
  Page 1 

AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP  

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 19                                       September 2002 
 

Compiled for the ANHG by Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074, 

07-3279 2279, r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au 

 

19.1 COPY DEADLINE AND WEBSITE ADDRESS 
 

Deadline for next Newsletter: 30 November 2002.  Subscription details appear at end of 
Newsletter. [Number 1 appeared in October 1999.] 

 
The Newsletter is online through the “Publications” link from the University of Queensland’s 

School of Journalism & Communication Website at www.sjc.uq.edu.au/ 

 
Current Developments: Metro (19.2-30), and Provincial (19.31-38);  

Items related to Newspaper History (19.39-48); Recently Published Books and Articles (19.49-
50); and Chronology, 1900-1909 (19.51). 

 
CURRENT DEVELOPMENTS: METRO 

 

19.2 NEWS CORPORATION LOSES $12 BILLION 

The News Corporation Ltd confirmed on 14 August that its operating loss for the year had 

grown to $12 billion. This came despite a 15 per cent increase to $3.5 billion in underlying 

earnings for the year. Total net losses from its 42.6 per cent interest in the US company 

Gemstar TV Guide and from other items amounted to $13.2 billion for the year (Australian, 

15 August 2002, p.19). 

19.3 CANBERRA TIMES ABOLISHES TWO POSITIONS: HULL, MACKLIN GO 

One month into his job as Rural Press Ltd‟s general manager, regional, Canberra and 

southern, Lloyd Whish-Wilson abolished two positions so as to make the holders redundant. 

The positions were deputy editor and associate editor of the Canberra Times. The holders 

were Crispin Hull, 51, and Robert Macklin, 61. Hull had worked at the Canberra Times since 

joining as a cadet in 1972. He is a former editor and had been deputy editor since 1995 after 

choosing to relinquish the editorship. Macklin had been with the Times for 12 years. The 

letters to the editor column was flooded with readers bewailing their departure. More 

accustomed to country towns, Rural Press Ltd had misjudged the Canberra culture. The house 

organ, Rural Press News, mentions the reshuffle that occurred after Hull and Macklin 

departed, but not the departure of the pair (Canberra Times, 16 July 2002, p.2, 20 July 2002, 

p.2, and Jack Waterford‟s “Addendum” column, Panorama, p.20, and letters to the editor, 17, 

18 and 19 July 2002; Australian, media liftout, 18 July 2002, “The Diary”, p.2, and 1 August 

2002, Errol Simper‟s column [a fairly accurate summation of the whole affair] p.6; and Rural 

Press News, August 2002, p.14). 

19.4 GRATTAN BACK AT THE AGE 

The leading political commentator Michelle Grattan has returned to the Melbourne Age – for 

which she was chief political correspondent for 17 years before becoming the editor of the 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au
http://www.sjc.uq.edu.au/


Australian Newspaper History Group Newsletter No 19     September  2002 Page 2 

Canberra Times, 1993-95. More recently, she has had stints with the Australian Financial 

Review and the Sydney Morning Herald (Australian, Media liftout, 15 August 2002, p.2, and 

13 June 2002, pp.4-5). 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 19     September  2002 Page 3 

19.5 CHRONOLOGY OF RECENT EVENTS 
23 July 2002 Death: Bronwyn Donaghy, in Sydney aged 53; journalist and author; wrote for 

Sydney Morning Herald, Australia’s Parents magazine and New Woman; also wrote 

a long-standing column, under  pen-name of Frances Storm, for Sydney’s Child and 

Melbourne’s Child; author of several books, including Anna’s Story, about a 15-

year-old Sydney girl who died after taking an ecstasy tablet at a rave party (Sydney 

Morning Herald, 7 August 2002, p.32). 

28 July 2002 Death: Edmund Rouse, in Launceston, Tasmania, at age 76; disgraced former chair 

of ENT (Examiner Northern Television), which owned Launceston‟s daily 

Examiner and local TV station TNT9; he married into the Rolph family which 

owned the Examiner; he was jailed for three years in 1990 for attempting to bribe 

Labor MP Jim Cox with $110,000 to keep the Gray Liberal Government in power 

after the May 1989 election (Australian, 30 July 2002, p.5, and 13 August 2002, 

p.14, obit.). 

28 July 2002 Death: Alf Brown, in Melbourne aged 88; chief football writer for the Melbourne 

Herald for more than 30 years until the late 1970s; regarded as the most influential 

and respected Australia Rules football writer of his time; covered more than 1,000 

games; renowned for his exclusive news stories and his extensive and insightful 

Friday night match previews (Herald Sun, 29 July 2002, and 1 August 2002, p.69; 

and see 19.26 below). 

29 July 2002 WOW (or What’s On Weekly), the first magazine to challenge TV Week in more than 

20 years, hits the news stands in Australia (see 19.23). 

2 August 2002 Death: Charles Barclay Chappel, aged 85 in Gunnedah, New South Wales; 

itinerant country newspaper proprietor and printer of the old school; started and/or 

ran papers in Peak Hill, Brewarrina, Dorrigo, Canowindra, Ingleburn, Mareeba 

(Namoi Valley Independent, 6 August 2002, p.7). 

5 August 2002 Death: Peter Costigan, in Melbourne, aged 67; long and successful journalistic 

career with the Melbourne Herald including serving as its Washington 

correspondent, 1966-76, which included the Watergate era and Nixon‟s resignation; 

became the Herald‟s chief political correspondent in Canberra during late 1970s and 

early 1980s; served as president of  Canberra Press Gallery and as member of the 

Australian Press Council; elected to Melbourne City Council as independent in 

March 1999 and within days was unexpectedly chosen as Lord Mayor; served until 

June 2001(Australian, 6 August 2002, p.3, and 7 August 2002, p.9, obit.; Age, 6 

August 2002, p.6; Herald Sun, 6 August 2002, p.66) 

August 2002 Death: Frank O’Neill, in Sydney aged 80; war hero; worked for Packer‟s Daily and 

Sunday Telegraphs and Murdoch‟s Daily and Sunday Mirrors, and had several stints 

in News Ltd‟s London bureau, covering events such as the Great Train Robbery and 

the Profumo affair; in 1962, as the instigation of Daily Mirror editor Zel Rabin, he 

rode across the continent to re-enact John McDouall Stuart‟s great exploration 

expedition of 100 years earlier (Sydney Morning Herald, 14 August 2002, p.36; 

Australian, Media liftout, 8 August 2002, p.6). 

14 August 

2002 

Death: Neal Travis, in New York aged 62; born in Otago, New Zealand; began as a 

tea boy with the Evening Star, Dunedin, in 1956; joined the Sydney Sun in 1958 

before going to the South Pacific Post, Port Moresby; the Daily Mirror, Sydney, 

appointed him as its New York correspondent in 1966; returned to Sydney in 1968 

to edit the Mirror, and later became editor-in-chief of the Sunday Mirror and the 

Australian; later wrote a gossip column for the New York Post during Rupert 

Murdoch‟s periods of ownership (Australian, 16 August 2002, p.11). 

August 2002 Death: Alan Newman, aged 78 in Perth; joined West Australian as telegraph printer 

in 1949; became sporting journalist; chief Australian Rules football writer, 1952-57; 

deputy sports editor, 1957-71; associate sports editor, 1971-79; resigned October 

1981 to join Western Mail (West Australian, 21 August 2002, p. 107). 

