
 
An image taken by the ANHG editor at the NERAM Museum of Printing, Armidale, NSW, on 19 January 

2020. NERAM is the New England Regional Art Museum. The Museum of Printing houses a historically 

significant collection of printing machinery and equipment, known as the F.T. Wimble & Co. Collection. 

It includes printing presses, a Linotype machine, a monotype, guillotines, book binding equipment, 

wooden and metal type and a history of printing in Australia from 1850 to the early 1900s. Wimble’s 

listed themselves as ink makers, type founders and printers’ furnishers. The Museum of Printing was 

officially opened on 23 April 2001 (see ANHG 12.37). Also, see 106.4.5 below for another image. 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP 

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 106                  February 2020 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, U 337, 55 Linkwood Drive, Ferny Hills, 
Qld, 4055. Ph. +61-7-3351 6175. Email: rodk99anhg@gmail.com 

Published in memory of Victor Mark Isaacs (1949-2019), founding editor. 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter: 15 May 2020. 

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

 
 

http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 106, February 2020— 2 

 

     

1—Current Developments:  

   National & Metropolitan 

 

   

 

 

106.1.1 Last link with an era of Canberra newspaper history 

The last physical link to a fierce newspaper rivalry which played out in Canberra’s city centre more 

than 50 years ago looks set to be demolished (Canberra Times, 8 February 2020). Plans to redevelop 

the original offices of the Australian newspaper on Mort Street in Braddon, one of the few 

remaining industrial sites in the suburb, have been lodged with the ACT Planning Authority by 

the building’s new owners. The plans for a seven-storey building include 68 apartments and 

commercial spaces for non-retail and restaurant uses, and will result in one of the last built links 

with the street’s rich newspaper history being pulled down. The $17 million project for the 1500 

square-metre site would also include 109 parking spaces across a three-level basement and a roof 

terrace with recreational spaces. 

Documents submitted to the ACT planning authority on behalf of Core Developments said the 

proposed facade would be “visually interesting and highly articulated”. The Australian was 

launched from the building in July 1964, with editorial staff based in Mort Street preparing the 

newspaper’s pages to be flown to press sites for national distribution in an era before sophisticated 

electronic communication. A pyjama-clad Rupert Murdoch is said to have argued with pilots 

reluctant to fly the charter planes through thick Canberra fog with the printing matrices to the 

Sydney and Melbourne presses. If the planes did not take off, the fledgling newspaper would be 

late across the country. The national newspaper’s launch sparked a tough circulation battle with 

the Canberra Times, which had offices down the road at 18 Mort Street.  

Before the Australian was launched, Murdoch told a group of newspapermen at a party in King’s 

Hall for the opening of parliament in February 1964 that his plan for recently purchased land in 

Mort Street was to run the Canberra Times out of business. This prompted Arthur Shakespeare, 

whose father Thomas had established the Canberra Times in 1926, to sell the newspaper to Fairfax. 

Fairfax then bought the land behind Murdoch to prevent him expanding. 

Later that year the Canberra Times, with a new focus on quality and an expanded staff of senior 

editors and journalists, reverted to broadsheet, a fortnight before the Australian’s launch. The 

Canberra Times’s circulation jumped by more than 20,000 with the changes, a total more than the 

number of households in the city at the time. 

Despite best efforts to beat the Canberra Times, the Australian moved its offices to Sydney in 1967. 

Not even a month’s worth of the Australian, delivered free to houses in Canberra, could convert 

enough readers to the new newspaper, instead causing only a temporary hit to the Canberra Times’ 

circulation. The Australian’s Mort Street building became a liquor shop and has recently housed a 

printer’s offices and yoga studio. The Canberra Times moved its presses to Fyshwick in 1964 and 

editorial staff followed in 1987. The newspaper’s building was demolished in 1991. 

* Related reading: K.S. Inglis, “Enter the Australian”, Nation, 25 July 1964, pp.7-8; and K.S. 

Inglis, “Five months’ baby”, Nation, 12 December 1964, pp.6-9. 

106.1.2 ACCC raises concerns about Bauer buying Pacific 

The Australian Competition and Consumer Commission has raised preliminary concerns about 

the prospect of Pacific Magazines being sold to Bauer Media. ACCC chairman Rod Sims said, 

“Pacific Magazines and Bauer are the only magazine publishers in certain categories and their 

titles appear to compete head-to-head on content and cover price. The ACCC has published a 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 106, February 2020— 3 

 

statement of issues outlining its preliminary concerns. Submissions were open until 14 February. 

The ACCC’s final decision is scheduled for 2 April (Telum Media Alert, 20 December 2019).  

Bauer Media remains “100 per cent” committed to its $40 million purchase of Seven West Media’s 

Pacific Magazines, despite private equity firm Mercury Capital abandoning plans to buy the 

German publisher’s Australian arm (Sydney Morning Herald, 24 January 2020, p.29). 

106.1.3 Readership in Sydney and Melbourne 

The Sydney Morning Herald and the Age were the most-read publications across print and digital 

in Sydney and Melbourne in September 2019, data from Enhanced Media Metrics Australia show. 

The Herald’s audience for the month totalled 7.57 million, making it the most-read news title in the 

nation. The Age had 4.34 million readers (the Herald Sun had 4.21m). The second most-read news title was 

Sydney’s Daily Telegraph with 4.8 million readers (Sydney Morning Herald, 25 November 2019, p.12). 

106.1.4 People 

➢ Charles Altmann (1928-2019), press artist who won Walkley Awards in 1958, 1959, 1962, 

1968 and 1969 and worked in the Sydney Morning Herald art department, 1954-1986, has 

died. He was born Rudolf Karel Altmann in West Java (Sydney Morning Herald, 16 

December 2019, p.35). 

➢ Jenna Cairney, editor of the Townsville Bulletin for two years, has shifted to Hobart to 

edit the Mercury, replacing Chris Jones (Weekend Australian, 21-22 December 2019). See 

below. 

➢ Anthony De Cegliue is the new editor-in-chief of West Australian Newspapers, which 

includes the daily West Australian, the Sunday Times, PerthNow, 19 regional newspapers 

and 12 community titles (Telum Media Alert, 20 December 2019). 

➢ Jessica Halloran is now the chief sports writer at the Australian. She had been a sports 

columnist with the Sunday Telegraph for 10 years and had covered the Olympic Games 

and Commonwealth Games and more (Telum Media Alert, 31 January 2020). 

➢ Chris Jones has shifted from the editorship of the Hobart Mercury to become editor of 

Brisbane’s Courier-Mail, where he began his career two decades ago (Weekend Australian, 

21-22 December 2019). 

➢ Michael Koziol, formerly a federal political reporter for the Sydney Morning Herald and 

Melbourne Age, has been appointed deputy editor of the Sun-Herald, Sydney. He will also 

contribute stories covering mainly state (NSW) and national issues (Telum Media Alert, 7 

February 2020). 

➢ Angus Livingston, formerly economics correspondent for AAP, is now the federal bureau 

chief for the Sydney Morning Herald, Age WAtoday and Brisbane Times, based in the 

Canberra press gallery (Telum Media Alert, 8 January 2020). 

➢ Kate McClymont, investigate reporter for the Sydney Morning Herald, was awarded an 

Order of Australia (AM) for service to the print media and investigative journalism in the 

Australia Day honours list. She has been with the Herald for 30 years this year (Sun-

Herald, 26 January 2020, p.8). Also see ANHG 106.1.21 below. 

➢ Jacqueline Maley, a senior Sydney Morning Herald writer, has signed a two-book deal 

with HarperCollins imprint, Fourth Estate. One of the books is her debut novel, The Truth 

About Her, which tells the story of a journalist and single mother who discovers the subject 

of one of her investigations has died by suicide (Sydney Morning Herald, 30 January 2020, 

p.2). 

