
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 28                                                            July 2004 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 

Ph. 07-3279 2279, E-mail: r.kirkpatrick@uq.edu.au 

 

28.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 15 September 2004. Subscription details appear at end of 
Newsletter.  [Number 1 appeared October 1999.] 

 

The Newsletter is online through the “Publications” link from the University of Queensland’s 
School of Journalism & Communication Website at www.uq.edu.au/journ-comm/ and 

through the ePrint Archives at the University of Queensland at http://eprint.uq.edu.au/) 

Barry Blair, of Tamworth, NSW, and Victor Isaacs, of Canberra, are major contributors 

to this Newsletter. 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: METROPOLITAN 
 

28.2 NATIONAL DAILY CELEBRATES 40 YEARS 

 
When the Australian celebrated its 40

th
 birthday on 15 July 2004 it did many things that day 

and many on the days before and after the actual birthday. It was difficult to ignore the event. 

On the day it republished, for the first time, its first Canberra edition of 32 pages in full. [The 

first national edition contained 24 pages.] Printer Peter Edwards kept a copy of the first 

Canberra issue for 30 years until his retirement when he handed it over to News Limited‟s 

group production director, George Calvi. From this copy, the 40
th
 birthday reproduction was 

made. 

 

In its editorial on its 40
th
 birthday, the Australian said it was well aware of the criticism that 

“we are too Sydney-centric, but are constantly looking for ways to ensure our Sydney 

presence does not colour our perspective or determine our priorities”. It continued: 

“Technically and editorially, the challenge has always been the big national one: reach every 

corner of this country and tell it something about itself. That is the vision that energised 

Rupert Murdoch and his team on July 15, 1964, and it is the one that inspires us today.” 

(Australian, 15 July 2004, p.12, editorial.) 

 

Other features of the birthday issue: Mike Steketee‟s “We‟re 40 today”, p.2; Jane Fraser‟s 

“The birth of a national voice”, p.11 (research by Alan Farrelly); Imre Salusinszky‟s “Portrait 

of the columnist as a historical guinea pig”, p.11 (a reprint of his column in the first issue of 

the Australian); editorial, “Still trying like crazy after all these years”, p.12 ; a reprint of the 

front page of 22 July 1969, reporting man‟s landing on the moon, p.16; and D.D. McNicoll‟s 

“Ex-chief‟s 40 years of pride and pleasure”, p.20 (in Media & Marketing liftout). 

 

Other features of the before-and-after celebrations: The Australian began publishing, in the 

Weekend Australian of 17-18 July, a series of 13 glossy magazines, containing the best 

writing, photographs and cartoons from the paper over the past 40 years. In the Weekend 

Australian of 10-11 July it began publishing a series of reprints of its front pages, with the 

first (30 April 1965) reporting Australia‟s commitment to fight in Vietnam, and others 

covering the Black Monday stock market crash in 1987, the moon landing in 1969, the 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au
http://www.uq.edu.au/journ-comm/
http://eprint.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 28         July 2004 Page 2 

dismissal of the Whitlam Government in 1975, the terrorist attacks in the US in 2001, and the 

fall of the Berlin Wall in 1989. On the letters page, on 10-11 July, it began a week-long series 

of reprints of highlights of letters to the editor published since the first letters page on 20 July 

1964. 

 

Nick Richardson writes (Australian, 8 July 2004, Media & Marketing liftout, pp.15-16; see 

28.60.58): “Even though the Australian’s weekday circulation does not rival the Age and the 

Sydney Morning Herald, it does not diminish the volume of its distinctive voice on national 

and international affairs, business and sport. And for many readers outside the Sydney and 

Melbourne markets, the Australian is their second newspaper, providing a wider view of local 

issues.” 

 

Within three years of beginning publication, the Australian was losing $20,000 a week, even 

though it had moved to Sydney to overcome logistical problems caused by the original 

Canberra publishing base. Its circulation struggled at 50,000 in 1968. It did not start to turn a 

profit until the 1980s. “The birth of the Australian,” says Richardson, “remains one of the last 

radical acts in the nation‟s media history.” 

 

Mark Day tells (Australian, 8 July 2004, Media & Marketing liftout, p.16) of the day in 1981 

when the Australian was minutes away from being closed. 

 

Ken Cowley, the former News Ltd boss, tells D.D. McNicoll about his “clear recollection” of 

the first time he discussed a national newspaper with Rupert Murdoch. It was 1962 and 

Cowley was the printer and publisher of a bi-weekly Canberra paper, the Territorial. Cowley 

had just been taken on his first tour of a major newspaper operation, Murdoch‟s Daily Mirror 

in Sydney (Australian, 15 July 2004, Media & Marketing liftout, p.20; see 28.60.32). 

 

Glen Elix, 88, of Narrabri, NSW, John Hammond, of Rosebud, Victoria, Annabel Giles, of 

Killarney Vale, NSW (a former employee of Keith Murdoch), have been reading the 

Australian since it began publication (Australian, 14 July 2004, p.6). 

 

28.3 FORMER GOVERNMENT ADVISER TO HEAD UP NEW SUNDAY PAPER 

 

Adelaide will have a second local Sunday paper by the end of the year. Tentatively titled the 

Independent Weekly, it is planned to be a free newspaper backed by 40 investors under a new 

firm, called Solstice Media, organised by public relations specialist Paul Hamra. Alex 

Kennedy, a former senior journalist and adviser to former premier John Olsen, will be the 

newspaper‟s editor. She left the Premier‟s office after an inquiry into the Motorola affair, 

which she says was an ugly part of her career. She believes her integrity is intact (ABC 

Adelaide, 7 June 2004; Australian, 8 June 2004, p.21). 

 
28.4 COMMUNICATIONS AND MEDIA AUTHORITY FORMED 

 

In the Federal Budget, the Government announced the formation of the Australian 

Communications and Media Authority (ACMA) by amalgamating the Australian 

Broadcasting Authority and the Australian Communications Authority. The ACMA‟s chief 

will be responsible for renewing all TV, radio and telecommunications licences and for fining 

companies that transgress licence conditions (Australian, 13 May 2004, Media & Marketing 

liftout, p.17). 

 
28.5 NEW COMMUNICATIONS MINISTER 

 

Senator Helen Coonan is the third Communications Minister in less than 12 months. She 

became the Minister for Communications, Information Technology and the Arts when John 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 28         July 2004 Page 3 

Howard announced a reshuffle of his ministry on 14 July 2004. Senator Coonan is a former 

barrister. She replaces Daryl Williams, who will retire from politics at the next election 

(Australian, 15 July 2004, pp.6 and 17). 

 
28.6   CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 
 
29 April 2004 Death: Erle “Blue” Hogan, in Walcha aged 87; owner of the Walcha News 1955-77 

after joining it in 1932 as printing apprentice; community stalwart (Northern Daily 

Leader, Tamworth, 1 May 2004, p.29). 

3 May 2004 Death: Peter Frilingos, in Sydney aged 59; reported Rugby League in Sydney for 

40 years, firstly for the Daily Mirror and then the Daily Telegraph (Daily 

Telegraph, 4 May 2004, p.1; see 28.15). 

19 May 2004 Death: Tim Hewat, in Bendigo aged 76; began as a cadet on the Age, Melbourne; 

worked on Fleet Street and in London TV as editor of Granada TV‟s World in 

Action and other programs; returned to Melbourne in 1969 to edit the ill-fated 

afternoon daily, Newsday; wrote more than 40 books; also worked in radio 

(Australian, 1 June 2004, p.14). 