24 August 

2002 

Death: Alastair McLeod, in Kabul, Afghanistan, aged 41; New Zealand-born 

freelance journalist who had been reporting for the Australian was killed in a car 

crash; had reported from conflict zones as diverse as Angola, Mozambique, Kosovo, 

West Papua and East Timor for NZ‟s TV3, Channel 4, Radio New Zealand, 

London‟s Sunday Times and most recently for the Australian (Australian, 26 August 

2002, pp.3, 9; and PANPA Bulletin, September 2002, pp.40-41, 43). 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 19     September  2002 Page 4 

 

19.6 CIRCULATION FIGURES CHANGE LITTLE 

 

The Audit Bureau of Circulation figures for Australia‟s capital-city daily newspapers for the 

first six months of this year reveal nothing dramatic, yet there were some bright spots for 

some titles. The Sydney Morning Herald’s Monday-to-Friday sales have increased by 3.17 per 

cent and the Sunday Herald Sun, Melbourne, has lifted its sales by 3.73 per cent (Australian, 

9 August 2002, p.20, and Media liftout, 15 August 2002, p.9). See 19.36 for regional dailies‟ 

circulation figures. 

 

Newspaper Six months to 

30/6/2002 

Six months to 

30/6/2001 

Change %* 

Australian (M-F) 130,497 132,145 - 1.25 

Australian (Sat.) 297,540 304.923 - 2.42 

Australian Financial Review (M-F) 89,274 92,500 - 3.49 

AFR Weekend Edition (Sat.) 90,980 92,000 - 1.11 

Daily Telegraph, Sydney (M-F) 406,220 410,896 - 1.14 

Daily Telegraph, Sydney (Sat.) 335,438 338,620 - 0.94 

Sydney Morning Herald (M-F) 229,000 221,973 + 3.17 

Sydney Morning Herald (Weekend) 400,000 396,112 + 0.98 

Sun-Herald 559,725 560,776 - 0.19 

Sunday Telegraph 727,036 719,493 + 1.05 

Herald Sun (M-F) 548,764 544,938 + 0.70 

Herald Sun (Sat.) 515,598 511,199 + 0.86 

Age (M-F) 197,700 195,727 + 1.01 

Age (Sat.) 318,900 326,010 - 2.18 

Sunday Herald Sun 570,647 550,144 + 3.73 

Sunday Age 199,350 199,008 + 0.17 

Courier-Mail (M-F) 215,371 214,241 + 0.53 

Courier-Mail (Sat.) 343,323 343,226 + 0.03 

Sunday Mail (Qld) 601,851 590,423 + 1.94 

Advertiser, Adelaide (M-F) 203,582 201,813 + 0.88 

Advertiser, Adelaide (Sat.) 280,490 276,720 + 1.36 

Sunday Mail (SA) 345,407 345,686 - 0.08 

West Australian, Perth (M-F) 207,793 211,370 - 1.69 

West Australian, Perth (Sat.) 385,871 385,000 + 0.23 

Sunday Times (WA) 346,041 340,170 + 1.73 

Mercury, Hobart (M-F) 49,895 50,223 - 0.65 

Mercury, Hobart (Sat.) 65,308 65,097 + 0.32 

Sunday Tasmanian 58,425 58,325 - 0.14 

Sunday Examiner (Tas.) 42,012 40,988 + 2.50 

Canberra Times (M-F) 38,694 38,938 - 0.63 

Canberra Times (Sat.) 72,080 72,198 - 0.16 

Canberra Sunday Times  39,075 38,931 + 0.37 

Northern Territory News (M-F) 22,152 22,425 - 1.22 

Northern Territory News (Sat.) 31,774 31,354 + 1.34 

Sunday Territorian 27,084 25,197 + 7.49 

 

 

19.7 READERSHIP FIGURES 

 

The latest readership figures for Australian newspapers and magazines have been published 

amidst continuing queries about the methodology that Roy Morgan Research uses (see 

Australian, Media liftout, 29 August 2002, p.12; Australian Financial Review, 26 August 

2002, p.41). 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 19     September  2002 Page 5 

19.8 NEW SECTIONS AND REDESIGNS 

The Courier-Mail, Brisbane, introduced on Monday, 12 August 2002, a new two-page daily 

section called “Today”. It sets out to be a “definitive daily guide to what‟s on, what‟s new and 

who‟s who”. The topics listed under the “Today” banner are: trends, lifestyle, fashion, music, 

art, opera, dance, shopping”. Its design makes much of the rest of the paper look dowdy. The 

section represents possibly the first distinctive stamp that new editor David Fagan has placed 

on the paper. 

The Sunday Canberra Times was redesigned on 18 August. The main change was that the 

magazine was made a stapled separate section on higher quality paper. 

The Australian introduced a new section, entitled “Worldwide”, on Monday, 16 September. 

The first section covered five broadsheet pages and included “reports from the best network 

of award-winning correspondents of any Australian newspaper” and “material from the 

world‟s most prestigious publications”. 

19.9 FAIRFAX AND FAIRFAX 

 

Depends which paper you read: On 16 September 2002, the Australian (pp.1, 27) reported 

that John Fairfax and Rural Press Ltd were investigating a $3 billion merger that could deliver 

boardroom control of the upmarket publishing group back to the Fairfax family. One scenario 

considered as part of an all-scrip deal could result in Rural Press chairman John B. Fairfax 

becoming chairman of the merged group. On 17 September the Sydney Morning Herald 

(p.22) reported: “John Fairfax and Rural Press yesterday rejected speculation they were on the 

brink of a $3 billion merger.” In a statement to the Australian Stock Exchange, John Fairfax 

said the report was “in error”. 

 

19.10 ANHG IN 2003 
 
Because the editor of this newsletter has been granted study leave to research and write 
Australian newspaper history during 2003, expressions of interest are invited from ANHG 
people who may be interested in editing the newsletter in 2003. 
 

 

19.11 PEOPLE (1): SHANAHAN WINS JAPAN AWARD 

 

Dennis Shanahan, the Australian’s political editor, has been awarded the Japan Award for 

Journalism by the Japanese Embassy and the National Press Club. The award, sponsored by 

the Japanese Government, is designed to promote deeper understanding of modern Japan 

among Australian journalists (Australian, 1 August 2002, p.2). 

 

19.12 PEOPLE (2): GAVIN SOUTER AND THE HERALD 

 

Gavin Souter, author of Company of Heralds and Heralds & Angels, no longer receives a free 

copy of the Sydney Morning Herald. The complimentary copy he had received since retiring 

in 1987, after 40 years of service, has been discontinued by publisher and editor-in-chief Alan 

Revell. It‟s part of a cost-cutting scheme that affects all Fairfax retirees (Australian, Media 

liftout, 1 August 2002, p.2, “The Diary”). 

 

19.13 PEOPLE (3): DOYEN OF FOOTBALL WRITERS 

 

From Melbourne, Robert Coleman writes on the death of Alf Brown (see 19.5): “Doyen” is a 

vastly over-used word, but it is no exaggeration when applied to Alf Brown‟s standing among 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 19     September  2002 Page 6 

football writers. If, as it is often said, football is a religion in Melbourne, then Alf in his day 

was the archbishop. His influence on the sport was huge. He was far ahead of the field of 

football writers. He broke stories, his commentaries were widely read and his network of 

contacts unsurpassed. In the days before television, and with minimal radio coverage, 

thousands relied on the afternoon Herald and Sporting Globe for kick-for-kick coverage of 

the games.  

 

It was an education to sit beside Alf in the press box at a VFL grand final, as I sometimes did 

to write the colour story. He would be wearing headphones to dictate copy to a typist. As the 

game progressed, the dictation obviously got behind, so that eventually he would be mentally 

absorbing what was currently happening on the field while describing what had happened 

fifteen minutes earlier. In those days, the paper would be on the streets with pages of 

description while the players were still under the shower. We did the same sort of thing, of 

course, with big court cases and events such as the Melbourne Cup. How times have changed. 

Today, we don‟t even have an evening edition on Saturdays!  

 

It‟s true that Alf could be a bit cantankerous, although I never found him so. Before his 

football days, he was a very good general reporter. He was at one time, I believe, a political 

roundsman (the federal offices were all in Melbourne then) and I know he covered the 

sensational Pyjama Girl inquest in 1944. In his later years, he had eye trouble and was a 

familiar sight around the office wearing an eyeshade and complaining about the fluorescent 

lighting. 