➢ Michael Mucci, an Italian-born illustrator in the art department at the Sydney Morning 

Herald for 31 years to 2015, has died, aged 57. He was the 2006 winner of the Archibald 

Packing Room prize for his portrait of building and television personality Scott Cam 

(Sydney Morning Herald, 28 November 2019, p.6; see also 5 December 2019, p.32). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 106, February 2020— 4 

 

➢ Cathy Wilcox, Sydney Morning Herald political cartoonist, is co-author and illustrator of 

a book, So… You’re Having a Teenager: An A-Z of Adolescence. Murdoch Books is the 

publisher (Sydney Morning Herald, 5 February 2020, p.12). 

106.1.5 Defamation award of $325,000 

Former federal MP Dennis Jensen has been awarded $325,000 in a defamation case against the 

Australian over a 2016 report that revealed he had moved out of his Perth electorate (Weekend 

Australian, 21-22 December 2019). Jensen held the safe Liberal seat of Tangney until he lost 

preselection to Ben Morton on 7 April 2016. He won 57 votes to seven. Jensen claimed he was 

defamed in the lead-up to that preselection challenge in stories published by the Australian. The 

first, on 31 March 2016, revealed he had written a novel about a war between Australia and 

Indonesia that contained a sex scene. Jensen’s lawyers said that story conveyed a defamatory 

imputation that Dr Jensen was a purveyor of smut. A jury rejected this. However, the jury found 

a subsequent story published on 1 April 2016, conveyed three defamatory imputations. The story 

revealed Jensen was no longer living in the family home and was living with his girlfriend — now 

his wife — outside his electorate. 

The jury decided this conveyed defamatory imputations that Jensen was a person devoid of the 

family values and high moral standards expected of a member of parliament and that he failed to 

act in the best interests of his constituents. West Australian Chief Justice Peter Quinlan found the 

stories in the Australian did not contribute to Dr Jensen losing preselection or to his struggle to 

find employment after he left politics. Chief Justice Quinlan found the reporting was not motivated 

by malice. However, Jensen was deeply hurt by the story about his living arrangements and the 

imputations presented a false picture of the circumstances of Jensen’s marriage breakdown. 

106.1.6 Publication details of Oz and SMH 

The Australian, 1 January 2020: Editor-in-chief: Christopher Dore. Editor, Australian, John Lehmann. 

Editor, Weekend Australian, Michelle Gunn. Weekday cover price $3. Weekend cover price $4. 

Published by the proprietor Nationwide News Pty Limited A.C.N. 008438828 of 2 Holt St, Surry Hills, 2010. 

Printed in NSW at 26-52 Hume Highway, Chullora, 2190; printed in Victoria by Herald & Weekly Times 

Limited of 127-129 Todd Rd, Port Melbourne, Victoria; printed in Tasmania by Davies Brothers Pty Limited, 

31 Innovation Dr, Techno Park, 7010; printed in South Australia by Advertiser Newspapers Limited, 200 

Railway Terrace, Mile End, South Australia; printed in Queensland by Queensland Newspapers Pty Limited, 

cnr Creek and Lytton roads, Murarrie, Brisbane, and also by the North Queensland Newspaper Company Pty 

Limited, 198 Ogden St, Townsville; and in Western Australia at Herdsman Print Centre, 50 Hasler Road, 

Osborne Park. Recommended and maximum retail price only excluding any additional freight charges which 

may be payable. Responsibility for election comment in this issue is taken by Christopher Dore, 2 Holt St, 

Surry Hills, NSW, 2010. 

Sydney Morning Herald, 28-29 December 2019. Published by Fairfax Media Publications Pty 

Ltd, at 38-42 Pirrama Road. Pyrmont, 2009. Weekday cover price $3.40, weekend $4.40. Editor: 

Lisa Davies. 

ACN 003357720. Printed in Sydney by Rural Press Pty Ltd, North Richmond, 159 Bells Line of 

Road, North Richmond, 2754. ABN 35 009896 146. Printed in Newcastle by Fairfax Regional 

Printers, t/a Fairfax Media Printing and Distribution Newcastle, Lot 2, Enterprise Drive, 

Beresfield, 2322, ABN 25 066 327 106. Printed in Canberra by Capital Fine Print, t/a Fairfax Media 

Printing and Distribution Canberra, 9 Pirie Street, Fyshwick, 2609, ABN 35 009 896 146. Printed 

in Queensland by Fairfax Media Printing and Distribution Brisbane, 58-68 Delancey Street, 

Ormiston, 4160. ABN 35 009 896 146. 

Note: A strange ACN; a search of the ACN website indicates that this is the ACN for the 

deregistered company ABSANA Pty Ltd. 

106.1.7 Witness J and secrecy in Australia 

Julian Burnside and Mikele Prestia write (Saturday Paper, 21 December 2019-24 January 

2020, p.7):  

Too few Australians know about the case of Witness J – not to be confused with the case against Witness K and Bernard 
Collaery, itself a disgraceful overreach of the law. But a veil of secrecy shrouds the case of Witness J that should be of 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 106, February 2020— 5 

 

concern to all of us. Witness J was secretly tried in Canberra, and secretly sentenced to a term of imprisonment at the 
Alexander Maconochie Centre in the ACT. When all this first emerged last month, even the ACT justice minister was 
unaware of Witness J’s case. It was only through a civil action brought by J against the general manager of the prison 
in which he served his secret sentence that we have been able to glean a few facts. 

The case of Witness J was revealed by author Robert Macklin in Canberra’s CityNews on 13 November. J is understood 
to be a former military intelligence officer. We don’t know who he is; we don’t know what crimes he has committed. 
The ABC reported that he had been held in custody since May 2018, was sentenced to 31 months’ prison in February 
2019 and was released in August 2019. Prison general manager Corinne Justason was aware that certain 
Commonwealth orders applied to Witness J, although she was not aware of the terms of the orders. She knew the 
disclosure of information relating to Witness J and the offences of which he had been convicted was prohibited. And 
when she learnt J was writing a memoir in prison, she informed the Australian Federal Police. 

Witness J’s privileges were revoked. His access to email was terminated. His brother’s house was raided nine days after 
Justason told the AFP about the memoir. Two days later, the AFP executed a search warrant raid on Witness J’s cell. 

When the AFP raided the home of Witness J’s brother, they were looking for the manuscript of the memoir. While AFP 
raids for sensitive documents have become common in recent months—the ABC, journalist Annika Smethurst’s home—
the raids on J and his brother mark a departure from the norm even tested against that worrying standard.  

Upon his release from the Alexander Maconochie Centre in August, Witness J began civil action against Justason over 
the seizure of his manuscript. J lost his claim but through this court action he learnt about the secret suppression 
orders—lifetime orders—that had been made against him. Before this case, he had no idea about them.  

[This is a short extract from the article.] 

106.1.8 Recent events 

 106.1.8.1 Deaths 

Ellis, John Brant: D. 15 June in Melbourne, aged 89; completed a six-year apprenticeship in 

typesetting; moved around early in printing career and spent a year in the US and UK; joined 

Herald & Weekly Times Ltd in 1955; soon became delegate for the Printing and Kindred Industries 

Union; became supervisor of the phototypesetting department at Herald Gravure Printers, 

Hawthorn; in 1961 he took up a three-month Herald travel scholarship to the US and Europe to 

investigate developments in phototypography; worked at Hawthorn until his retirement; became 

best known for the photographs he took at protest rallies in Melbourne over the years in relation 

to fairer work, social justice and peace; remarkable collection now held by University of Melbourne 

archives (Age, 13 December 2019, p.29). 

