
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 29                                                  September 2004 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 

Ph. 07-3279 2279, E-mail: r.kirkpatrick@uq.edu.au 

 

29.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 30 November 2004. Send copy to acting editor, Victor Isaacs 
at <abvi@webone.com.au> or post to 43 Lowanna St, Braddon, ACT, 2612.  

Subscription details appear at end of Newsletter.   
[Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the “Publications” link from the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/journ-comm/ and 

through the ePrint Archives at the University of Queensland at http://eprint.uq.edu.au/ 

Barry Blair, of Tamworth, NSW, and Victor Isaacs, of Canberra, are major contributors 

to this Newsletter.  

 

Two books published this month by the  
Australian Newspaper History Group 

 

– See Page 20 
  

CURRENT DEVELOPMENTS: METROPOLITAN 

 
29.2 THE AUSTRALIAN AT 40  (see also 28.2) 

 

The Weekend Australian of 17-18 July 2004 followed up the editorial that appeared on the 

Australian‟s 40
th
 birthday (15 July) with another about the newspaper (“For the nation‟s 

newspaper, life begins at 40”), probably largely because the readership of the weekend edition 

is much greater than that of the weekday issues. The editorial says, in part: “In an age where 

many so-called quality newspapers emphasise the fripperies of fashion – there is an endless 

obsession with lifestyle over substance in our rivals – the Australian remains true to its 

original mission. We will continue to report the news in politics, business, sport, the arts and 

the way we live now, with objectivity – while having a great deal of fun along the way. In all 

these things the paper will stay true to its name, standing for the great national characteristics 

of a fair go and can-do creativity that have made this country such a wonderful place to call 

home.” 

 

On 19 July, p.10, the Australian published a feature article by George Megalogenis about the 

sort of Australia that greeted the Australian in 1964. 

 

Jack Waterford writes in the Canberra Times (24 July 2004, Panorama) about why the 

Australian failed to run the Canberra Times out of business. He quotes from one of Ken 

Inglis‟s commentaries on newspapers in Nation in 1964 (see 29.53). 

 

The Australian issued a “40
th
 Anniversary Special Celebration CD” featuring the paper‟s 13-

part 40
th
 anniversary magazine series, the 24-page first national edition of the paper and the 

32-page reprint of the first Canberra edition. Cost: $20 (see advert., 10 August 2004, p.4). 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au
http://www.uq.edu.au/journ-comm/
http://eprint.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 29         September 2004 Page 2 

 

Part 1 of the 13-part anniversary magazine series carried an article by David Armstrong, 

“Start the presses”, pp.24-27. The summary said Armstrong – the Australian’s editor, 1989-

92, and editor-in-chief, 1996-2002 – had “seen the paper survive adversity, grow and 

flourish”. The article included timelines at the foot of the pages: 

 

1964, 15 July First issue of the Australian, four days early, is a sell-out. 

1964, 21 July First computer articles appear in the Australian. 

1967, 6 March Australian moves its production from Canberra to Sydney. 

1971, 28 February Sunday Australian is nation‟s first quality broadsheet Sunday paper. 

1977, 2 July Weekend Australian is launched with new and expanded sections. 

1979 First Harris system computers are used in the newsroom. 

1980, 13 February First Higher Education Supplement is published. 

1988, 3 September First edition of the Australian Magazine is published. 

1992, 7 March Colour is introduced in the paper‟s Review section. 

1996, 1 May Australian goes online for the first time. 

2001, 6 August Entire edition of the Australian is available to download online. 

 

Part 4 of the magazine series carried an article by national affairs editor, Mike Steketee 

(formerly of the Sydney Morning Herald), revisiting the “greatest event of the past 40 years of 

political reporting: the dismissal of the Whitlam government” (p.11). 

 

Part 7 focused on political cartooning: Petty, Colette, Zanetti, Pickering, Lynch, Lobbecke, 

Mitchell, Horacek, Kudelka, Nicholson, Leak, and Foyle. 

 

Part 13 dealt with the “News in pictures” (for example, Bali bombing, 2002; Vietnam, 1967; 

Cyclone Tracy, 1974; Ash Wednesday, 1983; Uluru, during a storm, 2000). 

 

The Australian published a number of letters with fascinating insights into its 40 years of 

publication. For example: 

 

Murray Bragge, of Bulleen, Vic., wrote (24-25 July 2004, p.18): “On the front page of your 

paper on Saturday, December 16, 1967, there is a small item headed „PM advised to swim 

less‟. The next day he disappeared in the surf at Portsea – headline news on Monday, 

December 18, 1967. Check it out. I have copies of both papers and I don‟t think it has been 

remarked upon to this day – a dramatic premonition, don‟t you think?” 

 

Heather Kennedy, of Seaford, Vic., wrote (26 July 2004, p.8) about Jules Zanetti hiring her to 

work for the Australian three weeks before the paper began. “We were all so idealistic – the 

Australian was to be the best newspaper in the country and I still believe it was. Rupert 

Murdoch was everywhere, young and full of energy.” She told about losing her job and about 

being comforted by the war correspondent Pat Burgess who said, “You‟re not a real journo 

until you‟ve been sacked three times.” 

 

Laurence P. Hoins-Romaov, of Berry, NSW, wrote (27 July 2004, p.12): “Many moons ago, I 

had the privilege of being spoken to by your proprietor. In 1967, I was an approach controller 

in the Canberra airport tower. Canberra airport was then, and still is a joint-user aerodrome 

which means that it‟s an air force base which space leased to civil aviation but the tower was 

on the RAAF side.” The writer tells of the foggy night he refused to allow an aircraft to take 

off; this aircraft was carrying plates for the Australian to be printed in Sydney.  

 

“Within five minutes Rupert Murdoch was on the blower and politely inquired why the 

aircraft could not take off. I explained and he rang off. Within another five minutes, at 

midnight, the director-general of civil aviation, Donald Anderson, rang from his Melbourne 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 29         September 2004 Page 3 

home to order me to allow Rupert‟s aircraft to take off. I told him I would do so the instant 

his order was confirmed on the teleprinter. He hung up in my ear. I filed an incident report 

which was, of course, ignored. Some months later I made a formal complaint about air safety 

being compromised in Canberra, and within months I was forced to resign.” 

 

29.3   CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 
 
26 June 2004 Death: Denis Temple Tilbrook, at Wallaroo, SA, aged 76; editor of the Northern 

Argus, Clare, SA, 1965-81; joint owner of the paper at the time with brother Ian and 

cousins Tudor and Terry; president of South Australian Country Press Association, 

1966-68 (Advertiser, Adelaide, 7 August 2004, p.70). 

28 July 2004 Death: Morgan Samuel Ogg, in Sydney aged 41; crusading journalist and political 

adviser; played significant role in the Wood Royal Commission into the NSW 

Police Service (Sydney Morning Herald, 16 August 2004). 

31 July 2004 Australian begins publishing in its business section “The Financial Times 

International page” (Australian, 30 July 2004, p.21, advertisement). 

4 August 2004 Death: Syd Crosland, at Mornington, Vic., aged 91; general secretary of Australian 

Journalists‟ Association, 1955-80; the Walkley Awards for journalism were 

introduced while he was in office; began career as cadet journalist on Barrier Daily 

Truth; joined Newcastle Morning Herald after World War II; became secretary of 

the NSW provincial district of AJA (Australian, 19 August 2004, p.12; Age, 20 

August 2004). 

12 August 

2004 

Death: John Shaw, in Canberra aged 73; British-born; began career with Geelong 

Advertiser and shifted to Melbourne Herald; foreign correspondent and war 

correspondent; joined Time in 1963 and was posted to Saigon, Hong Kong, Los 

Angeles, Rom and London (Australian, 27 August 2004, p.18). 

 

29.4 MURDOCH SELLS QUEENSLAND PRESS STAKE TO NEWS 

 

Non-executive directors have approved the New Corporation Limited‟s proposal to buy 

Rupert Murdoch‟s controlling stake in Queensland Press Ltd (QPL), publisher of the Courier-

Mail and Sunday Mail. The acquisition, which values QPL at $2.45 billion excluding debt, is 

part of News‟s plan to move its primary stock market listing from Australia to the US. It also 

enables the Murdoch family to hold its 29.87 per cent voting stake in News directly, rather 

than indirectly, through QPL. The Murdoch family is selling its 58 per cent stake in QPL, 

held by Cruden Investments. Cruden, in turn, owns 15.2 per cent of News‟s voting stock. The 

sale  – in return for voting shares in the new US-listed group. He will also swap the 14.6 per 

cent of News he directly owns through his family trust, Cruden, for voting shares. Murdoch‟s 

voting stoke in News will fall marginally to 29.48 per cent (Jane Schulze, “News to buy 

Murdoch‟s QPL stake”, Australian, 12 August 2004, p.25; see also 29.62.22). 

