
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 37                                                            May 2006 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074. 

Ph. 07-3279 2279.  E-mail: r.kirkpatrick@uq.edu.au 

 
 

37.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 15 July 2006. Subscription details appear at end of 
Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the “Publications” link of the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/journ-comm/ and 

through the ePrint Archives at the University of Queensland at http://eprint.uq.edu.au/) 

 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: METROPOLITAN 

 

37.2 MEDIA REFORM PROPOSALS 

 

Communications Minister Helen Coonan issued on 14 March an outline of proposals to 

reform Australia‘s media laws. She wanted feedback from stakeholders by 18 April. Under 

the proposals, newspaper groups and radio groups could be acquired by free-to-air TV 

networks and vice-versa – and so, Nine, for instance, could buy John Fairfax Holdings, and 

News Ltd could buy Channel 10. Free-to-air channels would face competition from emerging 

digital TV players. Senator Coonan said the cross-media and foreign ownership restrictions 

would be removed by 2007 or 2012, but the Government would require at least five 

―commercial media groups‖ to remain in metropolitan markets and four in regional markets. 

 

Extensive coverage of the Coonan proposals was provided in, for example, the Australian of 

15 March (pp.1, 6, 7, 13, 31, 34) and 16 March (pp.2, 14, 17, 19, 22 and 25) and the 

Australian Financial Review of 15 March (pp.1, 11, 14, 28, 47, 48, 49, 57, 59 and 60).  

 

Sheena MacLean looked at why regional outlets will be attractive targets when the 

Government proposed new media laws come into play (―Booming bush sucks in the 

advertising‖, Australian, Media section, 23 March 2006, pp.37-38). James McCullough and 

Anthony Marx had a similar focus, ―Changes for regional media‘, Courier-Mail online, 20 

March 2006. 

 

John Lehmann and Mark Day reported (Australian, Media section, 20 April 2006, pp.15, 19) 

that hopes for consensus among media heavyweights on critical aspects of the reform package 

appeared doomed. 

 

37.3 THE COMPACT BETWEEN A DAILY AND ITS READERS 

 

Brisbane‘s Courier-Mail became on 13 March the first Australian metropolitan daily since 

Adelaide‘s Advertiser to change from broadsheet to tabloid format. The Advertiser made the 

change on 3 November 1997 seven days after the Townsville Bulletin had similarly changed.  

The Australian dailies to change since have been the Bendigo Advertiser (29 June 1998), the 

Newcastle Herald (27 July 1998), the Geelong Advertiser (21 November 2001) and now, of 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au
http://www.uq.edu.au/journ-comm/
http://eprint.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 37    May 2006 Page 2 

course, Brisbane‘s daily. From 5 March 2006, Adelaide‘s Independent Weekly, launched on 

19 September 2004, changed from broadsheet to tabloid (reports the Australian, Media 

section, 9 March 2006, p.16) and from the weekend of 11-12 March began appearing on 

Saturday instead of Sunday (see ANHG 28.3 and 29.19). 

 

In the week leading to 13 March, the day the Courier-Mail changed its format to what it calls 

―compact‖, the newspaper brought to a head what was reported (by ABC Stateline, 10 March) 

to be a $5 million marketing and promotional campaign. It included presentations to 

advertisers, suppliers and newsagencies. Day by day, from 6 to 10 March, the paper 

announced on Page 1 various changes that would coincide with the new format. It did not 

refer to ―tabloid‖ at any stage – but explained that ―compact‖ was ―half the size of the current 

broadsheet‖. The weekend edition (11-12 March) highlighted in the colour puff boxes at the 

top of Page 1: ―Historical Final Broadsheet‖ and ―New Compact Begins Monday: Eight-Page 

Guide Inside‖. The eight-page tabloid guide, which was inserted also in the Sunday Mail of 

12 March, began with an article by Courier-Mail editor David Fagan, ―Welcome to a brighter 

future‖ (pp.1-2).  

 

A brief historical timeline of the Courier-Mail, from its birth as the Moreton Bay Courier on 

20 June 1846, is published on Page 2 of the guide and is correct, except for failing to mention 

that from 1864 until the amalgamation with the Daily Mail in 1933 the newspaper was known 

as the Brisbane Courier and not simply the Courier, the name it took when it became a daily 

on 14 May 1861. [Less significantly, the Moreton Bay Courier added the sub-title and 

Northern Districts’ General Advertiser from January 1853 until December 1857. It became a 

bi-weekly in January 1858.] The Courier-Mail also editorialised about the format change (―A 

time to accept the challenge to embrace change‖, 11-12 March 2006, p.18), concluding with a 

quote from Winston Churchill, part of which said: ―A free press is the guardian of every other 

right that free men prize.‖ And another editorial appeared in the first compact issue (―A 

newspaper lives to serve the public‖, 13 March, p.18) 

 

On Friday, 10 March, Channel 9‘s Brisbane Extra was broadcast from the Courier-Mail’s 

printing hall at Murarrie and featured an item on the newspaper‘s change of format. The 

ABC-TV‘s Queensland Stateline edition on 10 March featured a segment on the change, and 

interviewed Courier-Mail editor David Fagan, long-time Queensland Newspapers journalist 

Mike O‘Connor, various readers and the editor of this newsletter. O‘Connor‘s written 

reflections on the change – and his journalistic career – appeared in the Courier-Mail on 13 

March (p.20). He recalled: ―On my first day on the Telegraph, I was overwhelmed by the 

chaotic order of the newsroom and the sub-editors‘ table as they worked to get the first edition 

on the streets.‖ 

 

Some of the changes to the Courier-Mail that coincided with the change of format are: 

 A new typeface. The paper has discarded the Ionic body type formerly used and 

switched to Times Classic, which it says is a thinner, cleaner, more compact and 

easier-to-read typeface.  

 The introduction of a ―Today‖ section liftout, eight pages of the latest happenings in 

the worlds of entertainment and lifestyle, an expanded TV guide, an easy-to-use 

weather page and an extended puzzles section. 

 ―Money & You‖ and its accompanying ―Business Owner‖ section has shifted from 

Wednesday to Monday. 

 The Tuesday section, ―Good Life‖ now appears inside the ―Today‖ section on that 

day. 

 The daily ―Qconfidential‖ column has been expanded to a double-page spread. 

 The sporting coverage has been enlarged and always starts on the back page. 

 The newspaper‘s website has been completely redesigned. It is said to be easier to 

navigate and contain much deeper content. You can stay up to the minute with news, 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 37    May 2006 Page 3 

or plan your recreation or talk to ―our writers‖ and other readers about the issues that 

affect your life. 

 A 9 per cent increase in advertising rates. 

 The hyphen was dropped from the Courier-Mail in the masthead and replaced by a 

red map of Queensland. 

 A new slogan: ―Expect More‖ has been replaced by ―Go Everywhere.‖ 

 

The final broadsheet issue included two other noteworthy items:  

 

(1) Des Houghton, a former Courier-Mail editor and now a columnist, reflected on his 

journalistic career (p.28) that began on the Sunday Truth 36 years ago when he was 

told to ―write tight, write bright‖; he concluded his reflection: ―The compact Courier 

will be so much easier for you to handle. It doesn‘t matter a hoot the size of the sheets 

on which the news is printed. What matters are the words. Because for us (sic) who 

love papers, and for those of us who love to read them, they are little soldiers going 

into battle.‖ 

(2) ―Preserving a piece of history‖, p.3: this item suggested how to preserve the final 

broadsheet issue and first compact issue for posterity. But it also said: ―The 

newspaper has been printed in this format [broadsheet] for 159 years.‖ Not so. The 

Moreton Bay Courier was certainly not a broadsheet (or anywhere near that size) 

when first published on 20 June 1846. In fact, it was as close as possible to the new 

compact size, being 27cm by 43cm in 1846 [your editor measured the pages in the 

bound volume of the first 54 issues of the Courier, held by Fryer Library, University 

of Queensland] compared with the current 29cm by 40cm. 

 

The compact edition was launched after three weeks of a Home and Land Promotion offering 

as the prize a new house – the winner could choose one of three houses, one of which was in 

Brisbane, another on the Gold Coast or the third on the Sunshine Coast. To enter you had to 

buy the Sunday Mail (for the entry coupon) and the Courier-Mail for the next six days. Five 

people from each of the three weeks went into the ―decider‖ – each was given a key to one of 

the houses and only one key would open the door. The holder of that key was able to choose 

the house s/he would have. In addition, the first compact edition appeared two days before the 

opening of the Commonwealth Games, when interest in buying a newspaper would normally 

increase. The weekend edition of the Courier-Mail contains one reminder of the old format: 

the Real Estate, Careerone and Weekend Shopper sections are found inside the broadsheet 

Cars Guide. 

