
 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 46                                                               February 2008 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 59 Emperor Drive, Andergrove, Qld 4740.  

Ph. 61-7-4955 7838.  Email: rodthejourno@uqconnect.net  The publication is independent. 

 
 

COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for the next Newsletter: 30 April 2008. Subscription details appear at end of 
Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the ‘Publications’ link of the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/sjc/ and through the 

ePrint Archives at the University of Queensland at http://espace.uq.edu.au/) 

 

 1 – CURRENT DEVELOPMENTS: NATIONAL & METROPOLITAN    
 

 

46.1.1 FINAL PAGE TURNED FOR BUSHMAN’S BIBLE 

 
The Bulletin, launched by J.F. Archibald and John Haynes on 31 January 1880, closed just as 

it completed its 128
th
 year of publication. The final issue, labelled ―Australia Day 2008, 

Souvenir Issue‖ carries a ―Why We Love Australia‖ theme, and is dated 29 January 2008. On 

24 January, two days after the magazine appeared in newsagencies, the closure was 

announced. As John Lyons put it (Australian, 25 January 2008, pp1, 4): ―An American chief 

executive working for a Scottish boss who represents a Hong Kong private equity fund 

yesterday closed an Australian institution with a 128-year-old publishing history. Welcome to 

the brave, but soulless, new world.‖ Mike Carlton said (Sydney Morning Herald, 26-27 

January 2008, p.36): ―It was a grey day for journalism in this country. We have lost a family 

jewel; a diamond tarnished over the years, to be sure, but of priceless sentimental value.‖ 

 

Sir Frank Packer bought the magazine in 1960 and it became one of Kerry Packer‘s pet 

―projects‖. Yet the private-equity firm now in control did not pay Kerry Packer‘s widow, Ros, 

the courtesy of a telephone call to tell her the magazine would be closed. She found out from 

the TV news. Mike Steketee reported (Australian, 25 Jan., p.4): ―The death of Kerry Packer 

left the Bulletin friendless. His son James showed little sign of attachment to his media assets 

or little interest in using the prestige of the Bulletin as a vehicle for political influence. Its new 

owners treated it little differently from any other product line: it was not moving off the 

shelves fast enough so it was time to stop producing it.‖  

 

Peter Coleman, a Bulletin editor of the 1960s, provided a fascinating historical insight into the 

magazine through his article, ―Changing focus robs old girl of her lifeblood‖ (Australian, 25 

Jan., p.14). Coleman wrote: ―The death blow to the old Bulletin was the decision to merge it 

with the US Newsweek. The lifeblood of the paper, the source of its readers‘ and writers‘ 

loyalty, was its Australian voice. To become half-American was to admit defeat and commit 

suicide.‖ David Dale, Bulletin editor, 1988-90, wrote (SMH, 25 January 2008, p.12): ―It‘s sad 

that a piece of Australian history is disappearing from our newsstands, but it‘s not surprising. 

If not for Packer‘s nostalgia, it would have gone 10 years ago.‖ Garry Linnell, editor, 2002-

http://www.uq.edu.au/sjc/
http://espace.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 46          February 2008 Page 2 
 

 

06, wrote (Daily Telegraph, 25 Jan., p.33) that when he asked Kerry Packer what he wanted 

from the magazine, Packer had answered: ―Son, just make ‘em talk about it.‖ 

 

The Australian editorialised on the end of the Bulletin (25 Jan., p.15), as did the Daily 

Telegraph (25 Jan., p.32). Oz readers expressed their views in the letters column (Weekend 

Australian, 26-27 January 2008, p.18). Trea Wiltshire, of Darlington, WA, wrote: ―How truly 

tragic that, on the eve of Australia Day 2008, as we celebrate our nation, a magazine that has 

featured some of our greatest writers should fold in the hands of a Hong Kong private equity 

fund.‖ Phillip Adams provided other fascinating insights into the Bulletin and Kerry Packer 

and ―the Goanna‖ in his column (Australian, 29 January 2008, p.12). See also: Damien 

Murphy, Miriam Steffens and Alex Tibbitts, ―A voice that bellowed, cajoled and caressed‖, 

SMH, 25 Jan., p.12. 

 

Sally Jackson wrote (Australian, Media section, 31 Jan., p.34) about the changing definition 

of ―news‖ for weekly magazines and highlighted the views of Time’s Australian editor, Steve 

Waterson. Seeing the writing on the wall for weeklies as the bearers of news, in January 2007 

Time Inc. invested heavily in relaunching the Time.com website as its newsbreaking organ, 

leaving the print magazine primarily as a repository of commentary and analysis.  

 

Peter Olszewski indulged in some fascinating reminiscences of his time as a Bulletin reporter, 

touching on Malcolm Fraser, travel expenses in Mombassa, and criss-crossing outback 

western NSW and Queensland while covering the 1995 Waltzing Matilda centenary 

(Mediaweek, 4 February 2008, p.6). 

 

Barry Blair writes: ―My memories of the Bulletin are from 1941-42 when I was about 4-5 

years old. I lived on a family farm at Kincumber on the NSW Central Coast. My mother 

would give me a billycan of hot soup to take across the road to Alex, a bachelor neighbour. 

Seated in front of the kitchen wood stove, he would sit me on his knee, feed me a stale 

Arnott's wholemeal biscuit, and read aloud poem after poem from the Bulletin, laughing his 

head off all the while. It was just into the post Banjo Paterson era. Alex was a bushman, and 

in earlier years had worked cutting railway sleepers at Eungai, on the north coast of NSW.‖ 

 

46.1.2 MURDOCH AND PACKER NEXT-G 

Lachlan Murdoch has unveiled a $3.3 billion proposal to take control of Australia‘s third-

largest media company, Consolidated Media Holdings. He said he would have his ―work cut 

out‖ to make money from the deal. Under the terms of the scheme of arrangement to be put to 

shareholders, Murdoch‘s private company, Illyria, and James Packer‘s private vehicle 

Consolidated Press Holdings will each take a 50 per cent stake in a joint venture vehicle 

which will run the assets. Murdoch will be executive chairman of the new vehicle. If the deal 

is approved, the new vehicle will include stakes in Foxtel, Fox Sports, PBL Media (which 

owns the Nine Network and ACP Magazines), but not CMH‘s stake in Seek, which would be 

sold to shareholders as part of the scheme of arrangement. The effective $4.80 proposed price 

– which includes a component of 0.1116 shares for each CMH share owned – represents a 30 

per cent premium to CMH‘s closing price on 18 January. Murdoch told the Australian (22 

January 2008, p.17) this price level was daunting. ―If we‘re successful, I‘ve got my work cut 

out justifying those multiples. We‘re effectively paying a 17 times EBITDA multiple for the 

pay TV businesses, which represents a huge premium.‖ Asked if he would be looking to make 

purchases involving the new joint venture vehicle, Murdoch replied: ―I‘m concentrating on 

this one. One transaction at a time.‖  

 

The Australian (23 January 2008, p.2) reported that Lachlan Murdoch will face scrutiny from 

the Australian Competition and Consumer Commission over his role on the News 

Corporation Board, as part of an investigation into the deal with James Packer to privatise 

Consolidated Media Holdings. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 46          February 2008 Page 3 
 

 

46.1.3 FAIRFAX MEDIA ON THE MOVE 

  

46.1.3.1. Melbourne 

―Meet you outside The Age‖ – it‘s a phrase that the designers of Fairfax Media‘s new 

Melbourne headquarters hope will slip into common use. The design of the $110 million 

building at the crossroads of Docklands and the CBD, launched on 13 December before staff 

and local luminaries, is designed to welcome public use and will integrate new and old 

technology, such as online, broadcast and print media. It will have a long, grassy forecourt, a 

public café, plaza and gallery of Age photography. A large video screen and a simulated ticker 

tape newsreel will transmit breaking news, and the lower editorial floors will be visible from 

the street. Premier John Brumby presided over the launch in the basement of the newspaper‘s 

current home at 250 Spencer Street. The building is due to be completed in late 2009 and 

should achieve a five-star Green Star rating. It will house about 1400 Fairfax Media staff from 

the Age, 3AW, Fairfax Digital and the Melbourne bureaus of the Australian Financial Review 

and Business Review Weekly. Fairfax Media chairman Ron Walker said the building, located 

at the south-west corner of Collins and Spencer streets, opposite Southern Cross Station, 

would cement The Age at ―the heart of the city‖. Fairfax chief executive David Kirk said the 

project was about creating a digital media hub where print and online editors worked together 

to present news via print, computer, mobile phone, radio and  ―whatever technology comes 

next ―. The building‘s seven storeys will have about 16,000 square metres of space. The north 

face will extend about 150 metres along Collins Street, increasing natural light. Guests 

included members of the Syme family, who bought the Age in 1856 (Age, 14 December 2007; 

see also Mediaweek, 21-28 January 2008, p.11). 

