, an Attack dog, or All of the Above?”:  Reviewed the history of the supplement 

from its establishment in 1999 as a 32-tabloid production (including nine pages of TV 

listings) based upon the successful media section of the UK Guardian, to the three 

broadsheet pages of today.  

 Sally Young, “Pressure, Power and Advocacy on the Page: The Australian and Media 

Policy”: Compared how the Australian covered two proposals to control media: mooted 

licensing in 1975 and Finkelstein Review controls in 2013.   

 Mark Day, “The Proprietorial Model”: Emphasised that without Rupert Murdoch the 

Australian would not exist – it would not have been started and it would not have been 

continued in the face of losses. This paper was published in the Media section of the 

Australian on 14 July, p.26. 

 Liz Giuffre, “The Arts Heart of the Nation? Daily Arts Commentary and Journalism with 

The Australian”: Examined the influence of the Australian’s arts coverage. 

 Sylvia Lawson, “Breakthrough in ’64”, looked back on arts reporting in the very early days 

of the paper. 

 Katharine Brisbane, “The Larrikin Days: 1967–74”: Described the vicissitudes of drama 

reviewing. 

 Julie Rigg, “A Grand Adventure and Some Consequences (or the Personal is Also Political)”: 

Recalled early reporting on social issues, much of it of issues never before raised in the 

media in Australia. 

 Ashleigh Wilson, the present arts editor of the Australian, explained how the arts are 

currently reported. 

 Graham Willett, “From Gay Rights to Gay Wrongs”: Examined how the Australian had 

covered gender and sexual issues from a very sympathetic angle, enabling progressive 

groups to become established. In contrast, recently, it had opposed same-sex marriage. 

 Robert Phiddian, “The Revolution in Political Cartoons and the Early Australian”: 

Examined early political cartoons in the Australian, particularly by Bruce Petty, and how 

this style had contrasted with the very conservative style of cartoons in other newspapers 

then. 

 Kerry McCallum and Lisa Waller, “Media Stars and Neoliberal News Agenda in Indigenous 

Policymaking”: Examined the Australian’s reporting of indigenous issues. Analysis showed 

that it had vastly more coverage of these issues than other newspapers. Recently, it had 

given a very prominent voice to the views of Noel Pearson as an Aboriginal spokesman. 

It is expected selected conference papers will be published in a book or special edition of a journal. 

78.1.6 Anniversaries (2): Hobart Mercury at 160 

The Hobart Mercury celebrated its 160th anniversary with an editorial series tracking its role in 

Tasmanian and Australian history. The series, entitled 160 Years of the Mercury, featured online 

and in print a 10-part magazine series, as well as a resource kit for schools. The series focused on 

Tasmanian history rather than the Mercury’s history. The magazines which ran each weekday 

from 23 June until the anniversary on 5 July, featured photographic double page spreads in which 

some of the oldest available images of Tasmanian life, sourced from more than a century ago, 

blended across the fold with shots of the present day. The experience was replicated online where 

users could roll over images to see them transform. 

Education services manager Damian Bester, who edited the editorial series, said he had made an 

effort to create a point of difference from the paper’s last historical celebration. “We have a lot of 

readers who would have collected what we did 10 years ago,” Bester said of the Mercury’s 150th 

anniversary feature, “and it became quite a good history resource, as we hope this one will.” On 

the day of the anniversary, 5 July, the Mercury included a full reprint of the first issue, a four-page 

broadsheet, from 1854, plus a wall poster of a detailed “balloon’s-eye” sketch of Hobart from 1887 

on one side and a 21st century helicopter view of present-day Hobart on the reverse. 

The Hobarton Mercury was founded by John Davies on 5 July 1854 as a bi-weekly paper. It 

incorporated the Guardian (founded 1845). It prospered, becoming tri-weekly from 1 January 1855 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 78, August 2014— 8 

 

and a daily from 1 January 1858. Along the way, it incorporated the Colonial Times and 

Tasmanian (est. 1857), the Tasmanian Daily News (1855-1858), the Daily Courier, Tasmanian 

News and Advertiser (1859).  From 2 July 1860 its name was shortened to the Mercury. The 

Mercury was printed with a steam press from 1862, used linotype machines from 1900, and a 

mechanical press from 1902. Under pressure from wartime newsprint rationing, the Mercury 

changed from broadsheet to tabloid on 1 October 1942. However, it moved to a mid-size format 

from 3 February 1958 (using the former printing press of the Melbourne Argus). Introduction of 

the new press in February 1993 saw a reversion to tabloid. A new printing plant at Moonah was 

commissioned in May 2009. The Mercury editorial offices recently moved from its original art deco 

offices to a modern building in Salamanca Place, Hobart (Damian Bester, email to ANHG, 26 June 

2014; the magazine series can be accessed at: 

http://www.themercury.com.au/news/tasmania/years-of-the-mercury-1854-2014/story-fnj4f7k1-

1226967328791) 

78.1.7 News Corp: Personnel changes 

Greg Thomson has been appointed general manager, Northern Territory, at News Corp Australia. 

He returns to News Corp after six months as director of communications and marketing for the 

Department of the Chief Minister of the Territory. Thomson replaces Scott James, who has 

returned to Sydney for family reasons (News Corp corporate website). 

78.1.8 Future of newsagencies 

A report dated December 2013 (but released in early May) by consulting group IBIS indicates that 

declining newspaper sales are causing suffering for newsagencies. However, IBIS also expects 

newsagents to re-invent themselves in a bid to address the structural changes shaping the 

industry. It notes that, “As part of the transformation process, a growing number of newsagents 

are likely to offer Connect digital kiosks, offering consumers a range of expanded products and 

services that would normally be purchased from retailers outside of the newsagency channel. The 

uptake of Connect kiosks by newsagencies is expected to provide a much-needed boost to revenue 

and profitability and weaken the rate of decline across the industry,” 

The report provides a breakdown of the proportion of franchising chains in the business: 

Newspower, 24.2 per cent of newsagencies; Nextra, 11.2 per cent; NewsExpress, 4.7 per cent; The 

Lucky Charm, 1.3 per cent; and Supanews, 0.8 per cent. The report can be accessed at 

www.anf.net.au/images/stories/OD5495_Newsagencies_in_Australia_industry_report.pdf 

78.1.9 Recent chronology 

 78.1.9.1 Events 

25 April 2014: Fairfax Media ceases printing at its Tullamarine print centre, Melbourne. Most of 

the work is transferred to Ballarat, but some to Wodonga. 

