AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP

NEWSLETTER

ISSN 1443-4962
No. 38 July 2006

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074.
Ph. 07-3279 2279. E-mail: r.kirkpatrick@uq.edu.au

38.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS

Deadline for next Newsletter: 30 September 2006. Subscription details appear at end of
Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]

The Newsletter is online through the “Publications” link of the University of Queensland’s
School of Journalism & Communication Website at www.ug.edu.au/journ-comm/ and
through the ePrint Archives at the University of Queensland at http://eprint.uqg.edu.au/)

38.2 EDITOR’S NOTE

This issue of the Newsletter introduces some minor changes in format
intended to make it easier for readers to find items such as those recording
deaths of newspaper identities and those listing recent publications. The
section, “Recent Chronology of Events”, has been abbreviated to “Recent
Chronology” and split into sub-sections labelled “Newspaper Events” (with
dates in bold) and “Deaths” (with names in bold). In the section for
“Recently Published”, books, theses and articles are mnow listed
alphabetically by author’s surname (with names in bold).

The ANHG is to enter the book-publishing arena again. For details, see
38.54.

‘CURRENT DEVELOPMENTS: METROPOLITAN|

38.3 SUNDAY TIMES ENTERS PERTH’S DAILY ONLINE SCENE

News Limited has developed a new daily newspaper for Perth and Western Australia, but you
won’t see it in the newsagencies or supermarkets. Called PerthNow, it is available only online
(at perthnow.com.au). It had a soft launch on Sunday, 19 June, and was then published daily
(Mediaweek, 26 June 2006, pp.1, 7). It is being used to strengthen the News Limited presence
in WA, principally the Sunday Times, but also some suburban titles and a printing operation.
Sunday Times editor Brett McCarthy is overseeing the content of PerthNow. “We are
pioneering something that hasn’t been attempted anywhere else. We are running a seven-day
news website out of a Sunday newspaper. We will be operating with news stories appearing
every day of the week from our journalists. Other Sunday newspaper sites might have a token
amount of new AAP copy ticking over during the week.”

The Sunday Times has appointed an editor, Alan Newton, and a deputy editor to manage
PerthNow. There is also a web designer. Sunday Times staff will rotate their days working on
the newspaper and PerthNow. On any given day, the online operation will have “a couple of
reporters and a couple of sub-editors”. PerthNow has arranged content deals with Channel 9,

Page 1



mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au
http://www.uq.edu.au/journ-comm/
http://eprint.uq.edu.au/

Perth, Radio 6PR and 96FM. It will also have access to the audio and video content of
news.com.au, McCarthy says.

PerthNow editor Allen Newton, said the site offers the most complete news and information
package available in WA. The website is interactive, offering its audience the opportunity to
become involved in shaping the content of the site. Citizen journalism, an emerging part of
the overseas internet scene, will be encouraged on PerthNow, giving West Australians an
opportunity to submit news and pictures to the site — even pictures taken on mobile phones are
acceptable. Users will be able to submit their own views about restaurants, books, music,
movies, television and anything else provoking discussion in the community. As the site
grows it will be broadened to offer a host of community services and is intended to become a
voice for the community of WA. From weather to what’s on and breaking news to book
reviews PerthNow will offer a wealth of material to its audience. PerthNow will be a living
entity with new material and new sections appearing constantly (PerthNow, 15 June 2006).

The PerthNow venture is obviously connected with the decision by West Australian
Newspaper Holdings to give the development of its online business higher priority. WAN
launched a new website on 1 July, replacing its previous “under-resourced site”, which
attracted a low volume of visitors and had shown little growth. It compared badly in content
and design with those sites operated by most Australian publishers, including those in
regional areas. WAN has appointed a new general manager, online and e-commerce, to run
the new website (Jack Beverley, “Expanding The West’s frontiers”, PANPA Bulletin, June
2006, p.39). The West Australian is now available in digital copies through its website
www.thewest.com.au Purchasers can obtain a subscription or a single issue.

News Limited has expanded its local digital media operations, forming a new division to be
led by BSkyB’s Australian-born operations chief, Richard Freudenstein. News will roll its
News Interactive division and its other non-newspaper assets, such as its 50 per cent stake in
realestate.com.au and the online arm of Fox Sports, which News wholly owns, into a new
group to be known as News Digital media (Australian, Media section, 13 July 2006, p.15).

Several Australian newspapers are preparing to follow the lead of British newspapers in
putting exclusive breaking news online before it appears in print and devoting more
newsroom resources to the internet (Australian, Media section, 15 June 2006, p.16).

38.4 FAIRFAX AND THE BORDER MAIL: ANOTHER DYNASTY ENDS

The Mott Dynasty at the daily Border Mail ends this month when the shareholders agree to
sell the newspaper their family established on 24 October 1903 and has owned 100 per cent
since. John Fairfax Holdings Ltd has offered $155 million net for the acquisition of 100 per
cent of the shares in the Border Morning Mail Ltd (BMM). The Albury-Wodonga company
owns 51 per cent of the joint-venture printing operation, the Border Mail Printing Pty Ltd.
The other partners in the printing company are Star News Group (owned by the Thomas
family, based at Pakenham) and Independent News group (based at Frankston). Both own
24.5 per cent of the shares.

The purchase of the Border Mail brings to four the number of regional dailies that Fairfax
owns. The company owns the Herald, Newcastle, and the Illawarra Mercury, Wollongong, in
NSW; and the Standard, Warrnambool, Victoria. News Limited, too, has four regional
dailies: the Cairns Post, Townsville Bulletin and Gold Coast Bulletin in Queensland; and the
Geelong Advertiser, Victoria (John Fairfax Holdings Ltd corporate statement, 3 May 2006;
Border Mail, 4 May 2006, pp.1, 4, 5, 18; Sydney Morning Herald, 4 May 2006, p.21;
Australian, Media section, 4 May 2006, p.7, and Business section, 5 May, p.25; see also Jack
Beverley, “Oops, there goes another one”, and Rod Kirkpatrick, “End of a dynasty”, PANPA
Bulletin, June 2006, pp.10, 12).

Australian Newspaper History Group Newsletter No 38 July 2006 Page 2


http://www.thewest.com.au/

Australian Newspaper History Group Newsletter No 38 July 2006 Page 3



38.5 MEDIA REFORMS: ON AGAIN, OFF AGAIN, ON AGAIN

ON: Laws allowing media moguls to embark on a wave of takeovers to bring together
television, newspaper and radio outlets will be in force next year if a plan that
Communications Minister Helen Coonan is putting to Federal Cabinet is approved
(Australian, 8 June 2006, pp.8 and 13).

OFF: But a report from Steve Lewis and John Lehmann (Australian, 20 June 2006, p.3) said
the Howard Government was preparing to ditch plans to relax media ownership restrictions
amid concerns the National MPs would block the reforms and so put at risk broader industry
changes. Steve Lewis and D.D. McNicoll reported (Australian, 27 June 2006, p.5) that Rupert
Murdoch had privately told the Prime Minister to scrap plans to overhaul media laws. Make
radical changes, or none at all, was Murdoch’s message, according to the report. See also: Nic
Hopkins, “Murdoch pushes for competition across spectrum”, Australian, Media section, 29
June 2006, p.13.

ON: Federal Cabinet approved on 11 July a dramatic overhaul of media laws that will allow
foreign and domestic companies to invest freely in television and newspapers and that is
expected to trigger a wave of takeover activity. But measures have been included to allow
rural communities to continue receiving local news and weather on television and radio
(Australian, 12 July 2006p.1). Fuller details were provided on 13 July and reported in the
newspapers of 14 July (see Australian Financial Review, 14 July 2006, pp. 1, 17-27, and 89-
91; and Australian, 1-2, 19, 23; and see also Weekend Australian, 15-16 July 2006, Business
comment, pp.33, 38, and editorial, p.18).

News Limited has criticised the reforms, saying they will “over-protect” free-to-air networks
while pay television will be under attack (Courier-Mail, 15-16 July 2006, p.3). Alan Kohler
commented (Sydney Morning Herald, 15-16 July 2006): “Apparently 70 per cent of the
newspaper market in Australia plus the pay television monopoly is not enough [for Rupert
Murdoch]: he wants no competition at all.”