Montgomery, Bruce John (Monty): D.27 January 2020 in Hobart, aged 71; entered journalism 

as a cadet at ABC News, Hobart, in 1968; moved to Examiner, Launceston, in 1970; moved to UK 

in 1971, working for two years as a reporter with Bucks Free Press in High Wycombe; returned to 

Examiner 1873 as a reporter and sub-editor before joining ABC TV and Radio as political reporter 

in 1976; later joined the Australian as Tasmania correspondent; became senior national writer; 

covered daily news and wrote features for all sections of the newspaper; remembered for his 

toughness in battle with politicians of all stripes and his incisive questions; made big 

environmental stories such as the Franklin Dam debate and the Wesley Vale pulp mill national 

news, arguably hardening support for the Hawke government’s intervention on those issues; co-

founded two Tasmanian magazines, Leatherwood and 40 Degrees South and was generous in 

mentoring young journalists (Australian, 3 February 2020). 

106.1.9 The Far Side is back 

Nearly 25 years since its previous instalment, the offbeat comic strip The Far Side, by Gary Larson, 

has returned, in a manner of speaking. Already live, The Far Side website will provide visitors 

with The Daily Dose, a random selection of past cartoons along with a weekly set of strips arranged 

by theme. There will also be a look at doodles from the sketchbooks of Larson. The Far Side became 

a cultural phenomenon after it appeared in the San Francisco Chronicle on 1 January 1980. The 

single-panel comic, which ran until Larson, now 69, retired in 1995, featured men, women, 

children, animals and insects in often offbeat and sometimes inscrutable situations (Sydney 

Morning Herald, 20 December 2019, p.32). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 106, February 2020— 6 

 

106.1.10 The 24-hour news cycle and its impact 

Here’s an extract from what Waleed Aly, a newspaper columnist and a presenter on Channel 10’s 

The Project, wrote (Sydney Morning Herald, 20 December 2019, p.24) on the subject of “obsessive 

news consumption”:  

We’re in a strange era now where news itself is breaking down; where it ceases to operate as the vehicle for vital 
information, the lifeblood of democracy. Now, news has become a sedative. It ubiquity, its sheer ambience is such that 
it seems to get less and less meaningful the more we consume. Soon everything begins to sound like everything that 
came before it, no matter how deadly serious it is. And that creates a perverse problem: the more serious and 
newsworthy something is, the less it seems to matter. Turns out news might be a terrible way to understand anything 
big picture, complex and systemic. Not because excellent reporting doesn’t exist and even occasionally makes a 
difference on selected issues, but because the rest of the news ecosystem overwhelms it. Even if that hasn ’t always 
been true, 24-hour news has made it so because it is not to be internalised, remembered and ruminated upon, so much 
as constantly and disposably consumed. In this way news—even “serious news”—can’t help but become a form of 
entertainment. It becomes a product for “news junkies” rather than citizens, and its civic function grinds to a halt. 

106.1.11 Roberts-Smith (1): Second investigation 

Second investigation: Nick McKenzie and Chris Masters reported (Sydney Morning Herald, 16 

December 2019, pp.1, 6): The Australian Federal Police has launched a second war crimes 

investigation into Australia’s most decorated living soldier, former special forces corporal Ben 

Roberts-Smith. The new police investigation is looking into allegations that Roberts-Smith was 

implicated in the summary execution of a man at a compound in southern Afghanistan in April 

2009. Two separate teams of federal detectives are now investigating Roberts-Smith over his 

alleged involvement in the murders of unarmed men.  

106.1.12 Roberts-Smith (2): Journalists win battle 

Victoria Cross recipient Ben Roberts-Smith has lost a court battle to force two investigative 

journalists to disclose 49 documents they argued could expose their sources (Sydney Morning 

Herald, 7 January 2020, p.15). Roberts-Smith, a former Special Air Services soldier, is suing the 

Sydney Morning Herald in the Federal Court, claiming he was defamed in a series of 2018 articles 

that painted him as someone who “broke the moral and legal rules of military engagement” and 

committed murder on overseas deployment. The Herald’s defence argues that the articles do not 

defame Roberts-Smith, but if the court accepts he was defamed they argue they can prove the truth 

of the allegations. The case will go to trial in June. The two investigative journalists are Nick 

McKenzie and Chris Masters. 

106.1.13 Macquarie Media rebranded 

Nine Entertainment (which owns the former Fairfax newspapers) has decided to drop the 

Macquarie Media brand name from its radio division. All Macquarie news bulletins have been 

brought under the 9News banner as part of the changes, while the radio network will be known in 

each city by its call sign, 2GB, 3AW, 4BC and 6PR. The removal of the Macquarie brand name 

follows the removal of the Fairfax Media corporate brand (Sydney Morning Herald, 7 January 

2020, pp.28-29).  

106.1.14 Newspaper ads for newspaper ads 

Following are the messages contained in some full-page Nine Entertainment Sydney and 

Melbourne daily newspaper ads in a series to promote newspaper advertising. The first two are 

from the Sydney Morning Herald and the third is from the Melbourne Age. 

1. Think-bait: Newspaper ads are twice as trusted as online advertising [If your brand’s not 

here, it’s nowhere. advertiseordie.com.au] 

2. This newspaper’s readership includes 806,000 people and 0 bots. That’s all the data you 

need. [If your brand’s not here, it’s nowhere. advertiseordie.com.au] 

3. If your brand’s not here, it’s nowhere. [advertiseordie.com.au] 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 106, February 2020— 7 

 

106.1.15 A story worth reading 

Tony Wright tells a moving story in “A bond rekindled down the road”, Sun-Herald, Sydney, 15 

December 2019, p.27. It’s about the part played by a 23-year-old junior doctor in a Victorian country 

hospital, Dr Harry Frydenberg (now the father of the federal treasurer, Josh Frydenberg) and a 

16-year-old Chiltern telephone exchange part-timer Barrie Cassidy (recently retired as an ABC 

journalist and presenter of Insiders on TV) in a bus-truck smash on 20 June 1966. Four people died 

in the 4am smash. Wright mentioned the smash and Cassidy’s part when he reported on Cassidy’s 

retirement. Dr Harry Frydenberg saw the story and told son Josh about his involvement in the 

smash aftermath. Josh brought his father and Barrie Cassidy, and, of course, Tony Wright, 

together for a lunch in Melbourne and Wright reported on the 1966 Frydenberg-Cassidy 

intersection in the Sun-Herald story mentioned. 

106.1.16 Chinese newspaper closes 

The largest and longest running Chinese language newspaper in Australia, Sing Tao Daily, went 

into liquidation on 6 February after 38 years (Australian, 10 February 2020). The sudden closure 

of the local publication that formed part of the 16 overseas editions of Hong Kong’s second largest 

Chinese-language newspaper came as Australia’s largest non-English language community is 

overwhelmingly embracing digital media, including popular social media platform WeChat. With 

a circulation of more than 15,300 for weekdays and 25,000 for the Saturday paper nationally, 

according to Dentsu Aegis, Sing Tao had been facing criticism globally for being influenced by the 

Chinese Communist Party. An ASIC notice confirmed the liquidation of Sing Tao Newspapers Pty 

Ltd, while the global group described the move as part of its business adjustment to adapt to the 

operational environment, adding that it planned to boost other overseas investments. 

106.1.17 Column on Australian poetry for Weekend Australian 

Award-winning poet and writer Sarah Holland-Batt begins an Australian poetry column in the 

books pages of the Review section of the Weekend Australia in March 2020. Her appointment has 

been made through a joint funding agreement with the Judith Nielson Institute and the Copyright 

Agency. Holland-Batt, who has been a regular writer for Review, holds a first-class honours degree 

in literature, a master of philosophy in English and a PhD from the University of Queensland, as 

well as a master of fine arts in poetry from New York University where she was the W.G. Walker 

Memorial Fulbright scholar in 2010-11. She has published several books and has been the recipient 

of awards, including the Prime Minister’s Literary Award for Poetry (Weekend Australian, 15-16 

February 2020, Review, p.3). 