6 June 2014: Fairfax Media ceases printing at its Chullora print centre, Sydney. Most of the work 

is transferred to North Richmond, NSW, but some to Newcastle and Canberra. 

11 June 2014: Fairfax Media’s Timaru Herald (South Island, New Zealand) publishes a 150th 

anniversary commemorative edition. 

16 July 2014: The Brisbane Courier-Mail devotes a 16 page wraparound plus most of 11 other 

pages to the result of the Baden-Clay murder trial. 

17 July 2014: A $US 80 billion bid by Rupert Murdoch’s US Twentieth Century Fox company for 

Time Warner is revealed. If successful, the resulting company would have combined assets 

of $US 180 billion, the biggest media company in the world. 

22 July 2014: As part of its coverage of the shooting down of a Malaysian Airlines plane over rebel-

held eastern Ukraine, the Australian’s front page includes a headline in Russian. It 

translated as “Mr President, help us bring our people home’. 

  

http://www.themercury.com.au/news/tasmania/years-of-the-mercury-1854-2014/story-fnj4f7k1-1226967328791
http://www.themercury.com.au/news/tasmania/years-of-the-mercury-1854-2014/story-fnj4f7k1-1226967328791


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 78, August 2014— 9 

 

 78.1.9.2 Deaths 

Beesley, Martin: D. 25 June 2014 in Sydney, aged 66; rose from an unpaid contributor to a small 

community paper outside of Melbourne to hold a number of the most senior positions in print and 

television journalism in Australia; was news editor of Daily Mirror at height of Sydney afternoon 

newspaper war with the Sun; became editor of Daily Telegraph and later managing editor of the 

Australian; in television, he held two of free-to-air news’ hot seats – chief-of-staff of Mike Willesee’s 

A Current Affair on Nine and news director of Channel Ten; born near London, he came to 

Australia with his parents in 1952; began contributing articles to the Knox and Mountain District 

Free Press; gained cadetship at Canberra Times; left a year later to join the Sydney bureau of the 

short-lived Melbourne afternoon daily Newsday; then joined Mirror; finished career as senior editor 

at the Cumberland-Courier community newspaper group owned by News at Parramatta (Australian, 27 June 

2014; The Newspaper Works, 2 July 2014). 

Noye, Laurence Richard (Larry): d. 11 March 2014, aged 85, at Altona Meadows, Melbourne;  

at 16, became a copy boy for Truth; a  year later, he joined the Footscray Mail, and also worked at 

the Bendigo Advertiser, Geelong Advertiser, Hobart Mercury and Launceston Examiner; worked at 

Footscray Advertiser for 16 years, before spending 14 years (1981-95) in Canberra as a political 

reporter; wrote O’Malley MHR, about King O’Malley, an early federal Labor politician who was 

instrumental in establishing the Commonwealth Bank. [Rod Kirkpatrick writes: ANHG 69.1.12 

mentioned that Larry Noye had been regularly sending envelopes of clippings about newspapers 

and the media to me for a number of years. Larry had been a subscriber who soon became part of 

the small network of ANHG contributors. He did not clip his cuttings; he tore them out of the 

newspaper and wrote the date in pencil. He would scribble a note to accompany the latest batch of 

cuttings. Larry was admitted to a nursing home in the middle of last year and I wrote to him in 

August. I kept sending him copies of the newsletter until the May 2014 issue was returned “no 

longer at this address”. That was when I googled “Larry Noye, death” and discovered his obituary.] 

78.1.10 Carlyon and Gawenda honoured 

Author and former journalist, Leslie Allen Carlyon, was made a Companion of the Order of 

Australia (AC), in the Queen’s Birthday honours list (Australian, 9 June 2014). He received the 

award for “eminent service to literature as an author, editor and journalist, to the understanding 

and appreciation of war history, and to horse-racing”. Michael Gawenda was made a Member of 

the Order of Australia (AM) for services to print media as a journalist and editor, and for advancing 

professional education and development.  

In recent years, the Daily Telegraph has published Honours recipients only from NSW and the 

ACT despite the honours being national. However, this year the Telegraph did not publish the 

Honours list at all. 

78.1.11 Commuter newspapers 

Tamara Oppen, publisher of the Melbourne, Sydney and Brisbane mX titles, says the key audience 

of the commuter newspaper is still 18 to 34-year-old professionals who are high income earners. 

“They’re highly educated and highly engaged with the product. They like to travel, they like to go 

to shows, theatre productions and gigs.” She says the effect of audiences migrating online has not 

been as heavy as expected. About 211,000 copies are picked up each day.  The mX smartphone app, 

which has now been downloaded nearly 100,000 times since its launch in May 2013, provides a 24-

hour mX news cycle (Mediaweek, 9 June 2014, p.7). The latest figures from emma (Enhanced 

Media Metrics Australia) estimate a total of 657,000 readers for the three mX titles: 302,000 for 

Sydney; 268,000 for Melbourne; and 87,000 for Brisbane (Mediaweek, 19 May 2014, p.9). 

78.1.12 Newspapers, revenue and democracy 

Print and digital combined are increasing audiences for newspapers globally, but digital revenues 

are not keeping pace, posing a risk for newspaper businesses and the societies they serve, the 

annual World Press Trends survey released by the World Association of Newspapers and News 

Publishers (WAN-IFRA) reveals (Mediaweek online, 12 June 2014). “Unless we crack the revenue 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 78, August 2014— 10 

 

issue, and provide sufficient funds so that newspapers can fulfill their societal role, democracy will 

inevitably be weakened,” WAN-IFRA secretary general Larry Kilman told the 66th World 

Newspaper Congress in Torino. “The role that newspapers play in society cannot be 

underestimated, and has never been more crucial,” he says. “If newspaper companies cannot 

produce sufficient revenues from digital, if they cannot produce exciting, engaging offerings for 

both readers and advertisers, they are destined to offer mediocre products with nothing to 

differentiate them from the mass of faux news. Finding the sustainable business models for digital 

news media is not only important for your businesses, but for the future health of debate in 

democratic society.” 

The survey revealed (amongst other things): 

 Print circulation increased 2 per cent globally in 2013 from a year earlier but declined by 

2 per cent over five years. Around 2.5 billion people around the world read newspapers in 

print and 800 million on digital platforms.  

