
AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 47                                                                       May 2008 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 59 Emperor Drive, Andergrove, Qld, 4740.  

Ph. 61-7-4955 7838.  Email: rodthejourno@uqconnect.net  The publication is independent. 

 
 

COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for the next Newsletter: 15 July 2008. Subscription details appear at end of 
Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the “Publications” link of the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/sjc/ and through the 

ePrint Archives at the University of Queensland at http://espace.uq.edu.au/) 

 

 1 – CURRENT DEVELOPMENTS: NATIONAL & METROPOLITAN    
 

47.1.1 HOW THE WEST WAS NOT WON – THIS TIME 

Seven Network chairman Kerry Stokes lost his bid on 23 April to win a seat on the board of 

West Australian Newspapers Holdings Ltd (WAN), and has pledged he will not launch a 

takeover bid. But he has indicated he will fight on to win WAN board representation. WAN 

has said it will consider expanding its board to include more directors with media experience. 

More than 500 shareholders turned out at Perth‟s Hyatt Regency Hotel to see the highly 

publicised showdown between Stokes and the board of WAN. The showdown followed a 

two-month campaign by Stokes to win two seats on the board for the Seven Network, which 

holds a 19.4 per cent interest in WAN (Australian, 24 April 20087, pp.1-2, and Media section, 

p.31). Following is a select summary of major news stories related to the West Australian 

since mid-February. 

 

 WAN posted a 21 per cent fall in profit for the first half of 2007-08. Net income fell 

to $44.3 million, from $56.1 million a year earlier. Influencing this result were a 

$10.4 million loss from the sale of Hoyts Cinemas and charges to write down old 

printing presses (Age, 15 February 2008). 

 A group of seven senior Perth-based journalism academics asserted that reports in the 

West Australian had “increasingly crossed the line into beat-up and 

misrepresentation” and the newspaper was “losing its authority” (Australian, 21 

February 2008, p.3). 

 The WA Government prepared what amounts to a dirt file on the editor of the West 

Australian, Paul Armstrong. The document is described as a damning critique of 

Armstrong‟s editorship and says Armstrong receives a $467,323 salary package 

(Australian, 22 February 2008, p.3). 

 Kerry Stokes condemned the business and editorial performance of the West 

Australian. He wrote to WAN, calling for a shareholder meeting to vote on the 

removal of all non-executive directors and the installation of Seven‟s Peter Gammel 

and Stokes himself (Australian, 26 Feb 2008, pp.3 and 19). 

 WAN chairman Peter Mansell sent, on 26 February, a letter to the company‟s 

shareholders, accusing Kerry Stokes of trying to wrest control of WAN without 

paying an “appropriate” takeover premium. Mansell is a non-executive director 

(Australian, 27 Feb 2008, p.23). 

http://www.uq.edu.au/sjc/
http://espace.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 47          May 2008 Page 2 
 

 

 Mark Day reported (Australian, Media section, 28 February 2008, p.36): “It is 

inevitable that Kerry Stokes will get control of West Australian Newspapers. 

Regardless of the board spill he has demanded, all he has to do is play the waiting 

game until his shareholding creeps into irresistible territory. He knows how to do this. 

It‟s exactly how he took control of the Seven Network …” (see also pp.31-32 of that 

issue of the Media section). 

 The Australian Competition and Consumer Commission will examine claims by the 

Seven Network that it is not seeking to control the board of WAN Holdings 

(Australian, 3 March 2008). 

 Kerry Stokes sent WAN shareholders a letter asking for their support in the 23 April 

directors‟ ballot. He also launched a hotline to convince shareholders they should 

throw out all the company‟s non-executive directors (Australian, Media section, 6 

March 2008, p.33). 

 Eleven outside candidates nominated for the four board seats at WAN‟s extraordinary 

shareholders meeting in April after a rush of nominations on 7 March (West 

Australian, 8 March 2008). 

 WAN chair Peter Mansell says company funds will be used only to keep shareholders 

informed rather than for electioneering (Australian, 11 March 2008, p.25). 

 The four non-executive directors of WAN declared they would not work with Kerry 

Stokes or Peter Gammell if they were elected directors of the company (Australian, 

17 March 2008, p.31). 

 Peter Mansell says the Stokes push to take two board seats is the first step in a 

process that will cost WAN $500 million (Australian, 18 March 2008, p.21). 

 Seven Network will push for an expanded WAN board if Kerry Stokes and Peter 

Gammell are elected as WAN directors (Australian, 19 March 2008, p.23; see also 

Bryan Frith‟s column, p.22). 

 WAN has missed the boat for online offerings and is being swamped by its 

competitors‟ more successful digital strategies, Seven director Peter Gammell says 

(Australian, 20 March 2008, p.6). The Seven Network has marshalled support from 

some of Australia‟s top media buyers and advertisers to dismiss claims by WAN that 

Kerry Stokes‟ push for a board seat would create an insurmountable conflict of 

interest (Australian, Media section, 20 March 2008, p.35). 

 Seven (WAN) Pty Ltd took out a full-page advertisement in the Australian on 27 

March (p.9) to present its “proposal to Refresh the Board of Western Australian 

Newspapers Holdings Limited”. The advertisement ran in a number of other papers, 

too. (See Australian, Media section, 27 March 2008, p.40, “The Diary”.) 

 On 2 April, at a Perth breakfast, attended by 1200 people, Kerry Stokes questioned 

the performance of the West Australian’s editor, saying the newspaper was failing its 

readership and calling it a poorly laid-out, self-indulgent and unattractive product. 

Andrew “Twiggy” Forrest (Australia‟s richest man) hinted he would use his billions 

to ignite a newspaper war in Perth if Stokes failed to win a seat on the WAN board 

(Australian, 3 April 2008, p.3, and, Media section, p.31, and Harold Mitchell‟s 

comment, pp.31-32; see also Subiaco Post, 5 April 2008, p.9). 

 Kerry Stokes said Peter Mansell had two choices if he believed that WAN shares 

were really worth about $16 or $17: he could find another party to buy 20 per cent at 

that price; or he could “take us out at $17 a share and we will go with somebody else, 

like Mr Forrest, and we‟ll start our own newspaper”. At close of trading on 3 April, 

WAN shares stood at $11.55 (Australian, 4 April 2008, p.5). 

 The Australian editorialised (4 April 2008, p.13) on the solid future of newspapers 

and discussed the impact of cost-cutting on circulation at the West Australian.  

 WAN has written to its 30,000 shareholders to “set the record straight”. Peter Mansell 

accuses Stokes of making “inconsistent and selective statements” about WAN 

(Australian, 7 April 2008). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 47          May 2008 Page 3 
 

 

 The Seven Network established a website to promote its viewpoints on the need for 

changes at WAN. The site is at www.refreshthewest.comau 

 More than 100 staff members of the West Australian have written to Kerry Stokes 

seeking assurances he will not turn the paper into an eastern-states-style tabloid, 

believing that if he did they would lose even more readers to the Australian. The 

letter asks Stokes to commit to a charter of editorial independence (Australian, 9 

April 2008, p.3). 

 Tony Barrass, who worked for the West Australian for 15 years in various journalistic 

roles, including magazine editor and chief of staff, and who is now the Australian’s 

Western Australian editor, writes (Australian, Media section, 10 April 2008, pp.27-

28) that the WAN‟s $210 million Koenig and Bauer Colora press has been “an 

unmitigated disaster from day one, compounded by a mantra inside the company that 

dictates that every problem can be solved by cutting costs”. 

 Jennifer Hewett, national affairs correspondent, discusses (Australian, Media section, 

10 April 2008, pp.27-28) Kerry Stokes‟s comparison of the West Australian and the 

Sunday Times (Perth), and his praise for the Daily Telegraph and the Herald Sun. 

 Peter Mansell has hailed the company‟s third-quarter results as evidence of why its 

shareholders should shun a Seven Network bid to sack the board. WAN recorded a 13 

per cent increase in underlying earnings to $31 million for the first three months of 

2008 compared with a year earlier. WAN brought forward the release of its third-

quarter results because of the 23 April extraordinary meeting (Age, 10 April 2008). 

 Kerry Stokes gave his “first in-depth interview in almost a decade”, telling of his 

adoption at age three, his struggle with dyslexia and sleeping on the streets at 15 

(STM, Sunday Times, Perth, 13 April 2008). He spoke about poverty, corporal 

punishment and plans for retirement. He revealed his fear of public speaking because 

of his dyslexia, which caused him to be strapped by Christian Brothers teachers; he 

was not diagnosed until he was in his thirties.  

 The West Australian branch of the Media Entertainment and Arts Alliance has asked 

the WA Attorney-General, Jim McGinty, to stop his public attacks on reporters. After 

months of hostilities between McGinty and Perth journalists – particularly those from 

the West Australian – MEAA faxed a letter to the Attorney-General asking him to 

“cease unwarranted public attacks on WA journalists and to lift a ban on dealings 

with reporters from the West Australian” (Australian, 15 April 2008, p.7). 

 Seven has thrown its weight behind Professor Margaret Seares AO and Peter Abery 

in their bid to be appointed to the WAN board at an extraordinary general meeting of 

WAN shareholders on April 23 (Australian, 15 April 2008). 

 The West Australian needed to replace its editor and senior management as well as 

change the newspaper‟s editorial culture, WA Premier Alan Carpenter said on 15 

April (Australian, 16 April 2008). 

 Nick Tabakoff interviews Kerry Stokes at length after the Seven Network chief failed 

to win a seat on the WAN board (Weekend Australian, 26-27 April 2008, pp.31, 34). 

