
AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 70                                                                          December 2012 
 

 

Publication details 
 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, 38 Gingham Street, Glenella, Qld, 4740.  
Ph. +61-7-4942 7005.  Email: rkhistory3@bigpond.com 

Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra. 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php 
Deadline for the next Newsletter:  22 February 2013. 

Subscription details appear at end of Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

 

 

1 – CURRENT DEVELOPMENTS: NATIONAL & METROPOLITAN    

70.1.1 NEWS AND PAY TV 

News Limited has won its battle for control of Consolidated Media Holdings. It will now own 50 

per cent of Foxtel and 100 per cent of Fox Sports. Telstra owns the other 50 per cent of Foxtel. 

The Australian Competition and Consumer Commission opposed a rival bid for ConsMedia by 

Kerry Stokes’s Seven Group, which already owned 25 per cent. Stokes was expected to receive a 

$500 million windfall from the News deal. Darren Davidson and Damon Kitney reported 

(Australian, 12 October 2012, p.21) that Stokes was understood to have been “eyeing News’s 

Perth newspaper, the Sunday Times, to create a seven-day news operation’ in conjunction with 

Seven’s West Australian. News had not put the Sunday paper up for sale but might be willing to 

listen to a potential offer, sources told the Australian. On 31 October, 91.91 per cent of 

ConsMedia shareholders voted in favour of accepting the News Limited offer (Australian, 1 

November 2012, p.23). This appeared to signal the end of the media career of John Alexander, 

former editor-in-chief of the Sydney Morning Herald (Australian, Media section, 5 November 

2012). Alexander was CEO of ConsMedia and had earlier been CEO of magazine publisher 

Australian Consolidated Press, the Nine Network, and Publishing & Broadcasting Limited (for 

more on Alexander, see Gerald Stone, Who Killed Channel 9?). 

70.1.2 FAIRFAX, RINEHART AND HYWOOD 

Salary and benefits for Fairfax Media chief executive Greg Hywood rose last financial year 

despite hard times at the publisher. Hywood received $2.02 million in base salary, cash bonuses 

and shares in 2011/12 with the potential to earn another $646,000 in share grants should 

performance hurdles be met (Australian Financial Review, 4 October 2012, p.4). 

On the day of the Fairfax AGM, the Australian reported (24 October 2012, p.19) that the Fairfax 

mastheads were valued at $210 million. The company’s market capitalisation of $890p million 

included $680 million from its 51 per cent stake in the New Zealand-based online auction site, 

TradeMe. 

On 24 October, Gina Rinehart renewed her push for boardroom representation at Fairfax as she 

helped to deliver the company its first “strike” by voting against the remuneration report and 

chief executive Greg Hywood’s performance rights package (Australian, 25 October 2012, p.19). 

Three months after an unsuccessful attempt to sell down her 14.9 per cent stake, Rinehart re-

emerged at Fairfax’s AGM in Melbourne on 24 October represented by John Klepec, the chief 

development officer of her private company, Hancock Prospecting. He delivered Hancock’s votes 

in person at the ballot box with Rinehart’s blessing after a 3½ hour meeting at which chairman 

mailto:rkhistory3@bigpond.com


Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 70, December 2012    —     2 

 

Roger Corbett was repeatedly criticised by shareholders. Through Klepec, Rinehart supported 

only two of the seven company-sponsored resolutions put to the AGM.  

70.1.3 FAIRFAX SELLS US ARM 

Fairfax Media has offloaded its US rural media business for $US79.9 million ($76.4m) following 

pressure from shareholder Gina Rinehart (Australian, 15 November 2012). Fairfax Rural Press 

has been acquired by Penton Media, which is owned by private equity firms MidOcean Partners 

and Wasserstein & Co. Penton had been courting the Australian media company for a number of 

years, according to Fairfax sources. The decision to finally embrace Penton and sell came after 

Mrs Rinehart’s Hancock Prospecting, which owns 14.99 per cent of Fairfax, put pressure on the 

board last month to pay down debt and sell assets. The sale is a clear sign that chairman Roger 

Corbett and the Fairfax board are listening to Mrs Rinehart and other shareholders after the 

actions of the board were harshly criticised at last month’s annual general meeting. The entire 

proceeds from the sale of Fairfax Rural Press will be used to pay down the media company ’s net 

debt of $914m. Penton publishes titles including American Agriculturalist, Missouri Ruralist, 

Farm Futures and Indiana Prairie Farmer. 

70.1.4 THE AGE AND FOI 

The Age has lost a freedom of information battle against a state government body that claimed it 

would take 24 years and cost nearly $1 million to process two requests. The Victorian Civil and 

Administrative Tribunal has accepted the evidence of CenITex, the government’s centre for 

information technology excellence, that the Age’s FOI requests would divert “a substantial and 

unreasonable portion” of CenITex’s resources away from its other operations. VCAT deputy 

president Heather Lambrick found CenITex had not exaggerated the estimate of time and 

resources but she questioned several aspects of its response. CenITex had said it would have to 

restore all emails within the time frame of the requests, which related to complaints about 

CenITex contractors, the electronic diaries of key executives, customer feedback results and 

CenITex’s gift and hospitality register. To restore the emails, the agency said it had to buy extra 

computer equipment. CenITex’s position is unusual in the Victorian government - most 

departments and agencies have easily searchable email archives and do not require an expensive 

restoration of archives to meet FOI requests. Lambrick said she found it “surprising” that the 

government’s centre for information and technology excellence ‘‘would not have the sufficient 

equipment for this request to be processed’’. CenITex’s estimate of one hour to restore each 

encrypted email was, she said, “staggering”. She said the Age had never accepted CenITex’s 

explanations for why it considered the scope of the request too large and had “preferred to adopt 

a cynical approach expressing disbelief and incredulity” (Age, 20 September 2012). 

70.1.5 AAP LAUNCHES FREELANCE SERVICE 

Australian Associated Press has launched a freelance syndication service with an extensive 

roster of high calibre writers and columnists. The service, called AAP Newswire Exclusive, will 

offer a diverse range of content to media publishers each week. AAP editor-in-chief Tony Gillies 

said: “We believe there is considerable demand among our media clients for quality content from 

freelance journalists.”This service will provide our clients with a single point of contact to access 

the freelance and contributor market and will offer a broad mix of features and columns.” 

AAP Newswire Exclusive will cover content categories including sport, business, lifestyle, 

personal finance, entertainment and opinion. Gillies told Mediaweek he has brought in former 

Sydney Morning Herald editor-in-chief Peter Fray to consult on the project and to ensure it offers 

an even mix of former Fairfax and News Limited writers and independent freelancers. 

Related multimedia packages—image and video—will also be offered to clients (Mediaweek 

online, 5 October 2012). 

70.1.6 PEOPLE 

Graeme Barrow, a Canberra journalist and author, has published a wide-ranging book on Lake 

George, a vast lake near Canberra that regularly fills and empties, prompting wild speculation 

about where the water goes.  The book, ‘Magnificent’ Lake George: The Biography, sold out in five 

weeks and has since been reprinted. 

http://www.smh.com.au/it-pro/government-it/24-years-1m-cost-for-foi-request-20120819-24git.html?rand=1348098779445
http://www.smh.com.au/it-pro/government-it/24-years-1m-cost-for-foi-request-20120819-24git.html?rand=1348098779445


Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 70, December 2012    —     3 

 

Neil Breen, former editor of the Sunday Telegraph, has been appointed executive producer of 

the Nine Network’s Today program. He replaced Tom Malone who became the executive producer 

of the current affairs program, 60 Minutes (Australian, 9 October 2012, p.8). 

Malcolm Brown, who reported for the Sydney Morning Herald for 40 years and accepted a 

redundancy recently, was featured in ABC-TV’s Australian Story on 29 October 2012. Senior 

investigative reporter Kate McClymont featured strongly in the interviews. The program also 

highlighted the massive changes occurring at the SMH. 

Mick Carroll, deputy editor of the Daily Telegraph, has been appointed editor of the Sunday 

Telegraph. Carroll began his career in 1985 as a cadet journalist at the Northern Daily Leader, 

Tamworth, where he worked for eight years before joining the Gold Coast Bulletin. He rose to the 

position of deputy editor at the Gold Coast before being appointed editor of the Townsville 

Bulletin in 2005 (Australian, 26 October 2012; also see “Ten Questions”, Media section, 10 

December 2012, p.27). 

Kate Cox, editor of the Sun-Herald since September, was interviewed by Neil McMahon for 

Mediaweek (19 November 2012, p.8).  