 Print circulation continues to rise in countries with a growing middle class and relatively 

low broadband penetration, but long-term structural declines in print circulation continue 

in mature markets as audiences shift their focus from print to digital.  

78.1.13 Errors out of the ordinary 

We don’t generally draw attention to typos and such, but occasionally there are mistakes so glaring 

that they become the subject of general community comment. Such as: On 9 June the Queen’s 

Birthday honours list was published in the Canberra Times—well, most of it was. The list was to 

have comprised seven pages of the tabloid Times2 section. Unfortunately, one page was entirely 

missing. To compensate for this, readers were treated twice over to a page entitled “Memo: Your 

weekly wrap-up of news from Canberra business”; on 17 June in some early copies of the Brisbane 

Courier Mail Pages 2, 10 and some others were repeats of pages from the previous day; on 30 June 

ABC TV’s Media Watch program reported on the large number of errors occurring in death notice 

advertisements in the Age and Sydney Morning Herald since copy-taking for these was transferred 

to the Philippines. 

78.1.14 Melbourne in the fifties and sixties 

The Herald Sun has placed on its website a number of evocative images of Melbourne in the 1950s 

and 1960s. The images include a couple of front pages of the era. See 

http://www.heraldsun.com.au/news/victoria/s-melbourne-photos-give-a-revealing-insight-into-

everyday-life-in-melbourne-in-the-1950s/story-fnkd6ppg-1226955225651 

78.1.15 Emma and you, wherever you are 

The Readership Works and Ipsos MediaCT have announced a series of innovations to the emma 

(Enhanced Media Metrics Australia) newspaper audience survey, including geo-targeting 

capabilities that allow for hyper-local marketing and media planning. The enhancements, which 

are part of emma’s product roadmap for the remainder of 2014 and will be rolled out over the 

coming months, follow the recent launch of the emma engagement metric, which provides data on 

how print publications in Australia engage specific audiences. Implementing geo-targeting in the 

broader emma product will offer media planners, advertisers and publishers the necessary 

audience profiles to assist them in planning newspaper media ad buys at a local level. The geo-

targeting tool will allow for side-by-side comparison of local area markets, including the ability to 

rank markets and local market segments by spending potential and likely return-on-investment. 

Emma has also fused data from the Australian Bureau of Statistics’ Household Expenditure 

Survey, which records expenditure, income and other features of Australian household residents, 

onto the audience survey (The Newspaper Works, 30 July 2014). 

 

http://www.heraldsun.com.au/news/victoria/s-melbourne-photos-give-a-revealing-insight-into-everyday-life-in-melbourne-in-the-1950s/story-fnkd6ppg-1226955225651
http://www.heraldsun.com.au/news/victoria/s-melbourne-photos-give-a-revealing-insight-into-everyday-life-in-melbourne-in-the-1950s/story-fnkd6ppg-1226955225651
http://www.thenewspaperworks.com.au/new-metric-for-print-engagement/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 78, August 2014— 11 

 

78.1.16 Strawberry sundae scent for mX 

Commuter newspaper mX used NewsScent technology in its printed edition as part of a promotion 

for the annual Queensland agricultural show, Ekka. A full-page advertisement that read 

“Experience Queensland’s Best Sundays on Show” was printed in the Brisbane mX on 29 July, 

with the aroma of strawberry sundae ice-cream, the Show’s characteristic dessert. NewsScent 

works by spraying the necessary pages with a particular fragrance during the printing process, 

and does not affect the speed or efficiency of newsprint production. 

78.1.17 Fairfax and that cartoon 

The Sydney Morning Herald and Age has been urging readers not to cancel subscriptions as 

advertisers pull out of the company following publication of what critics claim was an anti-Semitic 

cartoon. After taking nine days to apologise for the cartoon, published in The Sydney Morning 

Herald and The Age online, showing a Jew with a hooked nose casually destroying Gaza while 

reclining on a chair marked with a Star of David, Herald editor-in-chief Darren Goodsir called 

offended readers on 4 August (Australian, 5 August 2014 and the issue is covered in other issue of 

the national daily around that date—e.g. Media section, 4 August). 

 

2—Current Developments:  

                                               DIGITAL 

 

 

 

 

 

78.2.1 Mail online and ‘magpie journalism’ 

Roy Greenslade, a columnist for the Guardian (UK) has said that young journalists are being paid 

as little as $35,000 a year at the Mail Online to “lift” articles produced by reputable journalists 

(Australian, 11 June 2014).  In an interview with the Australian, Greenslade, a former editor of 

London’s Daily Mirror, said the Mail Online globally was engaged in what he called “magpie 

journalism” where content produced by news organisations was lifted and stolen for the Mail -

Online’s websites. In Britain, he said, they were being paid as little as £20,000, the equivalent of 

$A35, 900, a year to “steal stories”. In a subsequent comment piece published on the Guardian’s 

website, Greenslade wrote that the Mail Online’s publisher and editor-in-chief, Martin Clarke, 

“knows he is engaged in a parasitical exercise without a shred of journalistic merit”. Greenslade 

said, “He is blatantly living off the work of other journalists…” His comments were in response to 

revelations in the Australian on 9 June that News Corp Australia was considering suing the Daily 

Mail Online for breach of copyright and intellectual property after dozens of stories were blatantly 

copied. The Australian produced examples of several stories where the Mail Online Australia, a 

partnership between The Daily Mail Trust and the Nine Network’s digital arm, Mi9, had copied 

quotes, paragraphs and even graphics from News Corp papers. 

See also: “Seven joins Mail online fight” and “Journo quits over story re-hashes, rip-offs”, 

Australian, 16 June 2014 [the journalist is Taylor Auerbach]. 

78.2.2 Digital newspapers and the visually impaired 

Visually impaired people have often been forgotten in the race for digital supremacy but a locally 

developed system could reverse that trend by putting a virtual newsreader in the palm of their 

hands (Australian, 17 June 2014). About 40 blind people and those with poor vision have been 

trialling a locked down, repurposed Samsung smartphone that can read aloud news feeds from the 

ABC, The New Daily and The Conversation. In addition members of Vision Australia’s library 

service can freely access all Fairfax newspapers, including the Age, Australian Financial Review 

and Sydney Morning Herald. All News Corp Australia newspapers were to be added to the list by 

http://www.thenewspaperworks.com.au/sweet-smell-of-success-in-coles-print-campaign/
http://www.thenewspaperworks.com.au/sweet-smell-of-success-in-coles-print-campaign/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 78, August 2014— 12 

 

the end of June. Around 300 regional papers from Fairfax and News Corp will be available upon 

request.  