 

46.1.3.2 Sydney 

The Fairfax Media Ltd move to new Sydney premises at Darling Island has been described as 

the biggest move in recent Australian newspaper history. The Sydney Morning Herald moved 

in mid-November and the Australian Financial Review moved at the beginning of December 

(Mediaweek, 3 December 2007, p.2). 

 

46.1.4 WE’RE  NEWS 
The Weekend Australian carried a three-page advertisement (15-16 December 2007, pp.9-11) 

for its parent company, News Corporation. Some extracts: ―Free people. Free markets. Free 

thinking. That‘s what we believe in. Confronting the issues, pushing the debate, breaking the 

story, creating the new format, producing the next blockbuster.‖ (p.9) ―Defying conventional 

wisdom for six decades: Time and again, they said it couldn‘t be done. Time and again, we 

did it.‖ (Accompanies News Corp timeline from 1950s to present day, pp.10-11). 

 

46.1.5 FOCUS ON THE AGE 

Melbourne‘s Age was the focus of an end-of-year article in Mediaweek (10-17 December 

2007, pp.8-9) because it had achieved success in a number of areas in 2007, including 

winning the PANPA Newspaper of the Year Award.   

 

46.1.6 JAMES MURDOCH JOINS NEWS CORP BOARD 

James Murdoch, second son of Rupert Murdoch, has become a director on the board of News 

Corporation and he is now a member of the Office of the Chairman (Australian, 10 December 

2007, pp.33-34). 

 

46.1.7 RACEHORSE OWNER SUES HERALD SUN 

Businessman and racehorse owner Peter Sean Buckley is seeking more than $2 million 

damages in a defamation action over Herald Sun articles linking him with drug fugitive Tony 

Mokbel (Age, 22 December 2007). 

 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 46          February 2008 Page 4 
 

 

46.1.8 CIRCULATION: NATIONAL AND METROPOLITAN 

National newspapers recorded the best increases in circulation during the October-December 

2007 period, according to the Audit Bureau of Circulations figures issued on 14 February.   

 

                                                         Circulation       Readership 
   Oct-Dec 

2007 

Oct-Dec 

2006 

% 

variation 

12 mths to 

Dec 2007 

% 

variation 

National      
Australian 135,000+ 134,610 0.29 485,000 11.49 

Weekend Australian 300,000+ 298,107 0.64 840,000 1.45 

Aust Financial Review 88,247 86,287 2.27 265,000 3.92 

Aust Financial Review (Sat) 96,166 92,781 3.65 149,000 – 13.87  

NSW      

Daily Telegraph 375,000+ 3912,832 –4.30 1,177,000 2.79 

Daily Telegraph (Sat) 319,000+ 341,917 –6.70 975,00 5.29 

Sunday Telegraph 670,000+ 648,072 –2.06 1,749,000 –1.46 

Sydney Morning Herald 211,170 212,300 –0.53 942,000 7.66 

Sydney Morning Herald 

(Sat) 

360,000+ 360,000+ 0.00 1,204,000 2.64 

Sun-Herald 500,000+ 510,000+ –1.96 1,365,000 1.26 

Victoria      

Herald Sun 530,000+ 535,000+ –0.93 1,484,000 1.02 

Herald Sun (Sat) 509,500+ 509,000+ 0.10 1,418,000 1.58 

Sunday Herald Sun 623,500+ 615,000+ 1.38 1,542,000 1.25 

Age 204,100+ 202,000+ 1.04 767,000 5.21 

Age (Sat) 298,500+ 298,000+ 0.17 949,000 0.96 

Sunday Age 226,000+ 214,000+ 5.61 722,000 0.98 

Queensland      

Courier-Mail 220,850+ 218,648 1.01 622,000 1.30 

Courier-Mail (Sat) 305,215 322,188 –5.27 871,000 –2.13 

Sunday Mail 581,418 601,357 –3.31 1,440,000 –4.95 

South Australia      

Advertiser 190,374 191,100+ –0.38 521,000 –6.96 

Advertiser (Sat) 262,591 263,843+ –0.10 675,000 –6.64 

Sunday Mail 320,684 321,590+ –0.28 753,000 –1.18 

Western Australia      

West Australian 198,316 200,687 –1.18 588,000 0.17 

West Australian (Sat) 344,432 357,030 –3.53 911,000 –4.61 

Sunday Times 341,500+ 341,000+ 0.15 816,000 –3.89- 

Tasmania      

Mercury 46,654 46,603 0.11 120,000 –6.98 

Mercury (Sat) 61,664 61,451 0.35 148,000 –4.52 

Sunday Tasmanian 60,225 60,471 –0.41 138,000 –4.17 

Sunday Examiner 41,854 42,388 –1.30  103,000 –1.00 

Northern Territory      

Northern Territory News 20,508 20,431 0.38 44,000 –12.00 

NT News (Sat) 30,697 30,605 0.30 44,000 –7.94 

Sunday Territorian 21,603 21,773 –0.78 47,000 0.00 

ACT      

Canberra Times 35,701 35,193 1.4 106,000 –4.50 

Canberra Times (Sat) 61,976 63,644 –2.60 166,000 0.60 

Canberra Times (Sun) 35,564 34,720 2.45 98,000 1.00 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 46          February 2008 Page 5 
 

 

46.1.9  RECENT CHRONOLOGY 

   

46.1.9.1 EVENTS 

 

5 January 2008: The 175
th
 anniversary of the launch of the Perth Gazette, to which the West 

Australian likes to trace its origins. 

21 January 2008: Lachlan Murdoch and James Packer announce $3.3 billion deal to privatise 

Consolidated Media Holdings. 

24 January 2008: ACP Magazines announces that the Bulletin magazine, first issued on 31 

January 1880, has ceased publication.  

29 January 2008: Date borne by final issue of the Bulletin. 

31 January 2008: The Australian’s media section returns after last appearing on 13 

December and it carried an informative chronology of ―the big news in media and marketing‖ 

during its absence (p.34). 

13 February 2008: The Federal Parliament says sorry to the Stolen Generations of 

indigenous Australians; extensive reporting of the speech and the response of Australians 

appears in daily newspapers the next day. 

 

46.1.9.2 DEATHS 

 

   Burns, Creighton Lee: D. 19 January 2008 in Melbourne, aged 82; made it to the top ranks 

in three careers: the academic world (Victorian Rhodes Scholar, 1948; first-class honours in 

philosophy, politics and economics, Balliol College, Oxford, 1951, MA, Oxford, 1956; senior 

lecturer and then reader in political science, University of Melbourne, 1953-64); foreign 

correspondent (he was the Age’s man in South-East Asia, 1964-67, and Washington, 1975-

81); and as a brave and feisty editor of the Age; as editor, he was both highly successful — 

winning the Graham Perkin Award as Australian Journalist of the Year in 1984 and being 

made an officer of the Order of Australia in 1991 — and unlucky. After 15 years of mounting 

reputation and readership (circulation was nudging 250,000 under Davie), the Age, and the 

newspaper industry in general, were heading into rougher weather just as Burns took over the 

helm (Sunday Age, 20 January 2008). 

   Burns, James Stanley Sutherland: D. 7 January 2008 in Hobart, aged 84; joined Hobart 

Mercury in 1955 as an assistant in the reading room; became a journalist several years later; 

was the motoring writer for eight years; appointed features manager in 1970; known for his 

entertaining, opinionated column (under the pen name, ―Dave Macquarie‖) on food and wine 

in the now defunct Saturday Evening Mercury, Hobart; served two years as editor of the daily 

Mercury from March, 1984; oversaw the planning and introduction of the Sunday Tasmanian; 

was a determined moderniser, working to change the design of the newspaper; appointed 

executive editor in March 1986 and retired in August 1987 (Mercury, 14 January 2008). 

   Carlton, Norman: D. 12 January 2008 in Melbourne, aged 84; son of Clarrie, founder of 

Sunshine Advocate in suburban Melbourne; reporter for Advocate for many years; wrote a 

local history; president of Sunshine Historical Society, 1996-2005 (source: Larry Noye). 