 WAN is examining the possible expansion of its board  by two – from five to seven 

directors – as it seeks to appease concerns raised by shareholders at the 23 April 

meeting about its performance (Australian, Media section, 1 May 2008, p.32; also see 

pp.31-32 for John Lyons‟s article on “Stokes heir” Peter Gammell). 

 Deputy Federal Opposition Leader, Julie Bishop, said the West Australian had 

declined “dramatically” in recent years. She strongly supports Seven‟s bid for two 

directors on the WAN board (Australian, 1 May 2008, p.5). 

 

47.1.2 CARTOONIST PRYOR SIGNS OFF AFTER 30 YEARS  

Geoff Pryor has laid down his pen after drawing more than 10,000 editorial cartoons in his 30 

years at the Canberra Times. He finished on 29 February and his final cartoon appeared the 

next day. He was farewelled at a dinner at the Hyatt Hotel on 27 February. The 230 guests 

included the ACT Chief Minister Jon Stanhope and past and present editors of the Canberra 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 47          May 2008 Page 4 
 

 

Times. The newspaper published an eight-page tabloid liftout of some of the best of Pryor‟s 

cartoons of the past 30 years. Jack Waterford, the current editor-at-large and a former editor 

and editor-in-chief, declared that Pryor had been “Australia‟s premier cartoonist” during his 

period with the newspaper. Pryor‟s cartoons had exposed “the vanity, the ridiculous, the 

hypocrisy and the absence of principle”.  

 

Waterford said that when Pryor came to work each day he talked to people – to journalists, to 

mates and contacts, and focused on finding out what was really going on and why, and what 

the strengths and weaknesses or relative positions were. By the end of the process there were 

few who were better informed, which “is why so much of what he does is so sharp, and so 

satisfying to the insider”. Pryor won some major awards for his cartooning but had long 

ceased to enter competitions. Typically the competitions were for the best cartoon of the year, 

or the best on a certain subject. Pryor believes that every cartoonist of reasonable ability can 

produce a great cartoon at least once a year. The challenge was to produce consistently good 

or excellent cartoons. The Canberra Times farewelled “the fine art of Pryor” in an editorial on 

1 March (Canberra Times, 27 and 28 February and 1 March 2008). 

 

47.1.3 MUSICAL CHAIRS FOR FAIRFAX EDITORS 

Fairfax Media Ltd has announced an editorial reshuffle apparently prompted by the desire of 

Canberra Times editor Mark Baker to return to working in Melbourne because his wife and 

family were still in Melbourne. Baker rejoins the Age As editor of special projects. Peter Fray 

leaves the editorship of the Sunday Age to become the editor of the Canberra Times. Gay 

Alcorn, the deputy editor of the Age, becomes the editor of the Sunday Age (Sunday Age, 24 

February 2008, p.2; Australian and Canberra Times, 22 February 2008, p.3 and p.2 

respectively). Fray was featured in Mediaweek, 7 April 2008, pp.3, 6. An extract of Fray‟s 

views: “You have to play to the strengths of print as well. You have a physical space and 

presence – you can use great pictures; you can entice people with a smorgasbord of great 

stories relevant to their lives. The idea that newspapers are dead is a furphie.” 

  

47.1.4 ADVERTISING SPENDING GROWS SHARPLY 

Spending on advertising in Australia last year grew by 11.5 per cent to top $13 billion, partly 

because of the federal election, the Commercial Economic Advisory Service says. When 

classified directories, such as Telstra‟s Yellow Pages, are included, spending reached a record 

$13.192 billion in 2007. Newspaper advertising grew by 9.5 per cent and online advertising, 

34.5 per cent (Australian, 11 April 2008, p.21). 

 

47.1.5 ADELAIDE’S REVIEW A MONTHLY AGAIN 

After four years as a fortnightly, the Adelaide Review reverted to monthly publication in 

April. The change followed an expensive four-year campaign by its Spanish publisher to gain 

a foothold in the Adelaide newspaper market. First published in 1984, the Review switched to 

fortnightly publication after it was acquired by Spanish publisher Javier Moll, who had hopes 

of using it as a bridgehead into the Australian market. Moll hoped eventually to launch a daily 

newspaper in Australia, by making the Review a weekly and then a daily. His ultimate goal 

was to start dailies in the single-newspaper metropolitan newspaper markets of Adelaide, 

Brisbane and Perth (Australian, Media section, 6 March 2008, p.33). 

 

47.1.6 WILD ABOUT HARRY LEAK 

British military commanders have condemned Australia‟s New Idea magazine for breaking an 

embargo on the publishing of news of Prince Harry‟s deployment in Afghanistan. The 

commanders have withdrawn him from the conflict. The New Idea website drew a bitter 

response from readers, who accused it of endangering the prince and soldiers serving with 

him (Weekend Australian, 1-2 March 2008, p.7). New Idea apologised for breaking the 

international embargo on Prince Harry‟s military service in Afghanistan. The rare apology 

follows a management shakeup in which the editor-in-chief and editor were removed and a 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 47          May 2008 Page 5 
 

 

senior executive was installed to oversee the magazine (Australian, 11 March 2008, p.7; see 

also, Trevor Cook, “Goodbye embargo?”, Issue 50, April/May 2008, pp.23-24). 

 

47.1.7  RECENT CHRONOLOGY 

   

47.1.7.1 EVENTS 

5 February 2008: Roxby Downs Sun celebrates 20
th
 anniversary. 

14 February 2008: Gympie Times celebrates 140
th
 anniversary and publishes 24-page liftout 

(APN Password, February 2008, pp.1, 4-5. 

23 April 2008: Extraordinary meeting of shareholders of West Australian Newspaper 

Holdings discusses Seven Network‟s proposals for “refreshing” the WAN board but does not 

elect Kerry Stokes and Peter Gammell to the board (see 47.1.1). 

 

47.1.7.2 DEATHS 

   Bone, Pamela: D. 26 April 2008 in Melbourne, aged 68; courageous journalist and 

columnist for the Age for 23 years; contributed articles to the Australian in recent months; 

twice winner of Melbourne Press Club‟s award for best newspaper columnist; her work took 

her to some of the toughest places in the world – she saw bodies being exhumed from mass 

graves in Rwanda and held emaciated babies in Malawi; retired from the Age as associate 

editor on 16 December 2005 (Age, 28 April 2008; Australian, 28 April 2008, p.6, and p.9 

[letter to editor, and “Cut & Paste”] and Media section, 1 May 2008, p.32; see ANHG 36.4, 

February 2006, and ANHG 47.5.2, Bone). 

   Galton, Barry Daniel: D. 29 February 2008 on Gold Coast, aged 72; educated in Lismore, 

Casino and Charters Towers; began journalism cadetship with Northern Star, Lismore; 

worked for Sydney Morning Herald for four years before working in airlines public relations 

for nine years; moved to Gold Coast to become editor of the Logan & Albert News; became 

senior report for Gold Coast Bulletin; wrote the centenary history of that newspaper in 1985; 

wrote two histories of the surf lifesaving movement later worked in Government public 

relations; diagnosed with motor neurone disease only a day or so before his death (Gold Coast 

Bulletin, 1 March 2008). 

   Hogg, Lionel Ker Strutton: D. 17 February 2008 in Brisbane, aged 84; born at Longreach; 

joined Morning Bulletin, Rockhampton, as cadet journalist on leaving school in 1941; after a 

year, enlisted with RAAF and became a Flying Officer; demobilised in 19455, returned to 

Morning Bulletin, but joined Brisbane Telegraph in 1947 and became chief of staff of Tweed 

Daily News, Murwillumbah, in 1948; then joined Sydney sun and Melbourne Herald; was 

Herald’s Darwin correspondent, 1954-56; won International Press Institute fellowship in 

1957 and made a work-and-study tour of US for three months; won Walkley Award in 1957 

for best piece of reporting; became chief of staff of Herald; served as London editor of the 

Herald group, 1962-63; appointed deputy editor, Brisbane Telegraph, 1964, and editor, 1975-

81; took on an administrative challenge within Queensland Newspapers; retired 1992; became 

a top tennis and swimming administrator; made a Commander of the British Empire by the 

Queen in 1980 for services to journalism (Courier-Mail, 20 February 2008, p.70). 

   Laurie, Ken: D. 15 February 2008 in Melbourne, aged 88, former secretary of the 

Australian Provincial Press Association (the antecedent body for Country Press Australia); 

served APPA 1961-1980; was also executive director of Victorian Country Press Association 

and Country Press Co-operative Ltd. 

 

47.1.8 NSW SUPREME COURT’S ERROR 

The NSW Supreme Court issued the wrong version of a judgment in a case against a Sydney 

Morning Herald journalist that contained insulting and unfair remarks. In what the court says 

was a mistake, an unauthorised version of a judgment in a contempt matter in which Elisabeth 

Sexton was acquitted – describing her as “incompetent” and “arrogant” – was released to the 

parties and media. Referring to an article in which she used the word “derail” in relation to the 

plaintiff, the judgment from Justice Roderick Howie said that “if the use of the word was not 

intended to prejudice him in the eyes of the reader, then the journalist is incompetent in her 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 47          May 2008 Page 6 
 

 

understanding and use of language”. It then says: “If she did intend to prejudice him, then it 

displays an arrogance and disregard for the rights of an accused person.” The court issued on 

7 March a statement admitting the mistake along with an authorised version of the judgment 

from which the insulting references were deleted (Sydney Morning Herald, 8 March 2008). 