The Google Android device is dubbed RealSAM (simple accessible media) and was developed by 

Melbourne outfit Real Thing. It is slightly larger than a business card and equipped with voice 

recognition technology that powers the news-reading capability. The phone has a large button that 

users click once to speak into. Say “read ABC’’ and they will be presented with the total number of 

news articles and the first five headlines and when they were published. People can then select a 

headline or move to the next page. Real Thing has built in several commands to help people 

navigate within stories, such as “start again” or “repeat” to replay the current article from the 

beginning, Real Thing chief executive Nick Howden said. “Jump forward five” or “jump back two” 

will move back or forth by that many sentences (or minutes if listening to a podcast). 

78.2.3 News Corp launches new app 

News Corp Australia launched on 21 June a new mobile version of its flagship online site 

news.com.au, featuring a new design, implementation of continuous scroll and enhanced 

advertising opportunities. The re-design came after six months of user testing and the application 

of user experience principles. News.com.au general manager Julian Delany said the updated site 

offered a superior experience for mobile readers. She said news.com.au had the largest mobile 

audience of all news sites in Australia and its growth outpaced the mobile market over the last 

year (News Corp corporate website). 

78.2.4 APN partners with realestate.com.au 

APN News and Media has signed a deal with real estate group REA, majority owned by News Corp 

that will mean that realestate.com.au will become the new property partner for APN’s regional 

arm, Australian Regional Media. The property advertising agreement will increase the exposure 

of REA in regional areas on the eastern seaboard. The deal allows REA and its agency partners to 

brand APN’s regional print and property sections in mastheads across Queensland and northern 

NSW – a total unique audience of 1.4 million every week across print, desktop and mobile. 

Realestate.com.au currently has a national unique audience of 2.98 million each month. The new 

partnership will launch on 1 October (The Newspaper Works, 2 July 2014). 

78.2.5 Fairfax Regional digital strategy 

Fairfax Regional Media has adopted a digital first model. Fairfax’s Bendigo Advertiser trialled 

NewsNow, a reverse-publishing platform for the switch commencing in September 2013. Its online 

audience has grown by 275 per cent in the past nine months. There has been an increase from 

around seven million views a month to 48 million in the past three years across Fairfax Regional 

Media’s 15 daily newspapers and more than 150 non-daily titles. In August, the Advertiser saw 1.2 

million page impressions, which has jumped to 4.5 million in June 2014. Importantly, hard copy 

sales saw no negative effects from the launch. 

An “ambitious” rollout is now underway, with a business case approved by Fairfax with a 

commitment to rolling out the system to 140 other sites. Twenty will be completed by the end of 

2014, including the Courier in Ballarat and 16 titles on the NSW South Coast and Southern 

Highlands. There are plans for another 100 titles in 2015. This will involve “significant investment” 

in training, equipment and system development, as well as “recasting and optimising” existing 

practices and resources (The Newspaper Works, 9 July 2014). 

78.2.6 Fairfax acquires allhomes.com.au 

Fairfax Media announced on 10 July that it had acquired www.allhomes.com.au, a Canberra-

based real estate internet listing company, for $50 million. The acquisition will be run in 

conjunction with Fairfax’s existing real estate listing company, domain.com.au. Domain.com.au 

is second in the Australian real estate internet market to realestate.com.au, a company majority 

owned by News Corp. However, both realestate.com.au and domain.com.au have hitherto been 

beaten in the Canberra real estate market by allhomes.com.au. Fairfax says that it will now 

http://www.allhomes.com/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 78, August 2014— 13 

 

actively promote both allhomes.com.au and domain.com.au in the ACT and surrounding areas 

(Fairfax corporate website). 

78.2.7 Digital newspaper readership increases by 20 per cent 

Newspapers gained 1.3 million digital readers in the 12 months to June 2014 according to emma 

(Enhanced Media Metrics Australia). The cumulated readership has increased 41 per cent to 2.4 

million readers, with consumers now reading an average of 2.4 titles online compared to 2.1 last 

year. The results reflect a growing hunger for news as digital readership has pushed net readership 

up by two per cent across the major national, metropolitan and regional newspapers since the 

release of the June 2013 emma database (The Newspaper Works, 15 July 2014). 

 

3—Current Developments:  

                                                  Community & Provincial 

 

 

78.3.1 Harden-Murrumburrah: A new paper on the block 

Harden and Murrumburrah, two small towns that sit cheek by jowl about 130km north-west of 

Canberra, have had two newspapers since January. Until the end of last year, there was only the 

Harden-Murrumburrah Express, 

which arose out of the Harden 

Express (established 1916). The 

Express has been owned by Fairfax 

Media since 2007 when it merged with Rural Press Ltd. Rural Press had owned it since 1990 when 

it bought that paper (amongst others) from the Bradley family, which had owned it since 1965.  

Matthew Stadtmiller, who had been an ad rep on the Express, worked for a 

short time in the Cootamundra Herald office, after Fairfax had shifted its 

Harden operations to Cootamundra. He left Fairfax at the end of June 2013, 

believing he could produce a better paper than the Express. “We wanted more 

local content in our stories, to get really involved in the community and report 

on the things that matter..” he told Simon King, of the Australian (16 June 

2014). So, with the help of his mother Trish and father Adrian and a silent 

partner—”a proud local who wanted to help out”—and with the advice of Luke 

Watson, an independent newspaper owner in Tumut, Stadtmiller, 30, began 

publishing the Twin Town Times for Harden-Murrumburrah on 15 January 

2014. It is targeted also at the surrounding towns of Binalong, Jugiong, 

Wallendbeen, Galong and Wombat. The 12 to 16 page weekly, available at 14 

different outlets, sells around 800 copies a week.  

78.3.2 Stock & Land celebrates centenary 

Stock & Land, Fairfax’s weekly Victorian agricultural newspaper, commemorated its centenary 

with a dinner at Melbourne Showgrounds on 4 July. On 10 July 2014 Stock and Land issued a 76-

page commemorative centenary issue. Stock & Land was first published on 1 July 1914 by Norman 

Ferguson as the “official organ of the Associated Stock and Station Agents of Melbourne”. It was 

published tri-weekly to coincide with the old Newmarket market livestock selling days. It replaced 

the weekly Melbourne Stock & Station Journal. The idea to print thrice weekly was to ensure 

farmers had the most up-to-date information. Stock & Land targeted livestock and landholders in 

Victoria and the Riverina. It cost one half-penny until 1918 when the price changed to one penny. 