 

See also: ―‗Small but perfectly formed‘, says Fagan‖, Mediaweek, 20 March 2006, p1. and 

also ―The compact Courier-Mail: size doesn‘t really matter at all?‖, p.5. 

 

Queensland Newspapers managing director Jerry Harris said there was a 25 per cent increase 

in sales for the Courier-Mail on the first day of compact issue. Ten days later the increase was 

still somewhere in the 10 to 15 per cent range (Australian, Media section, 23 March 2006, 

p.41). On 2 May, editor Fagan told the ANHG the increase was running at about 10 per cent. 

 

The Weekend Australian (25-26 March 2006, p.12) carried an advertisement that was 

inherently competitive with compact newspapers. ―Looking for the BROADEST coverage? 

You‘ll find it all in the Australian. 6 Day Offer – only $6.95 a week (save over 20%).‖ 

 

37.4 FAIRFAX PUTS $625m INTO NZ WEBSITE 

 

John Fairfax Holdings has acquired New Zealand‘s leading internet operator, Trade Me, for 

$625 million. Trade Me boasts the largest internet audience of NZ websites, commanding  

more than 60 per cent of internet traffic in the country. Thirty per cent of New Zealanders are 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 37    May 2006 Page 4 

registered as members and the company says it is still growing at a rate of 50,000 members a 

month. The acquisition came only five months after former All Blacks captain David Kirk 

became the CEO of Fairfax (Australian, 7 March 2006, pp.19, 22; see also Australian, Media 

section, 9 March 2006, p.15). 

 

37.5   CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 
 
2 March 2006 Death of Patience Rosemary Thoms, aged 90; entered journalism in 1945 with 

Queensland Country Life as social editor and assistant advertising manager; 

Theodor Bray recruited her to join the Courier-Mail in 1950 as deputy women‘s 

editor; served as women‘s editor, 1956-76; deputy Chancellor of Griffith University, 

1988-1990 (Courier-Mail, 13 March 2006, p.59). 

13 March 2006 Brisbane‘s Courier-Mail changes from broadsheet to tabloid (―compact‖) format 

(see 37.3). 

14 March 2006 Communications Minister Helen Coonan issues discussion paper on overhaul of 

Australian media industry. Feedback was sought by 18 April (see 37.2). 

30 March 2006 Death of Francis Birkett Fuller, aged 92 in Toowoomba; part proprietor of the 

Chinchilla News, Queensland, 1937-1979; bought paper in partnership with brother 

Harvey and Syd Blanchard from the Fullers‘ grandfather Thomas Birkett; the 

Fullers sold to Frank‘s son, David, and his wife Dorothy, and they sold to Provincial 

Newspapers (Qld) Ltd in 1987 (Courier-Mail, 3 April 2006, p.57). 

4 April 2006 Daily Mercury, Mackay, is 140 years old. It began as the Mackay Mercury. 

5 April 2006 Armidale Express (NSW) is 150 years old and publishes a 40-page historical feature 

with a glossy cover (see 37.37 and 37.61.14). 

18 April 2006 Sydney Morning Herald, Australia‘s oldest newspapers, is 175 years old (see 37.6). 

 

37.6 SYDNEY MORNING HERALD TURNS 175 

 

37.6.1 Australia‘s longest-surviving newspaper, the Sydney Morning Herald, celebrated its 

175
th
 birthday on 18 April 2006. Special articles and pictures have been published, along with 

a 22-page broadsheet feature on the actual day of the anniversary, a special issue of the Good 

Weekend magazine containing some of the best writing from the SMH over 175 years. Letters 

from readers commenting on the SMH’s achievement have also been published. There was 

also a DVD, The Big Picture: The Sydney Morning Herald Celebrating 175 Years, made 

available to NSW and ACT readers (the DVD includes a one-hour documentary, Sydney in 

Time, hosted by author and SMH columnist Peter Fitzsimons; Herald Front Pages; and 

Channel 7 – My City of Sydney). The highlights are summarised below. 

 

8-9 April, pp.34-35: Gavin Souter, ―Beyond the front page – History by deadline‖. The 

Fairfax company‘s historian and former senior SMH journalist reviews the history of the SMH 

from hot metal to the internet.  His article includes interesting snippets related to his writing 

of his book Company of Heralds, the history of the Fairfax company.  

 

17 April, p.1: An artist‘s impression of the first Sydney Herald going to bed, headed ―175 

years ago, magic in the works‖. The accompanying article told of links between two current 

people with that first issue: Stephanie Gray, a great-great-great granddaughter of Ward 

Stephens, one of the three founders of the Herald; and Peter Donohoe, a great-great grandson 

of Martin Donohoe, mentioned on the first page of that first issue of the Herald (Donohoe, a 

convict, had been granted a ticket of leave). Martin Donohoe was born in County Mayo, 

Ireland, in 1784, four years before Arthur Phillip landed at Sydney Cove. He was convicted of 

stealing a horse and arrived in Sydney on the ship Mangles in 1826. 

 

18 April, p.10: On its 175
th
 anniversary, the SMH published a full double-column editorial, 

―In moderation placing all our glory: The Herald turns 175‖.  

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 37    May 2006 Page 5 

Extract: “The Herald has always guarded its independence jealously. It guards it yet. This is 
not a radical paper: its instincts are conservative, believing in general that the small changes 
over time which have built what we know as the present are preferable to sudden, tumultuous 
upheaval in the interest of some dreamer’s imagined utopia. But whatever its instincts, this 
newspaper has never been beholden to any side of politics, nor has it favoured any 
excessively in its opinions. The proof is the Herald’s continuing willingness to criticise either 
side, and the anger which our independence can stir on both. It is that independence, we 
believe, which gives this newspaper its strength, and confirms its leading position in the 
Australian media.” (See 37.11.5, “Extract”.) 

 

Also, 18 April: There were three souvenir liftouts:  

 The first issue of the Sydney Herald reprinted in full 

 Great events of the past 175 years as portrayed by the Herald: 22 pages (including 

five full-page advertisements); presented in a supplement that looked exactly like a 

2006 edition.  

 Good Living Special celebrating two centuries of dining. 

 

19 April, p.10, and 22-23 April, p.30: letters from readers. See espec., ―The power of 

information in journalist‘s hands‖ by Elizabeth Maher, of Bangor (the daughter of a former 

SMH political correspondent and former editor of the Central Western Daily, Orange), and 

―History on the page stirs fond memories‖ by Shirley Hargrave, of Erina (the granddaughter 

of an SMH compositor of the late 19
th
 and early 20

th
 centuries), both on 22-23 April. 

 

22-23 April: Good Weekend magazine, special issue containing some of the best writing from 

the SMH over the 175 years since 1831. Among the bylines were: Patrick White, Banjo 

Paterson, Miles Franklin, Kenneth Slessor, Ruth Park, Charmian Clift, Ludwig Leichhardt, 

Caroline Chisholm, Eliza Fraser, Daisy Bates, Russell Braddon, Geraldine Brooks, Jim 

McClelland, Peter Smark, Evan Whitton, Brian Penton, Yvonne Preston, Alan Ramsey, 

Robert Haupt, Lenore Nicklin, Peter Bowers, Margaret Jones, Donald Bradman and Craig 

McGregor, as well as various unnamed correspondents. Unusually [and disappointingly] this 

edition of the Good Weekend was not inserted in the Age.  Instead, Age readers received an 

issue devoted to Art and Culture in Melbourne. 

 

Also, on 22-23 April, p.27: Tony Stephens, ―Enemies in the corridors of power‖. A brief 

history of the SMH’s political views. 

 

37.6.2 From Sydney, Stuart Johnson writes: Just to advise that [in the first week of April] I 

submitted my PhD (UNSW) on the editorial position of the Sydney Morning Herald under 

John Fairfax and John West (mainly 1850s and 1860s). The title is: ―The Shaping of Colonial 

Liberalism: John Fairfax and the Sydney Morning Herald, 1841-1877‖. The main editorial 

themes I explore are: education, sectarianism & attitude to Catholicism; free trade; land 

reform (three chapters); political representation (manhood suffrage, the ballot, electoral 

boundaries); and the treatment of Chinese workers. 