106.1.18 AFP raids rebuked 

A leading international human rights group has rebuked the federal government for police raids 

on the media, saying the country’s national security laws were having a “chilling effect” on 

journalists and their sources. Human Rights Watch has said in its annual report that while 

Australia was a vibrant democracy with robust institutions, freedom of expression came under 

unprecedented pressure in 2019 and the nation’s “overly broad” national security laws were open 

to misuse (Sydney Morning Herald, 15 January 2020, p.2). 

106.1.19 James Murdoch and climate change 

James Murdoch has accused his family’s global media empire of promoting climate denialism. The 

comments represent a rare public dispute among members of the Murdoch family about New Corp’s 

editorial direction. They came as News Corp Australia boosted security at its Sydney headquarters 

and other offices after weeks of attention and criticism on its coverage of the national bushfire 

crisis. Also, in an email to senior staff in early January, News Corp Australia commercial finance 

manager Emily Townsend “blasted her employer” for promoting a “misinformation campaign” on 

the cause of the bushfires (Sydney Morning Herald, 16 January 2020, p.7). 

News Corp decided to donate $5 million to the bushfire relief effort after weeks of criticism over its 

coverage of the crisis (Sydney Morning Herald, 15 January 2020, p.6). 

 See also the Bruce Dover and Zoe Samios articles listed in ANHG 106.5.2 below. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 106, February 2020— 8 

 

106.1.20 The Epoch Times 

ANHG has viewed a copy of the weekly Epoch Times, Australian edition, issue 629, dated 10-16 

October 2019. The paper seeks to bring readers “independent news coverage”. When reporting on 

China coverage, “our unique network of insiders helps us tell behind-the-scenes stories that can’t 

be found anywhere else”, the paper says (https://ReadEpoch.com.au) [Thank you Barry Blair, of 

Uralla.] 

106.1.21 Kate McClymont on Kate McClymont 

The Sydney Morning Herald has emailed online subscribers a letter from investigative reporter 

Kate McClymont who tells about her time with the newspaper. She says:  

In 1985 I began what was to become one of the great loves of my life – working at The Sydney Morning 
Herald. As a fresh-faced young cadet, I was dispatched to do a rotation at the now-defunct Eastern Herald, 
in Bondi Junction. My job was to pen a gossip column called “Chums”. It’s hard to imagine turning the safe 
occupation of a society chronicler into one which attracted death threats  but I managed to do just that. I 
poked fun at underworld kingpin George Freeman, his wife, Georgina, and their formidable bodyguard, 
who had attended a wedding at Kincoppal-Rose Bay. I started receiving threats at my home, with 
anonymous callers informing me that I had gone too far and that “Mr. Freeman was not happy”. 

In May 1987, I had just started working as a researcher at Four Corners when “The Moonlight State” went 
to air. This was one of the seminal moments of investigative journalism in Australia. The program, which 
was months in the making, highlighted in alarming detail the corrupt links between politicians, police and 
the criminals that police were being paid to protect. I arrived back at the Herald at the end of January 1990 
with a fresh vision of what investigative journalism could achieve. 

Sometimes you can tell you are doing your job by the condemnation you receive from the subjects of your 
story. Take former Prime Minister Paul Keating who did not take kindly to a story about the infamous sale 
of his share in a piggery to some Indonesians. He later wrote a letter to the Herald saying: ‘Is this woman a 
stalker, or is she just under-employed? Will we find her next sniffing bicycle seats in nearby Darling 
Harbour?’ The late author and speechwriter Bob Ellis once wrote: ‘‘Kate McClymont ruined my life and I do 
not like her. She is going after Craig Thomson [then a Federal MP] lately, and she had better watch it. ’’ 
Jockey Jim Cassidy, who was banned from racing for several years as a result of one of my stories once spat 
on my back (actually given his size, the back of my knees) saying: ‘‘You f..king bitch, you’ve ruined my life.’’ 

On another occasion a bankrupt debt collector I was writing about threatened that if I did a “job” on him 
or his family, “trust me, you will end up paying for it”. Following the publication of that story, every day, for 
155 days, he sent me an abusive and threatening email. It only stopped when he was jailed over the 
harassment of a business rival. And then of course there was Eddie Obeid. “McClymont has been mixing 
with scum for so long that she no longer knows who is good and who is bad, what is real and what is made 
up. She has become the journalistic equivalent of a gun moll with glittering associations with the not so 
well-to-do,” he once told parliament. On one occasion I rang Obeid to put a question to him. This was his 
response: ‘‘I tell you what, you put one word out of place and I will take you on again. You are a lowlife. I 
will go for you, for the jugular.’’  

Readers often ask me whether I get frightened or if I get threats. The answer to both of those is yes.  
Investigative journalism is not for the faint-hearted.  I know our job is not to be loved – our job is to tell the 
truth and do so without fear or favour. Luckily for me I have worked for an organisation which has backed 
me all the way. My editors have stood behind me throughout the long and tortuous journey to expose the 
corruption of the Obeids and many others of their ilk. To them I will always be grateful. 

  

https://readepoch.com.au/
http://click.email.fairfaxmedia.com.au/?qs=f3b6fa48ad1756325b0bfcfaf16d0c1459ee88da494fafcbdfbd7d73b71c0583bb6b20060ddd7d4dc6de05149c2b2547430a5e30a113b3ce


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 106, February 2020— 9 

 

 

2—Current Developments:  

   DIGITAL 

 

 

 

 

 

 

106.2.1 Online readership and confusion 

This is how the Australian reports a recent increase in online readers (on 12 December 2019) as 

revealed in the official Nielsen audience snapshot, issued on 11 December 2019. These are the 

assertions:  

1. The Australian has registered a 23 per cent jump in audience over the past month.  

2. It grew its audience by 451,800 in November.  

3. The average daily audience for theaustralian.com.au was more than 207,000 (or a total of 

2.39 million for the month, up 15.4 per cent on the same month in 2018). 

Here are some obvious questions arising from such statements: Re. (1): Does the 23 per cent increase relate 

to November 2019 as against October 2019? Re. (2): Is this growth of 451,800 an increase for the month? 

Shouldn’t a clear connection then be made between (2) and (3). Was the base readership total 1.9 million for 

October, growing to 2.39 million by the end of November? Why confuse readers with two percentage 

readership increases: 23 per cent and 15.4 per cent? If you do use two such figures, make it absolutely clear 

how the figures relate to the current situation. Re. (3) How does a figure of 207,000 readers a day give you a 

total of only 2.39 million for the month? Presumably, the readership was counted each of the 30 days of 

November. 

106.2.2 Bushfires and readership 

Comprehensive coverage of bushfires in the summer of 2019/20 led to more readers than ever turn 

to the Australian’s digital platforms in January. The paper recorded the nation’s fastest month-on-

month growth of any masthead (Australian, 13 February 2020). The Australian’s unique monthly 

audience hit 2.51 million — the biggest recorded in its history — according to the latest Nielsen 

audience snapshot of news websites. Online readership jumped by 19.1 per cent on the previous 

month and 24.5 per cent year-on-year. Nearly 1400 new online subscribers were added in January. 

106.2.3 Call for news ban on digital giants 

Digital platforms would be banned from using any news publisher’s content or data unless all 

major news organisations signed on to a new code of conduct overseen by the competition regulator, 

under a plan from News Corp Australia (Weekend Australian, 14-15 December 2019). News Corp 

has endorsed a plan by the ACCC and the Morrison government for a new code of conduct to be 

drawn up between the likes of Facebook and Google and media companies, on the proviso that all 

major publishers sign up to the codes. The publication of the media company submissions came 

after the Morrison government responded to the ACCC report on the effect of digital platforms on 

traditional media, pledging that if a voluntary code were not agreed to by November 2020 a 

compulsory code would be introduced. In previously confidential submissions to Treasury 

responding to the ACCC’s inquiry, News Corp also asked that digital platforms “appropriately 

compensate publishers” for use of their content. 