4 May 2004 Death: Don Darbyshire aged 70, multi-talented journalist, photographer, artist, 

author, poet, naturalist and publisher; co-producer and writer of the long running 

ABC show The Village Glee Club; interviewer with ABC talks department, reporter 

and feature writer with the Sun News-Pictorial before moving to Mt Isa to edit the 

mining company‟s magazine; founded natural history magazine Australiana Trek 

which thrived for 11 years; edited antiques magazine Collectables Trader and was 

South Pacific IT correspondent for Newsweek through the 1990s (Herald Sun, 28 

May 2004). 

6 May 2004 Castlemaine Mail celebrates its 150
th

 birthday. 

14 June 2004 Death: Frank Cranston, aged 73 in Canberra; joined Canberra Times in 1964 and 

for much of the time until his retirement in 1988 was either the chief of staff or the 

defence and aviation correspondent; he was “a complete journalist”, in Jack 

Waterford‟s view (Canberra Times, 16 June 2004, p.7; 2 July 2004, obituary; and 

Jack Waterford‟s “Addendum” column, 3 July 2004, Panorama, p.2). 

5 July 2004 Hobart‟s Mercury celebrates its 150
th

 birthday (see 28.53). 

15 July 2004 The Australian celebrates its 40
th

 birthday (see 28.2, 28.60.28 and 28.60.32). 

 

28.7 FRED HILMER TO STEP DOWN IN 2005 

 

Fred Hilmer will step down in 2005 after more than five years as chief executive officer of 

John Fairfax Holdings, the nation‟s second biggest newspaper group (Australian, 7 May 

2004, p.19). Investors delayed judgment on the decision, laving the share price steady the next 

day. Market commentators said it was vital the Fairfax board choose someone with publishing 

experience to replace Hilmer (Sydney Morning Herald, 8-9 May 2004, p.45). 

 

For Mark Day‟s assessment of Hilmer‟s performance as Fairfax CEO, see “Fred‟s Fairfax 

legacy”, Australian, 13 May 2004, Media & Marketing liftout, pp.17, 20. 

 

28.8 FAIRFAX, REDUNDANCIES AND HERITAGE BYLINES 

 
John Fairfax Holdings offered redundancies to as many as 45 top-paid journalists at its two 

metropolitan Sydney newspapers, in a move that it says will reduce salary costs and strike a 

better balance of employees. The payouts were made available to reporters, editors and other 

editorial employees on the highest journalistic grades and will cost the company $6-$8 

million in the 2004 financial year. Fairfax, owner of the Age, said the one-off expense would 

be turned into a $4 million annual saving. In a joint letter to staff, Sydney Morning Herald 

editor Robert Whitehead and Sun-Herald editor Phil McLean said a disproportionately high 

number of staff on the top-paid grades (J9 and above) had limited the papers‟ ability to award 

pay increases and hire new staff. “(We) have a disproportionately high number of editorial 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 28         July 2004 Page 4 

staff graded at J9 and above. Fifty-seven per cent of our editorial staff are paid at J9 or above 

and the average remuneration is more than $100,000 per annum,” they said. The letter also 

warned staff that “compulsory redundancies may occur” if there were too few expressions of 

interest. (Age, 19 May 2004, online edition). 

 

The management plan hit a snag when staff authorised their union to call an extraordinary 

general meeting of the company‟s shareholders (Weekend Australian, 29-30 May 2004, p.5). 

 

Less than a week after announcing the redundancy plan, John Fairfax Holdings revealed a 

surprising upgrade to its annual earnings forecast: to $360 million (Australian, 25 May 2004, 

p.21). 

 

Thirty-six editorial staff members of the Sydney Morning Herald and Sun-Herald agreed to 

take redundancies. All targets and objectives had been met, a Fairfax spokesman said (Sydney 

Morning Herald, 25 June 2004, online breaking news). 

 

Amanda Meade reported (Australian, 8 July 2004, Media & Marketing liftout, p.22) that 

several of those who accepted redundancies, including popular-culture writer David Dale and 

heritage writer Geraldine O‟Brien, were told they were “heritage bylines”. As such, the SMH 

did not want them to disappear from their pages entirely. Otherwise readers might miss them 

and their bylines might pop up elsewhere. Industrial and political specialist Brad Norington 

took a redundancy, and was snapped up immediately by the Australian. 

 

28.9 POLICE RADIO ACCESS 

 

The Courier-Mail has been complaining about losing a right that it never legally had: access 

to monitor police radio communications. Access will cease when the new Queensland Police 

Service digital radio system begins operating. The Courier-Mail has been campaigning 

against the loss of access (see editorial, 8 May 2004, p.24, and article, p.24, and also letters 

from editor David Fagan and chief reporter Tony Koch in the Police Journal [official 

publication of the Queensland Police Union], March 2004, p.20). The Integrity Commissioner 

is holding an inquiry. Some of the questions police ask are: Does the Courier-Mail realise that 

criminals, too, have access to Queensland police radio communications? Does the Courier-

Mail think that the names of people withheld by the courts (for example, in domestic violence 

situations) should be available on police radio (as they sometimes are)? What would the 

Courier-Mail say if the public demanded access to its telephone calls to keep its reporters 

accountable? 

 

28.10 NEW MEDIA COLUMN 

 

Dr Bridget Griffen-Foley began writing in April 2004 an occasional media column for 

Australian Book Review. The column will appear “roughly every two months”. As a result of 

recent developments, the April and June instalments were about radio, but television and the 

press will feature, too. 

 

28.11 READERSHIP 

 

The Media & Marketing liftout in the Australian (27 May 2004, p.16) published the 

readership figures for magazine and metropolitan newspapers for twelve months from 1 April 

2003 to 31 March 2004. Unfortunately, the readership tables had “circulation” in the 

headings, instead of “readership”, and the accompanying report had various errors, some of 

which were corrected in the Australian the next day. The biggest newspaper gains were 

mainly in Sunday papers (Sunday Herald Sun, 5.3 per cent; Sunday Mail, Brisbane, 3.7 per 

cent), but the weekday edition of the Northern Territory News gained 10.4 per cent and the 

Examiner, Launceston, gained 4.8 per cent (see also Australian, 21 May 2004, p.21). 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 28         July 2004 Page 5 

 

28.12 CROWS VERSUS THE ADVERTISER 

 

A boots-and-all battle emerged between Adelaide‟s Advertiser and the biggest football team 

in South Australia, the Crows, in May. The Crows have an estimated 600,000 supporters in a 

state of only 1.5 million people. The Advertiser is one of the Crows‟ sponsors (for details of 

the dispute, see Michael McGuire, “Caw blimey, it‟s a whole new ball game”, Australian, 28 

May 2004, p.21). 

 

28.13 BUDGET REPORTING 

 

From 12-15 May 2004 the Australian ran a series of articles analysing and explaining the 

workings of the Federal budget handed down on the night of 11 May. The articles were part 

of the newspaper‟s education program for secondary students. Robert Van Houten, head of 

economics, St Andrew‟s Cathedral School, Sydney, provided the commentary and analysis. 

 

28.14 NEWSPAPER WINS RULING AGAINST ATTORNEY-GENERAL 

 

Queensland Attorney-General Rod Welford has lost a Supreme Court bid to prevent the 

Courier-Mail from revealing he had started action against the newspaper for contempt. 

Brisbane Supreme Court Justice James Douglas rejected an application for a “blanket” 

prohibition that would have prevented Queensland Newspapers Ltd and other media outlets 

from publishing the fact that the Attorney-General had instituted the proceedings (Courier-

Mail, 6 May 2004, p.1). 

 

28.15 PETER FRILINGOS 

 

When Rugby League writer Peter “Chippy” Frilingos died on 3 May 2004 while working on a 

story for the Daily Telegraph, the News Ltd papers poured out the emotion. The next day‟s 

Telegraph carried a front-page story, an editorial, and two full pages in the sports section. 