38.6 RECENT CHRONOLOGY
38.6.1 NEWSPAPER EVENTS [see also 38.35 and 38.41]

20 June 2006

Brisbane’s Courier-Mail turns 160; began as the Moreton Bay Courier; as the Brisbane
Courier, it amalgamated with the Daily Mail (estab. 1903) on 28 August 1933; became a
“compact” (tabloid) paper on 13 March 2006.

1 July 2006
Thirtieth anniversary of formation of the Australian Press Council. Retired High Court judge
Sir Frank Kitto was the first chair (see 38.56).

38.6.2 DEATHS

Browning, Bob: D. 5 May 2006, aged 73 at Frankston; public affairs analyst and author who
was a journalist for the Saigon Post and the Age and had some articles published in the
Bulletin (Australian, 9 June 2006, p.13).

Colquhoun, Des: D. 19 June 2006, aged 75 in Adelaide; whole career with Adelaide
Advertiser as journalist, editor and manager; joined as copy boy in May 1931; started four-
year cadetship seven months later; posted to Melbourne 1959, to London and New York
1962; returned to Adelaide 1966; editorial manager, day editor, night editor, and, from 1970,
editor-in-chief; 1979, general manager of newspaper division of the company; resigned July

Australian Newspaper History Group Newsletter No 38 July 2006 Page 4



1980 after heart surgery; wrote highly popular front-page column for paper for several years
(Advertiser, 24 June 2006, Review section, pp.4-5, and 20, 28 and 29 June 2006; City
Messenger, Adelaide, 22 June 2006, pp.4-5; see also ‘Des Colquhoun leaves Page 1: “happy
as a sandfly”, PANPA Bulletin, April 1988, p.5; and Journalist, May 1988).

Costello, John: D. 21 May 2006, aged 63 at Bulahdelah, NSW; former IT editor of the
Australian Financial Review and founding editor of technology magazine, Computerworld
Australia; pioneer of IT sector with his contribution to the first IT weekly publication, Pacific
Computer Weekly (Australian Financial Review, 26 May 2006, p.72).

Cotton, Garry Mountford: D. 4 May 2006, aged 60 at Warrnambool; respected reporter for
Geelong Advertiser for several decades until 2003; born at Geelong to a father who was also a
journalist; joined ABC as a cadet journalist in 1964, edited the weekly Coastal Telegraph for
a few years (Herald Sun, 9 June 2006, p.93).

Hummerston, lan: D. 27 May 2006, aged 75 in Perth; joined the Daily News, Perth, as a
copy-runner in 1948; graduated to being a journalist and moved through the ranks of chief
sub-editor, news editor, assistant editor; editor, 1975-86 (David Marsh, email to ANHG, 22
June 2006).

Landells, Rosalind Jean (née Tyner): D. 5 May 2006, aged 89 in Geelong; cadet reporter
with the Argus in 1934; married journalist Wallace Landells; became secretary of the
Brighton Historical Society in 1960s; prepared and typed wonderfully informative newsletters
abounding with witty, well researched historical anecdotes, written in a style reminiscent of
Jane Austen; produced 109 issues in 38 years (Age, 3 July 2006, p.10).

Mark, Ross: D. 14 July 2006, aged 80 in Washington; Australian journalist who had a long
and distinguished career as a foreign correspondent with the London Daily Express; spent
much of his youth on a farm in Dorrigo, NSW; cadet on the Sydney Sun; reported Korean
War for AAP-Reuter before joining the Daily Express spending most of his career in
Washington after postings to Moscow and Nairobi (e-mail from John Tidey).

Prerauer, Maria: D. 30 May 2006, aged 84 in Sydney; former arts editor and opera critic for
the Australian; was an acclaimed soprano who left Australia for Europe in the 1950s;
performed in Germany and Spain and at London’s Covent Garden; strongly opinionated
critic, sometimes known as Maria Piranha (Australian, 31 May 2006, report and obit., pp.7,
10).

Renfrew, Glen: D. July 2006, aged 77 in England; son of a NSW miner; after graduating in
modern languages at Sydney University, walked London’s Fleet Street looking for a job;
hired by Reuters and worked in London, Singapore and South Africa before going to Belgium
to help launch the first directly delivered financial services; became chief executive of
Reuters in 1981 and held position for 10 years (Sydney Morning Herald, 17 July 2006, p.16).

Thomson, Ken: D. 12 June 2006, aged 62 in Canada; Canadian newspaper tycoon who
helped transform his father’s print empire into one of the world’s biggest electronic
publishers; was Canada’s richest man and the ninth wealthiest in the world, with a fortune of
$C21.6 billion ($A19.6 billion); took over the family holdings in 1976 after death of father
Roy (Age, 14 June 2006, online).

Tindale, Lee Robert: D. 4 February 2006, aged 64; born at Katanning, WA; began as a copy
boy on Perth Daily News and became a journalist, later being posted to Melbourne; worked
for Truth; began volunteer work for Warrandyte Diary, monthly community newspaper, in
1974; at various times was co-editor and editor; contributed “Smokey Joe” column on Page 2
for more than 30 years; used a manual typewriter to the end (Age, 12 June 2006).

Australian Newspaper History Group Newsletter No 38 July 2006 Page 5



Wheeldon, John Murray: D. 24 May 2006, aged 76 in Sydney; senator for 16 years and held
two portfolios; became associate editor of the Australian after leaving politics, and was the
senior leader writer; specialised in editorials on foreign affairs and politics; “wrote brilliant,
incisive leaders”, said a colleague (Australian, 26 May 2006, p.13, but see also pp.3 and 19).

38.7 NEWSPAPER EXECUTIVE APPOINTED TO RUN ABC

Mark Scott, the former editorial director of John Fairfax Holdings Ltd, took up the position of
managing director of the Australian Broadcasting Corporation (ABC) on 5 July. Scott joined
the Herald in 1994 as its education editor. He had earlier advised Nick Greiner, then the NSW
Premier, on education policy. Scott’s grandfather, Walter Scott, was chairman of the Decimal
Currency Board that oversaw the introduction of dollars and cents into Australia in 1966.
Mark Scott, 43, whose appointment follows an extensive search, replaces Russell Balding,
now at the Sydney Airport Corporation.

At the Herald Scott was successively education editor, news editor and deputy editor (news)
before being appointed director of organisational development in October 2000, taking
responsibility for human resources management. In April 2003, he was appointed editor-in-
chief of metropolitan newspapers for Fairfax and subsequently became editorial director. He
has a Masters degree in public administration from Harvard University. In his most recent
editorial role, he has had responsibility for the Sydney Morning Herald, the Age, Fairfax
regional and community newspapers and the group’s magazines (Australian, 22 May 2006,
p.1, and 23 May 2006, pp.2, 12 and 13 and Media section, 25 May 2006, pp.13, 16 and 18;
Sydney Morning Herald, 23 May 2006, p.4).

38.8 AUDIT BUREAU MOVES TO END INFLATED CIRCULATION NUMBERS

The number of newspapers distributed at schools and universities and through airlines and
hotels, or given away at sporting events, is likely to fall under new rules governing the way
circulation is counted. Australian newspaper publishers will be required for the first time to
disclose how many copies are paid for and how many given away as part of commercial
deals. Under changes to the auditing of newspapers and magazines announced on 17 May by
the Audit Bureau of Circulations, publishers will be required to break down the number next
to their total figure of net paid sales. Bureau chairman Stephen Hollings said he expected
some behavioural change among publishers as a result of the new rules, which were 18
months in preparation. The new rules were brought in to dispel concerns among advertisers
and media buyers that free and heavily discounted copies were inflating circulation figures.

The number of copies publishers can give away at sporting or cultural events — where a
newspaper is included in the admission price — remains capped at 1 per cent of the overall
circulation. Any more cannot be counted as circulation and falls into the “other sales”
category. The exact number of copies given away at events will also be fully disclosed:;
another new rule for the bureau, which claims its members are the “most audited in the
world”. From 1 July the number of audits will increase from two a year to four, with the first
period from 3 July to 1 October to be reported in mid-November and results for the first six
months due out in early February (Sydney Morning Herald, 18 May 2006; see also Australian,
Media section, 18 May 2006, pp. 15, 17).