However, News argues that if an agreement is not drawn up with all major media companies, 

digital platforms should be prevented from “using any news publisher’s content and collecting any 

data generated by the use of the any news publisher’s content”. News says the prohibition of the 

use of content by digital publishers should extend to “using content which is a rewritten version of 

any news publisher’s original content”. This limitation would also override the “fair dealing” 

exemptions in the Copyright Act to prohibit “indexing of content for search and publishing of 

snippets”. News argues that digital platforms would need to draw up agreements with all major 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 106, February 2020— 10 

 

publishers because “otherwise, digital platforms will continue to be able to play news publishers 

off against each other and use negotiations with other news publishers as a negotiating tactic in 

order to force publishers into ‘take it or leave it’ .” 

Major publishers would include — but not be limited to — News Corp, Nine Entertainment, Seven 

West Media, the Guardian, the ABC and SBS. News also calls for digital platforms to be prevented 

from making changes or placing conditions on algorithms affecting publishers without “reasonable 

warning, proper explanation, and operating in a way that is fair, equitable and non-

discriminatory”. 

In its submission Nine Entertainment said “at a minimum” the code should cover the use of 

journalistic and drama content, penalties for breaches, a dispute resolution process, flexibility 

about how ads are placed around content and flexibility in monetisation solutions. Nine said the 

digital platforms engaged in “misguided arguments” that they already supported journalism, and 

would seek “narrow definitions that cause the code to be rendered binding on registration”. “The 

direction from the government to the digital platforms needs to be clear, exact, and provide strong 

parameters for them. It is only rational for the platforms to seek to minimise the impact on their 

business, ignoring the harm their business models cause.” 

The Parliamentary Joint Committee on Intelligence and Security looking into press freedom said 

it would be delaying its final report until 2020. 

106.2.4 Crikey’s new unit face setback 

Private Media chairman Eric Beecher says the company’s new Fairfax-family funded investigative 

journalism outlet has failed to live up to expectations, forcing it to cut costs and shed jobs. Beecher 

told staff at a long meeting at the end of November 2019 that Inq, an investigative outlet launched 

by the Crikey publisher in mid-2019, had failed to hit its targets. In a subsequent interview with 

the Sydney Morning Herald he said he had a long history of trying new models for journalism and 

was not backing away from the project. Inq was launched to focus on in-depth reporting for paying 

subscribers and received funding from media scions John B. Fairfax and Cameron O’Reilly as an 

expansion of the company’s flagship online news publication Crikey (Sydney Morning Herald, 28 

November 2019, p.14). 

106.2.5 News Corp wants stronger measures against tech titans 

News Corp Australasia executive chairman Michael Miller has criticised the Morrison 

Government’s decision to allow Facebook and Google to face voluntary rules as “out of kilter” and 

has pushed for a stronger response to regulating the tech titans (Sydney Morning Herald, 13 

December 2019, p.10). Other Australian media organisations are not so critical. The Morrison 

Government confirmed on 12 December it would accept the majority of the competition regulator’s 

recommendations in its crackdown on the digital services, including a pilot program for an 

ombudsman, a review of media regulations, improved digital literacy, and sweeping privacy 

changes. Miller said he believed more should be done to protect traditional news providers. [See 

also: Stephen Bartholomeusz, “World watches as Morrison takes on digital giants”, Sydney 

Morning Herald, 13 December 2019, pp.29, 33.] 

106.2.6 Online fact-checkers and the bushfires 

The Australian Associated Press says it was overwhelmed by an influx of dubious social media 

posts relating to the national bushfire crisis that it had to fact-check on behalf of partner Facebook 

(Sydney Morning Herald, 9 January 2020, pp.10-11). AAP chief executive Bruce Davidson said his 

fact-checking team had had to work through “dozens and dozens” of suspect posts relating to the 

bushfires in the week of 5-11 January, with areas of concern ranging from misleading images to 

false political claims. The surge in false and misleading posts on social media websites about the 

causes of the bushfires led to concerns among politicians and academics, who urged the public to 

be careful when reading online content. Davidson’s comments came as Communications Minister 

Paul Fletcher urged the public to maintain a “healthy scepticism” about information they read 

online. 

  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 106, February 2020— 11 

 

106.2.7 Digital publication for Adelaide Hills 

Messenger Community News has launched a digital publication, the Adelaide Hills News (Telum 

Media Alert, 12 February 2020). It is Messenger’s third digital-only masthead. The editor is Lydia 

Kellner. 

106.2.8 ABC top of content ratings 

The ABC moved to the top spot in the Nielsen Digital Content Ratings for January 2020, dislodging 

news.com.au (Telum Media Alert, 12 February 2020). The ABC News Websites had a unique 

audience of 11.1 million, an increase of more than 11 per cent over December 2019. The top 10 sites 

for January and their audience sizes were: 

▪ ABC News Websites: 11.191 million. 

▪ news.com.au: 10.503 million. 

▪ nine.com.au: 9.341 million. 

▪ 7NEWS.com.au: 9.291 million. 

▪ Daily Mail Australia: 8.810 million. 

▪ Sydney Morning Herald: 8.029 million. 

▪ Guardian Australia: 6.512 million. 

▪ Australian Community Media Network: 5.021 million. 

▪ The Age: 4.299 million. 

▪ Yahoo News Australia: 4.288 million. 

106.2.9 Nine execs join Domain board 

Real estate portal, Domain Group, has appointed Nine chief executive Hugh Marks and managing 

director of commercial partnerships Lizzie Young as non-independent directors to its board. They 

replaced Patrick Allaway and Gaily Hambly on 1 February (Sydney Morning Herald, 25-26 

January 2020, Business p.2). 

106.2.10 Did somebody say KFC? 

On 30 January, The New Daily sent an email at 4.33pm with the headline, “Barty into final”, and 

three minutes later sent a second email, “CORRECTION: Ash Barty heartbreak”. Sofia Kenin had 

beaten Australia’s Ashleigh Barty 7-6, 7-2 in the semi-final of the Australian Open tennis. Kenin 

went on to win the title, her first grand slam. 

106.2.11 A squiz at the news of the day 

Claire Kimball and Kate Watson have carved out a business based on providing busy people with 

a shortcut to the news (Australian, 10 February 2020). Each night Kimball drafts an email tracking 

the news of the day, and Watson turns that into a podcast script. They are up before 5am to record, 

produce and edit the day’s episode and release it by 6am. Their podcast, “The Squiz”, is one of 

several daily news offerings available to podcast listeners in Australia. Podcasts increasingly are 

occupying the time of journalists and budgets of media companies searching for viable business 

models. 

From the Newsroom, recently relaunched by news.com.au, presents top stories succinctly in 

several minutes. There are the hard news reports: The Sydney Morning Herald/Age’s “Please 

Explain”; Schwartz Media’s “7am”; and the Guardian’s “Full Story”, which can be considered loss-

leaders for the mastheads. Careful to avoid making radio on the internet are the broadcasters, 

ABC’s “The Signal”, and weekly Network 10’s “The Professor and The Hack”. Domestic daily news 

podcasts also contend with international juggernauts such as the New York Times’s “The Daily”. 

Then there are a la carte podcasts many listeners pick and choose over daily news, true crime 

investigations and personality interview shows. The Australian has pioneered investigative and 

true crime podcasts. Consistently topping the Australian iTunes podcast charts are the Joe Rogan 

“Experience” and “The Tim Ferriss Show”. 

“Our competitors are global now,” says Rob Loewenthal, CEO of Whooshkaa. The podcast hosting 

platform previously featured the Australian’s podcasts — including global hit “The Teacher’s Pet”, 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 106, February 2020— 12 

 

which had more than 60 million downloads. The business’s current catalogue hosts 7500 users and 

Loewenthal thinks the market can support five times more news podcasts. 