 

The thesis also offers substantial comment about colonial historiography and, in particular the 

nature of colonial liberalism. It rejects the common and often unqualified grouping of 

colonists into ―conservatives‖ and ―liberals‖. It calls for a greater contextualisation of colonial 

liberalism within wider British and international liberalism (for example, I have a section 

repudiating Stuart Macintyre‘s argument that David Syme‘s protectionism is best described as 

―liberal policy‖). I argue that the Herald was relatively conservative on manhood suffrage and 

on that issue is perhaps best termed liberal-conservative. However, in many other policy areas 

it was transparently liberal (free trade, the ballot, education in the 1860s and 1870s, Chinese 

workers, sectarianism, even on land reform — despite opposing the Robertson land acts).  

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 37    May 2006 Page 6 

I was rather disappointed to see Gavin Souter in Saturday‘s Herald say something along the 

lines that by any measure Fairfax and West were ‗Tories‘. I am unsure exactly what he means 

by that term (presumably just ―conservative‖) but it is a hopelessly inadequate description (as 

I believe my thesis makes clear). 

 

37.7 EASTER, FAIRFAX AND FUTURE HISTORIANS 

 

Victor Isaacs writes (and wonders): In April the Fairfax Company adopted its usual policy at 

Easter of publishing a full weekend edition of the Sydney Morning Herald and the Age on 

Good Friday.  Then on Saturday, the news, business and sports sections were fully updated, 

but the advertising sections, Good Weekend magazine, travel section, etc., remained the same. 

How will historians in the future find a particular news/business/sport article, when both the 

Friday and Saturday editions carried the same date, i.e. ―April 14-16‖? 

 

37.8 HAVING MORE THAN A ‘GOOD’ WEEKEND 

 

The Good Weekend magazine, inserted in the Sydney Morning Herald and Melbourne‘s Age, 

earned $54 million in advertising revenue in calendar year 2005. Four of the biggest 10 

earners among magazines were newspaper-inserted titles, figures from Nielsen Media 

Research show. The other three high-earning inserted magazines were the Sunday magazine 

($37m for Sydney and Melbourne editions), the Herald Sun’s Home magazine ($26m) and the 

Weekend Australian Magazine ($21.5m). [Mediaweek, 20 March 2006, p.1]. 

 

37.9 PAY TV VETERAN TO RUN FAIRFAX ONLINE 

 

A former pay TV executive has been appointed to run the growing online business of John 

Fairfax Holdings. Jack Matthews, who was born in the US but has New Zealand citizenship, 

hopes to expand Fairfax Digital, which includes dating and holiday accommodation business. 

Matthews most recently worked as chief operating officer of Japan‘s largest pay TV channel 

provider, The Jupiter Programming Company, partly owned by John Malone‘s Liberty Media 

(Australian, 11 April 2006, p.21). 

 

37.10 NO LONGER ARE JOURNALISTS ‘CONTENT PROVIDERS’ 

 

In a wide-ranging interview with Mark Day, John Fairfax Holdings chairman Ron Walker 

has: 

 Described as ―a blunder‖ the decision of former CEO Fred Hilmer to move 

management control of Melbourne‘s Age to Sydney. That decision has been reversed 

and ―we are clawing back sales‖. 

 Declared journalists to be the company‘s best assets, to be ―cherished, loved and 

respected‖. He said Hilmer‘s description of journalists as ―content providers‖ was ―a 

very bad comment‖. 

 Agreed that Fairfax was ―running the ruler‖ over a lot of different business in the 

expectation that media ownership rules would change. 

 Admitted he was not enthusiastic about the future of mobile television or information 

services but said they remained markets that Fairfax wanted to enter (source: see 

ANHG 37.61.13). 

 

37.11 CANBERRA TIMES AND EDITORS 

 

37.11.1 Jack Waterford, editor-in-chief of the Canberra Times for the past 10 years and editor 

before that, is now the paper‘s editor at large. In his new role, he contributes daily items on 

current affairs and the underlying issues of society (Canberra Times, 4 March 2006, p.2). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 37    May 2006 Page 7 

37.11.2 Michael Stevens resigned on 13 March as editor of the Canberra Times to take effect 

from March 24.  General manager Lloyd Whish-Wilson, said that it was with regret that he 

announced that Stevens had decided to pursue other interests after more than six years of total 

commitment to the Times and the Canberra Sunday Times.  ―We wish him well because he 

has given his heart and soul,‖ Whish-Wilson said.‖ (Canberra Times, 16 March 2006, p.2). 

Stuart Howie, a former editor of Ballarat‘s Courier became acting editor. 

 

37.11.3 A fortnight before Stevens‘ resignation, the editor of the Canberra Sunday Times, 

Gordon Weigold, resigned (Australian, Media section, 16 March 2006, p.22, ―Diary‖). He has 

been replaced by Des Ryan, formerly editor of the Advocate, Burnie (see 37.45.1). 

 

37.11.4 The Canberra Times advertised (Weekend Australian, 25-26 March 2006, p.28) for an 

editor. The advertisement said: ―The editor will take charge of an editorial department of 

nearly 100 fulltime staff. He or she will be responsible for the editorial content and 

presentation of the national capital‘s newspaper, with a Saturday readership of more than 

180,000 and a weekday readership of more than 128,000 in a complex and competitive 

market.‖ 

 

37.11.5 Crispin Hull, editor of the Canberra Times, 1985-92 (under three owners: Fairfax, 

Kerry Packer and Kerry Stokes), reflected on the editor‘s job in ―An editor‘s job is joyful, 

frustrating, exhausting, remorseless: never boring‖, Canberra Times, 8 April 2006, Opinion 

B9.  Extract: “… there is an unwritten understanding that the chief executive usually does not 

direct the content of the paper. This is what is meant by editorial independence. It is desirable 
commercially because readers trust a newspaper which they see as editorially independent. 
The theory is that the newspaper with editorial independence acts in the public interest, not 
the owner’s interest.” 
 

37.12 CITY NEWS VERSUS CANBERRA TIMES 

 

Victor Isaacs writes: The City News is a small giveaway weekly in Canberra. It delights in 

pointing to declines in the circulation of the Canberra Times – which is pretty cheeky coming 

from such a small paper. At the end of February both circulation and readership surveys were 

published. The City News of 23 February called attention to both declines in the circulation 

and declines in the readership of the Canberra Times. Unfortunately, the latter was drawn 

from an article in the Australian Financial Review, which had some errors. The Canberra 

Times, for a change, did not ignore the City News, but responded furiously with a long article 

and a large advertisement in its edition of Saturday, 25 February, drawing attention to its 

increased readership. It also threatened legal action against the City News. Accordingly, in its 

edition of 2 March (p.2), the City News printed the apology demanded by the Canberra Times 

– but preceded it with another cheeky article setting out the history of the dispute (―Yes but, 

no but, we were wrong‖). 

 

37.13 THE AGE AND READERSHIP 

From Melbourne, Peter T. Gill writes: ―This (and a similar item in the previous day‘s Age) is 

interesting because the comparison is with the Australian and the Weekend Australian, rather 

than the Herald Sun.‖ He enclosed a cutting from the Age of Saturday, 18 February 2006, p.2, 

which reported that the readership of the Saturday Age had topped one million, according to 

the latest Roy Morgan readership figures. In the latest quarter, all editions of the Age had 

achieved the highest readership growth of any metropolitan newspaper in Australia. By 

contrast, readers were leaving the Weekend Australian in droves with Victorian readership 

declining by 8.7 per cent in the past year to 147,000. In Melbourne, the Australian lost 16.4 

per cent of its readers. The Age Online also posted strong gains with a 26 per cent increase in 

the number of average unique monthly browsers, making theage.com.au the No. 1 site for 

news and information in Victoria. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 37    May 2006 Page 8 

 

37.14 A DECADE AS PRIME MINISTER 

 

John Howard celebrated 10 years as Prime Minister on 2 March and newspapers gave 

extensive coverage of the event. The Weekend Australian editorialised on 25-26 February, 

p.18, ―Ten years on: the Howard factor‖, and referred to the book that various journalists from 

the Australian contributed (The Howard Factor: A decade that changed a nation, published 

by MUP). And the Australian editorialised on 2 March, p.11, ―So what now, then?‖, arguing 

that more of the same was not enough. Malcolm Farr, chief political correspondent for the 

Daily Telegraph, wrote about the changing profile of John Howard (Walkley Magazine, 

April/May 2006, pp.22-24), and cartoonist Bill Leak thanked God that such an absolutely 

normal looking politician ―at least has a bottom lip‖ (Walkley Magazine, April/May 2006, 

p.25). 