38.9 HYWOOD HEADS TOURISM VICTORIA
Greg Hywood, who has edited the Australian Financial Review, the Sydney Morning Herald
and the Age, has been appointed chief of Tourism Victoria. He has been an executive director

of the Victorian Department of the Premier and Cabinet for the past two years. Hywood was
raised in Melbourne, but spent 25 years away working as a correspondent and editor in

Australian Newspaper History Group Newsletter No 38 July 2006 Page 6



Canberra, Sydney, London and Washington. Fred Hilmer, as Fairfax CEO, sacked Hywood as
editor-in-chief of the Age in April 2003 (Age, 13 May 2006; also see ANHG 22.4).

38.10 NEIL BREEN EDITS SUNDAY TELEGRAPH

Neil Breen, 37, a former sports editor of the Courier-Mail and most recently the foundation
editor of Alpha (the News Ltd sports magazine), is now the editor of the biggest selling
newspaper in Australia, the Sunday Telegraph. He replaces Jeni O’Dowd, who as the editor
for six years and is now the editorial marketing manager for News Ltd (Australian, Media
section, 18 May 2006, p.15; Courier-Mail, 15 May 2006, p.2). Breen was the Person of the
Week in Mediaweek, 5 June 2006, pp.2, 5.

38.11 SENIOR APPOIINTMENTS AT THE AUSTRALIAN

The Australian continues to poach the Brisbane Courier-Mail’s top journalists. The Courier-
Mail’s national political editor, Matthew Franklin, has joined the Australian’s Canberra
bureau, and Graham Lloyd, who has been assistant editor, news editor and features editor at
the Courier-Mail, has become the Australian’s chief editorial writer, based in Sydney. Before
he joined the Courier-Mail, he had been deputy business editor and a bureau chief with the
Australian. Michael Bodey, for six years the showbiz editor of the Daily Telegraph, has
joined the Australian as a media writer. Amanda O’Brien has joined the Australian as its
West Australian political reporter. A respected journalist and senior media adviser to Liberal
and Labor governments in that state, O’Brien worked most recently as media consultant for
Alcoa (Weekend Australian, 15-16 July 2006, p.2).

38.12 THE AGE OF IMPROVEMENT

The Age is starting to strengthen its position in Melbourne, according to Don Churchill, the
managing director of Fairfax activities in Victoria. Mediaweek devoted its main story on 1
May (pp.1, 5) to what Churchill says the Age has done in turning the paper’s fortunes around.
And, no, the Age is not thinking of going tabloid, compact, or whatever you want to call it.

38.13 WORLD CUP SPECIAL EDITION

A late-morning Herald Sun edition covered the World Cup match between Australia and
Croatia clash. It was a 2-all draw that allowed Australia to enter the second round of the
World Cup for the first time. The special edition on was on sale at CBD and suburban outlets.

38.14 NEWS CORP DOUBLES INCOME

News Corporation has reported a third-quarter net income of $US820 million ($A1.06
billion), up from $US400 million in the previous corresponding period. The company believes
its bottom line will be strong enough to lay the foundation for double-digit growth well into
the future (Courier-Mail, 12 May 2006, p.39).

38.15 STAR NEWS GROUP GROWING

Mediaweek (22 May 2006, p.8) devotes a page to the growth of the Star News Group,
formerly South East Newspapers, based at Pakenham in Melbourne’s south-east. Managing
director is Paul Thomas, a fourth-generation member of the newspaper family that has owned
and run newspapers in the district since 1909. Star holds a 24.5 per cent interest in the Border
Mail Printing Pty Ltd (see 38.2).

38.16 CANBERRA TIMES: GENERAL MANAGER RETIRES, EDITOR APPOINTED

Australian Newspaper History Group Newsletter No 38 July 2006 Page 7



Lloyd Whish-Wilson, general manager of the Canberra Times and Rural Press’s southern
newspapers (ACT, Victoria and Tasmania), retires at the end of this month. He has been in
the newspaper industry 46 years and was appointed to the Canberra opposition when Rural
Press bought the Canberra Times from Kerry Stokes in 1998. He was formerly the managing
director of the Examiner, Launceston. Whish-Wilson and his wife will retire to a 90ha
property on the Tamar River, north of Launceston, Tasmania (“Fond memories of a
distinguished career”, Rural Press News, July 2006, p.9; Mediaweek, 29 May 2006, p.1).

Rural Press Ltd has taken the opportunity to alter its management structure with the
impending retirement of Lloyd Whish-Wilson. Ken Nichols, the business manager of the
Canberra Times, becomes the general manager of that paper and three other mastheads. Allan
Browne becomes general manager of regional operations for Queensland, New South Wales
and Victoria. Allen Williams becomes general manager of publishing for Western Australia,
Tasmania and the United States. Bob Lockley, general manager of Rural Press printing, is
now responsible also for the Launceston printing operations (Rural Press News, July 2006,

p.3).

Mark Baker, formerly the diplomatic affairs editor of the Age, has been appointed the new
editor of the Canberra Times. Baker was the deputy editor of the Age when Michael Gawenda
was the editor (Weekend Australian, 20-21 May 2006, p.2; Canberra Times, 20 May 2006,
p.2; Rural Press News, July 2006, p.3).

38.17 LEAVING THE WEST

Tony Barrass, who has been chief of staff, chief reporter, Canberra correspondent and
magazine editor during 15 years with the West Australian, has joined the Australian as its
West Australian editor. Barrass made international headlines in 1989 when he became
(reportedly) the first Australian journalist to be jailed for refusing to reveal a source of
information to a court of law (Australian, 27-28 May 2006, p.2).

38.18 NO GAIN IN CENSORING THE TRUTH OF INDIGENOUS ABUSE

An extract from what John Hartigan, chairman and chief executive of News Limited, said at
the Australian National University on 30 May 2006: “Editorials and columnists express
opinions. But our news pages are there to report what happens. To get to the truth of the
matter. Last week one of our reporters [the Australian’s Ashleigh Wilson] was denied access
to Wadeye by the leaders of that community. They didn’t want him to report what was
happening. This is unacceptable, and frankly it’s in no one’s interest.”” For more, see
Australian, 31 May 2006, p.13.

38.19 PRINT TO TV (1): MICHAEL WARE JOINS CNN

Former Courier-Mail investigative reporter, Michael Ware, has been signed by US news
network CNN as its Baghdad correspondent. Ware gained international exposure as a war
correspondent after developing contacts with the Iraqi insurgency (Australian, Media section,
1 June 2006, p.17).

38.20 PRINT TO TV (2): BULLETIN EDITOR TO EDIT BULLETINS

Garry Linnell, editor-in-chief of ACP Magazines’ Bulletin, has been appointed as head of
news and current affairs for the Nine Network. Linnell’s appointment, his first in television,
came as Eddie McGuire announced that 100 jobs would be lost from the network’s news and
current affairs programs. ACP Magazines and Nine are both owned by James Packer’s
Publishing & Broadcasting Ltd (Australian, 7 June 2006, pp.1, 5, and 8 June 2006, pp. 4, 14).

Australian Newspaper History Group Newsletter No 38 July 2006 Page 8



John Lehmann, a senior business writer on the Australian, has been appointed the editor of
the Bulletin. Lehmann began his journalism career 17 years ago on the NSW regional
newspaper, the Central Western Daily in Orange. Since then, he has worked at the New York
Post, the Courier Mail in Brisbane and the Australian (Australian, 28 June 2006, p.2).

38.21 THE GREAT ESCAPE AT BEACONSFIELD

Victor lIsaacs writes: The welcome news of the rescue of goldminers at Beaconsfield,
Tasmania on Tuesday, 9 May, came at a particularly bad time for newspapers for two reasons:

1. The two miners walked free shortly before 6am, just after newspapers would have been
printed and were being distributed. Thus, other media — radio, television and internet, had
control of the story for 24 hours. To combat this, at least three papers, Sydney’s Daily
Telegraph and Sydney Morning Herald and Melbourne’s Herald Sun did publish special
editions later in the morning. Because of to the two-hour time difference, the Perth West
Australian was able to cover the story in part that day. And, of course, mX in Melbourne and
Sydney carried the mine-rescue story in their normal afternoon editions on 9 May.