 

Murdoch‟s plan to move News Corp to the US moved a step closer on 15 September when the 

independent expert commissioned to analyse the deal for investors gave it the green light. The 

expert, Grant Samuel, said the proposal was in the best interests of shareholders (Australian, 

16 September 2004, pp.25, 28). 

 

29.5 CHANGE OF EDITORS AT THE AGE 

 

Michael Gawenda, editor-in-chief, was farewelled from Melbourne‟s Age on 22 July and the 

same night his replacement, Andre Jaspan, the editor of the Sunday Herald, Glasgow, was 

announced. Jaspan will begin duties in October. Staff members of the Age had complained 

about the lack of consultation in the process, despite promises to the contrary (see Australian, 

22 July 2004, Media & Marketing liftout, p.17, and 23 July 2004, p.6, Weekend Australian, 

24-25 July 2004, p.8; Mediaweek, 26 July 2004, p.1; and see .2). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 29         September 2004 Page 4 

 

29.6 FAIRFAX APPOINTS NEW NZ GROUP EDITOR 

 
Newspaper publisher Fairfax NZ has announced it has appointed New Zealand Press 

Association editor John Crowley as its group editor. The position has been created to develop 

ways the group‟s daily, Sunday and weekly newspapers, and magazines, can work together. 

Crowley will seek to improve journalism standards in the group and implement and manage a 

Fairfax journalism traineeship scheme. Crowley has been NZPA editor for the last eight 

years, having joined the national news agency in 1990 (SMH Online, 2 August 2004). 

 

29.7 FAIRFAX AND WAN TALK, BUT DON‟T ACT 

 

West Australian Newspapers Holdings and John Fairfax Holdings confirmed on 28 July 2004 

that they had been in merger talks but they had ended. In separate statements, the two groups 

declared that the discussions had ended without any agreement having been reached (West 

Australian, 29 July 2004, online; PANPA Bulletin, September 2004, p.10). 

 

29.8 APN CHALLENGES FAIRFAX IN NZ 

 

APN News & Media Ltd. will launch a Sunday edition of its flagship New Zealand 

publication, the New Zealand Herald, to try to challenge John Fairfax Holdings‟ dominance 

of the country‟s Sunday newspaper market (Courier-Mail, 31 July 2004, p.79). APN has set 3 

October as the launch date for Herald on Sunday, which will be a “compact” publication 

(Australian, 2 September 2004, p.26). 

 

29.9 PAPER KIDS LOSE JOBS 

 

Newspaper delivery boys and girls were being sacked in July as new child labour laws came 

into force. Newsagents feared they would be fined by new child employment officers if they 

allowed children to work before sunrise (Herald Sun, 21 July 2004). 

 

29.10 F2 NETWORK IS NOW FAIRFAX DIGITAL 

 

Online advertising company F2 Network has changed its name to Fairfax Digital as it seeks to 

take on rivals Sensis and News Interactive (Australian, 3 August 2004, p.20). 

 

29.11 MAYOR RUNS LOCAL NEWSPAPER 

 

Ian Longbottom started a newspaper in Lane Cove about 10 years ago and now he‟s the 

mayor of that Sydney municipality. He has been in the headlines lately because of some 

vitriolic comment pieces he has published about his council opponents (Daily Telegraph, 5 

August 2004; Mediaweek, 2 August 2004, p.6). 

 

29.12 REFLECTIONS ON 150 YEARS 

 

The Age, Melbourne, has launched a book looking back on the news events that have featured 

in its pages over 150 years. The paper will be 150 on 17 October. The 372-page book, 

Reflections: 150 Years of History, was edited by Steve Foley and includes an introduction by 

Geoffrey Blainey, “The cabbage patch that grew”; 10 commissioned essays by Age 

journalists, examining politics, sport, crime and social and cultural trends; and 700 

photographs. Victoria‟s Premier Steve Bracks launched the book on 10 August (Age, 11 

August 2004, online; see 29.60.3). 

 

Mediaweek, 6 September 2004, p.7, ran a detailed piece about Foley‟s work related to the 

150th anniversary. One of his interesting finds was some work from a photographer named 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 29         September 2004 Page 5 

Steve Bull. “He started a dynasty of Australian photography. His sons became press 

photographers and so on for two more generations. Steven‟s son was Hugh Bull and one of 

his [Hugh‟s] sons was Dennis Bull.” Foley has been working on a series of magazines to be 

published closer to the Age’s actual anniversary, 17 October. The publications will be focused 

on the Age and its photographers and writers and will showcase their work and feature 

interviews with past and present staff members. Foley will also edit a 24-page 

commemorative issue that will be published on the weekend of 16-17 October. 

 

29.13 “HOWARD WAS TOLD THE TRUTH” 

 

The Australian published on 16 August 2004, p.8, a letter that contradicted Prime Minister 

John Howard‟s version of what he knew about the “children overboard” affair before the 2001 

federal election. The letter was from Mike Scrafton, a career public servant who was 

seconded to the office of the then Defence Minister, Peter Reith. National security editor 

Patrick Walters wrote a Page 1 report, arising from the letter and from other research, that was 

headed “Howard was told the truth” (Australian, 16 August 2004, p.1). The letter led to the 

re-opening on 30 August of the Senate inquiry into the “children overboard” affair even 

though the previous day Prime Minister John Howard announced that a federal election would 

be held on 9 October. 

 

29.14 SPANIARD‟S PLANS FOR AUSTRALIA 

 

Spanish publisher Javier Moll is positioning his company to launch eventually a daily 

newspaper in Australia, reports Sheena MacLean (Australian, 19 August 2004, Media & 

Marketing liftout, p.48). Moll‟s monthly magazine, the Adelaide Review, will become a 

fortnightly on 13 October and a weekly soon after that. Moll has long harboured ambitions of 

starting a chain of daily newspapers in Australia, beginning with Adelaide and Brisbane and 

possibly Perth, because they have only one daily each. But he has been prevented from doing 

so under Australia‟s foreign ownership rules. Moll owns 20 dailies in Spain and Portugal 

(PANPA Bulletin, August 2004, p.6). 

 

29.15 “DECEIT AND OBFUSCATION” AND THE AUSTRALIAN 

 

V.J. Carroll, former editor-in-chief of the Sydney Morning Herald, had a letter published in 

the Australian on 28 July 2004, p.12, arising from Paul Kelly‟s statement that the intelligence 

community had no responsibility whatever for Australia‟s involvement in the war in Iraq. 

Carroll said the Prime Minister knew why the US was going to war against Iraq: “to get 

Saddam Hussein”. Carroll concluded his letter: “The Australian is fighting the good fight 

against bureaucratic deceit and obfuscation in its freedom of information action against the 

federal Treasurer. But it condones and supports the Government‟s deceit and obfuscation on 

matters of war and foreign affairs.” 

 

29.16 CIRCULATION: METROPOLITAN NEWSPAPERS 

 

Newspapers continue to find interesting ways to downplay their circulation losses. For the 

latest figures, the Adelaide Advertiser compares dwindling circulations with diminishing 

television audiences and Brisbane Courier-Mail reports its declining circulation by putting it 

in the context of Queensland-wide circulation figures (Courier-Mail, 13 August 2004, online; 

and Advertiser, 14 August 2004, online). The Advertiser’s weekday circulations dropped by 

1.16 per cent in the six months to 30 June, compared with the corresponding six months of 

2003. The Courier-Mail’s weekday circulation dropped 2.11 per cent. Both papers also lost 

Saturday circulation: Advertiser, 0.97 per cent; and Courier-Mail, 1.21 per cent. Big losers in 

the six-month figures were the Sydney Morning Herald, weekday, down 4.06 per cent, and 

weekend, down 4.67 per cent; the Sun-Herald, down 3.31 per cent; and the Sunday 

Territorian, down 3.49 per cent. The Sunday Herald Sun gained 3.5 per cent (lifting to 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 29         September 2004 Page 6 

603,000 sales) and the Australian lifted its weekday sales by 1 per cent to 133,791 and its 

weekend sales by 1.66 per cent to 300,531 (Australian, 13 August 2004, p.22, and 19 August 

2004, Media & Marketing liftout, p.46; Mediaweek, 16 August 2004, pp.1, 6).  