   Harvey, Sandra: D. 21 January 2008 in Sydney, aged 49; former ABC, Australian 

Associated Press and Sydney Morning Herald journalist, who wrote a number of highly 

acclaimed non-fiction books about Australian crimes; wrote Brothers in Arms, an account of 

the 1984 Milperra bikie massacre in western Sydney, with Lindsay Simpson; the book has 

been consistently reprinted for 19 years (Australian, 22 January 2008). 

   Ketels, Olive: D. 25 August 2007, at Warrnambool, aged 91; said to be Victoria‘s first 

female Linotype operator; learned the art of typesetting from her step-father, newspaperman 

George Hopkins who roamed country Victoria and southern NSW; extended her skills to 

become a journalist, sub-editor, layout artist and composing-room stonehand on the 

Leongatha Echo (Age, 1 December 2007, p.10). 

   McGuinness, Padraic Pearse: D. 26 January 2008 in Sydney, aged 69; son of Frank 

Vincent McGuinness, editor at times of Melbourne Truth and Sydney Daily Mirror; began 

career as cadet on Sydney Morning Herald, but was sacked after short time; worked as 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 46          February 2008 Page 6 
 

 

university lecturer, stagehand for the Australian Opera, psychiatric nurse and a labourer for 

the Sydney Water Board; worked overseas as economist from 1963; returned to Australia in 

1971 and wrote economic pieces and film reviews for the National Times; after 18 months 

became economics adviser to Social Security Minister, Bill Hayden; left in 1974 to become 

economics editor for the Australian Financial Review and was editor-in-chief, 1982-85 and 

later its European editor; fiercely independent journalistic commentator; wrote a column for 

the Australian, 1989-94, and then for the Sydney Morning Herald and Age; editor of 

Quadrant, 1997-2007 (Australian, 28 January 2008, p.6; Age, 29 Jan.; see also Bill Hayden‘s 

tribute, Aust., 29 Jan., p.12, the Australian’s editorial, 30 Jan., p.9, Frank Devine‘s tribute, 

Aust., 1 Feb., p.11, Paul Keating‘s ―vitriolic attack‖, Australian Financial Review, 31 Jan. and 

the Australian’s report on the response to Keating article, 1 Feb., p.3, and its reprint, 1 Feb., 

p.13, of a McGuinness column, Aust., 15 April 1989, about Keating‘s vitriol). 

   Mummery, Dale: D. December 2007, aged 71; began as cadet reporter on Sydney‘s Daily 

Mirror in 1952; foundation staff member of the Australian in 1964; press secretary to Sir 

William McMahon when Prime Minister; returned to News Ltd and worked in executive 

positions, including editorial systems manager (Australian, 20 December 2007). 

 

46.1.10 MURDOCH AND DOW JONES 

News Corporation chairman Rupert Murdoch achieved in mid-December his long-held 

ambition of owning the Wall Street Journal, one of the world‘s great newspapers. He ended 

more than 100 years of ownership by the Bancroft family (Weekend Australian, 15-16 

December 2007, pp.33, 36. 

 

46.1.11 AUSTRALIANS BUY CAMBODIA NEWSPAPER 

Ross Dunkley and Bill Clough, two Australian businessmen with media interests in Burma, 

have bought a controlling interest in the fortnightly Phnom Penh Post, Cambodia‘s best 

known English-language newspaper, and its most independent paper (Australian, 9 January 

2008, p.6). They have appointed Mediaweek contributor Peter Olszewski as bureau chief of 

Siem Reap, Cambodia‘s second largest city. Dunkley and Clough bought the Post from 

American expat publisher, Michael Hayes, who founded it in July 1992 (Mediaweek, 21-28 

January 2008, p.2). 

 

46.1.12 THE WEST AND THE REST 

The West Australian says it is celebrating 175 years of publication, tracing its roots back to 

the Perth Gazette, launched on 5 January 1833. If its claims were true, this would make it 

Australia‘s second oldest newspaper. The title, the West Australian, dates back only to 1879. 

Various titles with various owners (Mediaweek, 21-28 January 2008, p.10). 

 

46.1.13 PEOPLE 

 

Deborah Cameron, a Sydney Morning Herald writer, has landed the plum morning shift on 

ABC702, Sydney (Australian, 6 December 2007, p.7). 

Mark Latham, the Federal Opposition Leader from December 2003 to January 2005, began 

contributing a fortnightly column to the Australian Financial Review on 8 February 

(Australian Financial Review, 8 February 2008). 

Hugh Massingberd, who developed the obituary into entertaining and irreverent brilliance at 

the Daily Telegraph, London, died, aged 60, on 25 December 2007 (Australian, 28 December 

2007, p.7). 

Laurie Oakes, political editor of the National Nine News Network, became a columnist for 

News Ltd‘s metro dailies, the Daily Telegraph (Sydney), Herald Sun (Melbourne), Courier-

Mail (Brisbane) and Advertiser (Adelaide) on 16 February. He formerly wrote a column for 

the Bulletin (Courier-Mail, 1 February 2008). 

Matt Price, who died on 25 November 2007, aged 46, was farewelled by journalists, 

politicians and members of the public at a memorial service in the Great Hall of Parliament 

House, Canberra, on 13 December (Australian, 14 December 2007, p.7; also see ANHG 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 46          February 2008 Page 7 
 

 

45.1.6.2). Condolences were offered in Federal Parliament on 12 February (Weekend 

Australian, 16-17 February 2008, p.28). 

Jo Puccini has been appointed executive producer of Media Watch, replacing Tim Palmer. 

She will join the new program host, Jonathan Holmes, her former Four Corners colleague, in 

April when she returns from maternity leave (see ANHG 45.1.9). 

Caroline Roessler has been appointed as editor of News Magazines‘ Notebook. She was the 

managing editor of the monthly Australian Women’s Weekly and is a former editor of the 

short-lived Inside Melbourne magazine (News Magazines, media release, 19 December 

2007). 

Tom Switzer, the Australian’s longest-serving opinion-page editor, has taken up a position as 

a senior adviser to Opposition Leader Brendan Nelson on foreign policy issue. Switzer had 

been with the Australian 6½ years (Australian, Media section, 7 February 2008, p.37). 

Hedley Thomas, winner of the most recent Gold Walkley, left the Australian on 8 February 

after 18 months on the national broadsheet and 23 years on News Limited papers, the Gold 

Coast Bulletin, Courier-Mail and the South China Morning Post. Thomas told Amanda 

Meade he had been offered a senior executive position with a Queensland gas company and 

he wanted ―to try his hand at something other than journalism‖. He was to have finished on 1 

February, but he had a few unfinished stories at the newspaper. He scored the front page on 5 

February with a story about a war hero wrongly accused by the Fairfax press of being a war 

criminal (Australian, Media section, 31 January 2008, p.38, and 7 February 2008, p.40). 

Paul Toohey, award-winning journalist, has rejoined the Australian after working for the 

Bulletin. He is based in Darwin as the Northern Territory chief reporter (Weekend Australian, 

19-20 January 2008). His first major report, ―Standing on secret ground‖, appeared in the 

Weekend Australian, 2-3 February, p.24. 

 

46.1.14 AUSTRALIA DAY HONOURS 

Ross Roderick Gittins, of the Sydney Morning Herald, was made a Member of the Order of 

Australia (AM) in the Australia Day honours – for service to journalism as a commentator on 

economic theory, policy and behavioural economics, and to accountancy. Raymond John 

Leeson, editor of the Goulburn Post, 1952-1988, was given a similar award for service to the 

print media and to the community.  

 

46.1.15 BURROWS DEPARTS FAIRFAX MEDIA BOARD 

The Fairfax Media board has forced the resignation of deputy chairman Mark Burrows, a 

director for 12 years. The resignation is over conflicts arising from Burrows‘ role advising 

media rival Lachlan Murdoch. Burrows‘ firm, Lazard Carnegie Wylie, is named as the 

principal adviser in the $3.3 billion privatization of Consolidated Media Holdings by 

Murdoch‘s company, Illyria (Australian,1 February 2008, p.21).  

 

46.1.16 AFTER 13,000 CARTOONS, ATCHISON LEAVES ADVERTISER 

When cartoonist Michael Atchison retired after 40 years with the Adelaide Advertiser, the 

newspaper calculated he had penned 13,000 cartoons for 10 editors. He said the 

Hawke/Keating era was the best time to be a cartoonist. ―They were two giant egos, absolute 

sitters for cartoonists.‖ Advertiser editor Melvin Mansell has been running a competition to 

find a new daily cartoonist (Mediaweek, 4 February 2008, p.2). 