And there was more: on 5 May, the Telegraph published a four-page liftout, “1944-2004, 

Peter „Chippy‟ Frilingos: a tribute”. There was also a cartoon, with an empty desk and an 

empty chair near a TV microphone and the caption: “Miss you Chippy”. Ian Heads wrote a 

tribute to Frilingos in the Australian, 6 May 2004, Media & Marketing liftout, p.18. This was 

reproduced in the Walkley Magazine, June/July 2004, p.36, while Mike Gibson‟s tribute to 

Frilingos appeared on p.37. 

 

28.16 CAMERA MIGHTIER THAN THE SWORD 

 

Moir‟s cartoon in the Sydney Morning Herald (8-9 May 2004, p.34) during the height of the 

allegations of mistreatment of Iraqi prisoners by US service personnel showed a serviceman 

taking aim with a camera. The caption: weapon of mass destruction. 

 

28.17 CAMERA PHONES AND NEWS GATHERING 

 

When the bottle shop of one of Brisbane‟s best known hotels was destroyed in a lunchtime 

blaze on 21 May, its last moments proved the age of the digital camera is here to stay. When 

the blaze started in the liquor barn, customers and passers-by began snapping away with 

digital cameras and picture-taking mobile phones. The Courier-Mail was inundated with 

photos of the fire taken by the amateur photographers and published three of the photos, 

including one taken by journalist Joel Dullroy, who lives near the hotel (Courier-Mail, 22 

May 2004, p.9). See also, “Mobloggers making the news” [about camera phones taking their 

place in news gathering], Australian, 4 May 2004, IT Alive section, p.9; and Sheena 

MacLean‟s “Digital puts public in picture”, Australian, 1 July 2004, Media & Marketing 

liftout, p.21. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 28         July 2004 Page 6 

 

28.18 EDITOR FEARS GANGS WANT HIM DEAD 

 

Kate McClymont writes (Sydney Morning Herald, 26 June 2004, p.6): Chung-Yup Kim is, 

under-standably, miffed. The editor of the Korean language newspaper Korea-Oceania 

Business Review has been assaulted, shot at and, most recently, hit over the head by a steel 

pipe. “If this had happened to a journalist on a mainstream newspaper, there would have been 

an outcry,” he told the Herald. “This is the third time for me to have my life at risk because of 

my writing.” Kim, 62, has a master of economics degree from the University of New England 

and for the past 16 years has been the owner and editor of the Review. He believes the three 

attempts on his life are related to articles he wrote on Korean organised crime, including loan 

sharking at Star City casino. He claims a wealthy Korean businessman is behind the attacks. 

Mr Kim‟s most recent assault took place outside his home in Strathfield on the night of 

Sunday, 28 March. According to his police statement, he was struck on the head on the way to 

his car by an Asian man dressed in black. Mr Kim‟s son and a neighbour were able to wrestle 

the attacker, Soo Won Lee, to the ground, but Mr Kim suffered a gash to the head and was 

taken to hospital. 

 

28.19 CHANGES IN THE DAILY TELEGRAPH  

 

The Daily Telegraph introduced a “Sydney Live” liftout – “the definitive guide to going out” 

– on Wednesday, 10 June 2004, and simultaneously revamped its “Seven Days” TV guide. 

 

28.20 NEW MATILDA EXPECTED SOON 

 

A new participant is expected in the Australian journal landscape this year: New Matilda. The 

initiator is John Menadue, a former head of the Prime Minister‟s Department, a former boss 

of Qantas, and a former boss of Rupert Murdoch‟s News Corporation (ABC Radio National, 

Media Report, 27 May 2004). 

 

28.21 THE DEATH OF A PREMIER 

 

This is how Hobart‟s Mercury covered the death on 20 June of Jim Bacon, who resigned only 

three months earlier after six years as Premier of Tasmania, knowing he had inoperable lung 

cancer: 

Monday, 21 June – first seven pages 

Tuesday, 22 June – first four pages 

Wednesday, 23 June – first two pages 

 

28.22 EDITORS 

 

Sally Robinson, deputy editor (features), of the Sunday Age, Melbourne, and a former editor 

of Melbourne Weekly, has been appointed editor of theage(melbourne)magazine, to be 

launched in October (Australian, 1 July 2004, Media & Marketing liftout, p.23). It will 

compete head to head with the independent monthly Melbourne Magazine, now nearly two 

years old (see below). 

 

Former senior Fairfax publisher John Allan has been appointed managing director of 

Melbourne Magazine. This follows the appoiintment of the magazine‟s founder, Steve Harris, 

as the chief executive of Melbourne Football Club (Australian, 1 July 2004, Media & 

Marketing liftout, p.23; Mediaweek, 5 July 2004, p.5). 

 

Bruce Guthrie, editor of the Weekend Australia Magazine, is “Person of the Week” in 

Mediaweek, 5 July 2004, pp.2, 10. He talks in particular about his vision for the magazine, 

which has just been redesigned. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 28         July 2004 Page 7 

 

28.23 NEWS LTD AWARDS 

 

Journalists from Melbourne‟s Herald Sun scooped News Ltd‟s 2004 Newsbreaker of the Year 

awards on 1 July, with Keith Moor winning the journalism prize for a body of work that 

included extracting a third murder confession from a convicted double murderer (Australian, 

2 July 2004, p.2; see also Australian, 8 July 2004, p.18 and 15 July 2004, p.24). 

 

28.24 ASSAULT ON NEWSPAPER CLASSIFIEDS REVENUE 

 

Telstra has unveiled its latest assault on the nation‟s newspaper groups, moving its online 

business, Sensis, into the $700 million real estate advertising market. Sensis chief executive 

Andrew Day said the real estate move was the next stage in its integration of the $635 million 

purchase of the Trading Post Group in April. The move further highlights the decision of 

Telstra‟s board to launch its own attack on the newspaper segment after earlier this year 

rejecting a plan by its then chairman, Bob Mansfield, to buy John Fairfax Holdings, publisher 

of the Sydney Morning Herald, Australian Financial Review, Age and other titles (Australian, 

14 July 2004, p.21). 

 

28.25 GREECE, SOCCER, MELBOURNE AND THE AGE 

 

When Greece won the Euro Cup soccer tournament, the Age published on 6 July a double 

broadsheet-page colour poster of the jubilation – with the Greek population of the city in 

mind. Melbourne is said to have the  greatest population of Greeks outside of Greece. 

 

28.26 JOURNALISTS ON THE MOVE 

 

News Ltd journalists have been on the move lately, some from the Brisbane bureau of the 

Australian to the Courier-Mail, and vice versa. Examples: Jamie Walker, who has run 

bureaux in three states for the Australian and served as its European correspondent, has joined 

the Courier-Mail as assistant editor (Courier-Mail, 8 May 2004, p.2); Stefanie Balogh, a 

former Brisbane bureau chief of the Australian, has joined the Courier-Mail as a senior 

reporter, based initially in the Canberra bureau; and Tony Koch, former assistant editor of the 

Courier-Mail, has joined the Brisbane bureau of the Australian as Queensland chief reporter 

(Weekend Australian, 23-4 July 2004, p.2; and Courier-Mail, 3 July 2004, p.4). 

 

28.27 PACIFIC PUBLICATIONS BUYS MURDOCH MAGAZINES 

 

Seven Network‟s Pacific Publications has agreed to pay Handbury Holdings, the holding 

company for Murdoch Magazines, $77 million in cash and scrip for its business. The titles 

sold as part of the deal include Men’s Health, marie claire and Better Homes and Gardens. 