2. The next day, 10 May, when newspapers featured the story strongly, was also the day to
report the Federal budget — itself usually a page one headliner.

Title Front Page on 10 May Comments

Australian Budget 14-page Budget wraparound. First four
pages on Beaconsfield

Financial Review Budget Budget wraparound

Sydney Morning Herald Budget and Beaconsfield First five pages on Beaconsfield; 10-

page Budget liftout

Daily Telegraph Beaconsfield 12-page Beaconsfield wraparound. 14-

page Budget coverage

Age Beaconsfield and Budget 10-page Budget liftout; first six pages
on the newspaper devoted to
Beaconsfield

Herald Sun Beaconsfield Beaconsfield wraparound. “Second”

front page: Budget

Courier-Mail Beaconsfield 12-page Beaconsfield wraparound; 16-

page Budget liftout

Advertiser Beaconsfield and Budget

West Australian Resignation of WA Minister

D’Orazio

Budget insert. Beaconsfield
wraparound.

Mercury Beaconsfield

Canberra Times

Beaconsfield

Budget insert

Newcastle Herald

Beaconsfield

Budget insert

Illawarra Mercury

Beaconsfield

Bendigo Advertiser

Beaconsfield and Budget

Border Mail

Beaconsfield

Gold Coast Bulletin

Beaconsfield

NT News Beaconsfield

On Sunday, 7 May, the Sunday Examiner, Launceston, jumped the gun by 48 hours. Its poster
read (under a “Beaconsfield rescue” strapline): THIS IS THE DAY (60 Minutes, Nine
Network, 7 May 2006).

The Beaconsfield mine-rescue coverage was analysed and the expected cheque-book
journalism that followed was discussed in the Media section of the Australian on 4 and 11

Australian Newspaper History Group Newsletter No 38 July 2006 Page 9




May, starting on Page 15; and Mark Day discussed the news “riches” of 9 May in his column
on 11 May, p.20.

The Launceston Examiner devoted between 7 and 11 pages daily to the Beaconsfield story
until the rescue took place. A couple of the paper’s staff live near Beaconsfield, a 40-minute
drive from Launceston. The Examiner used one of the many campervans that were located in
Beaconsfield as a base and the paper had an around-the-clock crew, with a core group of four
to five reporters plus the same number of photographers covering the event (Mediaweek, 15
May 2006, p.2).

Dean Southwell, editor of the Examiner, wrote about his paper’s coverage of the Beaconsfield
story in “Community trust gets the big story in Beaconsfield”, PANPA Bulletin, June 2006,
pp.17-18, and Jack Beverley wrote about the challenges that faced all newspapers covering
the story — “Golden opportunities in miracle rescue:”, PANPA Bulletin, June 2006, pp.18-19.

It would be remiss of this newsletter if it did not record the death of an outstanding TV
reporter Richard Carleton while covering the Beaconsfield rescue. The 60 Minutes reporter,
aged 62, died on 7 May within minutes of asking a typically hard-nosed question of the mine
management. For tributes, see the Australian, 9 May 2006, p.11, and the Media section, 11
May, p.18 (David Salter) and p.20 (Errol Simper). An obituary appeared in the Courier-Mail,
9 May, p.73.

38.22 FAIRFAX GROWTH SLOWS

John Lehmann reports (Australian, 6 June 2006, p.23): The heavy exposure of John Fairfax
Holdings to the slow-growth states of NSW and Victoria and the weakening New Zealand
dollar could slice as much as 7 per cent off its second-half earnings. The company has
forecast full-year earnings before interest and tax of between $420 million and $430 million,
excluding significant items.

38.23 STANHOPE-LESS

On 8 June the Sydney Daily Telegraph, unusually, had a split print run. The main print
featured a front-page story headed “Camera Ban Farce” about parents being banned from
photographing their children because of paedophilia fears. However, in copies of the Daily
Telegraph on sale in the ACT the entire front page was devoted to a story attacking the ACT
Chief Minister, Jon Stanhope. The large headline was “Stanhope-Less”. This story was also
allocated most of page four and was the subject of the main editorial. Unfortunately for the
Daily Telegraph, Page 2 carried a story over from a non-existent start on Page 1.

38.24 JOURNALIST APPOINTED TO CHAIR ARTS BODY

Imré Salusinszky, an academic turned journalist, has been appointed chairman of the
Literature Board of the Australia Council for three years. He will also sit on the board of the
Australia Council. Salusinszky, the Australian’s NSW political reporter, was previously an
associate professor of English at the University of Newcastle and once lectured at Yale
University, where he held a Fulbright Scholarship (Weekend Australian, 17-18 June 2006,

p.2).

38.25 MARK LATHAM ESCAPES CONVICTION

Former Federal Labor Leader Mark Latham was placed on a two-year good behaviour bond
when he pleaded guilty in Campbelltown Local Court on 6 June to smashing a digital camera

belonging to Daily Telegraph photographer Ross Schultz. Latham had confronted Schultz in
the car park outside Hungry Jack’s at Campbelltown on 19 January 2006. Latham’s lawyers

Australian Newspaper History Group Newsletter No 38 July 2006 Page 10



tendered a compensation cheque for $6763.70 (Courier-Mail, 7 June 2006, p.17; see also
ANHG 36.11 and 37.19).

38.26 GOSSIP MAGAZINE PULPED

Weekly celebrity gossip magazine Star Enquirer was launched in November 2005 and ceased
publication on 17 May after failing consistently to meet its sales goal of 65,000 copies per
issue. FPC Magazines, privately owned by the Hannan family, was outgunned by the multi-
million-dollar marketing budgets of rivals such as Time Inc’s Who Weekly and Pacific’s new
weekly celebrity title, Famous (Weekend Australian, 20-21 May 20-06, p.33; Australian
Financial Review, 29 May 2006, p.49).

38.27 SEDITION IN AUSTRALIA AND NEW ZEALAND

Australia: Some parts of the Howard Government’s new sedition laws are illogical and
anachronistic and they should be renamed and rewritten, according to an inquiry by the
Australian Law Reform Commission. The Commission wants the Government to remove the
concept of sedition from the federal statute book because of the threat to free speech. The
sedition laws were introduced late last year as part of Canberra’s package of counter-terrorism
laws (Australian, 30 May 2006, p.8).

New Zealand: In Auckland, Tim Selwyn, a freelance writer, was found guilty on 8 June of
sedition. He says the verdict puts the state of freedom of speech in New Zealand on a par with
repressive states such as Zimbabwe, Saudi Arabi and Malaysia. An Auckland District Court
jury took three hours to find Selwyn guilty of one charge of publishing a statement with
seditious intent. He may face up to two years in prison. He was released on bail to return for
sentencing on 18 July. His crime: He took part in a protest which put an axe through the
window of the electoral office of Prime Minister Helen Clark; he wrote a press release
encouraging others to follow his example; for this the jury found him guilty of sedition, which
is defined as “speech, writing or behaviour intended to encourage rebellion or resistance
against the government” (New Zealand Herald, 9 June 2006, online).

38.28 THE MERCURY BECOMES MERCURY

From Hobart, Damian Bester writes: Hobart’s daily newspaper underwent a redesign on 12
June 2006, and modified its name by dropping the definite article from its masthead to
become simply Mercury. The slogan “The Voice of Tasmania” appears above the title, while
an internet address, date of issue and the cover price appear below. Weather highlights appear
in a strap at the foot of Page 1. The newspaper also switched its body type to Nimrod from
New Century Schoolbook, which had been used since 1985 and has been retained for
headlines. An enlarged index panel appears on Page 2, while a new section called
“Community” provides a home for services and diary dates. The paper has also introduced a
weekly picture series, called “Echoes of our Past”, designed “to satisfy the great Tasmanian
thirst for things historical”. The first issue of The Hobarton Mercury appeared on 5 July 1854.
In 1857 the banner changed to The Hobart Town Mercury, while in 1858 it became The
Hobart Town Daily Mercury. From 1860 the masthead was The Mercury (in a variety of fonts
and formats) until the recent reduction to Mercury.

