
 
Ella Ebery as editor of the North Central News, St Arnaud, in Victoria’s Wimmera region. Rod 

Kirkpatrick took this photo on 12 December 2001. Eleven days later Ella turned 86. She edited the 

paper from the age of 63 to 97. She died on 16 May 2019. You will find an obituary below at ANHG 

103.1.13 and extracts from some of her letters to Rod at 103.4.4.The day Rod took this picture he 

drove from Horsham to Murtoa and Minyip, interviewed Robin Letts and Jack Slattery at the Buloke 

Times, Donald, and drove to St Arnaud to meet and interview Ella Ebery and Brian Garrett, part owner, 

then to Bendigo to interview Advertiser editor Wayne Gregson.  

 AUSTRALIAN NEWSPAPER HISTORY GROUP 

NEWSLETTER 
ISSN 1443-4962 

No. 103         m             July 2019 

Publication details 

Compiled for the Australian Newspaper History Group by Rod Kirkpatrick, U 337, 55 Linkwood Drive, Ferny Hills, 
Qld, 4055. Ph. +61-7-3351 6175. Email: rodk99anhg@gmail.com 

Contributing editor and founder: Victor Isaacs, of Canberra, is at abvi@iinet.net.au 
Back copies of the Newsletter and some ANHG publications can be viewed online at:  

http://www.amhd.info/anhg/index.php  
Deadline for the next Newsletter: 30 September 2019. 

Subscription details appear at end of Newsletter. [Number 1 appeared October 1999.]  
Ten issues had appeared by December 2000 and the Newsletter has since appeared five times a year. 

 
 

http://www.amhd.info/anhg/index.php


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 103, July 2019— 2 

 

     

1—Current Developments:  

   National & Metropolitan 

 

   

 

 

Index to issues 1-100: thanks 

Thank you to the subscribers who contributed to the appeal for $650 to help fund 
the index to issues 76 to 100 of the ANHG Newsletter, with the index to be 
incorporated in a master index covering Nos. 1 to 100. The contributions almost 
reached the $650 mark.  – Rod Kirkpatrick, Editor. 

103.1.1 Federal Police raids on journalists 

4 June: The home of an Australian political journalist has been raided by Australian Federal 

Police (Business Insider, 4 June 2019). The raid follows a story published by the Daily Telegraph, 

and written by national political editor, Annika Smethurst, in April 2018. The article, titled 

“Spying shock: Shades of Big Brother as cyber-security vision comes to light”, detailed a discussion 

between two government agencies that were reportedly discussing the potential for new 

surveillance powers for Australia’s electronic spy agency, the Australian Signals Directorate 

(ASD). The Daily Telegraph article included photographs of top secret internal documents that 

detailed a proposal to allow the ASD to target Australians — if approved by the Defence and Home 

Affairs ministers.  

7 June: Laws that allow Australian Federal Police to charge journalists were last night condemned 

as a “danger to our democracy” by News Corp Australasia executive chairman Michael Miller 

(Herald Sun, 7 June 2019, p.1). See also: (1) Justin Quill, “Raids are an assault on our democracy”, 

Herald Sun, 7 June 2019, pp.60-61. Quill is a media lawyer who acts for the Herald Sun. (2) 

Michael Harvey, “Intolerable in any democracy”, Herald Sun, 7 June 2019, p.58. Harvey is a former 

Herald Sun journalist who 12 years ago faced the possibility of jail over a similar situation to 

Smethurst. (3) Annika Smethurst, “Democracy relies on the brave”, Herald Sun, 7 June 2019, 

p.58.(4) Waleed Aly, “Who will fight the power?”, Age, 7 June 2019, p.26. Aly is an Age columnist 

and a presenter on The Project, Channel 10. (5) Greg Barns, “Freedom of speech is fragile right”, 

Age, 7 June 2019, p.27. Barns is criminal justice spokesman for the Australian Lawyers Alliance 

and is adviser to Julian Assange’s Australian campaign. (6) Geoffrey Robertson, “Law needed to 

protect press”, Age, 8 June 2019, p.33. Robertson, QC, is a London-based Australian human rights 

barrister. 

Extract from the Geoffrey Robertson article: “How come we allow inconsequential officials to authorise 
police to intimidate news-gatherers? Scott Morrison says “no one is above the law so why should journalists 
have any special right? For one simple reason, Mr Morrison—democracy depends on it. It depends on an 
informed public, which means that journalists must be free to cultivate and to protect sources of important 
information about government agencies and businesses, otherwise news will diminish to what is fed to 
them by public relations departments, press releases and ministerial statements.” 

11 June: The Coalition has flagged action on press freedom after the government came under fire 

for police raids on the ABC’s Sydney headquarters and the home of a senior News Corp journalist 

(Australian, 11 June 2019). Finance Minister Mathias Cormann opened the door on 10 June to a 

parliamentary inquiry, telling reporters in Perth the government would publicly address the AFP 

probes in coming days. “There are obviously a range of issues to be considered here and we’ll make 

statements in relation to this later in the week,” Senator Cormann said. The raids in the first week 

https://www.dailytelegraph.com.au/news/nsw/spying-shock-shades-of-big-brother-as-cybersecurity-vision-comes-to-light/news-story/bc02f35f23fa104b139160906f2ae709
https://www.dailytelegraph.com.au/news/nsw/spying-shock-shades-of-big-brother-as-cybersecurity-vision-comes-to-light/news-story/bc02f35f23fa104b139160906f2ae709
https://www.dailytelegraph.com.au/news/nsw/spying-shock-shades-of-big-brother-as-cybersecurity-vision-comes-to-light/news-story/bc02f35f23fa104b139160906f2ae709


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 103, July 2019— 3 

 

of June, which were sparked by separate reports based on leaked classified information regarding 

national security, prompted a debate over the freedom of the press and protections for journalists. 

12 June: Coalition MPs are urging the Prime Minister not to set up a special inquiry into press 

freedom, saying the issue should be resolved by an executive decision of government after 

consultation with media players (Australian, 13 June 2019). 

14 June: “Journalism is NOT a crime”, Australian, 14 June 2019, p.8 (full-page advertisement). 

Also see, Michael Sexton, “When freedom of expression is all right for some”, Australian, 14 June 

2019, p.14.  

25 June: News Corp Australasia will take to the High Court a direct challenge to the validity of 

AFP raids on the home of journalist Annika Smethurst this month (Australian, 25 June 2019, p.6). 

News will argue the raids were invalid on the basis of the “implied right of political 

communication”. On 24 June the ABC filed a claim in the Federal Court challenging the AFP raids 

on its Sydney headquarters on 5 June. 

27 June: Australia’s most powerful media executives have urged the Morrison government to 

overhaul laws relating to national security, defamation, the issuing of warrants and changes to 

Freedom of Information, in order to protect whistleblowers and journalists from police prosecutions 

(Australian, 27 June 2019, p.1). 

3 July: Federal Cabinet has agreed to establish an inquiry to examine the powers of police and 

intelligence agencies and their impact on a free press, following calls from media executives for the 

government to overhaul laws affecting the work of journalists (Australian, 3 July 2019, p.2).  

13 July: News Corp Australasia executive chairman Michael Miller has lashed out at Home Affairs 

Minister Peter Dutton, saying he is “appalled by damage this government is inflicting” on 

Australia’s reputation for press freedom (Weekend Australian, 13-14 July 2019). 

103.1.2 Defamation: $2.9m and $385,000 

Daily Telegraph to pay $2.9m: Oscar-winner Geoffrey Rush has been awarded a record 

defamation payout of almost $2.9 million for a single plaintiff, after the Federal Court ordered on 

23 May that he be given $1.98 million for past and future economic losses (Australian, 24 May 

2019, p.7). This figure, agreed by expert accountants, came on top of the $850,000 in general and 

aggravated damages that judge Michael Wigney of the Federal Court awarded Rush in April when 

he won his defamation case against the Daily Telegraph, Sydney.  

However, the Daily Telegraph has launched an appeal against Justice Wigney’s decision, in which 

he found the newspaper had failed to establish that claims it published in 2017 against the Shine 

star were substantially true. If that appeal is successful, it would overturn the record damages 

sum. Rush’s barrister, Sue Chrysanthou, told the court that in January 2017, Rush had offered to 

settle the case for $50,000 plus costs, and an apology. However, the Daily Telegraph’s lawyer, Tom 

Blackburn SC, revealed that Rush had demanded an apology that would have taken up two-thirds 

of the front page, plus further space on page three. Actress Rebel Wilson won record damages of 

$4.5 million in her defamation battle with Bauer Media, but the Victorian Court of Appeal slashed 

this to $600,000 in 2018. Before the Rush case, Perth barrister Lloyd Rayney held the record for 

the largest defamation payout to an individual, at $2.6 million. 