The sale price was 50 to 100 per cent more than what some industry insiders had been 

expecting (Courier-Mail, 13 July 2004, p.29). 

 

28.28 SUBURBANS GO GLOSSY 

 

Four Leader group weekly free newspapers in Melbourne are about to launched in full gloss 

format. They are the Progress, Stonnington, Bayside and Caulfield-Port Phillip Leaders. 

They will appear in new garb from 2 August. Three Cumberland newspapers in Sydney have 

already adopted the new format: the North Shore Times and the Mosman Daily (a weekly), 

which changed to the new format at the end of 2003, and the Glebe Weekly, which changed in 

June 2004 (Mediaweek, 12 July 2004, p.8). 

 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 28         July 2004 Page 8 

 

28.29 SPORTS JOURNALIST MOVES INTO POLITICS 

 

From Perth, David Marsh writes: John McGrath, one of Western Australia‟s most 

experienced sports journalists, left the West Australian on 15 May 2004 after winning Liberal 

Party endorsement for the blue ribbon seat of South Perth. McGrath, 56, had spent 41 years at 

the paper, joining as a copy boy in 1963 and gained a cadetship the following year. He 

covered two Olympic Games (1992 and 2000), the 1998 Commonwealth Games, 15 

Melbourne Cups, 13 AFL grand finals, seven Interdominion pacing championships, the 

Australian Grand Prix, Australian tennis Open, Australian Masters golf tournament, 

Australian golf Open, President‟s Cup, the world match play tournament and the world 

swimming championships. He held the positions of chief trotting writer (1969-81) and chief 

racing writer (1981-89) before spending a period as sports editor (1989-1990). He was the 

paper‟s chief football writer (1993-97 and 2002-04), and was the paper‟s Melbourne-based 

sports correspondent from 1997-2002. 

 

28.30 DEFINING MOMENTS IN WA’S HISTORY 

 

The West Australian included a magazine in Wednesday‟s issue of the paper for seven weeks 

from 26 May to 7 July to mark the 175
th
 anniversary of the founding of Western Australia. In 

the publication, WA’s Defining Moments, current and former journalists at the paper wrote 

175 articles, taking in moments that have determined WA‟s political, economic and cultural 

development that have affected the lives of West Australians. 

 

28.31 STAFF MEMBERS RECEIVE NEWSPAPER FOR 20 CENTS A WEEK 

 

David Marsh writes: For the first time in the history of the West Australian, all of the paper‟s 

employees were offered a discounted home delivery of the Monday to Friday issues of daily 

morning newspaper for only 20 cents a week. The usual cost is $5.44 weekly. Delivery of 

Saturday‟s paper will be charged at the normal rate by the distributor, who will be subsidised 

by the company for the discounted service. The newspaper has more than 1,000 employees. 

 

28.32 DEMISE OF THE LATEST WA SPORTS NEWSPAPER 

 

David Marsh writes: The Sports Forum has joined the list of short-lived Western Australian 

specialist sporting newspapers. The monthly publication lasted only four issues, with the 

December-January issue being the last. Its owner and editor, David Eltringham, listed a major 

reason for its demise being that he had published his paper too close behind the Western 

Australian Truth, which also had a short life. The Truth failed to gain respectability by 

including a mixture of sport and sex-related issues. Though Eltringham attempted to publish a 

serious sports newspaper, many newsagents were reluctant to stock the publication. He also 

found it difficult to keep an eye on the paper‟s distribution from his home at the seaside town 

of Esperance, 720km south-east of Perth. 

  
CURRENT DEVELOPMENTS: PROVINCIAL 

 

28.33 FOOTPRINT ON THE CENTRAL COAST 

 

The Central Cost edition of the Herald ceased on 12 June 2004. Fairfax‟s regional marketing 

manager Ross Melville confirmed this when interviewed by the Daily Telegraph on 10 June. 

The Central Coast edition began life on 28 September 2002 as a fully fledged separate 

publication, the Central Coast Herald. News Ltd responded with a dual weapon: it made the 

bi-weekly free, the Central Coast Express Advocate, a daily and it introduced a daily “Central 

Coast Extra” supplement to the Daily Telegraph.  

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 28         July 2004 Page 9 

From mid-2003 both the Newcastle Herald and Central Coast Herald have appeared as the 

Herald, with a “Newcastle and Hunter” ear and a “Central Coast” ear distinguishing the 

separate editions. On 24 October 2003, the Central Coast Express Advocate, Gosford-Wyong, 

NSW, ceased to appear daily. It dropped the Monday edition as from 27 October (Daily 

Telegraph, 11 June 2004, p.2, and Australian, 17 June 2004, Media & Marketing liftout, p.17; 

see ANHG20.2, 23.43 and 25.5). 

 

The official line from Fairfax is that the Central Coast Herald was always conceived as part 

of the expansion strategy for the Newcastle Herald. The new paper‟s mission was to expand 

the Newcastle paper‟s “footprint and circulation in the Central Coast” and it achieved this, 

lifting it by 4.3 per cent in the past year (Bruce Wolpé, Corporate Affairs, Fairfax, letter to 

editor, Australian, 24 June 2004, Media & Marketing Liftout, p.18; also see PANPA Bulletin, 

July 2004, p.8). 

 

Mediaweek (5 July 2004, pp.1, 10) reports that the Central Coast Express Advocate began 

publishing separate editions for Gosford and Wyong from 30 June. It also dropped the 

Tuesday issue after the publication of 22 June. This means the Express Advocate now appears 

on Wednesdays, Thursdays and Fridays in two editions. On 14 July the advertising blurb 

when you are placed on hold was still describing the paper as appearing four days a week. 

 

28.34 EDITORS 

 

Peter Dwyer, editor of the Advocate, Burnie and Devonport, has been appointed editor of the 

Courier, Ballarat. He replaces Stuart Howie, who has been appointed deputy editor of the 

Canberra Times (Advocate, Burnie, and Examiner, Launceston, 30 April 2004, pp.2 and 17, 

respectively).  

 

Des Ryan, editor-in-chief of Adelaide‟s Messenger group of suburban newspapers for 19 

years, has been appointed editor of the Advocate, Burnie, to replace Peter Dwyer (News Ltd, 

media release, 23 June 2004; see also Australian, 15 July 2004, Media & Marketing liftout, 

p.23). 

 

Maureen Oates, managing editor of the Huon Valley News, Franklin, Tasmania, shared her 

illness with her readers when she was recuperating after surgery: she was prevented from 

being “out and about, taking photographs and doing my usual bit” because she had recently 

been diagnosed with bowel cancer and had had an operation (Huon Valley News, 14 April 

2004, p.5). 

 

Dean Southwell, 41, the former deputy editor of the Examiner, Launceston, has been 

appointed the editor. He replaces Rod Scott, the editor since Michael Courtney‟s retirement in 

1992. Scott is now the chief of staff in the office of the Premier of Tasmania, Paul Lennon. 

Southwell is studying for a B.A. through the University of Tasmania and last year won the 

university‟s first-year history prize (Examiner, 22 May 2004, online). 

 

Tony Curran, who has edited newspapers in Australia, New Zealand and the UK, has become 

the editor of the Northern Daily Leader, Tamworth, NSW. His previous Australian 

editorships include the Gladstone Observer, the Wimmera Mail-Times, Horsham, and the 

Wentworth Courier, Sydney (Northern Daily Leader, 26 May 2004, online). 

 

28.35 APN MANAGEMENT STRUCTURE 

 

APN News & Media has outlined a new management structure for its New Zealand 

publishing assets ahead of its local listing on the New Zealand stock exchange (Weekend 

Australian, 22-23 May 2004, p.35).  