 

47.1.9 BREEN LEADS NEWS TEAM FOR OLYMPICS 

Sunday Telegraph editor Neil Breen will lead a 25-member News Limited team in covering 

the Beijing Olympic Games in August. Breen, a former sports editor of the Courier-Mail and 

the Australian, launched the innovative sports magazine, Alpha, in 2005 (News Limited 

media release, 22 February 2008). 

 

47.1.10 STOKES AND SHANGHAI 

Kerry Stokes‟s family company, Australian Capital Equity, has become the first foreign firm 

to participate in owning and running a daily newspaper in the People‟s Republic: the English-

language Shanghai Daily, which sells about 60,000 copies a day (Australian, Media section, 

20 March 2008, p.35; see advertisement, Media section, 10 April 2008, p.29) 

 

47.1.11 TOOHEY RETURNS WALKLEY OVER ABORIGINAL PRESS CURBS 

Paul Toohey returned his 2002 Walkley Award trophy to the Media Entertainment and Arts 

Alliance (MEAA) to protest a push by the journalists‟ union to make media representatives 

outline their intentions to authorities before being granted access to Aboriginal communities 

(Australian, 20 March 2008, pp.1, 6). Toohey, the Australian’s chief Darwin correspondent, 

gave the reasons for his anger and his action in an article in the Media section (pp.35-36) that 

day. (See also, “Media union adds its own barriers to permit system”, Australian, 18 March 

2008, p.3.)  MEAA backed down swiftly. In a letter to the Indigenous Affairs Department on 

18 March, the MEAA secretary Chris Warren said MEAA was withdrawing its submission on 

changes to the permit system governing access to Aboriginal lands pending further 

“consultation” (Weekend Australian, 22-23 March 2008, p.3, and see Simon Kearney‟s 

comment, “Community gatekeepers, keeping us from the truth”, p.25). The issue was 

discussed on Media Watch (ABC-TV, 24 March 2008). As the federal Government shuts 

down Northern Territory Aboriginal communities to outsiders after a brief window in which 

they were open, Indigenous Affairs Minister Jenny Macklin is to make a one-off ministerial 

declaration exempting journalists (Australian, 27 March 2008.) 

 
47.1.12 AN ARMY OF PUBLIC RELATIONS OFFICERS 

The Defence Department envisages a bigger role for itself in providing “packaged news” as it 

sets out to reduce its reliance on traditional media outlets for information on military and 

security issues. According to former Defence Public Affairs Branch employees, staffing 

levels at the Russell offices in Canberra in the past 15 years have risen from 20 to 119 staff 

(62 are civilians and 57 are military officers), to produce material and images including three 

service newspapers, as well as managing a website and responding to media inquiries. Last 

year Defence issued 736 media releases and fielded 5826 media inquiries (Australian, 24 

March 2008).  

 

47.1.13 IDENTITY CRISIS PERSISTS ON SUNDAYS AT CANBERRA TIMES 

In an email, Barry Blair, of Tamworth, suggested the Sunday Canberra Times was suffering 

an identity crisis and mentioned: In the 88-page, 23 March 2008 edition, no fewer than four 

pages (at pp.7, 9, 34 and 61, in the pagination/footer area) gave the paper title as Canberra 

Sunday Times. Victor Isaacs, of Canberra, responded: See my item (43.14) in the ANHG 

Newsletter of July 2007. “On 3 June [2007] the name of the Canberra Sunday Times was 

subtly changed to Sunday Canberra Times – or perhaps not. The change was unannounced in 

the paper; the front page masthead was changed; however, the running titles at the bottom of 

each page, the title of the magazine and the title above the editorial were not changed. On 10 

June the running titles at the foot of each page and the magazine were changed. Finally, on 24 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 47          May 2008 Page 7 
 

 

June, the title above the editorial was changed. Cataloguers will wail and curse. The paper had 

earlier had another change of name of 7 May 2000 from the Sunday Times. The earlier change 

coincided with a change from broadsheet to tabloid and removed any possible confusion with 

the Perth paper.” 

 

47.1.14 HOBART MERCURY’S NEW PRESS 

New Limited has ordered a single-width, double-circumference KBA Comet press line for 

Davies Brothers in Hobart, publisher of the Mercury and the Sunday Tasmanian. The new 

press, which will be commissioned in July 2009 at Glenorchy Technopark, is part of a $32 

million upgrading project that includes a new building and Ferag mailroom (Australian 

Printer, March 2008, p.16). To see schematic diagrams of the Mercury’s KBA Comet press 

configuration, go to www.i-grafix.com/go/mercury Earthworks have begun at the site for the 

new printing press. The first sod was turned on 26 March (Mercury, 27 March 2008).  

 

47.1.15 PEOPLE 

   James Button, Fairfax foreign correspondent and son of the late John Button (former 

Senator), is interviewed in Mediaweek’s series on “The Reporters” (14 April 2008, p.7). 

  Ken Cowley, chief executive of News Limited, 1980-97, was awarded an honorary 

doctorate by the University of NSW on 31 March for his “eminent service to the community”. 

Cowley is now the owner of bush outfitter R.M. Williams, publisher of Outback magazine. 

From humble beginnings, growing up in Bankstown in Sydney‟s west, he established his own 

newspaper in Canberra. There, he said in accepting the doctorate, his career took a fortuitious 

turn when he had “a life-changing meeting” with a youthful Rupert Murdoch. At that meeting 

he had told Murdoch of “my idea to create a national daily newspaper”, he said. “And so the 

Australian was born.” (Australian, 1 April 2008, p.5.) 

   Colleen Egan, a Perth Sunday Times columnist and blogger and the winner of the News 

Limited 2007 Sir Keith Murdoch Award for Journalism, talks to Mediaweek (17 March 2008, 

p.10) about the people who have been influential in her journalism career, about the Andrew 

Mallard case, and about blogging. 

   Doug Flynn, who rejected an offer three years ago to become CEO at what is now Fairfax 

Media Ltd, has been axed from his position as CEO of Rentokil, the world‟s largest pest 

exterminator (Weekend Australian, 22-23 March 2008, p.31). 

   Peter Game, 81, retired on 16 April after a career spanning almost 61 years. He started 

work as a cadet at the Melbourne Herald in December 1947. His postings included the 

Sydney and London bureaux, chief-of-staff and assistant to the editor-in-chief, Archer 

Thomas. He achieved journalistic fame with his 1975 Walkley Award-winning expose of the 

Khemlani loans affair which played a part in the downfall of the Whitlam Government. 

Another of his landmark scoops was in revealing links between the mafia and Italian migrants 

in Griffith, NSW. Yet another was the exposure of cancer guru Milan Brych as a fraud. When 

the Herald closed in 1990, Game became a leader writer on the newly formed Herald Sun. He 

retired at 65, for a few weeks, but returned to work as a contributor. He was awarded the 

Melbourne Press Club‟s Lifetime Achievement Award in 2000 (Herald Sun, 17 April 2008).  

   Michael Gawenda, a former editor of the Age, discusses (Australian, Media section, 3 

April 2008, p.33) his aspirations for the University of Melbourne‟s Centre for the Advanced 

Study of Journalism, to open in late February 2009. 

   Frank Kelett retired at the end of April after 50 years in the newspaper industry. A former 

deputy editor of the Newcastle Morning Herald, he was the executive director of the Pacific 

Area Newspaper Publishers Association (PANPA) from 1986 to 2001 (and PANPA has never 

been as vigorous since). He left to fill a similar role at the Publishers National Environment 

Bureau from the beginning of 2002 (Australian, Media section, 1 May 2008, p.36; see also 

PANPA historical notes and ANHG 15.5, November 2001). 

  Bill Leak, a cartoonist for the Australian, was at the National Portrait Gallery on 19 

February to see his portrait of Richard Woolcott, one of Australia‟s most distinguished 

diplomats, added to the national collection (Australian, 20 February 2008). 

http://www.i-grafix.com/go/mercury


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 47          May 2008 Page 8 
 

 

   Mungo MacCallum, author of Poll Dancing: The Story of the 2007 Election, is interviewed 

about his career in journalism (Mediaweek, 3 March 2008, p.8). 

   Glenn Milne, News Ltd political columnist, is interviewed in Mediaweek’s series on “The 

Reporters” (14 April 2008, p.8). 

   Chris Mitchell, editor-in-chief of the Australian, discusses a wide range of issues in an 

interview by Mediaweek (10 March 2008, pp.3, 7 and 8). Mitchell said the paper was building 

a new business website and would soon launch a monthly business magazine; the Age was 

producing a “pretty good paper”; the Australian is “much less conservative in world terms 

than the Wall Street Journal or the Telegraph in London”. 

   Shane Rodgers has been appointed general manager of Queensland Newspapers Pty Ltd, 

publisher of the Courier-Mail, Sunday Mail, mX and Brisbane News. He was “Person of the 

Week” in Mediaweek (3 March 2008, pp.4, 7). Rodgers is a former editor-in-chief and deputy 

general manager of Quest Community News, Brisbane.  

   John Silvester, the Age’s veteran crime reporter, has been named the Graham Perkin 

Australian Journalist of the Year for 2007 (Mediaweek online, 21 April 2008).  

   Lenore Taylor, regular Insiders commentator, 2007 Paul Lyneham Award winner and a 

political reporter for 18 years, has left the Australian Financial Review to rejoin the 

Australian as a federal political reporter and a weekend columnist. 

   Rebecca Weiser, a woman with a diverse background, including serving as a diplomat in 

various overseas locations, has been named Tom Switzer‟s replacement as opinion editor at 

the Australian. 

