
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  
NEWSLETTER 

ISSN 1443-4962 

No. 6          May 2000 
 

Compiled by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 

07-3279 2279, r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au 

 

6.1  COPY DEADLINE 
 

Deadline for copy for the next newsletter is 30 June. 

 

6.2 EXTRA! EXTRA! 

 

Commuter newspaper war  

goes undeclared  for now 
 

It is only a matter of time, it seems, until Sydney and Melbourne have free commuter 

newspapers inspired by the success of Metro, a similar paper in London. The John Fairfax 

group was as close as a touch to launching one this month: the Express, on 15 May. Deborah 

Light, a former Fairfax journalist, broke the story in The Bulletin on 3 May (in its issue dated 

9 May). When News Ltd learned of the Fairfax plans, it geared up to launch a competitor. 

Next thing Fairfax suggested a joint venture. And then Fairfax abandoned its plans for the 

Express because “competitive reaction” made such a product unviable. News Ltd 

responded by “shelving its product, killing of what loomed as a revolution in newspaper 

publishing”. A day later businessman Dick Smith pledged $2 million of his own money to 

help launch an afternoon newspaper for Sydney commuters. He hoped to raise between $10 

million and $20 million to launch the paper. 

 

Before Fairfax and News shelved their plans, Mark Day wrote about the prospects of such 

products on the Australian scene ane explored a range of reasons and other options; and 

Phillip Knightley explored what has been happening in London (see 6.9.14). The undeclared 

war is summarised chronologically as follows: 

 
3 May  John Fairfax is planning its first assault on the afternoon newspaper market in a decade 

with the launch of a free tabloid or the Sydney and Melbourne commuter markets 

(Bulletin, 9 May 00, p.20; Australian, 4 May 00, p.4). 

4 May  News Limited is gearing up to launch a free tabloid daily in the Sydney and Melbourne 

commuter markets should rival John Fairfax proceed with plans for a similar newspaper 

(Aust., 5 May 00, p.4). 

9 May  A compromise may be near in the undeclared “commuter newspaper” war between John 

Fairfax and News Ltd, with Fairfax suggesting a joint venture between the two 

companies may be possible (Aust., 10 May 00, p.17). 

11 May A launch of free commuter newspapers is abandoned. John Fairfax concedes 

“competitive reaction” makes its product unviable (Aust., 12 May 00, p.5). 

12 May Dick Smith pledges $2 million to help launch a Sydney afternoon commuter newspaper 

(Weekend Aust., 13-14 May 00, p.5). 

 

6.3 NEWS ARCHIVE ON WEB 

Belinda Weaver tells us: You can now search the news archive of the Financial Times (UK) 

on the Web. The Global Archive contains more than six million articles from 3,000 

newspapers and journals worldwide. Most can be retrieved for free. Go to: 

http://www.globalarchive.ft.com/ 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au


Australian Newspaper History Group Newsletter No 6 May 2000 Page 2 

 

6.4 DIGITISED NEWSPAPERS 

 

Alan Ventress, Mitchell Librarian, writes: There are a number of digitised newspapers in PDF 

format at the National Library‟s web site for the Australian Cooperative Digitisation Project 

1840-45 at http://www.nla.gov.au/acdp/ 

 

6.5 Chronology Of Recent Events 
 

13 March 2000 First issue of the Boss magazine, published on the second Monday of each 

month by the Australian Financial Review and issued as an insert (PANPA 

Bulletin, May 00, p.41). 

4 April 2000 Wilkie Watson family celebrates 100 years as owners of the Tumut & 

Adelong Times, New South Wales. 

7 April 2000 Brian Rogers, news director of Channel Nine, Perth, is appointed editor of 

the West Australian, replacing Paul Murray who joined Radio 6PR in 

March (source: press statement from managing director of West Australian 

Newspapers, 7 Apr 00; Weekend Australian, 8-9 Apr 00, p.5).  

17 April 2000 Brian Rogers spends first day in office as editor of West Australian 

(source: David Marsh, e-mail message to this newsletter, 17 Apr 00) 

20 March 2000 Death of Ian Edwin Anderson, editor, science communicator; former 

editor, Australasian edition of New Scientist; age 53 (Australian, 10 Apr 

00, p.14). 