 

37.15 FPC COURIER PUBLISHES 19 TITLES 

 

Nuggets of information often bob up in ads. Some snippets to put on the record from a recent 

FPC Courier advertisement that appeared in a supplement in the Weekend Australian (25-26 

February 2006, ―A Special Recruitment Report‖, p.12) when the company was ―embarking on 

an exciting stage of development‖: FPC Courier is a division of Australia‘s leading, privately 

owned publishing company – Federal Publishing Company – and is ―Australia‘s leading 

publisher of high-quality community and commuter publications‖. FPC Courier publishes 19 

titles and employs more than 400 people throughout New South Wales and Queensland. The 

publications include: Wentworth Courier, Southern Courier, Sydney Weekly Courier, Sydney 

Central Courier, Inner West Courier, Village Voice Balmain, Village Voice Drummoyne, 

9TO5, City Weekly, Weekender, Weekender Noosa, Weekender Coolum/Nambour, Best of the 

Gold Coast, Kiama Independent, Lake Times and Northern Leader. 

 

37.16 THE AUSTRALIAN AND ITS LETTERS 

 

Will Hagon, of Beaconsfield, NSW, writes (Weekend Australian, 11-12 March 2006, p.18, 

letters): ―If you can judge a paper by its letter writers, the Australian is sitting high. The 

standard of observant, incisive yet entertaining letters on Friday, mostly about Labor‘s 

troubles, as well as the tedious Germaine Greer, was marvellous.‖ 

 

37.17 THE AUSTRALIAN BACKS LENNON AND RANN  

 

The Australian advocated the return of the Lennon Labor Government in Tasmania and the 

Rann Labor Government in South Australia (Australian, 15 March 200, p.13, and 16 March 

2006, p.13). Both governments were subsequently re-elected. 

 

37.18 SUNDAY TOO FAR AWAY 

 

A grand obsession with newspapers often means a 21-hour Saturday for new Sunday Herald 

Sun editor Simon Pristel, reports Jen Jewel Brown (Mediaweek, 13 March 2006, pp.7, 5). 

Pristel joined the Herald after he left school in 1988 and became part of the Herald Sun (upon 

the merger) in October 1990. He has since worked for News Ltd in various parts of the world. 

 

37.19 LATHAM AND THE MEDIA 

 

Mark Latham skipped a court appearance on assault and malicious damage charges on 22 

March to give a lecture to university students about the ―perverts in the media‖, reported the 

Australian (23 March 2006, pp.1-2). After choosing not to appear in Campbelltown Local 

Court on the charges arising from an alleged run-in with a newspaper photographer, the 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 37    May 2006 Page 9 

former Federal opposition Leader emerged just hours later at the Australian National 

University, Canberra, to lecture students (see ANHG 36.11). 

 

37.20 JOURNALISM ACADEMIC JOINS AGE 

 

Journalism educator Matthew Ricketson has announced that he is leaving RMIT University 

after 13 years, 11 of them as head of the journalism program, to join the Age, Melbourne, as 

its media and communications editor (Matthew Ricketson, email to JEA net, 16 March 2006; 

see also PANPA Bulletin, April 2006, p.43). 

 

37.21 WAN (1): STEINKE REPLACES LAW 

 

Ken Steinke, a former regional daily editor in Queensland, has been appointed chief executive 

officer of West Australian Newspaper Holdings Ltd to replace Ian Law. Law departs on 5 

May to head the magazines division of Publishing & Broadcasting Ltd. Steinke‘s most recent 

position was CEO of APN News & Media Ltd‘s New Zealand national publishing division. 

WAN publishes the West Australian, Perth‘s sole daily, Quokka (a trading-post style 

newspaper), and most of the country newspapers in Western Australia (Australian, 17 March 

2006, p.21; PANPA Bulletin, April 2006, p.47). 

 

37.22 WAN (2): PROFIT TAKES HIT 

 

West Australian Newspapers Holdings Ltd has warned that earnings for 2005-06 will be more 

affected by the upgrading of its presses than previously estimated. WAN is installing a new 

production facility that will make redundant the equivalent of 214 full-time staff, costing a 

total of $30 million. [That‘s an average payment of slightly more than $140,000.] (Weekend 

Australian, 18-19 March 2006, p.33) 

 

37.23 HERALD SUN’S AFTERNOON ISSUE DURING GAMES 

 

The Herald Sun published a special afternoon edition of the paper during the Commonwealth 

Games in Melbourne in March (Herald Sun, 16 March 2006). 

 

37.24 ADAPT TO NEW TECHNOLOGY OR DIE: MURDOCH 

 

The newspaper industry needs to embrace the technological revolution of the Internet, MP3 

players, laptops and mobile phones or face extinction, Rupert Murdoch says. ―Societies or 

companies that expect a glorious past to shield them from the forces of change driven by 

advancing technology will fail and fall,‖ Murdoch said in a speech to the Worshipful 

Company of Stationers and Newspaper Makers in London (ABC Online, 14 March 2006). 

 

37.25 WHEN IN MELBOURNE, DO WHAT THE ROMANS DO 

 

A 73-year-old former Melbourne newspaper editor has claimed a seat in the Italian Senate. In 

an historic poll that for the first time allowed Italians living abroad to stand for election and 

vote, Nino Randazzo, a playwright, historian and former editor of Melbourne-based Italian 

daily Il Globo, claimed victory on 11 April in the Senate seat for the world‘s largest 

electorate. With 152,000 voters, it spans Oceania, Africa, Asia and Antarctica and includes 

Italian soldiers in Iraq and Afghanistan (Age, April 12, 2006). 

 

37.26 POISON-PILL VOTE 

 

News Corporation has bowed to shareholder pressure to allow a vote on its poison-pill 

takeover defence plan, potentially giving US rival John Malone a chance to increase his stake 

in the media giant. The agreement is part of a proposed legal settlement with a dozen 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 37    May 2006 Page 10 

institutional investors, including six Australian superannuation funds and US, Dutch and 

British pension funds. The vote is expected to take place in October when shareholders will 

be asked to approve continuing the defence until 2008 (Weekend Australian, 8-9 April 2006, 

p.33). 

 

37.27 POLICE COMMISSIONER AND THE PRESS 

 

Federal Police Commissioner Mick Keelty has attacked ―sloppy‖ reporting, ―passionate‖ 

editors, civil libertarians and the press watchdog for contributing to biased reporting 

sometimes endangering national security. Keelty was addressing the Australian Press Council 

on 23 March (Australian, 24 March 2006, p.2; PANPA Bulletin, April 2006, pp.16-17). 

 

37.28 GORDON WOOD, THE POLICE AND THE SYDNEY MORNING HERALD 

 

When Gordon Wood was arrested in London in early April, the Sydney Morning Herald had 

the story on its front page within 15 minute, declaring: ―We find model‘s accused killer‖. But, 

writes Sheena Maclean (Weekend Australian, 8-9 April 2006, p.6), the Herald, while it did 

have a scoop on its hands, did not supplant the police. The NSW police, working with 

Scotland Yard, had been in place to arrest Wood for some time. They were not sitting around 

waiting for the Herald (see also Mediaweek, 10 April 2006, pp.1-2). 

 

37.29 SOMETHING EXTRA WITH YOUR COFFEE 

 

Nearly 300 Australian coffee shops will sell News Ltd newspapers under a deal brokered to 

lift sales among impulse buyers and casual readers. News, publisher of a national daily, six 

capital-city dailies, seven capital-city Sundays and four regional dailies, has done the deal 

with Gloria Jean‘s Coffees, whose cafes serve nearly one million customers a week. The 

newspapers will be sold at their normal price at Gloria Jean‘s outlets, which will act as 

newsagency sub-agents like service stations, convenience stores and supermarkets 

(Australian, 11 April 2006, p.21). 

 

37.30 CARTOONS IGNITE DEBATE 

 

A Bill Leak cartoon (Weekend Australian, 1-2 April 2006, p.18) on the Indonesia-West Papua 

issue responding to an Indonesian scandal sheet‘s cartoon on the same issue, but portraying 

Australia as lusting after West Papua, created a storm in political circles (Courier-Mail, 31 

March 2006, p.31). Bill Leak wrote about the issues (Australian, 3 April 2006, p.10) and the 

Weekend Australian editorialised on them on 8-9 April 2006, p.18.  

 

37.31 OUR GREATEST HEROES 

 

As part of its remembrance of Anzac Day, Brisbane‘s Courier-Mail published on 24 and 25 

April two tabloid supplements (one of 16 pages and one of 12 pages), profiling 96 Australians 

who have won the Victoria Cross, Australia‘s highest military honour for bravery. 