Sydney Morning Herald to pay $385,000: The NSW Supreme Court has awarded damages of 

$385,000 against the Sydney Morning Herald for a column in which journalist Peter FitzSimons 

defamed Dr John O’Neill over how he had supervised a boxing match in 2017 between Anthony 

Mundine and Anthony Green. FitzSimons said the fight should have been stopped after Green was 

struck by a foul blow in the first round, requiring a medical examination. He wrote that Green was 

suffering from a bleeding brain and concussion but judge Lucy McCallum found on the balance of 

probabilities this was not the case. Dr O’Neill argued in court that FitzSimons’s article had 

conveyed the imputation that he was incompetent, had negligently endangered Green’s life by 

allowing him to continue when he had brain damage and was reckless in failing to stop the fight. 

Justice McCallum noted that the Herald’s solicitors had accepted in March 2017 that FitzSimons’s 

reference to bleeding on the brain was incorrect. However, that reference had remained online for 

another week and the publisher had not apologised. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 103, July 2019— 4 

 

103.1.3 Rupert Murdoch and Bill Shorten 

Denis Muller writes (in “Mounting evidence the tide is turning on News Corp and its owner”, 

TheConversation, 13 May 2019): There is mounting evidence that Australia is sick of Rupert 

Murdoch and the political propaganda machine he runs in the guise of a news organisation. In 

January, Bill Shorten rebuffed an open-ended offer to meet Murdoch whenever the opposition 

leader was in the United States. According to the ABC’s 7.30 political editor, Laura Tingle, Shorten 

replied that any dealings he had with News Corp would be conducted with the company’s 

representatives in Australia. This was a bold break with tradition. For decades, Labor leaders have 

paid court to Murdoch. During the prime ministership of Bob Hawke, there was memorable footage 

of a cortege of ministerial cars driving in procession through the gates of Murdoch ’s farm outside 

Canberra. [In the wake of the 18 May election, Shorten resigned as Labor leader.] 

103.1.4 Former Mercury home transformed into arts centre 

Rosemary Neill writes (Weekend Australian, 1-2 June 2019, p.3): It may be the nation’s best-kept 

cultural secret. For the past six years—and unbeknown to most Tasmanians—arts patron Penny 

Clive has spent millions of dollars transforming the former Mercury newspaper building in central 

Hobart into a new, privately funded arts centre. The centre’s biggest venue, The Detached Artist 

Archive, features four floors of works by big-name artists including Patricia Piccinini, Mike Parr, 

Ben Quilty and Tracey Moffatt, and it opens this month [June]—but there is a catch. Only 16 

visitors a day will be allowed to see this impressive collection, which includes a 100sq m maze, a 

Tasmanian reading room with a domed ceiling, and a Japanese work, The Key in the Hand, which 

wowed critics at the 2015 Venice Biennale. The visitor limit reflects the singular vision of Ms Clive, 

an unassuming grandmother and ex-antiques dealer who is helping transform Hobart into an 

incubator of radical art.  

[Rosemary Neill’s news item pointed to her feature article, “Penny for your thoughts”, in the Review 

section of the Weekend Australian, 1-2 June 2019, pp.4-6. Here’s a one-sentence extract: “Warmly 

maternal but a woman of few words, (Clive) bought the distinctive art deco newspaper building in 

2013 with her husband, the equally low-key financier Bruce Neill, who last year made the 

Australian Financial Review Rich List, with reputed wealth of almost $700 million.”] 

ANHG: The Mercury, produced on site at its former Macquarie Street building from 1854 until 

2012, is now located in Salamanca Square. A Mercury predecessor, the Hobarton Guardian, was 

produced from 1847-54 in what became the Mercury building. Damian Bester, then of the Mercury 

(see 103.1.11), says: “Penny Clive’s father once worked at the Boyer newsprint mill (now Norske 

Skog) outside Hobart, from where countless reels of paper were dispatched to the Mercury building 

for many decades.” He adds: “In the Weekend Australian photo of Penny Clive, the partially 

obscured person on the far right is almost certainly Dean Ware, an electrician who remained on 

site as caretaker after we left the building and was hired by Penny Clive when she took over.” 

See also ANHG 62.1.3 (May 2011), 66.1.22 (February 2012) and 74.1.20 (October 2013). 

103.1.5 Death of Bob Hawke, former Labor PM 

Two days before the Federal election of 18 May, Robert James Lee Hawke, Prime Minister, 1983-

1991, died. The news was broken after the 6pm and 7pm television newscasts had gone to air. 

Hawke’s death, at the age of 89, generated extensive coverage in Australia’s daily newspapers.  

Some examples: The Sydney Daily Telegraph of 17 May had an eight-page wraparound centred on 

Hawke’s life and the next day, the paper’s usual “Saturday Extra” section, carrying 12 pages, was 

entirely devoted to Hawke. The Australian published a four-page wraparound on 17 May (it 

wrapped around the first section of the paper, not the full edition) and an eight-page tribute in the 

Weekend Australian of 18-19 May.  

Hawke’s state memorial service was held at the Sydney Opera House on 14 June.  

103.1.6 Mercury classies department centralised in 2 other cities 

The Hobart Mercury classifieds department closed on 31 May 2019. It is now centralised in 

Brisbane and Adelaide. 

https://www.smh.com.au/politics/federal/bill-shorten-knocks-back-dinner-with-rupert-murdoch-20190129-p50uai.html
https://www.abc.net.au/news/2019-01-28/bill-shorten-turns-down-meeting-with-rupert-murdoch/1075589


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 103, July 2019— 5 

 

103.1.7 Death of Evan Williams 

Update on the Evan Williams obituary published in ANHG 102.1.6: Full name was Frank Evan 

Williams; date of death was 12 May 2019. An obituary written by son Roy appeared in the 

Australian on 21 May, the same date on which Tony Stephens’ obituary of Williams appeared in 

the Sydney Morning Herald. 

103.1.8 News Corp cuts jobs 

News Corp is slashing dozens of editorial jobs across the country, with nearly a third of the cuts 

coming from Victoria (AAP, 4 June 2019). The company has already identified the positions to go 

and some staff have put their hands up for voluntary redundancies, MEAA’s director of media 

Katelin McInerney said.  

Of the 55 positions identified, 15 are at Melbourne’s Herald Sun and Weekly Times newspapers. 

Another two jobs are set to go from News’ regional titles in Victoria. Ten positions are also expected 

to be cut in Adelaide, six in Tasmania, six in Sydney, four in Brisbane, and seven across regional 

Queensland and Northern Territory papers. Another five group editorial positions are also on the 

chopping board. 

103.1.9 News Corp sporting coverage 

In recent months sporting coverage in News Corp metro dailies and the Australian has often been 

on a shared basis. A lot of football reports in the Australian carry the byline of a News Corp metro 

daily writer, along with an acknowledgment of the source newspaper at the end of the story. A 

cricket report in the Australian on 1 July was written by Sam Landsberger and acknowledged 

“Herald Sun” at the foot of the report. A rugby league report in the Australian on 6 July was written 

by Fatima Kdouh and had “Daily Telegraph/AAP” at the end. A rugby league report in the Courier-

Mail on the same date was bylined “Brent Read” and had “The Australian” at the end. It is 

understood that Brent Read is the only full-time employee of the Australian covering rugby league. 

103.1.10 Queen’s Birthday honours for journalists 

The following people who are or have been involved in the print media received awards in the 

Queen’s Birthday honours in June 2019: 

Buttrose, Ita Clare, NSW: Companion (AC) in the General Division. For eminent service 

to the community through leadership in the media, the arts and the health sector, and as a 

role model. 

Cott, Mackay James, Mittagong, NSW: Medal in the General Division (OAM). For service 

to the print media as an editor and journalist. [Mac Cott, 88, knew about the award, but died 

on 10 June, the day it was officially announced.] 

Follent, Sarah Margaret, Teneriffe, Qld: Member (AM) in the General Division. For 

significant service to the visual arts and to the print and broadcast media. 

Martin, Peter Ross, ACT: Member (AM) in the General Division. For significant service to 

multi-platform and print media as an economics journalist.  

Reid, Campbell Hamilton, Balmain, NSW: Member (AM) in the General Division. For 

significant service to the print media.  

Tierney, Judy, Sandy Bay, Tas.: Medal in the General Division (OAM). For service to the 

print and broadcast media as a journalist.  

103.1.11 People 

▪ Dennis Atkins finished duties as the Brisbane Courier-Mail’s national affairs editor on 

28 June. He had worked for the newspaper since 1995. He was the paper’s federal political 

editor for five years and was an editorial writer throughout the 24 years. He will continue 

as a regular panellist on the ABC’s Insiders program and will continue to produce the 

Australian politics podcast, Two Grumpy Hacks, with news.com.au’s Malcolm Farr (Telum 

Media Alert, 12 June 2019).  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 103, July 2019— 6 

 

▪ Damian Bester finished at the Hobart Mercury on 1 July after 30 years with the company. 