16 April 2000 Death of Frederick Weston Perry, a printer on four different Melbourne 

dailies and numerous other publications; apprenticed to Bega Times, NSW; 

age 75 (Herald Sun, 21 Apr 00). 

 

17 April 2000 Australian announces Rupert Murdoch has prostate cancer.  
He is expected to make a full recovery after two weeks of radiotherapy. 
 

17 April 2000 Death of Ian Francis McLaren, bibliophile, businessman, parliamentarian, 

historian, writer and former employee of the Argus, Melbourne (Aust., 3 

May 00, p.14). 

19 April 2000 Editor-in-chief Eric Beecher announces closure of The Eye magazine 

which had appeared fortnightly since October 1999 (Australian, SMH and 

Age, 20 Apr 00). See 6.9.7 and 6.9.8 for references to articles about the 

closure. Also see 6.14. 

26 April 2000 Death of Ronald Raymond Boland, editor and managing director, Sunday 

Times, Perth, 1956-60; managing editor, The News, Adelaide, 1960-77; age 

88 (Aust., 27 Apr 00, p.2, and 28 Apr 00, p.12, obit.). 

7 May 2000 The Canberra Times’s Sunday edition becomes the Sunday Times and 

converts from broadsheet to tabloid (Aust., Media liftout, 4 May 00, p.3; 

Canberra Times, 3 May 00, p.4). 

11 May 2000 Jeff Kennett, former Premier of Victoria, walks out of John Fairfax 

company dinner in Melbourne, upset by the sketching of cartoonist Ron 

Tandberg who was providing the entertainment (Sydney Morning Herald, 

13 May 00, p.3). 

13 May 2000 Richard McGregor writes his final dispatch as the political correspondent 

for the Australian, reflecting on the “lack of political renewal” (Weekend 

Aust., 13-14 May 00, p.26; Ian Henderson replaces McGregor, who is to 

become China correspondent for London‟s Financial Times, Aust., 8 May 

00, p.6). 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 6 May 2000 Page 3 

6.6 INDEXES TO THE ARGUS  

 

From Bill Tully at the National Library comes this: INDEXES TO THE [Melbourne] 

ARGUS, indexed by Geraldine Suter, Melbourne, Argus Index Project, 1999; 4 volumes from 

1860/61 to 1868/69. The call number at the National Library of Australia: Nq 079.45 ARG 

Follows the compiler‟s 1860 index (1990), the 1846/54 index by John Feely, the Argus self-

published 1910-1949 index and numerous shipping, birth, death and marriage genealogical 

indexes covering a variety of dates in either print or microprint. Suter‟s index is much more 

extensive in coverage and sophisticated in subject, name and title entries than her 

predecessors. A continuing enterprise – and a great source for all researchers! 

 

6.7 RESEARCH BY E-MAIL 

 

Brisbane‟s Courier-Mail introduced on 10 April a service where readers can e-mail inquiries 

about dates of particular articles published since 1984 (free) or seek copies of articles 

(nominal charge). The articles are stored on a special library database. The service is available 

Monday to Friday during office hours. An e-mail reply with the full text of up to two articles 

costs $10. Three to five articles costs $20 and $1 an article for any additional articles. It‟s also 

provided free to blind students via the Queensland Education Department‟s Vision 

Impairment Services. The address is: research@qnp.newsltd.com.au (source: Courier-Mail, 8 

Apr 00, p.3) 

 

6.8 PUBLICATIONS OF INTEREST 

 

6.8.1 THEODORE FINK: A TALENT FOR UBIQUITY by Donald Garden, Melbourne 

University Press, PO Box 278, Carlton South, Vic, 3053, 320pp, 18 illustrations, 1998, ISBN 

0-522-84828-1. Chronicles Theodore Fink‟s long involvement in Victoria‟s business, politics 

and education reform from the 1880s to 1930s, including considerable detail of his 

involvement with the Melbourne Herald and the Herald & Weekly Times Ltd. 