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 28         July 2004 Page 10 

APN will fully dual-list in New Zealand where it collects more than half its revenue and 

profits (Australian, 12-13 June 2004, p.34). 

 

28.36 BARCOO INDEPENDENT: A PHOENIX FROM THE ASHES 

 

This is a red-letter day for newspapers and journalists in Australia – wrote John Cokley on 17 

June 2004 – the Barcoo Independent, launched in Blackall, Queensland, in 1889 and closed in 

1983, has come back from the dead and is now back in the hands of its local community. The 

full story is here http://www.curiozity.com  (select link to the Barcoo Independent) but 

congratulations are in order for the two Blackall women who have made this possible: Kirstie 

Davison and Sally Cripps.  

 

Their first locally written and produced edition went on sale on 17 June in Blackall. Nearly 

eight months earlier – on 24 October 2003 – a pilot edition of the tentatively entitled Barcoo 

Independent appeared, with the help of journalism students at James Cook University, 

Townsville, supervised by lecturer John Cokley. The Blackall steering committee included 

Kirstie Davison, of Blackall State School, and Sally Cripps, the foundation journalist on the 

Blackall Leader, established on 15 June 1983 by the Longreach Leader (see ANHG 12.31, 

13.46.11 and 25.48; see also PANPA Bulletin, July 2004, p.21). 

 

28.37 MANDURAH PRESS FOR RURAL PRESS LTD 

 

Rural Press Ltd is building a $20 million state-of-the-art print centre at Mandurah, south of 

Perth. The centre will have a German-made MAN Uniset 75 printing press and will print 12 

of the company‟s WA regional newspapers and its agricultural publication, Farm Weekly. 

Rural Press‟s managing director Brian McCarthy said, “Rural Press has a tried and true 

formula with print centres – that is, to build them on the outskirts of the metropolitan area, so 

it provides easy access for our own regional newspapers but is also an attractive location for 

city publishers.” (Mandurah Mail, 17 June 2004, online edition). Rural Press‟s current WA 

print centre is at Collie. (Also see, “Rural Press takes on WA contract print market”, PANPA 

Bulletin, July 2004, p.7.) 

 

28.38 TAMWORTH DAILY FIGHTS HEALTH SERVICE BATTLE 

 

Barry Blair, of Tamworth, writes: The Northern Daily Leader, Tamworth, NSW, has been 

leading a concerted campaign to oppose the merger of the New England Area Health Service 

(Tamworth) and the Hunter Area Health Service (Newcastle). In the 11 June edition, readers 

were urged to post the front page to the NSW Premier, Bob Carr. The capitalised front-page 

headline read: HANDS OFF OUR HEALTH SERVICE. Below appeared a letter addressed to 

the Premier, and readers were asked to sign it. The letter was republished on 14 June. Front-

page and page-lead stories on the issue appeared for more than a week. On 18 June the Leader 

published a broadsheet-sized poster with the words: NO MERGER. 

 

28.39 PETER HAZELL RETIRES FROM GLOUCESTER  

 

Peter Hazell, managing editor of the Gloucester Advocate, NSW, for 34 years, has retired. 

Rural Press News, June 2004, p.10, profiles him (see Country Conscience, pp.387-388). 

 

28.40.1 TERRY QUINN INTERVIEWED 

 

Terry Quinn, editor-in-chief, APN Regional Newspapers, Australia and New Zealand, is 

interviewed in APN Password, June 2004, pp.8-9. Example: Q. Given your broad 

international experience, do you believe our newspapers are sufficiently innovative in the 

development of content, design and workflows? A. No. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 28         July 2004 Page 11 

28.40.2 SEEKING UNIFORMITY AT APN 

 

Martin Simons, CEO, of APN‟s Australian and New Zealand regional newspapers, writes in 

APN Password, June 2004, p.2, about the new front-end pre-press system the company is 

installing.  

 
In theory at the current time we have “one” Atex system and one SII system. SII is more uniform, 

but in reality the company has a number of systems as they are all configured and used in slightly 

different ways. The new system will operate in exactly the same way across all business units – 

how you book an advertisement will be the same, the business rules applying to the billing and 

processing of that ad will be the same. The same will be true for the way the editorial system 

works. There will, of course, be scope to make all the products look different, but the 

underpinning drivers of the business will all be the same. The uniformity will be of great benefit 

in future cross selling between products or pillars (employment super highway), to the efficient 

sharing of editorial material, and for people who move between business units in APN as there 

will be minimal need for system training. 

 

28.41 NEW VOICE FOR KILMORE DISTRICT 

 

Experienced printer Bruce Smith is the publisher of a new independent weekly, the North 

Central Review, which began publication at Kilmore on 18 May 2004. It was conceived by a 

group of local media professionals who wanted to provide a new and independent voice in 

what they saw as one of Victoria‟s fastest growing and changing areas. The weekly serves a 

number of diverse communities, from the Melbourne suburbs of Craigieburn and Epping in 

the south through to the regional centre of Seymour, 80km to the north, and from the 

communities of Romsey and Lancefield in the west to the town of Whittlesea in the east 

(PANPA Bulletin, July 2004, p.12).  

 
NEWSPAPER HISTORY 

 

28.42 CLUNE AND FAIRFAX 

 

From Sydney, Janette Pelosi writes: I‟ve been reading Frank Clune, Journey to Canberra: by 

road from Sydney, with deviations in search of history, geography and curiosa along the 

Canberra Highway. London: Angus & Robertson, 1960. In Chapter 12, pp. 110-112 Clune, 

on reaching Harrington Park, discusses Warwick Fairfax and the Sydney Morning Herald. He 

traces the family from James Reading Fairfax to Warwick Oswald Fairfax and gives his 

opinion on the paper. Clune had even visited Warwick Fairfax at Bellevue Hill to see his art 

collection. 

 

28.43 DAILIES IN THE UK 

 

The Newspaper Press Directory of 1846 (its first issue) and 1904 provided the following 

comparisons: In 1846 Britain had 551 journals, 14 of which were dailies; in 1904, it had 2,443 

journals, 232 of which were dailies. The number of magazines in Britain jumped from 200 in 

1846 to 2,597 in 1904 (with more than 500 being of “a decidedly religious nature”). Source: 

Caxton Magazine, cited in Cowan’s for the Paper, Printing, Stationery and Allied Trades of 

Australasia, August 1904, p.15. 

 
28.44 THE BEST AUSTRALIAN JOURNALISM OF THE 20

TH
 CENTURY 

 

RMIT University Journalism has called for papers to be presented at a conference on the Best 

Australian Journalism of the 20
th
 century. It will be held from 24-26 November 2004 in 

Melbourne. Closing date for abstracts is 16 July, but you could always seek approval for a 

slightly late submission. See http://fifth.estate.rmit.edu.au 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 28         July 2004 Page 12 

28.45 INDEX OF WARRNAMBOOL EXAMINER 

 

Warrnambool and District Historical Society announces (in its Newsletter, May 2004, p.1) 

that it now has David Turland‟s index of the Warrnambool Examiner, 1853-1872, on its 

computer.  

 

28.46 PENS AND PRESSES AT ARMIDALE 

 

An exhibition at the New England Regional Art Museum‟s Museum of Printing celebrates the 

central role of literacy in creating and developing New England (NSW) communities. The 

exhibits, drawn from collections in Glen Innes, Gunnedah, Inverell, Tamworth and Uralla, 

and complemented by permanent displays in the Museum of printing, focus on the role of 

public schools and local newspapers in promoting literacy in those early New England 

communities. The exhibition, called Pens and Presses, will continue until 10 October 

(Northern Daily Leader, Tamworth, 22 May 2004, p.5). 