 

47.1.16 NEW WOMAN BECOMES OLD HAT 

Australian Consolidated Press has closed its second magazine in two months. One of ACP‟s 

recent acquisitions from Emap Australia, New Woman, ceased publication on 9 April, as the 

Bulletin did at the end of January. The woman‟s lifestyle magazine was part of a stable of 

magazines the PBL Media-owned company bought from Emap in September 2007 for $94 

million. The stable included Zoo, FHM, Empire, Mother & Baby, and Pregnancy & Birth 

(Australian, 28 March 2008, p.23). 

 

47.1.17 IN BLACK AND WHITE: READ ALL OVER AGAIN 

“In Black and White” was a feature of the Melbourne afternoon paper, the Herald, from the 

early 1950s until the Herald ceased in 1990. In early March it was revived and is now a 

feature of Page 2 of the Herald Sun. 

 

47.1.18 THE NEW-AGE AGE 

Inside the Age, February 2008, carries a lot of detail about the new premises into which the 

Melbourne daily will move on the edge of the CBD and Docklands precinct on Collins Street 

in the first half of 2010. Print and online sections will be integrated with more than 420 

journalists and support staff seated over two interconnecting floors, close to TV, audio, radio, 

photographic studios and editing suites (the newsletter is published for subscribers to the Age; 

there‟s a profile of the Age’s literary editor, Jason Steger, on pp.1-2 of the February issue). 

 

47.1.19 THE SHARED NEWSPAPER PAGE 

Michael Davis reports (Australian, Media section, 3 April 2008, p.34): One of the fastest 

growing divisions of Australian Associated Press was founded by Martin Thomas and Bruce 

Davidson, former News Limited editorial executives. The started Pagemasters 13 years ago, 

supplying television program listings and other ready-to-set pages to newspapers throughout 

the Asia-Pacific. They began by renting a small office in Richmond, Melbourne, and, 

employing one or two other staff, initially provided desktop publishing services to clients, 

including book editing, design and typesetting, and editorial production services for company 

annual reports. Within 12 months they were producing TV guides for the Herald Sun, Sunday 

herald Sun and the Weekly Times, with a full-time listings workforce of three. The listings 

business quickly grew to include the Age and several Victorian regional papers. During the 

next decade it became the leading Australian supplier of TV listings, providing services for all 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 47          May 2008 Page 9 
 

 

daily and weekly newspapers across the country, as well as TV Week magazine. The big break 

for the company‟s founders came in 2002, more than a decade after they had left the security 

of News. AAP acquired Pagemasters; Davidson assumed the role of managing director, and 

Thomas retired three years later. The takeover enabled Pagemasters to provide more page-

ready services, similar to what news agencies across the world, particular‟s Britain‟s Press 

Association, already supplied. 

 

47.1.20 HISTORIC MEETING OF PRESS COUNCILS 

John Dunnet writes: The first meeting between the Australian Press Council and the New 

Zealand Press Council took place in Wellington, New Zealand, on 13 and 14 2008. The 

meeting allowed members from both councils to meet in formal and informal surroundings to 

discuss a wide range of issues, from organisational matters to contemporary issues of press 

freedom, privacy and public interest, the inroads being made by government into the 

operation of the modern media, the increasing use of suppression orders by courts, and 

defamation laws. At a public forum on 13 March addresses were given by the chairman of the 

NZPC, Barry Paterson, QC, a retired High Court Judge, NZ Law Commissioner John 

Burrows, QC, and the APC chairman, Professor Ken McKinnon. 

 

The Australian and New Zealand press face a great many common concerns although the 

circumstances in each country are somewhat different (for example, NZ has only one 

principal legal jurisdiction whereas the Australian state-based system presents obvious 

challenges). However, the question of privacy (and privacy laws) in relation to freedom of 

expression is a matter of moment in both countries now. In many areas, it could be said that 

the press in NZ has a better time of it than the Australian media in terms of freedom of the 

press; a Bill of Rights Act, the Official Information Act, looser defamation laws, and the 

abolition of sedition laws (it may be recalled that the Howard Government included sedition 

provisions in its anti-terrorism laws). 

 

Some of the Australian observers found the processes of the NZ Press Council to be more 

legalistic in practice. The NZ council is much smaller than the APC and somewhat more 

insular in its concerns (the NZPC, for example, has not directly concerned itself with 

developments affecting freedom of the press in neighbouring Pacific nations). The 

adjudication process of the New Zealanders requires the publication of extensive 

adjudications and the voting decisions are made public with the Council members‟ names 

appearing to show how they voted. The APC makes its decision on a “cabinet” basis and 

voting patterns are not revealed.  

 

47.1.21 MURDOCH-PACKER DEAL COLLAPSES 

A $3.3 billion deal announced in January for James Packer and Lachlan Murdoch to partner a 

buyout of the old Packer media empire, Consolidated Media Holdings, collapsed on 7 April 

amid accusations of treachery from both sides (Sydney Morning Herald, 8 April 2008). If the 

deal had proceeded, the pair would have controlled a 25 per cent stake in the Nine Network 

and the Packer magazines, a 25 per cent stake in Foxtel and a half stake in Fox Sports. (See 

also: Australian, 4 April 2008, pp.19-20, 7 April 2008, p.29, 8 April 2008, pp., 21, 23, and 

Bryan Frith, p.22, and Media section, 10 April 2008, pp.27, 31 and 32). 

 

47.1.22 JOHN B. AND THE FAIRFAX INTEREST 

A move by John B. Fairfax to cement his influence on the company that bears his name, 

Fairfax Media, appears to have cost him tens of millions of dollars because of the meltdown 

in both the general market and the Fairfax share price. Fairfax and siblings, including brother 

Timothy, have, since the merger of Fairfax with Rural Press in May last year, been the media 

group‟s largest shareholders through their private family company, Marinya Media. 

Marinya‟s dominant asset is the 211 million Fairfax shares it holds, or just under 14 per cent 

of the company. But it is believed John B. Fairfax has taken his personal stake in Marinya to 

75 per cent through the purchase of Timothy‟s mooted 37.5 per cent holding in Marinya – 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 47          May 2008 Page 10 
 

 

indirectly representing more than 79 million Fairfax shares – in February when Fairfax‟s 

share price was above $4. Since the mooted date of the transaction, the Fairfax share price has 

fallen from $4.05 a share to yesterday‟s closing level of $3.44. Based on the effective 

purchase of just over 79 million Fairfax shares, this would represent a loss of $48 million in 

two months. But there have been suggestions that the deal may have been struck on late-2007 

levels, when Fairfax shares were closer to $4.50 – potentially crystallising an even larger loss 

(Australian, 18 April 2008). 

 

47.1.23 MANAGEMENT AND JOURNALISTS DIFFER AT THE AGE 

The management of the Age has defended editor-in-chief Andrew Jaspan from allegations that 

he had allowed commercial partnerships to compromise editorial independence. Commercial 

partnership deals were here to stay for the Age, the paper‟s chief executive, Don Churchill, 

told the journalists in a letter (Weekend Australian, 12-13 April 2008, p.3). The letter came a 

day after a stop-working meeting between journalists and Jaspan. Journalists condemned 

management for allegedly undermining the Melbourne newspaper‟s editorial independence, 

claiming reporters were pressured not to write negative stories about Earth Hour and sports 

coverage was in danger of being compromised by commercial considerations. During what 

reporters called a “volatile” and “hostile” staff meeting on the editorial floor with Jaspan, 

journalists also criticised his decision to attend the 2020 summit and attacked the publication 

in February of a letter by Fairfax chairman Ron Walker about the Liberal Party (Australian, 

11 April 2008; see also ANHG, 47.5.2, Colless article). 

 

47.1.24 DREDGING UP DIRT ON THE AGE 

Martin Pakula, the understudy to Victoria‟s Roads and Ports Minister Tim Pallas, has 

condemned the Age’s coverage of the dredging of Melbourne‟s shipping channel as 

unbalanced, low-brow and disgraceful. It comes after private complaints to the Age and its 

editor-in-chief, Andrew Jaspan, from the Premier, corporate chiefs and top bureaucrats, 

including Prime Minister and Cabinet chief Terry Moran, as well as unrest among reporters 

about the paper‟s stance on the project (Australian, 18 April 2008). 

 

47.1.25 HALL CONSIDERS BUYING BULLETIN 

Peter Hall, an investment funds manager and former journalist, is considering buying the 

Bulletin masthead. Hall, the executive chairman of Hunter Hall Investment Management, told 

the Weekend Australian (26-27 April 2008) from London: “I am in discussions with ACP. I 

am carrying out due diligence to see if I can build an economic model that might work. I am 

trying to prove that up. But, sadly, we are still a few months from working it out. It‟s looking 

a bit iffy about whether I should do it.” If he bought the country‟s oldest news magazine, 

which was closed by Publishing & Broadcasting Ltd in January, he would turn it into a 

weekly magazine of comment and analysis, like the Spectator or the New Yorker. “I believe 

Australia needs an intelligent weekly magazine of comment and analysis,” said Hall, who was 

a cadet journalist with the Canberra Times before moving into the funds management 

business 25 years ago. He would buy only the title to the magazine, estimated to be losing 

more than $4 million a year before it was closed several months after private equity group 

CVC bought 75 per cent of PBL, James Packer‟s media arm (see also ANHG 46.1.1, and 

47.5.1, Foyle, Haigh, Stirling and Warden). 