 

A week after the circulation figures were issued, The Roy Morgan Readership survey results 

were isued. The Courier-Mail, which lost 2.1 per cent in weekday circulation, gained 3.,3 per 

cent in weekday readership. It is this sort of anomaly that has led newspaper executives from 

Fairfax and News to declare again their dissatisfaction with the readership survey (Australian, 

20 August 2004, p.23; see Mediaweek, 23 August 2004, p.20, for full readership figures). 

 

The Audit Bureau of Circulations figures for national and metropolitan dailies and Sundays 

follow: 

 

Newspaper Six months to 

30/6/2004 

Six months to 

30/6/2003 

Change %* 

Australian (M-F) 133,791 132,461 + 1.0 

Weekend Australian (Sat.) 300,531 295,629 + 1.7 

Australian Financial Review (M-F) 85,746 85,864 – 0.1 

AFR Weekend Edition (Sat.) 88,000 87,033 + 1.1 

Daily Telegraph, Sydney (M-F) 403,139 407,518 – 1.1 

Daily Telegraph, Sydney (Sat.) 341,273 341,112 Steady 

Sydney Morning Herald (M-F) 216,857 226,031 – 4.1 

Sydney Morning Herald (Weekend) 373,825 392,143 – 4.7 

Sun-Herald 524,785 542,735 – 3.3 

Sunday Telegraph 726,238 734,152 – 1.1 

Herald Sun (M-F) 551,100 550,032 + 0.2 

Herald Sun (Sat.) 521,000 517,650 + 0.6 

Age (M-F) 198,500 197,700 + 0.4 

Age (Sat.) 304,200 315,250 – 3.5 

Sunday Herald Sun 603,000 582,630 + 3.5 

Sunday Age 194,500 194,500 Steady 

Courier-Mail (M-F) 214,814 219,451 – 2.1 

Courier-Mail (Sat.) 342,253 346,445 – 1.2 

Sunday Mail (Qld) 615,328 611,298 + 0.7 

Advertiser, Adelaide (M-F) 202,135 204,502 – 1.2 

Advertiser, Adelaide (Sat.) 278,385 281,117 – 1.0 

Sunday Mail (SA) 334,872 340,667 – 1.7 

West Australian, Perth (M-F) 205,362 205,266 Steady 

West Australian, Perth (Sat.) 381,079 384,976 – 1.0 

Sunday Times (WA) 354,000 352,000 + 0.6 

Mercury, Hobart (M-F) 50,382 50,368 Steady 

Mercury, Hobart (Sat.) 64,905 65,194 – 0.4 

Sunday Tasmanian 59,720 59,227 + 0.8 

Sunday Examiner (Tas.) 44,407 43,425 + 2.3 

Canberra Times (M-F) 38,155 38,813 – 1.7 

Canberra Times (Sat.) 71,049 72,835 – 2.5 

Canberra Sunday Times  38,877 39,161 – 0.7 

Northern Territory News (M-F) 22,368 22,410 – 0.2 

Northern Territory News (Sat.) 31,933 31,778 + 0.5 

Sunday Territorian 24,536 25,423 – 3.5 

 

29.17 CIRCULATION: MAGAZINES 

 

Magazine sales in Australia topped $1 billion for the first time in a financial year during 

2003-04. Magazines that soared and sagged in the six months to 30 June 2004 were 

(Australian Financial Review, 16 August 2004, p.50): 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 29         September 2004 Page 7 

 

 

Soared   Sagged   

 Ad revenue Circulation  Ad revenue Circulation 

New Woman + 51.3%  + 26.4% Cleo (ACP) – 0.4% – 6.4% 

NW (ACP) + 22.0% + 15.8% marie claire 

(Pacific) 

Flat + 4.5% 

TV Week 

(ACP) 

+ 56.7% + 7.3% House & 

Garden (ACP) 

– 6.7% + 0.1% 

Delicious 

(FPC) 

+ 10.8% + 21.4% Cosmopolitan 

(ACP) 

– 10.4% + 0.2% 

InStyle (Time) + 18.3% + 7.3% Time (Time) + 3.7% – 4.9% 

Girlfriend 

(Pacific) 

+ 23.8% + 7.6% Vogue Living 

(FPC) 

– 5.9% + 3.1% 

 

The magazine market grew by 3.2 per cent in the year to 30 June, with total copies sold 

increasing from about 116 million to almost 120 million, according to the Audit Bureau of 

Circulations figures. Australian Consolidated Press, the nation‟s biggest magazine publisher, 

claimed a 47.5 per cent share of the market during the first six months of 2004, according to a 

survey analysis by NDD Distribution. Its 44 audited titles sold about 54.4 million copies 

(Sally Jackson, “Scandal and TV stars drive sales”, Australian, 19 August 2004, Media & 

Marketing liftout, p.48). 

 

29.18 PROFITS: NEWS, FAIRFAX, PBL AND WAN 

 

News Corporation has recorded a 57 per cent increase in its net profit to 30 June, returning 

$A2.3 billion. Rupert Murdoch expects this to be exceeded in the current financial year 

(Australian, 13 August 2004, p.19).  

 

John Fairfax Holdings recorded a net profit of $207.6 million for 2003-04, up 65.4 per cent 

on the previous year. It was the first result to include full-year figures for Fairfax‟s New 

Zealand newspapers (Australian, 27 August 2004, p.23). 

 

PBL: Strong earnings growth in its magazines and television sectors and wins against big-

spending casino gamblers have lifted Kerry Packer‟s Publishing & Broadcasting Ltd to 

another record profit (Australian, 27 August 2004, p.21). 

 

WAN: West Australian Newspapers shrugged off the internet threat to its classified 

advertising base when it reported a 24.2 per cent increase in annual net profit to $79.5 million. 

The company, whose main assets are the West Australian and a chain of regional newspapers, 

lifted revenue in the year to 30 June to $352.8 million (Australian Financial Review, 6 August 

2004, p.62; Australian, 6 August 2004, p.19). 

 

Mediaweek, 13 September 2004, p.11, carries a four-year comparison of revenue and net 

profit for Australia media companies. The top 10 profitmakers in 2003/04 were: News Corp, 

PBL, Fairfax, Seven, Rural Press, WAN, APN, Southern Cross, Austereo, and PMP. 

 

29.19 NEWSPAPERS IN ADELAIDE 

 

Adelaide‟s new Sunday paper, the Independent Weekly (see 28.3), is to begin publication on 

19 September. It will feature a 16-page broadsheet front section and a 24-page magazine. An 

issues-based publication, it will cover local, national and international news, and money and 

business. Editor Alex Kennedy says its focus will be on fresh news angles and more analysis. 

It will target readers seeking something different. Meanwhile, Adelaide‟s City Messenger was 

published on 16 September in a new format – as the city‟s first full-colour newspaper. It has 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 29         September 2004 Page 8 

moved from Tuesday to Thursday publication to have more emphasis on weekend activities 

(Australian, 16 September 2004, Media & Marketing liftout, p.19). 

 

29.20 FAIRFAX‟S NZ GROUP EDITOR 

 

Newspaper publisher Fairfax NZ has announced it has appointed New Zealand Press 

Association editor John Crowley as its group editor. The position had been created to develop 

ways the group‟s daily, Sunday and weekly newspapers, and magazines, worked together, 

Fairfax NZ chief operating officer and editor-in-chief, Peter O‟Hara, said in a statement. 

Crowley would help to improve journalism standards in the group and implement and manage 

a Fairfax journalism traineeship scheme. He would also deputise for editors. Crowley has 

been NZPA editor for the last eight years, having joined the national news agency in 1990. 

(Sydney Morning Herald, 2 August 2004, online; Rural Press News, September 2004, p.) 

 

29.21 MAINLY FOR COLOUR, NEWS WILL SPEND $500m IN AUSTRALIA 

 

News Limited has disclosed plans to spend $500 million on its Australian newspaper 

operations over the next four years. The program will include a $217 million upgrade of the 

company‟s Chullora printing plant on Sydney‟s outskirts. This will allow News to print full 

colour on every page of the publications printed at the plant, including the Australian.  

 

Work has begun on the new $60 million five-storey headquarters for Advertiser Newspapers 

in Adelaide. News is also spending $32 million to double the colour capacity of the printing 

presses at Queensland Newspapers‟ plant at Murarrie in Brisbane. The major trigger for the 

spending is that demand for colour advertising exceeds News‟s capacity to supply it 

(Australian, 1 September 2004, p.26). 

 

29.22 RURAL PRESS BUYS SENIOR POST 

 

Rural Press Ltd has bought Western Australia‟s Senior Post, a free monthly publication, from 

founder Graham Madigan, who continues as editor (Golden Mail, Kalgoorlie, 27 August 

2004, online). 

 

29.23 SOME SNAPSHOTS FROM THE LEADER 

 

From Janette Pelosi, of Oatley, Sydney, three clippings from the St George and Sutherland 

Shire Leader, a Fairfax community newspaper that appears weekly in two editions, one for St 

George and one for Sutherland Shire: 

 

1 April 2004, p.15: Photograph of 12 former Leader administration staff who had met for 

lunch to discuss “the good old days” as the paper. Some of the women, who called themselves 

the “Leader Lovelies”, had worked for the paper for 20 years.  