 

28.47 BRITISH LIBRARY TO DIGITISE 19TH-CENTURY NEWSPAPERS 

 

The British Library is working on digitising nearly two million 19th-century newspaper 

pages. The stories have been available for years to those familiar with and willing to tackle 

microfiche, but the 52,000 newspapers are primarily found in the reading rooms of north 

London. The  £3.04 million project will remove those limitations. “Traditionally students, 

teachers, lecturers and researchers have had to access these titles on microfilm, but from late 

2006 many of these titles will be fully searchable and available on your desk top 24/7,” said 

Stuart Dempster, program manager for the Joint Intelligence Systems Committee. However, 

the digitised offerings will not include every page of every newspaper. Rather, they will be 

chosen by committee members, educational institutions and news organisations and could 

include the Morning Post, which Samuel Taylor Coleridge and William Woodsworth wrote 

for, and the Morning Chronicle, which employed Charles Dickens. The undertaking, which is 

funded by the Higher Education Funding Council, should be complete in about two years, 

with an official launch planned for September 2006. 

 

Source: http://www.onlinejournalism.com/topics/index.php-Online 

Journalism.com/IWantMedia.com 

 

28.48 AGE AT 150 

 

Visit the Age‟s 150th anniversary site that has gone live: http://150.theage.com.au/>  

It includes a calendar of upcoming events as well as historical articles, photographs and a 

timeline of events from 1854.  

 

As part of its 150
th
 birthday celebrations, the Age published a 24-page magazine, “Laughter 

Lines: A celebration of cartooning and illustration”. The magazine was a prelude to the Age 

Cartooning Exhibition, being held at the State Library of Victoria from 2 July to 19 

September. The Age has also begun printing extracts from past issues. 
 

28.49 WHAT’S WRONG WITH THE AGE? THE EDITOR ASKED 

 

The Age was three men in white shirts and ties when I first met it (writes Martin Flanagan, the 

Age, 25 June 2004; see 28.60.25). The year was 1984 and I was sitting in the editor‟s office. 

The then editor, Creighton Burns, had a number of newspaper home truths, including one I‟ve 

been thinking about ever since: “If you ever have a choice between a cock-up theory and a 

conspiracy theory, always take the cock-up theory.” But at our first meeting Creighton merely 

asked me what I‟d do to improve The Age. Improve it? Everyone knew it was the best 

newspaper in Australia. A book by a British journalist written a few years earlier had listed it 

http://www.onlinejournalism.com/topics/index.php-Online%20Journalism.com/IWantMedia.com
http://www.onlinejournalism.com/topics/index.php-Online%20Journalism.com/IWantMedia.com


Australian Newspaper History Group Newsletter  No 28         July 2004 Page 13 

as one of the best English-language newspapers in the world. I said I didn‟t see what was 

wrong with The Age, I saw what was right with it. I got the job. 

The Age was a proud place when I joined, one that had the memory of a great editor, Graham 

Perkin. He died 10 years before I arrived. One old journalist I‟d otherwise only discussed 

footy with started talking one day about Perkin and I saw the light on the hill he had been. 

Over the years, I heard others of the era talk about Perkin like people who love footy talk 

about great players. The ones who expand the game and make it larger by their example. 

History seemed to be everywhere. On the staff then was John Lahey. He‟d been a lad at the 

Argus, Melbourne‟s other newspaper for the educated classes, in the immediate aftermath of 

World War II. He was present the day Charmian Clift was sacked for adultery with George 

Johnston, author of My Brother Jack. After the couple‟s years of wandering, Clift became one 

of the best newspaper writers this country‟s ever had. The Age was a heady place for a young 

man from a regional newspaper in Tasmania. The newspaper had Leunig. The two popular 

artists I most admired when I came to Victoria were Leunig and satirist John Clark. They‟re 

still high on the list. The Age also had Spooner and Tandberg. 

If anyone is a model in the use of language it‟s Ron Tandberg. Spooner I came to understand 

as the newspaper‟s red pulsating heart. A fascinating character, I suspect he sat with Boswell 

and Johnson in an earlier age, or perhaps Hazlitt and Lamb, engaging and demanding others 

be engaged with the great issues of the day (for more, see the website mentioned in the item 

above). 

28.50 AUDIT ADDENDUM 

 

Knox Peter (BCA Hons, MA Hons, University of Wollongong): Researches poetry and other 

“creative” works published in early newspapers and how a regional history and identity can 

be extracted from these works; presently preparing a thesis proposal to begin PhD research on 

Melinda Kendall whose poetry he discovered in early Illawarra newspapers. E-mail: 

peterknow@hotmail.com 
 

28.51 OLD PARLIAMENT HOUSE AND HISTORY OF POLITICAL JOURNALISM 

 

The Press Gallery at Old Parliament House (OPH) will soon made accessible for the public. A 

three-year plan is being developed to include a lively and engaging range of presentation, 

interpretation and education opportunities to cover the events, personalities and technologies 

of the political press from the 1920s to the 1980s. OPH has already conducted some focus 

groups with Canberrans, including educators, to generate ideas on topics, themes and 

approaches likely to be of interest. OPH recently conducted a nationwide email questionnaire 

of educators and others expected to have an interest in the project. 

 

28.52 PRINTING MUSEUM AT INVERELL 

 

The Inverell Pioneer Village, NSW, features the Times Office printing museum, housing 

machinery associated with the history of the Inverell newspapers. The machinery and 

equipment have been assembled by the management of Northern Mediaprint Pty Ltd, 

publisher of the Inverell Times, and Northern Graphics Pty Ltd, trading at Inverell as Regional 

Printers. The equipment includes a double Royal printing press; an Alexander press; a Model 

5 Linotype; a hand Platen; type case, type and other incidental equipment (with thanks to 

Barry Blair for supplying information). 

 

28.53 HOBART MERCURY AT 150 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 28         July 2004 Page 14 

The Hobart Mercury published a 150th anniversary issue of 56 tabloid pages on 5 July 2004, 

plus a 40-page magazine (with pages the size of the Good Weekend) on the newspaper‟s 

history and the first of a series of 15 A4 supplements of 16 pages, entitled “History in 

Headlines”. The first covered 1854-1863, the second 1864-73, the third, 1874-83, and so on. 

The Mercury masthead has a folded copy of the Mercury on the right hand end with 150 

Years and the coloured strap “Bringing you the news since 1854”. The Mercury said that the 

company was now called Davies Bros Pty Ltd, the name having been changed in preparation 

for transferring the company overseas. Readers were offered the chance to obtain a 

commemorative medallion from their newsagent for $2, plus a coupon from Page 2 of the 

birthday issue. 

 

The birthday issue also carried a reproduction of the first issue of the Hobarton Mercury with 

which is incorporated the Hobarton Guardian, dated 5 July 1854. Price: threepence. It was 

published on Wednesdays and Saturdays initially. It became a tri-weekly on 1 January 1855 

and a daily on 1 January 1858. It incorporated the Colonial Times and the Tasmanian on 24 

August 1857 and the Tasmanian Daily News on 1 June 1858. The title of the paper was 

changed to the Mercury on 2 July 1860. Davis Brothers was bought by the Herald and 

Weekly Times in 1986 and became a wholly owned subsidiary of News Ltd on 28 March 

1988.  

 

The 150
th
 birthday issue carried a full-page article (p.17) by Wayne Crawford, examining the 

importance of a paper appearing daily for Hobart. An editorial, “Thank you, dear reader”, 

appeared on Page 12. 

 

On 3 July 450 VIPs from southern Tasmania wined and dined at the Mercury‟s 150rth 

birthday celebration – “a fairly big bash”. The Tasmanian Symphony Orchestra played 

(Mediaweek, 12 July 2004, p.7). 