 

47.1.26 POLICE RAID PERTH NEWSPAPER OFFICE 

More than a dozen fraud squad officers raided the offices of the Sunday Times¸ Perth, on 30 

April in a bid to find the source of a story that embarrassed the Carpenter Government. The 

report, by senior journalist Paul Lampathakis, detailed a request by Treasurer Eric Ripper (as 

chair of the Cabinet sub-committee on communications) for $16 million to pay for advertising 

for the Carpenter Government‟s re-election campaign (Australian, 1 May 2008, p.5; see also 

Australian, 2 May 2008, p.5). 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 47          May 2008 Page 11 
 

 

2 – CURRENT DEVELOPMENTS: ONLINE 

 

47.2.1 FAIRFAX AND PERTH 

Fairfax Digital chief executive Jack Matthews has persistently played down the company‟s 

interest in starting up a news website in Perth, but the elephant in the room is getting bigger 

by the day. After advertising for a Perth-based marketing manager last month, Fairfax Media 

in March posted advertisements for “experienced reporters to work for a Perth-based news 

service” on its employment website, MyCareer. The company has also paid for the rights to at 

least six Perth-related website domain names. One of the six, WAtoday.com.au, is believed to 

be the favoured title of the news website, which has a working title of “Project Red-Eye”. 

Perth is Australia‟s only state capital not to have a daily newspaper owned by at least one of 

Fairfax or News Ltd, although News publishes the Sunday Times newspaper in WA and the 

PerthNow daily news website. (Age, 6 March 2008). 

 

47.2.2 SMH.COM.AU TOPS AGAIN 
The Sydney Morning Herald’s website, smh.com.au, has regained its mantle as the top news 

destination on the internet for Australians, knocking the PBL Media portal ninemsn into 

second place for the first time since July last year. The Nielsen//NetRatings data for February 

shows that smh.com.au defeated ninemsn for the first time in all three key measures – monthly 

domestic unique browsers (UBs), page impressions and average daily unique browsers – in 

the news and weather category. According to the internet industry ratings, smh.com.au 

attracted 388,129 average daily UBs, 4.2 million monthly UBs and a total of 140 million page 

views in February. Ninemsn had 366,047 daily UBs, 3.8 million monthly UBs and 49 million 

page views (smh.com.au, 6March 2008). 

 

47.2.3 NOT ON BRUMBY’S RUN 

Nicholas McGowan, a former spokesman for Victorian MP Ted Baillieu, has established the 

online news service, staterounds.com, to report on Victorian State politics. The Brumby 

Labor Government is refusing to send media releases top McGowan‟s service (Age, 18 

February 2008, “The Age Diary”, p.20). 

 

47.2.4 CAIRNS POST’S WEBSITE POPULAR 

The Cairns Post’s website, cairns.com.au, received 756,612 hits during its first month 

(February), the newspaper asserted (29 February 2008). Its top stories, included the dog-

eating python, had been picked up by 18 national and 11 international websites. 

 

47.2.5 HANNAN FAMILY’S PLAN STRIKES HURDLE 

The Hannan family‟s ambitions of recreating its former print empire online have struck a 

hurdle with the sudden resignation of chief executive Michael Gethen. Gethen had been 

working to build the Hannans‟ online business, Independent Digital Media, for the past year. 

But staff were told in before Easter that he was to leave immediately after differences of 

opinion over strategy and direction with IDM‟s board which includes three members of the 

Sydney-based clan: brothers Michael and David Hannan and their uncle, John Hannan, who is 

chairman (Australian, Media section, 27 March 2008, p.37). 

 

 3 – CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL 
 

47.3.1 CIRCULATION OF REGIONAL DAILIES 

The Kalgoorlie Miner recorded the biggest percentage circulation increase in the figures 

issued by the Audit Bureau of Circulations for regional dailies for October-December 2007. 

The Miner’s sales rose by 3.15 per cent. The Fraser Coast Chronicle (2.61pc) and the 

Geelong Advertiser (2.26pc) were the next best performers among the 12 dailies that showed 

increases. Mount Isa‟s North-West Star recorded the biggest circulation decrease (7.73pc) 

closely followed by Warwick‟s Daily News (6.63pc). The Warwick paper was the smallest 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 47          May 2008 Page 12 
 

 

circulating daily for the period (with average daily sales of 3,125) and the Mount Isa was not 

far ahead (3,344) 

 
  Oct-Dec 

2007 

Oct-Dec 

2006 

 Oct-Dec 

2007 

Oct-Dec 

2006 

Border Mail, Albury-

Wodonga 

25,851 26,579 NewsMail, Bundaberg 11,608 11,630 

Western Advocate, 

Bathurst 

3,961 4,067 Cairns Post 30,268 30,709 

Barrier Daily Truth, 

Broken Hill 

5,814 5,811 Gladstone Observer 7,227 7,352 

Daily Liberal, Dubbo 5,096 5,330 Gold Coast Bulletin 47,107 47.960 

Daily Examiner¸ Grafton 5,458 5,692 Gympie Times 5,868 5,935 

Northern Star, Lismore 15,384 15,743 Queensland Times, 

Ipswich 

11,017 10,812 

Maitland Mercury 4,364 4,348 Daily Mercury, 

Mackay 

16,180 16,242 

Herald, Newcastle and 

Central Coast 

50,000 50,000 Sunshine Coast Daily 22,529 22,383 

Central Western Daily, 

Orange 

5,296 5,375 Fraser Coast Chronicle 10,021 9,766 

Northern Daily Leader, 

Tamworth 

7,988 7,977 North-West Star, 

Mount Isa 

3,344 3,624 

Daily News, Tweed 

Heads 

4,808 4,867 Morning Bulletin, 

Rockhampton 

18,106 18,265 

Daily Advertiser, Wagga 

Wagga 

13,486 13,415 Chronicle, Toowoomba 23,048 23,885 

Illawarra Mercury, 

Wollongong 

28,080 28,553 Townsville Bulletin 29,099 29,312 

Courier, Ballarat 19,353 19,275 Daily News, Warwick 3,125 3,347 

Advertiser, Bendigo 14,462 14,485 Advocate, Burnie 24,884 24,528 

Geelong Advertiser 30,354 29,684 Examiner, Launceston 33,946 34,476 

Sunraysia Daily, Mildura 7,139 7,169 Kalgoorlie Miner 5,760 5,584 

News, Shepparton 10,301 10,425    

Standard, Warrnambool 12,788 12,769    

 

47.3.2 APN (1): HAND-INSERTING DAYS ARE OVER  

APN Print Australia has reached the end of an era in its production area, says general 

manager Gary Osborne (APN Password, February 2008, p.27). This stage has been reached 

because of the investment in mechanical-inserting equipment at all sites. Teams of people, 

mainly women, no longer hand-insert newspapers every night. This has been part of the APN 

business since it began publishing newspapers. Hand-inserting finished at the end of February 

when Rockhampton fired up its Alphaliner inserting line. (See “„Plug and play‟ way to 

hybrid”, gxpress, November 2007, p.31, for an insight into the APN Print Centre at Yandina.) 

] 

47.3.3 APN (2): PROFIT UP BY 5 PC 

APN News & Media Ltd recorded a net profit of $167.4 million, a 5 per cent increase, for 

calendar year 2007. APN has announced it is interested in buying the 50 per cent of 

Australian Radio Network that it does not already own (Australian, 20 February 2008, p.23). 

 

47.3.4 APN (3): CHIEF CRITICISES FUND MANAGERS 

In the APN News & Media Ltd annual report for 2007, chairman James Parkinson took a 

thinly veiled swipe at the fund managers who helped cause the failure of a $6.20-a-share, 

scheme-of-arrangement bid by a consortium led by Tony O‟Reilly‟s Independent News & 

Media. The report was issued to the Australian Securities Exchange on 31 March. Parkinson 

said investors would be the ultimate arbiters of whether the institutions that helped to scupper 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 47          May 2008 Page 13 
 

 

the deal were right, given the global credit crunch. APN shares closed on 31 March at $4.59 

(Australian, 1 April 2008, p.23). 

 

47.3.5 ROCKAMPTON: NEW PRINT CENTRE OPERATING 

The Morning Bulletin of Monday, 18 February, was the first to be printed with full-colour 

capacity at APN‟s new Rockhampton print site in Hempenstall Street, North Rockhampton. 

Editor Frazer Pearce said the state-of-the-art Manugraph press  had been printing a range of 

publications for a few weeks (Morning Bulletin, 19 February 2008, p.2). It was commissioned 

on 30 April (Simon Irwin, E-mail message to ANHG, 1 May 2008). 

 
47.3.6 NOWRA: COUNCIL TO PUBLISH ITS OWN NEWS 

Shoalhaven City Council, with headquarters at Nowra, south of Wollongong, has decided to 

publish its own news, reports the South Coast Register (29 February 2008). At a meeting on 

26 February council decided to publish several pages of council information and news in the 

fortnightly TV guide, the Mail. Council will employ a cadet communications officer to 

compile the material, with the cost of the project being partially offset by savings from not 

advertising in regional newspapers.  

 

47.3.7 BUNGENDORE: BULLETIN CHANGES NAME 

Kay Hynes, of the State Library of New South Wales, writes: The Bungendore Bulletin 

ceased publication with Vol. XVIII, No. 24, on 20 December 2007. The Palerang and 

District Bulletin (incorporating the Bungendore Bulletin) began publication in February 2008 

and is appearing monthly. ISSN 1035-1299. Managing editor Maria Taylor says the 

newspaper hopes to reach readers from Gundaroo to Captains Flat and from Bungendore to 

Braidwood and most places in between. 

 

47.3.8 ROXBY DOWNS: 20 YEARS OF PUBLICATION 

The Roxby Downs Sun, South Australia, has celebrated 20 years of publication. It was 

launched as the Northern Sun on 5 February 1988 at the small mining camp of Olympic Dam, 

which has since become Roxby Downs. Before the Sun, there had been only the Dam News, 

issued by Western Mining (Roxby Downs Sun, 8 February 2008). 