38.29 RACIAL EQUALITY AWARD
The Sydney Morning Herald and its sister paper the Age have won the British Commission for
Racial Equality’s first international award for reporting on issues of race. A series of articles

on Muslims in Europe by London correspondent James Button beat Time magazine and the
BBC to win the award (Sydney Morning Herald, 16 June 2006, onlinge).

Australian Newspaper History Group Newsletter No 38 July 2006 Page 11



38.30 AUSTRALIAN AND SMH SLUG IT OUT

On Thursday 29 June the three morning general newspapers available in Sydney led with
different stories. The Sydney Morning Herald led with a reopening of the controversy over the
architecture of the Opera House, the Daily Telegraph with the slowness of Cityrail trains, and
the Australian with industrial relations and Channel 9 management. Next day, the SMH ran an
ad asserting that only the SMH had locally relevant stories. Then on 1-2 July the Weekend
Australian (NSW edition) hit back strongly with an ad headed “The SMH Lies”. The item not
only argued against the SMH’s claim, but said the SMH had dishonestly doctored a
reproduction of the Australian’s front page. It concluded, “Once the grand dame of Australian
newspapers, the SMH has become a provincial rag that is more and more irrelevant to the big
issues that shape the nation. Now it has become blatantly dishonest.”

38.31 MURDOCH TO FIRM FAMILY TIES

Rupert Murdoch has given his strongest indication yet that he can soon broker a peace deal
with rival United States media mogul John Malone that would secure the Murdoch family’s
control of News Corporation. Murdoch told John Durie (Australian Financial Review, 29
June 2006, pp.1, 18) that the deal to remove Liberty Media from his company’s share register
might involve the sale to Liberty of about half a dozen of News Corp’s 35 US television
stations. He hopes the issue is resolved in a few months.

38.32 CEO APPOINTED TO MAKE SURE THE NEWSPAPER WORKS

On 19 July the Australian newspaper industry revealed the name of its new marketing body,
The Newspaper Works, and of its chief executive, Tony Hale, who has had more than 30
years in advertising — most recently with Clemenger BBDO. The body has been established
by News Ltd, John Fairfax Holdings Ltd, APN News & Media Ltd, Rural Press Ltd and
WAN Holdings Ltd. (Australian, Media section, 20 July 2006, p.17; Australian Financial
Review, 10 July 2006, p.16).

38.33 SYDNEY’S mX EXCEEDS EXPECTATIONS

Brett de Vine, editor of the Sydney mX, says the daily afternoon commuter newspaper, has
exceeded expectations for distribution and advertising in its first year. The paper began
publication on 4 July 2005, building on the success of the Melbourne mX brand, initiated on 5
February 2001. De Vine says the distribution of Sydney’s mX takes place between 3pm and
7pm each day. The average distribution has grown to 90,000, compared with an initial
distribution of 50,000 to 60,000 in July last year. The day the Beaconsfield miners were freed
(9 May), 107,000 copies of the paper were distributed (Mediaweek, 17 July 2006, p.1).

38.34 ON THE TRACK FOR NEWS

RailCorp NSW has called tenders ““to enter into contract(s) with one or more Proponents for
distribution of a free Commuter Publication on selected [Sydney] CBD RailCorp Stations ...
not restricted to newspaper format”. Tenders close on 9 August (Sydney Morning Herald, 17
July 2006, p.24).

38.35 LILYDALE NEWSPAPER AT 120
The Lilydale Leader, formerly the Lilydale Express, published a 16-page wraparound at the
beginning of July to celebrate its 120™ birthday. Apart from the front page, the publishers

allowed 20 per cent editorial content (three pages), reports the Melbourne Observer, 12 July
2006, p.26.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 38 July 2006 Page 12



38.36 WA JOURNALIST STILL WORKING AT 80

From Perth, David Marsh writes: On 25 June 2006 Western Australia’s longest-serving
journalist, Frank Platell, turned 80. He is still a journalist at the West Australian, after joining
as a cadet reporter in 1941. Platell retired from full-time reporting in 1991, but has continued
at the paper as a housing writer two days a week. His daughter, Amanda Platell, is a columnist
with the Daily Mail in London.

38.37 FAIRFAX CHAIRMAN AND THE MEDIA REFORMS

Ron Walker, chairman of John Fairfax Holdings, spent more than $1.4 million on Fairfax
shares in the days before Federal Cabinet revealed its media reform package. Federal Cabinet
met on Monday, 10 July. Walker bought his extra shares on the Monday, Tuesday and
Wednesday. The package was revealed on the Thursday. Walker is a former treasurer of the
federal Liberal Party. Walker said he had been wanting to buy more shares for months and
this had been the first window of opportunity (Australian, 18 July 2006, p.19).

38.38 ONLINE NEWS: QUANTITY AND QUALITY

Barry Blair writes: If the hard copy of your favourite newspaper is not readily available, try
the online editions. Online newspapers throughout Australia include all Rural Press Ltd titles
at <http://www.yourguide.com.au/yourguide.asp>, all metropolitans, McPherson Media
Group <http://news.mcmedia.com.au/> located in the southern Riverina NSW and Goulburn-
Murray, Victoria; APN News & Media with 17 Australian titles; major provincials including
Illawarra Mercury; the Standard, Warrnambool; the Herald, Newcastle; Townsville Bulletin;
Cairns Post; Border Mail, Albury/Wodonga; Alice Springs News; Maryborough Herald,
Queensland.

Free newspapers include City News, Canberra; Barrier Miner, Broken Hill (the full paper)
and the Armidale Independent. Suburban newspapers online include News Ltd titles such as
Manly Daily and Parramatta Advertiser.

For what is purported to be a complete list of Australian titles online, visit the National
Library of Australia website http://www.nla.gov.au/npapers/index.html#b Unfortunately this
site has been found to have outdated information. Many titles included in the NLA list are
promotional only.

Latest developments in online news occurred recently in Perth where News Ltd’s Sunday
Times initiated a 24/7 online web page called PerthNow (see 38.3 above) at
http://www.news.com.au/perthnow/ this initiative just beat the West Australian, who have
also now created a new web page at http://www.thewest.com.au/

One of Rural Press Ltd’s newest acquisitions, the Moree Champion came online on 30 June.
In order to access news from some titles, online readers must provide free subscription
information to titles such as those operated by McPherson Media and Rural Press Ltd’s titles
including The Land. Australian Financial Review online readers need to pay to access online
news. Metropolitan newspapers (News Ltd and Fairfax titles) provide a breaking news
service, some of which comes from AAP.

What can be frustrating is that some provincial titles can be rather recalcitrant in posting
current news. Some such titles seem to get around to posting news when the mood suits. On
the other hand, most titles are very reliable such as the Northern Daily Leader, Tamworth
where the following day’s news is posted about 9.30pm the evening before publication date.
Other provincials, such as APN titles post their online news after 9am on the day of

Australian Newspaper History Group Newsletter No 38 July 2006 Page 13


http://www.yourguide.com.au/yourguide.asp
http://news.mcmedia.com.au/
http://www.nla.gov.au/npapers/index.html#b
http://www.news.com.au/perthnow/
http://www.thewest.com.au/

publication. Some online provincial titles have come and gone over the years including
newspapers at Mt Gambier and Narrabri. ABC News Online provides eight metropolitan and
36 regional online sites at http://abc.net.au/news/australia/default.htm

ICURRENT DEVELOPMENTS: PROVINCIAL

38.39 EDITORS APPOINTED

38.39.1 Ballarat: Angela Carey, formerly deputy editor of Ballarat’s Courier, has been
appointed editor. She replaces Peter Dwyer whose departure has been unexplained (Rural
Press News, July 2006, p.3).

38.39.2 Broome: Simon Pemm, of the West Australian, has been appointed the editor of the
weekly Broome Advertiser. Manager Jenny Membery says Pemm is the first editor the
Advertiser has had. Previously it had a senior journalist. The Advertiser sells about 6,700
issues a week (Mediaweek, 29 May 2006, p.5).