 

19.14 PEOPLE (4): CAMERON FORBES RETIRES 

 

Cameron Forbes has retired after reporting for the Australian for nine years and working in 

journalism for 45 years. He began his career in 1958 at the Morning Bulletin, Rockhampton, 

in the days when George Westacott was editor. Forbes joined the Age, Melbourne, in 1966 

and covered politics in Canberra, wrote leaders, worked as foreign editor and as a foreign 

correspondent covering Europe and Asia (Australian, Media liftout, 18 July 29002, p.9). 

 

19.15 THE FORMER MELBOURNE HERALD SITE 

 

A $200 million glass tower will be built above the former Herald and Weekly Times building 

in Flinders Street, Melbourne. The newspaper group vacated the building in the mid-1990s. 

About two-thirds of the old building will be retained for heritage reasons (Age, 6 August 

2002, p.4). 

 

19.16 PUBLISHERS PLEAD GUILTY 

 

Two newspaper groups have pleaded guilty to contempt of court for publishing a suppressed 

image of a killer in the bodies-in-the-barrel case. The Australian and the Age admitted 

breaching a suppression order imposed by South Australian Supreme Court judge Brian 

Martin after publishing the image of James Spyridon Vlassakis. The Herald Sun pleaded not 

guilty to contempt and will argue that the order was invalid because it breached requirements 

of natural justice and therefore could not be enforced. The case has been adjourned to a date 

to be fixed (Weekend Australian, 17-18 August 2002, p.12). 

 

19.17 CLARIFICATION AND CORRECTION 

 

The Australian, on 8 August 2002, p.2, published the following clarification: “A report 

headlined „Murdoch queried Rich prediction‟ on Page 4 of the Australian yesterday said 

News Limited chief operating officer Peter Macourt discussed One.Tel‟s cash position with 

News Limited chairman Lachlan Murdoch four months before the telco collapsed. Mr 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 19     September  2002 Page 7 

Macourt says the discussion referred to in the article concerned the telco‟s European 

operations, not the parent company‟s cash position.” 

 

On 30 August 2002, p.2, the Australian found the need to correct a report about Mr Macourt. 

“The Australian’s Media section yesterday incorrectly suggested that Mr Peter Macourt was a 

former director of INL and a former chief operating officer of News Limited. In fact, Mr 

Macourt remains in those positions while also being appointed chairman of Sky TV.” A 

correction also appeared in the Media liftout of 5 September, p.9. 

 

19.18 WAN PROFIT DECLINES 

 

West Australian Newspapers, publisher of the daily West Australian, Perth, and a string of 

regional newspapers, reported a 23 per cent decline in annual profit: “a solid result in a 

difficult environment”. Total revenue fell 9.6 per cent to $297.3 million. Advertising volumes 

fell 8.2 per cent.  Net profit was $51.2 million (Australian, 9 August 2002, p.22). 

 

19.19 AUSTRALIAN PRESS COUNCIL REVISES OBJECTS 

 

The Australian Press Council, established in 1976, has revised the objects clause in its 

Constitution. It did so as a result of a planning day. Details are in Australian Press Council 

News, Vol 14, No 3, August 2002, pp.1-2, 16. The Council expected to publish a new edition 

of its Information Booklet, incorporating the changes, as soon as possible. 

 

19.20 FAIRFAX PROFIT FALLS BY 58 PER CENT 

 

The net profit of John Fairfax Holdings fell 58 per cent from $128.1 million last year to $53.7 

million this year. The contract of chief executive Fred Hilmer has been renewed on a one-year 

rolling basis. Fairfax blamed the poor result on the worst advertising downturn in more than a 

decade. Group sales fell 9.4 per cent to $1.2 billion (Sydney Morning Herald and Australian 

Financial Review, 10 September 2002, p. 17 and p.15, respectively). 

 

Jane Schulze reported (Australian, 12 September 2002, p.19) that John Fairfax expects only a 

marginal lift in advertising volumes across its major metropolitan newspapers in 2003, 

according to documents inadvertently released on its website and quickly withdrawn. The 

documents reveal Fairfax expect total classified volumes for the Sydney Morning Herald, 

Sun-Herald, Australian Financial Review and Age would grow by 0.55 per cent in 2003 (from 

11.46 million centimetres in 2002). 

 

19.21 SEPTEMBER 11 FIRST ANNIVERSARY SPECIAL EDITIONS 

 

Australian capital-city newspapers ran special editions, sometimes over several days, to mark 

the first anniversary of the “September 11” terrorist attacks on America. Examples: the 

Weekend Australian, 7-8 September 2002, 16 broadsheet pages; the Australian, 11 September 

2002, 24 tabloid pages; the Sunday Mail and Courier-Mail, and the Sunday Telegraph and 

Daily Telegraph, 8, 9, 10, 11, 12 and 13 September, eight broadsheet pages each day; the 

Sydney Morning Herald, 11 September, 12 broadsheet pages; the Age, 11 September, 16 

broadsheet pages.  On 11 September the Age published a special afternoon edition. 

 

19.22 MEDIA INDUSTRY RECOVERY IN 2003 

 

Australia‟s media industry will emerge in 2003 from the worst advertising slump in a decade, 

according to a comprehensive sector report released on 3 September. The Pricewaterhouse-

Coopers report also warns the greatest challenge Australia‟s media organisations face is 

operating under an increasingly onerous and outdated regulatory regime in desperate need of 

overhaul (Courier-Mail, 4 September 2002, p.27). But a different slant has come from 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 19     September  2002 Page 8 

broking firms Merrill Lynch, CSFB and Macquarie Equities. They have slashed their 

advertising growth forecasts, assuming “another year of advertising paralysis” (Sydney 

Morning Herald, 17 September 2002, p.22). 

 

19.23 MAGAZINES (1) WOW: THE BATTLE ON THE TV FRONT 

The magazine that has become the first challenger for TV Week in 20 years emerged on the 

news stands across Australia on 29 July. Its title is What’s On Weekly, but it wants to be 

known by its acronym, WOW. Kerry Stokes‟ Pacific Publications has launched WOW with a 

$2.75 cover price, 20c cheaper than the Packer group‟s TV Week and 95c below Time 

Warner‟s Who Weekly. TV Week‟s circulation was 265,024 in the final half of last year, about 

590,000 fewer than its peak in 1984. TV magazine inserts in Sunday newspapers had a 

collective circulation of nearly 3.3 million at the end of last year (see Australian Financial 

Review, 29 July 2002, p.47; and Australian, 22 July 2002, p.3, 12 July 2002, p.19, and 5 July 

2002, pp.3 and 19; and 19.50.6 below). The previous challenger to TV Week was the TV 

Times. 

19.24 MAGAZINES (2): MELBOURNE TITLE TO BE LAUNCHED 

 

Former Fairfax and News Ltd executives Steve Harris and John Allan have launched a 

Melbourne-based magazine company, Viamedia. The first title in its stable will be the glossy 

Melbourne Magazine. Harris was formerly publisher and editor-in-chief of the Age and Allan 

was publisher of Fairfax‟s general magazines. The magazine, to be launched in October, is 

said to be the first devoted to one Australian city (Australian, 29 July 2002, p.3). 

 

19.25 MAGAZINES (3): NEW IDEA AT 100 

 

New Idea magazine is celebrating its centenary. Launched in 1902 for women, it was 

“devoted exclusively to their needs and problems”. Sally Jackson traced some important 

events in the first 100 years of the magazine in an article, “A new idea that changes with the 

times”, in the Australian, Media liftout, 1 August 2002, p.7. 

 

19.26 MAGAZINES (4): PERTH  TITLE IS FIVE YEARS OLD 

 

David Hogan launched Scoop magazine in Perth in September 1997, using a concept similar 

to London‟s Time Out and taking its cue from a huge range of fashion and lifestyle 

magazines. It is distinctive, however, because of its combination of high-quality artwork, 

glossy pages, an events calendar, restaurant and accommodation guides, and its distribution 

system.  