 

25 May 2004, p.2: The Leader amalgamated its Hurstville and Rockdale offices to open one 

office at 633 Princes Highway, Rockdale. Editorial, sales, feature sales, creative, classified 

and administration staff moved to Rockdale. 

 

20 July 2004, p.10: The Royal Blind Society was seeking volunteers to help produce the 

“Talking St George and Sutherland Shire Leader”. The team produces audio versions of local 

newspapers for people who are blind, vision impaired or print handicapped. 

 

29.24 PETER BLUNDEN AND ROBERT THOMSON 

 

Peter Blunden, editor on the Herald Sun for eight and a half years and editor-in-chief of the 

Herald and Weekly Times stable of papers for three years, was the Person of the Week in 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 29         September 2004 Page 9 

Mediaweek, 30 August 2004, pp.1, 7. Robert Thomson, the Australian-born editor of the 

Times of London was Person of the Week in Mediaweek, 13 September 2004, pp.2, 6. 

 

29.25 NEW-LOOK SPECTRUM SECTION 

 

The weekend Sydney Morning Herald has combined its tabloid “Spectrum” and broadsheet 

“48 Hours” sections into one broadsheet section, called “Spectrum”. It began doing this in the 

issue of 21-22 August 2004. The new section contains more book reviews, interviews and 

columns and a guide to the entertainment scene. Ruth Wajnryb‟s “Words” column remains 

(Sydney Morning Herald, 21-22 August 2004, p.2). 

 

29.26 ADVERTISING (1): PICKS UP 

 

Strong economies in Australia and New Zealand and retail price wars have fuelled an 

advertising pick-up that should be filling the coffers of many Australian media companies 

(Courier-Mail, 17 July 2004, p.77; see ANHG .15). 

 

29.27 ADVERTISING (2): NET GROWS FAST 

 

The internet has finally emerged as a major advertising platform (reports Jane Schulze, 

Australian, 31 August 2004, p.27). The latest audited results reveal the internet market grew 

by 58 per cent to $300 million in advertising revenue last financial year.  The Audit Bureau of 

Verification Services said the greatest percentage growth came from general online 

advertising, which lifted revenue 70 per cent to $104.7 million. This was followed by search 

and directories advertising (up 61 per cent to $92.6 million), and classified advertising (up 45 

per cent to $102.6 million). 

 

29.28 ADVERTISING (3): POLITICS WITH A PUNCH 

 

Th Spectator, a free newspaper in the Coogee area of Sydney, published some hard-hitting 

advertisements in the lead-up to the local government elections in March this year. An ANHG 

subscriber has sent a copy. Example: “Let‟s kick Dominic and Labor out of Coogee. Dominic 

authorised his Labor Council to have private investigators taping my telephone conversations 

… (etc.)” And it got stronger. The advertisement was written by Peta Athens, 40 Coogee Bay 

Road, Coogee (Spectator, 19 March 2004, p.11). 

 

29.29 BEGGING TO SAVE THE WEST AUSTRALIAN 

 

Seven Network boss David Aspinall has told the West Australian Supreme Court how he had 

to beg Bond Corporation executive Tony Oates for money to keep the West Australian afloat. 

At the same time, Oates was allegedly helping to siphon off millions of dollars to try to save 

the floundering Bond Corporation. Aspinall, the chief operating officer of Seven, was giving 

evidence in the trial of Oates, who is accused of playing a key role in Australia‟s largest 

corporate fraud – the stripping of $1.2 billion from Bond Corp subsidiary Bell Resources.  

 

Aspinall took charge of Bond‟s media interests in the late 1980s. He said that after being put 

in charge of the West Australian in 1988, cash flow problems almost immediately surfaced. 

These emanated from the newspaper‟s parent company, The Bell Group, owned by Bond 

(Courier-Mail, 3 September 2004, p.35). 

 

29.30 „SCARRED FOR LIFE BY THE SISTERS OF LITTLE MERCY‟ 

 

When this heading appeared above a story about abuse of children in care, Ross Cusack, of 

City Beach, WA, wrote to the Australian (2 September 2004, p.12) thus: “I have been 

involved in writing and checking newspaper and magazine headlines since the 1960s and I 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 29         September 2004 Page 10 

haven‟t seen many better than your “Scarred for life by the sisters of little mercy” (1/9). 

Congratulations to the sub-editor and commiserations to all those poor souls who were on the 

receiving end of such pitiless cruelty meted out by monsters posing as carers.” 

 

29.31 VILLAGE VOICE SUBURBANS SOLD 

 

FPC Courier has bought the Village Voice suburban chain in Sydney from Rural Press Ltd. 

Rural Press had owned Village Voice since the takeover of Harris & Co., Burnie, Tasmania, 

last December. The main Harris title was the Advocate, the daily serving Burnie and 

Devonport and the north-west coast (PANPA Bulletin, September 2004, p.6). 

 

29.32 COURIER-MAIL WINS NEWSPAPER-OF-YEAR AWARD 

 

Brisbane‟s Courier-Mail newspaper has been named the 2004 Newspaper of the Year by 

publishers judging the Asia-Pacific region‟s major daily and Sunday newspapers. Mediaweek 

reported (online, 9 September) that the Courier-Mail pipped the Sydney Morning Herald for 

the award in the dailies and Sundays over 50,000 circulation category announced by the 

Pacific Area Newspaper Publishers Association (PANPA). More than 100 newspapers from 

Australia, New Zealand and South-East Asia contested the awards, announced at PANPA‟s 

annual conference on the Gold Coast. The Gold Coast Bulletin won the dailies and Sundays, 

20,000-50,000 circulation, and the Shepparton News, up to 20,000. 

 

29.33 CANBERRA TIMES CHANGES ITS LOOK 

 

The Canberra Times introduced changes in its presentation from Monday 30 August 2004, 

describing them as “subtle but not insignificant”. For full details, see Canberra Times, 28 

August 2004, p.2. 

 

29.34 RAGING BULL: TRIBUTE TO A CHAMPION 

 

The words above were used to head the Courier-Mail’s 16-page tabloid colour liftout tribute 

to retiring Bronco skipper Gorden Tallis on the day of his final National Rugby League match 

in Brisbane (Courier-Mail, 11 September 2004). 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: PROVINCIAL 
 

29.35 GOLD COAST PLANT USES COMPUTER-TO-PLATE TECHNOLOGY 

 

The Gold Coast Bulletin’s new $42 million print centre at Molendinar is the first News Ltd 

plant to use computer-to-plate technology. It provides higher quality reproduction and 

eliminates the need for negatives. Queensland Premier Peter Beattie opened the print centre 

on 26 July, with News Ltd chairman, Lachlan Murdoch watching. News Ltd will spend $32 

on upgrading its Brisbane presses (at Murarrie) by August 2004. The new Gold Coast press 

can print 144 pages of back-to-back colour. The new nine-tower press, supplied by German 

company KBA, is the first of its kind to be installed in Australia. The Gold Coast Sun and the 

Tweed Sun are being printed at the new plant. The Gold Coast Sun is said to be the largest 

circulating regional suburban paper in Australia, with a distribution of 140,370 copies. The 

Tweed Sun has a distribution of 33,700 (Mediaweek, 2 August 2004, p.6; PANPA Bulletin, 

August 2004, p.45; Australian Printer, September 2004, p.54). 

 

29.36 SUNSHINE COAST PRINT UPGRADE 

 

With APN newspapers in southern Queensland continuing to grow, the company has 

announced it will spend $25 million upgrading printing facilities on the Sunshine Coast. It 

will develop a greenfields site at Yandina. A new press, due to be commissioned by February 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 29         September 2004 Page 11 

2006, will have the capacity to print 80 pages of back-to-back colour and have online 

stitching capacity. APN said this was in addition to a $14 million pre-press system upgrade 

that was being rolled out across APN‟s Australian regional centres (PANPA Bulletin, August 

2004, p.43; Mediaweek, 23 August 2004, p.7). 

 

29.37 APN AND THE QUEENSLAND GOVERNMENT 

 

Queensland taxpayers are paying out millions of dollars in business handouts to some of the 

nation‟s richest companies, including APN News & Media Ltd, which received $150,000 for 

staff training in Queensland. In the past financial year, 42 companies received $21.5 million 

in State Government investment and incentive grants (Courier-Mail, 17 July 2004, p.1). 