 

37.32 GERALDINE BROOKS WINS PULITZER PRIZE FOR FICTION 

 

Former Sydney Morning Herald journalist, Geraldine Brooks, has won the Pulitzer Prize for 

fiction. The award is reserved for US writers. Brooks, born in Sydney in 1955 to an American 

father, holds dual Australian and US citizenship. She won the Pulitzer for her second novel, 

March, inspired by the absent father in Louisa May Alcott‘s 19
th
 century classic tale, Little 

Women (Susan Wyndham, ―Spoils from the battlefield‖, Sydney Morning Herald, 19 April 

2006, p.13). See also, Geraldine Brooks, ―The missing man who loved his little woman‖, 

Sydney Morning Herald, 22-23 April 2006, Spectrum, pp.28-29, an edited extract of an essay 

published in the New Yorker; for full essay, see geraldinebrooks.com.au [The ANHG editor 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 37    May 2006 Page 11 

notes that nearly 30 years ago he used to clip Geraldine Brooks‘s news reports from the SMH 

when she was a cadet journalist – to show his journalism students how to write.] 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: PROVINCIAL 
 

37.33 APN ACHIEVES THIRD YEAR OF DOUBLE-DIGIT GROWTH 

 

The release of APN News & Media‘s full-year results for 2005 marked the end of chief 

executive Brendan Hopkins‘ campaign to produce double-digit profit growth for three 

consecutive years, reports Neil Shoebridge (Australian Financial Review, 27 February 2006, 

p.48). The results were 14.8 per cent in 2003, 24 per cent in 2004 and 15.7 per cent in 2005. 

APN is predicting big things for its new online division, which is expected to generate 

revenue of $10 million this year (up from $6 million in 2005) and $20 million in 2008. 

 

APN has signed Hopkins for an extended contract. His old contract was due to expire at the 

end of 2007; his new contract extends ―well into‖ 2009. Hopkins has been with Tony 

O‘Reilly‘s Independent News and Media, the controlling shareholder in APN, for almost 20 

years, including eight as head of the UK operations (Sydney Morning Herald online, 22 

March 2006). 

 

37.34 MUDGEE GUARDIAN AND TRI-WEEKLY ISSUE 

 

An ANHG member writes to say that the Mudgee Guardian (see 36.28) may be publishing 

three newspapers a week, but one of them appears as the Weekly, the paper which the 

Guardian’s owner, Rural Press Ltd, bought early last year (see 32.61). The ANHG has since 

received a copy of the Weekly. 

 

37.35 NEW KILMORE PAPER SACKS AN OLD KILMORE SMITH 

 

The North Central Review, Kilmore, has terminated the services of Bruce Smith who left the 

Smith family newspaper, the Free Press, two years ago as the manager and major shareholder 

in the company that launched the Review on 18 May 2004. The major shareholders in the 

Review now are Wally Mott, who has interests in property and the media, and Bob Yeates, the 

owner of the East Gippsland newspaper group that publishes the Bairnsdale Advertiser and 

also owns the Huon Valley News in Tasmania. The Free Press was established in October 

1864 (Free Press, Kilmore, 8 March 2006, p.3; see ANHG 28.41). 

 

37.36 BORDER WATCH AND THE SOUTH AUSTRALIAN ELECTION 

 

Mount Gambier‘s Border Watch (it appears four times a week and not daily, despite the report 

in the Australian, Media section, 16 March 2006, p.18) was in the headlines during the week 

leading up to the South Australian election on 18 March. Editor Frank Morello was stood 

down for that week. And chief of staff Lechelle Earl resigned on 13 March saying she was 

unhappy about management interference in election stories. The controversy arose over three 

stories and an editorial published in the 10 March issue of the Border Watch. The stories 

criticised the Liberals‘ forestry and roads policy and included a right of reply from the local 

public hospital to criticisms of its operations.  

 

The paper is owned by trucking tycoon and staunch Liberal Party supporter, Alan Scott, and 

had been branded ―the most biased paper in the State‖ by SA Premier Mike Rann. On 15 

March the Border Watch published a letter from Scott. ―The Border Watch editorial which 

centred on the Mount Gambier Hospital and criticism of the Liberal Party for questioning 

problems that exist at the hospital in its election campaign, was not the view of the 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 37    May 2006 Page 12 

newspaper‘s board of directors,‖ Scott wrote. ―The editorial gave the impression that 

problems at the Mount Gambier Hospital have been fixed. But we believe that have not.‖ 

 

37.37 ORIGINAL PRESS RETURNS TO ARMIDALE FOR 150
TH

 BIRTHDAY 

 
The press used to print the first issue of the Armidale Express on 5 April 1856 returned to 

mark the 150th birthday of the newspaper.  The press – once used by Henry Parkes – is 

presently held at the Powerhouse Museum in Sydney, but made the journey to Armidale just 

as it did 150 years ago. An Albion Press manufactured by A Wilson & Sons of London in 

1850, it was imported to Australia by Henry Parkes to print his Empire. In 1856, William 

Hipgrave and Walter Craigie bought the press from their former boss, and brought it from 

Maitland to Armidale on a dray pulled by a team of bullocks. The journey took 27 days. In 

1929 the Armidale Newspaper Company donated the press to the Museum of Applied Arts & 

Sciences, now incorporating the Powerhouse Museum. The press will be in Armidale at the 

New England Regional Arts Museum for 12 months (Armidale Express, 15 March and 5 

April 2006).  

 

37.38 PINNAROO AND BURRA 

 

Paul Taylor, of the Murray Pioneer Pty Ltd, has sent the ANHG copies of the new-look 

Pinnaroo and Burra papers, recently bought by his family newspaper enterprise (see 36.41). 

Both the Border Times and the former Burra Broadcaster (now the Mid North Broadcaster) 

are bright colour tabloids printed on newsprint whereas previously there were black and white 

and printed on a higher gsm stock than newsprint. The Border Times serves the border towns 

of Pinnaroo and Lameroo (SA) and Murrayville (Victoria). The Broadcaster services the 

scattered towns of Burra, Eudunda and Peterborough. Taylor says: ―Like many newspapers 

around Australia, we have recently increased our capacity for colour, and this alone gives 

both of these papers a major lift.‖ 

 

37.39 MERREDIN MERCURY TARGETS TRAVELLER PICTURES 

 

The Merredin Wheatbelt Mercury announced on 8 March 2006 that it was introducing a new 

column called ―Travelling Mercury‖ where it would feature photos of people reading that 

paper in famous or unusual places. ―If you‘ve got an exciting holiday planned, an idea for an 

unusual photo or know someone famous, you could be in the running to have your photo 

featured,‖ the paper told its readers.‖ All you had to do was send us a photo of you, or 

someone you know, reading the Mercury in an unusual or well-known place, whether it be a 

famous landmark or right in your own backyard. If you knew someone living overseas, 

readers were told, send them a copy of the paper and ask them to take a snap of themselves 

reading it … All photos would be published, along with the entrant‘s details, so get snapping 

and send your photos, including caption details and your name, to 

editorial.mercury@ruralpress.com or to Travelling Mercury, PO Box 283, Merredin WA 

6415. 

 

37.40 PETER AUSTIN WINS BLACK AWARD 

 

Peter Austin, who has worked for the Land for 28 years and has twice been the editor, has 

won Rural Press Ltd‘s R.H. Black Award for Excellence. The award was inaugurated in 1991. 

 

The winners have been: 1991, Peter Hazel (Gloucester); 1992, John Illsley (Stock Journal); 

1993, Dave Mackenzie (NZ) and Sharon Pohlman (USA); 1994, Lesley Penfold (Wingham); 

1995, Mike Harvey (Land); 1996, John Sommerlad (Tamworth); 1997, Sandra Chambers 

(Cowra); 1998, Brian Hurst (Redlands); 1999, Greg Berry (Dubbo); 2000, Barry Potter 

(Queensland Country Life); 2001, Bruce Wilson (Cessnock) and Ron Goldspink (Mandurah); 

2002, Jacob Muscat (Printing) and Percy Henry (Stock Journal); 2003, Dave Older 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 37    May 2006 Page 13 

(Launceston) and Mark Phelps (Queensland Country Life); and 2005, Peter Austin (Land). 

[Rural Press News, March 2006, p.3.] 

 

37.41 MACLEAY ARGUS AT 120 

 

The Macleay Argus produced a 128-page feature in December 2005 to mark its 120
th
 

anniversary (Rural Press News, March 2006, p.12). The Argus, Kempsey‘s fourth newspaper, 

began publication on 17 October 1885. 

 

37.42 MURRAY VALLEY STANDARD MOVES 

The Murray Valley Standard and the Murray Bridge printery of Rural Press Printing (RPP) 

have shifted from Mannum Road to 110-118 Adelaide Road. The move took place on 24 

March 2006 and climaxed a 12-month, $8 million project. The new building holds a state-of-

the-art printing press that produces 35,000 copies an hour for more than 60 different 

newspapers and publications across Australia. The new press allows RPP to print every page 

of a publication in colour and now the Alice Springs News has been added to the RPP list of 

clients at Murray Bridge (Murray Valley Standard, 28 March 2006, p.1, and 30 March 2006, 

p.36, forwarded by Harold McLaren). 