 

6.8.2 SHAMELESS SCRIBBLERS: AUSTRALIAN WOMEN‟S JOURNALISM 1880-1995 

by Sharyn Pearce, Central Queensland University Press, PO Box 1615, Rockhampton, Qld, 

4700, 286pp, 11 illustrations, 1998, ISBN 1 875998 50 0. Features chapters on Louisa 

Lawson, Dame Mary Gilmore, Dulcie Deamer, Elizabeth Webb, Charmian Clift, Anne 

Summers, Adele Horin, Sue Neales and various eras. 

 

 6.9 RECENT ARTICLES OF INTEREST 
 

6.9.1 PLAYING WITH PRINCES AND PRESIDENTS: SIR FRANK PACKER AND THE 

1962 CHALLENGE FOR THE AMERICA‟S CUP by Bridget Griffen-Foley, in Australian 

Journal of Politics & History, 46 (1), March 2000, pp. 51-66. Uses previously overlooked 

archival records in Sydney and New York; explores the geo-political dimensions of the 

challenge; considers the diplomatic fracas that arose when Britain learned of Australia‟s 

plans; the Menzies government‟s attitude to the challenge; Labor and newspaper criticisms of 

the bid; and American and Australian responses to the vigorous but unsuccessful challenge. 

 

6.9.2 WHEN A PICTURE TELLS A THOUSAND LIES by Sharon Haling, Northern Daily 

Leader, 8 April 2000, pp.28-29. Deals with digital photograph manipulation and the blurring 

of the distinction between reality and lies. 

 

6.9.3 LIVE AND DANGEROUS RADIO by Paul Murray, Australian, Media liftout, 20 April 

2000, p.3. The former editor of the West Australian describes his first days as a nervous 

novice on talkback radio  and reflects on his newspaper career. 

 

mailto:research@qnp.newsltd.com.au


Australian Newspaper History Group Newsletter No 6 May 2000 Page 4 

6.9.4 NEWS MEDIA CHRONICLE by Rod Kirkpatrick in Australian Studies in Journalism, 8, 

1999, pp.197-238. Includes coverage of Australian news-media news by the news media from 1 

July 1998 to 30 June 1999. Special sections on newspapers (including circulation comparisons 

between 30 June 1998 and 30 June 1999), the Fairfax, Murdoch and Packer media enterprises 

and news-media people (including Walkley Award winners and obituaries). 

 

6.9.5 THE PROVINCIAL PRESS AND POLITICS: NEW SOUTH WALES, 1841-1930 by 

Rod Kirkpatrick in Australian Studies in Journalism, 8, 1999, pp.96-117. 

 

6.9.6 TO HELL IN A TIN HAT by Tony Stephens, Sydney Morning Herald, 22 Apr 00, p.7S. 

Deals with the World War I diaries of Sydney journalist George Warnecke and how they “tell 

of a young idealist made old before his time”. 

 

6.9.7 FAILURE TO SEE EYE TO EYE by Margaret Simons and ANOTHER 

INDEPENDENT BLINKS OUT BLEEDING CIRCULATION AND RED INK by Andrew 

Dodd, Australian, Media liftout, 27 Apr 00, pp.3-4. Both deal with the closure of The Eye 

magazine. 

 

6.9.8 OUT-OF-TOUCH JOURNALISTS RUIN THEIR OWN PUBLICATIONS by Padraic 

P. McGuinness, Sydney Morning Herald, 6 May 2000, p.42. Inspired by the closure of The 

Eye. “The greatest problem of newspapers in Australia today is that they are being written by 

and for a group in society which is out of touch with the general community. When such 

journalists talk about diversity, they really mean a louder voice for their version of the 

consensus. Thus a short-lived journal called the Republican failed miserably since rather than 

being a locus of dissent, it sounded simply like an anthology of the worst bits from 

Melbourne‟s The Age. Much the same applies to The Eye.” 

 

6.9.9 THE SUN‟S BRILLIANCE SHINES by Juliet Herd, Australian, Media liftout, 27 Apr 

00, p.8. The UK‟s biggest-selling tabloid has shone its light on 2000 years of history and won 

serious praise for its effort. 

 

6.9.10 CURRENT ACCOUNT by Jack Waterford, Walkley Magazine (published by the 

Media, Entertainment and Arts Alliance), Autumn 2000, pp.17-19. The editor of the 

Canberra Times says that journalists, particularly in newspapers, have never been less 

influential in the corridors of government. 