 

29.38 NEW PAPERS FOR COLAC AND BENDIGO DISTRICTS 

 

The Warrnambool daily, the Standard, has launched a free weekly, the Colac and 

Corangamite Extra, on 20 July 2004. The new paper is distributed through letterbox 

deliveries to households in Colac, Camperdown, Cobden, Terang and Timboon, cutting across 

territory covered by both Mary Gannon‟s Colac Herald and various newspapers, such as the 

Camperdown Chronicle, produced by Western District Newspapers Pty Ltd. at Camperdown. 

 

The Bendigo daily, the Advertiser, launched on 1 July a full-colour magazine-style free 

weekly, CV Week, to help combat a real-estate newspaper. 

 

29.39 COURT REPORTS CEASE 

 

The Border Watch, Mount Gambier, South Australia, has ceased reporting court cases 

because their coverage has led to threats of violence from local people. In late July, the board 

of the Border Watch, which appears four days a week and has a circulation of 7500, told 

reporters to stop attending cases in the Mount Gambier Magistrates Court. It is not the first 

time the Border Watch has taken this step. Similar decisions were taken in the mid-1980s and 

in 1993 (Advertiser, Adelaide, 6 August 2004, online). 

 

29.40 AINSWORTH RECOGNISED BY HUNTER COMMUNITY 

 

Julie Ainsworth, general manager of Fairfax‟s Newcastle Newspapers Pty Ltd, has been 

named the Hunter Region‟s 2004 Woman of Enterprise. She has worked at Newcastle 

Newspapers for about 30 years (Mediaweek, 26 July 2004, p.4). 

 

29.41 STOCK JOURNAL CELEBRATES CENTENARY 

 

A gala ball was held at the Royal Adelaide Showgrounds on 13 August to celebrate the 

centenary of the Stock Journal. Rural Press chairman John B. Fairfax launched a hardback 

book, Stock Journal: The First 100 Years (Land daily news online, 12 August 2004; Rural 

Press News, September 2004, p.9). 

 

29.42 CIRCULATION: REGIONAL DAILIES 

 

The Sunshine Coast Daily recorded an increase of 1,000 sales a day in circulation during the 

six months to 30 June 2004, a 4.22 per cent increase over the corresponding six months in 

2003. This was the highest percentage increase of any of Australia‟s regional dailies audited 

by the Audit Bureau of Circulations. Only one is not ABC-audited: the Daily News, Warwick. 

The Fraser Coast Chronicle increased circulation by 4.10 per cent. The Burnie Advocate, in 

its first six months under Rural Press control, increased by 1.47 per cent. Significant 

decreases were the Barrier Daily Truth, 5.38 per cent, and Kalgoorlie Miner, 2.29 per cent. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 29         September 2004 Page 12 

Newspaper  

(Mon-Sat unless otherwise stated) 
Six months to 

30/6/2004 

Six months to 

30/6/2003 

Change %* 

Border Mail, Albury-Wodonga (NSW) 27,663 27,937 – 0.98  

Western Advocate, Bathurst (M-F) 4,553 4,610 – 1.24 

Barrier Daily Truth, Broken Hill 5,853 6,186 – 5.38 

Daily Liberal, Dubbo (M-F) 5,635 5,613 + 0.39 

Daily Examiner, Grafton (M-Sat) 5,894 5,822 + 1.24 

Daily Examiner, Grafton (Sat) 6,936 6,932 Steady 

Northern Star, Lismore (M-Sat) 16,855 16,608 + 1.49 

Northern Star, Lismore (Sat) 25,424 25,296 + 0.51 

Maitland Mercury (M-F) 4,642 4,722 – 1.69 

Herald, Newcastle and Central Coast (M-Sat) 55,000 54,006 + 1.84 

Herald, Newcastle and Central Coast (Sat) 85,000  83,943 + 1.26 

Central Western Daily, Orange 5,461 5,442 + 0.35 

Northern Daily Leader, Tamworth 8,764 8,770 Steady 

Daily News, Tweed Heads 5,113 5,021 + 1.83 

Daily Advertiser, Wagga Wagga (M-Sat) 13,855 14,052 – 1.40 

Daily Advertiser, Wagga Wagga (M-F) 13,249 13,488 – 1.77 

Daily Advertiser, Wagga Wagga (Sat) 16,858 16,842 Steady 

Illawarra Mercury, Wollongong 30,991 31,010 Steady 

Ballarat Courier (Victoria) 20,392 20,414 – 0.11 

Bendigo Advertiser 14,874 14,626 + 1.70 

Geelong Advertiser 30,322 29,625 + 2.35 

Sunraysia Daily, Mildura 7,510 7,619 – 1.43 

Shepparton News (M-F) 11,034 11,143 – 0.98 

Warrnambool Standard 13,093 12,983 + 0.85 

Bundaberg News-Mail (Qld) 11,708 11,556 + 1.32 

Cairns Post (M-Sat) 30,075 29,512 + 1.91 

Cairns Post (M-F) 27,150 26,600 + 2.06 

Cairns Post (Sat) 44,688 43,493 + 2.75 

Gladstone Observer (Tues-Sat) 8,011 7,791 + 2.82 

Gold Coast Bulletin (M-Sat) 48,026 47,964 + 0.13 

Gold Coast Bulletin (M-F) 41,344 41,053 + 0.71 

Gold Coast Bulletin (Sat) 79,635 80,661 – 1.27 

Gympie Times (Tues-Sat) 5,717 5,532 + 3.34 

Queensland Times, Ipswich 13,288 13,081 + 1.58 

Daily Mercury, Mackay 15,422 15,577 – 1.00 

Sunshine Coast Daily, Maroochydore 24,681 23,681 + 4.22 

Fraser Coast Chronicle,  

Maryborough-Hervey Bay 

10,121 9,722 + 4.10 

North-West Star, Mount Isa 3,600 3,576 + 0.67 

Morning Bulletin, Rockhampton 18,637 18,863 – 1.20 

Toowoomba Chronicle (M-Sat) 25,747 25,773 Steady 

Toowoomba Chronicle (Sat) 32,996 32,286 + 2.20 

Townsville Bulletin (M-Sat) 29,055 29,123 – 0.23 

Townsville Bulletin (M-F) 26,659 26,904 – 0.91 

Townsville Bulletin (Sat) 40,934 40,122 + 2.02 

Kalgoorlie Miner (WA) 5,671 5,804 – 2.29 

Advocate, Burnie (Tas.) 25,175 24,811 + 1.47 

Examiner, Launceston 36,243 35,883 + 1.00 

 

29.43 ILLAWARRA MERCURY MOVES TO NEW PREMISES 

 

Wollongong‟s daily, the Illawarra Mercury has shifted from its Keira Street premises to 

Auburn Street after about 40 years. It made the move over the weekend of 25-27 June this 

year. Managing editor Peter Christopher writes about the move in PANPA Bulletin, 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 29         September 2004 Page 13 

September 2004, p.17. The Illawarra Mercury, owned by John Fairfax Holdings, was 

established in 1855 but has been a daily only since 9 January 1950. 

 

29.44 PROFITS: APN AND RURAL PRESS 

 

APN News & Media Ltd has reported a 25 per cent jump in interim net profit, with double-

digit earnings growth. Provided current market conditions continue, APN expects to better its 

forecast net profit of $120 million for calendar-year 2004. APN owns newspaper and radio 

business in Australia and New Zealand and is a major player in Australia‟s outdoor 

advertising industry (Australian, 18 August 2004, p.29; PANPA Bulletin, September 2004, 

p.7). Rural Press Ltd booked another record full-year profit – this time of $87.1 million, up 

27 per cent (Australian, 27 August 2004, p.23). 

 

29.45 IT‟S GREAT TO BE AN AUSSIE 

 

The Gold Coast Bulletin published in the week leading up to the beginning of the Olympic 

Games in Athens a series of seven booklets carrying the general title, “It‟s Great to be an 

Aussie: A Pictorial History of Us”. The booklets appeared with the issues of the Bulletin from 

7-8 August to 14-15 August 2004. Because of the growing size of the Weekend Bulletin, it 

now has to be home-delivered in two bundles. The issue of 7-8 August carried a 128-page real 

estate section. 

 

29.46 FAIRFAX BUYS PORT STEPHENS EXAMINER 

 

Fairfax‟s Newcastle Newspapers Pty Ltd has bought the Port Stephens Examiner, Raymond 

Terrace, from the Campbell family. The Campbells had owned it since 1967, although 

Newcastle Newspapers had held a 40 per cent interest for some time. The Brown family 

launched the paper in 1893 and sold it to Harold Campbell in 1967 (PANPA Bulletin, August 

2004, p.8). Rod Kirkpatrick writes: The Examiner began on 24 November 1893 as the 

Gloucester Examiner and Lower Hunter Advertiser. William Brown and George S. Hill were 

the proprietors.  