37.43 LARRY AND THE PAPERS 

When Cyclone Larry destroyed wide sections of Innisfail and some surrounding towns on 20 

March, the newspapers continued to appear, somehow. Mediaweek reports (3 April 2006, p.7) 

on the problems that faced the Innisfail Advocate and the Tablelander, Atherton, and the help 

they received from their News Ltd colleagues in Townsville. Mediaweek (27 March 2006, 

p.7) reported on how the Cairns Post played a vital role in the cyclone crisis. See also: 

―Dealing with disaster‖, PANPA Bulletin, April 2006, p.4. 

The Courier has been judged as Australia’s best country  

37.44 GOLD COAST BULLETIN’S BEST AND BRIGHTEST 

 

One of the best and brightest tabloid newspapers in Australia, the Gold Coast Bulletin, began 

publishing in March brief profiles and pictures (often in casual gear) of their journalists. The 

words and pix appeared on Page 2 under the heading, ―Our best and brightest‖. For example, 

see the issues of 17, 20 and 21 March. 

 

37.45 EDITORS AT BURNIE, BALLARAT, TAMWORTH, WARWICK, BROOME 

 

37.45.1 The Advocate, the daily that serves north-western Tasmania from offices in 

Burnie and Devonport, advertised in early April for an editor because the incumbent 

had accepted ―a new challenge‖ within the parent company, Rural Press Ltd 

(Australian, Media section, 6 April 2006, p.18).  The ―incumbent‖, Des Ryan, has 

become the editor of the Canberra Sunday Times (see 37.11.3). 

 

37.45.2 Angela Carey became the editor of the Ballarat Courier in March, replacing Peter 

Dwyer, who had been the editor since May 2004. Dwyer had previously been the editor of the 

Advocate, Burnie, for four years. He has left Rural Press (see ANHG 28.34). Carey served a 

cadetship with the Kyabram Free Press and joined the Courier in 1991. She said (E-mail to 

ANHG editor) that she had three lots of maternity leave as she rose through the ranks to chief 

of staff and deputy editor. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 37    May 2006 Page 14 

37.45.3 Tony Curran, editor of Tamworth‘s Northern Daily Leader for the past two years, has 

resigned to travel and pursue other media interests. The Leader’s managing editor, John 

Sommerlad, who has been with the newspaper for 10 years, will be the acting editor until a 

new editor is appointed. 

 

37.45.4 Gavin Leslie has been appointed editor of Warwick‘s Daily News, replacing Natalie 

Gauld, who has become associate editor of the Toowoomba Chronicle. Leslie‘s first job after 

university was with Quest Community Newspapers, Brisbane, where he had done an 

internship while a student. He stayed with the company for eight years and became the news 

editor of the Redcliffe and Bayside Herald.  

 

37.45.5 The Broome Advertiser, one of WAN Holdings Ltd‘s large chain of regional 

newspapers, has advertised for an editor for its free weekly newspaper, its fortnightly lifestyle 

publication and sundry specialist titles that serve the news, sporting and community 

information needs of the rapidly growing Broome and Kimberley region (Australian, Media 

section, 20 April 2006, p.19). 

 

37.46 GETTING THE NEWS ON TAPE 

 
37.46.1 Vision Australia called in March for people with a clear voice to volunteer to read the 

Milton Ulladulla Times (15 March 2006) aloud for a weekly audio version of the paper. This 

version is produced for blind and vision impaired community members.  

 

37.46.2 Bringing news to the visually impaired, aged and housebound is all in a day‘s work 

for the volunteers from Tamworth‘s News on Wheels service and they have been honoured in 

the NSW Seniors Week Awards. News On Wheels won the Organisational/Volunteering 

category of the awards. The service provides local news to clients across the New England 

and north-west via taped extracts from the Northern Daily Leader. There are 22 readers who 

volunteer their time to the service that has been running since 1989. The technician, George 

Nethery, has been recording and editing it every Saturday every week since it started 

(Northern Daily Leader, 4 April 2006).  

 

37.47 BREAKING NEWS:   FAIRFAX TO BUY BORDER MAIL 

 

John Fairfax Holdings Ltd is in the process of buying the Albury-Wodonga daily, the Border 

Mail (reports the Australian, Media section, 4 May 2006, p.17). The paper has been owned by 

the Mott family since brothers Hamilton Charnock and Decimus Mott launched it in Albury 

on 24 October 1903. It has been printed at Wodonga, Victoria, since June 1999 (see Rod 

Kirkpatrick‘s Country Conscience, espec. pp.249-252). 

 

37.48 RESEARCH ON WA COUNTRY PAPERS 

 

Dr David Marsh, a sports writer on the West Australian and a part-time journalism lecturer at 

Edith Cowan University, has been busy lately, interviewing former country newspaper 

identities. He is working on a collaborative project to write a history of the disappearing 

country newspapers of Western Australia. At the end of April, Marsh visited towns such as 

Kellerberrin (210km east of Perth), Northam (105km east of Perth) and Gnowangerup 

(350km south-east of Perth) to conduct interviews and other research. At Kellerberrin, on 24 

April he located two buildings where the Eastern Recorder had been housed, but was unable 

to determine the precise occupancy dates. On 25 April Marsh interviewed Harold Watts, 93, 

who worked in newspapers at Kellerberrin, Cunderdin, Wongan Hills, Wyalkatchem, York 

and Albany for 54 years until his retirement at age 68. He worked at various times as printer, 

compositor, proof-reader, journalist, editor and manager. While at Cunderdin, he had to cycle 

48lkm to Kellerberrin (where the paper was printed) to deliver his copy. The next day he 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 37    May 2006 Page 15 

would ride home again. While living at Wongan Hills, he would ride nearly 50km to 

Goomalling with his copy and ride home the next day. 

  

NEWSPAPER HISTORY 

 
37.49 A REVELATION ABOUT SCOOPS 

  

Cheque-book journalism, 19
th
 century style: The Australasian Typographical Journal 

reported in March 1899 (Vol. XXIX, No. 345) p.3: ―Immense sums of money are often paid 

for sensational pieces of information which no other paper has got. The editor of the Pall Mall 

Gazette paid £500 for the news that (the British Prime Minister) Mr. Gladstone was about to 

resign, and the secret was well worth its price. For weeks every paper in England and 

America was constantly referring to the news which the Pall Mall had been the first to give to 

the world, and the circulation of the paper received a tremendous impetus.‖ 

 

And: ―Even if the news itself is not very sensational, it is worth a great deal to have it 

exclusively. When the Prince of Wales went to Niagara to see Blondin cross the Falls on a 

tight rope, the New York Herald monopolised all the wires, so as to get the news exclusively. 

A heavy sum was paid in wiring unnecessary matter, so as to keep the line engaged; but at the 

end of two hours the Prince had not arrived. The Herald was wasting dollars by the hundred, 

and the reporters telegraphed to New York asking what they should do to keep the wires. 

―Telegraph the Book of Genesis!‖ came back the reply, and this was done at a cost of £150. 

Still the Prince did not come, and the reporters, afraid to spend so much money, again 

telegraphed to Mr. Gordon Bennett, and the word came back with lightning speed – ―Go on to 

Revelation.‖ Fortunately it was not necessary to telegraph the whole Bible, as the Prince 

arrived, and the Herald gave the news to the public. But the exploit must have cost 

considerably over £1000. 

 

37.50 CAMDEN ADVERTISER BACK COPIES 

 

Camden Public Library is trying to find a good home for originals of the Camden Advertiser 

in a broken run from the 1930s to the 1950s. Ian Willis writes: ―I convinced the library to put 

them on microfilm when I was doing my PhD. It was one of my principal sources. Our 

historical society cannot house them.‖ 

 

37.51 THE ARGUS AND FRONT-PAGE NEWS 

 

Melbourne‘s Argus began devoting the front page to news on Monday, 13 September 1937. It 

ran an editorial, ―We believe‖ (p.14) about the new format. ―Today the Argus enters upon a 

new era. Since the formation of the Argus and Australasian company, plans have been made 

for the production of a newspaper which will be in harmony with modern thought and modern 

taste – a newspaper which will authoritatively record and at the same time wholesomely 

influence history. The Argus in its new form is to-day in the hands of many thousands of 

readers and they will judge for themselves the changes that have been made. Briefly, these 

have been designed to give increased space to news, to make the presentation of news more 

attractive, to supply more pictorial illustration, and to make it more possible for the reader, as 

he holds his paper, to find the more important news quickly and easily. These in a morning 

newspaper are important improvements, for the readers of to-day are busy men and women, 

and at breakfast (or before) and in train or tram, are impatient to learn what has happened in 

the world since their last reading of news.‖ 

 

On Page 1 there was a box with guidance on ―How to read the new Argus‖: ―A strict regard 

for the sequence of sections is a feature of the new Argus. This sequence, which will be 

adhered to each day, is as follows in this issue: General News, Pages 1-8; Women‘s Section, 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 37    May 2006 Page 16 

9, 10, 11; Finance and Shipping, 12-13; Leader Page, 14; Cable News, 15; Country Section, 

16-18; Classified Ads, 19-24, Children‘s Section, Short Story, Strips, 25; Sporting, 26-30. 