 

Scoop has only 1,000 paid subscribers (at $35.95 a year) and sells just 6,000 of its 22,000 

print run at almost $10 each in newsagencies. The rest of each edition is distributed free to 

upmarket hotels, private hospitals, beauticians, hairdressers, cafés and restaurants (Australian, 

Media liftout, 8 August 2002, p.10). 

 

19.27 MAGAZINES (5): AUSTRALIAN WOMEN’S MONEY 

 

A magazine claiming to be Australia‟s first comprehensive personal finance publication 

written especially for women was launched in August. Called Australian Women’s Money, it 

emerges from the HWW publishing house and will appear quarterly. Others in the stable are 

Your Mortgage and Home Buyers’ Guide (Australian, Media liftout, 22 August 2002, p.3). 

 

19.28 MAGAZINES (6): READER’S DIGEST REVAMP IN AUSTRALIA 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 19     September  2002 Page 9 

The Reader’s Digest is out to make its presence more evident on newsstands in Australia. 

This month it has an A4-sized cookbook glued to its back and a new title on its front: 

Australian Reader’s Digest. The stock is whiter and glossier. The revamp, described as the 

biggest since the magazine began selling in Australia 56 years ago, has been initiated by new 

managing director Paul Heath who has a marketing, not a publishing, background.  Reader 

response to the Australian changes will be watched with interest by the Reader‟s Digest 

parent company (Australian, 28 August 2002, p.3, and Media Liftout, 29 August 2002, p.3). 

 

19.29 MAGAZINES (7): IPMG TO PUBLISH VOGUE 

 

Conde Nast, the US publishing house known for its glossy magazines, has shut its Australian 

operation. It has licensed production of its seven local glossies, including Vogue, to IPMG 

(the Independent Print Media Group), owned by Sydney‟s Hannan family, owners of Eastern 

Suburbs Newspapers (Weekend Australian, 7-8 September 2002, p.2; Australian, Media 

liftout, 12 September 2002, p.11). 

 

19.30 MAGAZINES (8): ABC SPORT MONTHLY 

 

ABC Sport Monthly will hit the newsagencies on 1 November, according to Stephen Brook in 

the Australian’s Media liftout (12 September 2002, p.3). Publisher Jim Clarke promises a 

radically different sports magazine – one that boasts fine writing and no match reports and no 

“babes in bikinis”. 

 

CURRENT DEVELOPMENTS: PROVINCIAL 

 

19.31 APN AND RURAL PRESS LTD: MERGER MOOTED 

 

APN News & Media Ltd recorded a 63 per cent jump in half-year net earnings to $36 million, 

aided by a contribution from New Zealand publisher Wilson & Horton. The regional media 

group expects to meet its forecasts for calendar 2002 only if there is an upturn in advertising 

in the fourth quarter (Australian and Courier-Mail, 21 August 2002, p.25 and p.27 

respectively). 

 

Rural Press Ltd signalled a year of expansion and a possible merger after a record annual 

result and spectacular increase in its dividend yield.  Its net profit jumped from $24.9 million 

to $53.7 million. Market watchers expect Rural Press to merge with APN News & Media and 

then to launch a joint bid for John Fairfax Holdings (Australian, 30 August 2002, p.21). 

 

19.32 APN REPLACES ILL CHIEF EXECUTIVE 

 

An ill John Sanders has been replaced, at his own request, as chief executive of APN News & 

Media Ltd after only one month in office. He replaced Vincent Crowley (see 17.41 and 18.28) 

whose departure for Ireland was reported in the Australian Financial Review, 29 July 2002, 

p.46. Sanders, aged 44, moved to Australia in February to be groomed for his role, but he was 

on sick leave during July. Brendan Hopkins, chief of the UK operations of Independent News 

& Media plc (APN‟s parent company), will replace Sanders (Australian and Courier-Mail, 2 

August 2002, p.20 and p.31, respectively). APN owns 10 regional dailies in Queensland and 

four in northern New South Wales. At the end of 2001 APN acquired its New Zealand sister 

company, Wilson & Horton (see 15.30). Sanders was then the chief executive of Wilson & 

Horton. See also PANPA Bulletin, September 2002, p.79. 

 

19.33 FEDERAL COURT CLEARS RURAL PRESS OF MISCONDUCT 

 

The Full Federal Court has overruled the judgment by a single Federal Court judge last year 

that Rural Press Ltd misused its market power when it discouraged a competitor that was 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 19     September  2002 Page 10 

encroaching on the circulation of one of its papers in South Australia. The Full Court did not 

agree that Rural Press and its SA subsidiary, Bridge Printing, were parties to an arrangement 

that had the effect of substantially lessening competition in a Murray Bridge newspaper 

market. Despite this, the Full Court held that the original penalties ordered were appropriate 

for RPL‟s breach of section 45 of the Trade Practices Act. The company was fined $600,000 

and its regional publishing general manager, then Ian Law, and its state manager, Trevor 

McAuliffe, were ordered to pay $70,000 for being knowingly concerned in the contravention 

of the Act (PANPA Bulletin, August 2002, p.6; see also 12.11 and 14.24). The Australian 

Competition and Consumer Commission decided to seek special leave to appeal to the High 

Court over the Full Federal Court‟s ruling (PANPA Bulletin, September 2002, p.39). 

 

19.34 MILLSTREAM TIMES AND CLERMONT RAG  

 

The Tamworth-based Barry Blair, a frequent contributor of ANHG items in the past, is 

touring the back blocks of Queensland and sends your editor packages of newspapers from 

various towns. A recent mailing included a free quarterfold, the Millstream Times, published 

at Ravenshoe, Queensland, and circulating in “Atherton, Croydon, Einasleigh, Forsayth, 

Georgetown, Herberton, Innisfail, Innot Hot Springs, Irvinebank, Kairi, Karumba, Malanda, 

Millaa Millaa, Mt Garnet, Mt Surprise, Normanton, Ravenshoe, Tarzali, Tolga, Yungaburra, 

Wondecla & the Web”. The issue received was Vol 11, No 30, dated 2 August 2002. The 

Times is owned, operated and published by Bernie and Jenny Grech “independent of any 

other shareholders ort investors”. Email: the millie@iig.com.au 

 

Another mailing included the Clermont Rag Community Newsletter, Vol 20, No. 26, dated 5 

July 2002. Reading like a community noticeboard delivered to your letterbox, it is sponsored 

by Belyando Shire Council and Clermont District Progress Association. 

 

19.35 EDITORS FOR TOOWOOMBA AND LISMORE 

 

Two APN dailies have advertised for editors: the Chronicle, Toowoomba, Queensland, and 

the Northern Star, Lismore, NSW. At Toowoomba, the vacancy has arisen because of “an 

external promotion” for Mitchell Murphy who held the post of editor and circulation director 

for only a year (see 14.13 and 15.37). At Lismore, Dean Gould had been an award-winning 

editor. The positions were advertised in the Australian’s Media liftout on 29 August, p.8. 

Both advertisements emphasised the need to lift newspaper sales. The Chronicle wants an 

editor who „further develop the committee editorial team, to live and breathe the goal of 

lifting paper sales”. The Star wants an editor with excellent news sense, a willingness to get 

involved in the key day-to-day news judgments and, “most importantly, a track record of 

growing circulation”. 