 

29.47 HEADLINES THROUGH HISTORY 

 

The Northern Daily Leader, Tamworth, has published a glossy-covered 56-page tabloid 

magazine, “Headlines through History”, Volume 1, 1859-1950 (26 August 2004). The Leader 

said: “We have scoured the archives of Tamworth‟s regional newspapers to produce a record 

of our life and times like no other – a snapshot of all our yesterdays, as reported by our 

journalistic forebears.” Volume 2 will be published in October. 

 

29.48 REGIONAL NEWSPAPERS AND THE FUTURE 

 

Regional newspapers are better placed to withstand the threat of the Internet than their 

metropolitan cousins, the Pacific Area Newspaper Publishers Association conference was told 

in September.  Former editor-in-chief of the Herald and Weekly Times, Eric Beecher, who 

singled out the Internet as a serious threat to capital city broadsheet newspapers, said regional 

papers were far less vulnerable. Delegates to the Pacific Area Newspaper Publishers‟ 

Association conference on the Gold Coast were given contrasting views on the health of their 

industry during the opening session of the three-day gathering. “Not all newspapers are the 

same and therefore not all newspapers are confronted with the same problems and the same 

prognosis,‟‟ Beecher said. “In good shape are the regional and suburban newspapers, papers 

that serve a particular community. “I think they are far, far less vulnerable.” He said the “very 

vulnerable” species were the capital city broadsheet with their heavy dependence on classified 

advertising. Their prosperity could soon take a turn for the worse as more and more classified 

advertising goes online, Beecher said. PANPA president Ken Steinke said it had been an 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 29         September 2004 Page 14 

extraordinary year in Australia and New Zealand for newspapers, which he described as the 

most vibrant sector of the media industry. He credited a rising tide of advertising revenue for 

a surge in profits and fresh investment (Geelong Advertiser, 7 September 2004, online). 

 

29.49 CONDOBOLIN ARGUS 

 

Mediaweek featured the Condobolin Argus (circulation 1,218) in its issue of 6 September 

2004, p.6. [It began publication on 2 May 2001, as reported in ANHG 22.29.] It circulates to 

towns such as Burcher, Eubalong, Lake Cargelligo, Mount Hope, Nymagee, Tottenham, 

Tullibigeal, Tipla and Ungarie. Manager Rodney Gwynn told Mediaweek its mixture of free 

and paid circulation pushed further west to Ivanhoe, towards Broken Hill, and north to little 

towns south of Cobar. It also has limited distribution in Forbes and is included on the mail 

runs from Parkes, to the east. The Argus competes against the venerable Lachlander, a hot-

metal paper until last 14 November 2003 (see ANHG 26.52). 

 

29.50 RURAL PRESS BUYS DAYLESFORD PAPER 

 

Rural Press Ltd has increased its Victorian stable of country titles by buying the free weekly, 

the Hepburn Shire Advocate, Daylesford. In announcing the purchase, Rural Press managing 

director Brian McCarthy, committed the Advocate to being a “strong, independent and 

representative voice” for the people of the Hepburn Shire. “We intend to have a high-profile 

shop-front in the shire, based in Daylesford, and employ people to work in the shire.” Carmel 

Halsall, formerly classified manager of the Ballarat Courier, has been appointed the manager 

of the Advocate (Courier, Ballarat, 8 September 2004, online).  

 

Rod Kirkpatrick notes: The Advocate is descended from the Daylesford Mercury (later the 

Daylesford Mercury and Express), which appeared daily from 21 February 1866 to 30 

September 1869. On 18 May 1880, the Daylesford Advocate (Mark II) was established and 

incorporated the Daylesford Mercury and Express. The Daylesford Advocate and the 

Creswick Advertiser were amalgamated into the Hepburn Shire Advocate on 1 February 1995 

after the creation of the Hepburn Shire. The most recent Advocate owner was Brian Robinson, 

who also owns the Eaglehawk Times and the Ballan News.  

 

29.51 NEW EDITORIAL ROLES AT GLEN INNES AND BUNBURY 

 

Samuel Bartlett, 25, is the new editor of the Glen Innes Examiner, one of Rural Press‟s chain 

of New England, NSW, newspapers. Bartlett was formerly a news journalist, police reporter 

and acting chief reporter on the Northern Daily Leader, Tamworth (Glen Innes Examiner, 2 

September 2004, online). After two years as the editor of the Bunbury Mail, Doug Green has 

been appointed the managing editor. He took over from Ron Goldpsink who has become 

special projects manager for Rural Press Ltd in Western Australia (Rural Press News, 

September 2004, p.11) 

 

29.52 SINGLETON ARGUS TURNS 130 

 

The Singleton Argus celebrated its 130
th
 anniversary on 15 July by entertaining about 100 

advertisers, contributors and community representatives at an informal evening gathering 

(Rural Press News, September 2004, p.10). 

 

NEWSPAPER HISTORY 
 

29.53 INGLIS‟S JOURNALISM AND HIS WRITINGS ON NEWSPAPERS 

 

In ANHG 26.50 your editor wrote about “Media columnists” and said that Ken Inglis wrote 

regularly on newspapers for the fortnightly political review, Nation, ca the 1960s/70s. In the 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 29         September 2004 Page 15 

Canberra Times on 24 July 2004 Jack Waterford said in his “Addendum” column that he had 

acquired a complete set of the issues of Nation. So your editor asked Waterford about the 

Inglis writings. He emailed Inglis and forwarded his reply to me.  

 

Inglis says he contributed a column about newspapers “in just about every issue [of Nation] 

from the first [26 September 1958] to 1961, then irregularly”. He cannot remember when the 

last was (Ken Inglis, E-mail message to Jack Waterford, 9 August 2004, forwarded to Rod 

Kirkpatrick). One of his Nation columns appeared as “The daily papers” in Peter Coleman 

(ed.), Australian Civilisation, Melbourne: Cheshire, 1961, pp.145-175 (of which more details 

below). Another was the column about the Australian, mentioned above in ANHG 29.2. It 

appeared as “Five months‟ baby” in Nation on 12 December 1964. Other Inglis contributions 

to Nation included (so Henry Mayer recorded in his “Bibliographical Notes on the Press in 

Australia”): “Adelaide‟s version of the press war – with a truce every Sunday”, Nation, 22 

November 1958, pp.7-8; “The cross of Lorraine”, Nation, 16 July 1960, p.8 (treatment of 

swimmer Lorraine Crapp‟s engagement); “Cancelling out”, Nation, 22 October 1960, pp.12-

13 (press treatment of Menzies at UN); “Press – a year of dailies”, Nation, 14 January 1961, 

p.7; “In the press”, Nation, 22 April 1961, p.11 (a comparison of how newspapers in Australia 

were reporting a particular issue); “Judgment at Armidale”, Nation, 9 February 1963, pp.5-6 

(Summary of Inglis‟s lecture on the press at New England University seminar on mass 

communications, and comments on two press reports of the lecture). 

 

Craig Wilcox writes (Observing Australia, 1959-1999, Melbourne: MUP, 1999, p.5): “[In 

1958] Inglis had found liberal intellectual journal, somewhere „really comfortable‟, in which 

he could write long, probing articles, regularly reaching the growing audience of university-

educated, progressive-minded, professionally-employed Australians. In 1958 Tom Fitzgerald, 

idealistic financial editor of the Sydney Morning Herald, borrowed five thousand pounds and 

started his own paper, Nation. “For fourteen years the fortnightly magazine was to Australia 

what the Bulletin magazine had been in the 1890s,” judged historian Humphrey McQueen. 

Inglis began writing for Nation from Adelaide on such diverse subjects as South Australian 

provincialism and Labor health policy…” 

 

Wilcox continues (p.6): “Inglis‟s love of journalism combined with an ability to shrewdly 

assess its health, and he offered an influential prognosis in the 1962 symposium, Australian 

Civilisation, conceived by the libertarian Liberal Peter Coleman as “a sort of demolition job 

on the old order” and including contributions from Manning Clark, Vincent Buckley, Robert 

Hughes, James McAuley, Robin Boyd and Donald Horne – some of the most vigorous and 

critical Australian thinkers of the day, for the moment united in their assault on the old 

Australia. Inglis blamed monopoly, a small population and a tendency to treat readers as 

idiots for what he called The Law of Increasing Brightness: an unvarying tendency in daily 

newspapers toward shorter articles, louder headlines and more lurid photographs. Inglis‟s 

Law remains unchallenged as our daily newspapers become increasingly indistinguishable 

from gossip magazines, but his prediction in the essay that an Australia-wide newspaper was 

unlikely was quickly proved wrong. In July 1964 he found himself reporting for Nation on the 

birth of Rupert Murdoch‟s Australian.” 