In a farewell note to colleagues he said (in part): “I won’t name names, but thank you (so 

much!) to everyone who has shared their knowledge and expertise, allowed me to tell their 

stories, pointed me in the right direction, answered my questions, and enriched my career 

as colleagues, friends and contacts. I hope to be able to contribute articles to keep a certain 

council on its toes, but that might depend on where I next find work. So, after a wonderful 

run through the Mercury, Sunday Tasmanian, Community Express, Westerner, Derwent 

Valley Gazette, features sub-editing, Newspapers in Education, Mercury Print Museum, 

advertising features, historical supplements, Pictures of our Past, Anzac editor, and digital 

news producing, it’s been a blast.” [Damian is an ANHG subscriber and contributor.] 

▪ Patrick Elligett, the New Daily’s editor, is understood to have resigned from the business 

to join Nine Entertainment Co newspapers, the Sydney Morning Herald and the Age 

(Australian, 24 June 2019). Elligett, who was appointed editor-in-chief of the Industry 

Super Holdings-owned publication in 2017 after the resignation of Thomas Hunter, will 

become world editor for the two mastheads. A replacement for Elligett has not been 

announced. 

▪ Chip Le Grand, of the Australian, will become chief reporter at the Age, Melbourne, in 

early August (Telum Media Alert, 12 July 2019). Le Grand was born in the USA. 

▪ Tracey Linguey has said goodbye after more than 30 years at the Herald & Weekly Times 

(Herald Sun, 8 June 2019, p.13). She was the Saturday editor of the Herald Sun and the 

founding mother and voice of reason of the Page 13 feature. Linguey said: “What a ride and 

what a privilege to have worked at one of the world’s, yes, world’s great media titles. When 

I started at the Sun News-Pictorial in Flinders St, you could measure the time of day by 

whether the floor was humming from the presses down below. Ink was ground into every 

surface of the building. There was a ladies’ lounge with armchairs and an attendant. There 

was a cafeteria that cooked to order. Rubbish bins caught fire nightly because you could 

smoke in the office. Filing cabinets were toppled, phones and keyboards were thrown. 

Swearing was a high-volume art form. And every night when the ‘all up’ call was made, 

drinks were served at the subs’ club and the raconteurs ruled: stories, laughs, so many 

laughs, outrageous antics. Reporters and snappers would stagger back from the Phoenix, 

prime ministers and premiers would call late into the night, mistresses would storm into 

the office and verbally, or physically, assault their love rats.” 

▪ Sue McVay, a journalist for nearly 30 years, has finished as editor of the Brisbane Courier-

Mail’s Saturday magazine, Qweekend. She edited the magazine from April 2016 until July 

2019. She has left the Courier-Mail after 16 years (Qweekend, 6 July 2019). Natalie Gregg 

replaces Sue at Qweekend. 

▪ Leo Shanahan is the new editor of the Media section of the Australian. He is also co-host 

of Business Weekend on Sky News Live. Shanahan was most recently chief reporter for 

YourMoney and a business journalist for Sky News Live. Before that he was a journalist 

for the Australian and the Age, where he covered business and politics.  

▪ Paul Toohey, who has spent 17 of the past 20 years as a News Corp journalist, departed 

the company on 14 June. From generally a Darwin base, he won three Walkley Awards for 

feature writing and was named Graham Perkin Australian Journalist of the Year for the 

year 2000. His final role was as chief reporter for the News Corp Australia Network. 

Toohey plans to continue in journalism with investigations across the region, non-fiction 

books, scriptwriting and speechwriting (Telum Media Alert, 14 June 2019). 

▪ Judith Whelan, a former editor of the Sydney Morning Herald, has been appointed 

director of the ABC’s regional and local division after having acted in the role since 

November 2018. The regional and local team includes the ABC’s eight capital-city radio 

stations, 48 rural and regional teams, regional and local screen content, including 

Gardening Australia, Backroads and Landline, Grandstand Sport, live events such as New 

Year’s Eve, Australia Day and Anzac Day and emergency broadcasting (Telum Media Alert, 

12 July 2019). 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 103, July 2019— 7 

 

103.1.12 Canberra Times re-establishes own political bureau 

The Canberra Times has re-established an independent federal political bureau as it expands its 

coverage of national politics and the public service (Canberra Times, 8 June 2019). From 17 June, 

a team of experienced reporters has worked from the Canberra Times offices in Fyshwick and at 

Parliament House to provide coverage of federal politics and the public sector that is specifically 

tailored for audiences who live and work in the national capital. The team initially comprises six 

reporters. Kirsten Lawson, Sally Whyte and Katie Burgess are based at Parliament, while Doug 

Dingwall, Daniel Burdon and Markus Mannheim are working primarily from the Canberra Times 

newsroom. Deputy editor Scott Hannaford leads the team. 

The Canberra Times has published federal politics coverage and analysis produced by Fairfax 

Media’s press gallery bureau since 2012, when a number of journalists from the stand-alone 

bureaus of the Sydney Morning Herald, the Age and the Canberra Times were brought together as 

a national reporting team. A content-sharing agreement involving the three papers is in place until 

later this year. Political reporter Kirsten Lawson returns to a federal parliamentary role after 

stints as chief reporter covering the ACT Assembly and, more recently, as the Canberra Times 

news director. Former Sunday Canberra Times editor Meredith Clisby will replace Lawson as news 

director.  

103.1.13 Deaths 

Cott, Mackay James (Mac): D. 10 June 2019 in Bowral, aged 89; founding editor, Southern 

Highlands News, Bowral, in 1958 at age 28; served as editor or manager for next 40 years; awarded 

OAM in Queen’s Birthday honours on the day of his death (see ANHG 103.1.8, above). 

Dunleavy, Steven Francis Patrick Aloysius: D. 24 June 2019 in New York, aged 81; began 

journalism career at Sydney’s Daily Mirror in 1952; left Sydney before Rupert Murdoch took over 

the Mirror in 1960; headed for life of adventure starting in Hong Kong; exploits there and in Tokyo 

mostly involved drink, women, police and, ultimately, immigration authorities; arrived in New 

York in 1966, destitute; worked fill-in shifts for United Press International before being hired for 

the News Limited New York bureau; after Murdoch bought the New York Post in 1976, Steve, as 

reporter, metropolitan editor and columnist, helped turn a once-sedate tabloid into a roaring must-

read that New Yorkers loved—or- hated—or both; spent a decade as a reporter for A Current Affair 

on Murdoch’s fledgling Fox network; remembered as the ultimate tabloid reporter (Australian, 26 

June 2019). 

Ebery, Ella Ivy (née Robinson): D. 16 May 2019 at St Arnaud, Victoria, aged 103 (see cover 

image); edited the North Central News, St Arnaud, from the age of 63 to 97; won the national award 

for excellence in editorial writing in country newspapers in 2000 at age 84—that event changed 

her life, thrusting her into national prominence through being featured in Australian Story on 

ABC-TV and an article in the Good Weekend, published in Sydney Morning Herald and Age; before 

full-time journalism, she did a lot of free-lance writing for magazines, newspapers and radio; she 

said, “I had always written; I wanted to write”; she married a shearer, Jack Ebery, and at 58 had 

her first full-time paid job (as a social worker) only in the final few years of his life; she went on to 

become newspaper editor and the mayor of the town, 1988-90; James Button, a former Age 

journalist, tried to help Ella to finish a memoir but it remains unpublished; in the final few years 

before her death she “had lost the mental powers to shape it into a coherent narrative”, but he says 

the manuscript needs to be preserved, for its vivid account of the life of a country girl and woman 

in the first half of the last century (Rod Kirkpatrick, “From ‘Maggie Matilda’ to editor, fixer, 

facilitator and doer”, PANPA Bulletin, December 2001, pp.32-35; James Button, “Former country 

newspaper editor Ella Ebery dies, aged 103”, Ballarat Courier, 12 June 2019). 

Mackinnon, Clive: D. 29 May 2019 on the Bellarine Peninsula, Victoria, aged 89; was a 

newspaper photographer for 23 years for the Melbourne Age and 22 years for its opposition, the 

Sun; took famous mini-skirt photo of British model Jean Shrimpton at Melbourne’s Spring Racing 

Carnival in November 1965; his series of photographs of Shrimpton in a dress with a hem that sat 

10cm above her knee were published around the world and have been reproduced many times 

since; took renowned photo of an Alex Jesaulenko mark in the 1970 VFL grand final between 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 103, July 2019— 8 

 

Collingwood and Carlton; remembered as a “king of his craft” (Age, 30 May 2019, and Herald Sun, 

31 May 2019). 

Scambary, Rex Anthony: D. 15 March 2019 in Melbourne, aged 89; born at Palmerston North, 

New Zealand, to an Australian father and NZ mother; began in journalism on the Southern Cross, 

Wellington, a daily published by the NZ Labour Party; then to Evening Post, also Wellington, then 

Straits Times, Singapore and Kuala Lumpur during the Malayan emergency; returned to 

Wellington in 1956 as parliamentary reporter for the NZ Press Association; after a year with 

Australian Associated Press, joined the Melbourne office of the Australian News and Information 

Bureau (later the Australian Information Service, or AIS); worked from 1958 to 1984 for AIS, under 

its various titles (AIS provided journalists as media officers to all major Australian diplomatic 

posts); served as press officer or in a higher role at Australian High Commissions in London (1961-

64), New Delhi (1968-71), and Wellington (1972-76); after AIS, spent two years in Brisbane with 

the Catholic Leader (Age, 29 May 2019, p.34). 