 

6.9.11 OLD HACKS DIE HARD by Stephen Scourfield, Walkley Magazine, Autumn 2000, 

pp.26-28. The assistant editor of the West Australian says that although the hard-bitten 

reporter of yesteryear has passed into myth, the journalist-as-rogue lives on in the public 

imagination. 

 

6.9.12 PHOTO-SHY MPs SNAP BACK by Mike Steketee, Australian, Media liftout, 4 May 

2000, pp.6-7. A fight is brewing between Federal Parliament and the media over “absurd” 

limits on news photographs taken when either House is sitting. 

 

6.9.13 FACTIONS AND CLIQUES DIVIDED LOCKHART by Rod Kirkpatrick, PANPA 

Bulletin, May 2000, pp.27-28. Life and death of papers in the Lockhart area of the Riverina, 

NSW. 

 

6.9.14 DEATH IN THE AFTERNOON by Mark Day and BRITAIN‟S TUBE TRIBES 

TAKE TO THEIR METRO BY Phillip Knightley, Australian, Media liftout, 11 May 2000, 

pp.6-7, AND 7,13, RESPECTIVELY. Essential background for Item 6.2 on the undeclared 

newspaper war. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 6 May 2000 Page 5 

6.9.15 RINGSIDE SEAT AT THE 20
TH

 CENTURY CIRCUS BY David Barnett, Australian, 

Media liftout, 11 May 2000, pp.14-15. Reflects on a 50-year journalism career that took him 

to Africa, the Middle East, China and the job of managing a Prime Minister. 

 

6.10 CHILTERN PAPERS 

 

The edition of the Bibliographic Society of Australian & New Zealand Bulletin featuring 

papers presented at the “Local Newspapers, Local Identities” conference at Chiltern last 

October is expected very soon, says editor Brian Hubber. 

 

6.11 GOSSIP: THE BILLIONAIRE, THE NANNY AND THE JOURNO 

 

Shari-Lea Hitchcock has won a headline or two lately because her affair with Australia‟s third 

richest man, Richard Pratt, and the love child they had. Ms Hitchcock, who now has a Master 

of Laws, began her working life as a cadet journalist on the South Coast Register, Nowra, 

NSW (Weekend Australian, 29-30 Apr 00, p.24). 

 

6.12 SEVEN DECADES OF SPORTS WRITING  
 
David Marsh (dmarsh@iinet.net.au), a journalist with the West Australian, is writing a PhD on 
“Seven decades of sports writing at the West Australian, 1901-71”.  
It also covers the history of the newspaper, which began, under a different title, in 1833. 

 

6.13 USEFUL REFERENCE 
 

Tom Darragh mentions a reference that “may be known to the experts”, but not to others: The 

Advertisers’ and Publishers’ Guide of Australia and New Zealand, Sydney, 1935. Includes a 

section called “Who‟s Who of the Press and Publicity”, pp.143-193. [The editor notes: I first 

saw a copy of this title amongst the mildewed books of W.H.G. (George) Groom at his home 

in Innisfail, north Queensland, 20 years ago. For more about George and his Innisfail daily, 

viz. Sworn to No Master, p.301. Groom was a grandson of W.G. Groom, owner of the 

Toowoomba Chronicle, 1876-1901.] 

 

6.14 MAGAZINE THAT CAN’T BE BOUGHT 

 

Two days after the announced closure of The Eye magazine, your editor received from the 

Media, Entertainment and Arts Alliance, with his copy of the Walkley Magazine, a small 

pamphlet offering readers of the Walkley four free copies of The Eye. The pamphlet was 

prophetically headed: “Finally, a magazine that can‟t be bought”. 

 

6.15 FISH AND CHIPS, WORLD WAR I AND THE MANNING VALLEY 

 

In No. 5 of this Newsletter, new subscriber Rod Gow, of Cundletown, NSW, particularly 

enjoyed Gordon Woolf‟s article, “Today‟s Newspaper is Tomorrow‟s Fish-and-Chips 

Wrapper” (5.9).  Gow comments: “It really is a shame just how many editions of newspapers 

have disappeared from the face of the earth, forever  the Manning River Times, is a prime 

example. Here is a newspaper still in production after 131 years, and, sadly, copies of the first 

39 years no longer exist. That‟s a lot of information lost forever.” 