106.2.12 New Queensland news website 

News website, InQueensland, started by Eric Beecher in February 2020, is running stories by the 

ABC as he looks to cash in on the new venture by its first anniversary. Beecher, chairman of 

Solstice Media and Private Media, has struck a commercial agreement with the ABC to run the 

public broadcaster’s stories on his website, which has hired a handful of full-time journalists. 

InQueensland’s primary rivals are News Corp Australia’s Courier-Mail and Gold Coast Bulletin 

mastheads and Nine Entertainment’s digital Brisbane Times. The InQueensland website seeks to 

mirror the success of websites such as InDaily, SALife and The Lead South Australia, with a 

similar funding model (Australian, 24 February 2020). 

 

 

3—Current Developments:  

    Community & Provincial 

 

 

106.3.1 Funding for regional newsrooms to be enlarged 

The federal government will expand access to a fund supporting public-interest journalism in local 

communities in a bid to tackle so-called “news deserts” emerging in parts of Australia (Sydney 

Morning Herald, 20 December 2019, p.18). As part of its response to the landmark digital platforms 

inquiry, which put forward a series of proposals on the future of a sustainable media industry, the 

government promised to “enhance” a $60 million package that supports regional and small 

publishers. Introduced in 2018, the program has provided two rounds of grants to local media 

outlets looking to adapt to the digital era and sustain their businesses. Grants have assisted 

organisations to train staff, adopt new technology and do market research. Communications 

Minister Paul Fletcher said regional journalism had been particular affected by the internet, with 

100 local newspapers closing over the past decade. He said the Government wanted to enhance the 

fund in line with a recommendation of the Australian Competition and Consumer Commission’s 

digital platforms inquiry. 

106.3.2 ‘Crisis’ in regional media 

Australian media executives disagree about almost everything but there was one issue in 2019 

where there was no contest: regional media companies are in serious trouble (writes Jennifer Duke, 

Age, 28 December 2019). Most news organisations have felt the corporate purse strings tighten 

this year after one of the worst periods in advertising spending many sales executives have seen 

in decades. A severe drought and raging bushfires across the country have exacerbated this even 

further in the bush. Yet regional and local media has been on its knees for years, cutting staff and 

reducing services, and now it is being kicked while it’s down. 

Since 2009 there has been about a 15 per cent decline in local and regional mastheads, or about 

106 closures, the Australian Competition and Consumer Commission found in its final report into 

the impact of tech giants Facebook and Google on news organisations. The hollowing out of the 

regional newsrooms should be a concern for everyone regardless of whether they live in the city or 

in the bush. The Newcastle Herald, one of the biggest of the regional city papers, has been the 

powerhouse behind multiple major investigations including a 2013 Gold Walkley-winning 

series on child sexual abuse in the Catholic Church by Joanne McCarthy. This reporting helped 

prompt a NSW inquiry and a royal commission on the issue and is one example of the type of 

journalism that benefits us all. 

https://www.smh.com.au/link/follow-20170101-p53hm2
https://www.accc.gov.au/system/files/Digital%20platforms%20inquiry%20-%20final%20report.pdf
https://www.accc.gov.au/system/files/Digital%20platforms%20inquiry%20-%20final%20report.pdf
https://www.newcastleherald.com.au/story/1938954/herald-reporter-joanne-mccarthy-wins-gold-walkley-video-photos/
https://www.newcastleherald.com.au/story/1938954/herald-reporter-joanne-mccarthy-wins-gold-walkley-video-photos/


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 106, February 2020— 13 

 

The competition watchdog has warned the trend of local and regional newspaper closures is “likely 

to continue”, adding it would represent a significant loss of public interest journalism that would 

“seriously undermine” the accountability of local government and public institutions. “Recent 

international research has demonstrated that declines in local media coverage directly contribute 

to less efficient administration of local government, less active civic engagement and reduced 

competition for local government office,” the ACCC found. 

There is a widening gap between people living in the bush and in the cities. Twenty-one local 

government areas are now without a newspaper. 

News Corp closed two regional Quest titles in Queensland this year and has looked at selling its 

regional newspaper arm. Nine Entertainment Co sold regional newspaper division Australian 

Community Media to Antony Catalano in mid-2019, who has since described the sector as being in 

a “crisis”. However, the biggest shock for many in the industry came when WIN TV, backed by 

Bermuda-based billionaire Bruce Gordon, slashed multiple NSW and Queensland newsrooms in 

June, citing financial pressures making it difficult to justify keeping reporters and production staff 

in these areas. “It must be really tough if he has allowed that to happen,” one media executive said. 

106.3.3 New editors for three dailies 

Three News Corp regional dailies have new editors (Telum Media Alert, 7 February 2020). They 

are: 

➢ Townsville Bulletin: Craig Warhurst, former editor of the Sunshine Coast Daily. 

➢ Sunshine Coast Daily: Nadja Fleet, formerly head of news at the Adelaide Advertiser. 

➢ Gladstone Observer: Chris Gilmore. 

 

        

 

 

4—Newspaper History 

 

 

106.4.1 Clive James and the Sydney Morning Herald 

John Myrtle, of Canberra, writes: The recent death of Clive James at the age of 80 drew tributes 

from many circles in Australia, the UK and other parts of the world. The Sydney Morning Herald’s 

edition of 29 November 2019 included a double-page spread tribute featuring an obituary written 

by Harriet Veitch, former obituary editor of the Herald. As a researcher with a particular interest 

in the history of Fairfax newspapers, one aspect of this obituary that caught my eye was the claim 

that after graduating from the University of Sydney, Clive James had been employed as an 

“assistant editor” on the Sydney Morning Herald. This did not ring true, for while James had 

engaged in various writing projects at the university, including editing the student newspaper, 

Honi Soit, writing for student revues and contributing various book reviews, this did not amount 

to a level of work experience required for a senior professional journalist’s position. 

I checked Gavin Souter’s Company of Heralds, the history of the Herald’s holding company, John 

Fairfax Limited, but this contained no reference to Clive James’s employment at the Herald. The 

next checking point was Unreliable Memoirs, the first volume of James’s autobiographical writing, 

covering his Sydney childhood and youth. Ignoring the possibility of “unreliability”, this proved to 

be much more helpful in providing information on James’s employment with John Fairfax. The 

editor of the Herald at the time had been the former Conservative politician, Angus Maude, and 

while James was still at university, he had been encouraged by Maude to write book reviews for 

the newspaper. At the same time, he had also befriended Tom Fitzgerald, the distinguished 

https://www.smh.com.au/link/follow-20170101-p52sz3
https://www.smh.com.au/link/follow-20170101-p52sz3
https://www.smh.com.au/link/follow-20170101-p51zdz
https://www.smh.com.au/link/follow-20170101-p51zdz


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 106, February 2020— 14 

 

financial editor of the Herald and founder of the literary-political magazine, Nation. James wrote 

that at times he reviewed the same book for both Nation and the Herald. Significantly, he wrote 

in Unreliable Memoirs that on graduating, he had been offered a job by Angus Maude as “assistant 

to the editor of the magazine page of the Saturday edition”, somewhat less elevated than an 

“assistant editor’s” position. During this year with John Fairfax he continued to contribute to 

university revues, and also attend informal contributors’ meetings at Nation magazine. 

By year’s end James was ready for a change and it was to be a very significant life-change. He 

resigned from the Herald, and used his severance pay to purchase a £97 one-way passage on a ship 

leaving for England on New Year’s Eve. 

The career of Clive James as a journalist with the Sydney Morning Herald was now ended, but 

there was an amusing footnote to his employment with John Fairfax. Soon after arriving in 

England he investigated the possibility of continuing to work in journalism. The Herald’s editor, 

Angus Maude, had written a letter of introduction, addressed to John Douglas Pringle, Maude’s 

predecessor at the Herald and now editor of the Observer in London. The Observer was a major 

weekly newspaper, and Falling Towards England (Unreliable Memoirs Continued) records that 

the newly arrived journalist decided to investigate employment possibilities with the London 

newspaper: 

Armed with the [Angus Maude] letter and with a tartan tie thoughtfully added to [my] 

Hawaiian shirt, I went to see Pringle at the Observer’s building in Blackfriars. … He asked 

me what I wanted to do  and I said write features … he pointed out that he already had a 

building full of young feature writers  who could read at least one foreign language, wrote 

perfectly acceptable English and had the additional virtue of knowing quite a lot about 

Britain. 