Graham Downie has retired as a journalist with the Canberra Times after writing for it for 39 

years. He had two regular columns, “Consumer Voice” and “How I see it”, but he also wrote other 

articles. His final columns appeared on 7 October. He started as a specialist in consumer issues 

and this continued until his retirement. He also wrote on other issues, especially religion and 

transport. He forged a successful career despite his blindness. In 1972, as a telephone 

switchboard operator for the Canberra Times, he took many calls about consumer issues. He 

resolved many of these issues himself and thought he could transfer these skills into the 

newspaper. He asked the then editor for a position as a journalist, but the editor considered the 

difficulties would be insuperable and refused. Downie, however, persisted. In response to a 

further request, the next editor agreed in 1973 that Downie could undertake a three month trial 

as a writer. He became one of the paper’s best known and most respected journalists. His 

retirement was well commemorated in the following Canberra Times articles: Larissa Nicholson, 

“Blind faith: ‘God’ reporter a voice of the people”, 5 October 2012, p.5; and John-Paul Moloney, 

“He saw things his way”, 6 October 2012. His final columns were a review of his career: 

“Consumer Voice, addressing concerns”, Canberra Sunday Times, 7 October 2012, p.17; and “The 

Way I see it, Canberra is a wonderful place”, same date, p. 20. 

James Frost is the new editor of Smart Investor (Mediaweek, 10 December 2012, p.6). 

Greg Growden, former Sydney Morning Herald sports writer and one of Australia’s most 

respected rugby experts, has joined ESPN as a writer and analyst across ESPN’s Rugby coverage 

on both television and online (espnscrum.com). Growden’s writing ranges from news and 

highlights to insight, comment and opinion. Growden covers rugby union and competitions 

including RBS 6 Nations Rugby, Super Rugby and the British and Irish Lions Tour. 

Amanda Meade, in between covering Ten’s redundancies on 12 November, announced on 

Twitter her own departure from the Australian: “After reporting many redundancies, today I am 

announcing my own - here on Twitter! After 18 years at the Oz I have taken redundancy.” 

(Mediaweek, online, 13 November 2012) Meade wrote a farewell article, “Good, bad and ugly of a 

changing world”, in the Media section of the Australian, 19 November 2012, p.24. And Nick Leys 

wrote a couple of pars about her in “The Diary” on the same day. Meade compiled “The Diary” for 

more than 10 years. 

George Megalogenis, an economics writer, wrote a farewell piece in the Weekend Australian 

(10-11 November 2012) after 21 years with the Australian and 27 years as a journalist for News 

Limited. He left to become a full-time author. On 30 November his book, The Australian Moment, 

won the Walkley Book Award. 

Nick O’Malley, Fairfax’s Washington correspondent, was interviewed about reporting the US 

presidential campaign by Neil McMahon in Mediaweek, 8 October 2012, p.7. 

Simon Pristel, former Herald Sun editor and now Seven’s new Melbourne news director, talked 

about his switch from print to TV (Australian, Media section, 15 October 2012, p.28; and 

Mediaweek, 15 October 2012, p.12). 

http://mediaweek.us1.list-manage1.com/track/click?u=92376faf605a847a2afe24087&id=23f2d05c5e&e=b72154d779


Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 70, December 2012    —     4 

 

Hedley Thomas, five times Walkley Award winner, was interviewed by Neil McMahon for 

Mediaweek, 1 October 2012, p.8. Thomas says, “I don’t set out to win awards. I set out to break 

stories.” Thomas, leading investigative reporter for the Australian, told McMahon: “The story 

that is the most important story in my career is probably one of the most complex stories. It’s the 

story about the Wivenhoe Dam and the cover-up that was perpetrated and that we discovered 

and which was then backed up by the findings of the Royal Commission—that’s a story that 

affects tens of thousands of people. It was quite unprecedented in its outcome in causing a Royal 

Commission, which had finished its work, to go back and have public hearings and re-examine 

evidence… and then vindicate our findings. Senior judges, lawyers and business people have all 

been really supportive of me throughout that because they have never seen it done.” For a 

different slant on the impact of the Hedley Thomas reporting of the Wivenhoe issue, see: 
http://opiniondominion.blogspot.com.au/2012/03/thomas-australian-and-avoidable-flood.html 

James Thomson, formerly the BRW Rich 200 editor, will start in January as the new editor of 

BRW magazine (Mediaweek, 10 December 2012, p.6). 

Kim Williams, chief executive of News Limited, said in A.N. Smith Lecture in Journalism that 

journalism was under attack from politicians trying to introduce “creeping media censorship” 

(Australian, 5 October 2012, p.7). He criticized the “Luddites” who were placing obstacles in the 

way of media companies as they tried to adapt and survive in the age of digital revolution. 

70.1.7 GERMAN BROADSHEETS POPULAR 

Newspapers may be dying out elsewhere, but in Germany broadsheets still enjoy substantial 

readership. A new publication has decided to invest in keeping it that way, targeting children to 

cultivate the readers of tomorrow. But it’s a difficult market that requires pleasing both kids and 

their parents: http://www.spiegel.de/international/zeitgeist/newspaper-for-children-taps-into-german-

youth-market-a-858992.html 

70.1.8 AGE JOURNALISTS UNDER SCRUTINY 

Commonwealth prosecutors are considering whether to lay criminal charges against three 

journalists from the Age newspaper accused of unlawfully accessing information from an ALP 

database on the eve of the 2010 Victorian election (Australian, 19 October 2012). Victoria Police 

confirmed on 18 October that it had referred a brief of evidence against the journalists to the 

Office of the Commonwealth Director of Public Prosecutions following a nine-month investigation 

during which the newspaper’s Melbourne offices were raided by detectives from the E-Crime 

Squad. A Commonwealth DPP spokesperson said federal prosecutors had received the brief and 

“the matter is being assessed according to standard prosecution policy”. It is understood the 

Commonwealth DPP has had the brief since July. The Victoria Police investigation was prompted 

by a complaint lodged last year by the Victorian Electoral Commission. The complaint accused 

The Age journalists of accessing without permission the Eleczilla database, which holds 

confidential information of voters. Under the Commonwealth Cybercrime Act 2001, it is illegal 

for individuals to access data on any computer system if that data has built-in restrictions such 

as passwords. Breaches carry penalties of up to two years in jail. 

70.1.9 RECENTY CHRONOLOGY 

 70.1.9.1 EVENTS 

7 November 2012: Closure of two NSW country weeklies, the Warren Advocate andc Cobar Age. 

21 November 2012: Tri-weekly Armidale Express becomes a bi-weekly. 

 70.1.9.2 DEATHS 

Allan, John: D. 8 November 2012 at Ballina, NSW, aged 87; served cadetship at Bendigo 

Advertiser and worked in Launceston, Adelaide and Perth before joining the Canberra Times in 

1964 when Fairfax had taken over the paper from the Shakespeare family because Rupert 

Murdoch was about to launch the Australian; in Perth Allan had effectively been editor of 

Murdoch’s Sunday Times; earned a Walkley Award writing for Walkabout magazine on an 

expedition into WA’s Great Sandy Desert, where he met Aborigines who had never had contact 

with white men; became editor of the Canberra Times in 1968 after John Pringle and David 

Bowman were transferred to Sydney to take charge of the Sydney Morning Herald; left in 

http://www.spiegel.de/international/zeitgeist/newspaper-for-children-tap


Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 70, December 2012    —     5 

 

December 1972 to take charge of the Fairfax London bureau; in 1976 became managing editor of 

the Newcastle Herald until 1987 when he retired to Ballina (Canberra Times, 9 November 2012, 

p.10—excellent obituary written by a later editor, Jack Waterford). 

Farrell, Thomas Henry: D. 27 November 2012, aged 95; grew up at Tailem Bend, SA, where 

his father ran a country garage (service station) and first worked as a reporter on the Murray 

Valley Standard, Murray Bridge, at 17, but also was a photographer to the extent that his photo 

collection of country life in his four years for that paper was recently accepted by the State 

Library of South Australia; after service in World War II, partly as a journalist in the Army’s 

public relations unit in Papua New Guinea, joined Melbourne’s Argus and was sent to Canberra 

to head the paper’s political team; joined Sydney’s Daily Telegraph where he made a name as a 

creative and dogged investigative reporter and had some of the biggest scoops of his career; in 

1952 he uncovered a crucial detail that led to shearer Fred McDermott being released from jail 

by a royal commission (in 1947 McDermott had been sentenced to death for the 1936 murder of 

William Lavers; it was only on 28 November 2012 that the murder conviction was quashed, the 

day after Farrell had died); virtually covered the Melbourne Olympics in 1956 single-handed for 

the Telegraph; joined Sydney Morning Herald in 1959 as a reporter; played major investigative 

role in saving Rupert Max Stuart, an itinerant Aboriginal carnival worker from Ceduna, from the 

gallows after a dodgy “confession” to the rape and murder of a nine-year-old girl; famous for 

cracking the mystery of “Eternity”, the word written anonymously on Sydney footpaths more 

than half a million times between 1932 and 1966; in 1960, moved into management, becoming 

the Herald’s chief of staff and then London editor; returned to Australia in 1964, becoming 

assistant to the editorial manager and later chief news executive; was pivotal in moving Fairfax 

on to computerised typesetting systems, a push he began in 1975 (Sydney Morning Herald, 1 

December 2012). 