The principal news of the day appears on Page 1, and the back page is devoted to highlights 

of sport. [Thanks to Ken Sanz, of Sydney, for providing photocopies of relevant pages from 

that issue of the Argus after reading ANHG 36.43 about changes in newspaper format. See 

also: Matthew Ricketson, ―Staniforth Ricketson and the rejuvenation of the Argus‖, in Muriel 

Porter, ed., The Argus: The life and death of a great Melbourne newspaper, 1846-1957. 

Melbourne: RMIT University, 2003, pp.159-174, but espec. p.168] 

 

37.52 ONLINE DICTIONARY OF BRITISH AND IRISH JOURNALISTS, 1800-1950 

 

If you are interested in viewing the sampler site of a new online biographical dictionary of 

British and Irish journalists who died between 1800 and 1950, go to www.scoop-
database.com  The site contains more than 21,500 entries, the result of more than 15 years‘ 

research and is said to be the most comprehensive biographical dictionary of journalists ever 

produced. SCOOP offers name, keyword and category search facilities. The full database is 

available on a subscription basis, and details are available on the sampler site. 

 

37.53 COUNTRY JOURNALIST TO NEIGHBOURHOOD COORDINATOR 

 

From Melbourne, Larry Noye writes: Jill Millthorpe ended 52 years of working life when she 

retired recently after four years as coordinator of the West Footscray Neighbourhood House. 

Millthorpe began her working life as a journalist with the Parkes Champion-Post, NSW, and 

then joined the Border Morning Mail and later the St George and Sutherland Shire Leader. 

She served as chief court reporter for the Melbourne Herald for 10 years. Her versatile career 

included running a cattle farm at Everton, near Wangaratta, helping form Single Mothers and 

Their Children in 1968. In Melbourne‘s western suburbs, she managed Western Older 

Workers at Footscray and became involved with the West Footscray Neighbourhood House 

and helped run its toy library (see also Footscray Mail, 1 February 2006). 

 

37.54 CURIOSITY CORNER 

 

37.54.1 The National Library of Australia, Newspaper Room, has issued a useful listing of 

Newspaper Indexes that it holds.  Victor Isaacs (at abvi@webone.com.au or 43 Lowanna 

St Braddon ACT 2612) can supply copies. 

 

37.54.2 Victor Isaacs has available, in return for the cost of postage, copies of the book Gale 

Force: John Gale and the siting of the National Capital by Susan Mary Wilcock Withycombe 

published in 2001.  This biography says a great deal about John Gale‘s long involvement with 

the Queanbeyan Age as editor and owner. Victor‘s address: see 37.54.1. 

 

37.54.3 Victor Isaacs asks if anyone knows of any collection of the Canberra edition of the 

Australian.  The Canberra edition ran from 15 July 1964 until 3 March 1967.  No large library 

seems to have a collection, not even the National Library of Australia.  Victor‘s address: see 

37.54.1. 

 

37.54.4 Victor Isaacs is offering three duplicate books from his collection in return for the 

cost of postage: (1) Press Directory of Australia and New Zealand, published by Country 

Press Ltd, 15th edition, 1961. (2) Rupert Murdoch: A Paper Prince, by George Munster, 1st 

edition (hardback) edition, 1985; (3) The Man Who Couldn’t Wait: Warwick Fairfax’s folly 

and the bankers who backed him by V.J. Carroll, William Heinemann, 1990. Victor‘s address: 

see 37.54.1. 

 

37.55 MAGAZINES AND MODERNITY IN AUSTRALASIA 

 

http://www.scoop-database.com/
http://www.scoop-database.com/
mailto:abvi@webone.com.au


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 37    May 2006 Page 17 

An international conference, entitled ―Magazines and modernity in Australasia‖, will be held 

by the Australian Studies Centre of the University of Queensland on 8-9 December 2006. 

This is a call for papers for that conference. This conference seeks to explore the ways in 

which print culture networks can help to answer questions about the dissemination of 

modernity and regional engagement with innovation and tradition throughout the world. 

During the last 150 years Australasia has been a significant market for local and international 

periodicals that cater to a variety of tastes, levels of education, incomes, ages and ethnicities. 

Participants are requested to address one or more of the processes of periodical production, 

distribution or consumption of magazines and ―magazine culture‖ in relation to ideas of 

modernity. Papers can be contemporary or historical in focus.  

 

Papers on other topics related to magazines and newspapers will also be warmly welcomed. A 

publication devoted to the conference themes is planned. Send a 200-300 word abstract along 

with a brief bio by 31 May 2006 to: Roger Osborne r.osborne@uq.edu.au or David Carter 

david.carter@uq.edu.au  Updates and a draft program will be posted on the Australian Studies 

Centre web-site which is at www.asc.uq.edu.au 

 

37.56 HISTORIC BELL & VALENTINE PRESS ON OFFER 

Peter Marsh writes from Melbourne: Further to my comments last year on a Bell & 

Valentine newspaper press, circa 1930 [ANHG 35.56], I have been advised of the existence of 

a similar press in South Australia (see picture below). The press, owned by the Kadina branch 

of SA National Trust, is at The Farm Shed Museum in Kadina. The Museum‘s main focus is 

on dry land farming and they wish to de-accession the press for space reasons. The press is a 

Bell & Valentine Rotary Press, dimensions approximately 6m x 3m x 3m high. Apart from 

the Bell & Valentine title, it has a nameplate styled Manufactured by Norman Bell & Co., 

South Melbourne. The history is a bit sketchy but it was used at the Advertiser until about 

1980 and is believed to be complete but was not made operational [as apparently was the 

idea] after it came to Kadina in 1983. Anyone interested enough can contact Sandra Wood, 

Hon. Secretary, Kadina Branch, National Trust, P. O. Box 232, Kadina, SA, 5554. 

 

 
 
 

37.57 I’M FONT OF SOME TYPES AND NOT OTHERS 

 

Barry Blair emailed the ANHG editor: ―Now that the Courier-Mail in Brisbane has switched 

to the Times Classic font, I thought I‘d read up on same and attached is some fireside 

reading from which should get a bit of a chuckle.‖ An extract from the article, written by Ian 

Peacock and published in the Times, London, on 5 February 2005, appears below: 

mailto:r.osborne@uq.edu.au
mailto:david.carter@uq.edu.au
http://www.asc.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 37    May 2006 Page 18 

 

This article is manipulating you. Sorry. I can‘t help it. It is, after all, printed in a typeface: the 

Times typeface no less. Whether you like it or not, you‘re taking it much more seriously than 

you would if it was in a silly cartoon font such as Comic Sans. The Times typeface is a tweedy 

academic — comforting, intelligent, incorrigibly British. Whereas Comic Sans is the David 

Brent of typography: a failed office jester, desperately trying to be your pal.  

Every day we encounter hundreds of typefaces or fonts (I‘m using these two terms 

interchangably — apologies to typology anoraks), but most of us would be hard pushed to name 

any of them beyond perhaps the default computer ones like Arial. But they are subtly 

influencing us all the time, nudging our sensibilities behind the backs of the very words they 

represent.  

―Typography is very manipulative,‖ Neville Brody, a leading graphic designer, admits. ―The 

choice of a font will tell you how you‘ll react emotionally to the information before you‘ve even 

read it. It‘s an invisible level of communication. It‘s to do with context, association and 

memory.‖  

37.58 A CENTURY OF NEWSPAPERS 

The British Library is mounting an exhibition of a selection of front pages to show changes in 

British newspapers over the past 100 years. The Library says: ―You will discover how the 

stories which make the front page are reported on, and how and why they are selected by 

editors and journalists. The exhibition will run from 25 May to 8 October 2006. 