  

Rod and Wendy Gow have recently released a book, World War 1  North Coast Anzacs - 

Manning Valley Newspaper Extracts - Volunteers and Letters from the Front (Volume 1). It is 

a collection of extracts from the Northern Champion (Taree) and the Wingham Chronicle. It 

is “a background on the soldiers who wrote moving letters to those back home, describing 

their victories, losses, their fight just to stay alive, accounts of their enlistments, send offs and 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 6 May 2000 Page 6 

welcome homes…”. There are also articles about the memorial services held for those who 

died on active service. To obtain a copy, send a cheque for $31 (including $6 postage) to Rod 

Gow, PO Box 73, Cundletown, NSW, 2430. 

 

6.16 CLIMBING MOUNTAINS OF SOUTH QUEENSLAND MICROFILM 

 

Robert Thompson, of Griffith University, Brisbane, is working on a project being conducted 

by Associate Professor Michael Meadows, of the School of Film, Media & Cultural Studies at 

Griffith University, which is looking at cultural and historical aspects of rock-climbing in 

south-east Queensland. Part of the research has led to an extensive trawl through the 19
th
 and 

earlier 20
th
 century south Qld newspapers, seeking articles on climbing and related activities. 

The aim has been to find material which can be used to establish a detailed chronology of 

early action on the SE Qld peaks, and also to gain some idea of how climbing has been 

portrayed in the local media over the years 

 

Thompson writes: “We‟ve managed to uncover a wealth of material on early local climbing, 

particularly in the period from the mid 1880s to the later 1930s.  From Thomas Welsby‟s 

1886 series on his scrambles at the Glasshouses, to Borchgrevink‟s „ripping yarns‟ style 

account of the 1890 Mt Lindesay ascent, to George Rowley‟s report on the Clark sisters‟ 1912 

Crookneck ascent, or Nora Dimes‟s 1932 articles on the „unconquered‟ then ‟conquered‟ 

North-Eastern cliffs at Tibrogargan, so many of the items we‟ve found really are quite 

remarkable.    

 

“… it seems the coverage given to local climbing in the earlier south Qld press was 

unmatched elsewhere in Australia.  Even at Katoomba, New South Wales, where there had 

been a number of notable early ascents, and where climbing was well established by the 

1930s, relatively few climbing articles appeared in the local newspapers. This raises a number 

of issues: how did climbing come to feature so prominently in the south Qld press, whether 

the newspaper coverage might have influenced local climbing, and so on. “We‟ve started 

compiling an annotated index of the various newspaper articles which have been uncovered, 

and at some stage will make this available to anyone interested. All contributions and 

comments are welcome, and should anyone have any records of south-east Qld climbing 

which have been inherited from climbing forebears, etc., we would like to hear from you (c/- 

Dr M. Meadows, School of Film, Media & Cultural Studies Griffith University, Nathan 

4111).” 

 

6.17 THE LETTERS THAT APPEAL TO GRANNY HERALD 
 

The Sydney Morning Herald has been publishing brief letters from readers telling why they 

write letters to the editor. Lewis Winders, of Williamtown, wrote: “Writing letters to the 

editor is merely a childish indulgence. I shall never do it.” Morris Graham, of Georgetown, 

uses it as his way of letting the world know “one is tripping through time with at least a few 

marbles left”. The responses fascinated letters editor Jeni Harvie who was put on the spot by 

one reader who wanted to know what criteria she used to choose the letters to be published. 

Harvie wrote (“Postscript, SMH, 6 May 2000, p. 48): “There are no criteria as such but I can 

offer some insights. The letters desk receives about 200 letters each day (we counted them), 

and out of this we choose an average 19 letters. It's survival of the fittest. But what makes one 

letter „fitter‟ than another? Here length does matter. Few letters over 200 words see the light 

of day. Those that do usually carry a powerful message or argument that is difficult to curtail. 