McDonald, Keith Henry: D. 30 November 2012 in Brisbane, aged 86; journalist, stockbroker, 

academic and businessman who played a key role in the building of News Limited in Australia; 

was raised a dairy farmer’s son on the cattle lands of Biggenden, southern Queensland; spent 

most of his early working life in Queensland, as a financial writer and then finance editor of the 

Courier-Mail; became a protégé of newspaper proprietor Sir Keith Murdoch, father of News 

Corporation's chairman and chief executive Rupert Murdoch; rose to become a director and chief 

executive of Queensland Newspapers, the Queensland arm of the Herald and Weekly Times 

newspaper group that by the mid-1980s controlled 70 per cent of the nation's newspapers; 

worked closely with Sir Keith on the foundation of Queensland Press Limited, which controlled 

papers in Brisbane, Cairns and the Gold Coast and Brisbane suburban newspapers; as chairman 

of Queensland Press, was thrust into the 1987 bidding war for the HWT and Queensland Press 

between Rupert Murdoch and his rivals Robert Holmes a Court and John Fairfax; Murdoch 

emerged the victor, with Queensland Press now controlled by his private family company Cruden 

Investments; served as a director of News Corporation from 1987 to 1998; was appointed Officer 

of the Order of the British Empire in 1989 for service to the print media. News's $56 million 

Queensland media centre, which opened in March, was named Keith McDonald House 

(Australian, Media section, 3 December 2012, p.25). 

Ryan, Frank: D. 1 December 2012; former president, executive director and life member of 

Country Press New South Wales; after 20 years with Australian Consolidated Press as an 

accountant and confidant of the Packer family, he was appointed general manager in 1974 of S. 

Richardson (Newspapers) Pty Limited, Campbelltown, jointly owned by ACP and Fairfax; it 

published four newspapers, headed by the Macarthur Advertiser, and printed others; this 

introduced him to the NSW Country Press organisation which he served  for nearly 30 years in 

various executive positions, leading to life membership in 1988; represented NSW  with the 

Australian Provincial Press Association, forerunner of Country Press Australia Inc., in various 

areas of responsibility (Country Press NSW Bulletin13/2012, dated 7 December 2012). 

Thomas, Athol Norman: D. 17 November 2012 at Claremont, WA, aged 88; studied at the 

University of WA, but emerged without a degree (failing history in his final year), though he 

claimed to be UWA’s ping pong captain; assigned by Western Mail to write about past Victoria 

Cross recipients and won the first Walkley Award for feature writing in 1956 with one of these 

articles; stint in London with Fairfax bureau; joined West Australian on return to Perth and was 

involved in publicity, news, on-air discussion and documentary production for Channel 7, Perth’s 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 70, December 2012    —     6 

 

first TV station (the West was a major shareholder in the licensee); for 25 years from 1962 wrote 

“Here and Now” column for the West, a digest of news curios, enhanced by the invention of 

Vladimir Smith, whom many readers took to be real; from mid 1960s wrote a fortnightly column 

on WA politics for the Canberra Times; author of a number of generally travel-related books 

(West Australian, 26 November 2012, p.50). 

70.1.10 NEWSAGENTS WORRIED 

Newsagency blogger Mark Fletcher writes (www.newsagencyblog.com.au): News Limited 

announced on 26 October some upcoming changes for the printing of newspapers from its Port 

Melbourne site. Ultimately, they will move from six presses to four. Newsagents will naturally be 

nervous about this and the potential for impact on distribution times. The first changes will occur 

on Saturdays, from 12 November.  

70.1.11 WEEKEND AUSTRALIAN MAGAZINE WINS TWO AWARDS 

The Weekend Australian Magazine has won two awards at the 2012 Australian Magazine 

Awards. (Australian, 1 November 2012). It won the award for newspaper inserted magazines and 

also the U-Turn of the year, an award across all magazines, for its outstanding turnaround in 

performance since its relaunch last August. Morrison Media’s Frankie magazine won 2012 

Magazine of the Year. 

71.1.12 THE END OF THE WEEK  

The 199th issue of the Australian version of the Week, dated 12-18 October 2012, was its last. The 

end of the magazine seems to signal the end of the local weekly news magazine in Australia. The 

trend began with the Bulletin closing in January 2008 after 128 years. The locally produced 

Australian and New Zealand edition of Time was next to go with the editorial office closed at the 

end of 2008, reports Sally Jackson (Australian, Media section, 22 October 2012, p.28). 

Overseas magazines have fared little better. US News & World Report abandoned print and 

moved to digital-only publication at the end of 2010. At the end of October 2012, the US title, 

Newsweek, announced it would do the same in 2013, after 80 years of publication. 

70.1.13 WHO’S WHO OF BRISBANE’S 7-DAY NEWSROOM 

The Courier-Mail has published (5 November 2012, pp.10-11) a who’s who of News Queensland’s 

seven-day newsroom. Head shots of 34 key personnel (23 men and 11 women) were published 

along with captions which stated what their position classification was. The details are (C-M is 

Courier-Mail and SM is Sunday Mail):  

   Editors      

State director David Fagan Editor, C-M Michael Crutcher Editor, SM Scott Thompson 

Deputy editor Steele Tallon Managing editor Sue McVay Executive editor Steve Gibbons 

   Newsdesk      

Head of news Chris Jones Deputy H.O.N. Rosemary Odgers News editor Anna Caldwell 

News editor Matthew Connors News editor Valkerie Baynes News editor Selina Steele 

News editor Daniel Knowles     

   Section Editors      

Head of lifestyle Sam Strutt Life Gillian Cumming Qweekend Kylie Lang 

U on Sunday editor  Sandra Killen Communities Matthew Oberhardt Network Garry Ferris 

Digital Neale Maynard Business Louise Brannelly Boom Magazine Mitch Gaynor 

Insight/Agenda Margaret Wenham Head of Sport Brian Burke Deputy H.O.S. Paul Malone 

Deputy H.O.S. Karl Dekroo Head of Vision David Hele Picture Editor Kevin Bull 

Picture Editor Anthony Weate     

   Assistant editors      

Resources Paul Syvret Senior writer Des Houghton Senior Writer Bob Macdonald 

Senior writer Mike Colman Senior writer Matthew Condon   

 

The names of the reporters, broken down into their various sections, and the photographers were 

also listed. Reporters (107): Politics (7); Crime & Courts (9); General News (27); Business (5); 

Property (8); Senior writers (5); Sport (13); Lifestyle (18); Network rounds (15). Photographers 

(24). The total editorial staff listed numbered 165. 

http://www.newsagencyblog.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 70, December 2012    —     7 

 

70.1.14 AT FAIRFAX, PRINT PLUMMETS WHILE DIGITAL SOARS 

The main newspaper publishers say digital subscriber sales for the September quarter have 

increased as print editions continue to decline. It was the first time that both major newspaper 

groups, Fairfax Media, and News Ltd, reported fully audited mastheads sales, including print 

and digital, said the industry group the Newspaper Works. Fairfax’s metro mastheads, the 

Sydney Morning Herald and the Age, reported 56,559 weekday digital subscribers and 31,502, 

respectively, for the period covering July to September. They continued to dominate the Roy 

Morgan total masthead readership survey for the quarter ending September 2012. The Herald 

topped the multi-platform measure of readership while the Age came in fourth-highest. The 

Australian, reported its audited digital subscriber numbers for the first time, with 31,241 

average net paid weekday digital subscribers for the same period. The Australian put a paywall 

on its website in October last year, with the Herald Sun following suit in March this year. It did 

not report its digital subscriber numbers for the September quarter. 

Fairfax will start metered access early next year along the lines of the New York Times site, with 

free access to a set number of items before readers are asked to subscribe. Fairfax, which has 

been stripping out unprofitable newspaper sales, recorded the biggest falls in print. According to 

the Audit Bureau, weekday circulation of the Herald is down 15.1 per cent year on year, while 

The Sun-Herald declined 21.3 per cent. The Age weekday is down 16.9 per cent year on year, 

while The Sunday Age is down 15.4 per cent. News Corp reported the weekday sales of The 

Australian down 4.6 per cent, and its weekend edition dropped 5.6 per cent. The Herald Sun 

dropped 4.4 per cent in weekday circulation, and 5.7 per cent on Sunday. 

70.1.15 COMMON CONTENT 

A Canberra ANHG subscriber writes: “I find what is happening with newspapers quite 

distressing. I’ve had the Sydney Morning Herald home-delivered on Saturdays for many years, 

but am thinking about knocking it off because much of what I’m interested in is now being 

replicated on the same day in the Canberra Times, to the detriment of both papers. Book reviews, 

interviews, political news.  The CT magazine ‘Panorama’ has been ruined as a consequence.” 