38.39.3 Hawkesbury: The Hawkesbury Gazette and Courier had a new editor from 29 May —
highly experienced journalist and sub-editor Rebecca Lang. Previously, Lang was a sub-editor
for Australia’s biggest selling weekly newspaper, the Sunday Telegraph. She has also worked
as a chief of staff and deputy editor of the North Shore Times and served three and a half
years in the Canberra press gallery as a political reporter with the Melbourne Herald Sun.
Geake has returned to sub-editing at the Gazette and Courier (Gazette & Courier, 26 May
2006, online).

38.40 EDITORS WANTED

o Toowoomba’s daily Chronicle and Emerald’s bi-weekly Central Queensland News,
both owned by APN News & Media, advertised for editors on 22 June (Australian,
Media section, p.17). The Emerald editor also edits the weekly Blackwater Herald.

o Mackay’s Daily Mercury, also an APN paper, is also seeking an editor (Australian,
Media section 20 July 2006, p.19).

38.41 SPECIAL ANNIVERSARIES

o The Daily Mercury, which began life as the Mackay Mercury, has celebrated its 140"
birthday on 3 April by publishing a 56-page historical supplement. The Mercury is
one of the 10 Queensland regional dailies in the APN News & Media stable.

o The Circular Head Chronicle, Smithton, Tasmania, celebrated its centenary on 18
July and published a centenary edition. The paper started at nearby Stanley and
shifted to Smithton in 1952 (Australian, Media section, 20 July 2006, p.20).

38.42 WOMEN AT LONGREACH AND HERVEY BAY

Tuppy Mclntosh, the first female editor, of the Longreach Leader, in Queensland’s arid
central-west, says the whole staff is now female. She has been the editor since last October,
replacing John Hughes, who bought the Tully Times. Mclntosh says the “handbag revolution”
was not meant to happen. It just happened. “Suddenly | realised we were an all-women office
and, yes, it absolutely changed the nature of the paper and the nature of how we cover
women’s issues. We’re all now very conscious of not overdoing it.” Mclntosh was raised on a
station at Muttaburra and graduated from university with a science degree, with a special
interest in ecology, but she started work in Melbourne on a youth paper, Voice Works
(Mediaweek, 8 May 2006, p.7).

Australian Newspaper History Group Newsletter No 38 July 2006 Page 14


http://abc.net.au/news/australia/default.htm

At the Fraser Coast Chronicle, editor Nancy Bates noted that earlier this year all those at the
morning news conference in the Hervey Bay headquarters were female. All the males on staff
were on different shifts or days off. Another four males have since joined the staff, including
new deputy editor Glenn Cordingley who replaced Ernie Paussa (APN Password, May 2006,
p.22).

38.43 APN BUYS BRISBANE SUBURBAN TITLE

APN News & Media Ltd has completed the purchase of suburban Brisbane newspaper the
Reporter, part of a financially troubled media group controlled by Brisbane businessman
Mike Norris. A sale contract was signed on 3 May. Sources say APN paid around $2.2
million for the newspaper, which was established by Peter Falvey in 1989 and claims a
circulation of around 85,000 in the area stretching from Woolloongabba to Springwood. For
APN the acquisition marks the trans-Tasman media group’s entry into the Brishane
newspaper market dominated by News Limited’s Courier Mail and its Quest Community
Newspapers titles (Queensland Business Review, 10 May 2006).

38.44 1 DON’T MIND AT ALL IF YOU CALL ME A MALLEE GIRL

From Melbourne, Larry Noye writes: Cara Anderson, a 24-year-old who had worked in
public affairs for Western Health in Melbourne, has become the editor of the Hopetoun
Courier and Mallee Pioneer, which is in its 114™ year. Hopetoun, which might seem like a
place of no hope at all, lies in sparsely settled terrain between Mildura and Warracknabeal in
north-west Victoria. The Courier proudly announces that it circulates extensively throughout
the Southern Mallee and Northern Wimmera. It is said to have a circulation of 700 and is
published by the Hopetoun Courier Cooperative Society Ltd. But it tends to breathe life into
that big region, stories and photos of winning school teams, and bits and pieces that make up
local life. Cara Anderson’s venture into the bush may well be a toehold into the sort of
journalism she may have heard only whispers of in her university studies. She graduated with
a BA majoring in journalism. Anderson succeeds Andrea Hogan as editor. Hogan, a “local”
from Beulah, has moved to Wangaratta after five years in Hopetoun. Incidentally, the rural
soil up Hopetoun way has grown impressive folk in the past. Robert Gordon Menzies
emerged from humble Jeparit, not far away. [Rod Kirkpatrick writes: The Hopetoun Courier
issued a “special centenary edition” on 23 September 1992; it’s quite a significant historical
contribution.]

38.45 WHAT MAKES A GREAT NEWSPAPER?

The fourth-estate concept of the press seemed remote when Geelong Advertiser editor Peter
Judd responded to the following request: Name five things that make a great newspaper
(PANPA Bulletin, June 2006, p.49). Judd’s response was:

“The following five key questions are pinned on the Geelong Advertiser newsroom
noticeboard. A great newspaper is defined by how it presents the news. This is our response to
that challenge.
1. Does the story evoke an emotional response from a reader? If not, how can | better
present it in a way that connects with the reader?
2. Does the package promote the key market difference as a local newspaper? If not,
how can | better present the news from a local standpoint?
3. Does the story/picture communicate with instant clarity? If not, how can | simplify
the message?
4. Does the story have a human face? How can | write the news so that it has compelling
human interest?
5. Would the story/picture/treatment excite readers to share it with others? If not, what is
missing?”’

Australian Newspaper History Group Newsletter No 38 July 2006 Page 15


http://www.qbr.com.au/index.cfm?storyid=26678&cp=displaystory

38.46 CORAL DAVIES SAYS GOODBYE TO WAGIN ARGUS

Coral Davies has resigned from the small WA country weekly, the Wagin Argus, after 34
years. She began as a part-timer in 1972 when her husband, Don, became the managing
editor. She worked full-time for the paper for 20 years, most recently as office manager. On a
small paper like the Argus, the office manager does everything from administrative tasks and
selling advertisements to taking photographs, writing stories and even “cleaning the toilet”.
The new office manager and sales coordinator is Lerina Ballard, who graduated from Edith
Cowan University last year with majors in journalism and photomedia. Ballard completed her
compulsory university work experience at the Argus from March until May 2005, working
two days a week in editorial. She is married to a local farmer Roger Ballard.

38.47 BARRIER MINER EXPANDS DISTRIBUTION AREA

The Barrier Miner has expanded its distribution area to reach residents in Yunta, pastoralists
west of Cobar, and now Wentworth. About 11,500 copies are distributed each week. If you’d
like to see past editions the Miner, log in to www.barrierminer.com.au

38.48 APN ISSUES BEST TO HIGHLIGHT R1

APN News and Media Ltd has published the first issue of Best, a 24-page tabloid house
newspaper designed to highlight the R1 (Readers First) program being implemented by the
company’s Australian and New Zealand regional newspapers. Best also celebrates “the top
ideas, best practices and great people” from those newspapers (Best, April 2006).

38.49 BORDER WATCH SUES MP

The acrimonious relationship between Mount Gambier MP Rory McEwen and his local
newspaper continues: The Border Watch is now suing McEwen for unpaid fees. The paper
has lodged a claim for $5,518.14 for advertising in the lead-up to the 18 March state election
which he MP has refused to pay. In a statement filed with Mount Gambier’s small claims
court, McEwen said that while arranging his election advertising he was given an undertaking
by the paper’s editor that campaign coverage would be fair and balanced. But McEwen claims
it was not and the paper therefore breached the advertising contract. A directions hearing has
been scheduled for August 16 (Advertiser, Adelaide, 11 July 206, online).

38.50 LIFE OF RILEY

Bob Riley, aged 57, has completed postgraduate journalism studies at Queensland University
of Technology and has begun his third career. He joined the Warwick Daily News as a cadet
journalist. He is a former surveyor and a former administrator in the Australian Federal Police
(Daily News, 6 July 2006, online).