 

46.1.17 SATURDAY COURIER-MAIL INCREASES PRICE 

The cover price of Saturday Courier-Mail increased from $1.80 to $2 on 2 February. On 9 

February, the colour magazine, Qweekend, was a record size, 150 pages, largely because of 

the opening that night of the new David Jones‘ store at Queensplaza, Brisbane. 

 

46.1.18 DAME ELISABETH TURNS 99 

On 7 February, the day before Dame Elisabeth Murdoch celebrated her 99
th
 birthday, the 

Victorian Arts Ministry announced a tapestry had been commissioned in her honour. The 

work will hang in the foyer of the new $75 million Melbourne Recital Centre, due to open 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 46          February 2008 Page 8 
 

 

early next year. Dame Elisabeth, a patron of the Victorian Tapestry Workshop and the new 

recital centre, is the widow of Sir Keith Murdoch and mother of Rupert Murdoch (Australian, 

8 February 2008, p.10). 

 

46.1.19 FIFTH CARTOONIST FOR MEGGS 

A young Perth cartoonist, Jason Chatfield, hopes to spend the rest of his life keeping 

Australia‘s longest-running comic strip, Ginger Meggs, in the daily papers. Chatfield is the 

fifth cartoonist to draw the redheaded, school-hating knockabout in the strip‘s 87 years. He 

took over the role in December after long-time Meggs artist James Kemsley had died. The 

strip runs in 120 newspapers in 30 countries. (―Strewth‖, Australian, 11 February 2008, p.10). 

 

46.1.20 SMH PHOTOGRAPHER WINS WORLD SPORTS PRIZE 

Sydney Morning Herald photographer Tim Clayton has won the world‘s most prestigious 

sports press photography prize at the World Press Photo awards, capping of a successful night 

for Australia at the prestigious event (Sydney Morning Herald, 9 February 2008). Clayton 

took out the gong for best sports action story with a series of spectacular photos of land diving 

in Vanuatu. The sport involves young men throwing themselves off a 20m-high platforms to 

be stopped from crashing into the ground by lengths of rope tied around their ankles. 

 

46.1.21 ADELAIDE SUNDAY REVAMPED 

Adelaide‘s Sunday Mail was ―relaunched‖, in the jargon of the age, on 17 February. The 

redesign features a new sky-blue masthead, reconfigured Page 1 blurbs, rebadged sections and 

clearer and slightly larger typefaces throughout the paper (Australian, Media section, 14 

February 2008, p.39). 

 

46.1.22 EAU DE mX 

The Valentine‘s Day (14 February) issue of Brisbane‘s mX claimed to be Australia‘s first 

newspaper with perfumed ink, according to the television news that night. 

 

2 – CURRENT DEVELOPMENTS: ONLINE 

 

46.2.1 HERALD SUN ONLINE IN 2007 

A huge year in local news had Victorians turning to Herald Sun Online for their latest 

updates, according to the list of most-clicked website stories in 2007. The shocking William 

Street shooting forced the city to a standstill on that horrific morning of June. Readers around 

the state flocked to their computers for breaking news of the tragedy. The report that Victoria 

Police had released the name of suspected gunman Christopher Wayne Hudson, who 

allegedly killed solicitor Brendan Keilar and injured three others, was the website‘s most-read 

story of the year. And the inferno crash in the Burnley Tunnel in March left three dead and 

thousands of Victorians desperate to understand how it happened. Traffic to the website 

soared as readers browsed photo galleries of the scene; and the 6pm news that police would 

seize footage of the crash was the year‘s second-biggest story (Herald Sun, 27 December 

2007). 

 

46.2.2 FAIRFAX ONLINE IN 2007 

Fairfax Media CEO David Kirk said in an interview, reflecting on 2007 (Sydney Morning 

Herald, 13 December 2007): The most pressing issue for Fairfax is Labor‘s commitment to 

roll out a high-speed broadband network across Australia, which would give readers faster 

internet access and video downloading capability. Fairfax is expanding video content on 

websites like smh.com.au to attract more readers and advertising dollars, and offset declining 

demand for print classifieds. The company had increased monthly video downloads on its 

news sites to 4.2 million from 1.2 million over the past eight months. After an interesting and 

busy 2007, which saw Fairfax increase its market value by more than half through its $3 

billion merger with Rural Press and $520 million takeover of Southern Cross Broadcasting‘s 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 46          February 2008 Page 9 
 

 

talkback radio stations and TV production assets, the focus in 2008 will be on bedding down 

the deals.  

 

46.2.3 IT’S A WIRED WORLD 

The family home is increasingly media-saturated. A new study has found most Australian 

families with children older than eight now have three television sets, three mobile phones, a 

gaming console and internet access. According to research by the Australian Communications 

and Media Authority, the modern home has been transformed by the internet, with 98 per cent 

of families owning a computer. Nine in 10 family homes with children have the internet, 

compared with one in 14 in 1995 (Australian, 18 December 2007, p.3). 

 

46.2.4 READERS GET INVOLVED 

The Herald Sun and Sunday Herald Sun invited (14 January) readers aged 18 or more to join 

its new online panel at www.readerpanel.com.au/. They were offered the chance to help shape 

the future of our news, sport, business and entertainment coverage, both in the newspaper and 

on heraldsun.com.au/ This national research initiative from News Limited was set up to help 

the Herald Sun better connect with its readers. The new reader panel was to entail one 

monthly survey of around 10-minutes duration - or roughly 20 short questions a month for 

one year.  

 

46.2.5 TOOWOOMBA: DIGITAL SERVICE ENDS 

Toowoomba Digital News, established 12 months ago by four journalists sacked from the 

Toowoomba Chronicle, is no longer operating (see ANHG 42.24). 

 
46.2.6 THE FREE AND THE NOT SO FREE 

For the best local afternoon news wrap, from The Advertiser, Adelaide, it‘s all yours, 

absolutely FREE. Simply visit http://www.news.com.au/adelaidenow/news/state/ for a link. 

Meanwhile, the Australian Financial Review allows online non-subscribers a ‗read only‘ 

access to various teasers. The teaser may be clicked for the full news item on screen, but dare 

to copy the text, and readers suddenly find every second letter of every word missing. AFR 

readers are ‗encouraged‘ to subscribe to online news.  

 

46.2.7 ONLINE AD GROWTH SLOWS 

Growth in online advertising continued to slow in 2007, despite the industry again setting new 

benchmarks for the fourth quarter. And display advertising experienced a new surge of 

interest (writes Simon Canning, Australian, Media section, 124 February 2008, p.35). Online 

ad spending increased by 34 per cent last year, compared with 61 per cent in 2006. 

 

 3 – CURRENT DEVELOPMENTS: COMMUNITY & PROVINCIAL 
 

46.3.1 BUNDABERG: GARDINER FAMILY ENDS 141-YEAR ASSOCIATION 

When pre-press employee Graham Gardiner retired from the Bundaberg NewsMail on 30 

November 2007, it marked the end of 141 years of service that the Gardiner family had given 

to the paper or one of its predecessors, the Bundaberg Mail. These 141 years were 

compressed into 99 years. Graham‘s grandfather, John Alexander (Jack) Gardiner, worked for 

the Mail, 1908-25, and for the amalgamated title (which had various changes before it became 

the News-Mail), 1925-56. He started as an apprentice monoline operator in 1908 (the paper 

had become a daily the previous October, two months in advance of the launch of the Daily 

News) and was a compositor when the merger with the Daily News took place in 1925. He 

became the senior printing press operator and retained that position until his retirement 

through illness in 1956. On 22 April 1936, his son Noel joined him in operating the flatbed 

printing press and was appointed machinist-in-charge in 1956 when his father finished. Noel 

supervised early in 1960 the significant change to the rotary press operation, and in mid-1970 

the dramatic change to the web offset printing press. The News-Mail of 27 July 1970 was the 

first Queensland regional paper produced by a computerised photo-setting system applied to 

http://www.readerpanel.com.au/
http://www.news.com.au/adelaidenow/news/state/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 46          February 2008 Page 10 
 

 

web-offset production. Noel retired on 30 November 1984. His son, Graham, worked in a 

local pharmacy immediately on leaving school, but the printer‘s ink in his blood soon 

surfaced and he joined the News-Mail on 8 April 1963. In the fourth year of his 

apprenticeship in 1966, he won the Queensland Top Apprentice Newspaper Award, and in 

2001 he won the inaugural NewsMail Employee of the Year Award, decided by the votes of 

his workmates in all departments. Graham has been a member of the Australian Newspaper 

History Group for five years (notes supplied by Graham Gardiner; also see NewsMail, 30 

November 2007, p.40, advertisement, and 1 December 2001, p.3). 