 

29.54 WARRNAMBOOL NEWSPAPERS 

 
The Warrnambool and District Historical Society Newsletter (Vol. 38, No. 7, August 2004, 

p.4) reports that the society has acquired some battered copies of the Warrnambool Examiner, 

1868-1872, and the 1871 copies of the Warrnambool Advertiser. The copies of the Advertiser 

are believed to be the only ones extant in Victoria. The paper was printed and published by 

Daniel Harrison and Daniel George in Timor Street, Warrnambool. The Advertiser’s sub-title 

is Villiers, Heytesbury and Hampden General Reporter with which is incorporated the 

Warrnambool Sentinel. The Sentinel was operated in the 1860s by John Davidson Burnie. The 

historical society is now planning to index the Advertiser issues. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 29         September 2004 Page 16 

 

29.55 AUDIT ADDENDUM (see also 27.39 and 28.50) 

  

Ester, Helen (Central Queensland University): Political journalism, and the impact of digital 

technology on Australian Political Journalism; Indigenous issues and the media; On-line 

journalism; Pedagogical issues and journalism education; The impact of digital technology on 

Australian Political Journalism. E-mail: h.ester@cqu.edu.au  

 

29.56 RICHMOND NEWSPAPERS, QUEENSLAND 

  

ANHG member Cheryl Crighton, secretary of the Hughenden Family History Society, asked 

your editor whether anything was known about newspapers in Richmond, Queensland. This is 

what we sent her (any additional details welcomed): 

 

The Richmond Record began publication in late July 1903 after the Northern Miner 

proprietary had bought the Port Douglas Gazette plant “for removal and re-erection at 

Richmond where a paper will be established in the pastoral interest” (Croydon Mining 

Record, Friday 27 Feb 1903, p.2, col. 8). The Cairns Post, 10 March 1903, reported: “The 

plant of the defunct Port Douglas and Mossman Gazette has been bought by a syndicate who 

intend to start a paper at Richmond.” On 2 August 1903, Truth (p.1) reported: “The Richmond 

Record (Qld) is the name of a new double demy weekly, four-page paper published at 

Richmond, the terminus of the north-western line. It is a neatly printed rag and contains 

plenty of news. The proprietor may be a sanguine kind of person who expects to make a 

fortune out of it. He may. We have heard that some newspaper proprietors have made 

fortunes, but they were not located in the wild and woolly north-west of Queensland. It is a 

significant fact that the Hughenden Observer, a neighboring rag, is up for sale, „lock, stock 

and barrel‟.” 

 

It appears that the Record had three lives: 1903-ca 1905; 1906-1907; and 1915-1922, when it 

was possibly absorbed by the Richmond Times. Registration papers held at Queensland State 

Archives show that the Record was registered on 15 September 1903 by Robert Villiers 

Smythe (who managed the Hughenden Observer, 1908-1910, and later ran newspapers in 

NSW, in the Blue Mountains and at Dubbo) as printer and publisher for the Richmond 

Printing & Publishing Company Limited. The life of only two years or so for the first Record 

seems likely because the Croydon Mining News reported on 5 July 1907 that the “Richmond 

paper has ceased publication after a run of 12 months” and on 7 August 1906, Andrew 

William Graham registered himself as printer and publisher of the Richmond Record. The 

third Record began probably in the first or second quarter of 1915. On 10 March 1915 

Commalina Loftus Maxwell registered herself as “proprietress”, with husband Henry, as 

printer, for the Maxwell Printing Company. Pugh’s Queensland Almanac listed this final 

Record from 1916-1922, and it listed a Richmond Times from 1921-1924. The Record was 

appearing on Fridays and the Times on Mondays, according to the 1922 edition of the 

Australian and New Zealand Press Directory, p.135. It appears that the Times absorbed the 

Record in 1922. 

 
29.57 PICTURE-PERFECT GIFT 

 

The children of Fairfax newspaper descendant Caroline Simpson have given her collection of 

furniture, ceramics and artworks (including the biggest private collection of Conrad Martens 

works in Australia) to the people of New South Wales. It will go on display in properties of 

the Historic Houses Trust of NSW, among them the Mint in Macquarie Street, Sydney 

(Sydney Morning Herald, 20 August 2004, p.5). 

 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 29         September 2004 Page 17 

29.58 RIPPING YARNS 

 
Mark Day reports in his “On media‟ column (Australian, 26 August 2004, Media & 

Marketing liftout, p.48) that Brian Hansen, 71, has self-published a book he wrote on his life 

in Australian journalism, The Awful Truth, 650pp. Hansen was for two decades the sporting 

editor of Truth, which closed in 1994. 

 

29.59 PRINTING MUSEUM FOR QUEANBEYAN 

 

From Canberra, Victor Isaacs writes: A group of former employees of the Queanbeyan Age, 

led by former proprietor Jim Woods, is establishing a museum of printing in Farrer Place, 

Queanbeyan, NSW (a stone‟s throw from Canberra). The museum, to have restored working 

equipment formerly used by the Queanbeyan Age, is expected to open in early October. 

 

RECENTLY PUBLISHED 
 

29.60 BOOKS 

 

29.60.1 “Historical Introduction to Northern Territory Newspapers” by Barbara James. This is 

a brief review of former - but not current - NT newspapers. It appears on the web site of the 

NT Library at www.dcdsca.nt.gov.au/dcdsca/intranet.nsf/pages/ 

 

29.60.2 “Northern Territory Newspapers: List of Northern Territory Newspapers and Select 

Magazines in the Northern Territory Collection of the Northern Territory Library”. Although, 

strictly speaking, this is a list of the NT Library‟s collection, in practice, it provides a 

comprehensive gazetteer of all NT newspapers that have ever existed. It is also at 

www.dcdsca.nt.gov.au/dcdsca/intranet.nsf/pages/ 

 

29.60.3 REFLECTIONS: 150 YEARS OF HISTORY, published by Doubleday for the 

“Age”, 2004, 372 pages, slipcase provided, over 700 illustrations, ISBN 1-86471-086-1, $65 

($52 for “Age” subscribers) plus $6 postage/packing, available from the Age, 

www.150.theage.com.au, or GPO Box 354E Melbourne Vic 3001. 

 

Victor Isaacs writes: This is a large, very lavishly produced book to commemorate the 150
th
 

anniversary of the first publication of the Age. The first principal item is an excellent essay by 

Geoffrey Blainey reviewing how people (with an emphasis naturally on Melbourne and 

Victoria) have lived over the last 150 years. Most of the book comprises photographs 

arranged in chapters entitled Politics, War, City, Witness (i.e. significant events), Life, 

Fashion, Music, Crime, Culture and Sport. Most photographs are from the last few decades. 

Each chapter is introduced with from one to four relevant reproductions of pages from the 

“Age/Sunday Age”. [John Tidey‟s review of this book appeared in PANPA Bulletin, 

September 2004, p.21.] 

  

29.61 THESIS 

 

Ian Willis, “The Women‟s Voluntary Service: A Study of War and Volunteering in Camden, 

1939-1945”, PhD thesis, Department of History and Politics, University of Wollongong, 

2004. The thesis is a local study of wartime Camden through an examination of a war-specific 

voluntary organisation, the Women‟s Voluntary Service. The aim of the thesis was to unravel 

the social processes and cultural traditions at work in the town‟s female philanthropy, and, by 

so doing, tease out the main threads of Camden‟s wartime experience. The thesis 

encompasses the involvement of Camden‟s press in these processes. 

 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 29         September 2004 Page 18 

29.62 ARTICLES 

 

29.62.1 POWER TO THE PEOPLE by Catherine Keenan, Sydney Morning Herald, 17-18 

July 2004. Spectrum 3. A full-page profile of Margo Kingston, Sydney journalist and author 

of the recently published Not Happy, John! (Penguin). 

 

29.62.2 TRIALS OF A NEW AGE MAN by Jonathan Este, Australian, 29 July 2004, Media 

& Marketing liftout, pp.15-16. Background information on and a snapshot of the next editor-

in-chief of the Melbourne Age. Andrew Jaspan. 

 

29.62.3 MORE THAN MEETS THE EYE by Roslyn Guy, Age, 22 July 2004, A3 pp.4-5. On 

the eve of the first of a series of forums on the work of Age photographers, Guy looks at the 

stories behind three unforgettable pictures. 

 

29.62.4 HARD PRESSED by Jane Schulze, Weekend Australian, 31 July-1 August 2004, 

pp.31, 39. A profile of Fairfax boss Fred Hilmer who will step down next year. 

 

29.62.5 THE WEST WAGERS ON BOLD, BRASH, RAUNCHY APPROACH by David 

King, Australian, 5 August 2004, Media & Marketing liftout, pp.15, 18. The new design and 

new direction of the Perth daily newspaper, the West Australian, is examined. 