103.1.14 Secrecy, suppression, the courts and the police in Victoria 

The commissioner running the Victorian inquiry into informers has suggested senior police 

deliberately withheld an “uncomfortable” and “controversial” letter from a homicide detective that 

lay secret from the hearings for more than four months (Age, 22 May 2019, p.3). In addition, 

Commissioner Margaret McMurdo described her attempts to manage an onslaught of applications 

for secrecy orders as “akin to a boxer fighting a match with one hand tied behind his back and the 

other bruised and bleeding”. Her comments came as media lawyers accused Victoria Police of 

running “a new regime of secrecy”. 

During the inquiry, more than 50 secrecy orders have been granted so far under sections 24 and 

26 of the Inquiry Act, the legislation that governs the operation of royal commissions. Those orders 

include suppression of 13 people’s names as well as various words mentioned during the daily 

hearings. Pseudonyms are frequently used to protect identities, with cheat sheets provided to 

witnesses so they know who is being spoken about. When each gag order is made, a copy is posted 

on the door of the hearings. At various stages, there has not been enough space on the door and 

the paperwork has spilled over to neighbouring walls. 

103.1.15 What Nine has meant to the former Fairfax people 

More than 120 staff, including 10 top executives, have left Nine Entertainment since its $4 billion 

merger with Fairfax Media (Australian, 19 June 2019). The latest executive to leave the media 

company is Andrew Beecher, chief executive of its online automotive publisher, CarAdvice, after 

more than five years. Beecher had overseen CarAdvice’s merger with the Drive Network in recent 

months. Beecher’s decision to “step down” immediately came a month after the surprise departure 

of the founders of youth-focused online news business Pedestrian TV, Chris Wirasinha and Oscar 

Martin, who were charged in December to run the enlarged business. Nine wrapped up its merger 

with Fairfax on December 7. 

Nine sacked an undisclosed number of staff across its technology and sales teams in late March, 

four months after CEO Hugh Marks axed 92 staff as part a new corporate structure. The layoffs 

included Fairfax CEO Greg Hywood, chief financial officer David Housego, general counsel Gail 

Hambly, group director of strategy and corporate development Dhruv Gupta and human resources’ 

Michelle Williams, as well as dozens of back office staff. It also included about 12 editorial job 

losses, as a result of the Pedestrian/Allure merger. Allure boss Jason Scott also left at the time 

after five years with the group. Business Insider’s publisher and editor-in-chief Paul Colgan 

stepped down in January after six years, saying on Twitter that it was “time for a fresh challenge.” 

Nine’s workforce is set to shrink further once the $125 million sale of its regional publishing 

operations, which consists of 160-plus regional mastheads, including The Canberra Times and The 

Newcastle Herald and printing business, to former Domain CEO Antony Catalano and billionaire 

investor Alex Waislitz’s Thorney Investment Group is completed at the end of the month, two 

months after the deal was struck. 

Nine is believed to have deferred the sale of its New Zealand operations, inherited from the Fairfax 

deal along with its regional publishing business, on the back of limited buyer interest. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 103, July 2019— 9 

 

103.1.16 News Corp launches farming magazine 

News Corp Australia launched a new national agricultural magazine on 23 May. Called AgJournal, 

it is published quarterly by the Weekly Times. A 40-page gloss magazine, it focuses on the nation’s 

booming $60 billion agriculture food and fibre industry. The magazine reaches 700,000 readers 

through its distribution with the Weekly Times, Weekend Australian, Herald Sun, Daily Telegraph, 

Sunday Mail (Queensland and South Australia), Advertiser, Sunday Times and News Corp rural 

papers in Queensland and Tasmania. 

103.1.17 News Corp cover prices rise 

From 1 July the weekday cover price of News Corp’s dailies, the Sydney Daily Telegraph, 

Melbourne Herald Sun, Brisbane Courier-Mail, Adelaide Advertiser, Hobart Mercury, Darwin NT 

News, Geelong Advertiser, Gold Coast Bulletin, Townsville Bulletin and Cairns Post increased from 

$1.70 to $1.90. There was no explanation in most of the papers.  

From 6 July the Saturday price of the Hobart Mercury rose from $2.40 to $2.50, and the Sunday 

Tasmanian from $2.50 to $2.60, bringing these closer to the price of other News Corp weekend 

newspapers and the Saturday prices of News Corp’s regional dailies, increased from $2.40 to $2.50. 

103.1.18 Daily Telegraph at 140 

On Monday, 1 July, to celebrate the 140th anniversary of the Daily Telegraph, there was an eight-

page wraparound, retelling historical stories but written in a modern style. This continued until 

Friday, 5 July. 

 

2—Current Developments:  

   DIGITAL 

 

 

 

 

 

 

103.2.1 Paid digital subscribers exceed peak print circulations 

The Australian has hit a major milestone by reaching a record 145,000 paid digital subscribers, 

joining an elite group of world-class mastheads to surpass their print peak circulations. This was 

featured strongly in the Media section of the Australian on 1 July, but had already been mentioned, 

with lesser prominence, in the paper on 3 June. At a time when media companies the world over 

are struggling to find sustainable business models, the Australian has become only the fourth 

masthead in the world to achieve this subscription milestone after the New York Times and the 

Washington Post in the US and Britain’s Financial Times. The Australian is the third-fastest to 

surpass its print peak since setting up a paywall in 2011. No other publisher has achieved this 

milestone in Australia. 

In the 3 June article, News Corp Australasia executive chairman Michael Miller was reported as 

reinforcing the company’s commitment to invest more in Foxtel to drive uptake of its iQ4 box, Kayo 

Sports and acquire new programming, and says the dominant pay TV company is “making good 

money” (Australian, 3 June 2019). In an interview with the Australian and Weekend Business Sky 

News Live, Miller lauded the success of News Corp Australia’s online publications in signing up 

500,000 paid subscribers. He warned, however, that staff needed to prepare for further cuts across 

the company in keeping with the rest of the industry, with jobs likely to be lost across all major 

metropolitan newspapers’ editorial, marketing, advertising and human resources departments. 

Despite writedowns in the Foxtel business last year when the company’s ownership structure 

changed to incorporate Fox Sports and to dilute the interest of Telstra, Miller said that News was 

committed to further investment in Foxtel and pointed to the success of sports streaming service 

Kayo. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 103, July 2019— 10 

 

On 1 July, the Australian’s Media section also ran a column by Mark Ritson that featured the 

newspaper’s achievement in achieving so many online subscribers. He did this in the midst of a 

fascinating column whose theme was “disruption” (“Survive and thrive in the age of disruption”). 

103.2.2 Digital newspaper for Canberra 

NewsLocal launched on 10 June 2019 the Canberra Star, a hyperlocal digital news platform 

providing community news for the nation’s capital (Daily Telegraph, 10 June 2019). The Canberra 

Star seeks to be different from other media outlets in Canberra. It doesn’t live in the political 

bubble and publishes only local stories that resonate with the people of Canberra about what’s 

happening in their community — not what’s happening in Parliament House.  

The Canberra Star covers a wide range of community news including crime, development, 

transport, environment, education and health. It follows in the footsteps of NewsLocal’s other 

successful digital-only community websites: the St George Shire Standard, Illawarra Star and 

Central Sydney. The Canberra Star reporter is Kate Christian who has spent over a decade 

working at community newspapers. 

103.2.3 Facebook ‘fails in duty’ 

Trade Minister Simon Birmingham says Facebook has failed in its duty to protect users from 

violent content posted by terrorists, as world leaders at the G20 summit demanded the company 

take responsibility for terrorist and extremist content (Australian, 1 July 2019). It comes as 

Facebook maintained it would not give media companies the right to block comments on newspaper 

Facebook sites, despite a landmark ruling that found news organisations were liable for 

defamatory comments posted on the social media platform.  

In an interview with the Australian and Sky News Business Weekend, Birmingham said the G20 

statement was evidence social media platforms had failed to protect users, with the Christchurch 

massacre being the most appalling example.  “We don’t believe they’ve lived up to their 

responsibilities. The message from the G20 is now clear … other countries have the same type of 

concerns Australia and New Zealand have,” he said. 

103.2.4 Fassifern Guardian goes digital 

Drew Creighton, a member of the ownership family of the Fassifern Guardian, will help bring the 

118-year-old newspaper online in September. Drew was most recently audience engagement editor 

and digital producer, as well as breaking news chief, at the digital Brisbane Times. He is now the 

digital editor at the Fassifern Guardian (Telum Media Alert, 3 July 2019). 