70.1.16 PHOTOGRAPHER SUES PAPER 

A former Age photographer is suing the newspaper for job trauma, claiming it failed to provide a 

safe working environment, reports AAP. The Walkley-award winning photographer, who cannot 

be named for legal reasons, said she suffered depression, anxiety and post traumatic stress 

disorder after covering the first anniversary of the 2002 Bali bombings. She is suing the 

newspaper for loss of earnings of an estimated hundreds of thousands of dollars for breaching its 

duty of care and failing to provide a safe workplace. Tim Tobin, SC, for the photographer, told the 

Victorian Supreme Court that in a period of less than a month, she had been involved in covering 

21 interviews with grieving family members of bombing victims. Tobin said the woman was 

transferred to the Sunday Age to reduce the stress of the daily grind but was still given stressful 

assignments (Mediaweek online, 20 November 2012).  

70.1.17 RUSSIA BEYOND THE HEADLINES 

On 15 November the Sydney Morning Herald and the Age included an eight-page broadsheet 

insert entitled “Russia Beyond the Headlines”. This was produced by Rossiyskaya Gazeta and 

was also inserted in a number of other newspapers around the world. 

70.1.18 PMP TO CLOSE CHULLORA 

PMP is to close its Chullora printing plant in suburban Sydney because of falling demand for 

print-based directories. The facility will close on 30 June 2013, with the cost of redundancies and 

press relocation estimated at  $11.5 million. The existing schedule of work will be retained and 

relocated to PMP’s Moorebank printing plant, also in Sydney (Mediaweek online, 22 November 

2012). 

70.1.19 DAME ELISABETH MURDOCH 

The death of Dame Elisabeth Murdoch, widow of newspaper “baron” Sir Keith Murdoch, on 5 

December was comprehensively commemorated in the Melbourne Herald Sun of 7 December. It 

devoted the first eight pages of the newspaper, plus another four pages around the 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 70, December 2012    —     8 

 

letters/editorial section, plus a 20-page tabloid supplement to Dame Elisabeth. The Sydney Daily 

Telegraph had an eight-page tabloid supplement and the Courier-Mail, four pages. The 

Australian devoted a front-page pictorial story plus pages 6 and 7 to Dame Elisabeth’s life. This 

included a detailed time line across the top of the two pages. The Sydney Morning Herald 

published an obituary on 7 December. 

70.1.20 MOCKUPS OF TABLOID SMH AND AGE  

Fairfax Media executives have been showing media buyers mock-ups of the Age and the Sydney 

Morning Herald in their soon-to-launch compact, or tabloid, format. “It looks like the New 

Zealand Herald,” said one source. “It looks good.” Fairfax chief executive Greg Hywood initially 

indicated flagged 4 March 2013 would be the date for converting the broadsheet newspapers to 

the tabloid size. That was followed by speculation it might occur as early as the end of this year, 

but buyers reported Fairfax as saying the date is likely to be February or March (Australian, 27 

November 2012). 

70.1.21 GOLD WALKLEY GOES WEST 

At the 2012 Walkley Awards in Canberra on 30 November, Steve Pennells, of the West 

Australian, won the Gold Walkley, the best-scoop-of-the-year award and the award for social 

equity journalism. He took the best scoop for his reports on the legal battle over the estate of late 

mining magnate Lang Hancock; he took the social equity award for his feature article on the 

drowning victims of an asylum seeker tragedy (he won the same award in 2006 and 2009). The 

Border Mail (Albury) team won the open journalism leadership award and the coverage of 

community and regional affairs award. Kate McClymont (Sydney Morning Herald) submitted the 

best print news report. For a full awards list, visit http://www.walkleys.com/walkley-awards 

 

2 – CURRENT DEVELOPMENTS: ONLINE 

70.2.1 TWITTER INDEX RANKS NEWS SITES 

A newspaper editor’s career used to hinge on circulation figures. Then website hits became a key 

measure of success. Now social media are crucial. Having a story widely shared on Twitter (or 

posted and “liked” on Facebook) can drive thousands, if not millions, of people to a website. And 

that, as the media industry struggles to make money from the internet, is very valuable. 

Queensland University of Technology’s Professor Axel Brun is thought to be the first person in 

the world to conduct in-depth, broad research into the popularity of news stories on Twitter. His 

Australian Twitter News Index (ATNIX) tracks which stories from 29 of the nation’s news and 

opinion websites are shared, and ranks those sites by popularity. ATNIX works by recording 

when somebody tweets a story from a website and when those links are retweeted. Since the 

index began, in June, Fairfax’s Smh.com.au and the ABC’s Abc.net.au have consistently 

generated the most tweets.  

Fairfax’s Theage.com.au and News Limited’s News.com.au have also performed well. Editors at 

major news outlets are showing interest in monitoring the index, not least because it 

demonstrates exactly which stories people are interested in, engage with and talk about. “The 

circulation figures tell us really something very simple - they just tell us how many papers are in 

circulation,’’ Prof Brun said. “With this we can tell how many people actively engage with 

stories.’’ Prof Brun said ATNIX may be of extra interest to editors because Twitter users are 

often aged between 25 and 45, are reasonably affluent and well educated. (AAP, 26 November 

2012) 

70.2.2 MACKAY CLAIMS WORLD FIRST 

Queensland Media Holdings, publisher of the Mackay Telegraph, announced on 13 October 

(Telegraph, p.5) that it would soon release “The world’s first media browser”. It was initially 

developed more than a decade ago for Singapore’s SingONE broadband network to play internet 

radio and video on demand. QMH said it had spent the past 12 months developing the browser to 

enable “customisable radio, video on demand as well as instant access to Facebook and Twitter 

all from the one application”. 

http://www.walkleys.com/walkley-awards


Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 70, December 2012    —     9 

 

70.2.3 NEWSWEEK TO BE DIGITAL ONLY FROM 2013 

From the start, it was an unwieldy melding of two newsrooms: a legacy print magazine, 

Newsweek, combined with an irreverent digital news site, The Daily Beast. It had high-profile 

ownership, first in Sidney Harman and then in Barry Diller, and it was held together by 

experienced magazine editor Tina Brown, looking for one more big hit on her resume. But on 18 

October, Newsweek buckled under the pressure afflicting the magazine industry in general and 

news weeklies in particular, with their outdated print cycles that have been overtaken by the 

internet.  

In a message posted on The Daily Beast, Brown announced that Newsweek would cease print 

publication at the end of the year and move to an all-digital format. The transition, she wrote, 

would include layoffs, and at a staff meeting, she grew teary-eyed when she told employees that 

she didn’t know how many people would be let go. The staff remaining will publish a digital 

magazine called Newsweek Global. Readers will continue to pay for Newsweek, Brown said, and 

some Newsweek articles will appear on The Daily Beast, which will continue as a free website. 

The end of the print edition will help stem Newsweek’s estimated $40 million in annual losses. 

The magazine was launched in 1933 (Age, 19 October 2012). 

 

3 – CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL 

70.3.1 TWO NEWSPAPERS CLOSE, ONE REDUCES PUBLICATION 

Two NSW country weeklies, the Warren Advocate and the Cobar Age, ceased publication on 

Wednesday, 7 November. The tri-weekly Armidale Express became a bi-weekly on 21 November, 

dropping its Monday issue. Fairfax Media was the proprietor in each case. 

In a farewell message in the Warren Advocate, editor Julie Lincoln wrote: “I have the poignant 

honour of being at the editorial helm of the Warren Advocate for its final edition, although I 

haven’t actually been on deck since October 3 after breaking my leg in a cycling accident... I was 

employed in the editorial role from 2002 until present, although I did do a stint in 1974-75 when 

the Warren Advocate was combined with the Nyngan Observer under the banner of the Western 

Mail.” 

In the Cobar Age, editor Reid Jermyn said: “Local newspapers are not mouthpieces or spin 

doctors for local government or state and federal politicians and they do not buckle to big 

industries wielding multi-million dollar accounts. They exist only to serve our community... I’d 

like to end with a quote from one Che Guevara, which under the circumstances I find rather 

fitting. While the great revolutionary himself might have had other ideas in mind, I’d like to 

dedicate his words to all the people who’ve made the last 125 years at the Age possible, without 

you we could have never existed. “Whenever death may surprise us, let it be welcome if our battle 

cry has reached even one receptive ear and another hand reaches out to take up our arms.” 

Thank you for allowing us into your lives and taking up your arms.” 

At Armidale, the Express (estab. 1856)—a Monday, Wednesday and Friday publication until 

Friday, 16 November this year From Wednesday, 21 November, it became a Wednesday and 

Friday publication. The paper says it has combined the features of the Monday and Wednesday 

publications into a Wednesday paper and they have “plans to embrace new technology and make 

our website deliver news around the clock” (Armidale Express, 22 October 2012, p.2). 

All this is happening even as the Express welcomes a new editor, Lydia Roberts, a former public 

relations manager for the University of New England, Armidale. Roberts spent the past four and 

a half years as a senior sub-editor at the Canberra Times (Armidale Express, 5 September 2012, 

p.2). 