 

29.62.6 GUARD WAIVES INTERVIEW PAYMENT by Sheena MacLean, Australian, 5 

August 2004, Media & Marketing liftout, pp.15-16. Chequebook journalism became an issue, 

again, when a security guard who shot dead an alleged robber was paid $100,000 for a 

television interview aired on Seven‟s Today Tonight. 

 

29.62.7 FROM TIT-BITS TO BIG BROTHER: A CENTURY OF AUDIENCE 

PARTICIPATION IN THE MEDIA by Bridget Griffen-Foley, Media, Culture & Society, Vol 

26 (4), pp.533-548. By using a series a case studies from Britain, Australia and the US, this 

article surveys the history of participatory media from the late 19
th
 century to the present day. 

 

29.62.8 HOW A PORT PIRIE PAPER HELPED SEED THE GROWTH OF NEWS LTD by 

Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, August 2004, pp.58-59. A brief history of provincial daily 

newspaper publication in South Australia, and how it contributed to the emergence of News 

Ltd. 

 

29.62.9 MERCURY BUILDS CIRCULATION DESPITE SYDNEY PAPERS‟ PRESENCE 

by Murray White, Mediaweek, 9 August 2004, p.6. A discussion of the editorial and 

circulation performance of the Illawarra Mercury, Wollongong, over the past two years. 

There have been changes in design and the circulation on Saturdays is now around 50,000. 

 

29.62.10 PEOPLE, PROFIT AND THE THINGS THAT MATTER by Jane Schulze, 

Australian, 12 August 2004, Media & Marketing liftout, p.17. A profile of Matt Handbury, 

who sold Murdoch Magazines for $77 million in July to Seven Network‟s magazine arm, 

Pacific Publications. Handbury, 53, is a nephew of Rupert Murdoch. 

 

29.62.11 DECLINE OF A MIGHTY NEWSPAPER by Jack Waterford, Canberra Times, 14 

August 2004, Panorama 2. A dissection of the fortunes of Melbourne‟s Age as its nears its 

150
th
 birthday. Example: “The Age has seemed to fall on hard ties in every sense of the 

phrase. Fairfax bought out the Syme shareholdings. Increasingly, Sydney managers have not 

only sought „rationalisations‟ and economies of scale by combining services with the Sydney 

Morning Herald but have allowed suspicions to arise that the Age is managed – even 

conceived, in part – in Sydney, a fatal marketing perception in a Victoria that does not like to 

be thought of as a branch-office state.” 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 29         September 2004 Page 19 

29.62.12 SELF-REGULATION WOULD PROTECT FREE SPEECH by David Flint, 

Australian, 18 August 2004, p.13. A former chairman of the Australian Press Council and of 

the Australian Broadcasting Authority says what is wrong with Australia‟s defamation laws. 

 

29.62.13 PAPERS HAVE A FUTURE, JUST ADD THE NEWS by Wendy Frew, Sydney 

Morning Herald, 19 August 2004. Discussion of Chris Anderson‟s views of circulation and 

audience trends in the news media. Anderson is a former editor-in-chief of the Sydney 

Morning Herald and a former chief executive of the telco, Optus. 

 

29.62.14 ON PAPER, IT‟S LOOKING GREAT by Geoff Elliott, Australian, 19 August 

20045, Media & Marketing liftout, pp.45-46. News Corp is revisiting its roots, with plans to 

spend up big again on its newspapers. (See also: Terry McCrann, “Murdoch confident 

shareholders will approve corporate move to US”, Courier-Mail, 19 August 2004, pp.25, 28; 

Geoff Elliott, “Murdoch warns of oil crunch on US”, Australian, 19 August 2004, p.4; and 

John Durie, “Rupert Murdoch‟s media vision”, Australian Financial Review, 21-22 August 

2004, pp.17-18.) 

 

29.62.15 THE BIG SPEND by Jane Schulze, Weekend Australian, 28-29 August 2004, pp.33, 

36. Elections, the oil price, economic conditions and terrorism – all have the potential to 

shape the advertising market. The article examines the profits reported in late August by 

major media companies. 

 

29.62.16 BAYING FOR BLOOD by Julia Baird, Good Weekend, 28 August 2004, pp.27-34. 

She was the darling of the Canberra press gallery, but revelations turned Cheryl Kernot from 

“wunderfrau to whore”. Why did the media single her out when her badly behaved male 

colleagues got off scot-free? An insidious double standard is investigated. 

 

29.62.17 DISCORD ON THE HOME FRONT REVEALS CRACKS IN THE AGE 

FAÇADE by Richard Yallop, Australian, 26 August 2004, pp.41, 43. The Age’s property 

editor, a woman, sues the newspaper, alleging discrimination because she is paid much less 

than the former property editor, a man. The case before Victorian Civil and Administrative 

Tribunal is examined. 

 

29.62.18 TRACING THE MATERIAL CULTURE OF THE GOLDFIELDS‟ PRESS IN 

COLONIAL VICTORIA by Sue Hughes, Dirk H.R. Spennemann and Ross Harvey, Media 

History, Vol. 10, No. 2, 2004, pp.89-102. This article draws attention to the importance of 

maintaining cultural material for the purposes of public access, research and the 

reconstruction of colonial culture. 

 

29.62.19 PAPERS THAT PAD THEIR CIRCULATION by Jack Waterford, Canberra Times, 

28 August 2004, Panorama, p.2. A discussion of Australian implications of recent reports in 

the US of newspapers admitting they have padded their circulation figures. 

 

29.62.20 FREEDOM FROM INFORMATION? By Jack R. Herman, Australian Press 

Council News, Vol. 16, No. 3, August 2004, pp.1-2. A newspaper‟s appeal against the federal 

Treasurer‟s attempts to stop the release of potentially embarrassing material under Freedom of 

Information highlights flaws in the FoI law. 

 

29.62.21 MURDOCH HELPED A COUNTRY PAPER SURVIVE AND PROSPER by Rod 

Kirkpatrick, PANPA Bulletin, September 2004, pp.58-59. How the tiny West Wimmera Mail, 

Natimuk, challenged and defeated the Horsham Times on its home turf, with a little help from 

a powerful friend. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 29         September 2004 Page 20 

29.62.22 GRAND DESIGNS by Paul Syvret, Courier-Mail, 4 September 2004, pp.75-76. The 

business editor of the Courier-Mail talks to Lachlan Murdoch about the sale of his family‟s 

stake in Queensland Press Ltd. See 29.4. 

 

29.62.23 FINDING ROOM TO COVERTWO ELECTIONS AT ONCE by Jack Waterford, 

Canberra Times, 4 September 2004, Panorama 2. The editor-in-chief discusses the problems 

of covering the Federal election and an ACT Assembly election simultaneously. 

 

29.62.24 MEDIA by Bridget Griffen-Foley, Australian Book Review, No. 264, September 

2004, p.8. This media column discusses how the Sydney Daily Telegraph has been inviting 

readers to present their views and news on a wide range of issues, so that the readers create “a 

feeling of community and a personal bond with the newspaper”. 

 

29.62.25 WHAT „RIDING INSTRUCTIONS‟ DO EDITORS AND JOURNALISTS GET 

DURING ELECTION CAMPAIGNS? By Max Suich, Age, 10 September 2004. A former 

editorial manager of the Sydney Morning Herald and independent publisher examines issues 

of partisanship in reporting during election campaigns. 

 

29.62.26 TALES FROM THE TABLOID by Rod Kirkpatrick, Australian Printer, September 

2004, p.55. The magazine begins a monthly newspaper history column. 

 

Now on sale, two new ANHG books:  
 

Australian Newspaper History: A Bibliography (111pp).  
Hard copy for $25 including postage and packing.  

PDF version available for $10. Post cheque and include your email address. 
Make cheque payable to R. Kirkpatrick (ANHG).  
Post to: Rod Kirkpatrick, 13 Sumac St, Middle Park, Qld, 4074. 

 
The ANHG Index (107pp): covering the first 25 issues of this newsletter.  

Hard copy for $20 including postage and packing.  
PDF version available for $10. Post cheque and include your email address. 

Make cheque payable to R. Kirkpatrick (ANHG).  
Post to: Rod Kirkpatrick, 13 Sumac St, Middle Park, Qld, 4074. 

 

Combo deal: One copy of the Bibliography and one of the Index for $38.  
 

See 29.1 for details of acting editor for next ANHG issue 

 

             ANHG subscriptions   
 

Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at r.kirkpatrick@uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $30). 
 

New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 

(Name)___________________________(Address)__________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $30 – cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for the next TEN issues. 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au