 

47.3.9 CAIRNS AND TOWNSVILLE: POST AND BULLETIN COMPARED 

The following is a comparison of the 8-9 March 2008 weekend issues of the Cairns Post and 

Townsville Bulletin, both tabloid News Ltd north Queensland dailies. The Post published a 

tabloid equivalent of 232 pages and the Bulletin, 296 pages. They organised their issues 

differently and followed a different system in numbering pages. Turn to the back page of the 

Post and you find it is p.200, but that includes the Real Estate section (56pp), the Weekend 

section (24pp) and the Cars Guide (24pp), even though each of those is numbered from page 

1. They fit in between p. 48 and p.153 in the body of the newspaper. The Home magazine has 

its own individual numbering, too, but is not included in the 200 mentioned above. You will 

not find any pages marked with pp. 49 to 152. The Bulletin has its sections paginated 

separately. For the purposes of the table, the ANHG has broken down the page numbering for 

consistency. 

 
Newspaper Main section Real Estate Cars Jobs Weekender Home 

mag 

Total 

Post  77pp  56pp 24pp 19pp 24pp 32pp 232pp 

Bulletin 104pp 128pp 32pp 32pp n.a. n.a. 296pp 

 

47.3.10 MILDURA MANAGER RESIGNS 

Jarrod Delahunty, the general manager of the Mildura Weekly, has resigned after 15 months in 

the role. He was the first employee hired by the owners, a consortium of Mildura real estate 

agents and other business people. The paper began publication in November 2006 and now 

has a print run of 22,000. The Bendigo Weekly helped establish the Mildura operation and last 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 47          May 2008 Page 14 
 

 

year the concept was expanded to the Riverland of South Australia (Mildura Independent, 29 

March 2008). 

 

47.3.11 MACKAY FLOODS 

Since the devastating floods that hit Mackay on 15 February, the residents have received three 

issues of Community Recovery News, a six-page A4 newsletter folded into DL envelope size 

for ease of mailbox distribution. The newsletter, produced by the Queensland Government, 

has focused on the rebuilding program, insurance issues, electrical safety, sources of 

information on different issues, Australian government disaster relief payments, and so on. 

 

The Daily Mercury, Mackay produced a 24-page colour flood liftout on 23 February. This 

included two pages devoted to how the newspaper covered the floods – with both editor 

David Fisher and deputy editor Jennifer Pomfrett away for several days. Production editor 

Mark Sleeman acted as editor and he wrote about the flood coverage (23 February, p.20), 

along with veteran journalist Charlie Payne (p.21) whose home was flooded. 

 

47.3.12 RED CLIFFS EDITOR CELEBRATES 80
TH

 BIRTHDAY 

Here is an extract from an item your editor wrote for Mediaweek, 24 March 2008, p.5): Betty 

Krake, the owner-editor of the weekly newspaper at Red Cliffs in the Sunraysia district of 

north-western Victoria, has not met Ella Ebery, but she is continuing the Ebery “age-shall-

not-wither-them” tradition among female Victorian country newspaper editors. Krake, the 

owner of the Red Cliffs Settler News for 15 years, celebrated her 80
th
 birthday on Saturday, 

March 1. When she arrived for work the previous day, she could not get into her office 

because it was filled with 80 helium balloons, which signalled the beginning of three days of 

celebrations. Centrepiece of the celebrations was a party for 250 guests from all over 

Australia on the Saturday night at the Red Cliffs Club. Krake was a government-employed 

social worker for 23 years before she bought the Settler News because she was becoming 

“bored in my retirement”. She told Mediaweek she was “computer illiterate” before she took 

on the newspaper, but now produced the 16-page A4 editions on her own. On March 8, at an 

International Women‟s Day forum in Mildura, the former Victorian Minister for the Arts, 

Mary Delahunty, presented Krake with the augural Pearl Award, instituted by the Mildura-

Wentworth Arts Festival in memory of Captain Pearl Wallace, the first woman to become a 

certificated master mariner in Australia. Capt. Wallace worked most of her life on the Murray 

and Darling Rivers. In the Bendigo district, Ebery, who turned 92 last December, has been the 

editor of the St Arnaud paper since 1979.  

 

47.3.13 GERALDTON: COLUMNIST WRITES BOOK 

Raelene Hall wrote a column for five years for the Midwest Times, Geraldton, that took a 

light-hearted look at life on the land. She lives on “Ned‟s Creek”, a cattle station 214km 

north-east of Meekathara, with her husband and three children. Her newspaper columns have 

formed the basis for a book, Legitimate Bush Woman: The Lighter Side of Life on the Land. 

KMK Publishing (kmk@gmail.com) $15 plus p&p (Outback, April/May 2008, p.132). 

 

47.3.14 EDITORS: SUNSHINE COAST AND ALBURY 

   Peter Atkinson has resigned as editor of the Sunshine Coast Daily. Mark Furler, former 

online editor of the APN daily, is now the editor-in-chief (Mediaweek, 28 April 2008, p.2). 

   Cameron Thompson, 38, editor of the Border Mail, Albury-Wodonga, died of cancer in 

Melbourne on 28 April. He is survived by his wife, Kirsty Grant, a journalist at the Border 

Mail (Australian, Media section, 1 May 2008, p.36). 

  

mailto:kmk@gmail.com


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 47          May 2008 Page 15 
 

 

 4 – NEWSPAPER HISTORY 
 

47.4.1 EDUCATION, THE ELLIS FAMILY AND JOURNALISM 
Helen Gregory has written a fascinating article about the role of women in building Australia 

(“„The hearts that made the nation‟: fleshing out the stereotype”, Royal Historical Society of 

Queensland Journal, Vol. 20, No. 5, February 2008, pp.159-168). In it she mentions the 

difficulties that confronted Connie Ellis, three of whose children became journalists. The 

information that follows is drawn from Gregory‟s article. Connie Ellis, born in London in 

1860, emigrated to Queensland in 1889 because she wanted a job in a new land. Her first job 

in Australia was as a ladies‟ companion at Kyabra, more than 1100km west of Brisbane. 

There she married storekeeper Tom Ellis. Connie and Tom travelled widely through the bush 

in search of work. At one point in the 1890s, they built a house in Charleville. Connie took 

one end of the cross-cut saw to fell big trees for the slab walls. The Charleville venture failed 

and Connie and Tom took to the road, often living in timber camps or with railway workers. 

 

Four children were born during their travels. Connie taught eldest son, Malcolm, to read 

without any suitable educational materials. She used newspapers and any adult books that 

came her way. He wrote on scraps of paper or bark using charcoal from the fire. She 

encouraged him to display his skills by entertaining workers in the timber camp with songs he 

made up. Arthur, her second son, was more fortunate. By then, Connie had acquired the First 

Century Reader as his primer. Her educational style was informal. The children “just 

followed me around and asked questions and I would stop long enough to show them what 

they wanted”. Education became more formal when the family moved to Mount Morgan 

where two more children were born. Malcolm and Arthur passed the state scholarship 

examination at the end of their primary school days and moved on to the Brisbane Grammar 

School; Pierce used his scholarship at the Queensland Agricultural College, Gatton. 

 

Connie‟s daughter, Winifred, became interested in politics and worked for several Country 

Party members of the Federal Parliament. Three of Connie‟s sons, Malcolm, Arthur and 

Pierce, became journalists. Ulrich, Connie‟s youngest son, became political secretary to Sir 

Earle Page, leader of the Australian Country Party, and later wrote a history of the Country 

Party. Arthur Ellis became secretary to the Queensland Premier, T.J. Ryan, in 1916 and 1917. 

Malcolm became secretary to the Leader of the Opposition, Sir Edward Macartney. Malcolm 

wrote several well-regarded histories of early Australia and wrote for the Bulletin between 

1933 and 1936. Arthur became a financial; consultant to the stockbroking firm, J.B. Were, 

and wrote its history. Pierce became the editor of the Weekly Times. Connie remained active 

into her extreme old age, writing her autobiography, I Seek Adventure, when she was in her 

eighties and mowed her lawn with a hand mower when she was 90. She died at 99. 
 

47.4.2 TASMANIA’S MISSING NEWSPAPERS SOUGHT 

The State Library of Tasmania has mounted a “search and rescue” mission for copies of 26 

local newspapers for which there are “imperfect” files at the library. It‟s part of the ANPlan 

search coordinated by the National Library of Australia. The Tasmanian coordinator, Anna 

Zylstra, said there were gaps in the Tasmanian collection, especially before 1900. She is at 

anna.zylstra@education.tas.gov.au and is on (03) 6233 7457. The Tasmanian search was 

officially launched on 12 March, the 166
th
 birthday of the Launceston Examiner, Australia‟s 

third oldest newspaper (Mercury, Hobart, 12 March 2008, p.7). 

 

47.4.3 BACK TO THE FUTURE: DUSTING OFF THE ARCHIVES FOR THE WEB 

As magazines and newspapers hunt for the new thing they need to be to thrive in the Internet 

era, some find that part of the answer lies in the old thing they used to be (reports Richard 

Perez-pena in the New York Times, 17 March 2008). Publications are rediscovering their 

archives. For magazines and newspapers with long histories, especially, old material can be 

reborn on the Web as an inexpensive way to attract readers, advertisers and money. Sports 

Illustrated, which faces daily, even hourly, competition with ESPN, Yahoo Sports and others, 

mailto:anna.zylstra@education.tas.gov.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 47          May 2008 Page 16 
 

 

has something its main rivals do not: a 53-year trove of articles and photos, most of them 

from an era when the magazine dominated the field of long-term sports writing and colour 

sports photography. On 20 March the magazine introduced the Vault, a free site within SI.com 

that contains all the words Sports Illustrated has ever published and many of the images, 

along with video and other material, all in a searchable database. The long-term aim is to 

attract more readers to Sports Illustrated.  