 

46.3.2 DISTRIBUTION OF COMMUNITY TITLES 

Mediaweek (3 December 2007, p.8) lists the distribution figures of the Top 80 Community 

Newspapers and runs a story on the good year that Quest Community Newspaper had in 

south-east Queensland. Topping the top 80 are the Gold Coast Sun (161,967), St George & 

Sutherland Shire Leader (150,739), Canberra Chronicle (129,627), Brisbane News (118,985), 

and Melbourne Weekly Magazine (116,237). 

 

46.3.3 MISSION BEACH: PUBLISHER GUILTY OF VILIFICATION 

The publisher of the Mission Beach Advertiser, Michael Wilks, and Ross Woodley, have 

become the first people to be prosecuted by Queensland‘s Anti-Discrimination Tribunal on 

the basis of a complaint brought by an organisation rather than an individual. Wilks ran a 

headline, ―Poofters beware‖ over a letter-to-the-editor written by Woodley. The tribunal 

found Wilks, 62, and Woodley, 73, guilty of vilification and ordered them to acknowledge 

homosexuals were important to north Queensland‘s tourism economy and should be 

welcomed to the area (Australian, 6 December 2007, p.7). 

 
46.3.4 NORTHERN RIVERS, NSW: THE ECO-FRIENDLY ECHO 

In a bid to reduce its environmental footprint, the Northern Rivers Echo is now being printed 

by an environmentally-friendly company – Horton Media, Queensland‘s first specialist printer 

of high-quality, short-run publications. The company was established at Narangba, 

Queensland, in April last year, building on 10 years of success in New Zealand, and is 

dedicated to minimising its environmental footprint. Its purpose-built plant includes two 

5000-litre rainwater tanks connected to the press for its water needs. Water produced by the 

company‘s air compressors is filtered and fed back to the fresh water cycle, while grey water 

is diverted to the company‘s landscaped gardens. Those efforts, along with the recycling of 

paper and plastic waste, have earned the company‘s New Zealand plant that country‘s top 

environmental honour and helped its Brisbane plant win Queensland‘s commercial building 

awards this year. And Horton Media is independently owned and operated – just like the 

Echo. (Vol 13, Issue 49, 6 December 2007) 

 
46.3.5 EDITORS 

 

46.3.5.1 Gladstone, Qld 

After almost six years in the newsroom of the GladstoneNews, Matt Burnett has stepped 

down as editor. Originally part of a two-member team, Burnett has watched GladstoneNews 

grow into a popular fortnightly regional publication circulating from Agnes Water/Town of 

1770 right through to Ambrose, Many Peaks, Ubobo and even Biloela.  ―The ‗good-news‘ 

policy of the newsroom is one we adopted right from the start and one which has been well 

received in the local community, ― he said.  ―I announced in August that I intend to nominate 

for a position as councillor on the soon-to-be-formed] Gladstone Regional Council and that is 

where I want to concentrate my time. ― First elected to the Gladstone City Council in March 

2000, Burnett was re-elected in March 2004 (GladstoneNews, 15 December 2007). 

 

46.3.5.2 Gunnedah, NSW 

Ron McLean has retired as editor of the Namoi Valley Independent, Gunnedah, after 29 years. 

He collected 20 NSW Country Press Awards during that time. His career began in 1962 as a 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 46          February 2008 Page 11 
 

 

cadet journalist at the Cootamundra Herald under editor Rob Jeffs (Northern Daily Leader, 

22 December 2007, p.6; see also ANHG 13.27 and 21.41.6). 

 

46.3.5.3. Ipswich, Qld 

Brad Weier, an Ipswich native, has been appointed the editor of the Ipswich News, a Quest 

paper. He replaces Jim Hutchinson. Weier was previously editor of the South West News, 

which serves the Centenary Suburbs (Ipswich News, 10 January 2008). 

 

46.3.5.4 Murray Bridge, SA 

Haley Cahalan, who began her career as a cadet journalist at the Murray Valley Standard, 

Murray Bridge, South Australia, in 2002, has returned as editor. The 24-year-old takes over 

from Travis Simmons, who has joined the Adelaide Advertiser. Cahalan moved to the 

agricultural weekly, the Stock Journal, in 2004 and early last year became a media adviser to 

the Federal Member for Barker, Patrick Secker. She is the second woman to become the 

editor of the Standard. The first was Jane Kempe (Murray Valley Standard, 17 January 2008). 

 

46.3.5.5 Wollongong, NSW 

Stuart Howie has shifted from the deputy editorship of the Canberra Times to become the 

editor of Wollongong‘s Illawarra Mercury. Before going to Canberra, Howie spent seven 

years at the Ballarat Courier, four of them as editor (Mediaweek¸11 February 2008, p.9). 

 

46.3.6 BUSSELTON: THE MAIL AND THE COUNCIL 

The Busselton-Dunsborough Mail says (2 January 2008) it does not have a problem with the 

shire council picking whichever newspaper it wants to publish its community page. It says it 

does have a problem when the shire‘s decision is made on ―a spurious premise to tailor its 

argument to strip the community page from the Mail‖.  

 

46.3.7 LAUNCESTON ET AL 

From roving reporter Victor Isaacs in Tasmania: During 2007 the Launceston Examiner 

celebrated its 165
th
 birthday.  Special supplements appeared, drawing on articles from the 

paper, and including some information about the history of the Examiner.  These were: 

 March of Time: Celebrating the Examiner’s 165
th
 Anniversary, issued 14 March, 

 Headline moments, 6 November, 

 Our Achievements, 13 November, and 

 The Lighter Side of Life, 20 November. 

 

On 16 December 2007 the Sunday Examiner included an eight-page wraparound 

commemorating the first anniversary of the 2006 Tasmanian East Coast bushfires. 

  

The Examiner publishes the following community newspapers on a monthly basis on 

successive Wednesdays of each month.  They are in full colour and stapled. 

 East Coast News and Diary incorporating Sun Coast News, 

 Tamar Community News serving George Town and the Tamar Valley, 

 Meander Valley News, 

 Northern Midlands News. 

  

The Examiner publishes a weekly giveaway, the Launceston Advertiser. In an innovative 

move, the Examiner also publishes various regional telephone directories for Launceston and 

adjacent areas. 

  

[The Examiner reported (3 February 2008): Press problems have caused deliveries of the 

Examiner over the past week to be up to several hours late.] 

 

The following local newspapers (printed) have been sighted for Tasmania: 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 46          February 2008 Page 12 
 

 

 Circular Head Chronicle, Smithton 

 North-Eastern Advertiser, Scottsdale. 

 Country Courier, Longford, 

 Western Herald, Rosebery, Zeehan and Queenstown (published by the Advocate, 

Fairfax  Media, Burnie) 

 Huon Valley News, Franklin, 

 Gazette, New Norfolk (published by the Mercury, News Ltd, Hobart). 

 

 The following community newspapers (quarterfolds) from northern and central Tasmania 

have been sighted: 

 Lilydale Progressive, Lilydale 

 Valley and East Coast Voice, St Marys 

 Rossarden Mountain Re-Echo, Rossarden and Avoca 

 Island News, Whitemark, Flinders Island 

 Midlands Herald, Campbell Town 

 Kentish Chronicle, Sheffield 

 Highlands Digest 

 

46.3.8 FOOTSCRAY: VOICE OF THE MAIL 

In Melbourne‘s western suburbs, visually impaired residents can take advantage of a ―talking 

newspaper‖ service provided with the cooperation of the Mail and Vision Australia, which 

services Footscray, Altona, Laverton and such suburbs. 

 
46.3.9 CLIFTON: COURIER SOLD AFTER 41 YEARS 

Rod Kirkpatrick writes: After 41 years, the Graysons have sold the weekly Clifton Courier 

on the Darling Downs. Douglas Barry (Mick) Grayson and his wife, Gloria Florence, bought 

the paper on 16 May 1966 from Eadric Watson (Mick) Martin, who had been the managing 

editor since the middle of 1928. Martin made the paper a weekly in 1934 and installed the 

paper‘s first Linotype in the 1930s. The Graysons sold to another independent publisher, 

Edward Anton (Ted) Rogers and wife, Miriam Loyce (née Bell), trading as OurNews Pty Ltd, 

on 1 September 2007. The Rogers had lived in Toowoomba for eighteen years. Ted Rogers 

had worked as a journalist and manager, mainly in commercial radio, for about forty years 

and Miriam had been working in the advertising section at Toowoomba Newspapers Pty Ltd. 