 

28.54 NEWS PHOTOGRAPHS FROM BRISBANE TRUTH 

 

Victor Isaacs writes: Currently at the John Oxley Library of Queensland History, part of the 

State Library of Queensland, is an exhibition of photographs from their large photographic 

collection of the Brisbane Truth, later Sunday Truth and Sunday Sun newspapers.  Each 

photograph displayed is accompanied by the appropriate page illustrating the relevant article 

in the newspaper. The display will run until 5 December 2004. While the State Library 

premises are being refurbished, the John Oxley Library is temporarily relocated to 996 

Wynnum Road, Cannon Hill, and is open from Sundays to Fridays 10am to 5pm. 

 

28.55   BIBLIOGRAPHY AND INDEX 
 

The Australian Newspaper History Group is about to publish a bibliography of 

Australian newspaper history. It will contain approximately 70 pages.  

 

The ANHG is also about to publish an index to the first 25 issues of its newsletter. It will 

contain approximately 75 pages. Both publications will be sold in electronic format and 

in hard copy. ANHG members will be notified when the publications are available. 

 

28.56 FIJI COUPS: A RESEARCH REQUEST 

 

Anthony Mason, a PhD student at the University of Canberra, is researching the Australian 

broadsheet newspaper coverage of the Fiji coups in 1987 and 2000. He wants to talk to 

Australian journalists who covered the coups, whether they were in Fiji or Australia. In 

particular, he would like to talk to people who were working for the Australian, the Sydney 

Morning Herald and the Canberra Times at the time of the coups. Following is a list of names 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 28         July 2004 Page 15 

of some of the journalists he would like to talk to and the papers they were working for at the 

time. If anyone has contact details for any of these people, could you please forward them to 

Anthony. Alternatively, you could pass on Anthony¹s contact details. If you know of anyone 

else who covered the coups, regardless of the media organisation, contact Anthony Mason on 

ph. (02) 6125 4412 or E-mail: a.mason@student.canberra.edu.au 

 

Australian: John Moses, Brian Woodley, James Oram, Christopher Dore. 

BBC: Red Harrison. 

Radio Australia: Trevor Watson. 

ABC: Peter Cave. 

AAP: Doug Conway. 

SMH: Malcolm Brown, Michael Laurence, Peter Hastings, Patrick Walters, Mike Steketee, 

Ross Dunn, Tony Stephens, Bruce Jones. 

Canberra Times: Keith Scott, Lincoln Wright. 

 

28.57 NATIONAL LIBRARY EXPANDS STORAGE 

 

Every day the National Library of Australia receives 200 books, 300 newspapers and more 

than 500 magazines and journals. (Five times a year it receives a copy of this newsletter.) 

Each year the new material comprises 160,000 items or slightly more than 3.3km of shelf 

space. The NLA will build a new storage warehouse later this year in the outer suburbs of 

Canberra, creating up to 55km of shelf space at a cost of nearly $10 million (Australian, 13 

July 2004, p.7). 

 

RECENTLY PUBLISHED 
 

28.58 BOOKS 

 

28.58.1 A GAZETTEER OF NEWSPAPERS FROM THE CENTRAL VICTORIAN 

GOLDFIELDS (1851-1901) by Sue Hughes, Johnstone Centre Report No. 198, Charles Sturt 

University, Albury, 2003.  

 

28.58.2 HISTORIC PRINTING MATERIAL FROM THE CENTRAL VICTORIAN 

GOLDFIELDS: IMPLICATIONS FOR CULTURAL HERITAGE MANAGEMENT by Sue 

Hughes, Johnstone Centre Report No. 194, Charles Sturt University, Albury, 2003.  

 

28.59 THESIS 

 

WRITES OF PASSAGE: A COMPARATIVE STUDY OF NEWSPAPER OBITUARY 

PRACTICE IN AUSTRALIA, BRITAIN AND THE UNITED STATES by Nigel Starck, 

PhD thesis, Department of English, Flinders University, Adelaide. 

 

28.60 ARTICLES 

 

28.60.1 “THE BANDAR-LOG”: A LITERARY HOT POTATO by Stephen Holt, National 

Library of Australia News, April 2004, pp.10-13. The Colin Roderick Papers in the 

Manuscripts Collection of the National Library include a cache of material from the early 

1960s that illuminates an intriguing incident in Australia‟s political and literary history. 

 

28.60.2 A LIFE AT THE CENTRE by Bridget Griffen-Foley, Griffith Review (ed. By 

Julianne Schultz), Autumn 2004, pp.59-65. An essay about political Alan Reid and his place 

at the centre of the federal political action before the Whitlam era. 

  28.60.3 IT TAKES ALL SORTS TO MAKE NEWS by Jack Waterford, Canberra Times, 17 

April 2004, Panorama, p.2. The editor-in-chief discusses the celebrity focus of some 

newspapers (on Beckham, Kidman, Warne and co.).  



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 28         July 2004 Page 16 

 

28.60.4 TANNER STIRS THE MEDIA MIX by Mark Day, Australian, 27 May 2004, Media 

& Marketing liftout, pp.15, 17. With Mark Latham and Labor forging ahead of John Howard 

and the Government in the polls, Day presents an outline of Labor‟s latest media policy as 

articulated by media spokesman Lindsay Tanner. The main item of interest is support for a 

fourth commercial television channel in each capital. 

 

28.60.5 WHY CORRUPT COPS ARE BAD NEWS by Carmel Egan, Australian, 27 May 

2004, Media & Marketing liftout, pp.15, 21. The tensions between the Victoria Police and the 

news media over the reporting of Melbourne‟s gangland killings and the allegations of police 

corruption are explored. See 28.60.6. 

 

28.60.6 CHEAP SHOTS IN CORRUPTION EXPOSE HIT THE WRONG TARGETS by 

John Silvester, Australian, 3 June 2004, p.18. An Age crime reporter responds to Carmel 

Egan‟s article (28.60.5), suggesting complaints about some journalists‟ tardiness in reporting 

illegal police activities are way off the mark. 

 

28.60.7 RELIGIOUS TERMS IN HEADLINES by Jack R. Herman, Australian Press 

Council News, Vol. 16, No. 2, May 2004, p.1. The Press Council has issued a guideline to 

newspapers and magazines amplifying its principle restricting “gratuitous emphasis” on 

ethnicity, nationality and religion in so far as it affects the use of unmodified terms in 

headlines. 

 

28.60.8 COURTS, JURIES AND THE MEDIA by Ken McKinnon, Australian Press Council 

News, Vol. 16, No. 2, May 2004, pp.3-4. The Press Council‟s chairman examines what a 

recent Appeals Court decision says about the relationship of judges to juries and to the media. 

 

28.60.9 THE GETTING OF WISDOM by Christine Wallace, Weekend Australian, 22-23 

May 2004, Review, pp.4-5. Once an imposing place of dark rooms filled with books, the 

National Library is running on a new energy, revealing an unusual array of treasures. 

 

28.60.10 REPORTING ON RACE: WHITE AUSTRALIA, IMMIGRATION AND THE 

POPULAR PRESS IN THE 1920S by Ross Laurie, Royal Historical Society of Queensland 

Journal, Vol. 18, No. 10, April 2004, pp.420-431. This article deals with key aspects of racial 

and ethnic relations in Australia in the period 1919-1929 through an examination of press 

reports. 

 

28.60.11 PEOPLE WHO PASSED THIS WAY: HENRY LAURIE, Warrnambool and 

District Historical Society Newsletter, May 2004, pp.2-3. Laurie was a partner with William 

Fairfax in leasing the Warrnambool Examiner from founder Richard Osburne for five years 

(1867-72) and then a co-founder with Fairfax of the Warrnambool Standard, which survives 

today and is a daily. Laurie was also a distinguished academic after he left newspapers. 