70.3.2 MORE ON ARMIDALE 

Newspapers owned by Armidale businessman Brad Evans, whose company Evans Publishing 

went into liquidation at the beginning of November reportedly owing about $2 million, have been 

sold to a company with which he is closely associated. The buyer of the papers, which include the 

Armidale Independent, is Independent Publishing Australia. That company had Evans as its 

director and secretary until a fortnight before the acquisition, and Evans Family Investments is 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 70, December 2012    —     10 

 

listed as a major shareholder (Armidale Express, 14 November 2012). The information emerged 

during a search of the Australian Securities and Investment Commission (ASIC) database. ASIC 

records show Independent Publishing Australia was registered last year and is based in 

Armidale. On November 1, a week before Evans Publishing went into liquidation, Evans ceased 

being a director of Independent Publishing Australia and Scott Malcolm Williams took his place. 

Williams, who now lives in Brisbane, financed Evans Publishing to bring it out of voluntary 

administration in August last year and also became a director of Evans Publishing. Until 

recently, Mr Williams was the deputy chancellor of the University of New England, Armidale. On 

26 October, Independent Publishing Australia registered a business name, The Weekly Observer. 

Its principal place of business is 211 Mann Street Armidale; the same address as The Armidale 

Independent office. 

70.3.3 APN SELLING SOUTH ISLAND NEWSPAPERS IN NZ 

APN News & Media was selling its South Island newspapers and its Wellington-based 

community papers as the strategic review of the wider New Zealand business neared its end, the 

Australian (20 November 2012) reported. The publications being offered for sale were the Star, 

Canterbury, the Oamaru Mail and the Capital Community Newspaper group in Wellington. APN 

New Zealand Media chief executive Martin Simons said the company had decided to “consolidate 

its publishing business in the North Island” where it has most of its New Zealand media 

businesses. Simons said the company intended to sell all businesses as going concerns with staff 

transferring with the businesses into new ownership. He said it was “too early” to say when they 

might be sold. The overall APN New Zealand review kicked off in April and is unlikely to result 

in a sale. 

APN said it remained “strongly committed to New Zealand” and will continue to sell its national 

magazines and online properties across the country. The company will also continue a major 

association with Christchurch and the South Island through its 50 per cent ownership of both 

The Radio Network and APN Outdoor. APN has a strategic relationship with the privately held 

Allied Press, publisher of the Otago Daily Times. Almost all other South Island newspapers are 

owned by APN’s main competitor, Fairfax Media. 

70.3.4 GAWLER AND PLAYFORD: MESSENGER LAUNCHES TITLE 

News Limited’s Messenger Newspaper Group launched in mid-October a free newspaper that 

competes with the paid-circulation Gawler Bunyip, established in September 1863. The Northern 

Messenger has been hived off the News Review Messenger, whose main circulation was centred on 

Salisbury, north of Adelaide. The new title focuses on the cities of Playford and Gawler 

(Mediaweek, 29 October 2012, p.12). 

70.3.5 SHEPPARTON: McPHERSON FAMILY SINCE 1888 

In an interview with Neil McMahon in Mediaweek (5 November 2012, p.10), Ross McPherson, 

executive chairman of the McPherson Media Group, based in Shepparton, Victoria, talked about 

his perceptions of how the newspaper industry is grappling with the digital age. “One of the 

fascinating things in the last two or three years,” said McPherson, “is that because of the 

multiplatform migration we’re seeing a lot of really bright, talented, innovative young people 

coming into the industry. Now, they weren’t present for a while because the industry was seen as 

a bit of a legacy industry, tired and old fashioned, and that newspapers reflected grey old men.” 

He said that online activities and mobile apps were “allowing us to increase our audience in 

younger age groups, in quite a dramatic fashion”. He added: “Now they may not be as sticky as 

the print audience, but it certainly gives you the opportunity to collect data and to develop 

relationships in a different way, and once you’ve got that audience you’ve got the ability to 

transact business with them. So that’s the way we see the future and it’s going pretty well from 

our point of view.” 

McPherson spoke about the credibility given to the company’s mastheads because the family had 

been involved with newspapers since 1888, but said: “You’ve still got to compete and I think it’s 

dangerous to rest on your laurels in any respect.” 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 70, December 2012    —     11 

 

70.3.6 HOWARD APPOINTED APN CFO 

APN News & Media has appointed acting chief financial officer Jeff Howard to the role on a 

permanent basis. Howard had been filling the role since the departure of Peter Myers on 21 

September 21. Earlier he was chief financial controller for two years (Australian, Media section, 

12 November 2012). 

70.3.7 MACKAY: TELEGRAPH SHIFTS TO FRIDAY DISTRIBUTION 

The Mackay Telegraph, a free weekly launched on Saturday 10 March, shifted to Friday 

publication on 19 October. The shift puts the Telegraph head to head with the Daily Mercury’s 

Domain real estate insert. The Telegraph absorbed Mackay Real Estate Plus from the issue of 21 

July. The paper is now delivered to lawns in Marian, Proserpine and Airlie Beach as well as 

Mackay. Some homes received the first “Friday” issue on a Saturday, and it was dated 20 October 

rather than 19 October. 

70.3.8 TOOWOOMBA GETS A TELEGRAPH 

Queensland Media Holdings launched the Toowoomba Telegraph on 13 October with an 80-page 

edition. The Toowoomba paper joins similar free weekly Telegraphs in Mackay and 

Rockhampton. The second Toowoomba issue carried 104 pages (Mackay Telegraph, 20 October 

2012, p.4). 

70.3.9 SA COUNTRY PAPERS AND EDITORIAL HOURS 

The Media Entertainment and Arts Alliance (MEAA) asserts that four of the Fairfax Media 

South Australian country newspapers have reduced editorial working hours in the past year. 

MEAA says the Port Lincoln Times has cut 19.1 hours, and the Whyalla News, Port Pirie 

Recorder and Victor Harbor Times have each cut 7.6 hours (reports Liam Mannix in Indaily, 

online, 26 November 2012). 

70.3.10 BRIAN McCARTHY TURNS UP AT APN 

Two years after stepping down as Fairfax Media chief executive, Brian McCarthy has joined APN 

News & Media’s regional media business as an adviser. McCarthy resigned from Fairfax in 

December 2010 after presenting a strategic direction that failed to win over board members such 

as chairman Roger Corbett. He was replaced by current chief Greg Hywood. McCarthy became 

chief executive of Fairfax 18 months after its merger with Rural Press, where he had been for 

more than 20 years. He was four weeks into his APN role by late November. McCarthy was 

initially taken on by Warren Bright, the boss of APN’s Australian Regional Media, for a month, 

but is staying on indefinitely (Australian, 26 November 2012). 

70.3.11 GOLD COAST BULLETIN HOLDS OWN 

Gold Coast Bulletin editor Peter Gleeson talked, in an interview with Mediaweek’s Neil 

McMahon (26 November 2012, p.10), of how “breaking news and campaign journalism still sell”. 

He believes he has a good story to tell about hard-copy circulation and digital success. Monday to 

Saturday circulation of the Gold Coast Bulletin slipped by 3.11 per cent in the quarter ending 30 

September. Its Monday to Friday sales rose by six newspapers. 

70.3.12 PRINT ‘THRIVES’ IN REGIONAL AUSTRALIA 

Kieran Iles, editor of the Sunraysia Daily, Mildura (famed as the last regional daily at change 

from broadsheet to tabloid), was interviewed by Neil McMahon for Mediaweek (10 December 

2012, p.10). The general message was that print is surviving much more strongly in regional 

centres than in the capital cities. Iles is a former editor of the Border Watch, Mount Gambier, SA. 

70.3.13 MACKAY JOURNALIST KILLED 

Recently retired Daily Mercury journalist James Bruce McKean, 58, was killed when struck by a 

truck on Nebo Road (the Bruce Highway), Mackay, on 22 November. He had worked for the 

Mercury for 22 years, mainly as a court reporter. He entered journalism as a cadet at the 

Queensland Times, Ipswich, in 1973 and later joined the Courier-Mail as a crime reporter. He 

became chief crime reporter before joining the Daily Mercury, Mackay (Daily Mercury, 29 

November 2012, p.3; Mackay Telegraph, 30 November 2012, p.10). 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 70, December 2012    —     12 

 

70.3.14 NEWS LIMITED SHEDS REGIONAL JOBS 

News Limited will cut another 60 production jobs as it further restructures its newsrooms ahead 

of the July introduction of a new multi-platform publishing system known as Eidos Merthode. 

The bulk of the job losses would be from regional mastheads, the company said on 6 December. 

Starting in December sub-editing and layout for the papers is being outsourced from the in-house 

News Central hubs to Australian Associated Press division, Pagemasters, with the move to be 

completed by the end of February. Some other positions will be shed from metropolitan and 

community titles, but not from the Australian. The $60 million Eidos Methode publishing system 

will create some new editorial roles, combining the strengths of print sub-editing and digital 

content production. 

4 – NEWSPAPER HISTORY 

70.4.1 JEPARIT: THE LEADER AND THE PRIME MINISTER 

Euroa Advertiser, 1 December 1893, p.2: The first issue of the Jeparit Leader has reached us. 