103.2.5 Facebook and defamation 

Anyone who has a social media account with a comments section — be it a blog, Facebook or 

YouTube channel — should regard themselves as fair game for a defamation action in Australia, a 

media law expert has warned (Weekend Australian, 6-7 July 2019). The warning follows a world-

first judgment by the New South Wales Supreme Court that media companies were liable for any 

defamatory comments made by third parties on their Facebook pages, even if they didn’t know the 

offending comments were there. Peter Bartlett, a partner with the country’s largest law firm, 

Minter Ellison, said he believed the public did not understand the implications of the ruling last 

month. “It applies well beyond the media, whether it’s individuals or small businesses or one of 

Australia’s largest companies,” said Bartlett, who acts for Nine newspapers (formerly Fairfax).  “If 

they have a website and someone posts a potentially defamatory comment on their site — even 

though they didn’t write it, they didn’t see the post — they can still be sued.”  

The decision is a preliminary ruling in a defamation action launched by a former inmate of the 

Northern Territory Don Dale youth detention centre, Dylan Voller, who is suing three media 

companies over 10 anonymous and potentially defamatory posts made about him between 2016 

and 2017 in the Facebook comments section of the Sydney Morning Herald, the Australian, 

the Centralian Advocate, Sky News Australia and the Bolt Report. Judge Stephen Rothman found 

while the law was in “uncharted territory” dealing with digital media, the media outlets ran the 

public Facebook pages for their “own commercial ends” and by doing so had assumed the risk. 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 103, July 2019— 11 

 

 

 

3—Current Developments:  

    Community & Provincial 

 

 

 

 

103.3.1 Sunshine Coast Daily slips up with Page 1 imagery 

The Sunshine Coast Daily, Queensland, earned the ire of many readers on 20 May when it ran a 

front-page carrying an image of the Queensland premier Annastacia Palaszczuk with gun sights 

superimposed across her face. It appeared in the wake of the Federal election when Labor lost out 

big time, principally in Queensland. The headline declared: “ANNA YOU’RE NEXT. Labor rout 

puts Premier in crosshairs”. Initially resisting the need to apologise, the Daily’s editor Craig 

Warhurst finally gave in and wrote (in part):  

“Our front-page imagery in Monday’s edition of the Sunshine 

Coast Daily—of Premier Annastacia Palaszczuk in the 

crosshairs—has been the cause of a lot of concern by our readers. 

Today (21 May) I was inundated with letters saying we got it 

wrong and we needed to apologise for our actions. Many of the 

letter writers said our front page could incite attacks on women 

and politicians and glorified gun violence. At a time when 

domestic violence was so high on the agenda, it was 

unacceptable, they said. What the front page was seeking to 

highlight was Labor’s poor performance in the federal election 

in Queensland, and that the State Government is now in the 

political sights of the conservative parties in Queensland. A lot 

of that centres around the Adani process. That is all the front 

page was intended to signify to readers… It will be a shame if 

one very small image on our front page detracts from the debate 

this State needs to have. It will be a double shame if other media 

let themselves be distracted. That said, in retrospect, I agree it 

was a poor choice of imagery on the front page. We could have got the message across in a different 

way.  

“In no way does the Sunshine Coast Daily condone any sort of violence against women or 

politicians. For those of you in the community who feel let down and betrayed by the image, I 

apologise. We won’t be re-running it and you’ll notice we are happy to publish the criticism. We 

give it, we have to take it and learn from these things.” 

103.3.2 Adelaide suburbans: changes made 

Messenger Community News, Adelaide, has announced that the following changes took place to 

its mastheads on 19 June (Telum Media Alert, 12 June 2019).  

▪ All mastheads have been rebranded the Messenger. 

▪ The North-Eastern Weekly and Northern Weekly have been merged into one publication, 

called the Messenger, expanding its footprint and growth areas further north. 

▪ The Eastern Courier, also now called the Messenger, has expanded its coverage area to take 

in suburbs from the city fringe and foothills. 

▪ The City print publication has become Messenger Community News’s first digital-only 

masthead. 

https://www.newsagencyblog.com.au/wp-content/uploads/2019/05/IMG_8525.jpg


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 103, July 2019— 12 

 

103.3.3 NT edition of Rural Weekly closes 

News Corp’s Rural Weekly Northern Territory edition ceased publication following the edition of 

18 December 2018. The other Rural Weekly editions for Central Queensland, SW Queensland and 

NSW continue (as do News Corp’s other rural publications, the major Weekly Times in Victoria and 

Tasmanian Country.) Rural Weekly Northern Territory had only a short life. It was established on 

2 April 2015. 

103.3.4 Jenkins era in journalism ends 

The retirement of Ken Jenkins as managing editor of the Gannawarra Times and Loddon Times 

at Kerang in northern Victoria closes an era in newspaper production for the Jenkins family. The 

contribution of Ken, his daughter Emma, father Lloyd and mother Val to the industry spans nearly 

150 years. Ken worked for 48½ years at Kerang while Lloyd had a 50-year career in journalism 

including State political roundsman for the regional daily news service in Brisbane, sub-editor at 

the Toowoomba Chronicle and five years as editor of the Hamilton Spectator. Lloyd and Val were 

partners in the Northern Newspaper Group at Kerang for 38 years. Emma graduated from Deakin 

University and worked as a regional journalist for some years before retraining as a health 

professional. 

Lloyd retired last year after 53 years on the executive council of 

Victorian Country Press Association including two years as 

president. Ken had 10 years on the executive and was president in 

2010, the VCPA centenary year. Lloyd is a life member of VCPA and 

Country Press Australia and was a prime mover in national 

journalism training programs for 25 years. On retirement to Geelong 

he was a part-time tutor for Deakin University and continued his 

training of cadets in five States. The family company’s realm at 

Kerang began with the Kerang New Times later merged with the 

Pyramid Hill Advertiser to become The Northern Times. 

Later acquisitions of the Boort Standard/Quambatook Times and 

the Wedderburn/Inglewood Express were amalgamated to create the 

Loddon Times. The Cohuna Farmers’ Weekly and the Northern Times 

were combined in 2015 to become the bi-weekly Gannawarra Times 

(named after the local shire). The Elliott Group purchased the 

business when Lloyd and Val retired in 2001 and Ken continued as 

editor. With his retirement on 30 June there are no Jenkins journalists 

remaining in the industry.  [Thank you, Lloyd, for this contribution.] 

103.3.5 Big acquisition completed 

The acquisition by Antony Catalano and Thorney Investment Group of the 160 newspaper titles of 

Australian Community Media (largely the former Rural Press Ltd titles) from Nine Entertainment 

was completed on 1 July. Catalano and Alex Waislitz, principal of Thorney, have told the Canberra 

Times they “got a pretty good deal for a pretty amazing business” (Canberra Times, 6 July 2019). 

103.3.6 Tamworth and New England 

Barry Blair, of Uralla, writes (20 May 2019): The Northern Daily Leader’s weekly “free” the 

Tamworth Times is very much alive and well, with the major weekly feature being the (usual) 48-

page newsprint real-estate insert, Domain. There are times throughout the year (perhaps seasonal) 

where Domain can run up to 80pp.Domain is a glossy supplement in Saturday’s NDL. 

Meanwhile, the Armidale Express/Extra will often run a mere three pages each week and some 

weeks none at all. All this has happened since the majority of Armidale real estate/stock station 

agents created their own glossy publication which is now published monthly. 

Some newspapers between Walcha and Tenterfield have what appears to be no physical presence. 

Walcha and Guyra survive each with bare mobile phone number. Both towns have their own 

weekly community newsletter, both locally produced. Walcha has had one for at least 10 years, and 

Guyra for about three years. Uralla now has its own fortnightly A4 community 

KEN JENKINS 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 103, July 2019— 13 

 

newsletter/newspaper Uralla Wordsworth with edition no.13 (1 July) currently available online at 

https://online.flowpaper.com/79750743/3rdJulyEditionFINALWEB/#page=1 

103.3.7 Grafton: Examiner at 160 

The Daily Examiner, Grafton, NSW, celebrated its 160th birthday on 

21 June 2019. The Clarence River Historical Society staged a display 

to mark the occasion. The front page of the anniversary edition of the 

Examiner carried a large image of Clark Irving, who financed the 

beginning of the Clarence & Richmond Examiner in 1859 (see image 

at left). This is what Rod Kirkpatrick wrote in Country Conscience 

(2000) about the establishment of the paper: 

At Grafton, the Clarence and Richmond Examiner was ostensibly launched in 
1859 by William Edward Vincent. However, the power behind the throne was 
wealthy politician, Clark Irving, who sought re-election at the impending NSW 
poll, the first conducted by ballot. To speed up the publishing process, the first 
issue, dated 21 June, was printed in Sydney, and distributed en route to 
Grafton.  

The Examiner became a daily in 1915.  