The issues of the day get a good hearing but the quirky letter is a real gem. Some letters can 

be held over; others are quickly sidelined as the news moves on. Whether you send by post, 

email (no attachments) or fax, all letters receive equal consideration. At the end of the day it 

is a balancing act: accommodating as many opinions as possible but reflecting the majority, 

allowing a range of people to have their say and striving to make the total entertaining, 

informative, even provocative.” 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 6 May 2000 Page 7 

 

6.18 DID YOU KNOW? 

 

Henry Mayer, in The Press in Australia (1964), notes in his one-page summary of the sources 

he explored: “… the great bulk of the material on the Australian press is to be found in 

articles and pamphlets. Only a small part of the historical material looked at for research for 

this book could be used in the final version. Hence the author is issuing, in a limited roneoed 

edition, Bibliographical Notes on the Australian Press and Related Subjects. This deals with 

the press, advertising, biographies of journalists, PR, etc.” It was available for 10s 6d ($1.05). 

Mayer lodged a copy with most university and public libraries. It contained 66 foolscap pages 

of single-spaced typing (your editor has a copy, provided by the late HM himself). Has 

anyone committed this to disk?  
[The editor would welcome your contribution to “DID YOU KNOW?”.] 

 

6.19 SATURDAY PAGING 
 

Circulation is not the only measure of the success of a newspaper. Paging (the number of 

pages published) is another. For the record: On 8 April 2000, the Sydney Morning Herald 

contained 232 broadsheet pages (including a 72-page employment section), 112 tabloid pages 

(including 96-pages of real estate) and an 80-page Good Weekend magazine; the Weekend 

Australian contained 82 broadsheet pages, 36 tabloid pages and an Australian Magazine of 56 

pages; and the Courier-Mail (Brisbane) carried 104 broadsheet pages and 176 tabloid pages 

(including an 88-page employment section). Summary below: 

 
Title of paper (8/4/2000) Broadsheet pages Tabloid pages Magazine pages 

Sydney Morning Herald 232 112 80 

Weekend Australian 82 36 56 

Courier-Mail (Brisbane) 104 176 n.a. 

 
[The editor would like to run a comprehensive comparison of capital-city Saturday papers for one date  let‟s 

select 3 June  and so, would ANHG subscribers from Melbourne, Sydney, Perth, Adelaide, Hobart, Canberra and 

Darwin like to contribute the Saturday paging figures for their metro daily for a selected date? The editor has ease 

of access to the SMH, Age, Weekend Australian and Courier-Mail.] 

 

6.20 ROBERT HUGHES, THE MEDIA AND THE DPP 

 

Art critic and author Robert Hughes defends himself in a letter to the editor, Sydney Morning 

Herald, 13 May 2000, p.48: “Media circuses are sometimes fun, but this one over my trial and 

acquittal on dangerous driving charges in Broome has gone out of control.” He referred, 

amongst other things, to “pure invention by journalists”, “this absurdly over-reported and 

wildly distorted saga” and the “vindictive conduct of the WA press”.  

 

On 11 May, the Australian reported (p.3) that Western Australia‟s Director of Public 

Prosecutions, Robert Cock, QC, would consider appealing a decision to dismiss dangerous 

driving charges against Hughes who “may also face charges of contempt of court and 

defamation following inflammatory comments he made to journalists at the conclusion of his 

trial in Broome on Tuesday and reiterated on ABC Radio yesterday”. 

 

6.21 FAIRFAX GHOSTS 
 

Column 8, Sydney Morning Herald, 13 May 2000, p.1: “Fairfax ghosts will be haunting the 

once hallowed halls after the Raddison Plaza opens in July. It occupies the triangular site on 

the corner of O‟Connell, Pitt and Hunter streets that housed This Paper from 1856 to 1955, 

and is in the building completed on the site in 1929. The first floor‟s grand corner office, once 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 6 May 2000 Page 8 

occupied by the chairman, Sir Warwick Fairfax, has been restored  panelled walls, ceilings, 

the lift vestibule, the lot. It will be a guests‟ conference room.” 