 

47.4.4 EARLY PRESS HOUSES IN CANBERRA 
The following article, “Press Houses in early Barton” by Nick Swain, from the April edition of 

the Canberra & District Historical Society Newsletter, is reproduced with permission:  

 

When the Seat of Government, together with the Parliamentary Press Gallery, moved to 

Canberra in 1927 the major newspapers sought to accommodate their senior staff near to the 

provisional Parliament House and the Secretariat buildings. The cottages built for middle 

level public servants in the garden suburb of Barton were rather more attractive than the wing 

reserved for rowdy journalists at the Hotel Acton. One company, the Herald and Weekly 

Times Newspaper Company Limited, took the initiative and purchased by February 1927 a 

lease previously obtained at the May 1926 land sale by William James Mildenhall. This 

property is at 8 Macquarie Street, next to The Brassey of Canberra [hotel], and appears to be 

an FCC [Federal Capital Commission] type 24 cottage. According to the 1928 Electoral Roll, 

the journalist Arthur O‟Connor lived in Macquarie Street with his wife Janet so it is very 

likely they lived in this house. O‟Connor was secretary of the Parliamentary Press Gallery in 

1927 and represented the Melbourne Herald. He was active in the Canberra community, 

leading the Public Control Licensing League in 1928 and playing a significant part in the 

development of the Canberra Tourist Association. 

 

 The other three major newspaper companies successfully negotiated with the Crown 

Solicitor‟s Department to lease residential property in Darling Street Barton. A minute dated 

22 April 1927 (signed on behalf of H.F.E. Whitlam, Deputy Crown Solicitor) refers to these 

leases being granted to them, although the formalities were not finalised until June. The lease 

by the Daily Telegraph Co Ltd. of Block 20, section 24, Telopea Park (22 Darling Street) cost 

£1,565. It is not clear who lived here in 1928 – it might have been Henry Peters of the Daily 

Telegraph but he was not on the electoral roll. An Historical Title Search indicated that this 

property changed hands a number of times reflecting the volatility of newspaper ownership 

from the Depression to the Second World War. Eventually in August 1940 the property was 

transferred out of newspaper ownership to Florence Selina Sherman, although it was 

mortgaged to Associated Newspapers Limited. 

 

The lease by John Fairfax and Sons Limited of Block 1, section 25, Telopea Park (26 Darling 

Street) cost £1,715. The 1929 electoral roll lists Geoffrey Fairfax, Newspaper Proprietor of 38 

Hunter Street, Sydney as living in Darling Street. He died on 27 March 1930. There is no 

evidence that his time in Canberra contributed to his death. G.E. Fairfax was a director of 

Fairfax 1916-1920 and during that time had visited the front line of World War 1 in the 

company of C.E.W. Bean, the government‟s official war correspondent. 

 

The third lease mentioned in the Crown Solicitor‟s files is the Sun newspaper Limited‟s lease 

of Block 1, Section 24, Telopea Park (now 18 Darling Street). This house has the longest 

relationship with the press. Nancy Modsley, occupation of household duties according to the 

electoral roll, lived at „Sun Cottage‟ in 1928 but no spouse was listed on the electoral roll. 

„Sun Cottage‟ was one of the small number of listings in the 1929 telephone directory. One 

possibility is that Charley Burr of the Evening News lived there – he is listed on the 1928 

electoral roll as living in Ralph Darling Street. By 1935 „Sun Cottage‟ was the home of Otto 

and Doreen Olsen. Otto was a member of the Parliamentary Press Gallery in 1933, 

representing the Sydney Sun. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 47          May 2008 Page 17 
 

 

The 1928 telephone directory listed the respected journalist W.F. Whyte‟s phone number in 

Darling Street. He is listed on the electoral rolls as lived at 18 Darling Street from 1939 until 

1958. His wife Hilda stayed on after his death. As the title to the lease was held by others he 

must have rented. Born in Bombala, Whyte was a highly experienced journalist when he 

settled in Canberra in 1927, having travelled overseas extensively, interviewed senior political 

figures in the USA and edited several Australian newspapers. He was a member of the press 

gallery from 1927 representing his independent Federal Capital News Service. He was also 

active in local affairs, including the Kangaroo Club, and was in regular contact with Miles 

Franklin. 

 

The Land Titles Office Historical Title Search only provides information back to 1940 for this 

property. It shows that at 10 July 1940 Sun Newspapers Limited was in liquidation and the 

property was transferred to Associated Newspapers Limited. On 18 June 1941 the property 

was then transferred to Estates Attorneys and Management Pty Ltd of the ACT in whose 

hands it remained until August 1960. If anyone has further information about this subject or 

anything about the early residents of Barton, the author would be most interested and can be 

contacted by email at nick_swain@yahoo.com.au or (02) 6273 4242. 

 

47.4.5 HOKITIKA NEWSPAPER GIVEAWAY 

The West Coast Times, a small NZ daily, reverted to its former name of Hokitika Guardian on 

4 March and issued an excellent historical supplement. Victor Isaacs has spare copies 

available. Inquire via abvi@webone.com.au or at 43 Lowanna Street Braddon ACT 2612. 

 

47.4.6 UNIQUE COPY OF GUTENBERG PRESS 

From the April-June “Events” list at the British Library: Tuesday, 6 May, 6.30pm-10pm. 

“The Machine that Made us: Gutenberg‟s Brilliant Invention” – in the Conference Centre [the 

British Library is at 96 Euston Road, London NW1 2DB]. A new documentary on Gutenberg, 

The Machine that Made us presented by Stephen Fry, is being screened on BBC4 in [the 

British] Spring 2008, and excerpts will feature in the [British Library] event. A team of 

experts built a unique copy of his press: it will be seen in action at the event, alongside 

discussion of the remarkable story behind its invention. Speakers include Alan May (printing 

expert and press builder), Martin Andrews (University of Reading) and Patrick McGrady 

(Wavelength Films).  

 

47.4.7 UNEARTHING PICTORIAL TREASURES: MELBOURNE AND SYDNEY 

Rod Kirkpatrick writes: The approach of an anniversary triggers special efforts to recall 

times past and to unearth artefacts that speak powerfully of those times. This was the case at 

both the Melbourne Age and the Sydney Morning Herald as they prepared to celebrate the 

centenary this year of the publication of their first photographs: April 22, 1908, for the Age (a 

train crash at Sunshine that killed 43 people) and August 21, 1908, for the Sydney Morning 

Herald (the arrival in Sydney of the US Navy‟s Great White Fleet). The two newspapers, both 

owned by Fairfax Media Ltd, published centenary pictorial magazines: the Sydney Morning 

Herald, “Picture Perfect”, on April 21, and the Age, “A Century of Pictures”, on April 22. 

 

At the Age, librarian Lindy McCullough began searching last year for photographs for the 

proposed commemorative magazine. Late in the year her attention was caught by a set of 

dusty old Kodak film boxes, sitting on a back shelf. They had gone unnoticed for decades. 

The boxes contained glass negatives from the early days of photography, negatives that had 

been used at the Age until 1950. Each box was marked “1937-38” and labelled “birds and 

animals”. In all, they contained 117 negatives, each with a short caption.  The Age library 

manager, Monica Simpson, said it was likely the boxes had been taken to the newspaper‟s 

Spencer Street office when it moved from its former Collins Street headquarters in the 1950s.  

She considers them a windfall because, until now, there had been no prints or negatives 

belonging to the paper before the 1950s. “It‟s like a gem to have a small part of those missing 

years.” 

mailto:abvi@webone.com.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 47          May 2008 Page 18 
 

 

 

The negatives opened up the largely forgotten post-Depression world of the late 1930s in 

Melbourne. Visits to the zoon and aquarium were a popular pastime and often a Christmas 

Day treat. They were treated more like sideshows and carnivals, without the barriers now in 

place to prevent people handling animals. McCullough ran a cross-reference check with the 

library‟s newspaper files, in a manner “a bit like a jigsaw”, and found that some of the 

photographs had been published in the Age. Some were run in the centenary magazine. 

Negatives of other photographs published before 1950 had to be obtained from their owners, 

either the State Library or the Defence Department. .  

 

At the Sydney Morning Herald, they were even more fortunate. Ross Duncan was set a task 

that many colleagues considered impossible even for such a renowned photo sleuth: find the 

glass-plate negatives carrying images of the first pictures published in the Herald, showing 

the arrival in Sydney in August 1908 of the US Navy‟s Great White Fleet. So old, so fragile 

were the plates that there was a fair chance they had been lost, or smashed, in one of the 

several moves made by the Herald since 1831. If they were to be found, it would be 

somewhere in the Fairfax Media archives in an Alexandria warehouse, containing an 

estimated 16 million images in corridors off boxes most of which had lain unsorted and 

unopened for decades. The images could not be located three years ago when researchers 

sought material for a book to celebrate the paper‟s 175
th
 anniversary. This time, Duncan found 

the long-lost plates within hours, in an unmarked brown box that looked like numerous in the 

warehouse. The images were taken by Charles Bell, who was soon appointed the Herald’s 

first photographer. Also in the box were treasures from other eras: pictures of the Harbour 

Bridge taking shape, of Don Bradman in action, and of the Beatles arriving in Sydney in 

driving rain. Duncan said, “My guess is they must have been put together for some special 

edition that never happened. They were put back in storage without being used.”  