Jeparit is a town in the Mallee, near Lake Hindmarsh, and has sprung into existence owing to 

the extension of the railway line from Dimboola. From the local sheet before us we learn that the 

town is going ahead by leaps and bounds, in the same manner as did Dimboola, Warracknabeal, 

Nhill, and other centres in the north-west. Many buildings are in course of erection, and it is 

expected that in a few years the town will be second to none in the Wimmera. The proprietors of 

the Leader are Messrs Whalley Bros., who are well and favorably known in this district, as well 

as at Northcote, Creswick, and other places.  

Having had a long personal knowledge of the proprietors, we can confidently congratulate the 

Jeparit citizens on their good fortune in securing the brothers Whalley, than whom no more 

competent tradesmen could be found. To a thorough mastery of all departments of the business 

they add the all-important personal element—strength and uprightness of character—a 

combination that cannot fail in bestowing permanent benefits on the town and district. The sheet 

before us is a most creditable specimen of newspaper enterprise, and should be fully appreciated 

by its readers. By “fully appreciated” we do not mean alone “careful reading, with approving 

nods,” but the translation of that approval into solid dollars in the shape of payment of 

subscriptions in advance, which is the best encouragement that can be offered any newspaper. 

Among the latest arrivals in Jeparit is a hairdresser and tobacconist, who, the local paper states, 

was besieged from early morning till night, “although only a crude temporary contrivance was 

substituted for the usual comfortable chair.” They have evidently empty gin cases there as else- 

where.  

Mercury, Hobart, 30 October 1954: The Prime Minister (Mr Menzies) was greeted by a band 

when he returned to his home town of Jeparit, 231 miles north-west of Melbourne yesterday 

afternoon. It was “Back to Jeparit Week” and Mr Menzies was the small town’s greatest citizen. 

His car was escorted to the hotel, where he will spend the night, by the band and a crowd. At a 

civic reception in the Memorial Hall, Mr Menzies recalled that he had once been employed as a 

printer’s devil on the Jeparit Leader. 

70.4.2 COMPETITION IN COUNTRY TOWNS (1): MANSFIELD VIEWPOINT 

Yea Chronicle, Victoria, 25 April 1912, p.3: Full of vigor and enthusiasm, a second paper was 

launched in Mansfield about three years ago [August 1909]. The proprietor has, however, now 

realised that the vigor and enthusiasm was [sic] so much wasted energy as no field existed from 

which adequate reward for energy expended could be reaped. The late proprietor [Harold 

Hermon Parnaby] in a farewell to Mansfield is very candid in his remarks about the ability of the 

average country towns to support in decency two papers. He very aptly remarks, “Few people can 

realise the great and multitudinous expenses in running a newspaper.” This is the opinion of one 

who knows and therefore carries weight. [H.H. Parnaby had already launched newspapers in 

Corryong, Victoria, in January 1894, Lockhart, NSW, in June 1899 and Gippsland, Victoria.] 

The following is from the Mansfield Leader’s issue of 20th instant: “The announcement that the 

Mansfield Leader will cease issuing after the 27th inst will come as a surprise, and perhaps as a 

disappointment, to our readers. The determination has been arrived at after careful 

consideration of our own welfare. We came here nearly three years ago full of hope and in the 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 70, December 2012    —     13 

 

confident belief that the town and district were important and extensive enough to support two 

news papers. We regarded it as certain that the district would share in the progress movement 

that was everywhere manifest in this State. In this we must acknowledge disappointment, and in 

preferring to cease the struggle and refraining from spending the best years of our life in it, we 

feel sure we will have the sympathy, and not the censure, of those who have shown us kindness 

We have nothing to complain about concerning the support that has been accorded to us. It has 

been generous—we have had our fair share of everything—but are forced to the recognition that 

we were too optimistic. It is no use prolonging a battle in a field where there is room for one 

newspaper; and hardly an existence for two. [After leaving Mansfield, Parnaby founded the 

Rochester Irrigator, Victoria, in July 1912. He was still its proprietor when he and his wife, Maud 

Mary (née Richmond) celebrated their 50th wedding anniversary on 26 June 1944.—Argus, 26 

June 1944, p.6.] 

Our removal, of course, will mean gain to the Courier, but it is a gain we leave without envious 

feeling. It is after all, but a quid pro quo for the losses sustained by our stepping into a field 

where there was but a legitimate living for one. Mansfield—and we think we can say it without 

egotism—is none the worse for having had for a time the Leader in its midst, and though the 

financial strain—few people can realise the great and multitudinous expenses in running a 

newspaper—has been too great to continue it in a field where there is not room for the enterprise, 

our regret is more for the town and the district than it is for ourselves. We are to blame for our 

optimism, not the town and district.  

 

William Pettit and Ken McPhan, of the Gippsland Independent and Express, Drouin, Victoria. – Courtesy of the 
National Library of Australia. 

70.4.3 COMPETITION IN COUNTRY TOWNS (2): EUROA VIEWPOINT 

Yea Chronicle, Victoria, 2 May 1912, p.3: The Euroa Advertiser published the following leading 

article concerning country newspapers, in its last issue: When another newspaper enterprise was 

mooted some years ago for Mansfield, prior to its launching we gave its optimistic projector 

unsolicited wisdom in the shape of Punch’s advice to those about to marry: “Don’t”. But the 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 70, December 2012    —     14 

 

newcomer was duly brought to light under the title of the Mansfield Leader. Mr Parnaby, the 

editor and proprietor, made a sterling attempt to provide a gallon newspaper for a two-quart 

[half-gallon] town, but history repeated itself in this, as in other instances, and two surely 

“Ichabod” was plainly written over its pages.  

The two papers did not quarrel with each other, in which respect their duel was almost unique—

and the Leader received at the hands of the sympathetic public a fair share of the trade of the 

district, but the adage that “where one lawyer may make a living two may make a fortune” does 

not apply to the printing trade, and after several years of worry and responsibility its editor has 

decided to “pull out” rather than waste his time in profitless exertion. Of him it may be said that 

“Nothing in his life became him more than the manner of leaving it” for his farewell utterance 

has scarcely a tinge of bitterness: (This farewell message appeared in our last issue. See ANHG 

70.4.2 above.)  

The town of Mansfield is only one of the many examples in Victoria where two newspapers strive 

ineffectually to do what could be better done at very much less cost to the district by one At Yea 

till recently the same state of affairs existed till the newcomer attained the customary grave. As 

a matter of fact, taking the North-East as an example, there are probably but two centres where 

a double newspaper service is justifiable; viz. Wangaratta and Shepparton, both having large 

populations and important local industries. In the smaller towns, where the passions and 

prejudices of the community often call a second newspaper into existence and maintain it at 

starvation point, the district receives less profitable services from its literature while at the same 

time the public pays an increased tax and has no hope of obtaining anything more representative 

than two “indifferent” papers, one or both of which gradually sink to the position of “rags”.  

Criticism of public men and affairs is too often emasculated under these conditions, because then 

to print a word that might be construed into an adverse comment on a local magnate’s actions, is 

too often followed by the hint to the printer, “Don’t be a fool, to fight against your own bread and 

butter.” And lie is made to realise the meaning of this in a hundred little ways if he be of such an 

independent turn of mind as to place his duty to the public before sordid thoughts of his 

children’s bread-and dripping. There is no incentive to him to go out of his way to try and make 

crooked paths straight as long as the public does not clamor for a particular reform, and it is 

much easier, and pleasanter, and more profitable to calmly shut one eye, and steer according to 

the general drift of local affairs.  

Such a community gradually stagnates, public men, losing the tonic of press criticism, insensibly 

fall into lax methods of procedure; and the two newspapers that are fondly believed by some to be 

indicative of progress, become in reality a serious handicap rather than points of leading. We 

congratulate Mansfield on again having its newspaper talent “under one roof”, for the Courier 

has always been a sheet that the local people might be proud of, and with its concentration of 

power will no doubt follow an extension of its usefulness to town and district 

70.4.4 BACCHUS MARSH EXPRESS OFFICE AND PRINTING WORKS 

The Bacchus Marsh Express (current 

office pictured at right) was founded 

by George Lane, a book binder, and 

the first issue was published on 7 

July 1866. The second edition was 

published by the Bacchus Marsh 

Express Printing Co., which consisted 

of Dr. Rae (editor), Rev James Scott, 

John Saunders, James E Crook, 

James Young, William Watson and 

George Lane (printer). This syndicate 

failed after three months and the 

ownership was then taken up by Lane 

and Christopher Crisp, an 

Englishman who had been employed 

as a compositor by the company. 

Crisp was the editor of the Express 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 70, December 2012    —     15 

 

Be truthful. Be decent. Be fair.  