MATTHEW 

STADTMILLER 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 78, August 2014— 14 

 

You can read more of Stock & Land’s history by going to 
http://centenary.stockandland.com.au/news/agriculture/general/news/our-first-

issue/2687406.aspx?storypage=0 

Stock & Land competes with News’ Weekly Times in the Victorian/Riverina weekly agricultural 

newspaper market. In the June-Dec 2012 period – the most recent figures available – Stock & Land 

sold 8,400 copies. The Weekly Times is the biggest selling weekly agricultural newspaper in 

Australia. In the most recent audit (March 2014) it sold 59,084 copies weekly. Other Fairfax weekly 

agricultural newspapers are the Land (NSW), Queensland Country Life, North Queensland 

Register, Stock Journal (SA) and Farm Weekly (in WA in competition with Seven West’s 

Countryman). 

78.3.3 Sunshine Coast: Closures and openings 

Noosa Journal, published by Quest Newspapers, the South East Queensland local arm of News 

Corp, has ceased publication, as has Weekender, published by Federal Publishing (recently sold to 

News). This is balanced by new titles commencing: Noosa Today, published by the Victorian local 

newspaper group, Star News, and Your Local News (or YLN) by a local consortium led by Isobel 

Coleman. Last year, Star bought the Armidale Independent, Tweed Coast Weekly and Port 

Macquarie Independent in NSW and marched on Queensland, picking up the Southern Free Times 

in Warwick, and of course, Noosa Today (gxpress.net). 

78.3.4 APN NZ rationalises rural supplements 

APN NZ has launched the Land, a dedicated weekly rural publication within its stable of six 

regional titles. (It has no relation to the NSW title of the same name, owned by Fairfax Media.) 

The new NZ title will “streamline” APN’s rural publications in NZ including the Bay of Plenty 

Times’ Agri Business, the Northern Advocate’s Rural Advocate, the Wanganui Chronicle’s On The 

Land and Hawkes Bay Today section Heartland. Those four regionals, as well as the Rotorua Daily 

Post and Wairarapa Times-Age, which make up APN’s regional stable, “have been producing rural 

or farming based publications for some time,” APN Regionals group general manager Chris 

Jagusch said. “We have now elected to take the content that has been available in all of those 

publications into a single and common title, all published to a weekly Thursday morning schedule. 

The Land is APN’s single voice to our rural communities.” The Land offers advertisers the chance 

to reach an audience of 242,000 rural and regional readers every week, with weekly circulation of 

110,000 copies, in one booking (The Newspaper Works, 2 July 2014). 

78.3.5 Adelaide City launched 

On 26 March News Corp launched a free weekly newspaper in Adelaide CBD titled the City to 

replace the City Messenger. It is edited by Kara Jung and has a circulation of 25,000. The paper is 

available from pick-up boxes and distributed to city residents, retail businesses and key office 

locations (News Corp corporate website). 

78.3.6 End of the Lockwoods in Wimmera journalism 

The last of the Lockwood family members to work on newspapers in the Wimmera district of 

Victoria pulled up stumps in July. Keith Lockwood finished work at the Wimmera Mail-Times, 

Horsham, on 18 July. Fairfax Media did away with all sub-editors at Horsham two years ago. “The 

editor refused to let me go,” Lockwood said in an email to ANHG, “but now it’s time to smell the 

roses.” The Lockwood family had been active participants in journalism in the Horsham district 

since 1899 when Alfred Wright Lockwood bought the West Wimmera Mail, Natimuk (see Allan 

Lockwood, Ink in His Veins; also Rod Kirkpatrick, The Bold Type). 

http://centenary.stockandland.com.au/news/agriculture/general/news/our-first-issue/2687406.aspx?storypage=0
http://centenary.stockandland.com.au/news/agriculture/general/news/our-first-issue/2687406.aspx?storypage=0


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 78, August 2014— 15 

 

 

4—Newspaper History 

 

 

78.4.1 Northern Territory Times says goodbye 

On 28 June 1932, the Northern Territory Times ceased publication after 59 years. This was the 

farewell that Fred Thompson wrote for Page 2 of that issue: 

The passing of the Northern Territory Times speaks to me strangely, and, laying aside, now and 

for ever, everything I do not desire to remember, to quote Milton, “A thousand fantasies begin to 

throng into my memory,” and my tribute at its passing is now both heartfelt and sincere. The 

Northern Territory Times was established [on 7 November 1873] and the first premises occupied 

by the printing plant was situate(d) opposite the Commercial Bank of Australia. The proprietor 

was Mr Skelton, and Mr Charles J. Kirkland, afterwards editor and proprietor, then 17 years of 

age, was employed as a compositor. Afterwards the printing plant was removed to premises next 

to the Port Darwin Mercantile and   Agency Company (V. V. Brown, H. H. Adcock, J. A. V. Brown) 

auctioneers, importers, shipping and commission agents. An opposition newspaper , the North 

Australian, subsequently appeared, published by George Washington Mayhew and Charles James 

Kirkland in Smith Street, and it for a time secured and carried out the contract for printing and 

publishing the Government Gazette. 

The Northern Territory Times was published then by Mr Skelton, afterwards by Mr Solomon, and 

later by Messrs Solomon and Griffiths. Its premises were situated next to the building now 

occupied by Mr E. V. V. Brown, so that the offices of the two rival newspapers, adjoined each other, 

were under one roof and separated only by a thin galvanised iron partition. The rival editors, 

though apparently the most bitter enemies, judging by the manner in which, they slang-wanged 

each other in cold print were yet bosom pals between times joining each other in jocular inter- 

course and warm social conviviality. 

The copy of the Northern Territory Times before me as I write bears the date January 12, 1889, 

and the imprint: Printed and published for the Proprietor, Vaiben Louis Solomon at the office, 

Smith Street, Palmerston, by William Chantrey Wedd. The Mr Wedd referred to was a brother of 

Mr George Fountain Wedd, now resident in Darwin. 