 

RECENTLY PUBLISHED 
 

37.59 BOOK 

THE ARCHIBALD PARADOX: A STRANGE CASE OF AUTHORSHIP by Sylvia 

Lawson, Paperback edition with new Epilogue.  The Meigunyah Press, 2006, 390 pages, 

$24.95.  A re-issue of the 1983 book. 

 

37.60 THESIS 

 

SEVEN DECADES OF SPORTS WRITING AT THE WEST AUSTRALIAN, 1901-1971, 

by David Marsh (PhD thesis, 2005, Edith Cowan University, Perth). A Perth sports journalist, 

Marsh traces the evolution of sports journalism at the West Australian during the first seven 

decades of last century. The thesis also addresses the influences of reporting by the sporting 

editors, the ―tyranny of distance‘, the two world wars and technological change.  

 

37.61 ARTICLES 

 

37.61.1 BEYOND THE SEARCHLIGHT by Julianne Schultz, Walkley Magazine, December 

2005/January 2006, pp.18-19. Mainstream media‘s need for speed reduces coverage and 

commentary to the short, sharp and obvious, yet something surprising has happened: the art of 

essay and analysis has been reborn online and in small journals. 

 

37.61.2 REVEALED: COSTIGAN‘S PAIN ON GOANNA LEAK by Bob Bottom, Weekend 

Australian, 25-26 February 2006, pp.1, 6. Crime writer Bob Bottom, a former investigative 

journalist and author of several best-selling books on organised crime in Australia, provides 

significant insights into the National Times’s 1984 Goanna story on Kerry Packer and the 

resultant defamation case brought by Packer. 

 

37.61.3 HOME ON THE RANGE by Kate Coughlan, Australian Women’s Weekly, March 

2006, pp.36-43. Rupert Murdoch and his wife, Wendi Deng, retreat to their ranch in Carmel 

Valley, California, whenever they can (three months of the year) to relax with their daughters 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 37    May 2006 Page 19 

and their extended family. Includes six pages of pictures and about four paragraphs at the top 

of p.42 that deal with media issues. 

 

37.61.4 WAGIN ARGUS CELEBRATES CENTENARY by Rod Kirkpatrick, PANPA 

Bulletin, February 2006, pp.46-47. A potted history of the Wagin Argus in Western Australia. 

 

37.61.5 READERS HALVED WHILE POPULATION DOUBLED by Stephen Quinn, 

PANPA Bulletin, February 2006, p.30. Why have the weekday circulations of capital-city 

dailies declined so much over the past 50 years? 

 

37.61.6 THE STORY OF OZ by Drew Warne-Smith, Weekend Australian Magazine, 18-19 

March 2006, pp.20-23. Free speech, free love, free drinks and free-for-all fun were what 

motivated the team behind Oz magazine four decades ago. Older and perhaps wiser now, they 

relive those heady days. 

 

37.61.7 ONLINE JOBS SHIFT AWAY FROM GIANTS by Neil Shoebridge, Australian 

Financial Review, 20 March 2006, p.43. Seek and you will find other players grabbing a 

bigger slice of the advertising pie. Includes a table based on the reporting season of media 

company profits and revenue and the changes that occurred. 

 

37.61.8 REPORTS FROM THE OTHER SIDE by Ross Fitzgerald, Weekend Australian, 18-

19 March 2006, p.19. An academic finds that Wilfred Burchett is fondly remembered by 

Vietnamese colleagues. 

 

37.61.9 PRINTING HERITAGE OF TWO COLONIAL NEWSPAPERS FROM THE 

CENTRAL VICTORIAN GOLDFIELDS: THE ARARAT ADVERTISER AND THE AVOCA 

MAIL by Sue Hughes, Dirk H.R. Spennemann and Ross Harvey, Bulletin of the 

Bibliographical Society of Australia and New Zealand, 28:3 (2004), pp.41-61. 

 

37.61.10 MAGAZINES A SPECIALTY: THE SPECIALTY PRESS AND THE 

COMMERCIAL TRAVELLERS‘ ASSOCIATION by Dennis Bryans, Bulletin of the 

Bibliographical Society of Australia and New Zealand, 28:3 (2004), pp.4-23. 

 

37.61.11 THIS (OVERPAID) LIFE by Roy Theodore, Weekend Australian, 1-2 April 2006, 

Review 2. A former Queensland regional daily editor (now retired) tells of working on a 

Labor paper, the Southern Cross, in New Zealand in 1949. 

 

37.61.12 READ ALL ABOUT IT: CITY‘S HISTORY MADE IN HEADLINES by James 

Hobden, Northern Daily Leader, Tamworth, 3 April 2006, p.7. An edited extract from James 

Hobden‘s History of Tamworth documents the beginning of newspapers in Tamworth. 

 

37.61.13 FIXING FAIRFAX ‗BLUNDERS‘ by Mark Day, Australian, Media section, 13 

April 2006, pp.13, 17.  Day reports on an interview with John Fairfax Holdings chairman Ron 

Walker in the lead-up to the 175
th
 birthday of the Sydney Morning Herald. 

 

37.61.14 HEAD TO HEAD IN ARMIDALE by Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, March 

2006, pp.55-56. A potted history of newspapers in Armidale, NSW. 

 

37.61.15 MORE BUY PAPERS - AND NET SEEMS LESS OF A THREAT by Alan Kohler, 

Sydney Morning Herald, 22-23 April 2006, p. 39. Kohler discusses the latest circulation 

figures, and how newspapers are placing their content on the internet.   

 

37.61.16 KATHERINE TIMES: SHORT LIFE, HUGE SUCCESS by Rod Kirkpatrick, 

PANPA Bulletin, April 2006, pp.45-46. A potted history of the Katherine Times, the Northern 

Territory‘s biggest paid-circulation weekly. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 37    May 2006 Page 20 

 

37.61.17 BLOGS: A PUBLISHING REVOLUTION? by Stephen Quinn, PANPA Bulletin, 

March 2006, p.50; and BLOGS, MOBLOGS AND THE LIKE by Stephen Quinn, PANPA 

Bulletin, April 2006, p.29. An examination of the growing phenomenon of blogs and how 

journalists and editors can use them to their advantage; and how to find out about blogs and 

other methods of sharing information electronically. 

 

37.61.18 SHOE LEATHER TRUST by Jack Waterford, Canberra Times, 18 April 2006, 

online. The paper‘s editor-at-large discusses the relationship between the police and 

journalists and observes: ―Journalists, spies, and other traffickers in information are much the 

same.‖ 

 

37.61.19 50
TH

 WALKLEY AWARDS FOR EXCELLENCE IN JOURNALISM, Walkley 

Magazine, December 2005/January 29006, pp.34-69. Complete list of the 2005 Walkley 

winners along with pen pictures of the winners and the judges‘ comments on their entry. 

 

37.61.20 GOING THE BIFF WITH KERRY by Gary Scully, Walkley Magazine, April/May 

2006, p.37. There was a time when journalists punched Kerry Packer and he whacked them 

back. A former ABC reporter tells the story. 

 

37.61.21 DEFAMATION LAW: IT‘S ALL COMING TOGETHER AT LAST by Matthew 

Lamb, PANPA Bulletin, March 2006, p.54. All states and the ACT have passed legislation 

adopting a largely uniform model of defamation law. What are the pros and cons? 

 

37.61.22 NEW DEFAMATION LAWS: A GUIDE by Inez Ryan, Australian Press Council 

News, February 2006, pp.1-2, 6. The Press Council‘s policy officer offers an answer to the 

question: What does the new defamation legislation mean for publishers, editors and 

journalists? 

 

37.61.23 HOW THE SEDITION LAWS AFFECT YOU and NEW UNIFORM 

DEFAMATION LAWS (effective 1 January 2006), Media Fact Sheets 1 and 2, inserted in 

Walkley Magazine, April/May 2006. Peter Bartlett writes about the new defamation laws on 

Page 29 of that issue of the Walkley Magazine. 

 

37.61.24 A MATESHIP THAT SPOKE VOLUMES and A LEGEND FIVE PARTS 

RHETORIC by Alan Ramsey, Sydney Morning Herald, 22-23 April 2006, p.31. Two articles 

about Australian war historians Gavin Long, Dudley McCarthy, Bill Sweeting, Paul Hasluck 

and Charles Bean. 

 
ANHG membership stands at 233 electronic subscribers and 28 hard-copy subscribers. 

 

             ANHG subscriptions   
 

Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at r.kirkpatrick@uq.edu.au (no fee for electronic version, but contribution 

welcomed); or 

(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $35 for individuals; 

$45 for institutions). 
 

New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 

(Name)__________________________ (Address)_________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $      –  cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for TEN issues. 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au