Stephen Grayson, son of Doug and Gloria, is continuing to work at the Clifton Courier (Rod 

Kirkpatrick, ―‗Death threats on the Darling Downs‖, PANPA Bulletin, November 2004, 

pp.58-59; Ted Rogers, interview with Rod Kirkpatrick, 5 January 2008; Clifton Courier, 29 

August 2007, pp.1, 6).
 
 

 

46.3.10 NEWCASTLE: ACCC GETS ACTION FROM FAIRFAX MEDIA 

The Australian Competition and Consumer Commission has stepped in to protect the viability 

of two community newspapers – the Newcastle & Lake Macquarie Post and the Hunter 

Valley Post – that Fairfax Media sold following its merger with Rural Press last year. The 

ACCC said the action was ―inconsistent with the terms of Fairfax‘s undertaking‖ and may 

have affected the viability of the Posts. The two free newspapers overlapped with Rural 

Press‘s Newcastle and Lake Macquarie Star and Lower Hunter Star. As a result, Fairfax 

Media has had to reinstate lucrative real estate and entertainment supplements to the two 

Posts. In November, Fairfax sold the two newspapers for an undisclosed sum to Camillaro, a 

regional publisher owned by businessman Con Constantine. Constantine has owned Sydney‘s 

Blacktown City Guardian for 22 years and is a well known business figure in the region, 

owning A-League football club, the Newcastle Jets. He also has a range of commercial and 

retail property investments, most notably Sydney‘s Parklea Markets (Weekend Australian, 5-6 

January 2008, and Australian, 17 January 2008, pp.17-18; Age, 5 January 2008, p.15). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 46          February 2008 Page 13 
 

 

46.3.11 RIVERS OF GOLD COAST ADS 

The Gold Coast Bulletin published on 12 January what it believes was Australia‘s largest real-

estate liftout: 264 pages (Mediaweek, 21-28 January 2008, p.11). But, of course, it wasn‘t. 

The Wentworth Courier in Sydney‘s eastern suburbs published a 336-page real estate section 

on 17 October 2001 as part of a 440-page newspaper (see ANHG 15.21) and has exceeded 

264 pages of real estate many times since (Mediaweek, 11 February 2008, p.2). 

 

46.3.12 MOREE: FORMER EDITOR WINS BUSH LAUREATE 

Former Moree Champion editor Murray Hartin has won the single recorded performance of 

the year at the Australian Bush Laureate Awards. Hartin received the coveted award at the 

Tamworth Country Music Festival on 29 January. Hartin grew up in Moree and worked as a 

country journalist for many years. The award was for his poem, ―Rain from Nowhere‖, which 

addresses the issue of rural suicide. Tamworth Country Music Festival creator Max Ellis, who 

also created the Bush Laureate awards, said Hartin was one of the few people who had been 

able to make a living out of bush poetry (Moree Champion, 29 January 2008). 

 

46.3.13 BUNDABERG: NEWSMAIL CHANGE 
Barry Blair noted on 2 February: The online masthead of Bundaberg‘s NewsMail appears to 

have expanded its coverage area. For years I‘ve known it as (Bundaberg) News Mail. The 

words ‗and Region‘, appear to have been added in the last week or so. 

 

  
 

 

 4 – NEWSPAPER HISTORY 
 

 

46.4.1 AGE JOURNALIST WITH SENSITIVE EAR AND LIGHT TOUCH 

In his award-winning book, The Great War, Les Carlyon writes (p.19): ―Phillip Schuler lies 

south of [Ypres], just across the border in France, on a rich plain broken by red-brick 

farmhouses. He was a journalist at the Age. His father edited the paper and suffered 

throughout the [1914-18] war because of his German name and birthplace. Phillip Schuler 

was handsome and outgoing. He loved books and plays and everyone seemed to like him. He 

went to Gallipoli as a war correspondent, saw Lone Pine and the August offensive and wrote 

a book, Australian in Arms. Schuler had a sensitive ear and a light touch; it was an 

astonishingly good book from someone in his mid-twenties. One might have thought that, 

after Gallipoli, Schuler would have realised that it is always better to be a reporter than a 

soldier. But in 1916 he enlisted, not as an officer, as he could have been, but as a driver. And, 

not long after the battle of Messines in Belgium, he died of wounds to the left arm, the right 

leg, the face and the throat. He was just sort of twenty-eight years old and he had been 

literally shot to pieces.  

 

―And here he is now, lying in the ground at Trois Arbres cemetery at Steenwerck with a crab 

apple tree next to his grave. Each spring the blossom comes out pink for the shining youth 

who is no more. Schuler lies with 469 Australians, 997 Britons, 214 New Zealanders, twenty-

two Canadians, one South African and one Indian.‖ 

 

46.4.2 COLOUR AND SYME AND MURDOCH 

Greg Taylor, as managing director of David Syme and Co Ltd, Melbourne, wrote the 

following letter to the Sydney Morning Herald (and it was published 17 August 1990): 

―I must challenge the Fred Brenchley assertion in his column (Herald, August 16) that a 

Rupert Murdoch initiative is ‗changing the look of Australian newspapers by installing four 

state-of-the-art colour production plants‘. It would be more accurate to say that Rupert 

Murdoch followed the initiative of David Syme and Co Ltd, publisher of the Age, and a fully-

http://www.news-mail.com.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 46          February 2008 Page 14 
 

 

owned subsidiary of the Fairfax Group, which has led all Sydney and Melbourne daily papers 

in converting to colour offset printing. Offset newspaper printing came to Australia many 

years ago and Syme installed its first offset press in the 1970s. The Sunday Age has been full 

four-colour offset printed since its launch a year ago and all Monday-Friday editions of the 

Age this year have been printed on our battery of offset presses. We have been offering full 

colour to advertisers since the early 1980s. This year advertising colour has been available 

most days of the week. We welcome Rupert Murdoch to the offset club. But he is not the pack 

leader. In Melbourne the introduction of offset colour in the Sun and the Herald will come 10 

years after the introduction of offset printing at the Age. Our market share has continued to 

expand throughout that decade.‖ [Read this in the context of Kenneth Sanz‘s chapter ―Living 

colour: a printing revolution‖ in Victor Isaacs, Looking Good: The Changing Appearance of 

Australian Newspapers, published by the Australian Newspaper History Group in 2007; a 

handful of copies still available from the ANHG at $28.] 

 

46.4.3 TEST SPECIAL 

The Daily Advertiser, Wagga Wagga, issued a special Sunday edition during the first cricket 

Test of the 1934 Australia v England series in England. Interest in the series was intense 

because of the sensational ―Bodyline‖ series in Australia, 1932-33, and Don Bradman‘s 

dominance in England in 1930. In 1934 thousands of Australians stayed awake until 3.30 in 

the morning to listen to simulated radio broadcasts of the Tests (Newspaper News, 2 July 

2934, p.15). 

 

46.4.4 NEWSPAPER IN THE BLUES 

The Hodgkinson Mining News in far north Queensland was literally ―in the blues‖, reported 

the Toowoomba Chronicle, 11 September 1877. Issue no. 33 of the News was printed on blue 

paper because the carriers or agents had failed to fulfil the newspaper‘s order for white paper. 

 

46.4.5 DAVID SYME’S TOMB 

Dr Veronica Condon writes (E-mail message, 29 December 2007): ―I would qualify Liz 

Morrison‘s statement (ANHG 45.4.9) that David Syme‘s tomb was designed and built to his 

specifications, though he certainly agreed to most of the final plan. I wrote the article, ―An 

Egyptian tomb in an Australian cemetery‖, which is part of the Sir Geoffrey Syme website. 

(wwwsirgeoffreysyme@bigpond.com) It is based on a document, a letter from the architect, 

Butler, who was explaining the symbolism of the tomb to Annabella Syme, David Syme‘s 

widow. (It seems odd that he hadn‘t bothered to discuss it with her, since she was destined to 

join him there). I also took the photographs for that article. Some of the tiles have faded since 

then. Judging by Butler‘s letter it is hard to tell what images were suggested by Butler and 

what were David Syme‘s specific requirements as to the decorative elements of his tomb. 