 

28.60.12 NEWSPAPERS, FAR FROM DYING, ARE THE HEALTHIEST MEDIUM by 

Sheena MacLean, Australian, 13 May 2004, Media & Marketing liftout, pp.17, 20. In the 

absence of the old Newspaper Advertising Bureau, Australian newspapers may move towards 

a strategy that involves a more cooperative marketing approach. 

 

28.60.13 THE WRITE STUFF by Matthew Ricketson, Walkley Magazine, No. 25, 

February/March 2004, pp.20-21. Story-bored readers have a right to demand more memorable 

features. It‟s time to do it better, says the author – who has recently written a text on writing 

feature articles. 

 

28.60.14 BREAKING THE CODES by Neil Breen, Walkley Magazine, No. 26, April/May 

2004, pp.10-11. A sports editor admits he has never dealt with a more emotive story than the 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 28         July 2004 Page 17 

Canterbury Bulldogs football pack-rape allegation. He dissects the media‟s role in the crisis. 

See also, FOR CRISIS‟ SAKE by Trevor Cook, same issue, p.12. A public relations 

practitioner reflects on how the Bulldogs have mismanaged a crisis, again. 

 

28.60.15 KIWIBANK: CAN AUSTRALIA CATCH THE FIRE by Larry Noye, Heritage, 

Summer 2004, pp.19-22. Discusses how much of the Australian press ignores the success of 

New Zealand‟s government bank. 

 

28.60.16 TIME OF CONFLICT IN A CAPITAL INSTITUTION by Mark Day, Australian, 

10 June 2004, Media & Marketing liftout, pp.15, 18. A discussion of the impact Rural Press 

Ltd is having on the Canberra Times, including accusations that the news content is being 

“dumbed down” and that there are massive divisions in the editorial department. 

 

28.60.17 DILEMMA OF ASPIRATION? ROT! By Jack Waterford, Canberra Times, 12 June 

2004, Panorama liftout, p.2. The editor-in-chief responds to the above article (28.60.16) in 

relation to claims that the Canberra Times does not know whether to be a national paper or a 

local paper. 

 

28.60.18 THE NATIONAL PRESS CLUB: HOME OF AUSTRALIA‟S FOURTH ESTATE 

by Judy Cannon, National Library of Australia News, June 2004, pp.18-21. A freelance 

journalist, formerly of Canberra, traces the glory days of one of the nation‟s liveliest public 

forums. 

 

28.60.19 BEEFIER BULLY LANDS KING-HITS by Sheena MacLean, Australian, 17 June 

2004, Media & Marketing liftout, pp.15-16. The makeover of the Bulletin by editor Gary 

Linnell is examined. 

 

28.60.20 MAIL BEATS COMPETITION TO CELEBRATE 150
TH

 BIRTHDAY by Rod 

Kirkpatrick, PANPA Bulletin, June 2004, pp.58-59. A history of newspapers in Castlemaine, a 

boom town during the Victorian gold rushes of the nineteenth century. 

 

28.60.21 THE TALENTED MR ALEXANDER by Pamela Williams, Weekend Australian 

Financial Review, 12-14 June 2004, pp.19-20. John Alexander‟s ascent to the highest rung of 

the Packer empire caps his stunning transformation from newspaper editor to corporate high-

flyer. 

 

28.60.22 FAITH RESTORED AFTER DECADES OF DISENCHANTMENT by Tony Koch, 

Courier-Mail, 18 June 2004, p.37. Koch‟s farewell column in the Brisbane daily after 22 

years working for it. He has joined the Australian’s Brisbane bureau. 

 

28.60.23 OVER THE TOP by Paul Byrnes, Sydney Morning Herald, 12-13 June 2004, 

Spectrum, pp.6-7. Who said the camera never lies? The inglorious history of war is littered 

with fakes. 

 

28.60.24 SHATTERING THE GLASS CEILING by John Tidey, PANPA Bulletin, June 2004, 

pp.26-28. How hard is it for women in the 21
st
 century to crack the “boys‟ club” of newspaper 

executives? 

  28.60.25 HISTORY ALWAYS IN THE MAKING by Martin Flanagan, Age, Melbourne, 25 

June 2004, A3, pp.4-5. When the author joined the Age in 1984, it was “a proud place”; 20 

years later, he is proud to be part of its 150
th
 year (see 28.48). The pages include the program 

of events to mark the 150
th
 anniversary. 

 

28.60.26 DISCLOSURE RULES PROPOSESD FOR PRESS GALLERY, About The House, 

Issue 21, June 2004, p.5. Members of the federal parliamentary press gallery should make 

public disclosures of their pecuniary interests, says Brisbane MHR Arch Bevis. 



Australian Newspaper History Group Newsletter  No 28         July 2004 Page 18 

 

28.60.27 THE PAPER FOR A SPECIAL CITY by Jack Waterford, Canberra Times, 19 June 

2004, Panorama, p.2. The editor-in-chief discusses the readership of the national capital‟s 

daily. 

 

28.60.28 MIRROR ON A YOUTHFUL NATION by Nick Richardson, Australian, 8 July 

2004, Media & Marketing liftout, pp.15-16. A print journalism lecturer who is a former 

journalist on the Australian, writes about the national daily‟s first 40 years. And: STRIKING 

STORY OF THE DAY THE NATIONAL DAILY NEARLY DIED by Mark Day, p.16. 

 

28.60.29 GEARING FAMILY STUMBLES INTO A CENTRAL ROLE AT 

MARYBOROUGH by Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, July 2004, pp.58-59. A potted 

history of newspapers in Maryborough, Victoria, since 1855. 

 

28.60.30 MUCH TO GAIN IF THE LID COMES OFF by Michael McKinnon, Weekend 

Australian, 10-11 July 2004, p.27. A challenge to secrecy laws will start in mid July, offering 

the chance to win access to government policy details, reports the Australian‟s freedom of 

information editor. This relates specifically to income taxation. 

 

28.60.31 WORLD NEWSPAPERS ARE CATCHING TABLOID FEVER by Mark 

Fitzgerald, PANPA Bulletin, July 2004, pp.17-19. Extract: “I will tell you this: 20 years from 

now every daily newspaper will be a tabloid. The New York Times will be a tabloid. The 

Washington Post will be a tabloid.” – Edward Schumacher Matos. 

 

28.60.32 EX-CHIEF‟S 40 YEARS OF PRIDE AND PLEASURE by D.D. McNicoll, 

Australian, 15 July 2004, Media & Marketing liftout, p.20. Ken Cowley tells of how the 

Australian began. 

  

$ix Dollar $uper $ale 

 

Price slashed.  
  Now selling for six dollars: the book 
arising from the Australian 
Newspaper Press Bicentenary 
Symposium held on 1 March 2003 is 
on sale.  
  The Australian Press: A Bicentennial 
Retrospect features the papers 
presented at the symposium and is a 

106-page A5 perfect-bound book, 
complete with ISBN.  
 
  It will cost you $6 (including post 
and packing) for one copy or $10 for 
two copies.  
  Make out cheques to R. Kirkpatrick 
(ANHG). Address at head of this 
newsletter.  

 

             ANHG subscriptions   
 

Requests for a new or renewed subscription to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at r.kirkpatrick@uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

(2) Post to: Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $30). 
 

New or renewed subscription for hard-copy version (ten issues): please send to  
 

(Name)___________________________(Address)__________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 

I enclose $30 – cheque made payable to R. Kirkpatrick (ANHG) – for the next TEN issues. 

mailto:r.kirkpatrick@uq.edu.au