38.51 QUEANBEYAN AGE BECOMES A WEEKLY

The Queanbeyan Age, published closer to Canberra’s CBD than most Canberrans live, has
become a weekly after appearing twice weekly since 7 January 2003. Before that it was a tri-
weekly. The paper, launched in 1860 as the Golden Age, made the change to weekly issue at
the beginning of July, with the first weekly issue appeared on 7 July. The date appeared only
on the front page; no other pages bore the date of issue.

Victor Isaacs, of Canberra, writes: The apparent decline of the Queanbeyan Age is largely of
Rural Press’s own making, in that its paid-for Age has to compete with its free Chronicle.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 38 July 2006 Page 16


http://www.barrierminer.com.au/

Admittedly the Queanbeyan edition of the Chronicle does not have much Queanbeyan content
(although it does have more local content than the various Canberra editions of the
Chronicle), but it is free and it is thrown onto every front lawn. So, one has to be a dedicated
Queanbeyanite to buy the paid local paper in addition. | have heard it said, that most of the
remaining support for the Queanbeyan Age comes from people who buy it for its local sports
coverage.

38.52 SMITH FAMILY LOSES KILMORE PAPER

The 141-year-old Free Press at Kilmore, Victoria, has fallen victim to competition introduced
two years ago. Wally Mott and Bob Yeates, both members of long-established newspaper
dynasties, are the principals of Kilmore Newspapers Pty Ltd, which took over the Free Press
on 7 July. They launched the North Central Review on 18 May 2004 in partnership with
Bruce Smith, who a member of the family that had owned the Free Press since 1968. The
final issue of the Free Press under Smith family ownership appeared on 5 July 2006. Jim
Smith, now 73, and son Peter fought the rival in a bitter duel, and by the time they lost the
battle the Review had sacked Bruce Smith (Jim’s son and Peter’s brother). The two papers
continue, the Free Press as a paid local weekly with a circulation of about 3,800, and the
Review, a free regional weekly with a distribution of 12,000. Both papers are printed at the
Bairnsdale plant most closely linked to the Yeates family, owners of the Bairnsdale
Advertiser for more than 100 years (sources: telephone interview with Bill West, editor of the
Free Press, 20 July 2006; State Library of Victoria catalogue).

38.53 COOBER PEDY PAPER IN ADMINISTRATION

The fortnightly Coober Pedy Times was facing the possibility of closure as this newsletter
went to press, judging from a report in the (internet-only) Coober Pedy News. At a public
meeting, the acting chairman of the Coober Pedy Regional Times Association Incorporated,
Trevor McLeod, announced that the association was insolvent, and that an administrator had
been appointed. The Times has lurched from crisis to crisis for many years, being baled out
several times by grants from local and federal governments. The paper is for sale (Mediaweek,
19 July 2006, online edition; Australian, Media section, 20 July 2006, p.20).

INEWSPAPER HISTORY|

38.54 BOOKS AND THE ANHG: TWO MORE IN PIPELINE

The Australian Newspaper History Group is about to re-enter the book-publishing arena. One
publishing project in train is the Second Edition of Australian Newspaper History: A
Bibliography. The First Edition was issued in 2004 and a Supplement of additional items was
published in January 2005. In 2005 the ANHG also published a Bibliography compiled by
Professor Henry Mayer in 1964 as part of the preparation for his seminal work The Press in
Australia. A major feature of the Second Edition of Australian Newspaper History: A
Bibliography will be the integration of the Mayer items into the overall Bibliography, making
a much more comprehensive and useful document. The inclusion of the Mayer items and
other recent additions will mean the Second Edition will be about twice as big as the First
Edition. The Second Edition is being compiled by Victor Isaacs, Rod Kirkpatrick and John
Russell.

Another publication, expected to be available late this year, is a study of the changing design
of Australian daily and Sunday newspapers over the years. This book, Looking Good? The
Changing Appearance of Australian Newspapers, is being written by Victor Isaacs. It will
cover topics such as the strange former practice of newspapers devoting their front pages to

Australian Newspaper History Group Newsletter No 38 July 2006 Page 17



advertisements rather than news, and when and why this changed, the changing page size of
Australian newspapers, the introduction of illustrations to papers, and newspapers’ mastheads.

38.55 GET THE LATEST NEWS - AT THE POST OFFICE

If you lived in the bush in the 1800s, you would have looked forward to a trip to the post
office to collect your mail. It was the place to find out the latest news and gossip, and a place
to meet friends from the district. On 13-14 May, Don and Forth in north west Tasmania both
celebrated 150 years of postal services in their villages. Postal historian Jan Welling says the
post offices were an important service for people in farming areas. “When the electric
telegraph came through in 1872 it was possible for the postmaster to get messages from
outside, and that’s the way news came through. Things like wars and fires and floods and all
sorts of earth-shattering events were recorded by word of mouth. The postmaster got the
message on the electric telegraph and passed it around the people in the town” (ABC Country
Hour, Tasmania, 12 May 2006).

38.56 AUSTRALIAN PRESS COUNCIL: A PEN PICTURE

The Australian Press Council was formed on 1 July 1976 by an agreement between the
publishers and the Australian Journalists® Association. The Council has always had a mixture
of industry representatives, journalists (originally elected by the AJA) and members of the
public. When the AJA left the Council in 1986, it reconstituted, with journalists represented
by independent and freelance journalists and retired editors. The MEAA (the union that
includes the old AJA) re-affiliated in 2005 and again nominates members to the Council.

As the Council ended its 30" year, it had formally dealt with nearly 10,000 complaints, of
which about 3,700 had been mediated or otherwise settled to the satisfaction of the
complainant. It had adjudicated nearly 2,000 of the complaints, issuing 1,316 adjudications,
of which more than 40 per cent had upheld the complaint in whole or part. Additionally, it
had sent out 271 press releases or reporting guidelines, published 29 annual reports and 74
issues of the Australian Press Council News. Its website had nearly 1,000 separate files,
searchable by keyword. It did all this from one office with three full-time employees and one
permanent part-timer (Australian Press Council News, Vol. 18, No. 2, May 2006, p.5).

38.57 ADB DATABASE LAUNCHED

The Australian Dictionary of Biography has launched an online database that allows free
public access to the biographies of people who have played an important role in Australia’s
history. There are 10,000 biographical articles n he site and a variety of search options,
including occupation. Search “journalist”, or instance, and you come up with 545 biographies.
The site is: <http://www.adb.online.anu.edu.au>

38.58 THE OLD CANBERRA PRESS GALLERY GOES ON DISPLAY

The Press Gallery in Old Parliament House, Canberra, is the scene and subject of a new
exhibition, “Leaks, Scoops and Scandals: The Press Gallery, 1927-1988”. Only two
journalists have been immortalised as mannequins in the exhibition: Gay Davidson, the first
female political correspondent for a metropolitan newspaper in Australia; and Alan Reid, who
was the political correspondent for the Daily Telegraph (see Australian, Media section, 22
June 2006, pp.13-14). The Prime Minister, John Howard, launched the exhibition on 20 June
(Australian, 22 June 2006, p.4).

Victor Isaacs writes: A major milestone in commemorating and recording the history of the

media in Australia occurred on 20 June 2006 when the restored former Press Gallery was
opened to the public as one of the displays at old Parliament House in Canberra. The opening

Australian Newspaper History Group Newsletter No 38 July 2006 Page 18



was performed by the Prime Minister. A significant effort has been made to provide displays
and reconstructions explaining the function and history of the Press Gallery from 1927 (when
Federal Parliament moved from Melbourne) to 1988 (when it moved to its permanent
building). Recordings by journalists recall conditions and events. The displays merely scratch
the surface of the history of the media and its relationship with Parliament, yet will
significantly contribute to public awareness.

Most of the rooms now house displays. Others have been restored to resemble their former
appearance. There is a recreation of what a newspaper’s bureau would have looked like in the
1930s (very crowded). Other recreations are of a radio bureau of the 1970s and a TV office of
the 1980s. The Press Boxes, recipient of innumerable media releases over the decades, and a
centre of former activity, are preserved. It is also possible to sit in the journalists’ places in the
gallery above the House of Representatives chamber.