 

19.36 GOLD COAST BULLETIN CONTINUES CIRCULATION RISE 

 

The Gold Coast Bulletin continues to be one of the best-performing regional daily 

newspapers, as the Audit Bureau of Circulation figures for the January-June 2002 period 

show. The Bulletin’s average daily sales jumped by 2,552 compared with the corresponding 

period in 2001. Dailies in the following centres recorded increases (of more than three 

figures): Albury, Dubbo, Maitland, Newcastle, Geelong, Shepparton, Bundaberg, Gladstone, 

Gold Coast, Gympie, Ipswich, Maroochydore, Maryborough, Townsville. Decreases (of more 

than three figures) were recorded in the following centres: Broken Hill, Lismore, Wagga 

Wagga, Wollongong, Bendigo, Mildura, Warrnambool, Mount Isa, Toowoomba and 

Kalgoorlie. 

 

Three regional dailies, each of them from Queensland, listed separate Monday-Friday and 

Saturday breakdowns, as well as an overall average. For Saturday sales, the Gold Coast 

Bulletin recorded 79,537, the Cairns Post 42,974, and the Townsville Bulletin 38,347. 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 19     September  2002 Page 11 

Compare these three papers on a Saturday basis and a Monday-Friday basis with three so-

called metropolitan dailies, the Canberra Times, the Hobart Mercury and the Northern 

Territory News, Darwin, and the following is the result: 

 

Saturday: (1), Gold Coast; (2) Canberra; (3) Hobart; (4) Cairns; (5) Townsville; (6) Darwin.  

 

Monday-Friday: (1) Gold Coast; (2) Hobart; (3) Canberra; (4) Townsville; (5) Cairns; (6) 

Darwin. 

 

During January-June the daily audit of the Daily Advertiser, Wagga Wagga, dropped back 

from a six-day to a five-day one because it introduced the Weekend Advertiser as its Saturday 

title. The first audit figures for the Weekend Advertiser, which sells for $1.40, were 16,535. 

Averaged out over six days, the Advertisers lost 1,278 sales a day (8.22 per cent) compared 

with the same audit period last year (see below*). This was the biggest percentage fall of any 

regional daily. 

 

Newspaper Six months to 

30/6/2002 

Six months to 

30/6/2001 

Change %* 

Border Mail, Albury-Wodonga (NSW) 27,690 26,382 + 4.96 

Western Advocate, Bathurst 4,397 4,403 Static 

Barrier Daily Truth, Broken Hill 6,317 6,447 - 2.10 

Daily Liberal, Dubbo 5,730 5,625 + 1.87 

Daily Examiner, Grafton 5,645 5,855 - 3.59 

Northern Star, Lismore 16,374 16,725 - 2.10 

Maitland Mercury 4,708 4,585 + 2.68 

Newcastle Herald 53,456 53,000+ + 0.86 

Central Western Daily, Orange 5,371 5,312 + 1.11 

Northern Daily Leader, Tamworth 8,666 8,654 Static 

Daily News, Tweed Heads 5,571 5,598 Static 

Daily Advertiser, Wagga Wagga 13,801 (five days) 15,535 (six days) - 8.22* 

Illawarra Mercury, Wollongong 30,531 32,332 - 5.57 

Ballarat Courier (Victoria) 20,381 20,367 Static 

Bendigo Advertiser 14,304 14,440 - 0.94 

Geelong Advertiser 28,691 27,716 + 3.55 

Sunraysia Daily, Mildura 7,611 7,713 - 1.32 

Shepparton News 10,725 10,159 + 5.57 

Warrnambool Standard 12,855 13,045 - 1.46 

Bundaberg News-Mail (Qld) 11,406 11,094 + 2.81 

Cairns Post 29,176 29,021 + 0.53 

Gladstone Observer 7,725 7,595 + 1.71 

Gold Coast Bulletin 47,873 45,321 + 5.63 

Gympie Times 5,295 5,175 + 2.31 

Queensland Times, Ipswich 12,835 12,565 + 2.15 

Daily Mercury, Mackay 15,193 15,155 Static 

Sunshine Coast Daily, Maroochydore 22,302 21,763 + 2.48 

Fraser Coast Chronicle, Maryborough-

Hervey Bay 

9,139 8,932 + 2.32 

North-West Star, Mount Isa 3,557 3,691 - 3.63 

Morning Bulletin, Rockhampton 18,757 18,782 Static 

Toowoomba Chronicle 26,858 27,085 - 0.84 

Townsville Bulletin 28,469 28,163 + 1.09 

Kalgoorlie Miner (WA) 6,055 6,415 - 5.61 

Advocate, Burnie (Tas.) 24,831 24,921 - 0.36 

Examiner, Launceston 35,850 35,842 Static 

 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 19     September  2002 Page 12 

19.37 THE CHRONICLE SAYS GOODBYE TO MARGARET AFTER 125 YEARS 

 

The Toowoomba Chronicle, Queensland, has had a presence in Margaret Street, one of the 

two major streets in the city‟s CBD, since September 1877. Its headquarters were on the 

southern side of Margaret Street until 21 November 1928 when it moved to the northern side 

(to No. 191). In 1979 when it shifted to Ruthven Street and changed to offset printing, the 

Chronicle’s former site, in Margaret Street, was redeveloped as The Chronicle Arcade and the 

newspaper maintained an accounts office there. That office will be closed on 27 September, 

nine days after the 125
th
 anniversary of the original shift to Margaret Street (from Ruthven 

Street). [Warren Murray, journalist, The Chronicle, Toowoomba, telephone call to ANHG 

editor, 11 September 2002, and ANHG editor‟s own research notes.] 

 

19.38 RESPONSIBILITY IS TO READERS, SAYS SA COUNTRY EDITOR  

 

Rosemary Cock, editor of the Yorke Peninsula Country Times, Kadina, South Australia, 

profiled in PANPA Bulletin (September 2002, p.55), says: “Reporters [on] a country 

newspaper like ours have the added challenge of reporting accurately and with balance, the 

good and bad, knowing they can‟t hide behind the anonymity of their metro/city counterparts. 

Finding the balance of keeping your contacts without them expecting preferential press 

treatment can be tricky, but our ultimate responsibility is to our readers.” 

 

ITEMS RELATED TO NEWSPAPER HISTORY 
 

19.39  VALE: A COUNTRY NEWSPAPER OWNER OF THE OLD SCHOOL 

 

The death is recorded in 19.5 of Charles Barclay Chappel, a jack-of-all-trades country 

newspaper proprietor of the old school. Chappel scored one and a half lines in my Country 

Conscience: A History of the New South Wales Provincial Press, 1841-1995 (2000). Ron 

McLean, the editor of the Namoi Valley Independent, Gunnedah, lent him a copy of the book 

and, out of the blue, Chappel wrote to me on 1 February 2002 – a five-page typed letter 

bursting with fascinating detail about his life in country papers. I telephoned him and we 

talked for half an hour. He wrote again on 22 February, a three-page letter packed with more 

fascinating detail.  

 

A story was demanding to be written. At my invitation Chappel filled in a biographical form 

and sent it back to me in late March along with another page of detail. I wrote an article on 

him for PANPA Bulletin and I sent him drafts at two stages and each time they came back 

with corrections and amendments inserted as on an old galley proof. He kept adding (after 

he‟d remembered them) details of his athletic prowess as a young man. He rang me at the end 

of June to comment on my final draft and remarked, “It reads like an obituary.” His last letter 

to me, on 1 July, began: “A final flutter.” He enclosed half a dozen photocopies of articles and 

letters he had sent to ABC-TV‟s Media Watch about an issue he took up with the Australian 

Press Council. At my request the Namoi Valley Independent took a photograph of Chappel 

and it appeared with my article in PANPA Bulletin in July – and also with the obituary that the 

paper itself ran on 6 August. He regularly drove to Sydney and made one more trip in early 

July. His car caught fire and burnt out. “He was,” as a son said in his eulogy, “a bit upset as 

he lost a walking stick.” 