Be generous. Be clean. 

from 1866 till his death in 1915 when he was succeeded by his son, Christopher, till 1932 and his 

grandson, F.C.M. Crisp, thereafter. George Lane remained as the printer until his death in 

November 1899. Under Crisp’s direction, the Express widened its readership and was subscribed 

to by public men and civil servants in Melbourne. In the 1870s Crisp argued for the extension of 

government responsibilities as a basis for social and political progress. In the 1880s Alfred 

Deakin and James Service acknowledged the influence of the Express on their legislative 

thinking and its proposals for federation were debated during the drafting of the Federal 

Constitution in 1895-98. Crisp’s comments during the drafting stages of the Federal Constitution 

in 1895-98 were valued by several convention delegates. 

George Lane established his printing works sometime between 1860 and 1866. The original shop, 

constructed of hand-made bricks with a gabled shingle roof with a pair of skylights, remains at 

the rear of the existing property. Between 1868 and 1876 this building was added to at the front 

of a two-storey brick shop front with a rendered facade and a gabled corrugated iron roof. The 

building had two sash windows above and a large shop window and double glazed doors below. It 

is believed that the doors were taken from Leahy’s Farmers Arms Hotel at Hopetoun. It is highly 

probable that William Watson was also the constructor of these two buildings as he was Lane ’s 

brother-in-law. The verandah was added between 1876 and 1883. The concave corrugated iron 

verandah was supported on timber posts with decorative brackets and drop-pendants (now 

missing). The ends of the verandah were filled with a simple panel. A later extension was made 

to the building between 1883-1900 to extend the width of the two-storey front and verandah and 

to return the two levels along the north face of the original building. The building still retains the 

majority of its original printing equipment and has an almost complete set of the editions of the 

newspaper. This makes the building a unique record of the development of a country newspaper 

from the middle of the 19th century through to the present day. 

The outbuilding seems to have had three stages of development. The northern half has the oldest 

form of weatherboard and probably had a shingled skillion roof. The remainder was added before 

1900, it appearing in a photograph of that date held by Mrs Nancy Simmons of Bacchus Marsh. 

The building is clad with three types of weatherboard and has a gabled corrugated iron roof. The 

older parts of the building have multi-paned windows with slender mullions and, of particular 

interest is the partition wall between the bathroom and the laundry which is clad with rough 10 

inch boards. This house is one of three buildings adjacent to each other along Gisborne Road all 

connected with the Bacchus Marsh Express. They are the office and on each side the homes of the 

original printer and editor. This building is of great importance as the home of George Lane and 

is an integral part of the Express complex. 

70.4.5 HARDING’S NEWSPAPER CREED: ABOVE ALL, BE CLEAN 

The 29th President of the United States was Warren G. Harding 

(pictured left) who died in mysterious circumstances on 2 August 1923. 

He had been the owner-editor of the Marion Star, Ohio. Harding’s 

newspaper creed, pasted on the wall of the editorial room of his 

newspaper provided a code of ethics for his reporters and editors. The 

following is the text of the creed: 

“Remember there are two sides to every question. Get both. Be truthful. 

Get the facts. Mistakes are inevitable, but strive for accuracy. I would 

rather have one story exactly right than a hundred half wrong. Be 

decent. Be fair. Be generous. Boost; don’t knock. There’s good in 

everybody. Bring out the good in everybody, and never needlessly hurt 

the feelings of anybody.  

“In reporting a political gathering, get the facts. Tell the story as it is not us you would like to 

have it. Treat all religious matters reverently. If it can possibly be avoided, never bring ignominy 

to an innocent woman or child in telling of the misdeeds 

or misfortune of a relative. Don’t wait to be asked, but 

do it without the asking. And, above all, be clean. Never 

let a dirty word or suggestive story get into type. I want 

this paper so conducted that it can go into any home without destroying the innocence of any 

child.” (Morning Bulletin, Rockhampton, 22 December 1923, p.9). 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 70, December 2012    —     16 

 

70.4.6 KANGAROO ISLAND’S NEWSPAPER 

Rod Kirkpatrick writes: During a two-day tour of Kangaroo Island (pop. approx 4500) in 

October, I visited Kingscote, home of the island’s newspaper, the Islander.  I photographed the 

exterior of the Islander building (at 

left), but it was a Sunday and I did not 

have the opportunity to meet the editor, 

Shauna Black. The island is 155km 

long and our tour group did not return 

to Kingscote on the Monday. Black 

emailed me some details about the 

paper’s history: 

The Islander began publication in 1967. 

Founder Neville Cordes wrote in his 

memoirs of the struggle to start the 

paper: “In 1966 while on honeymoon in 

Lorne I noticed a little newspaper called 

the Lorne News in the shops there. It 

was only 12 to 16 pages of folded 

foolscap but a light bulb popped. I could 

do that on Kangaroo Island,” he writes. 

“For three or four months I operated out of a small section of the coffee lounge. The news copy 

was sent to a printer in Adelaide.” The Islander cost 5c and sold 185 copies of its first edition of 

19 January 1967. Its competition was the Kangaroo Island Courier, which had been sold to 

Glenelg interests in 1957 and was printed in Glenelg. Cordes soon realised he needed to be 

printing on the island and stopped printing while he secured the equipment. The Islander was re-

born in April 1967 and printed on a Rotaprint Duplicator. The business grew to be also a 

commercial printer and stationer and had several premises around Kingscote. In 1996 the paper 

was being edited by Ian Turner when it was sold to Rural Press and journalist Rob Ellson was 

named managing editor. Ellson began work at the age of 17 straight out of school. He recalls the 

rapid expansion of the paper in the late 1990s under the guidance of Rural Press which invested 

money in the paper. When he resigned in October 2005, Shauna Black became the paper’s fourth 

managing editor and remains there today. Black moved to the island with her family after 20-

plus years’ experience in newspapers around Australia including a 15-year stint in Adelaide at 

the Advertiser in a variety of roles. 

[N.B. The first Kangaroo Island paper, the Kangaroo Island Courier, began publication on 2 

November 1907 and was absorbed by the Glenelg Guardian in 1951. The KI Courier became a 

separate title from 18 July 1957 and continued until 14 March 1968. It was printed at Glenelg, a 

coastal suburb of Adelaide. ANHG Newsletter No 62, p.1, published a photograph of the office of 

the Kangaroo Island Courier, taken in 1936.] 

70.4.7 HOW THE CUP USED TO BE COVERED 

John Hamilton writes: I was just going through some old papers and came upon a copy of a 

story from a long ago Herald and Weekly Times House News of how the Melbourne Cup was 

covered by the Herald in 1919 when the following instructions were pasted in the Chief of Staff’s 

duty book. (All general reporters were assigned to cover the Cup in 1919 apparently, most of 

them out at Flemington, but a few younger ones remained in the office). Then: “...full results will 

appear in the Sporting edition going to press at 6.10pm... Mr Waters will take result of Cup, 

writing clearly and in big letters. Mr Burbury will run down to Mr Nicholson in Machine Room 

with slip containing result. At 2pm Mr Burbury will go down with Mr Nicholson to the Machine 

Room and understand exactly where he must go later with Cup result. Mr Bergin, while Mr 

Waters is writing down result, will copy same and take it out immediately to Mr May in 

Composing Room. Mr Bergin will return to telephone room immediately and will take betting, 

time and how won to Composing Room. The position of horses on the course at different stages of 

the race will be marked on Diagram of Course by Mr Waters. If  any point in above instructions 

is not clear, Mr Maddison will explain but inquiry must be made immediately.” 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 70, December 2012    —     17 

 

The House News story says that the 6.10pm edition came out on time with a long and detailed 

coverage of the race which was won by Artilleryman. Beats Twitter any day! 

Rod Kirkpatrick writes: John Hamilton’s contribution above reminds me of how the Maitland 

Mercury, then an afternoon daily that hit the streets at 3 o’clock, made sure it had same-day 

coverage of the Cup in an era when the big race was run at 2.40pm and there was no daylight 

saving. Normally the press would be running by 2.40pm, but on Cup day, printing was delayed 

by 10 minutes or so. When I was working at the Mercury in the mid 1960s, on Cup day I would 

type a few background pars about different horses and the crowd (based on early AAP reports) on 

copy slips ready for use if needed. I would listen to the race on the radio and make notes. With 

the race over, I would type out my intro and the story in a few pars and these copy slips would be 

taken away and set by Linotype operators progressively as I finished the report. It wasn’t 

eyewitness reporting, but the Mercury would be on the streets by 3.15pm with the Cup outcome. 

70.4.8 PATH NOT STREWN WITH ROSES 

When the first union-owned Labor daily in Australia, the Barrier Daily Truth, began publication 

at Broken Hill on 2 November 1908 (after having been a non-daily for 10 years), the Adelaide 

Register (3 November 1908, p.5) reported (dated 2 Nov.): The Barrier Daily Truth, a Labor paper, 

issued its first number today. The editor, in his prologue, says: — “Our path, will not be strewn 

with roses, for our mission is war, not peace. There can be no peace while industrial injustice 

rules. Unflinchingly will we preach the divine gospel of discontent. Boldly will we encourage the 

spirit of the working class revolt, but discontent is not sufficient, revolt is not sufficient. They are 

but the first steps to better things.” 