38.59 THE 100 MOST INFLUENTIAL AUSTRALIANS

The Bulletin (4 July 2006, pp.48-105) has presented its list of the “100 Most Influential
Australians”. The panellists making the selection were ABC radio presenter Julie McCrossin,
journalist Phillip Knightley, and historian Michael Cathcart. The most influential Australian
of all time was judged to be media magnate Rupert Murdoch. The late Kerry Packer was also
in the top 10. Among the newspaper-related names in the 100 were; Jack Lang, Alfred
Deakin, J.F. Archibald, A.B. Paterson, Henry Parkes, Henry Lawson, and Donald Horne.

38.60 NEWSPAPER NOSTALGIA

The Melbourne Observer ran two pages of “newspaper nostalgia” on 12 July (pp.16-17),
focusing on the Argus, the paper that served Melbourne for five months short of 111 years
(1846-1957) and on the Star News-Pictorial, the evening newspaper it published from 30
October 1933 to 9 April 1936.

RECENTLY PUBLISHED)

38.61 BOOKS

Hauer, Don, Printers of the Streets and Lanes of Melbourne, Nondesript Press, 55 Agnes St,
Jolimont, 3002, $37 plus $7 postage. A detailed history of 450 printing businesses in
Melbourne between 1837 and the mid-1970s. Although Melbourne-centric, covers the history
of printing since 1452 and printing in Australia since 1788. Contains over 200 illustrations.
Recent Publication of Interest

Zwar, Desmond, The Queen, Rupert & Me: A Reporter s Extraordinary Life. Hartwell, Vic:
Temple House, 2004. 358pp. A memoir of Zwar’s 50 years in journalism. Zwar is the author
of 17 books, including In Search of Keith Murdoch.

38.62 ARTICLES (alphabetical by author’s surname)

Austin, John, “Scrutiny missing from within”, Courier-Mail, 29 June 2006, p.32. The
Journalist-in-Residence at the University of Queensland’s School of Journalism and
Communication says we’re not training indigenous journalists who could expose scandals in
remote Australia.

Baker-Dowdell, Johanna, “Newspapers vs the others: When readers and advertisers are
spoilt for choice”, PANPA Bulletin, June 2006, pp.14, 16. Many community newspapers are
now fighting with metropolitan dailies and glossy magazines for readers and advertisers, with
some publications willing to steal stories and advertisers to get ahead in the market.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 38 July 2006 Page 19



Conley, David, “Forgive us our press passes: Olga Masters’ journalism and fiction”,
Australian Studies in Journalism, No. 16, 2006, pp.21-40. The author argues that Olga
Masters’ journalism provided experiential framing for her fiction.

Ferguson, Adele, “Stop the Presses! David Kirk’s online vision for Fairfax”, BRW, 20 April
2006. A good analysis of the choices facing the Fairfax and other media companies.

Fordham, Helen, “A war correspondent’s legacy to journalism”, Australian Studies in
Journalism, No. 16, 2006, pp.41-63. An examination of the little-known career of Colin
Malcolm McDonald, a West Australian-born London Times correspondent who reported the
Sino Japanese war between 1937 and 1943.

Griffen-Foley, Bridget, “Australian press, radio and television historiography: An update”,
Media International Australia, No. 119, May 2006, pp.21-37. This bibliography updates
previous work by Henry Mayer and John Henningham. It is organised according to their
categories and is annotated to provide an overview of developments in Australian research in
media history. The author begins by stating: This is a bibliography of books, theses and
special journal issues completed or commenced since the publication of Henry Mayer, “Press,
Radio and Television” in Australians: A Guide to Sources (Fairfax: Syme & Weldon
Associates, Sydney, 1987, pp.446-451) and John Henningham, “Two Hundred Years of
Australian Journalism: A History Waiting to be Written”, in Australian Cultural History, no.
7, 1988, pp.49-64.

Griffen-Foley, Bridget, “The small picture”, Australian Book Review, No. 281, May 2006,
p.8. A discussion of the changing face of newspaper libraries, especially that of John Fairfax
in Sydney.

Herman, Jack, “The police and the media”, Australian Press Council News, May 2006, pp.1-
4. Australian Federal Police Commissioner Mick Keelty gave the annual address to the Press
Council in March. Herman reports the speech, and Council chair Ken McKinnon responds to

it (p.4).

Holt, Stephen, “The ultimate insider: Reflections on the career of influential political
journalist Alan Reid”, National Library of Australia News, July 2006, pp.11-13.

Huey, John, “The march of Time”, Time, 12 June 2006, p.10. A changing of the guard at
Time magazine: Jim Kelly leaves the chair of managing editor and Richard Stengel replaces
him. Huey reflects on the two. Kelly becomes managing editor of Time Inc.

Hussem, Koos, “Today’s news is tomorrow’s history”, PANPA Bulletin, May 2006, p.48. A
look at digitising and making money from newspaper archives.

Isaacson, Peter, “Commonwealth Games”, PANPA Bulletin, May 2006, p.42. Australian
newspapers praised for their coverage of the Commonwealth Games in Melbourne.

James, Clive, ‘The continuing insult to the language’, The Monthly, June 2006, pp.48-54. An
expatriate Australian outs the use of English in the English media under the microscope. This
article includes a magnificent black and white picture of the subs’ room at the Evening News,
London, from the Australian Picture Library.

Kirkpatrick, Rod, “New life for old machinery and old printers at Queanbeyan”, PANPA
Bulletin, May 2006, pp.55-56. A snapshot of the Queanbeyan Printing Museum and those
who run it, and a biographical sketch of Jim Woods, former owner of the Queanbeyan Age
and various country newspapers.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 38 July 2006 Page 20



Kirkpatrick, Rod, “A whirlwind of change for Northern Territory News’, PANPA Bulletin,
June 2006, pp.44-45. The end of afternoon publication for paid-circulation dailies in
Australia, with the unusual case of the Northern Territory News highlighted: it has twice
changed from afternoon to morning publication.

Knightley, Phillip, “The hacks’ progress”, Walkley Magazine, Issue 39, June/July 20086,
pp.18-20. Bean counters, bosses and government departments seem bent on strangling good
reporting. But serious journalism will survive.

Lord, Gillian, “Truly the pen is mightier,” Canberra Times, Panorama section, 10 June 2006.
A brief history of newspaper cartooning in Australia and the influence of cartoonists.

Ludowyk, Frederick, “Advance Australia”, Ozwords, Vol. 13, No. 1, April 2006, pp.1-3.
The editor of Ozwords explores the long and interesting history of the phrase “Advance
Australia”, quoting its use in various Australian newspapers during the 19" and 20" centuries.

Shoebridge, Neil, “Newspapers rise to challenge of the internet”, Australian Financial
Review, 15 May 2006, pp.50-51. Doomsayers have been predicting the death of newspapers,
but the industry is fighting back. In-depth report on readership trends in newspapers compared
with the fragmenting of the audience for other media.

Sinclair, Lara, “Multi-platform newsrooms net evolving news consumer”, Australian, Media
section, 25 May 2006, pp.13-14. A review of what broadcasters and newspapers are doing to
take advantage of online methods of distributing news.

Streak, Diana, “Leaks, scoops and scandals,” Canberra Times, Panorama section, 17 June
2006. This article provides a brief history of the Press Gallery at the old Federal Parliament
House, Canberra (see 38.58).

Van Heekeren, Margaret, “The Bulletin and the New Journalism from 1880 to 1918,
Australian Studies in Journalism, No. 16, 2006, pp.4-20. The author argues that the Bulletin,
from its first issue, was an early exponent of many of the features that distinguished the New
Journalism of the late 19" century.

ANHG membership stands at 234 electronic subscribers and 28 hard-copy subscribers.

ANHG subscriptions

Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group Newsletter:
(1) Email Rod Kirkpatrick at r.kirkpatrick@ug.edu.au (no fee for electronic version, but contribution
welcomed); or

(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $35 for individuals;
$45 for institutions).

New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to

(Name) (Address)

Postcode
lenclose$ - cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) — for TEN issues.

Australian Newspaper History Group Newsletter No 38 July 2006 Page 21



mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au