 

MASTHEAD OF NORTHERN TERRITORY TIMES, DARWIN, “NORTH AUSTRALIA”, 5 JULY 1927. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 78, August 2014— 16 

 

In 1890 the Northern Territory, then a province of the [Colony] of South Australia, was granted 

the franchise, and Mr V. L. Solomon, editor-proprietor of the North Australian, was elected 

together with the Hon. J. L. Parsons to represent the Northern Territory in the South Australian 

Legislative Assembly. About this time the proprietary of the North Australian bought out the 

Northern Territory Times, but carried on business under the changed name of the Northern 

Territory Times. Somewhere about 1893-94, the Northern Territory Times proprietary removed 

their plant to the front portion of what had formerly been James Pickford's Family Hotel,   opposite 

the Anglican Church, afterwards occupying the stone bedroom at the back, of the allotment. 

Pickford's Hotel had at one time 19 detached bedrooms. 

About 1895 Messrs. Mayhew and Kirkland dissolved partnership, and the business was carried on 

until 1899, when, owing to ill-health, he was compelled to retire, and Mr Kirkland again acquired 

the business, and continued till about 1914 when the late Mr Walter Bell, E. J. Foster, and Fred 

Thompson took it over, it finally [30 September 1929] being purchased by Mr E. J. Foster who 

continued the business to date, when he has had to retire on account of his ill-health. 

Perusal from time to time of a number of old issues of the Northern Territory Times in my 

possession, printed in the early years of its existence, reveal a courageous, broadminded virile style 

of journalism embodying a bold effort to advance the best interest of the Northern Territory and 

the pioneer spirit of those who had set themselves the task of assisting in its development. That 

the outcome of their combined efforts has not been more successfully apparent is, assuredly, no 

fault of those who strove so strenuously and unselfishly to achieve a purpose not even yet 

accomplished. 

The test of a man is the fight he makes, 
The grit that he daily shows, 
The way he stands on his feet and takes 
Fate's numerous bumps and blows. 
A coward can smile when there's naught to fear. 
When nothing his progress bars. 
But it takes a man to stand up and cheer 
When some other fellow stars. 

If such an action were applicable, I would fashion a wreath of the most beautiful flowers I could 

find growing in the Northern Territory, and, extinguishing for all time all past personal prejudices 

and unkind memories lay that wreath reverently where the Northern Territory Times sent its last 

forme to press. [See also: 50th anniversary article in Northern Territory Times & Gazette, 6 

November 1923, p.2; and Stephen Hamilton and David Carment, “The Northern Territory press”, 

Media International Australia, No. 150, February 2014, pp.56-60.] 

78.4.2 Australian Worker on Trove 

The Australian Worker (Sydney), 1913-1950, is now available on NLA’s Trove (trove.nla.gov.au). If 

you want to know a little about Trove and its volunteers, visit 

http://www.nla.gov.au/blogs/trove/2014/05/15/troves-volunteers 

78.4.3 NLA newspaper room 

Rebuilding will start soon at the National Library. 

The current six reading rooms will be consolidated 

into three large rooms. Newspapers and microforms 

will be moved from the lower ground floor to the 

ground floor. 

78.4.4 Whitlam and News Ltd: Was 

there a conspiracy? 

Major Fairfax newspapers reported on 28 June that 

they had obtained from the United States National Archives a hitherto secret cable from the US 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 78, August 2014— 17 

 

Consul in Melbourne dated 20 January 1975. Titled “Australian publisher turns on Australian 

Prime Minister”, the cable stated that “Rupert Murdoch has issued [a] confidential instruction to 

editors of newspapers he controls to ‘kill Whitlam’”. This was ten months before the tumultuous 

political events of November 1975, culminating in the Governor-General’s dismissal of Whitlam. 

At this time, Murdoch controlled daily newspapers in Sydney and Adelaide, the Australian and 

weekly newspapers in Melbourne, Brisbane and Perth. 

78.4.5 Redcliffe Herald at 80 

The Redcliffe and Bayside Herald published its 80th anniversary issue at the end of May although 

it began publication on 26 January 1924 (couriermail.com.au, 1 June 2014). Bert Raymond was 

the first proprietor. The first extant issue is 15 March 1935, available on microfilm at the Redcliffe 

and John Oxley Libraries. 

78.4.6 Time flies (6) 

ANHG editor Rod Kirkpatrick continues his career reminiscences: Persistence came in handy 

when I tried to contact George Groom, a member of the famous Groom newspaper and political 

family of Toowoomba. In ANHG 77.4.9, I told you that I caught the Sunlander train from Cairns 

to Innisfail on 22 July 1981 and spent the day with William Henry George Groom (1900-84). I had 

first tried to contact Groom by letter on 8 July 1977 (when he still owned the Innisfail Advocate). 

I received no reply. I wrote to his retired journalist brother, Spencer, on 13 August 1979, and he 

forwarded to George a copy of my letter. I telephoned George from my Toowoomba home on 23 

August 1979 and we spoke for 25 minutes (in the days when long STD phone calls cost the 

proverbial arm and leg). Groom said he had lost my 1977 letter; he had been ill at the time and 

had not felt like “dredging up the past; too many faction fights, etc.” He did mention that he had 

written and published a number of articles on north Queensland newspaper history (one was 

“Graveyard of newspapers: Chequered (sic) history of Innisfail newspaperdom”, Johnstone River 

Advocate, Special Souvenir Issue, July 1936). I followed up immediately by writing to him again 

that day and then, after some research at the State Library of Queensland, I wrote again on 18 

September.  

I received a brief reply on 1 October, dated “Sep. 1979”, printed all in caps in scratchy blue biro. It 

read almost like a telegram. ‘REGRET PERSONAL PROBLEMS MUST DELAY REPLY TO YOUR LETTER OF 

SEPT 18TH. WILL GET ROUND TO IT AS SOON AS I CAN AFTER INSPECTING RECORDS I HOPE I STILL POSSESS.” 

I wrote again on 7 November, giving him a brief update on my research and telling him I had “my 

fingers crossed” that he would find the records he was seeking. 