 

19.40 THE GERMAN PRESS IN AUSTRALIA 

 

From Tom Darragh in Melbourne on 17 July 2002: By an amazing coincidence I broke off at 

lunch time from correcting a translation I have done of a long article from Der Kosmopolit to 

read the latest newsletter whilst eating lunch and found the note (18.44) about German 

newspapers. All the Victorian German newspapers that have survived are held by the State 

Library of Victoria and are on film. Der K. was the second German newspaper published in 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 19     September  2002 Page 13 

Melbourne. Unfortunately no copies of the first – which may have had only had a few issues – 

survive. The State Library of South Australia has filmed all the German newspapers published 

in Adelaide and Tanunda that survive. Unfortunately very few from the earliest times. I 

suspect the Queensland German newspapers may also be on film but have never had cause to 

consult them. The earliest periodical to be published in German in Melbourne was Der Pilger 

in Victoria, published in 1853 (six issues survive) by Pastor Goethe. 

 

19.41 NEWSPAPER MUSIC, SOUTH AUSTRALIA  

 

More on newspaper music from John Russell in Canberra (see 17.44 and 18.51): In Adelaide 

on 21 November 1862 a specimen issue of the Adelaide Musical Herald and Journal of 

Literature, appeared. It began regular publication on 2 January 1863, appearing fortnightly. 

Its price was sixpence or 2 shillings per quarter. Publication continued until June 19, 1863.  

 

Special music type was expressly imported from England to print the words and music of 

items that appeared in every issue. In the first regular issue is a note that it was intended to 

have published the “Song of Australia” but as the Gawler Institute still had copies of the 

original printing on hand, it was not thought advisable to allow it to appear in the Musical 

Herald. On page 3 of the same issue appears: “We have received a piece of music titled „A 

Song of Australia‟ and can recommend it as a very fair production, both with regard to the 

words and music. The words are by Dr. Nott and the music by C.W. Draeger.” In the second 

issue is the music for “The Herald Polka” by H. Pounsett but unfortunately little more has 

been discovered about this publication (Parsons, p. 65). 

 

Parsons, Ronald (Ed). South Australian Newspapers: A Selection of Material from the 

Research Notes of Leonard Stanley Marquis Prepared by Ronald Parsons, Lobethal, South 

Australia: Ronald Parsons, July 1998. [ISBN 0-909418-60-8]. 

 

19.42 EPRINT ARCHIVES CREATED 

 

The Australian Newspaper History Group Newsletter is one of the early publications to 

become part of an archive of ePrints being created at the University of Queensland (UQ). 

Belinda Weaver tells the story: UQ is creating an archive of ePrints to be housed on the 

university Web server. The archive is still being developed and so is not yet publicly 

accessible. The term „ePrint‟ is used to describe any electronically published research paper. 

An ePrint archive may contain pre-prints (academic writings available for comment that have 

not been peer-reviewed) or post-prints (peer-reviewed published journal articles or conference 

papers), or both.  

 

Why create an archive? Many stakeholders feel the current system of scholarly 

communication is unsatisfactory. In this system, universities produce primary research, much 

of which goes on to be published in peer-reviewed journals from academic publishers. 

Academics basically give away their research to those publishers. Peer review is done by 

other academics, also unpaid. The journal publisher then sells back the research, often at very 

high cost, to libraries, universities and other research institutions. 

 

Since this system was (and still is) necessary for academic tenure, grant-seeking and 

promotion, it was not greatly questioned until the growth of the Internet and the opportunities 

it provided for wider and faster dissemination of research at very low costs made a new 

system possible. Accordingly, initiatives to free the research literature began to spring up. 

 

In any case, ePrint archives have provided new tools for creating online collections of 

scholarly work. They  

 

 enable the dissemination of research among peers 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 19     September  2002 Page 14 

 provide opportunities for review and commentary on deposited work 

 protect contributors‟ intellectual property by housing and date-stamping contributions 

 guarantee the ongoing availability of electronic research material 

 increase the visibility of the work of both individual academics and their institutions. 

 

The Australian Group of Eight member universities plan to set up their own institution-based 

archives, all of which will be loosely linked. The UQ ePrint Archive will showcase pre-prints 

and working papers that might not otherwise be easily available electronically, or at all. It will 

provide a central collection point for published work as well, copyright permitting. All past 

issues of the ANHG Newsletter have been uploaded to the archive and will be maintained 

there. As future issues are published, they will be added. 

 

 – Belinda Weaver, UQ ePrint Archive Co-ordinator; b.weaver@library.uq.edu.au (5 August, 

2002). 

 

19.43 COLLECTING QUEENSLAND WORDS 

 

Voices of Queensland is the latest regional offering from the Australian National Dictionary 

(AND) Centre at the ANU. The book records 500 words of significance to Queensland with 

their origins, meanings, and illustrative quotations taken from the centre‟s database of 

Australian English. Regional newspapers have been a major source for the words, which 

come from different aspects of Queensland life: politics and society, tourism, the outback, 

lifestyle, work, relations with the south. The inclusion policy was deliberately broad: words 

that originate in Queensland, words that are used more frequently there than elsewhere, and 

words that need no explanation locally but are not self-evident outside the state.  

 

Australian Style (Vol 98, No 2, Dec 2001) says the project followed two other regional 

glossaries, for Western Australia and Tasmania. All three grew out of the regional reading 

program begun at the centre in 1987. The program targeted one type of source material, the 

regional newspaper, as the best potential source of regionalisms. “At their best, local papers 

identify with community concerns and occupations, and speak with an informality likely to 

produce genuine local terms.” 

 

19.44 WEST AUSTRALIAN WORKER BIBLIOGRAPHY (BY ANDREW GILL) 

 

Anderson, M., and Gill, A. „The history of the Swan River Guardian, or the death of the Free 

Press in Western Australia‟, Push from the Bush, 10, 1981, pp.4-31. 

Bastin, J., and Stoodley, J, „F.C.B. Vosper: An Australian radical‟, University Studies in 

History, V (1), 1967. 

Battye, J.S. (ed.) Cyclopaedia of Western Australia, Adelaide 1912-1913 2 volumes 

(Facsimile edition Hesperian Press, Perth, 1985) volume I, pp.578-591. 

Bolton, G.C., „ Parliament and the community‟, in D. Black (ed.) The House on the Hill, A 

history of the Parliament of Western Australia 1832-1990, Perth, 1990. 

Bolton, G.C., „The strange career of William de la Poer Beresford‟, in Bob Reece (ed.) Exiles 

from Erin. Convict lives in Ireland and Australia, London, 1991, pp.284-304. 

Bolton, G.C., „The price of protest. Press and judiciary in 1870‟, Studies in Western 

Australian History, vol. 15, 1994, pp.14-23. 

Bolton, G.C. „A Trinity man abroad: Sir Winthrop Hackett‟, Studies in Western Australian 

History, vol. 20, 2000, pp.67-81. 

Bosworth, M., „Hooten, Harriet („Ettie‟). Editor, labour woman, educationalist and feminist, 

Papers in Labour History, no. 14, 1994, pp.18-29. 

mailto:b.weaver@library.uq.edu.au


Australian Newspaper History Group Newsletter No 19     September  2002 Page 15 

Bosworth, R., „Luigi Misrorigo and La Stampa: the strange story of a Fascist journalist in 

Perth,‟, Studies in Western Australian History XII, 1991, pp.61-71. 

Bristowe, V.M., „The role of the media in the introduction of the Crime (Serious & repeat 

Offenders) Sentencing Act 1992‟, B.A. Hons. thesis, Edith Cowan University, Perth, 

1992. 

Coulter, J., With malice aforethought, Perth, 1982. 

Coulter, J., By deadline to headline, Perth, 1997. 

Courtney, V., All I may tell: a journalist’s story, Sydney, 1956. 

Davidson, R., High jinks at the hot pool. The Mirror reflects the life of a city, Fremantle, 

1994. 

Davies, L., „Silencing the critics: the political abuse of contempt powers in arbitration courts, 

1949-1951‟, Papers in Labour History no. 14, 1994, pp.75-90. 

Dunn, F., A Century of Sundays (A history of the Sunday Times), Perth, 1997. 