On 29 May 2019, the Daily Examiner changed its masthead for a day to the Deadly Examiner, 

declaring: “The Clarence Valley has the rare honour of being home to three first nations and to one 

of the largest populations of Indigenous people in [NSW]. To celebrate this remarkable history, the 

Daily Examiner today hands over its 160-year-old masthead to a culture spanning 60,000 years. 

In this special edition to coincide with Reconciliation Week, the valley’s Indigenous communities 

tell their stories, acknowledging the past and championing the present, as we move towards a 

brighter future.”  

103.3.8 Tasmania: PR firm buys 2 more newspapers 

Font Public Relations has added two more Tasmanian newspapers to its acquisition at the 

beginning of the year of the Derwent Valley Gazette, New Norfolk. In a Facebook post on 12 July, 

Font PR announced it had purchased both the Sorell Times and the Tasman Gazette, serving the 

south-east and east coast of Tasmania. Both papers were formerly owned by Temperate Zone 

Tasmania, a private company based in the state's south-east, which also owns the East Coast View 

community newspaper. Former senior Liberal Party advisers, Brad Nowland and Brad Stansfield, 

are partners in Font PR. Martine Haley is to edit the two papers. She is a former principal adviser 

to Tasmania’s Premier Will Hodgman (ABC News online, 13 July 2019).  

        

 

 

4—Newspaper History 

 

 

103.4.1 Tamworth and the Northern Daily Leader 

1920: It was in Tamworth that the post-war movement for a separate northern state was born, 

mainly through the energy and enthusiasm of Victor Charles Thompson, editor of the Daily 

Observer (writes Rod Kirkpatrick in Country Conscience, p.152). Thompson, born in Sydney, 

entered country journalism at the age of eighteen and soon absorbed country values and 

aspirations. In 1911, at the age of twenty-six, he was appointed editor of the Observer and became 

a strong advocate of increased public expenditure in country areas. Through the Observer he 

pressed strongly for the implementation of the proposals of the 1910-11 Decentralisation 

Commission. In 1915, new state advocate Earle Page had visited Tamworth and called on 

https://online.flowpaper.com/79750743/3rdJulyEditionFINALWEB/#page=1


Australian Newspaper History Group Newsletter, No 103, July 2019— 14 

 

Thompson “whose ideas were moving along similar lines”. Page won Thompson’s support. Stimulus 

came from other directions, too, Page wrote.  

The need to disseminate ideas, circulate knowledge, and create a favourable public opinion was 
uppermost in my mind. When the opportunity arose during 1915 to purchase the [Grafton] 
Examiner, a band of keen local enthusiasts joined me in floating a local company to take it over. 

The company converted the tri-weekly Clarence and Richmond Examiner into a daily (1 July 

1915—see ANHG 103.3.7 above) during the first year of ownership, “to keep public issues 

constantly before the minds of the people”. Even before daily issue, the Examiner had already 

begun running an “open” column on the separation movement. The column was not solely pro-

separation; for instance, it carried an editorial comment from the Don Dorrigo Gazette which, while 

sympathetic to the movement, suggested that the formation of a new state offered too many 

difficulties to be attempted at present. The Daily Examiner established cooperative arrangements 

with the Northern Star, a Lismore daily, with each paper supplying the other with local news from 

their town. Along with the Tamworth and Murwillumbah dailies, these four papers developed a 

uniform policy on decentralisation and became “the vehicles for our [New State] campaign”, Page 

said. They worked to “make the inarticulate countryside articulate”. 

 

ABOVE: This is the former home of the Northern Daily Leader, Tamworth’s daily newspaper 
since 1 January 1921. [Photo by Barry Blair, Uralla.]  It was one of four northern NSW dailies 
that were at the heart of the New England new-state movement (the other dailies were 
published in Grafton, Lismore and Murwillumbah). Situated on the corner of Brisbane and 
Marius Streets, the NDL building has had a glass-enclosed penthouse added—giving the 
building a fourth floor—since the newspaper moved to new premises at 92 Brisbane Street.  

The New State movement was essentially a regional anti-urban protest movement led by the local 

newspapers, the pastoralists, and the urban elite in the leading towns. It had the same beliefs of 

earlier separationists: that city interests dominated political power and were determined to 

strangle country development. One of the problems the movement struck was that, although the 

Federal Constitution specifically provided machinery for the creation of new states, it failed to 

make clear who should take the first step: the Federal parliament or the parliament of the State 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 103, July 2019— 15 

 

out of whose territory the new state was to be formed. Neither did it specify whether the creation 

of a new state required the approval of only the electors in the new state area, or all the electors in 

the State from which the territory would secede, or all electors in all States. These constitutional 

difficulties apart, by 1920 the prevailing political culture, and economic and demographic trends 

operated against the establishment of new states. Federalism and the existing pattern of State 

boundaries had proved satisfactory and no strong swell of public opinion had emerged in favour of 

major changes. With an increased concentration of population in Sydney and a static population 

in many country districts it was unlikely that any NSW government would approve any scheme 

for a new state in the north.  Yet despite these factors, a vigorous new state movement developed 

in northern NSW in the early 1920s, with Tamworth, Armidale, Glen Innes and Tenterfield as its 

backbone… 

The Daily Observer, inspired by its great cause, changed its name to the Northern Daily Leader on 

1 January 1921. It benefited, with circulation rising from 2,500 copies in 1913 to 7,000 in 1922 and 

13,000 in 1939. A formal organisation, the Northern New State Movement, was formed and in 1921 

had 200 local leagues scattered throughout the northern tablelands, the north-west, the north 

coast, the Liverpool Plains and the Upper Hunter. 

1925:  Daily Examiner, 8 August 1925, p.4: The. fine new offices of the Northern Daily Leader at 

Tamworth were officially opened on [4 August] by the Federal Treasurer (Dr. Earle Page). Speeches 

were also made by Lieut-Colonel Bruxner, MLA, Mr Frank Chaffey, MLA, Mr A. McClelland, MLA, 

Mr. W. G. Conley (general manager, of the S.M. Herald), and Messrs. Joseph and Creagh, directors, 

and others. The. function took place on the flat roof of the imposing three-storey building in which 

the paper is now housed and concluded with refreshments. A dinner was held later where further 

speeches were made by the visiting Parliamentarians and also by Mr Victor Thompson, MHR, 

editor of the Leader. 

2019: Bush Telegraph, February 2019, p.7: Recently Brian Gregson visited the old Northern Daily 

Leader (building) to see how it’s changed since being purchased by the Sleiman family as a long-

term investment project. The building was completed in 1924 and has been home to publishing 

and printing the Northern Daily Leader amongst other projects. As a journalist Gregson had 

worked at this iconic building for a short time and later when he established his own business and 

published the Bush Telegraph and the Northern Inland Fishing News, had a lot to do with 

personnel at the Leader as his publications were printed by Regional Publishers.  

PRD Real Estate is now in the building on the first floor and they have more room for their 25 staff 

members. Other tenants have already moved in. The redevelopment was 95 per cent complete at 

January this year. The developers have added a floor to the building, making it four-storey. The 

top floor is completely glass enclosed, with spectacular views all around. Another space that has 

been brought to life is the old press room, in the basement, which has been unoccupied for years. 

It now houses a cocktail bar called the Press 2340 (the city’s postcode is 2340). 

[Barry Blair’s recent photo of the former NDL building inspired the above item. Thanks, Barry.] 

103.4.2 Free speech (1): 1889 

Queenslander, Brisbane, 7 December 1889, p.1091: Speaking on Tuesday night, 8th October, before 

the members of the Leeds Literary and Philosophical Society on freedom of speech, Lord Carnarvon 

said there were four things which men specially valued—namely, freedom of speech, art, thought, 

and writing. There never had been a time in English history when the Press had been better 

informed, more capable, more free from personalities than at the present time. Referring to the 

question of anonymous writing in the Press, he said that they had succeeded in reconciling fairness 

of speech with anonymous writing, and that whatever objection had been made against the Press 

it had never been attacked on this ground.  

Year by year the Press seemed to him to take a larger field, and consequently greater 

responsibilities; and often, when official mouths were sealed, it became well and wise for the Press 

to speak out. Dealing with the other side of the question, he pointed out the great harm which 

might be done by free discussion, if not modified and guarded by sense and wisdom. With our great 

citizenship we should think soberly and speak wisely. (Applause).  



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 103, July 2019— 16 

 

103.4.3 Free speech (2): 1893 

Methodist, Sydney, 7 October 1893, p.6 (editorial—an extract): The repeated and successful 

attempts on the part of a section of the community to stifle free speech have become a menace to 

representative government in New South Wales. On two occasions recently Freetrade meetings 

have been turned into a pandemonium, and more recently still the same tactics with similar results 

were brought into exercise at a meeting of the Protectionists. Mr. McMillan, as representing one 

party, and Mr. W. Robson, as representing the other party, were literally howled down. Their 

attempts to intelligently present their views on the great political questions of the day were 

frustrated; and the desires of those who wished to hear them were set at naught by a section of the 

community which seems equally hostile to every form of civilized government.  