Probably it was a combined effort by both men, copying what was thought suitable and what 

would fit in to what is, after all, a pretty small temple. I doubt if David Syme was artistically 

inclined enough to do all the planning himself.‖ (See 46.5.3, Morrison and Condon.) 

 

46.4.6 NO DUD: SIR KEITH, RUPERT AND MORNA 

At the Australian Media Traditions conference in Bathurst on 22 November 2007, David 

McNight‘s paper on the conservatism of Rupert Murdoch‘s newspapers led Dr Morna 

Sturrock, of Melbourne, to add this little cameo on her entry, as Morna Condell, to the 

Melbourne Herald staff: 

 

―A nervous young cub reporter entered the Melbourne Herald building in Flinders Street 

early on 20 January 1950, after several years as a cadet on the Central Western Daily, in her 

hometown, Orange NSW. Just before the lift door closed to take me upstairs with and another 

man, clearly a sub-editor with sunshade-fronted cap in place, an elegant gentleman arrived, 

murmured, ‗G-day,‘ and immediately said, ‗Dudley, I hope you will look after my boy; he‘s 

starting today.‘ 

 

mailto:wwwsirgeoffreysyme@bigpond.com


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 46          February 2008 Page 15 
 

 

―Dudley Giles, whom I soon knew as the chief sub-editor, nodded briskly and I soon found 

myself on the third floor, seated not far from Sir Keith‘s boy, Rupert. He had just come down 

from Oxford University. Rupert was a first-year cadet reporter, on £3 12s 6d ($7.25) a week. 

I, a third-year cadet, was on £9 ($18) a week. By noon, the first edition was out and my story 

got in!  (It was about the weather, a sure winner in Melbourne at any time.) Rupert‘s story did 

not make it that first day. 

 

―As I have often said, it‘s quite clear that on matters of salary and output, Rupert surely 

outdid me in due course, on both counts!‖ 

 

At AMT, Morna Sturrock was later discussing with some of the conference-goers details of 

her first interview in seeking a place on the Melbourne Herald. After she had flown from 

Orange to meet the ―delightful editor Archer Thomas‖, she found him somewhat hesitant, 

saying the Herald did not like employing university-educated types (Morna had done 

languages at Sydney), and in any case country cub reporters usually ―turned out to be duds‖. 

When Morna arrived home, she sent him a telegram saying ―forget the languages, I‘ll stay 

with English and I also plan to prove I am not a dud‖.  Apparently this worked, for she was 

employed by the Herald within a month, and within a year was in London on the paper‘s 

Fleet Street staff where she served 3½ years. 
  

46.4.7 ANHG: WHAT HAS GONE BEFORE 

For the librarians and organised researchers, here is a table listing all issues of the Australian 

Newspaper History Group Newsletter, the dates of issue, and the number of pages in each 

issue:. 

 

Issue No Date Paging Issue No Date Paging 

1 October 1999 4 24 October 2003 18 

2 November 1999 4 25 December 2003 19 

3 January 2000 8 26 February 2004 20 

4 February 2000 10 27 May 2004 20 

5 April 2000 6 28 July 2004 18 

6 May 2000 9 29 September 2004 20 

7 June 2000 12 30 December 2004 20 

8 August 2000 18 31 February 2005 20 

9 October 2000 14 32 May 2005 20 

10 December 2000 15 33 July 2005 20 

11 March 2001 22 34 September 2005 20 

12 May 2001 19 35 December 2005 20 

13 July 2001 20 36 February 2006 20 

14 September 2001 20 37 May 2006 20 

15 November 2001 20 38 July 2006 20 

16 February 2002 20 39 October 2006 20 

17 April 2002 20 40 December 2006 18 

18 July 2002 20 41 February 2007 20 

19 September 2002 18 42 May 2007 16 

20 December 2002 20 43 July 2007 20 

21 February 2003 15 44 September 2007 20 

22 May 2003 20 45 December 2007 20 

23 July 2003 20 46 February 2008 19 

 

46.4.8 NATIONAL COUNTRY PRESS NUMBERS, 1938-1971 

The president of the Australian Provincial Press Association (APPA), A.T. Shakespeare, told 

the 1959 conference that since 1938 the number of country newspapers published had fallen 

from 567 in 484 towns to 435 in 399. ―This process of country newspapers disappearing has 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 46          February 2008 Page 16 
 

 

been most acute,‖ Shakespeare said. The number of country weeklies had fallen from 383 in 

1938 to 285 in 1959 while the number of tri-weeklies had risen from 24 to 28. (Source: 

Proceedings of the 25
th
 Conference of the APPA, 1959, p.2.) 

 

The secretary of the APPA, K.B. Laurie (Victoria), reported in 1971: ―Since [1968], the 

process of amalgamations and closure of small country newspapers has continued, with the 

result that at the beginning of 1971 there were 370 paid newspapers published in 344 country 

centres, compared with 389 newspapers in 364 centres in 1968. In addition, there were 29 free 

distribution newspapers known to be in publication.‖ (Source: Proceedings of the 29
th
 

Conference of the APPA, 1971, p.7.) The table below summarises the above two paragraphs. 

 
Year No. of Country Newspapers in Australia No. of Newspaper towns 

1938 567 484 

1959 435 399 

1968 389 364 

1971 370 344 

 

46.4.9 PRINT-MEDIA FIGURES IN ADB VOL 17 

 

Dr Bridget Grffen-Foley asked her research assistant to compile a list of media figures 

featured in the recently released Volume 17 of the Australian Dictionary of Biography, which 

covers people with A-K surnames who died between 1981 and 1990. These articles will not 

be added to the ADB Online until at least the end of this year. ANHG has culled this list to 

reveal a print focus:  

 
Adams, Noel Darwin (1906-1989), journalist 

Alexander, Joseph Aloysuis (1892-1983), journalist 

Barcs, Emery (1905-1990), journalist 

Bingham, Colin William Hughie (1898-1986), journalist 

Browne, Francis Courtney (1915-1981), journalist 

Burchett, Wilfred Graham (1911-1983), journalist 

Burgess, Francis Patrick (1925-1989), journalist 

Campbell, Ross McKay (1910-1982), journalist and humorist 

Cilento, Phyllis Dorothy (1894-1987), medical practitioner and journalist 

Clinch, Lindsay (1907-1984), newspaper editor 

Commins, John Bede (1913-1987), political journalist 

Cugley, Robert Cecil (1902-1987), printer and publisher 

Daley, Michael Joseph (1940-1982), science journalist and television producer 

Darwen, Douglas James (1906-1988), newspaper owner and editor 

Davis, Neil Brian (1934-1985), cameraman and war correspondent 

Dexter, Nancy Nugent (1923-1983), journalist 

Diamond, Richard Frank (1906-1989), trade union official, dramatist and journalist 

Dunstan, Douglas Avon (1906-1987), printer and book designer 

Fairfax, Sir Warwick Oswald (1901-1987), newspaper proprietor 

Finey, George Edmond (1895-1987), caricaturist and artist 

Fitchett, Ian Glynn (1908-1988), political journalist 

Gall, Ian Stuart (1904-1981), illustrator and cartoonist 

Geeves, Philip Leslie (1917-1983), radio broadcaster and historian 

Giordano, Antonio (1907-1984), journalist, author and community leader 

Godfrey, George Fuller (1904-1989), journalist and union official 

Groom, William Henry George (1900-1984), journalist and newspaper proprietor 

Guertner, Beryl Annie Blanche (1917-1981), magazine editor and author 

Hastings, Peter Dunstan (1920-1990), journalist and editor 

Henderson, Rupert Albert Geary (1896-1986), newspaperman 

Heymanson, Sir Sydney Henry (Randal) (1903-1984), journalist 

Holt, Edgar George (1904-1988), poet, journalist and public relations officer 

Howard, Frederick James (1904-1984), journalist and author 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 46          February 2008 Page 17 
 

 

Howard, William Stewart McPhee (1903-1983), journalist, author and public relations 

consultant 

Hughes, Richard Joseph (1906-1984), journalist 

Hutton, Geoffrey William (1909-1985), journalist 

Irving, Freda Mary Howy (1903-1984), journalist 

Jarrett, Patricia Irene Herschell (1911-1990), journalist 

Jenner, Dorothy Hetty Fosbury (―Andrea‖) (1891-1985), actress, journalist and radio 

broadcaster 

Joynt, William Donovan (1889-1986), soldier, printer and publisher 

Kirwan Ward, Edward Bernard (1909-1983), newspaper columnist 

Krygier, Henry Richard (1917-1986), publisher, journalist and businessman 

 

46.4.10 MICHELLE GRATTAN MISCELLANEOUS 

For the historical record, here are some references related to Michelle Grattan, political 

correspondent, mainly in relation to her period as editor of the Canberra Times, 1993-1995: 

Appointment as editor: Creighton Burns, ―One last thing, cobber‖, Age, 2 April 1993, p.11. 