Erickson, R., „James Elphinstone Roe, schoolmaster and journalist‟, in R. Erickson (ed.) The 

brand on his coat. Biographies of some Western Australian convicts, Nedlands, WA, 

1983, pp.301-321. 

Gifford, P., „No winners: The British seamen‟s strike of 1925: its ramifications at home and in 

the Commonwealth‟, B.A. Hons., Murdoch University, Perth, 1991. 

Gifford, P., „Aspects of Australian newspaper journalism and the Cold War 1945-1956‟, PhD 

thesis, Murdoch University, 1997. 

Gill, A., „Records of some Western Australian goldfields unions in the W.A. state archives‟, 

Papers in Labour History, no. 8, 1991, pp.37-46. 

Gill, A., „Running the Rag‟, The Westralian Worker: its Kalgoorlie years (1900-1912), 

Papers in Labour History no. 15 (Kalgoorlie Trades Hall Centenary issue), 2000, pp.71-

96. 

Godfrey, L., „Communists, Catholics and the Labor party: Western Australian accounts of the 

Spanish Civil War‟, Papers in Labour History, no. 11, 1993, pp.79-94. 

Goldflam, L., The Western Judaean 1924-1954. The editorials of a Western Australian Jewish 

newspaper in times of change and crisis, B.A. Hons. thesis, University of Western 

Australia, 1996. 

Hasluck, P., Mucking about: an autobiography, Melbourne, 1977. 

Hillman, W., „The 1900 Federal Referendum in Western Australia‟, Studies in Western 

Australian History, vol. II, 1978, pp.51-66. 

Jaggard, E. „Bread and democracy: F.C.B. Vosper in the roaring nineties‟, Westerly, no. 4, 

1997, pp.29-46. 

Kimberley, W.B., History of West Australia: a narrative of her leading men, Melbourne, 

1897. 

Lensky, W.V., „“Old Man River”: A survey of the Perth daily press focusing on the West 

Australian 1945-1970‟, B.A.Hons. thesis, University of Western Australia, 1970. 

Lloyd, C., Profession: Journalist. A history of the Australian Journalists Association, Sydney, 

1985. 

McKenzie, J., „Bullant McIntyre of Southern Cross‟, Journal of the Royal Western Australian 

Historical Society, Vol. 10, pt. 6, 1994, pp.579-593. 

Partlon, A., „Champion of the Goldfields: John Waters Kirwan‟, Studies in Western 

Australian History, vol. 20, 2000, pp.94-117. 

Quinlan, L., Undaunted spirit: The life and times of J.T. Reilly, Melbourne, 1980. 

Reilly, J.T., Reminiscences of fifty years residence in Western Australia, Perth, 1903. 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 19     September  2002 Page 16 

Sholl, D., „John Curtin at the Westralian Worker 1917-1928: an examination of the 

development of Curtin‟s political philosophy as reflected in the editorials‟, B.A.Hons. 

thesis, University of Western Australia, 1975. 

Smith, B.J, „Early Western Australian literature, a guide to colonial and goldfields life‟, M.A. 

thesis, University of Western Australia, 1961, 

 part published as 

Smith, B.J. „Early Western Australian literature, a guide to colonial life‟, University Studies in 

History, vol. IV, no. 1, 1961-1962, pp.24-101. 

 and 

Smith, B.J., „Western Australian goldfields literature, University Studies in History vol. IV 

no. 2, 1963-1964, pp.81-155. 

Stewart, Nel, As I remember them, Perth, 1987. 

Truthful Thomas (pseud.) Through the Spy-Glass: Short sketches of well-known Westralians 

as others see them, Perth, 1905. 

Twentieth Century Impressions of Western Australia, Perth, 1901 (Hesperian Press facsimile 

reprint Perth, 2000), pp.162-178. 

Williams, J., Anger and love, Fremantle, 1993. 

 

Black, D., and Bolton, G.C., Biographical Register of Members of the Parliament of Western 

Australia volume 1 1870-1930, Perth, 1990. 

entries for: 

Ardagh, R.G. (editor/manager of Westralian Worker). 

* Bath, T.H. (first editor of Westralian Worker). 

* Cockburn-Campbell, Sir T. (co-owner/editor of West Australian). 

* Colebatch, Sir H.P. (journalist for Morning Herald (Perth), owner and editor of Northam 

Advertiser). 

Cullen, J.F. (proprietor and editor Great Southern Herald). 

Davis, F. (journalist on Sunday Chronicle, founder and editor of Swan Express). 

* Drew, J.M. (journalist for W.A. Record, owner/editor of Victoria Express, renamed 

Geraldton Express). 

* A. Forrest (owner of Albany Advertiser, controlling shareholder of Morning Herald (Perth) 

1896-1901). 

Gilchrist, A. (manager/proprietor of Northern Times (Carnarvon). 

* H. Gregory, (controller, owner, of North Coolgardie Herald, and Menzies Times and 

Menzies Miner, major shareholder in Inland Press Co. Ltd.. 

* Hackett, Sir J.W. (editor and co-owner of West Australian). 

* Harper, C. (co-owner with J.W. Hackett of West Australian). 

* Henty, E.G. (reporter on Melbourne Daily Telegraph, 1885-1890 editor of Upper Murray & 

Mitta Herald). 

* Holman, J.B. (manager of Labor Vanguard (election paper of 1911) and chairman of 

directors of People‟s Printing & Publishing Co. of W.A. – controllers of Westralian Worker 

from 1917). 

* Holman, M.A. (worked for her father J.B. Holman at Westralian Worker). 

* Johnson, W.D. (manager of Westralian Worker). 

Kenny, H.E. (part proprietor and manager of Geraldton Express). 

* Kirwan, Sir J.W. (editor Kalgoorlie Miner). 

* Lovekin, A. (journalist, editor, Daily News and Morning Herald, co-owner Daily News 

from about 1902). 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 19     September  2002 Page 17 

McKernan, H. (co proprietor Geraldton Express, editor Vindicator & Matrimonial World). 

* Morgans, A.E. (involved in Inland Press Co., shareholder in Morning Herald, co-owner 

with Lovekin (qv.) of Daily News). 

* Nanson, J.L. (associate editor of West Australian, shareholder in Morning Herald, sold out 

to Bishop Gibney). 

* Nelson, W.A. (editor in Queensland, then editor in W.A. of Westralian Worker, Sun, Figaro 

& Democrat). 

Price, R.W. (journalist on Kalgoorlie Sun and Perth edition of Truth). 

Sanderson, A. (journalist in New Zealand , assistant editor on Morning Herald (Perth) and 

sub editor on Daily News). 

* Smith, J.M. (journalist in Queensland and Sydney, founded Kalgoorlie Sun and then bought 

Sunday Times). 

* Stuart, J.A.S. (editor Westralian Worker). 

* Vosper, F.C.B. (editor and journalist in Queensland, then in W.A., finally editor and co-

founder of Sunday Times). 

* Walker, T. (journalist in UK, USA, NZ, NSW and finally W.A. with Sunday Times, Sun and 

Figaro). 

* These names also have entries (usually inadequate, says Andrew Gill) in the Australian 
Dictionary of Biography. 

 

19.45 ENTIRE ARCHIVES DIGITISED 

 

The New York Times is (the Media liftout of the Australian, 8 August 2002, p.3, reports) the 

first newspaper to digitise its entire archives as part of electronic publisher ProQuest‟s 

Historical Newspapers Project. Every news article, editorial, photograph, cartoon and 

advertisement ever published is included in the four terabytes of data that make up the archive 

file. Future ProQuest plans are to digitise the archives of the Wall Street Journal and the 

Washington Post. The New York Times began publication on 18 September 1851 as the New 

York Daily Times. 