Moreover, it is pretty generally affirmed that this method of securing an enlightened form of 

government is to be systematically persevered in, and the hope is cherished that when men who 

have the general welfare at heart have been muzzled or have retired in disgust from the turmoil 

and indignities of political life, the reins of government will fall into the hands of professional 

agitators, class representatives, and other would-be re-constructors of society. This, however, is 

not an inevitable sequel to the conduct which is now bringing the political life of New South Wales 

into contempt. Indeed, it might safely be predicted that after interference with the freedom of 

public utterance has reached a certain limit, this natural right of a civilized people will effectually, 

if not sternly, re-assert itself.  

Every form of tyranny, sooner or later, over-reaches itself, and nothing is more certain than that 

the so-called democratic theories of political propriety which substitute tumult and brute force for 

arguments will themselves, eventually, arouse a dormant public sentiment, which will assert the 

majesty of true liberty.  

103.4.4 For Ella, too, it was all about the words 

Rod Kirkpatrick writes: Ella Ebery, who died on 16 May 2019 at the age of 103, is featured on 

the cover of this 103rd issue of the ANHG Newsletter (see also 103.1.13). I first spoke to Ella on 23 

April 2001 shortly after she had been featured in Australian Story. She edited the North Central 

News, St Arnaud, Victoria, 1979-2013. We spoke again by phone on three other occasions in 2001 

and I interviewed her face to face on 12 December at St Arnaud. While I was sitting across the 

desk from her, the December PANPA Bulletin containing my article about her arrived. The 

newspaper’s part owner, Brian Garrett, brought it in and they dissected every fact presented in 

the article.  

Over the years Ella and I built up a warm friendship through letters, cards, emails and phone 

calls. We met again at the launch in 2010 of The Bold Type, my history of the Victorian country 

press. For Ella, as for Les Carlyon, it was all about the words and their power. At the centenary 

conference of the Victorian Country Press Association on 12 November 2010, she said, “We [editors] 

have the power to change people’s thinking and get things done.”  Here are some extracts from 

what she has written to me over the past 18 years.  

December 2004: As you can see (from the card), I went to the “Impressionists” in Melbourne 

during the year. A great [art] exhibition. Was put on the Victorian Women’s Roll of Honour in 

March. My last flutter of fame, I think. The paper keeps me going and I have an assistant. Plenty 

of issues to tackle. 

21 June 2006 (email; Subject: Late night radio): Was sleepless at 4am recently. Turned on radio 

to gauge time of night. I refuse to have a clock to mock my sleeplessness—caught the end of a 

dissertation on newspapers by Rod Kirkpatrick followed by questions by phone-in. What on earth 

were you giving radio interviews at that hour for or was the whole thing phone-in and pre-recorded? 

[RK: No, it wasn’t.] 

I am still editing NCN (North Central News) with the assistance of a couple of casuals who work 

part-time and do the leg work. I have just got this bloody computer at home so that I can send my 

own emails instead of them open to all eyes in the office. The said bloody computer has caused me 

more stress and frustration than any other such thing in my life. My grandson set it all up and the 

man on Telstra told him that I was the first ninety-year-old asking to get on the internet… 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 103, July 2019— 17 

 

I have troubles with the model at work, even with the 

limited use I have for it. It has the delightful habit of 

freezing without warning and I have to poke a pencil 

in a hole to shut it down. Recently I had accomplished 

this, started it up again and got the dire warning that 

if I did not want to see this message on the screen 

again, I should shut it down properly. I was telling it 

verbally that “if you behaved yourself, I would not 

have to poke you in the guts with a pencil” and looked 

up to see a startled customer at the front counter 

regarding me with some concern. 

3 January 2007: I was in hospital battling 

pneumonia and complications over the Christmas 

season. Probably at 91 I should have died but it seems 

my sober and godly lifestyle pulled me through. I hope 

to return to work but it is problematical as I feel I have 

been crushed by a giant hand that will not let me up. 

The continuing drought is not conducive to optimism. 

I have not seen the like in my lifetime. However, it 

seems the year before I was born was a similar 

drought. [She was born in 1915.] 

20 December 2007 (at the foot of her Christmas 

note): Your students must be sick and tired of this 

ancient editor you keep telling them about! 

December 2008: I am still working and was the 

subject of a commercial TV news item this week. The 

staff enjoyed the experience greatly (of being on air). Next year will be hard as my arthritis and 

allied complaints are inexorably increasing. Being 93 is no bonus and I dread being confined to 

home or nursing home. The drought continues unabated and rain is rare. I have an assistant these 

days to do the leg work. 

December 2010: What a year! Winning the award for Overall Excellence Newspaper at the 

[Victorian Country Press Association centenary] Conference dinner was the crowning of my career! 

I feel sorry for John Brumby. He did not deserve to be kicked out [as Premier]; we are suffering 

floods and ruined harvests as a result. 

December 2013 (by phone and card): Time’s passing too quickly. I’ll be 98 in three days. I put the 

newspaper to bed for Easter and then had no paper for a fortnight because of the holidays. I came 

out of a shop; had low blood pressure, which I did not know about. Just collapsed in a heap. Broke 

a hip. I was shunted off to hospital for a month. When I came out Janine Batters, who had been 

the journalist on the paper, had been made editor. A tough situation after 30 odd years. The 

following eight months have been devastating. Also lost [driver] licence and have just regained it. 

17 March 2014: I had my freelanced work in the 1950s collated into this magazine (enclosed) for 

family and friends. I hope you will enjoy it. It is a window into a woman’s world of that era. The 

short stories are dull. No reference to sex in those days. But I still like the articles. The most 

exciting thing that has happened since my redundancy disaster has been an offer from Allen & 

Unwin to publish my memoirs, which I have been writing for the family for the past 10 years. 

Undated but ca late 2015: Am past Christmas cards and won’t see the one hundred. I am still 

battling with my book. Had to stop work on it as [the editor] was turning it into his own book, 

substituting his voice for mine, adding things that never happened. He would not accept that it 

was an auto biography. [This letter included a colour photo of her with her great-great-

granddaughter Ella, “who is also a twin”.] 

3 January 2018 (final letter, handwritten in block capitals): I am now resident in this hostel as I 

turned 102 last week. I didn’t have any option. It is local and one-on-one care. I have a room opening 

on to a courtyard. So it is a good place and they are installing my computer. I am learning to walk 

ELLA EBERY, AUGUST 2010, AT A BOOK LAUNCH 

DURING THE VICTORIAN COUNTRY PRESS 

ASSOCIATION CENTENARY 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 103, July 2019— 18 

 

again. I had survived two broken hips. Poor old North Central News is battling. [The owner] does 

not have an editor, just a lady who has no experience with the media and works for 12 hours on 

each edition, arranging contributions people send in… I doubt if NCN can survive. 

103.4.5 Herald & Weekly Times Ltd (1924) 

Daily Telegraph, Sydney, 18 November 1924, p.10: The accounts of the Herald and Weekly Times, 

Ltd., for the year ended September 30 last, show net profit of £77,524. Allowing for £32,143 brought 

forward, less £12,713 used to write down cost of new building, there is available £96,954. Dividends 

are at the rate of 6 per cent, on preference shares, and 15 per cent, plus bonus of 5 per cent, on 

ordinary shares, the total distribution requiring £57,500. The balance of £30,454 is carried forward. 

It is proposed to submit to shareholders proposals for the reconstruction of the company, with a 

view of enlarging its constitution and increasing its capital.  

103.4.6 Herald & Weekly Times Ltd (1938) 

Courier-Mail, Brisbane, 9 November 1938, p.6: MELBOURNE, Tuesday.— Accounts of the Herald 

and Weekly Times Ltd. disclose a profit of £252,088 for the year to September 30, after providing 

for taxation. This compared with £218,125 in 1936-37, and with £185,416 in 1935-36. After 

providing for 64 per cent, preference dividend ordinary shareholders received a dividend of 12 per 

cent, in addition to a bonus of 2 per cent. The distribution in 1936-37 was 12 per cent. The year’s 

profit equals 22.2 per cent, on ordinary capital after payment of the preference charge. With 

£38,526 brought in, £290,614 was available. Dividends and bonus required £162,125.  

To the general reserve, £50,000 was transferred, and £30,000 was added to the dividend 

equalisation fund, leaving £48,489 to be carried forward. Gross earnings advanced from £403,073 

to £445,751, and salaries, expenses, and taxes from £143,415 to £149,982. The directors state that 

the past year has been marked by good progress with the company’s main publications, and the 

Herald has become one of the leading journals of the Empire. Provision is now being made for 

enlarging its overseas services by its own special correspondents. The Sun has the largest, net sale 

among Australian newspapers. 

103.4.7 Herald & Weekly Times Ltd (2019) 

Age, Melbourne, 22 May 2019, p.2: News Corp Australia will shaft on 16 June the long-standing 

name of its Victorian division. The Herald and Weekly Times, which publishes the Herald Sun and 

the Weekly Times, will be consolidated into News Corp’s Nationwide News division, ending a media 

name that existed years before Rupert Murdoch’s $2 billion takeover in 1987 [and years before 

Rupert’s birth in 1931]. 