George Groom was the person most adversely affected by the unexpected sale of the Toowoomba 

Chronicle by the Groom family in 1922 (see my chapter, “The Chronicle: Groomed to survive”, in 

Bruce Hinchliffe, ed., They Meant Business, 1984). There was little doubt that he would otherwise 

have become managing editor and principal of the Toowoomba daily. Instead, George Groom, 

assisted financially by his mother, became the owner and editor of a group of newspapers based on 

Innisfail, 1928-78. He published the Innisfail Advocate as a daily (the Evening Advocate) from 25 

November 1940 to 28 September 1973 and the Sunday Australian for Cairns, 1939-52. Before 1928, 

amongst other things he had amalgamated various printing and newspaper interests at Longreach 

(1922), and had served as managing editor of the Bundaberg Daily Times (1926) and as executive 

secretary to Keith Murdoch at the Herald & Weekly Times (1927-28).   

George Groom finally wrote to me on 15 December 1979, but it was not good news. He had delayed 

writing in the hope of being able to “carry out the duties you required of me but the wheels of fate 

will not permit it”. He was suffering rheumatoid arthritis and had cataracts on both eyes. He did 

give me some clues for further research, but I had to wait until I met him on 22 July 1981 before I 

could obtain answers to the questions I had been asking him in letters. I found that he was a big, 

solidly built man with only a few wisps of hair. He wore long trousers and no shirt—just a singlet. 

All the books on his shelves showed the effects of mould. Before I left Innisfail that day, Groom 

told me that no one was looking forward to reading my planned book on the Queensland provincial 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 78, August 2014— 18 

 

press more than he was. The book, Sworn to No Master: A History of the Provincial Press in 

Queensland to 1930, was published in September 1984. George Groom had died two months earlier, 

on 20 July. 

Max Tomlinson, a later editor of the Innisfail paper and at one stage the general manager of the 

North Queensland Newspaper Co., held George Groom in high esteem. Tomlinson passed on to me 

for archival preservation various scrapbooks and notebooks that Groom kept during his career. 

They reveal a razor-sharp mind concerned with the whole spectrum of newspaper publication. 

[See also: Rod Kirkpatrick, “The Groom dynasty implodes and a new chain emerges in the north”, 

PANPA Bulletin, September 2002, pp.59-62.] 

 

5—Recently Published 

 

 

 

78.5.1 Books 

Cass, Philip, Press, Politics and People in Papua New Guinea 1950-75, Unitec e-press, 

Auckland, 2014. ISBN-978-1-927214-09-1.  

This book explores the changing function of the press in PNG from the post-war Australian return to 

the coming of independence in 1975. Inspired by Hank Nelson’s pioneering study of the PNG press, it 

shows how newspapers gradually changed from being a mirror of the expatriate world to a reflection 

of the growing aspirations of the indigenous people. Drawing on archival research and interviews in 

the UK, the Vatican, Australia, PNG and Fiji, the author examines how three newspapers – the Rabaul 

Times, the Post-Courier and Wantok – covered some of the most significant stories in PNG’s history. 

Informed by author’s experience of growing up in PNG and working as a journalist, trainer and 

academic in the Pacific, the book also sets the PNG experience against the wider picture in Melanesia. 

The book began life as the author’s doctoral thesis, the first chapters of which were written on Delma 

Island in the Arabian Gulf on an overheating computer.  

Press, Politics and People in Papua New Guinea 1950-75 is available as a free download from 

http://www.unitec.ac.nz/epress/index.php/press-politics-and-people-in-papua-new-guinea-1950-1975/ 

Folkenflik, David, Murdoch’s World: The Last of the Old Media Empires, Public Affairs, New 

York, 2013, paperback, 382 pages, $21.99. 

Hills, Ben, Stop the Presses! How Greed, Incompetence (and the Internet) Wrecked Fairfax, ABC 

Books, $39.99, hardback, 394pp. 

Morrison, Elizabeth, David Syme: Man of the Age, Monash University Press, paperback, $39.95, 

ISBN 978-1-922235-35-0 (also available as an ebook ISBN 978-1-922235-36-7). 

Murray, Robert, The Making of Australia:  A Concise History, Rosenberg Publishing, Sydney 

2014. It is a short history of Australia, from the earliest Aboriginal arrivals to Tony Abbott 

as PM, written by a journalist in the terse, concise journalistic style. 320pp. $29.95 

75.5.2 Recent articles (MIA) 

Media International Australia published its 150th issue in February this year—a commemorative 

edition with three sections. The journal was founded in 1976 by Henry Mayer, Professor of Politics 

at the University of Sydney under the title of Media Information Australia. Mayer was the doyen 

of media studies in Australia. He edited MIA until his death in 1991, whereupon six editors jointly 

undertook what Mayer had done. MIA is now published by the School of Journalism and 

http://www.unitec.ac.nz/epress/index.php/press-politics-and-people-in-papua-new-guinea-1950-1975/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 78, August 2014— 19 

 

Communication in association with the Centre for Critical and Cultural Studies at the University 

of Queensland. The three sections in the 150th issue are: 

 Reflections on MIA from foundational figures and former editors (edited by Gerald Goggin), 

 Articles inspired by the forthcoming publication of A Companion to the Australian Media 

(edited by Bridget Griffen-Foley, the editor of the Companion), and 

 New Voices, articles by emerging scholars, and general articles (edited by Sue Turnbull). 

The second section includes some articles of particular interest and value to students of newspaper 

history. These are: 

 Van Heekeren, Margaret, “Stop the presses: Strikes in the Australian news media”, 

 Anderson, Fay, “Chasing the pictures: Press and magazine photography”, 

 Hamilton, Stephen and Carment, David, “The Northern Territory press”, 

 Lloyd, Justine, “Women’s pages in Australian print media from the 1850s”, and 

 Richardson, Nick, “From ‘rags’ to ‘riches’: The evolution of the Australian suburban 

newspaper”. 

75.5.3 Recent articles (other) 

Abbott, Tony, “One of the world’s very best newspapers”, Australian, 16 July 2014, p.6. Speech 

to the 50th anniversary dinner of the Australian. 

Albanese, Anthony, “Newspapers’ troubles are also bad news for a robust democracy”, Weekend 

Australian, 26-27 July 2014, p.24. 

Ackerman, Piers, “Proud to have an Australian attitude to life: There is no stopping the force of 

nature that is Rupert Murdoch”, Daily Telegraph, 18 July 2014, p.40. 

Browne, Paul, “Two newspapers, one city: The battle of Mort Street”, Canberra Times, Inside 

Story (Swinburne University sponsored section), July 2014. How the newly established 

Australian and the Canberra Times battled for the Canberra newspaper market in 1964. 