Clive James was shown the door by Pringle. While he continued to write, his career followed a very 

different path than what might have been envisaged during his early employment with the Sydney 

Morning Herald. 

106.4.2 Which is the best country newspaper (1940)? 

Richmond River Herald and Northern Districts Advertiser, 29 November 1940, p.8: Bombardier 

Frank Priddice, son of Mr. and Mrs. A. E. Priddice, of Kyogle, one-time of Coraki, writes to. the 

editor of the R.R. Herald, from headquarters at Darwin, an exceptionally interesting note: — 

“Dear Mr Editor. Reading through the pages, of your paper dated 20/9/40 I noticed your article 

‘How Good Is Your Local Paper,’ and this prompted me. to write. “Since leaving’ the Richmond I’ve 

visited most of the States of this country and practically everywhere I’ve been I have met at least 

‘one who knows of the ‘Pink ‘Un’ at Coraki. Even at Cloncurry (Qld.) I met a chap who knew the 

Coraki paper, and as far north as the Islands north of here, I met a Patrolman who, when I 

remarked I came from the Richmond River, stated, “I’ve been there; that’s where they have the, 

pink newspaper”. So much for your circulation — and reputation.  

“Being up here I’ve met men from every State, and I’ve heard every conceivable argument as to 

which, is the best State, and which produces the best horses, sportsmen, crops, etc. (anything for 

an argument) but only recently I hoard the funniest argument of all — . ‘Which State has the best 

newspapers?’ The leading newspapers of the capitals were compared over and over again, and at 

last the topic turned to ‘Which State has the best country newspapers?’ The argument was in full 

swing when a, chap from the far corners of W.A. produced a R.R. Herald and convinced the 

‘politicians’ that it was the best country newspaper he had read (about the only one in the crowd 

that was not biased in favor of his home State). On asking him how he came by the ‘Pink ‘Un, he 

told me that a friend of his in W.A., had a friend at Woodburn, who posted it over to W.A. each 

week, and this friend passed it on to him. He could talk of Coraki and Delelvin news as well as I, 

and what he knew about Fitz o’ Wingham [Fitzpatrick, of the Wingham Chronicle] would shame 

you! I thought this would be handy to yon in proving your paper’s worth and showing you that your 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 106, February 2020— 15 

 

paper is appreciated even in this humble burg. My regards to the staff and any of ‘the old hands of 

the town.” 

We have to thank B’dr. Priddice for the foregoing, which should be perused with interest by our 

readers — and especially by our old friend and wit-sharpener, Fitz o’ Wingham, whose manna is 

great in the land. And may it be so. for many years still to come.  

106.4.3 Country newspapers and history 

Crookwell Gazette, 15 February 1950, p.9: “The newspapers published In the various country towns 

are the most valuable records of the town’s history,” said Mr. W. A. Bayley, during an interview 

this week. “Unfortunately, however, some files of local newspapers are lost as time passes.” Files 

of the Crookwell Gazette were donated to the Mitchell Library in 1947. They have been sorted and 

collated ready for binding. Files for the years 1889, 1897, 1898, 1908. 1912, 1922, 1925. 1926 and 

1930 are missing. Files for the years 1887, 1924 and 1927 have many issues wanting or imperfect.  

The Argyle Liberal was published in Crookwell from 1903 to 1930. Files for years 1903 to 1907 are 

to be found in the Public Library at Sydney. Files for the other years do not exist. Mr. Bayley has 

examined and made notes from all papers printed in Crookwell and Goulburn which still exist. He 

appeals to residents who may have single copies of papers containing any important historical 

records of Crookwell to lend them to him. They will be returned immediately he has examined 

them. Already Mr. Bayley has received several old photographs for consideration for publication 

in the history. Cash donations to defray cost of reproducing them are also being received. 

106.4.4 Alan Rowland Chisholm and the Age and Argus 

Professor Wallace Kirsop, of Melbourne, has sent the ANHG a copy of Stan Scott’s Chis: The Life 

and Work of Alan Rowland Chisholm (1888-1981), noting: “It may … be of interest to readers of 

ANHG Newsletter not only because of Chisholm’s role in the literary pages of the Age in the 1960s 

and 1970s, but also because of his much earlier involvement with the Argus (see Chapter 7).” 

Chisholm was, during much of the 20th century, Australia’s leading teacher of and researcher in 

modern European literatures. He was head of French at the University of Melbourne for nearly 40 

years. Here is an extract from Chapter 7 of Chis: 

In January 1940 Chisholm wished “more than ever” that he were in England in order to contribute more directly to 
the war effort. However, early in April, along with Maurice Belz of the Mathematics department, the Belgian consul 
René Vanderkelen, and other francophiles, he approached the Argus, now defunct but then a leading morning 
newspaper, for a weekly column to be written in French “for the purpose of strengthening the morale of French 
people in Victoria and their pro-French friends”. In the event Chisholm’s function went a good deal beyond even this 
frame of reference. 

His qualifications for the task—an intimate knowledge of both France and Germany and recent experience of French 
politics—were self-evident. Hence, with the consent of [E.G.] Bonney, the editor, and the blessing of Chisholm’s old 
Fort Street friend “Knocker” (Sir Errol Knox), the series was launched by Chisholm’s “L’Homme de lettres et la guerre” 
(27 April). Other contributors were two members of Chisholm’s staff—Lloyd Austin (recently back from Paris) and 
Alan Carey Taylor. They also had the support of Lancial, then consul for France, until he took rather querulous 
exception to Chisholm’s attacks on Petain. First in French, then in English, the articles became a weekly event in the 
months that followed. 

The Argus articles were followed up by pieces in similar vein for the Australasian, while short fortnightly tracts in 
French for the Pacific Service of the Department of Information were reproduced in Courrier australien. 

… Late on 14 June, when the news came through that Paris had fallen, Bonney rang Chisholm for a leading article. 
“Paris” appeared the news morning with the words: “And now more than ever France’s fight is ours.” A few nights 
later (17 June) came the “shattering news […] that France was asking for an armistice”. 

… Chisholm agreed to supply the Argus with four articles weekly from September onwards, and in them many of his 
convictions of the thirties find their natural prolongations. In expressing his praise of De Gaulle and his own 
“unbounded admiration for the spirit of Britain” (21 September)—he had just written to Hughes of the “pre-
eminence of the British people in the scale of human values” (12 September)—he took up his earlier theme of heroic 
action. 

… The style of these pieces is understandably passionate. From a [sic] normally temperate pen allusions to the 
“sinister Laval”, to the “Berlin-Bordeaux Borgias”, to the “sinister rogues” of both left and right that gathered around 
Petain, descriptions of Hitler as a “sadistic megalomaniac” and of Mussolini as a “grotesque parody of an ancient 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 106, February 2020— 16 

 

Roman”, and like denunciations, are natural functions of their times. But these articles, which are the war effort of 
the busy head of an understaffed department, are also journalism of a high order and they survive the circumstances 
that inspired them. 

… Chisholm’s attachment to the Argus proved more durable than he could have anticipated, and he contributed 
leading articles long after the war was over. His political articles were probably an important factor in the downfall 
of the Victorian Labor Government in 1947; and there were attacks on Menzies for “selling us out to America”. But 
he resisted inducements offered by Knox—increased salary, frequent trips to Europe—to join the paper as full-time 
political editor, that is, to change his profession when he was already well into his fifties. 