103.4.8 Labor paper: Problem with the title, sport! 

Labor Call, Melbourne, 27 July 1922, p.11: If anyone is entitled to advise the workers, said Mr. 

Higgs at Rockhampton the other day, that man is Higgs. This is what happened: Mr. Higgs:—It is 

yore 30 years since, with Mr. S. D. Townsend, at 76 Oxford-street, Sydney, New South Wales, I 

endeavoured to establish a weekly newspaper, entitled the Trades and Labor Advocate; or Tribune 

of the People. I remember putting this proposal before the late Mr. W. F. (sic) Archibald, editor and 

part proprietor of the Sydney Bulletin. He thought the idea of a Labor paper a good one, but was 

not at all enamoured of the sound, nor the length, of the title. Call it Sport, he said, with 

enthusiasm, his dark eyes sparkling, and sandwich your “Labor” arguments between- sporting 

items! He doubted whether any other kind of Labor paper would pay. I could not relish the notion 

of combining the propaganda of a Christian more or less religious Labor movement, with the 

chronicles of the racecourse, and boxing saloon, and I did not accept Mr. Archibald’s advice.  

The first number of the Trades and Labor Advocate, or Tribune of the People appeared on Monday, 

the 7th October, 1889, Eight Hours Day. My partner and I were so sure the paper would be a 

success that we printed 10,000. Ten thousand. I shall never forget that day. We and a half-dozen 

personal friends had armed ourselves with subscription order forms, bound in books of 100 each. 

With these and copies of the paper we canvassed the ranks of three thousand Trades and Labor 

unionists, lined up in College-street, Hyde Park, at 9.30 o’clock, on a beautiful sunny New South 

Wales morning, and getting ready for the Eight Hours procession. Bands were playing, banners 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 103, July 2019— 19 

 

there waving. Art and music raised our spirits. We would mightily influence public opinion for 

good. We ought to get at least a thousand subscribers to a newspaper that was to “fairly represent 

the views and protect the interests of the vast mass of creeds and classes which comprised the 

working classes of New South Wales”. 

Our joint efforts resulted in heart-breaking failure. Out of 3000 unionists, we got only fourteen 

subscribers, though the price of the paper was 1/- (10c) for 13 copies delivered weekly, post free. 

Our personal friends of the New South Wales Typographical Association, to the number of about 

600, nearly all of whom were not in the procession, subscribed, but Mr. Archibald was right. The 

paper did not pay. At the end of three months it ceased publication. The policy of the Trades and 

Labor Advocate was set out in the following platform, which I drew up:—Direct Labor 

representation in Parliament; abolition of plural voting (one man one vote); free and compulsory 

education up to 15 years of age; legislation of the eight-hour system; beneficial factories act; greater 

protection to persons engaged in the mining and ship nationalisation; any measure that will secure 

to the wage-earner (who toils with either brain or hand in honest occupation) a fair and equitable 

return for his or her labour. I believe that programme was the first Labor platform published in 

Australia. I have long since ceased to believe in the efficacy of land nationalisation. I think the 

right to obtain freehold should be the law, as well as perpetual lease. 

103.4.9 Sporting paper (1914) 

Port Fairy Gazette, 23 July 1914, p.2: The Winner is to be the title of the new 16-page weekly 

sporting paper, which is to be issued on July 29 from the office of The Herald and Weekly Times 

Ltd., Melbourne. The paper is to supply what has been a long-felt want, namely, an up-to-date 

sporting publication, in every way first class. The turf, boxing, coursing, wrestling. football and 

cricket (in season), boating, rowing, motoring, cycling, golf, bowls, gun and rifle, polo, quoits, 

croquet, fishing, billiards, general athletics, and the stage. are some of the subjects with which the 

new venture will appeal to the public. In addition to large numbers of illustrations, correspondents 

have been secured for the recording of the chief items of sporting interest in Europe, Asia, Africa 

and America, The Winner will be sold for one penny. [The State Library Victoria catalogue says 

the Winner finished in June 1918. It began publication a few days before the start of World War I 

and ceased publication a few months before the Armistice.] 

103.4.10 Sporting paper (1922) 

Weekly Times, Melbourne, 19 August 1922, p.66: Congratulations 

and best wishes for a prosperous career are extended to the 

Sporting Globe, which made its first appearance as a mid-week 

paper on Wednesday. [Its first issue as a weekend paper was 

Saturday, 22 July.] Victoria was badly in need of a really good 

sporting paper. The Globe fully supplies that want. It deals with 

the turf, boxing, football, cricket and all other branches of sport. It 

has on its staff a band of expert writers, who know their subjects 

thoroughly, and may be depended on to keep their readers deeply 

interested. judging by the eagerness with which Wednesday’s issue 

was awaited and the rapidity with which it was sold out the success 

of the Globe is assured. Country lovers of sport ore advised, if they 

wish to avoid disappointment, to become regular subscribers to the 

new paper. 

[Initially the Saturday edition was priced at 2d, and the larger Wednesday edition at 3d. With the 

introduction of the Wednesday edition it also widened its coverage beyond purely sport, acquiring 

the subtitle “A Journal of Sport, the Stage and the Screen”. However, during 1924 it dropped the 

subtitle and returned to covering purely sport. The paper was published until 1996. Page 1 of a 

1968 edition is pictured.] 

103.4.11 Editorial cartoons from Bulletin, 1886-1952 

Tim Sherratt writes to the Australian Media History list: I’ve been downloading editorial cartoons 

published in the Bulletin from @TroveAustralia. There are 3,471 cartoons – at least one from every 

issue published between 4 September 1886 and 17 September 1952. And you can browse them all… 



Australian Newspaper History Group Newsletter, No 103, July 2019— 20 

 

To make it easier to explore the images, Tim has compiled them into a series of PDFs – one PDF 

for each decade. The PDFs include lower resolution versions of the images together with their 

publication details and a link to Trove. Use the link below: 

https://updates.timsherratt.org/2019/05/09/over-the-last.html 

103.4.12 Mercury front pages 

From 8 to 12 July 2019 the Hobart Mercury ran reproductions of notable front pages. These were: 

❖ 4 September 1939:  Outbreak of World War II 

❖ 9 February 1967:  Southern Tasmanian bushfires 

❖ 22 July 1969:   Landing on the Moon 

❖ 6 January 1975:  Tasman Bridge collapse 

❖ 14 May 1989:   (Sunday Tasmanian) State election result with hung Parliament. 

 

    

 

5—Recently Published 

 

103.5.1 Articles 

Brown, Warren, “How telling a secret saved lives”, Daily Telegraph, 8 June 2019, p.42. Recounts 

the story of Keith Murdoch and his Gallipoli letter. 

Hall, Bianca, “Did Murdoch papers sway votes?”, Age, 25 May 2019, p.14. 

Lennon, Troy, “Mystery man behind the Daily Telegraph”, Daily Telegraph, 29 June 2019, pp.70-

71. Provides a history of the Sydney Daily Telegraph, established 140 years ago. Emphasis 

is on the founding of the Telegraph, and the overlooked role of John Mooyart Lynch. 

Mathews, Iola, “On the Age’s river of gold”, insidestory.org.au, 21 June 2019. A former journalist 

recalls life on the Melbourne daily during the era of legendary editor Graham Perkin. The 

article includes a lot of nitty-gritty detail, such as a description of the news room: “[It] had 

a large grid of desks for reporters, and at the top was the ‘subs’ desk’, a horseshoe-shaped 

table for the executives and sub-editors, all men.” The article is an edited extract from 

Mathews’ book, Winning for Women: A Personal Story. [Iola’s maiden surname was Hack.] 

Ritson, Mark, “Reality so very easy to fake on internet”, Australian, 15 July 2019, p.24. How, for 

instance, to create a book with 144 blank pages that quickly becomes “the best-selling 

business book on Amazon”. 

Rose, Hilary, “Real menace in fake news”, Australian, 30 May 2019, p.11. Jessika Aro, a Finnish 

journalist, fled overseas after exposing Russia’s troll factory. 

Wright, Tony, “This political life”, Sydney Morning Herald, Saturday 8 June, page 26. The 

journalistic history of Barry Cassidy as he retires from presenting the Insiders on ABC TV. 

ANHG subscriptions 

Electronic: No fee. Email your request to Rod Kirkpatrick at rodk99anhg@gmail.com/ 

Hard copy: For ten issues (two years)—$75 for individuals; and $100 for institutions. Postal address 
details are provided at head of newsletter. Pay by cheque made out to Rodney Kirkpatrick, or by online 
transfer: A/c name: Rodney Kirkpatrick. BSB: 638 090. A/c no. 1492 3009. Email Rod first.  

https://protect-au.mimecast.com/s/ORkkCxngGkfx9mM2i86G5r?domain=updates.timsherratt.org