 

Each weekend from Anzac Day until August, the centenary of the Great White Fleet‟s visit, 

the Herald is presenting a feature called “Picture This”, looking at the story behind some of 

the best photographs. By the way, the ANHG believes the first half-tone photographic image 

published in an Australian newspaper appeared in Table Talk, a Melbourne weekly, on 

January 6, 1888.  Phillip Pares, of Tasmania, made this discover during research at the 

National Library of Australia for a PhD thesis. He said the image featured a portrait of the 

visiting American phrenologist, Miss Jessie Allen Fowler (Age, 5 and 22 April 2008 and 

Sydney Morning Herald, 19 and 21 April 2008). 

 

47.4.8 NEW NEWSEUM OPENS 

The new Newseum – a 23,000 square-metre, seven-storey glassy edifice – has opened on 

Pennsylvania Avenue, Washington. Anne Davies writes (Sydney Morning Herald, 12 April 

2008): From the original door of the Watergate Hotel, found taped open by a security guard 

during the 1972 break-in at Democratic Party headquarters, to its 4-D theatre and interactive 

newsroom, the Newseum tells the fascinating story of journalism and its role in democracy. A 

tour of the new Newseum begins with a videotape that includes prize-winning newspaper 

stories that turned out to be fakes.   

 

47.4.9 A FATEFUL FAIRFAX DAY 

The ANHG editor has come into contact recently with George Finn, a Fairfax employee of 

nearly 20 years ago. He retired in 1989 and now lives on the Gold Coast. Here‟s an edited 

version of what he told me: “Before I retired I was Production Computer Services Manager, 

for John Fairfax‟s Sydney operation. Following the death of Sir Warwick Fairfax in January 

1987, young Warwick Fairfax joined Fairfax‟s marketing department. He was to spend time 

in each department to gain a good understanding of the general operation of the company. He 

was due to join my department, computer operation production, on 31 August 1987. In 

preparation I had the systems manager put together an overview of the production system. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 47          May 2008 Page 19 
 

 

That morning I got a call from my boss to tell me that Warwick would not be coming; that he 

had made a bid to buy the company instead. The rest is history.” 

 

Finn served his apprenticeship at the Wagga Wagga Daily Advertiser and continued as a 

tradesman. A compositor from Launceston‟s Examiner joined the paper, but returned to 

Launceston after a year or so. He wrote Finn a letter using the Examiner’s stationery. Finn 

was on night work at the time, and the envelope was posted on a notice board where mail and 

notes were left for the night staff. “When I collected the letter there was also a note from Len 

Ward, then the Advertiser’s general manager, asking if I would come and see him the next 

day. The letter from Launceston was asking a favour and was of no consequence, except that 

when I saw the general manager, he asked me if I‟d like a transfer to the Sydney Morning 

Herald.” Rupert Henderson, the general manager of the SMH at that time was part-owner of 

the Wagga paper. Finn said, “Sure, I‟d love to.” Ward said, “Good I‟ll make the 

arrangements. You‟ll be better off there than in Launceston!” Finn stayed at the Herald as a 

Linotype mechanic for couple of years and then went to Canada. He now helps maintain some 

hot-metal machines at Caboolture‟s Historical Village, north of Brisbane. 
 

5 – RECENTLY PUBLISHED 

 

47.5.1 BOOKS 

Dover, Bruce, Rupert’s Adventures in China. Penguin, 2008. $32.95. An anecdotal insider‟s 

account of Murdoch‟s ultimately vain attempts to become an influential player in the 

Chinese media marker (Age, 16 February 2008); reviewed by Mark Day in the 

Australian Literary Review, 2 April 2008, p.12. 

Warner, Peggy, Over the Other Side: From Williamstown to the World. Melbourne: HR 

Publishing, 2008. $27.95. This book recalls an unusual Australian husband-and-wife 

reporting team, Denis and Peggy Warner. This is Peggy Warner‟s fourth book; she is 

94 (see Cameron Stewart, “One crowded lifetime”, Weekend Australian, 29-30 March 

2008, p.28). 

 

47.5.2 ARTICLES 

Beecher, Eric, “Look to the future”, Walkley Magazine, Issue 50, April/May 2008, pp.14-15. 

Quality journalism is under siege, but mainstream media are in denial. Beecher 

suggests it‟s time for a robust debate about the future. There are other articles in the 

same magazine that focus on “The future of journalism”. 

Bone, Pamela, “Bad news days”, Walkley Magazine, Issue 49, February/March 2008, pp.23-

24. Newspapers their faults but remain essential, writes a former Age journalist. 

Bradley, Stephanie, “Small town joys”, Walkley Magazine¸ Issue 50, April-May 2008, p.11. 

From the new shelves in the newsagency to a $1m drug bust, a young reporter finds 

western Queensland a terrific source of news. 

Coleman, Peter, “Fairfax looks to turn the heat on”, gxpress, March 2008, pp.12-14. A 

program of upgrades has put Fairfax‟s coldest capacity in good shape, so the group is 

looking to expand into heatset. 

Colless, Malcolm, “Age loses the plot without their captain at then helm”, Australian, Media 

section, 24 April 2008, p.36. A wonderful insight into the different corporate 

mindsets of News Limited and Fairfax Media, and some thoughts on the Age’s 

current journalistic dispute. 

Day, Mark, “Readers want a good yarn regardless of the method”, Australian, Media section, 

3 April 2008, p.36. A columnist discusses the basics of journalism. 

Devine, Frank, “It takes a dedicated team to enervate a once mighty organ‟, Australian, 25 

April 2008, p.11. Discusses the problems that confront newspaper editors. 

Foyle, Lindsay, “Bulletin out of „toon”, Walkley Magazine, Issue 50, April/May 2008, pp.43-

44. The author traces   the Bulletin’s proud history of cartooning, and finds its mixed 

fortunes related to the number of gags it published. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 47          May 2008 Page 20 
 

 

Gearing, Amanda, “Trauma overload”, Walkley Magazine, Issue 50, April/May 2008, pp.27-

28. Reporting on death and accidents in regional Australia can exact a heavy toll. 

Haigh, Gideon, “Packed it in: The demise of the Bulletin”, Monthly, March 2008. A 

comprehensive review of the reasons for the end of the Bulletin. 

Headon, David, “A toast to visionary burghers”, Canberra Times, 10 March 2008. Discusses 

the role of John Gale, editor of the Queanbeyan Age, in the selection of Canberra as 

the site for the national capital. 

Kirkman, Deborah, “Getting the balance right”, Australian Press Council News, Vol. 20, 

No. 1, February 2008, p.1. An examination of how the Press Council has adjudicated 

complaints about balance. The article concludes: “When newspapers publish 

unbalanced material, there is an onus on them to correct the imbalance. The balancing 

response should be published promptly in the appropriate section of the publication. 

In such cases, justice delayed is justice denied.” 

Lockhart, Greg, “Red dog? A Loaded question”, Australian Literary Review, 5 March 2008, 

pp.4-5, 10. Reviled by the Right as a traitor, Wilfred Burchett was misguided but not 

necessarily malevolent. The author of The Minefield: An Australian Tragedy in 

Vietnam reviews a collection of the writings of Burchett.  

Meray, Tibor, “Writings wrongs of Wilfred”, Weekend Australian, 22-23 March 2008, p.23. 

Renowned Australian foreign correspondent Wilfred Burchett obliged his hosts with 

his reports from communist countries for decades, according to a one-time comrade, 

award-winning Hungarian journalist, Tibor Meray. 

Munro, Ian, “Murdoch‟s Wall Street Makeover”, Age, Insight section, 29 March 2008, p.4. 

Discussion of plans to make the Wall Street Journal more competitive with the New 

York Times. 

Severgnini, Beppo, “Diario Australiano”, Age, 7 February 2008, p.16. A visiting Italian 

journalist finds that life for Italians in Australia can be molto difficle. 

Shanahan, Dennis, “Hi-tech end to reptiles‟ party”, Australian, Media section, 10 April 

2008, pp.27-28. A veteran political correspondent compares the pressure of overseas 

travel with Prime Minister Rudd in this online era with overseas trips with previous 

Prime Ministers in a less hectic media environment. 

Simons, Margaret, “Guilty parties in media mayhem”, Walkley Magazine, Issue 49, 

February/March 2008, pp.5-6. A new generation is gatecrashing traditional reporting. 

Stirling, Rosalind, “J.F. Archibald: The Old Chief of the Bulletin”, Australian Heritage, 

Autumn 2008, pp.22-26. A reflection on one of the founder of the Bulletin, written on 

the discontinuation of the publication early this year. 

Warden, Ian, “„Like the roars of the breakers on a rockbound coast‟‟, National Library of 

Australia News, April 2008, pp.14-17. Warden uses the newspaper collection of the 

National Library to examine how roaring fans welcomed Rugby League to Australia 

100 years ago. Sources used include the Sydney Sportsman, the Bulletin and items of 

Rugby League ephemera. 

 

ANHG Subscriptions 
Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group 

Newsletter (which appears five times a year): 

(1) Electronic version, no fee: Email Rod Kirkpatrick at rodthejourno@uqconnect.net 

(2) Hard copy, ten issues ($50 for individuals; $60 for institutions): send to Rod Kirkpatrick, 

59 Emperor Drive, Andergrove, Qld, 4740. Your details:   

 

(Name)__________________________ (Address)_________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $      –  cheque made payable to „R. Kirkpatrick (ANHG)’ – for TEN issues. 

mailto:rodthejourno@uqconnect.net