 

6.22 PERKIN AND PENTON FEATURED IN LATEST ADB VOLUME 

 

The great Age editor, Graham Perkin, whose name is perpetuated in the Australian Journalist 

of the Year Award, is one of the journalists and newspaper editors for whom entries appear in 

the recently published Volume 15 of the Australian Dictionary of Biography (covering names 

from Kem-Pie, for 1940-1980). Brian Penton, the celebrated editor of the Daily Telegraph 

during World War II, is another. The journalists and editors are: Eric Thomson Kennedy 

(1897-1974), Egon Erwin Kisch (1885-1948), Albert Hubert Carl Kornweibel (1892-1980), 

Ivan Kosovich (1913-75), Clem Llewellyn Lack (1900-72), Frank Hooper Legg (1906-66), 

Hugh Alan Leslie (1900-74), Mary Wherry Liddell (1877-1967), Douglas Wright Lockwood 

(1918-80), Gavin Merrick Long (1901-68), James Edward Macartney (1911-1977), 

Alexander John Hilton Macdonald (1916-1973), Kathleen Agnes Rose McEwan (1894-

1969), Colin William Buchanan Macfarlan (1887-1947), Alton Richmond Macleod (1887-

1951), Hugh Alexander McClure Smith (1902-1961), Clarence Sydney McNulty (1904-

1964), Henry John Manning (1889-1978), May Maxwell (1876-1977), Ronald Austin 

Monson (1905-1973), Alban George [“Johnny”] Moyes (1893-1963), James George Hill 

Murtagh (1908-1971), Josephine O’Neill (1905-1968), Brian Con Penton (1904-1951), and 

Edwin Graham Perkin (1929-1975).  
[Thanks to Dr Di Langmore, of the ADB, for assistance in preparing this list.] 

 

6.23 CLASSIC QUOTES 
 

This is the first in a proposed series of classic or unusual quotes about newspapers, from fact and 

fiction. You are invited to contribute to this section.  

 

The first quote comes from E. Annie Proulx‟s The Shipping News (Fourth Estate, London, 1993), 

p.285:  

 

“Drop the restaurant stuff and the foreign news,” Quoyle told Benny Fudge on 

becoming managing editor of the Gammy Bird. “Everybody knows all the 

restaurants and nobody cares about what happens somewhere else. Get that 

off the telly.”  

 

6.24 GOSPER TORCHED 

 

The Sydney Daily Telegraph’s front-page headline response to IOC vice-president Kevan 

Gosper‟s decision to allow his daughter, Sophie, to be the first Australian to carry the Olympic 

torch on its journey from Greece to Sydney, 12 May 2000: 

 

Greedy 

Obstinate 

Selfish 

Pompous 

Egotistic 

Reptile 
 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 6 May 2000 Page 9 

6.25 RESEARCH IN PROGRESS: BRIDGET GRIFFEN-FOLEY 

 

Dr Bridget Griffen-Foley has been awarded an ARC fellowship to the Department of History 

at the University of Sydney, and a Harold White 2000 Fellowship at the National Library of 

Australia, to study the relationship between the media and politics in postwar Australia. 

Bridget will be examining how Australia's four major media companies – News Ltd, the 

Herald & Weekly Times, Australian Consolidated Press and John Fairfax & Sons –  

intersected with politicians and political parties between 1945 and 1975. Any suggestions or 

research tips for this project would be gratefully received. Bridget's latest book, The Young 

Master: A Biography of Sir Frank Packer, will be published by HarperCollins late this year. 

E-mail: bgfoley@history.usyd.edu.au 

 

 

UBSCRIPTIONSNEWSUBSCRIPTIONSNEWSUBSCRIPTIONSN 
 
Requests for new subscriptions: Address to Rod Kirkpatrick, Department of Journalism, University of 

Queensland, Brisbane, Qld, 4072,  or r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au 

Please send email copies of the Australian Newspaper History Group Newsletter to  

 

(Name) ___________________________________________ 

 

(E-mail address) __________________________________________________________ 

 

OR please send hard copies to  

 

(Name)___________________________(Address)__________________________________ 

 

______________________________________________________________________ 

 

I enclose $11 (cheque payable to R Kirkpatrick, or 25 x  45c stamps) for the next TEN 

hard-copy issues. 

 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au