Coleman, John, “Doing it tough but fair”, Walkley Magazine, Issue 80, July-September 2014, 

p.49. They were legendary, tough and talented—newspaper editors on three continents for 

whom the author worked in a lifetime of journalism. Coleman pays homage to T.C. Bray, 

Jim Gibbard, John Junor and Ian Hamilton. 

Coleman, Peter, “Cossar tales”, GXpress, June 2014, pp.30-32. It was the “new technology” of its 

day, but only two Cossar presses now remain. 

Coleman, Peter, “Urban renewal”, GXpress, June 2014, pp.20-21. While retrofitting the latest 

control technology to its 20-year-old Brisbane presses, News Corp Australia has brought a 

new manufacturing culture to its print site. 

Day, Mark, “Dying art of wordsmiths”, Australian, 16 June 2014. Focuses on those in Australia 

who are keeping alive the art of writing and bemoaning, briefly, that modern newspapers 

no longer rely on great writing. 

Day, Mark, “A preposterous concept in so many ways, and yet here we are”, Australian, Media 

section, 14 July, p.26. An edited version of Day’s talk about the history of the Australian 

given to Macquarie University’s Centre for Media History’s symposium on the 50th 

anniversary of the newspaper. 

Day, Mark, “The next half century beckons”, Australian, 14 July 2014, p.17. A review of the first 

50 years of the Australian. 

Elliott, Tim, “Stop press: Chullora” Sydney Morning Herald, 7 June 2014, p.17. The end of 

printing at Fairfax’s Chullora press. 

Elliott, Tim, “’Reality of war’ exposed in publication of graphic images of MH17, Gaza dead”, 

Sydney Morning Herald, 26 July 2014, pp.30-31. 

Henderson, Gerald, “Who’s the narcissist now?” Weekend Australian, 5-6 July 2014, p.16. A 

response to Margaret Simons’ article cited below. 

Hills, Ben, “Read It & Weep: Fairfax Media” (in table of contents as “An ex Fairfax journalist 

laments the passing of the glory days”), Weekend Australian Magazine, 21-22 June 2014, 

p.24-27. Also “For hybrid Fairfax, the only way is down”, Australian, Media section, 23 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 78, August 2014— 20 

 

June 2014, p. 28. Extracts from Hills’ new book, Stop the Presses! How Greed, Incompetence 

(and the Internet) wrecked Fairfax. 

Holmes, Jonathan, “Press Council’s new rules make writers face facts”, Age, 30 July 2014, p.45. 

Kenins, Ian, “Where all news is good news”, Age, 14 July 2014, pp.14-15. Examines how rural 

newspapers are thriving, using in particular as examples, the Warracknabeal Herald and 

the Buloke Times. 

Kirkpatrick, Rod, “An island tradition”, GXpress, June 2014, pp.34-35. A brief history of Norfolk 

Island newspapers, with particular focus on the founders of the current title. 

McDonald, Willa, “A Vagabond: The Literary Journalism of John Stanley James”, Literary 

Journalism Studies. http://www.ialjs.org/?p=1726 

Markson, Sharri, “Always prepared to push the boundaries”, Australian, Media section, 14 July, 

p.27. A major profile of Chris Mitchell, the editor-in-chief of the Australian, on the eve of 

the newspaper’s 50th anniversary. 

Morrison, Elizabeth, Journal of the Royal Australian Historical Society, June 2014, Vol. 100, 

part 1, pp.115-117, Review of A Short history of the Australian Country Press by Rod 

Kirkpatrick (published by the Australian Newspaper History Group, 2013). 

Murdoch, Rupert, “One challenge for us all is to avoid narrow nationalism”, Australian, 16 July 

2014, p.6. Speech to the 50th anniversary dinner of the Australian. 

Pearson, Noel, “The start of serious national reporting on original Australians and our affairs”, 

Australian, 16 July 2014, p.7. Speech to the 50th anniversary dinner of the Australian. 

Pollard, Ruth, “Unjust justice in Cairo”, Walkley Magazine, Issue 80, July-September 2014, 

pp.39-40. The author, Fairfax Media’s Middle East correspondent, reveals the grim 

realities of covering the trial of Peter Greste and his Al-Jazeera colleagues. 

Rielly, Derek, “The slow, painful death of our newsagents”, Sydney Morning Herald online at 

http://www.smh.com.au/comment/derek-rielly-the-slow-painful-death-of-our-

newsagents-20140724-zw0da.html 

Seccombe, Mike, “Murdoch and the IPA roll a big one”, Saturday Paper, 28 June 2014, pp.1, 4. 

Argues that a campaign of false data planted in the Australian, is being used to weaken 

tobacco laws abroad. 

Simons, Margaret, “The daily narcissist”, Monthly, July, pp.10-12. Argues that a “national 

newspaper is a fine and important thing,” and the Australian “was the best newspaper in 

Australia”, but that it has become “increasingly partisan, its campaigns more belligerent, 

its attacks on its critics more persistent and nasty.” 

Simper, Errol, “In a dog-eat-dog world, Sir Frank led the pack”, Australian, 16 June 2014. A 

review of the second edition of Bridget Griffen-Foley’s biography of Sir Frank Packer. This 

edition is entitled: Sir Frank Packer: A Biography. 

Stewart, Cameron, “A make or break gamble”, Australian, 15 July 2014, p.13. The establishment 

of the Australian from 15 July 1964, especially the challenges of technology and logistics. 

Stokes, Alan, “Fate of newspapers lies with the readers”, Sydney Morning Herald, 25 June 2014, 

p.19. 

Stokes, Alan, “Stories sustain newsrooms whatever the medium”, Age, 24 June 2014.  

Wright, Tony, “The gifts that keep on giving and taking”, Sydney Morning Herald, 17 July 2014, 

p.9. Critically examines the relationships between Prime Ministers and Rupert Murdoch. 

 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com/ 

Hard copy: For ten issues (two years)—$70 for individuals; and $90 for institutions. Postal address 
details are provided at head of newsletter. Pay by cheque, or by internet transfer: BSB: 484 799. A/c 
no. 160 080 705. A/c name: R. Kirkpatrick (ANHG). Contact Rod first. 

http://www.ialjs.org/wp-content/uploads/2014/05/065-095_AVagabond_McDonald.pdf
http://www.ialjs.org/?p=1726
mailto:rkhistory3@bigpond.com/