The Dubbo Liberal, 19 June 1909, p.3, reported: The first balance sheet of the first union-owned 

Labor daily paper in Australasia (the Barrier Daily Truth) shows that the six months’ working 

produced a gross profit of £460 ($920), which is reduced by writing off depreciation, etc., to £260 

2s 9d ($520.28). The report mentions that the profits were all made in the first two months’ 

operations, the last four having barely covered expenses.  

70.4.9 NOEL BUTLIN WEBSITE UPGRADED 

The website of the Noel Butlin Archives Centre (es-cms.anu.edu.au/nbac), which holds several 

major media collections, has been upgraded. The Noel Butlin Archives Centre (NBAC) collects 

business and labour records from Australian companies, trade unions, industry bodies and 

professional organisations to support research by the University community and the general 

public. The NBAC holds the records of large companies such as the Australian Agricultural 

Company, Burns Philip, CSR Ltd, Dalgety’s, Tooth and Company and Adelaide Steamship as 

well as those of smaller businesses such as pastoral stations. It holds records of federal trade 

unions and their predecessors, and of peak councils such as the Australian Council of Trade 

Unions (ACTU) and the National Farmers Federation. The records date from the 1820s to the 

late 20th century and include files, photographs, minutes of meetings, some staff and 

membership records, maps and plans, and publications such as trade journals and union 

newsletters. The collection supports research on topics such as industrial relations, 

immigration, working women, indigenous employment, architecture, economic history, family 

history, social history in Australia and the Pacific, and on particular industries such as 

agriculture, timber, shipping, mining, brewing, advertising and finance. In addition, the 

Archives contain the National AIDS Archive Collection, which documents the history of 

HIV/AIDS education and prevention throughout Australia.  

70.4.10 DAILY (ALMOST) EDITION OF NORTHERN TERRITORY TIMES  

Northern Territory Times & Gazette, 29 December 1917, p.19: To Country Residents.—

Subscribers are wanted in the country to the Daily Edition of the Times. Subscription for all 

issues £200 ($400) per annum. For certain issues only, terms will be supplied by application. 

During the cattle season the service will provide practically a daily newspaper from Darwin to 

Katherine. 

70.4.11 MULTI-SKILLING, AIF STYLE, IN 1915 

Northern Territory Times & Gazette, 6 May 1915, p.13: A private in the Army Service Corps 

writes: My duties are as varied as they are interesting. I am a shorthand typist, an interpreter, a 

http://es-cms.anu.edu.au/nbac
http://es-cms.anu.edu.au/nbac/collections/national-aids-archive-collection


Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 70, December 2012    —     18 

 

translator of foreign languagcs, and I sub-edit and print a weekly newspaper. My spare time is 

utilised for the purpose of topography. In fact, I do anything but shoot, and that may come later. 

It was decided to issue a summary of information, periodically to the troops composing our unit, 

and it was thought that my previous acquaintance with such, work might be of some slight use in 

this connection. So the work was handed over to mc. At first it was called (by the major) the Daily 

Mail, then, as it did not come out with the promptitude of that journal, it was renamed the 

Weekly Dispatch, and I am afraid we shall have to call it the Fortnightly Review next time, or 

even the Quarterly Review if things come to the worst. 

70.4.12 SATURDAY 5 MARCH 1803: FIRST AND LAST 

Did you know that on the day that the first Australian newspaper, the Sydney Gazette & New 

South Wales Advertiser, was launched—5 March 1803—Matthews Flinders completed his last 

day of surveying of the coastline of Australia/Terra Australis/New Holland. David Hill (The Great 

Race, p.252) writes: “On the remote north-west coast of Australia—more than 6000 kilometres 

from the only European settlement, in Sydney—[Flinders] decided to cease his survey because of 

the deteriorating condition of the Investigator and the declining health of the crew.”  

In his journal, later that year, Flinders noted how much the fifteen-year-old convict colony of 

New South Wales had advanced in the eight years since he had first arrived there with Captain 

John Hunter (The Great Race, p.279). “In 1803, it was progressively advancing towards a state of 

independence of the mother country for food and clothing; both the wild and tame cattle had 

augmented in a proportion to make it probable that they would, before many years, be very 

abundant; and manufactures of woollen, linen, cordage, and leather, with breweries and a 

pottery, were commenced. The number of inhabitants was increasing rapidly; and that energetic 

spirit of enterprise which characterises Britain’s children seemed to be throwing out vigorous 

shoots in this new world... All this, with the commerce carried on from Sydney to Parramatta and 

the villages at the head of the port... made the fine harbour of Port Jackson a lively scene of 

business, highly interesting to the contemplator of the rise of nations.” So, why not launch a 

newspaper? 

5 – RECENTLY PUBLISHED 

70.5.1 BOOKS 

Beahm, George (editor), The Sun King: Rupert Murdoch in his own words, Hardie Grant 

Books, Melbourne/London, 190pp., paperback, $17.95, available from Dymocks / SBS 

Books. Includes a chronology. 

Sharkey, Michael, Apollo in George Street: The Life of David McKee Wright, Puncher & 

Wattmann, $34.95.   ISBN 978-1921450-34-1. 

A century ago David McKee Wright was one of the brightest stars in the Australasian literary 

firmament. A lyrical poet of international standing, he also wrote hundreds of humorous and topical 

verses. As journalist extraordinaire and later editor of the Bulletin’s Red Page, he was a literary 

critic of great power and influence. He came to Australia from New Zealand with a reputation as a 

radical journalist and as his country’s leading ballad poet, leaving behind a family whom he never 

met again. At the Bulletin, he was the first significant arbiter of taste since J.F. Archibald, 

publishing Slessor’s earliest poetry. At his death he also left two additional families, one of them 

wholly unknown to his first. This story introduces artists and writers such as Mick Paul, Dulcie 

Deamer, Ray Lindsay and brings to life aspects of the literary culture of New Zealand in the years 

before its independence, and of Australia in the early years of Federation. 

Simons, Margaret, Journalism at the Crossroads: Crisis and opportunity for the press, Scribe, 

Melbourne 2012, paperback, 134pp. Foreword by Michael Gawenda. 

70.5.2. ARTICLES 

Ahmed, Tanveer, “Rueful confessions of an outed plagiarist”, Australian, Media section, 15 

October 2012, p.24. A psychiatrist who was a regular contributor to the Sydney Morning 

Herald until September when the paper ended his tenure. He says he knew plagiarism 

was wrong but he did it anyway. 



Australian Newspaper History Group Newsletter,   No. 70, December 2012    —     19 

 

Baker, Mark, “Honouring the newsbreakers of a nation. Journalists ‘They were witnesses to 

testing of the nation through two wars”, Age, Saturday 8 December 2012, p. 17. The 

article commemorates the 20 inaugural members of the Victorian Media Hall of Fame. 

Day, Mark, “Fairfax board just doesn’t have a clue”, Australian, Media section, 29 October 2012, 

p.27. Discusses the problems Fairfax and News, but particularly the former, face as they 

try to confront the dramatically changing trends in readership of newspapers—print and 

digital. Also, see below. 

Day, Mark, “Read all about it”, Weekend Australian Magazine, 27-28 October 2012, pp.20-23. 

Can newspapers survive in the internet age? 

Doherty, Ben, “Australia denies asylum to Sri Lankan editor facing government death threats”, 

Saturday Age, 6 October 2012, p.9. A female Sri Lankan newspaper editor, threatened by 

a senior government official and brother of the President that she would be killed, has 

had an asylum claim to settle in Australia rejected.  

Kerr, Christian, “Lazy gallery fed misogyny beat-up”, Weekend Australian, 20-21 October 2012, 

p.16. It took freelance business journalist Derek Parker to check the facts and dispel the 

absurdity. Parker did what journalists are supposed to do: check the facts. And he proved 

the charge of misogyny levelled against Tony Abbott was absurd. 

Murfett, Andrew, “The travails of transparency”, Age, Green Guide liftout, 20 September 2012, 

p.13. Discusses how Media Watch treated the report it presented on the redundancy of 

the Age’s weekday editor Mike Van Niekerk. Various insights into the program and the 

views of presenter Jonathan Holmes. 

 

ANHG subscriptions 
Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  A 

subscription covers ten issues (two years). 
(1) Email Rod Kirkpatrick at rkhistory3@bigpond.com (no fee for electronic version, but financial 

contribution welcomed); or 
(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 38 Gingham St, Glenella, Qld, 4740 (hard copy, $60 for individuals; $75 

for institutions). 
New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 
(Name) _________________________ (Address) ________________________________ 
 
_____________________________________________________Postcode _______________ 

I enclose $      –  cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues; or transfer the 
amount into the following account: R. Kirkpatrick, BSB 484 799, account 160 080 705.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

mailto:rkhistory3@bigpond.com