 

19.46 BURN WHILE YOU WRITE 

 

Australian poet and bush balladist, Banjo Paterson, was impressed by Thomas Brisbane, who, 

as editor-in-chief of Hearst‟s string of American newspapers, had a wonderful knack of 

condensing everything into half a column and putting his points simply and effectively. When 

Brisbane published some hints to journalists, he said, “Avoid dullness and flatness. You must 

burn while you write.” (Source: Song of the Pen: A.B. ‘Banjo’ Paterson’s Complete Works 

1901-1941. Sydney: Lansdowne, 1983, p.524) 
 

19.47 DEATH OF GLEN INNES INDEXER 

 

ANHG records the death of Archibald William (Bill) Cameron, OAM, MA, on 15 July 2002 

in Glen Innes, New South Wales. Bill Cameron devoted more than 25 years of his life to 

indexing the Glen Innes Examiner on a card system that provides, through the Glen Innes and 

District Historical Society, a magnificent resource for family and other historians. He was an 

enormous help to your editor when he was writing his history of the NSW provincial press. 

Cameron contributed significantly to Glen Innes and district history through writing five 

books. His research was meticulous. Tim Hughes, a freelance journalist based in northern 

NSW, wrote the obituary that the Australian published on 21 August 2002, p.14. The Glen 

Innes Examiner published a eulogy on 10 August 2002. Cameron wrote a weekly historical 

column for that paper and was so far ahead in his contributions that the paper still had 17 

columns to publish when he died. 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 19     September  2002 Page 18 

 

19.48    SPECIAL OFFER 
 

Advertisement: Between now and Christmas you can obtain copies of Rod Kirkpatrick‟s 

Country Conscience: A History of the New South Wales Provincial Press, 1841-1995 

(2000) for $40, including postage. (Usual price is $55, incl. p&p.) 

 

Send cheque to: Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074. It contains 50 

tables, 75 pictures and about 250,000 words in its 496 pages.  

 

 

19.49 RECENTLY PUBLISHED (1): BOOK 
 

DAVID SYME: THE QUIET REVOLUTIONARY by Don Veitch, published by the David 

Syme Foundation, 2001. ISBN 1-876207-05-1, $55, 356 pages. A polemical review of David 

Syme‟s history and views in the light of current economic theories. 

 

19.50 RECENTLY PUBLISHED (2): ARTICLES 
 

19.50.1 O‟REILLY‟S AUSTRALIAN AMBITIONS by Damon Kitney, Australian Financial 

Review, 22 July 2002, pp.1, 44 (with associated articles, p.45). Sir Anthony O‟Reilly, the 66-

year-old Irish media baron who also controls APN in Australia and Wilson & Horton in New 

Zealand, discusses his hopes of buying either the Fairfax newspaper empire or the Rural Press 

Ltd regional chain. See also Australian Financial Review, 29 July 2002, p.46, for Kitney‟s 

report on Vincent Crowley‟s departure from APN. 

 

19.50.2 THE FAIRFAX, MURDOCH AND PACKER DYNASTIES IN TWENTIETH-

CENTURY AUSTRALIA by Bridget Griffen-Foley, Media History, 8 (1), June 2002, pp.89-

102. A discussion of the changing impact of three news-media dynasties during the twentieth 

century. 

 

19.50.3 THE REAL SEACHANGE by Liz Johnston, The Walkley Magazine, Issue 17, Winter 

2002, p.11. Former metro journalist who helped produce the quarterly Straddie Island News 

(SIN to the locals) on Stradbroke Island, Moreton Bay, reflects on what is “news” and why, 

and the importance of accountability to your readers. 

 

19.50.4 LOSING THE CITY BLINKERS by Linda Doherty, The Walkley Magazine, Issue 

17, Winter 2002, p.10. A reporter who has worked on both regional and metro publications 

reflects on the attitudes city journalists take to the land called RARA (rural and regional 

Australia). 

 

19.50.5 WHEN DIALOGUE‟S A DOWNER FOR THE FOREIGN MINISTER by Alan 

Ramsey, Sydney Morning Herald, 3-4 August 2002, p.33. What the Age’s editor-in-chief said 

in Washington to upset Foreign Minister Alexander Downer and why the Age is hoping it 

won‟t need a political favour soon. 

 

19.50.6 A NEW IDEA THAT CHANGES WITH THE TIMES by Sally Jackson, Australian, 

Media liftout, 1 August 2002, p.7. A short history of New Idea magazine, celebrating its 

centenary this year. 

 

19.50.7 WHAT‟S ON? A FIGHT AT LAST by Sally Jackson, Australian, Media liftout, 8 

August 2002, pp.4-5. The battle lines are drawn in a new magazine war, this time on the 

television front. 

 



Australian Newspaper History Group Newsletter No 19     September  2002 Page 19 

19.50.8 PUBLISH AND BE DAMNED by Garry Linnell, Good Weekend, 3 August 2002, 

pp.18-22. He‟s embarrassed Natasha, outed Cheryl and taken a swipe at Eddie, but just how 

fair and factual is Stephen Mayne‟s Crikey.com? 

 

19.50.9 MEDIA AN ACCESSORY BEFORE AND AFTER THE FACT by Angela 

Shanahan, Australian, 20 August 2002, p.11. The euthanasia lobby has found an ally in the 

media in its fight for the right to death. 

 

19.50.10 OBITUARY: C.J. LLOYD by Bridget Griffen-Foley, Australian Historical Society 

Bulletin, No 94, June 2002, pp.22-27. Extensive, well-researched obituary on Clement John 

Lloyd, journalist, political staffer, academic and author (see 16.3). 

 

19.50.11 THE PERILS OF LEXICOGRAPHY by Judith Robertson, Ozwords, 9 (1), June 

2002, pp.1-2. Discussion of the origins of the word “croaker, noun [1910s+], a newspaper”. 

 

19.50.12 IT‟S MORE THAN JUST A PR STUNT by Martin Chulov, Australian, Media 

liftout, 22 August 2002, pp.4-5. An examination of threats that old-style independent 

journalism faces from the spin sector, and of perceived dangers of mixing the teaching of 

journalism and public relations at universities. 

 

19.50.13 GROOM DYNASTY IMPLODES AND A NEW CHAIN EMERGES IN THE 

NORTH by Rod Kirkpatrick, PANPA Bulletin, September 2002, pp.59-62. A biographical sketch 

of George Groom and an insight into what was once the tiniest daily in Australia, sketched 

against the backdrop of a history of Innisfail newspapers. 

 

19.50.14 E-HISTORICAL SOCIETIES: THE AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY 

GROUP by Rod Kirkpatrick, History, September 2002, p.12. The editor of this newsletter 

tells members of the Royal Australian Historical Society about the ANHG, how it came into 

being and what it does. 

 

19.51 A Select Chronology of Australian Newspaper Events, 
1900-1909 

 

1 January 1901 Federation of the Australian colonies 

21 December 1901 First issue of the World News, weekly issued by the Daily Telegraph, Sydney. 

1903 Linotype machines installed at Sydney Morning Herald. 

1903, 4 April First issue of Sunday Sun, Sydney 

1907, 11 March The Australian Star, Sydney, becomes the Star 

21 April 1908 First photographs in the Melbourne dailies, the Age and the Argus. 

 

NEW ANHG SUBSCRIPTIONS   NEW ANHG SUBSCRIPTIONS 
 

Requests for new subscriptions to the Australian Newspaper History Group Newsletter:  

(1) Email Rod Kirkpatrick at r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au (no fee for electronic version); or 

(2) snail-mail to Rod Kirkpatrick, 13 Sumac Street, Middle Park, Qld, 4074 (hard copy, $20, incl GST). 
 

Hard-copy version: please send to  
 

(Name)___________________________(Address)__________________________________ 

 

_____________________________________________________Postcode_______________ 
I enclose $20 (cheque payable to R. Kirkpatrick) for the next TEN hard-copy issues. 

 

mailto:r.kirkpatrick@mailbox.uq.edu.au