106.4.5 Peterborough, SA: Printing and preservation 

[Extracted from Greg Mayfield, “Heritage grants help preserve history”, Sunday Canberra Times, 

22 December 2019, p.10.] The Peterborough Printing Works in South Australia was purpose-built 

in the 1890s to print newspapers. In 2001 the owner 

stopped the presses, and left everything in place as 

though business would resume the next day. 

Instead the historically significant contents of the 

building have been preserved by the local history 

group, which has received almost $12,000 in 

Commonwealth funding distributed by the 

National Library of Australia to purchase archival 

material for the project.  

At the spic-and-span building near Peterborough’s 

main street, modern “printer’s devils” Mary 

Zimmerman and Judy Evans toil amid polished 

black-and-chrome flatbed printers from the 1900s. 

The volunteers’ task is to preserve the paperwork 

produced by the Peterborough Printing Works 

through a mixture of hands-on, old-world curiosity 

and new-age social media networks. Zimmerman 

and Evans are leaders of the Peterborough History 

Group that has pledged to save the print-works’ 

heritage. They are in the midst of converting 25,000 

job dockets and production items since 1923 to a 

database by scanning and photographing them. So 

far they have done 14,000. Eventually the collection 

will be available online to history buffs and print 

enthusiasts. The smell of ink, kerosene and paper hits 

the onlooker when walking into the old workshop, 

once the home of the Review-Times newspaper that 

ended up with nine titles incorporated and ceased publication in 1989. It was absorbed into the 

Flinders News.  

106.4.6 Celebrating a publishing stalwart 

The book, London Review of Books: An Incomplete History celebrates the 40th anniversary of the 

influential publication, often referred to as the LRB. This book contains selections from the paper’s 

archives, personal collections, letters, notebooks, drawings and typescripts, many of them never 

previously published. In this large, profusely illustrated hardback can be found original letters, 

draft articles, editorial comments and scribbled notes by legendary contributors such as Alan 

Bennett, Angela Carter, Andrew O’Hagan, Mary Beard, Oliver Sacks, Frank Kermode, Hilary 

Mantel, Edward Said, Ted Hughes, Christopher Hitchens and Jenny Diski. Their extracts are 

contextualised with captions and backstories by the authors and editors, as well as introductory 

essays by O’Hagan and legendary LRB editor Mary-Kay Wilmers. As newspapers and magazines 

fight to retain circulation, the LRB has flourished within a financial framework of a subscription 

base totalling nearly 80,000 and financial support, estimated at $30 million plus, from the Wilmers 

family trust (Canberra Times, 18 January 2020, Panorama, p.18). See ANHG 106.5.1 below. 

AN ALBION PRESS AMONGST OTHER PRESSES IN THE F.T. 
WIMBLE & CO COLLECTION AT NERAM’S MUSEUM OF 

PRINTING, ARMIDALE (SEE COVER PICTURE).  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 106, February 2020— 17 

 

106.4.7 Ownership of the regional dailies 

Rod Kirkpatrick writes: An inquiry from a colleague led me to update a statement of ownership 

I had compiled of the regional (or provincial) dailies throughout Australia. There are now 33 dailies 

published outside the capital cities in Australia. Australian Community Media (Anthony Catalano 

is the major shareholder) owns 13 dailies (eight in NSW, three in Victoria, and two in Tasmania). 

News Corp Australia owns 16 dailies (13 in Queensland, two in NSW and one in Victoria). Seven 

West Media owns one: the Kalgoorlie Miner. McPherson Media owns one: the News, Shepparton. 

The Elliott Newspaper Group owns one: the Sunraysia Daily, Mildura. The unions own one: the 

Barrier Daily Truth, Broken Hill. 

Queensland has 13 regional dailies; NSW, 11; Victoria, 6; Tasmania, 2; and WA, 1. I count the 

Border Mail as being a NSW publication—its main publication centre is Albury where it originated. 

I still count the Canberra and Darwin dailies as metropolitan dailies. 

    

 

5—Recently Published 

 

106.5.1 Books 

Finkelstein, David, Movable Types. Oxford University Press, 2018. $78. 

This is a study of international print networks developed across the English-speaking world over a significant part of 
the nineteenth century. The first study of its kind, it draws on unique sources from Australasia, North America, South 
Africa, the British Isles, and Ireland, to explore how printers interacted and shared trade and cultural identities across 
international boundaries during the period 1830-1914. Morality, mobility, mobilisation, and solidarity were central to 
how compositors and print trade workers defined themselves during this period. These themes are addressed in case 
studies on roving printers, striking printers, and creative printers. The case studies explore the cultural values and trade 
skills transmitted and embedded by such actors, the global networks that enabled print workers to travel across 
continents in search of work and experience, the trade actions reliant on mobilization and information-sharing across 
the printing world, and the creative ideas that printers shared through such means as memoirs, poetry, prose, and 
trade news contributions to print trade journals and other public outlets. 

Kinchin-Smith, Sam (comp.), London Review of Books: An Incomplete History, Faber. $69.99. 

An intimate account of 40 years of intellectual life, which sheds new light on great careers, famous incidents and some 
of the history going on in the background: a testament to the power of print – and well-edited sentences – in the new 

information age. See ANHG 106.4.6 above. 

106.5.2 Articles 

Aly, Waleed, “Daily drumbeat is deafening”, Sydney Morning Herald, 20 December 2019, p.24. 

Obsessive news consumption is no way to understand complexity. See extract in 106.1.10. 

Berg, Chris, and Lane, Aaron, “Social media self-censorship will backfire on conservatives”, 

Sydney Morning Herald, 26 November 2019, p.23. Christian Porter’s push to make 

platforms accountable for their users is flawed, the authors argue. 

Dover, Bruce, “A Murdoch does a ‘Prince Harry’ over New Corp’s shifting climate”, Sydney 

Morning Herald, 17 January 2020, p.23. 

Duke, Jennifer, “Truth in the news vital component of functioning economy”, Sydney Morning 

Herald, 18 November 2019, pp.29-30.   

Kenny, Chris, “Reporters also on frontline of trauma”, Australian, 17 February 2020, pp.23, 25. 

Death, tragedy and grief are constant companions for many reporters. How do they cope 

with such issues? 

Meacham, Steve, “The off-field gift modern sports stars give us all”, Sydney Morning Herald, 16 

November 2019, p.34. A former Herald sports editor discusses how the recent openness of 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 106, February 2020— 18 

 

sports stars about such ailments as mental health issues has changed sports reporting. 

Extract: “Today’s sports pages, though, cover invisible illnesses that simply wouldn’t have 

been admitted to publicly two decades ago. Back then, coaches organised cover-ups, fearful 

the truth would be received unsympathetically.” 

Mitchell, Chris, “Trump-hating journalists can’t see the wood for the trees on impeachment”, 

Australian, 17 February 2020, p.24. 

Oriel, Jennifer, “Queer how Press Council would suppress the truth”, Australian, 16 December 

2019, p.10. Facts should trump the pursuit of politics and the invalidation of unfashionable 

ideas. Extract: “The APC has fallen afoul of reason by promoting queer ideology as good 

journalistic practice.” 

Rugendyke, Louise, “In the name of the father”, Sun-Herald, 17 November 2019, pp.34-35. 

Power, money, fame—the dramatic potential of the Packers is huge. How the play, Packer 

and Sons—”a deep dive into the men of the Packer family and the complex emotions that 

drove them as each battled for ascendancy”—came together.  

Samios, Zoe, “Weathering the storm: inside the Murdoch climate schism”, Sydney Morning 

Herald, 17 January 2020, p.6. 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rodk99anhg@gmail.com/ 

Hard copy: For 10 issues (two years)—$75 for individuals; and $100 for institutions. Postal address 

details are provided at head of newsletter. Pay by cheque made out to Rodney Kirkpatrick, or by online 
transfer: A/c name: Rodney Kirkpatrick. BSB: 638 090. A/c no. 1492 3009. Email Rod first. 

 