(Grattan had been chief political correspondent of the Age for 17 years.) Cameron Forbes, 

―Canberra‘s First Lady‖, Weekend Australian, 17-18 1993, p.17. 

Dismissal as editor: ―Grattan dismissed as editor of the Canberra Times‖, Australian, 30 

March 1995, p.3. Errol Simper, ―Michelle Grattan: Behind the fall‖, Weekend Australian, 1-2 

April 1995, pp.1, 10. Margo Kingston, ―Grattan‘s abrupt exit ends idealist‘s dream‖, Sydney 

Morning Herald, 1 April 1995, p.35. 

Other: Errol Simper, ―Gallery‘s old masters given new orders‖, Australian, Media section, 13 

June 2002, pp.4-5. 

 

46.4.11 THINK FINK, THINK UNIVERSITY OF MELBOURNE ARCHIVES 

Jurgen Wegner reports: The papers of Theodore Fink, lawyer and Melbourne Herald 

newspaper proprietor, have been added to the University of Melbourne Archives. 

 

46.4.12 NEW NEWSEUM TO OFFER 4D FILMS 

The new $A580 million home of the American journalism museum, the Newseum, will open 

on 11 April in Washington. It has 23,225sq m of exhibit space, 15 theatres, 14 galleries and 

two broadcast studios. One theatre features what the museum calls a 4D film – a 3D movie 

with environmental effects, including seats that move and air gusts (NZ Herald, 8 February 

08, 2008). 

 
46.4.13 ADDITIONS TO QUEANBEYAN PRINTING MUSEUM 

The Queanbeyan Printing Museum (closer to the heart of Canberra than many Canberra 

suburbs) has been given a 78 Model Linotype (perhaps one of the last made), a Ludlow, and a 

strip caster (reasonably new). The museum is open Saturdays and Sundays 2pm-4pm but 

―after-hours‖ visits can generally be arranged by telephoning Jim Woods on (02) 6299 5666.   
 

5 – RECENTLY PUBLISHED 

 

46.5.1 BOOKS 

 

Crawford, Robert, But Wait, There’s More …: A History of Australian Advertising, 1900-

2000, Melbourne University Press, 2008. The first detailed history of the Australian 

advertising industry, exploring its development in the 20
th
 century from a disorganised group 

of individuals selling newspaper space to a multi-billion-dollar enterprise run by giant 

transnationals. The author is an Honorary Research Associate with the National Centre for 

Australian studies at Monash University and with Menzies Centre for Australian Studies at 

King‘s College, London. His articles on advertising history have appeared in various 

academic journals, including Australian Historical Studies, Contemporary American Studies 

and Media International Australia. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 46          February 2008 Page 18 
 

 

 

46.5.2. THESIS 

Middleweek, Belinda May, ―Dingo media? R. v Chamberlain as a model for an Australian 

media event‖, PhD thesis, Department of English, Faculty of Arts, University of Sydney, 

2007. 

 

46.5.3 ARTICLES 

 

Associated Press, ―Newspapers gearing for growth‖, Australian Printer, December 2007, 

pp.44-45. The latest World Association of Newspapers conference, held in 

Amsterdam, highlighted the growing development strategies for newspapers. 

Bowd, Kathryn, ―A voice for the community: local newspaper as local campaigner‖, 

Australian Journalism Review, Vol. 29 (2), December 2007, pp.77-89. Many regional 

editors and journalists see campaigning on local issues as an essential part of their 

role, as a valuable means of maintaining and extending community spirit and as a 

service to their community of circulation. This paper examines views on community 

campaigning among journalists employed by several regional papers in South 

Australia and Victoria. 

Cater, Nick, ―Exposed as a spy, then a lucky break‖, Australian, 27 December 2007, p.8. The 

editor of the Weekend Australian recalls the danger that confronted him in East Timor 

during a visit as a foreign correspondent. 

Coleman, Peter, ―The ‗colour upgrade‘ that has transformed the West‖, gxpress, November 

2007, pp.12-16. An examination of the new hybrid printing plant installed by West 

Australian Newspapers during its $210 million upgrade. See also, in same issue, 

―Hobart: The Choice is KBA‘, p.19, and ―Ormiston power plant‖, pp.20-21; and 

―KBA confidence in newspapers‖, Australian Printer, December 2007, p.50, and 

―Doing things differently‖, Australian Printer, December 2007, p.48 (Independent 

News & Media is setting new benchmarks with the world‘s first Goss FPS newspaper 

press). 

Dover, Bruce: ―When Wendi met Rupert‖, Age Insight section, 26 January 2008, p. 3.  An 

extract from Dover‘s new book, Rupert’s Adventures in China: How Murdoch Lost a 

Fortune and Found a Wife, published by Viking. 

Howarth, Bob, ―East Timor‘s courageous voice of independence‖, Australian, media section, 

14 February 2008, p.36. The writer, a 43-year newspaper veteran, has just visited Dili 

for three weeks to provide a range of training for Timor Post staff. He teaches 

journalism at Griffith University‘s Gold Coast campus. 

Kirkpatrick, Rod, “Early competitor dispatched as Transcontinental chugs on‖, PANPA 

Bulletin, October-December 2007, pp.38-39. A potted history of newspapers in Port 

Augusta, SA. 

Laurie, Ross, ―Advice to women in the Australian Women’s Weekly during the 1950s‖, Royal 

Historical Society of Queensland Journal, Vol. 20, No. 5, February 2008, pp.188-

194. 

Leak, Bill, ―Say no to handsome pollies‖, Weekend Australian, 22-23 December 2007, p.15. 

The delights and problems facing cartoonists as they confront a change of national 

government, and ‗―how to draw Kevin Rudd‖. 

Marchant, Sylvia, ―Tale of a theatre playbill‖, National Library of Australia News, 

December 2007, pp.7-9. How Australia‘s earliest printed document came into the 

National Library‘s Collection recently. (See ANHG 44.4.1.) 

Morrison, Elizabeth, and Condon, Veronica ―The rise of a press baron‖, Age, 9 February 

2008, Insight section. The writers look at the remarkable career and extraordinary 

influence of David Syme, the Scot who took control of the Age in Melbourne in 1860. 

February 14 this year was the centenary of Syme‘s death (see 46.4.5). 

Rankin, Gwen, ―Power to sell: Women and the Aesthetics of the Commodity Culture‖, 

National Library of Australia News, December 2007, pp.10-13. An examination of the 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 46          February 2008 Page 19 
 

 

female form in advertisements as revealed in the National Library‘s newspapers 

collection. 

Sheehan, Paul, ―Murdoch‘s China dream shattered: Insider‘s book fires shots at mogul‖, 

Sydney Morning Herald, 26 January 2008, p. 3.  How Murdoch‘s China ventures 

have failed, according to Bruce Dover‘s new book. 

Warden, Ian, ―‗Now the magical change has come!‘: A drought breaks in 1908‖, National 

Library of Australia News, February 2008, pp.10-13. The words of journalists who, 

when reporting the drought of 1908, fancied themselves as pastoral poets. 

Wilding, Michael, ―The decline of the book pages‖, Weekend Australian, 29-30 December 

2007, Review section, p.2. An author discusses the ―slow death of the literary pages‖ 

and the ―decline of book reviewing‖. 

 

EDITOR’S ENDNOTE 
 

Please note that I have new contact details (see head of Newsletter). I am 

dispatching this newsletter two days before I move to Mackay, Qld. After the 

640mm deluge in Mackay yesterday, I am thinking of trading in my car for a 

boat. – Rod Kirkpatrick, 16 Feb. 2008.  
 

ANHG Subscriptions 
Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group 

Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at rodthejourno@uqconnect.net (no fee for electronic version, but 

contribution welcomed); or 

(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 59 Emperor Drive, Andergrove, Qld, 4740 (hard copy, $50 for 

individuals; $60 for institutions). 

 

New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  

 

(Name)__________________________ (Address)_________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $      –  cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues. 

mailto:rodthejourno@uqconnect.net

